Robbie T schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 20:35:
[...]
@
Firefly III gefeliciteerd met je bedrijfsaccount

. Kan je mij op weg helpen met bovenstaande vraag?
Daarnaast nog een extra vraag; Via het "standaard financieel rapport" kan ik per categorie de uitgaven en inkomsten zien in een aparte tabel. Is er ook een mogelijkheid om een som van deze 2 tabellen te zien, zodat ik zie wat ik daadwerkelijk heb uitgegeven in een bepaalde categorie?
Thanks
Yes. Switchen naar Docker naar een standaard installatie is niet vreselijk lastig, "in principe". Installeer Firefly III eerst gewoon leeg, liefst met hetzelfde type database. Dus je pakt bijvoorbeeld Firefly III en een MariaDB container als je MySQL had, of Postgres als je postgres had. Vervolgens kan je met een tool als "adminer" of de Postgres tool je data overhevelen van je oude database naar de docker database.
Neem voor de zekerheid ook je "APP_KEY" mee (staat in je .env file).
Voor wat betreft de chart: de frontpage richt zich nu vooral op je uitgaven, maar ik voeg hem toe aan mijn lijstje.
Don Quijote schreef op woensdag 13 november 2019 @ 16:46:
@
Firefly III Kort vraagje over importeren via Salt Edge / Spectre. Ik heb dit nu netjes aan de praat en hij trekt zowel betaal als spaarrekeningen binnen via de ABN Amro. Enige nadeel is dat het de mapping van veld niet juist gaat ofwel niet alle data wordt meegeleverd .Is dit iets wat een bekend probleem is, of heb ik ergens toch iets fout gedaan in het proces (ik zie nergens waar ik het zou kunnen aanpassen)?
Ja dit is helaas een eigenschap van Salt Edge. Bovendien gaan ze binnenkort naar een systeem waar je maar 90 dagen Salt Edge mag gebruiken, daarna wordt je account gesloten.
Batavia schreef op donderdag 21 november 2019 @ 15:53:
Is het mogelijk bij firefly mijn 'todo' te zien voor budgetten?
wat ik hiermee bedoel is als ik het goed begrijp moet ik iedere maand opnieuw mijn budgetten instellen. Ik wil dus snel kunnen zien welke budgetten ik nog niet heb ingesteld (en wat het budget van de vorige maand was)
Yes, dat is met opzet een handwerkje elke maand.
aaajeetee schreef op woensdag 27 november 2019 @ 21:58:
Erg goede tool, zit goed in elkaar voor zover ik kan beoordelen. Ik ben er blij mee!
Waar ik nu echter tegenaan loop (of ik heb er overheen gelezen): op het dashboard staat een "Categoriën" grafiek. Hierin zou ik de netto inkomsten en uitgaven per categorie verwachten.
Dus als categorie A een inkomst van €2,50 heeft en een uitgave van €10, dan zou ik €7,50 (als uitgave) verwachten in deze grafiek.
Echter, deze grafiek toont €10 voor categorie A. Bij het detailoverzicht van categorie A staan de uitgaven en inkomsten wel goed (dezelfde datumrange).
Is dit by design, heb ik niet goed gelezen/ gezocht in de documentatie of heb ik verkeerde verwachtingen?
Indien dit zo hoort, is er een manier om zo'n grafiek wel op het dashboard te krijgen? Ik zou graag voor een bepaalde datumrange willen zien wat ik netto heb uitgegeven aan bepaalde zaken. Denk aan netto kinderopvang kosten bijv (bruto uitgave minus binnenkomende toeslag).
Ik heb in dit topic gezocht en in de firefly documentatie en kon er weinig over vinden.
Als-ie daadwerkelijk optelt is dat een bugje, ik duik er even in. Dat zou wel netjes moeten staan natuurlijk.
VRHA schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:36:
FYA @
Firefly III
Laten we beginnen met het belangrijkste: Firefly III ziet er geweldig uit en lijkt exact te zijn wat ik zocht! Bedankt!
Ik heb Firefly III kunnen installeren (enkel het werkende krijgen achter NGINX reverse proxy heeft wat tijd gekost).
Ik wil het nu beginnen gebruiken en mijn plan is om maandelijks een csv export te nemen (Mobile Banking) en te importeren in Firefly III (zelf manueel toevoegen gaat hier bij mij niet gebeuren - daar heb ik de discipline niet voor). Ik wil categoriseren/taggen maximaal automatiseren via de rules.
Source:
https://selfhosted.libhunt.com/firefly-iii-changelog
[...]
Is het mogelijk om hier wat uitleg over te geven?
Is er een indicatie qua timeline?
Zal er nog steeds een mogelijkheid zijn om csv files te importeren (e.g. via standalone app)?
Zullen de regels om transacties automatisch een budget/tag/categorie te geven blijven werken?
Wil voorkomen dat ik een paar weken werk steek in het automatiseren (rules) van de import file en dat de functionaliteit wijzigt waarna ik opnieuw kan beginnen (bv. andere regels etc...).
EDIT: FYA aan TS
Thanks voor het compliment!
Alles blijft bestaan. De import routine wordt alleen verplaatst naar een andere, losse app. Ik heb nog geen tijdslijnen maar de eerste test-versies van de CSV import tool staat online:
https://github.com/firefly-iii/csv-importer
Dit doe ik omdat ik in Firefly III zelf gebonden ben aan de release cycle van Firefly III zelf. Bovendien levert de import een hele hoop custom code op die niet handig werkt. Dus ik trek het los en alles gaat via de API lopen.
Ik ga eerst een tool bouwen die werkt, en dan pas dingen weghalen / uitschakelen. Dus worst case scenario is dat je moet kiezen tussen CSV via Firefly III of CSV via de nieuwe tool.
De regels die je hebt gemaakt blijven van toepassing en zullen ook via de nieuwe tool worden toegepast.
ThinkPadd schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 23:56:
[...]
Hier op inhakende, klopt het dat ik elke maand, voor elk budget het bedrag opnieuw moet invullen? In YNAB had je daar een knopje voor 'use budgetted values from last month' o.i.d. Dat zou wel aangenaam zijn, want elke maand opnieuw dezelfde getallen invullen gaat gauw vervelen. Mijn budget voor bijv. boodschappen is toch elke maand hetzelfde.
En nog een tweede vraag, bij het importeren wordt de tegenpartij herkend nadat ik deze als 'expense account' erin had gezet met hun IBAN. Maar als ik wil zorgen dat het automatisch aan een budget wordt gekoppeld dan moet ik voor elk bedrijf een rule aanmaken? Als ik het gelijk bij aanmaken van het expense account zou kunnen kiezen dan zou dat véél klikwerk schelen (een rule maken is nog best wat klikwerk vind ik).
CC aan @
Firefly III
Het draait hier overigens prima op een Raspberry Pi 4 via Docker. Het bleek het makkelijkste aan de praat te krijgen via de Docker Compose
route. Heb ook geprobeerd om het handmatig (niet via Docker) op een lege Ubuntu Server 18.04 VM te installeren maar dat ging erg moeizaam en is mij dan ook niet gelukt.
Yes, handmatig budgetjes invoeren blijft. Ik heb in het verleden wel code gehad voor het copy pasten en herhalen van budgetten maar je kan voor custom periodes budgetten doen, lang en kort, wekelijks maandelijks en dat was een drama. Het is wat meer werk maar een mooi begin van de maand om even je budgetten te fixen. Dat blijft dus zo.
Als je bedrijven aan een budget wilt koppelen zul je idd met rules moeten werken maar je kan een rule "non-strict" maken en dan kan je gewoon alle bedrijven toevoegen als "destination account is" in één en dezelfde rule.
Transportman schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 20:06:
Ik heb het nu een jaar gebruikt, en het geeft wel meer inzicht. De grote posten waren wel voorspelbaar (meeste gaat op aan vaste lasten), maar ik had ook een vrij forse variabele post die bestond uit allerlei kleine betalingen van maximaal 100 euro maar samen toch duizenden euro's waren. Voorheen had ik geen zicht op zulke uitgaves.
Wat ik wel mis en wat in eerdere versies wel zat, is het simpel klonen van transacties, in vorige versies was dat direct in het actie-menu mogelijk, maar nu moet ik een Edit doen van een transactie en dan een vinkje zetten om er een kloon van te laten maken. Ik heb nu dus al een paar keer gehad dat ik dat vinkje ben vergeten en na het invoeren van transacties een afwijking had. @
Firefly III is er een reden waarom die menu-optie eruit gehaald is?
Ik gebruik dat vooral om recurring transacties in te voeren, omdat mijn Docker container niet continu aan staat zijn recurring transactions niet mogelijk (cron job wordt niet afgevuurd), en voor transacties die hetzelfde zijn als een eerdere transactie (maar met een ander bedrag).
Ook krijg ik in 4.8.2 bij het aanmaken van een transactie een pagina met JSON terug, i.p.v. een normale Firefly pagina.
Voorlopig blijft het clonen nog even zo. Het lastige is dat ik (potentieel) vreselijk complexe transacties moet converteren naar een "edit"-versie, die moet in je sessie, en dan moet het hele formulier pre-ingevuld worden. Dat was een crime, zeker met gesplitste transacties dus dat heb ik er uit gesloopt. Het bleek net zo makkelijk om het update scherm te recyclen met dat vinkje.
Dat gezegd hebbende, als je er geen bezwaar tegen hebt dat de transactie klakkeloos wordt gekloond (met bijvoorbeeld "#1" er achter) dan is dat knopje zo weer teruggetoverd natuurlijk. Maar dan moet je zelf achteraf editen om de datum enzo goed te krijgen.
Excuses voor de late reacties allemaal. Ik moet hier echt wat vaker komen kijken.