Zoals ik al in een eerdere reactie voorbij zag komen is dat men de gedachte "ja, maar dat beetje wat ik doe helpt weinig" per direct moet vergeten. Iedereen die ook maar iets doet draagt wel degelijk bij elkaar opgeteld bij aan het grotere geheel. Daarnaast denk ik dat het belangrijk is om mensen die weinig tot niets met het milieu hebben niet bij voorbaat tegen hun haren in te strijken door te zeggen hoe slecht ze bezig zijn, maar dat is meer in de categorie psychologie. Ik meld hoe ik gemiddeld leef en waarom. Een ander mag daar mee doen wat hij wil, maar ik ga mensen niet veroordelen omdat zij dat niet doen. Denk dat je op die manier dichter bij elkaar komt dan je eigen kamp fanatiek verdedigen.
Wat ik er aan probeer te doen:
- zoveel mogelijk met de fiets (speed pedelec werk (~21 km)/prive/boodschappen, nog leuk ook met hoge snelheid en het weer maakt mij niet uit)
- vriendin gaat ook op de fiets (speed pedelec) naar werk ~25 km, alleen met slecht weer gebruikt ze de auto omdat ze niet in een regenpak bij klanten thuis aan kan komen
- zuinig Intel NUC-kastje als pc (scheelt ook nogal of je bijv. ~150 watt of 15 watt verbruikt)
- sinds vorig jaar oktober zonnepanelen (10x320 Wp, nu al 4 MW opgeleverd) bij een gemiddeld jaarverbruik van 2600 KWh
- groentetuin(tje) vooral voor bramen, uien, tomaten, courgettes, bieten, wortels, snijbonen, aardappelen, aubergine, aardbeien, augurken, komkommers enz, alhoewel dat meer voor de lol is dan dat je daar echt van kunt leven, hooguit dat je er voor een maandje van eten kunt
- vrijwel alles LED-lamp in huis (aanrechtlampjes zijn 1.5w), wat er nog gloeilamp is brandt zo kort dat ik wacht tot ze een keer kapot gaan, wat lang brandt is LED
- vloer(verwarming) in de kruipruimte geisoleerd met de welbekende Tonzon-folie
- vloerverwarmingspomp vervangen door een zuinigere versie met een thermometer, zodat hij alleen pompt als er toevoer van warm water is
- ondanks dat er tuinverlichting rondom het huis door de vorige bewoner is geinstalleerd, doen wij deze nooit aan, vind het energieverspilling en lichtvervuiling
- geen wasdroger, was altijd buiten ophangen of anders binnen boven de convectorput het wasrek plaatsen
- wanneer het kan weigeren om bijv. komkommers die verpakt zijn in plastic te kopen
- met de trein op vakantie of een fietsvakantie (ook iets wat ik normaal niet zou doen, maar met een speed pedelec is het ineens wel leuk heb ik dit jaar gemerkt)
- proberen met het openbaar vervoer te gaan indien dat lukt
- een baan in de regio hebben voor zover dat lukt
- deels biologisch vlees en deels vegetarisch eten
- thuis brood smeren en in mijn metalen brooddoos meenemen naar mijn werk om daar op te eten en ik drink tijdens de dag door alleen maar water (en dat is echt geen straf allemaal, ik geniet prima van mijn eten/drinken)
Zomaar een paar elementen om 'ons' milieu minder te belasten. Los van dat we het ook leuk vinden om bewust wel/niet gebruik te maken van alternatieven is het ook nog een leuke bijkomstigheid dat het uiteindelijk geld bespaart. Vooral de auto heeft deze zomer zoveel stil gestaan dat we honderden euro's aan brandstof hebben bespaard. En de opbrengst voor zonnepanelen is natuurlijk ook bijzonder dit jaar.
Dat er mensen zijn die vinden dat wat wij doen weinig zinvol is omdat er in China elke week een nieuwe kolencentrale wordt gebouwd mag/moet ons er niet van weerhouden om nu alvast deze stappen te maken/zetten. Ik geloof er namelijk wel in dat goed voorbeeld doet volgen en we in de toekomst terugkijken met de gedachte "hoe konden mensen zo leven en zo slecht omgaan met het milieu?".
[
Voor 10% gewijzigd door
Tjeerd op 01-11-2018 19:28
]