• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:30

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Topicstarter
Op GoT lees ik veel topics over speciale eetpatronen of koken, maar ik heb nog geen topic kunnen vinden over het kopen van eten. Zelf wil ik graag wel van alles blijven eten, maar wil dit graag op een wat bewustere manier kopen, vandaar dit topic.

De eerste stap die ik daar ooit in nam was letten op keurmerken of duurzamere varianten. Denk aan drie sterren beter leven, fair trade, biologisch, etc. Het nadeel vind ik echter dat het niet altijd traceerbaar is, of dat een keurmerk lang niet altijd daadwerkelijk voor een verbetering zorgt.
De lokale slager en groenteboer kom ik al graag, maar daarvan weet je ook lang niet altijd waar het vandaan komt. Daarom zou ik graag meer uit de buurt halen en zo lokale producenten die bewust bezig zijn steunen en de transportlijnen kort houden.

Grotere, commerciële ketens/initiatieven die hierin voorzien geven mij vaak het gevoel dat er te veel aan de strijkstok blijft hangen. Daarom ben ik op zoek gegaan naar kleinschaliger initiatieven en het blijkt dat er meer is dan ik dacht.
Zo heeft een boer die ik ken een melktap neergezet, daar kan je gewoon zelfstandig melk kopen. Verder zie ik weer steeds meer tuinders en andere producenten hun waren zelfstandig aanbieden en daar online ruchtbaarheid aan geven. Daarnaast heb je nog commerciëlere varianten zoals 'Koop een koe' of verspillingsbeperkende initiatieven zoals 'Too good to go'.

Recent kwam ik 'Boeren en Buren' tegen wat een soort lokale marktplaats is waar je dan kunt bestellen. Geselecteerde producenten uit de regio bieden dan producten aan en leveren het op een centrale ophaallocatie, daar kan je dan zelf je spullen ophalen. Klinkt wel interessant dus dat ga ik binnenkort eens proberen.

Nou dat was mijn verhaaltje, nu ben ik wel benieuwd of er nog Tweakers zijn die hier ook mee bezig zijn of dit wel interessant vinden. Waar halen jullie je eten en hoe beoordelen jullie of de leverancier ook duurzaam/goed genoeg is of kijk je daar niet echt naar?
Misschien kunnen we nog tips uitwisselen waar je nu juist wel moet halen of waar juist misschien niet. Ik ben wel benieuwd, gezien het aantal eet- en kooktopics verwacht ik wel wat. :)

Disclamer:
Dit topic gaat zuiver over het kopen van voedsel en de mogelijkheden om dat verantwoord/duurzaam/etc. te doen.
Hier is dus geen plaats voor discussie over wel of geen vlees/bio/veganistisch/superfood/whatever of hoe je dat klaar moet maken, daar zijn al genoeg topics voor.
Reacties als 'Nee boeit me niet' of 'Is me allemaal te duur' voegen ook niet zoveel toe. Het onderwerp is hóe je bewust boodschappen kunt doen, niet óf je het zou moeten doen. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 23:41

TerraGuy

The weirdo with the beard

Ik heb me er veel mee bezig gehouden, nu wat minder. Het ligt aan waar je woont, hier in Groningen heb je genoeg lokale kraampjes op de markten staan. (Biologisch/wild) vlees, eieren, melk, kaas, groenten, gefermenteerde producten, allemaal uit de regio. Ik ben ook langs geweest bij een aantal verkopers, die vinden het ook nog eens leuk als je geïnteresseerd naar ze vraagt. Soms hebben ze ook open dagen. :) Dicht in de buurt kan ik ook zelfgemaakte honing krijgen, eieren, fruit, jam, aardappelen etc. Bijv. van die kraampjes langs de kant van de weg. Dan moet ik wel de stad uit, al is dat bij stad Groningen niet zo'n probleem.

Je kan dus rondvragen bij kraampjes waar ze het vandaan halen, plekjes zoeken waar ze spullen aan de weg verkopen en bij velen proberen een rondleiding te krijgen. Kom je nog eens ergens en zoals gezegd vinden mensen dat regelmatig heel leuk :)

Tegenwoordig hou ik mij er minder mee bezig, omdat ik veel dingen doe en slecht ben in organiseren :P Dan schiet het er toch bij in om op bepaalde momenten naar de markt te gaan of wat af te halen bij een boer in de buurt.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:44

Nakebod

Nope.

Ik ben er niet specifiek mee bezig, haal het voornamelijk in de supermarkt, en dat is weer puur gemak. Maar als het kan doe ik het wel.
En dan ook omdat de smaak imho 100x beter is. En qua prijs? Vaak vergelijkbaar of goedkoper dan de supermarkt.
Ik betaal liever 1 euro aan de boer, dan 1 euro aan de supermarkt, ookal krijg je in beide gevallen maar 1 ei.

Ik haal af en toe appelsap bij een appelboer in de buurt.
Nu een paar keer vleespakketten gehaald bij lokale boeren.
Via de buurvrouw eet ik wel eens groenten die in een gezamelijke groente/fruittuin worden gekweekt. Daar betaal je een bepaald bedrag voor per jaar, en kan je "onbeperkt" shoppen. Het kweken doen hun, het plukken/uitsteken doe je veelal zelf.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-06-2020

3x3

Teun van de keuken heeft net een nieuwe gids uit over verantwoord kopen.

De supermarkt survival gids.

http://www.meulenhoff.nl/data/docman/w245/32015_5b29e9dfcba64_32015.jpg

[Voor 62% gewijzigd door 3x3 op 22-10-2018 20:18]

| live and give like no one else |

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Direct bij de boer/boerderijwinkel kopen - pt 2 dit lijkt me soortgelijk topic. btw: Fairtrade is ook een wassen neus. zoals ik al eerder hebt gezegd, is het nu weer uit onderzoek gebleken; Keurmerk helpt arme boeren nauwelijks ‘Wereldwijde concurrentie zorgt voor lage lonen op plantages’ verder zegt het niets of het bewust is in de zin van gezond/natuurlijk etc. net zo de sterren.

ik koop veel bij boeren direct, en slager en poelier. daar kan ik vrij kijken hoe en waar het product vandaan komt. ook de kleinste hier leert dan dat melk van de koe komt, en niet uit het koelvak bij Appie.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:48

vhal

ಠ_ಠ

Ja, ik ben er bewust van maar nee, aint got no time for that!

Het gemak van online boodschappen bestellen en de bijbehorende tijdwinst is mij nu even meer waard dan 'bewust boodschappen doen' al sta ik er wel voor open. Maar ik ga niet 10 winkels langs als ik het ook af kan met 1 winkel en kritisch shop. Men doet de supermarkt af als heidens produkt van de maatschappij maar in vergelijking met 10 -20 jaar terug is daar wel een verandering in te zien.

@Hackus de laatste keer dat ik in een kinder/lesboek keek stond het koelvak van de AH niet benoemd als oorsprong van zuivelprodukten ;)

STRAVA

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Maar is bij de lokale boer kopen duurzaam? Is die duurzamer als de boer van de AH? Het voordeel natuurlijk is dat de boer er iig veel meer aan overhoudt, al is dat vooral een voordeel voor de boer :P. En je kan stellen dat het als duurzaamheids voordeel heeft dat niet producten van lokale boeren alle kanten op worden vervoerd om vervolgens weer bij jou uit te komen. Echter gezien ik langs de supermarkt hier wandel, is het nooit duurzamer als ik met de auto het bij een boer in de omgeving ga halen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

vhal schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 17:45:
Ja, ik ben er bewust van maar nee, aint got no time for that!

Het gemak van online boodschappen bestellen en de bijbehorende tijdwinst is mij nu even meer waard dan 'bewust boodschappen doen' al sta ik er wel voor open. Maar ik ga niet 10 winkels langs als ik het ook af kan met 1 winkel en kritisch shop. Men doet de supermarkt af als heidens produkt van de maatschappij maar in vergelijking met 10 -20 jaar terug is daar wel een verandering in te zien.

@Hackus de laatste keer dat ik in een kinder/lesboek keek stond het koelvak van de AH niet benoemd als oorsprong van zuivelprodukten ;)
zuivelproducten zien de meeste kinderen in de supermarkt. op school komt het niet vaak ter sprake, en zien ze ook de dieren niet. wij nemen de kids mee, en waar ik koop mag je ook in de stal kijken, en lopen de kippen vrij rond. zelf sla snijden en bonen snijden etc, dan uit plastic verpakking in de supermarkt. roerbakgroente weet ik veel. zoveel zooi tegenwoordig al bij kant en klaar, magnetronmenu's etc etc. de supermarkt werkt zelf zoveel vervuiling in de hand. hoeveel toetjes en alle meuk ligt er wel niet in die koelingen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Ik probeer aardig wat bij boeren/tuinders in de buurt te halen of op de markt Vaak is dat nog lekkerder ook. Alleen ik heb er niet altijd tijd voor.

In de supermarkt probeer ik altijd zo lokaal mogelijk te blijven. Waarom spaanse tomaten als nederlandse ook beschikbaar zijn? Daarnaast zoveel mogelijk seizoensgebonden.

Heel eerlijk gezegd doen die keurmerken me niet zo veel. De ene keer is het veel beter, zeggen ze. De andere keer is het gewoon geldklopperij en worden de werklui waar dan ook nog steeds compleet uitgemolken. Hoe veel verantwoorder is zo'n keurmerk nou echt? Idk.

Oh, zelf heb ik een aantal tomatenplanten. Verrassend lekker en eigenlijk niet zoveel werk. Ideaal ;P

[Voor 4% gewijzigd door eric.1 op 22-10-2018 17:58]

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@vhal @Sissors dat is nu juist het leuke van Boeren en buren. Dan komen ze bij elkaar waar ik ook langs kan op de route van werk naar huis (op de fiets) om m'n bestelde spullen op te halen.
Het idee is daarbij wel dat producenten geselecteerd zijn die verantwoord bezig zijn, al dan niet met biologische principes.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Sissors schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 17:53:
Maar is bij de lokale boer kopen duurzaam? Is die duurzamer als de boer van de AH? Het voordeel natuurlijk is dat de boer er iig veel meer aan overhoudt, al is dat vooral een voordeel voor de boer :P. En je kan stellen dat het als duurzaamheids voordeel heeft dat niet producten van lokale boeren alle kanten op worden vervoerd om vervolgens weer bij jou uit te komen. Echter gezien ik langs de supermarkt hier wandel, is het nooit duurzamer als ik met de auto het bij een boer in de omgeving ga halen.
sowieso is het vers van het land en niet in plastic verpakt. geen verpakking 'plastic' lijkt me wel bewuste aankoop toch ?

• Sissors
  • Nu online
Heeft dat dan een significante invloed op totale footprint van zo'n product? En eieren bij de AH zijn bijvoorbeeld toch hetzelfde verpakt als bij de lokale boer.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Nog geen tien posts verder en de Tweakers hebben het al voor elkaar. :F
Zouden jullie de discussie over de footprint van eiwitten wellicht ergens anders kunnen voeren. :>

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Gonadan schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 16:57:
Op GoT lees ik veel topics over speciale eetpatronen of koken, maar ik heb nog geen topic kunnen vinden over het kopen van eten. Zelf wil ik graag wel van alles blijven eten, maar wil dit graag op een wat bewustere manier kopen, vandaar dit topic.
Primair ben ik erg lui, maar ergens wil ik wel een verschil maken.

Mijn boodschappen bij de AH zijn voor de hele week, maar daar haal ik geen vlees of brood, haal geen bijzondere groentes en ook van gangbaar spul, zoals asperges, ga ik liever lokaal ipv uit Peru (waterverbruik). Bij de AH hebben ze ook rondeel-eieren, een beetje 4-sterrenspul.
Voor vlees ga ik in Groningen naar de biologische slager (duur, dus veel vlees eten we niet meer) en brood bij de bakker (lekkerder). Want dat vlees dat 1 ster heeft (of zelfs dat niet) dat de supermarkt biedt.... ook 1 of 2 sterren is eigenlijk best sneu.

En dat alles in een recycle-boodschappentas.

Ergens zou ik wel willen minderen met plastic en meer onverpakt materiaal wil hebben (koekjes etc) maar echt veel winst zie ik daar niet echt liggen. Want voorop staat ook deels dat ik lui ben en niet op de fiets de halve stad wil doorscheuren.

[Voor 9% gewijzigd door Delerium op 22-10-2018 19:04]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Sissors schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 18:28:
Heeft dat dan een significante invloed op totale footprint van zo'n product? En eieren bij de AH zijn bijvoorbeeld toch hetzelfde verpakt als bij de lokale boer.
ja, en, is dat alles wat je kunt verzinnen ?
dat kartonnen eierdoosje heb ik zelf, en ze pakt het in mijn meegenomen doosje (tot ie kapot is).
als je ergens kritiek op hebt, kom dan met wat beters dan een eierdoosje. wandel jij maar met tassen vol plastic heen en weer. hier is het meeste op fietsafstand, en anders met de auto als 1 van ons er in de buurt komt. dus niet speciaal van huis voor enkel boodschappen :P

• Sissors
  • Nu online
Gonadan schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 18:52:
Nog geen tien posts verder en de Tweakers hebben het al voor elkaar. :F
Zouden jullie de discussie over de footprint van eiwitten wellicht ergens anders kunnen voeren. :>
Als je een topic opent over bewust/duurzaam boodschappen doen, wat er al snel op neer blijkt te komen bij de lokale boer het te doen, is het dan niet logisch om je af te vragen of dat daadwerkelijk duurzamer is dan bij de supermarkt?
Hackus schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 19:57:
[...]

ja, en, is dat alles wat je kunt verzinnen ?
dat kartonnen eierdoosje heb ik zelf, en ze pakt het in mijn meegenomen doosje (tot ie kapot is).
als je ergens kritiek op hebt, kom dan met wat beters dan een eierdoosje. wandel jij maar met tassen vol plastic heen en weer. hier is het meeste op fietsafstand, en anders met de auto als 1 van ons er in de buurt komt. dus niet speciaal van huis voor enkel boodschappen :P
Dat is gewoon een in mijn ogen valide vraag. Als iemand 3x zoveel milieuschade toebrengt door de auto te pakken als dat dat stukje plastic kostte, dan is dat niet bepaald een duurzame keuze. Verder begrijp ik niet echt waarom je zo agressief reageert, maar goed.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@Sissors je gaat volledig voorbij aan de OP, doet zelf een hoop aannames en probeert dat als discussiewaardige kritiek neer te zetten.
Een zijstap waarbij een waardeoordeel over een type producent gevormd wordt kan best waardevol zijn, maar dit is gewoon het topic laten ontsporen. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Sissors
  • Nu online
Ik zie geen één aanname die ik doe. Maar goed, dit is blijkbaar bedoelt als circle jerk over hoe goed we wel niet zijn door het bij de boer te kopen ipv de AH. En dat wil ik uiteraard niet laten ontsporen :)

[Voor 13% gewijzigd door Sissors op 22-10-2018 20:15]

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
In tegendeel, ik ben op zoek naar ervaringen en hoe mensen ermee omgaan. Als je er zelf echter niets mee lijkt te doen en er vanuit gaat dat iedereen met de auto de polder in moet dan zie ik de inhoudelijke toevoeging niet.

Juist omdat ik niet met de auto allerlei boerderijen langs wil bekijk ook de in de OP genoemde initiatieven en hoop dat men op GoT nog ervaringen heeft waar ik wat mee kan. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:47

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik weet eigenlijk niet of ik het "goed" doe.
Ik koop brood en vlees zoveel mogelijk bij de bakker en slager, maar dat zegt niks over dat ze biologisch zijn of geen bestrijdingsmiddelen gebruiken o.i.d.
In de supermarkt koop ik elke week 2 stukken zalm, maar wel biologische, gekweekte zalm, dat heeft in ieder geval een flink kleinere stempel op het milieu dan wilde zalm. Groenten en fruit gewoon bij de Lidl, en zoveel mogelijk biologisch.

Eieren koop ik van een collega die zelf 3 kippen in een grote wei heeft, maar als hij geen eieren meer heeft, dan koop ik de biologische eieren van de Lidl.

Tja, ik zou eigenlijk alles lokaal moeten halen: brood, vlees, groenten, visboer...een supermarkt is gewoon makkelijker, dus vaak is het toch supermarkt, maar dan pak ik wel alles biologisch.

Ik weet dat het waarschijnlijk allemaal maar labels zijn; als je écht goed verantwoord eten wilt hebben, moet je van álle producten exact nagaan waar het vandaan komt en hoe het verwerkingsproces is. Daar heb ik simpelweg geen tijd voor en ook minder interesse in. Ik vind dat we sowieso al in een tijd leven waarbij we helemaal niet meer uit kunnen gaan van eerlijke labels, testen en noem het maar op; je moet als leek een automonteur nog kunnen overvragen wil je dat ze het juiste met je auto doen.

Dus ja, ik probeer zoveel mogelijk biologisch te kopen, minder vlees en soms lokaal alles halen, maar ik heb geen tijd/zin om álles van top tot teen uit te zoeken, want labels vertrouwen doe ik sowieso niet meer. Maar ja, beter iéts doen dan niéts doen.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Wij doen een aantal dingen:

- Hebben al jaren een groentenpakket van een lokale biologische kleinschalige boer. Die maakt iedere week een gevarieerd pakket volgens het seizoen en brengt dit rond op verschillende afhaalpunten waar wij die dan met de fiets ophalen.
- Sinds kort ook een experiment met een wekelijks zuurdesembrood van een lokale bakker(abonnementsvorm).
- Mijn vriendin gaat regelmatig naar een verpakkingsvrije/arme winkel voor noten en dergelijke.
- De rest kopen we in een biologische supermarkt die wel deel uitmaakt van een hele grote groep. Biologisch vlees bijvoorbeeld, dat eten we ongeveer 2x per week. Vis is ook 1x per week en komt van een viskraam op de wekelijkse markt op het dorpsplein. De rest van de week vegetarisch.

Toegegeven wij besteden hier wel veel aandacht aan voeding en nemen daar ook onze tijd voor.

Ik ben er zelf wel van overtuigd dat het meest duurzaam gewoon is dat je niet teveel koopt, dus: goed eten maar niet teveel en ook goed opletten dat je zo weinig mogelijk moet weggooien. Dat maakt meer verschil dan een of ander label.
Iets wat je niet koopt moet je ook niet betalen en het is het beste wat je kan doen voor het milieu :)

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@Deathchant

Tja wat is goed, dat is inderdaad precies het probleem. Daarom heb ik het liever over bewust als ik over mijzelf spreek. Ik wil namelijk niet pretenderen dat ik genoeg kennis heb om alles te kunnen beoordelen, maar wil wel m'n best doen om erover na te denken.
Daarnaast vind ik het wel leuk als het grootste deel van het geld naar de producent gaat in plaats van naar de tussenhandel. Niet per definitie beter, maar gewoon anders.

@thvers zie hierboven, daarom praat ik zelf liever over bewust in plaats van duurzaam. Dan kan iedereen zelf zijn eigen overweging bepalen. :)

[Voor 16% gewijzigd door Gonadan op 22-10-2018 21:08]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• thvers
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-05 23:04
Tja duurzaam boodschappen doen, ik doe het waar het mogelijk is.

Zo vind ik biologisch groente niet perse duurzamer dan de "normale" aangezien de milieufoodprint voor biologisch groter is. Voor vlees kies ik bijvoorbeeld wel voor beter leven en/of biologisch omdat ik het dierenwelzijn hier ook een belangrijke factor vind.

In Arnhem bestaat er bijvoorbeeld Puurland, een organisatie waar je wekelijks een aantal recepten kan bestellen en daarnaast ook groente, fruit, zuivel en vlees producten. Deze zijn deels biologisch maar van alles weet je wel waar het vandaan komt. En hier zitten een aantal goede zaakjes tussen. Qua prijs relatief hoog (wel gratis bezorging) dus vaak haal ik hier een recept en wat losse producten. Ook weer duurzaam voor de leefbaarheid van de middenstand.

De rest haal/bezorg ik gewoon door de supermarkt waar ik vor de houdbare producten zoek naar kwaliteit zoals bijvoorbeeld de risotto van de Jumbo, blijkt een van de betere graansoorten te zijn die ze er in stoppen (stukken beter dan Lassie troep). Kant en klare pakjes en zakjes haal ik nagenoeg nooit wat weer duurzaam is voor mijn lijf (niet teveel suiker en zout).

Dus al met al een combinatie van alles waarbij bij mij kwaliteit van voedingswaren boven de prijs gaat en als de traceerbaarheid ook nog eens goed is dan ben ik bereid om substantieel meer te betalen ten opzichte van de supermarkt prijzen.

sidenote: Duurzaamheid misschien defineren om discussie tegen te gaan, in mijn geval heb ik voor duurzaamheid al verschillende criteria.

• 26779
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
En vandaag in het nieuws: een keurmerk is geen garantie voor betere omstandigheden van de boer in een 3e wereld land.
https://www.nu.nl/buitenl...mstandigheden-boeren.html

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:56

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ik doe nooit bewust boodschappen, ik sta altijd ineens zonder er bij na te denken spontaan in de supermarkt.... :P

Maar serieus, bij de Jumbo blijft het meestal wel. Dan pak ik meestal wel de betere producten als er keuze is, zoals in het genoemde risotto voorbeeld inderdaad die witte linnen zakken met Arborio rijst. Groente wil ik soms wel eens biologisch kopen, maar helaas is dat vaak ook direct 2x zo duur. Natuurlijk heb je ook van die zakken groente van "lokale" boeren maar dat voor mij in mijn eentje gewoon teveel.

En ik weet inderdaad ook niet of de groente bij de groenteboer nou zoveel beter is, probleem is wel dat er hier in mijn omgeving gewoon simpelweg helemaal geen groenteboeren of goede viswinkels meer zijn. Wel een goede slager waar ik dan ook graag kom, maar waar ik ook geen idee van heb waar het vlees vandaan komt.

Met andere woorden: ik wil best wel bewust boodschappen doen maar ik heb alleen maar de keuze uit supermarkt A, B of C....

Specs https://www.gatheringofkoks.nl

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
bvk schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 22:02:
Ik doe nooit bewust boodschappen, ik sta altijd ineens zonder er bij na te denken spontaan in de supermarkt.... :P
Lol :F :+

Maar dan even serieus, je weet toch dat je ook met je slager of groenteboer kunt praten? Vragen waar zij hun waren halen bijvoorbeeld?
Zo weet ik dat mijn slager voor goed spul gaat, maar niet per definitie biologisch of lokaal (wel NL).
Van mijn groenteboer weet ik het eigenlijk niet, maar die heeft sowieso beter spul dan de supermarkt dus kom ik liever bij hem.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bvk

bvk

Gonadan schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 22:12:

Maar dan even serieus, je weet toch dat je ook met je slager of groenteboer kunt praten? Vragen waar zij hun waren halen bijvoorbeeld?
Zo weet ik dat mijn slager voor goed spul gaat, maar niet per definitie biologisch of lokaal (wel NL).
Van mijn groenteboer weet ik het eigenlijk niet, maar die heeft sowieso beter spul dan de supermarkt dus kom ik liever bij hem.
Ja, aan de slager zou ik dat wel eens kunnen vragen al denk ik ook wel dat het gewoon vlees uit NL is. Maar sowieso altijd van prima kwaliteit en een stuk beter dan supermarktvlees. Alhoewel dat de laatste jaren inderdaad al wel verbetert is met de Beter Leven keurmerken, het bevat (lijkt het) sowieso al een stuk minder water als vroeger.

En zoals ik al zei: Groenteboer? Welke groenteboer?

Het hangt er verder ook een beetje vanaf waar je woont natuurlijk en hoeveel tijd, geld en energie je er aan wil besteden. Je moet wel de keuze hebben om meer bewust je eten aan te schaffen en die heb ik hier niet echt in Amsterdam.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
bvk schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 22:25:
Ja, aan de slager zou ik dat wel eens kunnen vragen al denk ik ook wel dat het gewoon vlees uit NL is. Maar sowieso altijd van prima kwaliteit en een stuk beter dan supermarktvlees. Alhoewel dat de laatste jaren inderdaad al wel verbetert is met de Beter Leven keurmerken, het bevat (lijkt het) sowieso al een stuk minder water als vroeger.
Is helaas niet mijn ervaring. Kip en gehakt van de supermarkt moet ik nog steeds afgieten wil ik het echt kunnen bakken.
En zoals ik al zei: Groenteboer? Welke groenteboer?

Het hangt er verder ook een beetje vanaf waar je woont natuurlijk en hoeveel tijd, geld en energie je er aan wil besteden. Je moet wel de keuze hebben om meer bewust je eten aan te schaffen en die heb ik hier niet echt in Amsterdam.
Jawel joh. Juist initiatieven zoals Boeren en Buren en Too good to go zijn actief in Amsterdam.
Daarom heb ik dit topic gestart, er is vaak meer dan je denkt maar je moet het wel een keer tegen komen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bvk

bvk

Gonadan schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 22:33:

Jawel joh. Juist initiatieven zoals Boeren en Buren en Too good to go zijn actief in Amsterdam.
Daarom heb ik dit topic gestart, er is vaak meer dan je denkt maar je moet het wel een keer tegen komen.
En dan komt het stukje tijd en energie om de hoek zetten. Als ik zoek bij die Boeren en buren kom ik als dichts bijzijnde buurderij deze tegen: https://boerenenburen.nl/nl/assemblies/10616

Dan ben ik nog minimaal een anderhalf of twee uur kwijt voordat ik weer thuis ben (ik heb geen auto) en ik vind het aanbod niet echt geweldig. En dan alleen maar ophalen tussen 11.00 en 13.00 op zaterdag?

En Too good to go?
Wat is Too Good To Go?
Too Good To Go is een app waarmee je overtollig eten kunt kopen van restaurants, bakkerijen, supermarkten, etc. tegen een gereduceerde prijs. Je bestelt en betaalt via de app en haalt het eten op in de winkel.
Nee sorry, dan ga ik toch uiteindelijk even liever naar de Jumbo.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Haha snap ik wel hoor, ik zou er ook niet aan beginnen. Het was meer om aan te geven dat de mogelijkheden er wel zijn. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

3x3 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 17:21:
Teun van de keuken heeft net een nieuwe gids uit over verantwoord kopen.

De supermarkt survival gids.

[Afbeelding]
Ik heb 'm besteld, voor m'n vriendin, die voornamelijk de boodschappen doet.

Mijn plicht is weer gedaan. :>

Twente | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:55
Wij doen onze boodschappen nog steeds primair bij de supermarkt.
Ons vlees kochten we af en toe bij koopeenvarken of sameneenvarkenkopen. Kwaliteit van het vlees is goes. Stukken beter dan die van de supermarkt. Prijs is acceptabel.
Ik ga het nu bij een andere leverancier kopen omdat we nu bepaalde stukken vlees krijgen waar we niet graag mee koken.
Ik ben wel eens bij een boerderijwinkel geweest. Maar de afstand en benzine die ik kwijt ben vind ik niet opwegen tegen het aantal producten wat ik daar koop.

Boeren en buren is een interessante initiatief. Ik ga wel kijken of ze iets in mijn omgeving hebben. Ik koop graag lokaal en direct bij de boer. Maar het mag niet teveel moeite kosten :)

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Sinds een paar jaar zitten er op mijn route een paar 'zelfstandigen'
Een zuivelboer, die een hele constructie heeft opgezet, en zijn verse melk naar tapmachines laat lopen.
Prijzig ( vergeleken met het water-melkpak van de supermarkt ) maar wel smaakvolle melk.
Seizoensgroenten en fruit in de vendingmachine ernaast, gooi een euro ( of twee :) ) erin, en het bakje kersen/aarbeien/frambozen draait naar het deurtje

Stukje verderop een eier-verkoper, dat is geen selfservice, maar je eigen doosje wordt afgevuld, 10ct per ei en gaan.
Duurzaam .... geen idee, ik vertrouw er op dat ze goed met hun dieren omgaan, het zijn iig vriendelijke mensen.

De route naar mijn wederhelft heeft een boerderijwinkel, eigen slacht-vlees en groenten van 't laand ..
Suggestief natuurlijk, maar het lijkt iig smaakvoller allemaal
Om de 2 weken ongeveer ga ik geportioneerd - gevroren vlees halen, wederom wat duurder dan de supermarkt, maar wel smaakvoller.
Geresulteerd in de doorbreking van mijn opvoeding "elke dag vlees" naar "soms een keer niet, of iets anders )

Mijn kinderen weten niet beter, een pastadag, een vega-dag ( de jongste vraagt er zelfs om, zo'n vegasnitzel in plaats van een biefstuk ) of gewoon brood.

• Vaal
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Vaal

𝖁𝖆𝖓 𝕭𝖎𝖓𝖘𝖇𝖊𝖗𝖌𝖊𝖓, 𝖑𝖚𝖑!

Mocht je in de buurt van Utrecht wonen, ik ben altijd wel fan van de Moestuin, groente van het seizoen recht uit de volle grond: https://www.moestuinutrecht.nl/

𝕾𝖏𝖔𝖓𝖓𝖎𝖊, 𝖟𝖊 𝖑𝖊𝖌 𝖔𝖕 𝖏𝖊 𝖜𝖆𝖌𝖊𝖓!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Heb nu een bestelling geplaatst bij de lokale 'Buurderij', komende week ophalen.
Ben erg benieuwd of het gaat bevallen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zijn er ook verantwoordelijke kant-en-klaarmaaltijden? Ik ben namelijk écht geen koker (ik hekel elke activiteit in de keuken) en daardoor vaak erg makkelijk met kant-en-klaar of voorgesneden zaken. Maar volgens mij zit daar maar weinig verantwoordelijks tussen.

Toch zou ik dat wel heel graag willen. Bij mij in de straat zit een knus, klein groentemannetje die ook twee of drie maaltijd-achtige zaken heeft maar dat zijn meestal een stamppots. Best wel lekker, maar te weinig variatie en daarnaast is die ook vaak te vroeg dicht voor mij (kantoortijden) :P

Dus wat ik zoek is een zaak/dienst die kant-en-klaar levert op basis van verantwoordelijke, en het liefst erg gezonde, ingrediënten. Ergens tussen Voorthuizen en Arnhem, welteverstaan ;)

[Voor 5% gewijzigd door Room42 op 25-10-2018 00:14]

Blokkeert alle ads en trackers met:
- uBlock Origin
- uMatrix
- en Pi-Hole voor de rest van het netwerk.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

FreshMaker schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 08:24:
Sinds een paar jaar zitten er op mijn route een paar 'zelfstandigen'
Een zuivelboer, die een hele constructie heeft opgezet, en zijn verse melk naar tapmachines laat lopen.
Prijzig ( vergeleken met het water-melkpak van de supermarkt ) maar wel smaakvolle melk.
Seizoensgroenten en fruit in de vendingmachine ernaast, gooi een euro ( of twee :) ) erin, en het bakje kersen/aarbeien/frambozen draait naar het deurtje

Stukje verderop een eier-verkoper, dat is geen selfservice, maar je eigen doosje wordt afgevuld, 10ct per ei en gaan.
Duurzaam .... geen idee, ik vertrouw er op dat ze goed met hun dieren omgaan, het zijn iig vriendelijke mensen
:+ :+

Dat ken ik, bij de kinderboerderij bij ons werken gehandicapten, ook kun je hier eieren kopen. Maar deze komen niet van die twee dozijn kippen die er rondlopen, die komen elke dag gewoon uit de supermarkt en worden daarna weer verkocht, maar het is wel een leuke bezigheid voor de werknemers daar.

Twente | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid

• FreshMaker
  • Niet online
Room42 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 00:08:
Zijn er ook verantwoordelijke kant-en-klaarmaaltijden? Ik ben namelijk écht geen koker (ik hekel elke activiteit in de keuken) en daardoor vaak erg makkelijk met kant-en-klaar of voorgesneden zaken. Maar volgens mij zit daar maar weinig verantwoordelijks tussen.

Toch zou ik dat wel heel graag willen. Bij mij in de straat zit een knus, klein groentemannetje die ook twee of drie maaltijd-achtige zaken heeft maar dat zijn meestal een stamppots. Best wel lekker, maar te weinig variatie en daarnaast is die ook vaak te vroeg dicht voor mij (kantoortijden) :P

Dus wat ik zoek is een zaak/dienst die kant-en-klaar levert op basis van verantwoordelijke, en het liefst erg gezonde, ingrediënten. Ergens tussen Voorthuizen en Arnhem, welteverstaan ;)
Ik heb een tijdje dit gedaan.
Een paar jaar had ik vrij veel avonddiensten, en dan kook je er niet meer tegenop
( of je moet een hele dag ertegenaan gooien, maar dát wilde ik ook weer niet )

https://www.kantenklaarmaaltijden.nl/maaltijden/

Zo zijn er verschillende te vinden, ik had destijds een vers-vriesservice die op afroep 6 bakjes kwam brengen, koste me iets van 15/20€ meen ik
edit:
Zie dat de prijzen wat omhoog gegaan zijn ;)
gemiddelde van 5,50 per maaltijd.

Niet voor mij, dan kan ik ook wel die 2 x in de week naar de poelier of slager in de buurt die hetzelfde bieden

[Voor 7% gewijzigd door FreshMaker op 25-10-2018 12:50]

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@FreshMaker Met jouw nickname zou ik sowieso een goeie kok verwachten :P

Blokkeert alle ads en trackers met:
- uBlock Origin
- uMatrix
- en Pi-Hole voor de rest van het netwerk.

• FreshMaker
  • Niet online
Room42 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 12:55:
@FreshMaker Met jouw nickname zou ik sowieso een goeie kok verwachten :P
Goed .... er zijn er betere hier aanwezig, maar ik streef wel naar vers en homemade ( aka liever geen pakjes.zakjes )

Maar de nickname komt van de snoepjes, bij aanmaken account, zat ik in de beveiligingsloge van Van Melle :+

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-05 11:36
Wij maken nu een tijdje gebruik van 'Marley Spoon'. Zij leveren voor elke dag een maaltijd (wij kiezen 4x per week vegetarisch) en pretenderen zoveel mogelijk gebruik te maken van lokale streek- en biologische producten.

Het eten is erg lekker maar ik irriteer me mateloos aan de hoeveelheid verpakkingsmateriaal. De doos en zak waarin het komt is papier, maar soms zitten zelfs sausjes apart verpakt in plastic. Wel krijg je altijd goede porties in de juiste hoeveelheden, dus ik gooi geen eten weg.

there's no tweak without the tweaker

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Room42 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 00:08:

Vast wel, waar ik nu besteld heb kon ik ook traiteur-achtige zaken kiezen. Heb alleen niet onthouden hoeveel variatie daarin zat, kan het nog wel opzoeken.
Da's weer lastiger, dergelijke regio's hebben minder van dit soort initiatieven.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:46

Mx. Alba

die/hen/zij

Mijn wekelijkse boodschappen haal ik eigenlijk altijd in het winkelcentrum waar ik direct boven woon. Eerst naar de groenteboer om daar alles te halen wat ik nodig heb en wat zij hebben, daarna steek ik over naar de Chinese supermarkt waar ik het zelfde doe, en wat ik dan nog niet heb van wat ik nodig heb haal ik bij de AH XL ernaast. En dingen als wasmiddel, schoonmaakmiddelen, deo, tandpasta en zo haal ik bij de Action of de OP=OP Voordeelshop. Kattenvoer haal ik bij de dierenspeciaalzaak - maar het grit voor de kattenbak weer bij AH, een eigen merk van de Appie (Schep & Schoon) bevalt zowel mij als de katten heel erg goed.

Als anarchist baal ik ervan dat ik een orgaan heb dat "prostaat" heet...

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Vorige week dus bij die 'Buurderij' een tas met spulletjes gehaald. Van allerlei type producten wat gedaan om eens te testen of het wat is. Moet eerlijk zeggen dat het prima spul is.
Eigenlijk is alles zeer goed van smaak en het is wel leuk om het zo via de korte keten te halen. Ik ga daar echt niet al mijn boodschappen doen maar deze week toch weer een paar dingetjes ophalen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2Henk 'm!

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Waar jullie toendertijd geen interesse hadden in Too Good To Go heb ik gisteren de gok genomen. Mijn vriendin is helemaal verslaafd aan de app en vind het leuk om de pakketten te kopen. Eergisteren was ik met haar en kocht ze bij een supermarkt zo'n pakket. Ik vond het wel geinig wat je kreeg voor ongeveer 4 euro. Dus heb de app geïnstalleerd en gisteren bij de AH To Go in de grote stad een pakket opgehaald. Dit ook beetje bewust gedaan. Bij mijn vriendin kreeg je heel veel kip wat op die dag de laatste houdbaarheidsdatum had. Dat hoef ik niet perse. Bij mij ging het precies zoals ik het verwachtte.

Zo kreeg ik drinken, fruit, salade en snacks. En met wat hulp dat ook op kunnen krijgen voor een groot deel! Nou heb ik dit niet gedaan onder de bewustwording die jullie in dit topic hebben maar meer voor de prijs. 4 euro betaald en ik had een mystery box dat ongeveer 12,99 waard was. Ik mocht gisteren zelf uitzoeken hoe ik het met eten moest doen dus spontaan besloten dit te doen.

Ik wil dit wel vaker doen. :) lijkt me wel lekker om op deze manier aan mijn avondeten te komen mocht ik zelf iets moeten regelen.

Nintendo Switch | NVIDIA Shield TV 2019 | Xbox Series X | CHUWI HeroBox Mini | Poco X3 NFC 128 GB | AOC Q3279VWFD8 | Google Home Max | Sony WH-1000MX3 | Edifier R2000DB

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Jammer genoeg is dit topic een beetje doodgebloed. Dan is nog even de vraag wat er precies onder boodschappen wordt verstaan. Ik hoor wel of ik te breed ga.

Afgelopen maanden zijn we druk bezig met het uitbannen van (micro)plastics uit mijn verzorgingsproducten en ben wel benieuwd naar jullie tips en trucs.

Opzetborstels heb ik nu gevonden bij LiveCoco net als de flosdraad. Tandenstokers heb ik van hout. Deze opzetborstels zijn te recyclen door ze te retourneren naar LiveCoco met een retour envelop.
Die wegwerp borstels van Oral B gingen steeds meer knagen aangezien ze van gehard plastic zijn en dus niet te recyclen. Ze hebben ook reguliere tandenborstels, maar aangezien we elektrisch poetsen hebben we daar niks aan.
https://www.livecoco.com/...ment-heads-12-brush-heads

Voor de rest is alles sinds jaar en dag al van Lush, Seepje en Holland en Barret en daarmee dus gelukkig micro plastic vrij.

Enige wat me nu nog tegenstaat is dat ik zonnebrand met microplastics heb die ik vervolgens weer met een Lush scrub door de goot spoel :X

Hebben jullie dus nog tips voor goede duurzame zonnebrand?

Qua overige zaken worden komende week de eerste boodschappen bij Pieter Pot besteld, groente en fruit van de markt, zijn we sinds een half jaar op plaatstaal aan het bakken, en worden ook de jassen met PFAS uitgebannen en langzaam vervangen door Vaude. Een outdoor merk dat al sinds jaar en dag duurzaamheid hoog in het vaandel heeft. Plastic borden waar nodig vervangen door emaillen, plastic beker door silicone versies. Rietjes weet ik van te voren al steeds meer te weigeren in restaurants :)

Enige echte grote stap die we nog moeten maken is elektrisch rijden. Maar we rijden al niet veel en de aanschafprijs is toch best hoog.

Laatste waar ik nog mee zit is dat ik graag kleding van hennep zou willen hebben, maar die kan ik ook niet (betaalbaar) vinden (zonder hippie print). Dat is toch echt verreweg de meest duurzame grondstof voor kleding, maar jammer genoeg niet gangbaar.

[Voor 6% gewijzigd door CurlyMo op 17-07-2021 22:10]

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vaal
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Vaal

𝖁𝖆𝖓 𝕭𝖎𝖓𝖘𝖇𝖊𝖗𝖌𝖊𝖓, 𝖑𝖚𝖑!

@CurlyMo wat heb je gedaan met alle plastic zooi die je had...? Weggegooid...?

𝕾𝖏𝖔𝖓𝖓𝖎𝖊, 𝖟𝖊 𝖑𝖊𝖌 𝖔𝖕 𝖏𝖊 𝖜𝖆𝖌𝖊𝖓!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:46

Mx. Alba

die/hen/zij

CurlyMo schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 22:08:
Jammer genoeg is dit topic een beetje doodgebloed. Dan is nog even de vraag wat er precies onder boodschappen wordt verstaan. Ik hoor wel of ik te breed ga.

Afgelopen maanden zijn we druk bezig met het uitbannen van (micro)plastics uit mijn verzorgingsproducten en ben wel benieuwd naar jullie tips en trucs.

Opzetborstels heb ik nu gevonden bij LiveCoco net als de flosdraad. Tandenstokers heb ik van hout. Deze opzetborstels zijn te recyclen door ze te retourneren naar LiveCoco met een retour envelop.
Die wegwerp borstels van Oral B gingen steeds meer knagen aangezien ze van gehard plastic zijn en dus niet te recyclen. Ze hebben ook reguliere tandenborstels, maar aangezien we elektrisch poetsen hebben we daar niks aan.

Voor de rest is alles sinds jaar en dag al van Lush, Seepje en Holland en Barret en daarmee dus gelukkig micro plastic vrij.

Enige wat me nu nog tegenstaat is dat ik zonnebrand met microplastics heb die ik vervolgens weer met een Lush scrub door de goot spoel :X

Qua overige zaken worden komende week de eerste boodschappen bij Pieter Pot besteld, groente en fruit van de markt, zijn we sinds een half jaar op plaatstaal aan het bakken, en worden ook de jassen met PFAS uitgebannen en langzaam vervangen door Vaude. Een outdoor merk dat al sinds jaar en dag duurzaamheid hoog in het vaandel heeft. Plastic borden waar nodig vervangen door emaillen, plastic beker door silicone versies. Rietjes weet ik van te voren al steeds meer te weigeren in restaurants :)

Enige echte grote stap die we nog moeten maken is elektrisch rijden. Maar we rijden al niet veel en de aanschafprijs is toch best hoog.

Laatste waar ik nog mee zit is dat ik graag kleding van hennep zou willen hebben, maar die kan ik ook niet (betaalbaar) vinden (zonder hippie print). Dat is toch echt verreweg de meest duurzame grondstof voor kleding, maar jammer genoeg niet gangbaar.
Bedankt voor die link, ik heb net nieuwe opzetborstels nodig dus wellicht ga ik die van LiveCoco bestellen. Alleen wel jammer dat ze de vertaling van hun site naar het Nederlands kennelijk aan Google Translate hebben uitbesteed... Als part-time vertaler is het echt tenenkrommend om die site te lezen.

Als anarchist baal ik ervan dat ik een orgaan heb dat "prostaat" heet...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:19

Yucon

*broem*

..zijn we sinds een half jaar op plaatstaal aan het bakken..
Gewoon kale pannen vind ik eerlijk gezegd niets, maar keramische pannen zijn echt een ondergewaardeerd alternatief voor klassieke anti-aanbak pannen. Geen PFAS en je kunt ze met jif en een schuursponsje schoonmaken. En waar je met RVS pannen wat anders moet koken zijn keramische pannen wat betreft gebruik zijn ze echt identiek aan anti-aanbakpannen van tefal en consorten. En ze zijn ook nog grofweg even duur.

[Voor 5% gewijzigd door Yucon op 18-07-2021 07:05]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

@Yucon plaatstaal maak ik gewoon schoon met een afwasborstel en dreft. Dat gaat prima.

@Vaal Ik schrijf bewust: waar nodig. Dus als iets van plastic nog goed is dan gebruik ik dat totdat het vervangen moet worden. Bij vervanging koop ik nu niet plastic varianten.

[Voor 50% gewijzigd door CurlyMo op 18-07-2021 07:40]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

CurlyMo schreef op zondag 18 juli 2021 @ 07:37:
@Yucon plaatstaal maak ik gewoon schoon met een afwasborstel en dreft. Dat gaat prima.
Daar twijfel ik niet aan, maar als het nodig is kun je ook zwaardere middelen gebruiken. Eventueel zelfs een glaskrabber. Bij een tefal pan kan dat niet.

[Voor 17% gewijzigd door Yucon op 18-07-2021 07:39]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Yucon schreef op zondag 18 juli 2021 @ 07:38:
[...]

Daar twijfel ik niet aan, maar als het nodig is kun je ook zwaardere middelen gebruiken. Eventueel zelfs een glaskrabber. Bij een tefal pan kan dat niet.
Exact. En ik vind het nog lekkerder ook :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

CurlyMo schreef op zondag 18 juli 2021 @ 07:42:
[...]

Exact. En ik vind het nog lekkerder ook :)
Lekkerder? Proef je het verschil dan :?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Yucon schreef op zondag 18 juli 2021 @ 07:44:
[...]

Lekkerder? Proef je het verschil dan :?
Ja, op plaatstaal bak je op hogere temperaturen waardoor ook je techniek anders is. Precies de juiste hoeveelheid olie en/of boter. Daardoor wordt het eten ook anders gaar. Dat proef ik wel ja. In anti-aanbak werkt het gewoon altijd mits je juist niet te hoog stookt. Voor de uitgebreidere discussie over pannen en koken is er Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 waar ik ook de plaatstalen pan heb aangeraden gekregen toen ik duurzamer en gezonder wilde gaan koken.

Overigens hebben we ook gewoon een keramieken Tajine aangezien onze aardewerk Tajine uit Marokko niet meer werkt op inductie. Dat is wel de enige 'pan' waar we voorzichtig mee om moeten gaan. De rest is gewoon RVS, plaatstaal en onbewerkt gietijzer.

[Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 18-07-2021 08:04]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Op zich wel interessant, want ik gebruik die dingen ook, maar hier ben ik wel wat sceptisch over. Zo te zien zijn de koppen niets beter maar vertrouwen ze de gemeentelijke afvalverwerking niet. Dus omdat mijn gemeente mogelijk het afval niet netjes genoeg verwerkt moet ik m'n afval per post naar de fabrikant gaan terug sturen? Dat voelt wat contraproductief. :P
Schaduw. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Gonadan schreef op zondag 18 juli 2021 @ 09:08:
[...]

Op zich wel interessant, want ik gebruik die dingen ook, maar hier ben ik wel wat sceptisch over. Zo te zien zijn de koppen niets beter maar vertrouwen ze de gemeentelijke afvalverwerking niet. Dus omdat mijn gemeente mogelijk het afval niet netjes genoeg verwerkt moet ik m'n afval per post naar de fabrikant gaan terug sturen? Dat voelt wat contraproductief. :P
Zover ik weet is hard plastic niet te recyclen. Zoals dus Oral-B opzetborstels. De borstels van LiveCoco zijn van thermoplastic dat onder verhitting weer opnieuw te vormen is. Dat maakt ze recyclebaar. En dat maakt ook waarom ik specifiek hard plastic probeer te vermijden voor wegwerp producten.
Schaduw. :)
Schaduw kan ik niet smeren ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
CurlyMo schreef op zondag 18 juli 2021 @ 09:39:
Zover ik weet is hard plastic niet te recyclen. Zoals dus Oral-B opzetborstels. De borstels van LiveCoco zijn van thermoplastic dat onder verhitting weer opnieuw te vormen is. Dat maakt ze recyclebaar. En dat maakt ook waarom ik specifiek hard plastic probeer te vermijden voor wegwerp producten.
Dan zou ik mij verder in moeten lezen, maar zo werden ze niet aangeprezen op de link. Het blijft sowieso uitkijken met dat soort partijen want de primaire drijfveer is meestal helemaal niet duurzaam zijn maar gewoon geld verdienen. Je moet goed het kaf van het koren scheiden zeg maar.
Die borstels zien er overigens uit als de meest simpele van OralB, die gebruik ik zelf niet want dat poetst gewoon minder.
Hoe dan ook wel leuk dat er steeds meer van dit soort initiatieven komen.
Schaduw kan ik niet smeren ;)
Zo'n pak als je ook voor kinderen hebt? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@CurlyMo mooi om te lezen dat jullie ook zo cosmetica bewust zijn. Mijn vriendin heeft jarenlang bij lush gewerkt dus hier ook alleen maar troepvrije cosmetica.
Zonnebrand: https://shop.loveli.care/sun-care/

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Ik heb zelf al een hele tijd een aluinsteen tegen okselgeur. Met zo’n steentje kan je een heel leven doen denk ik.

Voegt geen geur toe, je ruikt gewoon naar mens.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wozmro schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:48:

Top! d:)b

En dat is zeer zeker niet sarcastisch bedoeld.

Ik krijg het vaak benauwd van al die chemische luchtjes. Een winkelstraat met parfumeriezaken, waarvan de deuren wagenwijd openstaan, daar loop ik met een grote boog omheen. :|
En zelfs tijdens het MTB-en door het bos, 'ruik' je die liefhebbers van chemische verdoezelcomponenten vaak al van verre. Of als ze passeren, laten ze zo'n geurwolk na.

Altijd frappant om de gezondheidswaarschuwingen te lezen bij menig 'geurend' product.
"kan allergische reacties veroorzaken"
"niet te gebruiken in de buurt van kleine kinderen en/of huisdieren", etc. 8)7

Lekker fris. :X
Wikipedia: Air freshener

In 2020 air fresheners (as well as cleaning solutions and products used to clean cars) will need to list any of their ingredients which are on California's list of 2,300 harmful chemicals, based on a California law passed in 2017.[5] A California study in 2006 found that the prominent products of the reaction of terpenes found in air fresheners with ozone included formaldehyde, hydroxyl radical, and secondary ultrafine particles.[6] It is not clear if manufacturers will need to list such chemicals which are not ingredients, but form when the air freshener is placed in the air.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:01

Punkrocker

Mostly harmless

Ik probeer altijd wel op te letten of ik Nederlandse waar koop in de supermarkt. Heb dan het (naïeve?) idee dat er dan in ieder geval minder kilometers mee gemaakt zijn. Sowieso ga ik daar waar mogelijk voor de biologische/EKO versie.

Waar ik mij enorm aan stoor is dat ik in de supermarkt alleen maar uien uit Egypte of Spanje kan kopen terwijl er om me heen tonnen van die dingen van het land worden gehaald. Aardappels gaat nog wel, daar kan je wel de NL variant van vinden. Meestal...

Gelukkig op fietsafstand een boerenwinkel. Ook al hebben ze daar, logischerwijs, niet altijd alles wat ik zoek.

Waarom moet NL het tweede landbouwexportland ter wereld zijn? Waarom gaat "alles" naar het buitenland en mogen wij geïmporteerde groenten kopen?

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Punkrocker Alleen moet je dan niet die zogenaamde biologische versie kopen die vanuit Zuid-Amerika wordt ingevlogen. 8)7
Goed verpakt in een dikke laag plastic. :X

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Punkrocker schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:22:

Waarom moet NL het tweede landbouwexportland ter wereld zijn? Waarom gaat "alles" naar het buitenland en mogen wij geïmporteerde groenten kopen?
De waarheid ligt natuurlijk wel wat genuanceerder. Zo is Nederland de grootste exporteur van avocado's in Europa. Maar er wordt geen avocado geproduceerd in Nederland.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Punkrocker schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:22:
Ik probeer altijd wel op te letten of ik Nederlandse waar koop in de supermarkt. Heb dan het (naïeve?) idee dat er dan in ieder geval minder kilometers mee gemaakt zijn. Sowieso ga ik daar waar mogelijk voor de biologische/EKO versie.

Waar ik mij enorm aan stoor is dat ik in de supermarkt alleen maar uien uit Egypte of Spanje kan kopen terwijl er om me heen tonnen van die dingen van het land worden gehaald. Aardappels gaat nog wel, daar kan je wel de NL variant van vinden. Meestal...

Gelukkig op fietsafstand een boerenwinkel. Ook al hebben ze daar, logischerwijs, niet altijd alles wat ik zoek.

Heel herkenbaar verhaal. Ik ben zelf maar gaan inventariseren waar ik in de omgeving lokale producten kan krijgen. Hier in de Haarlemmermeer kan ik binnen ±10km van m'n huis (gelukkig) van alles krijgen:
  • Bessen/aarbeien (blauwe bessen, kruisbessen, braam, framboos, jostabes, kers, loganbes, etc etc)
  • Alle soorten zuivelproducten, van roomboter tot vla en kaas
  • Biologische groenten van zorgboerderij
  • Aardappelen, uien, kolen etc
  • Honing :9
Gemiddelde boer/tuinder doet niet heel erg zijn best online vindbaar te zijn...

Rest van de boodschappen kwamen voorheen van de Jumbo, nu haal ik steeds vaker bij de LIDL. Daar hebben ze behoorlijk veel bio en soms een verrassend breed assortiment.

[Voor 5% gewijzigd door Rub147 op 18-07-2021 12:48]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Voor mijn werk was ik onlangs in een tomatenserre.

- 10 Hectare onder glas.
- WKK van 4MW voor verwarming en verlichting.
- slaapkamers, keukens,... voor de oost-europeanen die er werken en er dus ook lange tijd wonen.
- Je mag de serre niet in zonder haarnetje, schoenen ontsmetten, handen wassen. Omwille van een of andere schimmel, als die binnengeraakt mag je alle planten weggooien en opnieuw beginnen.

Opbrengst: 1 miljoen kilo tomaten per hectare per jaar.

Indrukwekkende hoeveelheid goedkope tomaten. Totdat je eens wat verder uitzoomt en op langere termijn bekijkt. De risico’s dat er eens iets misloopt zijn hoog maar die worden dan opgevangen door de samenleving want het ondernemersrisico krijgt steeds sneller de stempel ’ramp’ zeker als er veel geld mee gemoeid is.

Dus eigenlijk zijn het heel dure tomaten omwille van de verborgen kosten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:01

Punkrocker

Mostly harmless

ehtweak schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:29:
@Punkrocker Alleen moet je dan niet die zogenaamde biologische versie kopen die vanuit Zuid-Amerika wordt ingevlogen. 8)7
Goed verpakt in een dikke laag plastic. :X
Uiteraard de Nederlandse bio-versie.

Maar wat heeft een grotere footprint : Spaanse tomaten die zonder bijverwarming naar NL worden gescheept of Nederlandse tomaten ujt een warmgestookte kas ....?

We proberen ook zoveel mogelijk met de seizoenen mee te eten.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +1Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:30
Sissors schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 17:53:
Maar zodra er meer mensen bij de boer kopen voor een hogere marge, geef je de boer de ruimte, om de beesten meer ruimte te geven. Dat is toch ook win-win? Ja ze zullen ze niet allemaal doen, sommige hebben dan gewoon meer winst. Maar we moeten ergens beginnen en die paar die goed willen, kunnen dan ook.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Punkrocker schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:26:
[...]

Maar wat heeft een grotere footprint : Spaanse tomaten die zonder bijverwarming naar NL worden gescheept of Nederlandse tomaten ujt een warmgestookte kas ....?
Geen idee.
En is dat werkelijk precies in cijfers uit te drukken?
Als je werkelijk alle factoren meeneemt; transport, resource gebruik, al-dan-niet-migranten-uitbuiting, import/export tussenhandel, marges en werkzaamheden van alle partijen die er tussenzitten?
Lijkt me erg lastig...
We proberen ook zoveel mogelijk met de seizoenen mee te eten.
Dat lijkt me sowieso verstandig. d:)b

Zo heb ik tijdens het oogstseizoen een paar keer grote zakken met aardappels en uien bij de lokale boer gehaald. (gewoon op de fiets; is nog gezonder ook. En nee, geen E-bike, een echte OEK fiets).

Maar het is in en in triest hoe weinig ze van de inkooporganisaties van de supermarkt krijgen voor hun produkt en de prijs waarvoor het dan uiteindelijk in de winkel ligt. Bovendien worden die prijsafspraken vaak gemaakt ver voor dat de oogst er überhaupt is. M.a.w. het risico van allerlei malheur tijdens de groei/oogst wordt voor het grootste deel afgewenteld op de boer.

We zouden ook eens moeten afstappen van het feit dat alles maar perfect moet zijn, wat in de winkels ligt. Komkommers mogen best wel krom zijn. En merkwaardig gevormde vruchten zijn vaak net zo lekker.
Zo'n aardbei:

smaakt gewoon prima. Is niks mis mee. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

ehtweak schreef op zondag 18 juli 2021 @ 15:42:
..Maar het is in en in triest hoe weinig ze van de inkooporganisaties van de supermarkt krijgen voor hun produdt en de prijs waarvoor het dan uiteindelijk in de winkel ligt...
Hier ben ik het wel mee eens, maar ik heb er toch wat moeite mee dat de prijs die je als consument bij de boer betaalt ongeveer hetzelfde is als in de supermarkt. Ik maak me waarschijnlijk niet heel populair in dit topic hiermee maar ik vind het niet helemaal fair dat de boer niet een deel hiervan richting consument doorschuift.

Ondertussen protesteren de boeren wel luidkeels 'dat de consument niet een dubbeltje meer voor een liter melk wil betalen om zo voor een eerlijke melkprijs te zorgen'. Dat vind ik scheef. Niet in de laatste plaats omdat waarschijnlijk in dat geval 8 cent van dat dubbeltje bij de supermarkt blijft hangen.

Bij initiatieven waarbij supermarkten misvormde groenten verkopen zie je net zo'n fenomeen. Het is eigenlijk nauwelijks goedkoper terwijl de handelswaarde zonder het ecosausje bijna 0 of zelfs negatief is.

[Voor 10% gewijzigd door Yucon op 18-07-2021 15:50]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Yucon
Wat betreft die melkprijs.

De boer krijgt ongeveer 34 cent voor een kg rauwe melk.
https://www.zuivelnl.org/marktinformatie/melkprijzen

Die melk gaat vervolgens naar de verwerkers, die er van alles mee doen.
Ontromen, standaardiseren, houdbaar maken, verpakken, etc.
En aangezien vrijwel alle supermarkt melk een beduidend lager vetgehalte heeft dan wat de boer aanlevert, betekent dat ook nog eens dat het vet eruit gehaald wordt en voor andere zaken gebruikt.

Als ik hier, bij de lokale zorgboerderij, rauwe melk haal, betaal ik 85 cent per liter (zelf uit een grote tank tappen en zelf fles meenemen). Die is uiteraard maar kort houdbaar. Maar qua smaak zoveel beter dan wat dan ook uit de winkel.
Maar er zijn ook hippe, trendy boerderijwinkels die rustig 1,25 voor een liter melk durven te vragen! M.a.w. wat de 'hipster' consument er voor over heeft... :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +3Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Laatst online: 15:38
Bewust boodschappen doen, doe ik al 10-tallen jaren. In die zin dat ik vooraf altijd een boodschappenbriefje maak en mij daar doorgaans ook aan hou. Zo kom je niet thuis met allerlei impulsaankopen, die je achteraf niet nodig hebt en weg moet gooien.
Sinds 'biologisch' is geïntroduceerd, heeft dat mijn voorkeur, mits er geen factor 2 of 3 op de prijs zit. Ook omdat de keuze dat veel kleiner is en ik de producten makkelijker kan vinden.

Verder blijft bewust boodschappen doen in mijn optiek niet beperkt tot levensmiddelen. B.v. ben ik sinds begin '90 pas aan mijn 4de PC, sinds 2005 nog maar 3 mobieltjes (waarvan 1 2de hands) en mijn AV installatie is inmiddels ook al weer 16 jaar oud.
Als ik veel topics hier op Tweakers zie, heeft de helft zijn huis volgestopt met allerlei prullen, o.a. domotica die het leven misschien makkelijker maken, maar naar mijn smaak volkomen overbodig zijn.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:02
Mx. Alba schreef op zondag 18 juli 2021 @ 01:56:
[...]

Bedankt voor die link, ik heb net nieuwe opzetborstels nodig dus wellicht ga ik die van LiveCoco bestellen. Alleen wel jammer dat ze de vertaling van hun site naar het Nederlands kennelijk aan Google Translate hebben uitbesteed... Als part-time vertaler is het echt tenenkrommend om die site te lezen.
Lijkt inderdaad alsof ik op AliExpress terecht gekomen ben. Voelt dus niet heel betrouwbaar aan.

Hoe zit het eigenlijk met het retourneren van de borstels? Kan dat naar een NL-adres en worden ze dan ook lokaal recycled? Lijkt me niet echt milieuvriendelijk, als ze vervolgens een lange reis afleggen om recycled te worden.

Wat is er überhaupt eigenlijk zo duurzaam aan die borstels? Ik lees nergens waarin ze onderscheiden in orginele Oral-B-borstels. Oké ze worden recycled, maar dat is het dan ook wel.

[Voor 11% gewijzigd door hoi1234 op 18-07-2021 16:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Wozmro schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:48:
Ik heb zelf al een hele tijd een aluinsteen tegen okselgeur. Met zo’n steentje kan je een heel leven doen denk ik.

Goeie tip. Ik gebruikte zelf aluminiumoxide omdat ik ook onpasselijk wordt van sterke (niet natuurlijke) geuren. Dat werkt perfect, maar is natuurlijk ook niet super duurzaam. Dit is het proberen waard. Bij LiveCoco verkopen ze kaliumzoutdeodorant (wat dus hetzelfde is als aluin). Ook nog nooit van gehoord, dus dat is ook het proberen waard.
hoi1234 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 16:11:
[...]
Wat is er überhaupt eigenlijk zo duurzaam aan die borstels? Ik lees nergens waarin ze onderscheiden in orginele Oral-B-borstels. Oké ze worden recycled, maar dat is het dan ook wel.
Dat heb ik eerder al gezegd. Die dingen zijn van thermoplastic die telkens opnieuw te vormen zijn. Dat is anders dan standaard hard plastic die zover ik weet niet te recyclen zijn.

[Voor 30% gewijzigd door CurlyMo op 18-07-2021 18:03]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ballys
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16-07-2022
Ik eet voornamelijk groente en fruit uit eigen tuin. De rest probeer ik lokaal bij de boer te kopen. Ook heb ik me aangemeld bij Pieter Pot een verpakkingsvrije online supermarkt. Ik weet nog niet of het bevalt.

Ik ben zelf cosmetica aan het maken met kruiden en planten uit de tuin en bijenwas van een lokale imker.

Maar ik merk dat we nog een stuk duurzamer kunnen zijn. Ik ben nog op zoek naar een goede vleesboer (we zijn net verhuist, de vorige is te ver weg) ook probeer ik in het seizoen Wild te eten. Ik heb het gevoel dat dat verstandig is, maar weet het eigenlijk niet zeker.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
JukeboxBill schreef op zondag 18 juli 2021 @ 16:03:
Sinds 'biologisch' is geïntroduceerd, heeft dat mijn voorkeur, mits er geen factor 2 of 3 op de prijs zit.
Waarom heeft dat je voorkeur?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JukeboxBill
FirePuma142 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 18:36:
[...]

Waarom heeft dat je voorkeur?
Waarom vraag je dat? :)

Omdat ik, misschien ten onrechte, het idee heb dat het beter is voor het milieu en de dieren in geval van zuivel, eieren en vlees. Dat laatste ben ik aan het minderen, zeker wat betreft rundvlees.

En verder wat off-topic, zoals ik al aangaf: keuzegemak. Als ik b.v. moet kiezen tussen 50 soorten en merken rijst, het makkelijker is om een voorselectie te maken voor biologisch.
Dan grijp je wat minder snel mis. Ik ben namelijk nogal wars van telkens veranderingen aan producten. Als ik ergens 'NIEUW!' op zie staan, is het voor mij al aanleiding om dat juist niet te kopen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online
Omdat ik voor vlees/zuivel/eieren altijd biologisch koop omdat daar geen plofkippen of vergelijkbaar tussen zitten. Het kan beter, en ik koop ook het meeste vlees bij de slager met eigen vee, maar voor groente en fruit zie ik er geen voordeel in. Niet qua kwaliteit en niet qua milieu. Ik dacht, wellicht heb jij inzichten die je kunt delen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JukeboxBill
FirePuma142 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 18:58:
[...]

Omdat ik voor vlees/zuivel/eieren altijd biologisch koop omdat daar geen plofkippen of vergelijkbaar tussen zitten. Het kan beter, en ik koop ook het meeste vlees bij de slager met eigen vee, maar voor groente en fruit zie ik er geen voordeel in. Niet qua kwaliteit en niet qua milieu. Ik dacht, wellicht heb jij inzichten die je kunt delen.
Ik ga af op wat de deskundigen zeggen over biologisch. En als dat waar is, dan is dat zeker wel beter voor het milieu. Als je dat niet wil zien of aannemen, dan houdt het op.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online
JukeboxBill schreef op zondag 18 juli 2021 @ 19:07:
[...]

Ik ga af op wat de deskundigen zeggen over biologisch. En als dat waar is, dan is dat zeker wel beter voor het milieu. Als je dat niet wil zien of aannemen, dan houdt het op.
Euh, dat is een beetje een gekke aanname. Ik ken die deskundigen niet, wellicht kun je wat info delen in plaats van meteen te oordelen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JukeboxBill
FirePuma142 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 19:11:
[...]

Euh, dat is een beetje een gekke aanname. Ik ken die deskundigen niet, wellicht kun je wat info delen in plaats van meteen te oordelen?
Ik lees Dagblad van het Noorden en de Volkskrant en daar staan regelmatig artikelen in over biologisch boeren. Namen en rugnummers onthoud ik niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:09

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

JukeboxBill schreef op zondag 18 juli 2021 @ 19:07:
[...]

Kan mij herinneren, dat witte asperges een chemisch bad krijgen in Peru voordat ze kant opkomen. Dit vanwege de houdbaarheid. Zie keuringsdienst van waarde. Bij meer producten lijkt dit zo te zijn.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

BadpunK schreef op zondag 18 juli 2021 @ 21:07:
[...]

Kan mij herinneren, dat witte asperges een chemisch bad krijgen in Peru voordat ze kant opkomen. Dit vanwege de houdbaarheid. Zie keuringsdienst van waarde. Bij meer producten lijkt dit zo te zijn.
Gezwafelde vs Ongezwafelde abrikozen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• chrisborst
  • Laatst online: 07-06 21:53
Persoonlijk vind ik het prima als mensen bewust bezig zijn met dit soort dingen.
Denk alleen niet dat het een verschil maakt. Het echte verschil moet echt vanuit de overheid/EU/mondiaal komen.
Mooi voorbeeld is de gloeilamp. Per datum X verboden op europees niveau en nu kan je voor minder dan een euro een ledlamp kopen bij de ikea.
Te makkelijk wordt de verantwoordelijkheid en het schuldgevoel bij de burger neergelegd terwijl dit vaak enkel de consumenten zijn. De producenten en beleidsmakers zijn degene die de echte impact kunnen maken. Uiteraard helpt de publieke opinie hierin zeker.

Interessant leesvoer: https://www.parool.nl/col...e-burger-wijzen~bc97bd75/

Persoonlijk koop ik bewust als het mij direct beïnvloed. Dus pannen zijn van RVS en staal ipv. anti aanbak. Zuinig met energie en mijn spullen omdat het simpelweg geld bespaard en op de tweede plek omdat het goed voor het milieu is. Goed isoleren voor het comfort etc.

[Voor 15% gewijzigd door chrisborst op 18-07-2021 21:21]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

chrisborst schreef op zondag 18 juli 2021 @ 21:16:
Persoonlijk vind ik het prima als mensen bewust bezig zijn met dit soort dingen.
Denk alleen niet dat het een verschil maakt. Het echte verschil moet echt vanuit de overheid/EU/mondiaal komen.
Tuurlijk maakt het niet hét verschil. Maar kijk eens wat voor hausse er is geweest op plaatstaal pannen na de Keuringsdienst van Waarde uitzending over anti-aanbak. Dingen waren overal uitverkocht.

Tevens, als het sneeuwbal effect maar groot genoeg is. Wij waren bijv. de eerste met zonnepanelen in de straat, zijn de eerste met een warmtepomp. Nu heeft de overbuurman ook zonnepanelen. Warmtepomp is ook al een stuk minder eng. We hebben voldoende familieleden kunnen inspireren ook op plaatstaal te bakken, microplastics in de ban te doen.

Hoe groter de groep die dit soort producten uit de hippie sfeer weet te trekken en mainstream weet te maken, hoe groter de invloed van onderop.

Het hele greenwashing komt ook ergens vandaan. Groen verkoopt gewoon beter. Ook voor de gemiddelde consument. Ook begint de gemiddelde consument steeds bewuster te worden van misleiding hierin. De biologische schappen in de supermarkten zie ik ook echt wel groeien de laatste 5 jaar.

En ja, op het moment dat we een eerlijke prijs gaan bepalen voor vervuiling en arbeidsomstandigheden, dan zal de grote verandering ontstaan. Dan wordt opeens een Primark een stuk minder aantrekkelijk. Ik hoop dus dat de GreenDeal er gaat komen zoals nu voorgesteld.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:02
Soms is het ook verschrikkelijk lastig om het juiste te doen. Sowieso is het juiste heel moeilijk te definiëren.

Neem zonnepanelen. Die zijn helemaal niet zo milieuvriendelijk dan je denkt. Die dingen zitten vol met aluminium. Behalve dat de productie van aluminium zeer vervuilend is, is het ook een uitputtelijke grondstof. Dan hebben we het nog niet gehad over de arbeidsomstandigheden in de aluminiumindustrie en hebben we het ook nog niet gehad over de recycling over 20-25 jaar van de massa's zonnepanelen die dan aan het einde van hun levensduur zitten.

Op het gebied van arbeidsomstandigheden, is het helemaal niet zo duurzaam. Als je als streven hebt dat uitputtelijke metalen ook voor de volgende generatie(s) beschikbaar moeten zijn is het ook niet heel duurzaam te noemen. Alleen als je naar lokale uitstoot kijkt, is het duurzaam. Misschien dat het terecht een goede tussenstap is, dat zou ik niet weten. Ik weet niet of de productie van grijze stroom beter of slechter is dan groene stroom waarin ook de productie van bijvoorbeeld zonnepanelen is meegenomen. Overigens kun je ook nog vinden dat we helemaal geen tussenstap moeten hebben en het nu gewoon goed moeten doen. De definitie van duurzaam is in ieder geval afhankelijk van je uitgangspunt.

Dan de duurzame keuze maken. Dat is ook verschrikkelijk lastig. Er zijn zoveel vooroordelen en je hebt gewoon zo veel informatie nodig, terwijl producenten je ook nog eens op een walgelijke manier proberen te bespelen. Ik zag bij de monitor (https://www.npostart.nl/KN_1709721) een documentaire over plastic. Daarin lieten ze zien dat marketeers gebruik maken van het idee dat plastic slecht is en papier goed is. Je ziet dus steeds vaker plastic zakken met papier erin verwerkt. Deze zijn echter helemaal niet duurzaam. Door het papier is het plastic niet meer te recyclen, dus kun je beter een volledig plastic zak hebben. En vaak weet je ook gewoon niet beter. Misschien vindt je de Lipton wel heel lekker. Maar deze kun je beter niet drinken. De groene fles is namelijk niet te recyclen. Maar als je dat voor alles moet weten, heb je bijna een opleiding nodig.

De producenten en de overheid kunnen hier een veel grotere rol in spelen. Gewoon die hippe verpakkingen uitbannen en een keer een groene keuze maken.

Misschien offtopic, maar dit relaas, kun je wel doortrekken naar bewust boodschappen doen. Want wat is duurzaam nou voor jou en is het wel zo makkelijk om een goede keus te maken, of moet er bemoeienis vanuit de overheid of de producent komen?

[Voor 5% gewijzigd door hoi1234 op 18-07-2021 22:12]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

@hoi1234 gisteren had ik precies zo'n gesprek met een familielid. Die was uiterst kritisch op duurzame producten in de supermarkt. Mijn antwoord was dat ik inderdaad ook niet zeker weet of duurzame producten zijn wat ze zijn. Wat ik wel zeker weet is dat ik een signaal afgeef dat ik bereid ben te betalen voor 'beter' voedsel of duurzamere producten. Dat vind ik al voldoende. Het geeft me een voldaan gevoel wanneer ik de biologische schap en vleesvervangers zie groeien in de supermarkt. Niet alles is wetenschappelijke rationeel te verantwoorden, maar gedragswetenschappelijke invloeden zijn echter ook wat waard.

Aanvullend. De verleiding om het gesprek aan te gaan, mij te falsificeren in mijn keuzes. Graag zelfs. Als iemand een punt heeft, dan stap ik over naar iets anders. Ik ben bereid offers te brengen voor (en heb er de financiële middelen voor) een betere wereld in de bredere zin.

[Voor 18% gewijzigd door CurlyMo op 18-07-2021 22:17]

Acties:
  • +6Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

CurlyMo schreef op zondag 18 juli 2021 @ 22:15:
Het geeft me een voldaan gevoel wanneer ik de biologische schap en vleesvervangers zie groeien in de supermarkt. Niet alles is wetenschappelijke rationeel te verantwoorden, maar gedragswetenschappelijke invloeden zijn echter ook wat waard.
En DAT is nou precies waar de sneaky marketeers op inspelen!
Ze willen je een nieuw hip product aansmeren, in een nog nieuwere hippere verpakking met 'bewuste' kleurtjes. Zodat je DENKT dat je goed bezig bent...
En laten we er dan ook nog ff wat keurmerkjes tegenaan gooien; dat wekt vertrouwen... ;w

Want wie koopt er nou een fles melk, rechtstreeks van de koe, in een kleurloze fles zonder etiket voor maar 85 cent bij de boer? ik wel dus ;)
Da's niet hip, niet trendy. :X En dan kun anderen niet zien dat je 'goed bezig' bent...

O.a. de KvW is een informatieve bron van dit soort opgeklopte marketing bs-verhalen.

Het word je namelijk vaak aangepraat dat het per se duurder MOET zijn. Want dan MOET het wel beter zijn voor de wereld om ons heen. Toch? O-)

@CurlyMo Die ongezwavelde variant van vrijwel alle gedroogde vruchten gebruik ik per definitie. Want de gezwavelde variant krijg ik het benauwd van. :(
https://www.voedingscentr...eter-dan-gezwavelde-.aspx
Er geldt 1 uitzondering; sommige mensen kunnen overgevoeligheidsreacties krijgen op sulfiet. Dit komt het meest voor onder astmapatiënten.

[Voor 22% gewijzigd door ehtweak op 18-07-2021 22:23]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

ehtweak schreef op zondag 18 juli 2021 @ 22:19:
[...]

En DAT is nou precies waar de sneaky marketeers op inspelen!
Ik heb er helemaal geen moeite mee dat marketeers zich op groene en duurzame producten werpen. Liever dat dan dat ze grijze producten succesvol aanprijzen. Als mijn 'hippie' melk net zo duurzaam is als jouw niet-hippie melk, maar daarmee 2x zo duur, dan nog altijd prima. Dat is blijkbaar wat ik wens te betalen voor gemak.

Neemt niet weg dat ik denk best zin van onzin te kunnen scheiden. Zo gebruikte ik al plaatstaal voor de KvW erover begon ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

ehtweak schreef op zondag 18 juli 2021 @ 22:19:
[...]
@CurlyMo Die ongezwavelde variant van vrijwel alle gedroogde vruchten gebruik ik per definitie. Want de gezwavelde variant krijg ik het benauwd van. :(
Check, ik ook. Dat soort marketing trap ik dus ook niet in.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Om 'bewust' bezig te zijn, hoef je vaak niet eens boodschappen te doen! ;)

Zo hebben we hier in de polder, dankzij de vooruitziende blik van boswachters van enige tientallen jaren geleden, nog steeds rijke wildplukmogelijkheden (en ja, dat is alhier toegestaan)

En dan gebruik ik mijn inmaakpotten gewoon iedere keer weer opnieuw:

De ene keer is het appelmoes van wilde appels:

Of pruimen:

en een schaal met walnoten:

En dat zijn zeer zeker biologische, duurzame producten. Handgeplukt en getransporteerd per benenwagen of OEK fiets. 8)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-01 14:38

Basszje

Reisvaap!]

Ik denk dat het al goed is als je bewust bezig bent met je voedsel. Dat is al de eerste stap. Als westerse consument kan je nooit helemaal heilig zijn ( en dat word je altijd tegengehouden door sommigen ) . Maar elke stap is er eentje :) .

Bepaalde keuzes zijn beter dan anderen, maar je moet ook je eigen 'gekte' bepalen, hoe je dat in een normaal leven kan inkleden. Zeker vanuit bepaalde lobbies proberen ze altijd te doen alsof je "of helemaal om" moet gaan of "kan je net zo goed hompen vlees kauwen en in een v8 tuffen ". Je kan gewoon bewust zijn naar je vermogen en dat helpt al enorm in vergelijking met helemaal niet.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• Flextrip
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16:36
Ik ben niet zo streng voor mezelf. Zolang het enigszins makkelijk gaat ben ik er bewust mee bezig. De overige momenten ben ik bewust onbewust.

Meeste vlees haal ik bij de biologische slager. Vooral vanwege het dierenwelzijn. Maar voor katten/hondenvoer let ik er niet op omdat ik het teveel gedoe vind nu. In een restaurant vraag ik ook niet naar de herkomst van het vlees.

Groente haal ik veel bij een biologische zelfpluktuin in de buurt. Vooral vanwege de gezelligheid, en omdat ik het het een goed initiatief vind. Zelf eet ik even graag niet-biologische groente.

Af en toe ga ik naar de markt als ik er tijd voor heb. De rest komt bij de supermarkt vandaan.

Langzaam probeer ik meer 'goede' producten te kopen. Maar het moet nu vooral toevallig op m'n pad komen.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

@Flextrip Dus als die sneaky marketeers van @ehtweak het je makkelijker zouden maken verantwoorde producten te eten, dan zou je daarvoor kiezen? :)

• Flextrip
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16:36
CurlyMo schreef op maandag 19 juli 2021 @ 07:42:
@Flextrip Dus als die sneaky marketeers van @ehtweak het je makkelijker zouden maken verantwoorde producten te eten, dan zou je daarvoor kiezen? :)
Ja :Y) . Indien het idd verantwoord is. Maar ik ben niet zo gevoelig voor verpakkingen etc. Meeste wat voorverpakt is, is vaak troep (wel lekker |:( ) . Ik kijk vaak wel op de ingrediënten lijst en als het veel toevoegingen heeft laat ik het meestal liggen. Daarom koop ik tegenwoordig naturel chips.

• chrisborst
  • Laatst online: 07-06 21:53
CurlyMo schreef op zondag 18 juli 2021 @ 22:15:
@hoi1234 gisteren had ik precies zo'n gesprek met een familielid. Die was uiterst kritisch op duurzame producten in de supermarkt. Mijn antwoord was dat ik inderdaad ook niet zeker weet of duurzame producten zijn wat ze zijn. Wat ik wel zeker weet is dat ik een signaal afgeef dat ik bereid ben te betalen voor 'beter' voedsel of duurzamere producten. Dat vind ik al voldoende. Het geeft me een voldaan gevoel wanneer ik de biologische schap en vleesvervangers zie groeien in de supermarkt. Niet alles is wetenschappelijke rationeel te verantwoorden, maar gedragswetenschappelijke invloeden zijn echter ook wat waard.

Aanvullend. De verleiding om het gesprek aan te gaan, mij te falsificeren in mijn keuzes. Graag zelfs. Als iemand een punt heeft, dan stap ik over naar iets anders. Ik ben bereid offers te brengen voor (en heb er de financiële middelen voor) een betere wereld in de bredere zin.
Het grappige is dat biologisch vaak helemaal niet gezonder of voedzamer is. Dit is al meerdere keren wetenschappelijk aangetoond. Daarnaast kan je zelfs beargumenteren dat het slechter is voor het milieu. Want een biologische kip leeft langer en stoot daarmee meer uit per kilo vlees. Zolang kippen worden gehouden voor consumptie zullen we op de grens gaan zitten wat economisch en nog te verkopen is aan de consument.
Het meest duurzame is gewoon die kiloknaller kopen en dan maar de helft.
Idem voor veel groente, die tomaat uit het westland wordt veel duurzamer geteeld dan die organische tomaat uit Spanje.
Ook hier speelt de commercie weer heel op in. Oma's rustieke tomatensoep met biologische organische tomaten en handgedraaide balletjes verkoopt een stuk beter dan gewoon een blik tomatensoep met tomaten uit een mega-kas met een mooie glimmende fabriek erachter.
De consument wil graag voor de gek worden gehouden en vooral een goed gevoel krijgen van hun aankoop. Dus het enige signaal wat jij afgeef is dat je in hun praatje trapt.

En vleesvervangers is een goede eerste stap maar ook daar zitten een hoop haken en ogen aan:
https://businessam.be/zij...ven-eigenlijk-wel-gezond/
Het gaat alleen werken als we dierenvoer (mais, soja, graan) gaan inzetten voor plantaardige producten en de dieren uit de keten halen. Nu gaan we het waarschijnlijk beide doen, dus nog meer ontbossing om al die plantaardige proteïne te kunnen produceren.

Vandaar mijn standpunt, dit moeten via de overheid/EU gaan regelen want bedrijven willen enkel hun product verkopen en maskeren de feiten.
Kijk maar eens de keuringsdienst van waarde over suiker en e-nummers. Alles om te maskeren dat hun product gewoon een lading suiker erin heeft zitten.

Helaas horen jij en ik tot dat kleine groepje die er wel bewust mee bezig is. De andere zeg 80% zal het hun kont roesten, dus enkel regels vanaf bovenaf gaan daarom werken.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Jammer dat je je verhaal onderbouwd met zoveel valse tegenstellingen.
chrisborst schreef op maandag 19 juli 2021 @ 08:55:
[...]
Daarnaast kan je zelfs beargumenteren dat het slechter is voor het milieu. Want een biologische kip leeft langer en stoot daarmee meer uit per kilo vlees. Zolang kippen worden gehouden voor consumptie zullen we op de grens gaan zitten wat economisch en nog te verkopen is aan de consument.
Het meest duurzame is gewoon die kiloknaller kopen en dan maar de helft.
Met een carnivoor leefpatroon wel ja. (Biologisch) vlees moet je als een luxe gaan beschouwen dat je max. twee keer per week eet.
Idem voor veel groente, die tomaat uit het westland wordt veel duurzamer geteeld dan die organische tomaat uit Spanje.
Klopt, daarom beter groente en fruit uit Nederland, dan van ver. Het hoeft echter geen tegenstelling te zijn dat je biologische groente uit Brazilië komt en je niet biologische uit Nederland. Ik prefereer lokaal boven biologisch, en biologisch boven niet biologisch. Waarmee lokaal biologisch nog beter is.
Dus het enige signaal wat jij afgeef is dat je in hun praatje trapt.
Dat is zo lekker makkelijk. Lees het reactie van @Flextrip. Niet iedereen heeft zin om langs de lokale boerderijen te rijden om direct bij de boer te kopen. Als ik één keer in de week bij de groentekraam diezelfde spullen kan kopen, maar dan voor meer geld wegens de overhead. Dan kies ik dan daar bewust voor. Ik ben bereid om meer te betalen voor gemak.

Zo zoek ik ook niet uit waar mijn kleding vandaan komt, maar koop ik kleding met het GOTS keurmerk (als het katoen is). Maar nog liever koop ik hennep. Dat bestaat alleen bijna niet. GOTS is gewoon een wereldwijd erkent keurmerk dat me het gemak geeft om niet zelf de keten te hoeven uitpluizen.
Nu gaan we het waarschijnlijk beide doen, dus nog meer ontbossing om al die plantaardige proteïne te kunnen produceren.
Dat is hetzelfde argument als tegen elektrische auto's wordt aangedragen, want de elektriciteit komt nog steeds uit kolen centrales. Daarom opnieuw een valse tegenstelling. Niet investeren in vleesvervangers is geen optie. Ondanks dat er soms twee ketens naast elkaar bestaan.
Helaas horen jij en ik tot dat kleine groepje die er wel bewust mee bezig is. De andere zeg 80% zal het hun kont roesten, dus enkel regels vanaf bovenaf gaan daarom werken.
Het was gelukkig geen rant naar mij toen ;)

Ik help wel degelijk mijn omgeving de zin van de onzin te scheiden als het gaat om marketing praat. Maar omdat gemak de mens dient, geef ik wel tips hoe ze het 50% goed kunnen doen i.p.v. 100%, want nog altijd beter is dan 0%

Zo zijn er ook familieleden die weigeren op plaatstaal te bakken, want teveel gedoe en ziet er smerig uit. Dan heb ik liever dat ze geëmailleerd kiezen dan toch weer het Tefal pannetje.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@CurlyMo Ik had je getagged vanwege die zonnebrand. Heb je die nou gezien of niet?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Deathchant schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:05:
@CurlyMo Ik had je getagged vanwege die zonnebrand. Heb je die nou gezien of niet?
Jazeker, alleen is de oude nog niet op :)

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:20
Eet carnivoren, bestel mijn vlees zo veel dat kan bij boeren zelf. Weet dat die dieren beter behandeld zijn en echt voer hebben gehad. Wel haal ik ook wel wat bij de slager, turk of supermarkt. Als ik alleen maar grasgevoerd zou eten ben ik +500 euro per maand kwijt.

In de supermarkt kijk ik op de etiketten, biologisch lijkt goed maar zie dat daar aardig wat rotzooi in zit dus dat koop ik dan ook niet.

[Voor 20% gewijzigd door Marc3l op 23-07-2021 18:11]

• lifeguard
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-05 13:56
Ik wil hiermee geen ruzie uitlokken of wat dan ook, maar lees veel dat Bio o zo goed is en beter voor dier en welzijn ...

Een tijd terug las ik dit https://www.rtlnieuws.nl/...-slaan-dierenmishandeling en toevallig ken ik dit bedrijf, en laat die nu ook Beter Leven vlees verkopen aan de retail, en een complete bio-tak in hedel hebben.

Dus die vlieger gaat helaas ook niet altijd op.
Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee