2baco schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 14:33:
Ik ben nu 1 jaar in dienst en ik denk niet dat ik er slecht bij zit. Ik zat hier eerst 8-9 maanden gedetacheerd en per augustus in vaste dienst. Toen ik gedetacheerd was, was mijn bruto maandloon €2500 en kreeg ik €230 aan reiskostenvergoeding. Nu is mijn bruto maandloon destijds gestegen naar €2667, maar de reiskostenvergoeding gedaald naar €130 omdat het bedrijf een maximum vergoeding hanteert van 20km enkele reis. Als je dit bij elkaar optelt kom je netto op hetzelfde uit (eigen pensioeninleg buiten beschouwing gelaten). Voor mijn vaste aanstelling heb ik verder niet onderhandeld omdat ik tevreden was als ik op hetzelfde uit zou komen en voor een echte verhoging wel wacht tot mijn functioneringsgesprek eind van het jaar.
Je hebt dus geen verhoging gehad, je hebt een deel wat je bruto=netto kreeg uitgeruild voor een iets hogere pensioeninleg (die gaat op basis van je bruto salaris). Dat dit voor jou in je pensioen en later bij solliciteren gunstiger is (of met CAO verhoging), hoef je hun natuurlijk niet te vertellen. En dat het op hun balans hoger uitvalt, is hun eigen keuze geweest.
Ik hoop wel op een salaris verhoging tijdens mijn functioneringsgesprek. Ik twijfel echter of dat er in zit gezien mijn bruto salaris al omhoog is gegaan toen ik mijn vast contract kreeg. Ik zal het alleen jammer vinden als ik komend jaar blijf hangen op mijn huidige loon. Ik ben helemaal niet goed in onderhandelen dus ik weet niet zo goed hoe dit aan te pakken. Wat ik voornamelijk wil aankaarten is de reiskostenvergoeding want die vind ik aan de lage kant. Voor mij is het 60km enkele reis wat nu neer komt op €250-300 aan benzine per maand. De detacheerder erkende dat ik redelijk wat kilometers maak en kwam daarom met een hogere reiskostenvergoeding voor de detacheringsperiode.
Je kan het natuurlijk prima gooien op hetgeen ik hierboven schrijf. En anders probeer je een hogere reiskostenvergoeding. Netto ben je er niet op vooruit gegaan, dus kan je natuurlijk stellen dat die door hun genoemde loonsverhoging slechts het schuiven met verhoudingen was en dat je nu ook gewoon een stap vooruit wil maken. Bereid ook argumenten voor waarom. Zou als starter niet moeilijk moeten zijn: beter geworden in je werk, zelfstandiger, moeilijkere projecten, etc.
Ik val onder de CAO metaal en techniek die vorige maand is verlopen en waarvan de onderhandelingen momenteel stil liggen. Ik verwacht wel dat hier een loonsverhoging voor volgend jaar zal uitkomen gezien de andere recent afgesloten CAOs. Ik vraag mij af in hoe verre dit nog invloed heeft op eventuele onderhandeling tijdens het functioneringsgesprek.
Heb je in maart
überhaupt die 0,93% gehad? Of die eenmalige 306 euro in februari Als uitzendkracht heb je recht op dezelfde verloning als iemand in vaste dienst. 1 juli 2020 was je zeker nog niet in dienst?
Vast verhaal trouwens, dat ie verloopt. Is de afgelopen 4 jaar dat ik eronder val al eerder gebeurt.
2baco schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 14:33:
4. Secundaire arbeidsvoorwaarden en package:
• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: Geen idee, moet ik nog in verdiepen. Mijn inleg zit op 10%
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: PMT
Jouw eigen bijdrage voor jouw pensioen is maximaal 36,74% van jouw pensioenpremie. De ijkdatum voor jouw pensioenpremie is 1 januari of de dag dat je in dienst bent gekomen.
Voor jou betekent dit het volgende, op basis van die 2667 per maand of €34.564,32 per jaar inclusief vakantiegeld:
De grondslag voor jou is ff 20.000 euro per jaar. 20.010,32 per jaar om precies te zijn. Dat is jouw totale jaarsalaris min de franchise (het deel dat de overheid standaard dekt door de AOW premie). De premie daarover is 27,98%. Dat is voor jou €5.598,89.
Jouw maandelijkse totale inleg is €466,57. Daarvan komt zoals gezegd, maximaal 36,74% voor jouw rekening. Daarmee is jouw maximale pensioeninleg per maand €171,42. Minder mag altijd, meer mag niet.
Jouw werkgever draagt dus ten minste 63,26% bij. Dat is in dit geval dus €295,15. Meer mag altijd, minder mag niet.
Het totaal dient echter die €466,57 te blijven.
Ik zit ook in Metaal en Techniek en ook bij PMT en heb het de afgelopen tijd in voorbereiding voor mijn sollicitaties helemaal uitgeplozen.
Nog even een overzichtje voor je:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[
Voor 8% gewijzigd door
Pizza_Boom op 25-10-2021 15:39
]