Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 19 20 21 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• xbeam
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 05:05
Cartman! schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:53:
[...]

Ondanks dat de CoolHVA variant hier goed werkt; interessant! Werken dingen als gids/terugkijken/Netflix ook allemaal nog? Hardop gedacht; zou dit met een UDM Pro ook kunnen werken?
Ja dat kan met met een UDM.
Ik heb dat laatst nog voor een klant gedaan, die wilde kost wat kost de Tour de Frans op kantoor kunnen kijken.

Tip gebruik een V8 experiabox deze kan in bridge modus met dchp daardoor blijft de igmp proxy (iptv ) werken op de experiabox

• Cartman!
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
xbeam schreef op zondag 13 september 2020 @ 19:43:
[...]

Ja dat kan met met een UDM.
Ik heb dat laatst nog voor een klant gedaan, die wilde kost wat kost de Tour de Frans op kantoor kunnen kijken.

Tip gebruik een V8 experiabox deze kan in bridge modus met dchp daardoor blijft de igmp proxy (iptv ) werken op de experiabox
Hij geeft aan dat z'n experiabox niet in gebruik is en hij t dus puur met de USG doet. Ik vraag me af of dat ook werkt met de UDM (Pro) op dezelfde manier :)

Hoe zit de setup met Experiabox dan in elkaar op de UDM qua kabels/config?

• xbeam
Old-Tweaker schreef op zondag 13 september 2020 @ 19:15:
[...]

Ik kan melden dat bovenstaande inrichting sinds gisteren werkt bij mij. Gisteren de TV al en sinds vandaag zit alles in het Management LAN. Mede dankzij hulp van de vrouwelijke auteur.

Volgende stap zou zijn om de Experia Box er tussen uit te halen maar dan moet ik eerst een USG4P @Coolhva script maken / vinden. Maar voorlopig laat ik het even zo. Kijken of het stabiel blijft.
In de UDM zit geen igmp proxy zoals in de Usg. Waarom zou iptv zonder experiabox op UDM kunnen werken?

Hoe werkt het met een V8?
Poort 1 van de experiabox gaat bridged naar de wan van de UDM en poort4 van de experiabox gaat naar een vlan-only switch-poort op de UDM.

[Voor 13% gewijzigd door xbeam op 13-09-2020 22:20]

• Cartman!
  • Niet online
Ohja :F

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 02:07

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

xbeam schreef op zondag 13 september 2020 @ 21:00:
In de UDM zit geen igmp proxy zoals in de Usg. Waarom zou iptv zonder experiabox op UDM kunnen werken?

Poort 1 van de experiabox gaat bridged naar de wan van de UDM en poort4 van de experiabox gaat naar een vlan-only switch-poort op de UDM.
Dus we gaan weer terug naar een soort Bridged IPTV :? :D

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• xbeam
nero355 schreef op maandag 14 september 2020 @ 00:10:
[...]

Dus we gaan weer terug naar een soort Bridged IPTV :? :D
Ja fysiek wel maar softwarematig niet want de igmp proxy draait op de V8 waardoor de routed functie wel werken. Die extra Vlan neem ik dan maar voor lief, Beter iets dan niets, en in een zakelijke klant omgeving heeft iptv op een aparte vlan ook voordelen.

[Voor 25% gewijzigd door xbeam op 14-09-2020 08:45]

• hermanh
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 24-09 10:58
Cartman! schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:18:
[...]

Toch nog een vraag hierover... Ik maak juist uit de afbeeldingen op dat je met deze setup de config van Coolhva niet nodig hebt, heb ik dat mis? Ik krijg namelijk een beetje hoop dat een zelfde truc zou kunnen werken met de UDM Pro echter als er toch nog een custom json config nodig is gaat die vlieger niet op.
Het grote probleem met de UDM Pro (en ook de UXG Pro) is dat ze geen toegang bieden tot een manuele configuratie. (niet via JSON of iets vergelijkbaars)
Er is met de huidige en nog BETA controller nog steeds geen mogelijkheid om de volgende zaken te doen.
1) IGMP instellingen (geen upstream / downstream elementen)
2) Multi (VLAN) IP adres aan de WAN zijde

Er wordt veel beloofd, maar in de 6 maanden dat de UDM Pro er is, ligt de focus nog steeds op stabilisatie.

• nero355

nero355

xbeam schreef op maandag 14 september 2020 @ 00:28:
Ja fysiek wel maar softwarematig niet want de igmp proxy draait op de V8 waardoor de routed functie wel werken.
Effe voor de duidelijkheid :
- Poort 1 is echt Bridged en wat je daaraan hangt krijgt een WAN IP gewoon ?!
- Poort 4 is ook echt Bridged, maar dan alleen voor het IPTV VLAN ?!

Dat zou namelijk meteen een hoop ellende oplossen voor heel veel mensen en het soort van Plug & Play maken i.c.m. eigen apparatuur! :)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• fvhemert
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 22:50
Ik ben stevig aan het worstelen met mijn L2TP VPN configuratie op de USG en krijg het op geen enkele manier aan de gang.

Zou het kunnen zijn dat de Coolhva configuratie daar invloed op heeft?

• xbeam
nero355 schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:15:
[...]

Effe voor de duidelijkheid :
- Poort 1 is echt Bridged en wat je daaraan hangt krijgt een WAN IP gewoon ?!
- Poort 4 is ook echt Bridged, maar dan alleen voor het IPTV VLAN ?!

Dat zou namelijk meteen een hoop ellende oplossen voor heel veel mensen en het soort van Plug & Play maken i.c.m. eigen apparatuur! :)
V8 bridged met dchp.
Poort 1 bridged met wan pppoe op de usg.
Poort 4 gewoon de xperiabox met dhcp (192.168.2.1) voor iptv zoals je het op de experiabox werkt.
KPN Experiabox V8 in Bridgemodus zetten

[Voor 5% gewijzigd door xbeam op 14-09-2020 17:11]

• Cartman!
  • Niet online
Zover ik begrijp is de grote "maar" hier dat je hier perse een v8 voor nodig hebt, nieuwe modellen ondersteunen geen bridge mode. T klonk aantrekkelijk maar ik heb er met een v10 niet zoveel aan :{

• xbeam
fvhemert schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:22:
Ik ben stevig aan het worstelen met mijn L2TP VPN configuratie op de USG en krijg het op geen enkele manier aan de gang.

code:
1
2
3
4
5
6
configure
set vpn ipsec ipsec-interfaces interface pppoeX
delete vpn l2tp remote-access dhcp-interface ethX
set vpn l2tp remote-access outside-address 0.0.0.0
commit
save

• xbeam
Cartman! schreef op maandag 14 september 2020 @ 17:22:
Zover ik begrijp is de grote "maar" hier dat je hier perse een v8 voor nodig hebt, nieuwe modellen ondersteunen geen bridge mode. T klonk aantrekkelijk maar ik heb er met een v10 niet zoveel aan :{
Gewoon bij wat mensen in de meterkast kijken en als ze een V8 hebben. Ruil je gewoon van experiabox

• fvhemert
xbeam schreef op maandag 14 september 2020 @ 17:25:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
configure
commit
save
Dank je wel voor de suggestie. Zoals ik in de vorige post al aangaf ben ik een beginnende noob op dit gebied. Zou je me wat meer context kunnen geven? Werkt dit in combinatie met de coolhva json? En hoe moet ik dit implementeren?

[edit]

Inmiddels dankzij bovenstaande ook de setvpn.sh gevonden van coolhva, zag dat de commando's uit het script bijn identiek zijn.

Kan ik ze ook los van het script uitvoeren vanaf de command line?

[Voor 15% gewijzigd door fvhemert op 14-09-2020 20:52]

• xbeam
fvhemert schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:34:
[...]

Dank je wel voor de suggestie. Zoals ik in de vorige post al aangaf ben ik een beginnende noob op dit gebied. Zou je me wat meer context kunnen geven? Werkt dit in combinatie met de coolhva json? En hoe moet ik dit implementeren?
SSH naar je usg copie en past de regels en vervang de 2 x-en voor de door jou gebruikte pppoe en eth nummers. En druk enter.

Als het goed is moeten je reeds aangemaakte vpn accounts dan werken

[Voor 6% gewijzigd door xbeam op 14-09-2020 20:48]

• fvhemert
xbeam schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:46:
[...]

SSH naar je usg copie en past de regels en vervang de 2 x-en voor de door jou gebruikte pppoe en eth nummers. En druk enter.

Als het goed is moeten je reeds aangemaakte vpn accounts dan werken
Dank je, ik ga er mee aan de gang, nu nog even een momentje vinden waarop er geen tv wordt gekeken en ook internet veilig uit mag..... valt niet mee met een vol huis ;)

• EelcoB
  • Laatst online: 20:42
fvhemert schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:22:

Toevallig VPN opbouwen vanaf je mobiel (KPN)? Ik kwam er gisteren achter waarom mijn VPN op de USG niet meer werkte vanaf mijn mobiel. Ik heb alleen een ipv6 adres op mijn KPN mobiele abbo, om een of andere reden kon ie daarna niet meer connecten naar de USG vanaf 4G... APN aangepast van internet naar advancedinternet, en ik heb weer een ipv4 adres, de VPN werkt nu ook weer :)

Wat is overigens de laatste stabiele firmware met een goed werkende IGMP proxy waarmee ITV van KPN werkt? ik draai de config van @Coolhva al een maand of 3-4 zonder problemen te ervaren.

• fvhemert
EelcoB schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:27:
[...]
Toevallig VPN opbouwen vanaf je mobiel (KPN)? Ik kwam er gisteren achter waarom mijn VPN op de USG niet meer werkte vanaf mijn mobiel. Ik heb alleen een ipv6 adres op mijn KPN mobiele abbo, om een of andere reden kon ie daarna niet meer connecten naar de USG vanaf 4G... APN aangepast van internet naar advancedinternet, en ik heb weer een ipv4 adres, de VPN werkt nu ook weer :)

Wat is overigens de laatste stabiele firmware met een goed werkende IGMP proxy waarmee ITV van KPN werkt? ik draai de config van @Coolhva al een maand of 3-4 zonder problemen te ervaren.
Twee interessante opmerkingen!

Mijn problemen met de VPN installatie zijn waarschijnlijk op te lossen door een aanpassing in de config.gateway.json file (e.e.a. beschreven op https://github.com/coolhva/usg-kpn-ftth/tree/vpn). ALs deze verholpen zijn ga ik testen, ik heb de beschikking over KPN, XS4ALL, BEN en TELE2 sims, volgens mij moet daar wel iets mee te doen zijn :)

De vraag m.b.t. de stabiele USG firmware heb ik al eerder gesteld, ik draai momenteel 4.4.44.5213844
omdat ik gelezen heb dat veel mensen deze probleem loos gebruiken. Ik kreeg een reactie van @Eboeker die aangaf dat hij probleemloos draait op 4.4.51.5287926. Hoop dat er nog meer reactie komen...

• Xieoxer
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 18:50
fvhemert schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:05:
[...]

Twee interessante opmerkingen!

Mijn problemen met de VPN installatie zijn waarschijnlijk op te lossen door een aanpassing in de config.gateway.json file (e.e.a. beschreven op https://github.com/coolhva/usg-kpn-ftth/tree/vpn). ALs deze verholpen zijn ga ik testen, ik heb de beschikking over KPN, XS4ALL, BEN en TELE2 sims, volgens mij moet daar wel iets mee te doen zijn :)

De vraag m.b.t. de stabiele USG firmware heb ik al eerder gesteld, ik draai momenteel 4.4.44.5213844
omdat ik gelezen heb dat veel mensen deze probleem loos gebruiken. Ik kreeg een reactie van @Eboeker die aangaf dat hij probleemloos draait op 4.4.51.5287926. Hoop dat er nog meer reactie komen...
Ik had eerst ook veel problemen met de laatste USG versie, toen heb ik gedowngrade. Na een paar maanden laten ben ik alles in mijn huis gaan update, waardoor ook de settopboxen (stekker eruit en weer erin). En toen werkte het op magische wijze de laatste versie weer.

• fvhemert
xbeam schreef op maandag 14 september 2020 @ 17:25:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
configure
commit
save
Helaas,

zojuist getest met de speciale coolhva VPN config.gateway.json en de bovenstaande instructies maar nog steeds geen verbinding op kunnen zetten.

Internet en IPTV draaien vlekkeloos maar de VPN krijg ik niet aan de gang. Op de iPHONE de melding L2TP-VPN server not responding,

Drie verschillende toestellen met verschillende iOS versies en verschillende providers geprobeerd , helaas overal hetzelfde resultaat.

Heb niet echt een idee in welke logs ik zou moeten kijken om te zien wat er nu werkelijk aan de hand is.

• xbeam
Post de uitkomst dit commando eens.
code:
1
mca-ctrl -t dump-cfg

[Voor 25% gewijzigd door xbeam op 15-09-2020 21:52]

• fvhemert
xbeam schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:51:
Post de uitkomst dit commando eens.
code:
1
mca-ctrl -t dump-cfg
Bestand staat hier:
https://1drv.ms/u/s!Amq_pJgpXRyUspEJ77oULz906VkuJQ?e=HMIAqr

Ben benieuwd of dit meer duidelijkheid schept. Alvast bedankt voor de kritische blik!

• xbeam
fvhemert schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:40:
[...]

Bestand staat hier:
https://1drv.ms/u/s!Amq_pJgpXRyUspEJ77oULz906VkuJQ?e=HMIAqr

Ben benieuwd of dit meer duidelijkheid schept. Alvast bedankt voor de kritische blik!
JSON:
1
2
3
4
5
   "vpn": {
            "ipsec": {
                  "ipsec-interfaces": {
                          "interface": [
                                "eth0.6"

Volgens mij is je wan poort je pppoe2 en niet eth0.6

JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
  "interfaces": {
                "ethernet": {
                        "eth0": {
                                "description": "WAN",
                                "dhcp-options": {
                                        "default-route": "no-update",
                                        "default-route-distance": "1",
                                        "name-server": "no-update"
                                },
                                "vif": {
                                        "4": {
                                                "address": [
                                                        "dhcp"
                                                ],
                                                "description": "IPTV",
                                                        "client-option": [
                                                                "send vendor-class-identifier "IPTV_RG";",
                                                                "request subnet-mask, routers, rfc3442-classless-static-routes;"
                                                        ],
                                                        "default-route-distance": "210",
                                                },
                                                "ip": {
                                                        "source-validation": "loose"
                                                },
                                                "mtu": "1500"
                                        },
                                        "6": {
                                                        "dhcp"
                                                ],
                                                                "retry 60;"
                                                        ],
                                                },
                                                "firewall": {
                                                        "in": {
                                                                "ipv6-name": "WANv6_IN",
                                                                "name": "WAN_IN"
                                                        },
                                                        "local": {
                                                                "ipv6-name": "WANv6_LOCAL",
                                                                "name": "WAN_LOCAL"
                                                        },
                                                        "out": {
                                                                "ipv6-name": "WANv6_OUT",
                                                                "name": "WAN_OUT"
                                                        }
                                                },
                                                "pppoe": {
                                                        "2": {
                                                                "default-route": "auto",
                                                                        },
                                                                        },
                                                                        }
                                                                },
                                                                "ipv6": {
                                                                        "address": {
                                                                                "autoconf": "''"
                                                                        },
                                                                        "dup-addr-detect-transmits": "1",
                                                                        "enable": "''"
                                                                },
                                                                "mtu": "1500",
                                                                "name-server": "auto",
                                                                "password": "Kpn",
                                                                "user-id": "Kpn"
                                                        }
                                                }
                                        }
                                }
                        },

[Voor 87% gewijzigd door xbeam op 16-09-2020 09:33]

• xbeam
Probeer dit eens?
code:
1
2
3
4
5
6
7
configure
delete vpn ipsec ipsec-interfaces interface eth0.6
set vpn ipsec ipsec-interfaces interface pppoe2
delete vpn l2tp remote-access dhcp-interface eth0.6
commit
save

[Voor 202% gewijzigd door xbeam op 16-09-2020 09:41]

• jappo
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:33

jappo

eens een prutser altijd ....

fvhemert schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:05:
[...]
Ik draai al 91 dagen probleemloos met 4.4.51.5287926.

• fvhemert
xbeam schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:21:
[...]

Volgens mij is je wan poort je pppoe2 en niet eth0.6
Onderstaand het script dat vanuit de config.gateway.json van coolhva wordt aangeroepen, daar wordt inderdaad pppoe2 gebruikt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
#!/bin/vbash
readonly logFile="/var/log/postprovisionvpn.log"

source /opt/vyatta/etc/functions/script-template

configure > ${logFile}

delete system task-scheduler task postprovisionvpn >> ${logFile}
set vpn ipsec ipsec-interfaces interface pppoe2 >> ${logFile}
delete vpn l2tp remote-access dhcp-interface eth0 >> ${logFile}
set vpn l2tp remote-access outside-address 0.0.0.0 >> ${logFile}
commit
exit

Bovenstaande script staat momenteel op de USG en wordt tijdens een provison aangeroepen. Ik zie wel een verschil:

coolhva script:
code:
1
delete vpn l2tp remote-access dhcp-interface eth0

Jouw suggestie:
code:
1
2
3
delete vpn ipsec ipsec-interfaces interface eth0.6  --> niet aanwezig in het provision script
....
delete vpn l2tp remote-access dhcp-interface eth0.6 --> eth0.6 ipv eth0

Ik ga jouw suggestie op een rustig moment even uitproberen, het is me helaas al een paar keer overkomen dat de gateway tijdens aanpassingen herstart met de melding:

"configuration commit error. Error message: {"COMMIT":{"error":"Configuration system temporarily locked due to another commit in progress\n","failure":"1","success":"0"},"DELETE":{"failure":"0","success":"1"},"SESSION_ID":"3da7ad32b3ce6d8c0ebcf02730","SET":{"failure":"0","success":"1"}}"

met twee studenten online achter de laptop gaat dat niet goed voor mij aflopen als ik dat nu doe en het internet eruit ligt. :)

In de logfile (/var/log/postprovisionvpn.log) zie ik: Nothing to delete (the specified value does not exist)
Het is alleen de vraag of dat betrekking heeft op de taak in de scheduler of de vpn l2tp remote-access dhcp-interface eth0
Voor de rest is de logfile helemaal leeg.

• xbeam
Wat je kan doen is via shh de cli commando uit voeren. Daar door gaat de usg niet offline of herstarten.
Dan kan je gelijk testen of het werkt voor dat je het in een script verwerkt,
Dat script is nodig omdat na elke herstart of provisioning deze cli commando’s moeten worden uitgevoerd.
War script eigenlijk doet is handmatig type werk automatisering;-)

• fvhemert
Zojuist via ssh de cli command's aan de USG gevoerd. Geen foutmeldingen en ik kan verbinden met een iPhone. Ik krijg keurig netjes een adres uit de 192.168.2.0 reeks.

Wat ik bijzonder vind is dat het setvpn.sh script van @Coolhva significant anders is dan wat ik zojuist gedaan heb bij het volgen van jouw instructies. Het lijkt er dus op dat de config.gateway.json en de setvpn.sh niet op elkaar aansluiten.

Volgende uitdaging, routering opzetten zodat ik van buiten af op het 192.168.1.0 segment terecht kan komen.

Alvast bedank voor de geweldige hulp!

Ik ga het setvpn scrip aanpassen en onderdeel maken van de automatische provisioning. Zal de werkende versie hier posten.

• Gizzy
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 24-09 22:12
Tuumke schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 16:41:
Ik had de UDM laatst aangeschaft en kreeg IPTV maar niet aan de praat. Tot ik de T-mobile pagina tegen kwam waarin ook static routes beschreven staan (is al eerder gelinkt paar posts terug).

Ik heb he nu zo aangesloten:
Media Converter -> UDM Switch poort 1 -> UDM WAN
Dan vanaf UDM Switch poort 2 -> USW poort 1
TV op USW poort 2

UDM Switch poort 1 -> VLAN 100, 300, 640
UDM Switch poort 2 -> VLAN 100,300 640 en native LAN
USW poort 1 -> VLAN 100, 300 640 en native LAN
USW poort 2 -> VLAN 640

Nu werkt me TV ook weer.
Ik heb ook net mijn udm pro aangesloten, en ik lees op de tmobile fora dat ze daar aan het afstappen zijn van de verschillende vlans voor TV en internet, alles loopt via 1 vlan.

Nu krijgt, als ik het oude trucje gebruik om eerst naar mijn 16p switch unifi switch te gaan en dan de vlans op te splits, mijn decoder niet eens meer een ip. Nu heb ik mediaconverter->udm pro->switch all op alle poorten even en iptv krijgt wel een ip en ik krijg geen error melding in beeld, maar ook geen tv.

Vandaar dat ik wil vragen naar bovenstaande post? Hoe ga je in stap 1 van UDM switch 1 naar UDM wan als je al op UDM switch 1 bent binnengekomen met de Kabel van de Mediaconverter.

Vannacht nog zitten doorklooien. Uiteindelijk had ik het zover dat mijn tv wel IP kreeg, maar het beeld bleef zwart. Alles weer teruggezet op oude Setup media Converter->switch->usg wan->switch. Als ik in deze Setup de usg vervang door de udm pro, werkt de tv niet meee, zwart beeld zoals hierboven aangegeven.

Zou het nu in mijn geval dan toch nog aan de IGMP proxy kunnen liggen, die ik nu dan schijnbaar mis, aangezien deze wel in de USG zat maar niet in de UDM Pro?

[Voor 14% gewijzigd door Gizzy op 18-09-2020 08:09]

flickr - WOT Profile - Game PC

• Thomderksen
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 23-09 23:32
Ik ben ontzettend jaloers op wie nu gewoon werkende IPTV heeft...

Ik zit ondertussen al een aantal maanden met een TV die om de 10 minuten eruit valt. Ikzelf kijk niet TV, maar ik word er niet populair van in het huishouden. Daarom zoek ik naar eindeloos googlen en proberen hier hulp.

Simpelweg: NTU -> USG -> TP-Link 16 poort switch -> TV ontvanger

Voor unifi had ik een Asus AC68 die perfect werkte met IPTV. Dit was compleet met VLANs op de router en switch. Nooit is de tv daarmee vastgelopen. Helaas loopt nu alles mis. De switch heb ik ooit gereset en was naar fabrieksinstellingen gegaan. Nu die instellingen weer te hebben gecontrolleerd bleek IGMP snooping uit te staan... Nadat ik die had aangezet vloog de tv er om de 2 seconden eruit.

Nu vraag ik mijzelf alleen af of dat ik dit allemaal kan oplossen door weer VLANs aan te maken. En zo ja, hoe doe ik dit precies? Ik kan er niets over vinden behalve "oh ja nee VLAN's heb je niet nodig zorg alleen dat je IGMP snooping aan hebt staan".

Alvast bedankt!

• fvhemert
Thomderksen schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:55:

Nu vraag ik mijzelf alleen af of dat ik dit allemaal kan oplossen door weer VLANs aan te maken. En zo ja, hoe doe ik dit precies? Ik kan er niets over vinden behalve "oh ja nee VLAN's heb je niet nodig zorg alleen dat je IGMP snooping aan hebt staan".

Alvast bedankt!
Hi,

ik weet niet welke provider je gebruikt maar in het geval van XS4ALL of KPN kan ik je het beste verwijzen naar de pagina van coolhva https://coolhva.github.io...teway-kpn-ftth-iptv-ipv6/

Ik heb mijn USG een week geleden geconfigureerd volgens de beschreven instructies en draai sindsdien zonder problemen voor zowel Internet als IPTV (XS4ALL FTTH --> NTU --> USG -->UNFI SWITCHES --> STB) en dit gaat probleemloos. Buiten hetgeen dat wordt geconfigureerd in de op de site beschreven configuratie heb ik geen aanvullende zaken geconfigureerd.

• Thomderksen
fvhemert schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:04:
[...]

Hi,

ik weet niet welke provider je gebruikt maar in het geval van XS4ALL of KPN kan ik je het beste verwijzen naar de pagina van coolhva https://coolhva.github.io...teway-kpn-ftth-iptv-ipv6/

Ik heb mijn USG een week geleden geconfigureerd volgens de beschreven instructies en draai sindsdien zonder problemen voor zowel Internet als IPTV (XS4ALL FTTH --> NTU --> USG -->UNFI SWITCHES --> STB) en dit gaat probleemloos. Buiten hetgeen dat wordt geconfigureerd in de op de site beschreven configuratie heb ik geen aanvullende zaken geconfigureerd.
Ik heb KPN, en heb bij het instellen de instructies van coolhva gevolgd. Ik overweeg het opnieuw te doen maar ben bang weer tegen hetzelfde probleem aan te lopen aangezien het in het begin prima heeft gewerkt.

Ik weet niet of er suggesties zijn betreft de switch? IMGP snooping zorgt er alleen voor dat de TV om de 2 seconden eruit valt terwijl dit juist ingeschakeld zou moeten zijn?

• Cartman!
  • Niet online
Thomderksen schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:21:
[...]
Ik weet niet of er suggesties zijn betreft de switch?
Vervangen door een Unifi model? :P

Ik gebruik intern VLANs (icm Unifi Gen2 switch) en dat werkt hier perfect, al n jaar volledig stabiel.

• Thomderksen
Cartman! schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:11:
[...]

Vervangen door een Unifi model? :P

Ik gebruik intern VLANs (icm Unifi Gen2 switch) en dat werkt hier perfect, al n jaar volledig stabiel.
Haha nouja als ik het nou had liggen dan zou ik het zo aan uitgeven ;)

Ik zie de toegevoegde waarde van een unifi switch in mijn huis niet echt. De poe adapters verstop ik ergens in de meterkast dus daar maak ik mij niet druk om.

"Helaas" heb ik zojuist de TV direct aan de USG aangesloten en toen heb ik geen problemen meer gekregen (voor nu). Nu moet ik dus uitzoeken wat ik bij de switch moet aanpassen (of een unifi switch kopen natuurlijk ;)

• Tylen
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 20:49

Tylen

ONK SuperCup 1000 #6

Thomderksen schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:21:
[...]

Ik heb KPN, en heb bij het instellen de instructies van coolhva gevolgd. Ik overweeg het opnieuw te doen maar ben bang weer tegen hetzelfde probleem aan te lopen aangezien het in het begin prima heeft gewerkt.

Ik weet niet of er suggesties zijn betreft de switch? IMGP snooping zorgt er alleen voor dat de TV om de 2 seconden eruit valt terwijl dit juist ingeschakeld zou moeten zijn?
IGMP hoeft niet aan. Maar is wel aan te bevelen. Probeer het anders eens zonder.

A wise man once said: 'Work is not a place."

• Cartman!
  • Niet online
Thomderksen schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:40:
[...]

Haha nouja als ik het nou had liggen dan zou ik het zo aan uitgeven ;)

Ik zie de toegevoegde waarde van een unifi switch in mijn huis niet echt. De poe adapters verstop ik ergens in de meterkast dus daar maak ik mij niet druk om.

"Helaas" heb ik zojuist de TV direct aan de USG aangesloten en toen heb ik geen problemen meer gekregen (voor nu). Nu moet ik dus uitzoeken wat ik bij de switch moet aanpassen (of een unifi switch kopen natuurlijk ;)
De toegevoegde waarde voor mij is dat ik de VLANs gewoon kan instellen vanuit de controller en dat daarmee makkelijker dingen kan testen/proberen. In theorie zou t op andere switches ook moeten werken (mits ze IGMP snooping hebben).

• Thomderksen
Tylen schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:43:
[...]

IGMP hoeft niet aan. Maar is wel aan te bevelen. Probeer het anders eens zonder.
Hij heeft maanden zonder IGMP snooping ervoor gezorgd dat om de zoveel tijd (ong 15-25 minuten) hij een foutmelding gaf. Met IGMP snooping aan is het zo dat het beeld vastloopt om de twee seconden en dat je dus alsnog niets kan kijken.
Cartman! schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:44:
[...]

De toegevoegde waarde voor mij is dat ik de VLANs gewoon kan instellen vanuit de controller en dat daarmee makkelijker dingen kan testen/proberen. In theorie zou t op andere switches ook moeten werken (mits ze IGMP snooping hebben).
Tja, IGMP snooping heeft hij wel maar als ik dat inschakel wordt het alleen maar erger :'(

• Cartman!
  • Niet online
Thomderksen schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:48:
[...]
Tja, IGMP snooping heeft hij wel maar als ik dat inschakel wordt het alleen maar erger :'(
Dan klinkt het toch alsof de IGMP proxy op de USG het niet goed doet of de switch toch iets verkeerd doet.

• Tylen

Tylen

ONK SuperCup 1000 #6

Thomderksen schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:48:
[...]

Hij heeft maanden zonder IGMP snooping ervoor gezorgd dat om de zoveel tijd (ong 15-25 minuten) hij een foutmelding gaf. Met IGMP snooping aan is het zo dat het beeld vastloopt om de twee seconden en dat je dus alsnog niets kan kijken.

[...]

Ssh in je usg en geef commando restart igmp-proxy (of was het igmp-proxy restart)

• Thomderksen
Tylen schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:58:
[...]

Ssh in je usg en geef commando restart igmp-proxy (of was het igmp-proxy restart)
Dit heb ik meerdere keren toegepast maar het is zeker geen oplossing voor het probleem. Hij blijft maar vastlopen...

Ik heb nu igmp snooping ingeschakeld op de switch voor alleen de usg poort en tv ontvanger. Levert niet dezelfde problemen op als dat ik IGMP globaal inschakel. Nu maar een half uur Frank Visser kijken en hopen dat het is opgelost...

EDIT: Nope, helaas is het nog exact hetzelfde...

[Voor 4% gewijzigd door Thomderksen op 18-09-2020 14:39]

• Tylen

Tylen

ONK SuperCup 1000 #6

Thomderksen schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:02:
[...]

Dit heb ik meerdere keren toegepast maar het is zeker geen oplossing voor het probleem. Hij blijft maar vastlopen...

Ik heb nu igmp snooping ingeschakeld op de switch voor alleen de usg poort en tv ontvanger. Levert niet dezelfde problemen op als dat ik IGMP globaal inschakel. Nu maar een half uur Frank Visser kijken en hopen dat het is opgelost...

EDIT: Nope, helaas is het nog exact hetzelfde...
Heb je geen andere switch waar je even mee kan testen?

• nero355

nero355

Welk model precies :?

En heeft die switch wel IGMPv3 of is er eventueel een nieuwe firmware die dat toevoegt ?

Voor zover ik het me nog kan herinneren werken switches met IGMPv2 en lager namelijk niet goed i.c.m. IPTV van KPN :)

• Thomderksen
nero355 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 17:55:
[...]

Welk model precies :?

En heeft die switch wel IGMPv3 of is er eventueel een nieuwe firmware die dat toevoegt ?

Voor zover ik het me nog kan herinneren werken switches met IGMPv2 en lager namelijk niet goed i.c.m. IPTV van KPN :)
Ik heb de T1600G-18TS. Ik heb ondertussen geconstateerd dat het hoogstwaarschijnlijk bij de router ligt. De ontvanger direct op de USG aangesloten levert geen problemen...

Na een snelle zoekopdracht blijkt dat mijn model IGMP v3 ondersteunt.

[Voor 6% gewijzigd door Thomderksen op 18-09-2020 19:33. Reden: zoekopdracht]

• fvhemert
Zou het dan niet de switch zijn ipv de router? Als je de switch er tussen uit haalt gaat het goed....

• thijsman14
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 24-09 13:17
Hallo, alles goed aan het werk gekregen zowel internet als tv. Alleen nu blijft m'n usg in provision staan in de controller. Hij reboot niet steeds maar de status in de controller is wel provisioning. Ik draai m'n controller via de cloud. Ik zag dat eerder dit jaar dit probleem ook al was aangekaart maar er geen oplossing voor is gegeven. Iemand die er raad mee weet?

• Thomderksen
fvhemert schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 19:33:
Zou het dan niet de switch zijn ipv de router? Als je de switch er tussen uit haalt gaat het goed....
Uh ja ik bedoelde switch sorry :P

Ik ga nu een firmware update doen, hopelijk helpt dat. Anders zou ik alsnog graag willen uitzoeken hoe ik VLANs kan instellen op de unifi, want ik weet zeker dat de switch daarmee geen kuren vertoont.

Edit: ik geef het op. IGMP snooping werkt voor geen meter en het enige betrouwbare is het gebruik van VLAN's in mijn ogen. Alleen weet ik niet hoe ik dit moet doen icm de configuratie van de IPTV en het unifi systeem. Zou iemand mij hierbij wijzer kunnen maken?

Bij voorbaat dank!

[Voor 23% gewijzigd door Thomderksen op 19-09-2020 19:51]

• kariem112
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
Thomderksen schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 17:54:
[...]

Uh ja ik bedoelde switch sorry :P

Ik ga nu een firmware update doen, hopelijk helpt dat. Anders zou ik alsnog graag willen uitzoeken hoe ik VLANs kan instellen op de unifi, want ik weet zeker dat de switch daarmee geen kuren vertoont.

Edit: ik geef het op. IGMP snooping werkt voor geen meter en het enige betrouwbare is het gebruik van VLAN's in mijn ogen. Alleen weet ik niet hoe ik dit moet doen icm de configuratie van de IPTV en het unifi systeem. Zou iemand mij hierbij wijzer kunnen maken?

Bij voorbaat dank!
Waarom gebruik je de tweede LAN poort van je usg niet ? Heb dezelfde ellende gehad met IGMP ,maar het draait nu al weer wat weken probleemloos.. :P

• Thomderksen
kariem112 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 20:57:
[...]

Waarom gebruik je de tweede LAN poort van je usg niet ? Heb dezelfde ellende gehad met IGMP ,maar het draait nu al weer wat weken probleemloos.. :P
Bedankt voor je reactie! Wat had je dan precies in gedachten? Ik kan mij vaag herinneren dat ik er iets over heb gelezen maar weet niet waar ik zou moeten beginnen. Daarnaast heb ik twee tv ontvangers in huis en zou ik alsnog een switch moeten gebruiken, toch?

• kariem112
  • Niet online
Thomderksen schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 21:01:
[...]

Bedankt voor je reactie! Wat had je dan precies in gedachten? Ik kan mij vaag herinneren dat ik er iets over heb gelezen maar weet niet waar ik zou moeten beginnen. Daarnaast heb ik twee tv ontvangers in huis en zou ik alsnog een switch moeten gebruiken, toch?
TRaSH schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 19:12:
Na veel gekloot met IPTV en hulp van een aantal mede tweakers hier kregen we het maar niet voor elkaar om IPTV werkend te krijgen zonder freezes.

@Coolhva adviseerde om eigenlijk van 0 te starten, alles er af en alleen IPTV er op en dan 1 voor 1 de rest aansluiten en testen tot hij weer zou vast lopen.
Aangezien ik best wat devices aangesloten heb (bedraad/onbedraad) vond ik dit toch nog wel een dingetje om te testen langdurig.

Dus dacht ik laat ik eerst eens wat anders testen met wat kleine aanpassingen en tips van verschillende tweakers en van een Unifi-Forum.
En Heb gisteren 6 uur lang zonder freezes te gekeken op 1 kanaal (zolang kijken we nooit TV maar moest even voor de test)
De setup heb ik doorgespeeld naar @kariem112 aangezien hij een beetje in het zelfde schuitje zat als ik,
en wat blijkt bij hem nu ook zonder problemen.

In het kort: IPTV aangesloten op WAN2/LAN2 op een eigen ip range en met een aangepaste @Coolhva script die ik zelf ook weer aangepast heb.

Hieronder zal ik mijn setup opnoemen en de stappen die ik heb ondernomen om het werkend te krijgen.(zie het maar als een last resort)

Hardware
  • 1x UniFi Security Gateway 3P (FW:4.4.50.5272448 op advies van @Coolhva )
  • 2x UniFi AP-AC-Pro
  • 1x UniFi Switch 24
  • IPTV = KPN-VIP5202
Netwerk Map
[Afbeelding]

Settings => Networks
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gateway IP/Subnet, DHCP Range, etc kan je allemaal naar eigen voorkeur invullen.
DHCP UniFi Controller => Uiteraard naar je UniFi Controller.

De aangepaste @Coolhva script die ik zelf ook nog aangepast heb.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
{
    "system": {
        "task-scheduler": {
            "task": {
                "postprovision": {
                    "executable": {
                        "path": "/config/scripts/post-config.d/dhcp6.sh"
                    },
                    "interval": "2m"
                },
                "postprovisionroutes": {
                    "executable": {
                        "path": "/config/scripts/post-config.d/setroutes.sh"
                    },
                    "interval": "2m"
                }
            }
        },
        "offload": {
            "ipv4": {
                     "forwarding": "enable",
                     "gre": "enable",
                     "pppoe": "enable",
                     "vlan": "enable"
            },
                    "forwarding": "enable",
                    "pppoe": "enable",
                    "vlan": "disable"
            }
        }
    },
        "ipv6-name": {
            "WANv6_LOCAL" : {
                "rule": {
                    "1": {
                        "action": "accept",
                        "description": "Allow ICMPv6",
                        "log": "enable",
                        "protocol": "icmpv6"
                    },
                        "description": "DHCPv6",
                        "destination": {
                                "port": "546"
                        },
                        "protocol": "udp",
                        "source": {
                                "port": "547"
                        }
                    }
                }
            },
            "WANv6_IN" : {
                    "1": {
                            "description": "Allow ICMPv6",
                            "log": "enable",
                            "protocol": "icmpv6"
                    }
                }
            }
        }
    },
    "interfaces": {
        "ethernet": {
            "eth0": {
                },
                "vif": {
                    "4": {
                            "dhcp"
                        ],
                        "description": "IPTV",
                                "send vendor-class-identifier "IPTV_RG";",
                                "request subnet-mask, routers, rfc3442-classless-static-routes;"
                            ],
                            "default-route-distance": "210",
                        },
                        "ip": {
                            "source-validation": "loose"
                        },
                        "mtu": "1500"
                    },
                    "6": {
                            },
                            },
                            }
                        },
                        "pppoe": {
                                "default-route": "auto",
                                    },
                                    },
                                    }
                                },
                                    },
                                    "enable": "''"
                                },
                                "mtu": "1500",
                                "name-server": "auto",
                                "password": "kpn",
                                "user-id": "kpn"
                            }
                        }
                    }
                }
            },
            "eth1": {
                "description": "LAN",
                    },
                    "router-advert": {
                        "cur-hop-limit": "64",
                        "link-mtu": "0",
                        "managed-flag": "true",
                        "max-interval": "600",
                        "other-config-flag": "false",
                        "prefix": {
                            "::/64": {
                                "autonomous-flag": "true",
                                "on-link-flag": "true",
                                "valid-lifetime": "2592000"
                            }
                        },
                        "reachable-time": "0",
                        "retrans-timer": "0",
                        "send-advert": "true"
                    }
                }
            }
        }
    },
    "protocols": {
        "igmp-proxy": {
            "interface": {
                "eth0.4": {
                    "alt-subnet": [
                        "0.0.0.0/0"
                    ],
                    "role": "upstream",
                    "threshold": "1"
                },
                "eth1": {
                    "alt-subnet": [
                        "0.0.0.0/0"
                    ],
                    "role": "disabled",
                    "threshold": "1"
                }
            }
        },
        "static": {
            "interface-route6": {
                "::/0": {
                    "next-hop-interface": {
                        "pppoe2": "''"
                    }
                }
            }
        }
    },
    "port-forward": {
        "wan-interface": "pppoe2"
    },
    "service": {
        "dns": {
            "forwarding": {
                "except-interface": [
                    "pppoe2"
                ]
            }
        },
        "nat": {
                "5000": {
                    "description": "MASQ all traffic to IPTV network",
                    "destination": {
                        "address": "0.0.0.0/0"
                    },
                    "log": "disable",
                    "outbound-interface": "eth0.4",
                    "protocol": "all",
                    "type": "masquerade"
                },
                "6001": {
                    "outbound-interface": "pppoe2"
                },
                "6002": {
                },
                "6003": {
                }
            }
        }
    }
}

Enigste veranderingen in de script =>
  • Regel 187 van download naar disabled (Bron)
  • De Nameservers verwijderd wegens de cloudflare issue met updates en het gebruik willen maken van PiHole.
Verder volg je gewoon deze instructies van de json installatie + wat er bij hoort.

Vragen die ik zelf nog heb gewoon puur wegens interesse en om er meer van te leren:
  1. Welke nameserver word er eigenlijk gebruikt voor IPTV ? aangezien de pihole in mijn geval in een andere range draait.
  2. Wat ik zelf een beetje vreemd vind is: in de .json file wordt eigenlijk niks over LAN2 geschreven.
Als ik nog iets vergeten ben zal ik hem aanpassen.
Ja, maar het gekke is dat een (unifi ) switch op de tweede LAN poort wel stabiel werkt... Dus je op LAN 1 sluit je je "normale" netwerk aan, op LAN2 een switch met je beide tv ontvangers. Hierboven staat de .json voor deze oplossing. :)

[Voor 94% gewijzigd door kariem112 op 19-09-2020 21:25]

• Thomderksen
kariem112 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 21:23:
[...]

[...]

Ja, maar het gekke is dat een (unifi ) switch op de tweede LAN poort wel stabiel werkt... Dus je op LAN 1 sluit je je "normale" netwerk aan, op LAN2 een switch met je beide tv ontvangers. Hierboven staat de .json voor deze oplossing. :)
Hartelijk dank! Het leek mij een elegantere oplossing om gebruik te maken van VLANs maar dat gaat hem ook niet worden ben ik bang. Nu nog even een switch halen voor lan2...

Zou een unifi flex mini voldoen? Ondersteunt geen IGMP snooping maar doet aan flooding (als ik het juist begrijp) en zou dus prima moeten werken als ik alleen tv ontvangers erop aansluit toch? Kost daarnaast maar 35 euro bij iemand hier in de buurt.

• kariem112
  • Niet online
Thomderksen schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 21:50:
[...]

Hartelijk dank! Het leek mij een elegantere oplossing om gebruik te maken van VLANs maar dat gaat hem ook niet worden ben ik bang. Nu nog even een switch halen voor lan2...

Zou een unifi flex mini voldoen? Ondersteunt geen IGMP snooping maar doet aan flooding (als ik het juist begrijp) en zou dus prima moeten werken als ik alleen tv ontvangers erop aansluit toch? Kost daarnaast maar 35 euro bij iemand hier in de buurt.
Op mijn LAN1 heb ik wel vlans ingeregeld, nog geen tijd gehad om dit ook voor LAN2 te testen. Je kunt eerst eens proberen of 1 tv ontvanger werkt :) ik heb er wel een 8 poorts unifi switch aan hangen, dus weet niet of een switch zonder igmp snooping ook werkt.

• fvhemert
Ter info. Gisteren de USG geüpdatet van de juli 2019 versie naar 4.4.51.5287926 (op dit moment de laatste) en geen problemen met IPtv. Alles draait zonder haperingen.

Een probleem is echter nog niet opgelost. Bij meerdere configuratie wijzigingen kort achter elkaar raakt de USG van het padje, verliest de verbinding en reboot.

"Configuration system temporarily locked due to other commit in progress."

Heel vervelend want je bent dan zo'n 5-7 min uit de lucht.

Iemand enig idee waar dit vandaan komt of beter nog, hoe te er helpen?

• Tuumke
  • Laatst online: 26-09 11:34

Tuumke

Shingaling?

Gizzy schreef op donderdag 17 september 2020 @ 23:54:
[...]

Ik heb ook net mijn udm pro aangesloten, en ik lees op de tmobile fora dat ze daar aan het afstappen zijn van de verschillende vlans voor TV en internet, alles loopt via 1 vlan.

Nu krijgt, als ik het oude trucje gebruik om eerst naar mijn 16p switch unifi switch te gaan en dan de vlans op te splits, mijn decoder niet eens meer een ip. Nu heb ik mediaconverter->udm pro->switch all op alle poorten even en iptv krijgt wel een ip en ik krijg geen error melding in beeld, maar ook geen tv.

Vandaar dat ik wil vragen naar bovenstaande post? Hoe ga je in stap 1 van UDM switch 1 naar UDM wan als je al op UDM switch 1 bent binnengekomen met de Kabel van de Mediaconverter.

Vannacht nog zitten doorklooien. Uiteindelijk had ik het zover dat mijn tv wel IP kreeg, maar het beeld bleef zwart. Alles weer teruggezet op oude Setup media Converter->switch->usg wan->switch. Als ik in deze Setup de usg vervang door de udm pro, werkt de tv niet meee, zwart beeld zoals hierboven aangegeven.

Zou het nu in mijn geval dan toch nog aan de IGMP proxy kunnen liggen, die ik nu dan schijnbaar mis, aangezien deze wel in de USG zat maar niet in de UDM Pro?
Ik zal proberen een tekening te maken

[ Verschillende hostings ] [WhatPulse Profiel] [ Tuumke's n00by website]

• Gizzy
Tuumke schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:32:
[...]

Ik zal proberen een tekening te maken
Ok Thnx. Zit nu te denken een el Cheapo Router in Full bridge ervoor te zetten en die de Igmp proxy te laten doen.

• Thomderksen
kariem112 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 21:55:
[...]

Op mijn LAN1 heb ik wel vlans ingeregeld, nog geen tijd gehad om dit ook voor LAN2 te testen. Je kunt eerst eens proberen of 1 tv ontvanger werkt :) ik heb er wel een 8 poorts unifi switch aan hangen, dus weet niet of een switch zonder igmp snooping ook werkt.
Ik heb ondertussen twee flex mini's overgenomen en ze werken (tot nu toe) perfect! Zonder IGMP snooping toch een gewenst resultaat en dat voor dezelfde prijs als een managed netgear apparaatje. Hopelijk blijft dat zo :)

• Tuumke
  • Laatst online: 26-09 11:34

Tuumke

Shingaling?

Gizzy schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:50:
[...]

Ok Thnx. Zit nu te denken een el Cheapo Router in Full bridge ervoor te zetten en die de Igmp proxy te laten doen.

Onderste zijn statische routes die nodig waren. Anders werkte TV niet

[Voor 6% gewijzigd door Tuumke op 20-09-2020 16:19]

[ Verschillende hostings ] [WhatPulse Profiel] [ Tuumke's n00by website]

• FredvdLaan
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 21-09 13:08
Mijn vraag:

Ik heb hier thuis al enige tijd een Unifi netwerk draaien met een Solcon Glasvezel verbinding. Tot nu toe maar 1 IPTV kastje eraan gehad en dat werkte prima. Helaas is de analoge lijn nu echt verdwenen en moet er nu op de slaapkamers toch echt een kastje geplaatst worden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Netwerk setup is als volgt.

Glasmodem -> Edgeswitch -> US8 Meterkast
-> USG -> US8 Meterkast

Vanaf mijn meterkast ligt er 1 lijn naar een US8 switch bij de TV woonkamer en 1 lijn naar de Zolder.

Alle apparaten zijn van Unifi behalve de Edgeswitch die zie ik niet. Ook hangt er een losse controller in mijn netwerk.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het IPTV wat ik heb draait op VLAN 4. Ik heb het juiste profiel geselecteerd bij mijn switch op zolder waar de slaapkamer aan hangt maar helaas krijg ik dat geen netwerk adres toegewezen van buitenaf? Zodra ik mijn profiel schakel naar mijn LAN2 waar het normale internet aan hangt krijg ik wel een verbinding en IP adres toegewezen maar helaas in het normale netwerk en niet in het VLAN 4. Hierin heb ik al flink geschakeld maar nog niet tot enig resultaat.

Ik heb het nieuwe tv kastje ook al aan de poort gehad beneden omdat ik daar dus wel gewoon TV heb maar helaas krijg ik ook daar dan geen adres toegewezen. Het lijkt erop dat de nieuwe ontvanger nog een stukje firmware ofzo moet ophalen maar dit gaat dus mis. Het nieuwe Amino kastje geeft aan ACS synchroniseren en daar houd het dan op helaas.

Ik heb al heel veel gelezen op diverse fora en websites maar helaas nog geen resultaat geboekt. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

• nero355

nero355

FredvdLaan schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:03:
Netwerk setup is als volgt.

Glasmodem -> Edgeswitch -> US8 Meterkast
-> USG -> US8 Meterkast
Waarom 2 switches en dan pas de USG :?
Alle apparaten zijn van Unifi behalve de Edgeswitch die zie ik niet. Ook hangt er een losse controller in mijn netwerk.
Edge lijn != UniFi lijn

Dus dat is niet zo heel erg raar! ;)

• maartentmm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 24-09 16:34
Ik heb sinds een week KPN ik heb alles draaiend met de bijbehorende Vlans maar mijn internetspeed komt niet boven de 300Mbps. bedraad en draadloos

NTU > Edegrouter X > (8-poorts, 150W PoE+) > AP AC PRO

het zit hem in mijn edgerouter maar al die poorten staan op 1000/full

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met 2x FTXC35Victoria 16KW, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• Cartman!
  • Niet online
maartentmm schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:24:
Ik heb sinds een week KPN ik heb alles draaiend met de bijbehorende Vlans maar mijn internetspeed komt niet boven de 300Mbps. bedraad en draadloos

NTU > Edegrouter X > (8-poorts, 150W PoE+) > AP AC PRO

het zit hem in mijn edgerouter maar al die poorten staan op 1000/full
Is t via de Experiabox wel de maximale (500mbit?) snelheid?

• maartentmm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 24-09 16:34
Cartman! schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:49:
[...]

Is t via de Experiabox wel de maximale (500mbit?) snelheid?
zeker daarmee haal ik gewoon 900mbit

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met 2x FTXC35Victoria 16KW, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• jappo
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:33

jappo

eens een prutser altijd ....

Heeft iemand het al aangedurfd om de controller te updaten naar 6.0.22?
Wat zijn de ervaringen in relatie met het blijven werken van IPTV?

• Xieoxer
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 18:50
jappo schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:08:
Ik wacht op de volgende stable versie. Als ik de comments lees, maak ik mijn ernstig zorgen.

• fvhemert
Ik heb de update naar 6.0.20 gedaan en hierbij geen issue gezien (XS4ALL-USG 3P-Internet & IPtv)

Alles blijft werken. Toen zag ik de pagina's met reacties over .22 en heb ik besloten om deze update maar even uit te stellen.

Op het Unifi forum zijn ze niet echt lief tegen Unifi als het gaat over .22.

• Gizzy
Tuumke schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:16:
[...]

[Afbeelding]

Onderste zijn statische routes die nodig waren. Anders werkte TV niet
Ja dat realiseerde ik me ook. Zal dat eerst nog proberen thnx a bunch iig. Kom hier en via pm nog wel terug of het voor mij ook heeft gewerkt!

• Old-Tweaker
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 25-09 15:04
xbeam schreef op zondag 13 september 2020 @ 21:00:
[...]

Hmm. Ik zit er over te denken om een UDM Pro te nemen maar als ik dit lees moet ik dan een V8 hebben. Nu heb ik die nog liggen maar weet niet of dit met Glas werkt.
Of is de V9 die ik nu heb ook te gebruiken met mijn huidige inrichting?

De reden dat ik over wil stappen is omdat ik een extra switch moet gaan aanschaffen op 19 inch formaat maar qua kosten zou ik net zo goed een UDM Pro kunnen nemen omdat ik dan alles in 1 heb.

• Thomderksen
Niet eens over nagedacht bij het updaten :P

6.0.22 werkt bij mij prima (KPN - 2x TV - USG)

• xbeam
Old-Tweaker schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 18:46:
[...]

Hmm. Ik zit er over te denken om een UDM Pro te nemen maar als ik dit lees moet ik dan een V8 hebben. Nu heb ik die nog liggen maar weet niet of dit met Glas werkt.
Of is de V9 die ik nu heb ook te gebruiken met mijn huidige inrichting?

De reden dat ik over wil stappen is omdat ik een extra switch moet gaan aanschaffen op 19 inch formaat maar qua kosten zou ik net zo goed een UDM Pro kunnen nemen omdat ik dan alles in 1 heb.
Nee niet doen. :?

• fvhemert
Ik gebruik een USG 3P met de coolhva configuratie voor XS4ALL Internet en IPtv

Het valt mij op dat wanneer ik meerdere configuratie wijzigingen die USG provisioning triggeren kort na elkaar doorvoer op de controller het mis gaat. De UG status gaat naar DISCONNECTED en uiteindelijk volgt een reboot.

In de log zie ik;
USG-01 configuration commit error. Error message: {"COMMIT":{"error":"Configuration system temporarily locked due to another commit in progress\n","failure":"1","success":"0"},"DELETE":{"failure":"0","success":"1"},"SESSION_ID":"xxxxxxxxx","SET":{"failure":"0","success":"1"}}

Ik heb hierover contact gezocht met de Unifi helpdesk en kreeg het volgende bijzondere antwoord:
This is expected behavior, as the commit error says, that other configurations change is in progress.
You have to wait for sometime before making multiple changes.

Dit lijkt mij heel bijzonder omdat dit betekend dat ik tussen iedere configuratie wijzigng zo'n 6-8 minuten moet wachten.

Mijn vraag aan jullie:
- Zien jullie dit ook icm de coolhva config (config.gateway.json en de 3 provisioning scripts)
- Enig idee waar dit vandaan komt en hoe op te lossen?

PS. Ik heb inmiddels met diverse versie van de firmware getest en zie geen verbetering

• nero355

nero355

fvhemert schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:43:
Ik heb hierover contact gezocht met de Unifi helpdesk en kreeg het volgende bijzondere antwoord:
This is expected behavior, as the commit error says, that other configurations change is in progress.
You have to wait for sometime before making multiple changes.

Dit lijkt mij heel bijzonder omdat dit betekend dat ik tussen iedere configuratie wijzigng zo'n 6-8 minuten moet wachten.
Weer zo'n fantastische helpdesk die hun eigen producten niet kent! :F

Zo lang wachten tussen elke verandering is echt onzin!

Heb je de USG al een keer helemaal uit je UniFi Controller gegooid, nog eens fysiek reset en daarna opnieuw adopted :?

• fvhemert
nero355 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:26:
[...]
Heb je de USG al een keer helemaal uit je UniFi Controller gegooid, nog eens fysiek reset en daarna opnieuw adopted :?
Dat zou inderdaad de volgende stap zijn.

Als ik device een harde reset geef en dan opnieuw aan het netwerk hang, blijft de configuratie van bijv. de firewall rules en DHCP reserveringen intact?

M.a.w. als ik hem opnieuw adopt, wordt het ding dan gezien als een nieuwe device of als "de oude die effe weg is geweest"?

Het zou vervelend zijn als ik opnieuw alle DHC reserveringen en firewall rules zou moeten amaken.

• leonbong
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23:23
Dat is zo jammer van de USG dat bepaalde basisfunctionaliteit niet beschikbaar is in de controller.
Terwijl de edgerouters dat wel kunnen.
Dan moet je gaan zitten rommelen met JSON maar daar zit geen support op en veel problemen bij updates dat het niet meer goed werkt.

Ik lang getwijfeld om een USG te kopenen hoopte dat de UDM bepaalde dingen zou oplossen waarvan meerdere VLAN's wan zijde de belangrijkste maar helaas.
Dat is er nog steeds niet.

Unifi zelf beschouwd de JSON's ook als probleem en daarom proberen ze dat helemaal dicht te timmeren bij de UDM.
Toch maar PF-sense oplossing gaan gebruiken of een Edgerouter.

Multiple VLAN wan-side vragen gebruikers al jaren om. Evenals multiple IP, dat laaste niet echt een probleem voor mij.

[Voor 11% gewijzigd door leonbong op 24-09-2020 17:17]

• Martijn
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 26-09 15:57
Ik zie door de bomen het bos niet helemaal meer. Iemand die me kan vertellen of het volgende kan?

Ik heb momenteel KPN glasvezel, en heb een USG met daarop Internet via de ene LAN poort, en IPTV via de andere LAN poort. Geconfigureerd via JSON.

Nu wordt aanstaande maandag KPN afgesloten en krijg ik TMobile.

Kan ik op een of andere manier dezelfde topologie houden?

• leonbong
Het korte antwoord nee.

T-mobile heeft een bridge oplossing.
KPN heeft een routed oplossing

https://community.t-mobil...met-je-eigen-modem-324520

[Voor 98% gewijzigd door leonbong op 24-09-2020 17:59]

• Martijn
Dank voor je hulp :X ;)

Ik heb zojuist het T-Mobile pakket binnen gekregen en zie dat daar een soort fiber naar UTP converter bij zit. Ga er dus vanuit dat daar een signaal uitkomt met meerdere VLANs, waarom zou die USG die dan niet kunnen splitsen? Waarom zou ik eerst een USW er tussen moeten zetten die de VLANs over meerdere poorten splitst om een daarvan dan weer naar de USG zetten (WAN) en IPTV zo naar de settopboxen?

• leonbong
Een USG kan geen meerdere VLAN's aan op WAN zonder JSON.
Een USG kan niet een VLAN bridge van WAN naar LAN zonder JSON en een enorme performance hit.

[Voor 11% gewijzigd door leonbong op 24-09-2020 18:06]

• nero355

nero355

Martijn schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:59:
Ik heb zojuist het T-Mobile pakket binnen gekregen en zie dat daar een soort fiber naar UTP converter bij zit. Ga er dus vanuit dat daar een signaal uitkomt met meerdere VLANs, waarom zou die USG die dan niet kunnen splitsen? Waarom zou ik eerst een USW er tussen moeten zetten die de VLANs over meerdere poorten splitst om een daarvan dan weer naar de USG zetten (WAN) en IPTV zo naar de settopboxen?
Check [T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie voor info over de status van hun overstap naar een "Alles over het Internet heen setup" ;)

Vooral als je een nieuwe klant bent heb je grote kans dat je misschien wel gelijk gebruik kan maken van de nieuwe situatie!
fvhemert schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:59:
Dat zou inderdaad de volgende stap zijn.

Als ik device een harde reset geef en dan opnieuw aan het netwerk hang, blijft de configuratie van bijv. de firewall rules en DHCP reserveringen intact?

M.a.w. als ik hem opnieuw adopt, wordt het ding dan gezien als een nieuwe device of als "de oude die effe weg is geweest"?

Het zou vervelend zijn als ik opnieuw alle DHC reserveringen en firewall rules zou moeten amaken.
Durf ik zo gauw niet te zeggen, maar je zou natuurlijk eerst een backup kunnen maken en het dan gewoon proberen :)

[Voor 28% gewijzigd door nero355 op 24-09-2020 18:55]

• Old-Tweaker
Dus je adviseert om toch een switch te nemen? Dus de 16 poorts?
Want 8 poorts zijn pasief gekoeld en kunnen niet in een 19 inch.

• Exocet
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Wel een nadeel dat dit bij T-Mobile niet kan, kost dus twee extra poorten op de switch 😟
Betekent dus voor mij ook een extra switch kopen

• xbeam
Old-Tweaker schreef op donderdag 24 september 2020 @ 19:37:
[...]

Dus je adviseert om toch een switch te nemen? Dus de 16 poorts?
Want 8 poorts zijn pasief gekoeld en kunnen niet in een 19 inch.
Zeker, een udm-p en tv via een V8 is een dirty oplossing. Eigenlijk wil dat niet.
Als je wil upgraden neem dan een switch en wacht dan op de UXG-Pro

• Old-Tweaker
xbeam schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:40:
[...]

Zeker, een udm-p en tv via een V8 is een dirty oplossing. Eigenlijk wil dat niet.
Als je wil upgraden neem dan een switch en wacht dan op de UXG-Pro
Thanks voor het advies.
Switch wordt het dan

• fvhemert
fvhemert schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:59:
[...]

Ik ben nog wat aan het zoeken geweest en vond een video op youtube die het gehele process beschrijft:

YouTube: Replace or upgrade USG (UniFi Security Gateway) in an existing site!

De video bevestig dat DHCP en andere instellingen behouden blijven als je de USG verwijderd en op nieuw toevoegd in het Unifi netwerk. Dit weekend maar eens proberen (en natuurlijk toch wel die backup maken :) )

• Martijn
nero355 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 18:53:
[...]

Check [T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie voor info over de status van hun overstap naar een "Alles over het Internet heen setup" ;)

Vooral als je een nieuwe klant bent heb je grote kans dat je misschien wel gelijk gebruik kan maken van de nieuwe situatie!
Ik begrjip in het T-Mobile topic idd dat nieuwe klanten op de nieuwe setup draaien. Dat prompt me wel met de volgende vragen.

Als Internet en IPTV over hetzelfde lijntje gaat is IGMP Snooping weer belangrijk. Nu had ik net een situatie waar ik op de USG 1 poort had voor Internet en 1 poort had voor IPTV, gaat het bij TMobile niet meer op.

De switch in mijn TV kast is een USW Flex mini, en door de rest van het huis ook nog een paar van die dingen, waar IGMP snooping dus niet ondersteund wordt. Hoe zou ik dit kunnen verhelpen, zonder andere switches te hoeven kopen...?

Ik heb vanuit de meterkast 2 UTP kabels naar de TV kast liggen, dus kan er 1 dedicated voor IPTV houden. Kan ik op de een of andere manier toch vanuit de USG of de 8 poorts USW die ik in de meterkast heb liggen, IPTV uitfilteren over 1 dedicated kabel? Of zou IGMP snooping in de 8 poorts USW al genoeg zijn om van daaruit een kabel te trekken naar de settopbox in de TV kast?

Ik hoef NERGENS anders in huis TV te kijken via een settopbox, op zolder gaat dit gewoon via de Apple TV...

• n5dbeekman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 25-09 12:28
Weet iemand de VLAN-id's die Delta gebruikt op het glasvezelnetwerk? Ik wil nl mijn bijgeleverde Genexis router eruit gooien en de aansluiting rechtstreeks op mijn USG-pro realiseren.
Dank!

• nero355

nero355

Martijn schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:35:
Ik hoef NERGENS anders in huis TV te kijken via een settopbox, op zolder gaat dit gewoon via de Apple TV...
Volgens mij heeft T-Mobile een app voor TV kijken dus dan maar gewoon ook in de huiskamer via de Apple TV alles kijken :?
n5dbeekman schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:25:
Weet iemand de VLAN-id's die Delta gebruikt op het glasvezelnetwerk? Ik wil nl mijn bijgeleverde Genexis router eruit gooien en de aansluiting rechtstreeks op mijn USG-pro realiseren.
Kijk eens hier rond : [Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie :)

Caiway gebruikt 100 en 101 maar Delta weet ik effe zo gauw niet...
Zou zomaar eens hetzelfde kunnen zijn in sommige gebieden!

Je zou ook gewoon eens kunnen sniffen via tcpdump of WireShark of zo aan je WAN kant ;)

• Martijn
nero355 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:29:
[...]

Volgens mij heeft T-Mobile een app voor TV kijken dus dan maar gewoon ook in de huiskamer via de Apple TV alles kijken :?
Volgens mij vraag ik dat niet, dat snap ik zelf ook. :X

Ik vroeg me af of dit met de Ubiquiti hardware kan oplossen...

• nero355

nero355

Martijn schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:04:
Volgens mij vraag ik dat niet, dat snap ik zelf ook. :X

Ik vroeg me af of dit met de Ubiquiti hardware kan oplossen...
Dat kan ik niet ruiken hé! ;)

Daarnaast is het IMHO de toekomst dus waarom niet nu gelijk ermee beginnen i.p.v. over een X aantal jaren... :Y)

• frogger9
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 23:20
Afgelopen dagen in eens veel last van beeld freeze. Het ging weken lang goed. Meer problemen bekend?

Laatste USG firmware.

• fvhemert
frogger9 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 20:24:
Afgelopen dagen in eens veel last van beeld freeze. Het ging weken lang goed. Meer problemen bekend?

Laatste USG firmware.
Hier recent probleemloos op 4.4.51 sinds 4 dagen. (XS4ALL met Coolhva configuratie )
Pagina: 1 ... 19 20 21 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True