"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Het eerste half jaar bij Stipp is geen opbouw. Ik heb een jaar bij Stipp gezeten, na een maand PMT had ik meer opbouw dan een jaar Stipp.Lana Drahrepus schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:31:
Net even gekeken naar de Stipp regeling. Ze hebben een basisregeling waarbij de werkgever 2,6% van het pensioengevend salaris als premie inlegt. Dat is echt helemaal niks. Bij de plusregeling is de premie 12% van het pensioengevend salaris waarvan de werknemer 4% en de werkgever 8% betalen. Da's al beter tenzij je 40+ bent want dan begint het weer karig te worden. Ik ga er even vanuit dat het een DC regeling is. Zie het zo snel niet staan maar kan me niet voorstellen dat dit premies zijn voor een DB regeling.
Wat overigens heel erg verneukeratief is als je meerdere uitzendbanen hebt in een jaar want dan bouw je dus echt niets op.
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Eerste hit in googleHerko_ter_Horst schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:11:
[...]
Heel raar, ik ook (op de pagina's die ik hierboven link).
https://www.stippensioen....in%20%E2%82%AC%207%2C13).
Eerste 8 weken geen opbouw. Als ik doorklik naar wijzigingen per 2022 staat er ook: Basisregeling 2,6%, Plusregeling 12%. Gare website dan als ze allemaal verschillende dingen op diverse pagina's zetten..
[ Voor 17% gewijzigd door Lana Drahrepus op 16-03-2022 12:09 ]
In eerste instantie dacht ik gezien de opleiding/ervaring/functie inderdaad dat is maandsalaris zou wel iets hoger kunnen. Maar wat een super pakket verdermarshallq schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:28:
2020
***members only***
2022
***members only***
Wel tevreden over de stand van zaken, werk nu 90% thuis en 10% op kantoor (paar minuutjes op de fiets). Extra maandsalaris voor een project is een leuke waardering. Sinds dit jaar een extra vakantiedag in de maand dat je jarig bent en een nieuw intern beloningssysteem waar collega's elkaar wat tegoedbonnen kunnen geven.
Komend jaar een paar interessante grote projecten waar ik zelf veel plezier aan zal hebben, leerzaam zijn en mijn cv verder aanvullen. Tevens nog iets gestegen in salaris en in de nabije toekomst zit er een senior rol aan te komen
Ik krijg ook regelmatig recruiters aan de lijn maar qua salaris komt het niet snel in de buurt (door alle secundaire voorwaarden).
Beeromaniac
Lana Drahrepus schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 12:22:
***members only***
Is het niet een idee om even rond te kijken wat je "peers" verdienen naast de jouwe?Lana Drahrepus schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 12:22:
***members only***
18 jaar ervaring als software developer zou ik wel iets meer salaris verwachten..
That being said, ik zit zelf op de servicedesk en weet zelf ook niet precies hoeveel iemand in jouw positie zou moeten verdienen.
PS: wellicht dat ik als reactie krijg "Daarom zit ik hier toch?" het is meer dat ik het niet in je lijst teruglees
[ Voor 11% gewijzigd door agittunc op 16-03-2022 14:17 ]
• Leeftijd: 32
• Opleiding: Bedrijfskundige Informatica
• Werkervaring: 8 jaar
• (Woon) Locatie: Randsatad
2. Wat doe je:
• Functie: Functioneel Beheerder
• Werkgever/branche: Financiële Dienstverlener
• (Werk) Locatie(s): Randstad
• Aantal vakantiedagen: 32
• Gewerkte uren/week: 38
• Reistijd: 25 min. fietsen
• Werkdruk: matig
3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 4850
• Vakantiegeld: € 8%
• Bonus, toeslagen, etc: € 0
• Dertiende/veertiende maand: € Ja
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €67000
4. Secundaire arbeidsvoorwaarden en package:
• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: € 12000
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: DB-Regeling
• Mobiliteit per jaar: €1200
• Overige:
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €67000
[ Voor 7% gewijzigd door mieux op 16-03-2022 15:42 ]
Gelukkig heeft Nederland zo'n 2 miljoen bedrijven en is er meer dan de overheid. Een eventuele overstap in de toekomst is dus een makkie.jongetje schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:26:
Bij de overheid is dit niet haalbaar voor een FBer. (Maakt het wel lastiger om over te stappen als je niets wilt inleveren).
Het valt mij op dat veel mensen gegevens gelijk vergelijken met de overheid. Waarom is dat? Als er één type werkgever is dat starters veel betaalt maar weinig groei kent, is het de overheid wel. Behalve als je ingehuurd wordt natuurlijk, ik heb een tijdje als zelfstandige voor 135 per uur gewerkt voor ze, dan betalen ze vaak net iets meer dan de gemiddelde markt.Paprika schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:09:
[...]
Gelukkig heeft Nederland zo'n 2 miljoen bedrijven en is er meer dan de overheid. Een eventuele overstap in de toekomst is dus een makkie.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Oh?jongetje schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:26:
@mieux Dat lijkt me een goed (boven gemiddeld) salaris voor je leeftijd en functie. Je hebt gelukt dat je bij een financiële dienstverlener werkt. Bij de overheid is dit niet haalbaar voor een FBer. (Maakt het wel lastiger om over te stappen als je niets wilt inleveren).
- Functioneel Beheerder PLOOI - BZK
- Salarisniveau schaal 11, schaal 12
- Maandsalaris Min €3.344 – Max. €5.825 (bruto)
- Dienstverband Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
- Contractduur 1 Jaar
- Minimaal aantal uren per week 32
- Maximaal aantal uren per week 36
[ Voor 18% gewijzigd door unezra op 16-03-2022 18:52 ]
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
[ Voor 24% gewijzigd door ImmortalSoul op 16-03-2022 19:15 ]
'de overheid' is inderdaad een erg breed begrip, er zit natuurlijk behoorlijk wat verschil tussen de webmaster van de gemeente Schubekutteveen en een senior software architect bij het BZK. Als ik zo door de vacatures van de overheid heen scrol dan gaan IT rollen van schaal 10 tot 14, wat neer komt op karig tot zeer goed. Ik heb wel idee dat die indeling een beetje willekeurig is, dus het zou prima kunnen dan een bepaald niche bij de overheid slecht betaald.MrAngry schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:41:
In het algemeen is dat natuurlijk onzin. Ook de overheid wil een groeipad bieden aan zijn medewerkers, misschien niet altijd en overal, maar over het algemeen wel. Wat vergelijkingen met de overheid betreft: Het is toch wel een beetje de standaard-zettende werkgever in Nederland qua beloning en secundaire voorwaarden. Ik geloof niet dat we werkgevers hebben die groter zijn dan de overheid.
https://www.werkenvoorned...erheid/arbeidsvoorwaardenRagingPenguin schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 19:13:
[...]
'de overheid' is inderdaad een erg breed begrip, er zit natuurlijk behoorlijk wat verschil tussen de webmaster van de gemeente Schubekutteveen en een senior software architect bij het BZK. Als ik zo door de vacatures van de overheid heen scrol dan gaan IT rollen van schaal 10 tot 14, wat neer komt op karig tot zeer goed. Ik heb wel idee dat die indeling een beetje willekeurig is, dus het zou prima kunnen dan een bepaald niche bij de overheid slecht betaald.
Ze beginnen zo te zien bij de Belastingdienst bij schaal 7 voor een IT servicedeskmedewerker:
https://www.werkenvoorned...-servicedesk-BD-2022-0645
Min €2.471 – Max. €3.220 (bruto) voor 36 uur, €2746 - €3578 ongerekend naar 40 uur. Voor een MBO startersfunctie. Vind ik geen karige start als ik heel eerlijk ben.
De schaal 14 functies zijn wel meer uitzondering en dan zit je qua functieschaal al een eindje in de managementschalen. (Die beginnen zo'n beetje bij 11, 12.)
En tot 2022 dus 26 weken regeling. Nu nog "maar" 8 weken geen opbouw.Lana Drahrepus schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 12:06:
[...]
Eerste hit in google
https://www.stippensioen....in%20%E2%82%AC%207%2C13).
Eerste 8 weken geen opbouw. Als ik doorklik naar wijzigingen per 2022 staat er ook: Basisregeling 2,6%, Plusregeling 12%. Gare website dan als ze allemaal verschillende dingen op diverse pagina's zetten..
Gesman schreef op woensdag 8 december 2021 @ 20:16:
***members only***
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 36
• Opleiding: HBO Bedrijfskundige Informatica
• Werkervaring: 9 jaar
• (Woon) Locatie: Provincie Groningen
2. Wat doe je:
• Functie: Technisch Consultant
• Werkgever/branche: IT detachering
• (Werk) Locatie(s): Provincie Groningen
• Aantal vakantiedagen: 26
• Gewerkte uren/week: 40
• Reistijd: 30 minuten
• Werkdruk: gemiddeld
3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 3.205
• Vakantiegeld: € 3.076,80
• Bonus, toeslagen, etc: 120 provisie per maand
• Dertiende/veertiende maand: nee
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 42.976,80
• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: € geen idee
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: ASR
• Mobiliteit per jaar: € 11.040 (leasebudget € 920)
• Overige: maandelijkse onbelaste onkosten € 36
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 43.408,80
Voorstel wat ik heb liggen:
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 36
• Opleiding: HBO Bedrijfskundige Informatica
• Werkervaring: 9 jaar
• (Woon) Locatie: Provincie Groningen
2. Wat doe je:
• Functie: Technisch Consultant
• Werkgever/branche: IT detachering
• (Werk) Locatie(s): Provincie Groningen
• Aantal vakantiedagen: 28
• Reistijd: 30 minuten/nog onbekend
3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 4.200
• Vakantiegeld: € 4.032
• Bonus, toeslagen, etc: nee
• Dertiende/veertiende maand: nee
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 54.432
• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: € 2.826,70
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: Stipp (na jaar bovenstaand)
• Mobiliteit per jaar: € 11.640 (leasebudget € 970)
• Overige: bonus bij behalen certificaat € 250, maandelijkse onbelaste onkosten € 100
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 58.708
Dit lijkt mij een mooie stap toch?
Hoezo vinden we dit maar normaal? Het bedrijf waar ik werk valt ook niet onder een CAO maar zonder een indexatie van mijn loon hebben we echt geen gesprek hoor.unezra schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:03:
[...]
Er zullen weinig werkgevers volledige inflatiecorrectie doen. Lijkt me niet redelijk dat mee rekenen.
…
Bedrijven rekenen dit ook gewoon door naar hun klanten.
Die aandeelhouder laat zich echt niet afschepen met een fooitje. Die CEO idem. Dus waarom wij wel.Rhys08 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 22:22:
[...]
Hoezo vinden we dit maar normaal? Het bedrijf waar ik werk valt ook niet onder een CAO maar zonder een indexatie van mijn loon hebben we echt geen gesprek hoor.
Omdat het onzekerheid creert voor de bedrijfsvoering, zeker als er geen plafond aan vastzit. Ik ben het volledig met je eens overigens, maar helaas liggen de machtsverhoudingen vaak anders. In mijn contract heb ik automatische indexatie, maar dat is verbonden aan een maximumpercentage per jaar.Pizza_Boom schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:39:
[...]
Die aandeelhouder laat zich echt niet afschepen met een fooitje. Die CEO idem. Dus waarom wij wel.
Verder is het vaak ook vaag bij organisaties zonder CAO en/of schalen wat nu het maximale salaris is voor een functie. Bij de (semi)overheid weet je uiteindelijk wat je maximum is (wat uiteraard wel met de CAO afspraken wordt geindexeerd). Maar in het algemene bedrijfsleven is dat niet transparant. Wat kan een developer maximaal verdienen? Niemand die het weet. Of erg afhankelijk van de branche (hoe veel geld wordt er verdiend met het product).
De wijzen komen uit het Oosten!
Onlangs een aanbod gekregen van € 120k / jaar (na meerdere interviews + assignment), dat aanbod gebruikt als leverage om m'n huidig salaris op te krikken van 75k / jaar naar 100k / jaar.
Erg tevreden met die opslag natuurlijk, en m'n huidige job is wel erg chill, nieuwe job zou allicht meer druk opgeleverd hebben.
De berichten op linkedin blijven echter binnenkomen, nu gaat het al over € 140k / jaar.
Alle bedragen zijn puur salaris, dus stock opties / bonus / bedrijfswagen / pensioenbijdrage etc niet meegeteld.
[ Voor 3% gewijzigd door phobosdeimos op 17-03-2022 14:41 ]
Ik zie ook wel een stijging hier, maar die gaan nog steeds niet zo hoog als bij jou nu, maar ik zit ook nog "vast" in de bedrijven die alleen concurreren op de NL banenmarkt.
En daar is echt helemaal niets mis mee zolang de waarde van de munt gelijk blijft. Op een gegeven moment stopt het omdat buitenlandse afnemers niet meer willen betalen, maar dan is toch prima?NoepZor schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:05:
Punt is wel als je maar blind indexeert dat je in een opwaartse spiraal kan komen (want arbeidskosten stijgen dus product/dienst weer duuder, prijzen stijgen, dus weer meer loon etc.)[...]
Ja klopt helemaal, ik werk al een paar jaar volledig remote / internationaal, dus quasi alle interessante banen komen uit het buitenland. Doorsnee BE/NL firmas kunnen of willen die bedragen niet neertellen blijkbaar.Caelorum schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:55:
@phobosdeimos Heb je toevallig internationaal opererende bedrijven bij je werkervaring staan? Want dan gaat het hard.
Ik zie ook wel een stijging hier, maar die gaan nog steeds niet zo hoog als bij jou nu, maar ik zit ook nog "vast" in de bedrijven die alleen concurreren op de NL banenmarkt.
[ Voor 8% gewijzigd door phobosdeimos op 17-03-2022 15:00 ]
Dat is het hele idee van werken bij bedrijven die niet mensen dumpen, maar software verkopen (Microsoft, Amazon, Facebook, Apple, Google, Adobe, Salesforce, ServiceNow, WorkDay etc), of een dienstverlening aanbieden waar IT een belangrijke rol speelt (Spotify, Netflix, Booking.com etc). Bij deze bedrijven zit het geld in de schaal van de diensten en/of producten. Je bouwt het 1x en verkoopt het 10x, 100x, 1000x, miljoenen x'en en dan kun je per ontwikkelaar (of iedere andere rol) een leuk bedrag neerleggen in ruil voor goede mensen.NoepZor schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:22:
Als je 4 dagen per week, 47 weken per jaar facturabel bent à 125 euro per uur dan heb je 188K omzet. Er zijn volgens mij genoeg bedrijfjes die minder vragen per uur (ik gok dat een digital agency of een lokale ICT club eerder rond 80 euro / uur zit). Als je dan 140K aan salaris moet betalen en daarnaast je overhead nog kwijt bent als bedrijf zijnde, gaat het denk ik niet heel lang goed. Dus je moet dan echt al een bedrijf hebben wat tonnen omzet per medewerker genereert en geen uurtje factuurtjewerk.
Op het moment dat een bedrijf enige vorm van urenregistratie bij wil houden dan weet ik al dat het niet goed genoeg gaat betalen, want dan ligt de focus op het verkeerde vlak, namelijk niet-schaalbare dienstverlening.
[ Voor 9% gewijzigd door Paprika op 17-03-2022 15:35 ]
80 euro per uur is voor een agency wel erg laag, zo'n 90 tot 160 euro per uur afhankelijk van senioriteit is wat meer de standaard.NoepZor schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:22:
Als je 4 dagen per week, 47 weken per jaar facturabel bent à 125 euro per uur dan heb je 188K omzet. Er zijn volgens mij genoeg bedrijfjes die minder vragen per uur (ik gok dat een digital agency of een lokale ICT club eerder rond 80 euro / uur zit). Als je dan 140K aan salaris moet betalen en daarnaast je overhead nog kwijt bent als bedrijf zijnde, gaat het denk ik niet heel lang goed. Dus je moet dan echt al een bedrijf hebben wat tonnen omzet per medewerker genereert en geen uurtje factuurtjewerk.
Ben ik met je eens hoor (en dat zat deels ook in mijn argument van tonnen omzet per medewerker, want dat haal je als je een goed schalende dienst hebt). Alleen het aantal posities is wel wat minder bij dergelijke clubs. De meeste bedrijven werken toch min of meer als een urenfabriek of verkapte urenfabriek. Of hebben generieke software maar een niche in de markt, dus geen mega afzetpotentieel.Paprika schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:33:
[...]
Dat is het hele idee van werken bij bedrijven die niet mensen dumpen, maar software verkopen (Microsoft, Amazon, Facebook, Apple, Google, Adobe, Salesforce, ServiceNow, WorkDay etc), of een dienstverlening aanbieden waar IT een belangrijke rol speelt (Spotify, Netflix, Booking.com etc). Bij deze bedrijven zit het geld in de schaal van de diensten en/of producten. Je bouwt het 1x en verkoopt het 10x, 100x, 1000x, miljoenen x'en en dan kun je per ontwikkelaar (of iedere andere rol) een leuk bedrag neerleggen in ruil voor goede mensen.
Op het moment dat een bedrijf enige vorm van urenregistratie bij wil houden dan weet ik al dat het niet goed genoeg gaat betalen, want dan ligt de focus op het verkeerde vlak, namelijk niet-schaalbare dienstverlening.
Ik zat even te zoeken op uurtarief website bouwer. Ik doel dan echt op de clubjes die sites bouwen voor de lokale slager of bakker, beetje de bedrijfsmatige versie van het handige neefje. Ze presenteren zich dan dikwijls graag als jonge club, maar volgens mij is de werkelijke reden dat het een jonge club is dat er alleen starters worden aangenomen (want goedkoop).RagingPenguin schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:55:
[...]
80 euro per uur is voor een agency wel erg laag, zo'n 90 tot 160 euro per uur afhankelijk van senioriteit is wat meer de standaard.
Sterker nog, het is onderdeel van veel contracten dat tarieven geindexeerd kunnen worden naar CPI of andere maatstaven. Niet ongewoon.Rhys08 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 22:22:
[...]
Hoezo vinden we dit maar normaal? Het bedrijf waar ik werk valt ook niet onder een CAO maar zonder een indexatie van mijn loon hebben we echt geen gesprek hoor.
https://ondernemersplein....assen-met-prijsindexatie/
Het wordt helemaal mooi dat wanneer jouw werkgever jou slechts 1.5 procent erbij geeft, maar zelf voor 4 procent zijn tarieven kan verhogen. Never waste a good crisis.
[ Voor 13% gewijzigd door init6 op 17-03-2022 16:37 ]
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Bij ICT dienstverleners of partijen die maatwerk software leveren is het volstrekt normaal dat je enige vorm van urenregistratie bij houd, domweg omdat je uren doorbelast moeten kunnen worden aan de klant. Die klant wil, logischerwijs, weten hoe veel uur jij aan wat voor die klant hebt gewerkt.Paprika schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:33:
[...]
Dat is het hele idee van werken bij bedrijven die niet mensen dumpen, maar software verkopen (Microsoft, Amazon, Facebook, Apple, Google, Adobe, Salesforce, ServiceNow, WorkDay etc), of een dienstverlening aanbieden waar IT een belangrijke rol speelt (Spotify, Netflix, Booking.com etc). Bij deze bedrijven zit het geld in de schaal van de diensten en/of producten. Je bouwt het 1x en verkoopt het 10x, 100x, 1000x, miljoenen x'en en dan kun je per ontwikkelaar (of iedere andere rol) een leuk bedrag neerleggen in ruil voor goede mensen.
Voor het developen van software dat je 1x ontwikkeld en 1000x verkoopt, sure, maar de IT wereld is wat groter dan dat.
Is het in de ICT sector al normaal dan om meteen te informeren naar je salaris? Of wordt dit bij het eerste aanbod of zelfs het eerste bericht al meteen gecommuniceerd?phobosdeimos schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:38:
De markt is nu toch echt wel aan het opwarmen?
Onlangs een aanbod gekregen van € 120k / jaar (na meerdere interviews + assignment), dat aanbod gebruikt als leverage om m'n huidig salaris op te krikken van 75k / jaar naar 100k / jaar.
Erg tevreden met die opslag natuurlijk, en m'n huidige job is wel erg chill, nieuwe job zou allicht meer druk opgeleverd hebben.
De berichten op linkedin blijven echter binnenkomen, nu gaat het al over € 140k / jaar.
Alle bedragen zijn puur salaris, dus stock opties / bonus / bedrijfswagen / pensioenbijdrage etc niet meegeteld.
Je mist een beetje zijn punt. Gegeven de keus zijn je kansen op carrièreontwikkeling en salarisverhoging bij een 'schaalbare' werkgever altijd beter.unezra schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 07:37:
Bij ICT dienstverleners of partijen die maatwerk software leveren is het volstrekt normaal dat je enige vorm van urenregistratie bij houd, domweg omdat je uren doorbelast moeten kunnen worden aan de klant. Die klant wil, logischerwijs, weten hoe veel uur jij aan wat voor die klant hebt gewerkt.
Voor het developen van software dat je 1x ontwikkeld en 1000x verkoopt, sure, maar de IT wereld is wat groter dan dat.
De keerzijde is het risico; misschien dat een startup jarenlang kwakkelt, terwijl je tegenhanger bij een dienstverlener er elk jaar een stapje bij krijgt omdat-ie z'n certificaatjes gehaald heeft. Maar daar ben je zelf bij.
En natuurlijk is er genoeg werk dat niet "schaalbaar" is en toch gedaan moet worden. Bij de belastingdienst schrijf je software die wellicht maar ééns per jaar "gedraaid" wordt. Hartstikke belangrijk, maar je gaat er als werknemer nooit schatrijk worden.
Zou wel normaal moeten zijn eigenlijk, hè. Anders is het verspilling van ieders tijd en energie.emot schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:08:
[...]
Is het in de ICT sector al normaal dan om meteen te informeren naar je salaris? Of wordt dit bij het eerste aanbod of zelfs het eerste bericht al meteen gecommuniceerd?
Ik begreep dat nieuwe wetgeving het adverteren met een 'marktconform' salaris sowieso zou verbieden toch?Mr. Awesome schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:33:
[...]
Zou wel normaal moeten zijn eigenlijk, hè. Anders is het verspilling van ieders tijd en energie.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Het is zelfs vanaf medio dit jaar verplicht:emot schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:08:
[...]
Is het in de ICT sector al normaal dan om meteen te informeren naar je salaris? Of wordt dit bij het eerste aanbod of zelfs het eerste bericht al meteen gecommuniceerd?
https://www.rijksoverheid...elbare-arbeidsvoorwaarden
https://performa-hr.nl/ni...ustus-2022-verleden-tijd/
Bandbreedte that is, concreet salaris kun je lang niet altijd bij het 1e gesprek zinvol bepalen en is logischerwijs vaak een proces van onderhandeling.
EDIT: Het is Europese wetgeving.
https://ec.europa.eu/comm...orner/detail/nl/ip_21_881
[ Voor 6% gewijzigd door unezra op 18-03-2022 08:42 ]
Sterker nog, dat is altijd mijn eerste vraag. Anders zijn we elkaars tijd aan het verspillen.emot schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:08:
[...]
Krijg ook altijd wel antwoord, als is het soms wel heel breed (3000-8000 bijvoorbeeld)
Volgens mij vinden organisaties die goed betalen het geen probleem dit in een zo vroeg mogelijk stadium te laten weten.emot schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:08:
[...]
Organisaties die marktconform (=middelmatig) betalen houden veelal het liefst hun kaarten zo lang mogelijk tegen de borst.
De interessante jobs die in m'n inbox op Linkedin belanden spreken vanaf het begin over het salarispakket. Natuurlijk zijn het de echt goedbetaalde jobs (zoals die van 140k en meer) die meteen uitpakken met getallen.emot schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:08:
[...]
Als ze er niet over spreken (of vage termen als marktconform gebruiken) dan is dat vaak een hint dat het maar een karig beestje is.
Helpt natuurlijk dat ik veel ervaring (> 13j) heb in een technologie die relatief "hot" is en dat ik sinds 5 jaar volledig remote werk. Zo maak je de visvijver een pak groter.
Maar uiteindelijk zou er altijd een product uit moeten komen wat herbruikbaar is zodat de investering deelbaar is door xxxx klanten / gebruikers. Anders bouw je geen software lijkt me.unezra schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 07:37:
[...]
Bij ICT dienstverleners of partijen die maatwerk software leveren is het volstrekt normaal dat je enige vorm van urenregistratie bij houd, domweg omdat je uren doorbelast moeten kunnen worden aan de klant. Die klant wil, logischerwijs, weten hoe veel uur jij aan wat voor die klant hebt gewerkt.
Daarom kan (of zou) een goede developer veel meer moeten kunnen verdienen dan een iets mindere omdat het niet door productiewerk is waarbij je horizontaal kan schalen, maar als jij iets heel goeds kan bouwen dan is dat gedeeld door xxxx klanten heel veel geld waard.
Wat dat betreft snap ik de internationale salariëring veel beter dan de Nederlandse. Goede kunnen heel veel verdienen terwijl het simpele werk maar een paar grijpstuivers oplevert. In Nederland is dat veel genivelleerder.
Volgens mij is dat ook niet goed voor onze economie, want zo zijn de goeden niet perse het belangrijke werk aan het doen en wordt er ook minder aandacht aan scholing besteed.
Veel uurtje-factuurtje bedrijven richten zich juist op het bussniss specifieke deel dat vaak al rondom standaard systemen (zoals ERP/CMS/CRM ed) word geschreven.chielsen schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:21:
[...]
Maar uiteindelijk zou er altijd een product uit moeten komen wat herbruikbaar is zodat de investering deelbaar is door xxxx klanten / gebruikers. Anders bouw je geen software lijkt me.
Daarom is die wetgeving dus zo fijn. Het moet dan op zijn laatst in het eerste persoonlijk contact vermeld worden. Ik hoop dat het meerendeel van de bedrijven er voor kiest het gewoon in de vacaturetekst te zetten. (Zoals bij de overheid al jaren gebeurt. Salaris én functieschaal, waardoor op basis daarvan ook een extra inschatting te maken is over de zwaarte van de functie.)Paprika schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:00:
Dat is ook mijn eerste vraag, want anders is iedere verdere woordenwisseling een verspilling van ieders tijd.
Enige lastige is dat het altijd een bandbreedte zal blijven, maar da's iig indicatie.
Fin, ben benieuwd wat er in augustus gebeurt. Vanaf dan is die wetgeving van kracht.
[ Voor 6% gewijzigd door unezra op 18-03-2022 09:48 ]
Waarschijnlijk helemaal niks. De overheid is de enige die zich er aan gaan houden en de rest krijgt eerst 500 waarschuwingen. In het najaar van 2031 gaan ze dan 'handhaven'.unezra schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:47:
[...]
Fin, ben benieuwd wat er in augustus gebeurt. Vanaf dan is die wetgeving van kracht.
De overheid doet dit al sinds donkey's years.Lana Drahrepus schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:53:
[...]
Waarschijnlijk helemaal niks. De overheid is de enige die zich er aan gaan houden en de rest krijgt eerst 500 waarschuwingen. In het najaar van 2031 gaan ze dan 'handhaven'.
Ik denk dat bedrijven het snel genoeg afleren het niet te doen. In een markt waarin personeel relatief veel keuze heeft en moeilijk aan goed personeel te komen is, verlies je hiermee waarschijnlijk zinvolle kandidaten nog voor ze zich hebben gemeld.
Nu nog een veld op LinkedIn welke alleen zichtbaar is voor recruiters en waar je kunt zeggen voor minder dan 220K wil ik je berichten niet eens ontvangen.unezra schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:47:
[...]
Verwijderd
Ja, maar we hebben een pingpongtafel!Paprika schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:55:
[...]
Nu nog een veld op LinkedIn welke alleen zichtbaar is voor recruiters en waar je kunt zeggen voor minder dan 220K wil ik je berichten niet eens ontvangen.
Ja en we zijn hier net als familie en hebben pizza middagen/avonden. Oftewel, lees het als: net zoveel drama als aan de kersttafel met familie wanneer men over politiek begint en reken er maar op dat je vaak mag overwerken, met als enige vergoeding een slappe pizza van 5 euro
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Idem. En je poot ook stijf houden als ze alsnog gaan onderbieden.macmellow schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:40:
[...]
Sterker nog, dat is altijd mijn eerste vraag. Anders zijn we elkaars tijd aan het verspillen.
Krijg ook altijd wel antwoord, als is het soms wel heel breed (3000-8000 bijvoorbeeld)
Bedrijven die daarvan leven (de uurtje-factuurtje bedrijven) zijn eigenlijk ook niet meer dan veredelde productiebedrijven, vergelijkbaar met assemblagefabrieken die produceren voor derden. Inkomsten zijn daar direct afhankelijk van de hoeveelheid mensen die je hebt en waarvan je de uren kunt verkopen. Als je zelf producten hebt (fysiek, of virtueel/software) dan kan je daarmee een continue inkomstenstroom genereren en daarbij echt waarde creeeren voor het bedrijf. Je ziet het ook aan de waarde van bedrijven. Een consultancybedrijf met 100.000 medewerkers is aanzienlijk minder waard dan een bedrijf met 100.000 medewerkers die producten levert.Paprika schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:33:
[...]
Voorbeeld: Atos heeft 110.000 medewerkers, en heeft een beurswaarde van ca. 3 miljard. Nokia heeft ongeveer 100.000 medewerkers en een beurswaarde van 27 miljard.
Werkgevers zien bui hangen en willen af van focus op hogere lonen
Prima hoor. Zolang supermarkt, energieleverancier, huisbaas en benzinepomp voor mij ook af willen stappen van hun 'focus op hogere kosten' vind ik alles best!
[ Voor 8% gewijzigd door Brandaris01 op 18-03-2022 11:36 ]
Beurswaarde kent maar een zeer beperkte relevantie. Het zegt niets over hoe goed een bedrijf is in wat ze doen. Beurswaarde is monopolygeld.Frame164 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:22:
[...]
Bedrijven die daarvan leven (de uurtje-factuurtje bedrijven) zijn eigenlijk ook niet meer dan veredelde productiebedrijven, vergelijkbaar met assemblagefabrieken die produceren voor derden. Inkomsten zijn daar direct afhankelijk van de hoeveelheid mensen die je hebt en waarvan je de uren kunt verkopen. Als je zelf producten hebt (fysiek, of virtueel/software) dan kan je daarmee een continue inkomstenstroom genereren en daarbij echt waarde creeeren voor het bedrijf. Je ziet het ook aan de waarde van bedrijven. Een consultancybedrijf met 100.000 medewerkers is aanzienlijk minder waard dan een bedrijf met 100.000 medewerkers die producten levert.
Voorbeeld: Atos heeft 110.000 medewerkers, en heeft een beurswaarde van ca. 3 miljard. Nokia heeft ongeveer 100.000 medewerkers en een beurswaarde van 27 miljard.
Je mist volledig het punt. Hij geeft juist aan dat het moeten bijhouden van een urenregistratie een sterke indicatie is dat je niet bij een productbedrijf werkt, maar bij een bedrijf dat uren verkoopt. En uren schalen niet.unezra schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 07:37:
Bij ICT dienstverleners of partijen die maatwerk software leveren is het volstrekt normaal dat je enige vorm van urenregistratie bij houd, domweg omdat je uren doorbelast moeten kunnen worden aan de klant.
https://niels.nu
Ik bespreek het meteen. In mijn geval het het dan wel uurtarief (ben ZZPer) maar het heeft echt nul zin om ellenlang om de hete brij heen te draaien. Uiteindelijk gaat het toch om de vraag hoeveel geld je krijgt voor de tijd die je aan het bedrijf geeftemot schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:08:
https://niels.nu
Ik vraag in de eerste DM een salarisrange van de openstaande functie. Dat geeft beide partijen nog onderhandelingsruimte om dit tijdens het gesprek in te vullen. Als de reactie is het ligt tussen 75-95k afhankelijk van kennis en ervaring zijn er twee dingen bekend. Wat je minimaal krijgt en waar je maximaal naar toe kan groeien mocht bijvoorbeeld al op de 90k zitten en je bij je huidige werkgever naar 105k kan groeien is de overstap misschien niet zinvol. In mijn geval bieden ze 45-65k voor de functie ben ik hooguit 10 min van mijn leven kwijt en geef ik aan dat het geboden salarisrange niet past en wens ik ze succes met de volgende kandidaat.emot schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:08:
[...]
Ook vraag ik indien het een recruiter is wat er ontbreekt in mijn profiel zodat ik wel kan groeien naar de gewenste range. Dat kan je mogelijk inzicht geven.
[ Voor 7% gewijzigd door lt_cmd_data op 18-03-2022 14:26 ]
En infosys (250k medewerkers) is 100 miljard waard. Beurswaarde zegt niks.Frame164 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:22:
[...]
Bedrijven die daarvan leven (de uurtje-factuurtje bedrijven) zijn eigenlijk ook niet meer dan veredelde productiebedrijven, vergelijkbaar met assemblagefabrieken die produceren voor derden. Inkomsten zijn daar direct afhankelijk van de hoeveelheid mensen die je hebt en waarvan je de uren kunt verkopen. Als je zelf producten hebt (fysiek, of virtueel/software) dan kan je daarmee een continue inkomstenstroom genereren en daarbij echt waarde creeeren voor het bedrijf. Je ziet het ook aan de waarde van bedrijven. Een consultancybedrijf met 100.000 medewerkers is aanzienlijk minder waard dan een bedrijf met 100.000 medewerkers die producten levert.
Die discussie over "uren tellen" slaat ook nergens op en dergelijke bedrijfscultuur hangt af van bedrijf per bedrijf en of je al dan niet uren moet bijhouden is van weinig belang.
lt_cmd_data schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:50:
D_Jeff schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:45:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
Minder salaris resulteert sowieso in minder inkomstenbelasting, ik vraag me nog altijd af wat je bedoelt.True schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 14:43:
Als je wat je mist boven de 69k omzet in andere voorwaarden zoals verlof kan het nog wel eens goedkoper uitpakken.
Wat betreft je link naar inkomstenbelasting; voor de volledigheid plug ik hier ook maar even het overzichtje dat ik gisteren toch gemaakt had voor 2022:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GXjcEuKoyBbHJn1Dj5zUnety.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/PuWExnSNIZQo8kYPtqh4mJk1.jpg?f=fotoalbum_large)
Boven de €69.399 heb je inderdaad te maken met een hoger marginaal tarief. Iedere euro boven die grens wordt zwaarder belast, of die nou uit salaris, overuren, vakantiedagen of wat dan ook komt.
Verder is in het blauw te zien dat dit nauwelijks iets verandert aan het gemiddeld belastingtarief. Prima om overwegingen te doen rondom die grenzen van belasting, denk bijvoorbeeld aan extra inleg in pensioenruimte. Proberen het salaris dat je werkgever betaalt onder die grens te houden is wel een heel bijzondere strategie (tenzij dat zich vertaalt in minder werken).
Oeps net gekruist. Ik hoop dat hij voldoende relevant is voor dit topic om te blijven staan.Outerspace schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:32:
[modbreak]Graag ontopic aub, ik zie vanaf gistermiddag alleen maar berichten die prima in een eigen of ander topic passen ;)[/]
[ Voor 9% gewijzigd door assje op 18-03-2022 15:45 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Jaareindegesprek gehad, weer 10% loonsverhoging
Ook het jaareinde gesprek gehad, intussen 2 jaar verder.kazuka schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:49:
***members only***
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 32
• Opleiding: HBO Software Engineering
• Werkervaring: 5 jaar
• (Woon) Locatie: Gelderland
2. Wat doe je:
• Functie: Software Engineer Software Architect
• Werkgever/branche: Welzijn
• (Werk) Locatie(s): Nijmegen
• Aantal vakantiedagen: 25
• Reistijd: 35 min
• Werkdruk: Gemiddeld?
3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 3070 5000
• Vakantiegeld: 8%
• Bonus, toeslagen, etc: €0
• Dertiende/veertiende maand: €0
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €64800
• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: 50%
• Type pensioenregeling / pensioenfonds:
• Mobiliteit per jaar: 100% vergoed, naar keuze OV of auto (0,19 cent per KM)
• Overige:
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): Effectief 69000 (inc. reiskostenvergoeding) + pensioeninleg
Blijf je bij dezelfde werkgever ?nowherebound123 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 23:40:
Mijn nieuwe situatie vanaf april:
Het is een mooie stap maar ook wel nodig aangezien je salaris m.i. aan de lage kant was
Nee, nieuwe werkgever. Heb (te?) lang bij mijn eerste werkgever gewerkt omdat ik er een hoop vrijheid kreeg die als starter misschien niet zo vanzelf sprekend is en het goed beviel. Had de laatste tijd het idee dat mijn groeitraject daar was gestagneerd, dus heb gezocht naar een baan met architectuur als uitgangspunt en een salaris waarmee ik aan een koophuis kan gaan denkenthlst schreef op zondag 20 maart 2022 @ 00:19:
[...]
Blijf je bij dezelfde werkgever ?
Het is een mooie stap maar ook wel nodig aangezien je salaris m.i. aan de lage kant was
Secundair karig, maar ik vind het bruto salaris fair voor mijn kennisniveau en het is voldoende voor een prima hypotheek. In ieder geval weer een nieuwe leertraject en een hoop doorgroeimogelijkheden.
Heb jij geen plannen om freelancing te beginnen doen? Ik zit met die vraagstuk al heel lang in mijn hoofd. Ik heb het gevoel dat ik steeds meer spijt van ga hebben als ik het meer en meer ga uitstellen.Nee, nieuwe werkgever.
[ Voor 53% gewijzigd door wagovos op 20-03-2022 09:00 ]
Vind ik een interessante optie, maar heb om eerlijk te zijn gewoon geen idee wat er bij komt kijken en waar te beginnen.wagovos schreef op zondag 20 maart 2022 @ 08:59:
[...]
Heb jij geen plannen om freelancing te beginnen doen? Ik zit met die vraagstuk al heel lang in mijn hoofd. Ik heb het gevoel dat ik steeds meer spijt van ga hebben als ik het meer en meer ga uitstellen.
Als ik meer weet van het bod, zal ik de post updaten.
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 29
• Opleiding: HBO (niet IT gerelateerd)
• Werkervaring: 4 jaar IT gerelateerd (traineeship vanuit werkgever)
• (Woon) Locatie: Tilburg
2. Wat doe je:
• Functie: Infrastructure specialist
• Werkgever/branche: Software / HRM applicatie (groot bedrijf)
• (Werk) Locatie(s): Volledig thuis / Eindhoven
• Aantal vakantiedagen: 27
• Reistijd: 0 of 25 minuten
3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): €3050
• Vakantiegeld: € 2928 (8%)
• Dertiende/veertiende maand: € 0
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 39528
• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: € 155
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: BeFrank
• Mobiliteit per jaar: € 850 p/m leasebudget, incl brandstof buitenland (EU). Nieuwe auto besteld: Ford Focus Wagon Active X, valt binnen budget.
• Overige:
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 51588
NIEUW BOD
2. Wat doe je straks?:
• Functie: Devops Engineer
• Werkgever/branche: Chemische industrie (en uitbreidend naar andere branches)
• (Werk) Locatie(s): Volledig thuis / kantoor in Den Bosch. Waarschijnlijk 1 a 2x per kwartaal naar Zuid-Duitsland
• Aantal vakantiedagen: onbekend
• Gewerkte uren/week: onbekend
• Reistijd: 0 of 20 minuten
3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): minimaal 4000
• Vakantiegeld: €3840 (8%)
• Bonus, toeslagen, etc: € onbekend
• Dertiende/veertiende maand: € onbekend
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 51840
Dat bedrag moest er maandelijks minimaal bij om quite te spelen, daar bovenop wilde ik dan qua salaris/overige arbeidsvoorwaarden nog een leuke sprong maken.
Ik zou persoonlijk de stap van 3.050eu met lease naar 4.000eu zonder lease auto dan niet aanzienlijk genoeg vinden, een groot deel van die salarisstap wordt dan al opgeslokt door de kosten van je eigen auto. Je spreekt echter over minimaal 4.000eu dus wellicht dat het met 4.500eu wel interessant is.
Enne, pensioen? Doet de startup daar ook aan?
Vergeet je niet de bijtelling die je dan niet meer hoeft te betalen mee te rekenen?B-Real schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:28:
Ik ben na jaren lease vorig jaar ook overgestapt naar een werkgever zonder lease auto. Ik vond een lease auto maar lastig in geld uit te drukken, dus ik heb andersom geredeneerd. Wat kost een auto, die ik graag zou willen, mij omgerekend maandelijks?
Dat bedrag moest er maandelijks minimaal bij om quite te spelen, daar bovenop wilde ik dan qua salaris/overige arbeidsvoorwaarden nog een leuke sprong maken.
Ik zou persoonlijk de stap van 3.050eu met lease naar 4.000eu zonder lease auto dan niet aanzienlijk genoeg vinden, een groot deel van die salarisstap wordt dan al opgeslokt door de kosten van je eigen auto. Je spreekt echter over minimaal 4.000eu dus wellicht dat het met 4.500eu wel interessant is.
Enne, pensioen? Doet de startup daar ook aan?
AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB
Wel de luxe om naar het werk te gaan (zonder extra kosten), maar niet "gouden kooi". Wel zal je voor privé iets moeten regelen natuurlijk. Alhoewel je natuurlijk 500 km privé mag rijden op jaarbasis (wat overigens vrij snel gebeurd).
*en nee niet echt onbeperkt, maar vaak 20-30K per jaar hoef je je over privé kilometers vaak niet druk te maken en kun je gewoon tanken zonder zorgen.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Uiteraard. Net als dat ik ook een inschatting heb gemaakt van de afschrijving en het onderhoud van een privé auto.KhaZ schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:40:
[...]
Vergeet je niet de bijtelling die je dan niet meer hoeft te betalen mee te rekenen?
Is een rekensom en overweging waard, maar doorgaans is een bijtelling betalen wel voordeliger als je privé ook de nodige km’s maakt.BastaRhymez schreef op maandag 21 maart 2022 @ 17:04:
Goede middenweg is eventueel een leaseauto zonder privé gebruik.
Wel de luxe om naar het werk te gaan (zonder extra kosten), maar niet "gouden kooi". Wel zal je voor privé iets moeten regelen natuurlijk. Alhoewel je natuurlijk 500 km privé mag rijden op jaarbasis (wat overigens vrij snel gebeurd).
Dat is echter ieder voor zich en zoals gezegd een rekensom waard.
Heb mid 2019 op vergelijkbare manier geredeneerd. Kopen was geen optie, want had net flink geïnvesteerd in inrichten van nieuw appartement, dus enige opties waren zakelijke lease en private lease. Viel me flink tegen dat er nog heel wat werkgevers waren waarbij wel nog met enige regelmaat werd verwacht dat je naar de klant ging of eigen kantoor, maar die helemaal niks hadden geregeld voor mobiliteit. Daarnaast wilde ik hoe dan ook een auto hebben, ook i.v.m. privé.B-Real schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:28:
Ik vond een lease auto maar lastig in geld uit te drukken, dus ik heb andersom geredeneerd. Wat kost een auto, die ik graag zou willen, mij omgerekend maandelijks?
Vervolgens gaan kijken wat private lease + brandstof/laden zou kosten voor aantal van de auto's die ik overwoog, wat überhaupt een uitdaging was omdat veel private lease contracten niet genoeg kilometers boden (ik rij privé ook redelijk veel). Kwam er op neer dat om een vergelijkbare auto te kunnen private leasen als wat ik bij partijen die wel een fatsoenlijke mobiliteitsregeling hadden zakelijk zou kunnen leasen er ruim €2000 bruto salaris bij moest per maand. Daar kwam nog bovenop dat diezelfde partijen vaak ook geen pensioenregeling hadden, waardoor het dan al om zo'n €2700 ging (er van uitgaande dat je pensioen vanuit bruto salaris zelf kon regelen).
Kwam er op neer dat alle partijen zonder fatsoenlijke mobiliteitsregeling direct afvielen en de meesten zonder pensioen ook.
Wel belangrijk om ook naar risico te kijken van een keer grote reparatie, of zelfs hele auto (tijdelijk) moeten vervangen.Martinusz schreef op maandag 21 maart 2022 @ 17:10:
Of indien mogelijk het leasebudget uit laten betalen, kun je zelf kiezen hoe je je vervoer regelt, private lease, tweedehands auto, kleine auto, grote auto, je hebt het dan zelf in de hand. Je hebt alleen niet onbeperkt* tanken, maar als je je eigen jaarkilometrage enigszins weet, kun je dat ook heel goed berekenen.
*en nee niet echt onbeperkt, maar vaak 20-30K per jaar hoef je je over privé kilometers vaak niet druk te maken en kun je gewoon tanken zonder zorgen.
Heb zelf in 2 jaar tijd nu al twee keer gehad dat ik ben aangereden en dat de ander doorreed. Beide keren zelf geen schuld, eerste keer gelukkig getuigen die alles gezien hadden, tweede keer recent en had ik alles vanuit vier richtingen op camera van ingebouwde camera's in m'n Tesla. Een maat van me had laatst hetzelfde, gelukkig ook alles op camera want ook Tesla.
Er is een reden dat Nibud 20% nieuwwaarde voor tweedehands auto's en 40% nieuwwaarde voor nieuwe auto's adviseert in de buffer berekenaar voor vervanging en nog eens €1150 voor onderhoud (zo te zien niet afhankelijk van kenteken of nieuw/tweedehands).
• Leeftijd: 20
• Opleiding: MBO
• Werkervaring: 2 jaar werkend in IT, 1 jaar verschilende IT stages en 3,5 jaar in winkels
• (Woon) Locatie: Amersfoort
2. Wat doe je:
• Functie: Front-end software developer
• Werkgever/branche: IT
• (Werk) Locatie(s): Amersfoort
• Aantal vakantiedagen: 20
• Gewerkte uren/week: 32
• Reistijd: 3 uur
• Werkdruk: Hoog
3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): €1.800,00
• Vakantiegeld: €1.800,00
• Bonus, toeslagen, etc: €0
• Dertiende/veertiende maand: €1.800,00
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €25.000,00
• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: €0
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: 2/3
• Mobiliteit per jaar: €0
• Overige: -
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €-
Als frontend dev zou je wel iets dichterbij moeten kunnen vinden wat ook nog iets aan normale pensioenopbouw doet.
Uberhaupt het minder reizen is al een flinke opslag voor jezelf.
[ Voor 64% gewijzigd door Ardana op 22-03-2022 17:07 ]
[ Voor 83% gewijzigd door Ardana op 22-03-2022 17:07 ]
[ Voor 75% gewijzigd door Ardana op 22-03-2022 17:07 ]
[ Voor 81% gewijzigd door Ardana op 22-03-2022 17:07 ]
Nieuwwaarde als in, catalogusprijs, of nieuwwaarde vanaf het moment dat je de auto koopt?Kid Jansen schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:38:
Er is een reden dat Nibud 20% nieuwwaarde voor tweedehands auto's en 40% nieuwwaarde voor nieuwe auto's adviseert in de buffer berekenaar voor vervanging en nog eens €1150 voor onderhoud (zo te zien niet afhankelijk van kenteken of nieuw/tweedehands).
Want 20% van de catalogusprijs is ongeveer 3x de dagwaarde van de auto hier
[ Voor 86% gewijzigd door Ardana op 22-03-2022 17:08 ]
Ik vind dit persoonlijk wel heel erg slap... 3 uur reistijd met hoge werkdruk en vrijwel geen secundaire arbeidsvoorwaarden of bonuses. Laat je niet misbruiken en zoek iets beters. Voor iemand die 2 jaar ervaring heeft met front-end frameworks zou dat niet een heel grote probleem moeten zijn.
• Leeftijd: 30
• Opleiding: MBO 3 systeembeheer
• Werkervaring:10 jaar
• (Woon) Locatie: Polen
2. Wat doe je:
• Functie: Solution consultant
• Werkgever/branche: Anoniem
• (Werk) Locatie(s): Remote / Polen
• Aantal vakantiedagen: 28
• Gewerkte uren/week: 32
• Reistijd: 0 of 15 minuten
• Werkdruk: Laag
3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (Netto): €2900-3100 (afhenkelijk van inflatie)
• Vakantiegeld: geen
• Dertiende/veertiende maand: € 0
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 36000
• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: geen idee hoe dit werkt
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: geen idee
• Mobiliteit per jaar: geen, betaal denk 20 euro per maand aan OV uit eigen zak.
Heel netjes; zijn vaste lasten in Polen ook lager dan in Nederland?DragonChaser schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:19:
• Vast maandsalaris (Netto): €2900-3100 (afhenkelijk van inflatie)
Jep, betaal denk voor een 40-50m nieuwbouw studio totaal 500 euro max, dit is inclusief water, stroom, internet etc.. Zorgverzekering betaalt de werkgever + prive zorg bovenop de standaard zorg. Zorgkosten = nul euro. Medicinen moet je wel zelf kopen tenzij het kritische meds zijn dan worden die 100% vergoed, geloof zelfde als in NL.CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:28:
[...]
Heel netjes; zijn vaste lasten in Polen ook lager dan in Nederland?
Zit te denken om eindelijk een auto aan te schaffen ivm totale jaarlijkse kosten aan verzekering ligt ongeveer op 230 euro. Liter euro 95 is 1.50 euro. Ik wist niet dat autorijden hier zo goedkoop was anders had ik jaren geleden al een jeep gehaald..
Momenteel ben ik aan het soliciteren om een trap hoger te gaan met salaris, heb gemerkt dat salarissen netto 5000-12000 euro de norm beginnen te worden. Heb soon een gesprek met een bedrijf voor 15k USD per maand, dit wordt wel een B2B constructie als ik accept. Je betaalt dan gewoon 19% BTW en zorgkosten circa 250 euro de maand.
[ Voor 17% gewijzigd door DragonChaser op 22-03-2022 15:35 ]
Werk je voor een Pools bedrijf? Zo ja, hoe is die werkcultuur?DragonChaser schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:33:
[...]
Jep, betaal denk voor een 40-50m nieuwbouw studio totaal 500 euro max, dit is inclusief water, stroom, internet etc.. Zorgverzekering betaalt de werkgever + prive zorg bovenop de standaard zorg. Zorgkosten = nul euro. Medicinen moet je wel zelf kopen tenzij het kritische meds zijn dan worden die 100% vergoed, geloof zelfde als in NL.
Zit te denken om eindelijk een auto aan te schaffen ivm totale jaarlijkse kosten aan verzekering ligt ongeveer op 230 euro. Liter euro 95 is 1.50 euro. Ik wist niet dat autorijden hier zo goedkoop was anders had ik jaren geleden al een jeep gehaald..
Momenteel ben ik aan het soliciteren om een trap hoger te gaan met salaris, heb gemerkt dat salarissen netto 5000-12000 euro de norm beginnen te worden. Heb soon een gesprek met een bedrijf voor 15k USD per maand, dit wordt wel een B2B constructie als ik accept. Je betaalt dan gewoon 19% BTW en zorgkosten circa 250 euro de maand.
Het blijft eng maar dit is echt het meest makkelijke moment om als freelancer te starten in de IT. Je komt nu echt makkelijker aan een freelance baan en uur tarieven zijn zeer lucratief. Ik heb in 2016 een poging gewaagd en kwam met 65 euro moeilijk aan de bak. In 2020 weer een poging gedaan en 85 was geen issue. Twee jaar later en 95 tot 100 wordt meer geaccepteerd. Uiteraard moet je wel wat ervaring hebben, bij voorkeur min 5 tot 7 jaar. Maar ik kan het van harte aanbevelen.wagovos schreef op zondag 20 maart 2022 @ 08:59:
[...]
Heb jij geen plannen om freelancing te beginnen doen? Ik zit met die vraagstuk al heel lang in mijn hoofd. Ik heb het gevoel dat ik steeds meer spijt van ga hebben als ik het meer en meer ga uitstellen.
KVK registratie, is ff binnen lopen en klaarnowherebound123 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 10:15:
[...]
Vind ik een interessante optie, maar heb om eerlijk te zijn gewoon geen idee wat er bij komt kijken en waar te beginnen.
Bij de bank zakelijke rekening openen
Account op freelance.nl en zoeken en reageren
Project binnen?
Ff aov regelen en bav verzekering
Eind van het jaar ff een boekhouder scoren
64k bruto/jaar vertaald naar ongeveer 3ton aan hypotheek: Zolang je niet teveel eisen hebt en in Gelderland blijft, gaat dat wel lukken. Mocht je graag naar een ruime woning met tuin in AMS willen verhuizen, zal je x3,5 nodig hebben (maar dat is een andere discussie)nowherebound123 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 00:45:
[...]
Nee, nieuwe werkgever. Heb (te?) lang bij mijn eerste werkgever gewerkt omdat ik er een hoop vrijheid kreeg die als starter misschien niet zo vanzelf sprekend is en het goed beviel. Had de laatste tijd het idee dat mijn groeitraject daar was gestagneerd, dus heb gezocht naar een baan met architectuur als uitgangspunt en een salaris waarmee ik aan een koophuis kan gaan denken
Secundair karig, maar ik vind het bruto salaris fair voor mijn kennisniveau en het is voldoende voor een prima hypotheek. In ieder geval weer een nieuwe leertraject en een hoop doorgroeimogelijkheden.
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Cataloguswaarde. Ben het er dus ook niet echt mee eens, want nogal simplistische berekening. Zou eerder zeggen 65-80% van dagwaarde, dan moet je stapje terug doen, maar kan je wel redelijk snel een enigszins vergelijkbare auto rijden als je vervanging nodig hebt.CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:46:
Nieuwwaarde als in, catalogusprijs, of nieuwwaarde vanaf het moment dat je de auto koopt?
Want 20% van de catalogusprijs is ongeveer 3x de dagwaarde van de auto hier
De TS is geüpdatet: voor het posten van lijstjes graag het nieuwe format gebruiken.
Dit topic is bedoeld om arbeidsvoorwaarden in relatie tot functie, werkzaamheden en achtergronden te delen.
Beperk vragen en bijbehorende reacties tot:
* redelijkheid van de arbeidsvoorwaarden gegeven het profiel
* verduidelijking van de arbeidsvoorwaarden en/of het profiel
Geen discussies! Daarvoor zijn andere topics.
Reageer je voor de 2e maal kort achter elkaar dan ben je waarschijnlijk offtopic aan het discussiëren

Idem bij gebruik van ~~~~~~~~~~~~~~~[offtopic] tags.
Uiteraard is hier ook het verbod op werving (in de breedste zin van het woord) van toepassing.
Laatste puntje:
Kloon-accounts zijn niet toegestaan. Meen je dat je een reden hebt waarom deze regel niet voor jou zou hoeven gelden, neem dan vooraf contact op met een moderator, dan kunnen we kijken wat we kunnen doen.