[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 101 Laatste
Acties:
  • 738.687 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:59

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

RobertMe schreef op maandag 13 januari 2020 @ 09:52:
[...]

Ik heb niet alles gevolgd. Hoe ziet je volledige netwerk er uit? En dan voornamelijk "voor" de switch.
[...]
Redelijk simpel thuisnetwerk:

1. Ziggo Modem/Router in Bridge mode
2. USG 3P
3. Unifi Switch 8 PoE 60 watt
4. 2x UAP Lite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-09 08:11
Slux schreef op zondag 12 januari 2020 @ 20:06:
[...]

Ook op de LAN poorten, ik en ubiquiti support zelf kreeg op geen enkele manier internet op de UDM, het is wachten op een nieuwe firmware volgens support.
Ik heb ooit veel moeie gehad met het online krijgen van mijn USG. Die wilde maar niet online komen.
Ik heb dat toen opgelost door er een public-ipadres op de wan in te stellen en een expost-host.

Daarna alles terug gezet op een private-ipadress en alles werkt gewoon.....
snap er tot op de dag van vandaag niets van, maar het heeft gewerkt.....

[ Voor 0% gewijzigd door ewoutw op 13-01-2020 10:07 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-09 00:22

DizzyWeb

Ondertiteld

Heb thuis een aantal Unifi AP's hangen, een Harmony Hub en heb een server in mijn netwerk hangen waar ik onlangs ha-bridge op geinstalleerd heb. Dit om een Hue bridge te emuleren zodat ik via mijn Harmony remote bijvoorbeeld verlichting aan kan zetten.

Koppelen van die bridge aan Harmony gaat schijnbaar via upnp/ssdp. Heb ik in mijn edgerouter lite allemaal aangezet. Echter, als ik in de Harmony app ga zoeken naar Hue bridges, zie ik geen enkel verkeer vanaf de hub voorbij komen in ha-bridge. Ik zie wel allerhande verkeer vanaf mijn server komen, vermoedelijk Plex.

Kan het zijn dat dit verkeer niet via wifi doorgegeven wordt? Ik kan in de settings van de controller niets terug vinden namelijk, enkel als ik een USG zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:24

Tarin

Just plain weird.

Hopelijk een eenvoudige vraag, maar ik kom er niet helemaal uit.

Huidige situatie: 2 verdiepingen, staalbeton ertussen. Fritz!Box in de meterkast; diverse apparaten via LAN bekabeld; Fritz!WLAN Repeater 1750E bovenaan het trapgat, in Mesh-modus. WLAN is acceptabel maar niet zo snel als leuk zou zijn.

Wens: Bekabelde backhaul naar een tweede AP, zonder dat de apparaten in de war raken. De bestaande repeater via LAN-Bridge zou moeten werken, maar doet dat niet.

Gevonden: Amplifi Instant Mesh, beide units hebben ethernet, dus dat werkt - maar kan ik de LAN- in plaats van de WAN-poort gebruiken voor naar de Fritz!Box zodat de rest van het bekabelde LAN gekoppeld wordt?

Ook gevonden: 2 UniFi AC LITE UAP-AC-LITEs. Vergelijkbare prijs, maar voor het beheer is een apart systeem (software op PC/Pi/NAS) nodig, lijkt me onhandig. Pi draait al PiHole, Synology verdient ook standby-tijd, pc staat vaak uit. En de boel inrichten / beheren via tablet/telefoon lijkt me juist wel ideaal, gasten-netwerk snel aan/uit enzo.

Als optie 1 werkt (wil graag het bekabelde gedeelte van het netwerk niet veranderen maar wel bereikbaar hebben voor het WLAN-deel) lijkt dat me optimaal. Of is er een betere optie?

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ComTech schreef op zondag 12 januari 2020 @ 12:31:
[Afbeelding]

Ik krijg regelmatig deze melding bij verschillende wifi clients.
Vaak van mijn google home of Harman Kardon speakers welke dan ook vaak de muziek stoppen.
Ik heb ziggo met het modem in bridge PfSense als router en 1 Unify AP-AC lite WiFi acces point.
Heb ook Pi-Hole draaien deze heb ik uiteraard geprobeerd uit te zetten maar dat heeft geen invloed.
Iemand een idee wat hier mis gaat?
ja er wordt aangewerkt door ubnt.
Wanneer je geen Dvlan gebruik kan je de hotfix 4.0.80 van gister proberen.

In het geval dat je d-vlan gebruik en er last van blijft houd kan je 4.0.79 testen deze is nog in beta en word later samen gevoegd.

4.0.79 heeft voor mij alle dns issue gefixt, ik gebruik d-vlan thuis. Maar deze dns issue kwamen bij Mede daar roaming van accespoint naar accespoint waarna helemaal geen netwerk verkeer meer mogelijks was en de cliënt moeten disconnected van de WiFi en daarna opnieuw moest verbinden en soms ook inloggen op de AP’s/WiFi

4.0.80 fixt alleen de blockade van broadcast verkeer naar je dns.

https://community.ui.com/...de-483a-b698-0ed4677f424c
Important notes
Release Stage: Stable

** This is a hot fix release for 4.0.69 and does not contain changes made in 4.0.70-4.0.79.
Bugfixes
[HW] Limit MAC addresses from being reported when analytics are enabled.
[USW] Revert changes from 4.0.69 that introduced DHCP issues when LACP is used.

[ Voor 38% gewijzigd door xbeam op 13-01-2020 20:05 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
Tarin schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:05:

Huidige situatie: 2 verdiepingen, staalbeton ertussen. Fritz!Box in de meterkast; diverse apparaten via LAN bekabeld; Fritz!WLAN Repeater 1750E bovenaan het trapgat, in Mesh-modus. WLAN is acceptabel maar niet zo snel als leuk zou zijn.

Wens: Bekabelde backhaul naar een tweede AP, zonder dat de apparaten in de war raken. De bestaande repeater via LAN-Bridge zou moeten werken, maar doet dat niet.

Gevonden: Amplifi Instant Mesh, beide units hebben ethernet, dus dat werkt - maar kan ik de LAN- in plaats van de WAN-poort gebruiken voor naar de Fritz!Box zodat de rest van het bekabelde LAN gekoppeld wordt?

Ook gevonden: 2 UniFi AC LITE UAP-AC-LITEs. Vergelijkbare prijs, maar voor het beheer is een apart systeem (software op PC/Pi/NAS) nodig, lijkt me onhandig. Pi draait al PiHole, Synology verdient ook standby-tijd, pc staat vaak uit. En de boel inrichten / beheren via tablet/telefoon lijkt me juist wel ideaal, gasten-netwerk snel aan/uit enzo.

Als optie 1 werkt (wil graag het bekabelde gedeelte van het netwerk niet veranderen maar wel bereikbaar hebben voor het WLAN-deel) lijkt dat me optimaal. Of is er een betere optie?
Heb persoonlijk geen ervaring met de Amplifi spullen. Dus daar kan ik niet over oordelen.

Voor de AP oplossing heb je een controller nodig. Deze hoeft niet online te zijn (voor sommige opties wel. Denk aan captive portal). Deze moet er alleen zijn als je iets in in de config wil wijzigen. Dus kan prima op een PC. Als die uit zet werkt het wel gewoon door.
Aps als je een nieuwe PC hebt moet je alles weer fac.restten omdat ze naar een 'nieuwe' controller moeten luisteren. Waar je dan wel weer met een back-up van je oude controller kan werken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

ewoutw schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:16:
[...]

Heb persoonlijk geen ervaring met de Amplifi spullen. Dus daar kan ik niet over oordelen.

Voor de AP oplossing heb je een controller nodig. Deze hoeft niet online te zijn (voor sommige opties wel. Denk aan captive portal). Deze moet er alleen zijn als je iets in in de config wil wijzigen. Dus kan prima op een PC. Als die uit zet werkt het wel gewoon door.
Aps als je een nieuwe PC hebt moet je alles weer fac.restten omdat ze naar een 'nieuwe' controller moeten luisteren. Waar je dan wel weer met een back-up van je oude controller kan werken....
Dank je voor je reaktie :). Ik zoek eigenlijk iets met een ingebouwde controller, zoiets als de Amplifi met een basisunit/controller die deel van het systeem is lijkt me voor onze situatie het handigst in gebruik, maar het zou leuk zijn als we de bestaande situatie (Fritz!box doet DHCP en algemeen lan, amplifi basisunit doet alleen wlan-toegang, bekabelde backhaul naar het tweede AP zodat het zich verder gedraagt als het huidige mesh) zoveel mogelijk kunnen behouden.
Ik had nog een tweede Fritz repeater rondslingeren die wel via een lan bridge / backhaul wilde functioneren, dus ik test dat nog even verder qua betrouwbaarheid en snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koen Hendriks schreef op maandag 13 januari 2020 @ 09:39:
Nou vandaag weer even gekeken, en er zijn er een stuk of 8 bijgekomen |:(

Ben ik de enige die last heeft van random virtual clients zonder activity allemaal op poort 1 van de switch ?

[Afbeelding]
Dat ligt aan je Clients denk ik :

Tegenwoordig zijn er zowel iOS als Android apparaten die het heel nodig vinden om een random MAC address te gebruiken de hele tijd onder het mom van Privacy... :/

Dus kijk daar eens naar op je smartphones, tablets, enz. ;)
kuwerti schreef op maandag 13 januari 2020 @ 08:52:
Op zich heb ik alles werkend, maar ik heb nog 1 probleem. Sinds ik mijn netgear router ertussenuit heb gehaald en allemaal Ubiquiti apparatuur heb aangesloten, heb ik af en toe dat ik de experiabox moet herstarten. ik zie wel WIFI connectie, maar kan niet het internet op. Dit had ik voorheen nooit. Wat ik nu heb is glasvezel--glasvezelkastje---experiabox-v10--POE Ubiquiti switch-LAN. Nu probeer ik in de experiabox te kijken waar het probleem kan zitten, maar ik kan nergens iets van een logging ofzo vinden. heeft iemand dit misschien ook gehad en kan mij wat tips geven?
Heeft dit niet met de DTIM waardes en zo te maken :?

Als je die op 3 zet i.p.v. de standaard 1 Legacy waarde dan zou het probleem voorbij moeten zijn in de meeste gevallen...
de Experiabox staat ingesteld als DHCP-server.
lan: 192.168.1.1
subnet: 255.255.255.0
DHCP start 192.168.1.1
DHCP eind 192.168.1.252
ISP-DNA: UIT
(nu ik dit zo zie: kan het zijn dat DHCP:start 192.168.1.2 moet zijn om dat de 192.168.1.1. mijn Experiabox is??) 8)7
Zijn die krengen niet standaard 192.168.1.254 sinds een aantal jaren :?
Tarin schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:05:

Sluit die Repeater eens bekabeld aan en geniet van het verschil zou ik zeggen! :)
De UniFi Controller draait prima 24/7 naast je Pi-Hole dus waarom is dat geen optie :?

Verder is het ook heel eerlijk gezegd onhandig voor de meeste thuisnetwerken en zou ik nog altijd zeggen koop meerdere simpele accesspoints of desnoods leuke goedkope WLAN Routers en bouw die om naar accesspoints = DONE! :)

En als ze ook nog eens DD-WRT of zo kunnen draaien kan je gelijk met VLAN's aan de slag indien gewenst! :+
ewoutw schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:16:
+1 :)
Hoeft niet als je gewoon hetzelfde IP aanhoudt en de backup netjes overzet :)

En je kan ze ook "jatten" op voorwaarde dat je nog steeds je login details weet!
Gewoon via de UniFi GUI zonder ook maar één keer SSH aan te raken! :*)
DizzyWeb schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:25:
Heb thuis een aantal Unifi AP's hangen, een Harmony Hub en heb een server in mijn netwerk hangen waar ik onlangs ha-bridge op geinstalleerd heb. Dit om een Hue bridge te emuleren zodat ik via mijn Harmony remote bijvoorbeeld verlichting aan kan zetten.

Koppelen van die bridge aan Harmony gaat schijnbaar via upnp/ssdp. Heb ik in mijn edgerouter lite allemaal aangezet. Echter, als ik in de Harmony app ga zoeken naar Hue bridges, zie ik geen enkel verkeer vanaf de hub voorbij komen in ha-bridge. Ik zie wel allerhande verkeer vanaf mijn server komen, vermoedelijk Plex.

Kan het zijn dat dit verkeer niet via wifi doorgegeven wordt? Ik kan in de settings van de controller niets terug vinden namelijk, enkel als ik een USG zou hebben.
SSDP/uPnP hoef je echt niet op je Router aan te zetten, want dat is voor "Dynamic portmapping" richting het Internet!

Wat jij gewoon moet checken is of onder je SSID settings niet "Block LAN to WLAN Multicast Traffic" staat aangevinkt ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

nero355 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 15:17:
[...]

SSDP/uPnP hoef je echt niet op je Router aan te zetten, want dat is voor "Dynamic portmapping" richting het Internet!

Wat jij gewoon moet checken is of onder je SSID settings niet "Block LAN to WLAN Multicast Traffic" staat aangevinkt ;)
Mja, dat dacht ik ook, maar heb het toch maar aan gezet omdat het allemaal niet werkt.

En dat vinkje staat uit, was het maar zo simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

[...]

Sluit die Repeater eens bekabeld aan en geniet van het verschil zou ik zeggen! :)
Dat werkte dus niet lekker, maar ik bedacht me vanmorgen dat we er nog een in een doos hadden liggen (in de vorige (huur)woning hadden we alles met een 3-punten-mesh opgelost omdat we daar geen kabels konden trekken), en die lijkt het bekabelde netwerk niet te storen als ik hem als LAN-Bridge in plaats van WLAN-Bridge inricht.
[...]

De UniFi Controller draait prima 24/7 naast je Pi-Hole dus waarom is dat geen optie :?

Verder is het ook heel eerlijk gezegd onhandig voor de meeste thuisnetwerken en zou ik nog altijd zeggen koop meerdere simpele accesspoints of desnoods leuke goedkope WLAN Routers en bouw die om naar accesspoints = DONE! :)

En als ze ook nog eens DD-WRT of zo kunnen draaien kan je gelijk met VLAN's aan de slag indien gewenst! :+
Het punt is inderdaad, nog een keer een stuk Controller-software op de Pi maakt het geheel weer wat omslachtiger - een oplossing met 2 als op zichzelfstaand systeem werkende APs geniet de voorkeur.
Prutsen en spelen is hardstikke leuk, maar in ons geval moet het gewoon stabiel werken ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Dat ligt aan je Clients denk ik :

Tegenwoordig zijn er zowel iOS als Android apparaten die het heel nodig vinden om een random MAC address te gebruiken de hele tijd onder het mom van Privacy... :/

Dus kijk daar eens naar op je smartphones, tablets, enz. ;)
Alleen voor discovery toch? Dit om wifi tracking tegen te gaan. Dat je dus niet elke week door winkelstraat loopt en de winkeleigenaren precies zien wanneer je langs kwam en hoe lang je voor de etalage stond te kijken.

Als je verbonden bent met een netwerk heb je volgens mij wel een vast MAC adres. Heb alleen geen idee of de broadcasts om APs te bepalen dan ook vast MAC hebben of dat die nog steeds met wisselend MAC-adres worden verstuurd. Maar die broadcasts zijn natuurlijk überhaupt niet in de verbonden status dus zal UniFi natuurlijk ook niet opnemen in de client list.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tarin schreef op maandag 13 januari 2020 @ 15:25:
[...]

Het punt is inderdaad, nog een keer een stuk Controller-software op de Pi maakt het geheel weer wat omslachtiger - een oplossing met 2 als op zichzelfstaand systeem werkende APs geniet de voorkeur.
Prutsen en spelen is hardstikke leuk, maar in ons geval moet het gewoon stabiel werken ;).
Als je echt alleen voor twee UniFi APs gaat en verder niks. Deze kun je ook via de app configureren. De app bevat een mini controller waarmee je wat basis zaken kunt instellen. Hoe goed dat werkt met meerdere APs, wat je kunt instellen, etc durf ik echter niet te zeggen. Maar voor APs zou het in de basis kunnen werken. Switches & USGs/UDM zijn dus niet ondersteund, noch geavanceerde features.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DizzyWeb schreef op maandag 13 januari 2020 @ 15:23:
Mja, dat dacht ik ook, maar heb het toch maar aan gezet omdat het allemaal niet werkt.

En dat vinkje staat uit, was het maar zo simpel.
Niet ergens nog IGMP Snooping aanstaan op de switches :?

Waaruit bestaat je netwerk ?
RobertMe schreef op maandag 13 januari 2020 @ 15:27:
Alleen voor discovery toch? Dit om wifi tracking tegen te gaan. Dat je dus niet elke week door winkelstraat loopt en de winkeleigenaren precies zien wanneer je langs kwam en hoe lang je voor de etalage stond te kijken.
Of je zet gewoon je WiFi uit... :F

En ondertussen weten Google/Samsung/Apple/enz... alles al over je dankzij hun OS of schil op de telefoon!
Als je verbonden bent met een netwerk heb je volgens mij wel een vast MAC adres. Heb alleen geen idee of de broadcasts om APs te bepalen dan ook vast MAC hebben of dat die nog steeds met wisselend MAC-adres worden verstuurd. Maar die broadcasts zijn natuurlijk überhaupt niet in de verbonden status dus zal UniFi natuurlijk ook niet opnemen in de client list.
Ik weet het exacte verhaal niet meer, kan je opzoeken, maar echt verdomd irritant is het wel! :/
Tarin schreef op maandag 13 januari 2020 @ 15:25:
Dat werkte dus niet lekker, maar ik bedacht me vanmorgen dat we er nog een in een doos hadden liggen (in de vorige (huur)woning hadden we alles met een 3-punten-mesh opgelost omdat we daar geen kabels konden trekken), en die lijkt het bekabelde netwerk niet te storen als ik hem als LAN-Bridge in plaats van WLAN-Bridge inricht.
Dan zou ik eerst eens kijken hoe ver je daarmee komt :)

Ik ben niet zo'n Fritzmeuk voorstander, maar als je een goede treft dan werkt het ook wel aardig over het algemeen...
Prutsen en spelen is hardstikke leuk, maar in ons geval moet het gewoon stabiel werken ;)
Tja, ik zie echt het probleem niet, maar "gewoon stabiel werken" zullen de accesspoints echt wel doen met of zonder 24/7 draaiende UniFi Controller ;)

Ik geloof dat de TP-Link accesspoints deels redelijk beheerbaar zijn zonder Controller en elk model een eigen webGUI heeft dus kijk effe rond in [TP-Link Managed Access Points] Ervaringen & Discussie eventueel...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

nero355 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 15:48:
[...]

Niet ergens nog IGMP Snooping aanstaan op de switches :?

Waaruit bestaat je netwerk ?
Ja, switch in de woonkamer zit zowel AP als settopbox aan, dus igmp snooping moet wel aan staan. Anders is het geen tv kijken.

Edit:
Fijn, lijkt er op dat multicast verkeer gewoon niet op m'n VM aan komt... KVM/QEMU doet dat dus gewoon niet.

Edit 2:
Mja, direct op de server waar het multicast verkeer wel te zien is in tcpdump, komt het alsnog niet in ha-bridge binnen. Dus, snap er geen zak meer van en ik geef op.

[ Voor 31% gewijzigd door DizzyWeb op 13-01-2020 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 15:03
[...]

Heeft dit niet met de DTIM waardes en zo te maken :?

Als je die op 3 zet i.p.v. de standaard 1 Legacy waarde dan zou het probleem voorbij moeten zijn in de meeste gevallen...
Waar kan ik dat instellen op mijn experiabox V10??
8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 15:03
kuwerti schreef op maandag 13 januari 2020 @ 19:16:
[...]

Waar kan ik dat instellen op mijn experiabox V10??
8)7
sorry. al gevonden. is een instelling van de wifi op unifi. heb hem op 3 gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jieve
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-08 17:48
jvanhambelgium schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 07:31:
[...]

5 AP-HD ??! Thuis ? Woon je in een kasteel van 2000m² ofzo en wil je ook Wifi in de wijngaard ? 8)7
Alle manieren van beheer zijn even veilig etc.
Een "lokaal" iets zal je altijd wat minder kopzorgen geven aangezien je minder dependencies hebt van een andere partij (vb hosted controller) en een internet verbinding.
In functie van je gebruikt heb je die controller ook niet 24/7 nodig, maar wil je leuke grafiekjes enz ja dan moet je wel iets hebben dat er 24/7 is.
Inmiddels is de Cloud Key G2 binnen, mooi ding :D
Echter was ik even benieuwd, moet ik nu mijn netwerk opnieuw configureren? Aangezien mijn MacBook nu de controller is, maar ik wil dus dat de G2 dat nu moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:52
Jieve schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:39:
[...]

Inmiddels is de Cloud Key G2 binnen, mooi ding :D
Echter was ik even benieuwd, moet ik nu mijn netwerk opnieuw configureren? Aangezien mijn MacBook nu de controller is, maar ik wil dus dat de G2 dat nu moet worden.
De laatste keer dat ik van server (met UB controller dus) geruild ben heb ik een export gemaakt. Deze weer geimporteerd bij het opzetten van de nieuwe controller/Cloud Key en dat ging allemaal vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jieve
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-08 17:48
rscheper schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:41:
[...]

De laatste keer dat ik van server (met UB controller dus) geruild ben heb ik een export gemaakt. Deze weer geimporteerd bij het opzetten van de nieuwe controller/Cloud Key en dat ging allemaal vlekkeloos.
Thanks, ga het even proberen.
Zag die optie idd staan, maar dacht wellicht zijn er ook andere opties/mogelijkheden.

Edit: gaat toch wat meer tijd in zitten dan gedacht, Macbook controller is 5.12.x Gen2 Controller is 5.11.x... |:(

[ Voor 11% gewijzigd door Jieve op 14-01-2020 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jieve schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:53:
Thanks, ga het even proberen.
Zag die optie idd staan, maar dacht wellicht zijn er ook andere opties/mogelijkheden.

Edit: gaat toch wat meer tijd in zitten dan gedacht, Macbook controller is 5.12.x Gen2 Controller is 5.11.x... |:(
Dan update je die toch :?

Is al heel vaak in dit Topic langsgekomen dus dat moet allemaal gewoon goed kunnen! ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Chris.nl schreef op zondag 12 januari 2020 @ 21:24:

[...]
Switches als Layer 3* verkopen (*komt in toekomstige update) gaat ook vast nog wat ontevredenheid/ongeduld geven.
Ik hier al 2 jaar SHD’s liggen waarmee ik nog steeds op S functies wacht. Ik zou die L3’s niet eerder kopen voor dat ook layer 3 zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

xbeam schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 18:01:
[...]

Ik hier al 2 jaar SHD’s liggen waar voor ik nog op S functies wacht. Ik zou die L3’s niet eerder kopen voor dat ook layer 3 zijn.
Sowieso niks van ze kopen als het pas in "een toekomstige update" komt. Grote kans dat ze daar nooit aan toe komen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ethirty schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 18:37:
[...]

Sowieso niks van ze kopen als het pas in "een toekomstige update" komt. Grote kans dat ze daar nooit aan toe komen.
Dat zeg ik toch 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ethirty schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 18:37:
[...]

Hmm, volgens mij kun je dan beter helemaal niets aanschaffen van Ubiquiti. Diverse andere vendors zijn overigens ook geen goede vervanging, want daar gaat het net zo :P
Neemt niet weg dat je een punt hebt is met dit soort toezeggingen wel een risico.

[ Voor 9% gewijzigd door ed1703 op 14-01-2020 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 22:53
[...]

Ik hier al 2 jaar SHD’s liggen waarmee ik nog steeds op S functies wacht. Ik zou die L3’s niet eerder kopen voor dat ook layer 3 zijn.
Even voor mijn beeld. Wat is er zo bijzonder aan layer 3? Ik neem aan dat het iets te maken heeft met osi model, maar wat merk je hiervan in praktijk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
grote_oever schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 22:37:
[...]

Even voor mijn beeld. Wat is er zo bijzonder aan layer 3? Ik neem aan dat het iets te maken heeft met osi model, maar wat merk je hiervan in praktijk?
Geen netwerk expert. Maar bij mijn weten: Als je VLANs gebruikt wordt verkeer tussen VLANs nu altijd door de router gerouteerd. Bij een layer 3 switch kan de switch dat zelf ook. Voordeel is dan dus dat niet dat ene draadje wat uiteindelijk naar de router gaan een bottleneck vormt. Daarnaast kan een layer 3 switch volgens mij ook veel beter/slimmer omgaan met DHCP, in de zin dat de switch een IP adres kan uitdelen of iets dergelijks en de DHCP requests dus niet als broadcast verkeer door het hele netwerk heen hoeven te gaan. Laten routeren door de switch is dus sowieso wel leuk en zou het ook voor thuisgebruik kunnen zijn (want als bv je NAS in ander subnet/VLAN staat kan de router nu een bottleneck vormen), maar in principe dus overkill. In grote (bedrijfs)netwerken zal layer 3 switching natuurlijk wel veel eerder een rol spelen omdat je niet verkeer door je hele netwerk wilt sturen terwijl het uiteindelijk bv communicatie is tussen twee aparaten die op dezelfde switch zijn aangesloten (maar dan wel in ander VLAN zitten).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14:38
Om het kort te houden, L2 is switching op basis van MAC adres , L3 is routing op basis van IP adres.
L2 switching op LAN niveau, met L3 ga je verschillende LAN of WAN routeren. Maar natuurlijk heb je veel meer functionaliteiten, waarbij L3 veel uitgebreider is, wat hierboven al aangegeven is.
L1 is de drager, koper, glas, draadloos...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
grote_oever schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 22:37:
[...]

Even een heel simpel uitgelegd de switch kan dan handelingen uitvoeren die in je met L2 switch door router laat doen.

Zo kan je bijv vlans met elkaar laten praten zonder dat het verkeer eerst naar de router moet of dat de switch in opdracht van de router ip adressen kan uit delen.
L3 switches zijn voornamelijk voor grote netwerk waar je te maken krijgt met collision (wachtrijen/file van data) en broadcast stormen.

Een broadcast stroom Ontstaat bijv omdat Waneer apparaten aan gaan beginnen ze te roepen naar de dhcp dat ze een ip adres willen. Maar zo lang een apparaat geen ip heeft weet hij ook niet waar de dhcp is. Dus doet hij een broadcast verzoekt naar alle apparaten of ze de dhcp zijn. Dat verzoek sturen alle apparaten in het netwerk ook nog eens door naar elkaar.

In grote netwerken kan dat zoveel verkeer opleveren dat er geen ruimte meer over blijft voor echte data. Met een L3 switch kan Je om dat te voorkomen bijv op meerdere plekken in het netwerk ip adressen uit delen of dns request verwerken. Of andere dingen om het verkeer dicht bij gebruiker af te handelen.

Dit is een voorbeeld er kan nog meer maar dit is voorbeeld om je een idee te geven.

[ Voor 13% gewijzigd door xbeam op 15-01-2020 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 22:50:
[...]

Geen netwerk expert. Maar bij mijn weten: Als je VLANs gebruikt wordt verkeer tussen VLANs nu altijd door de router gerouteerd. Bij een layer 3 switch kan de switch dat zelf ook. Voordeel is dan dus dat niet dat ene draadje wat uiteindelijk naar de router gaan een bottleneck vormt. Daarnaast kan een layer 3 switch volgens mij ook veel beter/slimmer omgaan met DHCP, in de zin dat de switch een IP adres kan uitdelen of iets dergelijks en de DHCP requests dus niet als broadcast verkeer door het hele netwerk heen hoeven te gaan. Laten routeren door de switch is dus sowieso wel leuk en zou het ook voor thuisgebruik kunnen zijn (want als bv je NAS in ander subnet/VLAN staat kan de router nu een bottleneck vormen), maar in principe dus overkill. In grote (bedrijfs)netwerken zal layer 3 switching natuurlijk wel veel eerder een rol spelen omdat je niet verkeer door je hele netwerk wilt sturen terwijl het uiteindelijk bv communicatie is tussen twee aparaten die op dezelfde switch zijn aangesloten (maar dan wel in ander VLAN zitten).
Dan alleen als je meerdere switches hebt ze ook slim aansluiten en de layer3switch ook echt als distributieswitch gebruiken, dan ben je echt 100% optimaal bezig.
nero355 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 22:59:
@RobertMe : Dat inderdaad samen met nog vele andere dingen, zoals een stukje Firewalling/ACL's en op de duurdere modellen zelfs dingen zoals BGP/OSPF draaien :)
Full table bgp op een uiswitch met 256 mb geheugen wil ik wel eens meemaken hoor. Hoe lang zou hij blijven draaien??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09 15:13
[...]

Zelfde hier. Er zitten 2 extra opties in om het netwerk te scannen maar daar heb je het ook mee gehad. Zeker het geld niet waard. Maar wel iets waar Ubiquiti een handje aan heeft. Geen enkel product is 100% af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
m3gA schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 09:09:
[...]

Zelfde hier. Er zitten 2 extra opties in om het netwerk te scannen maar daar heb je het ook mee gehad. Zeker het geld niet waard. Maar wel iets waar Ubiquiti een handje aan heeft. Geen enkel product is 100% af.
Het wachten is nog op WIPS waarmee de afgelopen 2 jaar mee geadverteerd hebben. En wat nog steeds een coming soon verwijzing heeft op de site. 🙈

[ Voor 3% gewijzigd door xbeam op 15-01-2020 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
xbeam schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 09:16:
[...]

Het wachten is nog op WIPS waarmee de afgelopen 2 jaar mee geadverteerd hebben. En wat nog steeds een coming soon verwijzing heeft op de site. 🙈
Ga er vanuit dat dit ook nooit komt. Heb het idee dat ze voor wireless heel erg richting die Mediatek gaan en voor de de rest op de Alpine AL-324 (oa de UDM) willen hebben draaien. Gemakkelijker ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

ed1703 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 22:31:
[...]

Hmm, volgens mij kun je dan beter helemaal niets aanschaffen van Ubiquiti. Diverse andere vendors zijn overigens ook geen goede vervanging, want daar gaat het net zo :P
Neemt niet weg dat je een punt hebt is met dit soort toezeggingen wel een risico.
Ik doelde natuurlijk op het kopen vanwege een beloofde feature. Kopen om wat ze nú hebben, niet om wat ze misschien in de toekomst gaan maken.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 12:21
Hoi,
Ik heb sinds een 5 tal dagen plots netwerkproblemen.
Dit houdt in dat ik savonds netflix zit te kijken op tv (bekabeld verbonden) en dat de verbinding plots wegvalt.
Enkele seconden later valt ook mijn wifi uit.
Als ik dan 5 min geduld heb, is alles terug up zonder dat ik iets doe

Mijn setup is een usg -> unifi switch en dan 2 AP's
Ik heb ondertussen ook alles op laatste firmware gezet maar probleem blijft.
Ik heb ook een raspberry pi (hass.io) met daarop een addon pihole
Alles verloopt via die pihole.
Nooit geen problemen mee gehad.
Tot enkele dagen dus
Gisterenavond terug een drop, maar een kleinere
Netflix hangde weer ff (5min), en wifi weg ook
daarna terug vlotjes

Om even te tonen
Helemaal links de drop van eergisteren, rechts is de drop van gisterenavond

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mXSjJMv/Screenshot-20200114-222317.png

En als ik nu kijk, zie ik dat er ook een drop was deze nacht?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/zWgqLyF/Screenshot-20200115-072649.png

Waar moet ik de oorzaak nu zoeken?
Ik zie in mn unifi controller (ook addon hass.io) bij events/meldingen/gebeurtenissen niets staan !
Oorzaak?
Mijn USG?
Mijn pihole?
Mijn raspb pi?
Ik zie bij settings van mn usg wel staan "schakel offload tijdschema in"
Ik heb dit zo zelf niet ingesteld , ben daar nooit aangeweest
Enig idee want das echt ferm ambetant
en ik had da vroeger nie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skank schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:46:
Hoi,
Dit houdt in dat ik savonds netflix zit te kijken op tv (bekabeld verbonden) en dat de verbinding plots wegvalt.

Mijn setup is een usg -> unifi switch en dan 2 AP's
Ik heb ondertussen ook alles op laatste firmware gezet maar probleem blijft.
Ik heb ook een raspberry pi (hass.io) met daarop een addon pihole
Alles verloopt via die pihole.
Nooit geen problemen mee gehad.
Tot enkele dagen dus
Gisterenavond terug een drop, maar een kleinere
Netflix hangde weer ff (5min), en wifi weg ook
daarna terug vlotjes

Om even te tonen
Helemaal links de drop van eergisteren, rechts is de drop van gisterenavond

[Afbeelding]

En als ik nu kijk, zie ik dat er ook een drop was deze nacht?

[Afbeelding]

Waar moet ik de oorzaak nu zoeken?
Ik zie in mn unifi controller (ook addon hass.io) bij events/meldingen/gebeurtenissen niets staan !
Oorzaak?
Mijn USG?
Mijn pihole?
Mijn raspb pi?
en ik had da vroeger nie
Wat bedoel je met "wifi werkt niet". Werkt wifi helemaal niet (niet verbonden) of ook geen internet?

Als het "gewoon" geen internet is. Kan het zijn dat je IDS/IPS aan hebt staan? Een USG kan dat niet aan bij veel verkeer. Bij ongeveer 100Mbit/s loopt de USG helemaal vast/vol. Als je geluk hebt is na een tijd (die paar minuten wat jij zegt?) de "queue" weer leeg en heb je weer internet. Tenzij je dus continu volle bak zit te downloaden, dan krijgt de USG uiteraard niet de tijd om "bij te komen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
RobertMe schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:57:
[...]

Wat bedoel je met "wifi werkt niet". Werkt wifi helemaal niet (niet verbonden) of ook geen internet?

Als het "gewoon" geen internet is. Kan het zijn dat je IDS/IPS aan hebt staan? Een USG kan dat niet aan bij veel verkeer. Bij ongeveer 100Mbit/s loopt de USG helemaal vast/vol. Als je geluk hebt is na een tijd (die paar minuten wat jij zegt?) de "queue" weer leeg en heb je weer internet. Tenzij je dus continu volle bak zit te downloaden, dan krijgt de USG uiteraard niet de tijd om "bij te komen".
De wifi valt weg, eerst geen internet en dan niet verbonden , dus echt weg
Ik heb idd IPS aanstaan.
Maar veel verkeer is er eigenlijk niet op die momenten, enkel 1 iemand die netflix kijkt
Die IPS staat ook al een maand ofzo aan, en geen problemen mee gehad voordien

[ Voor 4% gewijzigd door skank op 15-01-2020 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:43

Snuffel

Vroem!

ik heb exact hetzelfde probleem, alles valt voor een tijdje uiten doet het dan ineens weer.
IDS/IPS zal ik vanavond even nakijken of deze aan staat, geen idee :)

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Snuffel schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:29:
ik heb exact hetzelfde probleem, alles valt voor een tijdje uiten doet het dan ineens weer.
IDS/IPS zal ik vanavond even nakijken of deze aan staat, geen idee :)
oh?
al lang?
is de uitval ook zo kortstondig?
Draai jij met een pihole als dns?
Gebruik je ook hass.io op een pi?

ook op laatste firmware unifi spullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
(spuit 11) Ik ben gewend dat m'n AP geen SSID uitzend / verbinding verbreekt als ze geen internet krijgen van de router. 'k Zou het probleem dus eerst bij de router / pi / internet verbinding zoeken voordat je met de AP instellingen / firmware gaat freubelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Chris.nl schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:44:
Ik ben gewend dat m'n AP geen SSID uitzend / verbinding verbreekt als ze geen internet krijgen van de router. 'k Zou het probleem dus eerst bij de router / pi / internet verbinding zoeken voordat je met de AP instellingen / firmware gaat freubelen.
Dat is eigenlijk ook mijn gedacht !
Hoewel ik dan meer geneigd ben dat het niet de router is en eerder de pi (pihole) zoeken

Als het aan de router zou liggen, zou ik dan geen meldingen moeten zien in de controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
skank schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:47:
[...]
Als het aan de router zou liggen, zou ik dan geen meldingen moeten zien in de controller?
Geen idee, 'k draai zelf geen controller. Ervaring met een USG of Pi heb ik ook niet.

'k Weet niet of 't bij de USG ook kan, maar als ik DNS via pihole zou doen, dan zou ik nog DNS forwarding van m'n EdgeRouter gebruiken zodat die eventueel (het snelst) vanuit de cache kan antwoorden. Ook kans dat je bij een pihole storing dan nog verbinding met Netflix krijgt vanuit de cache. Maar das wellicht verkeerd gedacht en offtopic.

Om te beginnen zou ik idd het issue eerst bij de Pi(hole) zoeken.

[ Voor 8% gewijzigd door Chris.nl op 15-01-2020 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:43

Snuffel

Vroem!

skank schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:42:
[...]

oh?
al lang?
is de uitval ook zo kortstondig?
Draai jij met een pihole als dns?
Gebruik je ook hass.io op een pi?

ook op laatste firmware unifi spullen?
Ik denk al een maandje of drie-vier
Kortstondige uitval ja, van 5 seconden tot max een minuut. Soms wel een aantal keer op een avond
Draai geen pihole, wel hassio op een pi

Firmware allemaal up to date

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Snuffel schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 15:43:
Ik denk al een maandje of drie-vier
Kortstondige uitval ja, van 5 seconden tot max een minuut. Soms wel een aantal keer op een avond
Draai geen pihole, wel hassio op een pi

Firmware allemaal up to date
skank schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:46:
Hoi,
Hebben jullie beiden niet gewoon last van een brakke voeding/adapter van de USG :?
en ik had da vroeger niet
Heb je UniFi in het Nederlands geinstalleerd of zo :?

Offload = NAT Offload
Tijdscherma = WiFi Aan/Uit tijdschema

Maar die twee zijn niet samen één optie voor zover ik weet dus ik zou echt niet weten wat die optie nou doet! :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skank
nero355 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 15:57:
[...]

[...]

Hebben jullie beiden niet gewoon last van een brakke voeding/adapter van de USG :?

[...]

Heb je UniFi in het Nederlands geinstalleerd of zo :?

Offload = NAT Offload
Tijdscherma = WiFi Aan/Uit tijdschema

Maar die twee zijn niet samen één optie voor zover ik weet dus ik zou echt niet weten wat die optie nou doet! :+
Ik weet niet of mijn issue dezelfde is hoor.
Ik wou deze middag rond 15:30 replyen en ik lag er terug uit.
Ik heb onmiddelijk ingelogd in mijn usg zelf... en die was niet verbonden

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/JBxMwSf/Log-USG.jpg

Mijn conclusie dan was dat mijn pi (en pihole) er compleet niet toe doen.
Is die conclusie juist?

Vervolgens ingelogd op mijn modem, en daar zag ik enkele critical warnings in de log.

Conclusie van mij is dan dat het de modem van orange is die down gaat..

Ik heb orange al gebeld maar ze gaan me terug bellen.

Klopt mn conclusie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:02

Quad

Doof

Je zou een ping kunnen instellen op een publiek adres vanaf een apparaat die DNS heeft van Google of openDNS. Overigens zou je met DNS issues nog altijd kunnen pingen naar een publiek adres.

Dus, valt je verbinding weg? Kan je pingen vanaf een bedrade aansluiting? Is interne hardware verder wel bereikbaar? (ik gok van wel omdat je op de USG oa kon inloggen.)

Ik zou je internet verbinding verdenken. En dan kan dat 't modem, de lijn erachter of nog verder zijn. Laat't maar aan de provider over om uit te zoeken. :)

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Quad schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 17:36:
Je zou een ping kunnen instellen op een publiek adres vanaf een apparaat die DNS heeft van Google of openDNS. Overigens zou je met DNS issues nog altijd kunnen pingen naar een publiek adres.

Dus, valt je verbinding weg? Kan je pingen vanaf een bedrade aansluiting? Is interne hardware verder wel bereikbaar? (ik gok van wel omdat je op de USG oa kon inloggen.)

Ik zou je internet verbinding verdenken. En dan kan dat 't modem, de lijn erachter of nog verder zijn. Laat't maar aan de provider over om uit te zoeken. :)
intern kon ik bereiken ja
gebeld met orange, ik laat hen es zoeken ;)

Wat wel is, is dat ik als dns server enkel de pihole hebt gezet, geen secundaire.
Tijdens de uitval heb ik 8.8.8.8 als secundaire gezet maar dat loste niks op

Als hij de dns van pihole niet heeft, dan zal hij overgaan naar de secundaire... 8.8.8.8
Maar wat als de primaire terug beschikbaar komt... dan zou hij terug daarop moeten, maar ik dacht dat hij dat niet deed.
Ik heb dat ergens gelezen, klopt dat?

[ Voor 22% gewijzigd door skank op 15-01-2020 17:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
skank schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 17:40:
Als hij de dns van pihole niet heeft, dan zal hij overgaan naar de secundaire... 8.8.8.8
Maar wat als de primaire terug beschikbaar komt... dan zou hij terug daarop moeten, maar ik dacht dat hij dat niet deed.
Ik heb dat ergens gelezen, klopt dat?
Een primaire en secundaire DNS server is geen "hoofd" en fallback. De meeste OSen pakken bij elke request een willekeurige DNS server en vuren daar de request op af. Als die niet (snel) antwoord wordt een ander geprobeerd. Er is dus ook geen "wanneer moet die terug wisselen". Het is gewoon 50% kans dat de request via de ene of andere server gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
skank schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 17:40:
Wat wel is, is dat ik als dns server enkel de pihole hebt gezet, geen secundaire.
Tijdens de uitval heb ik 8.8.8.8 als secundaire gezet maar dat loste niks op
TIP : Vul het Pi-Hole IP adres in alle 4 hokjes bij de DHCP Settings in de UniFI Controller om te voorkomen dat sommige apparaten toch nog hun eigen DNS Server als Secundaire gebruiken ;)
skank schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:56:
Mijn conclusie dan was dat mijn pi (en pihole) er compleet niet toe doen.
Is die conclusie juist?

Vervolgens ingelogd op mijn modem, en daar zag ik enkele critical warnings in de log.

Conclusie van mij is dan dat het de modem van orange is die down gaat..

Ik heb orange al gebeld maar ze gaan me terug bellen.

Klopt mn conclusie?
Ik zou zeggen dat je gelijk hebt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:53
nero355 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 17:52:
[...]

TIP : Vul het Pi-Hole IP adres in alle 4 hokjes bij de DHCP Settings in de UniFI Controller om te voorkomen dat sommige apparaten toch nog hun eigen DNS Server als Secundaire gebruiken ;)
Goeie tip maar bij Edge router krijg ik het niet voor elkaar om 2 gelijke DNS adressen in te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:53
nero355 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 21:36:
[...]

Maak een alias interface aan op je Pi-Hole en prop die erin, nadat je die aan de Pi-Hole config hebt toegevoegd! >:)

Lijkt een beetje op dit, maar dan zonder het VLAN verhaal : nero355 in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie" d:)b
Draai met 2 rpi’s in HA. Word zo wel iets te complex. Maakt het uit als ik de HA als primary dns doe en de eerste rpi als secondary? Of gaat dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Remco Tr schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 22:09:
[...]

Draai met 2 rpi’s in HA. Word zo wel iets te complex. Maakt het uit als ik de HA als primary dns doe en de eerste rpi als secondary? Of gaat dat verkeerd?
hier ook 2 pi-hole draaien met HA, in de dhcp instellingen enkel de HA adres ingesteld en met de config-gateway.json file al het dns verkeer geforceerd door gestuurd naar de HA Pi-hole. ook het gastennetwerk krijgt dns vanaf pi-hole zonder enige configuraties in de firewall.
alle devices hebben dus maar één dns server, en de ene die dhdcp negeren en een eigen dns server gebruiken worden dus gefopt.

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Remco Tr schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 22:09:
Dat zou ik niet doen, want dan ga je allerlei vreemde effecten krijgen...

En ik zou zo gauw effe niet weten of een HA set eigenlijk wel een alias IP kan hebben ?!
Ik zou zeggen van niet, want dan gaat ook het hele idee naar de knoppen...

Iemand :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Meestal heb je dan een virtual IP en een soort van loadbalancer of listener ergens draaien. Ligt er ook aan welke technologie je gebruikt en hoe je clustert.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graxo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-06 19:59
Hallo,

Ik hoop dat ik hier goed zit.
Momenteel heb ik thuis een werkende Edgerouter 6P icm Ziggo Zakelijk + een ipv4 blokje ip adressen.

Het probleem wat ik ervaar is dat NAT Loopback/hairpin niet helemaal lekker werkt.
Wanneer ik een website host op een servertje thuis, voorbeeld: www.domeintje.nl
Kan ik extern, vanaf 4G bijvoorbeeld, wel naar de website www.domeintje.nl, maar niet intern. Dus zit ik thuis op mijn wifi, dan werkt www.domeintje.nl niet.

Na een brakke zondag Googlen ben ik alleen wijzer geworden dat het hoogstwaarschijnlijk ligt aan de NAT Loopback instellingen in mijn Edgerouter.

Stiekem hoop ik dat ik de oplossing hier kan vinden.
Wanneer er meer informatie nodig is qua configuraties kan ik deze sturen in een PM.

Groet,
Graxo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
Graxo schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:48:
Hallo,

Ik hoop dat ik hier goed zit.
Momenteel heb ik thuis een werkende Edgerouter 6P icm Ziggo Zakelijk + een ipv4 blokje ip adressen.

Het probleem wat ik ervaar is dat NAT Loopback/hairpin niet helemaal lekker werkt.
Wanneer ik een website host op een servertje thuis, voorbeeld: www.domeintje.nl
Kan ik extern, vanaf 4G bijvoorbeeld, wel naar de website www.domeintje.nl, maar niet intern. Dus zit ik thuis op mijn wifi, dan werkt www.domeintje.nl niet.

Na een brakke zondag Googlen ben ik alleen wijzer geworden dat het hoogstwaarschijnlijk ligt aan de NAT Loopback instellingen in mijn Edgerouter.

Stiekem hoop ik dat ik de oplossing hier kan vinden.
Wanneer er meer informatie nodig is qua configuraties kan ik deze sturen in een PM.

Groet,
Graxo
Umm natloopback, is zeker een optie hoor. Maar ik heb mijn twijfels als ik dit lees....

Je geeft aan dat je een IP-block hebt. Dan ga er dan ook vanuit dat je een public-ip-adres op je webserver. hebt. Dat betekend dat je geen NAT nodig hebt en dus ook geen NAT-loopback 8) . En ook geen gezijk met port-forward.

Je moet dus verbinden op het ip-adres van de server. Niet op het wan-ip van de router... ik denk dat je daar fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Kan je op een Ubiquiti UniFi AP AC LR of Lite ook op basis van mac adres whitelisten?
En zo ja, hoeveel mac adressen kun je gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
https://community.ui.com/...97-4e45-87da-9330eccf3b25 Hier is UniFi OS. U kunt alleen nog maar inloggen met een cloudaccount.

Gokje: losse controlllers op verschillende platformen gaat in 2020 gestopt worden en binnen een half jaar zit dit ook op de gen1 en gen2 ck’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
ed1703 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:34:
https://community.ui.com/...97-4e45-87da-9330eccf3b25 Hier is UniFi OS. U kunt alleen nog maar inloggen met een cloudaccount.

Gokje: losse controlllers op verschillende platformen gaat in 2020 gestopt worden en binnen een half jaar zit dit ook op de gen1 en gen2 ck’s.
De gen2 ck's zijn nog maar net uit. Maar als dat de bedoeling wordt, gaat het druk worden op marktplaats. Voor de usg's zal ook wel geen vervanging komen, behalve de udm's dan. Ik ben anderhalf jaar geleden overgestapt naar Ubiquiti, maar ik krijg er steeds meer spijt van als het deze kant op gaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

ed1703 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:34:

Nu al een 404. Ik gok dat er iets ongewenst is uitgelekt.

Van een innovatieve prijsvechter naar een datahoarder? Op één of andere manier wil iedereen tegenwoordig rijk worden met Big Data.

#team_UTC+1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

B2

wa' seggie?

Ethirty schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 22:09:
[...]

Van een innovatieve prijsvechter naar een datahoarder? Op één of andere manier wil iedereen tegenwoordig rijk worden met Big Data.
Inloggen met je unifi (beta access) account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Ethirty schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 22:09:
[...]

We are very excited to announce UniFi OS - a shared platform for all UniFi Controllers. Key features:

Centralized user/access management
Single sign-on to all controllers
Single Remote connection and new Cloud portal
Easy installation and management of different Apps (Controllers)
The first target device is UDM-Pro and it will be launched for general availability with UniFi OS pre-installed. The migration will not work for early access testers so you should export a backup from Network and/or Protect before upgrading.

Instructions

1. Backup your controller(s).

2. Download UniFi OS UDM firmware here.

3. Copy it to your device:

scp path_to_fw.bin root@192.168.1.1:/mnt/data/fwupdate.bin
4. SSH to your device and install new firmware

ubnt-upgrade /mnt/data/fwupdate.bin
5. After a successful install, SSH to your device and do a factory reset

set-default

Available Apps (Controllers)

- Network (pre-installed)

- Protect (requires HDD)

- LED

- Talk

- Access

Notes

- Local portal available here: https://unifi/

- Remote access available here: https://beta.unifi.ui.com/

- SSH is disabled by default after setup and could be enabled in advanced settings.

- Mobile apps are still in development (iOS version available on Testflight, Android per request)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Dat ze steeds meer via cloud/UI account wouden doen was volgens mij ook al bekend? Bv ook dat de UDM de ingebakken controller heeft en je die IIRC niet naar buiten open kunt zetten (noch dat je andere sites kunt toevoegen?). Reactie van UI? Kan toch via cloud.

Persoonlijk ben ik er in ieder geval geen fan van. Leuk dat het kan voor de masses, maar zelf houd ik alles liever lokaal / in eigen beheer. Niet dat ik nu alles dicht timmer of in de gaten houd, maar is toch een gevoelsdingetje voor mij, en gedeeltelijk "omdat het kan".

offtopic:
Bitwarden: kan "cloud based", ik host het zelf. Mailserver: draai ik zelf. Nu zag ik laatst dat Firefox Sync ook self hosted kan en wil ik ook nog eens naar kijken (gebruik het nu helemaal niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

4.0.80 firmware is uit voor o.a UAP/USW
** This is a hot fix release for 4.0.69 and does not contain changes made in 4.0.70-4.0.79.
Bugfixes

[HW] Limit MAC addresses from being reported when analytics are enabled.
[USW] Revert changes from 4.0.69 that introduced DHCP issues when LACP is used.

Instructions

All URLs use HTTPS. This assumes your device(s) are running 3.7.56 or later and that the device's date is properly set. Please change URLs to HTTP for device(s) running earlier firmware or if the date is incorrect (e.g. if device can't reach a NTP server).
You may start to see EVT_AP_RestartProc events in the controller log. If you see these, please report if there is anything specifically in your setup that triggers the events. The processes restarting is not new, but the reporting of the restarting is, and we are using these reports to clean up these issues.
US-XG-6POE upgrading from 4.0.2 or earlier will take a long time to upgrade. Don't be surprised if your switch is unavailable for 5-10+ minutes as 4.0.3+ also updates the PoE firmware to improve PD compatibility.
UIS-8-450W upgrading from 4.0.33 and earlier will have their PoE firmware upgraded automatically to improve PD compatibility. That process will take a few minutes. PoE will be unavailable during the upgrade process.
USW-16/24-PoE running 4.0.44 cannot directly upgrade to firmware 4.0.60 or later. Please upgrade to THIS release first via custom upgrade and then you'll be able to upgrade it to firmware 4.0.60+.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
RobertMe schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 22:26:
Dat ze steeds meer via cloud/UI account wouden doen was volgens mij ook al bekend? Bv ook dat de UDM de ingebakken controller heeft en je die IIRC niet naar buiten open kunt zetten (noch dat je andere sites kunt toevoegen?). Reactie van UI? Kan toch via cloud.

Persoonlijk ben ik er in ieder geval geen fan van. Leuk dat het kan voor de masses, maar zelf houd ik alles liever lokaal / in eigen beheer. Niet dat ik nu alles dicht timmer of in de gaten houd, maar is toch een gevoelsdingetje voor mij, en gedeeltelijk "omdat het kan".

offtopic:
Bitwarden: kan "cloud based", ik host het zelf. Mailserver: draai ik zelf. Nu zag ik laatst dat Firefox Sync ook self hosted kan en wil ik ook nog eens naar kijken (gebruik het nu helemaal niet).
Persoonlijk heb ik er nog niet mee gespeeld (alleenUDM) maar denk dat het grootste voordeel van UniFi OS de shared codebase is. Bijna alle nieuwe hardware gebruikt dezefde CPU. Sneller en goedkoper ontwikkelen. Denk wel dat UniFiOS laat zien waar ze naar toe gaan en het mijn beeld over de USG bevestigd.

Het forceren van cloud ben ik met je eens. Was net een van de voordelen van UniFi.

[ Voor 4% gewijzigd door m3gA op 17-01-2020 08:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:08

Mee eens, en als ze voor Cloud only gaan, dan schakel ik niet over en blijf ik zolang er fixes uitkomen op UniFi (verwacht wel iets van maintainance mode). Dan maar geen nieuwe features en op zoek naar iets anders (misschien Opnsense met andere APs - en de UniFi controller was de reden dat ik niet voor PfSense ging ;-)). Cloud only voor cruciale dingen komt er hier niet in.

[ Voor 3% gewijzigd door UTMachine op 17-01-2020 08:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ardvark99
UTMachine schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 08:44:
[...]

Mee eens, en als ze voor Cloud only gaan, dan schakel ik niet over en blijf ik zolang er fixes uitkomen op UniFi (verwacht wel iets van maintainance mode). Dan maar geen nieuwe features en op zoek naar iets anders (misschien Opnsense met andere APs - en de UniFi controller was de reden dat ik niet voor PfSense ging ;-)). Cloud only voor cruciale dingen komt er hier niet in.
En het is wachten op betalen voor de clouddienst in abonnementvorm. Zou de volgende stap kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA

offtopic:
Je kunt hem wel naar buiten openzetten maar het heeft weinig meerwaarde omdat hij maar 1 site ondersteunt. De code laat wel meer toe. Ze hebben laatst per ongeluk meerdere sites aangezet in een beta release. Je kon toen sites via de mobiele app maken.

Als je internet uitschakelt kun je ook aanmelden met cached credentials en je kunt er altijd via VPN op. Denk dat het allemaal wel meevalt. De geintegreerde controller is een keuze die meer lijkt voort te komen uit het gemak om controller en hardware firmware niet te veel te laten afwijken.

Krijg het idee dat ze hun huidige strategie meer gericht is op geldbesparing dan een technische reden.

Denk dat ze dit meer kunnen halen uit extra dienstverlening zoals fatsoenlijke supportcontracten of bv meerwaarde in het product zoals gezichtsherkenning of opslag in de cloud voor protect. (even wat eigen ideetjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:08
ardvark99 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 09:03:
[...]
En het is wachten op betalen voor de clouddienst in abonnementvorm. Zou de volgende stap kunnen zijn.
Als dat een vereiste is, dan gaat hier alles in de kliko :'( Ik heb geen probleem met een optionele cloud dienst en als die een meerwaarde heeft tav de andere variant. In het laatste geval, wil ik er nog wel over nadenken om een abbonement te nemen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-09 10:19
Wat zijn we weer pessismistisch :( Waar staat er ergens cloud only? Ik kan dat nergens lezen.. En weer elke x-aantal maanden de opmerking 'het is wachten op betalende cloud diensten'.. Zucht.. Ze hebben al jaren een betalende cloud dienst, waar support bij zit, je moet die toch niet nemen? Laten we allemaal optimistich het weekend in stappen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:22
Tha Render_2 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 09:39:
Wat zijn we weer pessismistisch :( Waar staat er ergens cloud only? Ik kan dat nergens lezen.. En weer elke x-aantal maanden de opmerking 'het is wachten op betalende cloud diensten'.. Zucht.. Ze hebben al jaren een betalende cloud dienst, waar support bij zit, je moet die toch niet nemen? Laten we allemaal optimistich het weekend in stappen!
Volledig met je eens :)

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Er staat niet cloud only. Maar wel dat het allemaal via Single-Sign-On via de cloud gaat lopen. En persoonlijk wil ik mijn UniFi Controller toch een stuk sterker wachtwoord geven dan de UI website terwijl het AFAIK wel hetzelfde account is. En als het account zo grootschalig gebruikt wordt (UI community, UI Store, en inloggen controller) neemt de kans ook toe dat het op een of andere manier uit lekt. Voor de community & store is dat minder een probleem, maar ik zit niet er op te wachten dat de credentials van de Controller uitlekken of op een andere manier door lek in SSO mijn Controller wordt over genomen.

En de reactie van @m3gA verhelderd ook weer iets. Ik meen hier eens gelezen te hebben dat de controller helemaal niet meer beschikbaar zou zijn van buitenaf. Maar als ik het goed begrijp kun je de Web UI dus wel nog naar buiten toe open zetten en zo ook nog de app gebruiken.
Maar één site per controller werkt een beetje beide kanten op. Van de ene kant: als je een UDM (Pro) plaatst, waarom zou je die dan nog aan een aparte controller gebruiken, want je hebt al een controller. Maar bedrijfsmatig als je meerdere sites beheert is het wel handig als je vanaf een plek overal aan kunt, wat ze dus weer gaan verplichten via UniFi Cloud en dus meh.

En als je ergens alleen APs en/of switches plaatst zou je alsnog verplicht een UCK moeten plaatsen of ze moeten de mogelijkheid blijven geven tot self hosted. Maar met UniFi Protect lijken ze te hinten op dat ze niet meer self hosted willen ondersteunen gezien daarvoor nog geen installer is om het zelf te draaien. Maar dat zou dan wel weer komen, zeggen ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
RobertMe schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 10:27:
[...]

Er staat niet cloud only. Maar wel dat het allemaal via Single-Sign-On via de cloud gaat lopen.
Ik lees eerder dat het 'kan' via SSO, niet dat het moet :) Extra features is leuk, zolang ze je maar niet verplichten om ze te gebruiken, en tot nu toe vind ik dit bij Ubiquiti zeker OK.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Tha Render_2 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 10:39:
[...]

Ik lees eerder dat het 'kan' via SSO, niet dat het moet :) Extra features is leuk, zolang ze je maar niet verplichten om ze te gebruiken, en tot nu toe vind ik dit bij Ubiquiti zeker OK.
In de initiële setup van de UDM en ook met deze controllersetup is er alleen nog een mogelijkheid voor het aanmaken van een cloud sso account. (De vraag is even of je lokaal ook geen extra accounts kunt aanmaken. )
Zie eventueel ook de diverse YouTube (Willie Howe bv) filmpjes.
Voor zover ik weet moet dit zelfs met TOTP, wat overigens een goed iets is.

[ Voor 5% gewijzigd door ed1703 op 17-01-2020 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
Ik heb nog geen UDM vanaf scratch geïnstalleerd maar je kan in de controller wel volgende aanvinken:

Enable Local Login with UBNT Account in the Controller's Remote Access section.

En dan de cloud remote access uitvinken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ed1703 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 11:36:
Voor zover ik weet moet dit zelfs met TOTP, wat overigens een goed iets is.
offtopic:
Ik haat OTP. Ik wil niet m'n telefoonnummer af staan of nog steeds een semi onveilige app op telefoon moeten gebruiken.

Hopelijk dat ze dan snel ook andere 2FA opties gaan bieden in de vorm van Webauthn bv. Dan kun je ook Windows Hello (camera of fingerprint) gebruiken bv, of voor de die hards een security token. * RobertMe aait zijn YubiKey nog een keer. Maar volgens mij ondersteunen ze echt alleen TOTP en verder niks. Dus qua beveiliging nog steeds "mwah" at best.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:33

zeroday

There is no alternative!

Yeah .. de G3flex hangt en nu via de snap.jpeg foto's binnen hengelen om een eigen timelapse te kunnen maken ..
ook dat werkt met een script.

Kewl ..

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Tja, je zal maar € 900 ongeveer aan UniFi zooi in huis hebben staan en vervolgens Ubiquiti steeds vaker allerlei rare keuzes zien maken waar je het niet mee eens bent : Daar word je inderdaad best wel een beetje :( van eerlijk gezegd... ;)

Hopelijk kan ik alles nog steeds makkelijk verkopen op het moment dat ze echt te ver gaan! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

RobertMe schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 13:48:
[...]

offtopic:
Ik haat OTP. Ik wil niet m'n telefoonnummer af staan of nog steeds een semi onveilige app op telefoon moeten gebruiken.

Hopelijk dat ze dan snel ook andere 2FA opties gaan bieden in de vorm van Webauthn bv. Dan kun je ook Windows Hello (camera of fingerprint) gebruiken bv, of voor de die hards een security token. * RobertMe aait zijn YubiKey nog een keer. Maar volgens mij ondersteunen ze echt alleen TOTP en verder niks. Dus qua beveiliging nog steeds "mwah" at best.
Apple 'Touch-ID' en 'Face-ID' werken gewoon, hoor 8)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
ondanks dat het nieuwsbericht alweer 404 is ga ik toch maar eens kijken naar OPNsense en mikrotik, dat 'verplicht' wordende ubiquiti 'cloud' account vind ik best wel een ding, zeker het voor lokaal draaiende apparatuur is, ik hoef dat niet via een externe account te beheren...
ik vind de UDM bijvoorbeeld wel een kek machientje, maar geen mogelijkheid om een lokaal account aan te maken, en de GUI is nogal beperkt en dan ook geen costum json file... Jammer...

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wimmel_1 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 16:08:
Dat is voor mij tweemaal een dikke vette NOPE.AVI :P :+

Net als de Windows en Android tegenhangers trouwens!

Valt in dezelfde groep als je Ubiquiti spullen voor de eerste keer via Bluetooth instellen net na de aankoop... :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

nero355 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 16:51:
[...]

Dat is voor mij tweemaal een dikke vette NOPE.AVI :P :+

Net als de Windows en Android tegenhangers trouwens!

Valt in dezelfde groep als je Ubiquiti spullen voor de eerste keer via Bluetooth instellen net na de aankoop... :')
Die 8) was niet voor niets.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Tha Render_2 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 11:50:
Ik heb nog geen UDM vanaf scratch geïnstalleerd maar je kan in de controller wel volgende aanvinken:

Enable Local Login with UBNT Account in the Controller's Remote Access section.

En dan de cloud remote access uitvinken?
Ik weet niet of die opties beschikbaar zijn. UI kan namelijk per adopted WAN-device/LAN-devices een bepaalde policy activeren binnen de controller, waardoor je bepaalde opties wel of niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Yoshimi de link gaat eerst down en daarna komt de melding dat hij niet meer meedoet in het STP proces.

Je hebt hier te maken met een rotte kabel, of rotte poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wimmel_1 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 16:08:
[...]

Even snel gekeken. Hun eigen uitleg gaat echt puur over TOTP. Dus helaas geen ondersteuning voor webauthn. Wat jij aangeeft zal dus neer komen op dat de credentials versleuteld worden opgeslagen of iets dergelijks, en dus op de telefoon zelf staan, vervolgens zul je ze weer met touch-ID ontsleutelen en worden ze alsnog als zodanig naar Ubiquiti gestuurd. En ik zou bijna vermoeden dat als je 2FA aan zet dat je dan nog steeds handmatig een authenticator app moet gebruiken voor het genereren van de TOTP codes en je die ook weer zelf moet invoeren (terwijl de authenticator app dan in 99% van de gevallen op dezelfde telefoon zal staan en qua security / 2FA niks toevoegen want bezig van de telefoon heb je sowieso al want dat moest ook al voor touch-ID dat lokaal op telefoon zal staan).

Voordeel van webauthn met security tokens als een YubiKey is dat er een unieke encryptiesleutel op de token staat en die tijdens het inloggen een berichtje versleuteld en aan de server kant wordt gevalideerd. En het dus of echt een login is zonder username & password is (maar op basis van de eerder gekoppelde token), of juist echt een vorm van 2FA (i.p.v. een andere factor gebruiken om nog steeds aan de username & password te komen en dat te gebruiken om in te loggen).

Wat Ubiquiti nu dan dus (waarschijnlijk) doet is de biometrische factor gebruiken om de "kennis" factor (username & password) te ontsleutelen, maar het is dan dus nog steeds maar 1FA en aan de server kant ook nog steeds 1FA op basis van onveilig gebruikersnaam & wachtwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

RobertMe schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 19:18:
[...]

Even snel gekeken. Hun eigen uitleg gaat echt puur over TOTP. Dus helaas geen ondersteuning voor webauthn. Wat jij aangeeft zal dus neer komen op dat de credentials versleuteld worden opgeslagen of iets dergelijks, en dus op de telefoon zelf staan, vervolgens zul je ze weer met touch-ID ontsleutelen en worden ze alsnog als zodanig naar Ubiquiti gestuurd. En ik zou bijna vermoeden dat als je 2FA aan zet dat je dan nog steeds handmatig een authenticator app moet gebruiken voor het genereren van de TOTP codes en je die ook weer zelf moet invoeren (terwijl de authenticator app dan in 99% van de gevallen op dezelfde telefoon zal staan en qua security / 2FA niks toevoegen want bezig van de telefoon heb je sowieso al want dat moest ook al voor touch-ID dat lokaal op telefoon zal staan).

Voordeel van webauthn met security tokens als een YubiKey is dat er een unieke encryptiesleutel op de token staat en die tijdens het inloggen een berichtje versleuteld en aan de server kant wordt gevalideerd. En het dus of echt een login is zonder username & password is (maar op basis van de eerder gekoppelde token), of juist echt een vorm van 2FA (i.p.v. een andere factor gebruiken om nog steeds aan de username & password te komen en dat te gebruiken om in te loggen).

Wat Ubiquiti nu dan dus (waarschijnlijk) doet is de biometrische factor gebruiken om de "kennis" factor (username & password) te ontsleutelen, maar het is dan dus nog steeds maar 1FA en aan de server kant ook nog steeds 1FA op basis van onveilig gebruikersnaam & wachtwoord.
Da's ook weer niet helemaal waar. Je MOET er een code vanuit de 'Google Authenticator' voor instellen (geen andere optie's qua token).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wimmel_1 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 19:23:
[...]

Da's ook weer niet helemaal waar. Je MOET er een code vanuit de 'Google Authenticator' voor instellen (geen andere optie's qua token).
Ah, dus als je in de app biometrisch wilt inloggen moet je wel eerst verplicht 2FA instellen? Want dus kijkende naar de uitleg m.b.t. 2FA gaat het over "zo schakel je het in en uit", dus 2FA is niet verplicht bij UniFi Cloud an zich, maar bij biometrische authenticatie vanuit de app dan weer wel.

Enerzijds zou je kunnen zeggen "dat is beter", maar anderszijds, zoals ik al schreef: in 99% van de gevallen zal die authenticator app alsnog op dezelfde telefoon/tablet staan... Dan moet je al een authenticator app gebruiken die alsnog een extra beveiligingslaag bied (bv die van YubiCo waarbij je de YubiKey moet gebruiken om de "vault" te ontgrendelen en de OTP codes te zien). Want als je de UniFi app op de telefoon kunt openen is het opstarten van een Google Authenticator (die AFAIK geen beveiliging heeft) natuurlijk ook geen probleem en kun je de 2FA code dus ook zo genereren / invullen in de app en is het dus geen extra beveiliging.

En zo denkende, biometrische auth is eigenlijk ook altijd al op zichzelf een vorm van 2FA. Het gaat niet alleen om de biometrische eigenschap die je hebt, maar je moet ook een apparaat gebruiken waarop de vingerafdruk of het gezicht is ingesteld. Want je kunt natuurlijk niet iemands anders telefoon pakken en met biometrische auth inloggen bij de UniFi Cloud (/UniFi app met cloud controller) / <elke andere app met ondersteuning voor inloggen via vingerafdruk / gezichtsherkenning>. In die zin is biometrische authenticatie dus al 2FA op zichzelf omdat het zowel de factor "biometrie" als "bezit" gebruikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
UniFi Network Controller 5.13.8 staat in het beta-forum

Features
Initial L3 routing features for USW-Pro/XG-6POE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graxo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-06 19:59
ewoutw schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 17:01:
[...]

Umm natloopback, is zeker een optie hoor. Maar ik heb mijn twijfels als ik dit lees....

Je geeft aan dat je een IP-block hebt. Dan ga er dan ook vanuit dat je een public-ip-adres op je webserver. hebt. Dat betekend dat je geen NAT nodig hebt en dus ook geen NAT-loopback 8) . En ook geen gezijk met port-forward.

Je moet dus verbinden op het ip-adres van de server. Niet op het wan-ip van de router... ik denk dat je daar fout gaat.
Bedankt voor je antwoord. Ik ga niet mijn webserver restreeks aan het internet hangen. Dat is in mijn ogen niet echt een veilige manier van een website online zetten. Daarnaast ben ik op de hoogt van NAT-loopback/hairpin, alleen lijkt het niet te werken. Daarom zoek ik naar iemand met de zelfde ervaring, niet een suggestie hoe ik mijn website aan het internet moet hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-09 10:15
ed1703 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 20:37:
UniFi Network Controller 5.13.8 staat in het beta-forum

Features
Initial L3 routing features for USW-Pro/XG-6POE
This release has been pulled.

Ik probeer dan ook meestal wel een dag te wachten. maar voor major releases wacht ik wel iets langer :)

[ Voor 16% gewijzigd door To_Tall op 17-01-2020 21:51 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
To_Tall schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 21:50:
[...]

This release has been pulled.

Ik probeer dan ook meestal wel een dag te wachten. maar voor major releases wacht ik wel iets langer :)
Ha ja.. Mijn post was ook meer als "die L3 komt er toch sneller aan dan we dachten" :)
Overigens maken beta's mij voor een thuisomgeving weinig uit. Dat netwerk draait zonder controller toch wel door. Fixen komt wel weer een keer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ed1703 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 22:04:
[...]
Ha ja.. Mijn post was ook meer als "die L3 komt er toch sneller aan dan we dachten" :)
Overigens maken beta's mij voor een thuisomgeving weinig uit. Dat netwerk draait zonder controller toch wel door. Fixen komt wel weer een keer ;)
Ik snap serieus niet goed waarom mensen op L3 functie's in een L2 device blijven zitten te wachten? Als je een MLS (Multi-Layer-Switch) wilt hebben dan zijn er al járen andere fabrikanten welke dat soort spullen gewoon aanbieden?

Hell: Zelfs een goedkope (LAN-Based) L2 Cisco 2960 is te voorzien van een IP-Based én/of IP-Services image (met de beperking van maximaal 16 statische routes).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
wimmel_1 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 22:13:
[...]

Ik snap serieus niet goed waarom mensen op L3 functie's in een L2 device blijven zitten te wachten? Als je een MLS (Multi-Layer-Switch) wilt hebben dan zijn er al járen andere fabrikanten welke dat soort spullen gewoon aanbieden?

Hell: Zelfs een (LAN-Based) L2 Cisco 2960 is te voorzien van een IP-Based én/of IP-Services image (met de beperking tot 16 statische routes).
Nou, ik ook niet, maar misschien anderen wel. Wat betreft cisco is mijn bankrekening niet zo blij met het aan watts wat ik per dag verstook met zo'n switch. Verder kan een UI-switch natuurlijk niet tippen aan de features van een Cisco (niet alleen zo'n L3-light-functie als die van UI), maar is ook een andere markt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ed1703 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 22:19:
[...]
Nou, ik ook niet, maar misschien anderen wel. Wat betreft cisco is mijn bankrekening niet zo blij met het aan watts wat ik per dag verstook met zo'n switch. Verder kan een UI-switch natuurlijk niet tippen aan de features van een Cisco (niet alleen zo'n L3-light-functie als die van UI), maar is ook een andere markt.
JIJ snapt waarschijnlijk de redenen waarom ik nú UI spullen in m'n privé (thuis) netwerk draai :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-09 10:15
wimmel_1 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 22:13:
[...]

Hell: Zelfs een goedkope (LAN-Based) L2 Cisco 2960 is te voorzien van een IP-Based én/of IP-Services image (met de beperking van maximaal 16 statische routes).
De gen1 switches zijn layer2. De nieuwe gen2 switches zijn layer3. Alleen is Ubiquiti nog niet klaar met de controller software en de firmware.

Wat ik wel een beetje jammer vind. Afijn nog even sparen. Heb nu een gen1 us24 die wil eigenlijk vervangen voor een gen2 24p poe switch.

Reden. Ik merk dat ik steeds meer POE devices heb. 3 ap’s CloudKey G2, raspberry’s met POE-HAT 3x UVC-G3-Bulet

Nu nog fabrikanten als Philips hue die hun controller hybride gaan maken POE of via een adapter. Dat zou behoorlijk wat kabel rommel in de meterkast schelen :-).
ed1703 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 22:04:
[...]
Netwerk draait gelukkig wel door. Alleen zonder controller werkt de USG niet helemaal lekker meer zeker niet als je hem opnieuw moet starten om welke reden dan ook.

Laatste maanden kijk ik de kat wel even uit de boom. Heb nu 4 sites op de controller draaien. Ik kan helaas er niet meer perongeluk er even uitleggen.

[ Voor 23% gewijzigd door To_Tall op 18-01-2020 10:46 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
To_Tall schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 10:41:
[...]
Reden. Ik merk dat ik steeds meer POE devices heb. 3 ap’s CloudKey G2, raspberry’s met POE-HAT 3x UVC-G3-Bulet

Nu nog fabrikanten als Philips hue die hun controller hybride gaan maken POE of via een adapter. Dat zou behoorlijk wat kabel rommel in de meterkast schelen :-).
De gemiddelde klant met dat soort devices heeft geen netwerk met poe, dat maakt dat Philips hier wel even over gaat nadenken. Iedereen heeft een Asus/dlink/netgear/Linksys/providermeuk/etc. zolang deze dit niet op hun lijn adopteren gaat dit een lastig iets worden. Camera’s hetzelfde. Degenen die echt om en in huis meer dan 1 of 2 camera’s ophangen zijn op een hand te tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:21
Ik zit nu zelf ook te kijken naar Ubiquiti UniFi producten maar twijfel om ze nu aan te schaffen of te wachten op Wifi 6 (802.11ax).

Zag dat het enige Wifi 6 product nu de "Alien" was, maar lijkt mij niet helemaal geschikt voor mijn doeleinden :)

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-09 18:18
TerrorSource schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 15:32:
Ik zit nu zelf ook te kijken naar Ubiquiti UniFi producten maar twijfel om ze nu aan te schaffen of te wachten op Wifi 6 (802.11ax).

Zag dat het enige Wifi 6 product nu de "Alien" was, maar lijkt mij niet helemaal geschikt voor mijn doeleinden :)
Gezien de snelheid van release van Ubiquiti-apparatuur + de compatibiliteit met randapparatuur icm WiFi 6 zou ik lekker current Gen apparatuur neergooien :p
Pagina: 1 ... 82 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen, voor aankoopadvies dient een nieuw topic aangemaakt te worden. Daarnaast is er voor IPTV een los topic: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie.

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.