Netwerk upgrade

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-06 02:53

zekerpixels

Victory Loves Preparation

Topicstarter
Beste Tweakers,

Laten we beginnen met een hele korte omschrijving, twee netwerkjes, twee locaties, zie het maar als zakelijk en prive. Hier zijn elke onderdelen (preventief) aan vervanging toe en willen ook wat vernieuwen, een van de doelen is een NAS op beide locaties voor een offsite back-up. Dus de planning is dit allemaal in een keer aan te pakken en opschonen. Onder het kopje Locatie 1 en 2 een afbeelding met de configuratie welke ik in gedachte had. Verder helemaal onderaan het aankooplijstje waar ik vrij zeker over ben, deze vul ik aan als ik dat gevonden heb.
Wat ik zoek is een bevestiging of het een beetje klopt wat ik hier schrijf en een advies voor een router waarvoor je geen professional hoeft te zijn deze te configureren, want dat is in enkele reviews nogal eens als commentaar terug te vinden. Verder een beetje keuzehulp, want er is nogal veel verkrijgbaar en wat is nou handig te kiezen.

Situatie locatie 1:
Locatie 1 stelt de belasting niet veel voor, laag internetgebruik, email en de data staat op de NAS (word/excel en backups). Er zijn geen back-ups van de PC’s zelf, maar hier wordt eigenlijk niets opgeslagen doordat vrij snel alles wordt verplaatst naar de NAS. Het is ook niet veel meer dan Windows met office en een browser, verbinding maken met de NAS en printers duurt nog het langste zou er wat gebeuren.
Het modem, de Experia Box ga ik niet veel aan veranderen, hierop wordt ook support geleverd vanuit de provider en enkele aangesloten apparaten. Verder direct vanaf het modem naar een eigen netwerkje voor alle overige apparaten. Als eerste werkt dat makkelijker dan dat ding van de provider en je kan zelf kiezen. Wordt eigenlijk vooral gebruikt voor de DHCP server, dus vaste adresjes toewijzen op 1 locatie. Alles bekabeld naar de router en switch, Wi-Fi wordt niet gebruikt en is uitgeschakeld.
Back-up : Huidig
NAS met twee schijven in RAID 1, hierop worden incrementele back-ups gemaakt door middel van het uitvoeren van een script, welke in principe gewoon een kopie maakt en het mapje renamed naar de datum. Deze kopie/backups worden elke week gemaakt, elke 2 maanden een offline backup en elk half jaar naar een offsite locatie verplaatst. Ja, dat kan veel efficiënter maar het gaat maar om weinig data. Op 1TB heb ik een jaar met wekelijkse backups beschikbaar.
Back-up : Toekomst
In principe staat alle data op de NAS opgeslagen, dus weg met de scriptjes en handmatige handelingen enz. Synology heeft als het goed is de optie incrementele back-ups te maken en te syncen met een NAS op locatie2. Als daarnaast de bestanden ook op locatie2 beschikbaar zijn is dat het handig, maar niet noodzakelijk.

Situatie locatie 2:
Locatie 2 is de zwaarste belasting van het netwerk, gelijktijdig twee TV’s (bekabeld) en een videostreaming dienst (5G Wi-Fi) gelijktijdig. Hier moet nog een 5G AP ofzo bij komen, want deze staat eigenlijk te ver weg waardoor het af en toe wegvalt. Andere oplossing is de Router en AP vervangen of een Multiroom oplossing, echter weet ik nog niet wat hierbij handig is. Wel wil ik dit gelijk meenemen, ander kan ik kort daarna weer alles gaan configureren. Back-ups prive zijn matig geregeld, helemaal handmatig dus dat kan beter. Wordt dus niet regelmatig gedaan, wel staan de belangrijke dingen welke niet gebackupt zijn ook in de cloud. Hier moet ik nog iets handigs op verzinnen waardoor het wel regelmatig word gedaan, het gaat immers om documenten van 1 PC.

Toekomstige hardware
Er is geen vast budget, €2000 kan meer of minder zijn als dat beter is. Voorkeuren; zwart, geen voeding via PoE, geen rackmodules.

Locatie 1 & 2
NAS incl. HDD’s zal ongeveer iets van €700 kosten, dus stel €1400 voor twee.
NAS; pricewatch: Synology DiskStation DS718+
2x HDD; pricewatch: WD Red (64MB cache), 4TB of pricewatch: Seagate IronWolf, 4TB

Locatie 1
Router; zonder wifi of het wordt uitgezet, een beetje zakelijk model, dus geen onzinfuncties want dat word echt niet gebruikt/uitgeschakeld, ik weet nog niet goed wat ik hiervoor zoek.
Switch; minimaal 16 poorten 1Gbps, managed lijkt me geen toegevoegde waarden hebben.
Locatie1

#CategoryProductPrijsSubtotaal
2Interne harde schijvenWD Red (64MB cache), 4TB€ 110,90€ 221,80
1Netwerk switchesTP-Link TL-SG1016DE€ 65,91€ 65,91
1Modems en routersUbiquiti Unifi Security Gateway (USG)€ 110,-€ 110,-
1NetwerkopslagSynology DiskStation DS718+€ 431,-€ 431,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 828,71

Locatie 2
Alleen een AP of Router en AP, Multiroom, bekabeld aangesloten. Ik ben er nog niet over uit, in principe wordt er niet tussen de punten niet heen en weer gelopen maar het is natuurlijk wel beter als het samenwerkt.
Lacatie2

Het huidige lijstje verander het plaatje een beetje. De USG met AP en switch op de plaats van de router en op beide switches een AP aangesloten.
De PRO versie van de APs is gekozen doordat deze een betere 5G dekking zou geven dan de Lite modelen. Uiteindelijk is het de nano versie geworden, want kleiner, 4x4 en minimaal prijsverschil bij mijn leverancier.

2Interne harde schijvenWD Red (64MB cache), 4TB€ 115,90€ 231,80
1Access pointsUbiquiti UniFi nanoHD (1-pack)€ 162,-€ 162,-
1Modems en routersUbiquiti UniFi Dream Machine€ 335,-€ 335,-
1NetwerkopslagSynology DiskStation DS718+€ 431,-€ 431,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.159,80

Overige
Er moet ook nog een Powerline setje komen (2 stuks) (staat niet op de kaart, dat is weer ergens anders locatie 3), helaas is het niet zonder struikeldraad of kabels aan het plafond bedraad aan te sluiten, anders had ik het al aangelegd. Wordt alleen gebruikt voor een KPN 4K tv-ontvanger (de kijker ziet het verschil tussen 4K en HD niet), groepen op enkele fase, 1 poort is voldoende, wifi-niet nodig. <€100
KPN verkoopt hiervoor de DVS1200-2 voor €80 en DVS1200-3 voor €115. Devolo heeft er ook veel beschikbaar, waarop mensen veel klagen of juist geweldig vinden, zelfs icm 4K.

1PowerlineDVS 1200€ 80,-€ 80,-

Totaal€ 80,00

Overige
Voor alle switches is voor TP-link gekozen, de E achter het product houd in smart managed, zonder de E is het gewoon een domme switch. Het is een beetje afhankelijk waar deze worden aangeschaft, maar het prijsverschil is soms heel klein waardoor de E versie iets meet opties bied. Ubiquiti heeft ook nog een switches beschikbaar zoals bijv. de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 24-poorts, maar dat is de extra prijs niet waard, het zit er dik in dat de switches gewoon als domme versie worden gebruikt. Hetzelfde geld ook voor PoE switches op locatie 1, ja het is handig maar de meerprijs niet waard en er moet ook rekening worden gehouden met compatibiliteit https://help.ubnt.com/hc/...tch-and-Connected-Devices
De UniFi controller kan op de Synology NAS worden geïnstalleerd en als nodig bied de NAS de mogelijkheid het geheugen uit te breiden, https://lazyadmin.nl/home...synology-nas-with-docker/
Aangezien ik een compleete dummy ben hier de handleiding gevonden https://help.ubnt.com/hc/...ng-Up-UniFi-for-Beginners

Alvast bedankt voor de reacties,
ZPx

[ Voor 154% gewijzigd door zekerpixels op 14-02-2020 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthurky
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21-11-2020
Voor locatie1 zou deze router een prima oplossing moeten zijn: pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG). Handig in te stellen via UniFi interface en veel tutorials over te vinden op het internet. Eigenlijk zou deze: pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X het ook prima moeten doen. Prijs is veel lager (kleur is zwart ;) ), meer functies dan de USG en zou voldoende krachtig moeten zijn voor wat je nodig hebt. Alleen is de interface misschien minder eenvoudig dan UniFi, maar zou wel moeten lukken denk ik (ook voldoende tutorials).

Switch: pricewatch: TP-Link TL-SG1016DE

Met die Synology's heb ik op YouTube gezien dat je er inderdaad gemakkelijk off-site back-ups mee kunt maken. Dus die lijken mij een prima keuze.

Als ik je goed begrijp, heb je zowel op locatie1 als op locatie2 een router nodig?

Op locatie2 zou je dan misschien beter gaan voor de USG (pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)) samen met een Ubiquiti AP (pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack) of pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)) de UniFi controller (voor het beheren van je netwerk) kan je dan draaien op je Synology NAS. Anders zijn de Omada AP's van TP-Link ook goed (pricewatch: TP-Link EAP225 Access Point AC1350 V3). Het is altijd het best om bedraad te werken. Moest dat echt niet lukken is Amplifi nog een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
@Arthurky bedankt voor reactie en de moeite alle linkjes erbij te zetten, word gewaardeerd.

Ubiquiti was ik tegengekomen en al wat naar zitten zoeken en het is wel direct een heel ecosysteem. Nu weet ik nog niet hoe ik daarover denk, maar het komt wel heel veel beter over dan veel andere producten en makkelijk alles centraal. De USG had ik nog niet gezien, de EdgeRouter wel en die vereist volgen mij wat meer tijd om door te hebben wat de reviews ook laten zien.

Zover ik kan zien van de ligt het verschil van de APs in het formaat en snelheid. Wat betreft internet geeft de provider aan maximaal haalbare internetsnelheid 100 Mbit/s down, maar voor intern natuurlijk wel handig. Ook zijn de APs allemaal PoE, dus wel nagaan hoe ik dit efficiënt kan doen en pinout in de gaten houden.

Klopt inderdaad, routers, APs en switches allemaal nieuw op beide locaties. Zo is een groot deel ervan nog 100 mbit, en een van de routers moet steeds vaker een reset hebben. Verder is hier alles al op beide locaties volledig bedraad met FTP.

[ Voor 4% gewijzigd door zekerpixels op 02-02-2020 00:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ykaenS
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-06 21:17
Waarom zou je nog voor een USG gaan, dat ding is al 5 jaar oud.

Dan zou ik voor de pricewatch: Ubiquiti UniFi Dream Machine gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
@ykaenS, buiten de leeftijd, wat de andere onderdelen ook zijn, is die wel 200 duurder. En geld het volgende voor locatie 1, overbodige functies zoals wifi, switch, enz., o.a. omdat ik deze niet kan plaatsen waar dit wel benodigd is.

Edit: voor locatie twee zou het evt wel een optie zijn, nieuwer product en de besparing van een switch en een AP, verder bied dit ook de mogelijkheid de UniFi controller gescheiden te houden.

[ Voor 30% gewijzigd door zekerpixels op 02-02-2020 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthurky
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21-11-2020
zekerpixels schreef op zondag 2 februari 2020 @ 13:23:
@ykaenS, buiten de leeftijd, wat de andere onderdelen ook zijn, is die wel 200 duurder. En geld het volgende voor beide locaties, overbodige functies zoals wifi, switch, enz., o.a. omdat ik deze niet kan plaatsen waar dit wel benodigd is.
Dat zijn inderdaad overbodige functies waarvoor je dan betaalt. En had het even over het hoofd gezien dat de USG alweer 5 jaar oud is 8)7, ik denk dat de een van de EdgeRouters de beste optie is. De nodige configuratie die je dan zal moeten uitvoeren zal waarschijnlijk nog goed te doen zijn.

De access points zijn inderdaad allemaal PoE, je krijgt een adapter meegeleverd in de doos. Met een EAP245 (pricewatch: TP-Link AC1750 Draadloze Dual-band Gigabit Access Point Voor Plaf...) van TP-link zit je zeker goed voor wat je nodig hebt. Heb zelf de EAP225 en ben er zeer tevreden mee, instellen is eenvoudig.

[ Voor 0% gewijzigd door Arthurky op 02-02-2020 17:12 . Reden: taalfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
Arthurky schreef op zondag 2 februari 2020 @ 17:11:
[...]
Dat zijn inderdaad overbodige functies waarvoor je dan betaalt. En had het even over het hoofd gezien dat de USG alweer 5 jaar oud is 8)7, ik denk dat de een van de EdgeRouters de beste optie is. De nodige configuratie die je dan zal moeten uitvoeren zal waarschijnlijk nog goed te doen zijn.

De access points zijn inderdaad allemaal PoE, je krijgt een adapter meegeleverd in de doos. Met een EAP245 (pricewatch: TP-Link AC1750 Draadloze Dual-band Gigabit Access Point Voor Plaf...) van TP-link zit je zeker goed voor wat je nodig hebt. Heb zelf de EAP225 en ben er zeer tevreden mee, instellen is eenvoudig.
Voorlopige lijstjes staan in de ts.
locatie 1: Ben ik nog niet over uit, de USG komt wel simpeler over maar de EdgeRouter moet ook wel lukken. Nu zijn deze ook niet allemaal het nieuwste, maar nog niet goed naar gekeken.
loactie 2: Nog eens bekeken en de vorige post is aangepast, want dat klopte niet helemaal, dus evt de UDM ipv USG, AP en switch, ook qua kosten is dat nog te doen.

Wat betreft het PoE, ik probeerde een oplossing te bedenken om uit te komen met PoE switches, maar daar kom ik niet mee uit en is vrij duur. Dus de AP blijven aangesloten dmv de PoE injectors.

Er staat nu spul van ASUS, ja het werkt(e) begint wel steeds meer problemen voor te komen. Verder nog geen ervaring met Multiroom opstellingen enz. dus ben nog aan het zoeken waar ik bij dergelijk hardware enz. op moet letten. Ik moet nog nagaan welke switches evt hergebruikt kunnen worden, maar dat is niet echt belangrijk verder.

[ Voor 5% gewijzigd door zekerpixels op 02-02-2020 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Waarom ben je hiermee bezig als je niet goed weet hoe je het moet aanpakken :?

Vooral als dit voor zakelijk gebruik bedoeld is zou ik zeggen : Besteed het uit aan een bedrijf dat wel weet waar ze mee bezig zijn en sluit ook gelijk een contract met ze af voor onderhoud en support!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
@nero355, ik hoop dat het een soort van standaard reactie is omdat je zakelijk zag staan in de eerste alinea.
Ik dacht dat ik alles redelijk had omschreven, maar ter verduidelijking het heel simpel, voor een klein bedrijfje met 2 gebruikers waar eigenlijk geen van de werkzaamheden afhankelijk is van de pc's, is het niet realistisch qua kosten om dit uit te besteden. Dus ook een onderhouds contract is overbodig. Overigens is het zakelijke deel van het netwerk, alleen een router en een nas, de andere helft, het meeste dus, is prive. Verder vereist is wat beter is dan het standaard consumentenspul, wat bijna plug en play is, natuurlijk iets meer onderzoek.

[ Voor 57% gewijzigd door zekerpixels op 02-02-2020 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:49

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

zekerpixels schreef op zondag 2 februari 2020 @ 23:12:
@nero355, ik hoop dat het een soort van standaard reactie is omdat je zakelijk zag staan in de eerste alinea.
TL;DR : Ik zie de laatste maanden teveel van dit soort Topics :
- Iemand heeft geen idee wat die aan het doen is.
- Is ondertussen wel bezig om voor iemand een bedrijfnetwerk neer te zetten...

En IMHO kan dat heel veel ellende opleveren als de bedrijfseigenaar ook maar een beetje pech heeft! :/
Ik dacht dat ik alles redelijk had omschreven, maar ter verduidelijking het heel simpel, voor een klein bedrijfje met 2 gebruikers waar eigenlijk geen van de werkzaamheden afhankelijk is van de pc's, is het niet realistisch qua kosten om dit uit te besteden. Dus ook een onderhouds contract is overbodig. Overigens is het zakelijke deel van het netwerk, alleen een router en een nas, de andere helft, het meeste dus, is prive. Verder vereist is wat beter is dan het standaard consumentenspul, wat bijna plug en play is, natuurlijk iets meer onderzoek.
Dan is er maar één juiste oplossing : Scheid die twee netwerken volledig van elkaar en laat het zakelijke gedeelte over een zakelijke lijn heen gaan en het privé gedoe over een consumentenlijntje!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
nero355 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 23:40:
En IMHO kan dat heel veel ellende opleveren als de bedrijfseigenaar ook maar een beetje pech heeft! :/
What could possibly go wrong? ;)

Ook als je een bedrijf in de arm neemt kunnen er dingen stuk / verkeerd gaan..
Wat zijn de grootste risico's?
Mag een zzp'er zijn thuisnetwerk ook niet zelf aanleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
Update: Om te beginnen heb ik voor locatie 2 een Ubiquiti UniFi Dream Machine en AP, bevalt op zich goed alle wifi problemen zijn opgelost. Alleen de KPN iTV geeft nog problemen, waarbij ik er nog niet achter ben hoe ik dit naar behoren kan laten werken. Het opvallende is, alles werkt tv-gids, terugkijken en opnames bekijken, wat er niet werkt is live TV bekijken.
Hiervoor heb ik wel dit topic gevonden [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie, maar nog niet voor mij de oplossing.

Meer info van iemand met een gelijkwaardig probleem: https://forum.kpn.com/thu...iti-usg-479898#post827740

[ Voor 26% gewijzigd door zekerpixels op 14-02-2020 13:46 ]

Pagina: 1