The Eagle schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 15:57:
[...]
Pensioen is gewoon uitgesteld salaris he, hou er rekening mee. EN standaard pensioenfranchise (wettelijk) is dus die 21% iirc. Dus een pensioenverzekering die je zelf afsluit is 21% van je brutosalaris. Als je WG geen regeling heeft met een pensioenverzekeraar of -fonds gaat dat niet van je brutoloon maar van je nettoloon af. Plus administratiekosten etc.
Prima dat je tot nu geen pensioen hebt opgebouwd, dat is je eigen keuze. Maar hoe langer je dat niet doet, hoe minder het rendeert en hoe minder je straks eens hebt. Just saying

Volgens mij hebben wij het niet over hetzelfde

. Ik snap je punt, pensioen is niet iets wat je moet vergeten. Echter, zoals eerder al aangegeven is ook
eigen pensioeninleg aftrekbaar mits je aan de daarvoor gestelde voorwaarden voldoet.
Als ik de pensioenvoorwaarden inkijk van het bedrijf waar ik nu werk (een multinational) dan is die 21% pas iets wat je inlegt als je tussen de 60 en 65 bent. In mijn leeftijdscategorie (25 tot 30) is dat slechts 5,4%, en dat wordt berekend over bruto jaarsalaris min de
franchise.
Even heel kort door de bocht gerekend: € 53136 - € 13785 = € 39351. 5,4% van € 39351 is € 2124,95 aan pensioeninleg
per jaar. Wat neerkomt op ruim € 177,08 per maand. Goed, daar komen nog wat administratiekosten bij (die zo op het eerste oog ook aftrekbaar zijn) dus laten we gek doen en het afronden naar € 200 per maand. Op jaarbasis en in vergelijking met de stijging in bruto salaris is dat nog steeds relatief weinig geld.
Maar, dan ga ik er vanuit dat er geen pensioen is. Ik ga dat eerst nog eventjes uitzoeken, ik heb er simpelweg niet naar gevraagd omdat het me op dit moment totaal niet bezig houdt. Eerst de dingen omtrent het nieuwe huis regelen
[
Voor 4% gewijzigd door
Solaire op 16-01-2020 14:16
]