PainkillA schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 19:41:
Ik heb afgelopen maanden weer een functionering gesprek gehad en de conclusie was net als de afgelopen 3 jaar dat ik er werk dat ik goed werk lever en ik heb wat mij betreft als senior developer (HBO, ~13 jaar ervaring) een zeer grote positieve impact op de afdeling met meerdere goed afgeronde grote projecten als bewijs. Nu heb ik de afgelopen 3 jaar de volgende verhogingen gekregen:
begin 2018 - binnenkomst
begin 2019 + 3.5%
begin 2020 + 4.5%
en nu 2021 een schamele 1% (één procent ja je leest het goed)
Je werkgever zegt hier dat ze jou zien als iemand die toch niet voor zichzelf gaat opkomen en dus als goede werknemer kan worden gezien die minimale investeringen kost. Je salarisgroei gaat minimaal zijn in de veronderstelling dat jij nog braaf 5 tot 10 jaar blijft zitten voordat je doorhebt dat je weg moet.
Meer is "niet mogelijk vanwege corona" en dergelijke maar ondertussen is er wel geld om nieuwe 2 of 3 developers (via recruiters wat dus minimaal 20 a 30K per stuk gaat kosten) aan te nemen plus 2 promoties van andere collega's. Ik begin nu wel serieus twijfels te krijgen over wat er echt mogelijk is en of het niet meer een kwestie van willen is en het beïnvloed mijn inzet en motivatie redelijk negatief omdat het een gevoel van ondergewaardeerd geeft. Of is mijn mening met dit soort cijfers ongegrond?
Je hebt 3000% gelijk

Je wordt genaaid waar je bijstaat. Letterlijk. Ze naaien je een oor aan is de uitdrukking.
Daarnaast bied de concurrent op dit moment tussen de 10% en 20% meer als ik zou overstappen.
Dat is wat ze bieden, als je gaat onderhandelen ga je
minimaal 30% erbij kunnen krijgen.
Dus:
- Vind een 5-tal banen waar je zou willen werken (al dan niet via een recruiter, ik ken erg goede recruiters, PM maar als je info wil).
- Schrijf je CV specifiek voor iedere van deze 5 functies.
- Je geeft NOOIT aan wat je nu verdient. Je geeft aan wat je wil verdienen, en dat begint bij +30% van je huidige salaris, ook als dat belachelijk klinkt.
- Je geeft NOOIT aan wat je nu verdient.
En nee, aangeven wat je nu verdient is niet "eerlijk" of "want je vertrouwt elkaar". Dat is naïef. Dat is gewoon een domme dief zijn van je eigen portemonnee. Als jij aangeeft wat je nu verdient dan krijg je datzelfde salaris +10% tot +15%, hooguit.
Met dat stappenplan heb je als senior developer in no-time een nieuwe baan en verdien je een bak meer geld.
Je geeft aan €4600 te verdienen. Dat kan en mag echt wel richting de €5500 tot €6000 bruto hoor, voor iemand die goed is, senior, met zoveel kennis en ervaring. Echt, die drogredenering "want covid" is zó voorspelbaar
In dat gesprek wat je gaat hebben moet je voorbereid zijn. Het liefst mét 1 of 2 contractaanbiedingen van andere werkgevers. Laat ze die fucking €50 euro in hun reet steken zeg. Echt, ik zou het afwijzen puur om het idee alleen al