CakeYay schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:32:
[...]
Ik heb dit ook de vorige keer netjes met mijn manager besproken, en hij heeft aangegeven dat het belangrijk is dat iedereen tevreden is met zijn of haar salaris. Hij is er volgens mij geen voorstander van om onderling salarissen te bespreken.
Klassieke HR truuk om te voorkomen dat mensen ontevreden raken over hun salaris, omdat ze er achter komen dat er onlogische salarisverschillen zijn. Het is je *recht* je salaris te bespreken met je collega's. (Je manager mag dat overigens niet, die mag het salaris van jouw collega's niet met jou en vv delen.)
Kortom: Gewoon open over praten met je collega's.
Ik had een voormalige collega die meer certificaten en ervaring had in IT, maar zijn kennis was niet erg goed. Hij zat naast mij en stelde de meeste IT-vragen aan mij. Ondanks dat verdiende hij wel 600+ meer dan ik. Helaas heb ik dit niet met mijn manager besproken, misschien had ik dat wel moeten doen.
Meer werkervaring en certificaten is wel een logische verklaring.
Je had het kunnen gebruiken in het gesprek met je manager, maar de kans was groot geweest dat deze ook had geantwoord dat werkervaring en certificaten een logische verklaring zijn voor het hogere salaris.
We maken deel uit van een team van 6-8 IT'ers, waarvan 3 IT'ers meer ervaring en kennis hebben, dat zie ik ook wel. Maar in vergelijking met andere IT'ers verdien ik wel 100 netto meer.
Afgelopen vrijdag werd ik plotseling benaderd door mijn manager, die aangaf dat ik vanaf 1 juni mag beginnen als Junior Security Engineer in een proeftraject van 6 maanden. Is het mogelijk om bij deze gelegenheid ook direct om een salarisverhoging te vragen?
Lijkt me zeker een logisch moment. Andere functie, ook nog in een segment waar de salarissen relatief hoog liggen, daar past absoluut een onderhandeling en mogelijk hoger salaris (plus zinvol groeipad) bij. Als tegenargument zou je manager nog kunnen opwerpen dat het gaat om een proefperiode, maar daar zou deze dan een tijdelijke toeslag voor kunnen gebruiken, of de garantie dat als je na 6 maanden in die functie mag blijven, je hoger wordt ingeschaald.
Ik zou wel heel goede afspraken maken over die periode en wanneer deze wordt omgezet in vast, of deze tussentijds te beeindigen is, etc, etc, etc. Wat je wil voorkomen is dat jij nu blij wordt van 6 maanden interessant werk en over 3 maanden je manager om vage redenen zegt "nah, toch niet" en je terug zet in je huidige functie. Leg eea dus ook echt vast op papier, welke voorwaarden, wanneer omzetting, salaris, etc.
(En doe voor je het gesprek aan gaat met je manager over salaris en voorwaarden, onderzoek naar relevante salarissen voor die specifieke rol, zodat je goed beslagen ten ijs komt. Wellicht dat hier in het topic nog mensen zitten in een dergelijke rol die al een hint in de juiste richting kunnen geven. Verder je oordeel vooral baseren op de nodige online bronnen, zoals loonwijzers, maar ook vacatures.)
Ná Scaoll. - Don’t Panic.