Kid Jansen schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:44:
Belangrijk verschil is ook de exposure richting klanten. Met freelance is het in de IT best wel makkelijk om richting de €80-100 per uur te gaan, maar het is lastig om met freelance echt op next level te komen. Je krijgt als freelancer meestal niet de mogelijkheid om bijvoorbeeld lead architect, in ieder geval binnen jouw domein en/of platform, te worden bij een grote multinational op projecten van miljoenen. Tenzij je dat eerder al jaren hebt gedaan bij een consulting partner in loondienst.
Ik zie niet hoe ik als freelancer t.o.v. iemand in loondienst niet "next level" kan gaan. Uiteraard is ook de vraag of de ambitie ligt bij het doorgroeien naar architect, management, etc. Dat laatste zie ik mijzelf niet snel doen aangezien ik het programmeren juist zo leuk vind. In dat opzicht heb ik liever een next level inkomen dan een next level functietitel.
Sport_Life schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:27:
[...]
Bij loondienst zit pensioen, verzekeringen (aansprakelijkheid, etc), sociale zekerheid , niet declarabele uren, reiskosten, administratie, etc inbegrepen , lastig er een bedrag aan te plakken , want het maakt uit of je in de bouw werkt of op kantoor, maar ik denk dat het wel ongeveer in de buurt zou moeten komen.
99k bruto is inderdaad (met de aftrekposten waar ik aanspraak op kan maken) ~69k netto.
De kosten die ik als ZZP'er "extra" maak zijn:
- Reiskosten: i.v.m. weinig reisbewegingen een gedeeltelijke aftrek is dit nihil
- AVB & BAV: €550 per jaar
- AOV: ~200-350 (heel afhankelijk van de voorwaarden die je kiest) p/m
- Pensioen: met circa €400 per maand kom je al heen heel eind als je niet van plan bent met geld te gaan smijten en in een vrij huis woont
Anderzijds zijn er fiscale voordelen (bijv. laptop boeken op de zaak).
Veel meer extra kosten dan 8-10k zal ik dus niet maken (zoals anderen ook al aan wisten te geven), ofwel, onder de streep zal ik er rond de 60k aan overhouden.
p.s. AOV & Pensioen heb ik nu nog niet geregeld, maar ik verwacht daar volgend jaar wel mee te starten.
Eens, ik heb het vrijwel compleet geautomatiseerd. Het enige wat ik moet doen is handmatig bonnen / facturen uploaden en voorzien van een omschrijving. Alle gegevens voor de (correctie) aangifte omzetbelasting en het jaarresultaat rollen er vervolgens zo uit.
Met mijn huidige ervaringen zal ik dus ook nooit meer terug in loondienst willen. Anderzijds; freelancen is niet voor iedereen weggelegt.
Zeker waar: ik bouw web applicaties (full stack).
[
Voor 4% gewijzigd door
gotangclan op 29-09-2021 13:32
]