Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-08 20:49
Gisteren zei ik inhoudelijks niks te kunnen bijdragen, maar dat kan ik wel. Als toevoeging op wat @The Eagle en @leonard_nl (en nog meer) al hebben aangehaald, is denk ik 75k wel optimistisch.

Mijn vrouw heeft haar PhD in biomedicals en imaging om specifiek te zijn. Stuk data, preparing, analyseren etc.

Ze werkt nu in biomed. Maken complexe analyse machines voor ziekenhuizen. Ze zit op het snijvlak van dit alles met IT. Software kant dus.

Aanbieding van een (wat ik al vrij royaal vond) pakket is rond de 52-54k. Niks mis mee imo.

Starten op 75k is denk ik een utopie, vooral door wat is aangehaald: de academische wereld is best wel een bubbel en je hebt vast echt wel skills die waardevol zijn, maar manoeuvreren in de industrie is gewoon wat anders. De komende 6 maanden zullen uitwijzen hoe goed je hierin bent, en daarna zul je naar mijn inziens sneller stappen maken. @ZenMonkey

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
GHengeveld schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:26:
[...]

Ik laat me graag voorrekenen wat ik misloop t.o.v. in loondienst werken. Ja dat is appels en peren, maar doe eens een poging? Ik heb het dus niet over wat ik misloop t.o.v. een "echte freelancer".
Maar dat ben je toch? Het enige verschil is dat je stock options erbij hebt. Je hebt wat extra dingen zoals een laptop, bureau etc, maar voor 40-50 euro per uur extra zou ik dat graag zelf regelen (ik doe het nu ook). Krijg een beetje het idee dat het de kraaltjes zijn welke ondekkingsreizigers vroeger voor goud verruilden.

1 van mijn opdrachtgevers geeft ook de optie om een laptop, bureau en spullen van te krijgen. Ik wil alleen graag een macbook en geen windows etc en dan hoef ik niet eens geld er op toe te leggen bij deze opdrachtgever. Maar alsnog als ik daardoor een minder tarief zou kunnen rekenen, met 40-50 euro per uur extra heb ik dat er zo uit.

Als jij 3-4 weken vrij neemt, krijg je die maand dan die 3-4 weken betaald?

[ Voor 45% gewijzigd door init6 op 11-08-2022 17:36 ]

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
init6 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 17:28:
Als jij 3-4 weken vrij neemt, krijg je die maand dan die 3-4 weken betaald?
Of 3-4 maanden ziek bent..

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:45
Nou ja ik vroeg het vooral omdat ik dacht dat dit soort constructies vaak via een Nederlandse entiteit gaat. Dus je werkgever betaalt een Nederlandse BV en daar ben je dan formeel in dienst en daar krijg je dan een netto salaris van.

Nu geef je zelf al aan dat zowel je werkgever als jij zelf het als een dienstverband opvat. Ga er ook maar vanuit dat de Belasting dit ook als een verkapt dienstverband opvat. Geen idee wat voor consequenties dat heeft als ze een keer gaan vragen stellen. Ze kunnen in elk geval je werkgever er niet op aanspreken.

Voor de rest: prima salaris lijkt mij :)

[ Voor 3% gewijzigd door Kalentum op 11-08-2022 18:16 ]

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:31
jap85 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:08:
Ook maar een keer tijd om wat te delen.

***members only***

Ik zit nu 3 jaar bij m'n huidige werkgever en ben tevreden met m'n salaris. Wel overweeg ik om te gaan ZZP'en omdat ik weinig binding met m'n werkgever heb, heb weinig NL collega's en de collega's die ik heb zie ik alleen soms in irrelevante teams calls. Verder zit ik altijd voltijd voor langere tijd bij een klant op een project (vaak meerdere jaren). Zinvolle hard skill training heb ik al jaren niet meer gehad en heb ik ook niet echt meer nodig (leer alle technische zaken on the job en kan zelf ook bij blijven door ontwikkelingen te volgen). Dus ik denk dat er voor mij meer nadelen dan voordelen zijn om voor een bedrijf te werken.

Dat en meer vrijheid (mogelijkheid tot langere vakanties etc) en de uitstekende arbeidsmarkt maakt dat ik de stap naar ZZP wil maken.
Ik moet ook maar eens overstappen naar SAP 8)7 dat is prima verdienen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

crimby schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:05:
[...]

Ik moet ook maar eens overstappen naar SAP 8)7 dat is prima verdienen!
Als je een ton wilt verdienen hoeft je niet perse naar SAP. Bij elk van de volgende partijen kan je met gemak een ton verdienen als medior/senior.

Accenture, Arista, AWS, Booking, Cisco, Dell, Deloitte, Google, HP, Microsoft, Oracle, Salesforce, SAP of VMWare.

En dat zijn nog zo maar de clubs die ik zo uit mijn hoofd kan opnoemen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• ZenMonkey
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 00:35
@leonard_nl & @Phyrozi nog geen voorstel gehad! Wordt denk ik toch volgende week, hou jullie op de hoogte.

Durf eigenlijk nu eventjes niet al teveel over verwachtingen te zeggen, je weet nooit wie er mee leest.
Maar 75k is ook zeker niet mijn verwachting, ik vroeg me hardop af: met welk salaris kunnen ze nog steeds een aardige cent op mij verdienen met risico dekking en alles meegenomen.

Ik had trouwens al een semi aanbod binnen van een andere kleine consultancy met eerste indicatie 55-60k totaal package (dus incl alle vormen van salaris en reisbudget).

En ik heb jullie allemaal gehoord over de ervaring die niet aan zou sluiten want academische wereld is andere omgeving. Heeft iemand van wie dit zegt zelf ook een phd gedaan? Of waar is dat op gebaseerd? Wat ik van vrienden en ex collega's heb gehoord die ook de switch naar data consultancy hebben gemaakt was het helemaal niet zo. Zelf heb ik ook voor mijn PhD 2 jaar in het bedrijfsleven gewerkt en heb niet het idee dat de soft skills nou echt zo anders waren. Mensen blijven gewoon mensen en ervaring van samen werken op de werkvloer komt altijd van pas. Ja de cultuur is totaal anders maar dat heeft er vooral te maken met werkdruk (hoger in academisch milieu) perfectionisme (belachelijk hoog tot in den treure in academisch milieu) en dat er andere doelen zijn (papers & grants vs geld). Denk niet dat ik er heel veel last van zal hebben om dat van me af te schudden!

Dus ben benieuwd waar jullie het nou vandaan halen! Wel weet ik dat sommige PhDs niet zo goed sociaal onderlegd zijn en een groot deel komt met een halve burnout uit z'n PhD. Misschien dat een deel daarom niet goed overkomt en dat het daarom maar uitgelegd wordt als: deze moet nog wennen aan de nieuwe omgeving.

Ik zeg niet dat jullie ongelijk hebben, ik moet het nog meemaken! Maar ik zie nu (nog) niet in waarom jaren ervaring met uit data inzicht genereren, resultaten communiceren aan allerlei soorten publiek, relevante coding, project management, samen werken in een team, stakeholder management en nog veel meer niet relevant zou zijn puur omdat het op een academische afdeling is!

Wat ik wel snap is dat allerlei vakinhoudelijke kennis van mijn vorige baan niet relevant meer is voor deze baan, maar dat spreekt voor zich.

• Phyrozi
@ZenMonkey misschien morgen nog!

Persoonlijk zei ik niks over soft skills, maar over dat het manoeuvreren in een industrie bedrijf - mits aanzienlijk in omvang - wel is, en dat kan dusdanig verschillen. Nog wel een paar punten, maar ik denk dat dat wel goed komt.

Mijn ervaring is gebaseerd op mijn vrouw en goede vrienden met PhD's.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:15
True schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:26:
Wettelijk gezien mogen de salarissen niet lager zijn in detacheringsverbanden.
Huh? Kun je dat uitleggen?

• Vriesdoos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-12-2023
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 32
• Opleiding: HBO ICT - Bedrijfskundige Informatica
• Werkervaring: ~5 jaar
• (Woon) Locatie: Regio Noord-Limburg

2. Wat doe je:
• Functie: Systeembeheerder
• Werkgever/branche: MSP
• (Werk) Locatie(s): Regio Noord-Limburg & on-site consultancy regionale klanten
• Aantal vakantiedagen: 28
• Gewerkte uren/week: 40
• Reistijd: 30-45 minuten
• Werkdruk: Afwisselend; tendens naar medium tot hoog. Kan veranderen als ik verder ingewerkt ben.

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): €3900
• Vakantiegeld: €3744 (bruto)
• Bonus, toeslagen, etc: Maandsalaris, afhankelijk van targets
• Dertiende/veertiende maand: nvt
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €50544

+ lease auto budget 650€, inclusief tankpas NL + internationaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonard_nl
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-02 19:31
ZenMonkey schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:52:
@leonard_nl & @Phyrozi nog geen voorstel gehad! Wordt denk ik toch volgende week, hou jullie op de hoogte.

Durf eigenlijk nu eventjes niet al teveel over verwachtingen te zeggen, je weet nooit wie er mee leest.
Maar 75k is ook zeker niet mijn verwachting, ik vroeg me hardop af: met welk salaris kunnen ze nog steeds een aardige cent op mij verdienen met risico dekking en alles meegenomen.

Ik had trouwens al een semi aanbod binnen van een andere kleine consultancy met eerste indicatie 55-60k totaal package (dus incl alle vormen van salaris en reisbudget).

En ik heb jullie allemaal gehoord over de ervaring die niet aan zou sluiten want academische wereld is andere omgeving. Heeft iemand van wie dit zegt zelf ook een phd gedaan? Of waar is dat op gebaseerd? Wat ik van vrienden en ex collega's heb gehoord die ook de switch naar data consultancy hebben gemaakt was het helemaal niet zo. Zelf heb ik ook voor mijn PhD 2 jaar in het bedrijfsleven gewerkt en heb niet het idee dat de soft skills nou echt zo anders waren. Mensen blijven gewoon mensen en ervaring van samen werken op de werkvloer komt altijd van pas. Ja de cultuur is totaal anders maar dat heeft er vooral te maken met werkdruk (hoger in academisch milieu) perfectionisme (belachelijk hoog tot in den treure in academisch milieu) en dat er andere doelen zijn (papers & grants vs geld). Denk niet dat ik er heel veel last van zal hebben om dat van me af te schudden!

Dus ben benieuwd waar jullie het nou vandaan halen! Wel weet ik dat sommige PhDs niet zo goed sociaal onderlegd zijn en een groot deel komt met een halve burnout uit z'n PhD. Misschien dat een deel daarom niet goed overkomt en dat het daarom maar uitgelegd wordt als: deze moet nog wennen aan de nieuwe omgeving.

Ik zeg niet dat jullie ongelijk hebben, ik moet het nog meemaken! Maar ik zie nu (nog) niet in waarom jaren ervaring met uit data inzicht genereren, resultaten communiceren aan allerlei soorten publiek, relevante coding, project management, samen werken in een team, stakeholder management en nog veel meer niet relevant zou zijn puur omdat het op een academische afdeling is!

Wat ik wel snap is dat allerlei vakinhoudelijke kennis van mijn vorige baan niet relevant meer is voor deze baan, maar dat spreekt voor zich.
Ik heb de academische wereld gewoon jarenlang van binnen meegemaakt en veel vrienden, oud-collega's en kennissen werken er nog steeds. En hoewel de werkdruk bij een PhD-er misschien hoog is: je bent niet de enige met een hoge werkdruk.

Nogmaals: je hebt misschien de eerste 2 stappen richting de top van de olympus gezet in een wereld waar ook hard gewerkt wordt, maar er zijn zat sectoren waar de werkdruk gillend hoog is. En als ik je tekst zo lees lijkt het alsof je denkt dat je het nu een stuk rustiger gaat krijgen. Dat hoop ik voor je.

Ga maar eens aan de bak als verpleegkundige op een afdeling die structureel sterk onderbezet is, waar personeelsverloop hoog is en dan nog een pandemie uitbreekt. Of ga eens in het PO of VO voor de klas staan.

Maar je mag het van me aannemen, het hoeft niet: je komt uit een vrij naar binnen gerichte cocon. Die heeft ook zijn nadelen, maar biedt ook wel veel begrip en gelijkgestemden. Slagen in A is geen garantie voor slagen of gemak in B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:10
Ik zie weinig tekenbonussen voorbij komen. Worden die nog wel gegeven in Nederland? Zelf geven wij een tekenbonus in de vorm van RSU’s, afhankelijk van kennis en ervaring ligt dit tussen de 15-40K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Ja zeker, het gaat om: 'Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs' specifiek artikel 8: https://wetten.overheid.n...z=2020-01-01&g=2020-01-01

Die stelt dat je als intermediair minimaal hetzelfde salaris moet krijgen als iemand die bij de opdrachtgever vast in dienst is.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03:36
Long time lurker hier. Ik heb in mijn carrière maar 2 werkgevers gehad waarvan ik nu ruim 6 jaar bij mijn huidige werkgever zit, als ik google mag geloven zit ik als project manager qua salaris vrij hoog in de schaal waar het bij mijn werkgever intern nog op medior schaal zit. De bedoeling is dat ik per 1 januari senior wordt met een salarisverhoging van 15.000 bruto pj.

Nu willen mijn partner en ik terug verhuizen naar de randstad en dit leek mij een mooie kans om mijn vleugels eens te spreiden om te zoeken naar een andere werkgever maar qua salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden is het zeer moeilijk om er vooruit op te gaan. Ik zit dus vast in de spreekwoordelijke "gouden kooi"

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-09 21:31
Bobo221 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:41:
Long time lurker hier. Ik heb in mijn carrière maar 2 werkgevers gehad waarvan ik nu ruim 6 jaar bij mijn huidige werkgever zit, als ik google mag geloven zit ik als project manager qua salaris vrij hoog in de schaal waar het bij mijn werkgever intern nog op medior schaal zit. De bedoeling is dat ik per 1 januari senior wordt met een salarisverhoging van 15.000 bruto pj.

Nu willen mijn partner en ik terug verhuizen naar de randstad en dit leek mij een mooie kans om mijn vleugels eens te spreiden om te zoeken naar een andere werkgever maar qua salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden is het zeer moeilijk om er vooruit op te gaan. Ik zit dus vast in de spreekwoordelijke "gouden kooi"

***members only***
Daarnaast zijn de kosten in de randstad veel hoger, wonen/restaurants/brandstof (over de grens tanken). Om er niet op achteruit te gaan moet je toch minimaal 10/15% omhoog om dat te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:59
Orangelights23 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 07:26:
Ik zie weinig tekenbonussen voorbij komen. Worden die nog wel gegeven in Nederland? [...]
Tekenbonussen niet gezien, maar wel genoeg wervingsbonussen. Dus als je leads of daadwerkelijk toekomstige collega's aandraagt. Daar wordt ook wel eens "misbruik" van gemaakt en zo de bonus gedeeld met de nieuwe collega.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorbit
  • Laatst online: 06-05-2024
Bobo221 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:41:

***members only***
Bij bijvoorbeeld netwerkbeheerder zijn er ook PM rollen met een salaris tot 6k en een extra keuze budget van 18% jaarsalaris (vergelijkbaar met je bonus).
Het is een andere branch, maar ik denk dat het prima mogelijk is om een vergelijkbare functie te vinden binnen de randstad.

Ik zou eens solliciteren in je eigen branch en kijken wat mogelijk is.

PS; ik zie dat je een bonus en een 13e maand hebt. Dat samen een hoop extra. zal je bij de (semi) overheid niet snel zien.

[ Voor 5% gewijzigd door jorbit op 12-08-2022 10:13 ]

SolarEdge 6270Wp (4290 Oost, 1980 West) | Amersfoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Laatst online: 01:15
True schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:21:
Ja zeker, het gaat om: 'Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs' specifiek artikel 8: https://wetten.overheid.n...z=2020-01-01&g=2020-01-01

Die stelt dat je als intermediair minimaal hetzelfde salaris moet krijgen als iemand die bij de opdrachtgever vast in dienst is.
Dus al die mensen die meer willen gaan verdienen als ze vast in dienst komen bij de opdrachtgever, overtreden strict genomen de wet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-09 13:31
Ik zie weinig tekenbonussen voorbij komen. Worden die nog wel gegeven in Nederland? Zelf geven wij een tekenbonus in de vorm van RSU’s, afhankelijk van kennis en ervaring ligt dit tussen de 15-40K.
Bij ons krijg je nog wel RSU bonus als je begint (toen ik begon was het $12k weet niet hoeveel het nu is), maar dat is een amerikaans bedrijf.
ZenMonkey schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:52:

Volgens mij zegt niemand hier dat de ervaring en skills vanuit je PhD hebt ontwikkelt niet relevant zijn en ook zeker niet dat je PhD geen waarde heeft.
Waar de meesten van ons het volgens mij vandaan halen is persoonlijke ervaring in de echte wereld. Als ik voor mezelf spreek dan zie ik waar mensen met een PhD zonder veel werkervaring bij ons instromen. En dat is eigenlijk bij alle afdelingen (TechSupport, R&D, veldfuncties) zo rond niveau 2 van de 5. Als jij het inderdaad laat zien en jezelf bewijst zijn er voldoende mogelijkheden om relatief snel door te groeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:31:
[...]

Dus al die mensen die meer willen gaan verdienen als ze vast in dienst komen bij de opdrachtgever, overtreden strict genomen de wet?
Nee de werkgevers (detacheringsbureau's om ze zo maar even te noemen) overtreden deze wet als iemand in dienst bij de opdrachtgever voor dezelfde functie meer betaald krijgt dan de interim medewerker.

edit: deze wet is er o.a. voor dat werkgevers niet hun hele personeelsbestand als interim inhuren (via een consultancy-/detachering-/uitzendbureau) zodat ze dan goedkopere krachten hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door True op 12-08-2022 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

n0pe schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:50:
[...]

Daarnaast zijn de kosten in de randstad veel hoger, wonen/restaurants/brandstof (over de grens tanken). Om er niet op achteruit te gaan moet je toch minimaal 10/15% omhoog om dat te compenseren.
Wij zijn uit de Randstad naar het zuiden verhuist en kan dit inderdaad bevestigen. We hielden ineens geld over aan het eind van de maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of jullie werkgever overweegt inflatie compensatie toe te passen en hoeveel.

[ Voor 3% gewijzigd door Tristan op 12-08-2022 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:08
Tristan schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:55:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of jullie werkgever overweegt inflatie compensatie toe te passen en hoeveel.
In België is dat verplicht en automatisch ;)
In de privé sector meestal jaarlijks of per kwartaal, afhankelijk van je CAO/sector.
Afgelopen januari was het 3,6 % geloof ik, volgende nieuwjaar nog eens 8,2 % er bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

phobosdeimos schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:14:
[...]

In België is dat verplicht en automatisch ;)
In de privé sector meestal jaarlijks of per kwartaal, afhankelijk van je CAO/sector.
Afgelopen januari was het 3,6 % geloof ik, volgende nieuwjaar nog eens 8,2 % er bij.
Niet iedereen valt onder een CAO. In de IT is dat helemaal niet zo gebruikelijk (in NL tenminste).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Laatst online: 22:33
Tristan schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:55:
Mijn werkgever, een kleinere detacheerder, overweegt een 8 - 10% correctie door te voeren aan het einde van het jaar. Wel onder voorwaarde dat alles doorberekend kan worden naar de klanten (lees: uurtarief omhoog)

Ik zie het wel

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
JackBol schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:28:
[...]

Niet iedereen valt onder een CAO. In de IT is dat helemaal niet zo gebruikelijk (in NL tenminste).
Het gaat hier ook over België. In Nederland kennen we voor zover ik weet geen automatische indexering op basis van CPI, ook niet in CAO's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-09 18:23
De software partijen stoppen deze er regelmatig nog wel bij. Een tekenbonus heb ik bij 1 voorgaande werkgever ontvangen, RSUs bij 3 (daar kwam eerder genoemde tekenbonus nog bij). Onder de streep hoeft het van mij niet zo. Een tekenbonus neem je niet cumulatief mee (dat weten zij uiteraard ook), dus tenzij ik van te voren al weet dat ik er niet lang ga blijven, handel ik liever door zodat ie in het vaste component wordt verwerkt. RSUs zijn eigenlijk nog lastiger. Je bent gebonden aan het succes van de werkgever, maar dat ben ik zelf sowieso al op basis van de bonus (75-25 split). Met RSUs wordt die verhouding eerder 50-50. Uiteraard kun je dan nog stellen dat het in tech de afgelopen 2-3 jaar goed rendement heeft opgeleverd, maar dat is sowieso makkelijk gezegd, omdat je dan nu zou reflecteren op resultaten uit 't verleden, terwijl je eigenlijk zo goed als in iedere tech-stock geld had kunnen stoppen en je had hetzelfde resultaat gehad.

Twilio, Shopify, BigCommerce, Salesforce, Adobe, Cisco, Booking, Gitlab. Verder passen bedrijven als een HubSpot, Qualtrics, VMware, Zoom, Snowflake (en zo kan ik nog wel even door gaan, maar ik heb geen zin 100 screenshots te gaan maken) allemaal in dit rijtje. Had je je geld zelf in een tech fonds gestopt in dezelfde periode, dan had je hetzelfde resultaat gehad.

Ik acht het relevant wanneer je nog kunt profiteren van een series A/B/..., maar daarna is het toch in de meeste gevallen zo dat je beter meer geld kunt ontvangen in salaris om het zelf daarna zelf te gaan beleggen i.p.v. 3 keer afhankelijk te zijn van je huidige werkgever (salaris, bonus en ook nog eens aandelen), zeker bij de Nederlandse hoeveelheden RSUs die je veelal tegenkomt. In de VS zie je toch al snel dat ook bij de eerder genoemde namen een Amerikaanse collega met dezelfde functie een factor 5 a 10x zoveel RSUs bij het pakket krijgt. Hier in Nederland is het al snel niet meer dan een verkapte bonus.

[ Voor 3% gewijzigd door Paprika op 12-08-2022 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Laatst online: 21:20
True schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:04:
[...]

Nee de werkgevers (detacheringsbureau's om ze zo maar even te noemen) overtreden deze wet als iemand in dienst bij de opdrachtgever voor dezelfde functie meer betaald krijgt dan de interim medewerker.
Hoe gaat je dat controleren? De salarisstrook van de ingehuurde werknemer vergelijken met die van zijn interne collega? En hoe doe je dat dan met pensioen, leaseauto en vrijedagen? Ik heb er nog nooit van gehoord en heb bij al een aantal bedrijven gedetacheerd gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Paprika schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:59:
[...]

De software partijen stoppen deze er regelmatig nog wel bij. Een tekenbonus heb ik bij 1 voorgaande werkgever ontvangen, RSUs bij 3 (daar kwam eerder genoemde tekenbonus nog bij). Onder de streep hoeft het van mij niet zo. Een tekenbonus neem je niet cumulatief mee (dat weten zij uiteraard ook), dus tenzij ik van te voren al weet dat ik er niet lang ga blijven, handel ik liever door zodat ie in het vaste component wordt verwerkt. RSUs zijn eigenlijk nog lastiger. Je bent gebonden aan het succes van de werkgever, maar dat ben ik zelf sowieso al op basis van de bonus (75-25 split). Met RSUs wordt die verhouding eerder 50-50. Uiteraard kun je dan nog stellen dat het in tech de afgelopen 2-3 jaar goed rendement heeft opgeleverd, maar dat is sowieso makkelijk gezegd, omdat je dan nu zou reflecteren op resultaten uit 't verleden, terwijl je eigenlijk zo goed als in iedere tech-stock geld had kunnen stoppen en je had hetzelfde resultaat gehad.

Twilio, Shopify, BigCommerce, Salesforce, Adobe, Cisco, Booking, Gitlab. Verder passen bedrijven als een HubSpot, Qualtrics, VMware, Zoom, Snowflake (en zo kan ik nog wel even door gaan, maar ik heb geen zin 100 screenshots te gaan maken) allemaal in dit rijtje. Had je je geld zelf in een tech fonds gestopt in dezelfde periode, dan had je hetzelfde resultaat gehad.

Ik acht het relevant wanneer je nog kunt profiteren van een series A/B/..., maar daarna is het toch in de meeste gevallen zo dat je beter meer geld kunt ontvangen in salaris om het zelf daarna zelf te gaan beleggen i.p.v. 3 keer afhankelijk te zijn van je huidige werkgever (salaris, bonus en ook nog eens aandelen), zeker bij de Nederlandse hoeveelheden RSUs die je veelal tegenkomt. In de VS zie je toch al snel dat ook bij de eerder genoemde namen een Amerikaanse collega met dezelfde functie een factor 5 a 10x zoveel RSUs bij het pakket krijgt. Hier in Nederland is het al snel niet meer dan een verkapte bonus.
RSUs is geen tekenbonus maar een retentiebonus. Als jij de komende 4 jaar elk jaar 20k aan bonus ontvangt, ben je meer gebaat om bij je werkgever te blijven.

Al moet ik zeggen dat ik onlangs ben overgestapt en mijn nieuwe werkgever een screenshot van mijn uitstaande unvested RSUs en openstaande commissie heb gegeven en ze deze gewoon 1:1 met hun eigen RSUs hebben verrekend. Dus als retentie werkt het maar beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
JackBol schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:17:
[...]
RSUs is geen tekenbonus maar een retentiebonus. Als jij de komende 4 jaar elk jaar 20k aan bonus ontvangt, ben je meer gebaat om bij je werkgever te blijven.
Je kunt ook gewoon 20K meer salaris bieden. Dan blijven mensen ook wel (als het op geld aankomt), alleen heb je er door de Nederlands regelgeving meer aan dan RSUs (hypotheek, pensioen, verhoogt weer je percentage gebaseerde bonus etc).
JackBol schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:17:
[...]
Al moet ik zeggen dat ik onlangs ben overgestapt en mijn nieuwe werkgever een screenshot van mijn uitstaande unvested RSUs en openstaande commissie heb gegeven en ze deze gewoon 1:1 met hun eigen RSUs hebben verrekend. Dus als retentie werkt het maar beperkt.
En tja, dit gebeurt inderdaad ook. Een tekenbonus is daarin minder relevant, immers heb je die al ontvangen. Dan heb ik uiteraard liever RSUs of nog liever meer salaris.

[ Voor 6% gewijzigd door Paprika op 12-08-2022 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Paprika schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:20:
[...]

Je kunt ook gewoon 20K meer salaris bieden. Dan blijven mensen ook wel (als het op geld aankomt), alleen heb je er door de Nederlands regelgeving meer aan dan RSUs (hypotheek, pensioen, verhoogt weer je percentage gebaseerde bonus etc).
RSUs en salaris hebben zeker niet hetzelfde effect. Die binding komt niet uit de waarde, maar uit het feit dat je moet blijven voordat het vest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paprika
JackBol schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:23:
[...]
RSUs en salaris hebben zeker niet hetzelfde effect. Die binding komt niet uit de waarde, maar uit het feit dat je moet blijven voordat het vest.
De huidige werkgever betaalt 100K en 25K aan RSUs over een periode van 4 jaar. Je hebt 1 vesting gehad, dus er zit nog 18,75K te vesten. De toekomstige werkgever biedt 125K. Dan zijn die RSUs totaal niet meer relevant, want voordat je je vesting hebt, heeft de nieuwe werkgever je al meer betaald in bruto salaris.

Bij Amerikaanse aantallen RSUs (100K+ annual) is het potentieel relevant, maar voor de veel voorkomende 5-15K aan jaarlijks vestende RSUs die je bij NL contracten ziet kun je dit makkelijk compenseren door gewoon goed te onderhandelen. Desnoods vraag je een tekenbonus zodat je de aankomende vesting eruit haalt en het hogere salaris compenseert de rest. Dan heeft die tekenbonus ook direct een toepassing :+.

[ Voor 24% gewijzigd door Paprika op 12-08-2022 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:31
ZenMonkey schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:47:
Net gehoord dat ik deze week een aanbod ga krijgen. In anticipatie van de onderhandelingen vraag ik me af of ik dit kan vragen:

Ik verwacht eigenlijk een stuk lager bod, volgens mij proberen ze dat gewoon. Vooral omdat ik ze weten dat ik vanuit PhD laag salaris gewend ben. Maargoed ik wil net als iedereen een eerlijk aandeel van het tarief dat de klant voor mij betaalt.

Zal het even updaten zodra aanbod binnen is!
Op basis van de bovenstaande beperkte informatie zou ik tussen 55.000 en 60.000 verwachten als jaarsalaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
jongetje schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:09:
[...]

Hoe gaat je dat controleren? De salarisstrook van de ingehuurde werknemer vergelijken met die van zijn interne collega? En hoe doe je dat dan met pensioen, leaseauto en vrijedagen? Ik heb er nog nooit van gehoord en heb bij al een aantal bedrijven gedetacheerd gezeten.
Hoe je het gaat controleren is aan jou. Als je bij bijv. het rijk gedetacheerd zit is dat meestal niet zo'n issue om dat te controleren. Pensioen en leaseauto worden niet genoemd in de WAADI. Vakantie (vrije dagen c.q. verlof) wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:19

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Zullen we weer ontopic gaan? Dank u

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:45
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 32
• Opleiding: MBO, aangevuld met relevante opleiding.
• Werkervaring: 7 jaar relevant
• (Woon) Locatie: Randstad

2. Wat doe je:
• Functie: Inkoper
• Werkgever/branche: Techniek
• Aantal vakantiedagen: 38 (vakantie+adv)
• Reistijd: 20 minuten
• Werkdruk: Periodes hoog, verder gemiddeld.

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 4811,00
• Vakantiegeld: € 4618,56
• Bonus, toeslagen, etc:
• Dertiende/veertiende maand:
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 62.350,56

4. Secundaire arbeidsvoorwaarden en package:
• Overige:
19 ct. reiskostenvergoeding per km
Pensioensregeling is middelloon, werkgeversdeel is 53,7%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

ZenMonkey schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:47:
Net gehoord dat ik deze week een aanbod ga krijgen. In anticipatie van de onderhandelingen vraag ik me af of ik dit kan vragen:

***members only***

Ik verwacht eigenlijk een stuk lager bod, volgens mij proberen ze dat gewoon. Vooral omdat ik ze weten dat ik vanuit PhD laag salaris gewend ben. Maargoed ik wil net als iedereen een eerlijk aandeel van het tarief dat de klant voor mij betaalt.

Zal het even updaten zodra aanbod binnen is!
Ik zou die kans heel laag schatten, consulting heeft over het algemeen in Nederland niet al te beste salarissen afgezonderd van MMB. Wil je starten tussen de 70k en 80k dan zal je bij een startup of één van de internationale tech bedrijven moeten aanschuiven. Ik weet uit de ervaring dat zo rond de 80k een startsalaris is voor de consulting branch van Microsoft in Nederland voor verse afgestudeerden. De gerenommeerde tech bedrijven in Nederland geven dat bij lange na niet.

In Nederland liggen de salarissen relatief laag voor tech en data science. De uitzonderingen zijn unicorn startups, hyperscalers, big tech en HFTs en daarbij concurreer je voor banen op wereldniveau. Ik zou je verwachtingen aanpassen op de Nederlandse markt. Als startende consultant in data science met PhD mag je heel erg "blij" zijn met 60K als je de lease auto daarbij telt, maar zo net boven de 50K is de norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllanBrek
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:29
Ik zie het wel voorbij komen, alles van 10.000 to 125.000 dollar voor 4 jaar.
Net zoals de eerste 3 maanden 100% uitkering van je bonus.

[ Voor 4% gewijzigd door AllanBrek op 13-08-2022 19:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psvunited
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-09 13:29
Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door psvunited op 14-08-2022 00:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toeter1145
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 26-08 19:46
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 39
• Opleiding: HBO Bedrijfskundige informatica
• Werkervaring: 11 jaar relevante werkervaring bij hetzelfde bedrijf
• (Woon) Locatie: Zuid-Holland

2. Wat doe je:
• Functie: Systeembeheer
• Werkgever/branche: MKB
• (Werk) Locatie(s): Zuid-Holland
• Aantal vakantiedagen: 20
• Reistijd: 15 minuten
• Werkdruk: Gemiddeld

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 3600
• Vakantiegeld: € 3465 (per jaar)
• Bonus, toeslagen, etc: € 0
• Dertiende/veertiende maand: € 0
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 46785

• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: € 0
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: Eigen beheer
• Mobiliteit per jaar: € 0
• Overige: Ik heb een leaseauto (Nissan Qasqhai), hier rij ik ook privé mee. Benzine wordt betaald door de werkgever. Heb ook een laptop die ik voornamelijk voor werk gebruik. Telefoon iPhone en abonnement worden ook betaald.
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 0

Beetje achtergrondinformatie:

Ik werk als systeembeheerder al 11 jaar voor hetzelfde bedrijf. Het is een klein bedrijf (ik ben de enige werknemer) en als mijn werkgever in het buitenland zit neem ik de zaken waar in Nederland. We bedienen voornamelijk het MKB op gebied van servers, cloud, netwerk, werkplekbeheer etc.

Nu ben ik in onderhandeling over mijn salaris, maar ik heb geen idee of ik hoog zit, laag of gemiddeld. Wat denken jullie ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasmoors
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-07 12:34
Toeter1145 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:15:
1. Wie ben je:

2. Wat doe je:

3. Wat verdien je:

• Overige: Ik heb een leaseauto (Nissan Qasqhai), hier rij ik ook privé mee. Benzine wordt betaald door de werkgever. Heb ook een laptop die ik voornamelijk voor werk gebruik. Telefoon iPhone en abonnement worden ook betaald.

Ik werk als systeembeheerder al 11 jaar voor hetzelfde bedrijf. Het is een klein bedrijf (ik ben de enige werknemer) en als mijn werkgever in het buitenland zit neem ik de zaken waar in Nederland. We bedienen voornamelijk het MKB op gebied van servers, cloud, netwerk, werkplekbeheer etc.

Nu ben ik in onderhandeling over mijn salaris, maar ik heb geen idee of ik hoog zit, laag of gemiddeld. Wat denken jullie ervan?
De leaseauto is wel van de zaak? Ik vraag het omdat je bij mobiliteit op €0 hebt gezet. De bijdrage voor het pensioen is ook niet duidelijk. Het salaris vind ik een beetje aan de lage kant. Als de auto volledig vergoed wordt dan is 500 erbij wel minimaal, zo niet dan 1000 denk ik zo. Qua pensioen zou 50% inleg door werkgever ook fair zijn. Ook de 20 vakantiedagen zijn voor de branche erg mager. Aan de andere kant is werkplezier ook onbetaalbaar natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

1. Wie ben je:

2. Wat doe je:

3. Wat verdien je:

Je verdient ongeveer even veel als ik (lease auto niet meegeteld, die heb ik geen), maar je bent een dikke 10 jaar ouder dan ik en hebt een HBO opleiding afgerond.

Ik zou in jouw situatie toch zeker rond de 4300-4800 bruto per maand willen zitten, zeker gezien je erg veel verantwoordelijkheid draagt en 11 jaar ervaring hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jongetje
Oon schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:32:
[...]
Ik zou in jouw situatie toch zeker rond de 4300-4800 bruto per maand willen zitten, zeker gezien je erg veel verantwoordelijkheid draagt en 11 jaar ervaring hebt.
Ik vind voor een systeembeheerder bijna 5k wel erg hoog, zeker met een leasewagen in het pakket. Ook al heeft hij HBO, de functie verandert er niet mee...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toeter1145
thomasmoors schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:27:
[...]

De leaseauto is wel van de zaak? Ik vraag het omdat je bij mobiliteit op €0 hebt gezet. De bijdrage voor het pensioen is ook niet duidelijk. Het salaris vind ik een beetje aan de lage kant. Als de auto volledig vergoed wordt dan is 500 erbij wel minimaal, zo niet dan 1000 denk ik zo. Qua pensioen zou 50% inleg door werkgever ook fair zijn. Ook de 20 vakantiedagen zijn voor de branche erg mager. Aan de andere kant is werkplezier ook onbetaalbaar natuurlijk.
Dank voor jullie reacties! De auto is wel van de zaak. Hier betaal ik alleen bijtelling over. Voor de rest wordt alles betaald. Ik krijg geen enkele bijdrage voor m'n pensioen. Hier zou ik eigenlijk zelf voor moeten sparen. Maar om eerlijk te zijn is daar tot nu toe nog niks van gekomen. :F

Met het werkplezier zit het zeker goed. Maar ik krijg ook het idee dat er wel 500,- bij zou mogen. Ik opereer vrijwel zelfstandig, onderhoud klantcontacten, adviseer, los op etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorbit
  • Laatst online: 06-05-2024
Wordt je niet onrustig van het feit dat je nog helemaal geen pensioen hebt opgebouwd? Als je dit werk de rest van je leven doet, moet je later rondkomen van alleen een AOW.

Met het huidige salaris lijkt het mij lastig om ook nog te sparen voor je pensioen.
Een verhoging zou ik dus eerst richting je pensioen stoppen dan wel in eigen beheer.

SolarEdge 6270Wp (4290 Oost, 1980 West) | Amersfoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:45

Mr Pingu

Professioneel Prutser

jorbit schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:53:
Wordt je niet onrustig van het feit dat je nog helemaal geen pensioen hebt opgebouwd? Als je dit werk de rest van je leven doet, moet je later rondkomen van alleen een AOW.

Met het huidige salaris lijkt het mij lastig om ook nog te sparen voor je pensioen.
Een verhoging zou ik dus eerst richting je pensioen stoppen dan wel in eigen beheer.
Ik zou toch wel rap voor je pensioen gaan sparen, al dan niet zelf;
https://www.wijzeringeldz...-sparen-voor-je-pensioen/

Met deze tool kan je uitrekenen hoeveel je «moet» inleggen. AOW is vandaag de dag 1000 per maand. Met jouw leeftijd/geboortedatum moet je werken tot je 69e, en wil je dus 2500 in pensioen + aow ontvangen moet je vanaf nu dus eigenlijk al 321 euries per maand inleggen ;)

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-09 19:34
Toeter1145 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:29:
[...]

Dank voor jullie reacties! De auto is wel van de zaak. Hier betaal ik alleen bijtelling over. Voor de rest wordt alles betaald. Ik krijg geen enkele bijdrage voor m'n pensioen. Hier zou ik eigenlijk zelf voor moeten sparen. Maar om eerlijk te zijn is daar tot nu toe nog niks van gekomen. :F

Met het werkplezier zit het zeker goed. Maar ik krijg ook het idee dat er wel 500,- bij zou mogen. Ik opereer vrijwel zelfstandig, onderhoud klantcontacten, adviseer, los op etc.
Voor een beter beeld is het wel gebruikelijk je mobiliteitsbudget bij je package op te tellen. Dat je bijtelling betaalt bij privégebruik is logisch, maar geen onderdeel van je beloning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toeter1145
Dat ik nog geen pensioen heb opgebouwd geeft me zeker een onrustig gevoel. Dit is ook een onderwerp in de onderhandelingen.

Handige rekentool!

Heb niet echt een mobiliteitsbudget, geloof ik. Rij in een auto van de zaak, hoef geen benzine te betalen en om de vijf jaar kan ik een andere uitzoeken. Of begrijp ik iets verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18-09 11:03
Toeter1145 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:06:
Heb niet echt een mobiliteitsbudget, geloof ik. Rij in een auto van de zaak, hoef geen benzine te betalen en om de vijf jaar kan ik een andere uitzoeken. Of begrijp ik iets verkeerd?
Die auto kost je werkgever geld. Dat is ook een stukje beloning.
De vraag is: voor welk budget mag je een auto leasen? Wat mag deze op maand- of jaarbasis kosten? (Je mag vast niet ongelimiteerd kiezen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toeter1145
Mijre schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:10:
[...]

Die auto kost je werkgever geld. Dat is ook een stukje beloning.
De vraag is: voor welk budget mag je een auto leasen? Wat mag deze op maand- of jaarbasis kosten? (Je mag vast niet ongelimiteerd kiezen.)
De auto die ik nu rijd is 25000,-. Dus rond dat bedrag mag ik om de 5 jaar iets uitzoeken. Hebben hier verder niet echt iets over afgesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:14
Toeter1145 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:29:
[...]

De auto die ik nu rijd is 25000,-. Dus rond dat bedrag mag ik om de 5 jaar iets uitzoeken. Hebben hier verder niet echt iets over afgesproken.
Een Qashqai voor 25000? Waar kan ik die bestellen?

20 vakantiedagen is overigens wel echt heel mager als je het mij vraagt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Laatst online: 22:33
nooberke schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 22:05:
[...]

Ik vermoed een truuk met exc btw. Dat bespaart al lekker

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daivdav11
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-09 14:33
1. Wie ben je:

2. Wat doe je:

3. Wat verdien je:

Als ik jou was zou ik lekker bij de overheid een baan als systeembeheerder zoeken. Goed pensioen en met een beetje geluk 38 vakantiedagen, tegen een iets hoger loon (4000 voor 36 uur) moet wel mogelijk zijn (compenseert voor verlies auto). Daarnaast zelf nog wat voor je pensioen sparen. Just my 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:31
[...]

20 vakantiedagen is het absolute minimum, dus in die zin mager, ja. Maar maakt dat heel veel uit? Je zou in principe ook onbetaald verlof kunnen nemen, om het gebrek aan vakantiedagen te compenseren.

Mocht de keuze zijn tussen:
  • Optie 1: salaris van 3500 euro per maand met 25 vakantiedagen per jaar
  • Optie 2: salaris van 3600 euro per maand met 20 vakantiedagen per jaar
dan is optie 2 de betere keuze, toch? Want als ik het goed heb ben je, zelfs al zou je 5 dagen onbetaald verlof opnemen per jaar, onder de streep nog steeds beter uit qua totaalpakket.

Uiteraard is weinig vakantiedagen gecombineerd met een laag salaris geen geweldige combinatie :P Maar weinig vakantiedagen op zich hoeft geen big deal te zijn (alhoewel het in de praktijk vaak wel een teken is).

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 14:21
Je werkt voor klanten en je bent de enige werknemer?
Jouw "baas" sluit contracten af en jij voert het werk uit? Doe je zelf ook iets op dat gebied of is het slechts uitvoerend?
Wat gebeurt er als jij ziek bent of op vakantie? Op wie val jij terug als je een bepaald probleem niet kan oplossen?

Geen pensioen, weinig vakantiedagen, je salaris is ook niet heel hoog, geen bonus of 13e maand..

Vraag me ook echt af wie er klant wordt bij een bedrijf met maar 1 persoon in dienst. Moet ik dan denken aan bijvoorbeeld basisscholen of een kleine bibliotheek?

In deze markt zou ik echt passen voor zo'n baan en iets anders zoeken. Zoals hierboven gezegd zit je bij de overheid al een stuk beter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:40
Hahn schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 23:15:
[...]

20 vakantiedagen is het absolute minimum, dus in die zin mager, ja. Maar maakt dat heel veel uit? Je zou in principe ook onbetaald verlof kunnen nemen, om het gebrek aan vakantiedagen te compenseren.

dan is optie 2 de betere keuze, toch? Want als ik het goed heb ben je, zelfs al zou je 5 dagen onbetaald verlof opnemen per jaar, onder de streep nog steeds beter uit qua totaalpakket.

Uiteraard is weinig vakantiedagen gecombineerd met een laag salaris geen geweldige combinatie :P Maar weinig vakantiedagen op zich hoeft geen big deal te zijn (alhoewel het in de praktijk vaak wel een teken is).
Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Als jij onbetaald verlof neemt stopt jouw salaris, opbouw van vakantie dagen, pensioen opbouw en als ik me niet vergis zijn de verzekeringen die jouw werkgever voor je afsluit ook tijdelijk "op pauze" (dat laatste weet ik niet zeker).

100 euro per maand, 1200 euro bruto extra verdienen (- het salaris wat je die 5 dagen dus niet verdiend) en dan dus 5 (+ gemiste opbouw) vakantiedagen inleveren. Dan kies ik voor de 3500 met 5 extra dagen. Bovendien heb je recht op toegekende vakantiedagen. Onbetaald verlof is aan de werkgever om die toe te kennen of af te wijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 14:46
Hahn schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 23:15:
[...]

In het geval van externe consultants is optie 2 vooral erg interessant voor de werkgever. Die harkt namelijk 5 extra dagtarieven binnen op jaarbasis, wat in ieder geval een stuk meer zal zijn dan 1300 bruto. Ik geloof niet dat ik de mijne zo gek krijg me voor 100€/maand 5 dagen op jaarbasis te geven.

En dat inderdaad nog afgezien van de door @-Casper aangehaalde punten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:01
Members only:

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
-Casper schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:19:
[...]

Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Als jij onbetaald verlof neemt stopt jouw salaris, opbouw van vakantie dagen, pensioen opbouw en als ik me niet vergis zijn de verzekeringen die jouw werkgever voor je afsluit ook tijdelijk "op pauze" (dat laatste weet ik niet zeker).

100 euro per maand, 1200 euro bruto extra verdienen (- het salaris wat je die 5 dagen dus niet verdiend) en dan dus 5 (+ gemiste opbouw) vakantiedagen inleveren. Dan kies ik voor de 3500 met 5 extra dagen. Bovendien heb je recht op toegekende vakantiedagen. Onbetaald verlof is aan de werkgever om die toe te kennen of af te wijzen.
Natuurlijk stopt je salaris voor die 5 onbetaald-verlof-dagen, daarom heet het onbetaald verlof. En inderdaad, voor die 5 dagen bouw je dan ook geen pensioen op. Toch denk ik dat je al heel snel quitte speelt, zo niet beter uit zou zijn met optie 2, want €100 per maand meer is €1200 bruto per jaar. 5 vakantiedagen zijn grofweg €900 bruto waard.

Maar ik zie graag een (grove) berekening van wanneer het pas interessant zou zijn. Het was namelijk een oprechte interessevraag, of ik niet iets groots over het hoofd zag :)

Dat de werkgever het onbetaald verlof zou kunnen afwijzen is een goed punt, daar had ik nog niet aan gedacht.

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 16-08-2022 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

GHengeveld schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:01:
[...]

Oh jawel hoor, ik ben in het verleden freelancer geweest en heb lange tijd als consultant gewerkt. Ik zou meer kunnen verdienen, maar niet met het werk wat ik leuk vind. Ik zie het als een volwaardig dienstverband, en zo behandeld mijn werkgever het ook.
Dat is natuurlijk leuk, dat het zo gezien wordt, maar in de praktijk heb je daar natuurlijk geen barst aan. Als je in een langdurig ziektetraject terecht komt sta je voor je het weet op de stoep. Zonder doorbetaling van loon, zonder transitievergoeding en zonder recht op WW. Je maakt omzet, je krijgt geen salaris.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Laatst online: 20:40
Hahn schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:30:
[...]

Natuurlijk stopt je salaris voor die 5 onbetaald-verlof-dagen, daarom heet het onbetaald verlof. En inderdaad, voor die 5 dagen bouw je dan ook geen pensioen op. Toch denk ik dat je al heel snel quitte speelt, zo niet beter uit zou zijn met optie 2, want €100 per maand meer is €1200 bruto per jaar. 5 vakantiedagen zijn grofweg €900 bruto waard.

Maar ik zie graag een (grove) berekening van wanneer het pas interessant zou zijn. Het was namelijk een oprechte interessevraag, of ik niet iets groots over het hoofd zag :)

Dat de werkgever het onbetaald verlof zou kunnen afwijzen is een goed punt, daar had ik nog niet aan gedacht.
Ik ben niet goed thuis in de materie, maar is het niet dat je in feite 755 euro (wat je ong netto overhoudt van die 1200 bruto) afweegt tegen de 5 dagen vakantie (die je idd voor ong 900 euro zou kunnen kopen), plus het feit dat je dan recht hebt op de vakantiedagen, pensioen opbouwt, geen verlies op je 20 dagen vakantie opbouw hebt en de zekerheid dat als er iets gebeurd tijdens je verlof je nog steeds binnen de bedrijfsverzekeringen valt?

Ik denk dat je financieel in eerste instantie er niet zoveel van merkt, maar je werkgever moet uberhaupt onbetaald verlof toestaan (wat absoluut niet per definitie het geval is) en je moet vervolgens zelf ook maar eens erom gaan vragen. Je moet vaak een heel proces in met HR om dat goedgekeurd te krijgen terwijl je normale dagen alleen maar bij je manager hoeft te checken (en die mag ze eigenlijk alleen afkeuren als er een "zwaarwegend bedrijfsbelang" is dat in gevaar zou komen door jouw afwezigheid).

Als je niet gesteld bent op je vakantie kan ik snappen dat iemand voor meer salaris kiest, maar als je wel van plan bent om structureel die extra dagen te pakken dan is mijn advies; bespaar jezelf de moeite, neem wat minder salaris en zorg dat die dagen gewoon in je secundaire voorwaarden zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carepolice
  • Laatst online: 23:30
Members only:

“Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Je vakantiedagen zijn wel heerlijk, maar sluit je functie aan bij je hbo? Dit wordt mij niet helemaal duidelijk. Het zou jammer zijn als je functie onder je kunnen is en je op termijn toch wat anders wilt zoeken en je lastig wat kunt vinden omdat je er te lang niets mee gedaan hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carepolice
True schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:17:
[...]

Je vakantiedagen zijn wel heerlijk, maar sluit je functie aan bij je hbo? Dit wordt mij niet helemaal duidelijk. Het zou jammer zijn als je functie onder je kunnen is en je op termijn toch wat anders wilt zoeken en je lastig wat kunt vinden omdat je er te lang niets mee gedaan hebt.
Deels wel, deels niet. HBO met pijn en moeite afgerond (net binnen de 10 jaar _/-\o_ ). Ben liever praktisch bezig dan hele dagen op kantoor. Het herinrichten van processen passen wel bij HBO denk ik. Ook doe ik ambulant wat administratiewerk en diverse klussen voor alles en iedereen. Juist de afwisseling bevalt mij goed!
Voorlopig nog gelukkig dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toeter1145
[...]

Was mij nog niet opgevallen, maar op mijn loonstroken staat nog het aankoopbedrag (en kenteken) van mijn oude auto. Ik rijd nu deze auto al een half jaar, maar betaal nog evenveel bijtelling. Dus mijn werkgever legt daar wat bij of er is iets raars.
sNielz123 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 00:18:
Je werkt voor klanten en je bent de enige werknemer?
Jouw "baas" sluit contracten af en jij voert het werk uit? Doe je zelf ook iets op dat gebied of is het slechts uitvoerend?
Wat gebeurt er als jij ziek bent of op vakantie? Op wie val jij terug als je een bepaald probleem niet kan oplossen?

Geen pensioen, weinig vakantiedagen, je salaris is ook niet heel hoog, geen bonus of 13e maand..

Vraag me ook echt af wie er klant wordt bij een bedrijf met maar 1 persoon in dienst. Moet ik dan denken aan bijvoorbeeld basisscholen of een kleine bibliotheek?

In deze markt zou ik echt passen voor zo'n baan en iets anders zoeken. Zoals hierboven gezegd zit je bij de overheid al een stuk beter.
Klopt. Ik werk voor klanten en ik ben de enige werknemer. We werken niet veel op contractbasis, het is meer uurtje factuurtje. Ik ben voornamelijk op pad om bij klanten werkzaamheden uit te voeren, onderhoud, storingen oplossen of iets nieuws installeren. Als ik ziek ben of op vakantie, dan zal mijn werkgever wat harder moeten lopen. Er zijn weinig problemen die we niet zelf kunnen oplossen.

Ons klantenbestand is heel divers, denk aan autobedrijven, tandartspraktijken, installatiebedrijven, advocatenkantoren, van alles en nog wat. Het zijn veelal kleine, niet heel ingewikkelde systemen. Dit is goed te doen met z'n tweeën.

Ik ga onderhandelen met mijn werkgever en wellicht ander werk zoeken. Onderwijs lijkt mij ook aantrekkelijk. Leuk werk (vind ik) en veel vakantiedagen. Pensioen etc. goed geregeld. Bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turambar
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:45
Je zegt bij gewerkte uren "Effectief 45-50 uur per week" en bij werkdruk "Laag / normaal".

Als dit structureel is, dan zou ik de werkdruk niet laag noemen. Is dit je eigen keuze om extra overwerk uitbetaald te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carepolice
turambar schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:19:
[...]

Je zegt bij gewerkte uren "Effectief 45-50 uur per week" en bij werkdruk "Laag / normaal".

Als dit structureel is, dan zou ik de werkdruk niet laag noemen. Is dit je eigen keuze om extra overwerk uitbetaald te krijgen?
Het is structureel, maar ik kies er zelf voor. Daarnaast is een deel van mijn werkzaamheden niet gebonden aan een strakke deadline, het is dus niet zo dat ik meer werk omdat taak "x" voor een bepaalde datum af moet. Ik kan er voor kiezen om van 07.00 tot 16.00 te werken en dan weer vrolijk huiswaarts te gaan. Echter, ik mag graag werken en ga dus met plezier wat langer door. Sterker, ik hobby nog wat bij in de horeca waar ik ook zo'n 20 à 30 uur per week zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-09 19:34
Toeter1145 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:40:
[...]

Was mij nog niet opgevallen, maar op mijn loonstroken staat nog het aankoopbedrag (en kenteken) van mijn oude auto. Ik rijd nu deze auto al een half jaar, maar betaal nog evenveel bijtelling. Dus mijn werkgever legt daar wat bij of er is iets raars.
Ik zou er niet op rekenen dat je werkgever jouw privé-bijtelling deels bekostigt. Gezien je 'net' een nieuwe auto hebt en het vermelde bedrag én het kenteken kloppen met de oude auto, klinkt het eerder als een fout in de administratie; nieuwe auto (en fiscale waarde) nog niet (overal) correct opgevoerd.

[ Voor 11% gewijzigd door wheel op 16-08-2022 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG
  • Laatst online: 18-09 07:15

HSG

Daivdav11 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 23:08:
[...]

Als ik jou was zou ik lekker bij de overheid een baan als systeembeheerder zoeken. Goed pensioen en met een beetje geluk 38 vakantiedagen, tegen een iets hoger loon (4000 voor 36 uur) moet wel mogelijk zijn (compenseert voor verlies auto). Daarnaast zelf nog wat voor je pensioen sparen. Just my 2 cents.
De overheid zal zeker beter zijn dan wat hij nu krijgt. Hij verliest zijn auto maar als hij meer dan 4 uur zakelijk moet reizen kan hij gewoon een hotelovernachting aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonard_nl
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-02 19:31
Schrijf je ook al je overuren?
Want anders heb je een slechte deal te pakken.

En brand je niet op als je 70 a 80 uur per week maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
leonard_nl schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:05:
[...]

Ik heb de post van carepolice 3 keer doorgelezen, maar ik zie geen 70-80 uur genoemd worden? Alleen 'Effectief 45-50 uur'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carepolice
leonard_nl schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:05:
[...]

Overuren worden gewoon betaald/ tijd voor tijd/ tijd voor materiaal.
Heb vooralsnog veel plezier aan wat ik doe, dus zie geen reden om te minderen.
Hahn schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:08:
[...]

Ik heb de post van carepolice 3 keer doorgelezen, maar ik zie geen 70-80 uur genoemd worden? Alleen 'Effectief 45-50 uur'.
Ik hobby ernaast nog wat bij in de horeca ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
carepolice schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:15:
[...]

Overuren worden gewoon betaald/ tijd voor tijd/ tijd voor materiaal.
Heb vooralsnog veel plezier aan wat ik doe, dus zie geen reden om te minderen.

[...]

Pfoe richting de 70 uur per week, je moet het maar kunnen! Als je ook nog 7 uur slaapt heb je 7 uur gemiddeld over voor andere dingen, wel echt aan de lage kant. Anderzijds is het wel een teken van tevredenheid als je het volhoudt dan doe je echt iets waar je goed in bent en je je plezier uit haalt d:)b Let je wel een beetje op jezelf dat je jezelf niet overwerkt? Wettelijk mag het eigenlijk niet eens ;)

[ Voor 7% gewijzigd door BarendBotje op 16-08-2022 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
carepolice schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:15:
[...]

Aah, dat stond een paar posts verderop, dat had ik gemist :P
True schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:17:
[...]

Je vakantiedagen zijn wel heerlijk
Z'n contract is 38 uur en hij werkt er 40(+), dus hij heeft gewoon 25 dagen + 13 ATV, maar je reactie klinkt alsof hij buitensporig veel vakantiedagen zou krijgen? Of bedoel je alleen maar dat 38 vakantiedagen hebben lekker is? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Update t.o.v. begin 2021

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike040
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-07 15:58
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 30
• Opleiding: vanuit het VWO naar HBO ICT Media Design gegaan en deze afgerond
• Werkervaring: 5,5 jaar werkzaam, begonnen als front-end developer (1,5 jr) en vervolgens bij mijn huidige werkgever terecht gekomen.
• (Woon) Locatie: Eindhoven

2. Wat doe je:
• Functie: Medior Engineer -> Technische applicatiebeheerder TOPdesk
• Werkgever/branche: ICT-dienstverlening
• (Werk) Locatie(s): 3 dagen thuis / 2 op kantoor
• Aantal vakantiedagen: 26
• Reistijd: 15 min fietsen
• Werkdruk: aantal taken is zeer hoog, maar zitten vaak niet hele harde deadlines aan.

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 3525
• Vakantiegeld: 8%
• Bonus, toeslagen, etc: €0
• Dertiende/veertiende maand: 13e maand afhankelijk van bedrijfsresultaten (laatste 3 jaar wel gehaald).
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €45.684,-

• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: 8% van jaarsalaris minus een vast deel van +-14.800
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: Geen idee, verdiep me te weinig daarin, zit iig bij Zwitserleven, maar dat
• Mobiliteit per jaar: €8,13 netto reiskostenvergoeding woon-werk
• Overige: Internetvergoeding á 35,- netto pm. Thuiswerkvergoeding a 21 netto pm.

• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): +- 770 euro per jaar excl. pensioenbijdrage WG (volgens mij zo'n 2460 per jaar)

Mijn situatie:
Begin dit jaar medior geworden en moeten 'vechten' om een financiele beloning daarvoor te krijgen.
We zaten toen in een team met 3 technische beheerders, waarvan 1 in opleiding (heeft er zo'n jaar of anderhalf gezeten), en één functionele man.
De technische man in opleiding ging in februari opzoek naar een andere uitdaging.
Recent is een ervaren (goed bevriende) collega vertrokken (die had het meeste ervaring) waardoor ik momenteel de enige ben binnen het bedrijf met de technische kennis over de TOPdesk omgeving en bijbehorende koppelingen.

Heb nu 2 collega's in mijn team zitten. Collega 1 de eerder genoemde functionele man, daarnaast een soort product owner, en doet dus veel functionele zaken (denk daarbij aan afstemmingen met klanten / Servicemanagers over de functionele wensen), werkt al 40 jaar voor het bedrijf en gaat volgende zomer met pensioen.
Collega 2 zit sinds het begin dit jaar bij het team en is overgeheveld van onze servicedesk. Heeft nog geen relevante technische ervaring, en was eigenlijk de vervanger van de man in opleiding.

Door het wegvallen van de 2 andere technische mannen is er een hoge werkdruk ontstaan, waarbij de 'nieuweling' nog wel wat stappen heeft te zetten, voordat hij volledige technische koppelingen kan gaan maken (is hem niet kwalijk te nemen, krijgt er ook niet goed de tijd voor om er lekker in te duiken).

Positieve punten zijn de relatieve vrijheid; als ik een bezichtiging gepland heb staan voor een woning, kan ik 'gewoon' er even tussenuit piepen, zolang ik het mijn teamleden laat weten. Daarnaast wordt er niet zo 'op mijn vingers gekeken'. Hoef ik niet te bakkeleien met klanten over de uren (vond ik echt verschrikkelijk in mijn vorige werk). De potentiële mogelijkheden tot doorgroei (ik ben zeer benieuwd wie ze als vervanger gaan vragen voor de 'product owner' rol, volgende zomer).

Maar mede door de extreem opgelopen drukte, het wegvallen van een collega waar ik goed mee op kon schieten, de one-point-of-error situatie die er nu is ontstaan, en het toekomstige pensioen van die functionele man, het moeten 'vechten' voor een salarisverhoging (waaruit ik dus een stukje waardering mis), ben ik recent meer om mij heen gaan kijken.

Maar was dus benieuwd of ik het nou echt zo slecht had / meer waardering mag verwachten, of dat ik wat 'verwend' ben geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trixi
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-09 10:40
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 27
• Opleiding: MBO applicatie ontwikkelaar niveau 4, 1 jaar HBO ICT & Business
• Werkervaring: 2 jaar relevante werkervaring bij hetzelfde bedrijf
• (Woon) Locatie: Noord-Brabant

2. Wat doe je:
• Functie: IT Service Desk Officer
• Werkgever/branche: Financiële sector
• (Werk) Locatie(s): Eindhoven
• Reistijd: 25 minuten

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 2975
• Vakantiegeld: € 2752 (per jaar)
• Bonus, toeslagen, etc: € 405 (maandelijks)
• Dertiende/veertiende maand: € 2975
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 46287

• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: Onbekend, zou ik moeten uitzoeken
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: Onbekend, zou ik moeten uitzoeken
• Overige: Certificering en curcussen kunnen op kosten van de zaak worden gedaan
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 46287

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Trixi schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 19:43:

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 2975
• Vakantiegeld: € 2752 (per jaar)
• Bonus, toeslagen, etc: € 405 (maandelijks)
• Dertiende/veertiende maand: € 2975 + maandelijkse bonus van € 405
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 46692
Het scheelt niet heel veel, maar je zegt:
12x 2975 + 2752 + 12 x 405 + 2975, wat bij mij in totaal €46.287 maakt, geen €46.692 :P

En je bonus heb je los al benoemd en is verder geen 13e/14e maand, dus ik zou je bonus de tweede keer weglaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trixi
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-09 10:40
Hahn schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 19:59:
[...]

Het scheelt niet heel veel, maar je zegt:
12x 2975 + 2752 + 12 x 405 + 2975, wat bij mij in totaal €46.287 maakt, geen €46.692 :P

En je bonus heb je los al benoemd en is verder geen 13e/14e maand, dus ik zou je bonus de tweede keer weglaten :)
Je hebt inderdaad gelijk, heb het zojuist aangepast :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xelfer
  • Niet online
Mike040 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:07:
Maar mede door de extreem opgelopen drukte, het wegvallen van een collega waar ik goed mee op kon schieten, de one-point-of-error situatie die er nu is ontstaan, en het toekomstige pensioen van die functionele man, het moeten 'vechten' voor een salarisverhoging (waaruit ik dus een stukje waardering mis), ben ik recent meer om mij heen gaan kijken.

Maar was dus benieuwd of ik het nou echt zo slecht had / meer waardering mag verwachten, of dat ik wat 'verwend' ben geraakt.
Jouw financiële package springt er in positieve zin niet bovenuit. Het feit dat je hebt moeten vechten om een financiële compensatie geeft mij ook het gevoel dat je ieder jaar zal moeten vechten om een financiële compensatie.

Een vriend van mij heeft 8 jaar lang bij dezelfde werkgever gezeten en ieder jaar was het vechten om een kleine salarisverhoging (en dat binnen WO geschoolde IT consulting). Toen hij uiteindelijk ging shoppen had hij de werkgevers die een salarisverhoging van tussen de 50% en 100% boden voor het uitkiezen. Bij het indienen van zijn ontslag kon hij wel opeens een flinke salarisverhoging krijgen......

Als ik jouw verhaal zo lees dan klinkt het alsof de werkgever jouw team en werkzaamheden niet genoeg op waarde in schat om de problemen op te lossen. Of dat ze het wel proberen maar niet in staat zijn om een goede oplossing te vinden.

Ik denk dat het voor jouw eigen carrière geen kwaad kan om te gaan shoppen. Het is een werknemers markt en wie weet vind je wel een werkgever die op alle vlakken een verbetering biedt.

[ Voor 19% gewijzigd door xelfer op 17-08-2022 09:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DHV
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 11:59

DHV

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-09 18:25
Is er dan niet meer kans dat de werknemer een andere baan zoekt als de inflatiecorrectie heel weinig is?
Bij ons krijg je elk jaar een periodiek omhoog en dat is iets van 2-3 %. Zie hier veel mensen vertrekken om elders te werken. Alleen weet ik niet of dit door salaris komt of een 'andere uitdaging'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xelfer
  • Niet online
Binnen de zakelijke dienstverlening zou je de overhead juist heel laag moeten houden en zou je verwachten dat salariskosten en andere personeelsgerelateerde kosten de grootste kostenposten zijn. Aan de andere kant zijn de medewerkers ook de personen die het geld opleveren. Geen medewerker = geen uurtje factuurtje richting de klant.

De budgetten om nieuwe mensen aan te nemen zijn vaak groter dan de budgetten om bestaande mensen te belonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-09 11:52
Members only:

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02:45
Waarom zou dat niet kunnen? Ze kunnen de inflatiekosten ook gewoon doorrekenen in de prijs, dus waarom zou je dat als werknemer niet doen? In België is het zelfs bij wet bepaald.

• Hahn
Pizza_Boom schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 00:01:
[...]
Waarom zou dat niet kunnen? Ze kunnen de inflatiekosten ook gewoon doorrekenen in de prijs, dus waarom zou je dat als werknemer niet doen? In België is het zelfs bij wet bepaald.
Het kan wel, maar als élke werkgever inflatiecorrectie gaat doen, en daardoor zijn diensten en producten duurder moet maken (ergo, hogere inflatie, want alles wordt duurder), dan houdt onder de streep niemand er daadwerkelijk wat aan over, en zit je in een vicieuze cirkel.

Verwijderd

Pizza_Boom schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 00:01:
[...]
Dat is sowieso de vraag of de werkgever aan de klant alles kan doorreken. Het is erg sectorafhankelijk. In de dienstensector, waar arbeid de grootste kostenpost is.. Is al heel anders dan de tuinbouwsector.

Ik kan me voorstellen dat de werknemers van een aluminiumfabriek (die nu stilstaan en de medewerkers duimen aan het draaien zijn) weinig succes gaan hebben bij de vraag naar volledige inflatiecorrectie.

Dat systeem in België heeft voordelen, maar ook een extreem risico dat je concurrentiepositie zwaar onderuit haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:59
Hahn schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 00:09:
[...]

Het kan wel, maar als élke werkgever inflatiecorrectie gaat doen, en daardoor zijn diensten en producten duurder moet maken (ergo, hogere inflatie, want alles wordt duurder), dan houdt onder de streep niemand er daadwerkelijk wat aan over, en zit je in een vicieuze cirkel.
Alleen voor binnenlandse producten. Buitenlandse producten worden relatief goedkoper, zolang de wisselkoers intact blijft. En met andere Eurolanden is dat dat dus altijd zo.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Mike040 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:07:
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 30
• Opleiding: vanuit het VWO naar HBO ICT Media Design gegaan en deze afgerond
• Werkervaring: 5,5 jaar werkzaam, begonnen als front-end developer (1,5 jr) en vervolgens bij mijn huidige werkgever terecht gekomen.
• (Woon) Locatie: Eindhoven

2. Wat doe je:
• Functie: Medior Engineer -> Technische applicatiebeheerder TOPdesk
• Werkgever/branche: ICT-dienstverlening
• (Werk) Locatie(s): 3 dagen thuis / 2 op kantoor
• Reistijd: 15 min fietsen
• Werkdruk: aantal taken is zeer hoog, maar zitten vaak niet hele harde deadlines aan.

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 3525
• Vakantiegeld: 8%
• Bonus, toeslagen, etc: €0
• Dertiende/veertiende maand: 13e maand afhankelijk van bedrijfsresultaten (laatste 3 jaar wel gehaald).
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €45.684,-

• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: 8% van jaarsalaris minus een vast deel van +-14.800
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: Geen idee, verdiep me te weinig daarin, zit iig bij Zwitserleven, maar dat
• Mobiliteit per jaar: €8,13 netto reiskostenvergoeding woon-werk
• Overige: Internetvergoeding á 35,- netto pm. Thuiswerkvergoeding a 21 netto pm.

• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): +- 770 euro per jaar excl. pensioenbijdrage WG (volgens mij zo'n 2460 per jaar)
Door geen generalist te zijn (front-end) maar een specialist (TOPdesk) snijd je jezelf wat in de vingers denk ik. Ik zou serieus overwegen gewoon React te gaan leren (waarmee je veel meer werk kan vinden), goed HTML en CSS onder de knie te krijgen, en te solliciteren op werk wat: A. meer betaalt; en B. meer toekomstperspectief biedt.

TOPdesk kennis is (volgens mij, I may be wrong) minder makkelijk mee te nemen naar werk waar ze geen TOPdesk gebruiken. Met React (of Vue, of Angular, etc.) kennis is dat veel makkelijker.
Mijn situatie:
Begin dit jaar medior geworden en moeten 'vechten' om een financiele beloning daarvoor te krijgen.
Ja, loyaliteit loont nooit. Je krijgt gewoon net als ieder ander je standaard matige salarisverhoging, en als je dat afzet tegen de inflatie de afgelopen 2 jaar ben je er mogelijk nog op achteruit gegaan.
We zaten toen in een team met 3 technische beheerders, waarvan 1 in opleiding (heeft er zo'n jaar of anderhalf gezeten), en één functionele man.
De technische man in opleiding ging in februari opzoek naar een andere uitdaging.
Recent is een ervaren (goed bevriende) collega vertrokken (die had het meeste ervaring) waardoor ik momenteel de enige ben binnen het bedrijf met de technische kennis over de TOPdesk omgeving en bijbehorende koppelingen.
Dat is extreem slechte bedrijfsvoering en dat komt uit onwetendheid van je werkgever én gierigheid.

Jij hoort jezelf voor te bereiden om ander werk te gaan zoeken. Met toekomstige werkgevers deel je nooit je huidige salaris, en zet je minimaal +40% hoger in dan waar je nu op zit.
Heb nu 2 collega's in mijn team zitten. Collega 1 de eerder genoemde functionele man, daarnaast een soort product owner, en doet dus veel functionele zaken (denk daarbij aan afstemmingen met klanten / Servicemanagers over de functionele wensen), werkt al 40 jaar voor het bedrijf en gaat volgende zomer met pensioen.
Collega 2 zit sinds het begin dit jaar bij het team en is overgeheveld van onze servicedesk. Heeft nog geen relevante technische ervaring, en was eigenlijk de vervanger van de man in opleiding.
Mannetjes schuiven in plaats van nieuw personeel aannemen en behouden. Typerend voor een lui bedrijf met slechte leiding.
Door het wegvallen van de 2 andere technische mannen is er een hoge werkdruk ontstaan, waarbij de 'nieuweling' nog wel wat stappen heeft te zetten, voordat hij volledige technische koppelingen kan gaan maken (is hem niet kwalijk te nemen, krijgt er ook niet goed de tijd voor om er lekker in te duiken).
Als die nieuweling een beetje verstandig is stapt hij ook binnen een half jaar op. Want die baan klinkt als heel erg veel stress voor heel weinig geld.
Positieve punten zijn de relatieve vrijheid; als ik een bezichtiging gepland heb staan voor een woning, kan ik 'gewoon' er even tussenuit piepen, zolang ik het mijn teamleden laat weten. Daarnaast wordt er niet zo 'op mijn vingers gekeken'. Hoef ik niet te bakkeleien met klanten over de uren (vond ik echt verschrikkelijk in mijn vorige werk). De potentiële mogelijkheden tot doorgroei (ik ben zeer benieuwd wie ze als vervanger gaan vragen voor de 'product owner' rol, volgende zomer).
Jij weet inmiddels ook dat doorgroei betekent dat jij opeens 2 rollen moet vervullen: wat je nu doet én die van PO. Hoort niet, is wel goedkoop. En je zal wederom moeten knokken voor een salarisaanpassing.

Je valt een beetje voor een "carrot on a stick", je jaagt iets na wat je (hier!) niet gaat bereiken.
Heel goed! :)
  • Deel met toekomstige mogelijke werkgevers NOOIT je huidige salaris (dat werkt altijd alleen maar tegen je);
  • Niet liegen, maar wel bluffen. Je bent slim genoeg om technologie waarmee je ooit hebt gewerkt jezelf meester te maken in weinig tijd. Dus die tech staat gewoon op je CV;
  • Pas je CV aan op iedere functie waar je op solliciteert;
  • Zorg dat je tech omschrijft in meerdere schrijfwijzes. Bijvoorbeeld: JavaScript, maar ook Vanilla JavaScript. En React, maar ook React.js. En HTML maar ook XHTML. CSS en ook CSS3. Recruiters gebruiken tools en zijn niet altijd slim in de opzet van hun filters.
Vraag om de salarisrange. Zet vervolgens hoog in. Nu €3525 betekent dat je minimaal inzet op €4500 bruto per maand. En als je richting de Randstad gaat kijken komt dat eerder in de buurt van €5500 voor iemand met jouw ervaring.
Je gaat het ergens anders veel leuker hebben. Meer waardering, meer salaris, meer perks, minder stress.

Succes :)

• jongetje
Blue-eagle schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:44:
TOPdesk kennis is (volgens mij, I may be wrong) minder makkelijk mee te nemen naar werk waar ze geen TOPdesk gebruiken. Met React (of Vue, of Angular, etc.) kennis is dat veel makkelijker.
En steeds meer bedrijven gebruiken TOPdesk in de cloud en dan is er nog minder werk. Ik zou als bedrijf niet te veel klussen aan TOPdesk, is met elke upgrade en gedoe (houd wel je werk in stand).

Als hij desnoods iets erbij kan doen bij zijn huidige werkgever wordt hij breder inzetbaar en biedt dat meer kansen op een andere baan.

• Division
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-09 18:20
Ik ben met een buitenlandse (EU) club aan het praten over een technische functie. Hun salaris is prima en het betreft een NL contract (NL ingeschreven "vestiging") maar ze bieden in NL nog geen pensioenbijdrage.

De recruiter had zoiets van "laat maar weten wat je voor pensioenbijdrage wil en dan kunnen we het aan jou betalen".

Nu is mijn vraag: Hoeveel is een pensioenbijdrage waard? AKA hoeveel zou ik vragen? Ik heb hier eerlijk gezegd nooit echt cijfers van bekeken. Geen idee wat mijn vorige NL werkgever bijdroeg en hoeveel ik hiervoor dus extra zou moeten vragen. En is dit uberhaupt een goed idee, om het zelf via mijn loon te regelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomasmoors
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-07 12:34
Division schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 16:04:
Ik ben met een buitenlandse (EU) club aan het praten over een technische functie. Hun salaris is prima en het betreft een NL contract (NL ingeschreven "vestiging") maar ze bieden in NL nog geen pensioenbijdrage.

De recruiter had zoiets van "laat maar weten wat je voor pensioenbijdrage wil en dan kunnen we het aan jou betalen".

Nu is mijn vraag: Hoeveel is een pensioenbijdrage waard? AKA hoeveel zou ik vragen? Ik heb hier eerlijk gezegd nooit echt cijfers van bekeken. Geen idee wat mijn vorige NL werkgever bijdroeg en hoeveel ik hiervoor dus extra zou moeten vragen. En is dit uberhaupt een goed idee, om het zelf via mijn loon te regelen?
even kijk in Uniform Pensioenoverzicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23

In dit soort gevallen vraag ik 10% van mijn brutoloon erbij. Er zitten namelijk ook kosten aan verbonden. Goed voorbeeld is Bright pensioenen. Kan je makkelijk en eenvoudig zelf regelen, maar er zit wel een kostenplaatje aan verbonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 16:07

Releases

Ja maar!

Wellicht ook het overwegen waard om te doen:
Je geeft aan dat er "nog" geen pensioen regeling is. Mogelijk komt die er dus wel?

Zodoende zou je bijvoorbeeld kunnen zeggen, doe er 15% bruto bovenop, en dat ga je gewoon elke maand apart zetten, mocht je nog jong zijn kan dit heel interessant zijn mocht je nog een huis willen aankopen bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Je kunt ook vragen je vrijgestelde bedrag bruto erbij te krijgen. Dan kun jij dat op je pensioen rekening stoppen en krijg je met de belastingaangifte de loonbelasting weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike040
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-07 15:58
Blue-eagle schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:44:
Door geen generalist te zijn (front-end) maar een specialist (TOPdesk) snijd je jezelf wat in de vingers denk ik. Ik zou serieus overwegen gewoon React te gaan leren (waarmee je veel meer werk kan vinden), goed HTML en CSS onder de knie te krijgen, en te solliciteren op werk wat: A. meer betaalt; en B. meer toekomstperspectief biedt.

• Deel met toekomstige mogelijke werkgevers NOOIT je huidige salaris (dat werkt altijd alleen maar tegen je);
  • Niet liegen, maar wel bluffen. Je bent slim genoeg om technologie waarmee je ooit hebt gewerkt jezelf meester te maken in weinig tijd. Dus die tech staat gewoon op je CV;
  • Pas je CV aan op iedere functie waar je op solliciteert;
  • Zorg dat je tech omschrijft in meerdere schrijfwijzes. Bijvoorbeeld: JavaScript, maar ook Vanilla JavaScript. En React, maar ook React.js. En HTML maar ook XHTML. CSS en ook CSS3. Recruiters gebruiken tools en zijn niet altijd slim in de opzet van hun filters.
Je gaat het ergens anders veel leuker hebben. Meer waardering, meer salaris, meer perks, minder stress.

Succes :)
Heel erg bedankt voor de uitgebreide reactie! Hier kan ik echt wat mee! Moet sowieso zeggen dat ik mijn web-dev skills wel semi op niveau heb gehouden door een intern project (custom dashboards gemaakt die overal data vandaan haalt), dus het is niet dat ik dat al 4 jaar aan de kant heb geschoven. Zal weer een beetje inwerken worden, maar denk dat ik die dingen wel snel weer oppik.
jongetje schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:03:
En steeds meer bedrijven gebruiken TOPdesk in de cloud en dan is er nog minder werk. Ik zou als bedrijf niet te veel klussen aan TOPdesk, is met elke upgrade en gedoe (houd wel je werk in stand).

Als hij desnoods iets erbij kan doen bij zijn huidige werkgever wordt hij breder inzetbaar en biedt dat meer kansen op een andere baan.
Ligt er een beetje aan wat je als bedrijf doet met TOPdesk. Als je, zoals bij ons, heel veel connecties met andere klanten moet maken (voor de dienstverlening die je doet), hou je net zoveel werk, ongeacht of je TOPdesk SaaS of VA (virtual appliance) hebt. Enige stuk wat wegvalt is dan het upgraden / opzetten van de omgeving(en). Veel (vaak de kleinere) bedrijven hebben een TOPdesk beheerder die het een beetje 'erbij' doet. Maar dat merk je direct aan de inrichting; die is dan vaak echt bedroevend te noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 16:40

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Letten we op dat we niet teveel afdwalen? Zie ook TW voor handige handvatten :)!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KopjeKoffie_21
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18-09 08:57
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 25
• Opleiding: WO Master Business IT and Management
• Werkervaring: 5 jaar part-time applicatiebeheerder (2 dagen in de week naast studie) + 1 jaar full-time applicatiebeheerder
• (Woon) Locatie: Randstad regio DenHaag

Vanaf applicatiebeheerder is mij de stap aangeboden om Manager IT change en Release te worden. Dit zal inhouden dat je verantwoordelijk bent voor de architectuur, changes, opleidingen en releases binnen het landschap. Dit gaat samen met budgetverantwoordelijkheid en een team van 3 mensen.

2. Wat doe je:
• Functie: Manager IT change and releases
• Werkgever/branche: Groothandel
• (Werk) Locatie(s): 3 dagen kantoor in de Randstad en 2 dagen thuis
• Aantal vakantiedagen:28
• Reistijd:15 minuten met de scooter
• Werkdruk: medium/hoog

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 4000,-
• Vakantiegeld: €8%
• Bonus, toeslagen, etc: Bonus: 8 - 12 procent van bruto jaarsalaris inclusief vakantiegeld
• Dertiende/veertiende maand:
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 56.000 bij 8% bonus

• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: 88%
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: geen idee
• Mobiliteit per jaar: €0.23 per kilometer
• Overige: 15 euro thuiswerkvergoeding per maand, laptop, mobiel, korting op sporten, opleidingsbudget
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande):

Ik ben erg benieuwd wat jullie vinden van dit aanbod! Zelf ben ik er erg tevreden mee gezien mijn leeftijd en ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
@KopjeKoffie_21 persoonlijk denk ik dat je leuke groei laat zien, maar ik zou voor budgetverantwoordelijkheid en 3 mensen onder je toch echt meer willen zien. Tevens zou ik mijzelf de vraag stellen of ik dit wel wil met de huidige ervaring (misschien onterecht, kan het niet goed inschatten) en leeftijd. Mocht ik dat verkeerd inschatten, dan denk ik wel dat je compensatie omhoog moet.

Ik post volgende week pas iets, maar zit eigenlijk hoger dan jij met eenzelfde profiel en minder verantwoordelijkheden.

[ Voor 15% gewijzigd door Phyrozi op 19-08-2022 10:08 ]

Pagina: 1 ... 141 ... 215 Laatste

Let op:
De TS is geüpdatet: voor het posten van lijstjes graag het nieuwe format gebruiken.

Dit topic is bedoeld om arbeidsvoorwaarden in relatie tot functie, werkzaamheden en achtergronden te delen.

Beperk vragen en bijbehorende reacties tot:
* redelijkheid van de arbeidsvoorwaarden gegeven het profiel
* verduidelijking van de arbeidsvoorwaarden en/of het profiel
Geen discussies! Daarvoor zijn andere topics.

Reageer je voor de 2e maal kort achter elkaar dan ben je waarschijnlijk offtopic aan het discussiëren Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/smileys/wink.gif. Verplaatst dan de discussie naar Algemeen arbeidsmarkt topic
Idem bij gebruik van ~~~~~~~~~~~~~~~[offtopic] tags.

Uiteraard is hier ook het verbod op werving (in de breedste zin van het woord) van toepassing.

Laatste puntje:
Kloon-accounts zijn niet toegestaan. Meen je dat je een reden hebt waarom deze regel niet voor jou zou hoeven gelden, neem dan vooraf contact op met een moderator, dan kunnen we kijken wat we kunnen doen.