Mja heel eerlijk daar kijk ik niet na, heb t ook deels voor de hobby en onze pv installatie maakt dat ik er niet echt op hoef te letten.wimmel_1 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 19:59:
[...]
Wat denk je van de 33W welke 't ding standaard al aan verbruik heeft (dan zit er géén HDD/SSD in)...
JUIST omdat je een eigen PV-Installatie hebt zou je er 'extra' alert op moeten zijnLightStar schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 20:46:
[...]
Mja heel eerlijk daar kijk ik niet na, heb t ook deels voor de hobby en onze pv installatie maakt dat ik er niet echt op hoef te letten.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
EdgeMax dan maar? Een Light, 4, 6 of misschien zelfs een 12?RobertMe schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 19:21:
Maar als de USG nu kapot zou gaan weet ik niet of ik die zou vervangen met een UDM (Pro), en de kans op een nieuwe USG kopen acht ik ook klein.
Ik ben m'n netwerk nog beter aan t inrichten (nog steeds, niet altijd tijd)
Ik heb ook geen smart-switches. Ik heb wel een switch op LAN2 gezet om e.e.a. uit elkaar te halen, maar op die switch heb ik weer te weinig poorten (5 poorts poe). Dus die zit ook maar weer even op LAN1.
Ik heb maar 25cm voor een switch, daar heb ik nu een 16 poorts van HP geplaatst. Geen ruimte voor 19" helaas.
Op dit moment dus het meeste op 1 subnet, behalve Wifi, gast wifi en VPN.
[ Voor 6% gewijzigd door rinkel op 31-01-2020 22:25 ]
Als iemand die UDM Pro in huis heeft, dan verwacht ik wel verbruikscijfers van diegene. Ik wil weten wat dat ding verbruikt. Ik gok rond de 15W.
[ Voor 8% gewijzigd door GioStyle op 31-01-2020 23:14 ]
Ik heb de UDM Pro al een aantal maanden, het ding zit op gemiddeld 14W-16W constant met normaal gebruik, soms (flinke load en/of gebruik met Protect en andere apps erbij) uitschieters naar 50W.GioStyle schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 23:04:
Als iemand die UDM Pro in huis heeft, dan verwacht ik wel verbruikscijfers van diegene. Ik wil weten wat dat ding verbruikt. Ik gok rond de 15W.
[ Voor 13% gewijzigd door tcviper op 01-02-2020 08:37 ]
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
Ja heel erg goed (kan er eindelijk iets over zeggen nu he
Het is een mooi apparaat en een goede opvolger van de USG Pro. Ubiquiti mag wel nog wat dingen uitbreiden vind ik, maar zoals de updates nu komen, komt dat wel goed denk ik
Afgelopen weken veel reviews gelezen en bekeken en gisteravond na het spelen met de demo omgeving van een Unifi netwerk besloten om de Dream Machine te kopen. Is het apparaat in mijn buurt nergens op voorraad
.
Als je hem gisteravond online had gekocht had je hem vandaag gehadToBe schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 09:40:
Afgelopen weken veel reviews gelezen en bekeken en gisteravond na het spelen met de demo omgeving van een Unifi netwerk besloten om de Dream Machine te kopen. Is het apparaat in mijn buurt nergens op voorraad.
Cloud ☁️
Ik heb een kennis bij een vereniging met een ER-12 een DAHUA NVR + enkele camera's.
Nu wil hij deze aansluiten, maar zonder dat deze met 'China' contact maakt en zomaar benaderd kan worden, maar wel zodat hij nog steeds op zijn mobiel live de streams kan volgen in de DAHUA app.
Nu is mijn vraag wat is hier de beste oplossingsroute? Kan ik hiervoor een VPN o.i.d. aanmaken (hij kan ook gratis van azure diensten gebruik maken, daar draait nu de controller ook op een VM)?
Nu wil hij deze aansluiten, maar zonder dat deze met 'China' contact maakt en zomaar benaderd kan worden, maar wel zodat hij nog steeds op zijn mobiel live de streams kan volgen in de DAHUA app.
Nu is mijn vraag wat is hier de beste oplossingsroute? Kan ik hiervoor een VPN o.i.d. aanmaken (hij kan ook gratis van azure diensten gebruik maken, daar draait nu de controller ook op een VM)?
en aans löpt wa vast
@tcviper kan je ook wat vertellen over UniFi OS? Ik zie mooie plaatjes op de website, maar niks inhoudelijks. Is het de UniFi controller in een nieuw jasje of zijn er echt leuke upgrades te zien?
Tot zover is het de Unifi controller in een nieuw jasje met de 'nieuwe interface'. Verder nog niks bijzonders.RnB schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 16:11:
@tcviper kan je ook wat vertellen over UniFi OS? Ik zie mooie plaatjes op de website, maar niks inhoudelijks. Is het de UniFi controller in een nieuw jasje of zijn er echt leuke upgrades te zien?
De web filter (DNS) die ze hebben toegevoegd is wel handig (soort van opendns voor kids, xxx en beveiliging). Van wat ik heb begrepen komt daar nog block lists (ad blocking) bij dit jaar.
Weet je "toevallig" of deze te adopteren is in een andere controller dan die ingebouwd is in de UDM Pro?tcviper schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 09:37:
[...]
Ja heel erg goed (kan er eindelijk iets over zeggen nu he). Werkt heel snel, heb 500Mbit verbinding erop met IDS/IPS vol open en werkend. Throughput blijft gewoon vol en zie nauwelijks verschil in latency of andere zaken.
Het is een mooi apparaat en een goede opvolger van de USG Pro. Ubiquiti mag wel nog wat dingen uitbreiden vind ik, maar zoals de updates nu komen, komt dat wel goed denk ik
Of gebruik jij de ingebouwde CloudKey?
http://www.deyterra.com
UniFi OS / Ubi OS is het nieuwe besturingssysteem waarop de UDM en UDM-Pro draaien.RnB schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 16:11:
Ze hadden blijkbaar te veel last van bugs na patches door te slechte code waar ze telkens veel te veel tijd mee verloren. Dus zijn ze praktisch opnieuw begonnen..
Het vorige systeem was gebouwd op EdgeOS (hun andere series van netwerk apparatuur).
Nu zou het een variant van vyatta OS zijn, heb ik ergens gelezen.
Voorlopig willen ze vooral de huidige features van het vorige systeem volledig implementeren.
Hier en daar zal er wel een nieuwe feature bijkomen, maar verwacht nog niet te veel in het begin.
Hopelijk gaat het wel sneller gaan in de toekomst tov voorheen. Er zijn tal van requests die gewild zijn door veel mensen, die al jaren op "to be implemented" staan..
Het eerste grote verschil is de nieuwe cloud management site (in beta) waar je makkelijker verschillende controllers kan beheren:
- Centralized user/access management
- Single sign-on to all controllers
- Single Remote connection and new Cloud portal
- Easy installation and management of different Apps (Controllers)[/i][/li]
De camera's, led panelen, toegangscontrole, VoIP telefonie etc..
[ Voor 60% gewijzigd door SmokingCrop op 01-02-2020 22:24 ]
Vooral de nieuwe manier maakt het voor bedrijven veel makkelijker om over te stappen van het ene Unifi support-bedrijf naar het andere. Accountje ontkoppelen, overhangen naar een ander account en je bent klaar. Met een gecentraliseerde controller werkt dat niet zo lekker, want dat zit je vast aan een site export.SmokingCrop schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 22:11:
[...]
Het eerste grote verschil is de nieuwe cloud management site (in beta) waar je makkelijker verschillende controllers kan beheren:Dat laatste puntje is misschien nog een leuke als je verschillende producten van Ubiquiti wil gebruiken.
- Centralized user/access management
- Single sign-on to all controllers
- Single Remote connection and new Cloud portal
- Easy installation and management of different Apps (Controllers)[/i][/li]
De camera's, led panelen, toegangscontrole, VoIP telefonie etc..
- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Laatst online: 22:32
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Amplifi High Density WiFi Router
- Netwerk switches
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Modems en routers
- Accesspoints
EdgeOS is juist gebaseerd op Vyatta OS. Volgens mij is Ubi OS "gewoon" gebaseerd op Debian of zo, in ieder geval een stuk dichter "bij het vuur".SmokingCrop schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 22:11:
[...]
UniFi OS / Ubi OS is het nieuwe besturingssysteem waarop de UDM en UDM-Pro draaien.
Ze hadden blijkbaar te veel last van bugs na patches door te slechte code waar ze telkens veel te veel tijd mee verloren. Dus zijn ze praktisch opnieuw begonnen..
Het vorige systeem was gebouwd op EdgeOS (hun andere series van netwerk apparatuur).
Nu zou het een variant van vyatta OS zijn, heb ik ergens gelezen.
Probleem waar ze met USG lijn tegenaan liepen was dat de SDK van de SoC(s) die ze gebruiken flink achter liep en die ze niet toe stond om te upgraden naar veel recentere Linux versies of iets dergelijks. In ieder geval gaf die SDK redelijk wat problemen om bv de overstap naar "EdgeOS twee" te maken.
Waarvan EdgeOS 2.0 alweer deels uit 1.10.x bestaat omdat zaken niet stabiel te krijgen zijn.RobertMe schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 22:32:
[...]
EdgeOS is juist gebaseerd op Vyatta OS. Volgens mij is Ubi OS "gewoon" gebaseerd op Debian of zo, in ieder geval een stuk dichter "bij het vuur".
Probleem waar ze met USG lijn tegenaan liepen was dat de SDK van de SoC(s) die ze gebruiken flink achter liep en die ze niet toe stond om te upgraden naar veel recentere Linux versies of iets dergelijks. In ieder geval gaf die SDK redelijk wat problemen om bv de overstap naar "EdgeOS twee" te maken.
Ik denk dat hier een grote uitdaging ligt. Want eventueel Ubi OS op andere producten laten landen mist het nog teveel features voor. Overigens is EdgeOS/VyOS ook gewoon een gedeeltelijke fork van Debian, maar dat terzijde. In Juni stopt in ieder geval de LTS-ondersteuning van Debian Jessie waarvan delen in EdgeOS en de USG software draaien.
[ Voor 11% gewijzigd door ed1703 op 01-02-2020 22:49 ]
Wat ik vanmorgen zo snel zag in de reactie op het YouTube kanaal van Willie howe is dit niet mogelijk helaas.rally schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:19:
[...]
Weet je "toevallig" of deze te adopteren is in een andere controller dan die ingebouwd is in de UDM Pro?
Cloud ☁️
Met de UDM(Pro) dien je de interne te gebruiken voor nu. Dus ik gebruik gewoon de ingebouwde controller. Of Ubiquiti later daar iets anders mee gaat doen is nu nog niks over bekend.rally schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:19:
[...]
Weet je "toevallig" of deze te adopteren is in een andere controller dan die ingebouwd is in de UDM Pro?
Maakt mij in principe ook niet zoveel uit, kan ze toch beheren want voeg mijn UI account toe aan de UDM(Pro) sites.
Uiteindelijk zal iedereen wel doorkrijgen dat dit wel beter te managen is. Nu is het zo dat als je internetverbinding down gaat er ook statistieken verloren gaan. Dat is met dit ook verleden tijd, want die controller draait lokaal gewoon door, alleen de verbinding met de cloud is er even niet. Ik zie eigenlijk van dit ondertussen alleen nog maar voordelen.tcviper schreef op zondag 2 februari 2020 @ 11:50:
[...]
Met de UDM(Pro) dien je de interne te gebruiken voor nu. Dus ik gebruik gewoon de ingebouwde controller. Of Ubiquiti later daar iets anders mee gaat doen is nu nog niks over bekend.
Maakt mij in principe ook niet zoveel uit, kan ze toch beheren want voeg mijn UI account toe aan de UDM(Pro) sites.
Nou, maar dan heb ik het "probleem" dat ik minder eenvoudig een VPN verbinding kan opzetten dan met mijn cloudcontroller. Dat gaat *net* wat eenvoudiger.ed1703 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 12:21:
[...]
Uiteindelijk zal iedereen wel doorkrijgen dat dit wel beter te managen is. Nu is het zo dat als je internetverbinding down gaat er ook statistieken verloren gaan. Dat is met dit ook verleden tijd, want die controller draait lokaal gewoon door, alleen de verbinding met de cloud is er even niet. Ik zie eigenlijk van dit ondertussen alleen nog maar voordelen.
Maar daar ga ik wel een mouw aan passen. In principe komt die UDM Pro er echt wel
http://www.deyterra.com
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Statistieken worden op de apparaten een tijd bijgehouden. Als je verbinding er een uur uit ligt verlies je waarschijnlijk dus niks. Ligt je verbinding er een week uit ben je waarschijnlijk wel wat historie kwijt. Maar hoe vaak ligt je verbinding er nu dagen uit? En volgens mij is het ook nog eens zo dat er een bepaalde "ruimte" is om de statistieken bij te houden. Er vanuit gaande dat als je geen internet hebt je ook minder verbruikt lopen de statistieken dan ook niet zo snel vol.ed1703 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 12:21:
[...]
Uiteindelijk zal iedereen wel doorkrijgen dat dit wel beter te managen is. Nu is het zo dat als je internetverbinding down gaat er ook statistieken verloren gaan. Dat is met dit ook verleden tijd, want die controller draait lokaal gewoon door, alleen de verbinding met de cloud is er even niet. Ik zie eigenlijk van dit ondertussen alleen nog maar voordelen.
Maar dat is dan ook maar een deel van het verhaal.. Zoals al eerder ook door UI aangegeven en waar ik eerder al op doelde: een overstap naar een ander Unifi-support-bedrijfje kun je nu binnen 5 minuten regelen. Dat gaat met een centraal hosted controller niet, want dan zit je aan site-exports vast.RobertMe schreef op zondag 2 februari 2020 @ 12:49:
[...]
Statistieken worden op de apparaten een tijd bijgehouden. Als je verbinding er een uur uit ligt verlies je waarschijnlijk dus niks. Ligt je verbinding er een week uit ben je waarschijnlijk wel wat historie kwijt. Maar hoe vaak ligt je verbinding er nu dagen uit? En volgens mij is het ook nog eens zo dat er een bepaalde "ruimte" is om de statistieken bij te houden. Er vanuit gaande dat als je geen internet hebt je ook minder verbruikt lopen de statistieken dan ook niet zo snel vol.
Overigens vraag ik mij af in welke tijdspan een switch gaat bijhouden en vervolgens de statistieken gaat bijwerken op de controller. Als ik de verbinding vanaf mijn USG met de controller een kwartiertje kwijt ben, kan ik deze statistieken verder ook niet meer terugvinden. Je hebt gewoon een "gat" ... #firstworldproblems
Er zijn inderdaad voor en nadelen aan het systeem.ed1703 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 12:55:
[...]
Maar dat is dan ook maar een deel van het verhaal.. Zoals al eerder ook door UI aangegeven en waar ik eerder al op doelde: een overstap naar een ander Unifi-support-bedrijfje kun je nu binnen 5 minuten regelen. Dat gaat met een centraal hosted controller niet, want dan zit je aan site-exports vast.
Overigens vraag ik mij af in welke tijdspan een switch gaat bijhouden en vervolgens de statistieken gaat bijwerken op de controller. Als ik de verbinding vanaf mijn USG met de controller een kwartiertje kwijt ben, kan ik deze statistieken verder ook niet meer terugvinden. Je hebt gewoon een "gat" ... #firstworldproblems
De Guest Portal zal ook wel vlotter werken als het lokaal staat tov. een externe server.
Vraag me wel nog af hoe het zal zitten met upgrades en de auto-backups van de controllers.
-> Als upgrades 1 per 1 moet gebeuren, dan is elke nieuwe controller extra werk. Nu zijn dat er 50, volgend jaar misschien 100. Vreet onnodig veel tijd weg tov. een centrale virtuele machine op een server.
-> hoe kan je een automatic backup nemen naar een externe locatie?
En een email alert als een site down gaat, zit er ook niet meer in. Daarvoor moet je dan zelf een externe uptime monitor voor gaan gebruiken. (Heb dit wel al aangekaart, maar wie weet wat ze daar mee gaan doen..)
Bovenstaande vind ik enkele malen belangrijker dan eens een uurtje geen statistieken zien.
(Ik sta natuurlijk aan de andere kant van het verhaal)
[ Voor 4% gewijzigd door SmokingCrop op 02-02-2020 13:15 ]
Valide punt.. Dit moet geregeld kunnen worden via de cloud met alle controllers die een account kan beheren.SmokingCrop schreef op zondag 2 februari 2020 @ 13:11:
[...]
-> Als upgrades 1 per 1 moet gebeuren, dan is elke nieuwe controller extra werk. Nu zijn dat er 50, volgend jaar misschien 100. Vreet onnodig veel tijd weg tov. een centrale virtuele machine op een server.
Met een VPN en een scp-script? Die VPN heeft men vaak in een aantal gevallen toch al.-> hoe kan je een automatic backup nemen naar een externe locatie?
Zo doe ik het al jaren. Ik zet het neer op een VPS van Transip die vervolgens in z'n geheel meegaat in een backup.
En ook hier valide punt.En een email alert als een site down gaat, zit er ook niet meer in. Daarvoor moet je dan zelf een externe uptime monitor voor gaan gebruiken. (Heb dit wel al aangekaart, maar wie weet wat ze daar mee gaan doen..)
Men heeft nog wel wat wegen te bewandelen...
Een optie is om automatische upgrades in te schakelen. Je kan dan kiezen om het per bepaalde periode en tijdstip te doen. Het is dan alleen niet te hopen dat UI een firmware public released welke toch nog een ernstige fout blijkt te bevatten.ed1703 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 13:56:
[...]
Valide punt.. Dit moet geregeld kunnen worden via de cloud met alle controllers die een account kan beheren.
Kan je dit dan op de UDM(-Pro) installeren?ed1703 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 13:56:
Met een VPN en een scp-script? Die VPN heeft men vaak in een aantal gevallen toch al.
Zo doe ik het al jaren. Ik zet het neer op een VPS van Transip die vervolgens in z'n geheel meegaat in een backup.
Anders heb je nog een extra client nodig ter plaatse die anders niet nodig was.
Nu is het erg eenvoudig met een dagelijkse copy van de autobackup location op de VM naar een Synology geregeld, die dan weer een backup naar een externe locatie doet. (En de VM op zich wordt ook nog eens automatisch gebackupped)
[ Voor 4% gewijzigd door SmokingCrop op 02-02-2020 14:32 ]
Als de UDM ondersteuning heeft voor authorized_keys binnen SSH heb je alleen een VPN nodig naar een site en kan je de backups er direct vanaf halen. Dat script draait op je VPS, niet andersom. Ik weet echter niet of UI die keys meeneemt in een upgrade. Bij de CK is dit wel zo.SmokingCrop schreef op zondag 2 februari 2020 @ 14:30:
[...]
Kan je dit dan op de UDM(-Pro) installeren?
Anders heb je nog een extra client nodig ter plaatse die anders niet nodig was.
Nu is het erg eenvoudig met een dagelijkse copy van de autobackup location op de controller naar een Synology geregeld, die dan weer een backup naar een externe locatie doet.
Ben je op hotel in Luxemburg, zie je enkele Ubiquiti AP's hangen.
Nergens slecht internet in het hotel
En ze hebben het standaard wachtwoord van de controller aangepast.
En ze hebben het standaard wachtwoord van de controller aangepast.
-| Hit it i would ! |-
- nero355
- Registratie: Februari 2002
- Laatst online: 28-02 22:21
ph34r my [WCG] Cows :P
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
:strip_exif()/u/49248/DPCkoeienUD.gif?f=community)
Ik zie ook steeds meer restuarantjes en zo waar UAP's aan het plafond hangenFalcon10 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 15:39:
Ben je op hotel in Luxemburg, zie je enkele Ubiquiti AP's hangen.
Bij één ervan zelfs een 2.4 GHz en 2.4 GHz + 5 GHz UAP naast elkaar!

Eigenlijk wel slecht dat jij zomaar daar bij kon komen!En ze hebben het standaard wachtwoord van de controller aangepast.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Je ziet de Unifi APs inderdaad op steeds meer plekken, doen ze goed 
Kan zijn dat één van de twee speciaal voor betalingstransacties is, dit moet volledig (fysiek) gescheiden blijven.nero355 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 15:42:
Bij één ervan zelfs een 2.4 GHz en 2.4 GHz + 5 GHz UAP naast elkaar!
[ Voor 70% gewijzigd door alexwel op 02-02-2020 15:47 ]
- nero355
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Ik kom daar al jarenlang en de AC variant hing er eerst helemaal niet dus ik hoop dan maar dat de AC variant er nu inderdaad om die reden hangt!alexwel schreef op zondag 2 februari 2020 @ 15:44:
Kan zijn dat één van de twee speciaal voor betalingstransacties is, dit moet volledig (fysiek) gescheiden blijven.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Dat zou goed kunnen, weet je toevallig of ze daar ook mobiele betaalautomaten gebruiken? Die kunnen via WiFi werken.nero355 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 15:51:
[...]
Ik kom daar al jarenlang en de AC variant hing er eerst helemaal niet dus ik hoop dan maar dat de AC variant er nu inderdaad om die reden hangt!
- nero355
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Zo worden wel de orders opgenomen dus het zou kunnen...alexwel schreef op zondag 2 februari 2020 @ 15:53:
Dat zou goed kunnen, weet je toevallig of ze daar ook mobiele betaalautomaten gebruiken? Die kunnen via WiFi werken.
Volgens mij reken ik 9 van de 10 keer gewoon aan de kassa af.
Is dat trouwens een aparte eis vanuit de markt of zo
Zie geen reden om niet gewoon een aparte VLAN daarvoor te gebruiken als ik heel eerlijk ben
Is zelfs zo opgezet bij iemand die ik persoonlijk ken toen zijn leverancier de boel kwam aansluiten!
Het kan soms weleens een eis is dat het fysiek gescheiden blijft en dus niet met een aparte VLAN gescheiden. Ik weet niet het fijne ervan, maar ik ben het wel meerdere keren tegen gekomen in een groep waar de leden foto's van dergelijke setups (twee APs naast elkaar) gepost werden. Hierbij werd dan ook uitgelegd dat er dan één speciaal voor betalingstransacties is.nero355 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 15:59:
[...]
Zo worden wel de orders opgenomen dus het zou kunnen...
Volgens mij reken ik 9 van de 10 keer gewoon aan de kassa af.
Is dat trouwens een aparte eis vanuit de markt of zo
Zie geen reden om niet gewoon een aparte VLAN daarvoor te gebruiken als ik heel eerlijk ben
Is zelfs zo opgezet bij iemand die ik persoonlijk ken toen zijn leverancier de boel kwam aansluiten!
Peanuts voor iets dat 1Gbit kan verwerken met IDS/IPS aan (ik heb 1Gbit glasvezel via Tweak). Kijk eens wat de grote merken kosten als je alleen deze eis hebt. Dan zit je al snel over 2500euro.HKLM_ schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 18:13:
416 euro is toch nog wel aan de prijs
Ik ga/moet het netwerk een upgrade geven en hierbij toch enige interesse in de Ubiquiti producten. Aangezien hier een hoop kennis en gebruikservaring in het topic aanwezig is, wil ik vragen of hier iemand een goed advies heeft. Om dit topic niet te vervuilen is er een losstaand topic: Netwerk upgrade
Als je de eerste keer registreerd gaat het via een ip uit china dat is alleen bij registratie er wordt geen beeld verzonden, daarna werkt het via P2P en wordt er niks naar china verstuurd (volgens wireshark)filthy rich schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 15:35:
Ik heb een kennis bij een vereniging met een ER-12 een DAHUA NVR + enkele camera's.
Met de alliexpress versies zie ik wel data en zelfs snapshots verstuurd worden.
Je kan alles dicht zetten en dan via zijn mobiel een vpn verbinding naar de locatie opzetten en daarna de app opstarten, en anders overstappen naar bijvoorbeeld een Axis die werkt met VPN ipv P2P
Je kan ook nog met portforwarding werken dan hoef je niks te registeren maar blijft wel een dingetje vind ik zelf met IP cams qua veiligheid, P2P heeft ook niet mijn voorkeur.
[ Voor 7% gewijzigd door Slux op 02-02-2020 19:52 ]
Ik werk(te) veel met betaal apparatuur en kan je melden dat dit niet het geval is (in ieder geval met CCV apparatuur). Wel is het netter om te scheiden, maar een vlan is voldoende.alexwel schreef op zondag 2 februari 2020 @ 16:07:
[...]
Het kan soms weleens een eis is dat het fysiek gescheiden blijft en dus niet met een aparte VLAN gescheiden. Ik weet niet het fijne ervan, maar ik ben het wel meerdere keren tegen gekomen in een groep waar de leden foto's van dergelijke setups (twee APs naast elkaar) gepost werden. Hierbij werd dan ook uitgelegd dat er dan één speciaal voor betalingstransacties is.
Wat wel vaak het geval is, zeker met wat oudere apparatuur (pin terminals, ticket scanners en handhelds) is dat deze heel slecht roamen of hierbij hun verbinding verliezen en foutmeldingen laten zien. Wij hebben er daarom vaak voor gekozen om een 2.4 only netwerk op 1 ap uit te zenden en verder niets zodat er niet geroamd hoeft te worden. Voor een gasten netwerk is dit vaak niet voldoende/wenselijk, dan is fysiek scheiden wel zo makkelijk en goedkoop als t ook verschillende kanalen moeten zijn.
Als ik mijn router niet direct achter m'n modem wil hangen, maar fysiek gescheiden, met 2 switches ertussen. Is dat VLAN-only de juiste route?
dus op beide switch 1 port toewijzen aan het 'tussen-modem-en-router' VLAN en klaar?
dus op beide switch 1 port toewijzen aan het 'tussen-modem-en-router' VLAN en klaar?
- nero355
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Yup!KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 2 februari 2020 @ 21:47:
Als ik mijn router niet direct achter m'n modem wil hangen, maar fysiek gescheiden, met 2 switches ertussen. Is dat VLAN-only de juiste route?
Dubbel.
[ Voor 97% gewijzigd door xbeam op 03-02-2020 17:34 ]
Lesdictische is mijn hash#
Zeker, ik zie dat heel vaak, het is dan vaak de kassa/Pos boer (noem geen namen ) die networking er even bij denkt te doen. Terwijl ze geen idee hebben wat ze doen. Wanneer je de controller of camera’s, kassa kan zien weet je bijna zeker dat er PoS boer/prutser rond loopt.nero355 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 15:42:
[...]
Eigenlijk wel slecht dat jij zomaar daar bij kon komen!
Dit klopt maar dit is heel makkelijke op te lossen.gastje01 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 20:33:
[...]
Ik werk(te) veel met betaal apparatuur en kan je melden dat dit niet het geval is (in ieder geval met CCV apparatuur). Wel is het netter om te scheiden, maar een vlan is voldoende.
Wat wel vaak het geval is, zeker met wat oudere apparatuur (pin terminals, ticket scanners en handhelds) is dat deze heel slecht roamen of hierbij hun verbinding verliezen en foutmeldingen laten zien. Wij hebben er daarom vaak voor gekozen om een 2.4 only netwerk op 1 ap uit te zenden en verder niets zodat er niet geroamd hoeft te worden. Voor een gasten netwerk is dit vaak niet voldoende/wenselijk, dan is fysiek scheiden wel zo makkelijk en goedkoop als t ook verschillende kanalen moeten zijn.
Veel oude terminals gebruiken kanalen van 5mhz in plaats van10 of gebruiken afwijkende beacon instellingen wat roaming lastiger maakt maar simpel is op te lossen met juiste BSSID instellingen.
Vaak zie dat kassa leverancier een terminal vast lokken/zetten op een accespoint (Mac) en daardoor niet met een/je eigen accespoint/netwerk kan roamen. dit is een pure lock-in zodat extra accespoint moet aanschaffen of dat je afhankelijk blijft van hun als leverancier. Dit is met een simple hardware reset op te lossen.
Gewoon kaartje achtergelaten en vertellen dat het je werk Is om de rommel en niet werkende netwerken van bekende Kassaboeren op te ruimen ;-) en aangeven dat iedere gast de camera’s en andere pc’s kan zien. 2 weken en je wordt gebeld om te leggen wat je nu precies bedoelde.
Mijn vraag:
Is hier Iemand die ervaring met Telenet. Ik als niet Belg weet niet wat de huidige situatie wat betreft bridge mode. Wat op forum lees is dat het komt, er is en niet kan. Zeer verwarrend dus.
Maar wat is de beste oplossing om een USG te gebruiken op een Telenet coax aansluiting.
[ Voor 80% gewijzigd door xbeam op 03-02-2020 20:06 ]
De beste oplossing bij Telenet is om een Modem-only te vragen en niet zo'n All in one toestel.xbeam schreef op maandag 3 februari 2020 @ 17:26:
[...]Mijn vraag:
Is hier Iemand die ervaring met Telenet. Ik als niet Belg weet niet wat de huidige situatie wat betreft bridge mode. Wat op forum lees is dat het komt, er is en niet kan. Zeer verwarrend dus.
Maar wat is de beste oplossing om een USG te gebruiken op een Telenet coax aansluiting.
Dan heb je de vrijheid om je eigen router te kiezen.
Dat had ik ook gevonden maar heb niet helemaal duidelijk of bij modem only de USG dan het externen ip adress op de wan? Of zit je dan in een dmz?sn0w13 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 19:45:
[...]
De beste oplossing bij Telenet is om een Modem-only te vragen en niet zo'n All in one toestel.
Dan heb je de vrijheid om je eigen router te kiezen.
Sommige zeggen dat modem only effectief het zelfde is als bridge modus en andere ontkennen dat.
In mijn optiek moet bij modem only de gateway (USG) inbellen of dhcp krijgen vanuit Telenet.
Klopt dat ?
[ Voor 28% gewijzigd door xbeam op 03-02-2020 20:09 ]
De USG krijgt het extern IP via een modem-only.xbeam schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:00:
[...]
Bij een modem only krijgt de USG dan het externen ip adress op de wan? Of zit je dan in een dmz?
Indien je een all-in-one hebt kan je de USG in een DMZ zetten via de Telenet site.
Mijn situatie:
Modem only ->simpele gigaswitch->2 digicorders omdat deze een extern adres moeten krijgen.
->Asus router krijgt het extern IP-adres (Wordt nog vervangen naar een dreammachine)
Daarna gaat alles van de router naar de switches en acces points van Ubiquiti
Dat moet ik toch even nuanceren. Dit ligt aan de software en niet zozeer aan de hardware (generieke Android devices). We gebruiken waar we dat kunnen eigen accespoints (Aruba) en op een enkele plek Unifi, beiden komen niet van de POS boer maar van ons zelf of een 3e partij.xbeam schreef op maandag 3 februari 2020 @ 17:26:
Dit klopt maar dit is heel makkelijke op te lossen.
Veel oude terminals gebruiken kanalen van 5mhz in plaats van10 of gebruiken afwijkende beacon instellingen wat roaming lastiger maakt maar simpel is op te lossen met juiste BSSID instellingen.
Vaak zie dat kassa leverancier een terminal vast lokken/zetten op een accespoint (Mac) en daardoor niet met een/je eigen accespoint/netwerk kan roamen. dit is een pure lock-in zodat extra accespoint moet aanschaffen of dat je afhankelijk blijft van hun als leverancier. Dit is met een simple hardware reset op te lossen.
Gewoon kaartje achtergelaten en vertellen dat het je werk Is om de rommel en niet werkende netwerken van bekende Kassaboeren op te ruimen ;-) en aangeven dat iedere gast de camera’s en andere pc’s kan zien. 2 weken en je wordt gebeld om te leggen wat je nu precies bedoelde.
Mijn vraag:
De handheld zetten namelijk een soort rdp achtige verbinding op die zeer slecht tegen (korte) onderbrekingen kan, andere instellingen gaat hier helaas niet bij helpen en zelfs de modernste hardware maakt amper tot geen verschil. Nieuwe software die we gebruiken is anders opgebouwd en gaat hier anders (veel beter) mee om.
Vendor lock-in is geen sprake van. Wij beheren onze eigen spullen en maken hier zelf een keuze in. De POS leverancier adviseert op basis van hun eigen ervaring maar daar stopt t ook.
Dit doen we precies om open controllers etc te voorkomen.
Die digicorder krijgt een extern ip of 10.0 adresssn0w13 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:15:
[...]
De USG krijgt het extern IP via een modem-only.
Indien je een all-in-one hebt kan je de USG in een DMZ zetten via de Telenet site.
Mijn situatie:
Modem only ->simpele gigaswitch->2 digicorders omdat deze een extern adres moeten krijgen.
->Asus router krijgt het extern IP-adres (Wordt nog vervangen naar een dreammachine)
Daarna gaat alles van de router naar de switches en acces points van Ubiquiti
Situatie nu Is Telenet router/gateway 1 kabel vanuit portje1 naar een Apple AirPort vanaf de AirPort naar switch en daar zit de digicorder op.
Toevallig van het weekend mijn modem only omgeruild voor de nieuwe 1gigabit modem/router (zonder WiFi). Deze router kun je in bridge modus zetten naar de USG. Telenet heeft geen modem onlys meer daarom hebben ze de bridge mode aangezet in december.xbeam schreef op maandag 3 februari 2020 @ 17:26:
[...]
Zeker, ik zie dat heel vaak, het is dan vaak de kassa/Pos boer (noem geen namen ) die networking er even bij denkt te doen. Terwijl ze geen idee hebben wat ze doen. Wanneer je de controller of camera’s, kassa kan zien weet je bijna zeker dat er PoS boer/prutser rond loopt.
[...]
Dit klopt maar dit is heel makkelijke op te lossen.
Mijn vraag:
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Ik heb heb ook niet over een vendor lock.gastje01 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 21:02:
[...]
Dat moet ik toch even nuanceren. Dit ligt aan de software en niet zozeer aan de hardware (generieke Android devices). We gebruiken waar we dat kunnen eigen accespoints (Aruba) en op een enkele plek Unifi, beiden komen niet van de POS boer maar van ons zelf of een 3e partij.
De handheld zetten namelijk een soort rdp achtige verbinding op die zeer slecht tegen (korte) onderbrekingen kan, andere instellingen gaat hier helaas niet bij helpen en zelfs de modernste hardware maakt amper tot geen verschil. Nieuwe software die we gebruiken is anders opgebouwd en gaat hier anders (veel beter) mee om.
Vendor lock-in is geen sprake van. Wij beheren onze eigen spullen en maken hier zelf een keuze in. De POS leverancier adviseert op basis van hun eigen ervaring maar daar stopt t ook.
Dit doen we precies om open controllers etc te voorkomen.
En met Pos boeren bedoel ook niet de fabrikanten. Dat zit vaak wereldwijde grote partijen en daar zit het wel snor. Maar De lokale kassaboeren zijn installateurs/dealers die de grote merken of soms eigen bouwsels verkopen.
Vaak merk je gewoon dat zijn niet vanuit de it zijn ontstaan er te makkelijk over denken. En dan heb je ook de slimpies die Een eigen sitecome/belkin 25 euro router met WiFi (kanaal 3,8 en12) in jou netwerk gaan plaatsen en perse een open Port forward willen naar die router en alle pc die met die kassa’s moet kunnen praten moet de klant dan maar achter die router aansluiten.
Note: dit geld natuurlijk niet voor allemaal.
Android Kassa Hand terminals (bekend probleem ) via RDP of splash zie je heel vaak. Dat Is inderdaad niet de fraaiste oplossing daar zit het probleem meestal in UAPSD tussen BSSID en handset waardoor het te lang duurt om de rdp sessie te herstellen op het moment dat ze hem willen gebruiken. Of dat gebruikte Android toestellen (vaak goedkoper) niet beschikken over juiste roaming protocollen waardoor sessie vaak verloren gaat tijdens het rond lopen. beide zijn hardware en geen software problemen.
Maar inderdaad een native Android app met een directe database koppeling naar de kassa/sever is stabieler. En maakt de kosten voor extra accespoint voor het Pos systeem helemaal Overbodig en niet meer uit te leggen.
Controller toegang afschermen doen niet met extra hardware maar voldoen de firewall/netwerk kennis.
[ Voor 5% gewijzigd door xbeam op 04-02-2020 04:43 ]
Ik heb een vreemd probleem met een tweetal unifi switches.
Simplistische situatieschets:

Met enige regelmaat verliezen alle devices welke via de tweede switch zijn aangesloten (zowel bedraad als wireless) de verbinding naar het internet, de devices op de eerste switch blijven normaal functioneren. Na een herstart van beide switches werkt eea weer naar behoren. De link zit bij beide switches op een poe poort, maar dat mag niet uitmaken toch? STP staat ook nog default (aan).
Ik heb alle vlans en exotische configs al gesloopt, de switches al gereset en opnieuw aan de controller toegevoegd, maar toe nu toe zonder resultaat. Laatste optie is de utp kabel tussen beide switches, echter blijven de devices op de tweede switch na een herstart zeker een kleine week goed werken.
Als het probleem optreed is DNS resolving gewoon mogelijk (interne DNS/Pihole), een simpele ICMP ping richting een host op het internet niet (en ja ik heb gecontroleerd of deze normaal gesproken wel antwoord geeft op een ping).
Wie-o-wie weet raad?
Simplistische situatieschets:

Met enige regelmaat verliezen alle devices welke via de tweede switch zijn aangesloten (zowel bedraad als wireless) de verbinding naar het internet, de devices op de eerste switch blijven normaal functioneren. Na een herstart van beide switches werkt eea weer naar behoren. De link zit bij beide switches op een poe poort, maar dat mag niet uitmaken toch? STP staat ook nog default (aan).
Ik heb alle vlans en exotische configs al gesloopt, de switches al gereset en opnieuw aan de controller toegevoegd, maar toe nu toe zonder resultaat. Laatste optie is de utp kabel tussen beide switches, echter blijven de devices op de tweede switch na een herstart zeker een kleine week goed werken.
Als het probleem optreed is DNS resolving gewoon mogelijk (interne DNS/Pihole), een simpele ICMP ping richting een host op het internet niet (en ja ik heb gecontroleerd of deze normaal gesproken wel antwoord geeft op een ping).
Wie-o-wie weet raad?
Beide zijn US-8-60, de 8 poorts poe switches
Ik heb STP even uitgezet, kijken of het beter gaat. Ik heb er een hard hoofd in.
Ik heb STP even uitgezet, kijken of het beter gaat. Ik heb er een hard hoofd in.
[ Voor 48% gewijzigd door Domino op 04-02-2020 13:13 ]
Crosstalk heeft over een krap uurtje een review van de UDM Pro online.
YouTube: UniFi Dream Machine Pro (UDM-Pro)
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Chris geeft precies aan waar het hier een aantal maanden geleden ook al over ging: Geen lekker gevoel dat je 1 device hebt met alle camera/voip/routing features. En daar zullen meer supportbedrijven zo over denken.. gok ik zo. En dan is er nog dat controller-dingetje, iets wat natuurlijk softwarematig is aan te passen.Ethirty schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 18:09:
En dan nog: Als je een nieuwe NVR brengt, moet je ook de rest van de devices vernieuwen.
Een hardwareupdate van een 8 poorts-switch heb ik immers nog niet gezien, dan is adverteren dat je routing&switching zooi voor "Small-businesses" is extra krom als je 24 en zelfs 48 poorts meent te moeten vernieuwen. Meerdere 48 poorts switches ben je namelijk niet meer small.. Het USG-verhaal ga ik verder maar niet meer herhalen...

[ Voor 3% gewijzigd door ed1703 op 04-02-2020 20:17 ]
Na 5 minuten aanhoren over wat het ding niet kan begon ik al af te haken. Maar toen hij liet zien hoe je 2FA kan omzeilen door de WAN te verbreken was ik er helemaal klaar mee.
Het laat goed zien wat hun denkrichting is en die wijkt steeds meer af van die van mij
Het laat goed zien wat hun denkrichting is en die wijkt steeds meer af van die van mij

#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Hallo allemaal,
Ik heb eerder deze week een Raspberry Pi omgetoverd tot Unifi Controller. Hier heb ik onze 3 AP Pro's in gehangen om het geheel allemaal te managen.
Na dit heb ik in mijn KPN routermodem de Raspberry een vast IP gegeven op basis van MAC adres. De controller had eerst het adres 192.168.2.28, dit heb ik veranderd naar 192.168.2.1. Nadat de lease was verlopen, is dit gewijzigd.
Echter kan ik de controller niet meer bereiken, ook niet op het laatste IP adres. Wanneer ik https://192.168.2.1:8443 probeer, krijg ik de foutmelding "HTTP Status 404 ? Not Found". Ook via SSH is de controller niet meer te bereiken.
Heeft iemand hier ervaring mee, zo ja, hoe is dit op te lossen?
Ik heb eerder deze week een Raspberry Pi omgetoverd tot Unifi Controller. Hier heb ik onze 3 AP Pro's in gehangen om het geheel allemaal te managen.
Na dit heb ik in mijn KPN routermodem de Raspberry een vast IP gegeven op basis van MAC adres. De controller had eerst het adres 192.168.2.28, dit heb ik veranderd naar 192.168.2.1. Nadat de lease was verlopen, is dit gewijzigd.
Echter kan ik de controller niet meer bereiken, ook niet op het laatste IP adres. Wanneer ik https://192.168.2.1:8443 probeer, krijg ik de foutmelding "HTTP Status 404 ? Not Found". Ook via SSH is de controller niet meer te bereiken.
192.168.2.1 is dat niet het ip van je default gatewayMusicMaikel schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:37:
Hallo allemaal,
Cloud ☁️
Gelukkig nietHKLM_ schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:46:
[...]
192.168.2.1 is dat niet het ip van je default gateway
Ik vraag mij af wat de gedachte van UI daarin is.. Een soort van restore *er toch nog makkelijker bij te kunnen* kan het toch haast niet zijn, want die 2FA heb je ook remote nodig en voor 2FA heb je geen internet nodig.Ethirty schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:31:
Na 5 minuten aanhoren over wat het ding niet kan begon ik al af te haken. Maar toen hij liet zien hoe je 2FA kan omzeilen door de WAN te verbreken was ik er helemaal klaar mee.
Foutje?
Corrupte kaart van de RaspberryPi?MusicMaikel schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:37:
Hallo allemaal,
Filmpje ook gezien maar dat dit mogelijk is maakt mij niet zoveel heel veel uit, je moet dan fysiek bij de udm kunnen komen, het geen wat mij wel een beetje tegehoud om hem te kopen is het geluidsniveau en niet echt de mogelijkheid om de fans te kunnen vervangen (niet zoals in de USG Pro waar je fans kon switchen voor Nocuta's), het was/is bij ons de bedoeling om hem op te plaatsen in de meterkast maar na deze review ga ik misschien wachten op de SE editie van de normale UDM.Ethirty schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:31:
Wat bij mijEthirty schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 18:09:

Het wordt tijd de modificaties van de aanpassingen bij te stellen!
Ik denk dat ze het bij SFP+ en WAN-failover wel Pro genoeg vondenSnoeiman schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 08:58:
[...]
Wat bij mijdeed, dit noemen ze een "Pro" product en dan geen optie tot multiple WAN IP adressen (en bijbehorende SNAT/DNAT) in de GUI maar ook niet (meer) in een JSON file... dat is iets wat je toch wel moet kunnen verwachten van een "pro" product...
Chris heeft gelijk over het missen van een RAID-opstelling .. en dan is er nog als je JUIST een klein bedrijf hebt en meent deze unit nodig te hebben, het missen van poe. Tijd voor een Pro SE
Ben je daar heel zeker van? Default staan die Experiaboxen op 192.168.2.1 namelijk. Al lijkt het mij dan ook weer sterk dat je een DHCP reservering kan maken op 192.168.2.1 als dit het ip-adres is van je experiabox.
Maar wat heb je al bekeken? Is dat ip-adres te pingen? Al gekeken of er wellicht wel iets gebeurt als je hem op poort 80 benadert?
Dat zou misschien kunnen, dat heb ik nog niet gekeken. Maar lijkt me dat dat voorbarig is als de webpagina nog wel een foutmelding geeft.
Ben ik heel zeker van. Zodra ik naar 192.168.2.254 krijg ik een login scherm van de Experia Box voor me. Als ik inlog, krijg ik de webinterface van het apparaat.Phoolie schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 09:27:
[...]
Ben je daar heel zeker van? Default staan die Experiaboxen op 192.168.2.1 namelijk. Al lijkt het mij dan ook weer sterk dat je een DHCP reservering kan maken op 192.168.2.1 als dit het ip-adres is van je experiabox.
Maar wat heb je al bekeken? Is dat ip-adres te pingen? Al gekeken of er wellicht wel iets gebeurt als je hem op poort 80 benadert?
Ik heb het volgende bekeken:
- Gewoon naar het IP adres surfen, zonder https:// en poortnummer. Hier krijg ik een melding bij dat het allemaal correct werkt, precieze melding moet ik even nakijken.
- Is gewoon te pingen.
Via poort 80 heb ik nog niet geprobeerd, waarom zou dit een oplossing kunnen zijn?
Overigens zou ik hem via unifi.ui.com ook moeten kunnen benaderen, maar ook daar geeft hij de status "Offline" aan.
Zou heel goed browser-cache kunnen zijn.MusicMaikel schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 09:44:
Dat zou misschien kunnen, dat heb ik nog niet gekeken. Maar lijkt me dat dat voorbarig is als de webpagina nog wel een foutmelding geeft.
Welk poortnummer heb je gebruikt? Je kon toch ook niet meer via SSH op de Pi?MusicMaikel schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 09:44:
Gewoon naar het IP adres surfen, zonder https:// en poortnummer. Hier krijg ik een melding bij dat het allemaal correct werkt, precieze melding moet ik even nakijken.
Dat is eigenlijk hetzelfde als wanneer je geen poortnummer op geeftMusicMaikel schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 09:44:
[...]
Via poort 80 heb ik nog niet geprobeerd, waarom zou dit een oplossing kunnen zijn?
Aha! Dat zou eventueel nog kunnen. Ga ik vanavond even proberen om de cache te legen.g1n0 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 09:59:
[...]
Zou heel goed browser-cache kunnen zijn.
[...]
Welk poortnummer heb je gebruikt? Je kon toch ook niet meer via SSH op de Pi?
Poortnummer 8443 om op de controller te komen, SSH is inderdaad niet mogelijk.
Ohja, http, whoopsPhoolie schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 09:59:
[...]
Dat is eigenlijk hetzelfde als wanneer je geen poortnummer op geeftLost niks op, maar om te controleren of er uberhaupt wel iets van een webservice draait op dat ip-adres.

Zag zonet in men Protect dat er een nieuwe firmwareupdate is.
Dit is deel uit de changelog :
Iemand idee op wat Unifi OS allemaal draait ? Want afhankelijjk hoe of wat, mag ik dus al niet updaten of men ganse Unifi installatie werkt niet meer.
De UFP Viewport wordt er nu ook wel in ondersteund, en er wordt melding gemaakt van een G4 bullet camera.
Zit zelf op 1.12.5. En dan de eerste lijn : 1.13.x versions are not Unifi OS compatiblev1.13.1 - 2020-02-04
Important notes
1.13.x controller versions are NOT UniFi OS compatible
We recommend reviewing the motion zone settings for each camera as the improved motion detection algorithm may require adjustments to zone sensitivity to yield the same results as the prior release
Features
Wireless cameras can now be detected and adopted via Wireless Uplink on a UniFi Network running up to date controller and AP firmware
Connected devices now will be kept up-to-date with the latest firmware patch version without controller restart and device re-connect
Support for new hardware:
UFP ViewPort
G4 Bullet
Iemand idee op wat Unifi OS allemaal draait ? Want afhankelijjk hoe of wat, mag ik dus al niet updaten of men ganse Unifi installatie werkt niet meer.
De UFP Viewport wordt er nu ook wel in ondersteund, en er wordt melding gemaakt van een G4 bullet camera.
-| Hit it i would ! |-
In de review video van de UDM van Crosstalk Solutions van gisteren zag ik dat Protect daar op 1.14 zit.Falcon10 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:18:
Zag zonet in men Protect dat er een nieuwe firmwareupdate is.
[...]
Zit zelf op 1.12.5. En dan de eerste lijn : 1.13.x versions are not Unifi OS compatible![]()
En de UDM draait UnifiOS.
Zie ook hier
[ Voor 9% gewijzigd door B2 op 05-02-2020 11:49 ]
Weet je de hostname van de Pi? Dan zou je kunnen pingen/ssh-en naar <hostname>.localMusicMaikel schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:37:
Hallo allemaal,
Als je Pi up&running is, moet je daar dan antwoord van krijgen.
Als je Pi niet meer up&running is, kan je er even een scherm aan hangen om te kijken wat ie doet natuurlijk
Hier staat de V10 ook standaard op .254Phoolie schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 09:27:
[...]
O, ik dacht .1. Maar dan zit ik er naast denk ik. Ik had bij KPN ook een V10, maar ben sinds een paar weken over naar T-Mobile
Ik denk dat ik al weet wat het probleem is:

Whoops

Whoops

[ Voor 5% gewijzigd door MusicMaikel op 05-02-2020 13:11 ]
MusicMaikel schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 12:24:
[Afbeelding]
Whoops![]()

Edit: leuke foutmelding: ...is nearly ful... && Only 0 of 0 bytes free
[ Voor 9% gewijzigd door iMars op 05-02-2020 12:36 ]
Merci, ben nog niet zo goed met afbeeldingen importeren en dergelijke
Je had een pagina en een url van een afbeeldingMusicMaikel schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 12:29:
[...]
Merci, ben nog niet zo goed met afbeeldingen importeren en dergelijke
Meteen even aangepastiMars schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 12:34:
[...]
Je had een pagina en een url van een afbeelding
Ga je nu de opslag via een andere machine opschonen ?MusicMaikel schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 12:24:
[Afbeelding]
Whoops![]()
Dat was inderdaad wel mijn plan. Ik heb nog een laptop waar een SD kaart in kan, dus kan makkelijk de files en folders bekijken en deleten.nexhil schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 13:35:
[...]
Ga je nu de opslag via een andere machine opschonen ?
Ik heb iets waarmee jullie me waarschijnlijk wel kunnen helpen.
Sinds enkele maanden heb ik 2 Unifi AC-Lite AP's in gebruik, namelijk in de woonkamer en op de slaapverdieping. Deze zijn beiden bedraad aangesloten op de router in de meterkast, mijn oude D-Link DIR855 router, waarvan de wifi is uitgeschakeld. Deze staat weer bedraad gekoppeld achter de Ziggo Technicolor modem, die in bridgemodus staat.
Op zich werkt alles maar er zijn wat vreemde dingen.
Ik heb een 4-delig multiroom Heos systeem, maar zeer regelmatig kan de Heos app niet alle 4 de Heos clients vinden. Dit lijkt te liggen aan de netwerkverbinding met de AP's (vermoed ik).
Als ik bv op de slaapkamer ben dan vindt hij vaak de client in de keuken en bij de tv niet. Maar het kan ook totaal anders zijn, dat hij die op de slaapkamer niet vindt terwijl ik er gewoon naast sta. het is eigenlijk volkomen willekeurig en totaal niet stabiel.
3 Heos clients heb ik al bedraad verbonden, in de keuken is dat helaas niet mogelijk (dus via WIFI).
Daarnaast zou ik willen dat bv de Chromecast in de slaapkamer altijd verbonden blijft met de AP op de slaapverdieping.
Nu is dat namelijk niet het geval, deze lijkt willekeurig verbinding te maken met een van beide AP's.
Ik kan in de controller software niet vinden hoe dit in te stellen.
Ik heb dus eigenlijk 2 issues:
1. Het lijkt er op dat mijn 2 AP's niet 1 stabiel netwerk vormen
2. Ik wil graag alle vaste wifi apparaten (computer, Chromecast) op de slaapverdieping vast koppelen aan de AP op de slaapverdieping.
Kan iemand me hiermee helpen?
Bvd!
Sinds enkele maanden heb ik 2 Unifi AC-Lite AP's in gebruik, namelijk in de woonkamer en op de slaapverdieping. Deze zijn beiden bedraad aangesloten op de router in de meterkast, mijn oude D-Link DIR855 router, waarvan de wifi is uitgeschakeld. Deze staat weer bedraad gekoppeld achter de Ziggo Technicolor modem, die in bridgemodus staat.
Op zich werkt alles maar er zijn wat vreemde dingen.
Ik heb een 4-delig multiroom Heos systeem, maar zeer regelmatig kan de Heos app niet alle 4 de Heos clients vinden. Dit lijkt te liggen aan de netwerkverbinding met de AP's (vermoed ik).
Als ik bv op de slaapkamer ben dan vindt hij vaak de client in de keuken en bij de tv niet. Maar het kan ook totaal anders zijn, dat hij die op de slaapkamer niet vindt terwijl ik er gewoon naast sta. het is eigenlijk volkomen willekeurig en totaal niet stabiel.
3 Heos clients heb ik al bedraad verbonden, in de keuken is dat helaas niet mogelijk (dus via WIFI).
Daarnaast zou ik willen dat bv de Chromecast in de slaapkamer altijd verbonden blijft met de AP op de slaapverdieping.
Nu is dat namelijk niet het geval, deze lijkt willekeurig verbinding te maken met een van beide AP's.
Ik heb dus eigenlijk 2 issues:
2. Ik wil graag alle vaste wifi apparaten (computer, Chromecast) op de slaapverdieping vast koppelen aan de AP op de slaapverdieping.
Kan iemand me hiermee helpen?
Bvd!
@Mainuz vraag 1: probeer of je mdns (multicast heet het geloof ik in de unifi controller) kan aanzetten (protocolletje dat apperaten op je netwerkje snel vind). Kijk anders in je ziggo router of je het kan aanzetten. Het ligt waarschijnlijk niet aan je WiFi. 
2: vast koppelen van een cliënt aan een ap kan niet. Je kan wel de signaalsterkte van de ap beneden wat lager zetten. Je apperaten zullen dan eerder voor het sterkere signaal van de ap boven gaan.
2: vast koppelen van een cliënt aan een ap kan niet. Je kan wel de signaalsterkte van de ap beneden wat lager zetten. Je apperaten zullen dan eerder voor het sterkere signaal van de ap boven gaan.
@Laagheim: Thanks, ik heb multicast aangezet in de D-Link router en de signaalsterkte het AP beneden wat lager gezet. Nu afwachten of het geholpen heeft.
Wel vreemd dat je een client niet kunt forcen om met een bepaald AP verbonden te blijven.
Wel vreemd dat je een client niet kunt forcen om met een bepaald AP verbonden te blijven.
Andere optie is om verschillende ssids te gebruiken voor boven en beneden.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Dan zou ik eerder juist ook nog een of twee extra WLANs aanmaken en aanzetten op een specifiek AP. Wat jij voorstelt lees ik namelijk als "geen gedeelde meer" en dan krijg je 100% roaming issues, omdat de cliënt (telefoon bv) zo lang mogelijk blijft plakken aan het SSID waarmee die verbonden is.Deef_K schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 20:00:
Andere optie is om verschillende ssids te gebruiken voor boven en beneden.
je kunt binnen de advanced settings nog wel tweaken om het access point te instrueren bij een bepaalde signaal sterkte te deauthen en de signaalsterkte van het ap zelf, maar dan heb je het wel gehad. Voor het grootste gedeelte is de client de baas. Dat kan ook niet anders met een SSID die dezelfde naam heeft.Mainuz schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 19:51:
@Laagheim: Thanks, ik heb multicast aangezet in de D-Link router en de signaalsterkte het AP beneden wat lager gezet. Nu afwachten of het geholpen heeft.
Accesspoints op de juiste plek hangen kan ook helpen. Zo hangt het acccesspoint hier beneden aan de oostkant en boven aan de westkant. Met WiFi programma’s als wavemon op Linux kom je al heel eind. voor Windows ken ik ze niet zo goed. Access points precies qua indeling boven elkaar hangen is meestal geen succes met signaal op volle sterkte. Je SSID verdelen boven en beneden ga ik met @RobertMe mee.
- nero355
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
100% zeker weten Marantz/Denon crappyness!Mainuz schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:09:
Geef het apparaat dat je niet kan vinden een schop door de stroom eraf te halen en weer erop te zetten en alles werkt weer ineens!

Dat kan aan de kant van de Client : https://www.speedcheck.org/nl/wiki/bssid/Daarnaast zou ik willen dat bv de Chromecast in de slaapkamer altijd verbonden blijft met de AP op de slaapverdieping.
Maar ik gok dat Google die optie niet heeft toegevoegd ?!

Geen optie om de Chromecast gewoon lekker via een UTP kabel te verbinden ?
Zo heb ik mijn Chromecast Ultra altijd gebruikt in het verleden!
Nooit aan je netwerk twijfelen! Het ligt altijd aan de Clients/Users!Ik heb dus eigenlijk 2 issues:
Hmm ben dus niet de enige mijn marantz AV word soms ook niet gezien het gekke is dat ik dit wel pas heb sinds ik de USG heb, voorheen met de ASUS router nooit probleem gehad.nero355 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 00:52:
[...]
100% zeker weten Marantz/Denon crappyness!
Geef het apparaat dat je niet kan vinden een schop door de stroom eraf te halen en weer erop te zetten en alles werkt weer ineens!Ze noemen het zelfs in hun Changelogs van de app!
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
De UDM Pro is beschikbaar in de EU store! Zojuist besteld, ben erg benieuwd.
Linkje: https://eu.store.ui.com/products/udm-pro.
EDIT: aargh, vergeet ik in mijn enthousiasme een SFP+ patch kabel te bestellen...
EDIT: aargh, vergeet ik in mijn enthousiasme een SFP+ patch kabel te bestellen...

[ Voor 50% gewijzigd door deCube op 06-02-2020 11:06 . Reden: Link toegevoegd. ]
Work hard & be brave.
Net ook 1 besteld, alleen wel raar dat als ik bij mijn orders kijk een totaalbedrag zie van 509 euro (en de afschrijving via paypal is 421euro).. hopelijk een optisch dingetje.
Heb ik ook, maar in alle communicatie per e-mail (order bevestigingen etc.) staat € 421,08 dus zou je niet al te veel zorgen maken.LightStar schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 11:11:
Net ook 1 besteld, alleen wel raar dat als ik bij mijn orders kijk een totaalbedrag zie van 509 euro (en de afschrijving via paypal is 421euro).. hopelijk een optisch dingetje.
Work hard & be brave.
Apart dat ze zo'n UDM wel snel uitbrengen, maar die USW Mini FLex of hoe dat ding ook heet... duurt nu al een half jaar ofzo?
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
nice, ik ook een besteld en 16ports gen 2 switchdeCube schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 10:57:
De UDM Pro is beschikbaar in de EU store! Zojuist besteld, ben erg benieuwd.
Benieuwd hoelang de levertijd is.
[ Voor 4% gewijzigd door Cyrus The Virus op 06-02-2020 11:22 ]
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
UDM Pro is denk ik al ouder. Daarnaast hebben ze de USW Flex Mini nog een nieuwe hardware revisie gegeven (PoE in toegevoegd).Gunner schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 11:18:
Apart dat ze zo'n UDM wel snel uitbrengen, maar die USW Mini FLex of hoe dat ding ook heet... duurt nu al een half jaar ofzo?
Na de review van Crosstalk ben ik wel overtuigd om de UDM Pro niet te kopen. Je wordt te afhankelijk van 1 apparaat. En met het gemis van PoE zou ik toch nog weer een PoE switch in m'n rack moeten hangen. (main 24p switch voor het huis hangt in rack op andere verdieping).
Mja is dat wel zo ? gebruik je alle features ? ik zal enkel de UniFi contoller opzetten en het Video deel (voor 1 camera) de rest (voip en toegang) zal ik niet gebruiken.B2 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 11:39:
Na de review van Crosstalk ben ik wel overtuigd om de UDM Pro niet te kopen. Je wordt te afhankelijk van 1 apparaat. En met het gemis van PoE zou ik toch nog weer een PoE switch in m'n rack moeten hangen. (main 24p switch voor het huis hangt in rack op andere verdieping).
Enige issue wat ik heb (en mee moet gaan maken) is de geluidsproductie in de meterkast, hoor ik hem te hard verplaats ik hem na zolder (liggen 4 utp kabels vanuit de meterkast).
Wat betreft PoE heb ik een 8 poort switch (us-8-60) en wat crosstalk ook wel zegt klopt ook.., voeg je PoE toe dan gaat de prijs omhoog (en PoE kan resulteren in meer warmte dus meer lawaai)..
[ Voor 11% gewijzigd door LightStar op 06-02-2020 11:48 ]
Voor prosumer zou ik me er niet te druk over maken. Voor MKB zou ik het NVR deel inderdaad door een UNVR laten afhandelen.B2 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 11:39:
Ik redeneer andersom, juist als prosumer wil ik niet nu > 400 euro uitgeven en dat er bijvoorbeeld na 2 jaar een switch of wan poort kapot gaat. En vervolgens met een groter probleem zitten dan wanneer je het gescheiden zou hebben. Wat Chris ook aanhaalt in zijn video.m3gA schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 11:49:
[...]
Voor prosumer zou ik me er niet te druk over maken. Voor MKB zou ik het NVR deel inderdaad door een UNVR laten afhandelen.
[ Voor 9% gewijzigd door B2 op 06-02-2020 11:53 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen, voor aankoopadvies dient een nieuw topic aangemaakt te worden. Daarnaast is er voor IPTV een los topic: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie.
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen, voor aankoopadvies dient een nieuw topic aangemaakt te worden. Daarnaast is er voor IPTV een los topic: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie.
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.