Joppiez schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:55:
[...]
Natuurlijk tof dat je goed verdient als zzp'er, maar er zijn er genoeg waar het helemaal niet zo goed uitpakt (of uitgepakt heeft).
Ten eerste heb je als zzp'er nog steeds te maken met werkgevers en alle communicatie en commitments die er bij komen kijken. Vrijheid hoef je ook niet per se meer te hebben in vergelijking met iemand in loondienst. In theorie hoef je niks te accepteren maar in de praktijk is dat niet zo makkelijk of betekent het op zoek naar een andere opdracht. Met overhead heb je ook vaak te maken, hoe veel zzp'ers zie ik wel niet met 2 a 3 tussenpersonen werken die ieder marge opstrijken van je uurtarief.
Hier op Tweakers zie ik vaak dat het zzp'eren als heilige graal wordt afgeschilderd. Dat vind ik te makkelijk, want het is naar mijn inziens vaak gezegd door men die gezegend is met een zeer goede positie in de markt en/of langlopend contract waar er uurtje factuurtje wordt afgerekend

Eerlijk gezegd, als IT'er, heb ik nog niet mis zien gaan.(Bij andere IT zzp'ers bedoel ik dan) Slechtste geval, je gaat terug in dienst. Belangrijkste is dat je een netwerk hebt. Mijn huidige opdracht gaat over een maand aflopen en heb aankomende woensdag al een gesprek voor een nieuwe opdracht van een half jaar. Beide opdrachten door mijn netwerk verworven.
ZZP is weggelegd voor mensen die ook zichzelf kunnen verkopen en weten hoe ze moeten netwerken. En door het tarief heb je juist de luxe om nee tegen een opdracht te zeggen of kan ik wel een discussie aangaan met de klant, die ik in dienst niet zo snel zou kunnen starten.(Project gaat verkeerde kant op etc.)
Als je geen bijzondere skills hebt in de IT markt, dan is het niet zo handig. Maar ook als je in dienst zit, BIJSCHOLEN(!). Als je continue billable bezig bent bij een werkgever, is het zeer onwaarschijnlijk dat je dat niet bent als je gaat ZZP'en.
Om meer context te geven aan mijn situatie:
[rant]
Ik heb altijd in de consultancy gewerkt en lange dagen gemaakt. Werd vaak weggezet voor uurtarief van € 125 tot € 200, mede dankzij dat ik ook in het buitenland werkte. Als dit je profiel is, dan is ZZP of eigen consultancy bedrijf vaak een kleine of zelfs een logische stap. Er is slechts 1 consultancy bedrijf wat mij qua cultuur kon binden, echter hielden ze mijn salaris te laag tov mijn ontwikkeling. Heb nog steeds een goede band met dit bedrijf en als ik ZZP echt zat ben, dan overweeg ik hen wellicht weer.
Op gegeven moment ben je de interne politiek en overhead zat. Mensen die zich bemoeien met zaken wat niet hun verantwoordelijkheid is en je af en toe als een kind behandelen omdat ze willen dat je de klant op een bepaalde manier moet benaderen. "The *Insert Companyname* Way".
Nou heb ik meer klanten in mijn leven gehad dan de meeste consultants in hun hele carrière zullen zien. Van kleine familiebedrijven tot zeer grote multinationals. En dan komt er een HR kutje(er zijn ook goede HR mensen

) mij even vertellen hoe je met de klant om moet gaan, terwijl je 1 dag daarvoor in het buitenland zat en met een MT van een multinational zat te overleggen over een van de grootste projecten. Op dat moment moet ik mij echt inhouden.
ZZP is niet perfect, maar geloof me dat veel tweakers de ZZP constructie zo heerlijk vinden vanwege vergelijkbare ervaringen in dienst.
[/rant]
De keuze in mijn ogen is dan ook anders. De volgende vragen zou je moeten stellen:
- Ben je iemand die gauw van werkgever switcht of ben je juist iemand die zeer loyaal is en zich graag identificeert met zijn werkgever?
- Hou je van veel verantwoordelijkheid of wil je focussen op 1 aspect in je werk en dat de rest voor je wordt geregeld?
- Wil je vrijheid of vastigheid?
- Zit je bij de top 20% van je collega's of ben je degene die nog veel aan het bijleren is van
anderen?
- Weet je uberhaupt hoe je aan opdrachten moet komen? (NETWERKEN)
Het financiële aspect is inderdaad een stuik beter als ZZP'er, maar ik verdiende echt niet slecht in loondienst. Dit aspect zou echt laag op je overwegingslijst moeten staan. Ik zal ook absoluut niet zeggen dat ZZP'en voor iedereen is, sterker nog, het is geschikt voor een klein deel van de markt.