• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Chrono Trigger schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:52:
[...]

Ben het er mee eens dat er tot bepaalde hoogte sprake is van bias, maar zoveel wijkt dat ook niet af als ik check in andere bronnen:

[Afbeelding]

Als ik deze en een paar andere erbij pak dan kom ik toch uit ~5% afwijking. In any case lijkt me 3200 bruto aardig onder marktwaarde.
Er is zeker bias.

Het leukste effect: De updates hier zijn (vooral) na salaris wijzigingen. Na een promotie. Na een baan wissel. Doordat je bij zulke stappen vaak relatief veel in salaris stijgt krijg je hier gunstige data.

De markt is de laatste jaren snel gestegen. Dat zorgt er ook voor dat Mercer/etc benchmarks nu niet zo representatief zijn.

Heeft iemand ooit benchmark data op basis van "aangenomen in de laatste x jaar" gehad? En dan als het kan in vergelijking met "de hele pool"?
offtopic:
Ik ga proberen de salarisstijgingen te plotten

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:38
@Mimoto Bij een MSP gaat het om "hoe zichtbaar je bent binnen de groep/het bedrijf". Dat kan door veel zaken (bijv tickets/meldingen) van een collega over te pakken of zaken op te pakken met veel uitzoekwerk.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mocht dat te langzaam voor je zijn, kan je altijd naar een kleinere detacheerder gaan. Je werkdruk zal dan hoog blijven (of zelfs hoger worden) om je salarisambitie te matchen

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:46
ANdrode schreef op zondag 19 februari 2023 @ 16:13:
[...]
Er is zeker bias.

Het leukste effect: De updates hier zijn (vooral) na salaris wijzigingen. Na een promotie. Na een baan wissel. Doordat je bij zulke stappen vaak relatief veel in salaris stijgt krijg je hier gunstige data.[...]
Gunstig hoe? Ja je ziet relatief veel grote sprongen, maar dat betekend niet meteen dat het onrealistisch is voor de huidige marktwaarde.

• Lana Drahrepus
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 02-06 21:57
Hulleman schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:02:
[...]

Pensioengevend salaris is incl 13e maand uiteraard.
Het premiepercentage is 23%. Dat is niet zo'n gek percentage. Ik heb wel hoger gezien in sommige branches. Je ziet heel vaak dat de verdeling 50-50% is over de inleg werknemer/werkgever (of nog ongunstiger). Dan kom je wat in die buurt van de 10% waar jij het over hebt. Mijn werkgever betaalt de pensioenpremie nagenoeg volledig.

@HipHaan, klopt. Rekenrente is dacht ik om en nabij de 2%. Kom ik er nog bekaaid vanaf zie ik :P
Nee, mooie regeling dat mijn pensioen me praktisch niks kost.
Je hebt het over een DC (Defined Contribution) regeling. Dan heb je volgens mij te maken met de tabel met leeftijdstaffels hierboven. (ik heb nog nooit meegemaakt dat een werkgever meer dan de 4% staffel betaalde maar dat zal wel aan mij liggen :p) 23% zijn (al helemaal op jouw leeftijd) percentages die horen bij een DB (Defined Benifit) regeling oftewel een middelloonregeling.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Caelorum schreef op zondag 19 februari 2023 @ 19:27:
[...]

Gunstig hoe? Ja je ziet relatief veel grote sprongen, maar dat betekend niet meteen dat het onrealistisch is voor de huidige marktwaarde.
Het is een beetje afhankelijk van welke vraag je stelt. "Wat kun je krijgen op dit moment in de markt?" vs. "Wat verdient de ICT'er gemiddeld?"

Als je na een mooie stap vijf jaar blijft zitten zakt je salaris waarschijnlijk terug naar het gemiddelde, maar dat is niet zo interessant, dus daar krijgen we geen update van. Totdat je weer een stap maakrt, en hey, je bent weer bovengemiddeld!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:10
Lana Drahrepus schreef op maandag 20 februari 2023 @ 07:12:
[...]

Je hebt het over een DC (Defined Contribution) regeling. Dan heb je volgens mij te maken met de tabel met leeftijdstaffels hierboven. (ik heb nog nooit meegemaakt dat een werkgever meer dan de 4% staffel betaalde maar dat zal wel aan mij liggen :p) 23% zijn (al helemaal op jouw leeftijd) percentages die horen bij een DB (Defined Benifit) regeling oftewel een middelloonregeling.
Ik heb al twee jaar een DC regeling. Hiervoor was het een DB regeling (middelloon). Er wordt gerekend met een rekenrente onder de 2% (ik dacht 1,875%), dan is een fors hogere inleg dan de 4% die jij benoemd niet gek. Zie ook de reactie van HipHaan.

Voor de zekerheid ook nog even gecheckt op de Upo. Het bedrag wat ik aan pensioenbijdrage van de werkgever noem staat daar ook als inleg en het is toch echt een DC regeling.

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Hightechsoul
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:26
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 34
• Opleiding: MBO 4 | Facilitair leidinggevende
• Werkervaring: 6 jaar
• (Woon) Locatie: Noord Brabant

2. Wat doe je:
• Functie: Medior IT Consultant
• Werkgever/branche: IT Detachering
• (Werk) Locatie(s): Verschillend per opdracht
• Aantal vakantiedagen: 25
• Gewerkte uren/week: 40 op contract, soms 36 uur op basis van opdracht, 4 uur p.w. cadeau.
• Reistijd: Verschilt per opdracht, momenteel 35 minuten retour
• Thuiswerken: Momenteel niet, maar vorige opdracht volledig thuis. Verschilt per opdracht
• Werkdruk: Wisselend.

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 3.950
• Vakantiegeld: 8%
• Bonus, toeslagen, etc: 3% uren bonus en 3% bedrijfsresultaat, verwachting 6% per jaar dus
• Dertiende/veertiende maand: € Nee
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): ~ €54000

4. Secundaire arbeidsvoorwaarden en package:
• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: 50% voor werkgever en 50% werknemer
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: Collectief fonds
• Mobiliteit per jaar: = Leasebudget € 981 (incl. brandstof/elektriciteit) met de optie 20% overschrijding leasebudget (extra bijbetalen)
• Overige: Laptop (1000 euro) en toestel Samsung S21 "Enterprise enrolled"(700 euro) 16GB internet en onbeperkt bellen.

Over het algemeen tevreden, geen IT opleiding maar toch 54K€ per jaar en goede secundaire arbeidsvoorwaarden waaronder een leuke auto. Ook is er genoeg groei mogelijk naar Senior of daaropvolgend Architect.

• Lana Drahrepus
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 02-06 21:57
Hulleman schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:40:
[...]

Ik heb al twee jaar een DC regeling. Hiervoor was het een DB regeling (middelloon). Er wordt gerekend met een rekenrente onder de 2% (ik dacht 1,875%), dan is een fors hogere inleg dan de 4% die jij benoemd niet gek. Zie ook de reactie van HipHaan.

Voor de zekerheid ook nog even gecheckt op de Upo. Het bedrag wat ik aan pensioenbijdrage van de werkgever noem staat daar ook als inleg en het is toch echt een DC regeling.
Weet iemand hoe dit met die staffels zit? Ik was altijd onder de indruk dat veruit de meeste werkgevers de 4% staffel aanhouden. Heel soms zie je een 3% staffel langskomen. Maar met 23% inleg en die leeftijd moet je in de 2,5% staffel zitten. Ik dacht dat er een maximum zit aan wat je per jaar in je pensioen mag stoppen. Hoe bereken je dat? Ik weet eigenlijk niet precies wat het opbouwpercentage op dit moment is. Volgens mij is het nog lager dan die 1,875%... 40 jaar * 1,875 = 75% van je middelloon bouw je dan op. Hoe vertaal je dit zich naar die staffels?

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:10
Lana Drahrepus schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:08:
[...]

Weet iemand hoe dit met die staffels zit? Ik was altijd onder de indruk dat veruit de meeste werkgevers de 4% staffel aanhouden. Heel soms zie je een 3% staffel langskomen. Maar met 23% inleg en die leeftijd moet je in de 2,5% staffel zitten. Ik dacht dat er een maximum zit aan wat je per jaar in je pensioen mag stoppen. Hoe bereken je dat? Ik weet eigenlijk niet precies wat het opbouwpercentage op dit moment is. Volgens mij is het nog lager dan die 1,875%... 40 jaar * 1,875 = 75% van je middelloon bouw je dan op. Hoe vertaal je dit zich naar die staffels?
Online zijn wel rekentools te vinden hoe hoog die pensioenruimte is, ik ken die regels zo niet uit m'n hoofd. Je fiscale pensioenruimte heeft te maken met de aangroei van je jaarlijkse pensioenuitkering (A factor) en niet zozeer het gestorte bedrag op je kapitaal. Uiteraard hangt e.e.a. samen. Ik zie dat mijn A factor over 2021 (UPO 2022) maar € 702 is geweest. (Zit me even af te vragen of dat dan weinig is met een dergelijke inleg van premies...) Maar ik heb nog ruimte zat om fiscaal aftrekbaar bij te sparen met lijfrentes als ik dat zou willen. Jaar ervoor was de A factor bijna dubbel zo hoog. Zal wel met tegenvallende beleggingen te maken hebben. Dan wil ik de pensioenaangroei over 2022 niet eens weten :')

In onze pensioenafspraken is het max pensioengevend salaris conform de wet op de loonbelasting (zal overal zo zijn), dus ga er niet vanuit dat je met de pensioenopbouw van de werkgever over het fiscaal maximum kan komen.

[Voor 15% gewijzigd door Hulleman op 20-02-2023 10:39]

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:53

Wok

Dakloos...

Huidige situatie:
Members only:

*Als het beestje maar een naam heeft :') Ik werk met Dynamics NAV/Business Central en opereer eigenlijk op het scheivlak van de echte developers en de sysadmins. Heel simpel en flauw gezegd ben ik momenteel de schakel tussen de zolderkamerautisten enerzijds en de kelderautisten anderzijds :+

All kidding aside... Ik heb het an sich best behoorlijk goed hier. Ik kan lekker leven van mijn salaris (fijn huisje, paar leuke autootjes, regelmatig een fijn stukje vlees op de kamado, etc...) en heb weinig reistijd (zóóó fijn! - ik heb de andere kant van de medaille ook gekend...). De onvrede qua werk begint echter bij mij ook toe te nemen. In een notendop: van de plannen die er waren toen ik werd aangenomen is maar bar weinig terecht gekomen, omdat de prioriteiten/focus steeds werden verlegd. Gevolg is dat we nog altijd een legacy systeem in de lucht moeten houden, terwijl de business steeds om nieuwe dingen blijft vragen en dat kost me gewoon 80% van mijn tijd, dus echt stappen vooruit maken lukt ook niet.

Anyway... ik ben recent benaderd door een andere partij voor een vergelijkbare functie en in eerste reactie heb ik aangegeven dat er wel een erg goed aanbod moet komen om een overstap te overwegen. Dat heeft ze nog niet afgeschrikt en ze zijn nu aan het snuffelen naar het ballpark waarin ze aanbod zouden moeten doen om in ieder geval in gesprek te kunnen blijven. Daar zoek ik dus input, want er zijn een paar nadelen:
- Reistijd: hybride werken is mogelijk/wordt gefaciliteerd, maar enkele reis naar kantoor wordt 60-75min. met de auto. Bij twee dagen per week op kantoor is dat toch twee keer per week vroeg van huis en laat weer thuis. Nu is het iedere dag rond 7:45 van huis op de fiets en rond 17:30 weer thuis. Dat zou dan twee keer per week worden 7:00 in de auto stappen en rond 18:30 weer thuis.
- Mobiliteit: ik krijg nu €0,21/kilometer. Ik ga nu meestal met de fiets naar kantoor, dus dit kan best uit nu. Straks dus niet meer. Mijn huidige auto wil ik echter niet zonder meer kwijt, maar ernaast houden naast een eventuele (EV-)leasebak is ook geen optie (daar is-ie dan ook weer te duur voor). Ze moeten dus óf ruim budget geven om mijn privé-auto te blijven rijden of een echt fatsoenlijk leasealternatief bieden.
- Pensioen: momenteel legt huidige werkgever redelijk ruim in. Dit moet geëvenaard worden of anderszins gecompenseerd worden om zelf in te kunnen leggen.

Wat zou een reële insteek zijn om een eventuele onderhandeling te kunnen starten? Ik denk zelf aan een basis package van €90k o.b.v. 40 uur, dus nog zonder bonus, mobiliteit en pensioen. Benieuwd naar jullie input :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Bamjohanson
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07-06 21:29
Wok schreef op maandag 20 februari 2023 @ 22:39:
Huidige situatie:

***members only***

*Als het beestje maar een naam heeft :') Ik werk met Dynamics NAV/Business Central en opereer eigenlijk op het scheivlak van de echte developers en de sysadmins. Heel simpel en flauw gezegd ben ik momenteel de schakel tussen de zolderkamerautisten enerzijds en de kelderautisten anderzijds :+

All kidding aside... Ik heb het an sich best behoorlijk goed hier. Ik kan lekker leven van mijn salaris (fijn huisje, paar leuke autootjes, regelmatig een fijn stukje vlees op de kamado, etc...) en heb weinig reistijd (zóóó fijn! - ik heb de andere kant van de medaille ook gekend...). De onvrede qua werk begint echter bij mij ook toe te nemen. In een notendop: van de plannen die er waren toen ik werd aangenomen is maar bar weinig terecht gekomen, omdat de prioriteiten/focus steeds werden verlegd. Gevolg is dat we nog altijd een legacy systeem in de lucht moeten houden, terwijl de business steeds om nieuwe dingen blijft vragen en dat kost me gewoon 80% van mijn tijd, dus echt stappen vooruit maken lukt ook niet.

Anyway... ik ben recent benaderd door een andere partij voor een vergelijkbare functie en in eerste reactie heb ik aangegeven dat er wel een erg goed aanbod moet komen om een overstap te overwegen. Dat heeft ze nog niet afgeschrikt en ze zijn nu aan het snuffelen naar het ballpark waarin ze aanbod zouden moeten doen om in ieder geval in gesprek te kunnen blijven. Daar zoek ik dus input, want er zijn een paar nadelen:
- Reistijd: hybride werken is mogelijk/wordt gefaciliteerd, maar enkele reis naar kantoor wordt 60-75min. met de auto. Bij twee dagen per week op kantoor is dat toch twee keer per week vroeg van huis en laat weer thuis. Nu is het iedere dag rond 7:45 van huis op de fiets en rond 17:30 weer thuis. Dat zou dan twee keer per week worden 7:00 in de auto stappen en rond 18:30 weer thuis.
- Mobiliteit: ik krijg nu €0,21/kilometer. Ik ga nu meestal met de fiets naar kantoor, dus dit kan best uit nu. Straks dus niet meer. Mijn huidige auto wil ik echter niet zonder meer kwijt, maar ernaast houden naast een eventuele (EV-)leasebak is ook geen optie (daar is-ie dan ook weer te duur voor). Ze moeten dus óf ruim budget geven om mijn privé-auto te blijven rijden of een echt fatsoenlijk leasealternatief bieden.
- Pensioen: momenteel legt huidige werkgever redelijk ruim in. Dit moet geëvenaard worden of anderszins gecompenseerd worden om zelf in te kunnen leggen.

Wat zou een reële insteek zijn om een eventuele onderhandeling te kunnen starten? Ik denk zelf aan een basis package van €90k o.b.v. 40 uur, dus nog zonder bonus, mobiliteit en pensioen. Benieuwd naar jullie input :)
Custom maatwerk in C/AL wat nog steeds niet is omgebouwd naar AL? Dat vind ik echt heel erg, ook voor het bedrijf..

Zelf zit ik aan de andere kant. Wij bieden een integratie op NAV in c/al en BC in al. Echter lopen sommige partners zo verschrikkelijk achter. Klanten die geforceerd zijn om BC14 te gebruiken omdat hun partner het maatwerk niet op orde heeft. Dan hebben we het niet eens over licenties gehad..

Gezien de reistijd zou ik het eigenlijk niet doen.
Je reistijd is vermoedelijk in de meest ideale situatie? Misschien is je salaris wel een flink stuk hoger, maar ben je dan ook gelukkiger? Als ik 10 minuten vertraging heb, dan baal ik al. Nu is dat te overzien met standaard 15 min reistijd, maar 1.5u in een auto zitten moet je maar kunnen hoor. Zitten er thuis nog mensen op je te wachten?

Volgens mij zitten er genoeg Business Central partijen in de regio Eindhoven, valt daar niks te halen?

Succes met je overwegingen 🙂

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• marowi
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Huidig:
Members only:

Ondanks flinke inflatie verhoging (14,5%) ben ik toe aan wat anders. Meer zelfstandigheid als cloud developer / architect. Per april ben ik dus uit dit topic, tot zo ver mijn loopbaan en nu de start van mijn eigen ding :w

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP

• Caelorum
marowi schreef op maandag 20 februari 2023 @ 23:57:
[...] Per april ben ik dus uit dit topic, tot zo ver mijn loopbaan en nu de start van mijn eigen ding :w
Dit topic is ook voor freelancers, mocht je er nog behoefte aan hebben je opbrengsten/uitgaven te delen.

• Wok

Wok

Dakloos...

Bamjohanson schreef op maandag 20 februari 2023 @ 23:43:
[...]

Custom maatwerk in C/AL wat nog steeds niet is omgebouwd naar AL? Dat vind ik echt heel erg, ook voor het bedrijf..

Zelf zit ik aan de andere kant. Wij bieden een integratie op NAV in c/al en BC in al. Echter lopen sommige partners zo verschrikkelijk achter. Klanten die geforceerd zijn om BC14 te gebruiken omdat hun partner het maatwerk niet op orde heeft. Dan hebben we het niet eens over licenties gehad..
Breek me de bek niet open... :'( Er liggen hier zó veel kansen, maar ik ben nog steeds roepende in de woenstijn terwijl ik steeds meer collega-roepers heb...
Gezien de reistijd zou ik het eigenlijk niet doen.
Je reistijd is vermoedelijk in de meest ideale situatie? Misschien is je salaris wel een flink stuk hoger, maar ben je dan ook gelukkiger? Als ik 10 minuten vertraging heb, dan baal ik al. Nu is dat te overzien met standaard 15 min reistijd, maar 1.5u in een auto zitten moet je maar kunnen hoor. Zitten er thuis nog mensen op je te wachten?
Dit is wel echt een heet hangijzer. Ik ben (helaas) wel alleen, maar dagelijks 1+ uur enkele reis in de auto zitten is voor mij zeker geen optie meer. Twee keer per week met de mogelijkheid om snel af te bouwen naar één keer per week wil ik nog wel overwegen.
Volgens mij zitten er genoeg Business Central partijen in de regio Eindhoven, valt daar niks te halen?
Daar ben ik vijf jaar geleden dus vandaan gekomen ;) Dat was gewoon k*t qua salaris(groei) en altijd gezeik over de declarabele uren. Ook een reden om terughoudend te zijn om weer terug te gaan naar een een MS ERP Partner...
Succes met je overwegingen 🙂
Ik heb vorig jaar nog een gesprek gehad met een partij. Oud-collega van mijn vorige werk was daar nu de business unit manager geworden voor de nieuw op te zetten ERP-tak. Hij wilde me graag naar binnen halen, juist vanwege mijn brede kennis (t.a.v, NAV/BC, infra, SQL, etc.), maar kon mijn salariseis niet matchen (meer dan €6K/mnd o.b.v. 40 uur zat er niet in en dan was er nog niet gesproken over mobiliteit/bonus/pensioen/...), terwijl daar al meer reistijd bij zou komen kijken. Omdat er op dat moment voor mij ook nog geen duidelijkheid was over die secondaire voorwaarden (m.n. pensioen was nog onduidelijk) zag ik er onvoldoende heil (op zich wil ik best een stap horizontaal maken qua salaris/package als er potentie in zit om flinke stappen te maken, maar onder de streep wil ik niet inleveren)

• marowi
  • Niet online
Caelorum schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 00:06:
[...]

Dit topic is ook voor freelancers, mocht je er nog behoefte aan hebben je opbrengsten/uitgaven te delen.
Mja, juist bij zakelijk gaan uitgaven privé / zakelijk enigszins door elkaar lopen, ik denk niet dat het heel nuttig is om winst hier te posten als een soort bruto salaris. Risico's (en baten) zijn niet te vergelijken.

Ik heb ook nog een nieuw aanbod gehad bij een andere werkgever, hier heb ik een "vergelijk" van gemaakt zo goed en zo kwaad als dit kon. Na alle kosten zoals bufferen en AOV. ZZP kwam dan netto €1000/maand beter uit. Maar wat je daar niet ziet is dat als alles een beetje goed gaat al dat bufferen elke 10 jaar een ton netto oplevert, ik mijn volledige jaarruimte pensioen volstort (€900-€1000/maand), ik 5-8 weken vakantie per jaar neem en op alle zakelijke aanschaffen een BTW (en vaak IB) voordeel heb.

Berekeningen op basis van 32 uur.

ZZP begroting

Over de AOV kun je discussiëren, met €250 kan ik 2000€ bruto / maand verzekeren tot AOW leeftijd (bij <40% arbeidsgeschikt), dat is eigenlijk volledig overbodig omdat we op 1 inkomen kunnen leven. Onze totale nodige uitgaven liggen op ongeveer €2600/maand netto. De rest kunnen we zonder. Maar ik verzeker het voor het geval mijn vrouw en ik beide AO raken (auto ongeluk met beiden in de auto bv). Een AOV van €800 om mijn volledige inkomen te verzekeren vind ik echter onzin.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Wok schreef op maandag 20 februari 2023 @ 22:39:
Huidige situatie:

***members only***

Even los van de andere zaken in een package, als je nu 1200€ netto krijgt voor mobiliteit met dit salaris (over vergelijkbaar of beter toekomstig salaris) kun je dat wel missen als je een lease krijgt en die enkel zakelijk rijdt. Dus geen bijtelling, wel een auto voor de zakelijke kilometers en je huidige auto kost je 1200€ netto per jaar meer.

Twente | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid

• Wok

Wok

Dakloos...

True schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 00:58:
[...]

Even los van de andere zaken in een package, als je nu 1200€ netto krijgt voor mobiliteit met dit salaris (over vergelijkbaar of beter toekomstig salaris) kun je dat wel missen als je een lease krijgt en die enkel zakelijk rijdt. Dus geen bijtelling, wel een auto voor de zakelijke kilometers en je huidige auto kost je 1200€ netto per jaar meer.
Heb je wel gelijk in, maar dat betekent ook weer een extra auto in de straat ;) (ik kan maar één auto kwijt op de oprit). En ook al wordt de huidige daily dan weliswaar 'maar' €100 per maand duurder, het is al van zichzelf al een relatief dure kostganger (Volvo V70 T5 uit 2014) en als die dan nog maar < 5000km per jaar wordt gebruikt... Dan gaat zelfs bij mij de ratio voorrang krijgen en wordt-ie mij ook te duur... €150/maand aan verzekering+belasting voor een auto die dan minstens vijf dagen per week mooi staat te zijn op mijn oprit zonder dat er mee gereden wordt 8)7

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07-04 21:26
mathelicious schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:37:
[...]

Mooi salaris, mager pensioen. Je zal zelf nu nog voordelig kunnen aanvullen, zoek eens uit wat je factor A is.
Nu wat maandsalarissen extra storten doet inderdaad een hoop.

• Batiatus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-06 23:39
Al eens gepraat over een gedeelte van de dag op kantoor zijn? Bij mijn huidige klant (1,5 uur enkele reis zonder files) heb ik gezegd dat best een dag in de week op kantoor wil komen, maar dan ga ik ook wel een stuk eerder naar huis die dag. Dan compenseer ik andere dagen nog wel wat tijd en hoef ik niet in de file te staan. Rond 14:00 uur weer de weg op of tijdens de pauze, om wat tijd in te lopen die dag.

Flexibiliteit komt imo van twee kanten. Ik neem de telefoon op en Whatsapp / mail ook buiten kantoortijd, maar alleen als mijn werkgever / klant ook flexibiliteit biedt.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:02
Batiatus schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:42:
[...]
maar dan ga ik ook wel een stuk eerder naar huis die dag. Dan compenseer ik andere dagen nog wel wat tijd en hoef ik niet in de file te staan. Rond 14:00 uur weer de weg op of tijdens de pauze, om wat tijd in te lopen die dag.
Dan win je toch juist tijd mee? Als ik dat doe dan werk ik thuis nog even verder omdat ik op tijd thuis ben ipv dat ik die uren op kantoor maak en nog vele malen langer in het verkeer vast zit.
Als je om 14 uur naar huis gaat ben je om 15:30 thuis en kun je dan toch tot 17 of 18uur doorwerken? Desnoods plan je een telefonisch overleg in als je in de auto zit, dan is die tijd ook nuttig gebruikt.

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

KoudeAardbei

Moderator

Members only:

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-06 08:07
Is dat loon niet wat laag voor een DGA? Zeker nu de doelmatigheidsmarge is afgeschaft in 2023.

• KoudeAardbei
  • Nu online

KoudeAardbei

Moderator

TMC schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:36:
[...]
Is dat loon niet wat laag voor een DGA? Zeker nu de doelmatigheidsmarge is afgeschaft in 2023.
Gaat inderdaad omhoog dit jaar! Komt eerder op 6.5k uit incl bijtelling.
Thanks voor de reminder :)

Totale plaatje verandert er niet heel veel door, afgezien van wat meer belasting.
Uurtarieven zijn ook flink omhoog gegaan dus onder aan de streep levert 2023 stukken meer op dan 2022.

[Voor 23% gewijzigd door KoudeAardbei op 22-02-2023 11:40]

• KoudeAardbei
  • Nu online

KoudeAardbei

Moderator

-

[Voor 100% gewijzigd door KoudeAardbei op 22-02-2023 11:38]

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Batiatus schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:42:
[...]

Al eens gepraat over een gedeelte van de dag op kantoor zijn? Bij mijn huidige klant (1,5 uur enkele reis zonder files) heb ik gezegd dat best een dag in de week op kantoor wil komen, maar dan ga ik ook wel een stuk eerder naar huis die dag. Dan compenseer ik andere dagen nog wel wat tijd en hoef ik niet in de file te staan. Rond 14:00 uur weer de weg op of tijdens de pauze, om wat tijd in te lopen die dag.

Flexibiliteit komt imo van twee kanten. Ik neem de telefoon op en Whatsapp / mail ook buiten kantoortijd, maar alleen als mijn werkgever / klant ook flexibiliteit biedt.
Ik maak die dagen dat ik op kantoor ben én een lange rit heb, juist extra lange dagen.
Voor de drukte van huis, na de drukte terug, werken in het OV en een ruime werkdag op kantoor, maar daardoor stop ik mijn 36-48 uur wel in maandag t/m donderdag, zodat ik vrijdag de hele dag studiedag (of vrij) heb.

Moet je wel OK zijn met lange werkdagen en productief kunnen blijven, plus werk moet het toelaten / toestaan, maar ik vind het ideaal. (Voelt voor mij heel nutteloos 5 uur reistijd retour te hebben, om vervolgens minder dan 8-10 uur op kantoor te zijn.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• jongetje
unezra schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:32:
[...]
daardoor stop ik mijn 36-48 uur wel in maandag t/m donderdag, zodat ik vrijdag de hele dag studiedag (of vrij) heb.

Moet je wel OK zijn met lange werkdagen en productief kunnen blijven
Ben je echt 12 uur per dag productief. Arbo technisch moet je dan ook nog 2 uur pauze nemen (mag volgens niet zulke lange dagen). Dan ben je dus 14uur per dag aan het werk. Vind dat wel erg lang, ik heb 4 X 9 gewerkt en daarbij merkte ik dat het minder effectief werd dan dagen van 8 uur. Ik zou als inhurende manager daarom nooit akkoord gaan met werkdagen van mee dan 9 uur werktijd.

• Batiatus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-06 23:39
jongetje schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:50:
[...]

Dan win je toch juist tijd mee? Als ik dat doe dan werk ik thuis nog even verder omdat ik op tijd thuis ben ipv dat ik die uren op kantoor maak en nog vele malen langer in het verkeer vast zit.
Als je om 14 uur naar huis gaat ben je om 15:30 thuis en kun je dan toch tot 17 of 18uur doorwerken? Desnoods plan je een telefonisch overleg in als je in de auto zit, dan is die tijd ook nuttig gebruikt.
Ja, dat bedoel ik ook..? Als je reistijd niet als werktijd wordt gezien, is het veel voordeliger om gewoon wat eerder weg te gaan als ze geen strict 9-tot-5 beleid hebben. Dat inlopen bedoel ik dan vooral voor na 17:00 als je dag er eigenlijk op zou zitten en je reistijd niet als werk wordt gezien.

• unezra

unezra

jongetje schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:08:
[...]
Ben je echt 12 uur per dag productief. Arbo technisch moet je dan ook nog 2 uur pauze nemen (mag volgens niet zulke lange dagen). Dan ben je dus 14uur per dag aan het werk. Vind dat wel erg lang, ik heb 4 X 9 gewerkt en daarbij merkte ik dat het minder effectief werd dan dagen van 8 uur. Ik zou als inhurende manager daarom nooit akkoord gaan met werkdagen van mee dan 9 uur werktijd.
Ik ken de theorie, dat 4x9 net zo productief is als 4x8 en je er als werkgever in feite niets aan hebt.
In mijn geval gaat het om 1x per 14 dagen dat het écht een lange dag is, waarbij pauze weinig meer is dan een lunchwandeling die niet zelden alsnog goeddeels over werk gaat en 2x een kwartier looptijd van- en naar het station.

ARBO is irrelevant, incidenteel (wat 1x per 14 dagen in feite is), mag dit. Het kan zijn dat de CAO er nog specifieke bepalingen over heefd, maar die ken ik niet uit mijn hoofd.

All in all, ja, als ik op een dag 12 uur schrijf, ben ik in de regel daadwerkelijk 1,5x zo productief als op een dag van 8 uur, maar dat is wel deels wegen kwantiteit en het verdelen van mijn uren tussen werk waarbij ik niet 12 uur productief kan zijn en werk waarbij ik dat wel kan.

Er zijn genoeg gevallen waarbij het absoluut mogelijk is 12+ uur, oplopend tot 18 of 24 uur, productief te zijn. Zowel binnen de ICT als daarbuiten. Wel moet je oppassen dat je niet exponentioneel meer fouten gaat maken. (Maar ook dat is deels te mitigeren, door je werk, als mogelijk, te verdelen waarbij de foutkans dusdanig klein is, of fouten niet erg zijn, dat het risico op zijn slechtst beperkt is.)

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
jongetje schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:08:
Zelf ben ik buiten kantooruren vaak veel productiever dan binnen; juist voor 8u30 of na 17:30 kun je lange aaneengesloten stukken werken zonder onderbroken te worden.

Het hangt natuurlijk een beetje van de aard van je werkzaamheden af.

• unezra

unezra

CVTTPD2DQ schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:09:
[...]
Zelf ben ik buiten kantooruren vaak veel productiever dan binnen; juist voor 8u30 of na 17:30 kun je lange aaneengesloten stukken werken zonder onderbroken te worden.

Het hangt natuurlijk een beetje van de aard van je werkzaamheden af.
Dat en in de trein kan ik echt 1:15 hard door rossen.
1e klas stiltecoupé, laptop aan, typen maar.

Overdag ben ik OOK productief, vaak hele dagen in meetings en koffieautomaat-gesprekken, maar het komt niet zelden voor dat ik op zo'n dag van 12+ uur, overdag mijn laptop niet zie en onderweg door mijn email heen knal. (Ziedaar dus "verdeling van werkzaamheden".)

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:30
unezra schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:13:
(...)
Overdag ben ik OOK productief, vaak hele dagen in meetings en koffieautomaat-gesprekken, (...)
Gezien je functie, is het niet vreemd (en geregeld terecht) dat je dit zo zegt. Maar even uit context getrokken klinkt dit voor een uitvoerend persoon (of in ieder geval: voor mij) als het tegenovergestelde van productief :+

• Putyah
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:44
Als ik het terugreken keer je ongeveer 40 euro per uur aan jezelf uit. Het uurloon van een developer is het dubbele, dus mijn verwachting is dat je een mooi buffer in de BV hebt zitten :). Moet je niet alsnog belasting betalen als je deze buffer uit de BV haalt? Of gebruik je een andere constructie (pensioen, inversteren?) Puur uit interesse/nieuwsgierigheid.

• unezra

unezra

Mijre schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:44:
[...]
Gezien je functie, is het niet vreemd (en geregeld terecht) dat je dit zo zegt. Maar even uit context getrokken klinkt dit voor een uitvoerend persoon (of in ieder geval: voor mij) als het tegenovergestelde van productief :+
True true. :)

• KoudeAardbei
  • Nu online

KoudeAardbei

Moderator

Putyah schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:55:
[...]

Als ik het terugreken keer je ongeveer 40 euro per uur aan jezelf uit. Het uurloon van een developer is het dubbele, dus mijn verwachting is dat je een mooi buffer in de BV hebt zitten :). Moet je niet alsnog belasting betalen als je deze buffer uit de BV haalt? Of gebruik je een andere constructie (pensioen, inversteren?) Puur uit interesse/nieuwsgierigheid.
Daar is het dividend stuk voor! Is lager in belasting dan de loonbelasting.

Haal ongeveer 150k per jaar uit het bedrijf (grotendeels om te beleggen in box 3) en bouw nog 20-30k op qua buffer in de BV.

Uurtarief ligt overigens stukken hoger dan 80 gemiddeld gezien. Doe ook nog redelijk wat fixed price projecten en die gaan als je ze omrekent tegen hele goede tarieven.

• dj-scratch
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-04 15:28
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 49
• Opleiding: MBO 4 Expert system en devices
• Werkervaring: 32
• (Woon) Locatie: West Noord-Brabant

2. Wat doe je:
• Functie:Werkplekbeheerder
• Werkgever/branche: Onderswijs op een grote ROC
• (Werk) Locatie(s): Den Haag
• Aantal vakantiedagen: 45
• Gewerkte uren/week: 40
• Reistijd: 4 uur[, Twee uur heen en twee uur terug met de trein
• Thuiswerken: Nee
• Werkdruk: Normaal

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): €3315
• Bonus, toeslagen, etc: Nee
• Dertiende/veertiende maand: Ja 8,33%
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 41438

• Bijdrage werkgever in de zorgkosten:€ 50 p/m
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: ABP
• Mobiliteit per jaar: € Woon werk verkeer 100% vergoed

Ik werk nu 22 jaar bij deze werkgever en ben nog steeds tevreden.
Ik zou buiten het onderwijs meer kunnen verdienen maar de bedrijfscultuur, ontwikkeling mogelijkheden en goede werksfeer ga ik niet zomaar daarbuiten vinden.

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
@dj-scratch 4 uur reistijd per dag 5 dagen per week? Klopt dat wel

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:30

P_Tingen

omdat het KAN

1. Wie ben je:
• Leeftijd: 52
• Opleiding: HEAO BI
• Werkervaring: 29 jaar
• (Woon) Locatie: Friesland

2. Wat doe je:
• Functie: Softwareontwikkelaar 4GL
• Werkgever/branche: Axians
• (Werk) Locatie(s): Noord Nederland
• Aantal vakantiedagen: 27 + 6 vanwege dienstjaren
• Reistijd: Kantoor: 40 min, klant: 60-70 min (enkele reis)
• Thuiswerken: van Axians mag het, van de klant niet
• Werkdruk: normaal

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 4637
• Vakantiegeld: €4451 (8%)
• Bonus, toeslagen, etc: € 6500 (gemiddelde van de laatste 5 jaar)
• Dertiende/veertiende maand: € 0
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 66.500

• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: 15,4% van pensioengrondslag = € 6600
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: Beschikbarre premieregeling
• Mobiliteit per jaar: € 10900 (900 / mnd)
• Overige: Telefoon + laptop + internetvergoeding + AOV en ANW hiaatverzekering 100% vergoed
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 84.000

Ik denk dat mijn salaris beter zou kunnen, maar then again, ik zit in het noorden van het land en daar liggen de lonen naar mijn idee iets lager. Ik werk al heel lang bij deze werkgever en dat is met een reden. Het bevalt me nml ontzettend goed; omdat ik vaak langere detacheringsklussen heb, heb ik elke paar jaar wel een nieuwe werkomgeving.

Ik werk wel in een ontzettende niche (Progress 4GL) dus de kans is redelijk aanwezig dat deze old dog nog weer new tricks moet gaan leren in de komende jaren.

... en gaat over tot de orde van de dag

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:58

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

dj-scratch schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 07:59:
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 49
• Opleiding: MBO 4 Expert system en devices
• Werkervaring: 32
• (Woon) Locatie: West Noord-Brabant

2. Wat doe je:
• Functie:Werkplekbeheerder
• Werkgever/branche: Onderswijs op een grote ROC
• (Werk) Locatie(s): Den Haag
• Aantal vakantiedagen: 45
• Reistijd: 4 uur[, Twee uur heen en twee uur terug met de trein
• Thuiswerken: Nee
• Werkdruk: Normaal

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): €3315
• Bonus, toeslagen, etc: Nee
• Dertiende/veertiende maand: Ja 8,33%
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 41438

• Bijdrage werkgever in de zorgkosten:€ 50 p/m
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: ABP
• Mobiliteit per jaar: € Woon werk verkeer 100% vergoed

Ik werk nu 22 jaar bij deze werkgever en ben nog steeds tevreden.
Ik zou buiten het onderwijs meer kunnen verdienen maar de bedrijfscultuur, ontwikkeling mogelijkheden en goede werksfeer ga ik niet zomaar daarbuiten vinden.
wow..... De plus punten van je huidige werkgever ga je ook wel ergens anders vinden hoor. Net zoals +2K ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• dj-scratch
thlst schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:37:
@dj-scratch 4 uur reistijd per dag 5 dagen per week? Klopt dat wel
Ja twee uur heen met de trein en twee uur terug

• dj-scratch
Tylen schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:58:
[...]

wow..... De plus punten van je huidige werkgever ga je ook wel ergens anders vinden hoor. Net zoals +2K ;)
Misschien wel maar ik heb het zeer naar mijn zin en dat is ook belangrijk.

• jongetje
dj-scratch schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:44:
[...]

Ja twee uur heen met de trein en twee uur terug
Dat is wel enorm veel, 20uur per week reistijd.

• dj-scratch
jongetje schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 17:19:
[...]

Dat is wel enorm veel, 20uur per week reistijd.
Klopt maar de baan collega's en werk zijn erg leuk en ik ben zelf vijf jaar geleden van den haag naar Brabant verhuist :)

Ik heb wel een directe treinverbinding dat scheelt;)

• Dennis95
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17:43
dj-scratch schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 17:27:
[...]

Klopt maar de baan collega's en werk zijn erg leuk en ik ben zelf vijf jaar geleden van den haag naar Brabant verhuist :)

Ik heb wel een directe treinverbinding dat scheelt;)
Fijn dat je huidige werkplek zo goed bevalt. Echter ben ik wel van mening dat je dat elders ook kan vinden, met minder dan 4 uur reistijd per dag en tevens een hoger salaris.

• Hahn
  • Laatst online: 07-06 21:00
Dennis95 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 17:45:
[...]

Fijn dat je huidige werkplek zo goed bevalt. Echter ben ik wel van mening dat je dat elders ook kan vinden, met minder dan 4 uur reistijd per dag en tevens een hoger salaris.
Hij werkt al 22 jaar daar, dus blijkbaar is die reistijd totaal geen probleem voor 'm ;)

The devil is in the details.

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:07

lasharor

7 december 2004

Members only:

Vorig jaar rond deze tijd was het totaal bedrag 44k. Dus wel goed kunnen timen met deze nieuwe baan. Ik schrok een beetje van alle aanbiedingen die ik kreeg toen ik actief ging zoeken. Wellicht had er nog iets meer ingezeten maar dit bedrijf en deze specifieke functie staan denk ik erg goed op mijn cv in deze fase van mijn carrière.

[Voor 7% gewijzigd door lasharor op 24-02-2023 13:06]

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 07:29
[...]

Ik ben vooral benieuwd waar iemand dan woont en werkt. Amsterdam - Maastricht is 2 uur OV om het even in perspectief te zetten.

[Voor 5% gewijzigd door Frame164 op 24-02-2023 13:11]

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:39

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Hahn schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 17:53:
[...]

Hij werkt al 22 jaar daar, dus blijkbaar is die reistijd totaal geen probleem voor 'm ;)
De laatste 2 (52 & 49 jaar, lang bij dezelfde baas want fijne werksfeer e.d. maar ook bijbehorende relatief lage salarissen) is het lot van heel veel 45+ers. Angst voor het groenere gras door licht vastgeroest is enorm, dus blijven we zitten (ik ook, 49jr). Ik denk dat mensen onderschatten hoe snel je in een comfortbubbeltje terecht komt waar het na een decennium lastig is uit te komen. En het hoeft ook helemaal niet. We hebben het immers naar onze zin.

Ook al weten we in ons achterhoofd dat we ergens anders 1000 p/m meer kunnen verdienen en na een maandje al volledig in onze nieuwe werkomgeving geintegreerd zullen zijn en de vorige 20 jarige carriere al bijna een herinnering is).

Persoonlijk zou ik 4u reizen per dag overigens wel als onoverkomelijk zien en op basis daarvan ofwel verhuizen of toch van baan wisselen. In mijn geval ben ik verhuisd haha (van 1u reistijd naar 15m)

Dit dus.

• x37
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08-05 21:59
marowi schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 00:51:
[...]

Mja, juist bij zakelijk gaan uitgaven privé / zakelijk enigszins door elkaar lopen, ik denk niet dat het heel nuttig is om winst hier te posten als een soort bruto salaris. Risico's (en baten) zijn niet te vergelijken.

Ik heb ook nog een nieuw aanbod gehad bij een andere werkgever, hier heb ik een "vergelijk" van gemaakt zo goed en zo kwaad als dit kon. Na alle kosten zoals bufferen en AOV. ZZP kwam dan netto €1000/maand beter uit. Maar wat je daar niet ziet is dat als alles een beetje goed gaat al dat bufferen elke 10 jaar een ton netto oplevert, ik mijn volledige jaarruimte pensioen volstort (€900-€1000/maand), ik 5-8 weken vakantie per jaar neem en op alle zakelijke aanschaffen een BTW (en vaak IB) voordeel heb.

Berekeningen op basis van 32 uur.
[Afbeelding]

ZZP begroting
[Afbeelding]

Over de AOV kun je discussiëren, met €250 kan ik 2000€ bruto / maand verzekeren tot AOW leeftijd (bij <40% arbeidsgeschikt), dat is eigenlijk volledig overbodig omdat we op 1 inkomen kunnen leven. Onze totale nodige uitgaven liggen op ongeveer €2600/maand netto. De rest kunnen we zonder. Maar ik verzeker het voor het geval mijn vrouw en ik beide AO raken (auto ongeluk met beiden in de auto bv). Een AOV van €800 om mijn volledige inkomen te verzekeren vind ik echter onzin.
Tenzij je in een bovengemiddelde risico klasse valt denk ik dat er echt veel betere AOV's zijn voor jou. Ik heb met heel vergelijkbare omstandigheden 60k/jr geïndexeerd tot 67e met 90 dagen wachttijd voor 360,- per maand. Bij toepassing van combi korting ipv doorlopende korting zou dat zelfs 250,- per maand zijn (begin).

Wellicht heeft dat te maken met de 90 dagen wachttijd, maar als je, zoals je zegt, toch van 1 inkomen rond kunt komen, dan is die wachttijd niet zo'n probleem en je hebt toch een buffer nodig voor allerlei omstandigheden, dus die kun je ook hiervoor gebruiken.

Daarnaast denk ik dat 8k bruto voor freelance met jouw profiel erg conservatief is.

• marowi
  • Niet online
x37 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:02:
[...]

Tenzij je in een bovengemiddelde risico klasse valt denk ik dat er echt veel betere AOV's zijn voor jou. Ik heb met heel vergelijkbare omstandigheden 60k/jr geïndexeerd tot 67e met 90 dagen wachttijd voor 360,- per maand. Bij toepassing van combi korting ipv doorlopende korting zou dat zelfs 250,- per maand zijn (begin).

Wellicht heeft dat te maken met de 90 dagen wachttijd, maar als je, zoals je zegt, toch van 1 inkomen rond kunt komen, dan is die wachttijd niet zo'n probleem en je hebt toch een buffer nodig voor allerlei omstandigheden, dus die kun je ook hiervoor gebruiken.

Daarnaast denk ik dat 8k bruto voor freelance met jouw profiel erg conservatief is.
Ik zal nog eens wat onderzoek doen naar AOV's. Die 8k bruto is dus na alle kosten + bufferen, dat was puur om te vergelijken met loondienst scenario.

[Voor 4% gewijzigd door marowi op 24-02-2023 14:24]

• Eledhrim
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 27-02 19:57
Members only:

Vorig jaar heb ik de overstap gemaakt naar een andere werkgever. Ik vond het een moeilijke stap om te nemen. In 6 jaar viel meegemaakt en moeilijk om achter te laten wat was opgebouwd. Dankzij dit topic heb ik toch de beslissing genomen om aan een nieuwe uitdaging te beginnen.

Financieel kon ik een leuke stap maken. Ik krijg hier beter betaald voor minder verantwoordelijkheid. De verandering van omgeving deed mij vooral ook gut.

Het bruto salaris is hoger. De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn beter. De pensioenbijdrage van de mijn huidige werkgever is iets lager maar dat vul ik zelf aan door de beschikbare jaarruimte te benutten.

Wat vinden jullie van bovenstaande overeenkomst?

[Voor 6% gewijzigd door Eledhrim op 24-02-2023 18:02]

• dj-scratch
[...]

Dat is waar het reizen vindt ik niet erg salaris is ok en met plezier naar je werk gaan is ook veel waard. Maar dat is of course voor iedereen anders.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Eledhrim schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:40:
***members only***

Vorig jaar heb ik de overstap gemaakt naar een andere werkgever. Ik vond het een moeilijke stap om te nemen. In 6 jaar viel meegemaakt en moeilijk om achter te laten wat was opgebouwd. Dankzij dit topic heb ik toch de beslissing genomen om aan een nieuwe uitdaging te beginnen.

Financieel kon ik een leuke stap maken. Ik krijg hier beter betaald voor minder verantwoordelijkheid. De verandering van omgeving deed mij vooral ook gut.

Het bruto salaris is hoger. De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn beter. De pensioenbijdrage van de mijn huidige werkgever is iets lager maar dat vul ik zelf aan door de beschikbare jaarruimte te benutten.

Wat vinden jullie van bovenstaande overeenkomst?
Members only:

• Eledhrim
Members only:

Members only:
dj-scratch schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 18:04:
Dat is waar het reizen vindt ik niet erg salaris is ok en met plezier naar je werk gaan is ook veel waard. Maar dat is of course voor iedereen anders.
Ik heb ook 1x per week dat ik 4 uur reistijd heb omdat ik dan naar een andere locatie moet. Die 2 uur enkele reis is goed te doen die ene dag. Als het dagelijks zou zijn dan zou ik het niet volhouden.

Wat voor afspraken rondom kilometervergoeding of reistijdvergoeding heb je gemaakt?
Je krijgt 100% vergoed maar moet je dat dan declareren elke keer of heb je een trein abonnement cadeau gekregen?

[Voor 4% gewijzigd door Eledhrim op 24-02-2023 20:53]

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:02

Thompson

Beeromaniac

@dj-scratch @P_Tingen @FunkyTrip

Ik wou gewoon even complimenten geven voor jullie reacties. Ik heb nog niet heel veel van zulke situaties in dit topic voorbij zien komen en ik denk, zoals FunkyTrip ook al aangeeft, dat die er _heel veel_ zijn in Nederland.

Ik ben zelf bijna 34 en bijna 10 jaar bij dezelfde werkgever en zie mezelf vooralsnog over 10 jaar ook wel in zo'n situatie zitten.

Beeromaniac

• dj-scratch
Eledhrim schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:33:
***members only***

***members only***

[...]

Ik heb ook 1x per week dat ik 4 uur reistijd heb omdat ik dan naar een andere locatie moet. Die 2 uur enkele reis is goed te doen die ene dag. Als het dagelijks zou zijn dan zou ik het niet volhouden.

Wat voor afspraken rondom kilometervergoeding of reistijdvergoeding heb je gemaakt?
Je krijgt 100% vergoed maar moet je dat dan declareren elke keer of heb je een trein abonnement cadeau gekregen?
Trein abbo wordt 100% vergoed

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-06 21:49
Tylen schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:58:
[...]

Wat bezielt je inderdaad om als werkplekbeheerder een loon van onder de 70k te accepteren. 8)7

Ik ben het zeker met je eens dat je werkplezier bijna overal kan vinden en je er geen twee uur voor hoeft te reizen. Daarnaast kan er waarschijnlijk wel iets bij, maar laten we wel realistisch blijven. Mensen die 70K pj verdienen als werkplekbeheerder in loondienst moet je met een lampje gaan zoeken.

• Rainbow
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Members only:

[Voor 0% gewijzigd door Rainbow op 25-02-2023 11:28. Reden: locaties specifieker; kilometervergoeding; lol hoe kan ik m'n eigenlijk leeftijd nou verkeerd doen]

• Hahn
Je vrienden zeggen dat je makkelijk 'X tot Y' kan verdienen, maar je geeft zelf al aan dat je totaal 'X' is (inclusief bonus), dus volgens mij zit je prima inderdaad ;)

Uiteraard kan er altijd wat bij, maar gezien je zegt 'enorm naar je zin' te hebben, en ik niet verwacht dat je vele tientallen procenten meer zult gaan verdienen, zou ik het zelf nog een tijdje laten voor wat het is :)

• Eledhrim
@Rainbow Zou je ook iets over je verantwoordelijkheden kunnen delen?

Members only:

• Rainbow
  • Niet online
Hahn schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:34:
[...]

Je vrienden zeggen dat je makkelijk 'X tot Y' kan verdienen, maar je geeft zelf al aan dat je totaal 'X' is (inclusief bonus), dus volgens mij zit je prima inderdaad ;)

Uiteraard kan er altijd wat bij, maar gezien je zegt 'enorm naar je zin' te hebben, en ik niet verwacht dat je vele tientallen procenten meer zult gaan verdienen, zou ik het zelf nog een tijdje laten voor wat het is :)
Ah ja, voor de duidelijkheid, zij bedoelen de 'X tot Y' wel zonder bonus of andere zaken (zoals opties ofzo). De 'Y' is wel "tientallen procenten" meer, maar ja ik heb zelf ook wel de verwachting dat dat ook gepaard zou gaan met veel hogere werkdruk bijvoorbeeld. Maar wel goed om me eens te realiseren dat die 'X' inderdaad eigenlijk helemaal niet zo veel afwijkt van m'n huidige situatie. En het zou ook nog maar de vraag zijn wat ik uit een onderhandeling zou kunnen slepen bedenk ik me nu (daar ben ik niet bepaald goed in), dus dan zou iets anders snellers in de buurt van 'X' komen dan 'Y'.
Eledhrim schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:34:
@Rainbow Zou je ook iets over je verantwoordelijkheden kunnen delen?

***members only***
Hoewel ik officieel niet de titel "lead (developer)" heb, wordt die term wel eens gebezigd. Ik heb verder geen leidinggevende of budgettaire verantwoordelijkheden. Er wordt wel veel van mij verwacht, zoals invulling van software architectuur, begeleiden van iedereen in het gehele team (analisten, product owner, developers), kruisbestuivingen opzoeken met andere teams, en op (relatief) hoog niveau meepraten over zaken als team setups, verdeling van (business/IT) verantwoordelijkheden, etc (naast alle normale zaken als programmeren, low level software design en weet ik veel wat :P).

De werkdruk is trouwens wat ik mezelf aan doe: in deze organisatie is het prima mogelijk om (extreem) lage werkdruk te ervaren... maar ik ben erg resultaatgericht, betrokken, en presteer graag goed. Dat komt dan natuurlijk ook wel terug in het salaris vermoed ik.

Dat zijn inderdaad eigenlijk wel cruciale toevoegingen aan het plaatje.

• Eledhrim
Bedankt voor de toevoegingen @Rainbow! Die voegen zeker wat toe.

• Hahn
Rainbow schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:53:
[...]

Ah ja, voor de duidelijkheid, zij bedoelen de 'X tot Y' wel zonder bonus of andere zaken (zoals opties ofzo). De 'Y' is wel "tientallen procenten" meer
Y is wat je vrienden roepen, dat daadwerkelijk zien te krijgen bij een nieuwe baan is een tweede :)

Niet gezegd dat het niet kan, maar voordat je dat geregeld hebt kan je er niet vanuit gaan dat je sowieso tientallen procenten erop vooruit zal gaan.

• unezra

unezra

sNielz123 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:36:
[...]

Wat bezielt je inderdaad om als werkplekbeheerder een loon van onder de 70k te accepteren. 8)7

Ik ben het zeker met je eens dat je werkplezier bijna overal kan vinden en je er geen twee uur voor hoeft te reizen. Daarnaast kan er waarschijnlijk wel iets bij, maar laten we wel realistisch blijven. Mensen die 70K pj verdienen als werkplekbeheerder in loondienst moet je met een lampje gaan zoeken.
*lol* Ja.
5K/mnd is lager management territorium en richting specialisten.
SD & werkplekbeheer zit daar logischerwijs in de regel echt een stukje onder.

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
sNielz123 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:36:
Bij werkplekbeheer denk ik toch aan hardware inkopen, software/updates installeren, active directory beheren, en af en toe een exchange server kuisen. Of is mijn beeld alweer twintig jaar out of date?

Edit: Poe's law in actie. Negeer dit maar.

[Voor 5% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 26-02-2023 12:11]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:01:
[...]

Bij werkplekbeheer denk ik toch aan hardware inkopen, software/updates installeren, active directory beheren, en af en toe een exchange server kuisen. Of is mijn beeld alweer twintig jaar out of date?
Niets ten nadele van de Tweaker die z'n lijstje postte, maar we hebben het over een MBO geschoolde werkplekbeheerder bij een ROC. Als er verder niets gespecificeerd is, ga ik er van uit dat iemand defecte apparatuur van eindgebruikers vervangt en ondersteuning geeft bij hulp van eindgebruikers hun handheld devices.

Zoals al wel aangegeven is iets vergelijkbaars voor een vergelijkbare verloning ook te vinden zonder 20u/wk te reizen. Maar in dit scenario verwacht ik niet dat 5k/mnd realistisch is.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:01

Zenix

BOE!

@Rainbow

Members only:

10680Wp | Stuur DM voor Raisin of IBKR bonus

• Rainbow
  • Niet online
Zenix schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 16:54:
@Rainbow

Misschien is je package wel ..., maar zonder pensioen inleg is het niet in te schatten.
Ja klopt ook wel. Maar al dat soort extra dingen komt er sowieso toch vaak "bovenop", zeker bij grotere en meer corporate bedrijven in mijn ervaring. Als er dan een vacature is voor een range X - Y, dan komen bonussen, opties, pensioenregelingen daar vaak wel bovenop. Ik ga er sowieso wel een beetje vanuit dat die extra dingen overal een beetje hetzelfde zijn (dat is bij mijn werkgevers tot nu toe in ieder geval zo gebleken). Dus als mijn vriend zegt "je kan bij ons X verdienen", dan voel ik mij comfortabel genoeg om dat aanvankelijk te vergelijken met mijn bruto salaris. Hoewel ik ook wel begrijp dat er alsnog grote verschillen kunnen zijn (een oude kennis van me kreeg opties na 5 jaar bij een bedrijf dat enorm gegroeid was en hoeft nu nooit meer te werken zegmaar).

Ik heb ondertussen een en ander opgezocht, maar ik begrijp er nog niet heel veel van:

Members only:

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Rainbow schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 18:46:
Ik ga er sowieso wel een beetje vanuit dat die extra dingen overal een beetje hetzelfde zijn (dat is bij mijn werkgevers tot nu toe in ieder geval zo gebleken).
Volgens mij zijn er genoeg werkgevers die geen bonus uitkeren, of waar de bonus "gemiddeld" eerder rond een half maandsalaris ligt. mits het economisch meezit. En een opleidingsbudget is ook niet overal standaard. Dus ik zou vooral doorvragen.

• sNielz123
  • Laatst online: 07-06 21:49
Het zit hem nou net wel in je secundaire voorwaarden. Pensioen, bonus, auto, vrije dagen. Het kan zo een verschil van een paar duizend euro per maand zijn.
Het formulier wat hier ontstaan is is er niet voor niks :)

• Galago
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-05 08:34
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 26 jaar
• Opleiding: HBO-ICT software engineering
• Werkervaring: 4,5 jaar
• (Woon) Locatie: Groningen

2. Wat doe je:
• Functie: Software engineer
• Werkgever/branche:
• (Werk) Locatie(s)**: Drachten
• Aantal vakantiedagen*: 25
• Gewerkte uren/week*: 40
• Reistijd**: 35 minuten
• Thuiswerken***: 1 dag per week
• Werkdruk: Niet te hoog, niet te laag

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 3.600,-. Per 31 december wordt dit € 4.000,-
• Vakantiegeld: € 3.456 (8%)
• Bonus, toeslagen, etc: € 0,-
• Dertiende/veertiende maand: € 0,-
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 46.656,-

4. Secundaire arbeidsvoorwaarden:

• Bijdrage werkgever in pensioeninleg € Weet ik niet precies
• Type pensioenregeling / pensioenfonds **** PMT, Metaal en techniek
• Mobiliteit per jaar ***** € Ik krijg kilometervergoeding, € 0,21 per km
• Overige: Thuiswerkvergoeding € 19,49 per maand
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 46.889,88 (pensioen niet meegerekend)

• unezra

unezra

Rainbow schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 18:46:
[...]
Ik ga er sowieso wel een beetje vanuit dat die extra dingen overal een beetje hetzelfde zijn (dat is bij mijn werkgevers tot nu toe in ieder geval zo gebleken).
Ik heb de afgelopen jaren ontdekt dat er *enorme* verschillen zijn in extratjes, opleidingsmogelijkheden, etc. Soms ook van die heel faluwe verschillen als dat het ene bedrijf een 13e maand *altijd* en naar rato uit keert en een ander bedrijf enkel als de cijfers goed zijn, maar enkel als je voor een bepaalde datum in dienst was én op 1 januari nog in dienst bent.

Opleidingsbudgetten zijn vaak dramatisch, als ze al bestaan, of individueel. Ook niet zelden dat opleidingsbudgetten generiek zijn, terwijl beroepsgroepen als ICT, vaak vragen om veel hogere opleidingsbudgetten.

Studeren onder werktijd ook zoiets, soms 10%, vaak 0% en dus volledig eigen tijd.

Nu zijn studie niet-monetaire extra's niet altijd goed in geld om te zetten, maar ze vertegenwoordigen wel een waarde. Zeker studie. Dat is sterk waardevermeerderend en het vergroot als werknemer je marktwaarde, wat dan weer voordelig kan zijn bij eindejaarsgesprekken. (Immers kun je dan de dialoog aan gaan meer te verdienen, of je heil elders zoeken.)

• Rainbow
  • Niet online
sNielz123 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:52:
Het zit hem nou net wel in je secundaire voorwaarden. Pensioen, bonus, auto, vrije dagen. Het kan zo een verschil van een paar duizend euro per maand zijn.
Het formulier wat hier ontstaan is is er niet voor niks :)
Ja echt goeie toevoeging, ik geef je groot gelijk (en ook @unezra bedankt voor de uitgebreide toevoeging)! Het is dan wel jammer dat ik maar ook anderen bijv. niet echt veel weten over of begrijpen van wat voor pensioenregeling we hebben bijvoorbeeld. Dat maakt het vergelijken (met anderen hier, maar ook met een eventuele nieuwe baan) wel echt veel moeilijker.

Ik ben wel echt blij dat jullie de moeite hebben genomen deze dingen nog even te noemen... als ik nog eens op zoek ga naar een nieuwe baan, ga ik daar zeker meer op letten dan dat ik tot op heden heb gedaan!

• Eledhrim
unezra schreef op zondag 26 februari 2023 @ 14:16:
Nu zijn studie niet-monetaire extra's niet altijd goed in geld om te zetten, maar ze vertegenwoordigen wel een waarde. Zeker studie. Dat is sterk waardevermeerderend en het vergroot als werknemer je marktwaarde, wat dan weer voordelig kan zijn bij eindejaarsgesprekken. (Immers kun je dan de dialoog aan gaan meer te verdienen, of je heil elders zoeken.)
Het kan ook als een molensteen om je nek hangen heb ik van inhuur collega's gehoord. Bij sommige bedrijven moet er bij vertrek nog een deel van deze 'investering in je zelf' worden afgekocht. Als je geluk hebt doet de nieuwe werkgever dat maar ik vind dat ook wel een detail om op te letten.

• Eledhrim
Rainbow schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:18:
Het is dan wel jammer dat ik maar ook anderen bijv. niet echt veel weten over of begrijpen van wat voor pensioenregeling we hebben bijvoorbeeld.
Het is zeker een belangrijk component want als de werkgever niet of weinig bijstort zul je dat als werknemer zelf bij moeten leggen.

Uit eigen ervaring weet ik dat het erg lastig kan zijn om de juiste informatie m.b.t. je pensioen te krijgen. Ze zijn zelfs een keer mijn jaarlijkse overzicht kwijt geraakt in de post en toen konden ze mij daar geen nieuwe kopie van sturen. Er zijn wel websites zoals mijnpensioenoverzicht.nl maar daar kun je niet je factor A vinden die je nodig hebt voor het benutten van de fiscale jaarruimte.

• unezra

unezra

Eledhrim schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:39:
[...]
Het kan ook als een molensteen om je nek hangen heb ik van inhuur collega's gehoord. Bij sommige bedrijven moet er bij vertrek nog een deel van deze 'investering in je zelf' worden afgekocht. Als je geluk hebt doet de nieuwe werkgever dat maar ik vind dat ook wel een detail om op te letten.
Studieregeling is vrijwel standaard, maar geld wel *alleen* als vertrek op initiatief werknemer is. Neemt de werkgever het initiatief, vervalt enige vorm van terugbetaling.

Tegelijkertijd pleit ik er voor helemaal geen studieregelingen te hanteren, omdat het een verkeerde incentive is om te blijven. (Met alle potentiële gevolgen van dien.) Helaas zijn maar weinig bedrijven zó vooruitstrevend, dat ze én niet aan tijdelijke contracten doen (maar per definitie onbepaalde tijd) én werkelijk fatsoenlijke studieregelingen hebben (lees: onbeperkt en een deel onder werktijd) én niet doen aan studieschuld in welke vorm dan ook.

Ik hoop zelf ooit zoiets nog ergens te mogen introduceren. (Net zoals onbeperkt verlof, maar dan op de juiste manier geÏmplementeerd, dus werkelijk met de intentie *meer* verlof op te nemen dan 25 dagen per jaar en niet, zoals het nu vaak wordt toegepast, een verkapte manier om mensen *minder* verlof op te laten nemen.)

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Members only:

• rustybolt
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23-04 17:19
Ik ben zoekende naar een nieuwe baan en heb het volgende aanbod gehad:

Members only:

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
rustybolt schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:10:

***members only***
Members only:

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Frame164 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:11:
[...]

Ik ben vooral benieuwd waar iemand dan woont en werkt. Amsterdam - Maastricht is 2 uur OV om het even in perspectief te zetten.
Dat is natuurlijk wel van Centraal Station naar Centraal Station. De meeste mensen werken niet op het station zelf. De eerste en laatste stukjes van deur tot deur kosten vaak buitenproportioneel veel tijd.

Als het een trip is met de trein van anderhalf uur (Den Haag-Eindhoven bijvoorbeeld) en dan twee keer 5 minuten overstappen en 10 minuten met de bus o.i.d aan beide kanten, zit je ook aan de 2 uur.

[Voor 19% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 27-02-2023 17:40]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:01

Zenix

BOE!

Herko_ter_Horst schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:33:
[...]

Dat is natuurlijk wel van Centraal Station naar Centraal Station. De meeste mensen werken niet op het station zelf. De eerste en laatste stukjes van deur tot deur kosten vaak buitenproportioneel veel tijd.

Als het een trip is met de trein van anderhalf uur (Den Haag-Eindhoven bijvoorbeeld) en dan twee keer 5 minuten overstappen en 10 minuten met de bus o.i.d aan beide kanten, zit je ook aan de 2 uur.
Dat zie je vaak inderdaad. Ik woon in een dorp met een centraal station, en mijn werkgever zit op een industrieterrein in een grote stad met een centraal station. Dat laatste stuk kost tijd inderdaad, waardoor ik maar liefst 2,5 uur onderweg zou zijn met OV.

Mijn werkgever (Rijksoverheid) heeft daarvoor wel een redelijke regeling: Je krijgt een hogere vergoeding van 20cent per kilometer. Wanneer de reistijd van je woning naar het werk met het OV 2 uur of meer is. En als je met eigen vervoer minimaal 45 min bespaart.

Op deze manier zitten de meesten mensen in het OV.

10680Wp | Stuur DM voor Raisin of IBKR bonus

• meermarco
  • Laatst online: 07-06 08:35
Members only:

[Voor 3% gewijzigd door meermarco op 28-02-2023 10:23]

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
rustybolt schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:10:

***members only***
Members only:

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:34
unezra schreef op zondag 26 februari 2023 @ 19:43:
[...]

werkelijk fatsoenlijke studieregelingen hebben (lees: onbeperkt en een deel onder werktijd) én niet doen aan studieschuld in welke vorm dan ook.
Wat bedoel je met onbeperkt en een deel onder werktijd?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Kun je ook argumentatie geven? Nu heeft hij er nog weinig aan.

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:29
1,85% zit tegen het maximaal fiscaal toegestane percentage (1,875%). Anders zou je er gelijk IB over moeten betalen.

• farhan
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-06 21:06
Niet in de ICT maar ook leuk om te delen

Members only: title

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-06 14:12
Reguliere verhogingen per 2023 verwerkt. Nog altijd goed naar mijn zin en genoeg uitdaging met een goede beloning.

Members only:

• meermarco
Lightning89 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:52:
[...]

1,85% zit tegen het maximaal fiscaal toegestane percentage (1,875%). Anders zou je er gelijk IB over moeten betalen.
Klopt. Maar ik vind een een inleg van bijna 25.000 zoveel tov een PPI regeling. (Was circa 5000 per jaar)
Alsnog bouw je ‘maar’ 1.85 op.

• The-Wanderer
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 15:34
farhan schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:06:
Niet in de ICT maar ook leuk om te delen

***members only***
Niet verkeerd met die leeftijd en werkervaring! Hoe zien de doorgroeimogelijkheden er uit, waar zou je bijv. realistisch gezien nog naar toe kunnen groeien? Verhaal is natuurlijk altijd dat je bij de overheid wat hoger start, maar daarna wat blijft hangen.

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:29
meermarco schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:16:
[...]

Klopt. Maar ik vind een een inleg van bijna 25.000 zoveel tov een PPI regeling. (Was circa 5000 per jaar)
Alsnog bouw je ‘maar’ 1.85 op.
Dat is een redelijk goed percentage incl alle zekerheden in je middelloon regeling. Over een paar jaar heb je geen 'last' meer van een opbouwpercentage en wordt het geld gewoon in een potje gestopt met de WTP

• meermarco
Lightning89 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:32:
[...]

Dat is een redelijk goed percentage incl alle zekerheden in je middelloon regeling. Over een paar jaar heb je geen 'last' meer van een opbouwpercentage en wordt het geld gewoon in een potje gestopt met de WTP
Die 22.000 maakt het een vette pot als geheel voor 40 uur (vind ik). Al met al tevreden.

• farhan
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-06 21:06
The-Wanderer schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:29:
[...]

Niet verkeerd met die leeftijd en werkervaring! Hoe zien de doorgroeimogelijkheden er uit, waar zou je bijv. realistisch gezien nog naar toe kunnen groeien? Verhaal is natuurlijk altijd dat je bij de overheid wat hoger start, maar daarna wat blijft hangen.
Klopt dat je blijft hangen qua salaris inderdaad. Maar dat vind pas plaats in het midden/einde van je carrière (10-15 jaar werkervaring). Er zijn volgens mij nog genoeg mogelijkheden om door te stromen als projectleider/strategisch adviseur. Voorlopig zit ik hier nog prima :)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

_Piwi_ schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:18:
Reguliere verhogingen per 2023 verwerkt. Nog altijd goed naar mijn zin en genoeg uitdaging met een goede beloning.

***members only***
Verdraaid goede arbeidsvoorwaarden en ook prima pensioen. Kan niet missen waar je zit btw ;)
having said that: wel een beetje een gouden kooi als je het mij vraagt. Daar in de regio is niet zo heel veel vergelijkbaars te vinden qua banen, plus bij een commerciele partij zal het aanbod vermoedelijk een stuk minder zijn.
Maar zolang je het naar je zin hebt maakt dat niet uit natuurlijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• unezra

unezra

xminator schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:14:
[...]
Wat bedoel je met onbeperkt en een deel onder werktijd?
Letterlijk zoals ik het zeg.

Ik vind dat studiebudget onbeperkt moet zijn en bijvoorbeeld een regeling dat je 50% van je werkelijke studieuren onder werktijd mag doen. (Tegelijkertijd wel fair-use, een jaar enkel opleiding en geen werk is meestal niet heel handig, dus de beperking zou in de uren kunnen zitten. Maximaal 10% van je werktijd studietijd, bij 40 uur dus 4 uur onder werktijd, 4 uur privé en dan trainingen die binnen *die* tijd passen, maar dan wel onbeperkt. Eventueel aangevuld met meerdaagse trainingen of "gemiddeld 8 uur per week studie" op jaarbasis.)

• Caelorum
Ingewikkeld en nog steeds beperkt. Zelf een tijdje voor een bedrijf gewerkt waar het echt onbeperkt was. Alleen gelimiteerd door je eigen onderbouwing, maar aangezien het bedrijf op expertise leunde was een training of opleiding ook niet zo heel moeilijk te verantwoorden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unezra

unezra

Caelorum schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:39:
Ingewikkeld en nog steeds beperkt. Zelf een tijdje voor een bedrijf gewerkt waar het echt onbeperkt was. Alleen gelimiteerd door je eigen onderbouwing, maar aangezien het bedrijf op expertise leunde was een training of opleiding ook niet zo heel moeilijk te verantwoorden.
Dus alsnog niet onbeperkt en die managers zullen ook richtlijnen hebben. :)

Volledig onbeperkt, zowel qua studiebudget / studieuren als vakantiedagen, zullen weinig bedrijven (kunnen en durven) doen. Tegelijkertijd vind ik wel dat bedrijven *veel* genereuzer zouden moeten zijn met opleidingsmogelijkheden. Zeker binnen kennisintensieve beroepen zoals ICT.

Soms zie je dat opleidingsbudgetten een % zijn van iemands brutosalaris of domweg gekoppeld aan iemands functieschaal, wat effectief in mijn beleving averechts werkt. Juist bij lagere salariscategorieen wil je in de regel dat ze zich sneller ontwikkelen en dus eerder een hoger opleidingsbudget nodig hebben dan de hogere salariscategorieen.

Zo heb ik wel eens een percentage van 5% gehoord. Voor een IT servicedeskmedewerker is dat zo'n €1750 per jaar. Da's met 3 dagen klassikaal op... Bij een andere werkgever zag ik bij gegeven salaris, een budget van €750 per jaar, terwijl hogere salariscategorieen €2500 of €3500 (lijnmanagement, dev) - €5000 (senior management / directie) kregen. Om hogerop te komen moet je je ontwikkelen, maar daar krijg je vervolgens niet de middelen voor.

Dat gezegd hebbende, wat mij betreft zou dát wel mogen worden toegevoegd aan de template. Opleidingsbudget, mogelijkheden en studiemogelijkheden onder werktijd. Voor veel mensen érg relevant en marktwaardeverhogend.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
unezra schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 07:51:
Zo heb ik wel eens een percentage van 5% gehoord. Voor een IT servicedeskmedewerker is dat zo'n €1750 per jaar. Da's met 3 dagen klassikaal op...
Maar speelt hier ook niet mee dat volwassenonderwijs in Nederland belachelijk duur is; zelfs vergeleken met instellingscollegegeld? En als het nou kwalitatief goed was, maar meestal is er geen enkele diepgang, en wordt er bij de beoordeling voor gezorgd dat iedereen slaagt (want dat heeft de baas immers graag).

Als ik een werkgever in de ICT zou zijn, waar echt alle kennis gratis op het internet te vinden is, zou ik het eerlijk gezegd verdacht vinden als een werknemer meer dan 100 euro aan opleiding wilde uitgeven. Zelfstandig kennis kunnen vergaren is immers een belangrijk onderdeel van je baan. Als je daar een cursus voor nodig hebt ben je misschien niet geschikt.

Maar eerlijk gezegd denk ik dat je weer een fascinerend spinoff-topic hebt aangeboord dat wellicht een eigen thread waard is, maar hier absoluut niet thuishoort.

• unezra

unezra

CVTTPD2DQ schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:32:
[...]
Maar speelt hier ook niet mee dat volwassenonderwijs in Nederland belachelijk duur is; zelfs vergeleken met instellingscollegegeld? En als het nou kwalitatief goed was, maar meestal is er geen enkele diepgang, en wordt er bij de beoordeling voor gezorgd dat iedereen slaagt (want dat heeft de baas immers graag).
(Korte reactie want terechte opmerking over offtopic, zie beneden.)

Ik denk dat het niveau en prijs/prestatie vooral heel wisselend is.
Als ik een werkgever in de ICT zou zijn, waar echt alle kennis gratis op het internet te vinden is, zou ik het eerlijk gezegd verdacht vinden als een werknemer meer dan 100 euro aan opleiding wilde uitgeven. Zelfstandig kennis kunnen vergaren is immers een belangrijk onderdeel van je baan. Als je daar een cursus voor nodig hebt ben je misschien niet geschikt.
In mijn beleving is voor veel kennis (óók technisch), formele opleiding noodzakelijk. Niet noodzakeljkerwijs klassikaal, wel formeel, met zinvol studiemateriaal, examens, etc.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat je weer een fascinerend spinoff-topic hebt aangeboord dat wellicht een eigen thread waard is, maar hier absoluut niet thuishoort.
Eens. Zoals gezegd denk ik dat het goed zou zijn als opleidingsbudget en mogelijkheden aan de template toegevoegd zouden worden, maar verder hoort deze discussie idd niet hier thuis.

@miicker Idee?

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
unezra schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:52:
[...]

(Korte reactie want terechte opmerking over offtopic, zie beneden.)

Ik denk dat het niveau en prijs/prestatie vooral heel wisselend is.

[...]

In mijn beleving is voor veel kennis (óók technisch), formele opleiding noodzakelijk. Niet noodzakeljkerwijs klassikaal, wel formeel, met zinvol studiemateriaal, examens, etc.

[...]

Eens. Zoals gezegd denk ik dat het goed zou zijn als opleidingsbudget en mogelijkheden aan de template toegevoegd zouden worden, maar verder hoort deze discussie idd niet hier thuis.

@miicker Idee?
Zonder iets te hebben gelezen: zoals eerder gezegd, ik doe niets meer met dit topic, dus neem vooral initiatief in het maken van een nieuw deel en pas aan hoe jullie het nu willen hebben :)

Of bespreek het met een van de mede-topicstarters.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• unezra

unezra

miicker schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:04:
[...]
Zonder iets te hebben gelezen: zoals eerder gezegd, ik doe niets meer met dit topic, dus neem vooral initiatief in het maken van een nieuw deel en pas aan hoe jullie het nu willen hebben :)

Of bespreek het met een van de mede-topicstarters.
Ah. :) Verwarring alom, gezien je nog als TS in de TS staat.
@JvS @True Zie suggestie over toevoegen studiebudget en mogelijkheden aan de template. Is dat iets?

Pagina: 1 ... 162 ... 171 Laatste

Let op:
De TS is geüpdate: voor het posten van lijstjes graag het nieuwe format gebruiken.

Dit topic is bedoeld om arbeidsvoorwaarden in relatie tot functie, werkzaamheden en achtergronden te delen.

Beperk vragen en bijbehorende reacties tot:
* redelijkheid van de arbeidsvoorwaarden gegeven het profiel
* verduidelijking van de arbeidsvoorwaarden en/of het profiel
Geen discussies! Daarvoor zijn andere topics.

Reageer je voor de 2e maal kort achter elkaar dan ben je waarschijnlijk offtopic aan het discussieren http://gathering.tweakers.net/global/smileys/wink.gif
Idem bij gebruik van ~~~~~~~[offtopic] tags.

Uiteraard is hier ook het verbod op werving (in de breedste zin van het woord) van toepassing.

Laatste puntje:
Kloon-accounts zijn niet toegestaan. Meen je dat je een reden hebt waarom deze regel niet voor jou zou hoeven gelden, neem dan vooraf contact op met een moderator, dan kunnen we kijken wat we kunnen doen.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee