• pikstert
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 12-01 11:47
Homeland schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:55:
[...]

Gemiddeld genomen nemen mensen minder dan 25 dagen per jaar bij dit soort regelingen en is het dus een stuk goedkoper voor de werkgever, contractueel zal iemand ook 20 dagen per jaar krijgen dus kan er nooit een groot aantal dagen worden opgebouwd welke bij ontslag moeten worden uitbetaald.

Het klinkt heel leuk, werkt voor sommige medewerkers maar gemiddeld genomen is het dus vooral goed voor de werkgever.
Daarnaast hoeft een bedrijf niet alle verlof-uren op de balans te nemen, want in theorie kunnen werknemers (een deel van) de uren laten uitbetalen.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

Verwijderd schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:50:
[...]

Wil je wat voorwaarden noemen? Ik ben erg benieuwd wat ze ook kunnen bieden wat je niet snel ergens anders terug ziet. Eventueel in DM zodat we niet een hele offtopic keten gaan starten.
36 uur/32 uur werken
4x9
187 uren bijkopen
100 uren verkopen (als je 40 uur werkt) voor meer salaris.

Vanaf volgend jaar nog meer vakantiedagen, krijg er zo'n 40 uur bij. Ik kan dan bijna 12 weken vrij nemen als ik 40 uur werk. Daarnaast ook nog de mogelijkheid om 180 uur te kopen. Weinig werkgevers waarbij je 16 weken vrij kan nemen per jaar.

De mogelijkheid om al die uren te sparen, tot maximaal 3600 uur, zodat je eerder met pensioen kan gaan of een sabbatical. Met de nieuwe CAO kan je de thuiswerkvergoeding 750+750 IKB gebruiken voor zonnepanelen of warmtepompen. Waarschijnlijk vergeet ik nog wat dingen.

• NC83
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-11-2025
Netrunner schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 00:31:
[...]

Nice man! Kun je misschien wat meer vertellen over de situatie, hoe je er terecht bent gekomen, welke job had je hiervoor, wat maakte dat je de stap ging zetten van NL naar Canada?
Ik heb mijn masters in de UK gedaan en heb toen daar een baan gezocht en ben begonnen bij Codemasters. Daarna heb ik bij Avalanche gewerkt en toen vroeg Ubisoft in 2016 of ik voor ze wilde werken en zo ben ik bij Ubisoft uitgekomen in Canada.
De reden om naar Canada te gaan was voornamelijk om een ander deel van de wereld te zien. De laatste baan was nog al zwaar, Zweden is niet iets waar ik naar terug wil ik kan niet tegen hoe donker de winter is. En was van plan een jaar te reizen maar toen kwam Ubisoft met een baan en dacht das hetzelfde maar dan met geld verdienen zodoende dat ik in Canada terecht ben gekomen.

ex-FE Programmer: CMR:DiRT2,DiRT 3, DiRT Showdown, GRID 2, Mad Max

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:32
Homeland schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:55:
[...]
Gemiddeld genomen nemen mensen minder dan 25 dagen per jaar bij dit soort regelingen en is het dus een stuk goedkoper voor de werkgever, contractueel zal iemand ook 20 dagen per jaar krijgen dus kan er nooit een groot aantal dagen worden opgebouwd welke bij ontslag moeten worden uitbetaald.

Het klinkt heel leuk, werkt voor sommige medewerkers maar gemiddeld genomen is het dus vooral goed voor de werkgever.
Tja, zelf contractueel 25 ofzo, maar kan ook onbeperkt extra opnemen. Die dagen gaan dan wel ten koste van mijn bonus. Ik neem gewoon op wanneer ik wil en het ook uitkomt met de klant. Ik ben on track om 35 dagen vrij te nemen dit jaar. Niet schokkend, maar het is wel fijne wetenschap om te weten dat ik prima nog weken extra kan vrij nemen als ik dat zou willen.

• dogtagz
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-01 17:44
Ik weet niet zo goed of dit hier ook in dit topic mag, maar aangezien het wel met salaris en werk te maken heeft vraag ik het toch.
Aangezien ik nu full-time werk als software engineer, staat dit ook op m'n LinkedIn. Nu krijg ik redelijk vaak een aanbod of ik ergens aan de slag wilt. Deze aanbiedingen zijn soms nietszeggend qua "high tech omgeving" en "nieuwste technologieën" dat ik meteen reageer met: "high tech en nieuwste technologiëen zegt natuurlijk niet zo veel. Ik hoor graag exact wat je hier mee bedoeld".

Ook mis ik 9 van de 10 keer een salarisindicatie of bandbreedte. Hoe gaan jullie hiermee om? Soms ga ik er wel op in omdat het interessant klinkt, om vervolgens te horen te krijgen dat ze simpelweg onrealistisch weinig bieden en dan denk ik "laat maar". Vragen jullie gewoon om een salarisindicatie voordat je verder het gesprek ingaat? Hoe reageren de meeste recruiters hierop?

$ alias cd='rm -rf'

• Baken
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-11-2025
Hey @dogtagz ,

Zo pak ik het meestal wel aan.
Iets in de categorie van "bedankt voor je interesse, maar voordat we hier samen tijd in gaan steken, wat is de salarisindicatie voor deze rol?"

Van de helft van de recruiters krijg je dan geen antwoord, de andere helft wel. Ik heb daar eigenlijk nooit geen rare reacties op gehad.
dogtagz schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:44:
Ik weet niet zo goed of dit hier ook in dit topic mag, maar aangezien het wel met salaris en werk te maken heeft vraag ik het toch.
Aangezien ik nu full-time werk als software engineer, staat dit ook op m'n LinkedIn. Nu krijg ik redelijk vaak een aanbod of ik ergens aan de slag wilt. Deze aanbiedingen zijn soms nietszeggend qua "high tech omgeving" en "nieuwste technologieën" dat ik meteen reageer met: "high tech en nieuwste technologiëen zegt natuurlijk niet zo veel. Ik hoor graag exact wat je hier mee bedoeld".

Ook mis ik 9 van de 10 keer een salarisindicatie of bandbreedte. Hoe gaan jullie hiermee om? Soms ga ik er wel op in omdat het interessant klinkt, om vervolgens te horen te krijgen dat ze simpelweg onrealistisch weinig bieden en dan denk ik "laat maar". Vragen jullie gewoon om een salarisindicatie voordat je verder het gesprek ingaat? Hoe reageren de meeste recruiters hierop?

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02-2025

Altijd doen, ja. Anders is het verspilde tijd van iedereen om het hele proces te doorlopen. En dan niet te tekenen vanwege het salaris. Ik ben vaak wel bereid om even te bellen om er meer over te weten te komen. En dan komt van mijn kant ook de vraag salaris. Zij snappen vaak ook wel dat dat ook aantrekkelijk moet zijn om over te stappen. En elk bedrijf heeft een salaris huis dus die bandbreedte weten ze gewoon. Desalniettemin wel verstandig om na te denken wat voor jou een minimaal pakket zou zijn (inclusief mobiliteit en vakantiedagen).

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:46
Vragen jullie gewoon om een salarisindicatie voordat je verder het gesprek ingaat? Hoe reageren de meeste recruiters hierop?
Ik vraag niet eens meer om een indicatie, maar ik vermeld al direct dat mijn salariseis <mijn huidige salaris + XX%> is. In het verleden werkte dit heel goed. Tegenwoordig is de XX% uit die reactie "+20%". Dat zorgt overigens vandaag de dag voor zeer korte gesprekken, maar dan word ik ook al snel in z'n geheel uit hun lijst verwijderd heb ik gemerkt en dat vind ik eigenlijk alles behalve vervelend, want ik zie geen enkele reden waarom ik weg zou willen gaan bij mijn huidige werkgever.

[ Voor 6% gewijzigd door Paprika op 04-08-2022 11:52 ]

• dogtagz
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-01 17:44
Dank voor de antwoorden. Logisch ook hoor om dit gewoon meteen te bespreken. Je werkt immers voor salaris (en secundaire voorwaarden + hoe leuk het werk is is natuurlijk ook belangrijk)

[ Voor 3% gewijzigd door dogtagz op 04-08-2022 11:58 ]

$ alias cd='rm -rf'

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:29

tomtom901

Moderator General Chat
Paprika schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:51:
[...]

Ik vraag niet eens meer om een indicatie, maar ik vermeld al direct dat mijn salariseis <mijn huidige salaris + XX%> is. In het verleden werkte dit heel goed. Tegenwoordig is de XX% uit die reactie "+20%". Dat zorgt overigens vandaag de dag voor zeer korte gesprekken, maar dan word ik ook al snel in z'n geheel uit hun lijst verwijderd heb ik gemerkt en dat vind ik eigenlijk alles behalve vervelend, want ik zie geen enkele reden waarom ik weg zou willen gaan bij mijn huidige werkgever.
Haha, idem

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online

Recruiters & HR - Ervaringen, belevingen, verhalen.

Topic vol met ervaringen. En nee, het meeste is niet best. Vaak hebben ze helemaal geen aanbod en willen ze alleen jouw kaartje voor in hun kaartenbak. Lekker negeren, LI zetten op niet beschikbaar en als je wel wat wilt ver weg blijven van de externe recruiters en gewoon bij bedrijven zelf solliciteren. :)

I have stability. The ability to stab.

• Wihakayda
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-10-2025

Wihakayda

Dracarys

1. Wie ben je:
• Leeftijd: 35
• Opleiding: MBO IT Beheerder Niveau 4. Plus veel IT gerelateerde certificaten sindsdien
• Werkervaring: 6 jaar parttime, 9 jaar fulltime
• (Woon) Locatie: Nijmegen

2. Wat doe je:
• Functie: IT Procesmanager
• Werkgever/branche: ICT leverancier
• (Werk) Locatie(s): Overal in het land. Momenteel in het Noorden
• Aantal vakantiedagen: 27
• Gewerkte uren/week: 40
• Reistijd: 1.5 uur, maar meestal thuiswerken
• Werkdruk: laag

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 2800
• Vakantiegeld: 8%
• Bonus, toeslagen, etc: € Thuiswerkvergoeding €15,00 per maand
• Dertiende/veertiende maand: Nee
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): +- €38.500

4. Secundaire arbeidsvoorwaarden en package:
• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: €7,5%
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: ?
• Mobiliteit per maand: € 770
• Overige:
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande):

Stel ik zou mijn leaseauto inleveren, dan zou ik €3.570 bruto per maand krijgen. Dat is mijns inziens een goed salaris. Maar ik heb wel een auto, gezien ik meerdere keren per maand op verschillende locaties in Nederland moet zijn.

Dan blijft er dus die 2800 over. Ik vraag me af hoe jullie hier tegenaan kijken?

Kom met vuur, ik geef je water. Kom met woorden en ik blijf met je praten.

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:02
Wihakayda schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:32:

Stel ik zou mijn leaseauto inleveren, dan zou ik €3.570 bruto per maand krijgen. Dat is mijns inziens een goed salaris. Maar ik heb wel een auto, gezien ik meerdere keren per maand op verschillende locaties in Nederland moet zijn.

Dan blijft er dus die 2800 over. Ik vraag me af hoe jullie hier tegenaan kijken?
Hoeveel kilometers rij je op jaarbasis? En zou je het eventueel ook met OV af kunnen of is het daarvoor te onvoorspelbaar qua locaties?

Als je minder dan 10K per jaar aan kilometers maakt is imo slimmer om te kijken naar mobiliteitsbudget en eventueel zelf een tweedehands wagentje en een elektrische fiets (als werk dichtbij genoeg is).

Alle gemaakte kilometers voor werk zijn dan namelijk aftrekbaar en zo kun je dus afschrijving van de fiets ook netjes bekostigen.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:12

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

@Wihakayda afhankelijk van hoe vaak je met de auto weg moet, kun je voor dat geld makkelijk een auto rijden per maand en geld besparen. Meestal krijg je ook wel andere vergoeding (km vergoeding) als je geen lease auto neemt. Dan rijd je misschien geen nieuwe auto, maar houd je geld over.

Nu heb je het voordeel dat je zekerheid hebt. Dat is ook wat waard. Maar ik vind dat je een aanzienlijk deel van je compensatie kwijt bent aan een auto, dus is dat wel een evaluatie waard.

Echter soms stellen werkgevers nog eisen aan in wat voor auto je bij klanten verschijnt…

• supersnathan94
Hann1BaL schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:41:
@Wihakayda afhankelijk van hoe vaak je met de auto weg moet, kun je voor dat geld makkelijk een auto rijden per maand en geld besparen. Meestal krijg je ook wel andere vergoeding (km vergoeding) als je geen lease auto neemt. Dan rijd je misschien geen nieuwe auto, maar houd je geld over.

Nu heb je het voordeel dat je zekerheid hebt. Dat is ook wat waard. Maar ik vind dat je een aanzienlijk deel van je compensatie kwijt bent aan een auto, dus is dat wel een evaluatie waard.

Echter soms stellen werkgevers nog eisen aan in wat voor auto je bij klanten verschijnt…
Dit. Bruto 770 euro is een behoorlijk bedrag voor een leasewagen (ex btw ook nog eens), daar kun je toch een aardige BMW of Merc van rijden mits je kilometrage niet te hoog is.

ff voor je gekeken, maar een A 250 DCT e Luxury line valt dan soort van al binnen budget. Inclusief de tech packs! Dan heb je een dikke hybride voor de deur (houd je 65 euro/maand over voor brandstof, maar hybrid is een stuk zuiniger en kan ook een groot deel elektrisch doen).

Vind ik een behoorlijk bedrag voor een auto met weinig kilometers.

[ Voor 16% gewijzigd door supersnathan94 op 04-08-2022 14:53 ]

• Paprika
Ik weet dat Nijmegen en de randstad niet helemaal 1:1 te vergelijken zijn, maar ik zou mij als 35 jarige toch even achter de oren krabben met een dergelijke bijdrage aan het opensioen op die leeftijd.

2800 euro inclusief vakantiegeld is 36.288 euro op jaarbasis. 7.5% daarvan is 2721.60 euro per jaar of 226.80 euro per maand en dan reken ik nog zonder aftrek van de AOW-franchise. Als ze daar wel mee rekenen dan blijft er zelfs maar zo'n 136 euro per maand over.

• Wihakayda

Wihakayda

Dracarys

Paprika schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:09:
Ik weet dat Nijmegen en de randstad niet helemaal 1:1 te vergelijken zijn, maar ik zou mij als 35 jarige toch even achter de oren krabben met een dergelijke bijdrage aan het opensioen op die leeftijd.

2800 euro inclusief vakantiegeld is 36.288 euro op jaarbasis. 7.5% daarvan is 2721.60 euro per jaar of 226.80 euro per maand en dan reken ik nog zonder aftrek van de AOW-franchise. Als ze daar wel mee rekenen dan blijft er zelfs maar zo'n 136 euro per maand over.
Eigenlijk nog niet echt goed over nagedacht moet ik eerlijk bekennen.
Ik heb nu net even gekeken op mijnpensioenoverzicht.nl. Daar wordt gezegd "320 bruto per jaar" vanuit Pensioen en dan nog AOW erbij. Dat lijkt me inderdaad erg weinig... Ga ik eens voor zitten!

• Wihakayda

Wihakayda

Dracarys

supersnathan94 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:41:
[...]

Hoeveel kilometers rij je op jaarbasis? En zou je het eventueel ook met OV af kunnen of is het daarvoor te onvoorspelbaar qua locaties?
Wanneer ik niet naar het werk rijd, gebruikt mijn vriend meestal de leaseauto om naar zijn werk te rijden (+-70 km enkel). Op de "gezamelijke pot geld" scheelt dat voor ons genoeg om de lease auto te behouden.

Ik zelf rijd momenteel weinig, maar dat kan zo weer veranderen. Als ik dan rijd, dan zijn het geregeld afstanden van 70 tot 150 km enkel.

We hebben wel kilometervergoeding als ik de auto zou inleveren maar met de huidige benzineprijzen durf ik niet te zeggen dat dat afdoende is

[ Voor 16% gewijzigd door Wihakayda op 04-08-2022 15:28 ]

• Wihakayda

Wihakayda

Dracarys

supersnathan94 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:44:
[...]

Dit. Bruto 770 euro is een behoorlijk bedrag voor een leasewagen (ex btw ook nog eens), daar kun je toch een aardige BMW of Merc van rijden mits je kilometrage niet te hoog is.

ff voor je gekeken, maar een A 250 DCT e Luxury line valt dan soort van al binnen budget. Inclusief de tech packs! Dan heb je een dikke hybride voor de deur (houd je 65 euro/maand over voor brandstof, maar hybrid is een stuk zuiniger en kan ook een groot deel elektrisch doen).

Vind ik een behoorlijk bedrag voor een auto met weinig kilometers.
Hmm, dat lijkt me gek. Misschien heb ik het verkeerd genoemd maar uit de leaseportal kon ik maximaal gaan voor bijvoorbeeld een Ford Focus wagon of Audi A3 limo of Volkswagen Golf Variant...
Het "Normbedrag Leaseauto" mag niet uitkomen boven die € 770, of je betaald dan iets bij wat je eroverheen zit. Dat wordt bij ons het Mobiliteitsbudget genoemd. Maar als ik dus kies voor geen auto, dan krijg ik het wel bruto bij mijn Salaris erbij.

[ Voor 8% gewijzigd door Wihakayda op 04-08-2022 15:33 ]

• Paprika
Wihakayda schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:30:
[...]

Hmm, dat lijkt me gek. Misschien heb ik het verkeerd genoemd maar uit de leaseportal kon ik maximaal gaan voor bijvoorbeeld een Ford Focus wagon of Audi A3 limo of Volkswagen Golf Variant...
Het "Normbedrag Leaseauto" mag niet uitkomen boven die € 770, of je betaald dan iets bij wat je eroverheen zit
Het normbedrag is dus het gemiddelde van de hele pool van de werkgever. Stel je hebt een werkgever met 2 werknemers, waarbij jij 10.000 km per jaar rijdt en je andere collega 60.000 km per jaar, dan worden de contracten berekend op 35.000 km per jaar, dus als niet iedereen veel thuiswerkt (of iedereen net als jij de auto uitleent aan de partner zijn/haar woon/werkverkeer), dan drukt dat wel op de mogelijke modellen. :+
[...]

Het "Normbedrag Leaseauto" mag niet uitkomen boven die € 770, of je betaald dan iets bij wat je eroverheen zit. Dat wordt bij ons het Mobiliteitsbudget genoemd. Maar als ik dus kies voor geen auto, dan krijg ik het wel bruto bij mijn Salaris erbij.
Waarschijnlijk komt dit bedrag er bruto bij, maar trekken ze alle kilometervergoeding netto van dit bedrag af, dus het zou mij niet eens verbazen dat je effectief minder krijgt dan die 770 euro bruto, omdat een deel variabel wordt uitbetaald op basis van je gereden kilometers.

[ Voor 43% gewijzigd door Paprika op 04-08-2022 15:35 ]

• supersnathan94
[...]

Het "Normbedrag Leaseauto" mag niet uitkomen boven die € 770
Ligt er ook aan waar je hem vandaan trekt. Ik had nu bij Athlon essentials gekeken. Die zijn over het algemeen “goedkoper”.

Maar hoeveel KM wordt er totaal op jaarbasis met die auto gereden dan?

Mobiliteitsbudget klinkt mij namelijk interessanter. Dan kun je wel gewoon je kilometers bruto uitbetaald krijgen als je met de fiets gaat, maar zou je ook de vastigheid van lease kunnen krijgen via private lease constructie voor iets als een fabia combi, focus wagon, gewoon een polo met trekhaak (voor als je een keer meer laadvermogen nodig hebt) of en kleine elektrische bak.

Alles wat je dan overhoud is gewoon normaal salaris en als jouw vriend dat ook doet (indien mogelijk) kunnen jullie dat mooi combineren tot een leuk bedrag.

Zolang je rond de 10-15K op jaarbasis zit kan dat prima uit en zit je ook niet met bijtelling.

• Wihakayda

Wihakayda

Dracarys

Paprika schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:33:
[...]

Het normbedrag is dus het gemiddelde van de hele pool van de werkgever. Stel je hebt een werkgever met 2 werknemers, waarbij jij 10.000 km per jaar rijdt en je andere collega 60.000 km per jaar, dan worden de contracten berekend op 35.000 km per jaar, dus als niet iedereen veel thuiswerkt (of iedereen net als jij de auto uitleent aan de partner zijn/haar woon/werkverkeer), dan drukt dat wel op de mogelijke modellen. :+
Aah ja, dat is lastig voor mij om te weten. We hebben meer dan 3000 medewerkers, maar niet allemaal met leaseauto

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:08
Paprika schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:09:

Dit lijkt me een DC regeling met premiestaffel o.b.v. 4% rendement; dat is helemaal niet ongebruikelijk (maar inderdaad niet optimaal).

Veel belangrijker is welk deel door de werkgever betaald wordt, extra storten kan je zelf ook altijd nog doen.

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 04-08-2022 15:46 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Wihakayda

Wihakayda

Dracarys

supersnathan94 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:36:
[...]

Maar hoeveel KM wordt er totaal op jaarbasis met die auto gereden dan?

Mobiliteitsbudget klinkt mij namelijk interessanter. Dan kun je wel gewoon je kilometers bruto uitbetaald krijgen als je met de fiets gaat, maar zou je ook de vastigheid van lease kunnen krijgen via private lease constructie voor iets als een fabia combi, focus wagon, gewoon een polo met trekhaak (voor als je een keer meer laadvermogen nodig hebt) of en kleine elektrische bak.
Volgens mij zo'n 38.000 (gemiddelde van de afgelopen drie jaar gepakt)

Stukje van intranet:
Het toegekende mobiliteitsbudget wordt als een bruto vergoeding opgenomen. Bij de keuze voor een leaseauto wordt het normbedrag opgenomen als een bruto inhouding. Op deze manier wordt de eigen bijdrage voor de leaseauto een bruto component.
Deze component is het saldo van: (mobiliteitsbudget -/- parttime bijdrage in verband met deeltijd werken -/- normleasebedrag). Het mobiliteitsbudget, het normleasebedrag en de parttime bijdrage in verband met deeltijd werken worden als aparte componenten zichtbaar op de loonstrook. Indien het saldo van deze bedragen positief is ontstaat er een bruto mobiliteitshiaat. Indien het saldo van deze bedragen negatief is ontstaat er een eigen bijdrage.
Indien de medewerker gekozen heeft voor eigen vervoer dan dienen de kosten van al het vervoer bekostigd te worden uit het toegekende mobiliteitsbudget.

• Wihakayda

Wihakayda

Dracarys

Maar de auto willen we sowieso houden, omdat het voor onze gezamelijke kosten als gezin goed uit komt. Daarom ga ik uit van mijn bruto Salaris €2800. Want "wat als je de auto niet neemt, dan heb je €3.570 bruto" is wat mij betreft gewoon geen optie.

Vinden jullie wel dat ik dat anders zou moeten zien? Dat ik wel €3.570 "verdien" ?

• Paprika
assje schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:44:
[...]

Dit lijkt me een DC regeling met premiestaffel o.b.v. 4% rendement; dat is helemaal niet ongebruikelijk (maar inderdaad niet optimaal).
Het gaat er in dit geval niet om wat gebruikelijk is, maar wat slim is om te doen. Uiteraard werken de staffels met een gigantisch hockeystick patroon, maar het behoeft geen hoge wiskunde om te concluderen dat dit geen jackpot gaat opleveren als je het niet goed regelt. Juist het geld dat vroeg opzij wordt gezet zal het meest renderen.

Ik ben zelf 32 en zit ook bij een DC plan, maar er wordt gewerkt met een "flat rate" 20% pensioenbasis, waarbij de werkgever 15.2% inlegt (+ 0.6% voor overlijden en arbeidsongeschiktheid verzekeringen) en de werknemer draagt 4.8% bij. Daarmee komt de totale inleg op 114,866 - 14,802 (franchise) op ±15,210 per jaar vanuit de werkgever en ±4,803 per jaar vanuit de werknemer, oftewel een totaal van iets meer dan 20,000 euro per jaar.

Misschien kijk ik te ver vooruit, maar het lijkt mij toch wel handig om op je 35e rekening te houden met je eigen toekomst.
assje schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:44:
[...]
Veel belangrijker is welk deel door de werkgever betaald wordt, extra storten kan je zelf ook altijd nog doen.
Als je van die 2800 euro bruto ook nog zelf flink moet bijleggen op je pensioen, dan blijft er helemaal geen spaarpot meer over.

• Wihakayda

Wihakayda

Dracarys

Paprika schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:57:
[...]
Misschien kijk ik te ver vooruit, maar het lijkt mij toch wel handig om op je 35e rekening te houden met je eigen toekomst.
[...]
Je hebt gelijk! Ik ga me eens verdiepen in die materie, dankjewel :)

• Lana Drahrepus
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08-12-2025
2800 bruto voor een ervaren it'er van 35? Dat zijn tegenwoordig startsalarissen voor 22 jarige HBO schoolverlaters...

• assje
Als je van die 2800 euro bruto ook nog zelf flink moet bijleggen op je pensioen, dan blijft er helemaal geen spaarpot meer over.
Precies daarom is het deel inleg vanuit werkgever een veel belangrijkere parameter.

Met een 4% staffel die 100% door werkgever betaald wordt ben je onder de streep beter af dan een 3% staffel waarvan werkgever 50% betaalt.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
Ik ben zelf 32 en zit ook bij een DC plan, maar er wordt gewerkt met een "flat rate" 20% pensioenbasis, waarbij de werkgever 15.2% inlegt (+ 0.6% voor overlijden en arbeidsongeschiktheid verzekeringen) en de werknemer draagt 4.8% bij. Daarmee komt de totale inleg op 114,866 - 14,802 (franchise) op ±15,210 per jaar vanuit de werkgever en ±4,803 per jaar vanuit de werknemer, oftewel een totaal van iets meer dan 20,000 euro per jaar.
En heb je al eens nagekeken hoe het resultaat van die flatrate zich (voor jouw leeftijd) verhoudt met premiestaffel o.b.v. 4%? :)

• Lana Drahrepus
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08-12-2025
Die flat rate is de zoveelste gigantische versobering van een toch al bijzonder matig DC pensioen. Maar pensioen.. dus het interesseert bijna niemand.

[ Voor 19% gewijzigd door Lana Drahrepus op 04-08-2022 17:56 ]

• Paprika
assje schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:28:
[...]

En heb je al eens nagekeken hoe het resultaat van die flatrate zich (voor jouw leeftijd) verhoudt met premiestaffel o.b.v. 4%? :)
Dat is een rekensom die alleen relevant is voor zij die gek genoeg zijn bij 1 werkgever te blijven. Als je toch ooit aan de nieuwe regel zult beginnen, dan kun je beter op tijd beginnen en idealiter naar de 30% kijken, maar ik stop dat geld zelf liever in een eigen mandje dan het in een DC regeling te pompen.
Lana Drahrepus schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:54:
Die flat rate is de zoveelste gigantische versobering van een toch al bijzonder matig DC pensioen. Maar pensioen.. dus het interesseert bijna niemand.
Zelf (parallel) ernaast iets regelen blijft het beste, maar uiteindelijk zit er altijd een risico factor in qua wetgeving, want er verandert genoeg de laatste tijd dat veel van de alternatieven weet te beïnvloeden. Nu is dit er inderdaad 1 van ja :+.

[ Voor 52% gewijzigd door Paprika op 04-08-2022 18:16 ]

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Lana Drahrepus schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:02:
2800 bruto voor een ervaren it'er van 35? Dat zijn tegenwoordig startsalarissen voor 22 jarige HBO schoolverlaters...
Dit dus. @Wihakayda verdient beneden modaal.. De leaseauto en pensioen is bijzaak

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-01 21:27
Lana Drahrepus schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:54:
Van flat rate (voor de WN 4,6%) naar een cao middelloon regeling werd ook niemand blij wat betreft inleg.
Geef mij maar 1k netto er bij vanaf mijn 30ste, had ik afgelopen jaren een hele mooie extra hypotheek voor aan kunnen gaan }) .
Ow wacht dat is heel oneerlijk, we kunnen het geld beter in één mega pot stoppen, die daar huizen van koopt!

OT:/
Ik zit nu bij een nieuwe WG ook te kijken voor mobilitietsbudget, maar het is nog lastig in te schatten hoeveel km ik moet gaan rijden, rond de 1500 per maand verwacht ik, maar -500/+1000.
Ik kan zelf heel goedkoop onderhoud uitvoeren aan mijn huidige auto, maar mijn auto heeft geen eens AC of CC :') .
Maar een auto nemen, en dus je mobiliteit verliezen en vervolgens nog eens bijtelling betalen, maakt dat je al snel op 700-800 netto verschil uit komt. Onacceptabel, want dan neem ik wel een baan op fietsafstand voor 1000 bruto minder.
Enerzijds verwacht ik dat een zakelijke auto, dus zakelijk lease zonder bijtelling helemaal niet duur moet zijn... Maar of dat de mogelijkheid is...

Dit moet ik ook nog eens goed narekenen, de post heeft mij weer attent gemaakt.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

alaintje schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:39:
OT:/
Ik zit nu bij een nieuwe WG ook te kijken voor mobilitietsbudget, maar het is nog lastig in te schatten hoeveel km ik moet gaan rijden, rond de 1500 per maand verwacht ik, maar -500/+1000.
Ik kan zelf heel goedkoop onderhoud uitvoeren aan mijn huidige auto, maar mijn auto heeft geen eens AC of CC :') .
Maar een auto nemen, en dus je mobiliteit verliezen en vervolgens nog eens bijtelling betalen, maakt dat je al snel op 700-800 netto verschil uit komt. Onacceptabel, want dan neem ik wel een baan op fietsafstand voor 1000 bruto minder.
Enerzijds verwacht ik dat een zakelijke auto, dus zakelijk lease zonder bijtelling helemaal niet duur moet zijn... Maar of dat de mogelijkheid is...

Dit moet ik ook nog eens goed narekenen, de post heeft mij weer attent gemaakt.
Je kan de leaseauto toch ook alleen puur zakelijk rijden? Dan heb je er nul kosten aan, kan je overal heen voor je werk en hoef je nooit kosten te declareren.

• Arie de Knak
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 25-04-2025
Nieuwe werkgever. Was op zoek naar meer voldoening en meer uitdaging. Gezien de huidige markt ook een leuke stap kunnen maken

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:00
Brilsmurfffje schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:37:
[...]

Je kan de leaseauto toch ook alleen puur zakelijk rijden? Dan heb je er nul kosten aan, kan je overal heen voor je werk en hoef je nooit kosten te declareren.
Ze rijden juist veel prive ermee, dus lijkt me juist onverstandig om dat te gaan doen. En in de leaseregeling staat dat als je de auto alleen zakelijk rijdt je het leasebudget niet uitgekeerd krijgt als salaris.

Dus nee, alleen zakelijk rijden lijkt me de slechtste oplossing.
Ik zou die auto nooit wegdoen in deze situatie.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Afgelopen jaar kregen wij 1,5% inflatiecorrectie. Dat werd niet door iedereen als acceptabel ervaren, en dus zijn ze nu bezig om te kijken of de beloningsstructuur nog wel passend is in deze markt. Hierbij wordt zowel naar primaire, secundaire als tertiaire voorwaarden gekeken. Ondertussen komen er bij ons (lokaal MT) steeds meer verhalen binnen van mensen die lastig rond kunnen komen en dus meer willen werken, en wordt er steeds harder geklaagd over de 19 CT reiskostenvergoeding.
Zijn er meer werkgevers die tussentijds aanpassingen doen in deze bizarre tijden? Bijv. aan de thuiswerkvergoeding, meer reiskostenvergoeding of gewoon een extra loonsverhoging voor iedereen?

Verwijderd

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:26
Dat je collega's later begonnen zijn bij dit bedrijf zegt niks. Hoeveel werkervaring hebben je collega's? Hebben we het over collega's met 15 jaar ervaring, dan is het natuurlijk niet gek als ze zoveel meer verdienen dan jij. Scheelt het een jaar of minder, dan is het een ander verhaal.

The devil is in the details.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door True op 05-08-2022 17:40 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Verwijderd

Hahn schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 17:32:
[...]

Dat je collega's later begonnen zijn bij dit bedrijf zegt niks. Hoeveel werkervaring hebben je collega's? Hebben we het over collega's met 15 jaar ervaring, dan is het natuurlijk niet gek als ze zoveel meer verdienen dan jij. Scheelt het een jaar of minder, dan is het een ander verhaal.
.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:32
Tehh schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 17:07:
[...]
Zijn er meer werkgevers die tussentijds aanpassingen doen in deze bizarre tijden? Bijv. aan de thuiswerkvergoeding, meer reiskostenvergoeding of gewoon een extra loonsverhoging voor iedereen?
Huidige en vorige werkgever. Vorige heeft een extra loonsverhoging onder de noemer marktcorrectie doorgevoerd in 2021 (2.5% bovenop 1. 5% inflatiecorrectie), een verruiming van het thuiswerkverhoeding en een verruiming van het leasebudget.ik verwacht dat ze dat in 2022 min of meer weer hebben gedaan.

Huidige heeft extra thuisvergoeding (paar euro dus never nooit niet genoeg) en wat andere extra regelingen. Er wordt ook gewacht op terugkoppeling van de belastingdienst over verhoging kilometervergoeding. Geen loonsverhoging, want midlance, dus beloning is anders geregeld.

Maar heel simpel kan je als bedrijf of meegaan met de markt of minder kwaliteit personeel accepteren. Want de goeden zullen vrijwel allemaal weglopen naar een werkgever die wel meegaat met de markt als de kosten stijgen maar de beloning niet.

• AllanBrek
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:19
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 42
• Opleiding: MBO Niveau 4, en wat certificeringen.
• Werkervaring: 22 jaar
• (Woon) Locatie: Nederland

2. Wat doe je:
• Functie: Manager
• Werkgever/branche: fabrikant security software
• (Werk) Locatie(s): thuis/Europa
• Aantal vakantiedagen: 31
• Gewerkte uren/week: +40 uur
• Reistijd: gemiddeld 1x per maand een paar dagen naar het buitenland
• Werkdruk: Hoog

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 8880
• Bonus, toeslagen, etc: afhankelijk van de gehaalde prestaties maar gemiddeld zo'n 50.000
• Dertiende/veertiende maand: Neen
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): +- €165.000

• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: geen idee eigenlijk
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: industrie vergelijkbaar.
• Mobiliteit per maand: + 1000 euro per maand
• Overige: 19 Cent km vergoeding, telefoon, laptop + randapparatuur, internet.
• Additionele bonussen 10.000 euro per jaar
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 185.000

• HSG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-01 11:49

HSG

Verwijderd schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:50:
[...]

Wil je wat voorwaarden noemen? Ik ben erg benieuwd wat ze ook kunnen bieden wat je niet snel ergens anders terug ziet. Eventueel in DM zodat we niet een hele offtopic keten gaan starten.
DM gestuurd.

• Ikbenmeereendje
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-01 09:42
Afgelopen jaar kregen wij 1,5% inflatiecorrectie. Dat werd niet door iedereen als acceptabel ervaren, en dus zijn ze nu bezig om te kijken of de beloningsstructuur nog wel passend is in deze markt. Hierbij wordt zowel naar primaire, secundaire als tertiaire voorwaarden gekeken. Ondertussen komen er bij ons (lokaal MT) steeds meer verhalen binnen van mensen die lastig rond kunnen komen en dus meer willen werken, en wordt er steeds harder geklaagd over de 19 CT reiskostenvergoeding.
Wij kregen 3% maar het is niet genoeg. Er gaan veel mensen weg en voor de overblijvers stijgt de werkdruk alleen maar wat een soort van dubbel-dip effect heeft. Het management is achter een salarisbump aan het aangaan, maar dat duurt ondertussen al weer een maand of 8 zonder concreet resultaat of indicatie van hoeveel erbij op komt.

Ik vrees dat als er niets gebeurd er na de zomer weer een grote golf mensen hun heil elders zoeken. Dat kan nog steeds prima in deze markt. ..

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:13

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ikbenmeereendje schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 01:22:
[...]

Wij kregen 3% maar het is niet genoeg. Er gaan veel mensen weg en voor de overblijvers stijgt de werkdruk alleen maar wat een soort van dubbel-dip effect heeft. Het management is achter een salarisbump aan het aangaan, maar dat duurt ondertussen al weer een maand of 8 zonder concreet resultaat of indicatie van hoeveel erbij op komt.

Ik vrees dat als er niets gebeurd er na de zomer weer een grote golf mensen hun heil elders zoeken. Dat kan nog steeds prima in deze markt. ..
Dus management gaat er helemaal niet achteraan. ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• RagingAardvark
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:29
Puur beredeneerd vanuit mijn eigen ervaring: hier zou je geen genoegen mee moeten nemen. Ik heb destijds als 30-jarige de overstap gemaakt van Finance naar IT Support - zonder relevante opleiding, certificeringen en werkervaring - en begon al met 2.600 euro bruto. En dat was in 2007! Bovendien kreeg ik bij die toko een 13e maand. In de eerste jaren daarna kreeg ik ieder jaar wel een opslag van 200-250 bruto (uiteraard niet zomaar; ik werkte wel keihard om m'n kennis op niveau te brengen).

Dat ze zeggen geen budget te hebben om je ook maar iets tegemoet te komen, is gewoon stierenpoep. Ze weten heus wel dat ze je peanuts betalen.

In jouw positie zou ik echt even verder gaan kijken.

• alaintje
Sovieto schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:28:
[...]

Ze rijden juist veel prive ermee, dus lijkt me juist onverstandig om dat te gaan doen. En in de leaseregeling staat dat als je de auto alleen zakelijk rijdt je het leasebudget niet uitgekeerd krijgt als salaris.

Dus nee, alleen zakelijk rijden lijkt me de slechtste oplossing.
Ik zou die auto nooit wegdoen in deze situatie.
Brilsmurfje reageerde op mijn post. Ik had er een beetje een crosspost van gemaakt ben ik bang...
Maar ook voor mij geldt, een zakelijke auto zal mijn hele mobiliteit gebruiken(zo werkt de regeling nou eenmaal geloof ik). En dan is er helemaal geen incentive meer om in deze regio te werken, want dan krijg ik 10+ uur reistijd voor 100€ netto meer.
Maar ik krijg volgende week weer meer te horen.

• HSG

HSG

RagingAardvark schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:56:
[...]

Puur beredeneerd vanuit mijn eigen ervaring: hier zou je geen genoegen mee moeten nemen. Ik heb destijds als 30-jarige de overstap gemaakt van Finance naar IT Support - zonder relevante opleiding, certificeringen en werkervaring - en begon al met 2.600 euro bruto. En dat was in 2007! Bovendien kreeg ik bij die toko een 13e maand. In de eerste jaren daarna kreeg ik ieder jaar wel een opslag van 200-250 bruto (uiteraard niet zomaar; ik werkte wel keihard om m'n kennis op niveau te brengen).

Dat ze zeggen geen budget te hebben om je ook maar iets tegemoet te komen, is gewoon stierenpoep. Ze weten heus wel dat ze je peanuts betalen.

In jouw positie zou ik echt even verder gaan kijken.
Over het budgetverhaal geloof ik je direct dat het stierenpoep is. Vooral als je hoort dat vooral IT-bedrijven steeds eer winsten maken.

• HSG

HSG

Ga a.u.b. ergens solliciteren of wees eens keihard naar je baas. Dit zou ik nooit accepteren. 1500 euro verschil en geen leaseauto. Man man man. Je wordt uitgebuit.

• Veay
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03-05-2024
Members only:

Verwijderd

• Tylen

Tylen

Waarom? Dan gooi je dus onnodig minimaal 6 maanden geld weg (zeg dat je 1000 meer kan verdienen is dat 6K brutto). Hup solliciteren jij.

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:48
Ga voor jezelf eens na welk risico je loopt? Men staat te springen om personeel, in elke branche. die 2400 kun je overal wel krijgen, ook al is het tijdelijk een hele andere tak van sport (horeca, fabriek, ggd etc)
Kortom; als je nu nog 6 maanden wacht, dan nog eens een X aantal maanden voor de stabiliteit er weer is, ben je zo een jaar verder en qua salaris geen steek opgeschoten.

Let wel: vanaf een afstandje achter een toetsenbord is dit makkelijk praten, ik snap dat je voor een stuk zekerheid wilt gaan. Maar met jou ervaring + randstad is werk vinden echt geen probleem momenteel.

• HSG

HSG

Gewoon gaan solliciteren. In de randstad is zoveel aanbod aan vacatures dat je makkelijk elders terecht kan. De kans is ook heel groot dat je gelijk een vaste aanstelling krijgt.

Man man man 2400 bruto in de randstad. Waar halen bedrijven de arrogantie vandaan om iemand als jij met zoveel ervaring en certificeringen dat te geven. Daar kan ik nou zo boos om worden.

[ Voor 23% gewijzigd door HSG op 06-08-2022 11:41 ]

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Nu online
Werkgever heeft de km vergoeding omhoog gezet naar 27c p km, zolang de GLA van benzine hoger dan 2 euro blijft. Scheelt een hoop.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-01 09:10

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

XFlame schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:14:
[...]
Werkgever heeft de km vergoeding omhoog gezet naar 27c p km, zolang de GLA van benzine hoger dan 2 euro blijft. Scheelt een hoop.
Hou er rekening mee dat daarvan 19ct onbelast en 8ct belast is, dus give or take hou je daar rond de 23ct/km aan over. Scheelt zeker iets, maar reken jezelf niet rijk met 27ct/km netto.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:55
unezra schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:49:
[...]

Hou er rekening mee dat daarvan 19ct onbelast en 8ct belast is, dus give or take hou je daar rond de 23ct/km aan over. Scheelt zeker iets, maar reken jezelf niet rijk met 27ct/km netto.
Dat ligt er maar net aan welke fiscale regeling men ervoor gebruikt en (eventueel) welke overeenkomst men met de belastingdienst hierover sluit. Mijn werkgever betaald 29ct/km netto.

• anon131116
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-08-2022
Bij ons bedrijf is afgelopen maand bij iedereen +7% bruto salaris inflatiecorrectie doorgevoerd.

• Tylen

Tylen

DutchCommando schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 18:57:
[...]

Dat ligt er maar net aan welke fiscale regeling men ervoor gebruikt en (eventueel) welke overeenkomst men met de belastingdienst hierover sluit. Mijn werkgever betaald 29ct/km netto.
Als jij werkgever jou 29netto betaald dan is dat euh ff rekenen. 39 cent ongeveer brutto. Het lijkt mij heeeeel stug dat de belastingdienst aparte regelingen heeft.

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 22-11-2022 11:22 ]

• Tylen

Tylen

Brazos schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 19:56:
[...]

Alles boven de €0,19/km kan de werkgever uit de vrije ruimte van de WKR halen. Als die ruimte niet wordt benut voor andere dingen (fietsplan, bedrijfsfeestjes buiten de deur etc.) kan de werkgever dus wel belastingvrij een hogere reiskostenvergoeding geven, zolang dat dan weer binnen de vrije ruimte blijft.
Hmmm eens met de boekhouder overleggen. Dan kan mijn kilometervergoeding ook wel omhoog.

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:55
Tylen schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 19:46:
[...]

Als jij werkgever jou 29netto betaald dan is dat euh ff rekenen. 39 cent ongeveer brutto. Het lijkt mij heeeeel stug dat de belastingdienst aparte regelingen heeft.
Het zou inderdaad kunnen dat de werkgever een regeling heeft om de inkomstenbelasting over die 29 ct netto te betalen voordat het op mijn loonstrook te zien is.

• user85329646
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-12-2025
retoohs schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 07:40:
[...]

4k moet makkelijk haalbaar zijn bij overstappen. Kijk alleen al naar de salaris post onder die van jou.
Door jullie reacties zit ik er nu inderdaad wel over te denken om eens te gaan solliciteren. Maar 4k lijkt me wel wat uitzonderlijk voor iemand die net junior-af is, of moet dat wel kunnen in de huidige markt?

En is het handig om dat te vragen of kan ik beter eerst de tegenpartij met een voorstel te laten komen?

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:34
user85329646 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 20:52:
[...]

Door jullie reacties zit ik er nu inderdaad wel over te denken om eens te gaan solliciteren. Maar 4k lijkt me wel wat uitzonderlijk voor iemand die net junior-af is, of moet dat wel kunnen in de huidige markt?

En is het handig om dat te vragen of kan ik beter eerst de tegenpartij met een voorstel te laten komen?
In mijn ogen zijn er alleen maar nadelen om zelf als eerste een bedrag te noemen. Laat de ander maar de richting geven. Meest gunstige geval is dat eerste bod al meer dan je verwacht. En plus je daar iets bij. Meest negatieve scenario is het ver beneden je verwachting en wil je daar dan echt gaan werken? Nee, lijkt me van niet.

Als je zelf eerst een bedrag noemt introduceer je de kans dat de werkgever met een in diens ogen laag bod akkoord gaat. Wil je echt meteen “ok, deal” horen? Zou bij mij toch gaan knagen. Want omhoog kun je niet meer. :)

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 22-11-2022 11:16 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Brazos schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:49:
[...]

Ik vermoed dat je ZZP'r bent? Dan gaat die vlieger helaas niet op omdat je dan geen recht hebt op die vrije ruimte en de WKR niet voor jou van toepassing is. Dit geldt alleen voor bedrijven die personeel in dienst hebben en is normaal gezien bedoeld voor uitgaven anders dan salaris waar je als werknemer voordeel bij hebt maar niet via de loonbelasting belast worden.
offtopic:
Volgens mij kan dit wel als je directeur-grootaandeelhouder bent van je eigen BV, maar niet voor niets dat hij z'n boekhouder gaat vragen, die weet vast meer ;)

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
HSG schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 11:32:
[...]

Gewoon gaan solliciteren. In de randstad is zoveel aanbod aan vacatures dat je makkelijk elders terecht kan. De kans is ook heel groot dat je gelijk een vaste aanstelling krijgt.

Man man man 2400 bruto in de randstad. Waar halen bedrijven de arrogantie vandaan om iemand als jij met zoveel ervaring en certificeringen dat te geven. Daar kan ik nou zo boos om worden.
Belachelijk inderdaad maar tevens, wat doen sommigen zichzelf enorm te kort door zo'n salaris te accepteren, het loont enorm om toch eens in de zoveel tijd op zijn minst even je marktwaarde te controleren en dan indien nodig stappen te nemen.

• HSG

HSG

Homeland schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 23:28:
[...]

Belachelijk inderdaad maar tevens, wat doen sommigen zichzelf enorm te kort door zo'n salaris te accepteren, het loont enorm om toch eens in de zoveel tijd op zijn minst even je marktwaarde te controleren en dan indien nodig stappen te nemen.
Die marktwaarde is bij hem al duidelijk. Zijn collega's zitten rond de 1500 euro hoger dan hem + ze hebben een auto.

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
HSG schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 23:30:
[...]

Die marktwaarde is bij hem al duidelijk. Zijn collega's zitten rond de 1500 euro hoger dan hem + ze hebben een auto.
Maar dan verbaast het me juist ook dat hij 6 maanden wil wachten... Dan ben je gewoon een dief van je eigen portemonnee. En als ik zou weten dat directe collegas zoveel meer zouden verdienen (zeker procentueel gezien) dan is de motivatie natuurlijk ook meteen naar een minimum gedaald.

• HSG

HSG

Homeland schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 23:33:
[...]

Maar dan verbaast het me juist ook dat hij 6 maanden wil wachten... Dan ben je gewoon een dief van je eigen portemonnee. En als ik zou weten dat directe collegas zoveel meer zouden verdienen (zeker procentueel gezien) dan is de motivatie natuurlijk ook meteen naar een minimum gedaald.
Dat verbaast mij inderdaad ook. Als hij een beetje energie in solliciteren zou steken weet ik zeker dat hij ergens volgende week al een contract kan tekenen met veel betere arbeidsvoorwaarden.

Ik werkte ook eerst bij een dienstverlener en ben overgenomen door de Rijksoverheid. Wat een verschil in voorwaarden. Ik zou een idioot zijn om dat af te wijzen.

[ Voor 11% gewijzigd door HSG op 06-08-2022 23:36 ]

• Hahn
Homeland schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 23:33:
[...]

HSG schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 23:35:
[...]

Dat verbaast mij inderdaad ook. Als hij een beetje energie in solliciteren zou steken weet ik zeker dat hij ergens volgende week al een contract kan tekenen met veel betere arbeidsvoorwaarden.
Het verbaast mij niet. Sommige mensen zijn nou eenmaal wat meer risicomijdend dan andere mensen ;)

Als je bij je huidige baan met vast contract er weinig of niks bij krijgt, dan zal je het ergens anders moeten gaan zoeken. En hoe goed dat idee ook lijkt in dit geval, dat komt wel met risico's, zoals wat nou als je niet goed genoeg bent en je na een maand, of 6 maanden op straat staat, omdat je niet gelijk een vast contract kreeg? En gezien 'ie aangeeft binnenkort vader te worden, is (of misschien meer: lijkt) dat risico nog veel enger.

Dus ik snap heel goed dat 'ie dat risico liever even wil vermijden. Is dat slim? Nee, ik denk dat het risico wat 'ie zou lopen vrij klein zou zijn, met zelfs op korte termijn al veel voordeel als 'ie de stap wel zou wagen. Maar ik snap de angst wel :P

[ Voor 20% gewijzigd door Hahn op 06-08-2022 23:41 ]

• HSG

HSG

Hahn schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 23:39:
[...]

[...]

Het verbaast mij niet. Sommige mensen zijn nou eenmaal wat meer risicomijdend dan andere mensen ;)

Als je bij je huidige baan met vast contract er weinig of niks bij krijgt, dan zal je het ergens anders moeten gaan zoeken. En hoe goed dat idee ook lijkt in dit geval, dat komt wel met risico's, zoals wat nou als je niet goed genoeg bent en je na een maand, of 6 maanden op straat staat, omdat je niet gelijk een vast contract kreeg? En gezien 'ie aangeeft binnenkort vader te worden, is (of misschien meer: lijkt) dat risico nog veel enger.

Dus ik snap heel goed dat 'ie dat risico liever even wil vermijden. Is dat slim? Nee, ik denk dat het risico wat 'ie zou lopen vrij klein zou zijn, met zelfs op korte termijn al veel voordeel als 'ie de stap wel zou wagen. Maar ik snap de angst wel :P
Gezien het gespring om geschoold personeel in de randstad kan hij rustig risico's lopen. Als het nou ergens tijdens de kredietcrisis was snap ik dat nog wel.

• Hahn
HSG schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 23:41:
[...]

Gezien het gespring om geschoold personeel in de randstad kan hij rustig risico's lopen. Als het nou ergens tijdens de kredietcrisis was snap ik dat nog wel.
Ik hoopte met m'n vorige post ook duidelijk te maken dat het om een gevoel gaat, en dat die niet altijd logisch zijn. Maar goed, we zitten hier op Tweakers, en daar heerst logica en heeft (begrip voor) gevoel natuurlijk niks te zoeken. Zou ik moeten weten na 21 jaar hier :+

• HSG

HSG

Hahn schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 23:43:
[...]

Ik hoopte met m'n vorige post ook duidelijk te maken dat het om een gevoel gaat, en dat die niet altijd logisch zijn. Maar goed, we zitten hier op Tweakers, en daar heerst logica en heeft (begrip voor) gevoel natuurlijk niks te zoeken. Zou ik moeten weten na 21 jaar hier :+
Gevoel moet even plaats maken voor logica. ;)

• alaintje
marcelcee schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:14:
[...]

In mijn ogen zijn er alleen maar nadelen om zelf als eerste een bedrag te noemen. Laat de ander maar de richting geven. Meest gunstige geval is dat eerste bod al meer dan je verwacht. En plus je daar iets bij. Meest negatieve scenario is het ver beneden je verwachting en wil je daar dan echt gaan werken? Nee, lijkt me van niet.

Als je zelf eerst een bedrag noemt introduceer je de kans dat de werkgever met een in diens ogen laag bod akkoord gaat. Wil je echt meteen “ok, deal” horen? Zou bij mij toch gaan knagen. Want omhoog kun je niet meer. :)
Blijft wat dubbel, maar:
Als je een minimum voor jezelf in gedachte houdt en daar 10% bovenop vraagt (of nog ietsje meer in deze markt als SE), dan is de kans klein dat ze direct ja zeggen, en altijd wel een counter doen (zelf 15-22% lagere counteroffers gehad en deze weer ~7-15% omhoog kunnen praten, maar dat is bij mechanica).

Zeggen ze wel ja, dan heb je toch even een sprong gemaakt van x+10%. Maar moet je je ook afvragen of je je eigen waarde dus wel goed in hebt geschat (dus minimaal 10% onderschat in dit geval). Of dat de functie anders is dan verwoord.

Daarnaast, ik geef vanaf nu na het eerste gesprek aan wat ik verwacht te verdienen. Gezien ik niet zoveel werkervaring heb dien ik mijzelf wat meer te presenteren (vind ik), dus is het van tevoren aangeven wat riskanter.
Het aantal banen is namelijk gewoonweg eindig, dus je wil je kansen ook weer niet allemaal verspelen voor een latere tijd zou ik zeggen.

Ten slotte zou ik zeggen dat het ook iets aan kan tonen vanuit jezelf. Steviger in je schoenen staan en goed je eigenwaarde kennen, niet onbelangrijk voor een starter. Maar dat ligt er aan of een WG dat zoekt in een WN (als ze een goedkope 'loonslaaf' zoeken dan...).

Bij het niet zeggen heb ik iig tot 28% onder mijn (geheime) verwachting geboden gekregen. En daar heb ik ook wel 15% bij kunnen krijgen, maar toch schept het een ander beeld van elkaar vind ik.
Veel bedrijven zijn toch ook wel gewoon op zoek naar goedkope mensen...daar moet je even doorheen zeven als WN ben ik bang.

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:34
alaintje schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 00:30:
[...]

Blijft wat dubbel, maar:
Als je een minimum voor jezelf in gedachte houdt en daar 10% bovenop vraagt (of nog ietsje meer in deze markt als SE), dan is de kans klein dat ze direct ja zeggen, en altijd wel een counter doen (zelf 15-22% lagere counteroffers gehad en deze weer ~7-15% omhoog kunnen praten, maar dat is bij mechanica).

Zeggen ze wel ja, dan heb je toch even een sprong gemaakt van x+10%. Maar moet je je ook afvragen of je je eigen waarde dus wel goed in hebt geschat (dus minimaal 10% onderschat in dit geval). Of dat de functie anders is dan verwoord.

Daarnaast, ik geef vanaf nu na het eerste gesprek aan wat ik verwacht te verdienen. Gezien ik niet zoveel werkervaring heb dien ik mijzelf wat meer te presenteren (vind ik), dus is het van tevoren aangeven wat riskanter.
Het aantal banen is namelijk gewoonweg eindig, dus je wil je kansen ook weer niet allemaal verspelen voor een latere tijd zou ik zeggen.

Ten slotte zou ik zeggen dat het ook iets aan kan tonen vanuit jezelf. Steviger in je schoenen staan en goed je eigenwaarde kennen, niet onbelangrijk voor een starter. Maar dat ligt er aan of een WG dat zoekt in een WN (als ze een goedkope 'loonslaaf' zoeken dan...).

Bij het niet zeggen heb ik iig tot 28% onder mijn (geheime) verwachting geboden gekregen. En daar heb ik ook wel 15% bij kunnen krijgen, maar toch schept het een ander beeld van elkaar vind ik.
Veel bedrijven zijn toch ook wel gewoon op zoek naar goedkope mensen...daar moet je even doorheen zeven als WN ben ik bang.
Duidelijke overweging om wel het voortouw in de onderhandeling te nemen.

Het bepalen van je marktwaarde is waar ik op wil inhaken. Want hoe weet je of je die goed kunt bepalen? Die waarde volgt immers pas uit de onderhandeling. Stel iemand zou uit 10 gelijke posities kunnen kiezen en de 10 werkgevers brengen 1 definitief salarisvoorstel uit en daarna middel je alles. Dan weet je alvast iets.

Maar dit gebeurt in de praktijk niet want er is meer dan enkel het salaris waarop je (eerst) wilt focussen. En je kiest/schuift maar bij 1 of 2 partijen gelijktijdig om tafel zou ik denken (wil ook nog werken ipv alleen maar gesprekken voeren). Dus je weet niet of je bij de top/lage/gemiddelde wg aan tafel zit. Het zelf eerst benoemen van je verwachting schrikt de lage wg af (zou het toch al doen en wil je daar werken?), de gemiddelde wg zegt meteen “deal” en de top wg zegt “deal” en denkt dankjewel voor dit buitenkansje.

Dit alles laat nog onverlet dat de posities gelijk kunnen zijn (in theorie) maar dat deze ene wg net een winstgevende order heeft afgesloten of door krapte op de arbeidsmarkt veel winst ziet wegvallen omdat het werk niet gedaan wordt. Die zal bereid zijn meer te betalen. Of het rommelt in het team en jij gaat het vlottrekken en men werkt efficiënter = meer euro’s.

Daarom denk ik dat door het zelf als eerste een bod uit te brengen, je eigenlijk pretendeert zulke omstandigheden beter in te kunnen schatten en te becijferen dan degene die er werkelijk iets van kan weten: de wg. Volgens mij is dat onafhankelijk van een startpositie of later in iemands carrière. Dit alles gaat voorbij aan de zeer terechte andere overwegingen die er zijn om niet voor top dollar ergens te gaan/willen werken.

• Tylen

Tylen

Brazos schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:49:
[...]

Ik vermoed dat je ZZP'r bent? Dan gaat die vlieger helaas niet op omdat je dan geen recht hebt op die vrije ruimte en de WKR niet voor jou van toepassing is. Dit geldt alleen voor bedrijven die personeel in dienst hebben en is normaal gezien bedoeld voor uitgaven anders dan salaris waar je als werknemer voordeel bij hebt maar niet via de loonbelasting belast worden.
offtopic:
Ik ben dga ;)

• alaintje
marcelcee schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 07:36:
[...]

Duidelijke overweging om wel het voortouw in de onderhandeling te nemen.

Het bepalen van je marktwaarde is waar ik op wil inhaken. Want hoe weet je of je die goed kunt bepalen? Die waarde volgt immers pas uit de onderhandeling. Stel iemand zou uit 10 gelijke posities kunnen kiezen en de 10 werkgevers brengen 1 definitief salarisvoorstel uit en daarna middel je alles. Dan weet je alvast iets.

Maar dit gebeurt in de praktijk niet want er is meer dan enkel het salaris waarop je (eerst) wilt focussen. En je kiest/schuift maar bij 1 of 2 partijen gelijktijdig om tafel zou ik denken (wil ook nog werken ipv alleen maar gesprekken voeren). Dus je weet niet of je bij de top/lage/gemiddelde wg aan tafel zit. Het zelf eerst benoemen van je verwachting schrikt de lage wg af (zou het toch al doen en wil je daar werken?), de gemiddelde wg zegt meteen “deal” en de top wg zegt “deal” en denkt dankjewel voor dit buitenkansje.

Dit alles laat nog onverlet dat de posities gelijk kunnen zijn (in theorie) maar dat deze ene wg net een winstgevende order heeft afgesloten of door krapte op de arbeidsmarkt veel winst ziet wegvallen omdat het werk niet gedaan wordt. Die zal bereid zijn meer te betalen. Of het rommelt in het team en jij gaat het vlottrekken en men werkt efficiënter = meer euro’s.

Daarom denk ik dat door het zelf als eerste een bod uit te brengen, je eigenlijk pretendeert zulke omstandigheden beter in te kunnen schatten en te becijferen dan degene die er werkelijk iets van kan weten: de wg. Volgens mij is dat onafhankelijk van een startpositie of later in iemands carrière. Dit alles gaat voorbij aan de zeer terechte andere overwegingen die er zijn om niet voor top dollar ergens te gaan/willen werken.
Ook met jou eens.
Maar het bepalen van je marktwaarde kun je doen door:
- Je functie bij vacatures te vinden met salarisindicatie/range.
- Indeed, glassdoor, google of soortgelijk programma gebruiken voor indicaties.
- In je directe kring rondvragen (oud studiegenoten).
- Als je een CAO hebt daar jezelf plaatsen.
- Je huidige salaris
- En daarbij je nieuwe sollicitaties.

Met die laatste zal je beeld dus continu bij moeten stellen van de eerste paar stappen, dat is waar.
En ik denk dat er niet meer dan 20% tussen alle biedingen van nieuwe WG's zal zitten (zelf ca 10 sollicitaties gehad afgelopen maanden).
Dan heb je dus 100%+/-10% (bij mij ten minste niet, op één uitzondering na, maar andere regio).

Maar niks zeggen kan inderdaad ook werken.
Alleen zeggen mensen vooral geen bedrag omdat ze gewoonweg akkoord gaan met wat de WG hun dan biedt. Als je al geen waarde in je hoofd hebt ga je ook niet echt tegen bieden.

Ik denk ook dat mijn markt als techneut iets starrer is dan voor software engineers, die lijkt zich nog steeds te ontwikkelen/groeien.

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online

John Doos

ClaudZaque

Toch even een update hier, een tijd geleden heb ik hier een post geplaatst mbt onderbetaling in de IT.

De aanhouder lijkt te winnen in dit geval, ik ben na mijn dubieuze werkgever de detachering in gerold bij een relatief kleine speler. Vanuit hier een deta vast overeenkomst aangegaan en zojuist intern aangenomen op een klus. Hier ga ik per 1 januari in dienst.

Ter zijner tijd zal ik het format opnieuw invullen en het lijstje weer als members only publiceren.

Voor nu ga ik even teruglezen wat het huidige vacuüm en nasleep Corona heeft betekend voor mijn medetweakers :)

Nee

• MeteoVir
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kleine update.

Members only:

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
marcelcee schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:14:
Als je zelf eerst een bedrag noemt introduceer je de kans dat de werkgever met een in diens ogen laag bod akkoord gaat. Wil je echt meteen “ok, deal” horen? Zou bij mij toch gaan knagen. Want omhoog kun je niet meer.
Dat kan zeker wel. Heb ik zelf in 2019 ook meerdere keren gedaan. Eerste aanbod was meteen top van m'n vraagprijs (wat al stap van +31.6% was), dus vervolgens bij volgende organisaties vraagprijs met nog eens €500 verhoogd. Had namelijk meteen tegen elke organisatie gezegd dat ik alle organisaties minimaal één keer wilde spreken. Uiteindelijk toen nog twee aanbiedingen gekregen die zelfs nog nieuwe vraagprijs flink overstegen, die vervolgens gebruikt om eerste aanbod omhoog te onderhandelen, want dat vond ik leukste organisatie en had ik meeste ruimte voor groei.
alaintje schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:41:
En ik denk dat er niet meer dan 20% tussen alle biedingen van nieuwe WG's zal zitten (zelf ca 10 sollicitaties gehad afgelopen maanden).
Dat hoeft zeker niet zo te zijn. In m'n sollicitatieronde waarin ik naar huidige werkgever ben gegaan in zomer 2019 had ik met rond de 15 werkgevers gesproken. Verschil tussen boven- en ondergrens was +55% / -36% (afhankelijk van welke kant je op rekent). Geen van beide waren echt uitzonderingen. Die ondergrens kwam behoorlijk overeen met wat ik op dat moment bij toenmalig werkgever verdiende. Was overigens ook niet zo dat het om begin van carrière ging en stappen daardoor relatief gezien veel groter waren, zoals je hier kunt zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Kid Jansen op 08-08-2022 09:33 ]

• MontyPython
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-03-2024
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 28 jaar
• Opleiding: HBO, niet gerelateerd
• Werkervaring: 5 jaar + shitload aan certificaten
• (Woon) Locatie: Zweden

2. Wat doe je:
• Functie: InfoSec & Business Continuity
• Werkgever/branche: Grootste Fintech van Europa :)
• (Werk) Locatie(s): Vanuit huis
• Aantal vakantiedagen: 25
• Gewerkte uren/week: 32-40, afhankelijk van de druk
• Reistijd: 0 minuten, af en toe naar andere locaties
• Werkdruk: Gemiddeld. Soms piekbelasting door audits

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): omgerekend €8500
• Vakantiegeld: Zit inbegrepen bij het salaris
• Bonus, toeslagen, etc: heb een aandelenpackage van €15000 per jaar voor 4 jaar
• Dertiende/veertiende maand: N.v.t.
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €117000

• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: Gemiddeld 300 per maand, volledige inleg door werkgever.
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: Standaard Zweedse regeling, heb daar nog onvoldoende kennis over. Maar boeit me vrij weinig, heb onderhandeld dat ik een hoger salaris krijg zodat ik dit zelf kan beleggen
• Mobiliteit per jaar: Mag onbeperkt naar andere locaties vliegen gaan om daar te werken (1 keer per jaar business class), overleggen, bier te drinken in de avond :)
• Overige:
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): Lastig te berekenen, ongeveer rond de €120000 per jaar

• witbaard
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-06-2025
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 24
• Opleiding: HBO-ICT Cyber Security & Cloud Duaal, heb een aantal azure fundamentals certificaten.
• Werkervaring: 4,5 jaar relevant
• (Woon) Locatie: Randstad

2. Wat doe je:
• Functie: junior linux engineer
• Werkgever/branche: managed hosting
• (Werk) Locatie(s): randstad
• Aantal vakantiedagen: 25 obv 40u
• Gewerkte uren/week: 32
• Reistijd: 1 kantoordag, 25min enkele reis
• Werkdruk: erg hoog

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): €2650 obv 40u
• Bonus, toeslagen, etc: in theorie 3% van je salaris dacht ik, maar niemand heeft die gekregen
• Dertiende/veertiende maand: nee
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €27475,20

• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: 4,5%(idk hoeveel euro, maakt me ook niet heel veel uit, stelt met deze bedragen toch weinig voor)
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: lijfrente
• Mobiliteit per jaar: €0,19/km
• Overige: 80 euro/maand
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 28435.2

Ik heb te horen gekregen een promotie te krijgen naar medior linux engineer deze maand. Collega die deze promotie ook gekregen heeft verdient 3k (obv 40u).

I.v.m. de hoge werkdruk en het lage salaris ben ik verder gaan kijken voor een nieuwe baan. 2 gesprekken gehad bij een partij buiten de randstad, aanbieding 3150/maand(obv 40u).

Als ik zo kijk binnen dit topic lijkt het dat ik wat laag zit qua salaris, maar ik vind het zelf erg lastig inschatten. Het aanbod wat ik ontvangen heb lijkt mij ook wat aan de lage kant.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Wat zouden jullie een redelijk salaris vinden?

Ik hoor graag van jullie

• sanane
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:48
witbaard schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:14:
1. Wie ben je:
• Opleiding: HBO-ICT Cyber Security & Cloud Duaal, heb een aantal azure fundamentals certificaten.

2. Wat doe je:

3. Wat verdien je:
• Bonus, toeslagen, etc: in theorie 3% van je salaris dacht ik, maar niemand heeft die gekregen

• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: 4,5%(idk hoeveel euro, maakt me ook niet heel veel uit, stelt met deze bedragen toch weinig voor)

Ik heb te horen gekregen een promotie te krijgen naar medior linux engineer deze maand. Collega die deze promotie ook gekregen heeft verdient 3k (obv 40u).

I.v.m. de hoge werkdruk en het lage salaris ben ik verder gaan kijken voor een nieuwe baan. 2 gesprekken gehad bij een partij buiten de randstad, aanbieding 3150/maand(obv 40u).

Als ik zo kijk binnen dit topic lijkt het dat ik wat laag zit qua salaris, maar ik vind het zelf erg lastig inschatten. Het aanbod wat ik ontvangen heb lijkt mij ook wat aan de lage kant.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Wat zouden jullie een redelijk salaris vinden?

Ik hoor graag van jullie
Je kan net zo goed werken op schiphol als bagage afhandelaar. Ze verdienen zonder opleiding al rond 2400 netto.. ik zou meer richting 3800 pushen

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

witbaard schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:14:
1. Wie ben je:

2. Wat doe je:

3. Wat verdien je:

Ik hoor graag van jullie
Heb je nagedacht om de Linux consultancy in te gaan? Daar ga je al snel richting de 40~45k met een auto erbij.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• witbaard
sanane schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:21:
[...]

Je kan net zo goed werken op schiphol als bagage afhandelaar. Ze verdienen zonder opleiding al rond 2400 netto.. ik zou meer richting 3800 pushen
Dank u
JackBol schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:51:
[...]

Heb je nagedacht om de Linux consultancy in te gaan? Daar ga je al snel richting de 40~45k met een auto erbij.
Helaas ben ik geen consultant persoon, anders had ik het zeker overwogen.
Overigens is 3150/maand al €40.824,00 per jaar, dus waar komt het voordeel van consultancy in gaan dan vandaan?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
JackBol schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:51:
[...]

3750 bruto/mnd (+lease) is nog aan de lage kant voor Linux detachering/consultancy in de randstad voor 4jr ervaring met een hbo-diploma.
@witbaard het moge duidelijk zijn, je kunt veel meer krijgen en je huidige werkgever verdient grof geld over jouw rug.

Edit: als consultancy niet wat voor je is, misschien eens kijken bij de overheid? Betaald iets onder gemiddeld en compenseert dit door uiterst goede secundaire arbeidsvoorwaarden: https://werkenvoornederland.nl/

[ Voor 17% gewijzigd door True op 08-08-2022 14:09 ]

• henkkeumus
  • Laatst online: 09-11-2025
Heb net een nieuwe job dus weet niet precies hoe de pensioen in elkaar steekt.

1. Wie ben je:
• Leeftijd: 28
• Opleiding: HBO-ICT
• Werkervaring: ~4.5 jaar als IT Beheerder en Consultant
• (Woon) Locatie: Twente

2. Wat doe je:
• Functie: IT Cloud Consoltancy
• Werkgever/branche: Cloud
• (Werk) Locatie(s): Twente
• Reistijd: 5 á 10 minuten
• Werkdruk: Gemiddeld

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): €3125 obv 40u
• Bonus, toeslagen, etc: Vakantiegeld.
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €40.500

• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: Durf ik zo niet te zeggen
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: Durf ik zo niet te zeggen
• Mobiliteit per jaar: Electrische lease auto
• Overige: Laptop, telefoon, certifcaten (2 per jaar naar keuze die in mijn groeiplan passen), sportschool abbo, lease

[ Voor 4% gewijzigd door henkkeumus op 08-08-2022 14:58 ]

• Diddily
  • Laatst online: 22-08-2023
1. Wie ben je:
• Opleiding: MBO ICT Beheerder 4
• Werkervaring: 5 jaar, exclusief stage.
• (Woon) Locatie: Limburg

2. Wat doe je:
• Functie: Technical Support Engineer en sinds dit jaar de stap naar Software Consultant.
• Werkgever/branche: Software leverancier
• (Werk) Locatie(s): 95% remote, soms op locatie. Meestal NL, kan ook ergens in EU.
• Aantal vakantiedagen: 27
• Gewerkte uren/week: 40, maar geen 9 tot 5 cultuur. Als er 's avonds wat moet gebeuren, wordt dat ook van je verwacht.
• Reistijd: 25 min enkele reis.
• Werkdruk: Normaal, soms hoog en soms laag.

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): €3330
• Bonus, toeslagen, etc: Niet contractueel, soms wel €1000 kerst bonus.
• Dertiende/veertiende maand: Nee
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €43150

• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: €132 p/m
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: Pensioenfonds
• Mobiliteit per jaar: n/a
• Overige: n/a
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €1584

Het is het idee dat ik volgend jaar 100% consultant wordt, waar ik dit werk nu ook al voor minimaal 50% doe.
Ik weet niet goed hoe ik zo'n gesprek in moet gaan en wat mijn verwachtingen wat betreft salarisverhoging zijn. Het is natuurlijk een minimaal Bachelor functie wat ik met mijn MBO4 diploma ga doen, dat is ook wat waard.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
henkkeumus schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:40:
Heb net een nieuwe job dus weet niet precies hoe de pensioen in elkaar steekt.

1. Wie ben je:
• Opleiding: HBO-ICT
• Werkervaring: ~4.5 jaar als IT Beheerder en Consultant
• (Woon) Locatie: Twente

2. Wat doe je:
• Functie: IT Cloud Consoltancy
• Werkgever/branche: Cloud
• (Werk) Locatie(s): Twente
• Reistijd: 5 á 10 minuten
• Werkdruk: Gemiddeld

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): €3125 obv 40u
• Bonus, toeslagen, etc: Vakantiegeld.
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €37.500

• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: Durf ik zo niet te zeggen
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: Durf ik zo niet te zeggen
• Mobiliteit per jaar: Electrische lease auto
• Overige: Laptop, telefoon, certifcaten (2 per jaar naar keuze die in mijn groeiplan passen), sportschool abbo, lease
Altijd leuk om iemand uit de mooiste regio van Nederland te zien :)
Blijf goed achter je groeipad aanzitten, ik weet dat we in onze regio nog wel wat kunnen kopen voor wat minder euros dan in de randstad, maar blijf vooral niet stil zitten!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:09

PinusRigida

I put the p in pool.

(me even excuseren dat ik niet het sjabloon van deze OP gebruik omdat ik het nu even makkelijker en sneller zo uit m'n hoofd opschrijf)

Hier 3561 bruto als Webmaster in de Belgische Non-Profit (onderhouden intranetpagina's en alles wat daarbij komt kijken van nationale organisatie met provinciale en gewestelijke afdelingen in zowel NL als FR gedeelte van het land) Werkplaats is hoofdzetel in Brussel.
... als 39-jarige (in november 40) met werkervaring binnen de organisatie sinds 2003, maar nog maar sinds 2021 werkzaam als webmaster.

Loonscategorie 7, 38-uren week, werkdruk gemiddeld hoog tot hoog maar zeer goeie werkomstandigheden en extralegale voordelen; inclusief ziekteverzekering, groepsverzekering, vakantiegeld én 13'de maand, tweetaligheidspremie, brandstofvergoeding pro-rata of 100% OV vergoeding, maaltijdcheques aan 7 euro/stuk, 3 dagen/week structureel thuiswerk bij voltijdse tewerkstelling. en -even gaan spieken- 39 dagen verlof (dit jaar 43 wegens nog 4 dagen over van vorig jaar)

Edit: zeker niet vergeten want het is ook een voordeel: de 2 dagen/week dat ik naar Brussel ga werken kan ik genieten van een uitgebreid en heerlijk lunchmenu met niks anders dan kraakverse goeie kwaliteits ingrediënten, keuze tussen 2 warme schotels, koude schotel, saladbar, of (terplekke) belegde broodjes, in alles kan je ook veggie kiezen en dit voor zo'n 6 à 7 euro per maaltijd en dat is dan hoofdschotel inclusief dessertje, soep en drank en een extra potje mayo want ik hou van mayo *;

Alles valt of staat met vertrouwen WG <> WN dus vandaag terug even lang genoeg op Tweakers.net gezeten. :D

[ Voor 47% gewijzigd door PinusRigida op 08-08-2022 15:11 ]

• henkkeumus
  • Laatst online: 09-11-2025
True schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:50:
[...]

Blijf goed achter je groeipad aanzitten, ik weet dat we in onze regio nog wel wat kunnen kopen voor wat minder euros dan in de randstad, maar blijf vooral niet stil zitten!
En zo ist! :9

Net gejobhopt, als ik mijn 2 certifcaten haal in 2023 zit ik eind dat jaar op 3325,- bruto.
De stap daarna is van junior naar medior cloud consultant en dan gaan we een totaal andere salarisschaal in.

Heb hiervoor 4 jaar als consultant gewerkt maar nooit certificaten kunnen halen. Ik kan vanalles, maar kan helaas geen kracht bij de woorden voegen door certificaten te laten zien. Hopen dat ik daar bij mijn nieuwe job nu alles mee kan opbouwen door ze wel te halen :)

Ik schrik toch wel eens wat 't verschil tussen provincie en randstad is hoor. Een MBO4 student van dezelfde leeftijd die dik 1000,- boven mijn salaris verdiend terwijl we feitelijks hetzelfde doen. Hoe kan dat gat zo groot zijn.. :o

• witbaard
True schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:08:
[...]

@witbaard het moge duidelijk zijn, je kunt veel meer krijgen en je huidige werkgever verdient grof geld over jouw rug.

Edit: als consultancy niet wat voor je is, misschien eens kijken bij de overheid? Betaald iets onder gemiddeld en compenseert dit door uiterst goede secundaire arbeidsvoorwaarden: https://werkenvoornederland.nl/
Ik zal vanavond/van de week eens kijken of er iets bij de overheid is dat mij aanspreekt.

• Loei123
  • Laatst online: 17:56
[...]

Helaas ook een slecht betalende regio.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Loei123 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:23:
[...]

Helaas ook een slecht betalende regio.
Inderdaad, op enkele grote (en specialistische) bedrijven na wordt er over het algemeen redelijk karig betaald voor IT'ers. Ook de reden dat ik er wel woon, maar niet werk :9 .

• Loei123
  • Laatst online: 17:56
True schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:39:
[...]

Inderdaad, op enkele grote (en specialistische) bedrijven na wordt er over het algemeen redelijk karig betaald voor IT'ers. Ook de reden dat ik er wel woon, maar niet werk :9 .
Idemdito.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

witbaard schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:08:
[...]

Dank u

[...]

Helaas ben ik geen consultant persoon, anders had ik het zeker overwogen.
De term "Consultant" betekent niet zoveel. Ik heb jaren lang als "consultant" gewoon linux beheert bij verschillende bedrijven (service provider, publiek, beursgenoteerd). Enige is dat de werkgever een prijs per uur aan een ander bedrijf betaalt ipv een salaris.

Edit: en bij het bedrijf waar ik zat zaten voldoende "witte baarden" ;)

[ Voor 7% gewijzigd door JackBol op 08-08-2022 17:58 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• HSG

HSG

[...]

Mijn vrouw komt uit Twente dus vanwege mijn schoonouders ben ik daar vaak te vinden. ik moet zeggen dat ik mij daar ook veel meer thuis voel dan elders in Nederland.
Pagina: 1 ... 139 ... 218 Laatste

Let op:
De TS is geüpdatet: voor het posten van lijstjes graag het nieuwe format gebruiken.

Dit topic is bedoeld om arbeidsvoorwaarden in relatie tot functie, werkzaamheden en achtergronden te delen.

Beperk vragen en bijbehorende reacties tot:
* redelijkheid van de arbeidsvoorwaarden gegeven het profiel
* verduidelijking van de arbeidsvoorwaarden en/of het profiel
Geen discussies! Daarvoor zijn andere topics.

Reageer je voor de 2e maal kort achter elkaar dan ben je waarschijnlijk offtopic aan het discussiëren Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/smileys/wink.gif. Verplaatst dan de discussie naar Algemeen arbeidsmarkt topic
Idem bij gebruik van ~~~~~~~~~~~~~~~[offtopic] tags.

Uiteraard is hier ook het verbod op werving (in de breedste zin van het woord) van toepassing.

Laatste puntje:
Kloon-accounts zijn niet toegestaan. Meen je dat je een reden hebt waarom deze regel niet voor jou zou hoeven gelden, neem dan vooraf contact op met een moderator, dan kunnen we kijken wat we kunnen doen.