[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 101 Laatste
Acties:
  • 738.651 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:52

Apoca

Array Technology Industry

RobertMe schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 16:46:
[...]
Dat zou mooi zijn. Maar ik denk dat het dan hetzelfde apparaat in een ander doosje wordt. De UDM, UDM Pro en deze hebben een "1,7GHz quad core processor". Dus het verschil tussen de UDM en UDM Pro zit hem in extra features en niet basis hardware. Gezien deze UMG al een bare minimum is verwacht ik niet dat die nog "light"er kan/zal worden zonder echt naar andere hardware / SoC te gaan. En ik verwacht/hoop dat ze dat niet gaan doen.
Het is wel duidelijk dat de UDM-Pro er hier niet meer in komt, mits de juiste prijsstelling van deze UMG-Pro natuurlijk. Ik snap wat je zegt, het zou wel mooi zijn als ze een stabiele homogene basis in hardware nu voor de komende periode kunnen neerzetten dat zou ontwikkeling zeker ten goede komen.

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• microcuts
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08:30
LightStar schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 16:19:
1 x Smart Power Outlet 125VAC (Max 10A)
Wat moet ik me hier bij voorstellen? Een ingebouwde versie van de smart power plug om automatisch een modem te herstarten?

[ Voor 18% gewijzigd door microcuts op 19-02-2020 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Gezien deze UMG al een bare minimum is verwacht ik niet dat die nog "light"er kan/zal worden zonder echt naar andere hardware / SoC te gaan. En ik verwacht/hoop dat ze dat niet gaan doen.
Deze is goed stil gehouden.. meestal lekt het wel via reddit. Nu niet.
Maar men pakt het nu ook anders aan, net als met de nieuwe software voor de UDMP kondigen ze het ook aan op het forum. Overigens wel met je eens dat dit het minimum wel eens kan zijn.

* ik had overigens in de featuretopics voor de UMG 2 features gemaakt.. DNAT-SNAT en Dynamic Routing.
Nu loopt mijn mailbox vol en blijf ik notifications met upvotes wegklikken.
Toch maar even aanpassen in m'n profiel.

[ Voor 4% gewijzigd door ed1703 op 19-02-2020 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Slonzo schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:49:
Toch maar overstag gegaan voor een US-48 met 10Gbit SFP+ poorten.
10Gbit SFP+ modules en patchfiber bij fs besteld.
De US-48 herkent de SFP+ module zonder problemen, maar de UDM Pro geeft niet thuis ;w

Modules al omgewisseld, zelfde resultaat, dus geen DOA. Nu weet ik niet of het aan de UDMP ligt, of aan de module zelf, maar ik word dit hele UDMP verhaal wel een beetje moe ;(

edit:
Zelfs een officiële UF-MM-1G SFP module lijkt niet herkend te worden 8)7
Kleine update: doordat de officiële UI module zelfs niet werkte, ben ik toch verder gaan zoeken.
Er komt bij de UDMP blijkbaar helemaal geen geen moduleinformatie in de kleine pop-up wanneer je over het slot hover (in de controller), zoals bij de switches wel gebeurt. Ik heb de SFP+ module dan eens in het bovenste slot gestoken, en daar kreeg ik wél link. Na nog een heleboel klooien in de controller met port profiles, port disablen, WAN kabel uittrekken/insteken, de UTP uplink uittrekken, de module inserten met/zonder de fiber er al in, ... besloten van toch maar even een backup te nemen en een factory reset te doen met de module al geinstalleerd & patchfiber aangesloten.

En warempel, tijdens de factory reset zag ik de link inderdaad up komen _/-\o_
Zelfs na een restore lijkt alles nu gewoon te werken zoals het hoort.

Nu kan de rust kan terugkeren :+ (maar niet heus, wegens aankondiging van de UMG Pro nog geen 2 weken na release van de UDMP... :X )

TL;DR = veel gevloek, module blijkt toch compatibel met de UDMP want WAN slot werkt, factory reset gedaan en hoera.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ed1703 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 18:45:
[...]

Deze is goed stil gehouden.. meestal lekt het wel via reddit. Nu niet.
Gokje, lekken zijn op basis van (FCC?) keuring, wat in dit geval gok ik niet nodig is omdat dat normaliter over apparaten met iets van draadloos gaat en deze lijkt geen Bluetooth te hebben; of lekken op basis van alpha testers, die en een probleem zullen hebben als uitkomt dat zij het lek waren, of mogelijk dat hier zelfs geen alpha test voor is (nog) als het een Lite UDM-Pro is zou dat ook nog kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:57
Zojuist geplaatst op het Ubiquiti forum, de UniFi Management Gateway Pro

Copy van het ubnt forum:
Here's an overview of the hardware specifications for the UMG-Pro:

Processor: Quad ARM Cortex-A57 Core at 1.7 GHz
System Memory: 2 GB DDR4
2 x 1/10G SFP+ WAN/LAN Ports
2 x 10/100/1000 RJ45 WAN/LAN Ports
1 x RPS DC Input
1 x 1.3" Color LCD Touch Display

The UMG-Pro will be available in the EA store soon.

Note: The UMG-Pro will be adoptable to an external controller and will not host any controllers on it
[Afbeelding]
Nice die gaan we zeker in de gaten houden. De UDMP sla ik over na al dat geneuzel wat ik voorbij zie komen, hopelijk doet deze het beter en kan ik de USG3P vervangen.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Slonzo schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 18:45:
[...]
Nu kan de rust kan terugkeren :+ (maar niet heus, wegens aankondiging van de UMG Pro nog geen 2 weken na release van de UDMP... :X )

TL;DR = veel gevloek, module blijkt toch compatibel met de UDMP want WAN slot werkt, factory reset gedaan en hoera.
Mooi dat het is opgelost. Overigens blijkt een afwachtende houding mbt het aanschaffen van nieuwe hardware helemaal zo gek nog niet ;)
En nieuw opgebouwde software zeker niet :p

[ Voor 4% gewijzigd door ed1703 op 19-02-2020 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 09:33
Begrijp ik het goed dat de UMG-Pro als de opvolger van de USG-Pro kan worden gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GioStyle schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 19:30:
Begrijp ik het goed dat de UMG-Pro als de opvolger van de USG-Pro kan worden gezien?
Ja.

Overigens is dit ook een lekker vaag statement:
It will support all currently available UniFi gateway features and even more!
Maar is de UDM ook een UniFi gateway? Niet in naam in ieder geval. Maar die heeft volgens mij toch een stuk minder features dan de klassieke USGs die gateway in naam zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:42
GioStyle schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 19:30:
Volgens ubiquiti forum:
UI-Glenn
4 hours ago

.... wrote:

Can one assume this takes the place of the USG Pro? Any plans for something like the USG3P?

I'm in for one as soon as it hits Early Access!

Hello ....,
Yes it does.
Nog niet echt een bevestiging voor een USG3P vervanger.

Maar wat is dan de functie van de UDM dan?
Zelfde vraag eigenlijk als @robertme.

De gewone UDM lijkt me een prijzig consumenten-ding die niet echt in een meterkast thuis hoort. Maar die pro?

Ik raak nu ook in de war van de ubiquiti-lijn.

[ Voor 18% gewijzigd door rinkel op 19-02-2020 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:52
Ik heb sinds dit weekend een bijzonder vreemd probleem: Ik kan binnen mijn UI netwerk geen mail meer verzenden en ontvangen. Outlook (Windows Laptop) geeft op elk mail-adres een error, dat hij niet kan connecten met mijn mailhost (Sohosted). Op al onze mobieltjes en tablets draait Bluemail, die weigert ook dienst (Cannot connect to server). Het vreemde is dat ik als test Outlook voor Android heb geïnstalleerd en die geeft af en toe WEL mail door...

Als ik mijn laptop direct op de (Caiway) ISP router plug, dan komt de mail gewoon vrolijk binnen, stop ik hem in een LAN poort van de USG Pro of in de daaraan hangende switch is de mail weer niet bereikbaar.

Zit al anderhalf uur in support chat met UI, maar echt opschieten doet het niet.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
MasterMaceMichu schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 20:02:
Ik heb sinds dit weekend een bijzonder vreemd probleem: Ik kan binnen mijn UI netwerk geen mail meer verzenden en ontvangen. Outlook (Windows Laptop) geeft op elk mail-adres een error, dat hij niet kan connecten met mijn mailhost (Sohosted). Op al onze mobieltjes en tablets draait Bluemail, die weigert ook dienst (Cannot connect to server). Het vreemde is dat ik als test Outlook voor Android heb geïnstalleerd en die geeft af en toe WEL mail door...

Als ik mijn laptop direct op de (Caiway) ISP router plug, dan komt de mail gewoon vrolijk binnen, stop ik hem in een LAN poort van de USG Pro of in de daaraan hangende switch is de mail weer niet bereikbaar.

Zit al anderhalf uur in support chat met UI, maar echt opschieten doet het niet.
Met firewallregels zitten spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Nope, alleen weer eens IDS/IPS zitten spelen, maar al snel weer uitgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
rinkel schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 19:58:
[...]

Volgens ubiquiti forum:

[...]

Nog niet echt een bevestiging voor een USG3P vervanger.

Maar wat is dan de functie van de UDM dan?
Zelfde vraag eigenlijk als @robertme.

De gewone UDM lijkt me een prijzig consumenten-ding die niet echt in een meterkast thuis hoort. Maar die pro?

Ik raak nu ook in de war van de ubiquiti-lijn.
Een UDM zonder de extra Addon features, dus geen talk, geen controller, geen protect. Zo gek is dat dan weer niet. Dat moest ook eigenlijk wel, want ze komen ook met een losse protect unit.
MasterMaceMichu schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 20:12:
Nope, alleen weer eens IDS/IPS zitten spelen, maar al snel weer uitgezet.
Of je een reboot hebt gedaan hoef ik vast niet te vragen?

[ Voor 16% gewijzigd door ed1703 op 19-02-2020 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Dat heb ik inderdaad al een paar keer gedaan.....Net met support klaar...Via Putty logs gemaakt van versturen mail, met logging op de mail poorten. Nu door naar tweede lijn, maar alle hulp blijft welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 18:53:
[...]

Gokje, lekken zijn op basis van (FCC?) keuring, wat in dit geval gok ik niet nodig is omdat dat normaliter over apparaten met iets van draadloos gaat en deze lijkt geen Bluetooth te hebben; of lekken op basis van alpha testers, die en een probleem zullen hebben als uitkomt dat zij het lek waren, of mogelijk dat hier zelfs geen alpha test voor is (nog) als het een Lite UDM-Pro is zou dat ook nog kunnen.
Wat ook kan is dat dit gewoon een UDM pro is met ander een cover/behuizing en software waardoor er geen fcc nodig is. Misschien is er een manager weg/overstag en is dit een nood greep omdat ze merken dat de weerstand tegen de UDM en het ontbreken van minimale functies. Ze máken niet voor niets een apart forum gedeelte waar vragen om functies die je graag wil zien.

[ Voor 16% gewijzigd door xbeam op 19-02-2020 21:17 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xbeam schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 20:58:
[...]

Wat ook kan is dat dit gewoon een UDM pro is met ander een cover/behuizing en software waardoor er geen fcc nodig is
Het is natuurlijk niet een op een. Switch is weg, HDD bay is weg, die smart power output plug dinges is nieuw. Zal dus beetje liggen aan onder welke voorwaarden het automatisch is goedgekeurd als "kleine variatie" of toch opnieuw moet omdat "te anders".

Maar ik weet ook niet wat FCC nu precies test en meet en in hoeverre een keuring überhaupt nodig is (als het alleen om wireless toestanden gaat hoeft de UDM-Pro ook al niet gekeurd te worden bv). Gaat het ook om "stroom" gebeuren dan kan die zomaar opnieuw gekeurd moeten worden door die "slimme power uitgang".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 21:08:
[...]

Het is natuurlijk niet een op een. Switch is weg, HDD bay is weg, die smart power output plug dinges is nieuw. Zal dus beetje liggen aan onder welke voorwaarden het automatisch is goedgekeurd als "kleine variatie" of toch opnieuw moet omdat "te anders".

Maar ik weet ook niet wat FCC nu precies test en meet en in hoeverre een keuring überhaupt nodig is (als het alleen om wireless toestanden gaat hoeft de UDM-Pro ook al niet gekeurd te worden bv). Gaat het ook om "stroom" gebeuren dan kan die zomaar opnieuw gekeurd moeten worden door die "slimme power uitgang".
De UDM pro heeft Bluetooth dus die moet gewoon door de fcc keuring heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 21:08:
[...]

Die kunnen ze ook alleen dicht en uitgeschakeld hebben en die switch is technisch ook maar kan 1 Port en geen lan Port 1 t/m 8 zoals lan 1 en 2 op de Usg. Dus veranderd technische ook niets als weer 1 portje van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 07:36
Ik zie de UMG meer als vervanger voor de USG3P en USG-Pro. Dan UDM of UDM-Pro.

Ik zou niet graag een all in one apparaat willen hebben in een productie omgeving. Thuis is het leuk.
De Switch van de UDM zie ik zelf niet heel veel gebruikt worden. Misschien als "CORE Switch"??

Voor momenteel thuis is UDM niet het beste apparaat in IPtv omgevingen.

Als je een UDM-Pro koopt dan heb je ook niet genoeg aan maar 8 poortjes. Als ik bij mij zelf thuis al kijk..

In mijn optiek is het vaak geen accu/batterij om aparaat te bedienen? >> aansluiten met Ethernet, tenzij niet mogelijk is.

Dan kom ik toch al snel aan hier in huis op 20 vaste apparaten. inc AP's Security cams enz. In andere worden. Bij aanschaf van zo'n apparaat heb je gewoon een switch nodig.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Slonzo schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:49:
Toch maar overstag gegaan voor een US-48 met 10Gbit SFP+ poorten.
10Gbit SFP+ modules en patchfiber bij fs besteld.
De US-48 herkent de SFP+ module zonder problemen, maar de UDM Pro geeft niet thuis ;w

Modules al omgewisseld, zelfde resultaat, dus geen DOA. Nu weet ik niet of het aan de UDMP ligt, of aan de module zelf, maar ik word dit hele UDMP verhaal wel een beetje moe ;(

edit:
Zelfs een officiële UF-MM-1G SFP module lijkt niet herkend te worden 8)7
Weet niet het hier op in gaat. Ik heb mijn UDM Pro verbonden met mijn XG 16 switch via een DAC kabel. Op beide 10Gbit
Deze: https://www.amazon.de/gp/...tle_o01_s00?ie=UTF8&psc=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!
To_Tall schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 21:31:
Blijkbaar ziet Ubiquiti de UDM dus ook niet als opvolger van de USG. Maar tot een paar uur geleden was dat nog niet bekend.

Het is/was gewoon "USG is oud, UDM is nieuw" dus velen die de upgrade hebben gedaan op basis daarvan. Ondanks dat zowel de UDM als Pro geen 100% opvolger zijn en hun quirks hebben op dat gebied (de een heeft wifi en een form factor dat velen niet in meterkast willen. De ander heeft veel overbodige features).

Ik vermoed ook dat Ubiquiti juist hiermee komt op basis van de kritiek op de UDM (lijn). En gezien die hardware wise gelijk aan de UDM lijn is en ze nu voor feature requests vragen verwacht ik eigenlijk dat de hele UMG niet bestaat. Ze vragen nu aan de community "als we de UDM hardware in een 19" doos verkopen als router / gateway, welke features wil je dan?" En ik verwacht dat ze op basis daarvan pas iets gaan maken.

De UDM is een apparaat wat ze zelf hebben bedacht van "dit wil de markt". Nu is die uit, heeft "de markt" gesproken, blijkt dat niet overeen te komen en gaan ze toch maar eens informeren wat "de markt" wel wil hebben, om vervolgens dat te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
RobertMe schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 21:42:
[...]

Blijkbaar ziet Ubiquiti de UDM dus ook niet als opvolger van de USG. Maar tot een paar uur geleden was dat nog niet bekend.

Het is/was gewoon "USG is oud, UDM is nieuw" dus velen die de upgrade hebben gedaan op basis daarvan. Ondanks dat zowel de UDM als Pro geen 100% opvolger zijn en hun quirks hebben op dat gebied (de een heeft wifi en een form factor dat velen niet in meterkast willen. De ander heeft veel overbodige features).

Ik vermoed ook dat Ubiquiti juist hiermee komt op basis van de kritiek op de UDM (lijn). En gezien die hardware wise gelijk aan de UDM lijn is en ze nu voor feature requests vragen verwacht ik eigenlijk dat de hele UMG niet bestaat. Ze vragen nu aan de community "als we de UDM hardware in een 19" doos verkopen als router / gateway, welke features wil je dan?" En ik verwacht dat ze op basis daarvan pas iets gaan maken.

De UDM is een apparaat wat ze zelf hebben bedacht van "dit wil de markt". Nu is die uit, heeft "de markt" gesproken, blijkt dat niet overeen te komen en gaan ze toch maar eens informeren wat "de markt" wel wil hebben, om vervolgens dat te maken.
UI-Glenn bevestigd dan ook dat de UMG de opvolger is van de USG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:37

rally

Deyterra Consultancy

Copy van het ubnt forum:

1 x RPS DC Input

Note: The UMG-Pro will be adoptable to an external controller and will not host any controllers on it
[Afbeelding]
Ok... DIT is mijn "Dream Machine"! :)

Ben nog aan het stoeien met de UDM-Pro, maar ik ga alvast sparen voor dit beestje!

Over de UDMP gesproken met de nieuwe firmware: Die liep meerdere keren vast vandaag :(
Tot nu toe gaat het goed (afkloppen), maar dat is best irritant. De UDMP is wel te bereiken, maar internet stopt met werken.

Overigens gebruik ik internet via een T-Mobile glasverbinding (dus gebruik makend van VLAN 300), maar zonder TV.

Wellicht dat iemand anders hier een vergelijkbare ervaring heeft?

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Phoolie schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 16:54:
Dat wordt nog een lastige keuze dan als die UMG-Pro komt. Heb nu (nog) alleen een Unifi AP-LR. Ik wilde dit uitbreiden met een unifi switch en een USG. Maar ik ben toch wat gaan twijfelen en wil eigenlijk mijn glasvezel direct op mij T-Mobile glasvezel hangen. Dan zou je bij de Edge routers uitkomen. Maar wellicht zal de UMG-Pro ook wel voldoen dan.
Als je een pricewatch: Ubiquiti Unifi Switch (8-poorts, 150W PoE+) of een pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) of gewoon een pricewatch: TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L erbij neemt kan je de Glasvezel WAN kant gewoon daarin prikken en een simpele USG erachter hangen :)
ed1703 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 18:45:
* ik had overigens in de featuretopics voor de UMG 2 features gemaakt.. DNAT-SNAT en Dynamic Routing.
Nu loopt mijn mailbox vol en blijf ik notifications met upvotes wegklikken.
Toch maar even aanpassen in m'n profiel.
Zeg maar waar ik moet stemmen dan doe ik dat meteen!

Dezelfde aanvraag voor de USG van jaren geleden is uiteindelijk op 0,0 resultaat geëindigd! :F
Slonzo schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 18:45:
Kleine update: doordat de officiële UI module zelfs niet werkte, ben ik toch verder gaan zoeken.
Er komt bij de UDMP blijkbaar helemaal geen geen moduleinformatie in de kleine pop-up wanneer je over het slot hover (in de controller), zoals bij de switches wel gebeurt. Ik heb de SFP+ module dan eens in het bovenste slot gestoken, en daar kreeg ik wél link. Na nog een heleboel klooien in de controller met port profiles, port disablen, WAN kabel uittrekken/insteken, de UTP uplink uittrekken, de module inserten met/zonder de fiber er al in, ... besloten van toch maar even een backup te nemen en een factory reset te doen met de module al geinstalleerd & patchfiber aangesloten.

En warempel, tijdens de factory reset zag ik de link inderdaad up komen _/-\o_
Zelfs na een restore lijkt alles nu gewoon te werken zoals het hoort.

Altijd fijn als je een apparaat op een dergelijke manier moet fixen om de boel weer normaal werkend te krijgen! _O- :+

Hopelijk gaat Ubiquiti geen smartphones maken! :X
RobertMe schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 18:53:
ed1703 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 21:14:
De UDM pro heeft Bluetooth dus die moet gewoon door de fcc keuring heen.
Wat is het nou : Wel of geen Bluetooth :?

Netwerkapparatuur zonder Bluetooth en App afhankelijkheid heeft mijn voorkeur namelijk mocht het ooit zover komen! :P
xbeam schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 21:25:
Die kunnen ze ook alleen dicht en uitgeschakeld hebben en die switch is technisch ook maar kan 1 Port en geen lan Port 1 t/m 8 zoals lan 1 en 2 op de Usg. Dus veranderd technische ook niets als weer 1 portje van maken.
Misschien kunnen we straks de boel modden naar een duurder model! >:) :+
To_Tall schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 21:31:

Ik zou niet graag een all in one apparaat willen hebben in een productie omgeving. Thuis is het leuk.
De Switch van de UDM zie ik zelf niet heel veel gebruikt worden. Misschien als "CORE Switch"??

Voor momenteel thuis is UDM niet het beste apparaat in IPtv omgevingen.

Als je een UDM-Pro koopt dan heb je ook niet genoeg aan maar 8 poortjes. Als ik bij mij zelf thuis al kijk..

In mijn optiek is het vaak geen accu/batterij om aparaat te bedienen? >> aansluiten met Ethernet, tenzij niet mogelijk is.

Dan kom ik toch al snel aan hier in huis op 20 vaste apparaten. inc AP's Security cams enz. In andere worden. Bij aanschaf van zo'n apparaat heb je gewoon een switch nodig.
En je kan de SFP poort van je Ubiquiti switch(es) gelijk goed benutten! :Y)

[ Voor 15% gewijzigd door nero355 op 19-02-2020 21:49 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rinkel schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 21:45:
[...]

UI-Glenn bevestigd dan ook dat de UMG de opvolger is van de USG.
Ik heb zo'n vermoeden dat ze dat ook wel eens over de UDM gezegd hebben rond de tijd dat die in Early Access kwam / werd aangekondigd. Die vraag zal toen vast ook zijn gesteld.
nero355 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 21:48:
[...]

Zeg maar waar ik moet stemmen dan doe ik dat meteen!
https://community.ui.com/...18-4d69-94ab-1bb88f4eaa2e
[...]

Wat is het nou : Wel of geen Bluetooth :?
Het een sluit het ander niet uit :p

Hier staat in ieder geval geen Bluetooth bij:

1 x RPS DC Input

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

RobertMe schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 21:42:

Dat dacht ik dus ook. NU willen ze opeens weten wat de community voor features wil? Alsof dat voor de USG en met de kritiek op UDM nog niet duidelijk was. Maar hij komt 'binnenkort' al in Early Access, dus dan lijkt het alsof ze hier toch al even op zaten te broeden...

Wat ik helemaal niet snap is dat de UMG 'evenveel features of meer' gaat hebben dan de USG, want de UDM [Pro] met UbiOS is toch een stuk beperkter :? Wordt dat dan toch een verderzetting van de USG lijn en software?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
UI heeft het onderwerp van het topic aangepast naar “Introducing the UniFi Managed Gateway Product Line. Starting with UMG-Pro

Dussss stay tuned for more 🤣😝

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 21:51

Falcon10

Hit it i would !

Toch beetje te gek voor woorden aan het worden.
Een product aankondigen (UMG), en vervoglens de community vragen wat ze er in willen hebben.
Klinkt bij mij nogal hard als een bedrijf dat volledig de weg kwijt is, en eigenlijk zelf niet weet wat zijn gebruikers nu eigenlijk willen ( terwijl die al jaren eigenlijk over bepaalde zaken klagen of aangeven in de featere request wat ze willen ).

De vraag die ik nu vooral heb is : gaat heel die Ultimate Dream Machine ( en Pro ) een zijsprongetje geweest zijn waar ze zich weer eens serieus in verslikt hebben ( laten we alles in 1 toestel steken, maar er bewust bepaalde zaken niet insteken zoals PoE etc, nieuw OS etc ), en wordt de UMG inderdaad de nieuwe USG, met hetzelfde OS als het de "oude" USG, maar met nieuwe krachtigere chip, en eignelijk wat ze al van het begin af hadden moeten doen.

* Falcon10 pakt er een bak popcorn bij om het vervolg hiervan te zien. :D

-| Hit it i would ! |-

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 19:58
Die oplossing was mijn eerste gedachte, maar dan ben ik ik meteen 2 poorten op de switch kwijt. En die mediaconverter hangt al in de meterkast, die levert t-mobile zelf mee tegenwoordig ;) Maar waar ik bij de USG een beetje mee zit, het lijkt/is een verouderd model. Hoe lang gaan ze deze nog supporten?

• m3gA
  • Laatst online: 09:40
[...]

Ik neem aan/hoop dezelfde hardware maar dan zonder de switch en "extra software"? Hoop niet dat het andere hardware is en ze weer extra apparaten moeten gaan ondersteunen / onderhouden.
Nu komt deze er natuurlijk sowieso bij. Maar als het dezelfde SoC is is het ontwikkelwerk natuurlijk al voor 99% gedaan / gedeeld. Alleen testen moeten ze dan dubbel.

[...]

Dat zou mooi zijn. Maar ik denk dat het dan hetzelfde apparaat in een ander doosje wordt. De UDM, UDM Pro en deze hebben een "1,7GHz quad core processor". Dus het verschil tussen de UDM en UDM Pro zit hem in extra features en niet basis hardware. Gezien deze UMG al een bare minimum is verwacht ik niet dat die nog "light"er kan/zal worden zonder echt naar andere hardware / SoC te gaan. En ik verwacht/hoop dat ze dat niet gaan doen.
Had hem niet verwacht dus ben positief verrast. Lijkt me dat het inderdaad een 'kale' UDM Pro is aan de specs te zien. Het mindere geheugen maakt niet uit want het extra geheugen van de UDM Pro is voor protect. Aangezien ze nu een shared codebase gebruiken voor UniFiOS zal deze daar wel op lopen gok ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Phoolie schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 07:41:
[...]
Maar waar ik bij de USG een beetje mee zit, het lijkt/is een verouderd model. Hoe lang gaan ze deze nog supporten?
Goede vraag, komt hier wekelijks terug. Wij zouden daar ook wel eens antwoord op willen, maar het is een mistig onderwerp.

Verwijderd

ed1703 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 03:47:
UI heeft het onderwerp van het topic aangepast naar “Introducing the UniFi Managed Gateway Product Line. Starting with UMG-Pro

Dussss stay tuned for more 🤣😝
Hoop op een USG3P model :)
Falcon10 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 07:01:
Een product aankondigen (UMG), en vervoglens de community vragen wat ze er in willen hebben.
Klinkt bij mij nogal hard als een bedrijf dat volledig de weg kwijt is, en eigenlijk zelf niet weet wat zijn gebruikers nu eigenlijk willen ( terwijl die al jaren eigenlijk over bepaalde zaken klagen of aangeven in de featere request wat ze willen ).

De vraag die ik nu vooral heb is : gaat heel die Ultimate Dream Machine ( en Pro ) een zijsprongetje geweest zijn waar ze zich weer eens serieus in verslikt hebben ( laten we alles in 1 toestel steken, maar er bewust bepaalde zaken niet insteken zoals PoE etc, nieuw OS etc ), en wordt de UMG inderdaad de nieuwe USG, met hetzelfde OS als het de "oude" USG, maar met nieuwe krachtigere chip, en eignelijk wat ze al van het begin af hadden moeten doen.

Op de doos staat gewoon unifi dream machine

• deCube
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-09 09:14
Falcon10 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 07:01:

Exact dit gevoel heb ik ook.

Ik heb aardig geïnvesteerd in nieuwe Unifi apparatuur incl. een UDM Pro. Vooralsnog is de UDM Pro nog steeds de beste optie voor mijn situatie (semi professioneel thuisnetwerk) maar ik ben bang dat het een ondergeschoven kindje wordt. Dit is puur een gevoel want de signalen zien er op zich goed uit met dezelfde onderliggende hardware en (hopelijk) OS.

Op de Ubiquiti site (Unifi sectie) wordt er trouwens met geen woord gerept over de UDM (Pro), wat zegt dat? Is dat omdat er voorraad problemen zijn of is er toch een andere achterliggende gedachte?

Work hard & be brave.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 09:14
deCube schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:52:
[...]

Ik heb aardig geïnvesteerd in nieuwe Unifi apparatuur incl. een UDM Pro. Vooralsnog is de UDM Pro nog steeds de beste optie voor mijn situatie (semi professioneel thuisnetwerk) maar ik ben bang dat het een ondergeschoven kindje wordt. Dit is puur een gevoel want de signalen zien er op zich goed uit met dezelfde onderliggende hardware en (hopelijk) OS.
Ik snap wat je zegt maar ik ben tot op heden redelijk tevreden met mijn UDM-Pro, ik hoef nu niet los een controller te hosten en ik heb 8 extra switch poorten (die was ik toch al nodig gezien ik in poort nood zat en zit te wachten op een pro-24 switch).

Nu is het wel zo dat de UDM meer memory heeft als de UMG dus wellicht gaat het meevallen ;)

De tijd zal het gaan leren ben ik bang.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 19:52
xbeam schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 20:58:
[...]

Wat ook kan is dat dit gewoon een UDM pro is met ander een cover/behuizing en software waardoor er geen fcc nodig is. Misschien is er een manager weg/overstag en is dit een nood greep omdat ze merken dat de weerstand tegen de UDM en het ontbreken van minimale functies. Ze máken niet voor niets een apart forum gedeelte waar vragen om functies die je graag wil zien.
Voor een router/gateway zouden ze niet voor features moeten hoeven vragen. :X
Een goede implementatie van firewall, routing, dns en dhcp en je bent er voor 95%. Daarna zou je kunnen kijken naar de geavanceerdere en nice to have features voor enterprise gebruik.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MewBie schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:01:
[...]

Voor een router/gateway zouden ze niet voor features moeten hoeven vragen. :X
Een goede implementatie van firewall, routing, dns en dhcp en je bent er voor 95%.
waarschijnlijk bij ubnt ook de draaglijke discussie aan de lunch tafel tussen het unifi en edge team _O-

:)F Team edge
deCube schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:52:
[...]

Op de Ubiquiti site (Unifi sectie) wordt er trouwens met geen woord gerept over de UDM (Pro), wat zegt dat? Is dat omdat er voorraad problemen zijn of is er toch een andere achterliggende gedachte?
Op front page van ui.com meer in you face kan niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/m4rXC4xDvfiT8r7lnSyxdn4j/full.png

Ik denk dat wel los loopt ook de nieuwe UMG’s draaien gewoon op unifiOS. Met de de unifi-core. Ook krijgt de udm een mogelijkheid om cli of json te draaien. Ubnt dev’s hebben steeds voorzichtig Laten doorschemeren dat die mogelijk er komt. En dat even duurt snap ik ook ze moeten vertaal slag bouwen van unifi-os naar de podman container. Het zelfde geld voor CLI.

Deze ingeslagen weg is namelijk wel de toekomst alle grote zakelijke namen maken de zelfde beweging. Een zeer eenvoudig en goed te beveiligen en onderhouden OS waar podman containers in geladen worden. Unifi-OS heeft niets met mogelijkheden van de device te maken. De controller Sdn op de UDM is gewoon arch Linux consider waar de sdn op is geïnstalleerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZliSB3RSJ2Hao2qlkigU6Ku1/full.png

Op deze manier kunnen ze juist heel modulair en makkelijk verschillende devices bouwen en onderhouden.
Je ziet ook dat er gebruikers zij die hun eigen containers (zoals een pi-hole ) op de udm draaien. Of dit nu al helemaal de bedoeling is? Denk het niet maar in de toekomst gaat dit mogelijkheden bieden.

[ Voor 73% gewijzigd door xbeam op 20-02-2020 15:13 ]

• ed1703
  • Niet online
xbeam in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3"xbeam schreef op donderdag 20 februari 2020

Je ziet ook dat er gebruikers zij die hun eigen containers (zoals een pi-hole ) op de udm draaien. Of dit nu al helemaal de bedoeling is? Denk het niet maar in de toekomst gaat dit mogelijkheden bieden.
Slechte zaak, niemand kan de stabiliteit controleren.
Daarnaast gaan gebruikers klagen als zaken binnen een container niet werken.
Leuk voor een tweaker, niet handig voor een supportmedewerker op het UI forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ed1703 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:37:
[...]

Daarom willen ze bij de udm altijd een support file. Waarschijnlijk kunnen direct in zien welke containers er draaien. een beetje zoals KPN support als iptv werkte hebt een USG gaan ze er vanuit dat je voldoende kennis hebt om je eigen shit op te lossen. En kijken puur sang of echt geen technische probleem/bug binnen hun eigen domein is.

Wat straks extra mogelijkheden bied voor hun betaalde tech support (unifi elite) met betrekking op het draaien van eigen containers.

Eigenlijk precies wat kpn nu ook doet support op eigen producten is gratis wil je support op het gebruik van eigen hardware moet een extra pakket (kpn pro) afnemen. Bij ubnt heet dit unifi-elite https://unifi-elite.ui.com/

[ Voor 21% gewijzigd door xbeam op 20-02-2020 11:30 ]

• deCube
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-09 09:14
xbeam schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:09:
[...]

Op front page van ui.com meer in you face kan niet.
[Afbeelding]

Ik denk dat wel los loopt ook de nieuwe UMG’s draaien gewoon op unifiOS. Met de de unifi-core. Ook krijgt de udm een mogelijkheid om cli of json te draaien. Ubnt dev’s hebben steeds voorzichtig Laten doorschemeren dat die mogelijk er komt. En dat even duurt snap ik ook ze moeten vertaal slag bouwen van unifi-os naar de podman container. Het zelfde geld voor CLI.

Deze ingeslagen weg is namelijk wel de toekomst alle grote zakelijke namen maken de zelfde beweging. Een zeer eenvoudig en goed te beveiligen en onderhouden OS waar podman containers in geladen worden. Unifi-OS heeft niets met mogelijkheden van de device te maken. De controller Sdn op de UDM is gewoon arch Linux consider waar de sdn op is geïnstalleerd.
[Afbeelding]

Op deze manier kunnen ze juist heel modulair en makkelijk verschillende devices bouwen en onderhouden.
Klopt, op de homepage wel, maar zoals ik schreef niet in de Unifi sectie van de site. :)

Met het OS doel ik uiteraard op de nieuwe ingeslagen weg (UnifiOS) en niet het OS zelf. Ben het met je eens dat dat er goed uit ziet.

Waar ik mee zit is dat de timing vreemd is, alsof er een maand geleden nog geen UMG Pro bestond.

Work hard & be brave.

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:49
[...]

Waar zie je dat dan op de forums? Kom geen topics tegen over pi hole ofzo draaien op de UDM?

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

• ed1703
  • Niet online
tcviper schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:56:
[...]

Waar zie je dat dan op de forums? Kom geen topics tegen over pi hole ofzo draaien op de UDM?
Nee, zoals eerder aangeven wiped hij containers bij een reboot. Deze vraag is ook eerder voor @xbeam

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tcviper schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:56:
[...]

https://www.reddit.com/r/...um=&utm_content=post_body
It's my first real how-to post, so be nice, eh!
I take no blame if you mess anything up or your baby grows another head because of this!!
I also assume you have a secondary hard drive installed (although I'm sure it'll work without. just haven't tried)
- ssh into your UDMPro as 'root' and use your SSO password to login
- create a directory with a meaningful name. I called mine 'pihole-config'. Here's an easy one-liner:
mkdir /overlay/root_ro/mnt/data_ext/pihole-config
- The following script is going to pull and run the latest official pihole image/container and tell it to keep some stuff in the directory you just created. By default it'll open the ports you need (or at least it did for me). It SHOULD withstand reboots and firmware updates and automatically start the container after a reboot. SHOULD SHOULD SHOULD!! But it might not!!
docker run -d --name pihole \
-v "/overlay/root_ro/mnt/data_ext/pihole-config/pihole/:/etc/pihole/" \
-v "/overlay/root_ro/mnt/data_ext/pihole-config/dnsmasq.d/:/etc/dnsmasq.d/" \
--restart=unless-stopped \
pihole/pihole:latest
- After docker does some stuff, check to make sure your new container is running...
docker ps
- Good! Give it a minute to settle in, then we need to log into our pihole and change the admin password by running
docker exec -it pihole /bin/bash
- You should see your command prompt change to resemble root@(container_name)
- To update your password run
pihole -a -p
- Verify your docker's ip address by running
ip a
- And finally exit from the pihole shell by typing exit and pressing enter. This will bring you back to the UDMPro's shell.
From there you can enter the ip address you got from your pihole (probably starting with 172.17.0.x/admin), into a browser, then log in with the password your created from the pihole shell earlier.
Now in Unifi, you can enter your pihole address for DNS.
I put it under Settings > Network > LAN > DHCP Name Server (set the radio button to manual) and save.
And with that I HOPE you have a working pihole running via docker on your UDMPro!!
I'll sincerely try to assist if anyone has questions, but I'm really still learning this crap as I go and don't care about having to do a full reset on my Dream Machine at this point.
Be SMRT and try this in your lab first so you don't freak out your spouse and/or kids, ok?
Someone out there is gonna take this concept and knock it out of the park and make a kick-ass tutorial, but this should feed your need for tinkering for now.
Thanks!
https://community.ui.com/...44-47ac-8cc9-1bfdd8e8e5ee

https://github.com/pbrah/eap_proxy-udmpro
You'll need internet on your UDM Pro before you can run this so you can pull the image with the following command.

docker pull pbrah/eap_proxy-udmpro:v1.1
Below is the docker command to get this running.

docker run --privileged --network=host --name=eap_proxy-udmpro --log-driver=json-file --restart unless-stopped -d -ti pbrah/eap_proxy-udmpro:v1.1 --update-mongodb --ping-gateway --ignore-when-wan-up --ignore-start --ignore-logoff --set-mac eth8 eth9
You can check the logs of your container to see if it is working, sometimes there might be an error at first but I find after a minute or so it will authenticate properly.

[ Voor 28% gewijzigd door xbeam op 20-02-2020 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:00

Ethirty

Who...me?

ed1703 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 15:15:
[...]

Heeft UI geen compatibility list?
Die hebben ze nooit gehad. Althans, ik ben nooit veel meer dan een forum topic tegengekomen. Mijn vermoeden is dat ze daarom hun eigen modules verkopen.

Copy van het ubnt forum:

1 x RPS DC Input

[Afbeelding]
Ah, weer nieuwe hardware zonder features.
As a step towards this, we're opening a software feature request poll HERE to see what you all want the most.

Top-voted feature requests will be considered for implementation.
:')

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ethirty schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 11:24:
[...]

Die hebben ze nooit gehad. Althans, ik ben nooit veel meer dan een forum topic tegengekomen. Mijn vermoeden is dat ze daarom hun eigen modules verkopen.

:')
Ik volg je even niet er is toch gewoon een officieel lijstje

UniFi : https://help.ubnt.com/hc/...h-SFP-Modules-Can-be-Used

Edge switch : https://help.ubnt.com/hc/...nd-DAC-Compatibility-List

Edge router : https://help.ubnt.com/hc/...nd-DAC-Compatibility-List

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:00

Ethirty

Who...me?

Die lijsten zijn (grotendeels) samengesteld op basis van user-tests, overgenomen van het forum.
The list below includes third-party SFP/SFP+ transceivers that have been tested by community members.
De enige officiële zijn hun eigen modules.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
  • Laatst online: 09:40
[...]

Sowieso ronduit dom om het attack surface van je router te vergroten.

• HoefMeistert
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 13:46
Hallo allemaal,

Ik zit even redelijk in de knoop met VNET's in mijn unifi omgeving.
Ik heb gisteren voor het gemak alles even verwijderd, en opnieuw aangemaakt.
te weten:

LAN: 192.168.1.x (dit is de standaard)
IPCam (VNET 5) : 192.168.5.x

Beide hebben een Wifi gekoppeld

Ik heb voor het gemak (en de issues) nog GEEN firewall rules toegevoegd, gewoon om het makkelijk te houden.

Nu verbind ik mijn iPhone met het IPCam wifi en kan ik vanaf LAN mijn phone pingen.
Vervolgens configureerd ik een IPCam (Reolink E1Pro) en verbind deze met het IPCam wifi, hij krijgt IP en van phone werkt het.

Het vreemde is nu dat ik de IPCam NIET kan pingen vanaf het LAN netwerk...

Heb ik ergens iets gemist? Volgens mij heb ik het nu zo basic mogelijk gedaan maar blijf de issues houden

Iemand een idee wat ik nog kan doen ?

PSNID : HoefMeistert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
Ethirty schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 11:59:
[...]

Die lijsten zijn (grotendeels) samengesteld op basis van user-tests, overgenomen van het forum.

[...]

De enige officiële zijn hun eigen modules.
De module van de (Vodafone) Draytek zie ik er niet bij staan, maar ik heb die - waarschijnlijk niet als enige - gewoon in mijn ER-6P zitten.

Ben te lui om de module om te wisselen voor een officiële UBNT module, terwijl ik die - net als een passend kabeltje - al langer in huis heb.

[ Voor 6% gewijzigd door Comp User op 20-02-2020 16:52 ]

Vaste locatie, vast netwerk.

HoefMeistert schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 12:03:
Het vreemde is nu dat ik de IPCam NIET kan pingen vanaf het LAN netwerk...

Heb ik ergens iets gemist? Volgens mij heb ik het nu zo basic mogelijk gedaan maar blijf de issues houden

Iemand een idee wat ik nog kan doen ?
Check goed welk type VLAN je hebt aangemaakt : Enterprise/Guest/VLAN Only/enz. staan altijd bovenaan het scherm als je een VLAN aanmaakt ;)
Het is een Docker Container dus als die crashed dan zou je Router daar geen last van mogen krijgen :)
m3gA schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 11:59:
Sowieso ronduit dom om het attack surface van je router te vergroten.
Hoe zie je dat voor je als die Docker Container niet eens aan de WAN kant draait :?

Het is niet de Ubiquiti mDNS Repeater/Reflector of zo... O-) :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Phoolie
ed1703 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 08:16:
[...]

Goede vraag, komt hier wekelijks terug. Wij zouden daar ook wel eens antwoord op willen, maar het is een mistig onderwerp.
Ja, ik had hem al vaker voorbij zien komen, maar doelde vooral dat door het ontbreken van dit antwoord mijn twijfels er zijn over het al dan niet aanschaffen van de USG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 15:24:
[...]

Hoe zie je dat voor je als die Docker Container niet eens aan de WAN kant draait :?
Waar lees je dat? Je doet weer aannames @nero355 ;)
Phoolie schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 16:31:
[...]
Ja, ik had hem al vaker voorbij zien komen, maar doelde vooral dat door het ontbreken van dit antwoord mijn twijfels er zijn over het al dan niet aanschaffen van de USG.
Ik zou nav het nieuws van gisteren even wachten.

[ Voor 39% gewijzigd door ed1703 op 20-02-2020 16:45 ]

[...]

Het is een Docker Container dus als die crashed dan zou je Router daar geen last van mogen krijgen :)
Wat als de container 100% van de CPU gaat gebruiken? Of geheugen vol gooit? Of de container runtime laat crashen (geen idee hoe dat bij Podman zit, maar bij Docker zit de daemon er bovenop, als de daemon zou crashen kan alles onderuit gaan?) Of als er een lek in de runtime zit dat door de container misbruikt wordt? (Laatst was er IIRC nog een waarmee toegang tot het volledige systeem verkregen kon worden).
[...]

Als je zelf containers gaat draaien ben je ook zelf verantwoordelijk om de poorten open te zetten. En een docker style port forward zet de poort op alle interfaces open. Dus als je het zelf inregelt moet je daar ook zelf op letten.
En in geval van een Pi-Hole, wat als die heel makkelijk te DDOSen is. Zeg door een hele lange domeinnaam op te vragen, die een CNAME is naar een lange domeinnaam, die een CNAME is naar.... En dat trekt dan bv het geheugen vol. Dan kan dus iemand bv een image vanaf dat domein op site zetten en vervolgens klapt je router eruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ed1703 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 16:43:
Waar lees je dat? Je doet weer aannames @nero355 ;)
Daar komt de grootste dreiging vandaan tenslotte! :P

En hoezo doe ik weer aannames :?
RobertMe schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 16:58:
Wat als de container 100% van de CPU gaat gebruiken? Of geheugen vol gooit?
En in geval van een Pi-Hole, wat als die heel makkelijk te DDOSen is. Zeg door een hele lange domeinnaam op te vragen, die een CNAME is naar een lange domeinnaam, die een CNAME is naar.... En dat trekt dan bv het geheugen vol. Dan kan dus iemand bv een image vanaf dat domein op site zetten en vervolgens klapt je router eruit.
https://docs.docker.com/c...ers/resource_constraints/ ;)
Of de container runtime laat crashen (geen idee hoe dat bij Podman zit, maar bij Docker zit de daemon er bovenop, als de daemon zou crashen kan alles onderuit gaan?) Of als er een lek in de runtime zit dat door de container misbruikt wordt? (Laatst was er IIRC nog een waarmee toegang tot het volledige systeem verkregen kon worden).
Als je zelf containers gaat draaien ben je ook zelf verantwoordelijk om de poorten open te zetten. En een docker style port forward zet de poort op alle interfaces open. Dus als je het zelf inregelt moet je daar ook zelf op letten.
En dat kan allemaal niet gebeuren met de default Ubiquiti Containers :?

Vooral gezien de prachtige reputatie die ze het afgelopen jaar hebben opgebouwd! :P

Als we zo gaan denken dan kan je beter ook dingen zoals VPN op een aparte server/appliance draaien en vooral niet op de router zelf... :/

• ed1703
  • Niet online
Je doet de aanname dat een docker niet op een wan-poort luistert
Afgezien daarvan ben ik sowieso geen fan van dit soort software op een router draaien.
Een foutje met een port doorzetten naar je docker, of zelfs bewust, allemaal vaak afhankelijk van een enkele developer. Als die ermee stopt zitten veel thuis-hobby-netwerk"experts" met een router die vol met lekken zit.
Is voor mij al 1 reden om dit niet te willen, of iig niet breed beschikbaar te maken.
"By default, a container has no resource constraints and can use as much of a given resource as the host’s kernel scheduler allows."
ed1703 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 17:47:
Je doet de aanname dat een docker niet op een wan-poort luistert
Ik heb nou geen zin om daar ook nog eens een oplossing voor te gaan zoeken, maar zoiets lijkt me toch wel iets waar een oplossing/instelling voor moet bestaan, want anders maakt het Docker een verdomd waardeloos stukje software! :/

Gelukkig hebben we Proxmox nog! ;)
Afgezien daarvan ben ik sowieso geen fan van dit soort software op een router draaien.
Een foutje met een port doorzetten naar je docker, of zelfs bewust, allemaal vaak afhankelijk van een enkele developer. Als die ermee stopt zitten veel thuis-hobby-netwerk"experts" met een router die vol met lekken zit.
Is voor mij al 1 reden om dit niet te willen, of iig niet breed beschikbaar te maken.
Mja, uiteindelijk zijn het allemaal veredelde x86-64 en ARM servers dus waarom ook niet wat mij betreft! :)

En als het echt tegenzit kan je altijd nog zelf Docker Images/Containers maken...
"By default, a container has no resource constraints and can use as much of a given resource as the host’s kernel scheduler allows."
En vlak daarna staat ook uitgelegd hoe je dat kan aanpassen, want daar begon dit hele verhaal tenslotte mee! :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nero355 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 17:39:
[...]

[...]

https://docs.docker.com/c...ers/resource_constraints/ ;)

[...]

[...]

En dat kan allemaal niet gebeuren met de default Ubiquiti Containers :?

Vooral gezien de prachtige reputatie die ze het afgelopen jaar hebben opgebouwd! :P

Als we zo gaan denken dan kan je beter ook dingen zoals VPN op een aparte server/appliance draaien en vooral niet op de router zelf... :/
Ten eerste komt de software van Ubiquiti van een betrouwbare bron. I.p.v. een willekeurige container ergens van het internet geplukt. Daarnaast kun je er ook wel enigszins vanuit gaan dat als Ubiquiti geen gebruik maakt van resource constraints en er (daardoor) issues ontstaan dat ze die alsnog gaan toepassen.

Dat is iets compleet anders dan een willekeurige thuisgebruiker die ergens op het internet een artikeltje heeft gevonden hoe je een obscuur stukje software kunt installeren waarbij intussen zowel de tutorial outdated is/bad practices toepast als de software die geïnstalleerd wordt vol issues zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 18:00:
Ten eerste komt de software van Ubiquiti van een betrouwbare bron. I.p.v. een willekeurige container ergens van het internet geplukt.
Net als de firmwares het afgelopen jaar en de leuke telemetry meuk in de firmwares + controller bedoel je ?! :+
Daarnaast kun je er ook wel enigszins vanuit gaan dat als Ubiquiti geen gebruik maakt van resource constraints en er (daardoor) issues ontstaan dat ze die alsnog gaan toepassen.
Kunnen ze IMHO beter gewoon altijd doen voor alle zekerheid! :)
Dat is iets compleet anders dan een willekeurige thuisgebruiker die ergens op het internet een artikeltje heeft gevonden hoe je een obscuur stukje software kunt installeren waarbij intussen zowel de tutorial outdated is/bad practices toepast als de software die geïnstalleerd wordt vol issues zit.
Thuisgebruikers kunnen IMHO sowieso beter lekker een ASUS of TP-Link routertje of zo kopen dan Ubiquiti produkten, maar ik lijk in de minderheid te zijn wat dat betreft... :'(

@nero355 not sure if trolling or...

Je geeft aan niet te weten of Docker het kan "maar dat moet toch kunnen", maar bewijs het dan.
spoiler:
Ja, je kunt bij port forward aangeven op welk IP die forward moet, maar dat moet dan per forward. Kun je het in het algemeen doen? Geen idee, maar het verhoogt de veiligheid in ieder geval niet.

En ja, de software van Ubiquiti vind ik van een betrouwbare bron v.w.b. security. Zelf third party software installeren uit een mogelijk onbetrouwbare of slecht onderhouden bron vindt ik toch echt iets compleet anders.

En wat betreft telemetrie. Dat kan je net zo goed gebeuren als je zelf packages gaat installeren dus staat hier los van.

Persoonlijk vind ik het in ieder geval hoogst onverstandig om zelf software / extra containers te draaien op de router. Vooral als het een duur betaald apparaat is en verder de standaard software is met support. Zomaar op eigen houtje iets extra's draaien is gewoon een te groot risico om iets doms/fouts te doen. (Zoals per ongeluk een poort open te zetten, of geen resource constraints toe te passen, of.... Maar gezien jou Proxmox ervaring zou jij blijkbaar wel Podman containers zo gaan draaien op een UDM / UMG. En die keuze is dan ook aan jou)

• HoefMeistert
[...]

Check goed welk type VLAN je hebt aangemaakt : Enterprise/Guest/VLAN Only/enz. staan altijd bovenaan het scherm als je een VLAN aanmaakt ;)
Ik heb hem standaard laten staan "Corporate".
Kan het zijn dat er iets in de controller is blijven "hangen" door een eerdere wellicht "verkeerde" configuratie ?

HoefMeistert schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 18:27:
[...]

Kan het zijn dat er iets in de controller is blijven "hangen" door een eerdere wellicht "verkeerde" configuratie ?
Zou voor zover ik weet moeten werken.
Maar:
1. Is de camera überhaupt te pingen? Dat type ICMP request zou ook geblokkeerd kunnen zijn
2. De camera zou een firewall (achtig iets) kunnen draaien waardoor die alleen verkeer vanaf het subnet waarin die zelf zit verkeer accepteert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nou... Jullie hebben de laatste pagina's wel voor elkaar dat een ubiquiti setup wat begint te dalen op de lijst...

Wilde mijn 2x Archer c7 gaan vervangen door een usg en wat ap's, maar die ouwe meuk is blijkbaar niet best.

:P

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-09 19:43
nou ik ben als gebruiker van usg pro usw 24 gen 2 switch 8 150 en switch 8 en 2 keer ap ac pro nog steeds heel tevreden hoor

maar de echte netwerk wischkids lijken wat minder blij te zijn met de udm pro
MikeyMan schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 18:51:
Nou... Jullie hebben de laatste pagina's wel voor elkaar dat een ubiquiti setup wat begint te dalen op de lijst...

Wilde mijn 2x Archer c7 gaan vervangen door een usg en wat ap's, maar die ouwe meuk is blijkbaar niet best.

:P

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:12

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

HoefMeistert schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 18:27:
[...]

Klopt dat toch. Je kan niet van 1 vlan naar de andere. Het is geen layer 3 switch. Je moet dat iets met routering en firewalling goed zetten.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mech-Warrior
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:05
Vandaag mijn USG pro en Cloud Key Gen2+ vervangen door een UDM Pro. Ging bijna vanzelf. Net als het overzetten van Protect.
De UDM-Pro gaat naar een USW16 die weer naar 3x USW8 gaat. 7 Acces points, 4 VLANs.
Geen enkel probleem tegen gekomen.
Nu nog zien of het stabiel blijft en dan de USG Pro en CK2+ in de verkoop.

Trouwens 7 Unifi cams eraan hangen in een eigen VLAN.

[ Voor 8% gewijzigd door Mech-Warrior op 20-02-2020 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vonkkie schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 19:00:
nou ik ben als gebruiker van usg pro usw 24 gen 2 switch 8 150 en switch 8 en 2 keer ap ac pro nog steeds heel tevreden hoor

maar de echte netwerk wischkids lijken wat minder blij te zijn met de udm pro

[...]
Het Is meer een discussie over filosofie dan over het product. Ze moeten er maar gewoon wennen want ubnt volgt met de container structuur gewoon de zakelijk markt. Wat de vraag doet opwerpen of de verantwoordelijkheid die daar Dan bij komt kijken kan toevertrouwen aan de gebruiker of niet.

Waar ik Nero wel gelijk in geeft is dat ubnt te goedkoop Is waardoor het te vaak bij gebruikers thuis komt te staan waar beter gewoon een Tp-link of asus bij de mediamarkt kunnen halen.

De GUI is te veel te beperkt voor consumenten gebruik en de CLI is gelijk niveau netwerk pro en zelfs voor veel ICT’er te hoog gegrepen.

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-09 19:43
hoe zo is de gui voor consumenten beperkt ???

de meeste consumenten zetten het aan , stellen in wat er op forums wordt verteld en klaar
xbeam schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 20:21:
[...]

Het Is meer een discussie over filosofie dan over het product. Ze moeten er maar gewoon wennen want ubnt volgt met de container structuur gewoon de zakelijk markt. Wat de vraag doet opwerpen of de verantwoordelijkheid die daar Dan bij komt kijken kan toevertrouwen aan de gebruiker of niet.

Waar ik Nero wel gelijk in geeft is dat ubnt te goedkoop Is waardoor het te vaak bij gebruikers thuis komt te staan beter gewoon een Tp-link of asus bij de mediamarkt kunnen halen.

De GUI is te veel te beperkt voor consumenten gebruik en de CLI is gelijk niveau netwerk pro en zelfs voor veel ICT’er te hoog gegrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
xbeam schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 20:21:
[...]

Het Is meer een discussie over filosofie dan over het product. Ze moeten er maar gewoon wennen want ubnt volgt met de container structuur gewoon de zakelijk markt.
Klopt, de vraag naar oplossingen om te denken over hoe je kunt voorkomen te moeten rebooten zonder dat er een core-upgrade is, is gewoon enorm. Dit speelt bij ons met een complete cisco-omgeving ook.
Het is natuurlijk ook nogal wiedes om te moeten rebooten als je alleen zaken als dns-resolver en een igmp-proxy gaat vervangen ivm wat CVE-'s die gepatched moeten worden. Voor thuis ook handig, maar bedrijven met duizenden werknemers zijn daar ook blij mee, ondanks dat er een HA-opstelling staat te draaien. Dat nut blijft met failures evengoed wel. De Cisco-oplossing draait zoals de halve wereld ook op docker.
Ik durf zelfs wel te stellen dat de GUI te hoog gegrepen is voor consumenten. Die zegt een /24 niets en ook IGMP-snooping? wasda? Kan ik daarvan een zakje bij de supermarkt kopen? :P
MikeyMan schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 18:51:

Ik zou sowieso wachten nav het nieuws van gisteren. Het is maar helemaal hoelang het gaat duren voordat de UMGP in EA (Early Access) terecht komt en wanneer hij naar GA gaat. Als ze tegen issues aanlopen met features die ze perse voor de GA-release in de UMGP willen, kan het zomaar 3-6 maanden duren.
De UDMP was ook al sinds begin augustus in EA.

*overigens kun je er wel redelijk vanuit gaan dat er meer in het vat zit dan alleen de pro, aangezien ze het zelf over "line" en "starting with the UMG Pro" hebben.

Toevallig zag ik dat er ook een flink aantal C/C++ vacatures openstaan bij UI in Europa.
Ze gaan dus vol voor UbiOS. Het zou mij zelfs niets verbazen als ze dit goed doorontwikkelen en ook op de Edgemax met een nieuwe lijn zetten als het straks allemaal mainstream is geworden voor UI-router-gw-firewall-producten.

[ Voor 49% gewijzigd door ed1703 op 20-02-2020 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nofi, maar docker op een UDM pro draaien komt bij mij een beetje over als je oude linux based DVD speler als server proberen in te zetten. Sure, het zal kunnen, maar een appliance is niet voor niks een appliance.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@ed1703 heb er wellicht overheen gelezen, maar een nieuwe usg is niet aangekondigd toch? Ben maar een redelijk simpele thuisgebruiker, maar helaas lijken de c7s een beetje op hun laatste benen te lopen. En zoals ik zei, alle negativiteit hier heeft me wel wat aan het twijfelen gebracht....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 21:38:
@ed1703 heb er wellicht overheen gelezen, maar een nieuwe usg is niet aangekondigd toch? Ben maar een redelijk simpele thuisgebruiker, maar helaas lijken de c7s een beetje op hun laatste benen te lopen. En zoals ik zei, alle negativiteit hier heeft me wel wat aan het twijfelen gebracht....
De USG zoals hij nu is, is voor basis functies anders een prima device. Ik weet niet waar je die negativiteit hebt gelezen? Als het gaat om IDS/IPS laat de USG3P het afweten en is het zonde om zoiets aan te zetten op een 250mb of zelfs nog snellere verbinding. Daarvoor heb je toch echt wat meer vermogen nodig in de vorm van de UDM(P). Een andere optie is om anders een UDM te kopen als je daarmee uit de voeten kunt, met onboard wifi. Die keuze is aan jou. De voor en tegens kun je hier en op de community vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ubiquiti zegt nu bij monde van UI-Glenn dat de UMG de opvolger van de USG zal zijn. Maar ik vermoed dat ze dat toentertijd ook over de UDM hebben gezegd.

Verder sluit ik me bij @ed1703 aan. De USG is niet perse slecht. Het is alleen de vraag of er nog grote updates komen. En de UDM is ook een optie als je die kwijt kunt (is min of meer een apparaat voor in de woonkamer gezien design + ingebouwde wifi).
Als nu mijn USG kapot zou gaan zou ik het in ieder geval een dilemma vinden. Nieuwe USG kopen ondanks dat het een "oudje" is, of toch een UDM Pro met een hoge prijs en overdaad aan features. Of zelfbouw met een PfSense of wat dan ook

V.w.b. de rest, UAPs en USWs vind ik het een no-brainer en die zou ik zo weer kopen. Alhoewel ik liever natuurlijk een wifi 6 / ax AP zou kopen, maar dat hebben ze nog niet. Ik weet dus ook niet wat het issue met je C7s is. Maar je zou bv ook voor UniFi APs & switch(es) kunnen gaan en een C7 als router gebruiken, al dan niet met OpenWRT erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als eenvoudige thuisgebruiker zou ik niet aan UniFi of edge beginnen voor consumenten levert het meer frustratie dan plezier op.

Je kan beter naar de Ubnt amplifi serie kijken. Wat ook consument gericht oplossing biedt
https://amplifi.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001

_Arthur

blub

The Eagle schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 21:17:
Nofi, maar docker op een UDM pro draaien komt bij mij een beetje over als je oude linux based DVD speler als server proberen in te zetten. Sure, het zal kunnen, maar een appliance is niet voor niks een appliance.
Je hebt er overheen gelezen dat de UDM-Pro juist al docker containers draait op UniFi OS?

Enige wat nu gedaan is, is om -nog meer- docker containers er op te draaien, zoals pi-hole.

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:41

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Ik draai al een poosje op een ziggo connect modem en 3 unifi ap’s en een switch. Maar wat een drama was het om een USG aan te sluiten zeg. Ziggo in bridge ging wel. Maar de ap’s krijgen geen ip dan meer dus moest met laptop (zonder utp aansluiting) flink aan de bak. Usb naar utp stekker en de com poort van de USG deed het niet met utp (geen kabel aangesloten melding) maar op de wan poort weet wel. Pfff

Alles werkt nu echter toch maar een 24p unifi switch kopen want kom 1 poort te kort.

De 2e wan/lan poort is niet als switch te gebruiken?
En weet iemand waarom ik maar 100mbit haal ipv met ziggo 250mbit ?

Ik doe een speedtest op ziggo en speedtest.net.
In de unifi software doet ie 210mbit.

Ohja heb ook nog een cloudkey2 en een camera.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
xbeam schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 22:17:
[...]

Als eenvoudige thuisgebruiker zou ik niet aan UniFi of edge beginnen voor consumenten levert het meer frustratie dan plezier op.

Je kan beter naar de Ubnt amplifi serie kijken. Wat ook consument gericht oplossing biedt
https://amplifi.com/
Niet mee eens. Of ja, voor echte consumenten wel. Maar dit is het forum van Tweakers en IMO moet iedereen met IT affiniteit een UniFi setup toch wel aan de praat kunnen krijgen. En met behulp van tutorials / YouTube al helemaal. Persoonlijk vind ik het in ieder geval echt geen rocket science achtige apparaten. En OpenWRT inregelen met VLANs in de config file is dan nog stukken erger :P

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RobertMe schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 22:40:
[...]

Niet mee eens. Of ja, voor echte consumenten wel. Maar dit is het forum van Tweakers en IMO moet iedereen met IT affiniteit een UniFi setup toch wel aan de praat kunnen krijgen. En met behulp van tutorials / YouTube al helemaal. Persoonlijk vind ik het in ieder geval echt geen rocket science achtige apparaten. En OpenWRT inregelen met VLANs in de config file is dan nog stukken erger :P
Haha, dat lukt nog wel.
Maar stabiel netwerk staat met stip op de eerste plaats. En daar beginnen de c7s wat steken te laten vallen.

15 poorten forwarden is zo'n beetje alles wat ik verder aan eisen heb. Wel een redelijk groot huis, dus naadloos drie ap's gebruiken lijkt me ook fijn.

Dwz, ik wil overal aan 'tweaken', maar niet aan m'n netwerk. Ben er redelijk afhankelijk van voor werk. Dus instellen, prima, maar daarna geen gezeur meer.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 20-02-2020 23:03 ]

• Beyond
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:39

Beyond

Dussssss.......

ApC_IcE schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 22:29:
Ik draai al een poosje op een ziggo connect modem en 3 unifi ap’s en een switch. Maar wat een drama was het om een USG aan te sluiten zeg. Ziggo in bridge ging wel. Maar de ap’s krijgen geen ip dan meer dus moest met laptop (zonder utp aansluiting) flink aan de bak. Usb naar utp stekker en de com poort van de USG deed het niet met utp (geen kabel aangesloten melding) maar op de wan poort weet wel. Pfff

Alles werkt nu echter toch maar een 24p unifi switch kopen want kom 1 poort te kort.

Ik doe een speedtest op ziggo en speedtest.net.
In de unifi software doet ie 210mbit.

Ohja heb ook nog een cloudkey2 en een camera.
Lijkt erop dat je kabel niet goed is. Probeer eens een andere kabel. Als je de connectoren er zelf op hebt gezet kun je controleren of alle 8 aders ok zijn.

Al het goeie.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MikeyMan schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 22:51:
Haha, dat lukt nog wel.
Maar stabiel netwerk staat met stip op de eerste plaats. En daar beginnen de c7s wat steken te laten vallen.

15 poorten forwarden is zo'n beetje alles wat ik verder aan eisen heb. Wel een redelijk groot huis, dus naadloos drie ap's gebruiken lijkt me ook fijn.

Dwz, ik wil overal aan 'tweaken', maar niet aan m'n netwerk. Ben er redelijk afhankelijk van voor werk. Dus instellen, prima, maar daarna geen gezeur meer.
Ik zou gewoon eens lekker gaan testen met de vele WRT smaakjes, zoals DD-WRT/OpenWRT of Tomato of zo als dat nog steeds bestaat ?!

Als het dan nog steeds niet lekker loopt dan pas iets nieuws kopen :)
RobertMe schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 22:40:
Dat is leuk als we het over het GoT van een jaar of 10 geleden hadden, maar tegenwoordig komen Henk en Ingrid ook opeens hier rondkijken dankzij Tweakers reclames op TV's dus die logica gaat al lang niet meer op... :/

Daarnaast zie ik steeds meer "I have no idea what I am doing!" Aankoopadvies Topics waarin men steeds vaker zomaar klakkeloos Ubiquiti aanraadt aan iemand, terwijl ik zoiets heb van neem eens een bedrijf onder de arm, want dit wordt een puinhoop! :X
Tja... die ellende heb je jezelf aangehaald! :P

Onder fatsoenlijke tools valt ook een laptop met 1Gbps LAN poortje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 23:20:
[...]

Ik zou gewoon eens lekker gaan testen met de vele WRT smaakjes, zoals DD-WRT/OpenWRT of Tomato of zo als dat nog steeds bestaat ?!

Als het dan nog steeds niet lekker loopt dan pas iets nieuws kopen :)

[...]

Dat is leuk als we het over het GoT van een jaar of 10 geleden hadden, maar tegenwoordig komen Henk en Ingrid ook opeens hier rondkijken dankzij Tweakers reclames op TV's dus die logica gaat al lang niet meer op... :/

Daarnaast zie ik steeds meer "I have no idea what I am doing!" Aankoopadvies Topics waarin men steeds vaker zomaar klakkeloos Ubiquiti aanraadt aan iemand, terwijl ik zoiets heb van neem eens een bedrijf onder de arm, want dit wordt een puinhoop! :X

[...]

Je wil niet weten hoeveel icters ik de afgelopen jaren heb geholpen waarvan ik denk laat je baas dit maar niet horen. Volgens linkedin zijn het itspecialisten / consultants bij toonaangevende organisaties. maar een usg op het kpn netwerk aan de praat krijgen?

Het probleem is zit hem in de leercurve en het en het risico je bestaande config om zeep te helpen. Hoe vaak ik mijne config niet onderuit heb gehaald door een typo of onoplettendheid in cli of json Is niet meer op 2 handen te tellen.

Daarom als netwerkbeheer niet je hobby of vak is kan je beter kiezen voor de AMPLIFI of een mediamarkt merk. Die zijn veel gebruiksvriendelijker en veel stabieler/minder gevoelig als iets wil wijzigen.

Ik ben al een tijdje laptop loos. iPad only werkt prima

[ Voor 21% gewijzigd door xbeam op 21-02-2020 00:22 ]

• rinkel
Vandaag een 2e domme switch (16p) vervangen door een unifi 8p (er moet er nog een bij, later).
Wat me opvalt is dat er toch nog wel wat 100Mbit verbindingen zijn. (2x AppleTV, Sonos, Hubitat, Rpi)
Eigenlijk nooit bij stilgestaan, ging er soort van vanuit dat tegenwoordig alles gigabit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rinkel schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 23:56:
Vandaag een 2e domme switch (16p) vervangen door een unifi 8p (er moet er nog een bij, later).
Wat me opvalt is dat er toch nog wel wat 100mbit verbindingen zijn. (2x AppleTV, Sonos, Hubitat, Rpi)
Eigenlijk nooit bij stilgestaan, ging er soort van vanuit dat tegenwoordig alles gigabit is.
Hier is de ATV wel 1000FDX.
De rpi-3 is inderdaad 100fdx en de rpi-4 1000fdx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoefMeistert
RobertMe schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 18:30:
[...]

Zou voor zover ik weet moeten werken.
Maar:
1. Is de camera überhaupt te pingen? Dat type ICMP request zou ook geblokkeerd kunnen zijn
2. De camera zou een firewall (achtig iets) kunnen draaien waardoor die alleen verkeer vanaf het subnet waarin die zelf zit verkeer accepteert.
Het lijkt een begint idd een beetje op punt 2 te lijken, als ik mijn laptop in hetzelfde vnet hang kan ik hem wel pingen. Kan de leverancier wel even mailen of er idd iets van een firewall dingetje op zit oid.
Anders maak ik wel een groep aan voor de camera's en blokkeer de internet toegang voor die groep. Gaat mij erom dat de cam's geen internet connectie hebben ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
rinkel schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 23:56:
Wat me opvalt is dat er toch nog wel wat 100Mbit verbindingen zijn. (2x AppleTV, Sonos, Hubitat, Rpi)
De AppleTV is pas sinds versie 4 1000fdx. Wifi op de 3 is sneller dan bedraad.
xbeam schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 23:28:
Je wil niet weten hoeveel icters ik de afgelopen jaren heb geholpen waarvan ik denk laat je baas dit maar niet horen. Volgens linkedin zijn het itspecialisten / consultants bij toonaangevende organisaties. maar een usg op het kpn netwerk aan de praat krijgen?
Niet iedereen is een tweaker en hebben interesse om hun horizon te verbreden. Daarvan heb ik ook genoeg collega's rondlopen. Geef ze echter een Cisco-apparaat en ze doen er alles mee. Ieder z'n vak.
Misschien zijn juist de details van het advies fout.. ik heb diverse collega's op andere afdelingen die 0% affiniteit met networking hebben, waar gewoon unifi draait en dat werkt prima met een hele mooie basis-installatie. En "neem een bedrijf in de arm" is ook een mooi advies op GOT om elkaar te helpen? 8)7

[ Voor 61% gewijzigd door ed1703 op 21-02-2020 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Beyond schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 23:17:
[...]

Lijkt erop dat je kabel niet goed is. Probeer eens een andere kabel. Als je de connectoren er zelf op hebt gezet kun je controleren of alle 8 aders ok zijn.
Zijn gegoten stekkers met Cat 7a korte kabels. Diezelfde kabels zaten in het ziggo modem. Ik heb 2 kabels omgeruild met nieuwe uit de verpakking maar geen verschil.
[...]

Nou echt. Daar had ik even niet op gerekend haha. Maar de USB-UTP adapter doet het prima.
Echter dus niet op de com poort van de USG moet dat een crosscable zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002

rally

Deyterra Consultancy

Helaas is de confguratie van mijn UDM-Pro vanochtend "overleden" :(

Internet werkte niet meer en ik had een "Unconfigured WAN" toen ik ging kijken in de UDM.
Dus "dan maar weer een reboot", want dat werkte daarvoor prima, dat resulteerde in een melding op het LCM: "Recovery mode, please contact support".
Reboot heb ik trouwens gewoon via de interface gedaan. Geen stekkers o.i.d. er uit getrokken.

Dus de USG 3P maar uit de kast gehaald (was nog geconfigureerd) zodat er i.i.g. weer "prik" in huis is.

Van het weekend kan ik er helaas niet naar kijken, maar dit was (zelfs voor Ubiquiti) wel een heel kort avontuur |:(

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 19:52
ed1703 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 07:55:
En "neem een bedrijf in de arm" is ook een mooi advies op GOT om elkaar te helpen? 8)7
Als het om een commerciële omgeving gaat waar down time geld kost is dat het beste advies. ;)

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xbeam schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 23:28:
[...]

Het probleem is zit hem in de leercurve en het en het risico je bestaande config om zeep te helpen. Hoe vaak ik mijne config niet onderuit heb gehaald door een typo of onoplettendheid in cli of json Is niet meer op 2 handen te tellen.

Daarom als netwerkbeheer niet je hobby of vak is kan je beter kiezen voor de AMPLIFI of een mediamarkt merk. Die zijn veel gebruiksvriendelijker en veel stabieler/minder gevoelig als iets wil wijzigen.
Die verdomde config.gateway.json had ik weer niet aan gedacht :X In mijn geval, en die in mijn omgeving die naar UniFi (+ USG) zijn gegaan is allemaal Ziggo dus plug & play.
Dat is dan inderdaad wel nog iets voor @MikeyMan om rekening mee te houden. Dat bij een DSL / glas setup het mogelijk een stuk complexer wordt als er VLANs aan de WAN kant zijn, IPTV, etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
MewBie schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:39:
[...]

Als het om een commerciële omgeving gaat waar down time geld kost is dat het beste advies. ;)
Klopt, alleen die komen op een klein MKB'tje na echt niet op GOT. Die krijgen als bedrijf sowieso UI niet als advies. (heel ander verhaal)
Mocht dat wel zo zijn, dan is downtime en goede support schijnbaar ook geen ding voor je en heb je alsnog een slecht advies gekregen.
Afgezien daarvan als je ziet dat die adviezen slecht zijn, staat je niets in de weg om zelf een comment te plaatsen. #communitydenken

[ Voor 27% gewijzigd door ed1703 op 21-02-2020 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Ik heb de USG, Ziggo modem, alle Ap's even van stroom gehaald en weer terug.
Nu wel 250mbit.
Uiteraard nog even geen IDS en IPS aan staan. wil eerst de snelheid terug en dan verder spelen.
Tot nu toe was het wel even vroeten voor de USG werkend was met adopting maar doet het prima nu.

Probleem was bij mij dat de controller op de Cloudkey Gen 2 draait.
En die krijgt geen IP dus meer als je ziggo in bridge zet (kan ik zelf ivm oud upc gebied icm de connectbox).

Dus benaderen wordt dan lastig.

Eerst de USG op de LAN aangesloten en een config gemaakt welke ip adressen die uitstuurt.
Dan Ziggo modem in bridge modus.
Dan de Cloudkey herstarten en kijken welk IP die krijgt.
Dan USG met WAN naar Ziggo poort 1. Dan neemt hij Wan ip over en maakt netwerk dus correct.
Daarna pas Adopten en voila. :+

[ Voor 47% gewijzigd door ApC_IcE op 21-02-2020 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
ApC_IcE schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:56:
Ik heb de USG, Ziggo modem, alle Ap's even van stroom gehaald en weer terug.
Nu wel 250mbit.
Uiteraard nog even geen IDS en IPS aan staan. wil eerst de snelheid terug en dan verder spelen.
Tot nu toe was het wel even vroeten voor de USG werkend was met adopting maar doet het prima nu.
Als IDS/IPS aan gaat bij een 3P zal grotendeels je snelheid terug gaan. Volgens mij haalde ik daarna nog met wat piekjes 125 mbit. Meestal 90/100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

ed1703 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:59:
[...]

Als IDS/IPS aan gaat bij een 3P zal grotendeels je snelheid terug gaan. Volgens mij haalde ik daarna nog met wat piekjes 125 mbit. Meestal 90/100.
In de software geven ze 85mbps aan inderdaad. Dat is on acceptabel voor mij.
Ik zet dan geen IDS en IPS aan.
Ik heb de USG om meerdere redenen gekocht. maar wil ook alles in eigen beheer. ook DNS servers etc.

[ Voor 11% gewijzigd door ApC_IcE op 21-02-2020 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richo999
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-09 11:55

Je kan de "WAN2" op de usg instellen als kan poort, kan via de controller>devices>usg ingesteld worden. Doe dit zelf ook voorlopig.

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Richo999 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 09:03:
[...]

Je kan de "WAN2" op de usg instellen als kan poort, kan via de controller>devices>usg ingesteld worden. Doe dit zelf ook voorlopig.
Vreemd, ik kan bij configure interfaces alleen LWAN2/LAN2 op disabled zetten. Ik zie geen andere optie.

Ow ik zie het al. Moet een nieuw netwerk aanmaken. Doe ik vanavond even.

[ Voor 9% gewijzigd door ApC_IcE op 21-02-2020 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
ed1703 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 16:43:

[...]

Ik zou nav het nieuws van gisteren even wachten.
Denk dat ik dat ook maar ga doen. Al zal T-Mobile wellicht niet direct (volledig) gaan werken, maar dat zou ik tijdelijk natuurlijk op de USG manier op kunnen lossen, door met een switch het internet & IPTV op te splitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 09:14
Phoolie schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 09:21:
[...]

Denk dat ik dat ook maar ga doen. Al zal T-Mobile wellicht niet direct (volledig) gaan werken, maar dat zou ik tijdelijk natuurlijk op de USG manier op kunnen lossen, door met een switch het internet & IPTV op te splitsen.
Werkt dat laatste nog ? ik weet niet beter dan dat dat niet meer zou werken bij o.a. XS4ALL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
ApC_IcE schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:00:
[...]

[...]

Nou echt. Daar had ik even niet op gerekend haha. Maar de USB-UTP adapter doet het prima.
Echter dus niet op de com poort van de USG moet dat een crosscable zijn?
COM poort klinkt als een seriele rs-232 port. Denk niet dat een UTP kabel daar gaat werken, daar heb je een seriele kabel met rj45 connector voor nodig. Als je laptop geen seriele poort heeft, dan heb je aan de laptop kant ook nog een usb-> rs232 adapter nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ed1703 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 07:55:

Niet iedereen is een tweaker en hebben interesse om hun horizon te verbreden. Daarvan heb ik ook genoeg collega's rondlopen. Geef ze echter een Cisco-apparaat en ze doen er alles mee. Ieder z'n vak.
Dat is precies mijn punt waarom ik unifi en edge afraadt aan consumenten en niet netwerk tweakers. Als het voor netwerk specialisten al lastig/ tijdkost om zich de CLI eigen te maken. Moet je er eigenlijk als tweaker niet aan beginnen als niet je hobby of werk gebied is. Er zijn dan veel gebruiksvriendelijker Oplossingen zoals de AMPLIFI.

Dat soort systemen presteren echt prima zijn rete stabiel en in vergelijking het gewonen Mediamarkt WiFi spul is het kwa snelheid echt een dikke bmw of Audi waar iedereen mee overweg kan.

Zie het beetje zoals autorijden iedereen zonder race training kan met een Audi of bmw op circuit hardrijden. Zet ze daarna in een race auto en bijna iedereen doet dan langer over een rondje omdat ze de kennis en race ervaring missen om het maximale uit zoon auto te halen.

[ Voor 33% gewijzigd door xbeam op 21-02-2020 11:10 ]

Pagina: 1 ... 90 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen, voor aankoopadvies dient een nieuw topic aangemaakt te worden. Daarnaast is er voor IPTV een los topic: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie.

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.