Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-05 11:48
Ja dank je.
Ik zie ook nog een portainer install.
Die ken ik al langer, had ik op mijn werk ook in gebruik.
En in HA, dus ga die volgen.
Dan zie hoe ver ik kom...

Verkeerde vraag hier eigenlijk, maar zij er hier die wel eens iets gezien hebben van actual budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
Zo firefly draait, dat ging best makkelijk met een paar kleine wijzigingen in de settings van de handleiding.
Ik draai proxmox op een hpt620, dus dingen als localhost werken niet vanaf mijn eigen pc...

Alleen de importer wilt nog neit met gocardless.
Die had ik in HA wel goed werkend....
De fraaie whoops en zoek maar in de logfiles....
Dus nog aan het spitten.
Zijn er hier mensen die gocardless gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwbokx
Importer werkt nu ook!
Zo in 1 keer weer bij.
Nu ook weer de categorieën goed indelen...
Was bij de vorige niet helemaal goed overzichtelijk gegaan, dus beter zien te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-05 11:21

Dennisb1

VCDS 058

Ik zit al even hier in te verdiepen maar is dit als ZZPér nu ook handig te gebruiken als je gebruik maakt van het kasstelsel?

Zowel als je btw plichting bent als vrijstelling hebt? Ik ben nog beide opties aan in het verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-05 16:00

SyM

Hallo Tweakers,

Ik heb een vraag en wellicht kan iemand deze voor me beantwoorden. Vooropgesteld, ik ben geen cijfers man en had totaal geen interesse in financieren tot recent. Mijn vraagt luidt; is het verstandig om eerst je bankrekening toe te voegen en daarna handmatig eerst wat transacties toe te voegen ? Reden dat ik dit vraag is omdat ik recent mijn rekening heb toegevoegd met datum en saldo van 12-08-24, daarna heb ik mijn ING af en bij afschrijving geïmporteerd wat resulteerde dat ik dik in de min stond volgens firefly.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:51

WheeleE

Dinges

SyM schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:53:
Hallo Tweakers,

Ik heb een vraag en wellicht kan iemand deze voor me beantwoorden. Vooropgesteld, ik ben geen cijfers man en had totaal geen interesse in financieren tot recent. Mijn vraagt luidt; is het verstandig om eerst je bankrekening toe te voegen en daarna handmatig eerst wat transacties toe te voegen ? Reden dat ik dit vraag is omdat ik recent mijn rekening heb toegevoegd met datum en saldo van 12-08-24, daarna heb ik mijn ING af en bij afschrijving geïmporteerd wat resulteerde dat ik dik in de min stond volgens firefly.

Alvast bedankt.
Je kunt je bankrekening aanmaken en daarna gelijk importeren. Wel eerst het startsaldo invullen met als startdatum de datum van je eerste geimporteerde transactie.

Dus, als je januari 2024 gaat importeren zoek je het saldo op van 1 januari en stelt dat in als startsaldo op die datum, 1-1-2024. Als je daarna gaat importeren zou het saldo correct moeten blijven.

• SyM

SyM

WheeleE schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 18:03:
[...]

Je kunt je bankrekening aanmaken en daarna gelijk importeren. Wel eerst het startsaldo invullen met als startdatum de datum van je eerste geimporteerde transactie.

Dus, als je januari 2024 gaat importeren zoek je het saldo op van 1 januari en stelt dat in als startsaldo op die datum, 1-1-2024. Als je daarna gaat importeren zou het saldo correct moeten blijven.
Bedankt het klinkt natuurlijk logisch ik ga het ff proberen, daarnaast zit ik nog wel met m'n mapping. Weet iemand of dit juist is ? Ik twijfel met name over "Af/Bij" > Bank debit/debit indicatior aangezien er ook 1 van bij zit ING specific debit/credit indiicator. Deze heb ik maar op mutatiesoort gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJW5wy2IFZxxNNm_Z6gnU036Nwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/30tutQUGKsAFb7lFnf4XfbWe.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt :)

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:11

• WheeleE

WheeleE

Dinges

SyM schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:15:
[...]

Bedankt het klinkt natuurlijk logisch ik ga het ff proberen, daarnaast zit ik nog wel met m'n mapping. Weet iemand of dit juist is ? Ik twijfel met name over "Af/Bij" > Bank debit/debit indicatior aangezien er ook 1 van bij zit ING specific debit/credit indiicator. Deze heb ik maar op mutatiesoort gezet.

[Afbeelding]
Dat lijkt een ING-export, klopt dat?
Ik map voor mijn ing-betaalrekening naam/omschrijving naar opposing account (staat bij jou geen vinkje). Code ingore ik, Af/bij mapt naar ing-debit-credit. Mutatiesoort map ik naar tags.

Alvast bedankt :)
D

/edit: blijkbaar heb ik ergens verkeerd geklikt. Geen idee wat ik met deze reply wilde zeggen :D

[ Voor 5% gewijzigd door WheeleE op 17-08-2024 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyM

SyM

Bedankt ik heb er even naar gekeken hier kan ik iets mee, nu heb ik wel een nieuwe vraag.
- de savings.json moet je dus gebruiken bij het importeren mijn bij en afschrijvingen van mijn spaarrekening. Maar is het niet zo dat de bij en afschrijvingen al in de bij en afschrijvingen zitten van de hoofdrekening ? Wat is dan de reden om de bij en afschrijvingen van de spaarrekening apart te importeren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:31
SyM schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 08:34:
[...]

Bedankt ik heb er even naar gekeken hier kan ik iets mee, nu heb ik wel een nieuwe vraag.
- de savings.json moet je dus gebruiken bij het importeren mijn bij en afschrijvingen van mijn spaarrekening. Maar is het niet zo dat de bij en afschrijvingen al in de bij en afschrijvingen zitten van de hoofdrekening ? Wat is dan de reden om de bij en afschrijvingen van de spaarrekening apart te importeren ?
Je gebruikt dat bestand inderdaad tijdens het importeren. Nadien kan je het terug downloaden als je crediteuren en debiteuren hebt aangewezen. Dan gebruikt hij dat voor de volgende keer opnieuw.

Je spaarrekening apart importeren hoeft niet. Tenzij je misschien transacties doet vanaf je spaarrekening naar andere rekeningen? Dan heeft het wel zin. Anders heb je enkel maar meer kans op dubbele overschrijvingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@SyM

Dat denk ik ook, ben niet bekend met die file. Die is vrij recent toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
Ik merk dat nu de firefly niet meer in HA maar los draait, dat ik bij de importer steeds de gocardless codes in moet voeren. Dat was voorheen niet.
Is daar wat aan te doen?

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-05 12:58
Asterion schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 09:28:
[...]
Je spaarrekening apart importeren hoeft niet. Tenzij je misschien transacties doet vanaf je spaarrekening naar andere rekeningen? Dan heeft het wel zin. Anders heb je enkel maar meer kans op dubbele overschrijvingen.
Als je je spaarrekening niet apart importeert mis je alle transacties die niet van/naar een andere rekening van je gaan die je wel importeert.
Belangrijkste zullen de spaarrente inkomsten zijn denk ik die je dan niet hebt.

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:10
Vloris schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:12:
[...]

Als je je spaarrekening niet apart importeert mis je alle transacties die niet van/naar een andere rekening van je gaan die je wel importeert.
Belangrijkste zullen de spaarrente inkomsten zijn denk ik die je dan niet hebt.
In mijn geval (ING) is die rente het enige dat ontbreekt. Alle andere transacties zijn altijd tussen spaarrekening en betaalrekening.

Nog een ander item, ik importeerde gisteren een periode van m'n 2 rekeningen. Daarbij zat 1 overschrijving van de ene naar de andere rekening. Uiteindelijk bleek dat deze transactie dubbel was verwerkt en dus klopte de saldi van de 2 rekeningen niet. Op zich snap ik het, het zijn voor beide rekeningen een transactie, maar hoe kan ik dit voor de toekomst voorkomen/beter doen?
Moet wel zeggen dat het ongebruikelijk is dat ik deze transacties maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
babbelbox schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 22:31:
[...]

In mijn geval (ING) is die rente het enige dat ontbreekt. Alle andere transacties zijn altijd tussen spaarrekening en betaalrekening.

Nog een ander item, ik importeerde gisteren een periode van m'n 2 rekeningen. Daarbij zat 1 overschrijving van de ene naar de andere rekening. Uiteindelijk bleek dat deze transactie dubbel was verwerkt en dus klopte de saldi van de 2 rekeningen niet. Op zich snap ik het, het zijn voor beide rekeningen een transactie, maar hoe kan ik dit voor de toekomst voorkomen/beter doen?
Als de omschrijving of een andere factor verschillend is zal FF dit als een aparte transactie zien.
Bvb datum overschrijving moet hetzelfde zijn.
Omschrijving zeker! Als daar iets anders staat is dat een extra transactie.

Dit moet je telkens goed controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
Niemand die gocardless gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

babbelbox schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 22:31:
[...]

Als je rekening 1 als hoofdrekening beschouwd en rekening 2 zou je dit met regels kunnen afvangen.

Voor je hoofdrekening:
- als doelrekening = rekening1 en bronrekening = rekening2, converteer dan naar overschrijving tussen 1 en 2
- als doelrekening = rekening2 en bronrekening = rekening1, converteer dan naar overschrijving tussen 1 en 2

Voor de 2e rekening:
- als doelrekening = rekening1 of als bronrekening = rekening1, verwijder de transactie.

Er zit dan geen controle op de omschrijving in, maar we doen de aanname dat alle overschrijvingen tussen 1 en 2 zijn/worden geïmporteerd in rekening 1.
jwbokx schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:10:
Ik gebruik het zelf niet, maar mijn eerste gedachte gaat naar de environment variabelen van de importer.

[ Voor 8% gewijzigd door WheeleE op 30-08-2024 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:05

jmk

jwbokx schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:10:
Jazeker, werkt bij mij goed. Al een maand of 8 met af en toe een probleempje. Ik gebruik de HA plugin voor FireflyIII en de importer.

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jwbokx
Had ik eerst dus ook.
Maar omdat mijn HA wat problemen kreeg, ben ik dingen die niet echt bij domotica horen er uit gaan halen.
Nu draait het dus apart onder docker.

Alleen moet ik nu dus steeds e gocardless codes in moet voeren. Dat was in HA niet.

WheeleE gaf al aan om in de env settings te kijken.

Gevonden! werkt nu makkelijker...
Wat een lijst met env var's...

[ Voor 13% gewijzigd door jwbokx op 30-08-2024 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:05

jmk

Fijn dat het gelukt is!

Ik vind de HA add ons juist een hele fijne manier om zelf andere diensten te hosten en te managen. Het kan misschien ook zelf in een aparte VM, dan heb je meer vrijheid van instellen en ook meer keuzevrijheid. Ik merk dat ik een store (en repositories met nog enorm veel add ons) wel heel eenvoudig vind. Je kan maar zoveel vrije tijd besteden voor je weer moet werken, en ik game ook graag.

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
Ja klopt, zo ben ik ook begonnen.
Het is zeker heel mooi gemaakt.
Maar ik had er ondertussen zoveel in en toen ging het mis...
Tja dan werkt er gelijk niets meer natuurlijk..

Nu heb ik HA op een Thin client draaien onder proxmox. Was ook wel leren, maar door de vele beschikbare scripts is het toch wel simpel te houden.
En als er iets crashed, is het maar 1 ding.

Uiteindelijk bleek de crash veroorzaakt door emby die ik ook in HA had draaien...

• looskuh
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

looskuh

Dawwgg

Ik ben al eventjes bezig om het draaiende te krijgen, en bij het importeren krijg ik regelmatig deze error:

The conversion could not be started, or failed due to an error. Please check the log files. Sorry about this

AxiosError: Request failed with status code 504

Enig idee? Mijn vraag is ook om welke logs het specifiek zou gaan en waar ik die zou kunen vinden.

• WheeleE

WheeleE

Dinges

looskuh schreef op woensdag 25 september 2024 @ 03:16:
Ik ben al eventjes bezig om het draaiende te krijgen, en bij het importeren krijg ik regelmatig deze error:

The conversion could not be started, or failed due to an error. Please check the log files. Sorry about this

AxiosError: Request failed with status code 504

Enig idee? Mijn vraag is ook om welke logs het specifiek zou gaan en waar ik die zou kunen vinden.
Upload logs staan in de uploudcontainer in /var/www/html/storage/logs.

• looskuh
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

looskuh

Dawwgg

thanks! Ik kwam daar niet veel wijzer uit. Vooralsnog lijkt het converteren en importeren gepaard te gaan met timeouts en errors - maar lukt het zo nu en dan wel door op 'go back to previous step' te klikken en het opnieuw te proberen. Of door gewoon heeel erg lang te wachten en te kijken of ie later toch iets gedaan heeft.

Wat dubbele entries moeten verwijderen handmatig, maar nu bij 2023 aanbeland. Kijken of dit uiteindelijk weer lukt.

EDIT> Workflow is nu: 1 jaar CSV uploaden, half uurtje laten draaien incl de AxiosError. Dan op 'een stap terug' button clicken. Opnieuw submitten. Dan flasht het scherm dat ie klaar is - maar ook de knop dat ik kan beginnen. Als ik die heeel snel inklik op het moment dat ie langsflitst, begint de daadwerkelijke import.

Opnieuw met timeouts, maar het lijkt te werken.

[ Voor 29% gewijzigd door looskuh op 25-09-2024 15:00 ]

• WheeleE

WheeleE

Dinges

Een heel jaar in 1 keer inlezen kan ook wel wat veel zijn. Per 1 of 2 maanden inlezen gaat wellicht soepeler, en geeft je ook de kans om onverwachte resultaten recht te trekken in je rules en mappings.

• Asterion
@looskuh Mijn ervaring zegt is dat je best niet te grote CSV's importeert. Vanwege de time-out die je krijgt.

Ik heb het maand per maand geprobeerd en dat verloopt soepel.
Dan heb ik ook niet zoveel in één keer te controleren.

Na de eerste maand maak ik wat regels aan om wat te automatiseren. Winkels die bvb elke maand terugkomen onder een categorie plaatsen.

Nu moet ik nog maar enkele transacties zelf goed plaatsen, al de rest gebeurd automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:35

rjong5

?

Ik dacht het is eens tijd om de indeling van firefly om te gooien.

In de loop der jaren heb ik meer dan 100 categorieen aangemaakt. ( Nadeel van niet consequent handmatig invoeren ).

Ik wil dit dus drastisch verminderen en het dan ook overal consequent toepassen.

Hoe doen anderen dit, lees welke categorieen gebruiken jullie ( evt verder gedetailleerd dmv tags)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

@rjong5 Ik heb maar 5 categoriën:
- Abonnementen (internet, netflix, spotify, krant, telefoon)
- Wonen (hypotheek, stroom, verzekering, vve, etcetera)
- Huishouden (boodschappen, drogist, etcetera)
- Auto (verzekering, belasting, brandstof, onderhoud)
- Financieel (creditcard, bankkosten, goede doelen, paypal)

De enige tags die ik gebruik: boodschappen, brandstof, goede doelen, vaste lasten, uit eten/eten bestellen

Zowel categoriën als tags zou ik wat uit kunnen breiden maar daar heb ik eigenlijk geen zin in. Misschien hooguit iets als Vrije Tijd, voor uitgaan, cadeaus, vermaak.

/edit: ik heb ook nog transacties zonder categorie bedenk ik me. Waar ik niks voor wist te verzinnen.

[ Voor 8% gewijzigd door WheeleE op 27-09-2024 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5

rjong5

?

WheeleE schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:18:
@rjong5 Ik heb maar 5 categoriën:
- Abonnementen (internet, netflix, spotify, krant, telefoon)
- Wonen (hypotheek, stroom, verzekering, vve, etcetera)
- Huishouden (boodschappen, drogist, etcetera)
- Auto (verzekering, belasting, brandstof, onderhoud)
- Financieel (creditcard, bankkosten, goede doelen, paypal)

De enige tags die ik gebruik: boodschappen, brandstof, goede doelen, vaste lasten, uit eten/eten bestellen

Zowel categoriën als tags zou ik wat uit kunnen breiden maar daar heb ik eigenlijk geen zin in. Misschien hooguit iets als Vrije Tijd, voor uitgaan, cadeaus, vermaak.
Goed begin in elk geval, less is more zullen we maar zeggen.

Punt is dat ik hier tevoren nooit echt over nagedacht heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

rjong5 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:22:
[...]

Goed begin in elk geval, less is more zullen we maar zeggen.

Punt is dat ik hier tevoren nooit echt over nagedacht heb.
Een belangrijk deel van mijn motivatie om niet al te gedetailleerd te classificeren is omdat ik er dan ook allemaal regels voor moet maken. En daar had ik weinig zin in :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5

rjong5

?

WheeleE schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:27:
[...]

Een belangrijk deel van mijn motivatie om niet al te gedetailleerd te classificeren is omdat ik er dan ook allemaal regels voor moet maken. En daar had ik weinig zin in :D
Voor mij is dat wel een valkuil, heb de neiging om alles tot in detail te ( kunnen) classificeren.

Ook ivm bepaalde rapporten.

Een goed evenwicht hierin zal ik moeten vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5

rjong5

?

okay anyone, vanmorgen wat acties gedaan en nu werkt firefly niet meer.

ik kwam er vanmorgen achter dat docker-compose niet meer werkte op mijn ubuntu machine ( want ik wilde firefly updaten), docker compose geupdate, so far so good.

docker-compose pull & docker-compose up -d gedaan op mijn firefly installatie.. nu krijg ik het volgende.

code:
1
2
3
4
5
6
Whoops! An error occurred.
Unfortunately, this error was not recoverable :(. Firefly III broke. The error is:

Could not poll the database: SQLSTATE[08006] [7] could not translate host name "firefly_iii_db_1" to address: Temporary failure in name resolution (Connection: pgsql, SQL: select "id", "name", "data" from "configuration" where "name" = is_demo_site and "configuration"."deleted_at" is null limit 1)

This error occurred in file /var/www/html/app/Support/FireflyConfig.php on line 65 with code 0.

in de ;ogs van de container kom ik hetzelfde tegen.

code:
1
2
[previous exception] [object] (PDOException(code: 7): SQLSTATE[08006] [7] could not translate host name \"firefly_iii_db_1\" to address: Temporary failure in name resolution at /var/www/html/vendor/laravel/framework/src/Illuminate/Database/Connectors/Connector.php:66)
[stacktrace]

iemand enig idee ? misschien noemenswaardig om te vermelden, deze instance draait nog op een postgres database

ik heb een tweede fireflyIII instance die werkt op een mariadb , die heeft overigens geen issues na update docker-compose en ff3 v6.21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@rjong5

FFIII zoekt naar een database-container met de naam 'firefly_iii_db_1' en vindt die niet, zo lijkt het.
Kennelijk heeft de db in de compose-file een andere naam, of is er een andere naam gekozen ivm een conflict?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5

rjong5

?

@RudolfR

dit lijkt allemaal goed te zijn ( is ook niet veranderd )

datgene wat in mijn compose file staat klopt ook met onderstaande

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QChuRu4iH1dYzVVDrMd8A3Bdo6E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bL1EqvNmVFFlH3rrYW7KDV0W.png?f=user_large

als ik op de console van de app container inlog kan ik ook de container van de db pingen.
klink meer als een DNS achtig iets, maar mbt docker geen ik totaal geen idee hoe dat dat werkt.

vreemd dat mijn 2de installatie hier geen last van heeft.

maar doe niet teveel moeite verder ,ik ga een snapshot terugzetten van mijn ubuntu vm, en ga denk ik eerst proberen firefly te migreren naar eentje met een mariadb database.

daarna zien we wel verder :-)

[ Voor 20% gewijzigd door rjong5 op 30-09-2024 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5

rjong5

?

Bovenstaande is fixed overigens, het zal te maken hebben gehad met de update van docker-compose vermoed ik.

het stukje dns niet binnen de containers, iets ging daar niet ( meer) goed.

wat ik nu heb gedaan is in mijn compose file bij de db container de hostnaam toegevoegd

code:
1
2
3
4
5
   image: "postgres:11.10"
    container_name: firefly_iii_db
    hostname: firefly_iii_db_1
    networks:
      - firefly_iii_net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-05 19:04
rjong5 schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:56:
Bovenstaande is fixed overigens, het zal te maken hebben gehad met de update van docker-compose vermoed ik.

het stukje dns niet binnen de containers, iets ging daar niet ( meer) goed.

wat ik nu heb gedaan is in mijn compose file bij de db container de hostnaam toegevoegd

code:
1
2
3
4
5
   image: "postgres:11.10"
    hostname: firefly_iii_db_1
    networks:
      - firefly_iii_net
Je had dus gewoon een typefout gemaakt. Zoek het verschil ;) lag niet aan docker, dns of FF3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5

rjong5

?

nou nee, voorheen nooit issues gehad met updaten container.
ik verander normaliter nooit iets in de compose file.

ik had ff gegoogled, ik begreep dat als containers in zelfde netwerk zitten dat de naam die in je compose file staat ( waaronder je je settings voor die container zet) als hostname gebruikt wordt.

hoewel deze bij mij ook zonder de _1 is, werkte dit wel gewoon altijd ( ik begreep ook dat docker-compose automatisch prefixes etc toevoegd, als je geen specifiek naam opgeeft)

wellicht gaat laatste versie docker-compose hier anders mee om ? ik heb geen idee.

en waarom docker-compose ineens niet meer werkte ? ook geen idee, maar vermoed dat dat weer te maken heeft met het feit dat ik onlangs een release upgrade had gedaan van ubuntu lts naar 24.04.01 lts.

al met al weer wat geleerd, en zo blijken backups toch ook weer uitermate belangrijk te zijn 8)

[ Voor 6% gewijzigd door rjong5 op 30-09-2024 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
rjong5 schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:36:
nou nee, voorheen nooit issues gehad met updaten container.
ik verander normaliter nooit iets in de compose file.

ik had ff gegoogled, ik begreep dat als containers in zelfde netwerk zitten dat de naam die in je compose file staat ( waaronder je je settings voor die container zet) als hostname gebruikt wordt.

hoewel deze bij mij ook zonder de _1 is, werkte dit wel gewoon altijd ( ik begreep ook dat docker-compose automatisch prefixes etc toevoegd, als je geen specifiek naam opgeeft)

wellicht gaat laatste versie docker-compose hier anders mee om ? ik heb geen idee.

en waarom docker-compose ineens niet meer werkte ? ook geen idee, maar vermoed dat dat weer te maken heeft met het feit dat ik onlangs een release upgrade had gedaan van ubuntu lts naar 24.04.01 lts.

al met al weer wat geleerd, en zo blijken backups toch ook weer uitermate belangrijk te zijn 8)
Touché, ik was iets te kort door de bocht, ik had vanochtend ook een kort lontje (hoewel mijn reply helemaal niet zo zeikerig bedoelt was lees ik hem nu zelf wel zo terug). Thanks voor je rustige reply. Mea culpa.

Wat je mogelijk beter nog kan doen is alleen de container_name attr gebruiken en de db server url in je config wijzigen naar de container_name. Hierdoor ben je van die gekke stack_service_id namen af en kan je zelf een logische naam geven. Dit is dan ook direct de hostname.
Ik zet deze configs trouwens via environment vars zodat dit niet in mijn config file zit of aangepast hoeft te worden

Ik gebruikt trouwens geen host names maar de service name. Dan ben je uberhaupt van het gedoe met veranderende namen af

Mijn compose staat een paar posts terug.

sjorsjuhmaniac in "Het grote "Firefly III" topic"

Deze, zie de DB_HOST var.

[ Voor 3% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 30-09-2024 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5

rjong5

?

sjorsjuhmaniac schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:47:
[...]

Touché, ik was iets te kort door de bocht, ik had vanochtend ook een kort lontje (hoewel mijn reply helemaal niet zo zeikerig bedoelt was lees ik hem nu zelf wel zo terug). Thanks voor je rustige reply. Mea culpa.

Wat je mogelijk beter nog kan doen is alleen de container_name attr gebruiken en de db server url in je config wijzigen naar de container_name. Hierdoor ben je van die gekke stack_service_id namen af en kan je zelf een logische naam geven. Dit is dan ook direct de hostname.
Ik zet deze configs trouwens via environment vars zodat dit niet in mijn config file zit of aangepast hoeft te worden

Ik gebruikt trouwens geen host names maar de service name. Dan ben je uberhaupt van het gedoe met veranderende namen af

Mijn compose staat een paar posts terug.

sjorsjuhmaniac in "Het grote "Firefly III" topic"

Deze, zie de DB_HOST var.
Zo vatte ik het ook niet op hoor.

Thanks voor de verdere tips overigens, kan ik eea nog beter inregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperCrisz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:33
Ik heb Firefly iii draaien op mijn Synology, en het werkt. Nu wil ik het integreren met Gocardless, en dat gaat prima, alleen worden standaard slechts de laatste 3 maanden ongeveer verwerkt.

Op deze pagina staat dat je transaction_total_days kan verwerken in API code..
https://developer.gocardl...nt-data/quick-start-guide

Alleen hoe verwerk je dat in de config van Firefly dan? De Firefly III Data Importer vraagt alleen om de secret ID en Secret key.. en zonder verdere API config is dat zo rond de 90 dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvoosterhout
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 31-03 10:36
Hoi Allemaal,

Even een kort vraagje. Ik ben net begonnen met Firefly en wil nu graag mijn ING geschiedenis importeren. Hoe moet ik dit doen met spaarrekeningen bij ING? Registreer ik die binnen Firefly als losse rekeningen of als spaarpotjes? Dit omdat de spaarrekeningen bij ING gekoppeld zitten aan je lopende rekening en geen afzonderlijke IBAN hebben.

Edit:
Ik heb nu dus volgens deze handleiding https://github.com/firefl...urations/tree/main/nl/ing rekeningen aangemaakt voor al mijn spaarrekeningen met het rekeningnummer (begint met een letter, 3 cijfers-streepje-5 cijfers) ingevult.

Wanneer ik een import doe wordt er helaas een nieuwe debiteur 'Oranje spaarrekening' aangemaakt en wordt het bedrag dus niet van mijn losse spaarrekeningen afgeboekt. Ik gebruik dan een ING export van de lopende rekening met het default.json import bestand.

[ Voor 43% gewijzigd door rvoosterhout op 01-10-2024 15:14 . Reden: trial en error ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

@rvoosterhout
Je kunt de spaarrekeningen als losse asset accounts van het type savigns account. Het S-nummer staat bij mij in het veld account number maar dat is meer ter identificatie en niet voor de import.

Ik gebruik een rule zoals deze om mijn ING Spaarrekening bij te houden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61w5Tmfgqapm3b4b_GjwZfR0bB4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Z4z9JYQ17l0nBj7KI1mzQTT7.png?f=fotoalbum_large

Dit zorgt er voor dat bij het inlezen van een csv van je betaalrekening alle transacties die in de description 'Van Oranje spaarrekening S1234567890' of 'Naar Oranje spaarrekening S1234567890' worden geconverteerd naar een transfer tussen de betaalrekening en de spaarrekening.
- In jouw geval kun je voor elke ING Spaarrekening een vergelijke rule maken met het S-nummer.
- Er hoeft dus geen aparte export van je Oranjespaarekeningen te worden ingelezen.
- Alleen handmatig elk jaar een transactie aanmaken voor de rente die je krijgt uitbetaald.

Als het goed is wordt je spaarrekeningen zo helemaal bijgehouden.

[ Voor 8% gewijzigd door WheeleE op 01-10-2024 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
Ik heb Firefly werkend en importeer handmatig via GoCardless. Nu zou ik dat willen automatiseren, de eerste stap is om te importeren via POST. https://docs.firefly-iii....t/#gocardless-and-spectre.
Hier staat:
You can also import from GoCardless or Spectre, in which case a JSON file is enough.
Ik heb een stappenplan hier bij nodig omdat dit niet mijn kennisgebied is. Is er ergens een stappenplan hoe dit te realiseren? Ik heb Firefly (importer) geinstalleerd via Docker op mijn Synology .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
@SuperCrisz wat betekend handmatig op dit moment voor jou? Met een csv?

De curl commands die op je gelinkte deel staan hebben nog niet met de importer te maken. Die paragrafen kan je volgen en uitvoeren zonder dat importer nodig is.

Er is niet echt een stappenplan voor nodig buiten het volgen van de text in je link. In hoofdlijnen:

- zorg dat je de data hebt in json format. De alinea doet mij geloven dat je het in json kan downloaden van gocardless.
- zorg dat je de benodigde key, bearer genoemd, hebt. Hoe je die aanmaakt staat ergens ander in de handleiding
- ga naar de commandline, en voer het voorbeeld curl commando uit waarbij de relevante gegevens vervangt voor jou systeem. Dus de juiste servers aan of ip, de juiste key als bearer token, de juiste locatie van de json file, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Ps. Ik denk dat het voor jouw makkelijker zal zijn met de webinterface van de importer te werken dan met het curl commando, gebaseerd op hoe je de vraag nu stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
Ik heb fireflyiii als docker draaien op mijn synology en ik importeer via gocardless API. De importeer actie oproepen via SSH met onderste command werkt prima: importeren werkt zonder problemen:
code:
1
docker exec 5565c7fbe982 php artisan importer:import /import/config_gocardless_account2.json

Nu heb ik een cron job hier van gemaakt in de docker compose, op basis van deze en deze instructies.Alleen dit werkt op een of andere manier niet. Dit is de error die ik krijg uit de log van de cron job:

code:
1
2
3
crond: crond (busybox 1.36.1) started, log level 8
crond: USER root pid   8 cmd wget -qO - --post-data '' --header 'Accept: application/json' 'http://192.168.178.25:902/autoimport?directory=/import&secret=4cPmKn4g5LYRzzYL'
wget: server returned error: HTTP/1.1 500 Internal Server Error

DOCKER COMPOSE FILE
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
services:
  app:
    image: fireflyiii/core:latest
    hostname: app
    container_name: firefly_iii_core
    networks:
      - firefly_iii
    restart: always
    volumes:
      - ./firefly_iii_upload:/var/www/html/storage/upload
    env_file: .env
    ports:
      - '901:8080'
    depends_on:
      - db
  db:
    command: --character-set-server=utf8
    image: mariadb:lts
    hostname: db
    networks:
      - firefly_iii
    env_file: .db.env
    volumes:
      - ./firefly_iii_db:/var/lib/mysql

importer:
    image: fireflyiii/data-importer:latest
    hostname: importer
    container_name: firefly_iii_importer
    networks:
      - firefly_iii
    ports:
      - '902:8080'
    depends_on:
      - app
    env_file: .importer.env
    volumes:
     - /volume1/docker/firefly-iii/import:/import
      #- ./import:/import

cron:
    #
    # To make this work, set STATIC_CRON_TOKEN in your .env file or as an environment variable and replace REPLACEME below
    # The STATIC_CRON_TOKEN must be *exactly* 32 characters long
    #
    image: alpine
    container_name: firefly_iii_cron
    command: sh -c "echo -e \"24 08 * * * wget -qO- http://192.168.178.25:901/api/v1/cron/KjS3zOA38RBoCkxcGqvbHdyXDHadtD3q\" > /tmp/crontab_tmp && echo -e \"22 08 * * * wget -qO - --post-data '' --header 'Accept":" application/json' 'http://192.168.178.25:902/autoimport?directory=/import&secret=4cPmKn4g5LYRzzYL'\" >> /tmp/crontab_tmp && crontab /tmp/crontab_tmp && crond -f -L /dev/stdout && rm /tmp/crontab_tmp"
    volumes:
     - /volume1/docker/firefly-iii/tmp:/tmp 
    networks:
     - firefly_iii

networks:
  firefly_iii:
    driver: bridge

Dit zijn dus de cron jobs waar het om gaat
code:
1
command: sh -c "echo -e \"24 08 * * * wget -qO- http://192.168.178.25:901/api/v1/cron/KjS3zOA38RBoCkxcGqvbHdyXDHadtD3q\" > /tmp/crontab_tmp && echo -e \"22 08 * * * wget -qO - --post-data '' --header 'Accept":" application/json' 'http://192.168.178.25:902/autoimport?directory=/import&secret=4cPmKn4g5LYRzzYL'\" >> /tmp/crontab_tmp && crontab /tmp/crontab_tmp && crond -f -L /dev/stdout && rm /tmp/crontab_tmp"

De belangrijkse zaken uit de .env en .importer.env:

.ENV FILE
code:
1
STATIC_CRON_TOKEN=KjS3zOA38RBoCkxcGqvbHdyXDHadtD3q

.IMPORTER.ENV FILE
code:
1
2
3
4
5
6
AUTO_IMPORT_SECRET=4cPmKn4g5LYRzzYL
FIREFLY_III_URL=http://192.168.178.25:901
FIREFLY_III_ACCESS_TOKEN=[i]Deze staat er ook in, maar te lang om hier neer te zetten.[/i]
CAN_POST_AUTOIMPORT=true
CAN_POST_FILES=true
IMPORT_DIR_ALLOWLIST=/import

Dus ik kan semi-automatisch de transacties importeren, dus er lijkt niets aan de hand te zijn met het lezen van de JSON config file door de importer, en ook de connectie tussen importer en firefly-iii is prima, want de import werkt ook. Maar iets gaat niet goed met de autoimport oid. Als ik de autoimport url handmatig in de browser plak:

http://192.168.178.25:902...t&secret=4cPmKn4g5LYRzzYL

Dan krijg ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KkE-GNelptExySVd4JWDpsvBd2s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mkzvNk781d8LCfAN1IZO41Sb.png?f=user_large

Dus wellicht dat dit er mee te maken heeft dat de cron jobs niet goed werken? Iemand die me op weg kan helpen want ik heb echt van alles al geprobeerd op basis van de handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
SuperCrisz schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:55:
Ik heb fireflyiii als docker draaien op mijn synology en ik importeer via gocardless API. De importeer actie oproepen via SSH met onderste command werkt prima: importeren werkt zonder problemen:
code:
1
docker exec 5565c7fbe982 php artisan importer:import /import/config_gocardless_account2.json
dat hash nummer zegt mij natuurlijk niets maar ik ga ervan uit dat dat het id van de import-container is. Je kan overigens gewoon de naam van de container gebruiken.
Nu heb ik een cron job hier van gemaakt in de docker compose, op basis van deze en deze instructies.Alleen dit werkt op een of andere manier niet. Dit is de error die ik krijg uit de log van de cron job:

code:
1
2
3
crond: crond (busybox 1.36.1) started, log level 8
crond: USER root pid   8 cmd wget -qO - --post-data '' --header 'Accept: application/json' 'http://192.168.178.25:902/autoimport?directory=/import&secret=4cPmKn4g5LYRzzYL'
wget: server returned error: HTTP/1.1 500 Internal Server Error
een 500 error betekend dat op het doel ip:port wel je request ontvangen is/wordt maar dat er daar dus iets misgaat. In die voorbeelden staan wel veel meer opties die mee moeten worden gegeven dan alleen de URL en header die ik in je snippet hierboven zie terugkomen. HEb je die correct bekeken en overgenomen wat nodig is? Heb je het gehele voorbeeld overgenomen?

Ik zie ook dat je een ip adres gebruikt. Dat moet je in dit geval proberen te vermijden aangezien je alles in docker hebt draaien. Je kan gewoon de naam van de juiste service of de naam van je container gebruiken. In dit geval zou je het ip door "import" of "app" kunnen vervangen.
DOCKER COMPOSE FILE
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
services:
  app:
    image: fireflyiii/core:latest
    hostname: app
    container_name: firefly_iii_core
    networks:
      - firefly_iii
    volumes:
      - ./firefly_iii_upload:/var/www/html/storage/upload
    env_file: .env
    ports:
      - '901:8080'
    depends_on:
      - db
  db:
    command: --character-set-server=utf8
    image: mariadb:lts
    hostname: db
    networks:
      - firefly_iii
    env_file: .db.env
    volumes:
      - ./firefly_iii_db:/var/lib/mysql

importer:
    image: fireflyiii/data-importer:latest
    hostname: importer
    container_name: firefly_iii_importer
    networks:
      - firefly_iii
    ports:
      - '902:8080'
    depends_on:
      - app
    env_file: .importer.env
    volumes:
      #- ./import:/import

cron:
    #
    # To make this work, set STATIC_CRON_TOKEN in your .env file or as an environment variable and replace REPLACEME below
    # The STATIC_CRON_TOKEN must be *exactly* 32 characters long
    #
    image: alpine
    container_name: firefly_iii_cron
    volumes:
     - /volume1/docker/firefly-iii/tmp:/tmp 
    networks:
     - firefly_iii

networks:
  firefly_iii:
    driver: bridge
aah ik had dus iets verder door moeten lezen voor ik bovenstaande typte :+
Ja je hebt het hele voorbeeld overgenomen.
Dit zijn dus de cron jobs waar het om gaat
code:
1
hier aub de ip's aanpassen naar app en importer zoals in het voorbeeld. Merk op dat je dan dus ook de interne poort moet gebruiken, 8080 en niet 901 of 902.

Nu ik dit zo type, welk ip addres heb je daar nu gebruikt? is dit het ip van je server. DUs je lan ip? als dit het ip van een container is gaat het zoiezo niet werken omdat je nu 2x naar dezelfde container connect met alleen een andere poort. En in je compose kan je zien dat het 2x verschillende containers zijn. In het geval dat het een container ip is heb je ook de verkeerde poort gebruikt omdat je dan juist de interne poort zou moeten gebruiken.
De belangrijkse zaken uit de .env en .importer.env:

.ENV FILE
code:
1
STATIC_CRON_TOKEN=KjS3zOA38RBoCkxcGqvbHdyXDHadtD3q

.IMPORTER.ENV FILE
code:
1
2
3
4
5
6
AUTO_IMPORT_SECRET=4cPmKn4g5LYRzzYL
FIREFLY_III_URL=http://192.168.178.25:901
FIREFLY_III_ACCESS_TOKEN=[i]Deze staat er ook in, maar te lang om hier neer te zetten.[/i]
CAN_POST_AUTOIMPORT=true
CAN_POST_FILES=true
IMPORT_DIR_ALLOWLIST=/import
Ook hier, beter geen IP gebruiken, gebruik hier gewoon app:8080, direct intern connecten. Ook weer hetzelfde: als dit ip een docker container ip is heb je het verkeerde poort nummer.
Dus ik kan semi-automatisch de transacties importeren, dus er lijkt niets aan de hand te zijn met het lezen van de JSON config file door de importer, en ook de connectie tussen importer en firefly-iii is prima, want de import werkt ook. Maar iets gaat niet goed met de autoimport oid. Als ik de autoimport url handmatig in de browser plak:

http://192.168.178.25:902...t&secret=4cPmKn4g5LYRzzYL

Dan krijg ik:

[Afbeelding]

Dus wellicht dat dit er mee te maken heeft dat de cron jobs niet goed werken? Iemand die me op weg kan helpen want ik heb echt van alles al geprobeerd op basis van de handleidingen
Nee, in je browser gaat het NOOIT op die manier, alleen de link plakken, werken omdat je niet alle benodigde info/config opties op die manier meegeeft. JE zou dan via het dev-scherm in je browser zelf een http request in elkaar moeten zetten met de juist haeders, juiste token enz. Dat is het zelfde als de extra opties die in het commando worden meegegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:54:
[...]

dat hash nummer zegt mij natuurlijk niets maar ik ga ervan uit dat dat het id van de import-container is. Je kan overigens gewoon de naam van de container gebruiken.

[...]

een 500 error betekend dat op het doel ip:port wel je request ontvangen is/wordt maar dat er daar dus iets misgaat. In die voorbeelden staan wel veel meer opties die mee moeten worden gegeven dan alleen de URL en header die ik in je snippet hierboven zie terugkomen. HEb je die correct bekeken en overgenomen wat nodig is? Heb je het gehele voorbeeld overgenomen?

Ik zie ook dat je een ip adres gebruikt. Dat moet je in dit geval proberen te vermijden aangezien je alles in docker hebt draaien. Je kan gewoon de naam van de juiste service of de naam van je container gebruiken. In dit geval zou je het ip door "import" of "app" kunnen vervangen.

[...]

aah ik had dus iets verder door moeten lezen voor ik bovenstaande typte :+
Ja je hebt het hele voorbeeld overgenomen.

[...]

hier aub de ip's aanpassen naar app en importer zoals in het voorbeeld. Merk op dat je dan dus ook de interne poort moet gebruiken, 8080 en niet 901 of 902.

Nu ik dit zo type, welk ip addres heb je daar nu gebruikt? is dit het ip van je server. DUs je lan ip? als dit het ip van een container is gaat het zoiezo niet werken omdat je nu 2x naar dezelfde container connect met alleen een andere poort. En in je compose kan je zien dat het 2x verschillende containers zijn. In het geval dat het een container ip is heb je ook de verkeerde poort gebruikt omdat je dan juist de interne poort zou moeten gebruiken.

[...]

Ook hier, beter geen IP gebruiken, gebruik hier gewoon app:8080, direct intern connecten. Ook weer hetzelfde: als dit ip een docker container ip is heb je het verkeerde poort nummer.

[...]

Nee, in je browser gaat het NOOIT op die manier, alleen de link plakken, werken omdat je niet alle benodigde info/config opties op die manier meegeeft. JE zou dan via het dev-scherm in je browser zelf een http request in elkaar moeten zetten met de juist haeders, juiste token enz. Dat is het zelfde als de extra opties die in het commando worden meegegeven.
Hij doet het, het probleem was dat ik de url van de firefly-iii app tóch leeg was in de importer.env (niet opgeslagen denk ik). Wel vreemd omdat in de comments staat dat het niet mandatory is... maar goed. FIREFLY_III_URL=http://192.168.178.25:901

De ip-porten zijn niet van de containers, maar echt van de apps zelf. Dus gaat helemaal goed nu. begrijp ik dat je juist niet de ip-adres wil opslaan omdat dat te statisch is? voor het geval ipadres veranderd etc.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
SuperCrisz schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:40:
[...]

Hij doet het, het probleem was dat ik de url van de firefly-iii app tóch leeg was in de importer.env (niet opgeslagen denk ik). Wel vreemd omdat in de comments staat dat het niet mandatory is... maar goed. FIREFLY_III_URL=http://192.168.178.25:901
top!
De ip-porten zijn niet van de containers, maar echt van de apps zelf. Dus gaat helemaal goed nu. begrijp ik dat je juist niet de ip-adres wil opslaan omdat dat te statisch is? voor het geval ipadres veranderd etc.?
Inderdaad, hoe meer verkeer je binnen het dockernetwerk houdt, hoe minder er gelekt kan worden. Dit kan alleen voor verkeer TUSSEN docker containers. Zodra je zelf wat wil doen via de cli op je pc of via een webbrowser werkt alleen het IP.
Dus niet op ip maar op hostname (of containername) is beter, waar mogelijk.

dus alle xxx25:901 worden dan app:8080
alle xxx25:902 worden dan importer:8080

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Ik krijg nu een: "The data importer has been polling for more than 601 seconds. It has stopped, to prevent eternal loops." op de importer bij het importeren van de ING transacties. Normaal gaat dat prima. Eerder heb ik deze ook wel gehad en dan herhaalde ik de import en kwam hij er toch doorheen. Nu niet.
Ik lees dat het dan beter is om de command line te gebruiken. Maar zowel Firefly als de importer draaien in een docker. Er wordt op internet verwezen naar de documentatie, maar daarin zie ik niet specifiek hoe ik dan importeer. Iemand hier ervaring mee?

Edit:
Ik heb nu dit gevonden:
code:
1
-v /home/bart/docker/firefly-importer/import:/import \

Voeg ik toe aan het docker run commando.

En vervolgens voer ik zo de import uit:
code:
1
docker exec -it firefly-importer php artisan importer:import /import/2024-06-04-ING-Import-firefly-importer.json NL23INGB0006666666_05-06-2024_03-10-2024.csv

Klopt toch?
Heb ik nog een mogelijkheid / optie om bestaande dubbele transacties te overschrijven?

Nu kijk ik in Firefly en zie ik dat er veel transacties zijn met lege omschrijvingen (empty description). Ik gebruikte deze json. Ik vermoed dat daar iets fout in staat? Iemand ervaring met ING import?

[ Voor 21% gewijzigd door ahbart op 04-10-2024 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

@ahbart In de json die jij gebruikt staat op regel 21 "note". Dat zou betekenen dat de description in het Note-veld in FF komt. Ik gebruik in mijn json "description", en mijn descriptions worden daarmee netjes gevuld. Mogelijk helpt dat bij jou ook:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
   "roles": [
        "date_transaction",
        "opposing-name",
        "account-iban",
        "opposing-iban",
        "_ignore",
        "ing-debit-credit",
        "amount",
        "tags-comma",
        "description",
        "_ignore",
        "_ignore"
    ],

De melding "The data importer has been polling for more than 601 seconds. It has stopped, to prevent eternal loops." heb ik ook een tijd gehad, toen FF nog op m'n Synology draaide. Blijkbaar duurde het importeren daar gewoonweg lang en vond de importer dat niet leuk. Op de achtergrond liep de import overigens wel door (in ieder geval zolang de webpagina open bleef staan). Waarschijnlijk zie je in de containerlogging wel dat de import doorloopt.

Volgens mij kan overschrijven van bestaande transacties niet, wel kun je duplicaten negeren. Dan worden transacties altijd geïmporteerd, ongeacht of ze al aanwezig zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door WheeleE op 04-10-2024 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
WheeleE schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 19:22:
@ahbart In de json die jij gebruikt staat op regel 21 "note". Dat zou betekenen dat de description in het Note-veld in FF komt. Ik gebruik in mijn json "description", en mijn descriptions worden daarmee netjes gevuld. Mogelijk helpt dat bij jou ook:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
        "date_transaction",
        "opposing-name",
        "account-iban",
        "opposing-iban",
        "_ignore",
        "ing-debit-credit",
        "amount",
        "tags-comma",
        "description",
        "_ignore",
        "_ignore"
    ],

De melding "The data importer has been polling for more than 601 seconds. It has stopped, to prevent eternal loops." heb ik ook een tijd gehad, toen FF nog op m'n Synology draaide. Blijkbaar duurde het importeren daar gewoonweg lang en vond de importer dat niet leuk. Op de achtergrond liep de import overigens wel door (in ieder geval zolang de webpagina open bleef staan). Waarschijnlijk zie je in de containerlogging wel dat de import doorloopt.

Volgens mij kan overschrijven van bestaande transacties niet, wel kun je duplicaten negeren. Dan worden transacties altijd geïmporteerd, ongeacht of ze al aanwezig zijn.
Top! Dank je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimSR
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-05 17:00
@WheeleE

Zou jij jouw ING import settings json kunnen delen? Ik ben benieuwd of deze nog meer verschilt met die op github.

En heb jij nog andere automatiseringen voor ING specifiek? Zoals bijvoorbeeld die van de spaarrekeningen/spaardoelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

JimSR schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 22:43:
@WheeleE

Zou jij jouw ING import settings json kunnen delen? Ik ben benieuwd of deze nog meer verschilt met die op github.

En heb jij nog andere automatiseringen voor ING specifiek? Zoals bijvoorbeeld die van de spaarrekeningen/spaardoelen?
Dit is de jsson die ik gebruik. Ik heb alleen mijn rekeningnummer en de lijst met mapped creditors gecensureerd.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
{
    "version": 3,
    "source": "ff3-importer-1.5.2",
    "created_at": "2024-06-01T15:16:20+02:00",
    "date": "Ymd",
    "default_account": 1,
    "delimiter": "semicolon",
    "headers": true,
    "rules": true,
    "skip_form": true,
    "add_import_tag": true,
        "date_transaction",
        "opposing-name",
        "account-iban",
        "opposing-iban",
        "_ignore",
        "ing-debit-credit",
        "amount",
        "tags-comma",
        "description",
        "_ignore",
        "_ignore"
    ],
    "do_mapping": [
        true,
        true,
        true,
        false,
        false,
        false,
        false,
        false,
        false,
        false,
        false
    ],
    "mapping": {
        "1": {
            "Albert Heijn": 55
        },
        "2": {
            "<ING-rekeningnummer>": 1
        }
    },
    "duplicate_detection_method": "classic",
    "ignore_duplicate_lines": true,
    "unique_column_index": 0,
    "unique_column_type": "internal_reference",
    "flow": "file",
    "content_type": "csv",
    "custom_tag": "",
    "identifier": "0",
    "connection": "0",
    "ignore_spectre_categories": false,
    "grouped_transaction_handling": "single",
    "use_entire_opposing_address": false,
    "map_all_data": true,
    "accounts": [],
    "date_range": "",
    "date_range_number": 30,
    "date_range_unit": "d",
    "date_not_before": "",
    "date_not_after": "",
    "nordigen_country": "",
    "nordigen_bank": "",
    "nordigen_requisitions": [],
    "nordigen_max_days": "90",
    "conversion": false,
    "ignore_duplicate_transactions": true
}

Voor mijn ING spaarrekening gebruik ik een rule. Zie ook deze post.
Een vergelijkbare regel ook voor mijn creditcard en beleggingsrekening.

Loop je tegen iets specifieks aan wat niet (goed) werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvoosterhout
@WheeleE , die regels werken bij mij inderdaad nu ook, ik moest alleen Description aanpassen naar Notes, anders pakte hij hem niet. Misschien als tip voor @JimSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

Wat apart dat er blijkbaar per gebruiker verschil zit tussen Description en Notes.
Hoe ziet een geïmporteerde transactie er qua indeling bij jou uit @rvoosterhout ?
dit is een voorbeeld uit mijn FF:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/jLB5LMy/Screenshot-2024-10-06-at-12-04-36.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimSR
@WheeleE Ik probeer vooral alles in orde te hebben voor dat ik al mijn historische data inlaad.
Ik heb een vraagje over de 'do_mapping' lijst. Wat doet deze toggle? Ik kan het niet zo gauw terugvinden in de documentatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fFGz_2iuZPIhbrVDLL93IF99ypA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DqyVCJueUhj04J3VvSEqGNMs.png?f=user_large

Gevonden: https://docs.firefly-iii....importer/import/map-data/
Voor als er meerdere regels naar 1 expense gemapt moeten worden? Echter is dit dus alleen handig voor toekomstige imports?

Daarnaast is het jammer dat je enkel "opposing-iban" aan kan geven. Aangezien in hetzelfde veld in de CSV ook de account nummers in staan voor creditcards en beleggingsrekeningen. Maar bedankt voor de tip, ik ga dat ook met de rules oplossen.

Edit:

Vraagje: Waarom zou je die mapping van bijvoorbeeld AH doen per import in plaats van door middel van een rule die kijkt of AH to go / ALBERT HEIJN in de opposing account name staat?

[ Voor 23% gewijzigd door JimSR op 06-10-2024 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sitelabs
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:05
Dit weekend weer begonnen met Firefly III, leuk klusje! Klopt het dat de trigger " Als een transactie wordt bijgewerkt" niet triggerd als de transactie is bijgewerkt door een andere regel? Ik heb een regel die wanneer er geen categorie maar wel een budget is ingesteld, de categorie gelijk maakt aan het budget. Het budget wordt dan ingesteld door een andere regel die triggerd als de transactie wordt aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

JimSR schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:21:
@WheeleE Ik probeer vooral alles in orde te hebben voor dat ik al mijn historische data inlaad.
Ik heb een vraagje over de 'do_mapping' lijst. Wat doet deze toggle? Ik kan het niet zo gauw terugvinden in de documentatie:

[Afbeelding]

Gevonden: https://docs.firefly-iii....importer/import/map-data/
Voor als er meerdere regels naar 1 expense gemapt moeten worden? Echter is dit dus alleen handig voor toekomstige imports?

Daarnaast is het jammer dat je enkel "opposing-iban" aan kan geven. Aangezien in hetzelfde veld in de CSV ook de account nummers in staan voor creditcards en beleggingsrekeningen. Maar bedankt voor de tip, ik ga dat ook met de rules oplossen.

Edit:

Vraagje: Waarom zou je die mapping van bijvoorbeeld AH doen per import in plaats van door middel van een rule die kijkt of AH to go / ALBERT HEIJN in de opposing account name staat?
Het kan utieraard ook met rules, maar dit werkt ook wel lekker en scheelt weer een rule. Tis maar net wat je voorkeur heeft.
Zo uit mijn hoofd worden de mappings gedaan voordat er rules op een transactie worden toegepast. Dat kan ook een bewust iets zijn om geen rule maar een mapping te gebruiken. Scheelt weer achteraf een transactie herstellen.
(Je zou theoretisch ook alle verschillende supermarkten kunnen mappen naar 1 crediteur "Supermarkt")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appiekap653
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-04 09:22
Hallo,

Heel erg bedankt voor het maken van dit geweldige project.

Ik had een vraagje.

Ik loop op dit moment tegen het probleem aan dat ik niet een IBAN nummer twee keer mag gebruiken voor zowel bijvoorbeeld een passiva en een crediteur.

Wat ik probeer te doen is de volgende situaties bij te houden.

Bijvoorbeeld:

code:
1
2
3
Energie rekening maandelijks - crediteur - IBAN van energiemaatschappij

Energie rekening jaarafrekening - passiva - IBAN van energiemaatschappij

Als je bijvoorbeeld maandelijks een betalingsregeling treft zou ik dat onder passiva willen zetten zodat je een goed overzicht houdt hoe veel er al afbetaald is en hoeveel maanden je nog moet betalen.

Voor bijvoorbeeld de belastingdienst loop ik tegen hetzelfde aan.
code:
1
2
3
4
Voorlopige aanslag van mij - passiva - IBAN belastingdienst
Voorlopige aanslag van partner - passiva - IBAN belastingdienst
Definitieve aanslag van mij - passiva - IBAN belastingdienst
Definitieve aanslag van partner - passiva - IBAN belastingdienst

Daarbij zou ik dus 4 keer hetzelfde IBAN moeten kunnen gebruiken.

Eigenlijk bij alle situaties waarbij je buiten je normale betalingen ook een betalingsregeling treft loop ik hier tegenaan.

Zie ik het nu verkeerd en moet ik dit totaal anders oplossen, en hoe kan ik dit het beste oplossen?

Ik had al bij contracten gekeken maar daar kan je niet een totaal bedrag invoeren wat in totaal terug betaald moet worden zoals dat bij een passiva kan.

Het viel me wel op dat je tussen crediteur en debiteur wel hetzelfde IBAN mocht gebruiken.

Alvast heel erg bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimSR
WheeleE schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 18:31:
[...]
Het kan utieraard ook met rules, maar dit werkt ook wel lekker en scheelt weer een rule. Tis maar net wat je voorkeur heeft.
Zo uit mijn hoofd worden de mappings gedaan voordat er rules op een transactie worden toegepast. Dat kan ook een bewust iets zijn om geen rule maar een mapping te gebruiken. Scheelt weer achteraf een transactie herstellen.
(Je zou theoretisch ook alle verschillende supermarkten kunnen mappen naar 1 crediteur "Supermarkt")
Bedankt voor de uitleg! Scheelt weer.
Ik heb nog wel een issue met creditcards. Blijkbaar exporteert ING daar de transacties niet van. Dus de maandelijke aflossing is een eenmalige withdrawal naar een Expense account. Ik maak daar nu handmatig splits in om toch het e.e.a. te kunnen categoriseren. Ik ben benieuwd of er een betere manier is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

JimSR schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:17:
[...]

Ik heb nog wel een issue met creditcards. Blijkbaar exporteert ING daar de transacties niet van. Dus de maandelijke aflossing is een eenmalige withdrawal naar een Expense account. Ik maak daar nu handmatig splits in om toch het e.e.a. te kunnen categoriseren. Ik ben benieuwd of er een betere manier is?
Bij ING creditcards blijft het handwerk vrees ik. Ik heb gelukkig maar 2 of 3 transacties per maand, die voer ik handmatig op bij het Creditcard-account wat ik in FF heb aangemaakt.
Met eenzelfde soort rule als voor mijn spaarrekening converteer ik CC-aflossingen naar een overschrijving naar m'n creditcard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
JimSR schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:17:
[...]

Kan je die data niet van de website halen? Heb je al eens met devtools gekeken naar welke requests gedaan worden?

Zoiets misschien ook een optie? ( garantie tot de deur en zelf goed controleren!)
https://github.com/Ev2geny/IngBank2Excel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvoosterhout
Hoe lossen jullie het probleem op met transacties binnen ING waarvan de datum verspringt? Ik heb dus 7 oktober geld gepind, dat is die dag ook geimporteerd in Firefly. Nu is in ING de datum van die opname dus veranderd naa 8 oktober, waardoor deze afschrijving nu 2x in Firefly staat. Dit gebeurt ook regelmatig met betalingen bij de Jumbo, dan verspringt die datum een dag later.

Edit: Misschien ligt het aan mijn import.json. Ik heb hier ingesteld dat ik maar van 1 dag terug de gegevens importeer. Als ING dan de datum aanpast, kijkt hij volgensmij ook niet meer dan 1 dag terug in firefly om te kijken of er al duplicates zijn?

[ Voor 25% gewijzigd door rvoosterhout op 09-10-2024 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

rvoosterhout schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:52:
Hoe lossen jullie het probleem op met transacties binnen ING waarvan de datum verspringt? Ik heb dus 7 oktober geld gepind, dat is die dag ook geimporteerd in Firefly. Nu is in ING de datum van die opname dus veranderd naa 8 oktober, waardoor deze afschrijving nu 2x in Firefly staat. Dit gebeurt ook regelmatig met betalingen bij de Jumbo, dan verspringt die datum een dag later.

Edit: Misschien ligt het aan mijn import.json. Ik heb hier ingesteld dat ik maar van 1 dag terug de gegevens importeer. Als ING dan de datum aanpast, kijkt hij volgensmij ook niet meer dan 1 dag terug in firefly om te kijken of er al duplicates zijn?
Ik dacht eigenlijk dat duplicates op basis van description gingen, maar dat kan ik mis hebben.
Persoonlijk importeer ik maar 3 of 4 keer per maand, en dan op dagen dat er geen verspringende transacties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-05 19:08
rvoosterhout schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:52:

Ik heb dit inderdaad ook vaak bij ING, soms is dit echt heel irritant.

Maar om die reden maak ik geen gebruik van de auto import functie, het kost een hoop tijd om allemaal in te vullen maar het geeft mij tegelijk een goed zicht op mijn financiële situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JimSR
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:03:
[...]

Zoiets misschien ook een optie? ( garantie tot de deur en zelf goed controleren!)
https://github.com/Ev2geny/IngBank2Excel
Dit werkt! Echter voor de volgende die hier mee aan de slag gaat: aflossingen worden niet gedetecteerd als duplicates in firefly. De aflossingen op je betaalrekening hebben namelijk altijd een latere datum (met in de beschrijving de datum van de reservering op de cc). Gelukkig is dit niet veel werk om met de hand even uit te zoeken.

Ook gaat op deze manier de data maar 2 jaar terug (tip: gebruik javascript in webtools om even heel vaak op de laad volgende periode te klikken). Dus voor alles daarvoor heb ik 1 grote verzamel expense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvoosterhout
WheeleE schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:55:
[...]

Ik dacht eigenlijk dat duplicates op basis van description gingen, maar dat kan ik mis hebben.
Persoonlijk importeer ik maar 3 of 4 keer per maand, en dan op dagen dat er geen verspringende transacties zijn.
Ja volgensmij is dat dus ook het geval, maar ING pas de description dus aan. ING voegt 'Valutadatum: 14-10-2024' toe aan de omschrijving waardoor de duplicate detectie dus niet meer werkt. De transactie was gedaan op 09 oktober.

[ Voor 9% gewijzigd door rvoosterhout op 15-10-2024 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Misschien een vreemde vraag, maar ik zou graag een overzicht willen van alle transacties met een bepaalde omschrijving, is dit mogelijk; of zou ik direct in de database moeten gaan spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

BladeSlayer1000 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:41:
Misschien een vreemde vraag, maar ik zou graag een overzicht willen van alle transacties met een bepaalde omschrijving, is dit mogelijk; of zou ik direct in de database moeten gaan spelen?
Er is een zoekveld linksboven in het scherm. Daar kun je een hele of gedeeltelijk omschrijving invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
WheeleE schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:45:
[...]

Er is een zoekveld linksboven in het scherm. Daar kun je een hele of gedeeltelijk omschrijving invullen.
Top bedankt, het doet niet helemaal wat ik wil. Maar daarmee kan ik wel snel tags aanmaken, en daarvan een overzicht maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5

rjong5

?

BladeSlayer1000 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:49:
[...]

[...]

Top bedankt, het doet niet helemaal wat ik wil. Maar daarmee kan ik wel snel tags aanmaken, en daarvan een overzicht maken.
Van je zoekopdracht kan je evt een rule maken voor indd het toewijzen van tags.

Dan kan je bijvoorbeeld weer een tag rapport/ overzicht maken met grafiekjes erbij enzo.

Maar wat wil je precies bereiken dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
rjong5 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 22:00:
[...]

Van je zoekopdracht kan je evt een rule maken voor indd het toewijzen van tags.

Dan kan je bijvoorbeeld weer een tag rapport/ overzicht maken met grafiekjes erbij enzo.

Maar wat wil je precies bereiken dan?
Ik heb een restaurant waar ik best veel eten koop; momenteel ben ik aan het kijken waar ik mogelijk geld op kan besparen.
Ik ben natuurlijk lui, en wil graag met een klik een overzicht maken van hoeveel geld ik uitgeef bij dat restaurant; ik maak al gebruik van de regels om automatisch categorieen toe te wijzen, maar maakte nog geen gebruik van de tags.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjong5

rjong5

?

Dan pak je bijvoorbeeld het debiteuren/crediteuren rapport.

Dat doet wat je wil. Selecteer de periode en gaan

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-05 23:10
rjong5 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:49:
Ik dacht het is eens tijd om de indeling van firefly om te gooien.

In de loop der jaren heb ik meer dan 100 categorieen aangemaakt. ( Nadeel van niet consequent handmatig invoeren ).

Ik wil dit dus drastisch verminderen en het dan ook overal consequent toepassen.

Hoe doen anderen dit, lees welke categorieen gebruiken jullie ( evt verder gedetailleerd dmv tags)
Ik ben vooralsnog hiervoor gegaan en dat is ook omdat ik veel van deze categorieen altijd al zo had in Orov (vorige app die ik gebruikte om inzicht te krijgen).

Categorie met daarachter de tags die ik gebruik. Als er (vastelasten) bij een tag staat dan krijgt die tag dus ook altijd de vastelasten tag mee. Op die manier kan ik vrij makkelijk rapporteren op mijn vastelasten.

Abonnementen ---- Bankrekening (vastelasten), Webhosting, Internet (vastelasten), Mobiel (vastelasten)
Allerlei ----[wat ik niet echt ergens anders kwijt kan]
Beleggen ----Crypto, Aandelen, etc.
Boodschappen ----altijd alle uitgaven met de tag (vastelasten)
Computer ----[ik heb altijd kosten voor en rond de computer hieronder gezet dus ben dat maar blijven doen].
Creditcard ----[ik zet momenteel handmatig in de omschrijving de zaken erin die ik via CC heb gekocht, op die manier kan ik alsnog makkelijk terug vinden wanneer ik ook alweer die speakers via Amazon had gekocht :)]
Giften ----(vastelasten) in geval van maandelijks. Adhoc giften zijn geen vaste lasten en krijgen die tag niet
Health ----Zorgverzekering (vastelasten), Sportschool (vastelasten) [zou ook bij Abo kunnen)
Inkomen ----Salaris, Belastingteruggaaf
Kado ----[kado's voor verjaardagen enzo.]
Kleding ----[deze zou ook onder Lifestyle met een Tag kunnen, maar ik deed het zo al jaren dus ik heb het zo gehouden]
Lifestyle ----electronica, kapper, tuincentrum, etc.
Pinnen ----
Sparen ----[overboekingen van/naar spaarrekeningen]
Uitjes ----Bioscoop, uiteten, dagje uit etc.
Vakanties ----[ik wil makkelijk terug kunnen zien wat een vakantie kostte dus hier komen ook boodschappen, uitjes etc. onder als ik op vakantie ben]
Vervoer ----AutoGarage, AutoOverig, AutoTanken, Autoverzekering (vastelasten), Autowegenbelasting, Fiets, Parkeren, OV
Woning ----Gemeentebelasting (vastelasten), Gas/Water/Licht (vastelasten), Hypotheek (vastelasten), Woonverzekering (vastelasten), Klussen [kosten voor wat grotere klussen in en om het huis]

Omdat het een en/of rekening is geef ik elke uitgave via de pinpas ook automatisch een extra tag mee van mijzelf of van mijn partner, afhankelijk van het pasnummer.

Vrijwel alles gaat al automatisch met regels maar e.e.a. moet natuurlijk wel handmatig (zoals de vakantie uitgaven).

[ Voor 6% gewijzigd door PuckStar op 06-11-2024 18:25 ]

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

@PuckStar dat is een uitegbreide en nuttige lijst, dank voor het delen!
Doe je ook iets met budgetten? Ik gebruik zelf alleen een budget voor boodschappen en vaste lasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuckStar
WheeleE schreef op woensdag 6 november 2024 @ 18:16:
@PuckStar dat is een uitegbreide en nuttige lijst, dank voor het delen!
Doe je ook iets met budgetten? Ik gebruik zelf alleen een budget voor boodschappen en vaste lasten.
Thanks :). Ik probeerde het niet te uitgebreid te maken voor mijzelf maar ook niet te beperkt. En ik probeerde een beetje over te nemen hoe ik het al heel lang in Orov deed.
Toen ik van Orov naar Firefly ging heb ik 20 jaar aan transacties geimporteerd :). Het voorbereiden van die import heeft me heel wat uren gekost haha! Maar vond het ook wel een leuk klusje.

Wat wel jammer is is dat ING geen creditcard export heeft. Ik zal eens kijken naar de link die iemand hier poste over een tooltje waarmee het wel kan.

Nee ik doe nog niets met budgetten. Ik vond dat niet gelijk heel duidelijk dus liet het maar even links liggen.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

@PuckStar nog een aanvullende vraag: hoe heb je je rules ingericht? Een rule per crediteur waarin je categoriën en tags zet, of juist een rule per categorie en per tag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjong5

rjong5

?

WheeleE schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:30:
@PuckStar nog een aanvullende vraag: hoe heb je je rules ingericht? Een rule per crediteur waarin je categoriën en tags zet, of juist een rule per categorie en per tag?
Ik reageer hier ook even op >:)

Ik heb verschillende regelgroepen voor acties , vooral om het overzichtelijk te houden en niet teveel acties in 1 rule te zetten

1 groep voor het consolideren van rekeningen (crediteuren/de iteuren samenvoegen. ( Ik map ze niet bij de import)

2. Regelgroep voor het categoriseren ( en evt taggen ) van transacties.

3. En voor het budgeteren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuckStar
WheeleE schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:30:
Ik heb rules die zowel soms zowel een categorie als meerdere tags toevoegt.
Bijv: Cat: Woning en de tags: Gemeentebelasting, en vastelasten in 1 rule.

Daarnaast heb ik rules ook een beetje bij elkaar gezet in groepen. Dus een ruleset/groep voor Abonnementen, Boodschappen, Giften etc.
Om op die manier wat overzicht over de rules te houden.

Ik heb ongeveer 40 rules, en dat is ook omdat ik bijv Lidl en Lidl online aankopen verschillend categoriseer/tag. En 10 groepen (1 daarvan is een "allerlei" rulegroep).
Ik vind dat nog erg overzichtelijk allemaal.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsjuhz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:58
PuckStar schreef op woensdag 6 november 2024 @ 18:11:
[...]

Ik ben vooralsnog hiervoor gegaan en dat is ook omdat ik veel van deze categorieen altijd al zo had in Orov (vorige app die ik gebruikte om inzicht te krijgen).

Categorie met daarachter de tags die ik gebruik. Als er (vastelasten) bij een tag staat dan krijgt die tag dus ook altijd de vastelasten tag mee. Op die manier kan ik vrij makkelijk rapporteren op mijn vastelasten.

Abonnementen ---- Bankrekening (vastelasten), Webhosting, Internet (vastelasten), Mobiel (vastelasten)
Allerlei ----[wat ik niet echt ergens anders kwijt kan]
Beleggen ----Crypto, Aandelen, etc.
Boodschappen ----altijd alle uitgaven met de tag (vastelasten)
Computer ----[ik heb altijd kosten voor en rond de computer hieronder gezet dus ben dat maar blijven doen].
Creditcard ----[ik zet momenteel handmatig in de omschrijving de zaken erin die ik via CC heb gekocht, op die manier kan ik alsnog makkelijk terug vinden wanneer ik ook alweer die speakers via Amazon had gekocht :)]
Giften ----(vastelasten) in geval van maandelijks. Adhoc giften zijn geen vaste lasten en krijgen die tag niet
Health ----Zorgverzekering (vastelasten), Sportschool (vastelasten) [zou ook bij Abo kunnen)
Inkomen ----Salaris, Belastingteruggaaf
Kado ----[kado's voor verjaardagen enzo.]
Kleding ----[deze zou ook onder Lifestyle met een Tag kunnen, maar ik deed het zo al jaren dus ik heb het zo gehouden]
Lifestyle ----electronica, kapper, tuincentrum, etc.
Pinnen ----
Sparen ----[overboekingen van/naar spaarrekeningen]
Uitjes ----Bioscoop, uiteten, dagje uit etc.
Vakanties ----[ik wil makkelijk terug kunnen zien wat een vakantie kostte dus hier komen ook boodschappen, uitjes etc. onder als ik op vakantie ben]
Vervoer ----AutoGarage, AutoOverig, AutoTanken, Autoverzekering (vastelasten), Autowegenbelasting, Fiets, Parkeren, OV
Woning ----Gemeentebelasting (vastelasten), Gas/Water/Licht (vastelasten), Hypotheek (vastelasten), Woonverzekering (vastelasten), Klussen [kosten voor wat grotere klussen in en om het huis]

Omdat het een en/of rekening is geef ik elke uitgave via de pinpas ook automatisch een extra tag mee van mijzelf of van mijn partner, afhankelijk van het pasnummer.

Vrijwel alles gaat al automatisch met regels maar e.e.a. moet natuurlijk wel handmatig (zoals de vakantie uitgaven).
Bedankt voor het delen van deze lijst. Ik zit nog altijd te worstelen met hoe ik het moet doen. Verander jij bij boodscahppen van de Albert Heijn ook de rekening naam naar bijv. AH of laat je die op (noname) staan?

Ik zit te twijfelen of ik niet gewoon 1 catergorie moet laten voor boodschappen en alles daar gewoon onderknal of dat ik elke supermarkt aanpas met eigen tag en gelijk ook de benaming van de rekening aanpas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuckStar
Nielsjuhz schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:48:
[...]

Bedankt voor het delen van deze lijst. Ik zit nog altijd te worstelen met hoe ik het moet doen. Verander jij bij boodscahppen van de Albert Heijn ook de rekening naam naar bijv. AH of laat je die op (noname) staan?

Ik zit te twijfelen of ik niet gewoon 1 catergorie moet laten voor boodschappen en alles daar gewoon onderknal of dat ik elke supermarkt aanpas met eigen tag en gelijk ook de benaming van de rekening aanpas.
Bedoel je de "Doelrekening" naam?
Toen ik doorkreeg dat tegenrekeningen een zooitje werden (o.a. door Ayden) ben ik compleet gestopt met die op orde krijgen. Ik kan daardoor niet goed rapporten maken op basis van tegenrekeningen maar ja het zij zo.
Dus nee ik pas geen rekeningnamen aan. Ik focus me vooral op categorieeen en op tags.
Maar bij mij hebben de AH's altijd wel iets van AH of Albert in de naam staan. Dus niet "noname" Bij jou niet?

Persoonlijk zou ik dus gewoon alle boodschappen onder de categorie Boodschappen zetten.
Tenzij je echt heel graag wilt weten hoeveel je bij de AH koopt en hoeveel bij andere supermarkten.
Bijvoorbeeld als je eens wilt vergelijken. Maar in dat geval zou ik gewoon een maand alles bij de AH kopen en een andere maand bij de Jumbo en dan die 2 maanden vergelijken :).

Ikzelf vind boodschappen ook vaste lasten, ook al zijn ze variabel, ik zal toch moeten eten en drinken. Dus ik geef wel alle boodschappen uitgaven (naast dat ze de categorie Boodschappen krijgen) dus ook nog de tag "vastelasten".
Ohja en natuurlijk altijd (dat is namelijk bij alle uitgaven) de tag PasIkzelf of PasMijnpartner. Zodat ik eventueel (doe ik nog niet :)) een beetje kan rapporteren op wie wat uitgeeft.

Ter info: mijn import elke keer is trouwens van een download van de ING.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• browser666
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-05 16:11
Hoi, ik ben erg benieuwd naar deze tool en wil er graag mee aan de slag. Ik heb een docker installatie gedaan en de Portainer stappen gevolgd (op https://docs.firefly-iii....i/installation/portainer/). Firefly 3 geeft geen foutmeldingen in Docker en alles lijkt te werken. Wanneer ik het pakket lokaal benader via de localhost heb ik geen enkel probleem met het laden, maar als ik het via de reverse proxy doe wordt alleen de tekst geladen en niet de opmaak (zoals op de screenshot is te zien).

Als iemand mij kan vertellen hoe ik dit kan verhelpen is mijn dank groot -)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTYb2XTKzW-eN426zc851--0XjA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vhU75iANuydJ0HuZ6DlBcvBp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
@browser666

Misschien handig als je deelt hoe je de configuratie van je reverse proxy hebt willen realiseren.
Bij mij werkt het nl. wel via de proxy.

Ik heb bijv. bij de:
APP_URL mijn firefly-domein en bij FIREFLY_III_URL http://app:8080

In Nginx heb ik geen bijzonderheden staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjong5

rjong5

?

@browser666

Ik heb eenzelfde soort issue gehad met de opmaak als ik mijn firefly via een web application proxy wilde benaderen.

Die deed eea met inspectie / filtering iod. Dus leek het of eea werd geblokkeerd.

Ik weet niet of nginx ook zoiets doet.

In mijn geval was het aanpassen van de toegepaste filters op de proxy de oplossing. ( Sophos UTM firewall)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• browser666
Ik gebruik de reverse proxy van mijn synology nas. Ik heb eigenlijk nog nooit met een docker container dit probleem gehad, dus snap niet wat er fout gaat.

Ik heb ook geëxperimenteerd met verschillende url's voor APP_URL (in mijn geval https:/./firefly.luchtlens.nl) en http://firefly.luchtlens.nl:88 in mijn geval. Hieronder twee screenshots van mijn reverse proxy config en een stukje van de env parameters uit mijn compose.yml in portainer. Ik heb de ports gewijzigd t.o.v. de default instellingen btw..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1o7JLOKDhK4PvA2zKv-VkijiJGk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DWwjMgnqp2P5tL19CjuHbbrL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LP8xkoXpy7HPdiuMMO_5FXm3MWQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KOo0YRPT5sWylQ07t87pgJjR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5

rjong5

?

even snel in die synology reverse proxy gekeken, die doet volgens mij verder niets raars met dat verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-05 23:50

Boost9898

www.brambenik.nl

Firefly III schreef op zondag 4 november 2018 @ 11:59:

Debug mode aanzetten
Hiermee logt Firefly III extra veel en krijgen de foutschermen ook meer info. Instructies op GitHub.
Even tussendoor, het linkje is stuk.

Canon body: EOS R5
Canon lens: RF 24-70 f/2.8 L | EF 70-200mm f/2.8 L | EF 100mm f/2.8 IS Macro L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5

rjong5

?

@browser666

kan je in portainer een env parameter toevoegen ?

TRUSTED_PROXIES=[ ip adress van je proxy]

ik het zelf net getest via synology en dit werkt gewoon prima, weliswaar ook vanuit intern. ik heb een interne dns entry gemaakt naar mijn proxy/synology die dus doorzet naar de firefly installatie.

dus het probleem lijkt niet in de proxy configuratie te zitten.

je zou hetzelfde kunnen proberen ( bijv een entry in je hostfile naar je proxy) om te testen vanuit intern.
als het van extern niet werkt, vermoed ik toch dat je modem/firewall iets met het verkeer doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• browser666
Superbedankt kerel! Dit was de oplossing 🎈👍
rjong5 schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:32:
@browser666

kan je in portainer een env parameter toevoegen ?

TRUSTED_PROXIES=[ ip adress van je proxy]

ik het zelf net getest via synology en dit werkt gewoon prima, weliswaar ook vanuit intern. ik heb een interne dns entry gemaakt naar mijn proxy/synology die dus doorzet naar de firefly installatie.

dus het probleem lijkt niet in de proxy configuratie te zitten.

je zou hetzelfde kunnen proberen ( bijv een entry in je hostfile naar je proxy) om te testen vanuit intern.
als het van extern niet werkt, vermoed ik toch dat je modem/firewall iets met het verkeer doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5

rjong5

?

Succes met de verdere inrichting ervan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asterion
PuckStar schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:20:
[...]

Bedoel je de "Doelrekening" naam?
Toen ik doorkreeg dat tegenrekeningen een zooitje werden (o.a. door Ayden) ben ik compleet gestopt met die op orde krijgen. Ik kan daardoor niet goed rapporten maken op basis van tegenrekeningen maar ja het zij zo.
Dus nee ik pas geen rekeningnamen aan. Ik focus me vooral op categorieeen en op tags.
Maar bij mij hebben de AH's altijd wel iets van AH of Albert in de naam staan. Dus niet "noname" Bij jou niet?
Heb je al eens hier gekeken?
Geen idee of je er iets mee bent of je het al gebruikt?

Ikzelf heb voor ASN Bank een scriptje in python gevonden op die site die ervoor zorgt dat de omschrijving opgesplitst wordt zodat de tegenrekening wel kan worden ingevuld of worden geautomatiseerd.
Werkt verrekt handig en ik heb eigenlijk weinig problemen dat er geen doelrekening meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:53

_Eend_

🌻🇺🇦

Asterion schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:52:
[...]

Heb je al eens hier gekeken?
Geen idee of je er iets mee bent of je het al gebruikt?
Ah, dat is wat er bij mij de vorige keer mis ging. Na een import zat alles zo door elkaar dat ik er geen zin meer in had om het recht te breien. Hiermee moet dat beter gaan , denk ik..
Ikzelf heb voor ASN Bank een scriptje in python gevonden op die site die ervoor zorgt dat de omschrijving opgesplitst wordt zodat de tegenrekening wel kan worden ingevuld of worden geautomatiseerd.
Werkt verrekt handig en ik heb eigenlijk weinig problemen dat er geen doelrekening meer is.
Heb je toevallig een linkje, of de naam van het script? Ik heb dan wel geen ASN, maar als zo'n scriptje er niet is voor ING is het script voor de ASN een begin, denk ik zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asterion
_Eend_ schreef op maandag 2 december 2024 @ 08:34:
[...]

Ah, dat is wat er bij mij de vorige keer mis ging. Na een import zat alles zo door elkaar dat ik er geen zin meer in had om het recht te breien. Hiermee moet dat beter gaan , denk ik..

[...]

Heb je toevallig een linkje, of de naam van het script? Ik heb dan wel geen ASN, maar als zo'n scriptje er niet is voor ING is het script voor de ASN een begin, denk ik zo.
Here you go. :)
Dit is voor ASN.
Met behulp van chatgpt heb ik het laten aanpassen zodat ik mijn bestand ernaartoe kan slepen en hij een output geeft naar een ander bestandsnaam.

Werkt voor mij perfect!

Edit: blijkbaar heb ik het mijne ook op github geplaatst. :)
Linkje

[ Voor 7% gewijzigd door Asterion op 02-12-2024 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:53

_Eend_

🌻🇺🇦

Asterion schreef op maandag 2 december 2024 @ 09:21:
[...]

Here you go. :)
Dit is voor ASN.
Met behulp van chatgpt heb ik het laten aanpassen zodat ik mijn bestand ernaartoe kan slepen en hij een output geeft naar een ander bestandsnaam.

Werkt voor mij perfect!

Edit: blijkbaar heb ik het mijne ook op github geplaatst. :)
Linkje
Mijn dank is groot _O_

Ik ga hier NeefGPT even op zetten :+

Mijn neefje is Python aan het leren namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Ik ben aan het overwegen om mijn excel bestand te vervangen voor FF3. Echter, lijkt het installatieproces best complex.

Wat is het beste om hiervoor te gebruiken? RPI? Of gewoon een windows laptop? Of iets anders?
Kan het naast een HA docker op een RPI3? Of beter seperaat?

Verder ben ik benieuwd of je de periodes kan veranderen? In mijn excel lopen mijn maanden vooral vanaf het moment dat het loon binnenkomt. Zeg maar vanaf de 25e tot en met de 24e. Dit doe ik voornamelijk voor de budgetten en om te berekenen welk bedrag naar de spaarrekening kan gaan. Dat gebeurt meteen nadat het loon gestort is.

Ik wil eigenlijk met FF3 meer controle hebben over de uitgaven tov de budgetten en langere termijn inzichten creëren waardoor we wellicht beter kunnen sturen.

[ Voor 11% gewijzigd door crimby op 09-12-2024 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjong5

rjong5

?

crimby schreef op maandag 9 december 2024 @ 08:55:
Ik ben aan het overwegen om mijn excel bestand te vervangen voor FF3. Echter, lijkt het installatieproces best complex.

Wat is het beste om hiervoor te gebruiken? RPI? Of gewoon een windows laptop? Of iets anders?

Verder ben ik benieuwd of je de periodes kan veranderen? In mijn excel lopen mijn maanden vooral vanaf het moment dat het loon binnenkomt. Zeg maar vanaf de 25e tot en met de 24e. Dit doe ik voornamelijk voor de budgetten en om te berekenen welk bedrag naar de spaarrekening kan gaan. Dat gebeurt meteen nadat het loon gestort is.

Ik wil eigenlijk met FF3 meer controle hebben over de uitgaven tov de budgetten en langere termijn inzichten creëren waardoor we wellicht beter kunnen sturen.
Kan naar mijn idee prima in een docker naast HA, voordeel is dat je "altijd" online bent in tegenstelling tot installatie op je windows pc. ( ik voer het meeste gewoon altijd handmatig in via de telefoon )

betreft je periode vraag, dat kan niet. het hele uitgangspunt van firefly is dat je van maand tot maand rekent, en niet van paycheck tot paycheck..

het is even omschakelen, maar het werkt wel. als mijn loon binnenkomt zet ik alles naar spaarrekening.
voor de volgende maand weet ik wat ik op de betaalrekening moet hebben staan voor de vaste lasten etc.
dat gaan dan gewoon begin van de maand terug naar betaalrekening.

mijn budgetten lopen dan ook gewoon van de eerste tot de laatste dag van de maand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
crimby schreef op maandag 9 december 2024 @ 08:55:
Als je bekend bent met docker, dan valt het reuze mee. Er staat hier in het topic een post van mij van een volledig werkende docker opstelling. Je moet daar alleen de paden van de mappen aanpassen en eventueel een domeinnaam als je die wil gebruiken.
Zoals @rjong5 zegt kan je de dokter gewoon naast ha, In HA of op je laptop draaien.
Pagina: 1 ... 18 19 Laatste