Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 83 ... 99 Laatste
Acties:
TerrorSource schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 15:32:
Ik zit nu zelf ook te kijken naar Ubiquiti UniFi producten maar twijfel om ze nu aan te schaffen of te wachten op Wifi 6 (802.11ax).

Zag dat het enige Wifi 6 product nu de "Alien" was, maar lijkt mij niet helemaal geschikt voor mijn doeleinden :)
Je hebt het over producten, je kunt de aanschaf natuurlijk ook splitsen. Bedoel je verschillende producten, dan kun je switches / ... ook nu al kopen want dat staat natuurlijk los van de UAPs. En als je bedoelt "allemaal UAPs", je bent natuurlijk niet verplicht om overal dezelfde UAPs te hebben. Dus je kunt bv best nu een of twee ter kopen die je later door het huis shuffled als je een AX / wifi 6 model koopt zodat die laatste ook op de plek komt waar je er het meest aan hebt.

• TerrorSource
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 03:32
spokje schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 16:46:
[...]

Gezien de snelheid van release van Ubiquiti-apparatuur + de compatibiliteit met randapparatuur icm WiFi 6 zou ik lekker current Gen apparatuur neergooien :p
Nou. Ik heb dus al de nodige WiFi 6 clients(oa iPhone 11 en 11 Pro) in huis :)

Nu snap ik dat ik op smartphones er niet veel van ga merken haha.

Tweakers V&A Ads
oa. Ubiquiti, Domotica & "Special Edition" Toon Thermostaten (v1 en v2)

TerrorSource schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 19:49:

Ja en Nee :

- Qua snelheid = Nee.
- Qua meerdere apparaten die tegelijk actief zijn zal je het ook niet merken, maar is het wel de betere standaard t.o.v. 802.11ac :)

TL;DR : Koop lekker wat je nodig hebt en ga pas over een jaar of 5 eens naar 802.11ax (of wat er tegen die ook hip is) kijken ;)

Of als je pech hebt en er opeens wat stuk gaat! })

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• To_Tall
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 21:53
TerrorSource schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 19:49:
[...]

WIFI6 komt er aan meer en meer aparaten zullen het langzaamaan gaan ondersteunen.
De vraag is alleen wat zal je er vanuit je aparatuur gaan merken.

Van 10 naar 100 naar 1000 Mbps ben je het wel gaan merken. Momenteel is 1Gbps voor mij meer dan voldoende. 4K films en series gaan ook met een bitrate van 45Mbps. 8K is 192Mbps nodig.

1Gbps heb je eigenlijk alleen nodig als je veel en grote bestanden heen en weer gaat verplaatsen. Maar voor normaal dagelijks gebruik is 100Mbps in veel gevallen meer dan voldoende. Tenzij je 8K films en series gaat kijken zal overschakelen naar 1Gbps nodig zijn.

Al met al zal de huidige lijn meer dan voldoende zijn voor komende jaren. over 5 jaar als de apparatuur aan vervanging nodig zal zijn of misschien iets langer. Dan pas zou ik kijken naar de laatste technieken. Tenzij je tussentijds apparatuur defect raakt of bij b.v. een verhuizing. .

Zelfde bij vervaning van bekabeling. Pas als je op de limiten van CAT5a bereikt zou ik overstappen naar CAT7. tot die tijd is het gewoon niet nodig. Tenzij defect of bij verhuizing e.d.
ed1703 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 11:49:
[...]
De gemiddelde klant met dat soort devices heeft geen netwerk met poe, dat maakt dat Philips hier wel even over gaat nadenken. Iedereen heeft een Asus/dlink/netgear/Linksys/providermeuk/etc. zolang deze dit niet op hun lijn adopteren gaat dit een lastig iets worden. Camera’s hetzelfde. Degenen die echt om en in huis meer dan 1 of 2 camera’s ophangen zijn op een hand te tellen.
Klopt veel consumenten apparatuur bieden geen POE aan. Toch zie je wel steeds meer POE capable devices verschijnen. Maar blijft main stream toch wel wat achter.

De kosten voor een POE interface zijn niet meer zo hoog als 10/20 jaar geleden. Daarnaast zijn er steeds meer lowpower devices binnen IOT die wel een netwerk interface nodig hebben of via WIFI werken maar ook nog steeds een adapter hebben om 220 om te zetten naar 12 volt of lager.

De kosten van een POE interface zijn nu een stuk lager dan 10/20 jaar geleden, wanneer fabrikanten meer en meer over willen stappen naar hybride apparatuur dus POE en losse adapter/USB Power interface. zullen er ook steeds meer betaalbare routers en switches komen met POE.

Anyway. Voor mij zou het een welkome toevoeging zijn om in ieder geval af te zijn van al die adapters.

To_Tall wijzigde deze reactie 18-01-2020 22:01 (35%)

A Soldiers manual and a pair of boots.

• ewoutw
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 18:25
Graxo schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 20:56:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Ik ga niet mijn webserver restreeks aan het internet hangen. Dat is in mijn ogen niet echt een veilige manier van een website online zetten. Daarnaast ben ik op de hoogt van NAT-loopback/hairpin, alleen lijkt het niet te werken. Daarom zoek ik naar iemand met de zelfde ervaring, niet een suggestie hoe ik mijn website aan het internet moet hangen.
Nou succes. Je wil je webserver niet aan het internet hangen, maar wel vanaf het internet bereiken.....

Daarnaast heb ik het idee dat je nat als firewall wil gebruiken.... maar nat in geen firewall.
Maar nee, ik heb geen problemen met mijn nat-loopback. Maar dat komt omdat ik een RFC1914 adressen gebruik....

• jvanhambelgium
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 22:39
Graxo schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:48:
Na een brakke zondag Googlen ben ik alleen wijzer geworden dat het hoogstwaarschijnlijk ligt aan de NAT Loopback instellingen in mijn Edgerouter.
Ik veronderstel dat je op de fora van de fabrikant al de nodig zaken gezocht en getest hebt ?
Topics zoals

https://community.ui.com/...68-457f-bf71-a91a74a525bb

Lijkt idd dat het precies niet zo straightforward hoeft te zijn die hairpin actief te krijgen.
To_Tall schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:48:
Van 10 naar 100 naar 1000 Mbps ben je het wel gaan merken. Momenteel is 1Gbps voor mij meer dan voldoende. 4K films en series gaan ook met een bitrate van 45Mbps. 8K is 192Mbps nodig.

Maar voor normaal dagelijks gebruik is 100Mbps in veel gevallen meer dan voldoende. Tenzij je 8K films en series gaat kijken zal overschakelen naar 1Gbps nodig zijn.
Ultra HD content kan wel pieken hebben van 100 Mbps of meer dus zo simpel ligt dat niet :)

Om dezelfde reden is bijvoorbeeld de Vero 4K+ uiteindelijk uitgebracht met een 1 Gbps NIC i.p.v. 100 Mbps wat bij de eerdere modellen het geval was!
1Gbps heb je eigenlijk alleen nodig als je veel en grote bestanden heen en weer gaat verplaatsen.
Maak daar maar 10 Gbps van wat mij betreft!

Laatst het een en ander zitten kopiëren tussen twee PC's en wat voelde 1 Gbps ineens traag aan zeg... :X -O-
Zelfde bij vervaning van bekabeling. Pas als je op de limiten van CAT5a bereikt zou ik overstappen naar CAT7. tot die tijd is het gewoon niet nodig. Tenzij defect of bij verhuizing e.d.
CAT5E kan je net zo goed door CAT6 vervangen en het beste van beiden werelden hebben IMHO :)

Als ik de reacties in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 goed heb begrepen is CAT7 nog niet helemaal uitontwikkeld als standaard!

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• DennusB
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online
Klopt het nou dat alle Ubiquiti camera’s geen WiFi hebben? Dat is toch wel onhandig ..

Mijn LinkedIn!

• Falcon10
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 28-03 10:24

Falcon10

Hit it i would !

DennusB schreef op maandag 20 januari 2020 @ 18:56:
Klopt het nou dat alle Ubiquiti camera’s geen WiFi hebben? Dat is toch wel onhandig ..
De Pro's niet.
De Micro's wel, en dacht de Flex ook ( maar niet zeker van die laatste ).

-| Hit it i would ! |-

• Tha Render_2
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 28-03 16:19
Eh? https://www.ui.com/unifi-video/unifi-video-camera-g3-micro/

Had je na 2seconden ook wel kunnen vinden eh ;)

• Appie Heijn
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22:30
Ik zou cameras lekker op POE aansluiten. Mijn ervaringen op wifi zijn niet bepaald positief te noemen. Het kan wel werken in rustigere wifi gebieden met een eigen dedicated wifi netwerk. Maar met kabel zit je toch vele malen safer. Koste mij ook 2 dagen om het te bewerkstelligen maar met 100% opname icm een G4 en een G3 Pro heb je best wel wat data over de “lijn”

13x ET-M660255 @ SB3600-TL21; 32x vacuumbuis @ Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Graxo
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 03-03 12:31
ewoutw schreef op zondag 19 januari 2020 @ 14:39:
[...]

Nou succes. Je wil je webserver niet aan het internet hangen, maar wel vanaf het internet bereiken.....

Daarnaast heb ik het idee dat je nat als firewall wil gebruiken.... maar nat in geen firewall.
Maar nee, ik heb geen problemen met mijn nat-loopback. Maar dat komt omdat ik een RFC1914 adressen gebruik....
Volgens mij heb je mijn bericht niet goed gelezen.
Ik wil mijn webserver wel aan het internet hangen, maar niet rechtstreeks de vm. Dit wil ik nat-en (werkt ook prima) zodat ik nog andere firewall features kan gebruiken en mijn webserver niet om onnodige zaken belast.

Mijn probleem is dat loopback nat anders werkt in een Edgerouter en ik er nog niet achter ben hoe ik dit werkend krijgt, vandaar mijn vraag op Tweakers. Het heeft niks te maken met "een website aan het internet hangen".

• Graxo
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 03-03 12:31
jvanhambelgium schreef op zondag 19 januari 2020 @ 15:04:
[...]

Ik veronderstel dat je op de fora van de fabrikant al de nodig zaken gezocht en getest hebt ?
Topics zoals

https://community.ui.com/...68-457f-bf71-a91a74a525bb

Lijkt idd dat het precies niet zo straightforward hoeft te zijn die hairpin actief te krijgen.
Bedankt voor je antwoord. Hier heb ik zeker wat aangehad, doet mij wel goed dat er meerdere mensen zijn waarbij hairpin/loopback niet meteen werkt, het is nog niet werkend, maar ik ben wel een stukje verder de goede richting in gestuurd. Thanks!

• borft
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 27-03 15:25
dat wil je toch niet? Neem aan dat je de camera's als beveiliging wilt gebruiken. Kom Sjaak de inbreker langs, die checkt wat je essid is, stuurt even een paar disassociatie berichten en je netwerk is stuk....

Er moet sowieso een kabel heen voor de voeding, als je daar dan een UTP kabel van maakt met POE ben je klaar en heb je ook nog een veel betrouwbaardere verbinding.

• MR_VIPER
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 17:04

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

Ik heb al op verschillende plekken gezocht maar moet me nu toch hier melden met mijn vraag want ik verzand in een oerwoud.

Korte situatie schets:
- USG 3p
- Draytek 2860 VDSL Bridge XS4All - WAN1
- Ziggo - WAN2
- Weighted LB 10/90 WAN1/WAN2
- Domeinnaam hosted en forwarded naar XS4All account en middels port forward de poorten naar IP van de mailserver.

Nu heb ik dus de uitdaging dat al het SMTP verkeer naar WAN1 gaat ivm de poort 25 block van Ziggo. Is het mogelijk om vanuit de Controller GUI een regel aan te maken dat al het smtp verkeer vanaf 1 bepaald ip-adres (mailserver) naar WAN 1 gaat.

Dit ging op de Draytek ontzettend makkelijk. De regels om IP's / Poorten over WAN X of WAN Y te sturen waren daar met een paar klikken ingesteld. Zouden ze van mij ook mogen implementeren binnen de Unifi controller.

*empty*

MR_VIPER schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 18:36:
Dit ging op de Draytek ontzettend makkelijk. De regels om IP's / Poorten over WAN X of WAN Y te sturen waren daar met een paar klikken ingesteld. Zouden ze van mij ook mogen implementeren binnen de Unifi controller.
Dat was eigenlijk gelijk het eerste dat bij me opkwam toen ik de 2860 zag staan : Waarom doet die niet al het werk :?

Ziggo op WAN2 en gaan met die banaan! :D

Ik vrees dat je het bij de USG via de CLI moet uitzoeken om het vervolgens via de config.json toe te passen en dan een Provisioning vanuit de UniFi Controller moet forceren :)

• MR_VIPER

MR_VIPER

nero355 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 18:48:
[...]

Dat was eigenlijk gelijk het eerste dat bij me opkwam toen ik de 2860 zag staan : Waarom doet die niet al het werk :?
Performance issues op de 2860. Die begon bij enkele zaken een bottleneck te vormen. Tesamen met nog wat meer kwaaltjes na meer als 5 jaar dienst. De 2860 zal ook vervangen gaan worden door een vigor 130.

Dan zal ik nog eens extra in het hele json verhaal moeten gaan duiken. Ben helaas niet zo een held daarin.

*empty*

• Tha Render_2
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 28-03 16:19
borft schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:02:
[...]

dat wil je toch niet? Neem aan dat je de camera's als beveiliging wilt gebruiken. Kom Sjaak de inbreker langs, die checkt wat je essid is, stuurt even een paar disassociatie berichten en je netwerk is stuk....

Er moet sowieso een kabel heen voor de voeding, als je daar dan een UTP kabel van maakt met POE ben je klaar en heb je ook nog een veel betrouwbaardere verbinding.
Akkoord dat een camera aansluiten via kabel beter is naar performantie en betrouwbare dataoverdracht, maar de rest van je bericht inzake inbrekers volg ik niet. Alle camera's hebben tamper detection, signaal weg? Melding! En Sjaak de inbreker kan ook gerust met zijn laddertje het kabeltje komen doorknippen, camera's hebben geen 360 graden zicht dus hij sluipt er wel ongezien naartoe. Het enige dat hier helpt, wifi of kabel, is tamper detection.

En tegenwoordig is er zelf helemaal geen kabel meer nodig, ook niet voor stroom, ben er zelf geen fan van, maar het verkoopt als zoete broodjes: https://www.coolblue.be/n...ker-eufycam-duo-pack.html

Tha Render_2 wijzigde deze reactie 22-01-2020 07:46 (10%)

• B2
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 21:27

B2

wa' seggie?

Tha Render_2 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 07:43:
[...]

Akkoord dat een camera aansluiten via kabel beter is naar performantie en betrouwbare dataoverdracht, maar de rest van je bericht inzake inbrekers volg ik niet. Alle camera's hebben tamper detection, signaal weg? Melding! En Sjaak de inbreker kan ook gerust met zijn laddertje het kabeltje komen doorknippen, camera's hebben geen 360 graden zicht dus hij sluipt er wel ongezien naartoe. Het enige dat hier helpt, wifi of kabel, is tamper detection.

En tegenwoordig is er zelf helemaal geen kabel meer nodig, ook niet voor stroom, ben er zelf geen fan van, maar het verkoopt als zoete broodjes: https://www.coolblue.be/n...ker-eufycam-duo-pack.html
Lees dit en dit maar even. Voor de gemiddelde huis tuin en keuken inbreker misschien nog te veel gedoe, maar dit is wel een punt waarom je (professioneel) geen wifi camera's wil. Met de Unifi G3, dome en pro is het vrij lastig om de kabel door te knippen, deze zit in de mount en kom je niet maar zo bij. Als je de Flex goed monteert idem.

• borft
  • Laatst online: 27-03 15:25
Tha Render_2 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 07:43:
[...]

Hoe gaat je camera een melding sturen zonder netwerk? Je kunt hoogstens detecteren dat de camera een tijdje geen data gestuurd heeft..... maar het ziet er gewoon uit als wifi die even de verbinding verliest.

Als jij je camera op 3m hoogte aan de muur schroeft, knappe inbreker die ongezien met een ladder omhoog klimt in de kabel doorknipt.... Je wifi saboteren kan ie gewoon op 100m afstand vanuit de auto doen, lijkt me een wezelijk verschil....

• MR_VIPER

MR_VIPER

In navolging op mijn eerdere vraag heb ik nogmaals rondgekeken richting maken van json file.

Als ik het goed begrijp moet ik eerst de commands uitvoeren op de USG via SSH. Als ik het goed heb zou onderstaande de juiste commands zijn om een regel aan te maken waarbij ip x met poort 25 doorgezet word naar WAN1 (pppoe). Werd namelijk aangegeven dat ip next hop ip beter de poort aangegeven kan worden:

configure
set protocols static table 5 route 0.0.0.0/0 next-hop [eth0]
set firewall modify LOAD_BALANCE rule 2501 action modify
set firewall modify LOAD_BALANCE rule 2501 modify table 5
set firewall modify LOAD_BALANCE rule 2501 source address 192.168.x.y/24
set firewall modify LOAD_BALANCE rule 2501 destination port 25
set firewall modify LOAD_BALANCE rule 2501 protocol tcp
commit;exit

Hierna de config controlleren in de USG en deze exporteren. Het gedeelte waar regel 2501 is aangemaakt dan kopieren in de custom json en dit dan weer uploaden aan controller zijde.

Zou dit dan ook gedaan kunnen worden met een ander IP waarvan al het verkeer naar WAN2 moet blijven gaan (ivm 24uur camera stream naar YouTube). Ik neem aan dat dan de destination port niet gezet hoeft te worden? En natuurlijk ander regel nummer.

Ik heb als referentie de volgende pagina's gebruikt:
https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/215458888
https://help.ubnt.com/hc/...d-Policy-Based-Routing-#3
https://community.ui.com/...1a-4da8-b572-aa0d8d937094

*empty*

• m3gA
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 28-03 13:21
Heeft iemand toevallig een unifi controller /UDM met MFA gekoppeld aan home assistant? Home assistant ondersteund geen MFA voor de unifi controller en zover ik weet is er geen ondersteuning voor application passwords.

m3gA wijzigde deze reactie 22-01-2020 12:28 (43%)

• JayOne
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 26-03 20:38
m3gA schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 12:27:
Heeft iemand toevallig een unifi controller /UDM met MFA gekoppeld aan home assistant? Home assistant ondersteund geen MFA voor de unifi controller en zover ik weet is er geen ondersteuning voor application passwords.
Voor Home Assistant heb ik een gebruiker aangemaakt met read only rechten (zonder MFA), conform de beschrijving van HA.

What's the speed of dark?

• CPM
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 26-03 20:12
Ik ben al tijden aan het twijfelen om mijn ExperiaboxV8 eruit te doen en een USG neer te zetten. Dat ik met json aan de gang moest neem ik maar voor lief. Omdat de USG beperkte performance heeft met IDS/IPS/DPI was de UDM een logische opvolger en kon ook mijn Pi Unifi Controller vervangen. Maar ik lees dat er hier geen json support is op de UDM zodat er meerdere VLAN's op de WAN kant gezet kunnen worden. Bummer!
Andere spelers in de markt met een dergelijke kant en klare (IDS/IPS/DPI) appliance oplossing (dus geen VM's) ken ik niet.
Is er geen zicht op deze config mogelijkheid via de GUI?

Misschien helpt massaal klagen hier:
https://community.ui.com

CPM wijzigde deze reactie 22-01-2020 13:50 (18%)

• geenwindows
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 28-03 13:49

geenwindows

Mijn bericht is daar --->>

CPM schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:36:
Ik ben al tijden aan het twijfelen om mijn ExperiaboxV8 eruit te doen en een USG neer te zetten. Dat ik met json aan de gang moest neem ik maar voor lief. Omdat de USG beperkte performance heeft met IDS/IPS/DPI was de UDM een logische opvolger en kon ook mijn Pi Unifi Controller vervangen. Maar ik lees dat er hier geen json support is op de UDM zodat er meerdere VLAN's op de WAN kant gezet kunnen worden. Bummer!
Andere spelers in de markt met een dergelijke kant en klare (IDS/IPS/DPI) appliance oplossing (dus geen VM's) ken ik niet.

de USG 3p is inderdaad geen krachtpatser, de USG PRO 4p kan 400Mbit aan (IDS/DPI aan)
als je dus geen abbo hebt hoger dan 400mbit is dat op zich best wel leuk apparaatje..
UDM kan ik je niks over vertellen, ik hekel het feit dat je verplicht een ubiquiti account moet aanmaken en heb me er daarom ook niet in verdiept, verder is het best wel een interessant apparaat...

Hoewel ik nu een usg pro gebruik, gaat(mag) een deze dagen de deur uit, hij is me te traag (600mbit abbo hiero) en ik vind IDS toch wel een fijne extra beveiliging feature...
OPNsense/PFsense is nogal een flinke leercurve ten opzichte van Unifi, anders had ik hem allang de deur gewezen.

Fan van: Unraid. Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• nexhil
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 28-03 07:13

nexhil

BAM!

CPM schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:36:

Is de Ubiquiti Unifi Dream machine geen optie dan?

• Chris.nl
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online
nexhil schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:09:
[...]

Daar heeft ie het over met "UDM"

• CPM
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 26-03 20:12
geenwindows schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:02:
[...]

de USG PRO 4p kan 400Mbit aan (IDS/DPI aan)
als je dus geen abbo hebt hoger dan 400mbit is dat op zich best wel leuk apparaatje..
UDM kan ik je niks over vertellen, ik hekel het feit dat je verplicht een ubiquiti account moet aanmaken en heb me er daarom ook niet in verdiept, verder is het best wel een interessant apparaat...

OPNsense/PFsense is nogal een flinke leercurve ten opzichte van Unifi, anders had ik hem allang de deur gewezen.
De pro is een beetje overkill voor thuis. Daarnaast minder veelzijdig als de UDM voor thuis gebruik.
Een account bij UBNT vind ik geen probleem, ideaal veilig met 2FA. Analytics is gewoon uit te zetten op de UDM.

OPNsense/SELKS/Snort/Sophos home UTM/etc heb je vaak extra hardware voor nodig en/of hypervisor. Daar heb ik allemaal geen zin in. Moet gewoon makkelijk zijn voor thuis en gebruiksvriendelijk. Less is more en anders ben ik straks drukker met mijn "thuis beheer" van componenten dan dat ik van mijn leven kan genieten. :+
nexhil schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:09:
[...]
UDM is Dream Machine ;) . En nee is dus geen optie want werkt niet met IPTV op de manier zoals ik het wil (ter vervanging router van provider).

Als ze dat zouden fixen dan heb je dus een ideale Home Security appliance:
- Vervanging router provider
- IDS/IPS/DPI met voldoende performance (USG kan bijv. maar 5 categorien DPI).
- Unifi Controller ingebouwd (helaas maar 1 site support).
- Goede firewall met logging en inzicht

CPM wijzigde deze reactie 22-01-2020 14:27 (26%)

• geenwindows
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 28-03 13:49

geenwindows

Mijn bericht is daar --->>

CPM schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:17:
[...]

De pro is een beetje overkill voor thuis. Daarnaast minder veelzijdig als de UDM.
Een account bij UBNT vind ik geen probleem, ideaal veilig met 2FA. Analytics is gewoon uit te zetten op de UDM.

OPNsense/SELKS/Snort/Sophos home UTM/etc heb je vaak extra hardware voor nodig en/of hypervisor. Daar heb ik allemaal geen zin in. Moet gewoon makkelijk zijn voor thuis en gebruiksvriendelijk.
de pro is inderdaad een beetje overkill, maar kan wel 400mbit aan, wanneer je dus IDS gebruikt is ie voor thuis best wel oké. en goedkoper dan de UDM ;) nadeel is wel, de Pro is niet echt stil...

betreft OPNsense, dat is inderdaad een heel ander niveau dan Unifi, behoorlijk overkill voor een simpel thuis situatie, Overkill zeg maar.
overkill is een van de reden dat ik het momenteel aan het bekijken/installeren ben, Ik hou van "Overkill", alsof 600Mbit abbo voor thuis 'Normaal' is :+

Fan van: Unraid. Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• Toppe
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 04:26
Iemand enig idee?

Bezig met de nieuwe configuratie van een 8 poort POE (60w) switch. Ik heb de USG werkend, ook de switch zie ik in de controller echter krijg ik het niet voor elkaar om een update door te voeren.

Huidige versie: 3.9.54.9373

Via de controller kan je geen update doorvoeren, ook niet met een custom firmware locatie.

Inloggen via SSH werkt en ook via het upgrade commando gebeurt er van alles:
code:
1
2
3
4
5
UBNT-US.v3.9.54# upgrade https://dl.ui.com/unifi/firmware/USC8/4.0.80.10875/US.mscc7514.v4.0.80.10875.200111.1635.bin
Downloading firmware from 'https://dl.ui.com/unifi/firmware/USC8/4.0.80.10875/US.mscc7514.v4.0.80.10875.200111.1635.bin'.

notification is sent in managed or upgrade state only. (factory default is excluded)
notification is sent in managed or upgrade state only. (factory default is excluded)

Hierna herstart de switch met de indicator blauwachtig (kleurenblind), indicator verandert van kleur richting lichtblauw? gaan op een gegeven moment de LED's boven op oranje branden en die vallen weer uit. Switch is daarna weer te bereiken via de ping en SSH maar met nog steeds de zelfde firmware.

Apparaat is al eens terug gezet naar fabrieksinstellingen (knop net zolang indrukken tot de switch uitvalt) maar dit heeft geen effect.

Wie o wie? Zit 200km van huis dus kan niet even heen en weer...

Edit 1:
Er ging iets niet goed met de self-inform actie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Jan 23 14:00:26 UBNT authpriv.info dropbear[1169]: Child connection from 192.168.100.107:62792
Jan 23 14:00:28 UBNT authpriv.notice dropbear[1169]: Password auth succeeded for 'ubnt' from 192.168.100.107:62792
Jan 23 14:00:30 UBNT user.err syslog: ace_reporter.reporter_fail(): Unknown[11] (http://192.168.1.6:8080/inform)
Jan 23 14:00:30 UBNT user.err syslog: ace_reporter.reporter_fail(): initial contact failed #2, url=http://192.168.1.6:8080/inform, rc=11
Jan 23 14:01:15 UBNT user.err syslog: ace_reporter.reporter_fail(): Unknown[11] (http://192.168.1.6:8080/inform)
Jan 23 14:01:15 UBNT user.err syslog: ace_reporter.reporter_fail(): initial contact failed #3, url=http://192.168.1.6:8080/inform, rc=11
Jan 23 14:01:15 UBNT user.err syslog: ace_reporter.reporter_fail(): [STATE] entering SELFRUN!!!!
Jan 23 14:01:30 UBNT user.info syslog: ace_reporter.reporter_set_managed(): [STATE] enter MANAGED
Jan 23 14:05:29 UBNT user.info syslog: ace_reporter.reporter_handle_response(): [upgrade] download https://fw-download.ubnt.com/data/unifi-firmware/33fd-US8P60-4.0.80-0f7c4ddfb5834a27af1fc8eebf2dbf22.bin
Jan 23 14:05:29 UBNT user.notice ubnt: Upgrade FW Downloading:
Jan 23 14:05:42 UBNT user.notice ubnt: Download ...OK
Jan 23 14:05:51 UBNT user.notice ubnt: Upgrade Firmware Check:
Jan 23 14:05:51 UBNT user.notice ubnt: Check ...OK
Jan 23 14:05:54 UBNT user.info syslog: ace_reporter.reporter_inform(): [upgrade] flash firmware
Jan 23 14:06:21 UBNT user.notice syswrapper: [busy] skipping: reload
Jan 23 14:06:52 UBNT user.notice syswrapper: [busy] skipping: reload
Jan 23 14:07:23 UBNT user.notice syswrapper: [busy] skipping: reload

Self-inform nu juist gezet, apparaat is ook weer als connected in de controller en de firmware upgrade opnieuw gestart.

Edit 2:
Probleem lijkt nu opgelost, hij heeft een nieuwe firmware versie. Soms helpt het om de boel even te tikken :D

Toppe wijzigde deze reactie 23-01-2020 15:10 (41%)

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

geenwindows schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:02:
Hoewel ik nu een usg pro gebruik, gaat(mag) een deze dagen de deur uit, hij is me te traag (600mbit abbo hiero) en ik vind IDS toch wel een fijne extra beveiliging feature...
CPM schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:17:
OPNsense/SELKS/Snort/Sophos home UTM/etc heb je vaak extra hardware voor nodig en/of hypervisor. Daar heb ik allemaal geen zin in. Moet gewoon makkelijk zijn voor thuis en gebruiksvriendelijk. Less is more en anders ben ik straks drukker met mijn "thuis beheer" van componenten dan dat ik van mijn leven kan genieten. :+
Niet zo dramatisch doen :P

Laatst wat ermee zitten rommelen en binnen 30 minuten was alles up and running en had ik alle opties doorgebladerd :Y)

En als je er echt niet uitkomt dan is er een heel mooi Topic waar je om hulp kan vragen : Zelfbouw project: Firewall / Router / AP :)

• kuwerti
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 28-03 07:33
Even een quote van mijn eigen bericht omdat dit probleem nog steeds niet opgelost is. Sinds ik over ben gegaan naar Ubiquiti apparatuur loopt mijn Experiabox V10 soms vast. Dit gebeurt ongeveer 1 keer in de twee dagen. Oplossing is simpel: Experiabox uit en aanzetten en het werkt allemaal weer. Vervelend, helemaal als de kinderen midden in een potje FIFA zitten . :F

Ik heb het vermoeden dat ik dit heb als ik veel verkeer over de router heen gooi. (zoals een grote upload)

Hoe kan ik de oorzaak van deze 'vastlopers' zien? ie er ergens in de experiabox een log? zou ik iets in de ubiquiti logs moeten kunnen zien?
kuwerti schreef op maandag 13 januari 2020 @ 08:52:
[...]

Beste allemaal,

Op zich heb ik alles werkend, maar ik heb nog 1 probleem. Sinds ik mijn netgear router ertussenuit heb gehaald en allemaal Ubiquiti apparatuur heb aangesloten, heb ik af en toe dat ik de experiabox moet herstarten. ik zie wel WIFI connectie, maar kan niet het internet op. Dit had ik voorheen nooit. Wat ik nu heb is glasvezel--glasvezelkastje---experiabox-v10--POE Ubiquiti switch-LAN. Nu probeer ik in de experiabox te kijken waar het probleem kan zitten, maar ik kan nergens iets van een logging ofzo vinden. heeft iemand dit misschien ook gehad en kan mij wat tips geven?

de Experiabox staat ingesteld als DHCP-server.
lan: 192.168.1.1
subnet: 255.255.255.0
DHCP start 192.168.1.1
DHCP eind 192.168.1.252
ISP-DNA: UIT
(nu ik dit zo zie: kan het zijn dat DHCP:start 192.168.1.2 moet zijn om dat de 192.168.1.1. mijn Experiabox is??) 8)7

kuwerti wijzigde deze reactie 24-01-2020 18:32 (3%)

• Isane
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 20:37
Vraagje, ik ben op zoek naar een unifi switch. Ik heb ook al Unifi accesspoints in het huis hangen.

Moet ik de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) of pricewatch: Ubiquiti Unifi Switch (8-poorts, 150W PoE+) halen zodat Poe werkt op de AP's?

• kuwerti
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 28-03 07:33
Isane schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 20:35:
Vraagje, ik ben op zoek naar een unifi switch. Ik heb ook al Unifi accesspoints in het huis hangen.

Moet ik de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) of pricewatch: Ubiquiti Unifi Switch (8-poorts, 150W PoE+) halen zodat Poe werkt op de AP's?
ik heb de 60W en dat gaat prima met 3 AP's erop.

• The Eagle
  • Laatst online: 21:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

kuwerti schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 21:01:
[...]

ik heb de 60W en dat gaat prima met 3 AP's erop.
Kan ik bevestigen, mijn 60 watter trekt prima 3 AC AP Pro's. Net even gecheckt, die trekken elk 12,5 watt en als ze niet heel veel zitten te doen ca 5 watt per stuk. Zou er dus zelfs nog een bij kunnen, ding heeft 4 PoE poorten.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Isane schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 20:35:

Dat ligt aan de APs die je hebt.
AC Lite en AC LR met productiedatum van voor september 2016, en nog oudere APs (de niet AC modellen en vierkante ACs) werken alleen met passive 24V voor PoE en de USW 8-60W kan dat niet leveren, maar kan wel een convertertje tussen. Heb je een nieuwer model AC Lite of AC LR, of een ander model zoals de IW AC, AC Pro, AC NanoHD dan werken ze sowieso met de USW 8-60W.

En de USW 8-150W werkt dus sowieso altijd.

• _Dune_
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:38

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik heb wel aardig wat oudere topic's gevonden via Google, maar is het nogaltijd zo dat je een netwerk met AP's opnieuw moet opzetten als de Unifi Controller verloren is gegaan? Of ie het tegenwoordig mogelijk een nieuwe controller te installeren op bijvoorbeeld een Pi2 die de AP's + switch uitleest en aan de hand van deze gegevens weer een configuratie in de controller opbouwd?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• MR_VIPER

MR_VIPER

MR_VIPER schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:41:
In navolging op mijn eerdere vraag heb ik nogmaals rondgekeken richting maken van json file.

Als ik het goed begrijp moet ik eerst de commands uitvoeren op de USG via SSH. Als ik het goed heb zou onderstaande de juiste commands zijn om een regel aan te maken waarbij ip x met poort 25 doorgezet word naar WAN1 (pppoe). Werd namelijk aangegeven dat ip next hop ip beter de poort aangegeven kan worden:

configure
set protocols static table 5 route 0.0.0.0/0 next-hop [eth0]
set firewall modify LOAD_BALANCE rule 2501 action modify
set firewall modify LOAD_BALANCE rule 2501 modify table 5
set firewall modify LOAD_BALANCE rule 2501 source address 192.168.x.y/24
set firewall modify LOAD_BALANCE rule 2501 destination port 25
set firewall modify LOAD_BALANCE rule 2501 protocol tcp
commit;exit

Hierna de config controlleren in de USG en deze exporteren. Het gedeelte waar regel 2501 is aangemaakt dan kopieren in de custom json en dit dan weer uploaden aan controller zijde.

Zou dit dan ook gedaan kunnen worden met een ander IP waarvan al het verkeer naar WAN2 moet blijven gaan (ivm 24uur camera stream naar YouTube). Ik neem aan dat dan de destination port niet gezet hoeft te worden? En natuurlijk ander regel nummer.

Ik heb als referentie de volgende pagina's gebruikt:
https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/215458888
https://help.ubnt.com/hc/...d-Policy-Based-Routing-#3
https://community.ui.com/...1a-4da8-b572-aa0d8d937094
Helaas moet ik mezelf quoten. Ik heb geprobeerd bovenstaande door te voeren. Na enkele aanpassingen (eth0 vervangen door eth0-wan-ip) krijg ik de config wel ingetypt. Echter bij de commit gaat het mis bij aanpassen van de iptables. Heb helaas de precieze melding niet meer voor me staan. Wat ik me zo kan herinneren. Vervolgens kreeg ik een commit failed en kon ik kiezen voor een 'exit discard'.

Iemand enig idee vanuit mijn onsamenhangende verhaal wat er mis kan zijn. Ik heb het voordeel dat ik momenteel niet veel hoef te mailen en dus wel wegen om een reply heen kan verzinnen. Echter zou het toch prettig zijn als ik mijn Mail server volledig kan gebruiken. Mail binnenkomend werkt zonder probleem.

Ik heb een uber gecompliceerde paint tekening gemaakt om eea visueel te duiden en ook wat meer in beeld te brengen wat ik graag wil.

Netwerk

Netwerk is dus zeer plat. Rood is de route die de mailserver moet nemen. Xs4all (ADSL) is op WAN1 gezet ivm port forwarding van buiten naar de server. Ziggo op WAN2. Echter heeft Ziggo wel de meeste bandbreedte en word die dus primair gebruikt. Voorheen was Xs4all ook een verbinding puur voor mailserver (poort 25 en aanvullende poorten die nodig zijn) en als failover. Aangezien mijn draytek als router op instorten staat en deze nog wel de pppoe bridge kan maken is die gedegradeerd naar modem. De setup op de draytek was prima en nu werd er al terecht gezegd waarom niet behouden. Failing hardware en al een USG hebben liggen die het werk over kan nemen. Een nieuwe draytek met goede mogelijkheden gaat al gauw enkele honderden euros kosten.

*empty*

• Ethirty
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 22:50

Ethirty

Who...me?

_Dune_ schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 11:29:
Ik heb wel aardig wat oudere topic's gevonden via Google, maar is het nogaltijd zo dat je een netwerk met AP's opnieuw moet opzetten als de Unifi Controller verloren is gegaan? Of ie het tegenwoordig mogelijk een nieuwe controller te installeren op bijvoorbeeld een Pi2 die de AP's + switch uitleest en aan de hand van deze gegevens weer een configuratie in de controller opbouwd?
Als je geen backup hebt, zal je opnieuw moeten beginnen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone 8 64GB

• Hammetje
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 16:42
Je kan per site een backup maken. Zolang je die bestanden bewaart en je een nieuwe controller aan hetzelfde ip als de oude hangt, kan je de backup bestanden weer importeren in de nieuwe controller. Zorg er dus wel voor dat je bij elke verandering van een site weer een nieuwe backup maakt. Bij mij werkt dit zonder problemen.

Picobello B.V.

• The Eagle
  • Laatst online: 21:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik wil eigenlijk graag mijn controller naar een docker container overhevelen. Draait nu nog op een pi, daar zou ook de docker op moeten komen draaien. Voor zover ik kan nagaan zou het een kwestie moeten zijn van controller backuppen en dan een nieuwe maken in container en restoren. Klopt dat of zie ik iets over het hoofd?

En welk docker image is aan te raden?

The Eagle wijzigde deze reactie 25-01-2020 15:24 (5%)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• B2

B2

wa' seggie?

The Eagle schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 15:24:
Ik wil eigenlijk graag mijn controller naar een docker container overhevelen. Draait nu nog op een pi, daar zou ook de docker op moeten komen draaien. Voor zover ik kan nagaan zou het een kwestie moeten zijn van controller backuppen en dan een nieuwe maken in container en restoren. Klopt dat of zie ik iets over het hoofd?

Goofball222 is meestal wel snel met updates. Je kunt ook het image van Jacobalberty kiezen. Het maakt niet echt uit.

Migreren is inderdaad een kwestie van controller backup maken en importeren in je nieuwe controller. Wil je het helemaal mooi doen hou je de inform url gelijk. Anders moet je je unifi spullen even een nieuwe inform url geven via ssh.

• _Dune_
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:38

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Inmiddels alles opnieuw geconfigureerd met een controller op een Pi2, dit gaat nu prima, ook remote. Alleen vraag ik mij af is er een standaard optie om een backup te kunnen maken, bijvoorbeeld in de Cloud? Ik meende namelijk bij de configuratie een optie auto backup te zien die ingeschakeld stond, maar ik kan dit niet zogauw in de interface/portal terugvinden of moet ik de SD kaart gewoon kopiëren?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Zolang je de login details van al je apparaten nog weet heb je één klein voordeel : Je kan ze allemaal gewoon vanuit de UniFi Controller "jatten" en op je nieuwe installatie adopteren zonder eerst naar elk apparaat te moeten lopen en naar Factory Defaults te resetten :)

Daarna zal je uiteraard wel nog steeds alles opnieuw moeten instellen, want de oude config wordt niet uitgelezen!

Ik zit met een, voor mij, vreemd probleem. Gisteravond een configuratie aanpassing gedaan op mijn USW 8-150W en een tijdje later zag ik dat deze op disconnected stond. In eerste instantie even een poging om naar de switch te SSHen gedaan maar ook dat mislukte (Host unreachable). Maar gezien het de switch meteen achter de USG is en internet nog werkte heb ik er verder niet naar gehandeld. Vanmorgen even de stroom eraf gehaald er vanuit gaande dat dat voldoende zou zijn, maar jullie raden het al: ik kijk nu toevallig in de Controller en de switch staat weer / nog steeds op disconnected. En ook nu nog steeds geen SSH verkeer mogelijk.

Wat zijn dus wat pointers om naar te kijken? Want voor mijn gevoel lijkt het nu alsof de EdgeOS dood is terwijl de ingebakken hardware switch zijn werk gewoon doet. En bij mijn USW 16-150W zou ik dan nog via de console port op onderzoek uit kunnen, maar de 8-150W heeft die dus niet.

Overigens heb ik ook nog een ander (minor) issues. Regelmatig zie ik in de Controller alerts dat juist of die USW 16-150W (de ander dus) en/of het AP daarachter disconnected zijn geweest. Meestal gebeurt dat dat een aantal keren achter elkaar (keer of 3 in bv tijdspanne van 10 of 20 minuten denk ik) en dan weer een hele tijd (uren? dagen?) niet. Daar heb ik dus ook nog geen aandacht aan besteed, maar mogelijk is het wel gerelateerd.

Alle hardware draait overigens firmware 4.0.80.

• SmokingCrop
  • Registratie: januari 2012
  • Niet online
RobertMe schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 21:51:
Ik zit met een, voor mij, vreemd probleem. Gisteravond een configuratie aanpassing gedaan op mijn USW 8-150W en een tijdje later zag ik dat deze op disconnected stond. In eerste instantie even een poging om naar de switch te SSHen gedaan maar ook dat mislukte (Host unreachable). Maar gezien het de switch meteen achter de USG is en internet nog werkte heb ik er verder niet naar gehandeld. Vanmorgen even de stroom eraf gehaald er vanuit gaande dat dat voldoende zou zijn, maar jullie raden het al: ik kijk nu toevallig in de Controller en de switch staat weer / nog steeds op disconnected. En ook nu nog steeds geen SSH verkeer mogelijk.

Wat zijn dus wat pointers om naar te kijken? Want voor mijn gevoel lijkt het nu alsof de EdgeOS dood is terwijl de ingebakken hardware switch zijn werk gewoon doet. En bij mijn USW 16-150W zou ik dan nog via de console port op onderzoek uit kunnen, maar de 8-150W heeft die dus niet.

Overigens heb ik ook nog een ander (minor) issues. Regelmatig zie ik in de Controller alerts dat juist of die USW 16-150W (de ander dus) en/of het AP daarachter disconnected zijn geweest. Meestal gebeurt dat dat een aantal keren achter elkaar (keer of 3 in bv tijdspanne van 10 of 20 minuten denk ik) en dan weer een hele tijd (uren? dagen?) niet. Daar heb ik dus ook nog geen aandacht aan besteed, maar mogelijk is het wel gerelateerd.

Alle hardware draait overigens firmware 4.0.80.
Ik zou hem eerst even terugzetten naar fabriekinstellingen en opnieuw adopten/instellen.

Klik voor [handleiding] Raspberry Pi met UniFi controller en Pi-hole (headless)

SmokingCrop schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 22:13:
[...]

Ik zou hem eerst even terugzetten naar fabriekinstellingen en opnieuw adopten/instellen.
Maar opnieuw instellen betekent dan waarschijnlijk dat ik VLANs en alles opnieuw moet doen? Of wordt die door de controller dan wel nog herkent als zijnde die switch en dat die dan meteen de oude instellingen pushed?

Edit:
Volgens deze oude thread op het forum zou een factory reset van de switch inderdaad na de (re)adopt de oude config moeten terug zetten. Dat geeft mij dan meteen iets meer zin om dat te proberen (morgen). I.p.v. dit doen, alles opnieuw moeten instellen, terwijl er wellicht een snellere fix was.

RobertMe wijzigde deze reactie 25-01-2020 22:28 (34%)

• iMars
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 00:21
The Eagle schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 15:24:

Ik gebruik nu sinds een tijdje deze: https://hub.docker.com/r/linuxserver/unifi-controller

• SmokingCrop
  • Niet online
RobertMe schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 22:22:
[...]

Maar opnieuw instellen betekent dan waarschijnlijk dat ik VLANs en alles opnieuw moet doen? Of wordt die door de controller dan wel nog herkent als zijnde die switch en dat die dan meteen de oude instellingen pushed?
Als je de switch behoudt in de controller (en enkel de switch fysiek reset), dan zal die waarschijnlijk weer dezelfde instellingen gaan instellen, maar daar loopt het vermoedelijk fout. (kan je natuurlijk wel eerst proberen)

Ik zelf zou hem verwijderen in de controller en fysiek resetten naar factory defaults met een pinnetje.

Je dient enkel de switch zelf in te stellen. Dus de poorten aanpassen naar de juiste VLANs. (even noteren welke poort welke vlan had, dan kan je die op 2 minuten terug goed zetten)
De VLANs op zich blijven behouden op de controller d:)b

SmokingCrop wijzigde deze reactie 25-01-2020 22:34 (12%)

SmokingCrop schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 22:32:
[...]

Als je de switch behoudt in de controller (en enkel de switch fysiek reset), dan zal die waarschijnlijk weer dezelfde instellingen gaan instellen, maar daar loopt het vermoedelijk fout. (kan je natuurlijk wel eerst proberen)
Gezien het om VLAN aanpassingen ging (specifiek 1 poort aangepast) lijkt mij juist niet dat het daardoor mis loopt. En uiteraard heb ik niet de VLAN assignment van de poort naar de USG aangepast. Wat ik ook nog gewoon kan inzien in de controller: port 1 is uplink met profile All. Dus daar zit het probleem niet. En hetzelfde voor de poort naar de NAS/thuisserver met de UniFi Controller, die moet ook op All staan en ook dat zie ik nog terug, naast dat ik nog gewoon op de NAS/thuisserver kan komen.
Je dient enkel de switch zelf in te stellen. Dus de poorten aanpassen naar de juiste VLANs. (even noteren welke poort welke vlan had, dan kan je die op 2 minuten terug goed zetten)
Naast VLAN assignments dan ook nog PoE instellen (heb nog een oude AC Lite met passive 24V), static IP instellen, ... Uiteraard iets dat ik liever niet doe. Zeker gezien "alles" nog gewoon werkt. Het is dat die in de controller op disconnected staat, anders had ik het niet eens in de gaten gehad, dat er iets mis was.

• SmokingCrop
  • Niet online
_Dune_ schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 16:27:
Inmiddels alles opnieuw geconfigureerd met een controller op een Pi2, dit gaat nu prima, ook remote. Alleen vraag ik mij af is er een standaard optie om een backup te kunnen maken, bijvoorbeeld in de Cloud? Ik meende namelijk bij de configuratie een optie auto backup te zien die ingeschakeld stond, maar ik kan dit niet zogauw in de interface/portal terugvinden of moet ik de SD kaart gewoon kopiëren?
De auto backup schedule via de GUI gaat naar /usr/lib/unifi/data/backup/autobackup/ op je Pi.

Op het werk laten we deze wegschrijven naar een Synology NAS die dan weer een hyperbackup schedule daarop heeft naar een andere fysieke locatie.

Doe je bijvoorbeeld zo:

1/ NFS Share mounten zodat die gekoppeld staat na opstart van je Pi (op de NAS geef je toegang tot de PI)
apt-get install nfs-common
nano /etc/fstab
IP.VAN.DE.NAS:/volume1/BACKUP/unifi /nas nfs defaults 0 0

2/ Met crontab een rsync commando dagelijks om 3u laten uitvoeren
crontab -e
0 3 * * * rsync -a /usr/lib/unifi/data/backup/autobackup/ /nas/

Met Rclone kan je die blijkbaar wegschrijven naar de cloud:
https://www.techrepublic....loud-service-with-rclone/
Zou goed kunnen dat er dan effectief een mankement is met de switch.
Dergelijke issues nog niet tegengekomen op 50+ sites met tal van switches, access points etc.

SmokingCrop wijzigde deze reactie 25-01-2020 22:50 (9%)

RobertMe schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 22:22:

Edit:
Volgens deze oude thread op het forum zou een factory reset van de switch inderdaad na de (re)adopt de oude config moeten terug zetten. Dat geeft mij dan meteen iets meer zin om dat te proberen (morgen). I.p.v. dit doen, alles opnieuw moeten instellen, terwijl er wellicht een snellere fix was.
Gek idee :

- Effe opzoeken welke config.json bij die switch hoort.
- Deze backuppen.
- Switch laten vergeten door de controller.
- Switch fysiek naar Factory Defaults zetten.
- Switch weer adopten.
- config.json terugzetten.
- Provision forceren.

BAM! Alle settings weer zoals ze waren! :)

Of zeg ik nou wat raars... :? :$

SmokingCrop schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 22:45:
[...]

Zou goed kunnen dat er dan effectief een mankement is met de switch.
Dergelijke issues nog niet tegengekomen op 50+ sites met tal van switches, access points etc.
Hmm, hardware defect kan natuurlijk ook nog inderdaad. Maar dat hoop ik toch van niet. Switch is net 3 jaar oud (met 99% zekerheid gekocht in januari 2017, resterende 1% zou dan februari zijn). En als het een hardware defect is is een factory reset natuurlijk ook niet echt handig. Dus maar eerst een TP-Link managed switch die nog ergens in een doos moet liggen opgraven en die inregelen (wat ik persoonlijk een hell vind) zodat ik een backup heb omdat het in dit geval dus om de "core" switch gaat. Om te voorkomen dat ik met een factory reset dus terug kom in de default config en vanalles plat gaat / onjuiste VLANs krijgt. Daarnaast wordt vervangen dan ook nog leuk. Garantie zal wel niet gaan (als het 3 jaar garantie is misschien nog net met coulance of via UI zelf). En gezien ik dus nog met een AC LR zit met passive 24V is een US 8-60W ook crap omdat die dan nog aangesloten moet worden via de PoE injector of zo'n extra instant converter. En stiekem wil ik ook nog steeds een glasvezel leggen tussen deze switch in de kelder en de USW 16 op zolder dus STP is dan ook wel een vereiste.

offtopic:
En dat ook nog eens binnen 2 maanden dat ik intussen twee HDDs ben verloren met bad sectors (NAS & PC), de vervangende HDD voor NAS "niet werkt" en ik nog niks heb gedaan aan PC. Dus ook nog bezig met oplossen/recoveren van andere issues en dus niet echt zin/tijd om weer iets nieuws erbij te krijgen.
nero355 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 23:35:
[...]

Gek idee :

- Effe opzoeken welke config.json bij die switch hoort.
- Deze backuppen.
- Switch laten vergeten door de controller.
- Switch fysiek naar Factory Defaults zetten.
- Switch weer adopten.
- config.json terugzetten.
- Provision forceren.

BAM! Alle settings weer zoals ze waren! :)

Of zeg ik nou wat raars... :? :$
Welke file bedoel je precies? Ik kan zo snel niks terugvinden van een config / json file met ik neem aan daarin dus de configuratie in de zin van welk port profile per poort, naam van het apparaat, network settings (static ip) etc. En dit lijken mij ook dingen die juist in de Mongo database staan.

Uiteraard kan ik het wel proberen op basis van een volledige backup (/site export) en die daarna weer terug zetten. Maar "vrees" voor hardware defect en juist met factory reset terugvallen op de default config maakt dat niet handig. Eerste stap wordt dus zorgen dat ik een switch heb die ik ervoor in de plaats kan zetten i.p.v. domweg een factory reset en dan potentieel "in paniek" moeten kiezen tussen kijken om switch weer aan de praat te krijgen of juist via een alternatief het netwerk weer aan de praat te krijgen. Dan spendeer ik liever komende week op mijn gemak wat uurtjes om die TP-Link in te regelen als "backup" en doe dan een reset wanneer dat klaar is i.p.v. "even snel" een factory reset en dan nog, zonder internet, moeten uitzoeken hoe die TP-Link aan de praat te krijgen.
RobertMe schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 23:49:
Welke file bedoel je precies? Ik kan zo snel niks terugvinden van een config / json file met ik neem aan daarin dus de configuratie in de zin van welk port profile per poort, naam van het apparaat, network settings (static ip) etc. En dit lijken mij ook dingen die juist in de Mongo database staan.
Dat vraag ik me dus ook af en vandaar de suggestie : Kan jij mooi voor ons uitzoeken! :*)

Ik vrees echter ook dat alles in die gekke MongoDB staat... :-(

• ed1703
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
nero355 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 23:53:
[...]
Ik vrees echter ook dat alles in die gekke MongoDB staat... :-(
Weet het wel zeker. Volgens mij doel jij op config.properties?
RobertMe schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 22:40:
[...]

Gezien het om VLAN aanpassingen ging (specifiek 1 poort aangepast) lijkt mij juist niet dat het daardoor mis loopt.
Hmm.. zeker weten dat je niet ook iets bij services/management vlan hebt gedaan en mogelijk gequeued? Met mogelijk een verkeerd ipadres/vlan? Daar riekt dit wel naar, mij ooit eens 1x overkomen, toen mocht ik terug naar default, maar dat ging om slechts 6 poortjes, dus die heb ik na allerlei SSH-keys issues helemaal opnieuw opgezet.

ed1703 wijzigde deze reactie 26-01-2020 10:16 (15%)

12x300Wp TrinaSolar black op het westen, SE 3k WaveHD, speelt/werkt met Cisco (ISE, Nexus, Catalyst), Mikrotik, Ubiquiti (edge+unifi), VMWare, RaspBerry PI, Debian, Ubuntu, Domoticz en Synology.

ed1703 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 10:15:
[...]

Hmm.. zeker weten dat je niet ook iets bij services/management vlan hebt gedaan en mogelijk gequeued? Met mogelijk een verkeerd ipadres/vlan? Daar riekt dit wel naar, mij ooit eens 1x overkomen, toen mocht ik terug naar default, maar dat ging om slechts 6 poortjes, dus die heb ik na allerlei SSH-keys issues helemaal opnieuw opgezet.
Je bedoelt bv het management VLAN aanpassen bij de switch? 1. Ik dacht dat dat alleen bij APs kon? 2. Nu niet gedaan, en AFAIK nooit niet gedaan (management VLAN heb ik ook gewoon op LAN / untagged draaien, de default dus).
Overigens verwacht ik dat ik ook in dat geval nog steeds op de switch zou moeten kunnen komen? Op basis van het static IP. Of alleen het management VLAN moet doorgeven worden van de hardware switch naar de SoC. Dan zou verkeer inderdaad niet meer "bij EdgeOS" aankomen op het static IP in "verkeerde" VLAN.

In any case: ik heb de TP-Link switch opgedoken dus kan die later vandaag als backup inrichten en dan een factory reset van de USW doen. I'll keep you posted.

Overigens ook even garantie opgezocht. Bij UBCenter waar ik heb gekocht zie ik zo snel niks van garantie, en Ubiquiti zelf gaat zo te zien maar voor één jaar, wat ik schandalig kort vind. Op basis van de Europese "verwachte levensduur" zou ik misschien zelfs 5 jaar of zo verwachten, maar zeker 3.

• ed1703
  • Niet online
RobertMe schreef op zondag 26 januari 2020 @ 10:28:
[...]

Je bedoelt bv het management VLAN aanpassen bij de switch? 1. Ik dacht dat dat alleen bij APs kon? 2. Nu niet gedaan, en AFAIK nooit niet gedaan (management VLAN heb ik ook gewoon op LAN / untagged draaien, de default dus).
Overigens verwacht ik dat ik ook in dat geval nog steeds op de switch zou moeten kunnen komen? Op basis van het static IP. Of alleen het management VLAN moet doorgeven worden van de hardware switch naar de SoC.
Het management vlan is alleen untagged als hij in hetzelfde vlan zit als het native-vlan van je uplink.
Een port-profile op 'all' en je managementvlan op 13 oid, is dus een laptop aansluiten met een NIC en daarop een tagged-vlan configureren. Dat is gelijk het nare effect als de boel ooit eens kapuut gaat zonder console-interface 8)7 Ik ben benieuwd wat er aan de hand is, hopelijk valt het mee.

ed1703 wijzigde deze reactie 26-01-2020 10:36 (3%)

12x300Wp TrinaSolar black op het westen, SE 3k WaveHD, speelt/werkt met Cisco (ISE, Nexus, Catalyst), Mikrotik, Ubiquiti (edge+unifi), VMWare, RaspBerry PI, Debian, Ubuntu, Domoticz en Synology.

Volgens mij begint het toch sterk te lijken op wat @ed1703 suggereerde.

Heb een factory reset gedaan maar nu faalt adoption (invalid fingerprint), dus dan toch maar verwijderen uit de controller. Nog even alle settings aan het nalopen... en tada, "Management VLAN <niet LAN>". Dus waarschijnlijk toch ooit (per ongeluk?) die aangepast en zal change gequeued zijn. Vervolgens zijn deze dan met changes van afgelopen vrijdag geprovisioned naar de switch en daarna dus "dood". Nu nog even kijken of ik hem aan de praat krijg zonder verwijderen, maar vermoed dus van niet en dat ik toch even alles opnieuw moet instellen, sadly.

Overigens ook raar dat ik geen verkeer kreeg na de reset. Je zou verwachten dat die default op port profile: All draait en dat letterlijk een trunk is. Maar blijkbaar is dat niet zo want er gaat dus geen (of alleen untagged?) verkeer door het netwerk. Nu dus met de TP-Link ertussen het netwerk in de lucht houden en dan een extra lijntje naar deze USW. Had eigenlijk dus verwacht dat alleen de USW voldoende was.

Edit:
Forget => reboot => Adopt => handmatig config opnieuw gedaan => got the t-shirt :X

Overigens kan de suggestie van @nero355 half. Onder "Manage device" staat een "Download device info", maar daar kun je verder dus niks mee. Je hebt dan wel een JSON met de config / info maar die kun je niet opnieuw importeren.

Edit2:
Overigens staat in die JSON file wel een "expected_system_cfg" die waarschijnlijk dus te vergelijken is. In ieder geval is die nu zowel voor "oude" als "nieuwe" configuratie hetzelfde dus zal de config lijkt mij ook gelijk zijn (ondanks dat voor de rest veel anders is)

Edit 3:
Als ik meteen het management VLAN gecontroleerd had was ik waarschijnlijk dus ook stukken sneller klaar geweest. Management VLAN terug zetten op LAN, wat dan niet geprovisioned kon worden. Maar ik had dan wel of de NAS/thuisserver op de ene poort waar VLAN X (het verkeerd ingestelde management VLAN) al was ingesteld als untagged poort. Waarschijnlijk kon de switch dan wel correct communiceren met de controller en kon het juiste management VLAN ook weer geprovisioned worden. Alternatief was dan een extra kabel van een "All" port naar die ene poort. En zelfs als ik geen poort had met VLAN X als untagged had ik het zonder factory reset kunnen oplossen. Dan had ik immers die TP-Link switch kunnen gebruiken om op bv poort 1 in te stellen van "untagged is VLAN X" en poort 2 dan "VLAN X tagged". Zo had ik dan dus alsnog het verkeer van het echte management VLAN naar de switch kunnen sturen op het VLAN waarop die was ingesteld als management VLAN. Waarna de controller dus weer een provision kon doen om de juiste config terug te zetten.

RobertMe wijzigde deze reactie 26-01-2020 12:56 (46%)

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
Het lijkt er sinds een aantal weken op alsof het bereik van mijn AP AC PRO-E een stuk kleiner is geworden.
Zou dit met een update te maken kunnen hebben? Kan ik ergens zien (ben er nog niet zo bedreven in) of er iets aan instellingen niet goed is? Normaal had ik beneden vol bereik, maar al onze apparaten verbinden met de oude router als AP ingesteld op zolder die meer bereik geeft wanneer we beneden zitten.

http://tinyurl.com/jz5ms3c gehaakte pokeballs

• nexhil

nexhil

BAM!

Arunia schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 08:54:
Het lijkt er sinds een aantal weken op alsof het bereik van mijn AP AC PRO-E een stuk kleiner is geworden.
Zou dit met een update te maken kunnen hebben? Kan ik ergens zien (ben er nog niet zo bedreven in) of er iets aan instellingen niet goed is? Normaal had ik beneden vol bereik, maar al onze apparaten verbinden met de oude router als AP ingesteld op zolder die meer bereik geeft wanneer we beneden zitten.
Je zou een RF scan kunnen uitvoeren (kan via de unifi app) misschien dat 1 van de buren op hetzelfdde kanaal aan het vervelen is.

• Arunia
@nexhil Dank. Heb even gezocht en ben uitgekomen op deze uitleg:
https://help.ubnt.com/hc/...uggested-Channels-Feature

Deze scan draait nu en later eens kijken wat er uit is gekomen.

• deCube
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 26-03 23:23
Vandaag is de UDM Pro verschenen in de US store (GA).

Weet iemand hoe lang het meestal ongeveer duurt voordat een nieuw product in de EU store verschijnt?

Work hard & be brave.

• Ethirty
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 22:50

Ethirty

Who...me?

Tussen de 6 en 12 maanden. Of nooit.

Echt weer een faal om een "Pro" apparaat uit te bringen zonder disk-mirror, aangezien ze dat met de Unifi XG server wel konden.

Ethirty wijzigde deze reactie 28-01-2020 17:12 (64%)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone 8 64GB

deCube schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 17:05:
Vandaag is de UDM Pro verschenen in de US store (GA).

Weet iemand hoe lang het meestal ongeveer duurt voordat een nieuw product in de EU store verschijnt?
Volgens mij heeft het bij de UDM (non Pro) niet eens zo heel lang geduurd, iets van dagen of weken, en niet een paar maanden.

• rally
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22:43

rally

Deyterra Consultancy

De vraag is... moet deze evenals de UDM via de locale controller beheert worden, of kan deze wel in een cloud controller geadopteerd worden.

Maar even de bekende review sites in de gaten houden.

http://www.deyterra.com

• B2

B2

wa' seggie?

rally schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 18:00:
De vraag is... moet deze evenals de UDM via de locale controller beheert worden, of kan deze wel in een cloud controller geadopteerd worden.

Uit de datasheet :
Multi-Site Management
A single controller running in the cloud can manage multiple sites: multiple, distributed deployments and multi-tenancy for managed service providers. Each site is logically separated and has its own configuration, maps, statistics, guest portal, and administrator accounts.
Volgens mij heeft deze dus de ‘standaard’ controller functionaliteit net als bv de CloudKey.

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Dat begreep ik al, maar ik heb mijn controller nu in de cloud hangen.

Ik wil de UDM Pro *eigenlijk* alleen maar inzetten als firewall met. IDP en IPS ingeschakeld en op termijn het protect gedeelte gebruiken.

Dus die ingebouwde cloudkey wil ik eigenlijk niet gebruiken. Ik hoop dat dat met de Pro niet hoeft (iets dat met de gewone UDM verplicht is)

• B2

B2

wa' seggie?

rally schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 18:15:

Ik wil de UDM Pro *eigenlijk* alleen maar inzetten als firewall met. IDP en IPS ingeschakeld en op termijn het protect gedeelte gebruiken.

Dus die ingebouwde cloudkey wil ik eigenlijk niet gebruiken. Ik hoop dat dat met de Pro niet hoeft (iets dat met de gewone UDM verplicht is)
Ah op die manier. Ik las je cloud support net andersom :). Je wil dus helemaal geen gebruik maken van de ingebouwde controller.

Ik zou de Pro juist willen om de cloudkey overbodig te maken. Op de gewone UDM kun je volgens mij maar 1 site beheren. Ik heb nu 4 sites in mn controller.
rally schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 18:15:

Dit is ook mijn en gelukkig de meest voorkomen bezwaar op het forum. Daardoor heb nog een klein beetje hoop.

Alleen ben ik wel benieuwd van de acces controller server

xbeam wijzigde deze reactie 28-01-2020 20:20 (21%)

xbeam schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 20:14:
Alleen ben ik wel benieuwd van de acces controller server

[Afbeelding]
Hebben ze een tijdje terug niet iets van toegangscontrole met badges of iets dergelijks aangekondigd? Lijkt mij dus dat access controller daarnaar verwijst.

• Packetloss
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online

Packetloss

voor system specs, zie profiel

Recent heb ik deze aangeschaft (maar nog niet uitgepakt en geinstalleerd): pricewatch: Ubiquiti USW-Pro-24-PoE

Tzt wil ik de SFP+ poorten gaan gebruiken om op een fileserver (FreeNAS) en een windows desktop (Win10) 10GE te gebruiken. Ik heb daar een beetje hulp bij nodig, om te bepalen wat ik nodig heb en wat jullie ervaringen zijn.

Als ik zeg dat ik dan denk 2 keer deze: https://www.amazon.de/Ubi.../dp/B01N0XR1RL/ref=sr_1_5? te kunnen kopen, zit ik dan op de goede weg? En maakt het uit welke fiber kabel ik koop; heeft fiber van Unifi voordelen ten op zichte van andere merken, als ik een unifi switch en SFP+ modules heb?

fileserver: Intel Core i5-6600T op ASRock Z170 Extreme6 met 6 keer WD Red WD40EFRX 4TB en Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15 32GB RAM

• nexhil

nexhil

BAM!

Arunia schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:59:
@nexhil Dank. Heb even gezocht en ben uitgekomen op deze uitleg:
https://help.ubnt.com/hc/...uggested-Channels-Feature

Deze scan draait nu en later eens kijken wat er uit is gekomen.
En merk je verbetering?

Ik ben al een poos die USG Dream machine pro aan het eyeballen. Ik zag hem vandaag ook opeens op de site staan bende dollar prijs vond ik nog niet schrikbarend hoog, ik kan mijn 500GB NVR dan ook in de verkoop gooien.

Ik snap dat je 2 schijven zou willen, maar in dit geval, waarom zou je je video’s niet gewoon Rsyncen naar cloud storage ofzo?

• B2

B2

wa' seggie?

nexhil schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 20:47:
[...]

En merk je verbetering?

Ik ben al een poos die USG Dream machine pro aan het eyeballen. Ik zag hem vandaag ook opeens op de site staan bende dollar prijs vond ik nog niet schrikbarend hoog, ik kan mijn 500GB NVR dan ook in de verkoop gooien.

Ik snap dat je 2 schijven zou willen, maar in dit geval, waarom zou je je video’s niet gewoon Rsyncen naar cloud storage ofzo?
Hier hetzelfde. Ik kan dan mijn USG Pro en USW 16p POE, USW 24p en CloudKey V2+ in de verkoop doen en de UDM Pro en USW 24p POE Gen2 er voor in de plaats hangen.. ruimt toch lekker op :)
Packetloss schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 20:26:
Tzt wil ik de SFP+ poorten gaan gebruiken om op een fileserver (FreeNAS) en een windows desktop (Win10) 10GE te gebruiken. Ik heb daar een beetje hulp bij nodig, om te bepalen wat ik nodig heb en wat jullie ervaringen zijn.
Wat voor NIC's zitten er in beide machines ?!
Als ik zeg dat ik dan denk 2 keer deze: https://www.amazon.de/Ubi.../dp/B01N0XR1RL/ref=sr_1_5? te kunnen kopen, zit ik dan op de goede weg? En maakt het uit welke fiber kabel ik koop; heeft fiber van Unifi voordelen ten op zichte van andere merken, als ik een unifi switch en SFP+ modules heb?
Simpele koperen SFP+ DAC kabels zijn geen optie :?

RobertMe schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 20:23:
[...]

Hebben ze een tijdje terug niet iets van toegangscontrole met badges of iets dergelijks aangekondigd? Lijkt mij dus dat access controller daarnaar verwijst.
Ja dat snap ik maar verder is weinig over bekent.
.

xbeam wijzigde deze reactie 28-01-2020 21:03 (99%)

• Packetloss
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online

Packetloss

voor system specs, zie profiel

nero355 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 20:57:
[...]

Wat voor NIC's zitten er in beide machines ?!

[...]

Simpele koperen SFP+ DAC kabels zijn geen optie :?
Nog geen NIC's. Moet ik ook nog bepalen/kopen.

Ik heb ook wel gekeken naar koper, maar dacht dat het dan na 7 meter ophield. Heb ik het mis? Kan je SFP+ modules voor RJ45 kopen en daar dan bijv 15 meter CAT6a in stoppen?
Het onderwerp SFP(+) en koper/glas is nieuw voor me, maar dat had je vast al begrepen :).

NB; ik heb voor zowel de fileserver als de desktop ongeveer 10 meter nodig. Bij Ubiquiti zie ik op https://www.ui.com/accessories/fiber-modules-cable/ bij "10G SFP+ Direct Attach Passive Copper Cable" staan "Available in lengths of 1, 2 and 3 meters."

Packetloss wijzigde deze reactie 28-01-2020 21:09 (18%)

fileserver: Intel Core i5-6600T op ASRock Z170 Extreme6 met 6 keer WD Red WD40EFRX 4TB en Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15 32GB RAM

• MasterMaceMichu
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 23:31
Ethirty schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 17:10:
Tussen de 6 en 12 maanden. Of nooit.

Echt weer een faal om een "Pro" apparaat uit te bringen zonder disk-mirror, aangezien ze dat met de Unifi XG server wel konden.
Nee, daarvoor hebben ze de UniFi Protect NVR gebouwd....

• Cyleo
  • Laatst online: 22:49
Wat is eigenlijk (Naast de form factor) de reden om voor de UDM PRO te gaan ipv de UDM?
Cyleo schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 21:42:
Wat is eigenlijk (Naast de form factor) de reden om voor de UDM PRO te gaan ipv de UDM?
Grotere switch (8 vs 4) SFP+ aan WAN & LAN kant (heeft UDM überhaupt SFP?), ruimte voor HDD om UniFi Protect op te draaien (NVR dus).

Maar een deel krijgt de UDM SE ook weer, and then some. SE schijnt PoE support te krijgen, en meen ook SFP(+?), en dacht ook HDD tray voor Protect. Daarnaast is de UDM SE dan een afgeleide van de UDM dus ook wifi aan boord (wat de Pro niet heeft)

• Cyleo
  • Laatst online: 22:49
Ah, dat PoE mij niet was opgevallen! Ik zit beide al een poosje te bekijken maar dat is wel een punt.
Packetloss schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 21:05:
Nog geen NIC's. Moet ik ook nog bepalen/kopen.
Kijk eens rond op eBay : Dat is echt ideaal voor cheapass 10 Gbps NIC's :*)

Vanaf € 25 heb je een Mellanox NIC en voor € 50 een setje inclusief SFP+ DAC kabel!
Voor € 75 per stuk heb je een leukere Intel variant met SFP+ poort(en).
Ik heb ook wel gekeken naar koper, maar dacht dat het dan na 7 meter ophield. Heb ik het mis?
Nee, dat klopt inderdaad helaas wel! :-(
Kan je SFP+ modules voor RJ45 kopen en daar dan bijv 15 meter CAT6a in stoppen?
Uiteraard, maar CAT6 werkt ook prima tot 55 meter dus je hoeft niet gelijk moeilijk te doen met geaarde spullen ;)

RJ45 NIC's heb je zelfs in Nederland voor € 95 per stuk!
Het onderwerp SFP(+) en koper/glas is nieuw voor me, maar dat had je vast al begrepen :)
Eens moet de eerste keer zijn en het is niet bepaald mainstream spul... :)
NB; ik heb voor zowel de fileserver als de desktop ongeveer 10 meter nodig. Bij Ubiquiti zie ik op https://www.ui.com/accessories/fiber-modules-cable/ bij "10G SFP+ Direct Attach Passive Copper Cable" staan "Available in lengths of 1, 2 and 3 meters."
Ik zou dan lekker aan de RJ45 10 Gbps NIC's gaan en CAT6 bekabeling! d:)b

• tcviper
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 23:29
rally schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 18:00:

Lokaal, voor nu nog 😉

PSNid: tcviper | Steam: Viper | Spotify ID: mbnn | TechConnect.nl - Mikeredfields.com

• SmokingCrop
  • Niet online
Denk dat we lang gaan mogen wachten daarop (als het uberhaubt nog gaat komen).
Ze zetten in op beheer van meerdere controllers, in plaats van meerdere sites in een grote/externe controller.

17 Jan 2020;
"We are very excited to announce UniFi OS - a shared platform for all UniFi Controllers. Key features:

Centralized user/access management
Single sign-on to all controllers
Single Remote connection and new Cloud portal
Easy installation and management of different Apps (Controllers)"

Remote access available here: https://beta.unifi.ui.com/

• BlackWhizz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 26-03 21:57
Na een hele tijd niet meer gekeken te hebben, heb ik maar eens de Controller opgestart in windows. Het ging allemaal nog zo mooi en zonder problemen. De controller is geupdate en de AP's hadden ook updates nodig. Dit heb ik gedaan. Ze draaien beiden (AC-LR en AC-Mesh) nu software versie 4.0.80.10875.

Echter, een aantal apparaten konden niet meer verbinden. Ik heb "Connect high performance clients to 5ghz network [Beta]" uitgezet, en nu werkt het wel weer. Hebben meer tweakers dit gehad?

• gastje01
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 22:09
Niet gehad, wel over gelezen. Ik haal tot nu toe de mooiste resultaten met unifi spulletjes door ver van alle auto standen weg te blijven, zeker als ze nog in beta zijn.

• Arunia
@nexhil het is wel wat beter. Maar moet eigenlijk de oude router boven vervangen nog voor eenzelfde AP. Maar, dan moet ik ook nog een switch erbij hebben. Dus dat loopt wel lekker op zullen we maar zeggen.

• sambalbaj
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
Vanavond even in de weer geweest met twee Amplifi HD routers verbonden met een kabel. Mooi spul, handige app en werkt prima. Nooit gedacht dat ik van een router nog eens zou zeggen dat het een apparaat is wat gezien mag worden.

• Jeroen V
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 15-03 08:07

Jeroen V

yadda yadda yadda

Packetloss schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 20:26:
Recent heb ik deze aangeschaft (maar nog niet uitgepakt en geinstalleerd): pricewatch: Ubiquiti USW-Pro-24-PoE

Bij de omschrijving staat 10G dus dat lijkt te kloppen, maar op de foto staat SFP en dat is niet juist. (moet SFP+ zijn) In ieder geval heb je van Ubiquiti deze versie nodig: UF-MM-10G.

Pas overigens wel op in welke NIC je deze gaat gebruiken. In een Intel X710-DA2 kreeg ik ze niet aan de praat, maar in een Intel X520-DA2 werken ze prima. Bij fs.com heb ik een transceiver gekocht die het wel prima in de X710 doet.

• jelmergerritsma
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 27-03 11:18
Hallo,

Na al een tijdje meegelezen te hebben om tot de juiste conclusies te komen ben ik benieuwd of ik op het juiste pad zit. De situatie is als volgt voor een loods op een bedrijventerrein moet het hele gebied voorzien worden van wifi. Nou komt de verbinding binnen in de loods en moet van daaruit naar buiten bereik hebben. Dit met hoofdreden dat het hek verbinding moet hebben.

De verbinding is een adsl 100mbit wat via de router binnenkomt. Op de buitenkant en verder het terrein op leek het mij verstandig om gebruik te maken van de Ubiquiti UAP-AC-M mesh punten.

Nou is voor mij niet helemaal duidelijk hoe ik dit het beste met elkaar verbindt. Wat is de beste oplossing om aan de router te koppelen en van daaruit naar de acces points.

Alvast bedankt.

• zach010
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 27-03 14:44
kuwerti schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 15:48:
Even een quote van mijn eigen bericht omdat dit probleem nog steeds niet opgelost is. Sinds ik over ben gegaan naar Ubiquiti apparatuur loopt mijn Experiabox V10 soms vast. Dit gebeurt ongeveer 1 keer in de twee dagen. Oplossing is simpel: Experiabox uit en aanzetten en het werkt allemaal weer. Vervelend, helemaal als de kinderen midden in een potje FIFA zitten . :F

Ik heb het vermoeden dat ik dit heb als ik veel verkeer over de router heen gooi. (zoals een grote upload)

Hoe kan ik de oorzaak van deze 'vastlopers' zien? ie er ergens in de experiabox een log? zou ik iets in de ubiquiti logs moeten kunnen zien?

[...]
Ik had hier hetzelfde probleem, kpn heeft waar het glazvezel binnenkomt (ntu) vervangen voor ouder model. Sinds dien heb ik nooit meer problemen.

• nexhil

nexhil

BAM!

zach010 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 09:07:
[...]

Ik had hier hetzelfde probleem, kpn heeft waar het glazvezel binnenkomt (ntu) vervangen voor ouder model. Sinds dien heb ik nooit meer problemen.
Bijzonder verhaal wel, uit welk jaar kwam die NTU ongeveer?

• zach010
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 27-03 14:44
nexhil schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 09:10:
[...]

Bijzonder verhaal wel, uit welk jaar kwam die NTU ongeveer?
durf ik niet te zeggen, ben van de oranje ntu naar de zwarte ntu gegaan.

• rally

rally

Deyterra Consultancy

B2 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 18:32:
[...]

Ah op die manier. Ik las je cloud support net andersom :). Je wil dus helemaal geen gebruik maken van de ingebouwde controller.

Ik zou de Pro juist willen om de cloudkey overbodig te maken. Op de gewone UDM kun je volgens mij maar 1 site beheren. Ik heb nu 4 sites in mn controller.
Op mijn controller draaien bijna 30 sites. Die wil ik graag extern hosted houden.
En alles op 1 controller maakt het opbouwen van een VPN een fluitje van een cent. Als sites op verschillende controllers draaien is het niet onmogelijk, maar wel een stuk lastiger en daar heb ik geen SDN oplossing voor gekozen.

• ed1703
  • Niet online
rally schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 12:12:
[...]

Op mijn controller draaien bijna 30 sites. Die wil ik graag extern hosted houden.
En alles op 1 controller maakt het opbouwen van een VPN een fluitje van een cent. Als sites op verschillende controllers draaien is het niet onmogelijk, maar wel een stuk lastiger en daar heb ik geen SDN oplossing voor gekozen.
De markt van SDN is juist nu hard bezig om te gaan ontzorgen. Zowel qua beheer als investeringen in die oplossingen. UDM is er daar 1 van. Dat is misschien vervelend voor je als beheerder van een extern hosted controller: Dan ben je gewoonweg geen target-klant van de UDM-oplossing. En als je klanten wilt ontzorgen als UI zijnde, begrijp ik de keuze wel. Vooralsnog heb je iig nog gewoon een keuze, alleen geen UDM.

Ik ben alleen wel benieuwd welke kant dit uiteindelijk opgaat, want software zal toch ook getest moeten worden door de community en met een gesloten systeem als de UDM gaat dat nu niet.

Als je 30 sites beheert gaat dat lijkt mij via de UniFi Cloud net zo makkelijk? In beide gevallen zul je toch altijd van site naar site moeten wisselen en denk niet dat de UniFi Cloud dat zoveel lastiger zal maken.

Enige dingetje is dan inderdaad de site-to-site VPN. Maar dat zou UI lijkt mij ook in UniFi Cloud kunnen fixen. Dat je daar een andere site van onder hetzelfde UI account kunt selecteren en het naar beide controllers wordt uitgerold.

• rinkel
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 00:02
Het zal hier vast al wel eens besproken zijn, maar unifi kan ook echt een draak zijn.

Ik moest (en wou) mijn subnet van mijn netwerk (en dus ook de controller) wijzigen, en je raadt het al: vergeten een "Forget" te doen en een van de devices een harde reset gegeven.
Wat volgde was een klein drama en niets leek het op te lossen. Ook een set-inform kon niet helpen (ook niet bij de nog gadopted devices) en de zaken werden van kwaad tot erger.
Het teruglezen van een backup ging ook niet meer omdat de USG een foutief certificaat kreeg en dus ook niet meer wou adopten.
Alles is nu weer up & running, maar dat heeft wel even geduurd.

Echt heel erg vreemd dat zo'n verweesd device niet makkelijk uit de controller te halen is (ja ik heb het geprobeerd met ace en db.device.remove)

Dus note-to-self: altijd eerst een "Forget" voordat je iets gaat wijzigen in je netwerk. Stuk makkelijker.

• ed1703
  • Niet online
rinkel schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:06:
Het zal hier vast al wel eens besproken zijn, maar unifi kan ook echt een draak zijn.

Ik moest (en wou) mijn subnet van mijn netwerk (en dus ook de controller) wijzigen, en je raadt het al: vergeten een "Forget" te doen en een van de devices een harde reset gegeven.
Wat volgde was een klein drama en niets leek het op te lossen. Ook een set-inform kon niet helpen (ook niet bij de nog gadopted devices) en de zaken werden van kwaad tot erger.
Het teruglezen van een backup ging ook niet meer omdat de USG een foutief certificaat kreeg en dus ook niet meer wou adopten.
Alles is nu weer up & running, maar dat heeft wel even geduurd.

Echt heel erg vreemd dat zo'n verweesd device niet makkelijk uit de controller te halen is (ja ik heb het geprobeerd met ace en db.device.remove)

Dus note-to-self: altijd eerst een "Forget" voordat je iets gaat wijzigen in je netwerk. Stuk makkelijker.
Waarom doe je een forget icm met een subnetaanpassing?
Het is veel makkelijker een extra subnet aan te maken en daarop extra netwerkpoorten te configureren. Vervolgens hang je de CK over. Je oude vlan blijft altijd werken. Met SSH kun je bij je APs en Switches komen, dus nieuwe inform geen probleem.
Als het om vlan 1 default gaat kan wat extra oefening op de CLI van de USG / CK helpen door secondary ipadressen aan te maken op je ETH1 van je USG of de ETH0 van je CK.

• rinkel
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 00:02
ed1703 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 14:22:
[...]

Waarom doe je een forget icm met een subnetaanpassing?
Het is veel makkelijker een extra subnet aan te maken en daarop extra netwerkpoorten te configureren. Vervolgens hang je de CK over. Je oude vlan blijft altijd werken. Met SSH kun je bij je APs en Switches komen, dus nieuwe inform geen probleem.
Als het om vlan 1 default gaat kan wat extra oefening op de CLI van de USG / CK helpen door secondary ipadressen aan te maken op je ETH1 van je USG of de ETH0 van je CK.
Ja, dat klopt. Uiteindelijk ook zo (vergelijkbaar) met de rest van de accesspoints gedaan, maar de USG wou in eerste instantie weer niet mee.
Set-inform lijkt mooi, maar werkte bij mij dus niet.

Ik moet hier wel bij bekennen dat ik geen netwerk-expert ben.
Pagina: 1 ... 83 ... 99 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True