Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-09 14:00
wildhagen schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 16:23:
[...]

Ja, en met deze mentaliteit van vingertje-wijzen naar anderen doet dus niemand wat. Dat is in ieder geval dé manier om er zeker van te zijn dat er niks gaan veranderen.

Het is ook een wel erg makkelijke (en doorzichtige) manier om jezelf overal onderuit te praten.

Alle beetjes helpen, en je kan ook beginnen met het goede voorbeeld geven, ipv alleen met vingertjes naar anderen te wijzen.
En dat is, zoals ik al zeg wat Nederland en de rest van West Europa doet, maar geen effect heeft, blijkbaar.

Maar wat is volgens jou de oplossing? Elke Nederlander geen vlees meer eten? Allemaal aan de votamine/ijzer pillen? Iedereen stoppen met autorijden? Iedereen in de randstad gaan wonen dus? Iedereen aan de zonnepanelen? Lastig in de randstad in flatjes..

Nee leuk, allemaal oplossingen die werken voor een hele kleine groep, maar dat lost niks op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Niks bewust, geloof het allemaal wel. Laat eerst de grote corporaties maar eens wat gaan doen wat echt impact heeft.

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Blokker_1999 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 15:44:
[...]

Het grote probleem daar is natuurlijk dat je ook realistische doelstellingen moet hebben als politieke partij. 15 jaar terug zaten de groene partijen mee in de Belgische federale regering en 1 van hun harde eisen was een sluitingsplan voor de Belgische kerncentrales. Die wetgeving is er ook gekomen. Maar zowel die regering als de daarop volgende regeringen hebben nagelaten om voldoende, groene alternatieven te voorzien. In een land zoals België heb je niet zoveel mogelijkheden om constante, duurzame energie op te wekken.

Vandaag zien we het resultaat van deze harde eis. We hebben kerncentrales die meer onderhoud nodig hebben dan gedacht. Er zijn de afgelopen jaren geen nieuwe centrales (van wat voor type dan ook) bijgebouwd en we komen nu in een realiteit waarbij we mogelijks onvoldoende stroom gaan hebben in België. Stroom die dan ook nog eens zowat de duurste in Europa is.

Ik zou dan ook liever zien dat men met een realistisch plan afkomt in plaats van met een slogan waarmee ze roepen dat ze het klimaat gaan redden.

Ik ben dit jaar voor de eerste keer met het vliegtuig op vakantie geweest. And hate to say it, maar mijn vluchten voor volgend jaar zijn ondertussen ook al geboekt. Aan de andere kant doe ik wel een hoop andere dingen. Zo zijn alle hallogeenspots al jaren vervangen door LED lampen en is ook reeds een deel van de TL verlichting overgezet. Zonnepanelen liggen ondertussen al 7 jaar op mijn dak en hebben een productieoverschot van meer dan 1MW per jaar. Ja, ik heb o.a. verlichting in de tuin staan, maar die paar watt aan LED verlichting wordt op zovele andere manieren gecompenseerd. We zullen binnenkort eens zien hoeveel mensen weer hun kerstverlichting binnen en buitenzetten.

Met mijn dieselwagen (een SUV) rij ik zeer zuinig (5.3l/100km) en de BEV vervanger is besteld en zal volgend jaar geleverd worden. De verwarming wordt al weer enkele winters multizonaal geregeld en wanneer ik niet thuis ben gaat die automatisch naar 16°. De tweedehandsdroogkast die ik een jaar of 8 terug gekregen heb heeft nog geen enkele keer gedraaid sinds deze is geplaatst. De wasmachine is ondertussen wel vervangen door een milieuvriendelijk exemplaar.

En een goed stuk vlees kan er altijd in. }:O Er zijn nog plannen voor de toekomst om nog zuiniger te gaan leven. Maar het zullen bij mij altijd kleine stapjes blijven en voor een stukje ook een processie van Echternach. 2 vooruit, 1 achteruit. En als we dat nu eens allemaal zouden doen, dan zouden we nog eens ergens komen.
ik zal je bekennen dat ik niet zo op de hoogte ben van de belgische politiek en de partijen die aldaar acteren.

de rest is niet aan mij om daarover te oordelen natuurlijk. ik neem aan dat je zelf ook wel weet dat vliegen en vlees 2 van de grotere vervuilende zaken zijn? :+
HKLM_ schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 16:02:
[...]

Politiek is altijd lastig maar dat kan alleen een lokale partij zijn dan toch? De partijen uit den haag roepen vanalles maar doen niks.
nee, geen lokale partij. binnen de landelijke politiek is er één partij die de economie radicaal anders in wil richten (o.a.) omwille van het klimaat. daarnaast is bij deze partij natuur, dier en milieu de kern van hun programma.

de rest van de partijen praten veel maar doen vervolgens niets. of enkel op papier. dus mede daarom zal ik daar nooit op stemmen.

kijk. het punt is dat het gedragsverandering betreft. dat is de reden dat je mensen excuses ziet verzinnen; overbevolking, kinderen, bedrijfsleven, andere landen, etc etc. om maar uit te kunnen stellen dat je je levensstijl radicaal zult moeten veranderen, en dat word je natuurlijk niet erg makkelijk gemaakt omdat onze maatschappij momenteel ingericht is op de verkeerde prikkels, gebaseerd op de verkeerde grondstoffen voor energie.

we weten al pakweg sinds de jaren 80 dat het klimaat problemen zou gaan geven op termijn als we niets zouden doen. dus het is niet zo dat we geen tijd hebben gehad om nieuwe technologieën te ontwikkelen, omschakeling te realiseren, mensen en bedrijven te informeren en ondersteunen. maar, politici zijn ook mensen. die van alle kanten met verkeerde prikkels te maken hebben, net als burgers; vlees is goedkoop, vliegen nog goedkoper, de economie moet volgens politici en economen en banken altijd maar groeien tot in het oneindige, we maken en gebruiken teveel plastic, etc etc.

er zal dus ondersteuning vanuit overheden moeten komen. in de vorm van geld, innovatie en ontwikkeling, informatievoorziening, toegang, organisatie. derhalve dat de stem die je uitbrengt echt wel belangrijk is en ook daadwerkelijk (positieve dan wel negatieve) invloed hierop heeft, hoe klein je wellicht ook denkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
dawg schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 18:16:
[...]

kijk. het punt is dat het gedragsverandering betreft. dat is de reden dat je mensen excuses ziet verzinnen; overbevolking, kinderen, bedrijfsleven, andere landen, etc etc. om maar uit te kunnen stellen dat je je levensstijl radicaal zult moeten veranderen, en dat word je natuurlijk niet erg makkelijk gemaakt omdat onze maatschappij momenteel ingericht is op de verkeerde prikkels, gebaseerd op de verkeerde grondstoffen voor energie.
Waarom zou ik echter mijn gedrag nog meer gaan aanpassen? Waarom zou ik inleveren op genot, comfort en vreugde als ik én al meer doe dan de gemiddelde Nederlander/aardbewoner én het werkelijk niets significants bijdraagt aan de oplossing.

Jij mag wel/geen kinderen een excuus noemen, maar door geen kinderen te hebben is mijn footprint echter wel degelijk een stuk kleiner dan verreweg de meesten met kinderen. Waarom zou ik dan nog meer gaan inleveren?

Ja, mijn vlees consumptie heeft invloed, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om dat op te geven. Ten eerste draagt dat druppeltje niets bij in de grote badkuip in verhouding met het verlies van genot en ten tweede doe ik al genoeg, tijd voor een ander om bij te dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-09 06:31
Wij zijn sinds kort ook aan het opletten op bepaalde punten om milieubewust te zijn.

Een nieuwe thermostaat gekocht om verantwoorder inzicht te krijgen en omdat de oude aan vervangen toewas. In mijn huis is overal LED ingedraaid, zowel binnen als buiten.

Moet heel eerlijk zeggen, de buitenverlichting heb ik niet helemaal uit durven te doen, is ook een stukje veiligheid wat erbij hoort.

Bij alle aankopen denken we (voornamelijk ik), hebben we het nodig. In de zin van kunnen we het gewenste resultaat ook op een andere manier bereiken met producten die we al in ons bezit hebben. Het verantwoorder omgaan met wegwerpplastic enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Soldaatje schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 17:55:
[...]

Volgend jaar gaan de prijzen van energie omhoog dus wel verstandig om hier nu vast op voor te bereiden.
Ik los liever af op mijn hypotheek.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Fly-guy schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 18:29:
[...]
Waarom zou ik echter mijn gedrag nog meer gaan aanpassen? Waarom zou ik inleveren op genot, comfort en vreugde als ik én al meer doe dan de gemiddelde Nederlander/aardbewoner én het werkelijk niets significants bijdraagt aan de oplossing.

Jij mag wel/geen kinderen een excuus noemen, maar door geen kinderen te hebben is mijn footprint echter wel degelijk een stuk kleiner dan verreweg de meesten met kinderen. Waarom zou ik dan nog meer gaan inleveren?

Ja, mijn vlees consumptie heeft invloed, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om dat op te geven. Ten eerste draagt dat druppeltje niets bij in de grote badkuip in verhouding met het verlies van genot en ten tweede doe ik al genoeg, tijd voor een ander om bij te dragen.
ik ken je niet, dus ik heb ook geen idee wat je intrinsieke motivaties voor zaken zijn. als je niks wilt doen voor het klimaat en milieu, dan doe je toch niks? is helemaal aan jou hoor.
neemt niet weg dat ik het wel jammer vind, dat je kennelijk de behoefte hebt om je te verdedigen terwijl je niet aangevallen wordt. :)

kinderen is een excuus omdat de beweegreden voor het wel of niet krijgen van kinderen niet echt rationeel is natuurlijk. en omdat voortplanting nu eenmaal bij leven hoort, kun je dat niet echt als reden aanbrengen. wel als excuus, zoals jij nu doet. die grote badkuip is ook een excuus. elk druppeltje is er een.

er zijn nog andere mensen die na ons ook fatsoenlijk willen leven, dat is mijn motivatie. en ik ben niet heilig hoor; ik eet immers nog vlees, ik rij af en toe nog weleens auto (niet de mijne want die heb ik niet meer), ik verbruik ook plastic. maar ik doe mijn best. als iedereen zijn best zou doen zouden we al een heel eind zijn.

ik besef me dat niet iedereen zo denkt. jammer vind ik dat wel. vooral als er op een dergelijke manier de hakken in het zand gezet worden. je kunt, als je zou willen, stapje voor stapje zaken veranderen. waar een wil is, is een weg. geen wil, tja, dan houdt het op. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:03

Yucon

*broem*

WhySoSerious schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 16:39:
[...]
Laatst heb ik trouwens serieus iemand horen zeggen dat de klimaatverandering niet door haar komt, want zij scheidt het plastic afval. 8)7
Dit is echt precies het voorbeeld waarom 'alle kleine beetjes helpen' een ronduit stom argument is in deze hele discussie. :{

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ebayzo schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 18:15:
Niks bewust, geloof het allemaal wel. Laat eerst de grote corporaties maar eens wat gaan doen wat echt impact heeft.
Dat vind ik bijzonder.

Alle beetjes helpen en ik vind het persoonlijk belangrijk bij te dragen aan een wereld waar ik nog zeker een jaar of 40, 50 in goede gezondheid gebruik van wil maken.

Natuurlijk is het belangrijk dat grote corporaties ook wat gaan doen, maar dat *doen* ze. Alleen hebben ze daar in gevallen wel incentive vanuit de eindgebruikers voor nodig. Een fabrikant van auto's, kan nooit winstgevend electrische auto's maken als niemand ze koopt. JUIST consumentenvraag kan de industrie sturen.

Je hoeft niet roomser dan de paus te zijn maar je steentje bijdragen aan het milieu vind ik persoonlijk wel belangrijk. Ieder steentje helpt.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 20:11
dawg schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 13:34:
ik stem op een politieke partij die serieus het klimaatprobleem wil aanpakken, niet enkel in woorden of op papier.
Ik vind het wel jammer dat "groen rechts" niet bestaat. Net zoals links-conservatief, trouwens. Partijen die in Nederland groen zijn hebben mij teveel nadelen.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:19

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Huis :
Niet te groot huis gekocht (130m² bewoonbaar).
Het dak is afgelopen week bijgeisoleerd met 18cm rockwool.
Een pelletkachel voorziet de verwarming. De pellets komen bij een lokale producent vandaan dewelke aan ecologisch bosbeheer doet. De warmte om de pellets te drogen is restwarmte van een naburige fabriek.
Het pellet verbuik wordt zo laag mogelijk gehouden door een slimme thermostaat en modulerend kachelvermogen.

Op de planning binnen nu en jaar :
Glas vervangen door HR++ type. (nu zit er nog gen1 dubbel glas in)
6 cm spouwisolatie plaatsen
PV installatie plaatsen (3.6KWp)
Koudebruggen zoeken met IR camera en verhelpen

Apparaten
Alle verlichting is vervangen door LED's
Alle apparaten A+++ behalve de vaatwasser (A++) en pelletkachel (A++ , het hoogste momenteel beschikbaar)
Er wordt zo vaak mogelijk het Eco-programma gebruikt.
Apparaten die defect raken worden altijd eerst (zelf) hersteld.Pas als het echt stuk is gaat het weg.
Verder gaan zaken zoals smartphones hier typisch 2-3 jaar mee, en laptops typisch zelfs tot 8 jaar.

Vervoer
Tot voor enkele jaren gingen wij vaak en ver op reis, dat hebben we nu teruggeschroefd. Jaarlijks nu nog max. 1 vliegreis, typisch binnen of rond Europa.
Vliegreizen voor het werk probeer ik ook te beperken, telco's zoveel waar mogelijk en enkel vliegen als het niet anders kan.
1 Auto, een zuinige Astra Ecodiesel (gemeten verbruik over een jaar ; 4.6l/100km , 1/21.7), auto gebruik proberen we zoveel mogelijk te beperken. Te voet of (elektrische) fiets waar mogelijk.

Eten
Vlees : gemiddeld 1 stuk per dag voor 2 personen. Beleg voor de boterham is een mix van vlees- en andere gebaseerde producten. We zijn onze vleesconsumptie verder aan het beperken, en vervangen door plant gebaseerd voedsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Falcon schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 19:08:
[...]
Ik los liever af op mijn hypotheek.
Het een sluit het ander niet uit. Sterker nog, veel maatregelen hebben een positief financieel rendement.
Minder cryptisch: Zonnepanelen heb je binnen 7-8 jaar terugverdiend, van vloerisolatie zeggen ze dat het 4-5 jaar is.

Je investeerd eerst, maar vanwege het financieel rendement kun je *sneller* aflossen dan als je niet zo investeren in energiebesparende of opwekkende maatregelen. (Het rendement op zonnepanelen is veel hoger dan hetgeen je op dit moment aan hypotheekrente moet betalen.)

Best of both. Je huis word sneller afgelost *en* je helpt het milieu een handje. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

DatraxZ schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 19:24:
Huis :
Glas vervangen door HR++ type. (nu zit er nog gen1 dubbel glas in)
Dat heb ik een paar maanden geleden ook gedaan. Het resultaat is echt boven verwachting d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Bananenplant schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 19:23:
[...]

Ik vind het wel jammer dat "groen rechts" niet bestaat. Net zoals links-conservatief, trouwens. Partijen die in Nederland groen zijn hebben mij teveel nadelen.
offtopic:
omdat dat niet bij de levensopvatting (bij gebrek aan betere omschrijving) past. respectievelijk groen+rechts of conservatief+links in de traditionele zin. rechts heeft individueel belang als uitgangspunt, links groepsbelang. simplistisch gesteld uiteraard.

[ Voor 9% gewijzigd door dawg op 28-10-2018 19:57 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
dawg schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 19:09:
[...]

ik ken je niet, dus ik heb ook geen idee wat je intrinsieke motivaties voor zaken zijn. als je niks wilt doen voor het klimaat en milieu, dan doe je toch niks? is helemaal aan jou hoor.
neemt niet weg dat ik het wel jammer vind, dat je kennelijk de behoefte hebt om je te verdedigen terwijl je niet aangevallen wordt. :)

kinderen is een excuus omdat de beweegreden voor het wel of niet krijgen van kinderen niet echt rationeel is natuurlijk. en omdat voortplanting nu eenmaal bij leven hoort, kun je dat niet echt als reden aanbrengen. wel als excuus, zoals jij nu doet. die grote badkuip is ook een excuus. elk druppeltje is er een.

er zijn nog andere mensen die na ons ook fatsoenlijk willen leven, dat is mijn motivatie. en ik ben niet heilig hoor; ik eet immers nog vlees, ik rij af en toe nog weleens auto (niet de mijne want die heb ik niet meer), ik verbruik ook plastic. maar ik doe mijn best. als iedereen zijn best zou doen zouden we al een heel eind zijn.

ik besef me dat niet iedereen zo denkt. jammer vind ik dat wel. vooral als er op een dergelijke manier de hakken in het zand gezet worden. je kunt, als je zou willen, stapje voor stapje zaken veranderen. waar een wil is, is een weg. geen wil, tja, dan houdt het op. :)
De eerste zin, "als je niks wilt doen voor het klimaat en milieu, dan doe je toch niks? is helemaal aan jou hoor.
neemt niet weg dat ik het wel jammer vind, dat je kennelijk de behoefte hebt om je te verdedigen terwijl je niet aangevallen wordt. :) " is de reden waarom ik er zo tegenin ga.

Ik heb in twee posts duidelijk gemaakt dat mijn milieu impact hoogst waarschijnlijk redelijk onder het gemiddelde ligt. Zowel door actieve keuzes (zonnepanelen, groene energie, OV, etc) als levenkeuzes (geen kinderen).
Echter omdat ik niet alles geef, is het voor sommigen nooit genoeg. Puur omdat ik vlees niet opgeef, wordt je op /r/thenetherlands verketterd en ook op GoT wordt vlees eten op milieu gebied soms als het ultieme kwaad gezien, zonder te kijken naar het totaal plaatje wat de totale impact is van een persoon. Ook al is je totale impact 100 keer zo klein als de gemiddelde Nederlander, het zal nooit genoeg zijn tot je vlees opgeeft voor sommigen.
(Geldt voor vele keuzes, maar ageren tegen vlees is nu de hype)
Als ik al meer inlever of investeer dan het gemiddelde, waarom zou ik nog meer welvaart en comfort inleveren?

Iedereen zal zijn eigen keuzes maken op het gebied van hun milieu impact. Dat doet iedereen puur voor hun eigen goede gevoel, individueel maakt het geen bal voor de aarde uit of je een bruinkool centrale in je tuin hebt of in een ecowoning woont.

Ik vind niet dat ik een mening kan hebben over de vraag of bijvoorbeeld jij voldoende doet. Jij maakt keuzes, jij legt de grens ergens. Dat zal niet hetzelfde zijn als bij mij of mijn buurman, maar iedereen legt de grens waar ze zich goed bij voelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Juup schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 23:15:
Persoonlijk denk ik dat we wat groter moeten denken dan een paar individuen die wat minder vliegen.
Dat zet niet echt zoden aan de dijk tenzij je een miljard mensen weet te bereiken.

Pak het groot aan: fossiel er uit, wind en zon er in.
Eerst voor NL, daarna heel Europa.
Ik denk juist niet dat we eerst in NL fossiel eruit moeten gooien.
We stoken hier veel gas, een relatief schone brandstof.

Voor elke euro die we hier investeren om ("nog") schoner te worden is het rendement van diezelfde euro in china/india/... vele malen groter.

Stop aub eens om binnen de landsgrenzen te kijken en daarmee onnodig veel geld te pompen in bijvoorbeeld "van het gas af" te roepen met zijn allen (naar mijn mening een hippe term en doet het gros het niet voor het milieu, het is goed geld verdienen daarmee!).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dudee
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-02-2023
Zelf heb ik led verlichting, gebruik ik de auto niet zo vaak (maar ik heb er wel 1), de verwarming staat laag en de zon kan m'n huis overdag opwarmen.

Toch ben ik van mening dat huidige maatregelen van de overheid lachwekkend zijn en dat er te veel lokaal word gekeken. Pak de industrie en het globale vervoer aan. Gelukkig gaan er wat meer regels omtrend de uitstoot van schepen komen maar dit moet veel meer.

De mensheid moet in zijn totaliteit een omslag maken maar de burger zal een minimale impact hebben, leuk dat je een elektrische auto koopt maar hoe is de situatie waar de ontginning van grondstoffen voor bijvoorbeeld de accu's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-09 02:35

ZenTex

Doet maar wat.

dudee schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 21:27:
De mensheid moet in zijn totaliteit een omslag maken maar de burger zal een minimale impact hebben, leuk dat je een elektrische auto koopt maar hoe is de situatie waar de ontginning van grondstoffen voor bijvoorbeeld de accu's?
De gehele mensheid bestaat anders uit burgers. De roep om verandering zal vanuit de burger moeten komen, eventueel gesteund door de overheid. Maar het is onze verantwoording. Bedrijven gaan echt niet uit zichzelf snijden in hun winsten in een globale markt tenzij ze er voordeel uit kunnen halen.

Het is de burger die zal moeten stemmen met de portomonnee.
Dus inderdaad maar af en toe een lapje vlees minder eten, de verwarming wat lager zetten, het huis beter isoleren en zonnepanelen op het dak.
Laat dus de auto ook vaker staan.

Het is onzin dat de burger een minimale impact heeft. Onze hele samenleving draait om de burger, en als de burger goedkope vuile energie wil, een goedkope vervuilende auto omdat de burger zo graag een grotere actieradius wil en z'n tank in 3 minuten vol wil gooien en elke 2 jaar een nieuwe telefoon, TV en meubilair die aan de andere kant van de wereld zo goedkoop mogelijk word gemaakt om vervolgens met vervuilende schepen naar de burger te worden vervoerd, dan is de burger dus ook de schuld van het hele probleem.
Zonder de consument geen vervuiling.

Dus laten we het probleem bij de wortel aanpakken, waarbij de overheid een beter gedrag van zowel consument als producent zal moeten stimuleren en af en toe met de botte bijl in bepaalde zaken hakken.
(sluiting kolencentrales, CO2 taks bijvoorbeeld, en een flinke belasting op vliegkilometers).

Zelf doen we het redelijk denk ik.
We zijn bepaald geen hippies, maar m'n vriendin is vergetarier en ik laat dus het stukje vlees bij de maatlijd meestal ook voor wat het is. We hebben geen auto maar gebruiken het OV, we gebruiken de ARKO ipv de airco in een bloedverziekend warm subtropisch land en hebben geen kinderen.
Aan de andere kant van de medaille maken we redelijk wat vliegkilometers voor zowel werk als vakantie. En wat mij betreft mogen onnodige vliegkilometers zwaar belast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Ik heb me ondanks alle praktische bezwaren toch weer voorgenomen eens te kijken wat er mogelijk is wat betreft carpoolen, al is het maar voor 1 dag in de week. Opvallend dat ik dat tot nu toe nog niet in dit topic langs heb zien komen.. hebben we dat met z'n allen een beetje opgegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
@Yucon carpoolen overweeg ik niet omdat ik kinderen heb en de uitdaging om overal op tijd te zijn al groot genoeg is. Wel ga ik vaak met de fiets naar het werk. Zo behoud ik zie vrijheid om te vertrekken wanneer ik wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Admiral Freebee schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 06:53:
@Yucon carpoolen overweeg ik niet omdat ik kinderen heb en de uitdaging om overal op tijd te zijn al groot genoeg is. Wel ga ik vaak met de fiets naar het werk. Zo behoud ik zie vrijheid om te vertrekken wanneer ik wil.
Die bezwaren zie ik helaas ook. Fietsen is door de afstand niet mogelijk, maar ik ben een beetje geinspireerd geraakt door de minder vlees aanpak. "Probeer het dan tenminste af en toe". Dus zo kwam ik op het idee. Misschien valt het best mee.

Het idee is dus een carpoolmaatje op ongeveer hetzelfde traject te zoeken en het dan op dagbasis te bepalen of het kan. En zelfs al zou het maar 1 dag in de week lukken is dat toch 20% van de tijd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:52

WhySoSerious

Be the change.

Yucon schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 06:22:
Ik heb me ondanks alle praktische bezwaren toch weer voorgenomen eens te kijken wat er mogelijk is wat betreft carpoolen, al is het maar voor 1 dag in de week. Opvallend dat ik dat tot nu toe nog niet in dit topic langs heb zien komen.. hebben we dat met z'n allen een beetje opgegeven?
Mijn post niet gelezen dan :+

De carpool-P hier (van der Valk, Urmond) is altijd goed gevuld. Maar uiteindelijk zullen we toch naar een vorm van variabele kilometerheffing toe moeten.

Autonoom vervoer gaat hier (in carpoolen/carsharing) uiteindelijk ook een rol in spelen verwacht ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:35

Theo

moederbord

Wat ik doe om de CO2 uitstoot minder te maken?

1) In huis (1935) zonnepanelen, isolatie en warmtepomp geplaatst waardoor de energiebehoefte met 95% is afgenomen.
2) ik heb voor werk een auto nodig. Dus heb ik een klein gebakje die rijdt op LPG, dit is schoner dan benzine.
3) Vliegvakanties slaan we over.
4) We gooien geen eten weg.
5) we hebben en willen geen houtverbranding/kachel.
6) En de grootste CO2 besparing, we hebben en willen geen kinderen. (niet enkel uit CO2 oogpunt)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09:26
Wij doen eigenlijk niets. We zijn aan het rondneuzen om een huis te kopen. Uiteraard zal hier aandacht aan isolatie gegeven worden, en andere zaken als warmte/koude pomp, en zonnepanelen. Maar goed, laten we eerlijk zijn, dat doen we niet met het milieu als intrinsieke motivatie, ik denk toch eerder de portemonnee.

Verder, vlees gewoon dagelijks, we pakken de auto eigenlijk voor van alles. Dat zou wellicht minder kunnen, immers is de super nog geen 1,5 kilometer verderop. Verder geloof ik het allemaal wel. Ik zie ook precies in dit topic voorbij komen waarom ik mij er verder niet zo druk om maak.

Het gaat veelal over de burger, dan wel de corporaties. Maar pak eens een willekeurig filmpje uit India ofzo. Iedereen heeft daar een brommer, die veelal belastender zijn voor het milieu dan een auto hier. Zelfde geldt voor Azie. Dan hebben we het over een derde van de wereldbevolking, terwijl ik hier mensen elkaar de maat zie nemen over hoeveel gram vlees we wel of niet horen te eten, op een apparaat dat mijn inziens dus onnodig aanstaat, dat het communicatie infrastructuur nog meer belast dan noodzakelijk.

Ik heb laatst iemand ook horen zeggen dat hij niet vliegt als maatregel. Maar die kerel heeft al vanaf dag één vliegangst en komt niet verder dan de camping om de hoek. En dat is allemaal prima, maar zijn intrinsieke motivator om CO2 neutraal te leven is natuurlijk 0,0. En ik denk dat dat veelal in dit soort discussies waar men elkaar de maat gaat nemen, totaal achterwege wordt gelaten. Dus vandaar ook mijn openingszin; wij doen niets, maar zijn wel te motiveren om maatregelen te nemen die als neveneffect de CO2 footprint verkleinen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Hackus schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 23:07:
Wat doe jij eraan om 'ons' milieu minder te belasten ?

Wij hebben onze vliegreizen om familie van ver te bezoeken beperkt tot eens in de 5j, of in nood.
ook gaan wij gaan niet meer op vliegvakantie. al een aantal jaar kopen we zvm mogelijk bewust onze boodschappen , en kopen niet 'leuk raak' allerlei, zoals elk jaar de nieuwste smartphone. (eerst repareren en indien nodig vervangen). onze gezinswoning heeft 8 zonnepanelen, en als onze cv aan vervangen toe is, gaat gas er ook uit. privéauto wordt alleen gebruikt voor langere afstanden, bij slecht weer of als het nodig is om iets op te halen wat niet op de fiets kan. ook eten we een stuk minder vlees, maar wel kip en vis.

zoals het nu gaat met uitbreiden van vluchten van vliegtuigen etc, is dat echt een grote aanslag op 'ons' milieu.
ook worden langzaamaan in Nederland ook veel bomen gekapt. (vaak merk je dat niet omdat het in afgelegen gebieden gebeurt) ik wil nog wel wat nalaten aan onze kinderen. ook al heb je nu nog geen kinderen of blijf je kinderloos, zul je toch wel de komende jaren van je leven willen genieten van lucht wat inademen nog waard is.

hoor graag jouw gedachte, en wat jij er aan doet om het milieu minder te belasten.
Wat een onzin, dat vliegtuig vliegt ook gewoon zonder jou, of jij nou wel of niet jezelf 'beperkt tot om de 5 jaar'. En dan die 1-2 mobieltjes per jaar, ja dat ze zoden aan de dijk...

Dan minder vlees eten maar wel vis/kip, net alsof de huidige 'vistechnieken' milieuvriendelijk zijn. Die schepen stoken ook diesel.

Krijg een beetje een slappe van dat 'begin in NL' met die milieu dingen, gas er af en stroom erin, een tijd terug op BNR een stuk gehoord over de eventuele jaarlijkse kosten om van gas naar stroom over te stappen voor je CV, dat zou op 1800 euro per jaar komen voor een gemiddeld huishouden. Daar voel ik persoonlijk weinig voor.

En dan die 'Groene stroom bullshit' Dus ik laat mijn stroom opwekken in een bruinkoolcentrale, koop een paar papiertjes in noorwegen en voila mijn stroom is ineens groen... WTF..

Kijk naar de enorm grote landen of steden, er wonen zowat meer mensen in de staat New York dan in heel NL. Zijn ze daar druk bezig met het verbeteren van het milieu? Nee. Om nog maar te zwijgen over de rest van de US of China/Rusland..

Ik snap dat het ergens moet beginnen maar laat de toch al zwaar belaste burger gewoon met rust en begin bij de bedrijven.

Om maar even een voorbeeld te noemen, in NL als er een koelinstallatie wordt verwijderd moet het koudemiddel worden afgezogen, dan praat je in de meeste gevallen over een paar gram. Waar bij onze belgische buren bij het vullen van de tankwagen gewoon de slang gewisseld word zonder de druk eraf te halen en er dus 10tallen kilo's de lucht in verdwijnen.

Wat ik doe voor het milieu? Ik scheid mijn afval.. Wat ik doe is maar een druppel op een gloeiend hete plaat.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:18
Hier proberen we ook wat aan het milieu te denken. De volgende maatregelen zijn reeds genomen:

- Alle lampen naar LED
- proberen iets minder lang te douchen
- Minimaal 2x per week vis (voornamelijk zelf gevangen)
- Inkoop van gebruikte kleding (voor de kids)
-1 diesel ingewisseld voor 2 kleine EV’s (E-Golf / E-up)
- stroomabbonement met gegarandeerd groene stroom
- Afvalsortering
- verwarming gedeeltelijk van zelfgekapt hout in de (HR) houtkachel

Uiteraard kunnen we nog een stuk efficiënter leven. Wij hebben 7 zones met vloerverwarming (elektrisch) en verstoken er per jaar ca 30.000 kWh doorheen (inclusief het laden van de auto’s). De thermostaten in de vloerverwarming zijn mechanish zonder dag/nacht regulering.

Wat staat er op de planning:

- montage van lucht/lucht warmtepomp (helaas geen mogelijkheid tot wat anders)
-montage zonnepanelen
- montage digitale thermostaten met netwerk voor alle zones met vloerverwarming.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Topicstarter
@prutser001 Het is toch goed als jij er zo over denkt. als je zelf nergens aan begint gebeurt er weinig. Het gaat er om dat je zelf bewust bent, en wij leren onze kinderen er zo mee om te gaan. Als iedereen er zelf wat aan doet helpt het al. als iedereen maar denkt van,. ja wij zijn klein en hun zijn grote vervuilers dan bereik je niets. Ik weet niet hoe oud je bent, maar dit speelt niet van de laatste jaren natuurlijk. Je leeft er wel zelf in, maar schuift de schuld op grootvervuilers. Dat is al jaren bekend, maar als er meer mensen zelf ook bewust mee bezig zijn heb je meer kans op verbetering. zo denken wij erover

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:57

LankHoar

Langharig tuig

3x3 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 10:26:
[...]

Heeft een earthship niet een gigantische footprint qua m2 land die je nodig hebt er een te bouwen of is dat een vooroordeel?

Als we natuur/ milieu in Nederland willen overhouden dan geloof ik meer in compacte bouw of efficiënte hoogbouw dan in het opofferen van nog meer natuur voor woningbouw in de vorm van earthships.
Valt reuze mee qua footprint. Je kan het zo groot of klein maken als dat je zelf wilt. Het neemt niet meer ruimte in dan een conventioneel huis, het is alleen anders opgebouwd. Daarnaast is het self-sufficient, kun je er voedsel verbouwen en maak je tijdens de bouw voornamelijk gebruik van afvalmateriaal (banden, lege flessen etc.) het is dus erg goed voor ons milieu.

Los daarvan, laten we de bio industrie halveren (of nog beter imo, stopzetten), dan hoef je je nooit meer zorgen te maken over ruimte :+ Die compacte/efficiënte hoogbouw bestaat waarschijnlijk wederom uit beton en metaal, wat enorm bijdraagt aan uitstoot. Hoewel het ook van bijna alleen hout kan tegenwoordig (zie TED talk).

Overigens, nog iets dat we doen om het milieu minder te belasten is nagenoeg alleen tweedehands kopen, zowel kleren als al het andere. Lukt niet altijd, of is niet altijd praktisch (ondergoed? :+ ), maar gaat wel steeds beter. En sowieso gewoon weinig kopen. Is financieel gezien ook nog beter :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

prutser001 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 07:49:
[...]

Krijg een beetje een slappe van dat 'begin in NL' met die milieu dingen
Dit ja. Ik denk serieus dat we al best goed bezig zijn in Nederland. Ik kom nog wel eens in Azië (dus nee, die vliegreizen skip ik niet) en als je daar ziet hoe ze omgaan met het milieu, dan denk ik echt: we moeten ons daar op richten en niet met al die kleine nutteloze lokale initiatieven die geen enkele impact hebben op globaal niveau gezien. Er komt hier maar weinig plastic in het milieu terecht en er wordt goed gescheiden terwijl het daar met bergen gewoon langs de weg geflikkerd wordt. Het concept "ergens naartoe lopen" bestaat daar niet, ook al is het maar 1km, men pakt de auto of de brommer en 5 kinderen zijn geen uitzondering, lekker doorfokken zodat die later ook allemaal resources nodig hebben. Nederland is echt te klein om een verschil te kunnen maken. En natuurlijk is het niet slecht om je bewust te zijn van je gedrag en waar mogelijk dit aan te passen zonder invloed op je dagelijkse leven, maar op andere plaatsen zijn veel grotere stappen te zetten die wél grote impact hebben. Echt, Nederland is maar een onbenullig stipje op deze aardbol, in heel Nederland wonen net zoveel mensen als in een Aziatische stad. Denken wat wij wel even het verschil maken vind ik vooral een beetje naïef.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Metalfreak schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 09:47:
[...]

Dit ja. Ik denk serieus dat we al best goed bezig zijn in Nederland. Ik kom nog wel eens in Azië (dus nee, die vliegreizen skip ik niet) en als je daar ziet hoe ze omgaan met het milieu, dan denk ik echt: we moeten ons daar op richten en niet met al die kleine nutteloze lokale initiatieven die geen enkele impact hebben op globaal niveau gezien.
Wat dacht je van het goede voorbeeld geven?
En van nieuwe, groene technieken ontwikkelen en mainstream maken zodat het een volwaardig alternatief word voor vervuilende zaken?

Wat dacht je van die windmolenparken op zee? Zonder innovators en bergen aan subsidie zou het nooit van de grond gekomen zijn.

Als we nu in het westen nog een goed alternatief voor plastic ontwikkelen bijvoorbeeld...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

* mystic heeft geen kinderen en die gaan er ook niet komen. Dus eigenlijk ben ik wel klaar met m'n best doen.
Verdere maatregelen die ik neem zijn of puur toeval of omdat ik er (financieel) beter van word.

Ik heb toevallig enkel led verlichting in huis, geen CV (want stadsverwarming) en omdat ik toch al warmbloedig ben staat de verwarming maar weinig aan. De 'vervuilende' diesel is de deur uit omdat ik de kosten per maand gewoon wat te hoog vond worden en dus is er een 'super zuinige' nieuwe benzine auto voor teruggekomen. En ik heb groene stroom omdat het toevallig een van de goedkopere was. Verder ga ik echt niet minder reizen of minder vlees eten.

Verder is het na mij de zondvloed, misschien wel letterlijk. Ik gok dat ik nog maximaal 40 jaar te gaan heb en zo lang houd de aardbol het vast nog wel uit.

Maar ik heb echt totaal geen verantwoording af te dragen tegenover deze planeet en de mensen die er wonen. Uiteindelijk ben ik hier enkel voor mijn eigen leven en de mensen om wie ik geef.

Dat houd niet in dat ik afval uit het raam flikker of wat dan ook, maar ik consumeer gewoon op een normale manier en een manier waarop ik fijn kan leven.

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 07:03
Ik mis nog de duurzame hypotheek bij bijv. Triodos en de bankrekening bij bijv. Triodos of ASR?

En proberen eerlijke kleding te kopen van hennep :) Dat scheelt een hoop water t.o.v. katoen.

Verder zal ik vast weinig nieuws te melden hebben en doe ik volgens mij alles wat jullie ook al doen.

Owja, verwarming op 18 graden. Went vanzelf en scheelt een hoop.

[ Voor 12% gewijzigd door CurlyMo op 29-10-2018 11:18 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

CurlyMo schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:14:
Ik mis nog de duurzame hypotheek bij bijv. Triodos en de bankrekening bij bijv. Triodos of ASR?
Wilden we. Maar dik 3 jaar geleden was Triodos een lelijke papieren tijger. Hadden wéken nodig om uberhaupt tot een oriënterend gesprek te komen, bij ABN hadden we dat binnen een paar dagen. Daarbij was Triodos afschuwelijk duur.

Met mijn stichting heb ik wel een Triodos bankrekening geopend. Helaas hebben we de activiteiten moeten stoppen en om kosten te besparen, heb ik die rekening ook weer opgezegd.
En proberen eerlijke kleding te kopen van hennep :) Dat scheelt een hoop water t.o.v. katoen.

Verder zal ik vast weinig nieuws te melden hebben en doe ik volgens mij alles wat jullie ook al doen.

Owja, verwarming op 18 graden. Went vanzelf en scheelt een hoop.
*brrrrrrr* Ik weet niet of ik daar aan wil wennen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
unezra schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:31:
[...]
Daarbij was Triodos afschuwelijk duur.
Kan je dat kwantificeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Weet het niet meer uit mijn hoofd, maar het scheelde dacht ik tienden van een procent en was financieel niet concurrerend met andere banken zoals ABN.

Daarbij was de tijd tot het 1e gesprek veel te lang. Die tijd hadden we niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
unezra schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:33:
[...]
Weet het niet meer uit mijn hoofd, maar het scheelde dacht ik tienden van een procent en was financieel niet concurrerend met andere banken zoals ABN.
Klopt vaak, maar niet altijd. Maar dat is hetzelfde geval bij veel duurzame keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

CurlyMo schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:35:
[...]
Klopt vaak, maar niet altijd. Maar dat is hetzelfde geval bij veel duurzame keuzes.
Helaas wel en dat zou vind ik niet nodig moeten zijn. Het schrikt af. Zeker als het verschil té groot word.
ABN heeft dacht ik ook de naam relatief duurzaam te zijn, maar bood wel een interessant rentetarief.

Los van dat, heeft Triodos het bij ons verpest in de aanloopfase. We hadden serieus na willen denken over een hypotheek bij hen (zelfs als dat iets duurder was geweest), maar dan moet je niet 2 weken hoeven wachten op een 1e gesprek én eerst een gruwelijke papierwinkel moeten invullen.

Je wil snel naar een kennismakingsgesprek, zodat je weet of je met die bank verder wil of niet. Als daar een potentieel interessant aanbod uit komt, kun je exclusief verder.

Mogelijk is dat nu anders (we zijn immers 3 jaar verder en ik weet dat Triodos zijn best doet een inhaalslag te maken), maar nu hebben we de hypotheek al bij ABN lopen en dat bevalt prima. Dus blijven we daar voorlopig.

Vind het wel jammer. Vind het ook jammer dat ik de rekening van de stichting heb moeten opheffen. Heb wel nog even overwogen om te beleggen via Triodos, maar voel me op het moment niet comfortabel bij beleggen dus dat plan is voorlopig terug de ijskast in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
unezra schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:40:
[...]
Vind het wel jammer. Vind het ook jammer dat ik de rekening van de stichting heb moeten opheffen.
Ik heb ook geen rekening bij Triodos. Ik vond dat ook te duur en niet flexibel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Laatst online: 14-09 20:40

vectormatic

Warlock of the doorlock

mystic schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:08:
* mystic heeft geen kinderen en die gaan er ook niet komen.

...

Maar ik heb echt totaal geen verantwoording af te dragen tegenover deze planeet en de mensen die er wonen. Uiteindelijk ben ik hier enkel voor mijn eigen leven en de mensen om wie ik geef.
Geen neefjes/nichtjes?

Verder ben je volgens mij best OK bezig en zo (voorzover ik daar iets over te vinden heb), ik ben zelf ook lang niet zo "groen" bezig als zou kunnen, maar de "na mij de zondvloed" houding verbaas ik me toch een beetje over, ook als je zelf geen kinderen hebt.

on topic:
zelf had ik thuis al 90% van de lampen vervangen door LED, maar vorige week een slimme meter gekregen, en herinnerde me ineens dat ik nog twee gloeilampjes en een paar van die smerige halogeenspotjes heb, die mogen ook binnenkort vervangen worden door LED, van 50W naar 5 scheelt toch best wat.

Verder probeer ik netjes om te gaan met mn spullen, repareren waar het kan ipv nieuw kopen, afval scheiden en gewoon opletten dat elektriciteits verbruikers niet onnodig draaien etc..

zonnepanelen gaan er mss wel komen volgend jaar, eens kijken of die investering te doen is. (er is nog wel meer te doen in huis...)

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:23

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Ik scheid mijn afval omdat het anders extra geld kost. Ik bestel veel online dus beter voor het milieu.
Anders rij ik zelf. Waarom niet meer? Kan niet zonder mijn auto naar mijn werk. Ov is traag en duur. Heb een huurhuis (woon scheef). Wil wel iets kopen maar is kansloos. Dus ook geen zonnepanelen enzovoort.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Fly-guy schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 20:27:
[...]

De eerste zin, "als je niks wilt doen voor het klimaat en milieu, dan doe je toch niks? is helemaal aan jou hoor.
neemt niet weg dat ik het wel jammer vind, dat je kennelijk de behoefte hebt om je te verdedigen terwijl je niet aangevallen wordt. :) " is de reden waarom ik er zo tegenin ga.

Ik heb in twee posts duidelijk gemaakt dat mijn milieu impact hoogst waarschijnlijk redelijk onder het gemiddelde ligt. Zowel door actieve keuzes (zonnepanelen, groene energie, OV, etc) als levenkeuzes (geen kinderen).
Echter omdat ik niet alles geef, is het voor sommigen nooit genoeg. Puur omdat ik vlees niet opgeef, wordt je op /r/thenetherlands verketterd en ook op GoT wordt vlees eten op milieu gebied soms als het ultieme kwaad gezien, zonder te kijken naar het totaal plaatje wat de totale impact is van een persoon. Ook al is je totale impact 100 keer zo klein als de gemiddelde Nederlander, het zal nooit genoeg zijn tot je vlees opgeeft voor sommigen.
(Geldt voor vele keuzes, maar ageren tegen vlees is nu de hype)
Als ik al meer inlever of investeer dan het gemiddelde, waarom zou ik nog meer welvaart en comfort inleveren?

Iedereen zal zijn eigen keuzes maken op het gebied van hun milieu impact. Dat doet iedereen puur voor hun eigen goede gevoel, individueel maakt het geen bal voor de aarde uit of je een bruinkool centrale in je tuin hebt of in een ecowoning woont.

Ik vind niet dat ik een mening kan hebben over de vraag of bijvoorbeeld jij voldoende doet. Jij maakt keuzes, jij legt de grens ergens. Dat zal niet hetzelfde zijn als bij mij of mijn buurman, maar iedereen legt de grens waar ze zich goed bij voelen..
je voelt je dus weer/nog steeds aangevallen en botviert dat op mij terwijl ik nota bene letterlijk tegen je zeg dat je je helemaal niet hoeft te verdedigen? right.

misschien kun je je frustraties op iemand anders gaan botvieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 17:56:
Ik gooi nooit mijn afval zomaar van mij af op straat of in de natuur.
Jammer dat niet iedereen dat doet. Dat zou de wereld al een stuk schoner maken. Gewoon je eigen rotzooi opruimen. En de overheid is aan zet om dit eenvoudig te maken. Sterker nog, zelfs drugsafval zou je eenvoudig moeten kunnen inleveren zodat het niet de natuur vervuilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Roenie schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 14:59:
[...]
Jammer dat niet iedereen dat doet. Dat zou de wereld al een stuk schoner maken. Gewoon je eigen rotzooi opruimen. En de overheid is aan zet om dit eenvoudig te maken. Sterker nog, zelfs drugsafval zou je eenvoudig moeten kunnen inleveren zodat het niet de natuur vervuilt.
Ze zouden de boetes en controles op afvaldumpen best mogen verhogen. Als je een keer een prent van 200 hebt voor het weggooien van een flesje op straat, bedenk je je nog wel eens. Als de pakkans maar groot is.

Op dit moment zijn hoge boetes vooral voor vergrijpen die in een hoekje zitten. Zoals even wegdromen en door rood rijden. Uiteraard levens gevaarlijk, maar minder doelbewust dan afval op straat gooien. Nu krijg je daar hoge boetes voor, terwijl ze het bedrag niet beïnvloeden omdat het vaak per ongeluk gebeurt. Afval dumpen is daarintegen altijd opzettelijk en zou dus makkelijk zwaarder bestraft kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Verwijderd schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 15:56:
[...]

Ze zouden de boetes en controles op afvaldumpen best mogen verhogen. Als je een keer een prent van 200 hebt voor het weggooien van een flesje op straat, bedenk je je nog wel eens. Als de pakkans maar groot is.

Op dit moment zijn hoge boetes vooral voor vergrijpen die in een hoekje zitten. Zoals even wegdromen en door rood rijden. Uiteraard levens gevaarlijk, maar minder doelbewust dan afval op straat gooien. Nu krijg je daar hoge boetes voor, terwijl ze het bedrag niet beïnvloeden omdat het vaak per ongeluk gebeurt. Afval dumpen is daarintegen altijd opzettelijk en zou dus makkelijk zwaarder bestraft kunnen worden.
Tenzij je naar een complete CCTV dekking wil is de pakkans alsnog nagenoeg nul, enige wat je bereikt is dat dat soort tuig hun zooi even vast houdt tot ze om de hoek zijn en oom agent uit zicht is voor ze de boel op straat knikkeren.

Voor mij hoort "gooi je afval niet op straat" gewoon bij een normale opvoeding, geen idee of je (jong)volwassenen daar nog op kan beinvloeden...

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-09 21:23
Rene schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 09:02:
Hier proberen we ook wat aan het milieu te denken. De volgende maatregelen zijn reeds genomen:

- Alle lampen naar LED
- proberen iets minder lang te douchen
- Minimaal 2x per week vis (voornamelijk zelf gevangen)
- Inkoop van gebruikte kleding (voor de kids)
-1 diesel ingewisseld voor 2 kleine EV’s (E-Golf / E-up)
- stroomabbonement met gegarandeerd groene stroom
- Afvalsortering
- verwarming gedeeltelijk van zelfgekapt hout in de (HR) houtkachel

Uiteraard kunnen we nog een stuk efficiënter leven. Wij hebben 7 zones met vloerverwarming (elektrisch) en verstoken er per jaar ca 30.000 kWh doorheen (inclusief het laden van de auto’s). De thermostaten in de vloerverwarming zijn mechanish zonder dag/nacht regulering.

Wat staat er op de planning:

- montage van lucht/lucht warmtepomp (helaas geen mogelijkheid tot wat anders)
-montage zonnepanelen
- montage digitale thermostaten met netwerk voor alle zones met vloerverwarming.
Minimaal 2x per week vis (voornamelijk zelf gevangen)
Dat is dan gelijk je hobby neem ik aan? of laat je de kinderen achter in de sloot vissen?
stroomabbonement met gegarandeerd groene stroom
Goed punt, wat ik mij altijd afvraag is of het wel waar is dat het 100% groen is.....

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:18
HKLM_ schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 16:43:
[...]

[...]

Dat is dan gelijk je hobby neem ik aan? of laat je de kinderen achter in de sloot vissen?

[...]

Goed punt, wat ik mij altijd afvraag is of het wel waar is dat het 100% groen is.....
Wij wonen in Noorwegen aan een fjord. Af en toe met de boot eruit en een vracht vis/krabben omhoog takelen. Een paar kabeljauwen van 10 kilo en we hebben vis voor de komende weken. Zalm kopen we in de winkel, maar Noorse zalm is ook meer marketing dan kwaliteit dus daar stoppen we binnenkort mee.

Onze stroom is overigens echt groen. Alles komt van een lokalewaterkrachtcentrale.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:23
Rene schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 16:48:
[...]
Alles komt van een lokalewaterkrachtcentrale.
Zeker weten, of zijn de certificaten aan Nederland verkocht?* :+ :X ;w

*) Op die manier kun je namelijk heel mooi iedere watt aan groene stroom dubbel verkopen. In Nederland als groene stroom uit certificaten, in Noorwegen als: Kijk, daar staat de centrale die hier stroom opwekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
HKLM_ schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 16:43:
[...]

De consumentenbond heeft een heel artikel daarover geschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Rene schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 16:48:
[...]

Wij wonen in Noorwegen aan een fjord. Af en toe met de boot eruit en een vracht vis/krabben omhoog takelen. Een paar kabeljauwen van 10 kilo en we hebben vis voor de komende weken. Zalm kopen we in de winkel, maar Noorse zalm is ook meer marketing dan kwaliteit dus daar stoppen we binnenkort mee.

Onze stroom is overigens echt groen. Alles komt van een lokalewaterkrachtcentrale.
De vraag is wat groen is. Wat is er met de natuur in het gebied van de waterkrachtcentrale gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 21:59

BCC

Bananenplant schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 19:23:
[...]

De Piratenpartij heeft deze plek zon beetje in de landen rondom ons heen, maar blijft qua bestuur erg zwak in NL om de een of andere reden.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:35

Theo

moederbord

prutser001 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 07:49:
[...]

Wat een onzin, dat vliegtuig vliegt ook gewoon zonder jou, of jij nou wel of niet jezelf 'beperkt tot om de 5 jaar'. En dan die 1-2 mobieltjes per jaar, ja dat ze zoden aan de dijk...

Dan minder vlees eten maar wel vis/kip, net alsof de huidige 'vistechnieken' milieuvriendelijk zijn. Die schepen stoken ook diesel.

Krijg een beetje een slappe van dat 'begin in NL' met die milieu dingen, gas er af en stroom erin, een tijd terug op BNR een stuk gehoord over de eventuele jaarlijkse kosten om van gas naar stroom over te stappen voor je CV, dat zou op 1800 euro per jaar komen voor een gemiddeld huishouden. Daar voel ik persoonlijk weinig voor.

En dan die 'Groene stroom bullshit' Dus ik laat mijn stroom opwekken in een bruinkoolcentrale, koop een paar papiertjes in noorwegen en voila mijn stroom is ineens groen... WTF..

Kijk naar de enorm grote landen of steden, er wonen zowat meer mensen in de staat New York dan in heel NL. Zijn ze daar druk bezig met het verbeteren van het milieu? Nee. Om nog maar te zwijgen over de rest van de US of China/Rusland..

Ik snap dat het ergens moet beginnen maar laat de toch al zwaar belaste burger gewoon met rust en begin bij de bedrijven.

Om maar even een voorbeeld te noemen, in NL als er een koelinstallatie wordt verwijderd moet het koudemiddel worden afgezogen, dan praat je in de meeste gevallen over een paar gram. Waar bij onze belgische buren bij het vullen van de tankwagen gewoon de slang gewisseld word zonder de druk eraf te halen en er dus 10tallen kilo's de lucht in verdwijnen.

Wat ik doe voor het milieu? Ik scheid mijn afval.. Wat ik doe is maar een druppel op een gloeiend hete plaat.
Ergens heb je een goed punt. Ik probeer wel goed voor het milieu te zijn, maar niet omdat dat goed is voor het milieu. Naast ecologie is economie voor mij belangrijker :)

Ik heb mijn huis geisolelerd, zonnepanelen en een warmtepomp geplaatst. Naast de enorme subsidies hierop (samen zo'n 5.000 euro) zijn de maandlasten aan energie van 250 naar 5 euro per maand gegaan en heb ik de gehele investering binnen 5 jaar terugverdiend (totale kosten waren voor mij ongeveer 13K, en ik bespaar per jaar 12x245 = 2940 euro). Zonder een goede tvt had ik het nooit gedaan.

Ik rij een kleine auto op LPG. het is leuk dat het een schone brandstof is, maar het is leuker dat het geen drol kost. Dankzij de inbouw heb ik in iets meer dan 6 jaren tijd ruim 5k bespaard aan autokosten.

In mijn gemeente moet je betalen voor het restafval; de vaste kosten voor afval zijn relatief laag, maar een kleine kliko met restafval bij de straat zetten kost 5 euro. Ik scheid mijn afval dus ook en zet gemiddeld 1x per jaar de restbak bij de straat (heb geen kinderen en geen katten). Wederom, goed voor het milieu zijn loont dus in dit geval.

En persoonlijk heb ik een schurfthekel aan vliegen. Niet het vliegen an sich, maar de vernederende en denigrerende controles op het vliegveld, en het behandeld worden als dom vee zorgen dat niet wil vliegen. Dan maar goed voor het milieu zijn en met de auto gaan. :P

Goed voor het milieu zijn is vaak een gevolg van bepaalde dingen doen die juist zorgen dat je geld kan besparen of verdienen :) (wist je dat en warmtepompboiler compleet gratis is vanwege subsidie en goedkoper is in gebruik dan en CV ketel?) Want ik ben het compleet met je eens dat het miezerige beetje aan CO2 dat jij in het leven kan besparen gewoon geen ruk uitmaakt; een beetje cruiseschip spuit iedere minuut een lading CO2 de lucht in waar jij of ik gewoon een mensenleven voor nodig hebt.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:46
Hier: geen kinderen, volgend jaar nieuwbouwhuis naar actuele isolatienormen, warmtepomp en zonnepanelen. Ik stel wel m'n eigen gezondheid boven het milieu, dus vlees blijft hier gewoon op het menu staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:40
Wonen er niet gewoon veel te veel mensen op deze wereld? Ik denk dat wij hier in het Westen wel indirect de grootste vervuilers zijn met onze uitgaven op nieuwe telefoons, wagens etc.
Hoorde een tijdje terug een mooi verhaal op de radio, waarbij het er op neer kwam dat een Tesla rijden ook bijzonder vervuilend is tegenover een andere wagen. Ik denk dat we op een punt zijn gekomen, waarop het misschien alleen maar begafwaards kan gaan. Alhoewel ik hoop dat er veel mensen zich eens bedenken.
Veel vrienden van me flikkeren alles uit het raam. Die leven in een grote prullenbak om het zo te zeggen en hun mentaliteit staat er ook niet heen om het te veranderen, want ze weten niet wat het met de planeet doet. Wil je het oplossen, dan moet je misschien eens op basis scholen beginnen.

[ Voor 28% gewijzigd door Mosin op 30-10-2018 16:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

anboni schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 22:55:
Hier: geen kinderen, volgend jaar nieuwbouwhuis naar actuele isolatienormen, warmtepomp en zonnepanelen. Ik stel wel m'n eigen gezondheid boven het milieu, dus vlees blijft hier gewoon op het menu staan.
Da's echt een héél slecht excuus. Er is geen enkele reden om niet gezond vegetarisch te kunnen eten.

Fin, een beetje vlees is ook niet zo erg, wij eten het ook maar we hebben het wel *fors* verminderd. Veel mensen die vlees eten wegens hun gezondheid, weten én niet waardoor ze het kunnen vervangen én eten veel meer vlees dan nodig is voor hun gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:46
unezra schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 16:53:
[...]

Da's echt een héél slecht excuus. Er is geen enkele reden om niet gezond vegetarisch te kunnen eten.
Het is geen excuus :P En wat mij betreft is vlees een essentieel onderdeel van het menselijk dieet. Sterker nog: zonder vlees hadden we nooit ons huidige ontwikkelingsniveau kunnen bereiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

anboni schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 16:58:
[...]
Het is geen excuus :P En wat mij betreft is vlees een essentieel onderdeel van het menselijk dieet. Sterker nog: zonder vlees hadden we nooit ons huidige ontwikkelingsniveau kunnen bereiken.
Dat excuus ging 100 jaar geleden op, nu niet meer. We zijn ruim ver genoeg om gezond vegetarisch te kunnen eten. Niet dat iedereen dan maar vegetariër moet worden maar het zou wel helpen als de gemiddelde vleeseter minder dan 1/3e vlees consumeert en dat kan *prima*.

"Ik vind het gewoon lekker" is een prima valide reden en hell, wij eten ook 1-2 dagen per week vlees, op sommige momenten ook in grote hompen. (Niets lekkerders dan af en toe een bak kebab met friet naar binnen werken.) Maar dat doen we niet voor onze gezondheid...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Yucon schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 19:20:
[...]

Dit is echt precies het voorbeeld waarom 'alle kleine beetjes helpen' een ronduit stom argument is in deze hele discussie. :{
Dat slaat kant noch wal. Niemand hier zegt dat hij/zij geen bijdrage heeft aan de milieubelasting. Wat sommigen wel pogen te opperen is dat je relatief eenvoudig je eigen voetafdruk kan verminderen. Fietsen, herbruikbaar materiaal aanwenden, consuminderen (wat een achterlijk woord), minder vlees eten...

Feit blijft dat we dit met z'n allen moeten doen. Het argument "mijn eigen aandeel op wereldschaal is nihil" om niet mee te doen is bijgevolg ongeldig. Je kan hierin niet een ander z'n beslissingen nemen. Je kan enkel je eigen keuzes doorvoeren.

Ik zie het argument passeren dat scheepvaart en transport veel meer uitstoten dan het privévervoer. Dat men dat maar eens moest aanpakken. Op zich allicht een valide punt, maar dat weg- en watertransport is geen op zichzelf staand fenomeen. Die vrachtwagen en schepen pruttelen rond voor jou. Voor jouw telefoon, jouw voedsel, jouw binnenhuisdecoratie,... Als we daar bewuster mee omgaan, is er geen reden om de huidige dichtheid/hoeveelheid van transport aan te houden.

Overigens dit weekend een leuke gehoord in de bloemenwinkel. Had een leuk boeketje gekocht met wat ik dacht inheemse bloemen. Nope, Kenia :F

Yes, but no.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

mieJas schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 21:56:
[...]

Ik zie het argument passeren dat scheepvaart en transport veel meer uitstoten dan het privévervoer. Dat men dat maar eens moest aanpakken. Op zich allicht een valide punt, maar dat weg- en watertransport is geen op zichzelf staand fenomeen. Die vrachtwagen en schepen pruttelen rond voor jou. Voor jouw telefoon, jouw voedsel, jouw binnenhuisdecoratie,...
Precies.

Ik hoor altijd maar weer dat er in scxheepvaart niets aan het milieu gedaan word, dat de grootste schepen evenveel uistoten als alle personenauto's in de hele wereld etc.

Helaas is niets minder waar, scheepmotoren zijn vele malen efficienter dan pak hem beet 10 jaar geleden, de brandstof is schoner ivm eisen, scheepsmotoren moeten een milieu certificaat hebben enzovoorts, en de marges zijn al zeer dun.

Verreweg het grootste punt is echter dat die voor een groot gedeelte rondvaren om jouw auto, telefoon, of plastic prulletje naar hier te verschepen omdat het goedkoper is.
Dus als mensen gillen dat schepen de grootste vervuilers zijn zeg ik dit er altijd even bij, maar men begrijpt het niet.
(buiten dat is scheepvaart de meest efficiente vorm van vervoer en is een groot gedeelte domweg noodzakelijk, denk aan transpport van bijvoorbeeld voedsel in bulk (graan, rijst, mais) dat er simpelweg voor zorgt dat halve continenten niet verhongeren. Aan de andere kant essentieel omdat je zelden alle grondstoffen voor een bepaald produkt op dezelfde plekt hebt, denk aan staal, papier etc)
mieJas schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 21:56:
[...]
Overigens dit weekend een leuke gehoord in de bloemenwinkel. Had een leuk boeketje gekocht met wat ik dacht inheemse bloemen. Nope, Kenia :F
Dat is wel zo'n beetje het beste voorbeeld van verkwisting van ons milieu. Half Aalsmeer is naar Kenia verkast (pun intented) om daar de bloemen te telen die middels vliegtuig met tonnen tegelijk weer naar Nederland worden gevlogen om hier verkocht te worden voor een paar stuivers minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-09 21:23
Vandaag van Hoorn naar Utrecht denk laat ik weer eens met de trein gaan i.v.d auto ik weet nu weer waarom er zoveel mensen met de auto gaan....

- trein is langzaam dat ding komt niet boven de 110 km/u volgens de ns app

- in de spits vet druk waardoor je niet kunt zitten.

- WiFi werkt niet waardoor je niet kunt werken als je geen 4G unlim hebt.

Nu weet ik wel dat de auto ook nadelen heeft daar kan je ook niet werken maar je kunt wel sneller, en je kunt rustig zitten zonder bende mensen die muziek luisteren, stinken, netflix kijken etc. Daarnaast hoef je het voor de prijs ook niet te doen aangezien ik voor een enkeltje 16 euro mag aftikken.

Willen ze wat aan het autogebruik doen dan mag het ov wel wat verbeteren. Het lieft zou ik zien dat de treinen sneller en vaker gaan. En als het even kan meer een vliegtuig indeling krijgen met betere stoelen, wifi, video, stoel reserveren.

Jammer van het milieu maar ik pak de auto de volgende keer wel weer.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

HKLM_ schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:20:
Vandaag van Hoorn naar Utrecht denk laat ik weer eens met de trein gaan i.v.d auto ik weet nu weer waarom er zoveel mensen met de auto gaan....

- trein is langzaam dat ding komt niet boven de 110 km/u volgens de ns app

- in de spits vet druk waardoor je niet kunt zitten.

- WiFi werkt niet waardoor je niet kunt werken als je geen 4G unlim hebt.
- Topsnelheid van een trein is niet bijster relevant lijkt me.
- Zitten kan een uitdaging zijn, toch zie je ook in de spits vaak dat mensen niet naar het eind van de trein lopen (waar vaker wel plek is)
- 4G unlimited is niet zo duur, als je dat nodig hebt voor je werk betaald je baas het maar, als je het privé nodig hebt, het kost tientjes (en met minder dan unlimited kom je ook heel ver, 12G per maand is prima te betalen)
Nu weet ik wel dat de auto ook nadelen heeft daar kan je ook niet werken maar je kunt wel sneller, en je kunt rustig zitten zonder bende mensen die muziek luisteren, stinken, netflix kijken etc. Daarnaast hoef je het voor de prijs ook niet te doen aangezien ik voor een enkeltje 16 euro mag aftikken.

Willen ze wat aan het autogebruik doen dan mag het ov wel wat verbeteren. Het lieft zou ik zien dat de treinen sneller en vaker gaan. En als het even kan meer een vliegtuig indeling krijgen met betere stoelen, wifi, video, stoel reserveren.

Jammer van het milieu maar ik pak de auto de volgende keer wel weer.
Je vergeet even dat je met een auto veel meer kosten hebt dan alleen je brandstof. Parkeerkosten, afschrijving en onderhoud moet je ook mee tellen.

Treinen gaan op de randstedelijke trajecten al heel vaak, ze zijn af aan het stappen van het spoorboekje en laten gewoon iedere 10 minuten of ieder kwartier een trein rijden.

Ik ben het met je eens dat het OV goedkoper zou mogen, zou moeten zelfs. Volgend jaar word het WEER duurder en da's echt absurd. Het jaagt mensen de auto in. Maar los van dat je in de auto niet kunt werken of netflixen, is zeker in de spits je reistijd ook vaak veel groter. Afhankelijk van de situatie, dat wel. OV werkt het beste binnen de grote steden en tot binnen pak 'm beet 5Km van een treinstation. Daarbuiten word de auto in gevallen snel praktischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Laatst online: 14-09 14:03
unezra schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 17:00:
[...]

Dat excuus ging 100 jaar geleden op, nu niet meer. We zijn ruim ver genoeg om gezond vegetarisch te kunnen eten. Niet dat iedereen dan maar vegetariër moet worden maar het zou wel helpen als de gemiddelde vleeseter minder dan 1/3e vlees consumeert en dat kan *prima*.

"Ik vind het gewoon lekker" is een prima valide reden en hell, wij eten ook 1-2 dagen per week vlees, op sommige momenten ook in grote hompen. (Niets lekkerders dan af en toe een bak kebab met friet naar binnen werken.) Maar dat doen we niet voor onze gezondheid...
Hmmm, niet zo'n goed voorbeeld, vlees was toen erg duur en was meer een luxe product of voor op de zondag. En als je echt arm was helemaal niet. behalve als je het zelf kon vangen. En ondervoeding/tekort aan bepaalde voedingsstoffen had men last van.

Maar afgezien dat, ja je kunt prima gezond eten zonder vlees er zijn vleesvervangers vegetarische slager achtige producten of meer noten, eieren etc. eten.

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

klaw schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 12:10:
[...]
Hmmm, niet zo'n goed voorbeeld, vlees was toen erg duur en was meer een luxe product of voor op de zondag. En als je echt arm was helemaal niet. behalve als je het zelf kon vangen. En ondervoeding/tekort aan bepaalde voedingsstoffen had men last van.

Maar afgezien dat, ja je kunt prima gezond eten zonder vlees er zijn vleesvervangers vegetarische slager achtige producten of meer noten, eieren etc. eten.
Dat dus en mocht je dan écht nog te kort hebben, zijn er altijd nog vitaminepillen.

"Mijn gezondheid vind ik belangrijker dan de milieufootprint" is een van de slechtste excuses om vlees te blijven eten. (Mogelijk heel specifieke uitzonderingen daargelaten, is vlees niet nodig voor je gezondheid.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Laatst online: 14-09 14:03
unezra schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 12:12:
[...]

Dat dus en mocht je dan écht nog te kort hebben, zijn er altijd nog vitaminepillen.

"Mijn gezondheid vind ik belangrijker dan de milieufootprint" is een van de slechtste excuses om vlees te blijven eten. (Mogelijk heel specifieke uitzonderingen daargelaten, is vlees niet nodig voor je gezondheid.)
Geleerd van "the Martian" vitamine pillen en aardappelen zijn genoeg :P.

Maar die pillen zijn niet eens nodig, er zijn genoeg andere dingen woor ook je mineralen en b vitamines in zitten.

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:49

Wailing_Banshee

You're Next

Hackus schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 23:07:
Wat doe jij eraan om 'ons' milieu minder te belasten ?

hoor graag jouw gedachte, en wat jij er aan doet om het milieu minder te belasten.
* Zoveel zonnepanelen dat we meer opwekken dan we gebruiken
* De verwarming staat op 19 graden
* Als het wat kouder is, doen we eerst een trui/sokken aan en pas daarna gaat de kachel aan
* Gaan practisch nooit met het vliegtuig
* Carpoolen dagelijks
* Hebben geen kinderen
* Gebruiken katten ipv gif om muizen in huis te voorkomen
* Gebruiken zo weinig mogelijk gif in de tuin (alleen tegen luizen als het er teveel zijn om eruit te knippen)
* Gebruiken geen leidingwater voor de tuin
* Laten van alles aan de fruitbomen/struiken hangen voor de vogels (en insecten! wespen zijn gek op onze peren :D)
* Hebben een tuin die voor meer dan 90% uit groen bestaat (en dat is inclusief de oprit!)

Wat ik niet doe is alles opgeven voor het milieu. Ik ga heel graag met de auto (tentje achterop) trekkend naar de Alpen. Zou ik niet graag opgeven. En we gaan over het algemeen ook 1 keer per jaar nar m'n moeder in Hongarije. Maar absoluut niet met het vliegtuig. Moet er niet aan denken...
Ik ga ook niet mijn PC opgeven. Ik vind het te leuk om te programmeren en te gamen.
Nieuwe apparatuur kopen we niet snel, we zijn heel zuinig met onze spullen (soms te zuinig, ik zou graag een nieuwe TV willen kopen, maar die oude is nog perfect, dus komt er geen nieuwe :p)
Ik ga ook absoluut niet vegetarisch of nog erger, veganistisch, leven. Ik wil mijn zondagse eitje en de kaas op m'n brood niet missen!
En ik weiger om 3 keer zo lang onderweg te zijn naar m'n werk door het OV te nemen, ipv de auto (dus 90 minuten, ipv 30, enkele reis). Daar staat wel tegenover dat we zo veel mogelijk carpoolen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Zelf heb ik meerdere vragen en emails naar mijn volksvertegenwoordigers gestuurd, maar daar komt niet zo heel veel van terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Jos_V schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 13:03:
Zelf heb ik meerdere vragen en emails naar mijn volksvertegenwoordigers gestuurd, maar daar komt niet zo heel veel van terecht.
En wat doe je zelf voor het milieu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos_V
  • Nu online
unezra schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 13:12:
[...]

En wat doe je zelf voor het milieu?
Ik zie niet in hoe het aansporen van mijn volksvertegenwoordigers om de grote vraagstukken op te lossen "Niks zelf doen." is. Dat is namelijk niet bij de pakken neer zitten. dat is echt actief actie ondernemen, en hopelijk veranderingen te weeg brengen dat meer effect heeft, dan geen droger gebruiken(wat ik trouwens ook niet doe.)

Ik ben persoonlijk niet in staat om te voorkomen dat er een kubieke meter water verspild wordt om perziken in een blik te krijgen.

maar goed, ik schaf een heleboel dingen niet aan, omdat die veel te milieubelastend zijn ten opzichte van alternatieven, zoals de blik perziken, flesjes water.

ik blijf een mens, en de weg van de minste weerstand is eentje die ik vaker dan niet bewandel, en het is aan onze overheids organen om de samenleving zo te organiseren dat het pad van minste weerstand, het pad is dat ons milieu minder belast, zodat het gros van ons dat gaat bewandelen.

Net zoals ik nu LED verlichting gebruik in plaats van gloeilampen. want die mogen niet meer verkocht worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Laatst online: 09:31
Wat doe ik zoal? Met name de usual suspects tot nu toe:
- led lampen (en alleen licht waar het nodig is)
- minder vaak vlees op het menu
- ik fiets naar mijn werk (20km enkele reis)
- zo vaak mogelijk de kinderen op de fiets naar school brengen (9km enkele reis)
- bewuster boodschappen doen
- andere aankopen beperken tot minumum
- afvalscheiden
- hergebruik van materialen (vorig jaar bijvoorbeeld de tuin aangepakt en praktisch alle materialen hebben hun weg weer gevonden in de nieuwe tuin)
- huis beperkt verwarmen (slaapkamers niet, vanaf 21.30 uur temperatuur naar beneden)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Is dit topic niet vooral goed om jezelf op de borst te kunnen kloppen? Een elektrische auto gaan rijden omdat het zo lekker goed voor het milieu is en de portemonnee. Zie niet echt het doel verder.

[ Voor 5% gewijzigd door Ebayzo op 31-10-2018 13:42 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blaatschaaap
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-09 21:14

blaatschaaap

schaap

Ik heb wel wat miliuevriendelijke zaken waar ik op let:
- (bijna) Overal in huis LED lampen
- Nieuwe apparatuur zoek ik uit op energiezuinigheid
- Appartement is redelijk goed geïsoleerd (label B )
- Woon/werkverkeer met de fiets
- Reizen binnen mijn stad/dorp op de fiets (tenzij er grote spullen/veel boodschappen mee moeten)
- Ik scheid mijn afval, en gooi geen rotzooi van me af (dat laatste zie ik meer als goed fatsoen dus zou eigenlijk niet in dit lijstje moeten staan)
- Verbruik geen onnodige stroom, zet apparatuur uit wanneer ik het niet gebruik of niet thuis ben
- Stook de kachel niet hoog, trek eerder een trui aan.

Bovenstaande punten zijn echter vooral vanuit financieel oogpunt gedaan. Ik zou zelf bijvoorbeeld niet duizenden euro's investeren in een warmtepomp omdat het beter voor het milieu is. Want dat zijn duizenden euro's die ik ook kan gebruiken voor dingen die ik leuk vind. Zo'n warmtepomp brengt mij geen plezier.

Als de gemeente hier (of overheid) de belasting met een paar tientjes verhoogt om een zonnepark uit de grond te stampen dan ben ik echt niet de beroerdste om in te leggen, daar zie ik nog wel waarde in. Maar als individu sla ik geen deuk in een pakje boter als het om uitstoot gaat, ik stop dan liever geld in zaken waar ik zelf gelukkig van wordt.

Het zal geen populaire mening zijn, maar ik lig er niet echt wakker om over hoe de planeet er over 100-150 jaar bij staat, want dan ben ik er allang niet meer.

blaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Jos_V schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 13:24:
[...]

Ik zie niet in hoe het aansporen van mijn volksvertegenwoordigers om de grote vraagstukken op te lossen "Niks zelf doen." is. Dat is namelijk niet bij de pakken neer zitten. dat is echt actief actie ondernemen, en hopelijk veranderingen te weeg brengen dat meer effect heeft, dan geen droger gebruiken(wat ik trouwens ook niet doe.)

Ik ben persoonlijk niet in staat om te voorkomen dat er een kubieke meter water verspild wordt om perziken in een blik te krijgen.

maar goed, ik schaf een heleboel dingen niet aan, omdat die veel te milieubelastend zijn ten opzichte van alternatieven, zoals de blik perziken, flesjes water.

ik blijf een mens, en de weg van de minste weerstand is eentje die ik vaker dan niet bewandel, en het is aan onze overheids organen om de samenleving zo te organiseren dat het pad van minste weerstand, het pad is dat ons milieu minder belast, zodat het gros van ons dat gaat bewandelen.

Net zoals ik nu LED verlichting gebruik in plaats van gloeilampen. want die mogen niet meer verkocht worden.
"Een betere wereld begint bij jezelf."

Niets mis met je volksvertegenwoordigers aansporen, maar uiteindelijk zul je het óók zelf moeten doen.

Wij hebben overigens wél een wasdroger. Die is minder milieubelastend dan het alternatief: Op zolder de verwarming flink laten loeien om spullen op tijd droog te krijgen. :) Daarbij hebben we gekozen voor een warmtepomp droger, die een stuk energiezuiniger is dan de alternatieven én beter is voor je was. (Was slijt minder door lagere temperaturen. Enige nadeel is dat 'ie er langer over doet. Dat is voor ons geen probleem. Daarbij gooien we niet alles in de wasdroger. Er kan veel niet in.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
Ebayzo schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 13:42:
Is dit topic niet vooral goed om jezelf op de borst te kunnen kloppen? Een elektrische auto gaan rijden omdat het zo lekker goed voor het milieu is en de portemonnee. Zie niet echt het doel verder.
Die kans is zeker aanwezig. Zelf zie ik het meer als een optie om te "leren" van anderen. Wat doen anderen wat ik nog niet doe. Daarbij is het goed om even na te denken wat je er al aan doet. En de koppeling met 'goed voor het milieu' en 'goed voor de portemonnee' zal er in veel gevallen zeker zijn. Is dat erg? Wat mij betreft niet. Als je daarmee minder met het milieu begane mensen over de streep kan trekken om iets (niet) te doen dan is dat toch prima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Ebayzo schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 13:42:
Tuurlijk. Daarom zie je ook niet zoveel mensen die aangeven dat ze sommige dingen gewoon doen ondanks het feit dat het niet goed voor het milieu is :p
blaatschaaap schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 13:43:
Bovenstaande punten zijn echter vooral vanuit financieel oogpunt gedaan. Ik zou zelf bijvoorbeeld niet duizenden euro's investeren in een warmtepomp omdat het beter voor het milieu is. Want dat zijn duizenden euro's die ik ook kan gebruiken voor dingen die ik leuk vind. Zo'n warmtepomp brengt mij geen plezier.
Een aantal dingen doe ik wel uit financieel oogpunt, maar zeker niet alles. Zo zijn we juist voor grastegels gegaan voor onze oprit, ondanks het feit dat dat duurder is dan gewoon betegelen. Ik vond zo'n grijze massa gewoon niet mooi. Daardoor hebben we wel een stuk meer gras wat ook gemaaid moest worden. Maar daar hadden we een benzine maaier voor. En die hebben we vorig jaar vervangen door een electrische (zit!) variant. Niet omdat het financieel beter was, zelfs niet omdat dat beter voor het milieu zou zijn, maar gewoon omdat het gaaf is :p

Maar het geen gif gebruiken, tenzij het echt te gek wordt, en het laten liggen/hangen van fruit is puur vanuit milieu oogpunt. Wespen bijv. halen in het najaar hun suikers uit fruit. Onze bramen, druiven en peren waren/zijn zeer geliefd. Spreeuwen vinden appels en peren blijkbaar ook erg lekker. En onze appels slaan we in de winter op in de garage. Maar de hele winter door liggen ze ook buiten op een voedertafel, voor de merels (en koekoeken!).

En een droogtrommel vinden we gewoon zonde van het geld, zowel om aan te schaffen als om te gebruiken. Die waslijn werkt net zo goed (wij hoeven er niet speciaal een ruimte voor op te warmen of zelfs maar een ruimte voor op te offeren...)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
unezra schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:34:
Je vergeet even dat je met een auto veel meer kosten hebt dan alleen je brandstof. Parkeerkosten, afschrijving en onderhoud moet je ook mee tellen.
Dat is nu eenmaal een luxe waarvoor mensen willen betalen. Met name dit:
Treinen gaan op de randstedelijke trajecten al heel vaak, ze zijn af aan het stappen van het spoorboekje en laten gewoon iedere 10 minuten of ieder kwartier een trein rijden.
De reistijd blijft een issue.

Den Haag - Amsterdam Noord van deur tot deur kost me het met OV anderhalf uur, oftewel drie uur per dag reizen. Met de auto buiten de spits is dat tweemaal drie kwartier rijden. Nogal een verschil. Het traject tussen Den Haag en Amsterdam mist eigenlijk een snelle verbinding, maar die komt er niet. Intercity direct krijgt in 2020 snellere treinstellen (200 km/h) maar de HSL loopt helaas niet via Den Haag. Gaaf als je in Rotterdam woont, maar Den Haag valt buiten de boot.

De huidige regering stimuleert gebruik van het OV ook niet echt. De BTW verhoging van volgend jaar zal het OV duurder maken, bijvoorbeeld. Maar er worden ook relatief weinig investeringen gedaan. Ja, er komen nieuwe treinstellen en de dubbeldekkers worden compleet verbouwd. Maar de capaciteit op het spoor moet ook flink uitgebreid worden. De huidige regering zet vol in op het verbreden van snelwegen, maar stimuleert ProRail niet om spoor bij te bouwen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

XWB schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 13:56:
[...]

De reistijd blijft een issue.

Den Haag - Amsterdam Noord van deur tot deur kost me het met OV anderhalf uur, oftewel drie uur per dag reizen. Met de auto buiten de spits is dat tweemaal drie kwartier rijden. Nogal een verschil. Het traject tussen Den Haag en Amsterdam mist eigenlijk een snelle verbinding, maar die komt er niet. Intercity direct krijgt in 2020 snellere treinstellen (200 km/h) maar de HSL loopt helaas niet via Den Haag. Gaaf als je in Rotterdam woont, maar Den Haag valt buiten de boot.

De huidige regering stimuleert gebruik van het OV ook niet echt. De BTW verhoging van volgend jaar zal het OV duurder maken, bijvoorbeeld. Maar er worden ook relatief weinig investeringen gedaan. Ja, er komen nieuwe treinstellen en de dubbeldekkers worden compleet verbouwd. Maar de capaciteit op het spoor moet ook flink uitgebreid worden. De huidige regering zet vol in op het verbreden van snelwegen, maar stimuleert ProRail niet om spoor bij te bouwen.
En je hebt niet veel aan alleen treinstations, als mensen eerst met de auto moeten, en dan nog de auto moeten parkeren voordat ze op de trein kunnen stappen. Of met de fiets gaan, en hopen dat je die aan het eind van de dag nog kunt terugvinden. Want busverbindingen zijn allemaal ondertussen al wegbezuinigd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 09:35

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wat me overigens het meeste stoort aan de Nederlandse mentaliteit, en dat lees ik hier ook door de reacties heen , is dat de trigger om "mileuvriendelijk" bezig te zijn voornamelijk uit financieel oogpunt is. Dat is op zich geen verkeerd argument, maar ga niet net doen alsof je bewust milievriendelijk bezig bent.

Een heel mooi voorbeeld is een electrische of hybride (lease)wagen. Trots als een pauw vertellen dat je milieubewust bezig bent en ondertussen elke dag 100km heen en weer voor woon-werkverkeer. Als je daadwerkelijk mileubewust bezig zou zijn, had je die leaseauto ingeleverd en had je een baan dichterbij huis gezocht op fietsafstand. Maarja dan kun je natuurlijk niet meer patsen met je dikke PHEV op de oprit....... Zelfde geldt voor PV panelen, warmtepomp, fitness (in de zomer op een loopband of spinnen 8)7 ) etc. De trigger voor een warmtepomp zou moeten bestaan uit de voordelen tov een gasaansluiting, zoals geen gasnet meer nodig (nieuwbouwwijken), comfort in de zomer (vloerkoeling), etc. Ik lees alleen maar dat men bedrag x bespaart.. Als je bij de bakker een brood koopt kijk je toch ook welke je lekker vindt ipv wat de goedkoopste is?

Gaat het dan werkelijk om het milieu of is het die 10 euro besparing per maand? De overheid maakt hier ontzettend gebruik (misbruik) van door met premies en belastingkorting te strooien op zogenaamde groene voorzieningen. Enerzijds willen we allemaal een AVG wet waardoor het voor stichtingen en instanties bijna onmogelijk is om fatsoenlijk te opereren, aan de andere kant laten we ons met z'n allen door de overheid beinvloeden in wat voor auto we rijden en wat we op het dak hebben liggen..

[ Voor 28% gewijzigd door Sport_Life op 31-10-2018 14:13 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:51
Sport_Life schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:02:
Wat me overigens het meeste stoort aan de Nederlandse mentaliteit, en dat lees ik hier ook door de reacties heen , is dat de trigger om "mileuvriendelijk" bezig te zijn voornamelijk uit financieel oogpunt is. Dat is op zich geen verkeerd argument, maar ga niet net doen alsof je bewust milievriendelijk bezig bent.

Een heel mooi voorbeeld is een electrische of hybride (lease)wagen. Trots als een pauw vertellen dat je milieubewust bezig bent en ondertussen elke dag 100km heen en weer voor woon-werkverkeer. Als je daadwerkelijk mileubewust bezig zou zijn, had je die leaseauto ingeleverd en had je een baan dichterbij huis gezocht op fietsafstand. Maarja dan kun je natuurlijk niet meer patsen met je dikke PHEV op de oprit.......

Gaat het dan werkelijk om het milieu of is het die 10 euro besparing per maand? De overheid maakt hier ontzettend gebruik (misbruik) van door met premies en belastingkorting te strooien op zogenaamde groene voorzieningen.
De meeste mensen kiezen niet bewust voor een baan die 100 km van hun huis af ligt, al is het maar vanwege de tijd die ze kwijt zijn om te reizen. Verhuizen is ook voor lang niet iedereen een haalbare optie (familie, baan partner).

Overigens zal milieubewust leven toch echt financieel aantrekkelijk moeten zijn, of op zijn minst net zo duur als het grijze alternatief, als je het serieus aan de man wilt brengen. Op alléén idealisme gaan we het klimaat niet redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos_V
  • Nu online
unezra schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 13:44:
[...]

"Een betere wereld begint bij jezelf."

Niets mis met je volksvertegenwoordigers aansporen, maar uiteindelijk zul je het óók zelf moeten doen.

Wij hebben overigens wél een wasdroger. Die is minder milieubelastend dan het alternatief: Op zolder de verwarming flink laten loeien om spullen op tijd droog te krijgen. :) Daarbij hebben we gekozen voor een warmtepomp droger, die een stuk energiezuiniger is dan de alternatieven én beter is voor je was. (Was slijt minder door lagere temperaturen. Enige nadeel is dat 'ie er langer over doet. Dat is voor ons geen probleem. Daarbij gooien we niet alles in de wasdroger. Er kan veel niet in.)
Je hebt natuurlijk ook de optie om je wasbeurten beter in te plannen en een groter droog rekje te kopen, nog milieu vriendelijker dan een warmtepomp droger! :+

Het is jammer genoeg een feit dat verreweg de meeste vervuiling uit de industrie komt, en niet uit huishoudens, en als we niet actief bezig zijn om daar veranderingen in te brengen, dan is het afval scheiden ook maar een druppel op de gloeiende plaat, wat trouwens ook alleen massaal word geadopteerd doordat gemeentes mensen ertoe aansporen door middel van grijs afval harder belasten, dankzij vervelende mensen die volksvertegenwoordigers aansporen om actie te ondernemen.

Ik ben het met je eens, dat een betere wereld begint bij je jezelf, en dat je steentje bijdragen een goede zaak is - mijn steentje heeft alleen een andere vorm, maar niet minder effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

ErikT738 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:13:
[...]

De meeste mensen kiezen niet bewust voor een baan die 100 km van hun huis af ligt, al is het maar vanwege de tijd die ze kwijt zijn om te reizen. Verhuizen is ook voor lang niet iedereen een haalbare optie (familie, baan partner).

Overigens zal milieubewust leven toch echt financieel aantrekkelijk moeten zijn, of op zijn minst net zo duur als het grijze alternatief, als je het serieus aan de man wilt brengen. Op alléén idealisme gaan we het klimaat niet redden.
Mijn punt is dat de meeste mensen niet uit idealisme handelen, maar uit financieel oogpunt en populisme.

En je kunt in veel gevallen wel degelijk dichterbij huis werken. Maar men is gewend om een uur in de file te staan, dus wordt het geaccepteerd.

Toen ik op zoek ging naar een baan kreeg ik ook aanbiedingen die honderden euro's meer opleverden incl. leasewagen. Daarentegen ook enkele bedrijven op fietsafstand met iets minder salaris, maar wel ca 30min fietsen ipv 60min filerijden.
En er staat nu een prive Peugeot uit 2015 op de oprit in plaats van een nieuwe lease E-tron Audi...

Kijk voor de grap eens hoeveel bedrijven er in je omgeving zitten op 15/20km (fiets) afstand. Je zult je verbazen. Iedere dag in de file staan slaat echt nergens op :).
Dat biedt meteen weer ruimte op de snelweg aan mensen die wel afhankelijk zijn van de auto (dorpelingen of zeer gespecialiseerd personeel/interimmers).

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 31-10-2018 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Tsja, niet zo bar veel moet ik toegeven...

* rustiger optrekken en minder hard scheuren (alhoewel, 134 zodra het kan...) om benzineverbruik te drukken
* geen onnodige plastic tasjes gebruiken maar steviger tasjes hergebruiken
* kraan natuurlijk nooit onnodig laten lopen
* gas natuurlijk nooit onnodig open laten staan (maar ik hang wel 2 uur lang de hete slang in het 2,5m diameter opblaaszwembad in de tuin :D)
* niet vliegen (maar dat heeft een andere reden, ik krijg het benauwd als ik eraan denk)
* mijn stemgedrag: nooit naar partijen die maar hameren op economische groei en bij de wereld top 5 willen blijven en wat niet al: altijd op partijen die op langere termijn en continent-overschrijdende manier kijken naar milieu en aardbol
* graag 'producten voor het leven' kopen: het liefst kocht ik een telefoon die 20 jaar meegaat... maar helaas geldt dat alleen nog maar voor mijn telescoop en mijn vleugel ben ik bang. Dit is een belangrijk punt want ik merk steeds meer (in de afgelopen 25 jaar) dat steeds minder dingen voor het leven gemaakt worden. Het is echt uitzonderlijk als dit een keer zo is. Het scherpstelmechanisme van mijn telescoop bijvoorbeeld kostte 600 euro, en gaat echt meerdere levens mee. Mijn vleugel is uit 2015 en nog steeds een perfecte aanslag. Maar wat je nu koopt? Alles lijkt gemaakt om het binnen 2 dagen tot circa 5 a 6 jaar gewoon te begeven. Vooral met smartphones heb ik het idee dat de boel expres generfd wordt na 2 jaar om je ertoe te bewegen een nieuwe te kopen. Met PC's deed ik makkelijk 8 jaar, en dan was ik redelijk fanatiek qua gamen etc, dus ik weet gewoon dat het qua hardware nergens op slaat... In elk geval probeer ik mijn steentje bij te dragen door niet elk jaar het nieuwste dit of het nieuwste dat te moeten hebben. Geldt ook voor kleding, mode, luchtjes, etc etc. Sommige mensen vervangen hop hun hele interieur omdat het al 5 jaar oud is. Ik zal een bank wel heel erg zat moeten worden om hem weg te gooien, als hij nog goed zit.
* ik koop graag 2ehands hardware over, vooral GPU's, monitoren, en complete-pc's-voor-het-gfje. Dat heeft eerlijk gezegd toch wel vooral financiele redenen: 100 euro voor een 2e hands 780 is aantrekkelijker dan 800 euro voor een 1080 TI.

Goed zorgen voor het milieu gaat dus wel hand in hand bij mij met een voorliefde voor oerdegelijke producten waar ik niet telkens een vervanger voor hoef te regelen, producten for life dus, zoals een fantastisch keukenmes, of je dure accuboormachine, èn hand in hand met besparingen: alle producten die belastend zijn voor het milieu kosten doorgaans namelijk ook geld.

Dingen zoals de fiets pakken en hobbys zoals gamen laten vallen vanwege de milieu-dingen: dat is echt een brug te ver en zal ik alleen doen als mijn eigen gezondheid het bijna dwingend maakt, zoals een kutconditie of iets te verslaafd etc.

*Edit: Toevoeging: wat ik altijd een waardevol inzicht vindt is er eentje van de schrijver Godfried Bomans, ca 70 jaar geleden nu opgeschreven: milieu is nu nog een luxeprobleem en zal dat nog bijzonder lang blijven. Hij verwachtte geen spectaculaire verandering in ons gedrag zolang de lucht nog blauw was en we gewoon ademend naar buiten kunnen. Eng genoeg is dat scenario al voorbije tijd in grote Chinese/indiase steden, permasmog, mondkapjes... Maar het blijft voor de meesten van ons toch nog een haast onvoelbare onmerkbare last. En al voelen we het: dan wennen we er wel aan ben ik bang.

Zouden de mensen in Beijng met hun mondkapjes werkelijk bewuster met het milieu omgaan? Ik ben eerder bang dat ze denken: het milieu is toch al aan gort, wat maakt het nog uit. Hm.

[ Voor 12% gewijzigd door Znorkus op 31-10-2018 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Sport_Life schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:02:

Een heel mooi voorbeeld is een electrische of hybride (lease)wagen. Trots als een pauw vertellen dat je milieubewust bezig bent en ondertussen elke dag 100km heen en weer voor woon-werkverkeer. Als je daadwerkelijk mileubewust bezig zou zijn, had je die leaseauto ingeleverd en had je een baan dichterbij huis gezocht op fietsafstand. Maarja dan kun je natuurlijk niet meer patsen met je dikke PHEV op de oprit....... Zelfde geldt voor PV panelen, warmtepomp, fitness (in de zomer op een loopband of spinnen 8)7 ) etc. De trigger voor een warmtepomp zou moeten bestaan uit de voordelen tov een gasaansluiting, zoals geen gasnet meer nodig (nieuwbouwwijken), comfort in de zomer (vloerkoeling), etc. Ik lees alleen maar dat men bedrag x bespaart.. Als je bij de bakker een brood koopt kijk je toch ook welke je lekker vindt ipv wat de goedkoopste is?

Gaat het dan werkelijk om het milieu of is het die 10 euro besparing per maand? De overheid maakt hier ontzettend gebruik (misbruik) van door met premies en belastingkorting te strooien op zogenaamde groene voorzieningen. Enerzijds willen we allemaal een AVG wet waardoor het voor stichtingen en instanties bijna onmogelijk is om fatsoenlijk te opereren, aan de andere kant laten we ons met z'n allen door de overheid beinvloeden in wat voor auto we rijden en wat we op het dak hebben liggen..
Ik denk serieus dat het geld voor heel veel mensen de belangrijkste motivator is, ik kan ze geen ongelijk geven. Voor jou kan het bijvoorbeeld zo zijn dat je die paar tientjes wel kan missen, maar een hoop anderen kunnen dat geld gewoon echt niet missen. Zolang de middenklasse steeds verder wordt uitgeperst, zal geld in de overweging dus ook veel belangrijker worden (op de enkele idealist na).

Voorbeeld hier voor zijn natuurlijk de talloze (plugin)hybrids die fiscaal interessant waren. Als je als gezin een paar honderd euro per maand kan besparen door een Outlander of Prius te rijden, dan doe je dat, niet omdat die Outlander nou zo schoon is, of die Prius zo mooi. Subsidie er af: verkopen kelderen.

https://www.volkskrant.nl...uto-s-verkocht-~b81d63f2/

93(!)% daling. EV's zitten daarentegen in de lift, want die worden financieel aantrekkelijker gemaakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
Sport_Life schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:23:
[...]
En je kunt in veel gevallen wel degelijk dichterbij huis werken. Maar men is gewend om een uur in de file te staan, dus wordt het geaccepteerd.

Toen ik op zoek ging naar een baan kreeg ik ook aanbiedingen die honderden euro's meer opleverden incl. leasewagen. Daarentegen ook enkele bedrijven op fietsafstand met iets minder salaris, maar wel ca 30min fietsen ipv 60min filerijden.
En er staat nu een prive Peugeot uit 2015 op de oprit in plaats van een nieuwe lease E-tron Audi...
Sorry, maar wat een larie. Niemand kiest er vrijwillig voor om een uur in de file te staan.

De crux is dat jij een baan hebt waarbij je blijkbaar 'aanbiedingen krijgt die honderden euro's meer opleveren'. Waarbij je blijkbaar ook nog uit flink wat standplaatsen kan kiezen.

De meeste Nederlanders hebben die luxe niet. Niet de luxe dat ze uit tig baantjes kunnen kiezen, en al helemaal niet de luxe om maar 'honderden euro's' te laten vallen voor een ideaal. En de meesten krijgen ook geen Audi van een ton aangeboden.

Dat jij die luxe hebt en het je kunt permitteren is leuk, maar projecteer die zeldzaamheid s.v.p. niet op de gehele Nederlandse arbeidsbevolking.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Jos_V schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:22:
[...]
Je hebt natuurlijk ook de optie om je wasbeurten beter in te plannen en een groter droog rekje te kopen, nog milieu vriendelijker dan een warmtepomp droger! :+
Met zaken als beddengoed en handdoeken is dat echt een crime. Natuurlijk hangt het op een wasrek, maar de kamer waar dat wasrek hangt word in de winter weinig warmer dan een graad of 10-15. Het droogt daar erg langzaam. Voor kleding gaat het vaak wel goed, maar met de verbouwing én een nieuwe wasmachine, hebben we besloten nu toch ook maar een wasdroger aan te schaffen.
Het is jammer genoeg een feit dat verreweg de meeste vervuiling uit de industrie komt, en niet uit huishoudens, en als we niet actief bezig zijn om daar veranderingen in te brengen, dan is het afval scheiden ook maar een druppel op de gloeiende plaat, wat trouwens ook alleen massaal word geadopteerd doordat gemeentes mensen ertoe aansporen door middel van grijs afval harder belasten, dankzij vervelende mensen die volksvertegenwoordigers aansporen om actie te ondernemen.

Ik ben het met je eens, dat een betere wereld begint bij je jezelf, en dat je steentje bijdragen een goede zaak is - mijn steentje heeft alleen een andere vorm, maar niet minder effectief.
Ach, ik benader de overheid niet actief, maar stem wel bewust op een groene partij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

alexbl69 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:37:
[...]

Sorry, maar wat een larie. Niemand kiest er vrijwillig voor om een uur in de file te staan.
Net wel, want de meesten pendelen liever dan dat ze moeten verhuizen voor het werk.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

dr.lowtune schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:36:
[...]

Ik denk serieus dat het geld voor heel veel mensen de belangrijkste motivator is, ik kan ze geen ongelijk geven. Voor jou kan het bijvoorbeeld zo zijn dat je die paar tientjes wel kan missen, maar een hoop anderen kunnen dat geld gewoon echt niet missen. Zolang de middenklasse steeds verder wordt uitgeperst, zal geld in de overweging dus ook veel belangrijker worden (op de enkele idealist na).

Voorbeeld hier voor zijn natuurlijk de talloze (plugin)hybrids die fiscaal interessant waren. Als je als gezin een paar honderd euro per maand kan besparen door een Outlander of Prius te rijden, dan doe je dat, niet omdat die Outlander nou zo schoon is, of die Prius zo mooi. Subsidie er af: verkopen kelderen.

https://www.volkskrant.nl...uto-s-verkocht-~b81d63f2/

93(!)% daling. EV's zitten daarentegen in de lift, want die worden financieel aantrekkelijker gemaakt.
Je geeft wel een interessante invalshoek weer. Is het dan niet zo dat de overheid op de verkeerde manier subsidie uitdeelt? Dus in plaats van auto subsidie, lagere inkomstenbelasting. Dan voorkom je dat mensen om de verkeerde beweegredenen een baan buiten 20km acceperen.

Overigens verdien ik onderaan de streep het verschil weer terug door de tijd in de file te besteden aan werk..
alexbl69 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:37:
[...]

Dat jij die luxe hebt en het je kunt permitteren is leuk, maar projecteer die zeldzaamheid s.v.p. niet op de gehele Nederlandse arbeidsbevolking.
De meeste Nederlanders denken dat ze die luxe niet hebben. Door iets verder te kijken en wellicht wat te onderhandelen is er veel meer mogelijk.

Iig is het mij gelukt en mijn vrouw ook :).

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 31-10-2018 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik krijg vorig jaar diverse brieven:
Uw krijgt een papier container
Oh.. leuk, scheel weer naar de papierbak lopen.

Ik krijg op moment dat de papiercontainers worden geleverd, de volgende brief:
U woont in een hoogbouw complex, u krijgt geen papier container.
8)7

Ik heb best wel plek in m'n 40m2 tuin. Dan maar niet.

Goed, nu zijn er een paar mensen die boven mij wonen, ik woon immers in een maisoinette, die dan toch een papierbak bestellen, en dan ook voor het millieu een groene.

En nu komt de grap. Ze delen hier boetes uit omdat de bovenwoning maar een berging hebben van 2 x 2,5 meter, dus kliko's passen niet in de berging, en ze neerzetten op de openbare weg mag niet...

Gaat helemaal nergens over. Ik heb nu zeker voor 4 groene kliko's afval tuin m'n tuin. Dat duurt 2 maanden voordat dat weg is. Maar omdat het hier hoogbouw is, zijn alle grijze kliko's weggehaald, want er staat nu een ondergrondse container.

Het is voor mijj makkelijker om die zooi uit de tuin voor de groene container gewoon in de ondergrondse container voor rest afval te gooien..

Dan ben ik er vanaf... Uiteindelijk gaat het er om dat je van je zooi afkomt. Wat er verders mee gebeurd, boeit mij persoonlijk niet. Dan gaat de regering maar handelen in CO2 productie binnen de EU. Heeft geen ene fuck nut, maar staat beter op de begroting als het geboekt wordt op een ander land...

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Borromini schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:38:
[...]
Net wel, want de meesten pendelen liever dan dat ze moeten verhuizen voor het werk.
Stel je woont in Ede en krijgt een baan aangeboden in Delft. Heb je enig idee van de financiële consequenties als je dan 'even' voor je werk gaat verhuizen?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Sport_Life schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:40:
[...]

Je geeft wel een interessante invalshoek weer. Is het dan niet zo dat de overheid op de verkeerde manier subsidie uitdeelt? Dus in plaats van auto subsidie, lagere inkomstenbelasting. Dan voorkom je dat mensen om de verkeerde beweegredenen een baan buiten 20km acceperen.

Overigens verdien ik onderaan de streep het verschil weer terug door de tijd in de file te besteden aan werk..
Dat poogden ze te doen voor volgend jaar, lagere inkomstenbelasting, werkenden zouden er op vooruitgaan. Je hebt waarschijnlijk ook wel gelezen hoeveel mensen daar nu onderaan de streep van overhouden.

Ik ben het echter wel met je eens dat we dan ander gedrag moeten stimuleren. Ik zit momenteel bij een detacheerder en ik rij elke dag op de A12, dan denk ik ook wel eens "wat een waanzin, mensen uit Rotterdam gaan naar Utrecht om te werken, mensen uit Utrecht gaan naar Rotterdam om te werken". De vraag is dan wel, bij wie ga je deze pijn neerleggen? Bij de werkgever die geen opdracht in R'dam heeft gezocht, of de werknemer die naar regio Utrecht wordt gestuurd omdat de werkgever dat wil?

* dr.lowtune speelt dus ook met de gedachte om maar zelfstandige te worden zodat ik iets meer zeggenschap heb over waar ik werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

alexbl69 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:43:
[...]

Stel je woont in Ede en krijgt een baan aangeboden in Delft. Heb je enig idee van de financiële consequenties als je dan 'even' voor je werk gaat verhuizen?
Dat maakt ze in de tweede kamer niet uit. Daar zei Kamp ook dat je maar moet verhuizen voor werk als je in een krimp gebied woont als Oost Groningen of Zuid Limburg.

Maar je gaat niet vanuit een bijstand verkassen naar de randstad voor een contract van 6 maanden. Men heeft niet voor jan lul een verhuiskosten vergoeding opgenomen in het wetboek.

Je moet die nieuwe woning ook weer opknappen, en dat krijg je met een half jaar contract ook niet voor elkaar.

Immers, of je nu werkt voor het minimum loon, of in de bijstand zit, dan ben je persoonlijk beter af met een bijstand in een krimp gemeente dan dat je moet verkassen voor werk..

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 22:28
Mijn kleine extra bijdrage (of aftrek) van afgelopen tijd;
- ik rijd (in ieder geval woon-werkverkeer, 45km) niet meer harder dan 100km/h. En op de prive-ritten op de snelweg probeer ik dat ook al steeds meer aan te houden. Het rijdt een stuk relaxter eigenlijk en tijdsverschil maakt niet zo heel veel uit
- ik probeer max 2x per week te douchen (ipv 5-7x per week)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

alexbl69 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:43:
[...]

Stel je woont in Ede en krijgt een baan aangeboden in Delft.
Reken eens na wat de directe en indirecte (reis)kosten zijn, ook de kosten die een werkgever maakt.

- 3 uur reistijd per dag = 67,5 per maand x euro 20 = 1.350,- per maand kosten die je niet ziet, maar er wel zijn
- 25 euro brandstof per dag = 562,-
- dan nog extra onderhoud en afschrijving 100,- (verzekering en MRB even uitgesloten, die zijn onafhankelijk van verbruik)

Zit je al op 2.000,- euro, maar door alle vergoedingen van werkgever en de overheid "voel" je daar niets van in je portemonnee. Maar dat betekent niet dat deze kosten er niet zijn. Maw: omdat je in Delft 200 euro per maand meer "verdient" ga je 2.000,- euro extra kosten maken. Even globaal natuurlijk..

Vanaf Ede fiets je zo naar Wageningen, Veenendaal, Arnhem, waarom zou je in godsnaam helemaal naar Delft gaan met de auto?

/edit: ik was wat enthousiast, je hebt het over verhuizen. Punt blijft staan ;). Verhuizen is niet per se noodzakelijk als je in je directe omgeving kijkt wat er voor werk is op 20km fietsafstand. Uitgezonderd de mensen die buiten de randstad wonen, maar laat daar nou net het probleem veel minder spelen.. De meeste fileveroorzakers wonen op 20km afstand van een (middel)grote stad.
dr.lowtune schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:46:
[...]

Dat poogden ze te doen voor volgend jaar, lagere inkomstenbelasting, werkenden zouden er op vooruitgaan. Je hebt waarschijnlijk ook wel gelezen hoeveel mensen daar nu onderaan de streep van overhouden.

Ik ben het echter wel met je eens dat we dan ander gedrag moeten stimuleren. Ik zit momenteel bij een detacheerder en ik rij elke dag op de A12, dan denk ik ook wel eens "wat een waanzin, mensen uit Rotterdam gaan naar Utrecht om te werken, mensen uit Utrecht gaan naar Rotterdam om te werken". De vraag is dan wel, bij wie ga je deze pijn neerleggen? Bij de werkgever die geen opdracht in R'dam heeft gezocht, of de werknemer die naar regio Utrecht wordt gestuurd omdat de werkgever dat wil?

* dr.lowtune speelt dus ook met de gedachte om maar zelfstandige te worden zodat ik iets meer zeggenschap heb over waar ik werk.
Ik denk dat er een taak voor werkgevers ligt. Waarom belasten ze niet alle reiskosten door? Dus een hoger basissalaris (laten we zeggen 500 euro hoger) en als je dichterbij werkt steek je dat in eigen zak, als je 100km per dag reist ben je het kwijt aan reiskosten. Gemiddeld genomen kost het de werkgever niets, maar het zet mensen wel aan het denken dat de reiskosten niet "gratis" zijn , maar links of rechtsom toch echt op de grootboekrekening "personeel" uitkomt...

[ Voor 64% gewijzigd door Sport_Life op 31-10-2018 15:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
Verhuizen voor een baan is natuurlijk lang niet altijd mogelijk. Zeker als je je beide een baan hebt is de kans groot dat één van beide moet reizen. Zelf kijk ik bij vacatures wel waar een baan is. De reisafstand moet acceptabel blijven. Is het te ver weg (lees: niet fiets baar (wat bij mij een ruim begrip is)) dan kijk ik verder. Dat zijn keuzes. Andere mensen kiezen er voor om op een ander vlak juist een (milieu) bewuste keuze te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Minder vlees eten, electrische auto, trui aan in plaats van meteen de verwarming opschroeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Sport_Life schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:52:
[...]

- 3 uur reistijd per dag = 67,5 per maand x euro 20 = 1.350,- per maand kosten die je niet ziet, maar er wel zijn
Sinds wanneer is reistijd betaald? Je kan wel "tijd is geld" roepen, maar tenzij je daadwerkelijk op 5 minuten van huis de optie hebt om 55 uur per week te werken ipv 40 gaat die vlieger in ieder geval financieel niet op.

Overigens ben ik het er heel erg mee eens dat zoveel reistijd absurd is, ik werk momenteel ook <10km van huis, scheelt me een hele hoop stress vergeleken met de excessen uit mijn detacheringsverleden. Keerzijde is wel dat ik dus een duur huis in de randstad heb, zou voor hetzelfde hypotheekbedrag in het buitengebied een stuk ruimer/luxer kunnen wonen... (of gewoon minder geld kwijt zijn voor hetzelfde)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

vectormatic schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 15:01:
[...]

Sinds wanneer is reistijd betaald? Je kan wel "tijd is geld" roepen, maar tenzij je daadwerkelijk op 5 minuten van huis de optie hebt om 55 uur per week te werken ipv 40 gaat die vlieger in ieder geval financieel niet op.

Overigens ben ik het er heel erg mee eens dat zoveel reistijd absurd is, ik werk momenteel ook <10km van huis, scheelt me een hele hoop stress vergeleken met de excessen uit mijn detacheringsverleden. Keerzijde is wel dat ik dus een duur huis in de randstad heb, zou voor hetzelfde hypotheekbedrag in het buitengebied een stuk ruimer/luxer kunnen wonen... (of gewoon minder geld kwijt zijn voor hetzelfde)
De tijd die ik met mijn dochter kan doorbrengen is onbetaalbaar ;).

Ik ben er echt van overtuigd dat mensen gewend zijn aan de file en derhalve niet verder kijken.. En ik was net als jij in het verleden ook gewend om elke dag lang onderweg te zijn. En ja , woon ook in een rijtjeswoning waar je in een dorp een complete boerderij voor hebt, maar het is het mij waard :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Sport_Life schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:52:
[...]
Ik denk dat er een taak voor werkgevers ligt. Waarom belasten ze niet alle reiskosten door? Dus een hoger basissalaris (laten we zeggen 500 euro hoger) en als je dichterbij werkt steek je dat in eigen zak, als je 100km per dag reist ben je het kwijt aan reiskosten. Gemiddeld genomen kost het de werkgever niets, maar het zet mensen wel aan het denken dat de reiskosten niet "gratis" zijn , maar links of rechtsom toch echt op de grootboekrekening "personeel" uitkomt...
De overheid kent al een vergelijkbare constructie...
Alle reiskosten onder de zoveel kilometer worden niet vergoed.

Effectief, alles dat nog te fietsen is word niet vergoed, daarboven wel, maar met aftrek van die eerste paar kilometer. Vaak is dat een kilometer of 10.
Doe je die met de fiets, zijn die redelijk kostenarm, zit je daar boven en ga je dus met de auto, betaal je ook die 10Km enkele reis aan brandstof.

Ik weet niet of ik dat een heel fijne stimulans vind. Zoals anderen ook zeggen, vaak ben je met zijn 2en en de kans dat je allebei een baan op 20 minuten fietsen vind is klein. Er is zeker naar te zoeken, voor ons is dat ook het streven, maar als hier in de buurt geen werk te vinden is, zoek ik het toch echt verder weg. Liever een half uur reistijd enkele reis, dan helemaal geen reistijd want geen werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Jos_V schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 13:24:
Voor een deel wel: geen perzik in blik kopen.

Yes, but no.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Goed - wat doe ik?

- Ik heb geen auto. Meeste reizen doe ik met OV - de rest op een motor (~5 ltr/100 km - 3-5000 km/jr);
- Zuinige inrichting (oa leds; relatief zuinige PC; zuinige koel-vriezer; zuinige wasmachine) zorgt voor laag electriciteitsverbruik;
- Ik woon in een appartement; termostaat staat op 17 graden als ik thuis ben - de rest van het huis is meestal onverwarmd;
- Ik douche zo kort mogelijk - samen met vorig item zorgt dat voor een lage gasrekening;
- Maximaal één vliegreis binnen Europa per jaar (maar meestal minder);
- Geen huisdieren (echt alleen om milieu-technische reden);
- Vlees probeer ik te minderen, met een gemiddelde inname van zo 50 gr/dag;
- Ik probeer te letten op land van herkomst voor wat betreft groente (valt niet altijd mee);
- Grote investeringen probeer ik te doen met goederen waarvan ik het vertrouwen heb dat ze langer dan gemiddeld meegaan;
- Kleding draag ik over het algemeen af.

Verder:
- Heb ik me opgegeven als potentiële investeerder in een windmolenpark en een PV zonneweide;
- Heb ik geen kinderen (maar dat staat er wat mijn part ook een beetje los van...)

Het is mooi om te zien dat ik niet de enige ben die zich hier wat van aantrekt. Soms voel ik me echt alleen in deze strijd...

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Sport_Life schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:23:
[...]
Mijn punt is dat de meeste mensen niet uit idealisme handelen, maar uit financieel oogpunt en populisme...
Ik zou zeggen, het doel heiligt de middelen. Het milieu en de natuur interesseert veel mensen geen flikker waarom er verbeteringen zijn, als het maar verbetert.
RaZ schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:42:
...En nu komt de grap. Ze delen hier boetes uit omdat de bovenwoning maar een berging hebben van 2 x 2,5 meter, dus kliko's passen niet in de berging, en ze neerzetten op de openbare weg mag niet...

Gaat helemaal nergens over. Ik heb nu zeker voor 4 groene kliko's afval tuin m'n tuin. Dat duurt 2 maanden voordat dat weg is. Maar omdat het hier hoogbouw is, zijn alle grijze kliko's weggehaald, want er staat nu een ondergrondse container.

Het is voor mijj makkelijker om die zooi uit de tuin voor de groene container gewoon in de ondergrondse container voor rest afval te gooien...
Hier heb ik mij altijd over verbaasd. Als je als gemeente wil dat afval netjes en gescheiden wordt verwerkt dan moet je het makkelijk en goedkoop maken. Mensen die niet uit principe scheiden gaan voor de makkelijke oplossing.
monkel schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:51:
...ik probeer max 2x per week te douchen (ipv 5-7x per week)
Je verbruikt wel meer deodorant neem ik aan :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Borromini schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:38:
[...]

Het is altijd makkelijk praten voor anderen. Maar bedenk dat tegenwoordig vaak man & vrouw moeten werken en daarmee is verhuizen voor werk al een stuk complexer geworden. En als er dan ook nog sprake is van opgroeiende kinderen dan is verhuizen extreem complex.

En wat betreft "al die baantjes in de buurt". Solliciteer er naar en je merkt dat er vele tientallen anderen ook die baan willen.
Pagina: 1 2 ... 25 Laatste

Let op:
Voor het bevolkingsvraagstuk hebben we dit topic: Wereldwijde bevolkingsaantal/prognose: wel of geen probleem