@Chief laten we het dan extreem goedkope arbeiders en absurde verdeling van welvaart noemen als je het het woord slavernij niet trekt. Ik baseer me enkel op informatie van m'n kameraad die een jaar of 4 bij een bank daar gewerkt heeft.
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 26
• Opleiding: HBO Bachelor, WO master
• Werkervaring: ~2 jaar huidige positie + ~1.5 jaar aan stages en bijbaantjes
• (Woon) Locatie: Randstad
2. Wat doe je:
• Functie: Quantitative analyst (ik doe echter wat meer data scientist/IT werk)
• Werkgever/branche: Groot bekend bedrijf
• (Werk) Locatie(s):
• Uren/week: 40
• Reistijd**: ~45m
• Werkdruk: Laag
3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): € ~4200 (incl vakantiegeld + 13rde maand )
• Pensioeninleg per jaar: Yep, geen id hoeveel
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €52500 (+ dingen zoals OV kaart)
Ik ben al een tijdje aan het rondkijken en heb de indruk dat ik best een beter salaris kan krijgen. De meeste bedrijven lijken me echter geen medior positie te willen aanbieden (dat leek me best redelijk na ~3 jaar werkervaring).
Ik ben wel benieuwd wat andere mensen hiervan vinden.
Helaas is in mijn huidige functie groei niet echt meer mogelijk. De uitdaging is ook weg en ik verveel me. Opzich is het best een prima baan maar ik word er depressief van.
• Leeftijd: 26
• Opleiding: HBO Bachelor, WO master
• Werkervaring: ~2 jaar huidige positie + ~1.5 jaar aan stages en bijbaantjes
• (Woon) Locatie: Randstad
2. Wat doe je:
• Functie: Quantitative analyst (ik doe echter wat meer data scientist/IT werk)
• Werkgever/branche: Groot bekend bedrijf
• (Werk) Locatie(s):
• Reistijd**: ~45m
• Werkdruk: Laag
3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): € ~4200 (incl vakantiegeld + 13rde maand )
• Pensioeninleg per jaar: Yep, geen id hoeveel
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €52500 (+ dingen zoals OV kaart)
Ik ben al een tijdje aan het rondkijken en heb de indruk dat ik best een beter salaris kan krijgen. De meeste bedrijven lijken me echter geen medior positie te willen aanbieden (dat leek me best redelijk na ~3 jaar werkervaring).
Ik ben wel benieuwd wat andere mensen hiervan vinden.
Helaas is in mijn huidige functie groei niet echt meer mogelijk. De uitdaging is ook weg en ik verveel me. Opzich is het best een prima baan maar ik word er depressief van.
@Verwijderd Wil er ook niet teveel woorden aan vuil maken aangezien dit een topic over inkomen en loopbanen is, maar het beeld wat wij als westerlingen hebben over wat goed en slecht is, is weer een typisch westerse gedachte.
Er is zeker armoede, ook in ontwikkelde landen als Singapore en Indonesie, maar zodra je het in perspectief gaat plaatsen weet ik niet of medelijden (of de betweter uithangen vanaf onze hoge troon) de juiste oplossing is. Er wordt zelfs wel een beetje neergekeken op onze westerse cultuur waarbij het hamstermolentje een veel grotere aanslag is op onze vrijheid dan daar het geval is (om er een paar te noemen; de belastingdruk, invloeden van social media, prestatiecultuur op de basisscholen, vechtende ouders langs het voetbalveld, drang om ergens naar toe te gaan simpelweg om te zeggen dat je er geweest bent etc).
Daarnaast zijn de Indonesische mensen zoals ik ze heb leren kennen realistisch genoeg en gericht op de langere termijn dat ze westerlingen nodig hebben om zich als land te kunnen ontwikkelen. Een Europeaan verdiend misschien 20x zoveel, maar levert ook weer 20 nieuwe banen op en biedt collega's weer nieuwe kennis die hun positie op de arbeidsmarkt aanzienlijk verbeterd (de werkelijkheid is een stuk complexer en gevarieerder uiteraard).
Er is zeker armoede, ook in ontwikkelde landen als Singapore en Indonesie, maar zodra je het in perspectief gaat plaatsen weet ik niet of medelijden (of de betweter uithangen vanaf onze hoge troon) de juiste oplossing is. Er wordt zelfs wel een beetje neergekeken op onze westerse cultuur waarbij het hamstermolentje een veel grotere aanslag is op onze vrijheid dan daar het geval is (om er een paar te noemen; de belastingdruk, invloeden van social media, prestatiecultuur op de basisscholen, vechtende ouders langs het voetbalveld, drang om ergens naar toe te gaan simpelweg om te zeggen dat je er geweest bent etc).
Daarnaast zijn de Indonesische mensen zoals ik ze heb leren kennen realistisch genoeg en gericht op de langere termijn dat ze westerlingen nodig hebben om zich als land te kunnen ontwikkelen. Een Europeaan verdiend misschien 20x zoveel, maar levert ook weer 20 nieuwe banen op en biedt collega's weer nieuwe kennis die hun positie op de arbeidsmarkt aanzienlijk verbeterd (de werkelijkheid is een stuk complexer en gevarieerder uiteraard).
Wat vinden jullie hiervan?
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 25
• Opleiding: HBO-ICT
• Werkervaring: 1 jaar
2. Wat doe je:
• Functie: IT consultant
• Werkgever/branche: Consultancy
• (Werk) Locatie(s): Amsterdam Zuid
• Reistijd**: 30 min enkele reis
• Werkdruk: gemiddeld
3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): € 3100
• Vakantiegeld: 8%
• Dertiende/veertiende maand: € -
• Pensioeninleg per jaar: 80% werkgever
• Mobiliteit per jaar:* OV Businesscard onbeperkt reizen 2e klas + Vouwfiets
• Overige: €28,50 telefoonkosten vergoeding
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): +/- € 44000 bruto
• Winstdeling/bonus: Onbekend hoeveel.
1. Wie ben je:
2. Wat doe je:
3. Wat verdien je:
"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill
Wacht even, dat is al een heel andere stelling. Singapore heeft 1 vd hoogste, zo niet hoogste, Gini coefficienten wat een maatstaf is voor de inkomen/welvaarts ongelijkheid en dat is weer (veruit) grotendeels te verklaren door de lage inkomstenbelasting en 0% belasting op vermogen.Verwijderd schreef op woensdag 24 april 2019 @ 10:54:
@Chief laten we het dan extreem goedkope arbeiders en absurde verdeling van welvaart noemen als je het het woord slavernij niet trekt. Ik baseer me enkel op informatie van m'n kameraad die een jaar of 4 bij een bank daar gewerkt heeft.
Arbeid lijkt extreem goedkoop hier mede omdat de inkomstenbelasting incl sociale lasten zo laag liggen.
Vergelijk het eens met de salarissen voor de gastarbeiders destijds in NL. Die kregen veel hoger brutoloon dan een gastarbeider in Singapore maar kijk eens naar koopkracht met wat ze netto overhouden.
Het is fijn dat je vriend vertelt over het leven in Singapore maar ik probeer het in een breder perspectief te verplaatsen zonder te verkondigen dat het allemaal hossana is hier.
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Verwijderd
Laatste post, omdat het slechts heel erg ten dele raakt wat een GoT'er kan verdienen.Chief schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:05:
[...]
Wacht even, dat is al een heel andere stelling. Singapore heeft 1 vd hoogste, zo niet hoogste, Gini coefficienten wat een maatstaf is voor de inkomen/welvaarts ongelijkheid en dat is weer (veruit) grotendeels te verklaren door de lage inkomstenbelasting en 0% belasting op vermogen.
Arbeid lijkt extreem goedkoop hier mede omdat de inkomstenbelasting incl sociale lasten zo laag liggen.
Vergelijk het eens met de salarissen voor de gastarbeiders destijds in NL. Die kregen veel hoger brutoloon dan een gastarbeider in Singapore maar kijk eens naar koopkracht met wat ze netto overhouden.
Het is fijn dat je vriend vertelt over het leven in Singapore maar ik probeer het in een breder perspectief te verplaatsen zonder te verkondigen dat het allemaal hossana is hier.
https://www.channelnewsas...re-income-divide-10774682
https://www.bbc.com/news/world-asia-26349689
https://www.straitstimes....class-divide-in-singapore
Simpele google hits over dit thema.
Geen idee waarom de gastarbeiders destijds in NL erbij gehaald worden, ik heb het over het hier en nu. Het on topic deel: Hoeveel NL's in loondienst in NL denk je dat een miljoen verdienen? En hoeveel Nl'ers in loondienst in NL denk je dat het met minimale middelen moeten doen vergelijkbaar met de laagste klasse in Singapore?
@Ypuh Als je denkt dat dit allemaal mensen zijn die heel oosters gelukkig zijn met hun leven, want geld is niet alles dan heb je niet helemaal begrepen waar ik op doel. Er zit heel veel verschil tussen weinig hebben en gelukkig zijn en weinig hebben en je de pleuris werken om te overleven.
Verwijderd
Thx voor de reacties.....Kedi schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:46:
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 51
• Opleiding: WO Rechten, diverse ICT opleidingen/trainingen, learning on the job, zelfstudie
• Werkervaring: 21 jaar IT met name support-functies
• Woon locatie: Eindhoven
2. Wat doe je:
• Functie: IT-Geo Support Engineer 1e/2e/3e lijns (Software) klanten zijn overheidsinstanties en stedenbouwkundige buro's
• Werkgever/branche: IT / Geo
• Werk locatie: Den Bosch
• Uren/week: 32
• Reistijd: 65 min (trein+lopen)
• Werkdruk: middel/hoog
3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): € 2900 (40u) --> € 2296 (32u) = € 1830 netto (32u)
• Dertiende/veertiende maand: geen
• Pensioeninleg per jaar: default, nog opzoeken
• Mobiliteit per maand: reiskosten OV-trein 2e klas
• Overige: geen
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 28.393
• Winstdeling/bonus: geen
Bijna 5 jaar op huidige positie.
Begonnen met 2000 E bruto voor 40u (te laag ingezet)
Steeds kleine loonsverhoging gekregen. Afgelopen 1,5 jr geen verhoging meer.
Loonwijzer en Loonkompas geven aan dat gezien het aantal jaren ervaring, ik best een stuk boven de 3000 E per maand kan/mag zitten.
Dat ga ik maar eens aankaarten. Evt terug naar 36u en mogelijk elders kijken...
Ik ben benieuwd wat jullie van bovenstaande vinden.
TMC schreef op donderdag 18 april 2019 @ 20:56:
[...]
Toch is het enigszins vreemd dat je met wo-niveau al 30 (?) jaar werk op mbo-niveau uitvoert. Indien je gelukkig bent, prima, je moet het helemaal zelf weten. Maar het lijkt me erg lastig om voldoening te halen uit dit soort 'simpele' werkzaamheden als je meer kan. Heb je wellicht een bovengemiddelde behoefte aan stabiliteit o.i.d.? Heb je geen verdere ambities? Ben benieuwd...
Kan toch prima? Als je je zaakjes op orde hebt, er financieel prima voor staat en het wel een beetje hebt gehad met al dat gestress en gedoe, ... dan is het wel prima om fluitend door je werk te gaan.
Sterker nog: het lijkt mij wel iets om na te streven. Je leeft dan misschien wel langer en gelukkiger.
Ik zie in ieder geval dagelijks voorbeelden hoe ik zelf NIET zou willen zijn als ik 50 ben.
BFmango schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 21:25:
[...]
Kan toch prima? Als je je zaakjes op orde hebt, er financieel prima voor staat en het wel een beetje hebt gehad met al dat gestress en gedoe, ... dan is het wel prima om fluitend door je werk te gaan.
Sterker nog: het lijkt mij wel iets om na te streven. Je leeft dan misschien wel langer en gelukkiger.
Ik zie in ieder geval dagelijks voorbeelden hoe ik zelf NIET zou willen zijn als ik 50 ben.
Je maakt gebruik van een valse tegenstelling, alsof je moet kiezen tussen simpel helpdeskwerk of ' stress en gedoe'. Daar zit een hele wereld tussen. Maar stel, je bent erg gevoelig voor 'stress en gedoe', dan heb je dus een bovengemiddelde behoefte aan stabiliteit, en dat is toevallig ook een vraag die ik stelde aan de desbetreffende user.
Even ter verduidelijking: support werkzaamheden zijn soms simpel, maar vaak ook diepgaander als het om oplossen/troubleshooting gaat.
Het gaat hier niet om passwords resetten, maar om data/software te onderzoeken en evt de hele flow van een probleem na te gaan. Tevens testen van bugs.
Ik vind het jammer dat support functies altijd zo onderschat+onderbetaald worden. Je hebt meer kennis van een organisatie+klanten+software+etc dan bijv collega developers die alleen maar in hun code zitten te staren.
Soms is er werkdruk (en stress als je dat toelaat), maar ook regelmatig kun je relaxed je werk doen. Muziekje erbij...
Stress of werkdruk is vaak ook goed, omdat je dan niet inkakt en efficienter aan de slag gaat.
Ik kan goed omgaan met weinig inkomen (heb geen schulden of leningen) en toch alles doen zoals vakanties, spullen kopen, elk weekend treinreizen, terrasjes, etc.
Scheelt wel dat ik een huurwoning heb. Verhuizen is wel lastig met mager inkomen. Auto heb ik niet. Trein, fiets, lopend. Scheelt hier weer dat wandelen en fietsen en fotograferen een hobby is
Werk is voor mij niet nr 1 in mijn leven. Wel handig als je het naar je zin hebt op je werk en met collega's en dat lukt altijd wel.
Alleen: nu alle prijzen omhoog schieten, vind ik het wel een keer tijd om eens wat meer eisen aan mijn salaris te stellen....
Excuus, het was nog vroegChief schreef op woensdag 24 april 2019 @ 09:54:
[...]
Dank voor je compliment maar het was een Tweakers-award nominatie
Verwijderd
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 31 jaar
• Opleiding: HBO Business IT en Management.
• Werkervaring: 3,5 jaar fulltime
2. Wat doe je:
• Functie: front / backend Tester Automation
• Werkgever/branche: IT consultant bedrijf >250 medew.
• (Werk) Locatie(s): Utrecht
• Reistijd: variabel afhankelijk van klant
• Werkdruk: laag/gemiddeld
3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto kaal): €3200€
* Leasebudget: €850
• Vakantiegeld: €256
• Dertiende/veertiende maand: €3200 (indien grotendeels ingezet bij de klant)
• Pensioeninleg per jaar: €800
• Mobiliteit per jaar: Leaseauto dikke 2 deurs BMW met M-pakket, onbeperkte kms.
• Overige: 25 vakantiedagen,
* Opleidingskosten vergoeding -
* Hotelovernachting incl. eten indien een klant >2 uur van het thuisadres woont.
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): -
• Winstdeling/bonus: (13e maand dus)
* Netto vergoeding (internet e.d.) 69,00
Ik houd van autorijden. Mobiliteit een dikke+ bij deze organisatie. Binnenkort weer salarisonderhandeling.
• Opleiding: HBO Business IT en Management.
• Werkervaring: 3,5 jaar fulltime
2. Wat doe je:
• Functie: front / backend Tester Automation
• Werkgever/branche: IT consultant bedrijf >250 medew.
• (Werk) Locatie(s): Utrecht
• Reistijd: variabel afhankelijk van klant
• Werkdruk: laag/gemiddeld
3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto kaal): €3200€
* Leasebudget: €850
• Vakantiegeld: €256
• Dertiende/veertiende maand: €3200 (indien grotendeels ingezet bij de klant)
• Pensioeninleg per jaar: €800
• Mobiliteit per jaar: Leaseauto dikke 2 deurs BMW met M-pakket, onbeperkte kms.
• Overige: 25 vakantiedagen,
* Opleidingskosten vergoeding -
* Hotelovernachting incl. eten indien een klant >2 uur van het thuisadres woont.
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): -
• Winstdeling/bonus: (13e maand dus)
* Netto vergoeding (internet e.d.) 69,00
Ik houd van autorijden. Mobiliteit een dikke+ bij deze organisatie. Binnenkort weer salarisonderhandeling.
Verwijderd
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 30
• Opleiding: HBO informatica
• Werkervaring: 13 jaar
• (Woon) Locatie: holon (il)
2. Wat doe je:
• Functie: full stack developer
• Werkgever/branche: investing.com/money
• (Werk) Locatie(s):tel aviv
• Uren/week: 42
• Reistijd: 10 min
• Werkdruk: lekker druk, goed te doen.
3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): 7000€
• Vakantiegeld: nvt
• Dertiende/veertiende maand: nvt
• Pensioeninleg per jaar: 5000€
• Mobiliteit per jaar: € 840
• Overige: 190€ per maand lunch geld
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): nvt
• Winstdeling/bonus: nvt
2. Wat doe je:
3. Wat verdien je:
Wat ik niet trek is dat je het woord slavernij gebruikt waar dat niet van toepassing is. Daarmee doe je de gastarbeiders te kort.Verwijderd schreef op woensdag 24 april 2019 @ 10:54:
Wat ik ook niet trek is dat je ze dan extreem goedkope arbeiders noemt terwijl ze een veelvoud verdienen van wat ze in hun thuisland verdienen. Denk je dat ze het leuk vinden om weg te zijn uit hun thuisland? Weg van hun gezin, familie, vrienden? Ze willen een betere toekomst opbouwen voor zichzelf en hun familie en dat moet ergens beginnen.
Wat ik al helemaal niet trek is dat je het, volgens je eigen woorden, baseert op 2e handse informatie. Really?
Omdat je het blijkbaar nodig vond om de post van Ypuh in perspectief te plaatsen. Ik probeer jou opmerking ook in perspectief te plaatsen. Simpel.Verwijderd schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:16:
[...]
Laatste post, omdat het slechts heel erg ten dele raakt wat een GoT'er kan verdienen.
https://www.channelnewsas...re-income-divide-10774682
https://www.bbc.com/news/world-asia-26349689
https://www.straitstimes....class-divide-in-singapore
Simpele google hits over dit thema.
Geen idee waarom de gastarbeiders destijds in NL erbij gehaald worden, ik heb het over het hier en nu.
Ook in NL zat ik in top 5%-iel in de inkomstenverdeling. Is dat iets om je voor te schamen?Het on topic deel: Hoeveel NL's in loondienst in NL denk je dat een miljoen verdienen?
Nederland heeft nu eenmaal een ander sociaal beleid: het belastingstelsel wordt gebruikt om te nivelleren en is niets anders dan herverdeling van inkomen. Inherent daaraan is dat het verschil tussen arm en rijk relatief kleiner is dan bv Singapore MAAR: hoeveel % van de Nederlandse bevolking leeft onder de armoedegrens? Wat is dat % voor andere ontwikkelde landen? Waar komen die verschillen dan door?En hoeveel NL'ers in loondienst in NL denk je dat het met minimale middelen moeten doen vergelijkbaar met de laagste klasse in Singapore?
@ Moderators, ik ga nu waarschijnlijk offtopic en ik begrijp het als jullie ingrijpen. Ik beloof dat dit de laatste post is over dit onderwerp
Een kleine update:
Stap voor stap ga ik vooruit en ik moet zeggen dat hier wel tevreden over ben.
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Stap voor stap ga ik vooruit en ik moet zeggen dat hier wel tevreden over ben.
5%? Ik denk eerder de top 1% Maar daar zit je ook in Nederland al heel snel in (vanaf een ton al)Chief schreef op donderdag 25 april 2019 @ 03:25:
[...]
Ook in NL zat ik in top 5%-iel in de inkomstenverdeling. Is dat iets om je voor te schamen?
https://www.businessinsid...oven-ton-per-jaar-586603/
Lijkt me zeker dat je je daar niet voor hoeft te schamen. Maar het zet wel even in perspectief hoeveel geluk je hebt gehad als je met nog geen 30 jaar al in de top 1% bent beland
[ Voor 16% gewijzigd door fsfikke op 25-04-2019 08:58 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Mooi package ogenschijnlijk. Wat hou je netto over van die 7k? En hoe is het levensonderhoud in Tel Aviv?Verwijderd schreef op woensdag 24 april 2019 @ 22:27:
1. Wie ben je:
2. Wat doe je:
3. Wat verdien je:
Ik denk dat jij een nieuwe collega bent.. Overigens is het opleidingsbudget € 1000.-Lampiz schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 20:29:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Try not to become a man of success but a man of value.
Haha mijn contract beweert andersSt4ck3r schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:40:
[...]
Ik denk dat jij een nieuwe collega bent.. Overigens is het opleidingsbudget € 1000.-
Verwijderd
Ik houd netto 4.75k over en levensonderhoud is hier pak m beet 14% duurder dan in de randstad.. woning prijzen aanzienlijk hoger, maar kosten als zorg , energie, internet etc aanzienlijk lager ( bijvoorbeeld mobiel Abbonement betaal ik 10 euro per maand voor 50 GB internet, 4g+)BigSmurf schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:36:
[...]
Mooi package ogenschijnlijk. Wat hou je netto over van die 7k? En hoe is het levensonderhoud in Tel Aviv?
Netjes! Ik dacht dat de werktijden in SIN veel extremer waren (meer richting 60-80h). Is dat puur mijn beeld dat niet klopt of ben jij een uitzondering?Chief schreef op woensdag 24 april 2019 @ 03:30:
[...]
Dank voor je compliment, lees vooral de andere blogs ook
Hier staat het origineel: Chief in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 12)"
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 41
• Opleiding: WO
• (Woon) Locatie: Singapore
2. Wat doe je:
• Functie: Executive Director
• Werkgever/branche: Herverzekering
• (Werk) Locatie(s): Singapore
• Uren/week: Gemiddeld 50. Gemiddelde werkweer is iets voor 8am in mijn kantoor zitten om rond 6pm weer te vertrekken. 2-3x in de avond nog calls met US/EU collega's
• Reistijd: < 1/2 uur woon/werk. Occasional travel met het vliegtuig
• Werkdruk: Zeker niet de baan met hoogste werkdruk die ik ooit heb gehad
3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): S$31,500
• Vakantiegeld: 0.0
• Dertiende/veertiende maand: 0.0
• Pensioeninleg per jaar: S$18,000 / jaar in cash. Bedrag in lijn met de richtlijnen voor lokale werknemers maar die moeten het rechtstreeks afdragen als individuele pensioenpremie
• Mobiliteit per jaar: 0.0
• Overige: Ermmhh.....laptop, nieuwe mobiel iedere 2 jaar de je daarna mag houden en nog meer meuk
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): over heel 2018 was het >S$1.5mln door uitzonderlijke bonus. Gemiddeld jaar was/is tussen de S$550k-S$650k
• Winstdeling/bonus: At target 50% van jaarsalaris. Geen cap
Alvast antwoord op de FAQ:
Ja, cost of living is hier hoger dan in NL, Singapore staat hoog op het lijstje van steden met hoogste cost of living. Maak je vooral geen zorgen, we hoeven niet op een houtje te bijten of zo
Ja, de marginale belasting hier ligt veel lager dan in NL
Ja, het is erg prettig wonen in Singapore
Ja, ze hebben hier nog lijfstraffen, incl stokslagen en doodstraf
Ja, het is hier altijd warm
Nee, ik wil voorlopig (nog) niet terug naar Nederland
PS: verdient dit genoeg om een auto te kunnen aanschaffen daar?
Members only:
Inloggen
@peakrever Mooie bonus van student-assistent zijn (kwam ik laatst achter) is dat je wel pensioenrechten opbouwd bij het ABP, wordt netjes afgedragen.
Toch eigenlijk best interesant gezien de regelingen (niet qua inleg, maar wel qua "werkende tijd" voor het diensttijdenoverzicht).
Toch eigenlijk best interesant gezien de regelingen (niet qua inleg, maar wel qua "werkende tijd" voor het diensttijdenoverzicht).
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
..
[ Voor 99% gewijzigd door Arthur op 25-04-2019 22:08 ]
Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy
Ik werk relatief weinig voor lokale begrippen maar ons kantoor heeft nauwelijks lokale krachten in dienst.ErnstH schreef op donderdag 25 april 2019 @ 18:47:
[...]
Netjes! Ik dacht dat de werktijden in SIN veel extremer waren (meer richting 60-80h). Is dat puur mijn beeld dat niet klopt of ben jij een uitzondering?
PS: verdient dit genoeg om een auto te kunnen aanschaffen daar?
Auto kan wel maar is niet nodig. Klein eiland he
Maar hij is jonger dan 21 jaar dus dan bouw je sowieso nog geen pensioen op.qadn schreef op donderdag 25 april 2019 @ 21:34:
@peakrever Mooie bonus van student-assistent zijn (kwam ik laatst achter) is dat je wel pensioenrechten opbouwd bij het ABP, wordt netjes afgedragen.
Dat hoeft inderdaad zeker ook geen simpel werk te zijn. Bij ons op de support (biotech) zitten ook uitsluitend WO opgeleidde mensen die erg veel in depth kennis moeten hebben om de vragen te kunnen beantwoorden. Ik kan me ook zo voorstellen dat in de IT dat voor sommige support functies ook geldt.Verwijderd schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:26:
[...]
Thx voor de reacties.....
Even ter verduidelijking: support werkzaamheden zijn soms simpel, maar vaak ook diepgaander als het om oplossen/troubleshooting gaat.
Prima. Meer ga je denk ik niet krijgen met 1 jaar ervaring, maar je kunt nog steeds genoeg groeien bij goede prestaties. Mis alleen iets van omzetbonus/13e maand o.i.d? Ook zonder is het nog wel leuk.Guillermow93 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:02:
[ Voor 13% gewijzigd door Ypuh op 26-04-2019 11:30 ]
Klopt, het bedrijf keert een omzetbonus uit maar ik weet niet hoeveel. De afgelopen jaren hebben ze winst gedraaid en laat ik nu net de omzetbonus van het afgelopen jaar misgelopen zijn, doordat ik pas drie maanden in dienst ben.Ypuh schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 11:29:
[...]
Prima. Meer ga je denk ik niet krijgen met 1 jaar ervaring, maar je kunt nog steeds genoeg groeien bij goede prestaties. Mis alleen iets van omzetbonus/13e maand o.i.d? Ook zonder is het nog wel leuk.
"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill
Is dat tegenwoordig zo?hyptonize schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 08:42:
[...]
Maar hij is jonger dan 21 jaar dus dan bouw je sowieso nog geen pensioen op.
Toen ik studentassistent was was in 20, en ik heb gewoon wat opgebouwd.
(kwam ik laatst pas achter, want toen hield ik me daar zeker niet mee bezig).
qadn schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 12:28:
[...]
Is dat tegenwoordig zo?
Toen ik studentassistent was was in 20, en ik heb gewoon wat opgebouwd.
(kwam ik laatst pas achter, want toen hield ik me daar zeker niet mee bezig).
Meestal bouwt u pensioen op tussen uw 21e en uw pensioenleeftijd.
Float like a butterfly, sting like a bee.
1. Wie ben je:
• Opleiding: MBO4 Systeembeheer
• Werkervaring: 15 jaar
• (Woon) Locatie: Regio Eindhoven
2. Wat doe je:
• Functie: Product Support Engineer (technisch applicatiebeheer)
• Werkgever/branche: Healthcare
• (Werk) Locatie(s): Regio Eindhoven
• Reistijd: 20 min
• Werkdruk: met vlagen gemiddeld tot hoog
3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): €4300
• Vakantiegeld: Zit in persoonlijk budget
• Dertiende/veertiende maand: Zit in persoonlijk budget
• Pensioeninleg per jaar: eigen bijdrage per maand is 82euro | 3% dacht ik.
• Mobiliteit per jaar: € 800
• Overige: Persoonlijk budget is 24,57% | Telefoonvergoeding €12,50 pm | kledinggeld €32,70 pm
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): +/- € 65000,-
• Winstdeling/bonus: € 1328 bruto
• Opleiding: MBO4 Systeembeheer
• Werkervaring: 15 jaar
• (Woon) Locatie: Regio Eindhoven
2. Wat doe je:
• Functie: Product Support Engineer (technisch applicatiebeheer)
• Werkgever/branche: Healthcare
• (Werk) Locatie(s): Regio Eindhoven
• Reistijd: 20 min
• Werkdruk: met vlagen gemiddeld tot hoog
3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): €4300
• Vakantiegeld: Zit in persoonlijk budget
• Dertiende/veertiende maand: Zit in persoonlijk budget
• Pensioeninleg per jaar: eigen bijdrage per maand is 82euro | 3% dacht ik.
• Mobiliteit per jaar: € 800
• Overige: Persoonlijk budget is 24,57% | Telefoonvergoeding €12,50 pm | kledinggeld €32,70 pm
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): +/- € 65000,-
• Winstdeling/bonus: € 1328 bruto
PV Output - SolarEdge SE10K - 26x Hyundai UltraBlack 395WP
1. Wie ben je:
• Opleiding: Commerciële Economie (HBO)
• Werkervaring: Huidige functie: 1 jaar, overig: 2 jaar (totaal 3 jaar)
• (Woon) Locatie: Utrecht
2. Wat doe je:
• Functie: (Software) Test Consultant/Automation Specialist
• Werkgever/branche: Detachering
• (Werk) Locatie(s): Hele land, met focus op Randstad
• Reistijd: 3 uur per dag
• Werkdruk: Middel
3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): €2200
• Vakantiegeld: €2100 bruto (8%)
• Dertiende/veertiende maand: nee
• Pensioeninleg per jaar: 2%
• Mobiliteit per jaar: leaseauto met tankpas. Leasebudget = 400 benzine / 500 diesel
• Overige: opleidingsbudget. Volg een traineeship waar een maand (interne) opleiding onder viel.
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €34000
• Winstdeling/bonus: over 2018 was dit 450 euro bruto
• Opleiding: Commerciële Economie (HBO)
• Werkervaring: Huidige functie: 1 jaar, overig: 2 jaar (totaal 3 jaar)
• (Woon) Locatie: Utrecht
2. Wat doe je:
• Functie: (Software) Test Consultant/Automation Specialist
• Werkgever/branche: Detachering
• (Werk) Locatie(s): Hele land, met focus op Randstad
• Reistijd: 3 uur per dag
• Werkdruk: Middel
3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): €2200
• Vakantiegeld: €2100 bruto (8%)
• Dertiende/veertiende maand: nee
• Pensioeninleg per jaar: 2%
• Mobiliteit per jaar: leaseauto met tankpas. Leasebudget = 400 benzine / 500 diesel
• Overige: opleidingsbudget. Volg een traineeship waar een maand (interne) opleiding onder viel.
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €34000
• Winstdeling/bonus: over 2018 was dit 450 euro bruto
Ergens ben ik wel benieuwd wat je schreef. Ik kreeg een melding?
Meer dan prima, flink aan de hoge kant zelfs voor 1 jaar werkervaring.Guillermow93 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:02:
1. Wie ben je:
2. Wat doe je:
3. Wat verdien je:
(Amsterdam-Zuid zal daarin wel meespelen.)
Alleen die telefoonvergoeding vind ik raar. Wij hebben gewoon een telefoonabbo én een telefoon van de zaak.Die mogen we privé gebruiken (fair-use), ik doe dat bewust niet. Telefoon gaat uit na werktijd.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Maar dan heb je dus twee telefoons, als ik de keuze heb doe ik dat juist niet meer. Met mijn functie is vermenging werk/privé onvermijdelijk en dan is twee telefoons alleen maar hinderlijk.
Mijn privé nummer opgeven is voor mij niet bespreekbaar, mijn privé telefoon zakelijk gebruiken wel.
Ik regel telefoon en abonnement dus zelf en krijg ook een telefoonvergoeding en dat was specifiek op mijn eigen verzoek.
Mijn privé nummer opgeven is voor mij niet bespreekbaar, mijn privé telefoon zakelijk gebruiken wel.
Ik regel telefoon en abonnement dus zelf en krijg ook een telefoonvergoeding en dat was specifiek op mijn eigen verzoek.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Dat laatste is bij ons standaard: zelf regelen en gewoon declareren.
Maar goed, daar gaat dit topic niet over, dus laten we er verder ook niet over uitwijden
Maar goed, daar gaat dit topic niet over, dus laten we er verder ook niet over uitwijden
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ook voor mij een update 
Leuk team, uitdagend werk, promotie gekregen na 2 maanden (was aardig overdue). Werkdruk is iets lager, maar het kan ook zijn dat ik dat zo ervaar omdat het werk me meer aanspreekt en iedereen hier hard werkt (maar er heerst toch een ontspannen sfeer). Nu eindelijk ook meer mensen in mijn omgeving die vergelijkbaar werk doen waar ik van kan leren. Heel blij met de overstap, kan weer even vooruit nu
Sinds december op een nieuwe afdeling begonnen (zelfde werkgever dus) en dat bevalt uitermate goedShapeshifter schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 22:41:
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 29 30
• Opleiding: MSc. Nanotechnology (cum laude), verschillende cursussen (IPMA-D, Systems Engineering, communicatietechnieken).
• Werkervaring: 3 4 jaar (relevante werkervaring)
• (Woon) Locatie: Nabij Utrecht
2. Wat doe je:
• Functie: Officieel onderzoeker, maar meer engineer Medior Systems Engineer
• Werkgever/branche: Groot onafhankelijk onderzoeksinstituut
• (Werk) Locatie(s): Delft Den Haag
• Reistijd: 1 uur enkele reis
• Werkdruk: zeer hoog
3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): € 4.000 € 4.300
• Vakantiegeld: 8% (34 vakantiedagen)
• Dertiende/veertiende maand: 13e maand (8,33% van jaarsalaris)
• Pensioeninleg per jaar: Werkgeversdeel: 17,9% minus werknemersbijdrage. Werknemersbijdrage: 10,33% boven bijdragevrij bedrag van EUR 28.572 per jaar over maximaal EUR 107.593. Bovenop de premie van 17,9% betaalt de werkgever nog een vaste premieopslag aan het fonds van 0,3%-punt. Afgelopen jaar ook nog met 0,55% geindexeeerd.
• Mobiliteit per jaar: € ~1030 / jaar (10 cent/km, met een maximum van 50km per dag), maar kan flexbudget en 13e maand inzetten om woon-werk onbelast aan te vullen tot 19 cent/km
• Overige: 5,58% + € 180 "flexbudget" (per jaar), kan ingezet worden voor woon-werk. Ohja, heb een nieuwe laptop gekregen
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): ~€ 60.000 ~€ 65.000
• Winstdeling/bonus: -
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
1. Wie ben je:
• Opleiding: HBO Business IT & Management
• Werkervaring: 4 jaar
• (Woon) Locatie: Gelderland
2. Wat doe je:
• Functie: Test Automation Engineer
• Werkgever/branche: Test Automation / Testing / QA
• (Werk) Locatie(s): Noord-Brabant (headquarters)
• (Werk) Locatie(s): Gelderland (klant)
• Reistijd: 25m naar de klant op fietsje, 12m met de Benz
3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): €2900 €3200
• Winstdeling/bonus: €500 bonus per maand als je bent ingezet
• Vakantiegeld: €240 (49.07%)
• Dertiende/veertiende maand: i wish
• Pensioeninleg per jaar: €1000 (70/30)
• Mobiliteit per jaar: €800 * 12 mnd inc. tankpas EU obv 40k per jaar fair use policy
• Leaseauto: Mercedes Benz CLA 180 zwart met AMG pakket
• Overschrijding leasebudget per maand: €100 bruto
• Netto bijtelling per maand: €265
• Overige: €50 netto onkostenvergoeding
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €47.000 bruto per jaar inc
2. Wat doe je:
3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): €2900 €3200
• Winstdeling/bonus: €500 bonus per maand als je bent ingezet
• Vakantiegeld: €240 (49.07%)
• Pensioeninleg per jaar: €1000 (70/30)
• Mobiliteit per jaar: €800 * 12 mnd inc. tankpas EU obv 40k per jaar fair use policy
• Netto bijtelling per maand: €265
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €47.000 bruto per jaar inc
[ Voor 29% gewijzigd door echovicHD op 07-02-2020 14:24 ]
Is die optie dan geen no-brainer? Ik vind je salaris niet bijster hoog, en een uurtarief van 80-90 euro is in deze markt helemaal niet gek voor wat je doet.echovicHD schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 15:31:
Er is ook de mogelijk tot de keuze voor Midlance.
Stel dat je 4 dagen per week declarabel bent, dan zit je op dik 7k omzet per 4 weken bij 80 euro. Als 5 dagen declarabel realistisch is (lastig inschatten natuurlijk, maar blijkbaar kan dat gezien je 500 euro bonus bij 160 uur declarabel), dan zit je op bijna 9k per 4 weken.
[ Voor 6% gewijzigd door BigSmurf op 28-04-2019 15:32 ]
Dat is helemaal niet verkeerd, echter is dat bedrag qua maandelijks leasebedrag best hoog vergeleken met je salaris. Gebruik je hem ook privé?
Klinkt ook niet verkeerd. Ik heb zelf een uurtarief van €90-€100 en ik zit iets hoger qua salaris dan jij. 70% van mijn omzet zou mijn salaris minimaal verdubbelen... Eens voorstellen bij mijn werkgever, hahaechovicHD schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 15:31:
Midlance is dat je 70% van je omzet per maand mag houden
Medewerker obv uurtarief 80 verdient 7000 bruto
Mw obv uurtarief 75 verdient 6500 bruto
Kan je voor 900 (ex btw) een CLA leasen tegenwoordig??echovicHD schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 15:31:
1. Wie ben je:
• Werkervaring: 3 jaar
• Certificaten: TMap, Agile Foundation, PSM-1, PSM-2, TOSCA Automation Specialist Level 1 & level 2, Certified Agile Tester
2. Wat doe je:
3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): €2950
• Winstdeling/bonus: €500 bonus per maand (49.25%) o.b.v. 160 uur per maand facturabel zijn
• Vakantiegeld: €236 p maand (49.25%)
• Pensioeninleg per jaar: €1260 (70/30)
• Mobiliteit per jaar: €800 * 12 mnd
• Netto bijtelling per maand: €270
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €46.000 bruto per jaar inc (3k bonus bij binnenkomst) anders 43k
Midlance is dat je 70% van je omzet per maand mag houden
Medewerker obv uurtarief 80 verdient 7000 bruto
Mw obv uurtarief 75 verdient 6500 bruto
Vanaf €500 al! (helemaal kaal en o.b.v. 10kkm en 60 maanden)Chief schreef op maandag 29 april 2019 @ 08:42:
[...]
Kan je voor 900 (ex btw) een CLA leasen tegenwoordig??
Ofwel, kilometrage maakt nogal een verschil. De CLA is bovendien altijd al relatief goedkoop geweest in de lease in mijn beleving.• Reistijd: 25m naar de klant op fietsje, 12m met de Benz
[ Voor 23% gewijzigd door assje op 29-04-2019 08:53 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Good to know voor het geval ik ooit terug ga naar NL
.
Anyway, leuke auto maar ik vind het mobiliteitsbudget nogal hoog in vergelijking met het salaris of is dat gewoon vrij standaard in de sector?
Anyway, leuke auto maar ik vind het mobiliteitsbudget nogal hoog in vergelijking met het salaris of is dat gewoon vrij standaard in de sector?
Hi BigSmurf
Salaris is niet hoog. Heb de keuze midlance ook niet aanstaan. Het basic salaris mag wel geherwaardeerd worden. Wat vind jij wel een goed salaris passend bij dit profiel?
Salaris is niet hoog. Heb de keuze midlance ook niet aanstaan. Het basic salaris mag wel geherwaardeerd worden. Wat vind jij wel een goed salaris passend bij dit profiel?
BigSmurf schreef op zondag 28 april 2019 @ 15:31:
[...]
Is die optie dan geen no-brainer? Ik vind je salaris niet bijster hoog, en een uurtarief van 80-90 euro is in deze markt helemaal niet gek voor wat je doet.
Stel dat je 4 dagen per week declarabel bent, dan zit je op dik 7k omzet per 4 weken bij 80 euro. Als 5 dagen declarabel realistisch is (lastig inschatten natuurlijk, maar blijkbaar kan dat gezien je 500 euro bonus bij 160 uur declarabel), dan zit je op bijna 9k per 4 weken.
Is vrij standaard in de ict sector.
Chief schreef op maandag 29 april 2019 @ 09:05:
Good to know voor het geval ik ooit terug ga naar NL.
Verwijderd
Maar kijk, je hebt ook mensen die 4k verdienen maar dan alsnog met een Toyota Starlet naar het werk moeten gaan. Leasebudget kun je ook als onderdeel van je salaris zien IMO.
Kmtrage is 40k per jaar gebruik hem prive.
assje schreef op maandag 29 april 2019 @ 08:50:
[...]
Vanaf €500 al! (helemaal kaal en o.b.v. 10kkm en 60 maanden)
[...]
Ofwel, kilometrage maakt nogal een verschil. De CLA is bovendien altijd al relatief goedkoop geweest in de lease in mijn beleving.
Dat is ook wel zo. Alleen zie je niets van het leasebudget op je bankrekening. Sterker nog, met een dure wagen komt er nog een goed bedrag bijtelling bij. Als je dan al een laag salaris hebt dan is dat niet voor iedereen wenselijk. Je kunt natuurlijk wel een goedkopere auto leasen voor minder bijtelling (of electrisch)...Verwijderd schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:53:
Maar kijk, je hebt ook mensen die 4k verdienen maar dan alsnog met een Toyota Starlet naar het werk moeten gaan. Leasebudget kun je ook als onderdeel van je salaris zien IMO.
Verwijderd schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:53:
Oftewel: je moet het zien als deel van je beloning / package. En die bijtelling is een keuze. Je kan er ook voor kiezen de auto niet prive te rijden en een sluitende km administratie bij te houden.jongetje schreef op maandag 29 april 2019 @ 12:17:
[...]
Dat is ook wel zo. Alleen zie je niets van het leasebudget op je bankrekening. Sterker nog, met een dure wagen komt er nog een goed bedrag bijtelling bij. Als je dan al een laag salaris hebt dan is dat niet voor iedereen wenselijk. Je kunt natuurlijk wel een goedkopere auto leasen voor minder bijtelling (of electrisch)...
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Members only: gegevens
Inloggen
In de avond uren ben ik vaak bezig met de voorbereiding voor de volgende dag. Uitdagend project, echter is de opdracht iets anders dan dat ze belooft hebben. Op dit moment zullen de afspraken met andere afnemen, waardoor het meer richting 40 tot 45 uur zal gaan. Ga binnenkort op zoek naar een bedrijf waar ik vast kan gaan werken. Proces optimalisatie of in de Business Intelligence heeft wel m'n voorkeur.
Uitgaande dat 5 dagen per week declarabel niet per definitie haalbaar is (of haalbaar zou moeten zijn, want hoe ga je om met kennisdeling met collega's, interne projecten etc. etc.), vind ik 2900 euro voor iemand met jouw leeftijd en ervaring wat ondermaats. Daar mag wel 500-600 euro bij als je goed bent, zeker als je ziet wat je oplevert voor klanten. En dan niet in de vorm van die 160 uur decla bonus, maar vast.echovicHD schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:37:
Hi BigSmurf
[...]
Ligt er ook wel aan of het inclusief of exclusief brandstof is natuurlijk. Een goed aangeklede C-segmenter is wel de standaard, en een fatsoenlijke A-klasse, A3 of 1-serie is geen uitzondering. Vaak worden de kilometrages over het hele bedrijf gelijk getrokken bij >30-40 auto's, hier is het dacht ik 30k en 4 jaar. Kan ook 35k zijn. Rij je minder, heb je pech. Rij je meer, dan is dat in je voordeel. Middelt elkaar voor de werkgever uit.Chief schreef op maandag 29 april 2019 @ 09:05:
Good to know voor het geval ik ooit terug ga naar NL.
Ik had (veel) hogere tarieven in mijn hoofd maar dat is puur obv mijn eigen ervaring. Laatste lease auto die ik had is ook al weer 4jr geleden, een BMW 525D Touring. Gelukkig viel die binnen mijn leasebudget want ik vertrok 3 mnd later.....

Dan zal je het ook over hele andere lonen hebben. Een 5 serie is voor regulier personeel (en boven een 520) niet te doen. Voor een medior in de IT (onder of rond de 30) kan je vaak rekenen met 650-850 euro (al dan niet met of zonder brandstof). Vaak als lokkertje gebruiktChief schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 03:53:
Ik had (veel) hogere tarieven in mijn hoofd maar dat is puur obv mijn eigen ervaring. Laatste lease auto die ik had is ook al weer 4jr geleden, een BMW 525D Touring. Gelukkig viel die binnen mijn leasebudget want ik vertrok 3 mnd later.....
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Dat is maar goed ook. Zou een beetje raar zijn dat je als veel voor de baas rijdende werknemer een minder comfortabele auto kan leasen.BigSmurf schreef op maandag 29 april 2019 @ 12:31:
[...]Vaak worden de kilometrages over het hele bedrijf gelijk getrokken bij >30-40 auto's, hier is het dacht ik 30k en 4 jaar. Kan ook 35k zijn. Rij je minder, heb je pech. Rij je meer, dan is dat in je voordeel. Middelt elkaar voor de werkgever uit.
Members only:
Inloggen
@Valandin Mooie stappen! Zou je niet liever de detachering in willen ipv elk jaar een andere werkgever? Moet je wel een klein beetje mee op gaan passen als je nu weer snel gaat solliciteren bij een nieuwe werkgever. Ik zou er iig wel kritisch naar kijken als iemand elk jaar een andere werkgever heeft en nooit ergens langer dan een jaar heeft gezeten.
[ Voor 7% gewijzigd door jongetje op 01-05-2019 11:27 ]
Ik wissel niet elk jaar van werkgever hoorjongetje schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:27:
@Valandin Mooie stappen! Zou je niet liever de detachering in willen ipv elk jaar een andere werkgever? Moet je wel een klein beetje mee op gaan passen als je nu weer snel gaat solliciteren bij een nieuwe werkgever. Ik zou er iig wel kritisch naar kijken als iemand elk jaar een andere werkgever heeft en nooit ergens langer dan een jaar heeft gezeten.
Sinds medio 2017 werk ik bij mijn huidige werkgever en ik ben ook van plan om hier nog erg lang te blijven.
Zat doorgroei mogelijkheden, leuk team etc.
[ Voor 15% gewijzigd door Valandin op 01-05-2019 11:44 ]
Members only:
Inloggen
Tuttel schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 13:40:
Members only:
Members only:
Inloggen
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Wist niet dat de rijksoverheid al zulke hoge salarissen uitbetaalt op zo'n jonge leeftijd. Dan zit je al meteen in een hoge schaal! Netjes hoor.Moi_in_actie schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 13:45:
[...]
Members only:
Dit dus.
IT gerelateerde functies zitten meestal ergens tussen schaal 10 en 12 (lagere servicedesk functies wellicht in 9, hogere functie als enterprise architect ect. in 13 of heel misschien 14). Om op jongere leeftijd daarmee binnen te komen zit je vaak in de top 10/20% (gok ik) van de inkomens vergeleken met andere posities buiten de overheid. Tenzij je helemaal onderaan op trede 0 van die schaal binnenkomt, maar dat gebeurt meestal niet.FunkyTrip schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 13:58:
[...]
Wist niet dat de rijksoverheid al zulke hoge salarissen uitbetaalt op zo'n jonge leeftijd. Dan zit je al meteen in een hoge schaal! Netjes hoor.
Nadeel is alleen dat wanneer je in een schaal zit en je aan het einde komt, dat ook je max is. Dit tenzij je doorgroeit naar een andere functie die gekoppeld is aan een hogere schaal.
En niet te vergeten, meestal zijn deze schalen verbonden aan een 36 uren contract, in plaats van 40. Vaak draai je wel 40 uur per week en bouw je 4 ADV uren op, waardoor je op jaarbasis 26 extra vakantiedagen krijgt.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
In voorkomend geval of bij de wens voor tussentijdse salarisverhoging moet je gewoon met je manager om tafel - er is best wat mogelijk binnen en buiten brnadbreedte en schalen en whatever. Ook bij de overheid snappen ze best dat je elders ook zo een baan hebt en er dus aan gelegen is om je te houden. E niet geschoten is altijd mis.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Moi_in_actie schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 13:45:
[...]
Members only:
Members only:
Inloggen
Dit inderdaad. Mensen durven vaak niet te onderhandelen als er sprake is van salarisschalen, maar een werkgever mag hier altijd van afwijken op een manier die ten gunste van de werknemer komt.The Eagle schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 14:11:
In voorkomend geval of bij de wens voor tussentijdse salarisverhoging moet je gewoon met je manager om tafel - er is best wat mogelijk binnen en buiten brnadbreedte en schalen en whatever. Ook bij de overheid snappen ze best dat je elders ook zo een baan hebt en er dus aan gelegen is om je te houden. E niet geschoten is altijd mis.
Zo is mijn broer werknemer binnen het secundair onderwijs, waarbij ze je inschalen in het aantal gewerkte jaren en eventueel een niveau hoger indien je een extra taak hebt. Gezien de krapte in de markt kon hij twee salarisschalen omhoog. Prima om te onderhandelen, daarmee kom je - mijn inziens - ook een stuk serieuzer over, mits je de onderhandeling uiteraard goed uitvoert en het kunt onderbouwen.
Bijna Correct, meeste IT functies (ontwerp, bouw) 9 t/m 11, test 8 t/m 10 FB 8 t/m 11 etc.Moi_in_actie schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 14:06:
[...]
IT gerelateerde functies zitten meestal ergens tussen schaal 10 en 12 (lagere servicedesk functies wellicht in 9, hogere functie als enterprise architect ect. in 13 of heel misschien 14). Om op jongere leeftijd daarmee binnen te komen zit je vaak in de top 10/20% (gok ik) van de inkomens vergeleken met andere posities buiten de overheid. Tenzij je helemaal onderaan op trede 0 van die schaal binnenkomt, maar dat gebeurt meestal niet.
Nadeel is alleen dat wanneer je in een schaal zit en je aan het einde komt, dat ook je max is. Dit tenzij je doorgroeit naar een andere functie die gekoppeld is aan een hogere schaal.
En niet te vergeten, meestal zijn deze schalen verbonden aan een 36 uren contract, in plaats van 40. Vaak draai je wel 40 uur per week en bouw je 4 ADV uren op, waardoor je op jaarbasis 26 extra vakantiedagen krijgt.
Vanaf 12 is er wel een eis voor een WO papier en vanaf 8? is het HBO Bachelor geloof ik. Zonder diploma hoef je niet bij de overheid te kijken.
Ps. je kunt ook 4x9 uur werken en elke week een dag vrij zijn
Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC
Ik werk eveneens bij een overheid organisatie en bij ons hebben de testers gewoon schaal 11 (10 als aanloopschaal), bouw 11 en 12 (10 als aanloopschaal), FB en IA is meen ik ook 11 met een aanloopschaal van 10. Zo is het in ieder geval binnen de (deels) IT afdelingen, hoe het bij de andere afdelingen en functies zit weet ik niet exact, alhoewel daar ook lagere schalen tussen zitten (7 tm 9).Sneezzer schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 17:44:
[...]
Bijna Correct, meeste IT functies (ontwerp, bouw) 9 t/m 11, test 8 t/m 10 FB 8 t/m 11 etc.
Vanaf 12 is er wel een eis voor een WO papier en vanaf 8? is het HBO Bachelor geloof ik. Zonder diploma hoef je niet bij de overheid te kijken.
Ps. je kunt ook 4x9 uur werken en elke week een dag vrij zijn
En ja, helemaal zonder diploma kom je niet snel aan de bak bij de overheid, maar dat geldt voor het merendeel van de bedrijven.
4x9 werken kan inderdaad, of je werkt wel de 40 uur en neemt om de week een dag vrij (collega van mij doet dat). En er zijn nog meer constructies mogelijk, zoals tijdelijk (meestal voor een jaar, elk jaar opnieuw aan te vragen) minder contracturen draaien (32 ipv 36 uur, maar wel 36 draaien dus ADV opbouw).
Ik doe dit allemaal niet, draai gewoon 40 uur, maar neem wel geregeld een halve of een hele dag vrij (lang weekend bv).
Members only:
Inloggen
Wat achtergrond:
Erg prettige werksfeer en goede band met het MT. De afgelopen 2 jaar heb ik ieder jaar een functieverhoging gekregen omdat ik (ver) boven verwachting presteer.
Afgelopen jaar besloten om weer te gaan studeren (deeltijd) naast regulier werk en mijn werkgever steunt mij daar actief in (als ik minder wil werken, mag dat). Ik moet zeggen dat dat niet makkelijk is, maar gelukkig wel erg leuk.
Ik trek meer verantwoordelijkheid naar me toe en heb de toezegging gekregen dat ik ook een officieel ontwikkel teampje onder mij krijg dit jaar om meer leiderschapservaring op te doen.
Ik ben zeker niet ontevreden bij deze werkgever en met de laatste salarisronde vindt ik zelfs mijn salaris enigszins acceptabel.
Ik twijfel of nu rustig op mijn plek wil blijven zitten of dat ik een punt wil gaan maken van mijn salaris. Volgend jaar zal de verhoging niet zo hoog zijn als afgelopen 2 jaar aangezien ik zeker weten geen functieverhoging ga krijgen (dit is reeds overlegd).
Jullie meningen zijn erg welkom!
[ Voor 0% gewijzigd door byn124 op 04-05-2019 14:10 . Reden: Members only gemaakt ]
Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk groter dan in theorie
Je bent dus in de eerste vier jaar van je carriere in totaal 500 euro gestegen qua salaris, terwijl je elk jaar een functieverhoging (/verzwaring) hebt gekregen? Daar mag je volgens mij best kritisch op zijn. Je geeft leiding aan een team mensen terwijl je werkt voor een salaris waar je m.i. met je studie, ervaring en goede beoordelingen al na een jaar (of twee) op had mogen zitten.
Mwah, zo heet wil ik die soep niet eten. Er mag wel wát geld bij, maar op basis van de info die hij nu geeft is het ook niet zo dat hij zwaar onderbetaald wordt, toch?Koppensneller schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:28:
Je bent dus in de eerste vier jaar van je carriere in totaal 500 euro gestegen qua salaris, terwijl je elk jaar een functieverhoging (/verzwaring) hebt gekregen? Daar mag je volgens mij best kritisch op zijn. Je geeft leiding aan een team mensen terwijl je werkt voor een salaris waar je m.i. met je studie, ervaring en goede beoordelingen al na een jaar (of twee) op had mogen zitten.
Sometimes you need to plan for coincidence
@byn124 Als je nu 4 jaar senior bent en ver boven niveau presteerd (staat dat ook zo in je beoordeling). Dan vind ik 2800 niet een salaris wat heel erg hoog als je ook echt op senior niveau werkt en je werkgever een hoog uurloon bij zijn klanten krijgt. Er zou wel 400euro bij moeten kunnen een volgende ronde...
Ik bedoel ook niet dat 'ie naar +€1000 zou moeten gaan of zo, maar 400/500 euro er bij zou toch wel mogen als je het mij vraagtHmmbob schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:36:
[...]
Mwah, zo heet wil ik die soep niet eten. Er mag wel wát geld bij, maar op basis van de info die hij nu geeft is het ook niet zo dat hij zwaar onderbetaald wordt, toch?
Verder moet iedereen natuurlijk voor zichzelf belissen wat 'ie wil verdienen en hoeveel andere arbeidsvoorwaarden meewegen. Zo'n studie is bijvoorbeeld onwijs nuttig en het is heel prettig dat de werkgever daar alle ruimte voor biedt! Maar het salaris is gewoon niet marktconform.
Zeker niet als je de omgeving bekijkt. In Amsterdam als Senior Software Designer zou je zelfs denken met +400/500 je nog aan de lage kant zit.Koppensneller schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:39:
[...]
Ik bedoel ook niet dat 'ie naar +€1000 zou moeten gaan of zo, maar 400/500 euro er bij zou toch wel mogen als je het mij vraagt![]()
Verder moet iedereen natuurlijk voor zichzelf belissen wat 'ie wil verdienen en hoeveel andere arbeidsvoorwaarden meewegen. Zo'n studie is bijvoorbeeld onwijs nuttig en het is heel prettig dat de werkgever daar alle ruimte voor biedt! Maar het salaris is gewoon niet marktconform.
Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory
Onzin.Sneezzer schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 17:44:
[...]
Bijna Correct, meeste IT functies (ontwerp, bouw) 9 t/m 11, test 8 t/m 10 FB 8 t/m 11 etc.
Ook daar kijken ze goddank verder dan een papiertje lang is.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Ik weet niet hoe gewild de hoek is waar jij software ontwikkeld, maar ik vind 40k voor wat je doet toch wel euh.. laagbyn124 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:15:
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): ~€40.000 voor de belastingaangifte

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
@byn124 Er is ruimte voor een studie, maar gezien het aantal uren dat je werkt en reist lijkt mij dit toch echt een lastige? Volgens mij kan je in de regio Amsterdam inderdaad gewoon een baan vinden met minder uren en/of een stuk meer salaris en heb je vervolgens echt tijd om bezig te zijn met de studie.
Wat mij trouwens ook opvalt bij velen hier is dat de pensioeninleg ontiegelijk karig is. Juist als je jong bent moet je maximaal inleggen voor zover dat financieel haalbaar is, omdat het geld dan een stuk langer de tijd heeft om te renderen. Vooral bij een beschikbare premieregeling is dit erg belangrijk.
Als voorbeeld: Mijn package is rond de 75k. Pensioeninleg door werkgever is 3k en ik leg zelf nog 3k bij om te geraken tot het maximum van 10,4% inleg na aftrek van franchise (3% staffel). Ik ben ook rond jouw leeftijd.
Wat mij trouwens ook opvalt bij velen hier is dat de pensioeninleg ontiegelijk karig is. Juist als je jong bent moet je maximaal inleggen voor zover dat financieel haalbaar is, omdat het geld dan een stuk langer de tijd heeft om te renderen. Vooral bij een beschikbare premieregeling is dit erg belangrijk.
Als voorbeeld: Mijn package is rond de 75k. Pensioeninleg door werkgever is 3k en ik leg zelf nog 3k bij om te geraken tot het maximum van 10,4% inleg na aftrek van franchise (3% staffel). Ik ben ook rond jouw leeftijd.
Maar er is natuurlijk geen noodzaak dit via je werkgever te doen, je kunt alles doen wat je wil netto maar desgewenst ook een bruto (aftrekbaar) een pensioenrekening in eigen beheer.DutchCommando schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:55:
@byn124
Met name voor belastbaar inkomen >€68.507 is het extra interessant additionele pensioeninleg te overwegen als daarvoor nog ruimte is:

Velen vermelden niet eens zoveel over hun pensioen, daarbij behorend mijzelf. Gezien ik dat bij het tekenen niet belangrijk vond en keek naar het bruto-loon.DutchCommando schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:55:
@byn124 Er is ruimte voor een studie, maar gezien het aantal uren dat je werkt en reist lijkt mij dit toch echt een lastige? Volgens mij kan je in de regio Amsterdam inderdaad gewoon een baan vinden met minder uren en/of een stuk meer salaris en heb je vervolgens echt tijd om bezig te zijn met de studie.
Uiteindelijk zijn er toch een hele hoop stelsels en extreme verschillen in pensioenbijdrage van werkgevers (en werknemers!). van 0 tot 200% welke gewoon duizenden euro's verschillen per vrienden van mij die werken.
Is er een topic voor pensioenen en de verschillende stelsels hier op GoT?
Momenteel heb ik gelukkig niet veel aan een pensioen en meer aan een hoog bruto salaris (meer bruto hypotheek). Over een aantal jaren zie ik dit liever andersom gezien de belastingdruk dan lager is.
edit:/ momenteel zelf in een collectief stelsel waarbij mijn werkgever 0% betaalt door mijn leeftijd en ik zelf 4,7% - franchise dan. Tot mijn 30ste wordt dit maar 1 % bijdrage voor de werkgever. Daarna wordt de staffel hoger, absoluut beroerd vind ik zelf.
(wel een partner verzekering, maar goed iemand onder de 30 heeft niet snel een partner).
Ik vraag mij ook af waarom deze staffel niet andersom werkt en juist af bouwt ( in een e-macht).
Maar deze discussie wordt momenteel off-topic.
[ Voor 13% gewijzigd door alaintje op 03-05-2019 13:17 ]
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Lastig om dit fiscaal vriendelijk te doen vaak, na afdracht van werkgever. Zo had ik in mijn eerste baan (net iets onder modaal) geen jaarruimte om extra bij te leggen omdat mijn werkgever al €90,- per maand in een potje stortte, terwijl ik best bereid was dat te verdubbelen als het mogelijk was. In mijn tweede functie had ik geen pensioenopbouw maar daar legde ik zelf inderdaad plm. 10% fiscaal vriendelijk in. In mijn huidige job zou ik ook graag vanuit mijn bonus wat bij storten ivm belastingpercentage op bonussen, gaat ook niet (al heb ik nu een premievrij pensioen met 7% inleg)DutchCommando schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:55:
Weer bij voorbaat excuses voor mijn openheid en trek het je niet te persoonlijk aan.byn124 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:15:
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 31
• Functie: Software Engineer Software Designer Senior Software Designer
• Maandsalaris (bruto): €2300 €2400 €2600 €2800
Senior op je 31e en maar 2800 verdienen? Dan ben jij het type waarover soms grapjes gemaakt worden bij ons op kantoor. Geef ze een titel en ze zijn tevreden. Die titel kan je werkgever weer dubbel en dwars terugverdienen door een beginnend medior weg te zetten bij een klant voor een senior tarief.
Mijn voorkeur gaat uit naar het omgekeerde, een leuk salaris en die titel mogen ze houden. Ik laat prestaties liever mijn rol in het team bepalen en welke titel ze daar aan hangen zal mij een worst zijn, dat is voor de account managers.
Als je dan ook nog een amortisatieregeling hebt rondom je studie, 3 uur reistijd enkele reis, ~5u in de week laten overwerken, geen urenbonus en een mager leasebudget (daar ga je met de brandstofprijzen van vandaag geen eens een Polo voor kunnen leasen), dan hebben ze je echt goed klem. Kan me goed voorstellen dat ze erg blij met je zijn (en ondertussen hun nieuwe vakantiehuisje of bootje aan het uitzoeken zijn).
[ Voor 20% gewijzigd door Ypuh op 03-05-2019 14:37 ]
"je moet wat beter voor jezelf opkomen of weggaan en een andere baan zoeken"
Komt wellicht wat communicatief handiger over dan:
"dan ben jij het type waarover soms grapjes gemaakt worden bij ons op kantoor"
@byn124 ga op zoek naar wat anders zoals de meesten hier al zeggen
je kan een véél beter pakket krijgen elders
@byn124 ga op zoek naar wat anders zoals de meesten hier al zeggen
[ Voor 10% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 03-05-2019 14:43 ]
byn124 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:15:
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 31
• Opleiding: HBO Elektrotechniek. Momenteel bezig met de deeltijd Pre-Master Computer Sciences
• (Woon) Locatie: Amsterdam
• Uren/week: 40-45 (soms meer)
3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): €2300 €2400 €2600 €2800
• Vakantiegeld: 8% (Ongeveer een maandsalaris dus)
• Dertiende/veertiende maand: 8% van bruto jaarsalaris
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): ~€40.000 voor de belastingaangifte
Erg prettige werksfeer en goede band met het MT. De afgelopen 2 jaar heb ik ieder jaar een functieverhoginggekregen omdat ik (ver) boven verwachting presteer.
Ik twijfel of nu rustig op mijn plek wil blijven zitten of dat ik een punt wil gaan maken van mijn salaris. Volgend jaar zal de verhoging niet zo hoog zijn als afgelopen 2 jaar aangezien ik zeker weten geen functieverhoging ga krijgen (dit is reeds overlegd).
Members only:
Inloggen
[ Voor 8% gewijzigd door Paprika op 03-05-2019 15:01 ]
Je hebt gelijk.Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 14:42:
@byn124 ga op zoek naar wat anders zoals de meesten hier al zeggenje kan een véél beter pakket krijgen elders
Het is maar net hoe mijn pet staat. Soms is het fijn om gewoon eerlijk te zijn i.p.v. op de Randstad manier er om heen te lullen. Een van de nadelen nu ik niet meer in het noorden woon.
@Paprika Hier idem. In 2.5 jaar tijd ook stappen gemaakt van 10%, 16%, 62% (nieuwe werkgever), 1% (jaarlijkse beoordeling na 3 maanden in dienst) en de aankomende zal weer ongeveer 10-15% zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door Ypuh op 03-05-2019 15:22 ]
Altijd bij het lezen van deze reacties denk ik, zie je nou wel ik moet gewoon meer voor mijzelf opkomenPaprika schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 14:54:
[...]
Members only:
En ja dat doe ik vervolgens ook
Daarbij dank
Heb jij die stappen in salaris gemaakt binnen hetzelfde bedrijf of ben je daarvoor (al dan niet meerdere keren) van baan gewisseld?Paprika schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 14:54:
[...]
Members only:
The devil is in the details.
Hahn schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 18:46:
[...]
Heb jij die stappen in salaris gemaakt binnen hetzelfde bedrijf of ben je daarvoor (al dan niet meerdere keren) van baan gewisseld?
Members only:
Inloggen
[ Voor 43% gewijzigd door Paprika op 03-05-2019 19:48 ]
Members only:
Inloggen
Je verdient minimaal 1500 euro te weinig.byn124 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:15:
Jullie meningen zijn erg welkom!
Jouw post heeft mij ook wel een beetje aan het denken gezetPaprika schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 14:54:
[...]
Members only:
[ Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 03-05-2019 22:50 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Dat kun je niet zeggen zonder de persoon te kennen en precies te weten wat hij doet en hoe senior hij in de praktijk is. Met collega's en klanten om gaat, Hoe hij dingen documenteert en hoe hij communiceert.
Hij had 4 jaar werkervaring toch? Of mis ik nu iets?
Hardly senior, in de meeste branches. Maar goed.
Sometimes you need to plan for coincidence
Hmmbob schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 09:47:
Members only:
Inloggen
Ik ga er vanuit dat hij niet liegt en dan blijkt uit zijn beoordelingen dat hij dit prima kan. Dan vind ik 4300 euro een doodnormaal salaris gezien zijn specialisme, leeftijd en ervaring.jongetje schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 07:17:
[...]
Dat kun je niet zeggen zonder de persoon te kennen en precies te weten wat hij doet en hoe senior hij in de praktijk is. Met collega's en klanten om gaat, Hoe hij dingen documenteert en hoe hij communiceert.
Hartelijk dank voor al jullie reacties.
De reden dat ik deze post maakte is dan ook veelal om mijn eigen gevoel te bevestigen.
Na de afgelopen salarisronde kon ik toch het nare gevoel niet anders verklaren dan dat deze "substantiële" verhoging echt te laag was.
Ik kon het (zoals anderen ook al hadden aangegeven) niet rijmen met de argumenten;
- Wij zijn zeer tevreden met jou presteren
- Je presteert ver boven verwachting
- We willen je graag adequaat belonen
De functieverhoging was voor mij onverwacht, mijn werkgever gaf aan dat ik (op sommige punten ver) bovengemiddeld presteer de afgelopen jaren en wilde mij daar op deze manier extra voor belonen. Ik zie mezelf dan ook meer als een medior ontwikkelaar (weliswaar ben ik bescheiden). Het doet mij eerlijk gezegd ook niet heel veel. Het is leuk om de stempel te hebben maar voor mijn functioneren zal het niet uitmaken. Dan alsnog vindt ik het bruto salariscomponent best meevallen. Het is dat ik nu deze promotie heb gehad, anders was de salarisverhoging nog minder geweest.
Ik wilde hier wat moed en argumenten te verzamelen om een gesprek aan te gaan met mijn manager. Ik wil ze in ieder geval de kans geven om er iets aan te doen. Zoniet word het tijd om wat anders te gaan zoeken.
TLDR: Ik ga binnenkort een vierogen gesprek met mijn manager aan. Ik wil ze in ieder geval de kans geven om er iets aan te doen. Anders op zoek naar iets dichter bij huis.
. Ik kan wel tegen een stootje en snap heel goed wat je bedoeld. Ik waardeer de openheid enorm omdat ik mezelf nu niet volledig voor gek hoef te verklaren
.
De reden dat ik deze post maakte is dan ook veelal om mijn eigen gevoel te bevestigen.
Na de afgelopen salarisronde kon ik toch het nare gevoel niet anders verklaren dan dat deze "substantiële" verhoging echt te laag was.
Ik kon het (zoals anderen ook al hadden aangegeven) niet rijmen met de argumenten;
- Wij zijn zeer tevreden met jou presteren
- Je presteert ver boven verwachting
- We willen je graag adequaat belonen
De functieverhoging was voor mij onverwacht, mijn werkgever gaf aan dat ik (op sommige punten ver) bovengemiddeld presteer de afgelopen jaren en wilde mij daar op deze manier extra voor belonen. Ik zie mezelf dan ook meer als een medior ontwikkelaar (weliswaar ben ik bescheiden). Het doet mij eerlijk gezegd ook niet heel veel. Het is leuk om de stempel te hebben maar voor mijn functioneren zal het niet uitmaken. Dan alsnog vindt ik het bruto salariscomponent best meevallen. Het is dat ik nu deze promotie heb gehad, anders was de salarisverhoging nog minder geweest.
Ik wilde hier wat moed en argumenten te verzamelen om een gesprek aan te gaan met mijn manager. Ik wil ze in ieder geval de kans geven om er iets aan te doen. Zoniet word het tijd om wat anders te gaan zoeken.
TLDR: Ik ga binnenkort een vierogen gesprek met mijn manager aan. Ik wil ze in ieder geval de kans geven om er iets aan te doen. Anders op zoek naar iets dichter bij huis.
Kleine correctie op je reactie, ik ben pas begin dit jaar senior met een totaal aan 4 jaar werkervaring. Hoe senior ben ik dan ? Tja, ik kom vergeleken met anderen pas net kijken en realiseer me ook dat ik een erg snelle groei maak wat functietitels betreft. Desalniettemin denk ik niet dat ik een volgende salarisronde wil gaan afwachten.jongetje schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:37:
@byn124 Als je nu 4 jaar senior bent en ver boven niveau presteerd (staat dat ook zo in je beoordeling). Dan vind ik 2800 niet een salaris wat heel erg hoog als je ook echt op senior niveau werkt en je werkgever een hoog uurloon bij zijn klanten krijgt. Er zou wel 400euro bij moeten kunnen een volgende ronde...
Ik ben het met je eens dat het salaris niet alles is. Al is het natuurlijk wel een zwaarwegend deel van het totaal plaatje. Ik zou het eigenlijk vreemd vinden als er een detacheerder is die studeren in het vakgebied niet toejuicht. De werknemer word immers meer waard...uitzonderingen daargelaten uiteraard.Koppensneller schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:39:
[...]
Ik bedoel ook niet dat 'ie naar +€1000 zou moeten gaan of zo, maar 400/500 euro er bij zou toch wel mogen als je het mij vraagt![]()
Best wel erg gewild zelfs. Ik zou zelf ook niet raar opkijken, daarom ook dat het steeds vervelender begint te worden.Widow schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:37:
[...]
Ik weet niet hoe gewild de hoek is waar jij software ontwikkeld, maar ik vind 40k voor wat je doet toch wel euh.. laagik zou niet raar kijken als je ergens anders een deal van 60k rond weet te breien. Aan de andere kant is geld niet alles, een prettige omgeving waarin je jezelf kan ontwikkelen is ook wat waard.
Studeren is op het moment ook erg lastig. Ik studeer nu met moeite 15 uur naast mijn werk, maar zou er graag toch minimaal 20 uur aan willen besteden zonder kapot te zijn op zondagmiddag. Het pensioen is bij ons nou ook niet echt om naar huis te schrijven.DutchCommando schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:55:
Excuses niet aanvaardtYpuh schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 14:26:
[...]
Weer bij voorbaat excuses voor mijn openheid en trek het je niet te persoonlijk aan.
Senior op je 31e en maar 2800 verdienen? Dan ben jij het type waarover soms grapjes gemaakt worden bij ons op kantoor. Geef ze een titel en ze zijn tevreden. Die titel kan je werkgever weer dubbel en dwars terugverdienen door een beginnend medior weg te zetten bij een klant voor een senior tarief.
Mijn voorkeur gaat uit naar het omgekeerde, een leuk salaris en die titel mogen ze houden. Ik laat prestaties liever mijn rol in het team bepalen en welke titel ze daar aan hangen zal mij een worst zijn, dat is voor de account managers.
Als je dan ook nog een amortisatieregeling hebt rondom je studie, 3 uur reistijd enkele reis, ~5u in de week laten overwerken, geen urenbonus en een mager leasebudget (daar ga je met de brandstofprijzen van vandaag geen eens een Polo voor kunnen leasen), dan hebben ze je echt goed klem. Kan me goed voorstellen dat ze erg blij met je zijn (en ondertussen hun nieuwe vakantiehuisje of bootje aan het uitzoeken zijn).
Och, zie hierboven. Ik prik persoonlijk wel door die regels heen, maar kan me voorstellen dat er anderen zijn die een handschoentje prefereren.Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 14:42:
@byn124 ga op zoek naar wat anders zoals de meesten hier al zeggenje kan een véél beter pakket krijgen elders
Dank voor de directheid. Geeft mij een goed perspectief en ik ga er dan ook zeker iets mee doen!Paprika schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 14:54:
[...]
Members only:
Wat ik eerder aangaf. Ik voel mij meer een medior dan een senior. Maar de punten die jij aanhaalt zijn bij mij, aan de hand van feedback van anderen, erg goed.jongetje schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 07:17:
[...]
Eens, voor mij is het dan ook meer een label dan iets anders.Hmmbob schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 09:47:
Thanks! Ik ga er werk van maken!Paprika schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 10:56:
[...]
Members only:
Ik heb ook geen reden om te liegen. Beetje nutteloos om verkeerde argumenten te verzamelen op basis van verkeerde aannames!TMC schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 13:58:
[...]
Ik ga er vanuit dat hij niet liegt en dan blijkt uit zijn beoordelingen dat hij dit prima kan. Dan vind ik 4300 euro een doodnormaal salaris gezien zijn specialisme, leeftijd en ervaring.
[ Voor 0% gewijzigd door byn124 op 05-05-2019 15:33 . Reden: Typo's ]
Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk groter dan in theorie
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 28
• Opleiding: wo-bachelor Informatica + wo-master Informatiekunde
• Werkervaring: 2 jaar backend development
2. Wat doe je:
• Functie: Lead Innovation
• Werkgever/branche: Small Full service Digital Agency
• (Werk) Locatie(s): Amsterdam
• Uren/week: 40 uur
• Reistijd**: 15 min fietsen
• Werkdruk: laag
3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): € 3000
• Vakantiegeld: € 2880
• Dertiende/veertiende maand: € 3000
• Pensioeninleg per jaar: 100% betaald door werkgever
• Mobiliteit per jaar:* € 0
• Overige: 25 vakantiedagen
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 41880
• Winstdeling/bonus: € 0
Zet in mijn eentje kleine projecten op met emerging technologies (AI / AR / VR) om nieuwe klanten te trekken. Kan eventueel freelancers aannemen indien gewenst. Heb niet goed onderhandeld en zou eerder naar de 4000 per maand willen. Aangezien de werkdruk ook te laag is, denk ik erover om weg te gaan en weer backend te gaan doen of een dag minder te gaan werken voor hetzelfde loon.
2. Wat doe je:
3. Wat verdien je:
Zet in mijn eentje kleine projecten op met emerging technologies (AI / AR / VR) om nieuwe klanten te trekken. Kan eventueel freelancers aannemen indien gewenst. Heb niet goed onderhandeld en zou eerder naar de 4000 per maand willen. Aangezien de werkdruk ook te laag is, denk ik erover om weg te gaan en weer backend te gaan doen of een dag minder te gaan werken voor hetzelfde loon.
Na 2 jaar al een 'lead' zijn en in je eentje werken klinkt mij sowieso vreemd in de oren. Zeker in het begin van je carrière heb je nog veel te leren, dus lijkt het mij handig om mensen met meer ervaring en kennis om je heen te hebben, waarvan je wat kunt opsteken.kelp0 schreef op zondag 5 mei 2019 @ 15:55:
1. Wie ben je:
2. Wat doe je:
3. Wat verdien je:
The devil is in the details.
Verwijderd
Members only: title
Inloggen
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2019 21:23 ]
Huh?Verwijderd schreef op zondag 5 mei 2019 @ 19:47:
• Pensioeninleg per jaar: 2/3 werkgever, maar gezien mijn leeftijd leg ik vooral in voor de oudjes
Verwijderd
Hier ben ik achter gekomen na een telefoongesprek met mijn vorige pensioenuitvoerder StiPP. Bij hun betaalde ik 4% van de 'pensioengrondslag' aan 'premie'. De werkgever betaalde 8% aan 'premie', tezamen 12% van de grondslag. Stel de grondslag is 3000 EUR dan wordt er dus 120 + 240 = 360 EUR 'premie' betaald. Ik ging er voorheen vanuit dat dit betekende dat er 360 EUR in een potje met jouw naam erop kwam. Dit bleek niet te kloppen. Er wordt namelijk nog een soort van vermenigvuldigingsfactor toegepast voordat er geld in jouw potje komt. De 'beschikbare premie' is afhankelijk van je leeftijd. Het tabelletje waarin je dit kunt terugvinden heet 'premiestaffels':
https://www.stippensioen....eglement-plusregeling.pdf (artikel 6).
Met mijn leeftijd was deze 'beschikbare premie' niet 12% van de 'pensioengrondslag', maar 5.3%. Dit betekent dat van mijn ingelegde premie van 360 EUR (12%), maar 159 EUR (5.3%) in mijn eigen potje beland. De overige 201 EUR (6.7%) wordt gebruikt om als het ware de inleg van oudere mensen aan te vullen. Voor hen geld namelijk dat de 'beschikbare premie' meer dan 12% is (tot wel 25.6%), en dus meer dan de door henzelf betaalde premie.
De callcenter medewerker beweerde dat dit systeem voor alle pensioenuitvoerders geldt. Ik weet niet zeker of dat klopt, de informatievoorziening op het punt van pensioenen is vrij dramatisch te noemen. Ik heb hierboven een aantal begrippen in quotjes gezet omdat het begrippen zijn die uit wet-teksten komen. Wil je er meer over weten dan wens ik je alle succes met deze tekst:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0041738/2019-01-01
Ik heb voor mezelf al lang de conclusie getrokken dat pensioenfondsen zuigen, dus als ik over een paar jaartjes ga ZZP'en ben ik mooi af van deze vage rotzooi. Oninzichtelijke financiele voorwaarden/regels zijn voor mij altijd een red flag. Helaas is het een wettelijke verplichting in loondienst, maar ik had liever gehad dat de werkgeversbijdrage gewoon uitbetaald werd en ik er zelf mee kon investeren.
Dat kan ik mij heel goed voorstellen. Want anders zouden mensen gaan nadenken en bij een andere organisatie hun pensioen gaan opbouwen. StiPP is by far het slechte "beschikbare premie" pensioenfonds dat er is. Nee, het is niet normaal dat iedere deelnemer een standaard percentage betaald. StiPP is een soort rare CDC pensioenregeling in een beschikbare premie sausje. Het lijkt helemaal nergens op.Verwijderd schreef op zondag 5 mei 2019 @ 21:04:
[...]
De callcenter medewerker beweerde dat dit systeem voor alle pensioenuitvoerders geldt.
Binnen een betere pensioenovereenkomst betaal je samen met je werkgever gewoon tot maximaal het percentage grondslag dat bij jouw leeftijd hoort. Daarboven misschien nog wat kosten (meestal door de werkgever betaald). In een fatsoenlijke beschikbare premieregeling betaal je dus alleen voor je eigen pensioenopbouw en niet voor die van anderen.
Andere nadelen van StiPP:
(1) Als je werkgever niet gelijk het "Plus" pensioen voor je afneemt, dan krijg je over het eerste half jaar helemaal geen pensioen. Uberhaupt is het concept van "Basis" en "Plus" nogal een rare. Extra complexiteit...
(2) Boven een uurloon van 29,88 euro bouw je geen pensioen op. Dit is abnormaal laag. Volgens de wet is het maximum 107.593 euro per jaar. Bij de meeste pensioenfondsen is dit dan ook de limiet.
(3) StiPP rekent met 4% rekenrente. Dat is naar de toekomst toe niet meer realistisch. Veel pensioenregelingen van nu zijn omgezet naar 3% rekenrente. Daardoor wordt de inleg per maand hoger. Maar het is wel realistischer.
Het hebben van StiPP als pensioenuitvoerder was voor mij recent dé reden om niet voor een bepaalde werkgever te kiezen.
Echt. Als je nu bij een werkgever met een StiPP pensioen zit. Ga met ze om de tafel zitten om een andere pensioenregeling voor het bedrijf te bewerkstelligen. Of verlaat het bedrijf.
[ Voor 13% gewijzigd door DutchCommando op 05-05-2019 22:34 ]
Mooi om te lezen dat er ook mensen zijn die zich een serieus informeren over hun pension i.p.v. de vele “Mijn werkgever betaalt 100%, dus mij boeit het verder niet of dit nou €40 of €400 is”
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Verwijderd
Thanks voor de info.DutchCommando schreef op zondag 5 mei 2019 @ 22:01:
[...]
Nee, het is niet normaal dat iedere deelnemer een standaard percentage betaald. StiPP is een soort rare CDC pensioenregeling in een beschikbare premie sausje. Het lijkt helemaal nergens op.
Verklaart ook waarom ik in 8 maanden tijd bij Achmea met een 25% lagere grondslag bijna anderhalf keer zoveel pensioen heb opgebouwd dan met anderhalf jaar opbouw bij StiPP, terwijl ik al vanaf het begin in de 'Plus' regeling zat.

Let op:
De TS is geüpdatet: voor het posten van lijstjes graag het nieuwe format gebruiken.
Dit topic is bedoeld om arbeidsvoorwaarden in relatie tot functie, werkzaamheden en achtergronden te delen.
Beperk vragen en bijbehorende reacties tot:
* redelijkheid van de arbeidsvoorwaarden gegeven het profiel
* verduidelijking van de arbeidsvoorwaarden en/of het profiel
Geen discussies! Daarvoor zijn andere topics.
Reageer je voor de 2e maal kort achter elkaar dan ben je waarschijnlijk offtopic aan het discussiëren
. Verplaatst dan de discussie naar Algemeen arbeidsmarkt topic
Idem bij gebruik van ~~~~~~~~~~~~~~~[offtopic] tags.
Uiteraard is hier ook het verbod op werving (in de breedste zin van het woord) van toepassing.
Laatste puntje:
Kloon-accounts zijn niet toegestaan. Meen je dat je een reden hebt waarom deze regel niet voor jou zou hoeven gelden, neem dan vooraf contact op met een moderator, dan kunnen we kijken wat we kunnen doen.
De TS is geüpdatet: voor het posten van lijstjes graag het nieuwe format gebruiken.
Dit topic is bedoeld om arbeidsvoorwaarden in relatie tot functie, werkzaamheden en achtergronden te delen.
Beperk vragen en bijbehorende reacties tot:
* redelijkheid van de arbeidsvoorwaarden gegeven het profiel
* verduidelijking van de arbeidsvoorwaarden en/of het profiel
Geen discussies! Daarvoor zijn andere topics.
Reageer je voor de 2e maal kort achter elkaar dan ben je waarschijnlijk offtopic aan het discussiëren

Idem bij gebruik van ~~~~~~~~~~~~~~~[offtopic] tags.
Uiteraard is hier ook het verbod op werving (in de breedste zin van het woord) van toepassing.
Laatste puntje:
Kloon-accounts zijn niet toegestaan. Meen je dat je een reden hebt waarom deze regel niet voor jou zou hoeven gelden, neem dan vooraf contact op met een moderator, dan kunnen we kijken wat we kunnen doen.