Tsja, niet zo bar veel moet ik toegeven...
* rustiger optrekken en minder hard scheuren (alhoewel, 134 zodra het kan...) om benzineverbruik te drukken
* geen onnodige plastic tasjes gebruiken maar steviger tasjes hergebruiken
* kraan natuurlijk nooit onnodig laten lopen
* gas natuurlijk nooit onnodig open laten staan (maar ik hang wel 2 uur lang de hete slang in het 2,5m diameter opblaaszwembad in de tuin

)
* niet vliegen (maar dat heeft een andere reden, ik krijg het benauwd als ik eraan denk)
* mijn stemgedrag: nooit naar partijen die maar hameren op economische groei en bij de wereld top 5 willen blijven en wat niet al: altijd op partijen die op langere termijn en continent-overschrijdende manier kijken naar milieu en aardbol
* graag 'producten voor het leven' kopen: het liefst kocht ik een telefoon die 20 jaar meegaat... maar helaas geldt dat alleen nog maar voor mijn telescoop en mijn vleugel ben ik bang. Dit is een belangrijk punt want ik merk steeds meer (in de afgelopen 25 jaar) dat steeds minder dingen voor het leven gemaakt worden. Het is echt uitzonderlijk als dit een keer zo is. Het scherpstelmechanisme van mijn telescoop bijvoorbeeld kostte 600 euro, en gaat echt meerdere levens mee. Mijn vleugel is uit 2015 en nog steeds een perfecte aanslag. Maar wat je nu koopt? Alles lijkt gemaakt om het binnen 2 dagen tot circa 5 a 6 jaar gewoon te begeven. Vooral met smartphones heb ik het idee dat de boel expres generfd wordt na 2 jaar om je ertoe te bewegen een nieuwe te kopen. Met PC's deed ik makkelijk 8 jaar, en dan was ik redelijk fanatiek qua gamen etc, dus ik weet gewoon dat het qua hardware nergens op slaat... In elk geval probeer ik mijn steentje bij te dragen door niet elk jaar het nieuwste dit of het nieuwste dat te moeten hebben. Geldt ook voor kleding, mode, luchtjes, etc etc. Sommige mensen vervangen hop hun hele interieur omdat het al 5 jaar oud is. Ik zal een bank wel heel erg zat moeten worden om hem weg te gooien, als hij nog goed zit.
* ik koop graag 2ehands hardware over, vooral GPU's, monitoren, en complete-pc's-voor-het-gfje. Dat heeft eerlijk gezegd toch wel vooral financiele redenen: 100 euro voor een 2e hands 780 is aantrekkelijker dan 800 euro voor een 1080 TI.
Goed zorgen voor het milieu gaat dus wel hand in hand bij mij met een voorliefde voor oerdegelijke producten waar ik niet telkens een vervanger voor hoef te regelen, producten for life dus, zoals een fantastisch keukenmes, of je dure accuboormachine, èn hand in hand met besparingen: alle producten die belastend zijn voor het milieu kosten doorgaans namelijk ook geld.
Dingen zoals de fiets pakken en hobbys zoals gamen laten vallen vanwege de milieu-dingen: dat is echt een brug te ver en zal ik alleen doen als mijn eigen gezondheid het bijna dwingend maakt, zoals een kutconditie of iets te verslaafd etc.
*Edit: Toevoeging: wat ik altijd een waardevol inzicht vindt is er eentje van de schrijver Godfried Bomans, ca 70 jaar geleden nu opgeschreven: milieu is nu nog een luxeprobleem en zal dat nog bijzonder lang blijven. Hij verwachtte geen spectaculaire verandering in ons gedrag zolang de lucht nog blauw was en we gewoon ademend naar buiten kunnen. Eng genoeg is dat scenario al voorbije tijd in grote Chinese/indiase steden, permasmog, mondkapjes... Maar het blijft voor de meesten van ons toch nog een haast onvoelbare onmerkbare last. En al voelen we het: dan wennen we er wel aan ben ik bang.
Zouden de mensen in Beijng met hun mondkapjes werkelijk bewuster met het milieu omgaan? Ik ben eerder bang dat ze denken: het milieu is toch al aan gort, wat maakt het nog uit. Hm.
[
Voor 12% gewijzigd door
Znorkus op 31-10-2018 14:31
]