Verwijderd schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 16:24:
[...]
Als je inkopen doet lijkt me een van de weinige posities waarin je redelijk direct iets kan zeggen over wat je het bedrijf bespaard hebt. Nog steeds ben ik erg benieuwd wat je hier voor X zou invullen, en hoe je hieraan komt.
Met wat "hogeschoolduimzuigerij" is met een redelijke marge wel te bepalen wat de gemiddelde productiviviteitsverbetering per medewerker per maand kan zijn. Sommige dingen zijn wat lastiger in gewonnen of verloren uren uit te drukken zoals "een tool die gewoon lekkerder werkt waardoor mensen tevredener zijn". Maar zodra je iets kunt terugbrengen naar "gewonnen minuten per FTE per dag", doe je dat keer wat iemand per uur kost (€50 - €60) en dan reken je dat om naar winst of verlies per jaar.
Ik heb ook wel eens een businesscase geschreven met "wat kost het als we het journaal halen". Dat is *heel* lastig in geld uit te drukken, maar zelfs met een geprikt bedrag is het interessant omdat je onder aan de streep financieel winst of verlies kunt uitrekenen.
In dit soort gevallen probeer ik zo veel mogelijk en als gewenst en nuttig, zaken om te rekenen naar 1 universele eenheid: € met daarnaast nog argumenten die niet of lastig in geld uit te drukken zijn.
Enige nuance: De niet in € uit te drukken factoren zijn niet zelden minstens even belangrijk en het is soms zó lastig in € uit te drukken, of de marges zó groot, dat het in mijn beleving beter is daar geen getal aan te hangen of te zeggen "er is significante winst te behalen" en dan aan te geven dat het lastig is dat goed uit te rekenen.
Als consultant heb ik een keer een testsuite, die meerdere keren per dag gedraaid werden, flink sneller gemaakt (van, zeg, een halfuur naar een paar seconden). Dit heeft de productiviteit ongetwijfeld verhoogt, maar hoeveel? Bovendien zat ik gedetacheerd bij een klant, dus heeft het mijn werkgever niks opgeleverd.
Als iemand daar 10 seconden in plaats van 10 minuten en 10 seconden actief mee bezig is en hij word 6x per dag gedraaid, heb je daar je winst.
"10 minuten" x "6x per dag" = 1 uur á €50 per dag = ~€13.000 per jaar winst voor die klant.
Alleen, inderdaad, jij zit daar gedetacheerd dus jouw werkgever levert het niet direct iets op, maar je kunt wél uitrekenen dat jouw actie €13K per jaar voor die klant heeft opgeleverd wat ze misschien weer kunnen vertalen in een hoger uurloon voor jou en je collega's (want je collega's doen dat misschien ook), wat weer direct te vertalen is naar jouw waarde voor jouw werkgever.
In salarisonderhandelingen zou ik dat dus gebruiken. Inkoop is het wel concreter. Daar kun je wat makkerlijker zeggen "bruto inkoopsprijs is X, standaard korting is Y, door goed onderhandelen is het uiteindelijk Z geworden". (Ik ben overigens geen inkoper, ik doe op momenten OOK een stuk ICT inkoop. Redelijke allround functie, relatief klein bedrijf, klein team. Maar daarin probeer ik wel altijd op deze manier te denken. Vind dat ook leuk. Beetje excell-foo om gegeven case ook financieel zinvol te onderbouwen hou ik wel van.)
Ná Scaoll. - Don’t Panic.