Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Novermars_ schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:03:
Er zijn helaas ook enorm veel slecht betaalde C++ banen. Maar de top van de markt is dan weer enorm goed betaald, zeker als je tegenwoordig iets met de cloud doet.
Dat idee heb ik wel eens; in ieder vakgebied zijn wel uitschieters te vinden: er is immers voor de ICT geen CAO die de salarisverwachtingen bepaalt. Maar zodra die uitschieter hier een salaris plaatst, doet iedereen alsof dat de nieuwe middenmoot geworden is.

Gooi daar nog een sausje overheen van onzin zoals The Trimodal nature of Software Engineering salaries in the Netherlands, dat het jargon van statistiek gebruikt zonder met concrete cijfers te komen, en je krijgt een klimaat waarin iedereen het gevoel heeft dat hij/zij onderbetaald wordt.

Zelfs de slechtst betaalde mensen in dit topic hoeven niet op een houtje te bijten. Het is heel normaal om te kijken naar de voldoening die je uit je werk haalt, het maatschappelijk nut, enz.
Novermars_ schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:03:Uiteindelijk is het bedrijf waar je werkt de beste schatter voor je salaris/compensatie, niet je ervaring, vaardigheden of opleiding.
Uiteindelijk bepaalt het bedrijf waar je werkt hoeveel waarde je kunt toevoegen. Een schoonmaker bij ASML heeft waarschijnlijk meer toegevoegde waarde voor de economie dan een software architect bij een falende startup die voornamelijk geld aan het verbranden is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:39:
[...]

Dat idee heb ik wel eens; in ieder vakgebied zijn wel uitschieters te vinden: er is immers voor de ICT geen CAO die de salarisverwachtingen bepaalt. Maar zodra die uitschieter hier een salaris plaatst, doet iedereen alsof dat de nieuwe middenmoot geworden is.

Gooi daar nog een sausje overheen van onzin zoals The Trimodal nature of Software Engineering salaries in the Netherlands, dat het jargon van statistiek gebruikt zonder met concrete cijfers te komen, en je krijgt een klimaat waarin iedereen het gevoel heeft dat hij/zij onderbetaald wordt.

Zelfs de slechtst betaalde mensen in dit topic hoeven niet op een houtje te bijten. Het is heel normaal om te kijken naar de voldoening die je uit je werk haalt, het maatschappelijk nut, enz.
Kijk, dat is dus de typische mediocratische en chauvinistische houding waar best wel wat mensen hier de kriebels van krijgen. Ja, niet iedereen verdient even veel en de helft zal altijd onder modaal verdienen. En er is helemaal niks mis bij niet bij de top van je vakgebied horen. Maar dat betekend niet dat dat je einddoel moet zijn, het einde van een cariere mag gerust ver van het begin liggen. Het is normaal en gezond om wat ambitie te hebben en niet te blijven hangen waar je nu staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:49
@Novermars_ de exacte bevoegdheden van de Duitse OR weet ik niet, ben daar gelukkig niet direct bij betrokken, maar ik weet wel dat Duitsland en Frankrijk altijd zeer moeilijk zijn als je daar wat wilt veranderen qua arbeidsvoorwaarden of bijv software systemen (bijv ander tijdsregistratie systeem). Als wij het al geïmplementeerd hebben zijn ze daar nog in discussie met de OR.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novermars_
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08-01 20:04
[...]

Ben het er helemaal niet mee eens dat dat artikel onzin is. De situatie die hij beschrijft zie ik ook in Duitsland en heb ik zelf ook aan den lijve ondervonden. Kijk maar eens op level.fyi bij Nederland en dan zie je meteen dat het topsegment echt is en groeiende is. Vergeleken met Amerika zijn wij nog extreem goedkope arbeidskrachten dus veel bedrijven trekken deze kant op. En dan moeten we niet HFT toko's zoals Optiver/IMC/Flowtraders vergeten, die daar nog een overtreffende stap boven zitten.

Bij dit soort bedrijven binnenkomen is natuurlijk niet makkelijk (heeft bij mij ook een paar pogingen gekost), maar de banen en de salarissen bestaan echt. En zijn de moeite waard om naar te streven. Waarom, ceteris paribus, een salaris van 60k hebben als je ook 150k kan krijgen.

Natuurlijk kan (nog) niet iedereen zulke salarissen verdienen, maar ze helpen wel enorm mee de markt voor iedereen omhoog te krijgen, waar dus iedereen baat bij heeft.

Want bedrijven binnen de IT hebben de afgelopen jaren zoveel winst gemaakt, terwijl de werknemers moeten vechten om een inflatiecorrectie. Als ze die al krijgen.
Denk dat het maatschappelijk nut bij de bedrijven in tier 3 juist significant hoger is. Als jij een optimalisatie doorvoert in Google's zoekmachine dan impact je miljarden mensen op een positieve manier.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:52
Ik heb het altijd al bijzonder gevonden dat Nederlanders overal een mening en ook vaak een grote mond over hebben maar als het op een van de belangrijkere dingen in het leven aankomt, te weten je salaris/arbeidsvoorwaarden, dan onderhandelen heel veel mensen niet eens en gaan ze klakkeloos met het eerste beste bod of uurtarief akkoord. Ruggengraat van lik me vestje. Dat laatste valt me sowieso de afgelopen twee jaar heel erg op maar dat is een ander onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
RagingPenguin schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:50:
Ja, niet iedereen verdient even veel en de helft zal altijd onder modaal verdienen. En er is helemaal niks mis bij niet bij de top van je vakgebied horen.
Interessante formulering. Een AIO op een universiteit zit waarschijnlijk dichter bij de top van het vakgebied dan een Software Architect bij een bank, maar qua salarissen zitten ze aan verschillende zijden van het modaal.

Je opmerking over chauvinisme begrijp ik eigenlijk niet.
Novermars_ schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:06:
Ben het er helemaal niet mee eens dat dat artikel onzin is. De situatie die hij beschrijft zie ik ook in Duitsland en heb ik zelf ook aan den lijve ondervonden. Kijk maar eens op level.fyi bij Nederland en dan zie je meteen dat het topsegment echt is en groeiende is. Vergeleken met Amerika zijn wij nog extreem goedkope arbeidskrachten dus veel bedrijven trekken deze kant op. En dan moeten we niet HFT toko's zoals Optiver/IMC/Flowtraders vergeten, die daar nog een overtreffende stap boven zitten.
"Onzin" is misschien te streng; het is een niet onderbouwd verhaal dat zich van statistisch jargon bedient. Lijkt de verdeling van salarissen in Nederland op een kameel met drie bulten? De auteur weet het niet, en als je het artikel gelooft weet je na afloop nog minder dan de auteur.
Novermars_ schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:06:
Denk dat het maatschappelijk nut bij de bedrijven in tier 3 juist significant hoger is. Als jij een optimalisatie doorvoert in Google's zoekmachine dan impact je miljarden mensen op een positieve manier.
Ik denk dat het, gezien de nog steeds voortdurende strijd van de FAANGS met toezichthouders over hun illegale verdienmodellen, op zijn minst subjectief is of die impact positief of negatief is. En verder zijn er ook genoeg tegenvoorbeelden. Ik weet niet of je de recente paniek over log4j hebt meegekregen, maar de maintainers van dat project bleken het gewoon als vrijwilligerswerk te doen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novermars_
CVTTPD2DQ schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:15:

"Onzin" is misschien te streng; het is een niet onderbouwd verhaal dat zich van statistisch jargon bedient. Lijkt de verdeling van salarissen in Nederland op een kameel met drie bulten? De auteur weet het niet, en als je het artikel gelooft weet je na afloop nog minder dan de auteur.
Volgens mij interpreteer je zijn verhaal verkeerd. Om het maar wat exacter te maken, stel X1,X2 en X3 zijn de salarisverdelingen van tier 1,2,3 bedrijven. Dan is niet X1+X2+X3 ('de markt') trimodaal, maar los zijn ze drie verdelingen met significant andere modi (modussen?).

In Duitsland zie ik hetzelfde. Het bedrijf waar ik oorspronkelijk zou gaan werken is een tier 1 bedrijf, veelal bedragen tussen de 50k en 60k als starter.

Grote bedrijven, zoals BMW, Bosch en Siemens etc zijn tier 2 bedrijven, en betalen rond de 70-75k op jaarbasis voor starters.

De grote Amerikaanse techbedrijven (Intel, Nvidia, Google, Apple, AMD, Amazon, Gitlab, Red Hat etc) hier betalen ronde de 85-120k voor starters.

Zijn hele punt is dat er bedrijven zijn die voor hetzelfde werk 2-4x zoveel betalen. En dat is enorm waardevolle kennis om te hebben voor je carrière.
Ik denk dat het, gezien de nog steeds voortdurende strijd van de FAANGS met toezichthouders over hun illegale verdienmodellen, op zijn minst subjectief is of die impact positief of negatief is. En verder zijn er ook genoeg tegenvoorbeelden. Ik weet niet of je de recente paniek over log4j hebt meegekregen, maar de maintainers van dat project bleken het gewoon als vrijwilligerswerk te doen ...
Tja, het zijn nou eenmaal bedrijven met winstoogmerken die alles doen om zoveel mogelijk geld te verzamelen en daar dus de randjes van de regels opzoeken. En daar soms/met regelmaat flink overheen gaan. Hetzelfde kan je zeggen van bijna alle for-profit bedrijven, klein en groot.

Fwiw, alleen al door Youtube heeft Google/Alphabet m.i. een enorme hoeveelheid maatschappelijk nut.

Je punt over log4j snap ik niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
[...]

Interessante formulering. Een AIO op een universiteit zit waarschijnlijk dichter bij de top van het vakgebied dan een Software Architect bij een bank, maar qua salarissen zitten ze aan verschillende zijden van het modaal.

Je opmerking over chauvinisme begrijp ik eigenlijk niet.
Maar een AIO heeft niet als doel om AIO te blijven, dat is het begin van een carriere die heel ver kan gaan. Ik oordeel ook niet over wat mensen bereiken, maar over mensen die hun potentieel verkwisten omdat ze bang zijn om boven het maaiveld uit te steken (een AIO is eigenlijk al het tegenovergestelde hiervan). En over mensen die anderen vertellen dat ze niet boven het maaiveld moeten uitstellen heb ik nog wel een wat sterkere mening (niet specifiek tegen jou bedoeld, maar wel iets wat we hier op GoT vaker zien). Mediocracy gaat vooral om een levenhouding en het ophemelen van mediocre zijn, niet om neerkijken op mensen die gewoon gewoon zijn.

Chauvinisme is een overdreven vorm van patriottisme of loyaliteit. Iets wat veel Nederlanders in de middenmoot hebben tegen over hun middelmatige werkgever. Chauvinisme zorgt ervoor dat mensen nooit om een verhoging of promotie vragen en veel langer op dezelfde plek blijven hangen dan goed voor ze is.

Het is ook maar een persoonlijke blog met iemands persoonlijke oberservaties, geen wetenschapelijk artikel ofzo.
Ik weet niet of je de recente paniek over log4j hebt meegekregen, maar de maintainers van dat project bleken het gewoon als vrijwilligerswerk te doen ...
Dat is open source software, dat heeft verder niets te maken met wat grote bedrijven doen of laten? Of wil je zeggen dat de cultuur rondom OS moet veranderen, maar dat lijkt mij een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curvemod
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 20:43
Het artikel is zeker geen onzin, het bedrijf waar ik afgelopen jaar werkte heeft onder andere op basis van dit artikel en de salarissen op techpays.eu extern onderzoek laten doen en de salarissen fors (tot 25%) bijgesteld om weer competitief te zijn in Tier 2. Natuurlijk is de T1, T2, T3 verdeling iets waarbij het grootste deel van de bedrijven in de eerste 2 categorieën valt en de uitschieters die hij noemt ook vrij zeldzaam zijn. Heb je die techpays.eu website wel eens bekeken? De salarissen die daar staan zijn volgens mij redelijk betrouwbaar, in ieder geval niet afwijkend van wat ik tijdens mijn sollicitatie naar een senior+ rol aangeboden heb gekregen eind vorig jaar.

Verder wel met je eens dat salaris niet alles is, en dat we geen klimaat moeten creëren waarin je alleen naar salaris kijkt. Dat staat ook kort genoemd in het artikel, maar salaris heeft wel de primaire focus. Veel van de tier 3 bedrijven (traders / FAANG) kennen soms een extreme werkdruk en verwachtingen, daar moet je ook zin in hebben. Ik ben zelf voor een tier 2 bedrijf gegaan met een goede focus op work-life balans, dat past mij veel beter :*)

[ Voor 10% gewijzigd door curvemod op 20-02-2022 18:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• curvemod
Basje schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:36:
Dit weekend heb ik genoeg stof om over na te denken. Iedereen heel erg bedankt voor de feedback! O+

Aanvullende vragen of meningen blijven welkom. Als er een update te delen valt op het gebied van inkomen dan zal ik dat zeker weer delen. Voor nu: fijn weekend en stay safe! :9B
Op basis van mijn sollicitatie-ervaringen in Q3-Q4 2021 deel ik de inschatting dat je compensatie zeker zou kunnen verdubbelen qua salaris (zonder auto). Uiteraard onder de aanname dat je goed bent in wat je doet. Ik denk ook dat je het beste zou kunnen solliciteren op een rol als techlead / principal engineer of architect bij een productbedrijf in plaats van een consultant in techstack X. Via DM kan ik nog wel wat meer details delen over bedrijven waar ik gesolliciteerd heb en voorwaarden :)

Succes met je overwegingen verder! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-09 16:21

FFW

Apple betaalt helemaal niet goed voor starters, je moet eerst 5 promoties hebben gemaakt voor je een goed salaris krijgt, dit weet ik uit de eerste hand van ex-apple medewerkers. en glassdoor meldt :

How much does Apple pay? The average Apple salary ranges from approximately $27,041 per year for a Campus Representative The average Apple hourly pay ranges from approximately $17 per hour for a Campus Representative to $74 per hour for a Senior Manager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
FFW schreef op zondag 20 februari 2022 @ 18:31:
Apple betaalt helemaal niet goed voor starters, je moet eerst 5 promoties hebben gemaakt voor je een goed salaris krijgt, dit weet ik uit de eerste hand van ex-apple medewerkers. en glassdoor meldt :

How much does Apple pay? The average Apple salary ranges from approximately $27,041 per year for a Campus Representative The average Apple hourly pay ranges from approximately $17 per hour for a Campus Representative to $74 per hour for a Senior Manager.
Het lijkt mij vrij duidelijk dat we het hier over engineering rollen hebben, niet over marketing, winkelmedewerkers etc.

Edit: en $17 p/h voor een studenten bijbaan is ook best wel goed.

[ Voor 4% gewijzigd door RagingPenguin op 20-02-2022 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

RagingPenguin schreef op zondag 20 februari 2022 @ 18:35:
[...]

Het lijkt mij vrij duidelijk dat we het hier over engineering rollen hebben, niet over marketing, winkelmedewerkers etc.

Edit: en $17 p/h voor een studenten bijbaan is ook best wel goed.
Maar 74 voor sr manager is wel weinig.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novermars_
Tylen schreef op zondag 20 februari 2022 @ 18:40:
[...]

Maar 74 voor sr manager is wel weinig.
Is ongeveer $150k base, gooi daar nog eens $400k aan aandelen bovenop per jaar en een bonus van $50k en je komt al in de buurt van de echte bedragen.

https://www.levels.fyi/co...ware-Engineering-Manager/
Sorteren op salaris van hoog naar laag en je ziet wat de mogelijkheden zijn in de VS. En wat langzaam ook onze kant op komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soru
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-08 13:52
Na de afgelopen 3 jaren sinds ik ben begonnen met werken met regelmaat te hebben hier te hebben gelezen heb ik ook maar eens mijn ontwikkelingen ingevuld.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Novermars_ schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:49:
Volgens mij interpreteer je zijn verhaal verkeerd. Om het maar wat exacter te maken, stel X1,X2 en X3 zijn de salarisverdelingen van tier 1,2,3 bedrijven. Dan is niet X1+X2+X3 ('de markt') trimodaal, maar los zijn ze drie verdelingen met significant andere modi (modussen?).
Dat mag zo zijn, maar wie zegt dat tier 1,2,3 bestaan als discrete groepen? Wie kan me vertellen hoeveel procent van de banen bestaat in "tier 3" vs. "tier 1"?

Als je het artikel stript van woorden als "Trimodal" en de uit de duim gezogen grafiekjes, dan komt zijn observatie neer op "Verschillende bedrijven betalen verschillende salarissen voor dezelfde functies.", wat al een stuk minder wereldschokkend klinkt.

Ten tweede mag je je natuurlijk afvragen of het, ongeacht de namen, écht dezelfde functieniveaus zijn. De junior developer bij "tier 1" heeft misschien alleen HBO en een matige cijferlijst, terwijl je bij "tier 3" niet zomaar binnenkomt.
Log4j heeft recent een gigantische (zichtbare) impact gehad op de softwarewereld, terwijl het geschreven werd door onbetaalde developers. Dat lijkt me een heel duidelijk tegenvoorbeeld van de stelling dat een beter verdienende baan bij een groter bedrijf in de regel meer impact zal hebben.
RagingPenguin schreef op zondag 20 februari 2022 @ 16:25:
En over mensen die anderen vertellen dat ze niet boven het maaiveld moeten uitstellen heb ik nog wel een wat sterkere mening (niet specifiek tegen jou bedoeld, maar wel iets wat we hier op GoT vaker zien).
Ik zie in dit topic voornamelijk applaus voor elke salarisverhoging, en smalende minachting voor mensen die zeggen dat ze wel op hun plek zitten. Maar misschien is dat de uitzondering.
curvemod schreef op zondag 20 februari 2022 @ 17:44:
Het artikel is zeker geen onzin, het bedrijf waar ik afgelopen jaar werkte heeft onder andere op basis van dit artikel en de salarissen op techpays.eu extern onderzoek laten doen en de salarissen fors (tot 25%) bijgesteld om weer competitief te zijn in Tier 2. Natuurlijk is de T1, T2, T3 verdeling iets waarbij het grootste deel van de bedrijven in de eerste 2 categorieën valt en de uitschieters die hij noemt ook vrij zeldzaam zijn.
Dus, welke zin heeft die "tier" verdeling precies? Om goed te begrijpen wat die salarissen betekenen voor je eigen carrièreperspectief moet je weten welk percentage van de banen in welke categorie valt. Als 1% van de banen in "Tier 3" zit, is de competitie een stuk heftiger dan als 10% van de banen in "Tier 3" zit.

Ik neem aan dat we allemaal wel eens performance-analyses e.d. hebben moeten doen, en ik neem aan dat de meesten van ons niet gaan jagen op die ene mysterieuze cache-miss zonder een idee te hebben hoe vaak deze voorkomt.
curvemod schreef op zondag 20 februari 2022 @ 17:44:
Heb je die techpays.eu website wel eens bekeken? De salarissen die daar staan zijn volgens mij redelijk betrouwbaar, in ieder geval niet afwijkend van wat ik tijdens mijn sollicitatie naar een senior+ rol aangeboden heb gekregen eind vorig jaar.
De site is van de auteur van het artikel, dus het is niet verbazingwekkend dat het dezelfde nomenclatuur gebruikt. Het zou handig zijn als sorteren e.d. zou werken. Ik geloof onmiddelijk dat de ingevulde salarissen echt zijn; wat ik niet geloof is dat het een unbiased sample van developersalarissen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op zondag 20 februari 2022 @ 21:52:
[...]

Ik zie in dit topic voornamelijk applaus voor elke salarisverhoging,
En wat zou je dan anders verwachten? Opmerkingen dat het wel wat minder kan en of men er wel rekening mee houdt dat er mensen van minder rond moeten komen? Je gaat nu wel heel erg ver het pad van de kerk van de mediocracy op.
en smalende minachting voor mensen die zeggen dat ze wel op hun plek zitten. Maar misschien is dat de uitzondering.
Dit is publiek feedback topic, er zullen altijd mensen tussen zitten die net iets minder tactvol zijn. Maar over het algemeen zie ik meer goed bedoelde adviesen. Onderbetaald worden is ook gewoon een negatief iets, zeker in een sector als de IT waar het geld tegen de plinten klotst. Soms hebben mensen een duwtje in de ruk nodig om voor zichzelf op te komen en wel, mat minder chauvinistisch te zijn. Loyaliteit is in pricipe een goed iets, maar loyaal zijn aan iets of iemand die dat niet waard is kan ook heel schadelijk zijn.
Log4j heeft recent een gigantische (zichtbare) impact gehad op de softwarewereld, terwijl het geschreven werd door onbetaalde developers. Dat lijkt me een heel duidelijk tegenvoorbeeld van de stelling dat een beter verdienende baan bij een groter bedrijf in de regel meer impact zal hebben.
Iets wat een ontzettend grote uitzondering was, vandaar het overal over het nieuws is. Verre weg de meeste open source software word ondersteund door een of meerdere van de grote tech bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curvemod
[...]

Dus, welke zin heeft die "tier" verdeling precies? Om goed te begrijpen wat die salarissen betekenen voor je eigen carrièreperspectief moet je weten welk percentage van de banen in welke categorie valt. Als 1% van de banen in "Tier 3" zit, is de competitie een stuk heftiger dan als 10% van de banen in "Tier 3" zit.

Ik neem aan dat we allemaal wel eens performance-analyses e.d. hebben moeten doen, en ik neem aan dat de meesten van ons niet gaan jagen op die ene mysterieuze cache-miss zonder een idee te hebben hoe vaak deze voorkomt.

De site is van de auteur van het artikel, dus het is niet verbazingwekkend dat het dezelfde nomenclatuur gebruikt. Het zou handig zijn als sorteren e.d. zou werken. Ik geloof onmiddelijk dat de ingevulde salarissen echt zijn; wat ik niet geloof is dat het een unbiased sample van developersalarissen is.
Volgens mij maakt de exacte verdeling an sich niet zo veel uit, ik gebruik het met name als instrument om bedrijven te categoriseren. En dat gaat mij dan ook om een stuk inhoudelijke / product complexiteit wat een stuk extra uitdaging oplevert. Zijn punt van het artikel is met name om zichtbaarheid te geven aan Tier 2 en 3, wat veel mensen in NL niet hadden. Ik heb ook gemerkt dat sommige recruiters ook bijvoorbeeld alleen in tier 1 werken en dus ook met 0 vacatures terugkwamen als je een wensenlijstje opgaf.

Verder helemaal eens dat het geen unbiased sample is, maar dat is ook altijd de discussie over dit topic ;) Ik denk dat je het moet zien als een poging om extra informatie te verstrekken over de markt, waar je mogelijk je voordeel mee kunt doen. En dan niet alleen voor salaris maar ook extra voorwaarden zoals flexibiliteit of een 4-daagse werkweek inplaats van een extra zak geld.

[ Voor 3% gewijzigd door curvemod op 20-02-2022 23:24 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Basje schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:41:
Al langere tijd lurker, nu benieuwd naar:
• Jullie oordeel over mijn beloning.
• Jullie oordeel over mijn strategie.

***members only***

***members only***

***members only***

Hoor graag jullie mening! :)
Ik doe web-development (front-end, JavaScript) en verdien ongeveer 10.000 euro meer per maand, in loondienst. Als freelancer verdiende ik tot 24.000 per maand (incl. BTW). En ik ben een paar jaartjes jonger dan jij bent.

Aantal certificaten: nul.

Ik kan prima uit de voeten met AWS, Azure, en Google cloud, in mijn domein in ieder geval. Het opzetten van een CI/CD-pipline lukt makkelijk, verder schrijf ik documentatie en code, en coach ik collega's. Ook ik werk in de Randstad omgeving. Als ik voor Meta zou gaan werken zou ik tot 380.000 euro kunnen verdienen, grofweg 30.000 per maand. Booking (103k), Uber (140k), en vele andere grote partijen bieden ook goede salarissen.

Maar ook scale-ups en start-ups zitten boven de 100k voor mensen zoals jijzelf. Jij hoort minimaal op 80k per jaar te zitten.

Wat je moet weten is dit:
  • DEEL NOOIT JE HUIDIGE SALARIS;
  • Maak een mooi cv, zorg ervoor dat alle keywords erin terugkomen;
  • Contacteer nieuwe recruiters die jouw salaris nog niet weten;
  • Tailor je cv op iedere job waarop je solliciteert;
  • Schrijf een mooie cover letter per job;
  • Je begint bij 7021,61 euro per maand (91k per jaar);
  • Je zegt: "Mijn loon stagneert een beetje dus ik wil een inflatie-correctie maken, minimaal."
  • Zet in op minimaal 8000 bruto per maand. Da's +15%.
Dit gaat werken omdat ik dit ook al heel erg lang doe, en ik help anderen in hetzelfde proces. Recruitment budgetten liggen heel erg hoog. Die zoeken een goede senior van 3000 tot maximaal 8500 per maand. Als jij blij tekent voor 3500 zijn zij ook blij. Als jij 8000 d'r uit weet te onderhandelen zijn zij ook blij.

(Oh, en deel nooit je salaris. Dit kan en zal alleen maar tégen je worden gebruikt. "We willen een eerlijk en competitief aanbod doen" betekent "we willen je zo min mogelijk betalen" en "je bent je eigen competitie.")

Ik kan het niet vaak genoeg herhalen: Deel NOOIT je salaris. Je schiet jezelf ermee in de voet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Blue-eagle schreef op zondag 20 februari 2022 @ 23:45:
[...]

Ik doe web-development (front-end, JavaScript) en verdien ongeveer 10.000 euro meer per maand, in loondienst. Als freelancer verdiende ik tot 24.000 per maand (incl. BTW). En ik ben een paar jaartjes jonger dan jij bent.

Ik kan prima uit de voeten met AWS, Azure, en Google cloud, in mijn domein in ieder geval. Het opzetten van een CI/CD-pipline lukt makkelijk, verder schrijf ik documentatie en code, en coach ik collega's. Ook ik werk in de Randstad omgeving. Als ik voor Meta zou gaan werken zou ik tot 380.000 euro kunnen verdienen, grofweg 30.000 per maand. Booking (103k), Uber (140k), en vele andere grote partijen bieden ook goede salarissen.

Maar ook scale-ups en start-ups zitten boven de 100k voor mensen zoals jijzelf. Jij hoort minimaal op 80k per jaar te zitten.

• Je zegt: "Mijn loon stagneert een beetje dus ik wil een inflatie-correctie maken, minimaal."
Dit gaat werken omdat ik dit ook al heel erg lang doe, en ik help anderen in hetzelfde proces. Recruitment budgetten liggen heel erg hoog. Die zoeken een goede senior van 3000 tot maximaal 8500 per maand. Als jij blij tekent voor 3500 zijn zij ook blij. Als jij 8000 d'r uit weet te onderhandelen zijn zij ook blij.

(Oh, en deel nooit je salaris. Dit kan en zal alleen maar tégen je worden gebruikt. "We willen een eerlijk en competitief aanbod doen" betekent "we willen je zo min mogelijk betalen" en "je bent je eigen competitie.")

Ik kan het niet vaak genoeg herhalen: Deel NOOIT je salaris. Je schiet jezelf ermee in de voet.
In geval van basje en 99% van de gevallen, volledig gelijk. Uitzondering is als je naar een baan gaat die sowieso lager gaat betalen, dan kan het een last resort zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

[...]
Situationeel en zeker geen universeel bruikbare tips.

CV per baan waarop je solliciteerd is zelfs in de regel negatief en nadelig. (Leg jij maar eens uit waarom je CV op LinkedIn anders is dan CV A dat op dat bureau ligt en CV B dat op datzelfde bureau ligt.)

Huidige salaris delen kan in gevallen in je voordeel zijn. (Zeker als je nu een relatief hoog salaris verdient, kan het overleggen van je huidige salaris in je voordeel werken.)

[ Voor 11% gewijzigd door unezra op 21-02-2022 07:49 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-09 20:29
unezra schreef op maandag 21 februari 2022 @ 07:43:
[...]

Situationeel en zeker geen universeel bruikbare tips.

CV per baan waarop je solliciteerd is zelfs in de regel negatief en nadelig. (Leg jij maar eens uit waarom je CV op LinkedIn anders is dan CV A dat op dat bureau ligt en CV B dat op datzelfde bureau ligt.)

(...)
Er zit een verschil tussen per baan een andere historie verzinnen (en dus liegen) en tussen per baan andere accenten/benadrukkingen in het CV leggen. Dat laatste (waar het volgens mij om ging) is prima, per baan/omgeving is mogelijk een ander deel van je skillset/persoonlijkheid/ervaring interessant en er past ook maar zoveel op een pagina.
Dus ik vind dat een prima tip. Het kost wat tijd, maar kan ook zeker wat opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:08
Huidige salaris heb ik overigens nog nooit gedeeld. Wel eens aangegeven dat het aanbod wat laag was en ik er niet echt op vooruit ging.

Wel eens een salariswens neergelegd, wat ook niet in je voordeel kan werken. Eigenlijk moet het bedrijf maar met een voorstel komen. Die kan je dan altijd kog naarboven bijpraten met alle middelen die je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Mijre schreef op maandag 21 februari 2022 @ 08:11:
[...]
Er zit een verschil tussen per baan een andere historie verzinnen (en dus liegen) en tussen per baan andere accenten/benadrukkingen in het CV leggen. Dat laatste (waar het volgens mij om ging) is prima, per baan/omgeving is mogelijk een ander deel van je skillset/persoonlijkheid/ervaring interessant en er past ook maar zoveel op een pagina.
Dus ik vind dat een prima tip. Het kost wat tijd, maar kan ook zeker wat opleveren.
Nope. In mijn optiek niet per baan. Wel per punt in tijd.

Stel dát je CV dan 2x op hetzelfde bureau land, is het niet onlogisch aan te geven dat ze blijkbaar een oude versie hebben en de nieuwe gerichter is op het type baan waar je op dat moment naar op zoek bent.

De accenten per baan kun je in mijn beleving beter in je motivatiebrief leggen (en uitdiepen in je sollicitatiegesprek). Motivatiebrief is hiervoor een logische plek en die is goeddeels uniek per sollicitatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Motivatiebrief.. Worden die dingen echt gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Caelorum schreef op maandag 21 februari 2022 @ 08:36:
Absoluut!
(Al is dat ook afhankelijk van de specifieke organisatie, hiring manager en interne processen.)

Maar een goede motivatiebrief, kan het verschil uit maken tussen direct afgewezen worden of een serieuze kans maken. (Note: "brief" moet je niet per-sé letterlijk nemen, in gevallen is een .pdf of .docx vereist, vaak is de tekst in een email voldoende of zelfs gewenst.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-09 20:29
unezra schreef op maandag 21 februari 2022 @ 08:27:
[...]

Nope. In mijn optiek niet per baan. Wel per punt in tijd.

Stel dát je CV dan 2x op hetzelfde bureau land, is het niet onlogisch aan te geven dat ze blijkbaar een oude versie hebben en de nieuwe gerichter is op het type baan waar je op dat moment naar op zoek bent.

De accenten per baan kun je in mijn beleving beter in je motivatiebrief leggen (en uitdiepen in je sollicitatiegesprek). Motivatiebrief is hiervoor een logische plek en die is goeddeels uniek per sollicitatie.
Dan iets in de motivatiebrief kan, betekent niet dat het alleen daarin moet en niet ook in je CV kan. Als ik een broek aantrek, kan ik ook prima een shirt erboven aan.
Als ik solliciteer op de ene rol, dan zijn andere werkzaamheden in eerdere jobs interessanter dan bij een ander type rol. Zelfde voor mijn vaardigheden.
Heb ik altijd alleen maar positieve reacties op gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Hangt er natuurlijk ook beetje vanaf hoe je CV eruit ziet. Als ik alle projecten die ik in mijn bureau carriere heb gedaan opnoem dan zijn we 5 kantjes verder waarvan het meeste compleet oninteressant is. Daar zal ik dus altijd een selectie in maken in wat interessant voor de baan waarop in soliciteer (en ik ga natuurlijk niet in een motivatiebrief projecten opsommen). Aan de andere kant, als je inhouse product development doet dan heb je mischien 3 projecten ofzo die je allemaal prima kan toelichten in een CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nowherebound123
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:21
[...]

Voelen jullie je geroepen om bij een dermate brutale vraag (wat verdien je nu) eerlijk te zijn in je antwoord?

Heb ooit bij een groot IJslands bedrijf gesolliciteerd dat mij na een introductie telefoontje een formulier opstuurde met de vraag mijn huidige vergoeding in te vullen (salaris, secundair, 13e maand ja/nee)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Nee. Ik schrijf ze niet, dus worden ze ook niet gelezen. Boomerding, een motivatiebrief. Voegt niks toe, zegt niks en brengt niks, dus geen tijd aan besteden.

En dat ene bedrijf dat er mogelijk waarde aan zou hechten, ik had de laatste keer 45 mogelijkheden, dus als het er 44 worden, lekker belangrijk.

[ Voor 18% gewijzigd door Pizza_Boom op 21-02-2022 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
unezra schreef op maandag 21 februari 2022 @ 08:47:
[...]
Absoluut!
(Al is dat ook afhankelijk van de specifieke organisatie, hiring manager en interne processen.)

Maar een goede motivatiebrief, kan het verschil uit maken tussen direct afgewezen worden of een serieuze kans maken. (Note: "brief" moet je niet per-sé letterlijk nemen, in gevallen is een .pdf of .docx vereist, vaak is de tekst in een email voldoende of zelfs gewenst.)
Mja, ik heb meestal in mijn CV wel een stuk opgenomen over wie ik ben en wat mijn drive is, maar nooit in opgenomen waarom ik bij een bepaalde organisatie wil werken. Dat kunnen ze me wel in 1 van de vele sollicitatierondes vragen.

Maar heb dan ook het geluk dat ik redelijk goed in de markt lig en de markt ook gewoon prima is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Pizza_Boom schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:34:
[...]
Nee. Ik schrijf ze niet, dus worden ze ook niet gelezen. Boomerding, een motivatiebrief. Voegt niks toe, zegt niks en brengt niks, dus geen tijd aan besteden.

En dat ene bedrijf dat er mogelijk waarde aan zou hechten, ik had de laatste keer 45 mogelijkheden, dus als het er 44 worden, lekker belangrijk.
Succes met solliciteren bij de overheid. :)
(Daar is het vrijwel standaard namelijk.)

Het voegt in mijn beleving meer toe dan je CV per sollicitatie aanpassen en is een stuk tijdefficiënter. Veel organisaties eisen op zijn minst een paar regels motivatie.

Fin. Ik realiseer me dat we flink aan het afdwalen zijn hier. Interessant onderwerp (net als alle gerelateerde zaken), maar misschien niet voor dit topic.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:34:
[...]

Ik heb het soms zelfs gehad bij bedrijven die mij direct benaderen via Linked In : "We hebben een toffe functie. Wil je voor ons komen werken?" en dan mij vragen om een motivatiebrief. Dan vroeg ik altijd of ze die dan ook voor mij hadden >:)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik heb gesolliciteerd bij een aantal corporates, die vragen specifiek om een motivatiebrief en tijdens een gesprek wordt er ook ingegaan op wat er in zo'n brief staat.

Ik heb een aantal standaard briefjes klaar liggen, die pas ik steeds aan met de kleur van het betreffende bedrijf en ik sleutel aan een paar dingetjes voor zover het kan matchen met een vacature.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Caelorum schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:35:
[...]

Mja, ik heb meestal in mijn CV wel een stuk opgenomen over wie ik ben en wat mijn drive is, maar nooit in opgenomen waarom ik bij een bepaalde organisatie wil werken. Dat kunnen ze me wel in 1 van de vele sollicitatierondes vragen.

Maar heb dan ook het geluk dat ik redelijk goed in de markt lig en de markt ook gewoon prima is.
Unezra is een van de weinigen, zo niet de enige, die hier regelmatig reageert en een motivatiebrief werk belangrijk vindt. De rest vindt het onzin. En behalve zo nu en dan eens een semi private toko waar het bij de procedures hoort, is mij er nog nooit om gevraagd.
unezra schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:38:
[...]

Succes met solliciteren bij de overheid. :)
(Daar is het vrijwel standaard namelijk.)

Het voegt in mijn beleving meer toe dan je CV per sollicitatie aanpassen en is een stuk tijdefficiënter. Veel organisaties eisen op zijn minst een paar regels motivatie.

Fin. Ik realiseer me dat we flink aan het afdwalen zijn hier. Interessant onderwerp (net als alle gerelateerde zaken), maar misschien niet voor dit topic.
Tot nu toe zijn het telkens door deze organisaties ingehuurde recruiters die MIJ benaderen die erom vragen. Die counter ik meestal met dat zij mij vragen en dus een brief aan mij zouden moeten sturen. De laatste recruiter heb ik gezegd zelf zo'n brief te schrijven als dat zo belangrijk is voor de procedures. Ik doe het niet, zeker niet als ik gevraagd wordt.

Toevallig heeft de laatste toko (netbeheerder) die mij benaderde nog steeds 100+ open plekken op technische engineering posities. Zo succesvol is de vraag om een brief dus. En ze hebben zoveel aanwas dat in meerdere delen van de regio's hier al niet eens meer verzwaringen kunnen krijgen vanwege gebrek aan capaciteit dat voor te bereiden en uit te voeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:27
Ik heb voor mijn huidige baan een brief geschreven. Eigenlijk altijd wel, wat hierboven staat: basis ligt er en beetje aanpassen. Kost je een half uurtje/uurtje maar laat m.i. wel zien dat je serieus bent ipv met je cv te strooien.

Dat gezegd hebbende, mijn baas zei dat hij mn brief niet gelezen had en alleen naar cv had gekeken.

Eea vast ook heel afhankelijk van brance.

[ Voor 6% gewijzigd door FitTiv op 21-02-2022 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
FitTiv schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:05:
[...]
Dat gezegd hebbende, mijn baas zei dat hij mn brief niet gelezen had en alleen naar cv had gekeken.[...]
Dit is dus waarom ik mijn CV begin met 6-7 regels over mijzelf, maar dat ga ik echt niet elke keer aanpassen. Misschien dat ik eens een zinnetje verander, maar daar laat ik het ook wel bij. Belangrijkste is dat zij een match zien op basis van de werkervaring en dan komen we er in een gezamenlijk gesprek wel achter of het matcht of niet.

Voor mij komt zo'n motivatiebrief echt nog over als "Voor jou 10 anderen" en "we willen niet de hele dag sollicitanten moeten spreken". En eerlijk gezegd is de markt nu al een aantal jaren precies andersom.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Modbreak:Ennnn we gaan weer te ver off-topic. Is er nou nog niemand die een 'groot sollicitatie, brief en CV-topic' heeft gemaakt?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-09 23:57
<knip> Ik verwijder je post, je hebt vermoedelijk mijn modbreak niet tijdig kunnen zien.

[ Voor 88% gewijzigd door Ardana op 21-02-2022 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
<knip> Modbreak gemist?

[ Voor 97% gewijzigd door Ardana op 21-02-2022 11:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
.

[ Voor 99% gewijzigd door Hydra op 21-02-2022 10:37 . Reden: Modbreak niet gezien ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quercia
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20-05 15:09
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15-09 16:28
Ik denk dat daar wel een schepje bovenop zou kunnen.
Ik ben Mendix Consultant, dus redelijk vergelijkbaar, maar ik ben jonger (30) en verdien 3700 als junior (geen relevante (low-)code ervaring)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 19:43
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:00
De_Bastaard schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:00:
Nou daar gaan we weer.

Dit heb ik nu, sinds Juli 2021:

***members only***

Aanbod gekregen:

***members only***

Ik ga sowieso wisselen, de vraag is alleen nog even hoeveel € ik er extra uit kan slaan. In eerste instantie is hun eerste aanbod (4379) ongeveer wat ik zelf had verwacht om op uit te komen :o. Volgens mij kan ik dus nog wel wat hoger gaan dan...
Nou, aanbod besproken. Heb er ~400,- bijgekletst en als ik Mx Expert wordt ga ik nog eens aardig omhoog.

Members only:

Nieuwe werkgever:

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
De_Bastaard schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:22:
[...]

Nou, aanbod besproken. Heb er ~400,- bijgekletst en als ik Mx Expert wordt ga ik nog eens aardig omhoog.

***members only***

Nieuwe werkgever:

***members only***
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:00
Ik kom dan in de volgende schaal terecht die buiten de CAO valt. Verhogingen zijn dan ook anders, je hebt die tredes niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:44

mwa

ArmyOfQueens schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 23:13:
[...]

Ik denk dat daar wel een schepje bovenop zou kunnen.
Ik ben Mendix Consultant, dus redelijk vergelijkbaar, maar ik ben jonger (30) en verdien 3700 als junior (geen relevante (low-)code ervaring)..
Ik zit aan de Pega kant met bijna 1 jaar ervaring en zit op 3340 (36 uur) met alle voor- en nadelen van een overheids cao.

Edit: Ben overigens benieuwd of er nog andere Pega tweakers hier zijn en hun verdiensten willen posten.

[ Voor 10% gewijzigd door mwa op 23-02-2022 13:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mridgew
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:04
Jaarlijke update:

2021:
Members only:

2022:
Members only:

[ Voor 28% gewijzigd door mridgew op 23-02-2022 14:44 . Reden: 2021 erbij gezet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groax
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-08 11:58
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 30
• Opleiding: HBO ICT- Software Developer
• Werkervaring: 6 jaar
• (Woon) Locatie: Amersfoort

2. Wat doe je: PHP / Laravel Sr. Developer
• Functie: Lead Developer
• Werkgever/branche: fund administrator office
• (Werk) Locatie(s): Amersfoort
• Aantal vakantiedagen: 16
• Gewerkte uren/week: 32
• Reistijd: 10min
• Werkdruk: gemiddeld

3. Wat verdien je: € 2.238,66
• Vast maandsalaris (bruto): € 2.773,34
• Vakantiegeld:
• Bonus, toeslagen, etc: Ja, afhankelijk van je prestatie
• Dertiende/veertiende maand: Ja, afhakelijk van je loon
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande):

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17:24
Lead dev met dat salaris? Dat moet 1,5K tot 2K beter kunnen. Of je functietitel klopt voor geen meter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groax
XFlame schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:03:
Lead dev met dat salaris? Dat moet 1,5K tot 2K beter kunnen. Of je functietitel klopt voor geen meter...
NOU! daarom post ik dit dus. :| Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden..
want ik voel mijzelf genaait en ga jullie uitkomst dus ook gebruiken voor mijn gesprek met mijn werkgever

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macmellow
Groax schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:08:
[...]

want ik voel mijzelf genaait en ga jullie uitkomst dus ook gebruiken voor mijn gesprek met mijn werkgever
Om marktconform te worden moet je salaris verdubbelen, kleine kans dat je werkgever dat gaat doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fe1995
  • Laatst online: 19-08 15:20
.

[ Voor 100% gewijzigd door fe1995 op 25-02-2022 14:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Groax ik ga even uit van € 2.773,34 als all-in bruto salaris bij 32 uur werk per week. Dat omrekenen naar 40 uur is ~ € 3500 bruto per maand. Ik weet niet wat daar nog voor bonussen bij komen maar als dat niet aardig wat maandsalarissen zijn dan is het een vrij laag salaris voor een lead developer.

De eerste vraag is of je een lead developer bent omdat je over de juiste kwaliteiten beschikt of omdat er simpelweg niemand anders is die deze rol op zich neemt. Dat bepaald namelijk een beetje wat je zou moeten verwachten qua salaris. Een lead developer heeft een bepaalde technische expertise maar ook de skills om junior/medior collega's te coachen en te begeleiden in hun ontwikkeling. Kan de leiding nemen in het ontwikkelen van nieuwe features en verhoogt de kwaliteit van de manier van werken. Zit je daar qua skills dan zou de beloning hoger zijn dan een medior die deze rol niet kan vervullen maar wel simpelweg de meeste jaren ervaring heeft.

Met zes jaar ben je doorgaans een medior developer, daar is een bruto salaris van € 4500 absoluut niet gek. Ben je daadwerkelijk een senior/lead developer dan is een bruto salaris tussen de € 5000 en € 7000 een goed en realistisch salaris. Natuurlijk zal het maandsalaris afhankelijk zijn van de bonus, is je bonus bijvoorbeeld € 20.000 per jaar dan zal je maandsalaris doorgaans een stukje lager zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groax
@Tsurany Ik begeleid stagiaire en ondersteun de junior/medior developers. Is er een nieuw project dan schrijf ik alle benodigde documentatie.

Bonus? heb net mijn eerste bonus ontvangen in 4 jaar tijd en dit was €500.. Normaal krijgen wij developers nooit een bonus so its something.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Groax schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:27:
@Tsurany Ik begeleid stagiaire en ondersteun de junior/medior developers. Is er een nieuw project dan schrijf ik alle benodigde documentatie.

Bonus? heb net mijn eerste bonus ontvangen in 4 jaar tijd en dit was €500.. Normaal krijgen wij developers nooit een bonus so its something.
Dat klinkt als een senior/lead developer functie. Dat gecombineerd met € 3500 bruto bij 40 uur en een bonus van € 500 en ik kan wel concluderen dat je veel meer zou kunnen verdienen bij een overstap. Ik zou je CV eens gaan oppoetsen en gaan solliciteren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Je salaris is veel te laag. Nu heeft PHP wel een stigma wat geheel verdiend is, maar wat nog altijd de salarissen drukt.

Je hoort minimaal op 5200 euro bruto per maand te zitten (of 6240 bij 40 uur), en dat wordt vooral iets gedrukt door de regio Amersfoort. Niet dat het daar veel goedkoper is :7

Dat ga je nooit krijgen bij je huidige werkgever. Dus als je meer wil gaan krijgen moet je gaan solliciteren. En als je hoog inzet en jezelf goed kan verkopen (ik ben er goed in) zie ik het ook nog wel gebeuren dat je richting de 7000 of meer gaat (bij 40 uur).

Ik ken ook goede senior Laravel developers die daar ver boven zitten. Dus ruimte genoeg denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groax
@Blue-eagle Ik kan gelukkig meer dan alleen PHP :)
Java, .NET en Python zijn gelukkig talen die ik aardig beheers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:02
Blue-eagle schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:29:
[...]

Je salaris is veel te laag. Nu heeft PHP wel een stigma wat geheel verdiend is, maar wat nog altijd de salarissen drukt.
Die post is 5 jaar oud he en zelfs zonder dat is er een hoop op af te dingen. Het is wel waar dat PHP wat doet met je marktwaarde, maar dat hoeft zeker niet zo te zijn. Als jij goed bent en een bedrijf zoekt goede PHPers dan betalen die misschien nog wel meer dan anders, omdat er juist zo weinig goede PHPers zijn ;-)

Al met al, zeker door solliciteren. Ik zou het zelfs een laag startsalaris als junior vinden tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:02
Groax schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:08:
[...]

Je hebt een startersalaris, met 6 jaar ervaring. Met 2000 euro erbij zou je alsnog niet dik verdienen voor wat je doet.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Groax schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:32:
@Blue-eagle Ik kan gelukkig meer dan alleen PHP :)
Java, .NET en Python zijn gelukkig talen die ik aardig beheers.
Dan ben je helemaal onderbetaald :) Pas als jouw salaris 3x is wat het nu is zit je goed voor nu en de komende jaren. Je kan praktisch overal aan de bak voor veel meer geld, bedrijven staan te springen om mensen met jouw profiel.

Of je gaat gewoon freelancen en 20k per maand (gemiddeld, over een jaar gezien) binnenharken.
chielsen schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:39:
[...]

Die post is 5 jaar oud he en zelfs zonder dat is er een hoop op af te dingen. Het is wel waar dat PHP wat doet met je marktwaarde, maar dat hoeft zeker niet zo te zijn. Als jij goed bent en een bedrijf zoekt goede PHPers dan betalen die misschien nog wel meer dan anders, omdat er juist zo weinig goede PHPers zijn ;-)

Al met al, zeker door solliciteren. Ik zou het zelfs een laag startsalaris als junior vinden tegenwoordig.
Daarom noem ik het een stigma, historisch gezien verdiend, maar met moderne PHP developers is uiteraard niks mis. Talen zijn ook maar tools.

En inderdaad, voor een verse starter uit de universiteit begin je tegenwoordig vaak al boven de 3500 in de Randstad. Afhankelijk van het bedrijf uiteraard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nuro0o
  • Laatst online: 11-01-2023
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 28
• Opleiding: MBO- Applicatie en mediaontwikkelaar
• Werkervaring: 3 jaar (PHP(laravel) developer/ Software developer)
• (Woon) Locatie: Amersfoort

2. Wat doe je:
• Functie: Software Developer
• Werkgever/branche: Fund administrator office
• (Werk) Locatie(s): Amersfoort
• Aantal vakantiedagen*: 25
• Gewerkte uren/week*: 40
• Reistijd**: 10 minuten
• Werkdruk: Gemiddeld

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 3000
• Vakantiegeld: € 2880
• Bonus, toeslagen, etc: € 0
• Dertiende/veertiende maand: € 2880
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 41760

4. Secundaire arbeidsvoorwaarden:

• Bijdrage werkgever in pensioeninleg € 45
• Type pensioenregeling / pensioenfonds ***
• Mobiliteit per jaar **** €
• Overige:
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Collega van? :P

Ik zou zeggen dat je met jouw opleiding en ervaring richting de 50k per jaar moet kunnen. Laten we zeggen: grofweg 3800 per maand. Dat kan snel groeien zodra jij dat MBO label achter je kan laten en kan laten zien door kennis en ervaring dat je meer bent dan een papiertje.

En afhankelijk van je persoonlijkheid (en skills) zou de maximum denk ik rond de 4500 per maand moeten liggen. Dus alles tussen de 3800 en 4500 zou ik als goed bestempelen.

Ook dat haal je bij dezelfde baas er niet uit, zo werkt de markt helaas. Dus dan wordt het solliciteren. Als je jezelf goed verkoopt en bij de goede bedrijven aanklopt zie ik je ook (zeker meer richting Amsterdam) aanbiedingen kunnen krijgen die daar boven liggen.

Er zijn helaas ook veel bedrijven die nog misbruik denken te mogen maken van jonge mensen die het klappen van de zakelijke zweep nog niet kennen :+ Die zouden beginnen bij 3500 vermoed ik, dan is het aan jou om te leren onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groax
@Blue-eagle Zeker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuro0o
  • Laatst online: 11-01-2023
Blue-eagle schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:01:
[...]

Collega van? :P

Ik zou zeggen dat je met jouw opleiding en ervaring richting de 50k per jaar moet kunnen. Laten we zeggen: grofweg 3800 per maand. Dat kan snel groeien zodra jij dat MBO label achter je kan laten en kan laten zien door kennis en ervaring dat je meer bent dan een papiertje.

En afhankelijk van je persoonlijkheid (en skills) zou de maximum denk ik rond de 4500 per maand moeten liggen. Dus alles tussen de 3800 en 4500 zou ik als goed bestempelen.

Ook dat haal je bij dezelfde baas er niet uit, zo werkt de markt helaas. Dus dan wordt het solliciteren. Als je jezelf goed verkoopt en bij de goede bedrijven aanklopt zie ik je ook (zeker meer richting Amsterdam) aanbiedingen kunnen krijgen die daar boven liggen.

Er zijn helaas ook veel bedrijven die nog misbruik denken te mogen maken van jonge mensen die het klappen van de zakelijke zweep nog niet kennen :+ Die zouden beginnen bij 3500 vermoed ik, dan is het aan jou om te leren onderhandelen.
Haha ja collega van groax.
Wij werken al jaren samen en vroegen ons af of onze salarissen wel kloppen.

Thanks voor je reactie!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Dan moet je deze post in dit topic ook eens bekijken als je dat nog niet had gedaan, onderzoek van een recruitment agency van vorig jaar: Paprika in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)"

Medior: 50k tot 65k
Senior: 70k tot 90k
Lead: 100k tot 150k

Doe er je voordeel mee, gratis onderzoek van mensen die ik goed ken en die de markt goed kennen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groax
@Blue-eagle Oh! die heb ik gemist dan, thnx! hier kunnen wij wat mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diabyte
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Blue-eagle schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:09:
Dan moet je deze post in dit topic ook eens bekijken als je dat nog niet had gedaan, onderzoek van een recruitment agency van vorig jaar: Paprika in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)"

Doe er je voordeel mee, gratis onderzoek van mensen die ik goed ken en die de markt goed kennen :)
Lead: 100k to 150k zie ik in dat document anders niet terugkomen. Is dat niet wat overdreven? Die range halen de C-level rollen nét.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
diabyte schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:30:
[...]

Lead: 100k to 150k zie ik in dat document anders niet terugkomen. Is dat niet wat overdreven? Die range halen de C-level rollen nét.
Het staat iets verder naar beneden :)
  • Leadership CISO €135k €135k
  • Leadership CTO €135k €135k
  • Leadership CIO €120k €180k
  • Leadership CDO €100k €150k
  • Leadership Head of Development €80k €100k
  • Leadership Head of Security €70k €100k
  • Leadership IT Director €135k €155k
  • Leadership Head of Mobile €100k €130k
  • Leadership Technical Architect €75k €105k
En ik ben zelf geen lead maar gewoon een senior, en ik verdien 140k per jaar of 151k incl. vakantiegeld. Dus daar hoef je echt geen C-level voor te zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• diabyte
  • Nu online
Ja, die heb ik zien staan. Maar ik vind een C(iets) of Head of (iets) nogal wat anders dan een Lead Developer. Maar goed, als senior 151k per jaar incl. vakantiegeld is natuurlijk extreem, zeker als je het vergelijkt met dat document, dus dat doe je netjes.

Ik blijf het lastig vergelijken vinden. Een senior developer voor Booking of Adyen brengt andere werkdruk, complexiteit en verwachtingen met zich mee dan een Senior developer voor een simpele toko in Schubbekutteveen.

Neemt niet weg dat het salaris voor een Lead natuurlijk bizar weinig is, of voor elke developer met enige ervaring. Maar dat omzetten naar 100k tot 150k lijkt me ook wat onrealistisch :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwondoo
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-09 14:50
Na jaren volgen, hierbij mijn bijdrage
Members only:

Erg tevreden met mijn huidige salaris. Flinke stappen gezet vanaf startsalaris van €1650 (twee keer gewisseld, nu bij 3de werkgever). Merk wel dat er wat moet gaan veranderen wil ik verder komen. Maar er moet sowieso wat gaan veranderen om de lol er in te houden, dus we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyschrama
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:48
Members only: title
Members only: title

[ Voor 43% gewijzigd door joeyschrama op 23-02-2022 17:29 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Blue-eagle schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:09:

Als we het over Lead Dev hebben dan hebben we het vaak over een Senior Dev die in een bepaald team de lead neemt. dat is niet te vergelijken met een leadership rol in IT.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Tsurany schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:32:
[...]

Als we het over Lead Dev hebben dan hebben we het vaak over een Senior Dev die in een bepaald team de lead neemt. dat is niet te vergelijken met een leadership rol in IT.
Het is maar een labeltje. Een Lead Dev voor een afdeling van 50 man heeft meer leidinggevend talent nodig dan een Dr. Senior Senior Super Rockstar Leadership God Talent GOAT Developer, ir, Ph.D. die leiding geeft aan alle developers in een bedrijf, welgeteld 3 stuks :+

Hoe dan ook, 90k tot 100k voor een gedegen senior is erg gangbaar merk ik om mij heen.

En wat ik eerder ook zei, bedrijven hebben budgetten. Als ze een Lead Developer zoeken of een Senior dan hebben ze een budget van 3000 tot 7500 euro. Als jij als blij ei de baan neemt voor 3500 en je gaat er 700 per maand op vooruit, dan ben jij blij. Dan houdt je baas geld over om nog een Senior aan te nemen maar dan voor 4000 per maand ;)

Kort samengevat: die werkgever zou ook happy zijn geweest als jij de baan nam voor 7000 per maand. Maar dan moet hij niet weten dat je er opeens 4200 op vooruit gaat natuurlijk. Daarom deel je nooit je huidige of vorige salaris(sen).

Kort door de bocht natuurlijk, maar zo werkt het helaas vaak wel.

Ik heb ook weleens salarissen besproken met sollicitanten (was ook toegestaan door mijn baas) waar de sollicitant een salaris wilde van 4500 per maand, we hadden rek tot 8500...

Die persoon zat ongetwijfeld ook te dubben of hij moest bluffen of niet. Ga je 5000 vragen? Waarom niet 5500? Dat is toch veel te hoog... Imponerend, eng, spannend. Herkenbare emoties. "... ben ik wel zoveel waard?"

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• diabyte
  • Nu online
Blue-eagle schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:47:
[...]

Het is maar een labeltje. Een Lead Dev voor een afdeling van 50 man heeft meer leidinggevend talent nodig dan een Dr. Senior Senior Super Rockstar Leadership God Talent GOAT Developer, ir, Ph.D. die leiding geeft aan alle developers in een bedrijf, welgeteld 3 stuks :+
Eens, uiteraard. Maar die context is dus belangrijk. Ik heb het idee dat het hier nogal eens mist en iedereen direct roept dat iemand zijn salaris 2x of meer over de kop moet om weer "marktconform" te zijn op basis van enkel "senior" en aantal jaar werkervaring.

Iemand die 6 jaar lang websites met Laravel bouwt voor de lokale middenstand heeft andere ervaring dan iemand die 6 jaar aan Laravel infrastructuur bouwt voor de grote namen. Geen idee waar er wel of niet Laravel gebruikt wordt, ik zit niet in web development. Maar als voorbeeld.

Die nuance of specificatie mist nogal eens.

Verder ken ik genoeg lui die jaren ervaring hebben, Senior zijn volgens hun titel, maar de kantjes er vanaf lopen en geen enkel initatief tonen. Dan kun je ondersteboven gaan staan, maar dan gaat je salaris echt niet naar 100k+. Niet bij mij in ieder geval.

Kort verhaal lang, context matters :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Bij een C-functie komt ook bestuurlijke aansprakelijkheid kijken. Ook al handelt je BV'tje in Joomla! websites in het bovengenoemde Schubbekutteveen, dan is een C-functie daar toch iets anders dan een stoere Lead dev met 50 man onder zich bij een multinational.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joukea
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:34
Sinds 1 augustus vorig jaar een nieuwe baan. Hiervoor 7 jaar bij 2 verschillende machinebouwers gewerkt als electrical engineer en later (lead) software engineer. Overstap gemaakt naar een fabrikant in de industriële automatisering. Hier ben ik bezig met nieuwe besturingsconcepten, (PLC)-software, IIoT en een beetje support.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:02
[...]

Ik heb ook weleens salarissen besproken met sollicitanten (was ook toegestaan door mijn baas) waar de sollicitant een salaris wilde van 4500 per maand, we hadden rek tot 8500...

Die persoon zat ongetwijfeld ook te dubben of hij moest bluffen of niet. Ga je 5000 vragen? Waarom niet 5500? Dat is toch veel te hoog... Imponerend, eng, spannend. Herkenbare emoties. "... ben ik wel zoveel waard?"
Ja vooral dat laatste hebben veel mensen die de klappen vd zweep nog niet kennen. Daarom is het goed zo lang mogelijk te blijven aandringen op een bod vd werkgever en zelf nog geen salarisindicatie geven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
JDFS schreef op zondag 19 juli 2020 @ 16:20:
[...]

En een update per 1-10-2020.

***members only***
En @JDFS heeft het volgende aanbod in beraad, nadat een potentiele werkgever voor de derde keer is teruggekomen op dinsdag, donderdag akkoord kreeg en vrijdag het offer met mij besprak :+ - dit is overigens een werkgever waar ik heel graag voor zou willen werken...

Eerste keer afgevallen in ronde 5, toen iemand net iets betere skills had, tweede keer waren ze op zoek naar een persoon die wat meer op de inhoud zat van de bepaalde belastingspecialiteit en deze keer waren ze op zoek naar iemand die een (Excel/SQL-based) proces goed kan reverse engineeren.
Members only:

[ Voor 7% gewijzigd door JDFS op 25-02-2022 11:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fe1995
  • Laatst online: 19-08 15:20
.

[ Voor 99% gewijzigd door fe1995 op 26-02-2022 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

JDFS schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:46:
[...]

En @JDFS heeft het volgende aanbod in beraad, nadat een potentiele werkgever voor de derde keer is teruggekomen op dinsdag, donderdag akkoord kreeg en vrijdag het offer met mij besprak :+ - dit is overigens een werkgever waar ik heel graag voor zou willen werken...

Eerste keer afgevallen in ronde 5, toen iemand net iets betere skills had, tweede keer waren ze op zoek naar een persoon die wat meer op de inhoud zat van de bepaalde belastingspecialiteit en deze keer waren ze op zoek naar iemand die een (Excel/SQL-based) proces goed kan reverse engineeren.

***members only***
Als het daadwerkelijk cash is (wat je tikte) dan is je "on target" veel hoger. Of is het niet cash maar bruto? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
@Tylen eens... waarschijnlijk bruto.. vandaar ook package niet te hoog gezet. Maar dat zien we wel volgend jaar, als ik besluit ermee akkoord te gaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macmellow
Tylen schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:46:
[...]

Als het daadwerkelijk cash is (wat je tikte) dan is je "on target" veel hoger. Of is het niet cash maar bruto? 8)
Bij dit soort organisaties krijg je compensatie in cash of in aandelen. Cash is dan geen koffertje met flappen of netto, maar bruto :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• seanpaul
  • Laatst online: 07-09 11:06
Members only: membersonly

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sNielz123
  • Laatst online: 14-09 07:30
31% van je jaarsalaris als inleg voor pensioen? Zit je bij de Europese Unie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trokken
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:41
Na een tijdje volgen van dit topic zal ik mijn situatie ook delen:

Members only:

☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Trokken schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:54:
Na een tijdje volgen van dit topic zal ik mijn situatie ook delen:

***members only***
Bij dezelfde werkgever ga jij niet krijgen wat je inmiddeld waard bent. Je moet grofweg rekenen op gemiddeld +3% per jaar. Nu met een sterke inflatie kan dat hoger uitvallen, maar dat is schijn; je zou al +9% moeten krijgen dit jaar om gelijk te spelen. Dus dan verwacht je minimaal +12% als ze inflatiecorrectie toepassen en jou een fijne werknemer vinden.

Ga er maar vanuit dat ze hooguit +5% gaan bieden.

En er moet minimaal +20% bij om jouw salaris te laten kloppen. En zelfs dan zit je nog onderaan de markt, zeker voor een regio tussen Amsterdam en Rotterdam in waar je elders veel meer kan verdienen.

Dus ik zou adviseren de markt op te gaan en een paar aanbiedingen te krijgen. Deel nooit je salaris met iemand en geef gewoon aan dat je 5500 per maand waard bent bij full-time, of 4400 bij part-time (32 uur). Dan leg je niet een "vraag" neer bij je werkgever, maar luister je naar het "goed bezig blabla"-verhaaltje, en voordat de baas begint over het salaris, leg jij alvast neer wat je hebt onderzocht.

Of je wacht gewoon de teleurstelling af, dat mag ook. Maar een werkgever gaat niet eerst blij kijken met een bod van +5% waarna jij met goed onderbouwde argumenten komt waaruit blijkt dat je minimaal 4x zoveel moet krijgen. Dat kost de werkgever gezichtsverlies, dat vinden ze vaak niet leuk.

Dus solliciteer gewoon alvast. Daar kom je toch wel op uit denk ik zo.

Je kan tussen de +30% en +45% er op vooruitgaan als je switcht. Dat is afhankelijk van jouw skills en hoe goed jij jezelf verkoopt. Als je bij deze werkgever blijft moet je een andere reden hebben dan salaris :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolko
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11:08
Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Members only:

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trokken
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:41
Blue-eagle schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:25:
[...]

Bij dezelfde werkgever ga jij niet krijgen wat je inmiddeld waard bent. Je moet grofweg rekenen op gemiddeld +3% per jaar. Nu met een sterke inflatie kan dat hoger uitvallen, maar dat is schijn; je zou al +9% moeten krijgen dit jaar om gelijk te spelen. Dus dan verwacht je minimaal +12% als ze inflatiecorrectie toepassen en jou een fijne werknemer vinden.

Ga er maar vanuit dat ze hooguit +5% gaan bieden.

En er moet minimaal +20% bij om jouw salaris te laten kloppen. En zelfs dan zit je nog onderaan de markt, zeker voor een regio tussen Amsterdam en Rotterdam in waar je elders veel meer kan verdienen.

Dus ik zou adviseren de markt op te gaan en een paar aanbiedingen te krijgen. Deel nooit je salaris met iemand en geef gewoon aan dat je 5500 per maand waard bent bij full-time, of 4400 bij part-time (32 uur). Dan leg je niet een "vraag" neer bij je werkgever, maar luister je naar het "goed bezig blabla"-verhaaltje, en voordat de baas begint over het salaris, leg jij alvast neer wat je hebt onderzocht.

Of je wacht gewoon de teleurstelling af, dat mag ook. Maar een werkgever gaat niet eerst blij kijken met een bod van +5% waarna jij met goed onderbouwde argumenten komt waaruit blijkt dat je minimaal 4x zoveel moet krijgen. Dat kost de werkgever gezichtsverlies, dat vinden ze vaak niet leuk.

Dus solliciteer gewoon alvast. Daar kom je toch wel op uit denk ik zo.

Je kan tussen de +30% en +45% er op vooruitgaan als je switcht. Dat is afhankelijk van jouw skills en hoe goed jij jezelf verkoopt. Als je bij deze werkgever blijft moet je een andere reden hebben dan salaris :)
Ik had eerst bedacht om te wachten waar me werkgever mee komt en om vervolgens een tegenbod te doen. Maar het argument van gezichtsverlies had ik nog niet aan gedacht.
Het is wel jammer dat je in deze branche moet job hoppen om je marktwaarde te behalen.

☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:02
Blue-eagle schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:25:
[...]

Nu met een sterke inflatie kan dat hoger uitvallen, maar dat is schijn; je zou al +9% moeten krijgen dit jaar om gelijk te spelen.
De inflatie over het gehele jaar is echt bij lange na geen 9%. Inflatie over 2021 in het geheel was 2,7 procent. Waar jij het misschien over hebt zijn de maandelijkse inflaties van de afgelopen maanden. Die vallen flink hoog uit (alsnog geen 9% overigens), maar dat zegt nog niks over heel het jaar 2022.
30 tot 45% :? Waarom zo specifiek die 2 waardes? De één zal 10% erop vooruitgaan, de ander misschien wel véél meer dan 45%.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Maar zolang er geen deflatie komt zal je uiteindelijk wel met hoge absolute inflatie zitten. Reden dat 2021 gemiddeld nog relatief lage inflatie had komt doordat het in augustus pas noemenswaardig opliep en pas in november echt hard ging.

Als prijspeil gelijk blijft zal de relatieve inflatie vanaf augustus dit jaar dus weer dalen en vanaf november dit jaar hard naar beneden gaan, maar zolang het geen deflatie is heb je de huidige relatieve inflatie dan uiteindelijk wel ingeleverd aan koopkracht bij gelijkblijvende inkomsten.

Daarnaast is zeker nu de verwachting ook niet dat de inflatie op korte termijn naar beneden gaat met de oorlog in Oekraïne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Hahn schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 17:24:
[...]

De inflatie over het gehele jaar is echt bij lange na geen 9%. Inflatie over 2021 in het geheel was 2,7 procent. Waar jij het misschien over hebt zijn de maandelijkse inflaties van de afgelopen maanden. Die vallen flink hoog uit (alsnog geen 9% overigens), maar dat zegt nog niks over heel het jaar 2022.
Ik telde de maandelijkse inflaties bij elkaar op, plus die van vorig jaar :) En ik ga er vanuit dat de komende maanden ook nog spannend gaan worden.
[...]

30 tot 45% :? Waarom zo specifiek die 2 waardes? De één zal 10% erop vooruitgaan, de ander misschien wel véél meer dan 45%.
Omdat waar je uit wil komen qua salaris die range vereist. En ik zeg ook dat het valt of staat met hoe goed hij is in onderhandelen en hoe kundig hij is in zijn werk.

Maar om de op papier realistische marktwaarde te behalen moet hij minimaal 20% omhoog, en als hij gaat jobhoppen komt hij eerder in de regio's die ik noem (huidige salaris + 30 tot 45 procent). Dat zijn gangbare salarissen in de regio voor iemand met zijn ervaring, van gematigd bovengemiddeld.

Als hij zich heel goed kan verkopen is er uiteraard meer uit te halen. Maar ik denk niet in deze functie-omschrijving. Dan zou je hogerop moeten kijken qua functie of focussen op een specialisme.

Full-stack over het algemeen verdient beter dan een front-end of back-end developer, totdat je in de hogere regionen terecht komt waar échte specialisten heel erg veel geld kunnen krijgen. En terecht (vind ik, bevooroordeeld als ik ben).

Dat is hoe ik het onderbouw :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Blue-eagle schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 19:46:
Ik telde de maandelijkse inflaties bij elkaar op, plus die van vorig jaar
Dat klopt natuurlijk sowieso niet. De maandelijkse inflatiecijfers vanuit CBS geven de inflatie weer ten opzichte van dezelfde maand het jaar ervoor. Elk inflatiecijfer gaat dus altijd al over de periode van een jaar. Inflatiecijfer van februari is nog niet beschikbaar, maar januari was 6,4%, oftewel prijzen lagen januari dit jaar 6,4% hoger dan januari vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Kid Jansen schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 19:53:
[...]

Dat klopt natuurlijk sowieso niet. De maandelijkse inflatiecijfers vanuit CBS geven de inflatie weer ten opzichte van dezelfde maand het jaar ervoor. Elk inflatiecijfer gaat dus altijd al over de periode van een jaar. Inflatiecijfer van februari is nog niet beschikbaar, maar januari was 6,4%, oftewel prijzen lagen januari dit jaar 6,4% hoger dan januari vorig jaar.
Oh. Ok, wat geleerd. Maar dan nog, 6% + standaard 3% = 9% :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:21

Fab1Man

Live life to the fullest

Houdt er wel rekening mee dat de bonus die je mee wil nemen voor het aanvragen van een hypotheek valt onder provisie en je daar normaliter wel een track record van moet hebben over de afgelopen 12 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Fab1Man schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:39:
[...]

Houdt er wel rekening mee dat de bonus die je mee wil nemen voor het aanvragen van een hypotheek valt onder provisie en je daar normaliter wel een track record van moet hebben over de afgelopen 12 maanden.
Ik las inderdaad dat het wel verschilt tussen hypotheekverstrekkers.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

True schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 23:21:
[...]

Ik las inderdaad dat het wel verschilt tussen hypotheekverstrekkers.

***members only***
En maar hopen dat je die bonus krijgt. Ik vind hem namelijk vaag. Krijg je elke week van 40u facturabel een €500,- bonus? Dus grof gezegd €2000,- per maand extra als je de hele maand facturabel bent? Of hoef je maar 1 week in de maand 40 uur te hebben? En wat als je vrij neemt? En wat als je vakantie net in een maandovergang valt. Etc etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Tylen schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 07:02:
[...]

En maar hopen dat je die bonus krijgt. Ik vind hem namelijk vaag. Krijg je elke week van 40u facturabel een €500,- bonus? Dus grof gezegd €2000,- per maand extra als je de hele maand facturabel bent? Of hoef je maar 1 week in de maand 40 uur te hebben? En wat als je vrij neemt? En wat als je vakantie net in een maandovergang valt. Etc etc etc.
Daar maak ik mij niet druk om het is per facturabel uur. Geen drempelwaarde.

Pagina: 1 ... 118 ... 215 Laatste

Let op:
De TS is geüpdatet: voor het posten van lijstjes graag het nieuwe format gebruiken.

Dit topic is bedoeld om arbeidsvoorwaarden in relatie tot functie, werkzaamheden en achtergronden te delen.

Beperk vragen en bijbehorende reacties tot:
* redelijkheid van de arbeidsvoorwaarden gegeven het profiel
* verduidelijking van de arbeidsvoorwaarden en/of het profiel
Geen discussies! Daarvoor zijn andere topics.

Reageer je voor de 2e maal kort achter elkaar dan ben je waarschijnlijk offtopic aan het discussiëren Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/smileys/wink.gif. Verplaatst dan de discussie naar Algemeen arbeidsmarkt topic
Idem bij gebruik van ~~~~~~~~~~~~~~~[offtopic] tags.

Uiteraard is hier ook het verbod op werving (in de breedste zin van het woord) van toepassing.

Laatste puntje:
Kloon-accounts zijn niet toegestaan. Meen je dat je een reden hebt waarom deze regel niet voor jou zou hoeven gelden, neem dan vooraf contact op met een moderator, dan kunnen we kijken wat we kunnen doen.