Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sassymousasi
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13-06-2023
lifeguard schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:31:
Ik wil hiermee geen ruzie uitlokken of wat dan ook, maar lees veel dat Bio o zo goed is en beter voor dier en welzijn ...

Een tijd terug las ik dit https://www.rtlnieuws.nl/...-slaan-dierenmishandeling en toevallig ken ik dit bedrijf, en laat die nu ook Beter Leven vlees verkopen aan de retail, en een complete bio-tak in hedel hebben.

Dus die vlieger gaat helaas ook niet altijd op.
Dat hele bio is een wassen neus. Je kan daar niet op vertrouwen.

Wil je daadwerkelijk echt goed vlees hebben moet je bij de bron gaan zitten en kijken hoe het daar aan toe gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Gonadan schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 16:57:
Recent kwam ik 'Boeren en Buren' tegen wat een soort lokale marktplaats is waar je dan kunt bestellen. Geselecteerde producenten uit de regio bieden dan producten aan en leveren het op een centrale ophaallocatie, daar kan je dan zelf je spullen ophalen. Klinkt wel interessant dus dat ga ik binnenkort eens proberen.
Vooral mijn wederhelft is er best wel druk mee bezig om alles verantwoord te kopen/koken.

Zo hebben wij in de buurt ook een soort gelijks boeren marktwinkel waar alles lokaal gemaakt wordt daar verkocht. Yoghurt was wel even wennen tegenover de supermarkt soorten :P Dat is niet namelijk perfect industrie spul. ;) Vind het idee leuk best goed zo'n verzamel punt waar boeren hun spul verkopen.
En als je de groenten koopt moet je ze ook zelf ook goed wassen (grond hangt er nog vaak aan). Krijg hierbij een veel beter gevoel bij dan een Bio label in de supermarkt.

Maar thuis zijn we ook vooral bezig met groenten kweken. Stuk tuin leeg gehaald en begonnen met kweken. Behalve courgettes (verdomme dat is net onkruid) gaat het nog niet zo heel best maar we doen ons best. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:04
@Prutzertje
Wij zijn ook zelf bezig met kweken van groentes en fruit. Daar haal ik oprecht echt heel veel voldoening uit en je eet ook best gevarieerd.

Hoe makkelijk het wel niet is om een kleine kist met wat bosuien te hebben staan, als je het nodig hebt pak je zo wat uit de tuin echt ideaal.
Echte aanraders voor in de moestuin vind ik naast de courgette (echt net onkruid inderdaad haha) de sperzieboon en verschillende soorten bietjes en sla. Dat is redelijk hufter proof en echt heel erg lekker uit eigen tuin! heeft niet veel dagen nodig om te kunnen oogsten dus kan je in stapjes zaaien en oogsten.
Wij eten bijna iedere week sperziebonen van 2 a 3 plantjes en echt lekker ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Wozmro schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:48:
Ik heb zelf al een hele tijd een aluinsteen tegen okselgeur. Met zo’n steentje kan je een heel leven doen denk ik.
Dit is wel echt een top tip! Werkt net zo goed als aluminiumoxide maar dan zonder de chemische troep en zonder de bijwerkingen (iets teveel gaf al enorme jeuk). Blokje koste hier € 2,50 t.o.v. zo'n flesje van € 15,- waar ik een half jaar mee deed.

Aluin blijkt net als koken op plaatstaal al sinds de eeuwen beproefd te zijn d:)b .

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• CurlyMo
  • Nu online
Ik vind het wel een serieus goeie uitwisseling met @Raymond P in het Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 topic. Of Seepje wel een duurzamer alternatief is t.o.v. bijv. Dreft.
Raymond P schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 22:40:
Naast water is sodium lauryl sulfaat het meestvoorkomende ingrediënt in hun afwasmiddelen.
SLS wordt gewonnen uit palmolie. Palmolie is niet zo duurzaam, wel erg goedkoop.
Wel leuk dat ze het tweede ingrediënt met duurzame biobrandstof uit India importeren.
Ik denk dat ik zelf liever een flesje Dreft geproduceerd zie uit afgedankte olien.
Mijn antwoord
CurlyMo schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 23:01:
[...]
Daar doen ze zelf niet geheimzinnig over. Ze zeggen zelf dat het (zo) verantwoord(e) (als mogelijk) palmolie is
Zelf gebruiken we Seepje als handzeep, afwasmiddel. Als wasmiddel gebruiken we 5L flessen Ecover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:26
Drie kwart van de palmolie productie in Indonesië is door RSPO "gecertificeerd". Dat doet toch wel vermoeden dat het geen zuiver keurmerkje is?
Zo verantwoord mogelijk betekent in dit geval (en in vele andere gevallen ook) gewoon dat de "welvaart" van personen betrokken in het productieproces (inclusief de personen die nog nooit een palm gezien hebben) met een te hoge factor meeweegt.
Ondertussen is er de afgelopen 20 jaar onder dat keurmerk een substantiële hoeveelheid regenwoud gekapt om aan de vraag te voldoen voor onze hazelnootpasta en hagelslag.

Duurzaam en palmolie gaan gewoon niet hand in hand. En zolang een vaatje verse palmolie goedkoper is dan een vaatje gebruikt frituurvet zal daar ook weinig aan veranderen.

Ik realiseer mij trouwens wel dat de anionogene oppervlakte-actieve stoffen in Dreft / afwasmiddel voor een goed deel ook gewonnen wordt uit goedkope palmolie. Met als grote kanttekening dat daar dus ook wel eens een vaatje gebruikt frituurvet doorheen gemengd kan zijn, en dat is bij een producent zoals Seepje dus absoluut niet mogelijk. :)

Greenwashing vind ik een enorm vieze marketing methode.
Het is mij niet helemaal duidelijk of Seepje zich daaraan schuldig maakt of dat ze zelf ook slachtoffer zijn.

---

Zelf ben ik / zijn wij niet actief bezig met duurzaam boodschappen doen, maar kopen als dat mogelijk is wel lokaal met een voorkeur voor lokaal geproduceerd en een harde eis voor regionaal/landelijk in seizoen.
Bij producten waarbij dat niet mogelijk is kijk ik wel kritisch naar het etiket. Pindakaas mag van mij bijvoorbeeld wel pindakaas zijn, en dus geen palmoliekaas met mogelijk sporen van pinda.

Ik was mijn handen trouwens met aleppo zeep en een flesje Dreft gaat hier bijna een jaar mee.
Bewust omgaan met zeep is bijna verloren kennis. ;)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Raymond P schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 16:40:
Greenwashing vind ik een enorm vieze marketing methode.
Het is mij niet helemaal duidelijk of Seepje zich daaraan schuldig maakt of dat ze zelf ook slachtoffer zijn.
Dank voor al je uitleg. Ik realiseer me wel dat er nog een verschil is tussen groen en groen(er).

Kijken we naar Marcel's Green Soap
GEBRUIKEN JULLIE BESTANDDELEN VAN PALM EN KOKOSNOOT?

Ja. Wij gebruiken zowel bestanddelen van palm- als kokosnoot. Onze leveranciers van palm- en kokosnootolie bestanddelen zijn allemaal Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO) gecertificeerde duurzame palmolie leveranciers. Daarmee ondersteunen we groeiende duurzame palm- en kokosolie producten. RSPO is de enige organisatie die actief werkt aan duurzame palmolie producten. Bij deze organisatie zijn ook partijen als het WNF, Greenpeace en Oxfam Novib aangesloten. Meer info vind je op www.rspo.org.
Of Ecover:
Gebruikt Ecover duurzame palmolie?

Ja, dat doen we.
Wij zijn lid van RSPO – de Roundtable on Sustainable Palm Oil – en wij kopen palmolie en palmkernolie in met RSPO-certificering, zodat wij alle palmolie in onze producten kunnen verantwoorden. RSPO stelt wereldwijde normen op voor het duurzaam telen, oogsten en produceren van palmolie.
Door binnen de gehele leveringsketen van akker tot eindproduct actief te zijn, zorgt RSPO ervoor dat de palmolieproductie voldoet aan strikte milieu- en sociale normen.
Meer informatie over de verplichtingen van RSPO en Ecover lees je hier: http://www.rspo.org/members/272/ecover-nv
Lush is ook niet categorisch palmolie vrij.
https://www.zaailingen.co...wel-of-niet-palmolievrij/

Dat schiet dus ook niet op. Ik ga eens kijken of ik wasmiddel, afwasmiddel en zeep zonder palmolie kan vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
CurlyMo schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 17:29:
Dat schiet dus ook niet op. Ik ga eens kijken of ik wasmiddel, afwasmiddel en zeep zonder palmolie kan vinden :)
Zeep: Alleppo of Werfzeep
Werfzeep is ook geschikt als (af)wasmiddel.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:44
Lang geleden (meer dan 10j geleden) hoorde ik eens een directeur of ceo van ecover, ik weet het niet meer, op de radio.

En die zei rechtuit: onze producten zijn niet milieuvriendelijk want het milieu wordt er niet beter van. Ze zijn wel wat minder slecht dan de klassieke producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Met als kanttekening dat als iedereen Aleppo zeep gaat gebruiken het aantrekkelijk wordt om de olijf/laulierbes olie te vervangen met palmolie zoals bijvoorbeeld Marseille zeep. :+

Je kan kijken naar de (niet vloeibare lijn van) Klok https://www.klok-eco.nl
Die dragen ook een labeltje uitgegeven op Europees niveau (in plaats van een non-profit organisatie) wat uiteindelijk de weg baant voor wet en regelgeving.

[ Voor 6% gewijzigd door Raymond P op 27-08-2021 18:27 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Vloeibare zeep is wel zo makkelijk. Vaak wat minder vettig. Aleppo heeft ook vloeibare zeep dat is mooi.

@Yaksa Ik zie van Werfzeep alleen maar zeepblokken, geen vloeibaar spul. Wat is van hun aan te raden voor de (af)was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Raymond P schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 18:23:
Je kan kijken naar de (niet vloeibare lijn van) Klok https://www.klok-eco.nl
Wat is er specifiek mis met de vloeibare lijn. Dat maakt het wel iets makkelijker dan zelf je (af)wasmiddel te maken.

De klokbox maakt het namelijk ook financieel wel aantrekkelijk.
https://www.klok-eco.nl/product/klokbox/

[ Voor 14% gewijzigd door CurlyMo op 27-08-2021 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Daar is niets mis mee, maar je wilt ontsnappen van palmolie?
Om moderne vloeibare zeep te maken wordt vaak sodium laureth sulfaat gebruikt (zo ook bij Klok). Op dit moment hoeft er voor de oorsprong van die stof geen uitleg gegeven te worden. Maar je kan ervan uit gaan dat het grootste deel palmolie zal zijn.
Als je je geld wilt laten spreken dan kan je natuurlijk ook iets uit de selectie met dat keurmerk pakken.

Bij het maken van traditionele zeep mix je olie en een beetje water met natriumhydroxide voor harde zeep of kaliumhydroxide voor zachte/vloeibare zeep. Omdat je wilt dat die stoffen volledig reageren doe je net wat meer olie in het mengsel dan nodig.
Vandaar dat die meestal net een beetje vetter aanvoelen.
Vroegah werd afwasmiddel daarom ietswat minder vettig gemengd, schone vaat en kale plaatstalen pannen. ;)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Raymond P schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 21:37:
Daar is niets mis mee, maar je wilt ontsnappen van palmolie?
Klopt, maar gemak dient de mens. Dus als ik direct vloeibare zeep weet te kopen zonder palmolie dan nog beter. Ben ook best wel bereid te betalen voor gemak, maar wel graag écht duurzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
CurlyMo schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 21:04:
Vloeibare zeep is wel zo makkelijk. Vaak wat minder vettig. Aleppo heeft ook vloeibare zeep dat is mooi.

@Yaksa Ik zie van Werfzeep alleen maar zeepblokken, geen vloeibaar spul. Wat is van hun aan te raden voor de (af)was?
Ja, dan komt het op een (klein) beetje zelfwerkzaamheid aan.
Je moet het namelijk vloeibaar maken.
Zie deze blog.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
Ik koop zoveel mogelijk bio-huismerk en groenten/fruit van Nederlandse oorsprong. Vlees doen we ook biologisch en max 3x per week.

Enige waar ik echt express fout in ben is head and shoulders anti roos - kan geen goede milieuvriendelijke variant vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Basekid schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 22:19:
Enige waar ik echt express fout in ben is head and shoulders anti roos - kan geen goede milieuvriendelijke variant vinden.
Soak and Float van de Lush?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
CurlyMo schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 21:52:
[...]

Klopt, maar gemak dient de mens. Dus als ik direct vloeibare zeep weet te kopen zonder palmolie dan nog beter. Ben ook best wel bereid te betalen voor gemak, maar wel graag écht duurzaam.
Lastig. Want zo ver zijn we nog niet echt.
Je kan naar profi spul kijken, die gebruiken APG en DDAC. Maar je zal niet vrolijk worden van die prijzen.
APG (erg nieuw) wordt op dit moment vooral gemaakt van kokosnoten, maar kan ook weer gemaakt worden van palmpitten.

Een stukje achtergrond is wellicht ook handig voor je. Iets meer dan 50% van de palmolie die nu wordt geimporteerd (Europa) wordt verwerkt tot biobrandstof. In 2030 moet dat uitgefaseerd zijn.
Over een paar jaar is er dus een enorme overproductie
palmolie en kan je je voorstellen dat SLS (en APG) productie alleen maar goedkoper gaat worden.

Je moet ook wel een onderscheid maken tussen zeep en afwasmiddel. Zeep is vrijwel altijd net zo makkelijk in poedervorm te gebruiken.
Imho is je beste optie gewoon bewust omgaan met whatever afwasmiddel je kiest terwijl we wachten op regulering. :)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Raymond P schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 22:32:
[...]

Lastig. Want zo ver zijn we nog niet echt.
Ligt het aan mij of vind ik op https://www.greenjump.nl/Categorie/Huis toch allerlei zeep en (af)wasmiddel zonder palmolie? Ook werfzeep dus dat ik wel makkelijk :)

Voorbeeldje:
Wasmiddel: https://www.sonett.eu/pro...n/laundry-liquid-lavender
Afwasmiddel: https://www.sonett.eu/pro...hwashing-liquid-calendula
Handzeep: https://www.sonett.eu/pro...izieren/hand-disinfectant

@Raymond P Kan jij dat nog doorprikken?

[ Voor 30% gewijzigd door CurlyMo op 27-08-2021 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Mooi gevonden, dat is inderdaad de laatste generatie afwasmiddel op APG basis.
Gezien de prijs ben ik wel benieuwd hoe waterig die is. :+ Een litertje van Ecolab kost 25 euro.

Leuk detail: hun vloeibare wasmiddel is dus op raapolie basis, dat mocht afaik vanaf 2020 niet meer als ingredient voor biobrandstof gebruikt worden. Geen palmolie maar zeker ook niet duurzaam (biodiversiteit/bijen).

Met een traditionele zeep (zoals werfzeep) zou ik niet graag afwassen.

Edit: Sonnet zou zomaar een goed duurzaam voorbeeld kunnen zijn. Ik weet dat in Duitsland raapvelden gebroken worden met bloemenstroken.

[ Voor 12% gewijzigd door Raymond P op 27-08-2021 22:58 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• his.dudeness
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-08 20:25

his.dudeness

The Dude Abides.

CurlyMo schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 22:08:
Hebben jullie dus nog tips voor goede duurzame zonnebrand?
Deathchant schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:20:Mijn vriendin heeft jarenlang bij lush gewerkt dus hier ook alleen maar troepvrije cosmetica.
Zonnebrand: https://shop.loveli.care/sun-care/
Als jullie meer willen weten over zonnebrand: Safer Sunscreens - Nature’s Approach to UV Protection.pdf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5O_tW23n3B_N9ttew7tl6rSmus8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B7Q4X6atrivZspNrlW60dIsl.jpg?f=fotoalbum_large
Punkrocker schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:22:
Ik probeer altijd wel op te letten of ik Nederlandse waar koop in de supermarkt. Heb dan het (naïeve?) idee dat er dan in ieder geval minder kilometers mee gemaakt zijn.
Helaas zit het economische systeem zo in elkaar dat vaak zelfs Nederlandse etenswaren eerst naar verre landen op vakantie moeten, voordat ze bij ons zelf in de schappen liggen: Keuringsdienst van waarde fragment
Raymond P schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 16:40:
Drie kwart van de palmolie productie in Indonesië is door RSPO "gecertificeerd". Dat doet toch wel vermoeden dat het geen zuiver keurmerkje is?
Dat soort partijen zijn niet alleen slecht voor het milieu, maar ook (zeer) slecht voor de ontwikkeling van arme landen: "How to Keep Poor Countries Poor — The Absurdity of Comparative Advantage"

[ Voor 39% gewijzigd door his.dudeness op 28-08-2021 05:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Raymond P schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 22:55:
Edit: Sonnet zou zomaar een goed duurzaam voorbeeld kunnen zijn. Ik weet dat in Duitsland raapvelden gebroken worden met bloemenstroken.
Het is een Duits bedrijf dus 1 en 1 zou zomaar 2 kunnen zijn.
Het blijft toch bizar dat er (al jaren) prima alternatieven zijn maar we op een gegeven moment zijn uitgekomen op milieu en gezondheid schadelijk spul.

Net als plaatstaal vs teflon, aluin vs aluminium, hennep vs katoen, caroteen vs microplastic en zink :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:04

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Ik word altijd een beetje allergisch van de haat tegen palmolie. Het is niet het product wat het probleem is, het is de schaal.
Of het nu kokos is of een andere vervanger, zodra het op de schaal gebruikt gaat worden als nu palmolie gebruikt wordt zal het weer misstanden regenen en zal de duurzaamheid het raam uit gaan (voor zover die er überhaupt al is). :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
sassymousasi schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:34:
Dat hele bio is een wassen neus. Je kan daar niet op vertrouwen.

Wil je daadwerkelijk echt goed vlees hebben moet je bij de bron gaan zitten en kijken hoe het daar aan toe gaat.
Waarbij je je dan weer rot schrikt van wat er in de keten allemaal kan gebeuren. Dan heb je een mooi verhaal van runderen die lang en vrij kunnen leven, maar is het traject tot biefstuk alsnog niet je van het. Het blijft allemaal lastig en compromissen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Er is niets mis met palmolie, een uitermate efficient plantje.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Gonadan schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 10:10:
Ik word altijd een beetje allergisch van de haat tegen palmolie. Het is niet het product wat het probleem is, het is de schaal.
Vanzelfsprekend, dus moet je het ingrediënt in relatie tot de omstandigheden bekijken waarop het wordt gewonnen. Op dit moment is palmolie dus niet te prefereren, maar raapzaad (mits in de EU geteeld) wel.

Idealiter vervangen we een hele boel veeland met raapzaad / soja zodat we deze ingrediënten duurzaam kunnen blijven telen. Met grote zeewier plantages aan de kust of bij windmolens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gonadan schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 10:12:
[...]

Waarbij je je dan weer rot schrikt van wat er in de keten allemaal kan gebeuren. Dan heb je een mooi verhaal van runderen die lang en vrij kunnen leven, maar is het traject tot biefstuk alsnog niet je van het. Het blijft allemaal lastig en compromissen.
Tja...

https://www.hoevevredeveld.nl/winkel

Een paar weken geleden hoorde ik bij de lokale (zorg)boerderij dat er weer eens een koe geslacht zou worden. En ik kreeg zelfs nog aangewezen welke Hereford er binnenkort in de koeling zou liggen.
Aangezien de mensen die daar werkzaam zijn allemaal een 'rugzakje' hebben, is hun aandacht en adoratie voor wat ze daar doen buitengewoon intensief, soms zelfs aandoenlijk. Maar wel oprecht! :)
M.a.w. dan krijg je een heel enthousiast verhaal te horen hoe koe xyz het heel goed gehad heeft, veel knuffels gekregen heeft, maar dat ze binnenkort toch echt naar de slager gaat. En dan gaat slagerij Van Norel in Oldebroek aan het werk en zal koe yxz in kleine stukjes in de vriezer doen laten belanden. 8)
https://www.hoevevredeveld.nl/koeien

Afijn, afgelopen zaterdag wederom eens langs geweest. Weer wat uitstekende producten uit de polder meegenomen (rauwe melk, aardappels, uien, honing, en wat kruiden). En daar lagen wat mooie stukken vlees van de eerder genoemde koe xyz.

Ben ik er bij geweest toen koe xyz werd opgehaald en in stukken gesneden door de slager? Nee, dat niet.
Maar qua transparantie is dit toch wel het hoogst haalbare wat je als 'gewone' consument kunt krijgen. Lijkt me... Toch?

Dus, voor die ene keer per week dat we vlees eten, is het, in onze ogen, een verantwoord stukje, en lekker! (ook niet onbelangrijk).

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
@Gonadan Is het een idee dat je wat reacties hier pinned?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
ehtweak schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 11:07:
[...]

Tja...

https://www.hoevevredeveld.nl/winkel

Een paar weken geleden hoorde ik bij de lokale (zorg)boerderij dat er weer eens een koe geslacht zou worden. En ik kreeg zelfs nog aangewezen welke Hereford er binnenkort in de koeling zou liggen.
Aangezien de mensen die daar werkzaam zijn allemaal een 'rugzakje' hebben, is hun aandacht en adoratie voor wat ze daar doen buitengewoon intensief, soms zelfs aandoenlijk. Maar wel oprecht! :)
M.a.w. dan krijg je een heel enthousiast verhaal te horen hoe koe xyz het heel goed gehad heeft, veel knuffels gekregen heeft, maar dat ze binnenkort toch echt naar de slager gaat. En dan gaat slagerij Van Norel in Oldebroek aan het werk en zal koe yxz in kleine stukjes in de vriezer doen laten belanden. 8)
https://www.hoevevredeveld.nl/koeien

Afijn, afgelopen zaterdag wederom eens langs geweest. Weer wat uitstekende producten uit de polder meegenomen (rauwe melk, aardappels, uien, honing, en wat kruiden). En daar lagen wat mooie stukken vlees van de eerder genoemde koe xyz.

Ben ik er bij geweest toen koe xyz werd opgehaald en in stukken gesneden door de slager? Nee, dat niet.
Maar qua transparantie is dit toch wel het hoogst haalbare wat je als 'gewone' consument kunt krijgen. Lijkt me... Toch?

Dus, voor die ene keer per week dat we vlees eten, is het, in onze ogen, een verantwoord stukje, en lekker! (ook niet onbelangrijk).
Toen ik klein was werd er door de buren(gezin met 5 kinderen, grotendeels zelfvoorzienend, tegenwoordig zou men daar televisie over maken) ieder jaar een varken gekweekt en geslacht.
Opgekweekt met etensresten, gekookte aardappelen uit de tuin, haver,...

Slachten gebeurde op het koertje, heb ik meermaals mogen aanschouwen als kleuter.
Eerst met een grote hamer een paar tikken op de kop als verdoving en dan maakte de slachter-aan-huis met een mes een groot gat in de keel.
Dan met de gasbrander al het haar er af, lekker geurtje.
En dan de verwerking in het waskot, varken op een grote houten plank tegen de muur voor de volledige ’demontage’.

Voor mijn werk later ook wel eens in industriële slachterijen geweest. De efficiëntie werkwijze is heel erg brutaal. Aan het begin van de band zie je de dieren omvallen en een paar minuten later hangen ze met nog trillende spieren in de vriezer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
ehtweak schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 11:07:
Toch is dat nu net wel waar ik het over heb. Het regent onderhand varianten van duurzaam en 'diervriendelijk' vlees waar je al goed moet opletten welke de claim überhaupt waar maken.
Gezien de vele misstanden bij slachterijen die in het nieuws kwamen ben ik ooit eens gaan zoeken naar hoe het in z'n werk gaat bij de bewustere partijen. Daar is echter nooit iets over te vinden terwijl het wat mij betreft ook een extra verkoopargument kan zijn als ook het transport en de slacht enigszins normaal gebeurt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
CurlyMo schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 10:49:
Vanzelfsprekend, dus moet je het ingrediënt in relatie tot de omstandigheden bekijken waarop het wordt gewonnen. Op dit moment is palmolie dus niet te prefereren, maar raapzaad (mits in de EU geteeld) wel.

Idealiter vervangen we een hele boel veeland met raapzaad / soja zodat we deze ingrediënten duurzaam kunnen blijven telen. Met grote zeewier plantages aan de kust of bij windmolens.
Het punt is alleen dat de consument dat niet snapt. Die horen dat palmolie slecht is dus willen wat anders. Dan gaat Unilever of welke andere niet-bewuste partij ook spulletjes verkopen met andere rommel erin en dat aanprijzen met 'geen palmolie'.
Netto dan niets beter of duurzamer, maar gewoon marketing.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het enige wat ik van die bewuste koe xyz verder weet, is dat 'ie in een losse trailer, individueel naar Oldenbroek is gegaan.
En weer terugkwam, in vacuüm verpakte diepvrieszakjes.

Moeten ze die koe dan eerst een bodycam omdoen, zodat via YT/LiveStream te zien is hoe 'ie aan z'n einde kwam? ;)
Krijg je weer van dat gedoe met tere zieltjes en NSFW restricties. :+

[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 28-08-2021 15:06 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Je kunt weer eens sarcastisch gaan doen, of m'n post gewoon serieus nemen. Ik prefereer het tweede. :)

De laatste jaren is er heel wat naar buiten gekomen over hoe slecht het soms gesteld is qua transport of behandeling voorafgaand aan de slacht. Wat helaas vaak inderdaad eerst met verborgen camera's bewezen moet worden.
Het is bijzonder hoe gesloten die wereld is, dat zegt waarschijnlijk wel genoeg. De meeste consumenten steken het liefst de kop in het zand, maar áls ik dan al de moeite neem om echt een goed stukje vlees te zoeken ben ik ook wel benieuwd naar de hele keten. Helaas zit daar dan meestal een onbekend stuk tussen.

* En dat doe ik echt niet altijd. Veel vlees haal ik gewoon bij de lokale slager die veel uit de regio haalt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik doe helemaal niet sarcastisch, maar ben gewoon realistisch!

Er wordt idd veelal gesjoemeld met het zogenaamde welzijn in allerlei voedselketens. Zowel op dierlijk als menselijk gebied. En de vele opgeklopte feel-good marketing bs kennen we allemaal. Vervolgens blijkt in de praktijk dat in realiteit zaken toch wel ff iets anders gaan en veel minder poëtisch dan ons wordt voorgespiegeld c.q. wat we graag zouden willen geloven... :X

Want uiteindelijk telt voor vrijwel alle ondernemers (vooral de hele groten) slechts één ding: hoe hark ik zoveel mogelijk pecunia binnen. :-(

Om terug te komen op koe xyz. Ik ga er vanuit dat wat ze me op de boerderij vertellen, de werkelijkheid is. M.a.w. dat die koe redelijk cow-happy is geweest en op een 'nette' manier in de diepvries belandt.
Maar ik ben er niet bij, gedurende die hele keten. Vandaar dat ik die bodycam oplossing aangaf. Klinkt wellicht absurd, maar uiteindelijk doen we dat ook met agenten omdat we daar ook niet meer geloven wat iemand beweert. Dus tja...

Hoe zou je anders die hele weg, die koe xyz aflegt, dan moeten registreren en valideren?
Weet jij een betere manier, dan de boer(in) op z'n woord geloven?

BTW: met alle mogelijkheden tot datamanipulatie heden ten dage, is natuurlijk ieder administratief traject manipuleerbaar. Van het simpel vervalsen van formuliertjes tot aan deep-fake toe. :|

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 28-08-2021 16:51 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
CurlyMo schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 10:49:
[...]

Raapzaad uit de EU is niet per definitie beter. :)
En grote velden van whatever is dus helemaal niet fantastisch (zie raapzaad).
Intensieve eentonige landbouw heeft flinke gevolgen op lange termijn.

Voor het gros van de problemen is er gewoon geen echte oplossing op dit moment. Het is zoals @Gonadan aankaart een kwestie van verschuiven.

Dat was ook mijn kernpunt, zo'n flesje Dreft is niet noodzakelijk minder duurzaam dan een flesje afwasmiddel van Seepje met fancy labels.

Bewustwording is imho een goede eerste stap, helemaal als verandering op grote schaal niet realistisch is.

@ehtweak Deep-fake koeien, dat zijn Argentijnse paardjes #nofilter?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Raymond P schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 17:39:
[...]
Raapzaad uit de EU is niet per definitie beter. :)
En grote velden van whatever is dus helemaal niet fantastisch (zie raapzaad).
Intensieve eentonige landbouw heeft flinke gevolgen op lange termijn.
Verandering gaat in stappen. Dus van grote stukken land vol met vee dat soja eet naar raapzaad is al winst. Als we dat vervolgens weten om te buigen naar strokenteelt e.d. dan nog beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Stukken land vol vee? Die (max) 10 koeien per hectare? :+

Neen, de problematiek bij veeteelt ligt vooral achter de deurtjes.
Of als het nieuwe "buitenstallen" zijn: achter de tralies bij het wegvouwen van de muren.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Raymond P schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 21:00:
Stukken land vol vee? Die 10 koeien per hectare? :+

Neen, de problematiek bij veeteelt ligt vooral achter de deurtjes.
Of als het nieuwe "buitenstallen" zijn: achter de tralies bij het wegvouwen van de muren.
Soms is het prettig als je letterlijk reageert op mijn berichten. Zoals bij palmolie en zeep, maar soms is het goed als je de strekking volgt :) Dat niks in een keer perfect is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Het punt is dat zulke stappen juist wel perfect moeten zijn. Keer op keer faalt de regulering doordat er creatief mee om wordt gegaan.
En lukt het (deels) wel dan zie je slechts een verplaatsing van het probleem naar een ander land of werelddeel.

Nederland is overigens al jaren een van de grootste exporteurs van vlees waarvan maar een klein deel doorvoer is. De landen om ons heen hebben strakkere regeltjes...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Raymond P schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 21:35:
Het punt is dat zulke stappen juist wel perfect moeten zijn. Keer op keer faalt de regulering doordat er creatief mee om wordt gegaan.
Ik zou ook niets liever willen dan dit...
Nederland is overigens al jaren een van de grootste exporteurs van vlees waarvan maar een klein deel doorvoer is. De landen om ons heen hebben strakkere regeltjes...
Oftewel, zet een zooi van die veehouderij om naar plantaardig. Dat is wat ik eerder ook zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dat is alleen maar slecht en zal het probleem alleen maar verschuiven. De huidige situatie is ontstaan door vraag en aanbod, zolang daar niets aan verandert kan je ook niet zomaar van alles omgooien. Het begint met bewustwording van de consument. Dat moet je zien te stimuleren.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
ehtweak schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 16:49:
Ik doe helemaal niet sarcastisch, maar ben gewoon realistisch!

Er wordt idd veelal gesjoemeld met het zogenaamde welzijn in allerlei voedselketens. Zowel op dierlijk als menselijk gebied. En de vele opgeklopte feel-good marketing bs kennen we allemaal. Vervolgens blijkt in de praktijk dat in realiteit zaken toch wel ff iets anders gaan en veel minder poëtisch dan ons wordt voorgespiegeld c.q. wat we graag zouden willen geloven... :X

Want uiteindelijk telt voor vrijwel alle ondernemers (vooral de hele groten) slechts één ding: hoe hark ik zoveel mogelijk pecunia binnen. :-(

Om terug te komen op koe xyz. Ik ga er vanuit dat wat ze me op de boerderij vertellen, de werkelijkheid is. M.a.w. dat die koe redelijk cow-happy is geweest en op een 'nette' manier in de diepvries belandt.
Maar ik ben er niet bij, gedurende die hele keten. Vandaar dat ik die bodycam oplossing aangaf. Klinkt wellicht absurd, maar uiteindelijk doen we dat ook met agenten omdat we daar ook niet meer geloven wat iemand beweert. Dus tja...

Hoe zou je anders die hele weg, die koe xyz aflegt, dan moeten registreren en valideren?
Weet jij een betere manier, dan de boer(in) op z'n woord geloven?

BTW: met alle mogelijkheden tot datamanipulatie heden ten dage, is natuurlijk ieder administratief traject manipuleerbaar. Van het simpel vervalsen van formuliertjes tot aan deep-fake toe. :|
Misschien is het goed om de discussie eens los te zien van koe xyz en daarmee niet de hele wereld op jouw eigen scenario te betrekken.

Als je de boer daadwerkelijk persoonlijk kunt spreken en heb de vraag kunt stellen dan kan je er inderdaad achter komen of hij daar echt bewust mee bezig is geweest. En als hij dat daadwerkelijk gedaan hebt bij jouw adres dan snap ik dat je vertrouwt dat het goed zit.
Nu de echte wereld, daar kan je de boer meestal niet spreken. Steeds vaker is er een online aanbieder met bezorgdienst, of loopt de handel via tussenpartijen zoals slagers of van die landmarkt-achtige constructies. Dan kom je er meestal niet of heel moeilijk achter hoe ze daarmee om gaan.
Wil je het dan echt weten dan zal je op onderzoek uit moeten gaan en zelf langs de hele keten vragen gaan stellen. Zo'n initiatief die boeren en buren uit de OP doet dat ook daadwerkelijk, maar ik heb daar dan weer geen tijd voor (over). :P

Wel moet ik zeggen dat ik nu net toevallig zie dat het aan het veranderen is. Grutto (koop een koe) heeft tegenwoordig wel een duidelijk beeld van de slacht en daar inhoudelijke informatie over. Dat is positief. Natuurvlees zegt er nog steeds helemaal niet over.
(En nu kan ik de andere adressen waar ik toen naar keek natuurlijk niet meer vinden, zal je net zien :+)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
CurlyMo schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 22:15:
[...]

Ik zou ook niets liever willen dan dit...

[...]

Oftewel, zet een zooi van die veehouderij om naar plantaardig. Dat is wat ik eerder ook zei.
Op een hectare land verbouw je 4500 kg raapzaad.
Hetzelfde stukje land kan je grofweg 6000 varkens slachtrijp (90kg) op opkweken in dezelfde periode.

Als je 540.000 kg varkensvlees vervangt door 4.500 kg raapzaad dan realiseer je je wel dat er ergens gaten vallen toch?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Raymond P schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 09:42:
[...]
Als je 540.000 kg varkensvlees vervangt door 4.500 kg raapzaad dan realiseer je je wel dat er ergens gaten vallen toch?
Dat realiseer ik me, maar daar zit de bewustwording en veranderingen. Dat het varkensvlees veel duurder wordt.

Qua duurzame chocopasta: no sugar daddies. Daar zit zonnebloemolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Als je dat opschaalt creëer je meer dan alleen bewustwording en verandering, honger hoort ook in dat rijtje thuis.
En zolang de trend voortzet van inzet van circulaire reststromen voor dierenvoeding kan je dus ook geen mensen voeden in plaats van die varkens/koeien/kippen.

Zoals @Gonadan schrijft: als daar geen stimulans voor is dan kan je er gewoon vanuit gaan dat er 4 jaar later Partij voor de Speklap gestemd wordt.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Raymond P schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 09:42:
[...]

Op een hectare land verbouw je 4500 kg raapzaad.
Hetzelfde stukje land kan je grofweg 6000 varkens slachtrijp (90kg) op opkweken in dezelfde periode.

Die vergelijking gaat natuurlijk wel fors mank:
De aandacht en extra resources die benodigd zijn om die 6K varkens vet te mesten, staan in geen vergelijking met de werkzaamheden die een veld met raapzaad vereist...
Laten we ook de 'output' niet vergeten. En dan bedoel ik niet de vleesopbrengst, maar al die andere output... (letterlijk)

M.a.w. hoeveel input (energie, arbeid, voedingsstoffen, kapitaal) heb je nodig voordat je kunt oogsten?
Bovendien wissel je per jaar (dat zou tenminste wel moeten) van akkerbouwproduct, bij levende have gaat/kan dat niet zomaar.

Leuk voorbeeld in deze context is de serie Clarkson's farm op Amazon! d:)b
Wikipedia: Clarkson's Farm
Over de 'simpele' stadmens die wel ff denkt boer te worden. Je ligt helemaal in een deuk. Maar het laat ook zien hoe lastig het is om te boeren...

[ Voor 20% gewijzigd door ehtweak op 29-08-2021 11:11 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gonadan schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 09:30:
[...]

Misschien is het goed om de discussie eens los te zien van koe xyz en daarmee niet de hele wereld op jouw eigen scenario te betrekken.
Het was ook slechts een voorbeeld hè. ;)
Wil je het dan echt weten dan zal je op onderzoek uit moeten gaan en zelf langs de hele keten vragen gaan stellen. Zo'n initiatief die boeren en buren uit de OP doet dat ook daadwerkelijk, maar ik heb daar dan weer geen tijd voor (over). :P
Nog afgezien van de praktische onmogelijkheid; je kunt nou eenmaal niet alles checken.
En ook hier speelt gemak een rol. Je zegt het zelf al "ik heb daar dan weer geen tijd voor (over)" En dat is natuurlijk koren op de molen (leuke uitdrukking in dit verband) van de commercie. :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
ehtweak schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 10:56:
[...]

Die vergelijking gaat natuurlijk wel fors mank:
De aandacht en extra resources die benodigd zijn om die 6K varkens vet te mesten, staan in geen vergelijking met de werkzaamheden die een veld met raapzaad vereist...

M.a.w. hoeveel input (energie, arbeid, voedingsstoffen, kapitaal) heb je nodig voordat je kunt oogsten?
Bovendien wissel je per jaar (dat zou tenminste wel moeten) van akkerbouwproduct, bij levende have gaat/kan dat niet zomaar.
Ja natuurlijk is dat mank. Dat is exact mijn punt.
Als je een industrie goed voor grofweg jaarlijks 10 miljard aan export lam legt dan leg je ook die input (en output) plat. Dat heeft verregaande gevolgen en is absoluut geen oplossing.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Zojuist reactie gehad van Sonett:
Dear CurlyMo,

thank you so much for your interest in our products.

At the moment we don´t use any rapeseed oil at all. We still keep that on our labels so we can switch back if there should be a shortage of sunflower oil.

Sunflower oil and also rapeseed oil we use always has its origin in Europe.

Attached you’ll find our product information with further information about our products and our philosophy.

Please let us know if you have further questions.

Best
Customer Service
Dat noem ik toch positief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wil je heel bewust je eten kopen? (zoals in de TS is aangegeven). Dan is dit wellicht een interessant idee:

https://delelystadseboer.nl/oogst/

Op zaterdag 4 september kan je weer zelf oogsten bij de Lelystadse Boer. Ontdek waar voedsel vandaan komt, hoe de gewassen groeien en oogst jouw favoriete product, bijvoorbeeld pompoen, aardappelen, rode bieten, suikermais of boontjes (alles is biologisch). Het wordt een feest! Met je handen in de klei zelf een meter oogsten, dat is leuk en nog leerzaam ook!

Ook goed om begrip te kweken bij b.v. je kinderen dat ze weten waar hun eten vandaan komt!
En ja, het kost wat moeite, en nee, bezorgen is niet mogelijk, en je krijgt er vieze handen van. :)

Tijdens de Oogstdag geef je aan hoeveel meter van een gewas je graag wilt gaan oogsten. Dat bedoelen we met eten per meter. En dat mag je dus vervolgens zelf gaan doen. Samen met familie, vrienden of kinderen als leuk en leerzaam uitje, of om een heerlijke, verse voorraad aan te leggen voor thuis. Veel boeren zijn op de Oogstdag aanwezig om je te helpen en om te vertellen over de gewassen. Bovendien vinden zij het leuk om jullie aan het werk te zien!

Bijkomend voordeel: voor a.s. zaterdag zijn weersvooruitzichten goed te noemen! 8)

[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 02-09-2021 09:23 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• his.dudeness
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-08 20:25

his.dudeness

The Dude Abides.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FE00lWQ9uMJ_5EjhnM6Ux1njvQw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kACPWtXeHeNlWwAa22WKdHCf.webp?f=user_large

Ik kom nog even terug op mijn vorige reactie over zonnebrand, met een nieuwe vinding:
Sunscreen that includes zinc oxide, a common ingredient, loses much of its effectiveness and becomes toxic after two hours of exposure to ultraviolet radiation.
"And sunscreens containing inorganic compounds like zinc oxide or titanium dioxide, that block UV rays, are being marketed more and more heavily as safe alternatives to the organic small-molecule compounds that absorb the rays,"

"There have been several studies that showed sunscreens can quickly react under UV exposure—the specifically intended setting for their use—so it's pretty surprising how little toxicity testing has been done on the photodegradation products," Truong said. "Our findings suggest that commercially available small-molecule-based formulas, which were the basis for the formulas we studied, can be combined in different ingredient ratios that minimize photodegradation."

But scientists saw big differences in photostability and phototoxicity when zinc oxide particles were added—either nanoparticles or the larger microparticles.

"With either size of particle, zinc oxide degraded the organic mixture and caused a greater than 80% loss in organic filter protection against ultraviolet-A rays, which make up 95% of the UV radiation that reaches the Earth,"
Phys.org (14 oktober 2021)
Volledige onderzoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
CurlyMo schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 22:08:
Opzetborstels heb ik nu gevonden bij LiveCoco net als de flosdraad. Tandenstokers heb ik van hout. Deze opzetborstels zijn te recyclen door ze te retourneren naar LiveCoco met een retour envelop.
Als alternatief voor LiveCoco is er nu ook Tiomatik. Net wat minder gedoe met retourneren:
https://tio.care/en/products/tiomatik-en/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:34
Komt niet echt overeen met de posts die ik gelezen heb maar aangezien de titel vrij algemeen is past het hier wel.

Sinds een maand of 4 á 5 doe ik ook bewuster boodschappen echter let ik vooral op extra toevoegingen / e-nummers. Na een documentaire gezien te hebben op netflix over zogenaamde "blue zones" ben ik me eens wat verder gaan inlezen. Eigenlijk ben ik voor mezelf tot de conclusie gekomen dat veel van het voedsel wat ik eet eigenlijk lastig voedsel genoemd kan worden. Simpel voorbeeld, ik eet al m'n hele leven wekelijks een plakje ham op m'n brood maar had nog nooit echt op de verpakking gekeken.

Wist ik veel dat ham bij de AH eigenlijk maar voor 88% uit ham bestaat.. Voor de rest bestaat het uit: water, suiker, zout, E326, E262, E316, E452, E451 en E250.

Ik heb dan ook de keus gemaakt om zoveel mogelijk, wat het is soms best lastig, natuurlijk voedsel te eten i.p.v. zwaar bewerkt / ultra processed foods. Ik moet zeggen dat het prima bevalt en omdat ik nu dus ook minder tussendoortjes eet als snoepgoed etc in deze periode ook even 6kg afgevallen zonder extra beweging. (Er zijn ook onderzoeken geweest die aantonen dat je aankomt van het eten van zwaar bewerkt voedsel, dan hebben we het niet over snacks oid. maar alledaags voedsel)

Ik ga tegenwoordig dan ook meer naar de bakker, slager, kaaswinkel etc. aangezien deze meer natuurlijke producten leveren zonder allerlei toevoegingen. In de omgeving waar ik woon zijn ook meerdere boeren die een vleeswinkeltje hebben opgezet, ga ik binnnenkort ook maar eens naar kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door Nopheros op 23-12-2023 12:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Tsja en de ham van de slager, wat staat daar op het etiket dan?

Varkensvlees, water, suiker, zout, kaliumlactaat, natriumdiacetaat, natriumerythorbaat/ascorbinezuur, polyfosfaten, trifosfaten, natriumnitriet?

De meeste van deze stoffen zijn conserveermiddelen. Die zullen die van de slager ook hebben, simpelweg omdat je plakje ham anders in no time verrot.

E-nummers zijn door de EU goedgekeurde hulpstoffen. Daar wordt dus flink wat onderzoek aan gedaan op de effecten op de gezondheid en ze zijn allemaal goedgekeurd. Denk dat je jezelf echt flink voor de gek aan het houden bent als je denkt gezonder te eten op deze manier..

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
SmurfLink schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:00:

Varkensvlees, water, suiker, zout, kaliumlactaat, natriumdiacetaat, natriumerythorbaat/ascorbinezuur, polyfosfaten, trifosfaten, natriumnitriet?

De meeste van deze stoffen zijn conserveermiddelen. Die zullen die van de slager ook hebben, simpelweg omdat je plakje ham anders in no time verrot.

E-nummers zijn door de EU goedgekeurde hulpstoffen. Daar wordt dus flink wat onderzoek aan gedaan op de effecten op de gezondheid en ze zijn allemaal goedgekeurd. Denk dat je jezelf echt flink voor de gek aan het houden bent als je denkt gezonder te eten op deze manier..
Inmiddels heb ik de ham vervangen voor italiaanse ham, Ingrediënten: varkensvlees, zout. d:)b

In mijn geval is de slager 50% van de tijd een online slager, ook daar staan netjes etiketten op met de ingeredienten. Alleen al het feit dat er geen water aan toegevoegd wordt vind ik al een voordeel maar ook E nummers zijn er vaak niet in te vinden.

En alleen omdat een stof goedgekeurd is door de EU betekend uiteraard niet dat het 100% veilig is. Voor zover ik weet is glysofaat ook nog steeds goedgekeurd bijv. ;)

Of het uiteindelijk gezonder is, is de vraag. De enige zekerheid die ik heb is dat alle 100+ jarigen in de zogenaamde blue zones veel meer / alleen natuurlijkvoedsel eten i.p.v. het fabrieksvoedsel wat wij produceren. Of dat nu in Okinawa is in Japan, een drop in italië of arme gebieden in Costa Risca, het valt erg op.

Uiteraard ligt dat aan meerdere oorzaken dan alleen het eten van bepaald voedsel.

Daarnaast sprak ik onlangs de oudste inwoner van Enschede, leeftijd 102 jaar oud. Hij weigert al z'n hele leven fabrieks geproduceerd eten te consumeren. Toeval? Zou kunnen.

Ik snap in iedergeval niet waarom ik producten zou moeten eten die vol zitten met extra hulpstoffen die ik helemaal niet nodig heb, de mijn lichaam ook zeker niet nodig heeft.

Waarom zou ik kaas eten van de Albert Heijn waarvan de producent zelf blijkbaar al vind dat de kaas niet genoeg naar kaas smaakt en er vervolgens smaakversterkers aan toevoegt? Of dat de kaas niet geel genoeg is en er worden kleurstoffen aan toegevoegd?

Aangezien ik de keus heb om het niet te eten doe ik dus op deze manier "bewust" boodschappen.

Wou het alleen even delen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Nopheros op 23-12-2023 13:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
SmurfLink schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:00:
Sorry, maar er zijn slagerijen genoeg die hun producten verkopen zonder conserveermiddelen toe te voegen.
Zoals Slager Ben bijvoorbeeld.
Het is soms wel even zoeken, maar ze zijn er (nog) wel.
Wat een verschil met vroeger in mijn dorp, waar de slager elke week een koe en een varken slachtte en die verwerkte tot heerlijke producten. Maar ik ken eigenlijk geen slagers meer die zelf slachten, althans niet bij mij in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:02
Nopheros schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:11:
[...]

En alleen omdat een stof goedgekeurd is door de EU betekend uiteraard niet dat het 100% veilig is. Voor zover ik weet is glysofaat ook nog steeds goedgekeurd bijv. ;)
Je maakt hier een denkfout. Glysofaat is geen e-nummer. E-nummer hebben betrekking op voedsel. Glysofaat is een bestrijdingsmiddel (en terecht controversieel) maar hoewel het goedgekeurd is door de EU, is het niet goedgekeurd voor consumptie.

Verder zijn bijvoorbeeld stikstof (E941) of zuurstof (E948) e-nummers omdat dit wordt gebruikt om voedsel in luchtdichte verpakkingen langer te bewaren. Het zijn dus technisch conserveringsmiddelen maar je begrijpt vast dat deze e-nummers veilig zijn.

En ander voorbeeld zijn vitamines. Ascorbinezuur (E300) en Alfa-tocoferol (E307) klinken heel ernstig maar betekenen gewoon vitamine C en E respectievelijk.

Hoewel ik het eens ben met je strekking om zo min mogelijk bewerkt voedsel te eten, zijn e-nummers niet perse de grote boosdoeners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
japie06 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:30:
[...]

Je maakt hier een denkfout. Glysofaat is geen e-nummer. E-nummer hebben betrekking op voedsel. Glysofaat is een bestrijdingsmiddel (en terecht controversieel) maar hoewel het goedgekeurd is door de EU, is het niet goedgekeurd voor consumptie.

Verder zijn bijvoorbeeld stikstof (E941) of zuurstof (E948) e-nummers omdat dit wordt gebruikt om voedsel in luchtdichte verpakkingen langer te bewaren. Het zijn dus technisch conserveringsmiddelen maar je begrijpt vast dat deze e-nummers veilig zijn.

En ander voorbeeld zijn vitamines. Ascorbinezuur (E300) en Alfa-tocoferol (E307) klinken heel ernstig maar betekenen gewoon vitamine C en E respectievelijk.

Hoewel ik het eens ben met je strekking om zo min mogelijk bewerkt voedsel te eten, zijn e-nummers niet perse de grote boosdoeners.
Ben ik op zich prima met je eens, ben bekend met bijv. E300. Het is ook echt niet zo dat ik het helemaal niet meer eet of dat ik perse vind dat alle E nummer toevoegingen verbannen moeten worden. Het algemene idee(voor mij persoonlijk) is dat ik probeer zoveel mogelijk natuurlijk voedsel te eten en E nummers horen daar naar mijn mening niet bij.

Dat wil ook zeker niet zeggen dat ik nooit meer een frikandel speciaal eet bijvoorbeeld. Mijn doel is dat de basis goed moet zijn, ook een broodje braadworst op de markt gaat er dan af en toe ook zeker wel in.

Daar komt nog bij dat, zoals ik eerder al aangaf, zonder enige moeite 6kg aan gewicht kwijt ben. Dus of de E-nummers nu wel of niet slecht zijn, deze manier van eten is in iedergeval gezonder voor mij persoonlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Nopheros op 23-12-2023 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Nopheros schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:55:

Wist ik veel dat ham bij de AH eigenlijk maar voor 88% uit ham bestaat.. Voor de rest bestaat het uit: water, suiker, zout, E326, E262, E316, E452, E451 en E250.
Om die reden eet ik voortaan vaak geroosterde kip slices van MuscleMeat.nl.
Kipfilet bij de Jumbo 60% kip.
MuscleMeat 96% kip met veel minder toegevoegde zout.

Alleen producten met iets van ham lijken ze daar niet te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
saveljos schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:42:
[...]Om die reden eet ik voortaan vaak geroosterde kip slices van MuscleMeat.nl.
Kipfilet bij de Jumbo 60% kip.
MuscleMeat 96% kip met veel minder toegevoegde zout.
Alleen producten met iets van ham lijken ze daar niet te hebben.
En die kippen worden gefokt in Thailand, 13 kippen m/2, vetgemest in 42 dagen. Bron:
Dat is echt bewust boodschappen doen :'(

Pagina: 1 2 Laatste