[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 89 ... 101 Laatste
Acties:
  • 738.656 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

ed1703 schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 11:56:
Zelden zie ik een product voorbij komen waar zoveel topics over lopen op de community.
Het zou handig zijn als UI wat steviger vaart zet achter het bijwerken van de help-website.
Als je verhaal klopt, heeft bijvoorbeeld een feature als een LACP trunk ook geen nut, dus ik betwijfel of dit wel echt zo is, in alle eerlijkheid.
Verder lees ik zaken als "no STP" maar er is een zeer goede kans dat dit met een firmwareupdate wel configureerbaar is door poorten in een bridge te plaatsen die je vervolgens gaat offloaden op je hardware.
Het taggen, untagged vlans en allowen van vlans regel je dan vervolgens weer op de bridge.
Het staat hier toch echt zo.

Ik heb net even een testje gedaan. 3 poorten van de UDMP, binnen hetzelfde subnet, 1 iPerf3 server, 2 clients. Moest hij maar 1gig kunnen switchen, zou alles moeten terugvallen naar ~333Mbit, juist? Dat blijkt in ieder geval niet zo te zijn:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uYFYus8l.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Slonzo schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 12:46:
[...]

Het staat hier toch echt zo.

Ik heb net even een testje gedaan. 3 poorten van de UDMP, binnen hetzelfde subnet, 1 iPerf3 server, 2 clients. Moest hij maar 1gig kunnen switchen, zou alles moeten terugvallen naar ~333Mbit, juist? Dat blijkt in ieder geval niet zo te zijn:

[Afbeelding]
https://community.ui.com/...22-4437-8010-9087c613a8ab

Hij schrijft hier overigens wel WAN network/VLAN, dus dat is een beetje verwarrend.
Ik lees het ja.. uhmm,

Dus we bouwen een unit met 1 SFP+ poort in de switch.
En verder maken we dan een switch met een backplane van 1 gig.
Zinnig.

Verder ga ik hier maar niet ventileren wat mijn mening is mbt de UDMP: Ik krijg dan weer bashing-verwijten ;w
Succes iedereen met deze hardware.

[ Voor 45% gewijzigd door ed1703 op 15-02-2020 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 08:43:
[...]

Kun je dat nader toelichten? Welke issues ervaar jij dan ermee?
Dingen waar ik tegenaan loop

Bugs;
1 Importeren van oude sites werkt nog niet.
2 Dagelijks moet de unifiOS herstart worden.
Zie het forum voor rest van de waslijst dingen die nog niet werken.

Config opties;
Geen json mogelijkheden kan dus alleen bij ziggo consumenten lijn gebruikt worden.

Het is niet mogelijk meerde sites te beheren op udm of udm te beheren vanuit bestaande controller. Het is dus echt voor lokaal gebruik en is site to site vpn momenteel niet mogelijk.

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het ding heet niet voor niks Ultimate Dream Machine. Droom maar lekker verder over een functionerend apparaat lijkt voorlopig het devies :p

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xbeam schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 12:55:
[...]

Dingen waar ik tegenaan loop

Bugs;
1 Importeren van oude sites werkt nog niet.
2 Dagelijks moet de unifiOS herstart worden.
Zie het forum voor rest van de waslijst dingen die nog niet werken.

Config opties;
Geen json mogelijkheden kan dus alleen bij ziggo consumenten lijn gebruikt worden.

Het is niet mogelijk meerde sites te beheren op udm of udm te beheren vanuit bestaande controller. Het is dus echt voor lokaal gebruik en is site to site vpn momenteel niet mogelijk.
En dat zijn allemaal bugs van de USW Flex Mini? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
RobertMe schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 13:24:
[...]

En dat zijn allemaal bugs van de USW Flex Mini? :+
Hahah sorry 7(8)7 het was nog vroeg. De koffie doet nu pas zijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:45

_Arthur

blub

Slonzo schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 11:31:
Maar goed, dat `1Gbit backplane` verhaal kende ik dus niet. Ik weet niet of 't klopt,
Testen, dan weet je of het klopt. Want voor nu is het 1 iemand die het baseert op het feit dat bepaalde informatie niet gegeven/voorhanden is.

Hang er een paar dozen aan en iperf maar raak :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

_Arthur schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 15:52:
Testen, dan weet je of het klopt. Want voor nu is het 1 iemand die het baseert op het feit dat bepaalde informatie niet gegeven/voorhanden is.

Hang er een paar dozen aan en iperf maar raak :)
Al (deels) gedaan, zoals je hierboven kan zien.

Ik heb net nog een nieuwe test gedaan, met een 4de apparaat erbij.

Test 1...

ApparaatServer/client?Interface UDMPVLAN
AServerLAN1100
BServerLAN3100
CClientLAN5100
DClientLAN7100

Alle apparaten op dezelfde subnet/VLAN.
Resultaat was goed; allemaal rond de 900Mbit (iets lager).
Switching capaciteit ligt dus zeker hoger dan 1Gbit.

Test 2...

ApparaatServer/client?Interface UDMPVLAN
AServerLAN1100
BServerLAN3100
CClientLAN5250
DClientLAN7250

Clients op een aparte subnet/VLAN.
Resultaat helaas niet goed. Overal gemiddeld ~430Mbit.

Link tussen CPU en de switch is dus inderdaad maar 1Gbit.

M.a.w. verplicht gebruik van de SFP+ poort als je >1Gbps wil routen.
Heb je dus helemaal niets aan op de 1st gen switches (buiten de 48p).
En op de 2nd gen heb je 't niet nodig want die 'zijn' layer 3, right? O-)

Ik baal als een stekker man. Niet te geloven dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Slonzo schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 16:43:
[...]

M.a.w. verplicht gebruik van de SFP+ poort als je >1Gbps wil routen.
Heb je dus helemaal niets aan op de 1st gen switches (buiten de 48p).
En op de 2nd gen heb je 't niet nodig want die 'zijn' layer 3, right? O-)

Ik baal als een stekker man. Niet te geloven dit.
De 24 poorts gen1 / 2 doen geen 10gig uplinks. Inclusief de 48 poorts gen2.
Daarvoor moet je echt de pro hebben, of inderdaad de gen1 48 poorts.
L3 is alleen beschikbaar bij de Pro.
UI duwt je dus direct naar de duurdere klasse. Die 48 poorts had ik even niet zien aankomen. Vage turn.

[ Voor 8% gewijzigd door ed1703 op 15-02-2020 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Even een update. De UDM Pro is up!
UDM Pro, stekker uitgetrokken. Ondertussen de HDD Samsung HD203WI 2TB eruit genomen.
Met reset knop in te houden bij stekker insteken kwam die in Recover mode, via 192.168.1.30 kan je dan op een pagina komen om een aantal zaken te doen. Wilde FW updaten. Pagina wordt niet geladen, pingen erna lukt ook niet. (PC zit in de 192.168.1.x range (88))
Op display staat recovery mode in 192.168.1.30 als ip.
Frustraties komen weer naar boven.

UDM Pro terug gereboot, staat weer op dat hij klaar is voor installatie. Met wat ik gelezen heb mijn Ubiquiti paswoord zonder tekens en symbolen ingesteld voor installatie te starten.

Via MS Suface Pro 4 met USB netwerkkaart aangsloten terug setup gestart, bij stap 5/6 aangekomen, hier op finish geklikt, dan begint hij aan 6/6 configuring device, bij de vorige keren hier telkens setup error. Duurt al 10 seconden, wat, hij configureerd. Dan wordt apparaat bij gewerkt.
Yes, de UDM Pro in geïnstalleerd. Maar wat was nu de root cause dat het eerst niet lukte ? HDD erin, paswoord met symbolen ?? Wie zal het zeggen.

EDIT
@nero355 zal HDD checken, is inderdaad rond de 10 jaar. Voorlopig geen HDD nodig. Vraag mij trouwens af of je de ruimte op je HDD kan gebruiken om ook netwerk controller zaken op te zetten zoals backups e.d.

[ Voor 9% gewijzigd door abusimbal op 15-02-2020 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
abusimbal schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 17:30:
Ondertussen de HDD Samsung HD203WI 2TB eruit genomen.

Maar wat was nu de root cause dat het eerst niet lukte ? HDD erin, paswoord met symbolen ?? Wie zal het zeggen.
Ik ken die HDD : Er staan er 6 van in mijn HTPC/NAS en volgens mij zijn ze een jaar of 10 oud ondertussen! :$ :X

Kortom : Kijk ook effe die HDD na wat betreft S.M.A.R.T. en de firmware en zo ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Verwijdert

[ Voor 223% gewijzigd door xbeam op 16-02-2020 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

xbeam schreef op zondag 16 februari 2020 @ 11:52:
Het is gelukt om het inform adress van de udm te overschrijven naar mijn cloud controller. Alleen dit is nog niet reboot proof.
Betekend wel dat het een veelzijdig apparaat is welke toch best ver configurable is. Alleen of je moet er zelf in gaan duiken of wachten totdat Ubnt het ingebakken heeft.

Maar het opent wel mogelijkheden (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_Arthur schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:15:
[...]

Betekend wel dat het een veelzijdig apparaat is welke toch best ver configurable is. Alleen of je moet er zelf in gaan duiken of wachten totdat Ubnt het ingebakken heeft.

Maar het opent wel mogelijkheden (y)
Voorlopig moet je er zelf in duiken en ja de docker constructie bied inderdaad veel mogelijkheden. Maar denk niet dat ubnt het gaat ondersteunen.

Ik heb het bericht op advies van collega’s verwijdert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
xbeam schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:31:
[...]

Voorlopig moet je er zelf in duiken en ja de docker constructie bied inderdaad veel mogelijkheden. Maar denk niet dat ubnt het gaat ondersteunen.
De docker-constructie is door meerdere vendors omarmt.. waaronder Cisco. Je minimaliseert het onderliggende OS en je vervangt bij een update alleen de proccess-dockers binnen het OS. Daardoor zal als UI dit doorzet de UDM ook minder hoeven rebooten. Dat is in het geval van Cisco Routers/Switches wel de bedoeling. Bug in BGP/OSPF/IDS/HA/Controller: vervang de docker en je bent daarna gelijk weer up-and-running. ipv een reboot van 5-10 minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Falcon10

Hit it i would !

ed1703 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:59:
[...]

De docker-constructie is door meerdere vendors omarmt.. waaronder Cisco. Je minimaliseert het onderliggende OS en je vervangt bij een update alleen de proccess-dockers binnen het OS. Daardoor zal als UI dit doorzet de UDM ook minder hoeven rebooten. Dat is in het geval van Cisco Routers/Switches wel de bedoeling. Bug in BGP/IDP/HA/Controller: vervang de docker en je bent daarna gelijk weer up-and-running. ipv een reboot van 5-10 minuten.
Maar waarschijnlijk dat Ubiquiti hun nieuwe OS daar niet op voorzien heeft, en als ze het doorhebben dus gans het nieuwe OS alweer op de schop kan nog voordat het goed en wel op alle nieuwe apparatuur van hen standaard is en ze opeens met 3 of 4 OS'en zitten die maar halfbakken ineen zitten 8)7

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Falcon10 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 18:04:
[...]

Maar waarschijnlijk dat Ubiquiti hun nieuwe OS daar niet op voorzien heeft, en als ze het doorhebben dus gans het nieuwe OS alweer op de schop kan nog voordat het goed en wel op alle nieuwe apparatuur van hen standaard is en ze opeens met 3 of 4 OS'en zitten die maar halfbakken ineen zitten 8)7
Ik heb via reddit begrepen dat UI hier juist wel mee bezig is.
oa via ssh schijnt er onderliggend een docker te draaien. (was een vraag van iemand waarom .ssh/authorized_keys een reboot niet overleven) Maar dat zal iemand met een UDM(P) vast beter weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ed1703 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:59:
[...]

De docker-constructie is door meerdere vendors omarmt.. waaronder Cisco. Je minimaliseert het onderliggende OS en je vervangt bij een update alleen de proccess-dockers binnen het OS. Daardoor zal als UI dit doorzet de UDM ook minder hoeven rebooten. Dat is in het geval van Cisco Routers/Switches wel de bedoeling. Bug in BGP/OSPF/IDS/HA/Controller: vervang de docker en je bent daarna gelijk weer up-and-running. ipv een reboot van 5-10 minuten.
Wat ik dus mijn post had staan was je root toegang krijgt binnen de containers unifi-os en hoe de UDM Laat adopte naar de cloud.

En hoe je een extra pi-hole container installeert naast unifi-os.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
xbeam schreef op zondag 16 februari 2020 @ 20:14:
[...]

Wat ik dus mijn post had staan was je root toegang krijgt binnen de containers unifi-os en hoe de UDM Laat adopte naar de cloud.

En hoe je een extra pi-hole container installeert naast unifi-os.
Hmmja, dat UI dat gaat ondersteunen kun je wel vergeten zolang de community niet aangeeft dat men zoiets graag wil zien. En dan nog betwijfel ik dat een beetje. Als het er wel komt, dan komt het waarschijnlijk weer achteraan in de rij van de inmiddels 50+ feature requests die open staan. Wat dat betreft gaan we rustig op dezelfde voet verder als de USG 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coromandel
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Ik heb de UDM-PRO nu een paar dagen in bezit, maar ik krijg 'm gewoon niet aan de praat.
Hij wil niet verbinden met het internet als hij direct achter een Ziggo router zit, die in bridge modus staat.

Als ik mijn (oude) USG-3P tussen de Ziggo router en de UDM-PRO hang, dan werkt 't wel.
Hiervoor moest ik 'm wel eerst via SSH updaten naar versie 1.6.4

WAN settings staan bij zowel de USG-3P als de UDM-PRO gelijk... op DHCP.

Iemand tips... of is het verstandig om even met Ziggo te bellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
coromandel schreef op zondag 16 februari 2020 @ 22:09:
Ik heb de UDM-PRO nu een paar dagen in bezit, maar ik krijg 'm gewoon niet aan de praat.
Hij wil niet verbinden met het internet als hij direct achter een Ziggo router zit, die in bridge modus staat.

Als ik mijn (oude) USG-3P tussen de Ziggo router en de UDM-PRO hang, dan werkt 't wel.
Hiervoor moest ik 'm wel eerst via SSH updaten naar versie 1.6.4

WAN settings staan bij zowel de USG-3P als de UDM-PRO gelijk... op DHCP.

Iemand tips... of is het verstandig om even met Ziggo te bellen?
Misschien een domme vraag, maar heb je het modem al van de stroom gehaald? Als je router wisselt is dat 9 van de 10 keer nodig, anders krijg je geen verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coromandel
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
RobertMe schreef op zondag 16 februari 2020 @ 22:13:
[...]

Misschien een domme vraag, maar heb je het modem al van de stroom gehaald? Als je router wisselt is dat 9 van de 10 keer nodig, anders krijg je geen verbinding.
Terechte vraag... maar dat heb ik al meerdere malen geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:21
Iemand een idee hoe ik het volgende probleem kan oplossen. Via Google kwam ik er niet uit.

Ik heb thuis een Philips Hue bridge staan, welke een buitenshuis functie heeft. Hiermee kun je door middel van een account bij Philips je verlichting ook buitenshuis bedienen zonder poorten open te zetten of een VPN op te zetten.

Op mijn oude router (Netgear) werkte dit altijd perfect, echter ben ik van de week naar een volledige Ubiquiti setup geswitcht, waaronder ook de UDMP. Sindsdien kan ik buitenshuis niet meer met de Hue bridge verbinden. Van binnen het netwerkt lukt dit uiteraard wel gewoon.

Iemand toevallig een idee hoe ik bovenstaand probleem op kan lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:25
YellowCab schreef op maandag 17 februari 2020 @ 02:56:
Iemand een idee hoe ik het volgende probleem kan oplossen. Via Google kwam ik er niet uit.

Ik heb thuis een Philips Hue bridge staan, welke een buitenshuis functie heeft. Hiermee kun je door middel van een account bij Philips je verlichting ook buitenshuis bedienen zonder poorten open te zetten of een VPN op te zetten.

Op mijn oude router (Netgear) werkte dit altijd perfect, echter ben ik van de week naar een volledige Ubiquiti setup geswitcht, waaronder ook de UDMP. Sindsdien kan ik buitenshuis niet meer met de Hue bridge verbinden. Van binnen het netwerkt lukt dit uiteraard wel gewoon.

Staat poort 80 wel open?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Hij werkt juist via de gebruikelijke proxy van HUE zelf (Of een vpn).. Waarom dat niet zou werken is mij eerlijk gezegd een raadsel als ander verkeer wel werkt. IPS die daar geen fan van is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Twee ideetjes:
1. Did you try turning it off and on again? Kan best dat je na wisselen van router een ander IP hebt en Hue dat nog niet heeft opgepakt
2. Potentieel dat Hue via UPnP de router vraagt om een poortje open te zetten. Maar UPnP staat AFAIK default uit bij UniFi (bij consumenten hardware denk ik default aan). Qua veiligheid is de keuze dan aan jou of je idd UPnP aan wilt zetten / port wilt forwarden.

Tenzij het zo is als @ed1703 schrijft. Dat Hue servers als proxy werken. Maar ook dat zou een herstart van Bridge het potentieel op kunnen lossen.

En als je naar https://discovery.meethue.com/ gaat, zie je daar dan het lokale IP-adres van de Bridge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Laatst online: 19-09 12:45

zeroday

There is no alternative!

RobertMe schreef op maandag 17 februari 2020 @ 07:42:
[...]

Twee ideetjes:
1. Did you try turning it off and on again? Kan best dat je na wisselen van router een ander IP hebt en Hue dat nog niet heeft opgepakt
2. Potentieel dat Hue via UPnP de router vraagt om een poortje open te zetten. Maar UPnP staat AFAIK default uit bij UniFi (bij consumenten hardware denk ik default aan). Qua veiligheid is de keuze dan aan jou of je idd UPnP aan wilt zetten / port wilt forwarden.

Tenzij het zo is als @ed1703 schrijft. Dat Hue servers als proxy werken. Maar ook dat zou een herstart van Bridge het potentieel op kunnen lossen.

En als je naar https://discovery.meethue.com/ gaat, zie je daar dan het lokale IP-adres van de Bridge?
Hue doet zover ik weet niets met UPnP. Een techniek wat eerder gebruikt wordt is 'UDP loop hool punching'
een techniek die het mogelijk maakt om zonder moeilijke instellingen (lees: geen) een apparaat vanaf buiten via een 'proxy systeem' te benaderen. Wat jij hierboven al stelt.

In dit geval meldt de Hue zich naar de 'server' waardoor deze bereikbaar kan worden. Eerste vermoeden bij mij is dan dat de HUE in het netwerk zelf niet naar buiten kan. Als de link (discovery.meethue.com) niets weergeeft dan lijkt me dat waarschijnlijk.

Als de bridge niet naar buiten kan maar verder binnen je netwerk wel bereikbaar is zal dus de APP vanaf buiten je app niet gaan werken

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
zeroday schreef op maandag 17 februari 2020 @ 07:50:
[...]

Hue doet zover ik weet niets met UPnP. Een techniek wat eerder gebruikt wordt is 'UDP loop hool punching'
een techniek die het mogelijk maakt om zonder moeilijke instellingen (lees: geen) een apparaat vanaf buiten via een 'proxy systeem' te benaderen. Wat jij hierboven al stelt.

In dit geval meldt de Hue zich naar de 'server' waardoor deze bereikbaar kan worden. Eerste vermoeden bij mij is dan dat de HUE in het netwerk zelf niet naar buiten kan. Als de link (discovery.meethue.com) niets weergeeft dan lijkt me dat waarschijnlijk.

Als de bridge niet naar buiten kan maar verder binnen je netwerk wel bereikbaar is zal dus de APP vanaf buiten je app niet gaan werken
Net nog even nagekeken, HUE doet een SSL-sessie opbouwen naar de google-cloud. Daar is Philips blijkbaar klant.
Post-NAT dst
34.90.173.53:443

Heeft de Bridge DHCP of een vast IP? IS dat hetzelfde subnet gebleven, heb je de gateway aangepast?
Bridge herstarten. NAT-translations op de UDMP checken indien dat uberhaupt kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:21
Moet die open staan dan? Op de Netgear router die ik hiervoor had stond geen enkele poort geopend (althans, ik heb niks open gezet)
ed1703 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 07:33:
[...]

[...]

Hij werkt juist via de gebruikelijke proxy van HUE zelf (Of een vpn).. Waarom dat niet zou werken is mij eerlijk gezegd een raadsel als ander verkeer wel werkt. IPS die daar geen fan van is?
IPS staat uit, omdat ik eerst het netwerk wilde testen zonder dit soort functies.
RobertMe schreef op maandag 17 februari 2020 @ 07:42:
[...]

Twee ideetjes:

1. Jazeker, heb ik geprobeerd. Helpt helaas niks.
2. UPnP heb ik aan gezet, maar ook dat werkt niet helaas.

Via de link die je geeft krijg ik het correcte IP adres van beide bridges door die ik in mijn netwerk heb hangen.
ed1703 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 08:00:
[...]

Net nog even nagekeken, HUE doet een SSL-sessie opbouwen naar de google-cloud. Daar is Philips blijkbaar klant.
Post-NAT dst
34.90.173.53:443

Heeft de Bridge DHCP of een vast IP? IS dat hetzelfde subnet gebleven, heb je de gateway aangepast?
Bridge herstarten. NAT-translations op de UDMP checken indien dat uberhaupt kan?
De bridge heeft een vast IP. Subnet is hetzelfde gebleven. Bridge herstarten doet niks helaas. NAT-translations zal ik straks eens bekijken als dat kan. Bedankt voor je tip.

[ Voor 54% gewijzigd door YellowCab op 17-02-2020 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:46

rally

Deyterra Consultancy

Weet iemand hoe je de UDM (Of UDM Pro) kunt herstarten zonder de stroom er af te hoeven halen?

Ben een beetje bang dat de ingebouwde CK crashed als ik hem "hard" herstart nl.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 19:52
ed1703 schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 12:49:
[...]

https://community.ui.com/...22-4437-8010-9087c613a8ab

Hij schrijft hier overigens wel WAN network/VLAN, dus dat is een beetje verwarrend.
Ik lees het ja.. uhmm,

Dus we bouwen een unit met 1 SFP+ poort in de switch.
En verder maken we dan een switch met een backplane van 1 gig.
Zinnig.

Verder ga ik hier maar niet ventileren wat mijn mening is mbt de UDMP: Ik krijg dan weer bashing-verwijten ;w
Succes iedereen met deze hardware.
Ik heb het ook al vaker gezegd, het UI assortiment wordt met elke product release vager/slechter.

De basis is gigantisch brak maar ondertussen wel tijd en geld steken in zaken als LED verlichting en deurbellen. En met de nieuwe hardware ineens ook een proprietary backup voeding oplossing erbij die bij andere merken gefaald heeft en niet meer gebruikt wordt... 8)7

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-09 11:49
rally schreef op maandag 17 februari 2020 @ 08:51:
Weet iemand hoe je de UDM (Of UDM Pro) kunt herstarten zonder de stroom er af te hoeven halen?

Via de interface? Naar het IP gaan lokaal en dan naar Settings en dan reboot (volgens mij 4e menu)?

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

rally schreef op maandag 17 februari 2020 @ 08:51:

Devices tabblad en dan ff rechtsboven op listmode zetten en dan heb je naast de UDM een restart knopje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 10:29

Apache

amateur software devver

Ik heb ook een UDM Pro sinds kort, ik had al een tijdje een ubuiqiti setup met al redelijk wat van hun product catalog in. Waaronder ook een uas-xg waar ik de controller en unifi video mee draait.

Dat was sowieso een redelijk asshole product, want unifi protect hebben ze ondanks beloftes daar nooit voor uitgebracht.

Anyway, de usg pro 4 voldoet qua line routing en features nu echt niet meer, vandaar toch overstag om de UDM pro te kopen.

Tot nu toe heb ik het ding weten te starten, en een 8tb disk ingepropt, maar elke mogelijkheid om de backup te restoren zorgt ervoor dat het niet meer online zichtbaar is, als ik er wired mijn laptop aan hang dan krijg ik via dhcp geen ip, als ik zelf een ip geef in de range van mijn lang dan kan ik aan de controller, maar geraak ik niet ingelogged.

Dit na 6 maand early acces ... enorm teleurstellend.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Nu online

Falcon10

Hit it i would !

Als ik al dat geklooi hier zo lees met die UDM(pro), dan zou ik dat ding toch al onder 30 dagen retour niet tevreden garantie terugsturen.
Jongens jongens, zo'n gebagger. Lijkt wel alsof het een alpha release product is dat zelfs nog eerst een deftige testfase van ontwikkeling moet krijgen voor het op de markt zou mogen komen.
Ik blijf momenteel mooi op men USG Pro met men cloudkey 2 plus.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Falcon10 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 10:52:
Als ik al dat geklooi hier zo lees met die UDM(pro), dan zou ik dat ding toch al onder 30 dagen retour niet tevreden garantie terugsturen.
Jongens jongens, zo'n gebagger. Lijkt wel alsof het een alpha release product is dat zelfs nog eerst een deftige testfase van ontwikkeling moet krijgen voor het op de markt zou mogen komen.
Ik ben ook nog niet helemaal happy met de UDM-Pro, maar ik accepteer deze problemen want ik heb er wel vertrouwen in dat het goed gaat komen.

De performance van het apparaat is echt uitstekend (doorvoor incl. IPS etc) en ik heb er geen bezwaar tegen om als proefkonijn te functioneren. Ik heb hem willens en wetens besteld en ik heb het vermoeden dat er meer mensen hier zijn met eenzelfde instelling.

Daar moet ik wel bij zeggen dat ik mijn netwerkje niet extreem complex heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:44
Ik volg dit topic nu een aantal dagen. En ik lees wat geruchten over een nieuwe USG die er misschien aan zit te komen.. Klopt dit?

Ik ben namelijk aan het overwegen mijn (simpele) infrastructuur thuis te vervangen door Ubiquiti, maar als er een nieuwe USG komt wacht ik nog even :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Falcon10 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 10:52:
Is dit met andere nieuwe producten van Ubiquiti anders dan? Dit is echt in de Ubiquiti-stijl hoor.
En de ontwikkelaar denkt er zeker niet hetzelfde over als de gebruikers ;)
"UDM is a completely new, from-scratch, OS. New controller code to manage it, etc. A few bumps along the way are inevitable. At this point it's working great for the vast majority though"
En lezende de reacties op de community en hier heeft hij ook gelijk op het "great" na dan.
rally schreef op maandag 17 februari 2020 @ 11:04:
Daar moet ik wel bij zeggen dat ik mijn netwerkje niet extreem complex heb gemaakt.
Dat is inderdaad het gevoel wat ik bij de UDM(P) reacties ook lees: zolang het niet te complex qua opzet is, werkt het prima.

[ Voor 14% gewijzigd door ed1703 op 17-02-2020 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:21
Rohem schreef op maandag 17 februari 2020 @ 11:23:
Ik volg dit topic nu een aantal dagen. En ik lees wat geruchten over een nieuwe USG die er misschien aan zit te komen.. Klopt dit?

Ik ben namelijk aan het overwegen mijn (simpele) infrastructuur thuis te vervangen door Ubiquiti, maar als er een nieuwe USG komt wacht ik nog even :-)
Ik hoop al een tijdje op een nieuwe USG 3P, aangezien de UDM (pro) niks voor mij is. Dus ben wel erg benieuwd naar die geruchten.
(Ben echter bang dat het bij geruchten blijft, helaas)

[ Voor 5% gewijzigd door rinkel op 17-02-2020 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Bierkameel schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:38:
[...]

Devices tabblad en dan ff rechtsboven op listmode zetten en dan heb je naast de UDM een restart knopje.
Is dat voor de UDM of voor de UDM-Pro? Want bij de UDM-Pro is dat restart knopje er dus niet :'(

Afbeeldingslocatie: http://www.wachtel.nl/pictures/pictures/UDMProrestart.png

[ Voor 9% gewijzigd door rally op 17-02-2020 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Rohem schreef op maandag 17 februari 2020 @ 11:23:
Welke geruchten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-09 11:49
rally schreef op maandag 17 februari 2020 @ 11:35:
[...]

Is dat voor de UDM of voor de UDM-Pro? Want bij de UDM-Pro is dat restart knopje er dus niet :'(

[Afbeelding]
Niet in de controller, maar in de UI page van de UDM. https://192.168.1.1/settings/advanced << daar 😉 Staat heel mooi restart.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rohem
rinkel schreef op maandag 17 februari 2020 @ 11:34:
[...]

Ik hoop al een tijdje op een nieuwe USG 3P, aangezien de UDM (pro) niks voor mij is. Dus ben wel erg benieuwd naar die geruchten.
(Ben echter bang dat het bij geruchten blijft, helaas)
Ik ben bang dat ik even flink misleidt werd door het feit dat het een aantal keer in dit topic voorbij kwam |:( |:( Sorry! 8)7

Ben intussen zohooo gefocussed op het willen hebben van een mooi netwerk met Ubiquiti Unify spulletjes, dat dit in m'n hoofd z'n eigen leven is gaan leiden 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rohem schreef op maandag 17 februari 2020 @ 12:58:
[...]

[...]

Ik ben bang dat ik even flink misleidt werd door het feit dat het een aantal keer in dit topic voorbij kwam |:( |:( Sorry! 8)7

Ben intussen zohooo gefocussed op het willen hebben van een mooi netwerk met Ubiquiti Unify spulletjes, dat dit in m'n hoofd z'n eigen leven is gaan leiden 8)7
Nieuwe USG hoef je denk ik echt niet op te wachten. Ain't gonna happen. Ze hebben net een paar maanden terug de UDM uit gebracht en een paar weken terug de UDM Pro. Beiden zijn, qua hardware, veel betere routers. Qua software lopen ze nog achter, maar nu nog werken aan de software van de USG is gewoon trekken aan een dood paard. De USG draait bv ook nog op Debian Jessie die AFAIK deze zomer EOL gaat. Upgraden hebben ze geprobeerd met de EdgeRouter lijn (EdgeOS 2) en ook dat schijnt niet heel denderend te werken. Dus uit de USG achtige hoek hoef je denk ik niks te verwachten, en alle nieuwe UniFi routers zullen op UbiOS zijn gebaseerd.

Wat er potentieel wel nog aan komt is de UDM SE. Dat is een beefed up UDM met PoE out en meen ondersteuning voor UniFi Protect. Maar daarvan zijn nog alleen wat lekken geweest en is niet eens uit in Early Access. Dus als die al komt zal die verwacht ik niet voor de zomer algemeen beschikbaar zijn. En gezien de perikelen met de UDM en UDM Pro verwacht ik dat ze eerst vol daarop gaan inzetten i.p.v. weer met nieuwe hardware komen terwijl de (gedeelde) software verre van af is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

rally schreef op maandag 17 februari 2020 @ 11:35:
[...]

[Afbeelding]
Wow apart, ik heb zelf een USG Pro en die heeft daar wel een restart knopje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Probleem dat ik heb met de UDM is de formfactor. Ik heb geen plaats voor zo'n rare toren in de meterkast, helaas ook geen plek voor 19" spul.

Ik denk dat ik dan eerder naar een router van een ander merk zou kijken.

[ Voor 21% gewijzigd door rinkel op 17-02-2020 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:07:
[...]

Nieuwe USG hoef je denk ik echt niet op te wachten. Ain't gonna happen. Ze hebben net een paar maanden terug de UDM uit gebracht en een paar weken terug de UDM Pro. Beiden zijn, qua hardware, veel betere routers. Qua software lopen ze nog achter, maar nu nog werken aan de software van de USG is gewoon trekken aan een dood paard. De USG draait bv ook nog op Debian Jessie die AFAIK deze zomer EOL gaat. Upgraden hebben ze geprobeerd met de EdgeRouter lijn (EdgeOS 2) en ook dat schijnt niet heel denderend te werken.
Met deze opmerking heb je zojuist bijna de hele edgerouterlijn als zijnde "ligt in een sterfbed en doen we niets meer mee" verklaart. Want het een leunt op het ander. De ontwikkeling van de USG naar een nieuwe versie staat stil omdat het inderdaad afhankelijk is van EdgeOS 2.0. Zolang die niet stabiel is, gaat upgraden op de USG ook niet gebeuren. EdgeOS 2.0 bestaat deels uit Debian, Vyatta en ZebOS.

https://community.ui.com/...64-4748-aeb5-ec0d0f5a926f

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

rinkel schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:19:
Probleem dat ik heb met de UDM is de formfactor. Ik heb geen plaats voor zo'n rare toren in de meterkast, helaas ook geen plek voor 19" spul.

Ik denk dat ik dan eerder naar een router van een ander merk zou kijken.
Om dezelfde reden zou ik ook wel een UDM Pro Mini willen zien.
Met alleen de router/IDS/IPS capaciteit van de UDM Pro. De Protect, Access en Talk hoeft van mij niet.

Maar ik acht de kans heel klein ;(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaguar645
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:58
oftewel een USG 2020 model :P

Zal vast wel komen zodra ze de UniOS bugs/kinks weg gewerkt hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ed1703 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:34:
[...]

Met deze opmerking heb je zojuist bijna de hele edgerouterlijn als zijnde "ligt in een sterfbed en doen we niets meer mee" verklaart. Want het een leunt op het ander. De ontwikkeling van de USG naar een nieuwe versie staat stil omdat het inderdaad afhankelijk is van EdgeOS 2.0. Zolang die niet stabiel is, gaat upgraden op de USG ook niet gebeuren. EdgeOS 2.0 bestaat deels uit Debian, Vyatta en ZebOS.

Zo ga je nog korter door de bocht dan dat ik al deed :p

Wat in ieder geval ook in die, intussen al 10 maanden oude, post staat is dat ze met de USG wel EdgeOS 2 willen volgen. Maarja, intussen zijn we dus én 10 maanden verder zonder updates (ja, bug-/security fixes), en is de UDM uit. Terwijl van wat ik hier heb gelezen de EdgeRouters / EdgeOS 2 ook niet heel hard ontwikkeld worden. Of in ieder geval: als je stabiliteit wilt kun je beter op EdgeOS 1 blijven.

Daaruit blijkt in ieder geval dat we de komende maanden geen nieuwe USG hoeven te verwachten. Want 1. Ze hebben net nieuwe hardware uitgebracht die de spirituele opvolger van USG is; 2. Die nieuwe hardware met nieuwe software is verre van af dus daar zullen veel (UniFi) development resources naartoe gaan; 3. EdgeOS 2 is niet klaar (laat staan "klaar voor UniFi", als in: punt 2.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
deCube schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 21:15:
[...]

De USW Flex Mini is vandaag GA gegaan in de US store, zie: https://store.ui.com/coll...ng/products/usw-flex-mini. Als 'ie net zo snel als de UDM Pro in de EU store verschijnt heb je hem begin maart binnen. ;)
Leuke max power consumption specs:
http://dl-origin.ubnt.com...ini/USW-Flex-Mini_EN.html
Minder dan een RPI 4 :9 :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Oh, dan ga ik kijken om hier mijn docker containers op te draaien :+

Of zou het zijn ter compensatie van de niet zo groene overige hardware die ze verkopen?

Sowieso wel grappig. USB-C zou ik gedeeltelijk associëren met quick charge achtige toestanden. Die 2,5W kan die ook over (bv) microUSB / standaard USB aansluiting van 5V en 500mA, zou net moeten "passen".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-09 08:00

Ethirty

Who...me?

Maar USB-C schreeuwt dat je met de tijd meegaat. Voor de marketing-jongens althans.

Maar blij dat er eindelijk weer eens een nuttige toevoeging aan de line-up bij is gekomen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 10:29

Apache

amateur software devver

ed1703 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:34:
[...]

Het zou mij niets verbazen moesten ze nog een hele lijn laten sterven om eerlijk te zijn.

Dat is ook wat ze binnen de unifi lijn met de *-xg modellen hebben gedaan. De usg XG-8 was dood binnen enkele maanden (https://community.ui.com/...-8dfa-8d5718285c1e?page=2)

de uas-xg wordt niet deftig ondersteund, de https://www.ui.com/unifi-switching/unifi-switch-16-xg/ is een level 2 switch en stelt eigenlijk heel weinig voor.

En volgens mij is de toegevoegde waarde van het xg access point ook enorm beperkt.

Maar toch zijn er uiteraard een hoop mensen die hierin geinsteerd hebben om lange termijn ondersteuning te krijgen en hoopten op de top of the line te zitten.

Maar meer dan een experiment van ubiquiti is het niet geweest. Het lijkt mij dat ze op software vlak sneller aan het pivoteren zijn dan dat ze iets bereiken en dat de verspilling door die sprongen intern te maken enorm moeten zijn.

Ik ben ook zelf fan van alle opties open te houden en niet te hard in sunk cost fallacies te lopen, maar het wordt daar nu toch wel iets te gortig. Het minste wat ze hadden kunnen doen is de transitie naar hun nieuwe OS zo seamless mogelijk te houden. Maar nu lijkt net het omgekeerde gebeurt te zijn.

Sowieso verwacht ik ook korte termijn zeker geen nieuwe USG, het had het upgrade pad alleen maar complexer gemaakt voor bvb mensen met een uas XG, dan kan je misschien wel even verder met de controller, maar zit je nog steeds vast op unifi video ipv protect. Met bugs die al zeker 3 jaar aanslepen zoals geen talk back audio via iphone X en hoger 8)7

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-09 08:00

Ethirty

Who...me?

Rohem schreef op maandag 17 februari 2020 @ 12:58:
[...]

Ja zo werkt het een beetje tegenwoordig. Je verleiden dat alle bolletjes groen moeten zijn, maar ondertussen iedere keer weer nieuwe halfbakken hard- en software uitbrengen zodat je blijft kopen. En dan het forum overhoop gooien zodat niemand nog goed kan terugvinden wat ze nou eigenlijk aan het doen zijn.

Ik ben in ieder geval nog altijd super content met mijn ER-X SFP (en die blijft met 8 maanden uptime lekker op 1.x) een Unifi AP en een USW-150.

Voorlopig draai ik lekker een eigen controller op 3rd party docker, omdat de CK een overpriced RPI is en Ubiquiti het vertikt om de controller zelf uit te brengen als docker image. Daarmee faciliteer ik met gemak een klein aantal anderen die daardoor ook geen CK nodig hebben.

Ik ben zelfs zover dat ik helemaal gestopt ben met het updaten van de controller en firmware zolang het werkt. Teveel uren verloren aan vage bugs en niet werkende configs, terwijl ik juist enthousiast werd doordat alles in het begin gewoon werkte.

Je moet er tegenwoordig wat meer research in steken: koop bestaande producten en hoop dat ze voorlopig niet EOL gaan, of koop iets nieuws en hoop dat ze niet net zo snel EOL gaan of nooit af raken. :F

Verder leest dit topic af en toe als een goede soap, met keer op keer een nieuw seizoen vol plottwists. :+
Tegen de tijd dat ik een keer ga verhuizen kijk ik wel weer wat er op de markt gaande is of dat ze hun sanity weer terug gevonden hebben.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Nu online

Falcon10

Hit it i would !

Mja, het is zoals je zegt : het begint echt op een soap te lijken daar bij de heren.
Ben nog altijd tevreden van mij Ubiquiti aperatuur ( USG pro, "gewone" POE switchen, de gewone AP's, cloudkey en cameras ), heb een tijd gehad dat ik Ubiuiti aanraadde aan vrienden, heb zelfs op men werk een klein speciaal netwerkje draaien op Ubiquiti met gelijkaardige config als thuis, maar ik ga momenteel niet hun "highend" of special productjes zoals de UDM etc kopen, hoewel ik initieel wel zin had voor layer 3 als ze er gingen mee komen etc.
Ik zie teveel geklooi en geen standvastig bedrijf dat achter gemaakte beslissingen of ingeslagen wegen staat. In het begin update ik mooi mee elke keer de controller aangaf dat er een update was, nu wacht ik speciaal een paar weken ofzo v oor ik het aandurf, en eerst op men netwerkje op het werk, aangezien daar eigenlijk enkel paar niet kritische toestellen aanhangen en een paar NAS voor backups.
Snap niet dat een bedrijf dat toch zo'n hechte community heeft ( willy howe, crosstalk om er maar enkele te noemen ) zo k*t met zen commuity om gaat.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Falcon10 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:47:
Mja, het is zoals je zegt : het begint echt op een soap te lijken daar bij de heren.
Snap niet dat een bedrijf dat toch zo'n hechte community heeft ( willy howe, crosstalk om er maar enkele te noemen ) zo k*t met zen commuity om gaat.
(bashing mode on)
Met het eerste ben ik het eens. De soap is vooral een verhaal van "als iets niet werkt zoals het moet, dan EOL'n we het product en verzinnen we iets nieuws"
Dan je community-opmerking: Ten eerste hebben Willy, Crosstalk en ook Lawrence Systems hun aanhang vooral op youtube en twitter zitten, bespreken ze ook veel meer producten dan alleen maar UI-zooi. Daarnaast begrijp ik soms medewerkers van UI ook wel. UI-Glenn is blijkbaar nieuw en doet enorm z'n best, de rest is allang afgebrand in meerdere topics en daar komt dan gelijk bij dat moderatie een issue is op de community. Zeg maar gerust dat die er vaak niet eens is. Droevig, dat is hier toch een stuk beter.

Daardoor leest het forum ook niet lekker weg; zo staan bijvoorbeeld feature-topics met inhoudelijk dezelfde vraag er soms wel 4x of zelfs nog meer op. Opruimen daar doet UI niet aan, schijnbaar.

En dan is er nog de zaak van de ontwikkelaars op de community: Blijkbaar hebben ze een hekel aan alles en iedereen daar. Trek daar voor de ontwikkelaars maar gerust een weekje of 2 voor uit eer je eens een antwoord krijgt, als je die al krijgt. Met name de edgemax-topics zijn een redelijke ramp. Tot zover de geweldige support van UI, hier of op reddit ben je beter af.
Saillant detail: Sommige ontwikkelaars beantwoorden vragen vaker op reddit dan op hun eigen community.
Maar hey, die heeft ook een goede moderatie.
(bashing mode off)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Ik lees wel veel betreft de UDM dat het verre van lekker loopt nog. Ook mogelijkheid tot inloggen met de website account op je server (en is bevestigd dat de wachtwoorden ge-encrypt bij ubiquiti op de server worden opgeslagen). Ik heb uiteindelijk gewoon de USG Pro besteld. Juit het geintegreerde systeem is wel lekker. Maar moet wel opletten niet lui te worden met updates. Hier en daar een poort 10.001 die misbruikt word. Er is natuurlijk altijd wel iets met die dingen; maar wel op grote schaal.
Zat er ook over te denken om pfSense te gebruiken als edge, maar not sure yet. Misschien doe ik wel alleen DNS+DHCP. De Static DHCP regelen vind ik niet zo lekker lopen via Unifi systeem nog.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rohem
Apache schreef op maandag 17 februari 2020 @ 17:08:
[...]

Het zou mij niets verbazen moesten ze nog een hele lijn laten sterven om eerlijk te zijn.

Dat is ook wat ze binnen de unifi lijn met de *-xg modellen hebben gedaan. De usg XG-8 was dood binnen enkele maanden (https://community.ui.com/...-8dfa-8d5718285c1e?page=2)

de uas-xg wordt niet deftig ondersteund, de https://www.ui.com/unifi-switching/unifi-switch-16-xg/ is een level 2 switch en stelt eigenlijk heel weinig voor.

En volgens mij is de toegevoegde waarde van het xg access point ook enorm beperkt.

Maar toch zijn er uiteraard een hoop mensen die hierin geinsteerd hebben om lange termijn ondersteuning te krijgen en hoopten op de top of the line te zitten.

Maar meer dan een experiment van ubiquiti is het niet geweest. Het lijkt mij dat ze op software vlak sneller aan het pivoteren zijn dan dat ze iets bereiken en dat de verspilling door die sprongen intern te maken enorm moeten zijn.

Ik ben ook zelf fan van alle opties open te houden en niet te hard in sunk cost fallacies te lopen, maar het wordt daar nu toch wel iets te gortig. Het minste wat ze hadden kunnen doen is de transitie naar hun nieuwe OS zo seamless mogelijk te houden. Maar nu lijkt net het omgekeerde gebeurt te zijn.

Sowieso verwacht ik ook korte termijn zeker geen nieuwe USG, het had het upgrade pad alleen maar complexer gemaakt voor bvb mensen met een uas XG, dan kan je misschien wel even verder met de controller, maar zit je nog steeds vast op unifi video ipv protect. Met bugs die al zeker 3 jaar aanslepen zoals geen talk back audio via iphone X en hoger 8)7
Als ik deze en alle andere recente reacties zo lees begin ik toch wel een beetje te twijfelen over Ubiquiti.. Ik ben namelijk serieus aan het overwegen thuis alles te vervangen door Ubiquiti. Vanwege de mooie unifi lijn, goeie integratie en flexibiliteit die ze bieden qua beheer. Maar misschien moet ik toch nog maar even afwachten of een alternatief gaan zoeken, voor in ieder geval de USG..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Bierkameel schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:08:
[...]

Wow apart, ik heb zelf een USG Pro en die heeft daar wel een restart knopje :)
Serieus? Welke firmware en welke Unifi versie draai je?

Ik zit op 1.6.4 en 5.12.59

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Rohem schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:19:
[...]

Als ik deze en alle andere recente reacties zo lees begin ik toch wel een beetje te twijfelen over Ubiquiti.. Ik ben namelijk serieus aan het overwegen thuis alles te vervangen door Ubiquiti. Vanwege de mooie unifi lijn, goeie integratie en flexibiliteit die ze bieden qua beheer. Maar misschien moet ik toch nog maar even afwachten of een alternatief gaan zoeken, voor in ieder geval de USG..
Als je gewoon een simpel huis en tuin gebruikertje bent zoals ik dan kun je m.i. gerustig overstappen.
de USG doet gewoon z'n werk. Ik heb een router, ik heb een hotspot portal en ik kan poortjes opengooien en als ik wil zelfs nog wat klooien met VLAN.

Zover het 'normale' gebruik is er weinig mis, ookal heb ik op 1 machine een VPN probleem wat ergens ligt aan m'n bedrijfsnetwerk want die blocked iets waardoor deze VPN niet opgezet kan worden soms.

Ik heb een USG, 2 Camera's, 3 APs en 1 switch, cloudkey2 en daar komen straks nog 3 Flex mini's bij ..

Zakelijk gezien ben ik ook aan het kijken maar daar heb ik wel zo mijn reserveringen. de Dream Machine moet ik niet, maar een USG Pro met switches en Wifi met een cloudkey wel. Gezien het feit wat we hier op kantoor doen is dat niet veel verschillend met wat ik thuis doe ..

Maar nogmaals: ik zie vaak dat er issues zijn met dingen die verder gaan dan een simpel gebruik. (bijv. VPN to VPN of Wan met failover etc ..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanAd
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:48

JanAd

Wind’s howling

[...]

Ik vind Ubiquiti nog steeds veruit de beste keuze voor thuis gebruik en 'kleinere' netwerken zoals bv basisscholen. Niemand is verplicht om nu al een UDM te kopen. Je kan imo perfect verder met een Cloud Key (gen2) en een USG.

Nuja, ik ga dadelijk eens aan de slag met mijn UDM pro... Ik ben benieuwd 7(8)7

“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
[...]

100% eens met @zeroday en @JanAd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

zeroday schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:32:
Maar nogmaals: ik zie vaak dat er issues zijn met dingen die verder gaan dan een simpel gebruik.
Ik denk dat die redenering opgaat voor welk product ook maar. Complexiteit brengt risico op falen met zich mee (door de complexiteit) en de gebruikersgroep is relatief klein (door de complexiteit).

Er zijn allerlei manieren mogelijk om de reden van klanttevredenheid te omschrijven. Een ervan is het model van Noriaki Kano. Daarin worden een aantal eigenschappen beschreven die klanten tevreden of ontevreden kunnen maken, afhankelijk van hun kenmerken.

Zo worden onderscheiden:
- must-be: het meest basale, een hotelkamer moet schoon zijn en een auto moet rijden (resulteert niet in meer klanttevredenheid als het aanwezig is, maar in grote ontevredenheid als het afwezig is)
- indifferent quality: eigenschappen die een klant weinig waarde toekent; bijvoorbeeld de keuze voor het merk handzeep in een hotel of het ontwerp van het motorblok in een auto (wel van belang voor je bedrijfsvoering of kans op fouten, maar anders uitgevoerd voor een klant niet direct van betekenis)
- one-dimensional: eigenschappen die onderscheidend (zouden moeten) zijn t.o.v. de concurrentie, bijvoorbeeld wachttijd bij een hotel of standaard opties in een auto (resulteert in tevredenheid indien aanwezig en ontevredenheid indien niet aanwezig omdat het vooraf werd beloofd)
- attractive quality: extra’s die je niet had verwacht, maar toch aanwezig blijken; bijvoorbeeld bubbelbad in gewone hotelkamer of handige extra opbergvakjes in een auto (resulteert in meer klanttevredenheid indien aanwezig, maar geen ontevredenheid indien afwezig)
- reverse quality: eigenschappen die bij aanwezigheid ontevredenheid oproepen; bijvoorbeeld overdreven veel beleefdheid en formaliteiten bij de receptie van een hotel of een usb-poort op een onhandig te bereiken plaats (deze eigenschappen zijn goed bedoeld, maar kunnen beter worden vermeden)

Zijn er wat jou betreft eigenschappen in deze categorieën die jou opvallen bij de apparatuur?

Uiteindelijk zal elk bedrijf het meest succesvol zijn in een markt waarin zowel de klanttevredenheid als de winstmarge hoog zijn (win-win). En soms betekent dat afscheid nemen van bestaande diensten of producten (en klanten) om er juist meer bij te krijgen op een ander terrein. Persoonlijk denk ik dat bedrijven die alles en iedereen willen proberen te bedienen uiteindelijk bakzeil moeten halen.

Wat dat betreft is de UDM een hele slimme zet volgens mij. Relatief duur, maar toch betaalbaar genoeg. Maar ook veel uitgebreider dan de standaard concurrentie. Welk product heeft dezelfde prijs/kwaliteit verhouding volgens jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Verwijderd schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:54:
[...]

Zijn er wat jou betreft eigenschappen in deze categorieën die jou opvallen bij de apparatuur?

Uiteindelijk zal elk bedrijf het meest succesvol zijn in een markt waarin zowel de klanttevredenheid als de winstmarge hoog zijn (win-win). En soms betekent dat afscheid nemen van bestaande diensten of producten (en klanten) om er juist meer bij te krijgen op een ander terrein. Persoonlijk denk ik dat bedrijven die alles en iedereen willen proberen te bedienen uiteindelijk bakzeil moeten halen.

Wat dat betreft is de UDM een hele slimme zet volgens mij. Relatief duur, maar toch betaalbaar genoeg. Maar ook veel uitgebreider dan de standaard concurrentie. Welk product heeft dezelfde prijs/kwaliteit verhouding volgens jou?
Is dit nu een quote uit een boek met die 2 vragen? Want voor mezelf hoef ik die vragen niet te beantwoorden. Ik ben een tevreden gebruiker ;) Die genoeg heeft aan de functies die het product nu met zich meedraagt.

Daarnaast is het wel zo dat de verwachtingspatroon van een eindgebruiker een totaal andere is dan bijv. de chipset leverancier. Ubiquity moet / moest het doen met de basale code van de fabrikant van de chipset. Deze bepaald in hoofdlijnen de meest basale functionaliteiten van zo'n router (of ander product). Doordat eindgebruikers bepaalde wensen hebben die niet standaard in de chipset zitten moet Ubquity zich in allerlei bochten wringen om zoiets te kunnen supporten met alle gevolgen van dien. Ik heb het vermoeden dat door een eigen OS te ontwikkelen ze meer vrijheid kunnen gaan krijgen in hardware en chipset keuze en niet zozeer meer afhankelijk hoeven te zijn van wat chipsetleveranciers aanbieden. Want die gasten brengen iets op de markt en het support op die chipset heeft een kortere lifetime cycle dan wat wij als consument op dit moment verwachten: minimaal 5 jaar een product blijven supporten met allerlei updates ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:54:
[...]
Zit de gemiddelde gebruiker wel te wachten op die features dan? Leuk dat je er van alles mee kan, maar de UDM is voor de gemiddelde consument, hoogstwaarschijnlijk is de interface iets te complex.
Er zitten echter features in die de grootste klanten groep niets zegt en er zijn genoeg goedkopere alternatieven zonder die features. Wel een mooie vervanging als je al in de Ubiquiti hardware zit, maar voor nieuwe klanten is de prijs hoogstwaarschijnlijk een showstopper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
[...]

Hier ook een tevreden gebruiker.
Op dit moment een USG, 3 AP's en 1 switch (8p 60w)in gebruik, de controller draait op een PI3B+
Ik overweeg om 2 extra switches aan schaffen, ook 8P 60w (of de niet- PoE). Ik kan geen grote switch kwijt, dus dan maar meerdere kleine. Ik heb nog tp-link switches overwogen, maar de vlan-support vanuit de controller werkt dan net even wat prettiger dan de webinterface van tp-link (al stel je dat ook maar 1x in)
Voor thuisgebruik echt meer dan prima en de controller werkt erg fijn.

De reden tot aanschaf van de USG was voor mij het gebruik van firewall rules, dit zal bij een aantal andere merken zeker kunnen, maar ik heb gewoon geen plek voor 19"
Ik had alleen graag een nieuwe USG gezien, met de hardware van de pro. UDM zal ik niet kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

zeroday schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:10:
Is dit nu een quote uit een boek met die 2 vragen?
Haha! Nee, het was een oprechte vraag. Maar die vraag is waarschijnlijk makkelijker te beantwoorden als je ontevreden bent (wat je dus niet bent).
ed1703 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:35:
Zit de gemiddelde gebruiker wel te wachten op die features dan? Leuk dat je er van alles mee kan, maar de UDM is voor de gemiddelde consument, hoogstwaarschijnlijk is de interface iets te complex.
Wie zegt dat het bedrijf zich richt op de gemiddelde gebruiker? Even een extreem voorbeeld, maar Rolls Royce richt zich ook niet op de gemiddelde gebruiker. Maar Porsche ook niet en Volvo ook niet. Ieder kiest voor een markt waar de kopers prijs/kwaliteit voldoende waarderen om winst te kunnen maken.

Uiteindelijk bepalen de verkoopcijfers en de beurswaarde van het bedrijf of de keuzes die je maakt qua productportfolio verstandig waren. Jij zou misschien als bedrijfseigenaar/bestuurder andere keuzes hebben gemaakt, ik denk dus dat ze met de UDM een hele verstandige “plug-n-play” variant in de markt hebben gezet. Daarmee bedienen ze vermoedelijk een segment in de markt dat daarop zit te wachten.

Heb ik zelf behoefte aan een AP in de UDM? Nee, maar gezien de prijs betaal je er ook haast niks voor. Jammer van de zaken die in het nieuwe OS (nog) niet kunnen worden gebruikt, maar echte showstoppers zijn het voor de kopers waarschijnlijk ook niet. En anders zullen ze die wel toevoegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
[b]Palo Alto in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3"Palo Alto schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:48

Wie zegt dat het bedrijf zich richt op de gemiddelde gebruiker?
Hmm, die spullen zijn een all-in-one. Dus ja, daar reken ik de gemiddelde gebruiker onder die zoiets aanschaft. Een poweruser wil WiFi namelijk niet op de plek waar de router staat. Ik iig niet, want ik heb niets aan WiFi in m’n meter kast. De PRO is sowieso een product voor in een technische ruimte en niet voor thuis. Dat power users daar wel mee aan de haal gaan is alleen maar beter voor de verdere doorontwikkeling van het apparaat door UI.

Power users hebben vaak de neiging een product te projecteren op hun eigen gebruik en het zal buurman en buurvrouw Henk en Ingrid worst zijn dat de UDM IPS heeft. De power user groep is daarvoor te klein en daarbij heeft ook niet elke power user behoefte aan producten zoals de UDM. Daarbij snap ik ook niet wat zo’n product op een Coolblue doet. Daar kom je meestal niet uit als “power user”.

[ Voor 22% gewijzigd door ed1703 op 18-02-2020 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
zeroday schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:32:
[...]

Als je gewoon een simpel huis en tuin gebruikertje bent zoals ik dan kun je m.i. gerustig overstappen.
de USG doet gewoon z'n werk. Ik heb een router, ik heb een hotspot portal en ik kan poortjes opengooien en als ik wil zelfs nog wat klooien met VLAN.

Zover het 'normale' gebruik is er weinig mis, ookal heb ik op 1 machine een VPN probleem wat ergens ligt aan m'n bedrijfsnetwerk want die blocked iets waardoor deze VPN niet opgezet kan worden soms.

Ik heb een USG, 2 Camera's, 3 APs en 1 switch, cloudkey2 en daar komen straks nog 3 Flex mini's bij ..

Zakelijk gezien ben ik ook aan het kijken maar daar heb ik wel zo mijn reserveringen. de Dream Machine moet ik niet, maar een USG Pro met switches en Wifi met een cloudkey wel. Gezien het feit wat we hier op kantoor doen is dat niet veel verschillend met wat ik thuis doe ..

Maar nogmaals: ik zie vaak dat er issues zijn met dingen die verder gaan dan een simpel gebruik. (bijv. VPN to VPN of Wan met failover etc ..
JanAd schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:57:
[...]

Ik vind Ubiquiti nog steeds veruit de beste keuze voor thuis gebruik en 'kleinere' netwerken zoals bv basisscholen. Niemand is verplicht om nu al een UDM te kopen. Je kan imo perfect verder met een Cloud Key (gen2) en een USG.

Nuja, ik ga dadelijk eens aan de slag met mijn UDM pro... Ik ben benieuwd 7(8)7
rinkel schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:40:
[...]

Hier ook een tevreden gebruiker.
Op dit moment een USG, 3 AP's en 1 switch (8p 60w)in gebruik, de controller draait op een PI3B+
Ik overweeg om 2 extra switches aan schaffen, ook 8P 60w (of de niet- PoE). Ik kan geen grote switch kwijt, dus dan maar meerdere kleine. Ik heb nog tp-link switches overwogen, maar de vlan-support vanuit de controller werkt dan net even wat prettiger dan de webinterface van tp-link (al stel je dat ook maar 1x in)
Voor thuisgebruik echt meer dan prima en de controller werkt erg fijn.

De reden tot aanschaf van de USG was voor mij het gebruik van firewall rules, dit zal bij een aantal andere merken zeker kunnen, maar ik heb gewoon geen plek voor 19"
Ik had alleen graag een nieuwe USG gezien, met de hardware van de pro. UDM zal ik niet kopen.
Woow! Dank voor alle reacties _/-\o_ Binnenkort maar eens een apart draadje openen dan om te checken of alle gewenste componenten kloppen met m'n wensen :9

De voornaamste reden om eens te kijken naar nieuw (en nu dus wat professioneler spul voor m'n netwerk) is het snelheidsverlies dat ik nu heb via de bekabelde aansluitingen. Dat is sowieso reden genoeg om alles eens onder de loep te nemen, inclusief bekabeling. En daarnaast zit ik met het feit dat m'n huidige routers behoorlijk achter lopen met (security)-updates. Hoe zit dat met Ubiquiti? Is en wordt de USG en andere componenten met enige regelmaat bijgewerkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:27

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Rohem schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:28:

Woow! Dank voor alle reacties _/-\o_ Binnenkort maar eens een apart draadje openen dan om te checken of alle gewenste componenten kloppen met m'n wensen :9

De voornaamste reden om eens te kijken naar nieuw (en nu dus wat professioneler spul voor m'n netwerk) is het snelheidsverlies dat ik nu heb via de bekabelde aansluitingen. Dat is sowieso reden genoeg om alles eens onder de loep te nemen, inclusief bekabeling. En daarnaast zit ik met het feit dat m'n huidige routers behoorlijk achter lopen met (security)-updates. Hoe zit dat met Ubiquiti? Is en wordt de USG en andere componenten met enige regelmaat bijgewerkt?
https://www.ui.com/download/unifi-switching-routing/usg

En klik even op "see past firmwares" :P

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
:P Dank je :-)

31-07 valt me nog mee met de laatste firmware. Beter dan de 15-02-15 van m'n huidige TP-link :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanAd
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:48

JanAd

Wind’s howling

Hier is de installatie vrij 'probleemloos' verlopen.

Hoewel... ik heb heel de patchkast moet afbreken omdat de UDM achteraan 5mm te kort kwam (met een haakse stroomkabel). De verticale rails van de rack stonden blijkbaar net 1 stapje te ver naar achteren en dat was mij dus nooit eerder opgevallen.

Nuja, alles eruit, alles terug erin. Daarna de UDM Pro opstarten. Ik kreeg net als vele dat Rode bootfailure scherm te zien. Direct een factory reset gedaan. Vervolgens geen probleem meer - ook de Telenet modem alvast herstart - de settings-only backup terug gezet en daarna was bijna alles in orde.

Ik heb enkel problemen met m'n Pihole, Die stond ingesteld zoals op de USG maar daar pakt iets niet zoals het hoort. Dus die is er even tussenuit.

Mijn Synology NAS met 2 UTP's op de UDM Pro aansluiten geeft idd automatisch de 2000Mbps - de link aggregation pakt hij vanzelf over. 2 UTP's naar m'n US-16 lijkt niet vanzelf te werken - nog niet verder naar gekeken.

Dus voorlopig ben ik best tevreden. :)

“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gitaarwerk schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 08:19:
Zat er ook over te denken om pfSense te gebruiken als edge, maar not sure yet. Misschien doe ik wel alleen DNS+DHCP. De Static DHCP regelen vind ik niet zo lekker lopen via Unifi systeem nog.
Ik zou gewoon een pfSense doosje neerzetten :)

DIY of één of ander kant en klaar doosje van de vele leveranciers maakt verder niet uit : Als het maar pfSense is, want ik word er echt serieus jaloers van als ik weer eens daarmee in een VM zit te klooien!
ed1703 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:35:
Er zitten echter features in die de grootste klanten groep niets zegt en er zijn genoeg goedkopere alternatieven zonder die features.
Daarom baal ik er ook van dat in elk "aankoopadvies topic" op GoT klakkeloos Ubiquiti wordt aangeraden : Niet iedereen kan daarmee omgaan en de meesten zouden ook prima tevreden zijn met een setje accesspoints die gewoon van een random merk zijn, maar verder stabiel werken :)
Wel een mooie vervanging als je al in de Ubiquiti hardware zit, maar voor nieuwe klanten is de prijs hoogstwaarschijnlijk een showstopper.
Ik vind dat hele UDM ding totaal niet interessant net als de duurdere USG modellen, want wat ik wil is heel simpel : Meer opties voor de huidige USG in de UniFI Controller WebGUI :)

Dat probleem hebben de duurdere modellen tenslotte ook! :F
rinkel schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:40:
Maar wat denk je dan op te schieten met die hardware :?

IDS/IPS is voor heel veel mensen amper interessant te noemen, want thuisgebruikers...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

nero355 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 15:20:
[...]

Ik zou gewoon een pfSense doosje neerzetten :)

DIY of één of ander kant en klaar doosje van de vele leveranciers maakt verder niet uit : Als het maar pfSense is, want ik word er echt serieus jaloers van als ik weer eens daarmee in een VM zit te klooien!
Klopt. Het kan veel, is fijn, veel info over te vinden.

Maar de vraag is dan, welke hardware wil je. Ook voor usg of pfsense wil ik ik iets als Snort hebben. Voor pfSense zijn veel plugins en out of the box zit er al heel veel in.

Ik wil wel DPI aan hebben maar ook intrusion protection. Ik moet wat meer tijd insteken met welke features ik wil van pfsense en van usg, en dan vergelijken. Maar de UsG is al binnen. Vraag is alleen, moet ik ‘m houden. Alles met de cloudkey beheren on prem is wel erg fijn. VPN zal ik offloaden naar synology denk ik. Gaat vaak toch alleen om bestanden. Eventueel iets als OwnCloud of consorten. Voor mij gaat het vooral om makkelijke dns, ip beheer, Overzichtelijke firewall rules, network traffic analyse , QoS, Blokkeren van hele landen.

Vroeger had ik thuis ook last van chinese aanvallers. Best irri. Er is niet enorm veel te halen, maar kost wel je bandbreedte. Vaak brute force en spoofing & snooping.

Denk dat zowel een usg als pfsense volstaat dan.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gitaarwerk schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 15:30:
Klopt. Het kan veel, is fijn, veel info over te vinden.

Maar de vraag is dan, welke hardware wil je. Ook voor usg of pfsense wil ik ik iets als Snort hebben. Voor pfSense zijn veel plugins en out of the box zit er al heel veel in.
Ik zou zeggen neem eens hier een kijkje : Zelfbouw project: Firewall / Router / AP

Min of meer het verkapte pfSense Topic zeg maar :)
Vroeger had ik thuis ook last van chinese aanvallers. Best irri. Er is niet enorm veel te halen, maar kost wel je bandbreedte. Vaak brute force en spoofing & snooping.
Waren dat niet gewoon random scans en dergelijke ?!

Denk dat iedereen daar wel last van heeft om de zoveel tijd... Vooral als er wat poortjes open staan voor het een en ander! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 08:17
[...]

Ik vind dat hele UDM ding totaal niet interessant net als de duurdere USG modellen, want wat ik wil is heel simpel : Meer opties voor de huidige USG in de UniFI Controller WebGUI :)

Dat probleem hebben de duurdere modellen tenslotte ook! :F
Dat is denk ik in een notendop ook waarom het nu helemaal geen zin heeft om die UDM die half af is in de markt te zetten. Het gaat ook lijnrecht in tegen het principe waar Unifi voor stond, namelijk voor elke functie een apart gescheiden device (separation of concerns). Ikzelf overweeg het niet voor in mijn nieuwe woning. De normale UDM is daarnaast ook nog van een zeer onhandige form factor (alsof je dat ding als decoratie in je woonkamer zou zetten ofzo). Gewoon rackmountable of table mount is perfect voor het publiek wat men bedient. De UDM pro heeft dan weer het gebrek dat het geen PoE heeft wat mijn inziens een must is om zoiets als je al all-in-one doet moet hebben icm met je PoE Wifi AP's in je assortiment...

Momenteel draait bij mij thuis een netwerkstack bijna volledig op Unifi spullenboel (USG, PoE switch 8 poorts en 2 UAP AC PRO's en een controller op een Pi3). Heb nog nooit een dermate stabiele WiFi ervaring gehad die naadloos door het hele huis werkt. Dus wat dat betreft geen noodzaak dit straks anders te doen. Denk dat ik er alleen straks in mijn nieuwe nieuwbouwwoning een grotere 19 inch switch erin knal met 24 poorten en PoE i.p.v. twee losse switches (waarbij nu nog een niet Unifi switch). Oftewel ik ga niet zomaar weg bij hun spullenboel, maar nieuw is niet per definitie beter blijkt maar weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

IDS/IPS is voor heel veel mensen amper interessant te noemen, want thuisgebruikers...
Correct. Maar er zijn tweakers die dat wel interessant vinden. Zoals ik 8) En als het ding dan ook nog eens 1Gbit/s doet met IDS/IPS aan, is het een koopje (tov wat er verder in de markt beschikbaar is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Nu ik een tijdje ben overgestapt van een USG pro naar OPNsense moet ik zeggen dat ik hier echt geen spijt van heb! Ik heb nu veel meer vrijheid en OPNsense en Unifi werkt best wel goed samen..
IPS/IDS, GeoIP en een TOR Relay draaien is met unifi spul wel een dingetje.
oké, ik heb geen één interface waar ik alle grafieken en instellingen kan inzien, dat is dan ook het enigste...

En ik heb gewoon in de GUI een knopje om de gateway een ' clean shutdown' te doen :+
iets wat op de UDM(pro) ontbreekt...
*Geenwindows* is benieuwd wanneer er berichten gaan komen dat de database op de UDM(pro) weer eens corrupt is... (cloudkey gen1 dejavu)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
nero355 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 15:41:
[...]
Waren dat niet gewoon random scans en dergelijke ?!
Denk dat iedereen daar wel last van heeft om de zoveel tijd... Vooral als er wat poortjes open staan voor het een en ander! :)
Yep. Kan ik zelf ook bevestigen.
Zie ook https://www.infragistics....n-ssh-honeypot-for-7-days

"Over the course of a week there was a total of 1465 login attempts, which resulted in 1374 failed attempts and 91 successful attempts. Additionally, all these attempts are a combination of 113 unique IP addresses"
Is ook niet voor niets dat je SSH poort moet aanpassen.
Een openvpn-server op een compleet andere poort dan standaard is nog beter.
Liefst nog met key + 2fa ;)

[ Voor 10% gewijzigd door ed1703 op 18-02-2020 16:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ed1703 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:51:
Yep. Kan ik zelf ook bevestigen.
Zie ook https://www.infragistics....n-ssh-honeypot-for-7-days

"Over the course of a week there was a total of 1465 login attempts, which resulted in 1374 failed attempts and 91 successful attempts. Additionally, all these attempts are a combination of 113 unique IP addresses"
Is ook niet voor niets dat je SSH poort moet aanpassen.
Een openvpn-server op een compleet andere poort dan standaard is nog beter.
Liefst nog met key + 2fa ;)
ubnt als default password staat in de Top 10 op nummer 7 :D

Acties:
  • +5 Henk 'm!
rally schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:23:
[...]

Serieus? Welke firmware en welke Unifi versie draai je?

Ik zit op 1.6.4 en 5.12.59
1.6.5 en 5.12.63 heeft een shutdown en herstart in de terminal en herstart vanuit de gui.

Verder is 1.6.5 een een vooruitgang kwa geheugen gebruik
_Arthur schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:05:
[...]

Correct. Maar er zijn tweakers die dat wel interessant vinden. Zoals ik 8) En als het ding dan ook nog eens 1Gbit/s doet met IDS/IPS aan, is het een koopje (tov wat er verder in de markt beschikbaar is).
Zeker IPS is voor thuis gebruik juist heel interessant. En inderdaad een koopje als je naar de concurrentie kijkt. IPS op 1Gbit/s is juist precies de rede waarom die hier in meter kast ligt.
Het bied een bescherming tegen C&C en phishingaanvallen door dat het alle bekende aan zulke aanvallen gerelateerde ip adressen automatisch blokkeert. En dat zijn juist de groter risico’s voor thuis gebruikers
Ook honeypot is mooie functie om besmette ito apparaten te detecteren in je netwerk.
geenwindows schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:10:
En ik heb gewoon in de GUI een knopje om de gateway een ' clean shutdown' te doen :+
iets wat op de UDM(pro) ontbreekt...
*Geenwindows* is benieuwd wanneer er berichten gaan komen dat de database op de UDM(pro) weer eens corrupt is... (cloudkey gen1 dejavu)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/q22Hbe6jYVfZZnG06cUJRrxn/full.jpg
https://www.reddit.com/r/...dy8kmn/udm_pro_fan_issue/

Hier zijn 2 & 3
https://community.ui.com/...a5-4d10-97e2-7343e4ec9761

Afbeeldingslocatie: https://img.community.ui.com/3c8d1f9e-5953-44a1-85d1-a3eca0afc15f/questions/872924ff-70a5-4d10-97e2-7343e4ec9761/55a94dc7-e2e9-4924-91db-c96645220984

Afbeeldingslocatie: https://img.community.ui.com/5303bd93-dd93-46de-94e3-e4202944c9d0/answers/4aaec6e4-aa87-408b-88e6-1c5d22d90353/c656ce71-b649-4322-82d6-4592e1583d61

[ Voor 91% gewijzigd door xbeam op 18-02-2020 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

xbeam schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 17:38:
1.6.5 en 5.12.63 heeft gewoon shutdown en herstart in de terminal en volgens mij ook in gui
Zal zo eens kijken voor je
1.6.5 is wel een een vooruitgang kwa geheugen gebruik
1.6.5 is alleen nog in Test he; nog niet in Stable.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Klopt maar 1.6.4 is echt een ramp kwa stabiliteit. Ik zat constant met een niet reagerende UDM vanwege 100% geheugen gebruikt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HzUUFCaa3IHfjhJjiH8CGS4z/full.jpg

[ Voor 74% gewijzigd door xbeam op 18-02-2020 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

xbeam schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 18:07:
Klopt maar 1.6.4 is echt een ramp kwa stabiliteit. Ik zat constant met een niet reagerende UDM vanwege 100% geheugen gebruikt
Daar loop ik ook tegenaan. Ga even op zoek naar de 1.6.5 (heb een Beta account) en 5.12.63.
Want de responsiveness is wel een "dingetje".

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rally schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 20:23:
[...]

Daar loop ik ook tegenaan. Ga even op zoek naar de 1.6.5 (heb een Beta account) en 5.12.63.
Want de responsiveness is wel een "dingetje".
https://community.ui.com/...98-4fb7-9772-5b94b071f87b

Upgrade command
SSH into your UDM Pro and execute the following in it's shell:
ubnt-upgrade https://fw-download.ubnt.com/data/udm/aaa0-udmpro-1.6.5-rc.3-29600965d1f5432e9183b905865bd685.bin

[ Voor 5% gewijzigd door xbeam op 18-02-2020 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Laatst online: 06-09 19:45
Iemand al gevonden of je de fan speed kan aanpassen van de UDM Pro. Heb al paar keer alles afgezocht, niets gevonden.
Via het display op de UDM Pro zie je dat die op auto staat, je kan dan swipen naar rechts 100% dan hoor je de fan zeer duidelijk. UDM Pro staat in een afgesloten ruimte zit rond 42° zou graag fan wat harder willen doen draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

xbeam schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 21:15:
[...]

https://community.ui.com/...98-4fb7-9772-5b94b071f87b

Upgrade command
SSH into your UDM Pro and execute the following in it's shell:
ubnt-upgrade https://fw-download.ubnt.com/data/udm/aaa0-udmpro-1.6.5-rc.3-29600965d1f5432e9183b905865bd685.bin
Thnx! Net gedaan. Was zo gepiept en interface "voelt" al een stuk sneller aan.

Had na 2 dagen al dat mijn internet plat ging. Helaas was dat deels de schuld van T-Mobile, maar volgens mij was de UDM Pro ook niet onschuldig nadat T-Mobile hun deel had gefixed.

Ga ik de komende dagen even in de gaten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Toch maar overstag gegaan voor een US-48 met 10Gbit SFP+ poorten.
10Gbit SFP+ modules en patchfiber bij fs besteld.
De US-48 herkent de SFP+ module zonder problemen, maar de UDM Pro geeft niet thuis ;w

Modules al omgewisseld, zelfde resultaat, dus geen DOA. Nu weet ik niet of het aan de UDMP ligt, of aan de module zelf, maar ik word dit hele UDMP verhaal wel een beetje moe ;(

edit:
Zelfs een officiële UF-MM-1G SFP module lijkt niet herkend te worden 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Slonzo op 19-02-2020 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Slonzo schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:49:
Toch maar overstag gegaan voor een US-48 met 10Gbit SFP+ poorten.
10Gbit SFP+ modules en patchfiber bij fs besteld.
De US-48 herkent de SFP+ module zonder problemen, maar de UDM Pro geeft niet thuis ;w

Modules al omgewisseld, zelfde resultaat, dus geen DOA. Nu weet ik niet of het aan de UDMP ligt, of aan de module zelf, maar ik word dit hele UDMP verhaal wel een beetje moe ;(

edit:
Zelfs een officiële UF-MM-1G SFP module lijkt niet herkend te worden 8)7
Ander slachtoffer met een andere module, maar toch: https://community.ui.com/...03-41ba-84b6-3226dcc1ee92
Heeft UI geen compatibility list?
Ik begin dit een beetje een lachwekkend verhaal te vinden.. Nu wacht ik zeker wel een jaartje eer iemand mij weet om te praten er 1tje te kopen.

[ Voor 7% gewijzigd door ed1703 op 19-02-2020 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 09:40
ed1703 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 15:15:
[...]

Ander slachtoffer met een andere module, maar toch: https://community.ui.com/...03-41ba-84b6-3226dcc1ee92
Heeft UI geen compatibility list?
Ik begin dit een beetje een lachwekkend verhaal te vinden.. Nu wacht ik zeker wel een jaartje eer iemand mij weet om te praten er 1tje te kopen.
De 'officiele' lijsten zijn een aantal forumtopics. Dus hopen dat iemand anders het probeert. Had hetzelfde met een switch en de UNVR. De switch herkende de module wel en de NVR niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
m3gA schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 15:24:
[...]

De 'officiele' lijsten zijn een aantal forumtopics. Dus hopen dat iemand anders het probeert. Had hetzelfde met een switch en de UNVR. De switch herkende de module wel en de NVR niet.
Handig.. zelfs Mikrotik heeft zo'n lijst.
https://wiki.mikrotik.com...odule_compatibility_table

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 09:14
Zojuist geplaatst op het Ubiquiti forum, de UniFi Management Gateway Pro

Copy van het ubnt forum:
Here's an overview of the hardware specifications for the UMG-Pro:

Processor: Quad ARM Cortex-A57 Core at 1.7 GHz
System Memory: 2 GB DDR4
2 x 1/10G SFP+ WAN/LAN Ports
2 x 10/100/1000 RJ45 WAN/LAN Ports
1 x RPS DC Input
1 x Smart Power Outlet 125VAC (Max 10A)
1 x 1.3" Color LCD Touch Display

The UMG-Pro will be available in the EA store soon.

Note: The UMG-Pro will be adoptable to an external controller and will not host any controllers on it
Afbeeldingslocatie: https://img.community.ui.com/b1ad65ed-c921-409d-a05d-b8275e780ae9/questions/732dd4dd-10bf-463c-8622-382d77702872/42990929-fbf1-48b6-a8de-a4d8f1d5bcb5

[ Voor 50% gewijzigd door LightStar op 19-02-2020 16:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
LightStar schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 16:19:

Copy van het ubnt forum:

1 x RPS DC Input

Note: The UMG-Pro will be adoptable to an external controller and will not host any controllers on it
[Afbeelding]
Eens kijken waar dit op gaat uitkomen.
Erg positieve wending.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:14

Apoca

Array Technology Industry

Maar eens eerst kijken waar de ontwikkeling heen gaat van dit apparaat of het een goede vervanger gaat zijn voor de USG-PRO.

Gezien ze dit de PRO noemen komt er misschien ook een "normale" UMG :)

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Laatst online: 19-09 16:41
Deleted

[ Voor 98% gewijzigd door Cyrus The Virus op 19-02-2020 16:46 ]

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • +2 Henk 'm!
LightStar schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 16:19:

Copy van het ubnt forum:

1 x RPS DC Input

[Afbeelding]
Ik neem aan/hoop dezelfde hardware maar dan zonder de switch en "extra software"? Hoop niet dat het andere hardware is en ze weer extra apparaten moeten gaan ondersteunen / onderhouden.
Nu komt deze er natuurlijk sowieso bij. Maar als het dezelfde SoC is is het ontwikkelwerk natuurlijk al voor 99% gedaan / gedeeld. Alleen testen moeten ze dan dubbel.
Apoca schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 16:36:
Gezien ze dit de PRO noemen komt er misschien ook een "normale" UMG :)
Dat zou mooi zijn. Maar ik denk dat het dan hetzelfde apparaat in een ander doosje wordt. De UDM, UDM Pro en deze hebben een "1,7GHz quad core processor". Dus het verschil tussen de UDM en UDM Pro zit hem in extra features en niet basis hardware. Gezien deze UMG al een bare minimum is verwacht ik niet dat die nog "light"er kan/zal worden zonder echt naar andere hardware / SoC te gaan. En ik verwacht/hoop dat ze dat niet gaan doen.

[ Voor 20% gewijzigd door RobertMe op 19-02-2020 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:11
Dat wordt nog een lastige keuze dan als die UMG-Pro komt. Heb nu (nog) alleen een Unifi AP-LR. Ik wilde dit uitbreiden met een unifi switch en een USG. Maar ik ben toch wat gaan twijfelen en wil eigenlijk mijn glasvezel direct op mij T-Mobile glasvezel hangen. Dan zou je bij de Edge routers uitkomen. Maar wellicht zal de UMG-Pro ook wel voldoen dan.
Pagina: 1 ... 89 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen, voor aankoopadvies dient een nieuw topic aangemaakt te worden. Daarnaast is er voor IPTV een los topic: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie.

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.