Je vergeet, zoals @Z___Z ook al aangeeft, de doorsneesystematiek. 4% voor een DC regeling is niet heel gek.
Eens dat het belangrijk is om te weten of het DB of DC is. Maar dat de eerste DB pensioen is valt niet te zeggen. Ik zit zelf met een DC pensioen waarbij werkgever ~22% inlegt en ik zelf ~5%.Z___Z schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:13:
[...]
Het is niet 1:1 te vergelijken. Die eerste zal DB pensioen zijn, waar je <40 jaar vooral betaalt voor de mensen >40, terwijl de tweede DC pensioen zal zijn, waar alles in je eigen pot terecht komt.
Eigenlijk kan je pensioen alleen vergelijken als het hetzelfde systeem is. Zo niet zou je eigenlijk de factor A moeten vergelijken. Dat is zover ik weet de enige manier om DB met DC te vergelijken.
Dat lijkt me erg veel voor een pure DC regeling. Is het niet toevallig een CDC regeling? Of je bent al wat ouder natuurlijk.DutchCommando schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:19:
[...]
Eens dat het belangrijk is om te weten of het DB of DC is. Maar dat de eerste DB pensioen is valt niet te zeggen. Ik zit zelf met een DC pensioen waarbij werkgever ~22% inlegt en ik zelf ~5%.
Deze percentages kunnen alleen belastingvrij als je boven de 60 bent als je naar de DC ladder kijkt bij de belastingdienst.DutchCommando schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:19:
[...]
Eens dat het belangrijk is om te weten of het DB of DC is. Maar dat de eerste DB pensioen is valt niet te zeggen. Ik zit zelf met een DC pensioen waarbij werkgever ~22% inlegt en ik zelf ~5%.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0048364/2024-06-28
[ Voor 5% gewijzigd door Z___Z op 10-09-2024 12:50 ]
Het is een beschikbare premieregeling volgens de nieuwe pensioenwet. De variant waarbij iedereen max. 30% kan inleggen ongeacht leeftijd.
Duidelijk, als de oorspronkelijke poster ook een WTP regeling heeft dan is die 4% idd karig. Anders is de vergelijking moeilijk te maken.DutchCommando schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:01:
[...]
[...]
Het is een beschikbare premieregeling volgens de nieuwe pensioenwet. De variant waarbij iedereen max. 30% kan inleggen ongeacht leeftijd.
Nu ben ik wel benieuwd naar welke werkgever zoveel DC pensioenpremie betaaltDutchCommando schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:19:
[...]
Zijn jullie overgestapt van DB naar DC? Voor zover ik weet betalen alleen bedrijven die in een CAO zitten en een DB pensioen hadden zoveel pensioenpremie. De meeste bedrijven die DC aanbieden komen niet in de buurt van de oude maximale percentage, laat staan 22%.
Dit is een mager pensioen want er zijn bedrijven die 24% van de pensioengrondslag inleggen waarbij het bedrijf 75% van de premie betaalt en de werknemer 25%. In jouw geval zou het gaan om ruim 16K inleg per jaar. Dit is dus weer een voorbeeld van een hoog salaris betaald door een mager pensioenvoorziening.Rainbow schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:49:
[...]
Ter verduidelijking, de enige informatie die ik heb is het volgende:
***members only***
Ik heb ook nog al m'n vorige offers en contracten teruggekeken en het maakt het alleen maar lastiger voor me. Het lijkt erop alsof er niet een eenduidig systeem is, en al helemaal niet 1 manier om informatie te communiceren naar werknemers of kandidaten (in 1 offer en contract stond zelfs letterlijk niets meer dan "het bedrijf bepaald mee in een pensioenplan").
Maar goed, zelfs als ik exact zou weten hoe deze in elkaar zit, dan kan ik het alsnog niet vergelijken met m'n vorige werkgever(s) omdat ik die niet begrijp. Al met al ga ik het wel doen, en dan zelf meer inleggen voor m'n pensioen. Gewoon omdat het een leuke werkgever is met fijne collega's. En ja dan ga ik er flink op achteruit, dat is jammer, maar hopelijk/waarschijnlijk qua geluk een stuk op vooruit. En dat is ook wat waard.
Hoe moet ik deze tabel interpreteren? Die EUR 62k staat in de rij van 'dienstverband: voltijd' maar de rijen daarboven lijken leeftijdscategorieën te zijn. Als de rij voltijdse banen het gemiddelde over die leeftijdscategorieën betreft, dan kan het gemiddelde toch niet hoger zijn?J_C_W schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:47:
[...]
[Afbeelding]
De "gemiddelde Nederlander" met een voltijdsbaan verdiende vorig jaar €62k, dus je zit daar ruim boven.
What's a cube to you?
De rijen erboven gaan over alle banen, dus inclusief part time. Daar moet je dus 20% bij optellen om op fulltime beloning te komen.Rizzi schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:05:
[...]
Hoe moet ik deze tabel interpreteren? Die EUR 62k staat in de rij van 'dienstverband: voltijd' maar de rijen daarboven lijken leeftijdscategorieën te zijn. Als de rij voltijdse banen het gemiddelde over die leeftijdscategorieën betreft, dan kan het gemiddelde toch niet hoger zijn?
Tussen de 40-60 zijn we het meest productief, als CAO lonen na 60 zouden dalen, zou de salaris in die leeftijdsgroep nog veel hoger kunnen zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door Z___Z op 11-09-2024 09:14 ]
Het gaat om deze tabel die ik wat heb aangepast:Rizzi schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:05:
[...]
Hoe moet ik deze tabel interpreteren? Die EUR 62k staat in de rij van 'dienstverband: voltijd' maar de rijen daarboven lijken leeftijdscategorieën te zijn. Als de rij voltijdse banen het gemiddelde over die leeftijdscategorieën betreft, dan kan het gemiddelde toch niet hoger zijn?
https://opendata.cbs.nl/#...ed/table?ts=1726061498967
Die €62k is het gemiddelde salaris van alle voltijdsbanen.
Die leeftijdscategorieën geven het gemiddelde salaris aan van alle banen in die leeftijdsgroep, dus zowel voltijds- als deeltijdbanen. Er zijn overigens nog meer leeftijdscategorieën.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
kasper169 schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:55:
[...]
Sinds september dit jaar werkzaam op basis van een 36-uur contract bij deze werkgever. Eigenlijk zijn er nooit echt gesprekken geweest over mijn salaris, maar mijn manager heeft mij zelf twee tredes omhoog gezet, wat ik erg netjes vind. Dit had ik namelijk zelf ook in mijn hoofd.
Hierbij dus even een update:
***members only***
Members only:
Inloggen
@kasper169 Bijna 400 euro erbij op het fulltime salaris lijkt mij prima toch? En dan is het nu kwestie van alsvast afspraken maken voor volgend jaar.
Klopt! Daar ben ik zeker ook niet ontevreden over. Het ging wat lastig, maar misschien hoort dat er ook wel gewoon bij.jongetje schreef op donderdag 12 september 2024 @ 22:34:
@kasper169 Bijna 400 euro erbij op het fulltime salaris lijkt mij prima toch? En dan is het nu kwestie van alsvast afspraken maken voor volgend jaar.
@kasper169
Volgens mij tel je bij je totale package de maandbedragen van pensioen en vervoer bij het jaarsalaris op, dat gaat niet helemaal goed.
Verder bespeur ik wat ontevredenheid in je post. Ik denk dat je voor je leeftijd en ervaring prima verdient, en een 12% loonsverhoging is natuurlijk meer dan prima. Zonder promoties ga je dat in geen 1 functie jaar op jaar krijgen. Zorg dat je veel leert van je werk, collega’s en de organisatie. Creeer business sense. En dan komt dat salaris vanzelf binnen of buiten dit bedrijf. een hoog salaris is een 10 jaren plan, geen 2 jaren plan.
Volgens mij tel je bij je totale package de maandbedragen van pensioen en vervoer bij het jaarsalaris op, dat gaat niet helemaal goed.
Verder bespeur ik wat ontevredenheid in je post. Ik denk dat je voor je leeftijd en ervaring prima verdient, en een 12% loonsverhoging is natuurlijk meer dan prima. Zonder promoties ga je dat in geen 1 functie jaar op jaar krijgen. Zorg dat je veel leert van je werk, collega’s en de organisatie. Creeer business sense. En dan komt dat salaris vanzelf binnen of buiten dit bedrijf. een hoog salaris is een 10 jaren plan, geen 2 jaren plan.
Het is makkelijker vergelijken als je de template invult. Anders moet men hier allemaal aannames doen.
Wat marktconform is voor een bepaalde functie zal echt liggen aan het soort bedrijf waar je werkt, niet zo zeer de functie zelf.TheFrames schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 09:29:
***members only***
Bij een consultancy, MSP of Nederlandse MKB is dat marktconform. Tegenover Nederlandse/Europese bedrijven die een eigen product hanteren zijn zoals ING, AMSL en Bol is dat aan de lage kant. Bij internationale technologie bedrijven zoals Uber, Booking, DataBricks, enz. kan je vele malen meer verwachten.
Ik kan je het volgende artikel aanraden om salarisen in Nederland te begrijpen: The Trimodal Nature of Software Engineering Salaries in the Netherlands and Europe
[ Voor 7% gewijzigd door Fox op 14-09-2024 19:15 ]
Vergelijk bv. hbo-starterssalarissen in de publieke sector:TheFrames schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 09:29:
***members only***
Rijksoverheid - € 3.246
Provincies - € 3.339
Gemeenten - € 3.359
Docent - € 3.301
Allemaal voor 36 uur/week en daarbovenop nog een vaste eindejaarsuitkering en incl. pensioen.
Ik moet zeggen dat dit verbazend accuraat is en vrijwel overeenkomt met waar ik nu werk. Zeer interessant artikel.Fox schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:26:
[...]
Wat marktconform is voor een bepaalde functie zal echt liggen aan het soort bedrijf waar je werkt, niet zo zeer de functie zelf.
Bij een consultancy, MSP of Nederlandse MKB is dat marktconform. Tegenover Nederlandse/Europese bedrijven die een eigen product hanteren zijn zoals ING, AMSL en Bol is dat aan de lage kant. Bij internationale technologie bedrijven zoals Uber, Booking, DataBricks, enz. kan je vele malen meer verwachten.
Ik kan je het volgende artikel aanraden om salarisen in Nederland te begrijpen: The Trimodal Nature of Software Engineering Salaries in the Netherlands and Europe
Dat is idd een stuk hoger, maar dat is wel bij de overheid.J_C_W schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 22:55:
[...]
Vergelijk bv. hbo-starterssalarissen in de publieke sector:
Rijksoverheid - € 3.246
Provincies - € 3.339
Gemeenten - € 3.359
Docent - € 3.301
Allemaal voor 36 uur/week en daarbovenop nog een vaste eindejaarsuitkering en incl. pensioen.
In private sector moet je bij junior/medior functies accepteren dat het bruto salaris bij een lease-auto een stuk lager ligt. Je betaalt 2x voor de leaseauto, via bijtelling én lager bruto salaris.TheFrames schreef op zondag 15 september 2024 @ 09:58:
[...]
Dat is idd een stuk hoger, maar dat is wel bij de overheid.
Vergeet niet dat privé een auto rijden veel duurder is. Je moet hem ten eerste voorfinancieren, je betaalt zelf de brandstofkosten, verzekering, wegenbelasting en de dure garagebeurten. Natuurlijk kun je in een klein oud autootje gaan rijden maar ook die kosten geld. Als je privé een auto nodig hebt dan weegt het op tegen een lager bruto salaris. Belangrijk is wel om goed naar je pensioen te kijken. Vaak wordt daar het meeste op bespaard door een werkgever.ANdrode schreef op zondag 15 september 2024 @ 10:29:
[...]
In private sector moet je bij junior/medior functies accepteren dat het bruto salaris bij een lease-auto een stuk lager ligt. Je betaalt 2x voor de leaseauto, via bijtelling én lager bruto salaris.
Diezelfde overheid heeft een IKB regeling. Grofweg betekent dat naast het vakantiegeld ook een dertiende maand. Tegenwoordig betaalt de overheid niet zo slecht meer t.o.v. het gewone bedrijfsleven.TheFrames schreef op zondag 15 september 2024 @ 09:58:
[...]
Ik moet zeggen dat dit verbazend accuraat is en vrijwel overeenkomt met waar ik nu werk. Zeer interessant artikel.
[...]
Dat is idd een stuk hoger, maar dat is wel bij de overheid.
Klein en goedkoop autootje rijden kan echt wel uit ten opzichte van een leaseregeling. Neem een instapper van 35k en 22% bijtelling. De leasekosten die de werkgever kwijt is zijn rustig 650 euro per maand (wat dus niet naar jou gaat) en je betaalt zelf nog 237 euro aan bijtelling. Ook wat kortingen qua belasting die afbouwen, dus het kost je rustig 600 euro netto inkomen.Erwin1967 schreef op zondag 15 september 2024 @ 10:35:
[...]
Vergeet niet dat privé een auto rijden veel duurder is. Je moet hem ten eerste voorfinancieren, je betaalt zelf de brandstofkosten, verzekering, wegenbelasting en de dure garagebeurten. Natuurlijk kun je in een klein oud autootje gaan rijden maar ook die kosten geld. Als je privé een auto nodig hebt dan weegt het op tegen een lager bruto salaris.
Zet daar een goedkope occasion tegenover, en dan kan het al heel snel uit.
Je rijdt dan niet in een nieuwe auto, maar als je junior bent en 27, is het dan überhaupt wel een verstandig verhaal om in een auto te rijden die nieuw duurder is dan je bruto jaarsalaris? Doe lekker wat bij je past, maar financieel houd je, mits je niet te gek veel kilometers hoeft te maken, veel meer over als je zelf een auto bekostigt. Of gewoon met de trein gaat.
Ik denk dat niemand dat in twijfel trekt, maar we weten niet eens of de Tweaker in kwestie een auto heeft, laat staan een lease-auto. Misschien gaat-ie wel op een skateboard naar zijn werk, en zie dat maar eens zakelijk vergoed te krijgen.Kurkentrekker schreef op zondag 15 september 2024 @ 10:52:
Klein en goedkoop autootje rijden kan echt wel uit ten opzichte van een leaseregeling.
Zijn vraag was of zijn salaris "marktconform" was. Dan kun je antwoorden dat er een grotere range aan juniorsalarissen is, en dat is correct. Je kunt er ook het "trimodal" verhaaltje van maken (met de kanttekening dat het geen statistisch fenomeen is, maar uit de duim van meneer Orosz komt), en dat is ook een manier om er naar te kijken.
Een andere manier om er naar te kijken is dat we dezelfde labeltjes plakken op heel andere zaken. Een "junior developer" bij een consultancy doet heel andere dingen dan een "junior developer" bij de overheid, heeft ook een andere selectieprocedure doorlopen, en krijgt daarom ook heel anders betaald. Het is ook niet zo dat je als junior dev bij een consultancy moeiteloos naar de overheid (of naar Booking.com) kunt switchen, dus de vergelijking is niet zo interessant.
Die vergelijking gaat natuurlijk compleet mank. Als jij diezelfde kleine goedkope auto neemt en je mag onbeperkt privé rijden en doet dat ook veel, dan is de auto in de lease vele malen goedkoper.Kurkentrekker schreef op zondag 15 september 2024 @ 10:52:
[...]
Klein en goedkoop autootje rijden kan echt wel uit ten opzichte van een leaseregeling. Neem een instapper van 35k en 22% bijtelling. De leasekosten die de werkgever kwijt is zijn rustig 650 euro per maand (wat dus niet naar jou gaat) en je betaalt zelf nog 237 euro aan bijtelling. Ook wat kortingen qua belasting die afbouwen, dus het kost je rustig 600 euro netto inkomen. [....]
(en ja, 4-5 jaar oude auto's kan je ook in de operational lease krijgen, of de werkgever daar in mee gaat is een tweede).
[ Voor 8% gewijzigd door Caelorum op 15-09-2024 12:05 ]
Goed punt maar slecht verwoord. Dan nu de cijfers:Caelorum schreef op zondag 15 september 2024 @ 12:04:
[...]
Die vergelijking gaat natuurlijk compleet mank. Als jij diezelfde kleine goedkope auto neemt en je mag onbeperkt privé rijden en doet dat ook veel, dan is de auto in de lease vele malen goedkoper.
(en ja, 4-5 jaar oude auto's kan je ook in de operational lease krijgen, of de werkgever daar in mee gaat is een tweede).
Je zegt ‘vele malen goedkoper’. Lease, becijferde ik net, kost je 600 euro netto per maand. Als 600 vele malen goedkoper is, dan begint volgens jou die privé auto bij 1200 euro per maand? Ik denk het niet.
Daarnaast had ik het ook niet over een auto van 4 jaar oud, maar eerder een Yaris uit 2012 ofzo. Prima auto, kost weinig in onderhoud, rijdt zuinig, is alleen niet zo mooi. Kun je ook nergens leasen.
Kost een keer 12.000 euro (en heb je dat niet liggen dan financier je dat voor 50 euro per maand ofzo), dan ben je nog een beetje kwijt aan onderhoud, verzekering en wegenbelasting, dus voor 250 aan vaste kosten staat zo’n ding voor je deur. Dan heb je dus nog 350 euro over om van te tanken (als je richting die 600 euro van je lease gaat) en in zo’n Yaris kun je daar ongeveer 45000 km per jaar van rijden. En dan heb je dus quitte gespeeld, maar ben je wél eigenaar van de auto, heb je geen gouden kooi. Ik zou het wel weten, (want ik rij ook maar 8000 km privé per jaar, en dan vind ik nog dat ik veel de auto gebruik). In mijn geval scheelt het me echt vele honderden euro’s per maand, want ik leaste eerst een wat duurdere klasse, (en ik rijd nu geen Yaris, maar toch).
Wat ik ermee wil zeggen: ‘vele malen goedkoper’ om te leasen is het niet, tenzij je vele malen interpreteert als ‘een beetje, onder de juiste omstandigheden’.
En dan nog moet je je denk ik achter de oren krabben als je minder dan 3000 euro bruto per maand verdient, en je meer dan 600 kwijt bent aan mobiliteit en daar ook nog eens voor aan een werkgever gebonden bent. Dat is gewoon een erg slechte uitgangspositie. Lekker die mobiliteitsvergoeding cashen, zeker als developer zijnde. Die zitten toch niet wekelijks op andere locaties?
23 cent/km ongeacht vervoersmiddelCVTTPD2DQ schreef op zondag 15 september 2024 @ 12:03:
[...]
Ik denk dat niemand dat in twijfel trekt, maar we weten niet eens of de Tweaker in kwestie een auto heeft, laat staan een lease-auto. Misschien gaat-ie wel op een skateboard naar zijn werk, en zie dat maar eens zakelijk vergoed te krijgen.
Het klopt dat de consultancy het makkelijkst toegankelijk is. Ze hebben namelijk de meeste schaal nodig en zijn daardoor het minst selectief bij het aannemen van developers die direct in te zetten zijn.Een andere manier om er naar te kijken is dat we dezelfde labeltjes plakken op heel andere zaken. Een "junior developer" bij een consultancy doet heel andere dingen dan een "junior developer" bij de overheid, heeft ook een andere selectieprocedure doorlopen, en krijgt daarom ook heel anders betaald. Het is ook niet zo dat je als junior dev bij een consultancy moeiteloos naar de overheid (of naar Booking.com) kunt switchen, dus de vergelijking is niet zo interessant.
Anders gezegd: ze richten zich op directe opbrengst en minder op latente competentie
Dit is het perspectief dat ik wilde benoemen. Een eigen auto willen hebben is een grote uitgavenpost en een forse levensstijl-keuze. De salaris-component is niet gratis en doordat het totale package effectief best hoog is, zit er minder ruimte in voor verhogingen en pensioen.Kurkentrekker schreef op zondag 15 september 2024 @ 10:52:
[...]
Je rijdt dan niet in een nieuwe auto, maar als je junior bent en 27, is het dan überhaupt wel een verstandig verhaal om in een auto te rijden die nieuw duurder is dan je bruto jaarsalaris? Doe lekker wat bij je past, maar financieel houd je, mits je niet te gek veel kilometers hoeft te maken, veel meer over als je zelf een auto bekostigt. Of gewoon met de trein gaat.
Ik zie de case voor (non-strategy) consultancy niet als je een engineering rol zoekt en direct bij een uitdagende werkgever binnen kan komen. Aan de andere kant van de tafel zie ik elke twee jaar wisselen niet als nadeel - dus met een lange opdracht wissel je net zo vaak als dat.
Waardeer je de auto erg en/of heb je als starter geen punten op CV die er bovenuit springen (bestuursfunctie, eigen bedrijf, sport op hoog niveau, pers gehaald met een product of project, stage bij opvallende plek) dan zou ik de detacheerders meer aandacht geven.
Boutique consultancy is dan wel weer potentieel interessant als starter.
De overheid betaald niet slecht meer tov bedrijfsleven, maar er kleeft nog steeds een stoffig imago aan qua IT, waardoor het bedrijfsleven soms huiverig is om mensen die lang intern bij de overheid hebben gezet aan te nemen.Erwin1967 schreef op zondag 15 september 2024 @ 10:41:
[...]
Diezelfde overheid heeft een IKB regeling. Grofweg betekent dat naast het vakantiegeld ook een dertiende maand. Tegenwoordig betaalt de overheid niet zo slecht meer t.o.v. het gewone bedrijfsleven.
N=1, maar ik zit momenteel bij de overheid, maar wat een puin daar wordt binnen gehaald als developers. Om te janken dat niveau. Mijn team heeft 3 Java ontwikkelaars. Maar 2 hebben echt 0,0 idee wat ze doen. Snappen hun tech stack niet, snappen hun product niet en leren amper tot niks bij. Resultaat is dat al het werk gedaan wordt door 1 Java ontwikkelaar die je voor je ogen ziet instorten.ANdrode schreef op zondag 15 september 2024 @ 12:58:
[...]
23 cent/km ongeacht vervoersmiddel
[...]
Het klopt dat de consultancy het makkelijkst toegankelijk is. Ze hebben namelijk de meeste schaal nodig en zijn daardoor het minst selectief bij het aannemen van developers die direct in te zetten zijn.
Anders gezegd: ze richten zich op directe opbrengst en minder op latente competentie
[...]
Vervolgens krijgen die slechte ontwikkelaars nog inspraak op recruitment en training van nieuwe mensen ook want qua dienstjaren medior.
Dus 1 keer raden hoeveel onze nieuwste "aanwinst" kan?
Bij mijn tak van de overheid is echt grote moeite om personeel te vinden. Dus wordt echt elke halve zool die weet hoe een toetsenbord eruit ziet aangenomen.
Het niveau van Java developers is überhaupt een probleem. Wij hebben ook een probleem met het vinden van developers die goed zijn + genoeg ervaring hebben + nog java willen doen. Één van onze recruiters: "Is java het nieuwe cobol?".Kist schreef op zondag 15 september 2024 @ 13:47:
[...]
N=1, maar ik zit momenteel bij de overheid, maar wat een puin daar wordt binnen gehaald als developers. Om te janken dat niveau. Mijn team heeft 3 Java ontwikkelaars. Maar 2 hebben echt 0,0 idee wat ze doen. Snappen hun tech stack niet, snappen hun product niet en leren amper tot niks bij. Resultaat is dat al het werk gedaan wordt door 1 Java ontwikkelaar die je voor je ogen ziet instorten.
offtopic:
Ervaren java developers als ZZP is daarentegen geen probleem
Ervaren java developers als ZZP is daarentegen geen probleem
Bedrijfskundig een risico. Als kandidaat een voordeel.
Er zit wel een flinke bias in met welk stukken overheid ik heb samengewerkt. Een paar ministeries en wat overheid die ik eigenlijk ook als boutique zie (geen grote zelfstandige bestuursorganen dus).Bij mijn tak van de overheid is echt grote moeite om personeel te vinden. Dus wordt echt elke halve zool die weet hoe een toetsenbord eruit ziet aangenomen.
Ik zie tussen de vragen "werkdruk" + uren staan. Maar wat eigenlijk belangrijker is dat is het aantal uren dat je op jaarbasis werkt.
Zelf heb ik bijvoorbeeld een contract voor 38h maar werk ik volgens mijn logboek (ik gebruik toggle track) 38-49 uur per week met een gemiddelde dat zo rond de 42 zal zitten. Wettelijk mag dit (aan inkomensvereiste wordt voldaan).
Zouden we met een vraag kunnen uitvragen hoe overtijd behandeld wordt?
Een auto van 12000 kost je geen 600E netto in operational lease. Dat is waar de vergelijking mank gaat.Kurkentrekker schreef op zondag 15 september 2024 @ 12:48:
[...]
Goed punt maar slecht verwoord. Dan nu de cijfers:
Je zegt ‘vele malen goedkoper’. Lease, becijferde ik net, kost je 600 euro netto per maand. Als 600 vele malen goedkoper is, dan begint volgens jou die privé auto bij 1200 euro per maand? Ik denk het niet.
Daarnaast had ik het ook niet over een auto van 4 jaar oud, maar eerder een Yaris uit 2012 ofzo. Prima auto, kost weinig in onderhoud, rijdt zuinig, is alleen niet zo mooi. Kun je ook nergens leasen.
Kost een keer 12.000 euro (en heb je dat niet liggen dan financier je dat voor 50 euro per maand ofzo), [...]
Jij vergelijkt een nieuwe auto die een klasse hoger zit met een 10 jaar oude auto die een klasse lager zit en concludeert dan dat de oude auto goedkoper is. Nogal logisch of niet?
Daarnaast onderschat je heel erg de kosten van een autolening 20k met looptijd van 3 jaar is al richting de 400E/maand. Dat is toevallig waar ik ook naar kijk.
Ik heb nu bijv. een ongunstige leaseauto constructie waarbij de kosten iets meer bij mij liggen dan de gemiddelde werknemer heeft, en een vergelijkbare auto van 50k kost me prive net iets meer dan via de lease. Daarbij is aan het eind de auto wel van mij, maar is alle risico voor die 4 jaar ook voor mij. Dat is een afweging die je moet maken.
Ik kan bijv. ook een 4 jaar oude auto leasen of kopen en dan is alles een stuk goedkoper, maar het verschil tussen koop of lease in maand kosten gedurende de leaseperiode is enorm klein. Bij een gewone lease zou je goedkoper afzijn in de lease onder gelijke voorwaarden (dus all-risk verzekering, onderhoud netjes uitvoeren, vergelijkbare auto)
[ Voor 28% gewijzigd door Caelorum op 15-09-2024 17:12 ]
Tuurlijk! Maar de ‘minimale’ leasebak schatte ik op ongeveer 35k, en de minimale auto om goedkoop en betrouwbaar in te rijden schatte ik op 12k. Niet gek, ik weet ook wel dat dat dan een andere bak is, maar mijn punt was nu juist dat die tweede, goedkopere auto, beter aansluit bij iemand met een junior salaris. Een auto van 35k+ is gewoon gekkigheid voor mensen met een jaarsalaris van ongeveer dat bedrag.Caelorum schreef op zondag 15 september 2024 @ 16:54:
[...]
Een auto van 12000 kost je geen 600E netto in operational lease. Dat is waar de vergelijking mank gaat.
Jij vergelijkt een nieuwe auto die een klasse hoger zit met een 10 jaar oude auto die een klasse lager zit en concludeert dan dat de oude auto goedkoper is. Nogal logisch of niet?
Ik heb het idee dat je rente en aflossing bij elkaar optelt. Dat betekent ik rekende alleen de rentekosten en nam een afschrijvingsbedrag mee, maar jij wil 20k in 3 jaar aflossen. Ik wilde gewoon rente betalen. Daar zit het verschil.Daarnaast onderschat je heel erg de kosten van een autolening 20k met looptijd van 3 jaar is al richting de 400E/maand. Dat is toevallig waar ik ook naar kijk.
Maar om het dus ontopic te houden: mijn mening is dat je niet moet tekenen voor een leaseauto die je éigenlijk niet nodig hebt en privé nooit zou kopen. Als je geen 50k hebt liggen of gemakkelijk kunt ophoesten, dan is het leasen van een dergelijke auto zonde van je geld. Let op: dat is mijn mening. Wel nadat ik geruime tijd auto’s van 1,5x mijn jaarsalaris heb geleased en nu denk ‘goh, als ik in een eenvoudigere bak had gereden dan was mijn huis nu al afgelost’.
Zijn argument ging jouw uitdrukking, dat het "vele malen" goedkoper zou zijn. "Vele" is minstens twee, dus een lease-constructie zou voor een vergelijkbare auto twee keer zo goedkoop moeten zijn dan eigen bezit. En dat zal niet snel voorkomen.Caelorum schreef op zondag 15 september 2024 @ 16:54:
Een auto van 12000 kost je geen 600E netto in operational lease. Dat is waar de vergelijking mank gaat.
Daarnaast onderschat je heel erg de kosten van een autolening 20k met looptijd van 3 jaar is al richting de 400E/maand. Dat is toevallig waar ik ook naar kijk.
Flauw, maar op een forum met IT'ers moet je niet verbaasd kijken als mensen letterlijk denken.
Verder is het belangrijkste argument dat bij een eerste baan met een salaris van een paar 100 euro boven het minimumloon de passende auto geen auto is, of een betaalbaar klein wagentje dat nog een paar jaar mee kan. Een Aygo, een 206, misschien een oudere Volkswagen UP! oid. Duurder kan, maar dan moet je forse compromissen (kunnen) sluiten op andere vlakken.
Daar is niets mis mee; de tijd dat je die dure auto je wel kunt veroorloven komt nog wel.
Dat is vanzelfsprekend voor de heftruckchauffeur en de kapster, maar om eoa. reden wil het niet landen bij de IT-medewerkers.
[ Voor 4% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 15-09-2024 17:37 ]
Maar wat als een kleine middenklasser in de zakelijke lease goedkoper is dan een van de twee genoemde auto's prive te rijden?CVTTPD2DQ schreef op zondag 15 september 2024 @ 17:33:
[...]
Een Aygo, een 206, misschien een oudere Volkswagen UP! oid.
Voor iedereen geld, maak het sommetje. Bekijk diverse bronnen. Nibud an ANWB tool bieden een hoop inzicht. En ja die 300 a 400 euro ben je zo kwijt voor een auto
Het sommetje is eenvoudig: een nieuwe luxe auto kun je nooit voor dat geld wat je aan lease kwijt bent, privé rijden. Maar dat was het punt ook helemaal niet: dat was dat het totaal onrealistisch is om een auto te leasen die minstens je jaarsalaris kost in aanschaf alleen al, zo lang je nog junior bent en het van minder dan modaal moet doen. Dan is zo’n auto echt een financieel blok aan je been, en wat mij betreft zelfs een negatieve arbeidsvoorwaarde.Puddi Puddin schreef op zondag 15 september 2024 @ 17:57:
[...]
Maar wat als een kleine middenklasser in de zakelijke lease goedkoper is dan een van de twee genoemde auto's prive te rijden?
Voor iedereen geld, maak het sommetje. Bekijk diverse bronnen. Nibud an ANWB tool bieden een hoop inzicht. En ja die 300 a 400 euro ben je zo kwijt voor een auto
Zo ook mijn vorige wagen: kostte 60k, dikke bijtelling dus, en die werd in de maag gesplitst bij iemand die 3300 bruto verdiende (en nog jong was). Hij vond het een mooie bonus, maar als hij was gaan rekenen dan is deze luxe echt ver boven zijn verdienvermogen.
Tja, toen ik begon heb ik bijna 3 jaar een full option Seat Leon gereden als voorloop auto. Duur wel ja, maar stukken goedkoper dan prive al was het maar vanwege die 20k prive kilometers die ik reed. En ik kon er op elk moment vanaf.
Mijn punt was dat je vooral moet rekenen en dan een leaseauto niet meteen betekend dat het duurder is. Want soms kan je ook gewoon een 3-4 jaar oude auto leasen. Dan heb je een middenklasser voor rond de 400E per maand netto en dan kom je toch akelig dicht bij de gewone prijs.
@Kurkentrekker rekenen met alleen de rente is leuk, maar dan heb je aan het einde van de rit nog steeds geen eigen auto en zit je daarna alsnog weer vast aan een lening van een paar honderd euro per maand. Dus dat is je rijk rekenen.
Mijn punt was dat je vooral moet rekenen en dan een leaseauto niet meteen betekend dat het duurder is. Want soms kan je ook gewoon een 3-4 jaar oude auto leasen. Dan heb je een middenklasser voor rond de 400E per maand netto en dan kom je toch akelig dicht bij de gewone prijs.
@Kurkentrekker rekenen met alleen de rente is leuk, maar dan heb je aan het einde van de rit nog steeds geen eigen auto en zit je daarna alsnog weer vast aan een lening van een paar honderd euro per maand. Dus dat is je rijk rekenen.
Natuurlijk reken je alleen met de rente. Je kunt hem na die periode toch weer verkopen? Daar betaal je dan de lening van terug, en het verschil in prijs is de afschrijving die ik noemde. Je rekent of met rente en afschrijving, of met aflossing (maar dan moet je de ‘bonus’ nemen dat je aan het einde eigenaar van een auto bent). Een van de twee, niet beiden.Caelorum schreef op zondag 15 september 2024 @ 18:56:
Bovendien: wie gaat er nou wél een auto rijden t.w.v. een modaal salaris maar heeft geen 10-15k aan buffer? Dát is pas financieel vreemd.
75% van alle consultants en accountmanagers in Nederland waarschijnlijk.Kurkentrekker schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:55:
[...]
Bovendien: wie gaat er nou wél een auto rijden t.w.v. een modaal salaris maar heeft geen 10-15k aan buffer? Dát is pas financieel vreemd.
Los daarvan heb je als je least natuurlijk ook geen buffer voor een auto nodig, daar betaal je maandelijks voor.
[ Voor 14% gewijzigd door macmellow op 15-09-2024 20:12 ]
2 jaar geleden de overstap gemaakt van helpdesk naar qa
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 32
• Opleiding: mbo3 ict
• Werkervaring: 2 jaar huidige functie
• (Woon) Locatie:gooi
2. Wat doe je:
• Functie:quality assurance medewerker
• Werkgever/branche: software ontwikkeling
• (Werk) Locatie(s): noord Holland noord
• Aantal vakantiedagen: 30
• Gewerkte uren/week: 40
• Reistijd: 3 kwartier
• Thuiswerken: 3 dagen op kantoor
• Werkdruk: gemiddeld
3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 3800
• Vakantiegeld: € 8%
• Bonus, toeslagen, etc: € 400 per jaar
• Dertiende/veertiende maand: €
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 49.650
4. Secundaire arbeidsvoorwaarden en package:
• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: 7,5%
• Type pensioenregeling / pensioenfonds:
• Mobiliteit per jaar: € 0,23 reiskosten
• Overige:
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 53. 000
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 32
• Opleiding: mbo3 ict
• Werkervaring: 2 jaar huidige functie
• (Woon) Locatie:gooi
2. Wat doe je:
• Functie:quality assurance medewerker
• Werkgever/branche: software ontwikkeling
• (Werk) Locatie(s): noord Holland noord
• Aantal vakantiedagen: 30
• Reistijd: 3 kwartier
• Thuiswerken: 3 dagen op kantoor
• Werkdruk: gemiddeld
3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 3800
• Vakantiegeld: € 8%
• Bonus, toeslagen, etc: € 400 per jaar
• Dertiende/veertiende maand: €
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 49.650
• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: 7,5%
• Type pensioenregeling / pensioenfonds:
• Mobiliteit per jaar: € 0,23 reiskosten
• Overige:
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 53. 000
Ik heb een klein beetje kunnen onderhandelen en heb het aanbod geaccepteerd, omdat ik er gewoon graag wil werken.Rainbow schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:16:
[...]
Klik hierboven voor m'n vorige post van alweer anderhalf jaar geleden. Met salarisverhoging sinds die tijd:
Ondertussen ben ik op zoek naar een nieuwe baan. Ik werkte (in mijn ogen) bij een best wel bullshit bedrijf uiteindelijk, en ben nu op zoek geweest naar iets waar ik me goed bij zou kunnen voelen. Helaas komt daar, blijkbaar, best wel een verschil in salaris bij kijken. M'n vrienden claimden toen dat ik veel meer geld zou kunnen verdienen. Ik denk dat dat best waar zou kunnen zijn bij grote multi-nationals, maar niet bij gezellige kleine(re) bedrijven die aan een fijn/leuk/"goed" product werken.
Ik heb nu het volgende offer liggen.
***members only***
Dus bijna 12% minder salaris en geen bonus. (...)
Ik wil er graag werken. Het is ook denk ik objectief gezien gewoon een goed salaris als je het vergelijkt met "de gemiddelde Nederlander". Maar toch knaagt er ergens iets, dat ik (veel) meer zou kunnen verdienen elders.
Members only:
Inloggen
Members only:
Inloggen
Ik denk dat je het salaris hebt om zonder terug te vallen horizontaal stappen te maken naar andere functies/talen en dat er kansen genoeg zijn bij bedrijven die je ruimte geven om dingen die je niet op je CV hebt bij te leren.Coloir De schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:55:
***members only***
[ Voor 18% gewijzigd door Furion2000 op 16-09-2024 13:27 ]
Na de vorige post heb ik nog mijn NEN1010 cursus afgerond, maar hierna helaas geen 3840 mogen doen.rodebest schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 16:11:
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 26 28
• Opleiding: HBO elektrotechniek, VCA Vol, NEN 3140 WV/IV, NEN 1010 ontwerpdeskundig Laagspanning, ontwerpdeskundige Hoogspanning, Certificaat HAN Beveiliging van Hoog- en Middenspanningsnetten Basis + Advanced, reeks waardeloze “Young professional” trainingen
• Werkervaring: samengevat 4,5 jaar bij de vorige werkgever, bijna 2 bij de huidige
• (Woon) Locatie: Zuid-Holland
2. Wat doe je:
• Functie: Werkvoorbereider/Engineer Netarchitect Assetmanagement voor LS/MS en HS
• Werkgever/branche: Handelsbedrijf elektrotechnische producten Netbeheerder
• (Werk) Locatie(s): Zuid-Holland Rotterdam e.o.
• Aantal vakantiedagen: 28 20 + 4,5 ATV
• Gewerkte uren/week: Contract 40. Ik werk er 40 tot 50 met uitschieters naar 60 a 70.
• Reistijd: 30 min enkel 20 tot 60 min retour (afhankelijk van verkeer en welke kantoor)
• Thuiswerken: Officieel 50-50, ikzelf bijna nooit, sommige collega’s doen 90% thuiswerken
• Werkdruk: Hoog redelijk tot hoog afhankelijk van de week en periode van het jaar.
3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto):€3.409 €4515
• Vakantiegeld: 8% €3.272,64 €4334
• Bonus, toeslagen, etc: 12% €4.908 16% €8.448
• Dertiende/veertiende maand: Geen
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €49.089,60 €67.190,19
• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: €1.823,52 €3409,92
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: ABP. Vergeleken NN heel ondoorzichtig.
• Mobiliteit per jaar: €1.260,24 Keuze is 100% OV 2e klas incl. privé of reiskostenvergoeding. Ik heb reiskosten gekozen. €0,21 per km. Kan aangevuld worden tot €0,23 uit persoonlijk budget. (Hierdoor bruto/netto) €1673,16
• Overige: In praktijk een onbeperkt studiebudget. Elk jaar 1/3e van de studiekosten kwijtgescholden Nu weer onbeperkt studiebudget. Maar nu wordt ook de tijd vergoed. Bij de vorige werkgeven is het restant kwijtgescholden. Nu ook een duurzaam inzetbaarheid (DI)-budget van €500 bruto.
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €52.173,36 €72.773,27
Gedurende de tijd een hele leuke opdracht gehad waardoor ik verantwoordelijk was voor het juist opleveren van een seriematig product voor een klant. Hier zaten veel technische eisen aan vast en er moest ook intern een proces opgericht worden. De klant was ook heel tevreden met de aanpak en het resultaat.
Helaas werden o.a. intern gemaakte afspraken niet nageleefd waardoor ik weer ben gaan zoeken op de markt.
Vervolgens begin 2023 een leuke functie bij een netbeheerder gevonden waarbij ik veel vrijheid en mandaat heb om een verschil te maken in de energietransitie. Ik ben nu verantwoordelijk om oplossingen te bedenken op het gebied van netaanpassingen en – uitbreidingen binnen een regio. Deze mag ik dan als investeringsvoorstel bij het management voorleggen waarna ik deze mag overdragen aan de uitvoeringsorganisatie.
Hiernaast ben ik vaak betrokken bij interne en externe vraagstukken met betrekking tot ons energienet waarbij ik o.a. de investeringsplanning in de regio mag toelichten.
Deze functie is dus een stuk meer verantwoordelijkheid. In mijn portfolio zitten ~200 projecten t.w.v. ~500 mln. en hiervoor voer ik regelmatig met meer dan 100 man per week gesprekken naast het produceren van nieuwe voorstellen.
Gelukkig kan ik voor vragen of ondersteuning altijd terecht bij (in)directe collega’s en wilt iedereen helpen. Dat is toch wel een groot verschil vergeleken eerst.
Ik zit nu nog in de laagste schaal (C08) voor deze functie (soort van aanloopschaal), maar het is al bevestigd dat ik volgend jaar naar schaal C09 ga. De hoogste schaal C10 is te behalen na ~5 jaar deze functie waarbij er wel eisen aan de prestaties worden gesteld. Ik heb al aangegeven bij de teamleider dat ik bij de stap naar C09 naar een jaarsalaris (excl. Sec.) van ~82k verwacht groeien.
Ik ben tussen de vorige post (2022) en deze (2024) elk jaar met ~17-20% gestegen. Behoorlijk tevreden dus.
Voor de volgende verhoging mik ik op >20%.
Als doel heb ik nu voor ogen om 100k p/j te verdienen als ik 30 ben.
Hier ben ik dan wel weer afhankelijk van de onderhandelingen door de vakbonden.
Als je even terug leest zal je zien dat een hbo starter toch wel rond de 3000 zit tegenwoordig (en volgens mij is rond de 3200 ook al redelijk normaal aan het worden).TheFrames schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 07:51:
***members only***
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Kan je wel uit met de reiskostenvergoeding? 45 minuten reizen, is ca 50 km? Dus 100 km per dag, 4 dagen kantoor, dus 80 euro vergoeding per week. Dat betekent dat je na minder dan twee weken al aan je max vergoeding zit, hoe doe je dat de rest van de maand? Daar lever je netto dan serieus op in.TheFrames schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 07:51:
***members only***
Het is natuurlijk niet altijd zo dat de (besparing van) kosten van lease doorschuiven naar werknemer als er geen leaseauto is.Kurkentrekker schreef op zondag 15 september 2024 @ 10:52:
[...]
Klein en goedkoop autootje rijden kan echt wel uit ten opzichte van een leaseregeling. Neem een instapper van 35k en 22% bijtelling. De leasekosten die de werkgever kwijt is zijn rustig 650 euro per maand (wat dus niet naar jou gaat) en je betaalt zelf nog 237 euro aan bijtelling. Ook wat kortingen qua belasting die afbouwen, dus het kost je rustig 600 euro netto inkomen.
Nope, ik zit er vaak over heen. Ik heb trouwens wel lease in het contract staan, maar dat vereist X aantal woonafstand en daar voldoe ik niet aan, dus ik kom er niet in aanmerking voor. Over het algemeen is een reiskostenvergoeding niet verplicht trouwens, wel gebruikelijk, maar niet verplicht.Kurkentrekker schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 08:29:
[...]
Kan je wel uit met de reiskostenvergoeding? 45 minuten reizen, is ca 50 km? Dus 100 km per dag, 4 dagen kantoor, dus 80 euro vergoeding per week. Dat betekent dat je na minder dan twee weken al aan je max vergoeding zit, hoe doe je dat de rest van de maand? Daar lever je netto dan serieus op in.
Dat klopt zeker, maar dat zie je vooral bij functies waar de auto noodzakelijk is voor uitvoeren van het werk. Voor development op locatie die in principe niet verschilt is dat natuurlijk niet het geval. Meestal kun je dan lease krijgen als je salaris inlevert, of andersom: meer salaris als je niet leaset.FreakNL schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 08:38:
[...]
Het is natuurlijk niet altijd zo dat de (besparing van) kosten van lease doorschuiven naar werknemer als er geen leaseauto is.
Nee, het is zeker niet verplicht, net als dat het niet verplicht is om boven het minimumloon te betalen. Maar op deze manier kom je er wel heel karig vanaf, je werkgever mag het namelijk gewoon belastingvrij vergoeden. Veel meer dan 150 per maand en ook meer dan 20 cent per kilometer.TheFrames schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 08:55:
[...]
Nope, ik zit er vaak over heen. Ik heb trouwens wel lease in het contract staan, maar dat vereist X aantal woonafstand en daar voldoe ik niet aan, dus ik kom er niet in aanmerking voor. Over het algemeen is een reiskostenvergoeding niet verplicht trouwens, wel gebruikelijk, maar niet verplicht.
Nu lever je netto veel geld in om daar te werken, misschien wel ruim 200 euro. Alleen al op je reiskosten!
Check je reiskosten vergoeding eens zou ik zeggen. Ik ken de regio Noord Holland niet maar hier in het oosten is dit inderdaad ongeveer het start salaris voor een afgestudeerde HBO'er. Zijn er voldoende groei mogelijkheden om mooie stappen te maken komende jaren?TheFrames schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 07:51:
***members only***
Niet concreet, wellicht een salarisvehoging van ongeveer 3% per jaar, maar ik ben er al lang achter dat de stijging komt in het wisselen van baan. Wellicht wat mogelijkheden voor certificaten in de toekomst, maar daar moet ik het nog over hebben.Puddi Puddin schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 09:56:
[...]
Check je reiskosten vergoeding eens zou ik zeggen. Ik ken de regio Noord Holland niet maar hier in het oosten is dit inderdaad ongeveer het start salaris voor een afgestudeerde HBO'er. Zijn er voldoende groei mogelijkheden om mooie stappen te maken komende jaren?
Nee, hooguit 50 - 100 euro. Met OV valt het wel mee. Het geluk van een directe verbinding.Kurkentrekker schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 09:54:
[...]
Nee, het is zeker niet verplicht, net als dat het niet verplicht is om boven het minimumloon te betalen. Maar op deze manier kom je er wel heel karig vanaf, je werkgever mag het namelijk gewoon belastingvrij vergoeden. Veel meer dan 150 per maand en ook meer dan 20 cent per kilometer.
Nu lever je netto veel geld in om daar te werken, misschien wel ruim 200 euro. Alleen al op je reiskosten!
Je noemt je werkdruk redelijk, maar hebt altijd 0 tot 25% meer uren nodig om je werk af te krijgen? En soms zelfs 50 tot 75%? Is je werkdruk dan nog terecht redelijk te noemen? Dit lijkt meer structureel te zijn, waardoor je package behoorlijk vertekend tov de realiteit.rodebest schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 15:20:
[...]
Na de vorige post heb ik nog mijn NEN1010 cursus afgerond, maar hierna helaas geen 3840 mogen doen.
Gedurende de tijd een hele leuke opdracht gehad waardoor ik verantwoordelijk was voor het juist opleveren van een seriematig product voor een klant. Hier zaten veel technische eisen aan vast en er moest ook intern een proces opgericht worden. De klant was ook heel tevreden met de aanpak en het resultaat.
Helaas werden o.a. intern gemaakte afspraken niet nageleefd waardoor ik weer ben gaan zoeken op de markt.
Vervolgens begin 2023 een leuke functie bij een netbeheerder gevonden waarbij ik veel vrijheid en mandaat heb om een verschil te maken in de energietransitie. Ik ben nu verantwoordelijk om oplossingen te bedenken op het gebied van netaanpassingen en – uitbreidingen binnen een regio. Deze mag ik dan als investeringsvoorstel bij het management voorleggen waarna ik deze mag overdragen aan de uitvoeringsorganisatie.
Hiernaast ben ik vaak betrokken bij interne en externe vraagstukken met betrekking tot ons energienet waarbij ik o.a. de investeringsplanning in de regio mag toelichten.
Deze functie is dus een stuk meer verantwoordelijkheid. In mijn portfolio zitten ~200 projecten t.w.v. ~500 mln. en hiervoor voer ik regelmatig met meer dan 100 man per week gesprekken naast het produceren van nieuwe voorstellen.
Gelukkig kan ik voor vragen of ondersteuning altijd terecht bij (in)directe collega’s en wilt iedereen helpen. Dat is toch wel een groot verschil vergeleken eerst.
Ik zit nu nog in de laagste schaal (C08) voor deze functie (soort van aanloopschaal), maar het is al bevestigd dat ik volgend jaar naar schaal C09 ga. De hoogste schaal C10 is te behalen na ~5 jaar deze functie waarbij er wel eisen aan de prestaties worden gesteld. Ik heb al aangegeven bij de teamleider dat ik bij de stap naar C09 naar een jaarsalaris (excl. Sec.) van ~82k verwacht groeien.
Ik ben tussen de vorige post (2022) en deze (2024) elk jaar met ~17-20% gestegen. Behoorlijk tevreden dus.
Voor de volgende verhoging mik ik op >20%.
Als doel heb ik nu voor ogen om 100k p/j te verdienen als ik 30 ben.
Hier ben ik dan wel weer afhankelijk van de onderhandelingen door de vakbonden.
We hebben niet echt zulke strikte doelen. We proberen de taken voor de sprint af te krijgen, maar als deze niet af zijn, dan gaan deze gewoon door naar de volgende. Het is niet dat men met een lat op de vingers tikt. Ik kies er zelf voor om soms nog wat langer te zitten, maar alleen als dat nodig is. Zelf zit ik niet vaak langer, maar als ik dat doe, dan komt het door dat ik het werk gewoon te leuk vindInsert01 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 14:30:
[...]
Je noemt je werkdruk redelijk, maar hebt altijd 0 tot 25% meer uren nodig om je werk af te krijgen? En soms zelfs 50 tot 75%? Is je werkdruk dan nog terecht redelijk te noemen? Dit lijkt meer structureel te zijn, waardoor je package behoorlijk vertekend tov de realiteit.
Die 3% is hopelijk slechts de jaarlijkse inflatiecorrectie die iedereen krijgt (en het lijkt erop dat de hoge inflatie van vorig jaar nog niet volledig is gecompenseerd), daarbovenop zou je ook een individuele verhoging op basis van je jaarlijkse beoordeling moeten krijgen. Als starter zou dat ook wel minimaal 5% moeten zijn als je verder niks bijzonders presteert.TheFrames schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 11:36:
[...]
Niet concreet, wellicht een salarisvehoging van ongeveer 3% per jaar, maar ik ben er al lang achter dat de stijging komt in het wisselen van baan. Wellicht wat mogelijkheden voor certificaten in de toekomst, maar daar moet ik het nog over hebben.
Nooit op gelet eerlijk gezegd, alleen wat ik hoorde is dat werknemers meestal 3 - 4 procent stijgen met het salaris. Echter weet ik dat de serieuze sprongen worden gemaakt met het wisselen van job. Genoeg mensen die er met een flink sprong vooruit op zijn gegaan.J_C_W schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 18:10:
[...]
Die 3% is hopelijk slechts de jaarlijkse inflatiecorrectie die iedereen krijgt (en het lijkt erop dat de hoge inflatie van vorig jaar nog niet volledig is gecompenseerd), daarbovenop zou je ook een individuele verhoging op basis van je jaarlijkse beoordeling moeten krijgen. Als starter zou dat ook wel minimaal 5% moeten zijn als je verder niks bijzonders presteert.
Update: Blijkbaar is het ook niet echt verplicht.
[ Voor 3% gewijzigd door TheFrames op 21-09-2024 18:29 ]
Als er geen CAO is, is niks verplicht behoudens het minimumloon en de arbeidstijdenwet, maar over het algemeen krijgen alleen arbeidsmigranten dit minimum in NL.TheFrames schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 18:27:
[...]
Nooit op gelet eerlijk gezegd, alleen wat ik hoorde is dat werknemers meestal 3 - 4 procent stijgen met het salaris. Echter weet ik dat de serieuze sprongen worden gemaakt met het wisselen van job. Genoeg mensen die er met een flink sprong vooruit op zijn gegaan.
Update: Blijkbaar is het ook niet echt verplicht.
Maar in het algemeen, ook bij een baanwisseling, om een goed salaris te verkrijgen is het belangrijk dat je weet wat je waard bent en dat je in staat bent goed te onderhandelen om die waarde te verzilveren. Want er zijn genoeg werkgevers die zeggen: "ik betaal je €100 per maand meer dan je vorige baan"
Ik vind de range op basis van het aantal werkjaren daarin belangrijk. Een werkgever kan wel zeggen wat je waard bent, maar ik kan me zo voorstellen dat het je daarin een ondergrens mag stellen. Bijvoorbeeld als je ziet wat het vraag en aanbod is, dat een werkgever dan niet goedkoper probeert te zijn. Als ik weet dat starters op de 3200 euro zitten, dat je dan iid niet voor 3200 euro gaat werken. Nu met 6 maanden heb ik nog niet veel te eisen, maar op den duur dat ik verder kom, dat ik wel een eerlijk salaris verwacht.J_C_W schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 18:53:
[...]
Als er geen CAO is, is niks verplicht behoudens het minimumloon en de arbeidstijdenwet, maar over het algemeen krijgen alleen arbeidsmigranten dit minimum in NL.
Maar in het algemeen, ook bij een baanwisseling, om een goed salaris te verkrijgen is het belangrijk dat je weet wat je waard bent en dat je in staat bent goed te onderhandelen om die waarde te verzilveren. Want er zijn genoeg werkgevers die zeggen: "ik betaal je €100 per maand meer dan je vorige baan"
Wellicht dat ik daar voor mijn eerste baan wat te makkelijk ben geweest, maar ik weet ook dat het voor juniors niet altijd makkelijk is om aan werk te komen.
offtopic:
nvm
nvm
[ Voor 97% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 21-09-2024 21:28 ]
@Pimmerd Hoe ben je beland in de VS? Ik ben namelijk ook aan het kijken maar het ziet er bijna onmogelijk uit. Ik begrijp dat je minstens een werkvisa gesponsord moet krijgen en anders een green card. Weet je toevallig wat de beste route is om een baan te bemachtigen in de sector software/data met als locatie VS?
Ik zit inmiddels ook alweer bijna 15 jaar in de VS, maar in de hardware. Je kunt inderdaad niet zomaar komen. Je zou de green card lottery kunnen proberen, of natuurlijk solliciteren. Ik ben vanuit Nederland naar Zweden verhuisd en via een L1 visum gaat de VS gegaan, wat een verhuizing binnen het bedrijf is. Maar goed, dat is nog steeds prijzig voor het bedrijf (ze betalen voor het immigratietraject en de daadwerkelijke verhuizing), dus je moet natuurlijk wel iets kunnen.Gimmepc schreef op woensdag 25 september 2024 @ 00:11:
@Pimmerd Hoe ben je beland in de VS? Ik ben namelijk ook aan het kijken maar het ziet er bijna onmogelijk uit. Ik begrijp dat je minstens een werkvisa gesponsord moet krijgen en anders een green card. Weet je toevallig wat de beste route is om een baan te bemachtigen in de sector software/data met als locatie VS?
De sector "software/data" is natuurlijk zo vaag als wat en "locatie VS" is ook weinig specifiek. Wat kun je, wat wil je, waarom zou een recruiter voor het bedrijf überhaupt overwegen met jou te praten of jouw cv bij een hiring manager neer te leggen? Gezien je vraag ga ik ervan uit dat je netwerk beperkt is.
Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.
Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.
Tip the dutch redneck op YouTube die is net vorig jaar naar de VS gegaan en legt het visum traject uit. Ook bied hij aan om je het e.a. uit te leggen en waar je moet zijn.Gimmepc schreef op woensdag 25 september 2024 @ 00:11:
Members only:
Inloggen
Members only:
Inloggen
NLert schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:04:
Al lange tijd een lurker, nu maar een account aangemaakt.
***members only***
Members only:
Inloggen
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 20
• Opleiding: MBO4 Software developer
• Werkervaring: 1 Jaar
• Stages: 2 x een half jaar
• (Woon) Locatie: Veenendaal
2. Wat doe je:
• Functie: Wordpress developer
• Werkgever/branche: Een communicatiebureau
• (Werk) Locatie(s): Veenenedaal (Utrecht)
• Aantal vakantiedagen: 25
• Reistijd: 15 min
• Thuiswerken: soms een middagje
• Werkdruk: Gemiddeld. Maar het moet wel perfect. Wel veel vrijheid om te leren en te groeien.
3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): €2250 €2475
• Vakantiegeld: 8%
• Bonus, toeslagen, etc: x
• Dertiende/veertiende maand: nee
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €32.076,00
• Mobiliteit per jaar: €0.21 p/km €0,23 p/km
• Overige: Tot eind dit jaar dit salaris. Daarna vanaf januari i.c.m. minimum loon stijging + in januari ook nog 21 worden.
Ik zit hier nu ongeveer een jaar, en heb een nieuw vast contract aangeboden gekregen voor €2475. Dat is 10% meer dan ik eerst deed. Is dit prima? En wat kan ik zeker wel krijgen in januari? Moet ik even aanzien wat januari doet, of zal ik eens verder gaan kijken? Ookal vind ik het hier erg leuk...
2. Wat doe je:
• Werkdruk: Gemiddeld. Maar het moet wel perfect. Wel veel vrijheid om te leren en te groeien.
3. Wat verdien je:
• Overige: Tot eind dit jaar dit salaris. Daarna vanaf januari i.c.m. minimum loon stijging + in januari ook nog 21 worden.
Ik zit hier nu ongeveer een jaar, en heb een nieuw vast contract aangeboden gekregen voor €2475. Dat is 10% meer dan ik eerst deed. Is dit prima? En wat kan ik zeker wel krijgen in januari? Moet ik even aanzien wat januari doet, of zal ik eens verder gaan kijken? Ookal vind ik het hier erg leuk...
Je bent letterlijk aan het begin van je carrière, waarom heb je haast? Zolang je je werk leuk vindt, en er veel kan leren, is het prima voor nu, toch?Harmmie schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:34:
1. Wie ben je:
2. Wat doe je:
3. Wat verdien je:
Aangezien je salaris nog meegaat met het minimumloon, is het duidelijk geen vetpot, maar je bent ook pas 20 jaar. En zolang die 10% verhoging zich door blijft zetten, doe je het goed
The devil is in the details.
precies dit! Ik denk dat het een prima begin is. Ik kan mij voorstellen dat je graag snel stappen maakt, maar ik denk dat je gezien je leeftijd en start een prima begin hebt gemaakt. Het kan altijd interessant zijn om eens met je huidige werkgever te spreken over de carrieremogelijkheden (niet per se direct een promotie, maar meer hoe je je blijft ontwikkelen) zodat je een beeld krijgt bij de toekomst bij je huidige werkgever. Dan weet je direct hoe eventuele vervolgstappen er uit kunnen zien.Hahn schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:39:
[...]
Je bent letterlijk aan het begin van je carrière, waarom heb je haast? Zolang je je werk leuk vindt, en er veel kan leren, is het prima voor nu, toch?
Aangezien je salaris nog meegaat met het minimumloon, is het duidelijk geen vetpot, maar je bent ook pas 20 jaar. En zolang die 10% verhoging zich door blijft zetten, doe je het goed
Members only:
Inloggen
MrSeagull schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:55:
***members only***
Members only:
Inloggen
[ Voor 8% gewijzigd door Hahn op 25-09-2024 16:59 ]
Members only:
Inloggen
In Januari gaat natuurlijk ook de minimum omhoog, en wordt ik 21. Zou mijn salaris dan ook weer moeten mee groeien met hoeveel ik meer kreeg ten opzichten van toen ik begin en minimum? Dus iets van 400 euro erbij. Zou ik dat kunnen verwachten / vragen van mijn werkgever?Hahn schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:39:
[...]
Je bent letterlijk aan het begin van je carrière, waarom heb je haast? Zolang je je werk leuk vindt, en er veel kan leren, is het prima voor nu, toch?
Mijn punt was vooral dat als je in de buurt van het minimumloon zit, zo dichtbij zelfs, dat je mee omhoog gaat als het minimumloon omhoog gaat, dan is je salaris niet heel rijkelijk.Harmmie schreef op woensdag 25 september 2024 @ 18:55:
[...]
In Januari gaat natuurlijk ook de minimum omhoog, en wordt ik 21. Zou mijn salaris dan ook weer moeten mee groeien met hoeveel ik meer kreeg ten opzichten van toen ik begin en minimum? Dus iets van 400 euro erbij. Zou ik dat kunnen verwachten / vragen van mijn werkgever?
Vragen staat vrij, maar ik gok dat een werkgever die rond het minimumloon zit er niet om zit te springen om even 10-15% extra erbij te gaan geven. Dus verwachtingen zou ik niet al te hoog spannen.
NLert schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:17:
[...]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
offtopic:
Aangezien je besteedbaar inkomen waarschijnlijk hoog genoeg is om er rekening mee te kunnen houden: denk ook aan veiligheid; een nieuwere auto crasht een stuk beter dan een 15 jaar oude auto.
Aangezien je besteedbaar inkomen waarschijnlijk hoog genoeg is om er rekening mee te kunnen houden: denk ook aan veiligheid; een nieuwere auto crasht een stuk beter dan een 15 jaar oude auto.
Ja, in het begin van je carriere is groei belangrijk. Je moet zeker een plek hebben waar je je aan andere kan optrekken, en duidelijk bezig zijn om meer te leren want sommige dingen leer je alleen in de praktijk.Amplified schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:41:
[...]
precies dit! Ik denk dat het een prima begin is. Ik kan mij voorstellen dat je graag snel stappen maakt, maar ik denk dat je gezien je leeftijd en start een prima begin hebt gemaakt. Het kan altijd interessant zijn om eens met je huidige werkgever te spreken over de carrieremogelijkheden (niet per se direct een promotie, maar meer hoe je je blijft ontwikkelen) zodat je een beeld krijgt bij de toekomst bij je huidige werkgever. Dan weet je direct hoe eventuele vervolgstappen er uit kunnen zien.
Aan de andere kant, met de huidige krapte op de arbeidsmarkt en dan zeker in de IT, vind ik het eigenlijk niet moeten kunnen dat een software ontwikkelaar rond het minimumloon zit. Het een sluit de ander niet uit.
Ik ken een grote detacheerder die standaard iets van 3500 eu/maand aanbied (bruto, inclusief mobiliteit) voor mensen die ze als young professional aannemen (en dus ook veel opleiding bieden), en die nemen ook veel mensen zonder IT achtergrond (maar wel HBO of uni als opleiding) aan als tester. Nu werkt detachering natuurlijk iets anders qua loon en dit specifieke geval vragen ze ook een andere opleiding, maar het laat zien dat er echt wel meer te halen valt.
Compleet eens, maar het gebeurd toch. Stijging van het minimumloon betekent niet dat de schalen meestijgen ik zie het overal. Daarbij komt het probleem dat er momenteel een ontzettend slechte markt is voor junioren, zeker als er geen HBO papiertje aanwezig is. Het is ontzettend belangrijk dat je de mogelijkheid hebt om je te ontwikkelen. Anders loop je hier in de toekomst vast. Je hebt dan misschien 10 jaar werkervaring als PHP of WordPress developer, maar bij die goed betalende detacheerder die tooling XYZ in Java of .NET vereist met cloud kennis ga je gewoon nat. Daar kom je niet binnen.Gropah schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:07:
[...]
Aan de andere kant, met de huidige krapte op de arbeidsmarkt en dan zeker in de IT, vind ik het eigenlijk niet moeten kunnen dat een software ontwikkelaar rond het minimumloon zit. Het een sluit de ander niet uit.
Ik ken ook een aantal grote detacheerders, maar dan in Deventer en Zwolle. Deze zaten afgelopen jaar met een start salaris voor een afgestudeerde HBO'er op 2750 euro. Daar komt natuurlijk nog terecht een mobiliteitsbudget boven op, want een reistijd van een uur is niet ongewoon. Ik verwacht niet dat die detacheerders inmiddels in schalen gestegen zijn. Dan klinkt die 2400-2500 euro voor een startende MBO'er nog niet eens zo verkeerd.Gropah schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:07:
[...]
Ik ken een grote detacheerder die standaard iets van 3500 eu/maand aanbied (bruto, inclusief mobiliteit) voor mensen die ze als young professional aannemen (en dus ook veel opleiding bieden), en die nemen ook veel mensen zonder IT achtergrond (maar wel HBO of uni als opleiding) aan als tester. Nu werkt detachering natuurlijk iets anders qua loon en dit specifieke geval vragen ze ook een andere opleiding, maar het laat zien dat er echt wel meer te halen valt.
Update: Jaartje ouder. Zo'n 1.5 jaar bij mijn voormalige werkgever gewerkt met name Terraform & Azure (dank voor je pro tip @The Eaglesignific4nt schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 15:39:
Update: Jaartje weer ouder, dus ook weer wat wijzer. Merkte in de laatste tijd dat veel bedrijven overstappen naar de cloud. Als Netwerk Engineer ervaarde ik dat ik alléén nog on-premise switches/access-points/firewalls hoef te beheren. Hierdoor gekozen om mij verder te focussen in de cloud (met name infra) en dus ook overgestapt van werkgever.
Heb nog dingen op m'n lijstje staan die ik nog wil gaan doen: Infra as a Code, TOGAF, CCSP en CISSP.
Update onder m'n quote gezet:
[...]
Merkte voornamelijk dat ik werd weggepest (rechten ontnomen, werkzaamheden afgepakt, etc.) en merkte dat het solliciteren lastiger is geworden dan normaal. Werkte voorheen altijd via detachering/consultancy maar zij willen mij tegenwoordig niet wegens gebrek aan Cloud werkervaring van 1.5 - 2 jaar die ik heb. Qua certificeringen en 4 jaar Netwerk Engineer werkervaring kijken ze helemaal niet meer waardoor men mij ziet als een junior jammer genoeg.
En er wordt flink geconcureerd met elkaar qua Cloud vacatures merk ik..
Soms ook het geval dat ze mijn maandsalaris te hoog vinden t.o.v. de andere collega's (terwijl afgestudeerde master-studenten 3.5 - 4k+ bruto per maand kunnen vragen).
Anyway, vanaf morgen begin ik met m'n eerste interne dienstverband i.p.v. detachering/consultancy uurtje-factuurtje.
Members only: title
Inloggen
[ Voor 0% gewijzigd door signific4nt op 30-09-2024 16:22 . Reden: Nummering vetgedrukt & members-only gemaakt ]
... bij sommige bedrijven. Er zijn ook werkgevers waar die collega met 10 jaar ervaring (genoeg voorbeelden in dit topic) net op 4.5k bruto zit. De bandbreedte voor salarissen is flink aan het groeien, met als gevolg dat er eigenlijk geen "redelijke" salariseisen meer zijn.signific4nt schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:17:
Soms ook het geval dat ze mijn maandsalaris te hoog vinden t.o.v. de andere collega's (terwijl afgestudeerde master-studenten 3.5 - 4k+ bruto per maand kunnen vragen).
@signific4nt graag gedaan. En als ik zo de arbeidsvoorwaarden zie heb ik wel een donkerbruin vermoeden waar je zit.
If so: leuke club, ga je je wel vermaken
Al had 4,5k met jouw certificaten in de detachering ook prima te doen geweest verwacht ik. Maar uiteindelijk heb je een plan, en ik denk nog redelijk haalbaar ook
If so: leuke club, ga je je wel vermaken
Al had 4,5k met jouw certificaten in de detachering ook prima te doen geweest verwacht ik. Maar uiteindelijk heb je een plan, en ik denk nog redelijk haalbaar ook
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
@signific4nt Met je kennis heb je geen klassikaal les nodig voor CCSP. De theorie is eenvoudig, het gaat om de vraagstelling en mindset die je door moet hebben. Idem voor CISSP. Surf een beetje rond op YouTube, plan het examen volgende week in en je hebt het gehaald. CISSP wordt als hoog gewaardeerd door buitenstaanders in de security en HR, maar inhoudelijk is het HBO jaar 1 niveau en basiskennis voor een security specialist. Staar je er niet blind op, zeker doordat de waarde van het certificaat flink is verminderd door die vele leuke bootcamps waar pas afgestudeerden het examen halen en CISSP dragen zonder 5 jaar werkervaring te hebben.
CKAD is het lichtere broertje van CKA, daarbij kijk je er naar als ontwikkelaar ipv als administrator.
CKS kun je idd pas doen als ja CKA hebt gehaald, let er wel op dat die dingen voor mijn gevoel snel vervallen.
De CKA is trouwens een echte pittige, de les komt niet overeen met de manier van denken en kennis die je nodig hebt voor de toets. Er zijn wel oefen sites die je tegen een klein bedrag een vergelijkbare test laten doen en die kun je met een beetje creatief denken opslaan om terug te kijken wat je fout deed om dat stuk nog verder te oefenen.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Goede informatie dit vroeg ik me al af, ben net begonnen te leren voor CKA en CKAD. Verval is na 3 jaar geloof ik.gr8-jen schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 07:17:
[...]
CKAD is het lichtere broertje van CKA, daarbij kijk je er naar als ontwikkelaar ipv als administrator.
CKS kun je idd pas doen als ja CKA hebt gehaald, let er wel op dat die dingen voor mijn gevoel snel vervallen.
De CKA is trouwens een echte pittige, de les komt niet overeen met de manier van denken en kennis die je nodig hebt voor de toets. Er zijn wel oefen sites die je tegen een klein bedrag een vergelijkbare test laten doen en die kun je met een beetje creatief denken opslaan om terug te kijken wat je fout deed om dat stuk nog verder te oefenen.
De vraagstelling en mindset vind ik helaas lastig. Ik denk namelijk heel open-minded.Orangelights23 schreef op maandag 30 september 2024 @ 22:01:
@signific4nt Met je kennis heb je geen klassikaal les nodig voor CCSP. De theorie is eenvoudig, het gaat om de vraagstelling en mindset die je door moet hebben. Idem voor CISSP. Surf een beetje rond op YouTube, plan het examen volgende week in en je hebt het gehaald. CISSP wordt als hoog gewaardeerd door buitenstaanders in de security en HR, maar inhoudelijk is het HBO jaar 1 niveau en basiskennis voor een security specialist. Staar je er niet blind op, zeker doordat de waarde van het certificaat flink is verminderd door die vele leuke bootcamps waar pas afgestudeerden het examen halen en CISSP dragen zonder 5 jaar werkervaring te hebben.
Een voorbeeld van een vraag wat ze stellen is:
Je hebt een auto gekocht en na 5 km te rijden, start je auto niet meer: wat is het beste antwoord om dit op te lossen?
A) Dashboard scherm lezen
b) Multimedia scherm lezen
C) Dealer contacteren
D) Documentatie erbij pakken
In principe weet ik alle definities van het antwoord maar om dan echt precies te weten wat het beste antwoord is, weet ik dus niet.
Ik had nog een andere vraag gekregen van een Wireshark screenshot waarvan de payload 100x een 'A' letter in zat en ook een vraag werd gesteld waar ik echt niets van af wist (ik voelde me toen ook dom als Netwerk man
@The Eagle Dank je wel!
@gr8-jen Dank je wel voor de tip. Ik ben nu al bezig met CKA dus als CKAD het lichtere broertje is, dan ga ik dat denk ik direct daarna wel mee aan de slag. Ik verwacht ook niet dat ik in 1x slaag maar het is fijn dat als je het exam voucher koopt, 2x toegang hebt tot de oefen simulator en ook 2 pogingen hebt om het examen te doen.
De vragen zijn logisch, het beste antwoord is alleen het beste in een theoretisch situatie bij een Amerikaanse enterprise. Dat is de mindset die je moet hebben: corporate, bureaucratisch en hiërarchisch. Niet de realiteit in Europa/Nederland op deze schaal, maar helaas wel vereist om te ‘snappen’ om het papiertje te halen.signific4nt schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:04:
[...]
De vraagstelling en mindset vind ik helaas lastig. Ik denk namelijk heel open-minded.
Een voorbeeld van een vraag wat ze stellen is:
Je hebt een auto gekocht en na 5 km te rijden, start je auto niet meer: wat is het beste antwoord om dit op te lossen?
A) Dashboard scherm lezen
b) Multimedia scherm lezen
C) Dealer contacteren
D) Documentatie erbij pakken
In principe weet ik alle definities van het antwoord maar om dan echt precies te weten wat het beste antwoord is, weet ik dus niet.
Ik had nog een andere vraag gekregen van een Wireshark screenshot waarvan de payload 100x een 'A' letter in zat en ook een vraag werd gesteld waar ik echt niets van af wist (ik voelde me toen ook dom als Netwerk man) - er zat niks bij over buffer overflow of iets dergelijks ).
Wat mij en mijn leerlingen hielp/helpt is het doen van oefenvragen, daardoor heb je al snel een beeld bij de juiste antwoorden inclusief toelichting.
Leuke nieuwe verhoging gekregen begin dit jaar maar er is veel gebeurt op de afdeling en dus veel kunnen laten zien. Dit jaar is er daardoor een extra promotie bij gekomen en dus eindelijk een auto van de zaak.
Members only:
Inloggen
Zo dat heb je netjes geregeld!ifusnipe schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:04:
Leuke nieuwe verhoging gekregen begin dit jaar maar er is veel gebeurt op de afdeling en dus veel kunnen laten zien. Dit jaar is er daardoor een extra promotie bij gekomen en dus eindelijk een auto van de zaak.
***members only***
Ik snap alleen 1 ding niet, je hebt nu een lease auto maar werkt vooral remote?
Dankjewel!Advizor schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:53:
[...]
Zo dat heb je netjes geregeld!
Ik snap alleen 1 ding niet, je hebt nu een lease auto maar werkt vooral remote?
Heb daar standaard de mogelijkheid voor ja en ga er in alle waarschijnlijkheid voor kiezen. Ik kan het ook als mobiliteitsbudget pakken met dezelfde hoogte.
Moet nog even rekenen of ik het het waard vind, heb toch een nieuwe auto nodig dus misschien is dit het waard. Kan 4 dagen remote werken, maar merk dat ik de laatste tijd toch het kantoor ook fijner vind. Dus misschien past het in het plaatje.
[ Voor 4% gewijzigd door ifusnipe op 01-10-2024 15:42 ]
@ifusnipe Dat doe je goed (en snel) in 5,5 jaar op je 28ste al Senior Manager. Hoe groot is je team?
Dankje! Ik zelf helemaal niemandjongetje schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:44:
@ifusnipe Dat doe je goed (en snel) in 5,5 jaar op je 28ste al Senior Manager. Hoe groot is je team?
Wat zijn dan je werkzaamheden?ifusnipe schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:47:
[...]
Dankje! Ik zelf helemaal niemandmaar het team heeft zo'n 16 mensen. De Senior Manager titel is standaard maar manage vooralsnog zelf geen mensen. Zou het wel leuk vinden ooit.
Lekker kort door de bocht beheer ik enkele producten in de biotech voor heel Europa, Midden-oosten & Afrika. Ben verantwoordelijk voor de lancering van nieuwe producten en om te zorgen dat alle patiënten in die regio de juiste versie van onze medicijnen tot hun beschikking hebben. Zorgen dat er geen tekorten zijn (vooralsnog altijd gelukt) en zorgen dat elke aanpassing aan de verpakking of het product in elk land goed en op tijd doorgevoerd wordt.
wellicht enigszins offtopic maar houd wel verband met inkomen. Ik zit zelf al ruim een jaar op een waarnemingstoelage bovenop mijn standaard salaris. maar op de een of andere manier is dit nog niet omgezet in een schaalverandering, wat wel enigszins knaagt.... iemand tips. Inhoudelijk werk is namelijk wel uitdagend genoeg om niet perse breder te kijken..
...
Al met de leidinggevende over gehad? Dat lijkt mij stap 1 namelijk. Blijkbaar vind jij dat het de waarneming overstijgt. Dat kan natuurlijk zal afhangen of ze nog actief op zoek zijn naar een vervanger. Zo niet lijkt mij logisch dat je hier over gesprek begint.koentjuh1987 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:23:
wellicht enigszins offtopic maar houd wel verband met inkomen. Ik zit zelf al ruim een jaar op een waarnemingstoelage bovenop mijn standaard salaris. maar op de een of andere manier is dit nog niet omgezet in een schaalverandering, wat wel enigszins knaagt.... iemand tips. Inhoudelijk werk is namelijk wel uitdagend genoeg om niet perse breder te kijken..
Als ze nog actief zoeken naar vervangen, dan is ook de verwachting dat de taken weer bij jouw weggaan, dan lijkt mij waarnemers toelagen redelijk. Dat het lang duur vermoed mij de eerste.
ja al over gesproken. vervul een andere rol maar daar staat geen vacature voor uit. Zit meer vast in schalen en huidige formatie.. dat maakt het lastig... takenpakket is heel anders. ipv adviseursfunctie nu productmanager rol voor meerdere directies..perspectivebass schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:11:
[...]
Al met de leidinggevende over gehad? Dat lijkt mij stap 1 namelijk. Blijkbaar vind jij dat het de waarneming overstijgt. Dat kan natuurlijk zal afhangen of ze nog actief op zoek zijn naar een vervanger. Zo niet lijkt mij logisch dat je hier over gesprek begint.
Als ze nog actief zoeken naar vervangen, dan is ook de verwachting dat de taken weer bij jouw weggaan, dan lijkt mij waarnemers toelagen redelijk. Dat het lang duur vermoed mij de eerste.
...
Dan aangeven dat je een permanente verhoging verwacht. En ja je gaat een onderhandeling aan. En regel 1 van onderhandelen is bereid zijn weg te lopen.koentjuh1987 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:17:
[...]
ja al over gesproken. vervul een andere rol maar daar staat geen vacature voor uit. Zit meer vast in schalen en huidige formatie.. dat maakt het lastig... takenpakket is heel anders. ipv adviseursfunctie nu productmanager rol voor meerdere directies..
Dat kan ook zijn dat je terug naar de adviseurs rol gaat en salaris inlevert. Dan zullen ze iemand moeten zoeken wat meer kost, of buiten bedrijf zoeken en kijken of je ergens anders een goed aanbod kunt krijgen welke je in je achterzak mee kunt nemen.
Ik vond ckad wel echt heel veel lijken op cka; het curriculum is bijna hetzelfde. Voor ckad zou ik dus zeker ook alles goed genoeg leren zodat je de gevraagde handelingen snel en onder tijdsdruk kan verrichten tijdens het examen.gr8-jen schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 07:17:
[...]
Bij cka had ik trouwens de fout gemaakt om eerst de geschreven linux foundation cursus te volgen. Deze was qua lesinhoud echter veel te licht t.o.v. van het werkelijke examen. Ik kwam destijds niet verder dan de 4e vraag in de killer.sh proefexamen. Daarna heb ik ongeveer dezelfde tijd gespendeerd aan het leren van de veel goedkopere mumshad videocursus en de proefexamen met 1 fout en ruim tijd over afgerond.
@signific4nt als ik je straatje certificaten zo zie vind ik cks daar zeker tussen passen. Heel nuttig certificaat die een goede basis geeft om een cloud native omgeving veilig op te zetten.
Verder petje af hoor, wel verdiend salaris voor je leeftijd. Het is overduidelijk dat je ontzettend hard werkt en talent hebt voor je werk.
Idempotent.
Wat betreft CKA, CKAD, CKS en je tips, ga ik het onthouden, thanks! Dan kan ik net zo goed voor Kubestronaut gaan aangezien ik dan alleen nog KCSA over hou.MainframeX schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:37:
[...]
Ik vond ckad wel echt heel veel lijken op cka; het curriculum is bijna hetzelfde. Voor ckad zou ik dus zeker ook alles goed genoeg leren zodat je de gevraagde handelingen snel en onder tijdsdruk kan verrichten tijdens het examen.
Bij cka had ik trouwens de fout gemaakt om eerst de geschreven linux foundation cursus te volgen. Deze was qua lesinhoud echter veel te licht t.o.v. van het werkelijke examen. Ik kwam destijds niet verder dan de 4e vraag in de killer.sh proefexamen. Daarna heb ik ongeveer dezelfde tijd gespendeerd aan het leren van de veel goedkopere mumshad videocursus en de proefexamen met 1 fout en ruim tijd over afgerond.
@signific4nt als ik je straatje certificaten zo zie vind ik cks daar zeker tussen passen. Heel nuttig certificaat die een goede basis geeft om een cloud native omgeving veilig op te zetten.
Verder petje af hoor, wel verdiend salaris voor je leeftijd. Het is overduidelijk dat je ontzettend hard werkt en talent hebt voor je werk.
Ik gebruik nu alleen de course van Kodecloud van Mumshad en dat werkt prima. Zeker met de exam-voucher heb je nog 2 proefexamen simulaties (en de course van Mumshad zelf).
Ik heb nog 0 werkervaring met K8S/Docker/Helm etc. maar ik neem er alle tijd voor aangezien ik ook vermelde om over 1-2 jaar bij een Cloud Native afdeling te willen werken.
Ik vind de certificaten niet zo indrukwekkend aangezien je bijna bij elk Microsoft-examen gebruik mag maken van Microsoft Learn en veel herhalende stoffen in zitten (zeker als je sinds Windows XP jonkie affiniteit met IT begon en daarna verderin verdiepte).
Ik krijg meer interesse en uitdaging met de certificaten van CNCF omdat het allemaal nieuw voor mij is en dat je niet zomaar een examen kan halen d.m.v. theorie te stampen, maar echt je praktische skills moet laten zien o.b.v. de theoretische skills die je erbij leert.
Let op:
De TS is geüpdatet: voor het posten van lijstjes graag het nieuwe format gebruiken.
Dit topic is bedoeld om arbeidsvoorwaarden in relatie tot functie, werkzaamheden en achtergronden te delen.
Beperk vragen en bijbehorende reacties tot:
* redelijkheid van de arbeidsvoorwaarden gegeven het profiel
* verduidelijking van de arbeidsvoorwaarden en/of het profiel
Geen discussies! Daarvoor zijn andere topics.
Reageer je voor de 2e maal kort achter elkaar dan ben je waarschijnlijk offtopic aan het discussiëren
. Verplaatst dan de discussie naar Algemeen arbeidsmarkt topic
Idem bij gebruik van ~~~~~~~~~~~~~~~[offtopic] tags.
Uiteraard is hier ook het verbod op werving (in de breedste zin van het woord) van toepassing.
Laatste puntje:
Kloon-accounts zijn niet toegestaan. Meen je dat je een reden hebt waarom deze regel niet voor jou zou hoeven gelden, neem dan vooraf contact op met een moderator, dan kunnen we kijken wat we kunnen doen.
De TS is geüpdatet: voor het posten van lijstjes graag het nieuwe format gebruiken.
Dit topic is bedoeld om arbeidsvoorwaarden in relatie tot functie, werkzaamheden en achtergronden te delen.
Beperk vragen en bijbehorende reacties tot:
* redelijkheid van de arbeidsvoorwaarden gegeven het profiel
* verduidelijking van de arbeidsvoorwaarden en/of het profiel
Geen discussies! Daarvoor zijn andere topics.
Reageer je voor de 2e maal kort achter elkaar dan ben je waarschijnlijk offtopic aan het discussiëren

Idem bij gebruik van ~~~~~~~~~~~~~~~[offtopic] tags.
Uiteraard is hier ook het verbod op werving (in de breedste zin van het woord) van toepassing.
Laatste puntje:
Kloon-accounts zijn niet toegestaan. Meen je dat je een reden hebt waarom deze regel niet voor jou zou hoeven gelden, neem dan vooraf contact op met een moderator, dan kunnen we kijken wat we kunnen doen.