SmurfLink schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:00:
Tsja en de ham van de slager, wat staat daar op het etiket dan?
Varkensvlees, water, suiker, zout, kaliumlactaat, natriumdiacetaat, natriumerythorbaat/ascorbinezuur, polyfosfaten, trifosfaten, natriumnitriet?
De meeste van deze stoffen zijn conserveermiddelen. Die zullen die van de slager ook hebben, simpelweg omdat je plakje ham anders in no time verrot.
E-nummers zijn door de EU goedgekeurde hulpstoffen. Daar wordt dus flink wat onderzoek aan gedaan op de effecten op de gezondheid en ze zijn allemaal goedgekeurd. Denk dat je jezelf echt flink voor de gek aan het houden bent als je denkt gezonder te eten op deze manier..
Inmiddels heb ik de ham vervangen voor italiaanse ham, Ingrediënten: varkensvlees, zout.
In mijn geval is de slager 50% van de tijd een online slager, ook daar staan netjes etiketten op met de ingeredienten. Alleen al het feit dat er geen water aan toegevoegd wordt vind ik al een voordeel maar ook E nummers zijn er vaak niet in te vinden.
En alleen omdat een stof goedgekeurd is door de EU betekend uiteraard niet dat het 100% veilig is. Voor zover ik weet is glysofaat ook nog steeds goedgekeurd bijv.
Of het uiteindelijk gezonder is, is de vraag. De enige zekerheid die ik heb is dat alle 100+ jarigen in de zogenaamde blue zones veel meer / alleen natuurlijkvoedsel eten i.p.v. het fabrieksvoedsel wat wij produceren. Of dat nu in Okinawa is in Japan, een drop in italië of arme gebieden in Costa Risca, het valt erg op.
Uiteraard ligt dat aan meerdere oorzaken dan alleen het eten van bepaald voedsel.
Daarnaast sprak ik onlangs de oudste inwoner van Enschede, leeftijd 102 jaar oud. Hij weigert al z'n hele leven fabrieks geproduceerd eten te consumeren. Toeval? Zou kunnen.
Ik snap in iedergeval niet waarom ik producten zou moeten eten die vol zitten met extra hulpstoffen die ik helemaal niet nodig heb, de mijn lichaam ook zeker niet nodig heeft.
Waarom zou ik kaas eten van de Albert Heijn waarvan de producent zelf blijkbaar al vind dat de kaas niet genoeg naar kaas smaakt en er vervolgens smaakversterkers aan toevoegt? Of dat de kaas niet geel genoeg is en er worden kleurstoffen aan toegevoegd?
Aangezien ik de keus heb om het niet te eten doe ik dus op deze manier "bewust" boodschappen.
Wou het alleen even delen
[
Voor 6% gewijzigd door
Nopheros op 23-12-2023 13:30
]