keeperson schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:14:
[...]
Auto's van de zaak kunnen dan ook weer vies tegenvallen. Je betaalt een basis met daar bovenop een procentuele belasting afhankelijk van de enkele reisafstand van je werk naar je woonadres. Heb op YouTube wel eens iemand horen zeggen dat een AMG C63 in Duitsland leasen 1000 euro per maand was.

Alsnog een groot verschil, maar het kan ook erg snel duur worden als je ver weg woont.
Het is trouwens ook niet zo makkelijk om te zeggen hoeveel belasting je gaat betalen in Duitsland. Er zijn verschillende systemen die ook weer afhangen van verschillende factoren. Bijvoorbeeld of je partner werkt en hoeveel uren. Oftewel: Duitsland doet waar Duitsland goed in is: bureaucratie. Dat vind ik het grootste nadeel aan het wonen hier. Er gaat ook bijna niks digitaal en alles is dicht op zondag of op feestdagen.
Ik heb een soort combi genomen. Ik ben destijds in Duitsland gaan wonen vanwege de woningnood. Een huis huren is hier zoveel goedkoper en er is veel meer aanbod. Auto's worden hier veel minder zwaar belast, dus heb ik een betere auto gekocht om de reisafstand te overbruggen. Ik werk nog in Nederland (lagere belastingdruk en een werkcultuur die beter bij me past), doe in Duitsland boodschappen (lagere kosten en BTW) en woon nog dicht genoeg bij de Nederlandse grens om dingen te doen die ik leuk vind.
offtopic:
Ergens vind ik het duitse stelsel transparanter, in Nederland zijn er een miljoen aftrekposten en toeslagen (niet dat die er in duitsland helemaal niet zijn) waar enorme 'als dan' verhalen aan zitten. In duitsland zit dat grootdeels in de steuerklasse.
Overigens is het wel zo dat je als Single een stuk meer belasting betaald doordat tot +/- 70k je ook voor je ziektekosten een flinke opslag betaald die daar boven weg valt (of je verzekerd je privaat, als jongere een stuk goedkoper). Als je boven de +/- 120k/jaar gaat kom je in Duitsland voordeliger uit als single. Heb dus nog 20k te gaan
Wat een stuk meer helpt is dat ik ongeveer 60% meer verdien en de levenskosten lager zijn

Lekker een halve liter pils hakken voor minder dan 3 euro met een schintzel voor een 10tje.
@
Pizza_Boom tja als meer 'klassiek' technicus is Duitsland natuurlijk een stuk beter, hoewel ook daar de jongere generaties onderbetaald worden tov. de ouderen is de algehele (financiële) waardering een enorm stuk hoger. Ik ben ook oprecht van mening dat mijn
80+20k bruto voor mijn baan echt niet zo hoog is, het is meer dat in Nederland de salarissen voor zo een baan zo bizar laag zijn.
Vandaar ook dat je technische bedrijven veel hoort roepen om mensen uit het verre oosten te halen, dat is goedkoper, 30% regeling en ze komen wel. Dan is het natuurlijk ook niet zo gek dat veel technici een niet technisch (of IT) beroep gaan doen.
[
Voor 17% gewijzigd door
GoldenSample op 08-10-2020 12:51
]