Verwijderd schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:27:
Noob vraagje: hoe zit met het aansluiten van een computer op een POE poort?? Ik lees daar heel veel verschillende dingen over: sommige beweren dat je daarmee de netwerkkaart kan opblazen terwijl andere zeggen dat ubiquiti apparatuur beveiligd is daar tegen.
Beiden hebben gelijk
Passive PoE is hardstikke onveilig. Zet dat aan op een poort en er staat gewoon continu 24V op, en ja, als je dan bv een PC aansluit dan komt er magische rook uit.
PoE volgens de standaard (802.3af / 802.3at / 802.3bt) is echter "active". De switch detecteert dan dat het aangesloten apparaat PoE wenst te ontvangen en daarna wordt de stroom pas daadwerkelijk geleverd. Dit is dus ook "veilig".
Rule of thumb is:
Gaat het om een PoE injector, let dan altijd goed op (die van Ubiquiti zijn denk ik passive, tenzij expliciet anders vermeld)
Gaat het om een switch: bij mijn weten is het zo dat de nieuwere switches (US 8-60W en Gen 2 switches) alleen maar PoE volgens de standaard ondersteunen. Oudere switches (USW 8-150W, USW 16-150W, USW 24-???W, USW 48-???W) ondersteunen zowel PoE volgens de standaarden, als passive PoE. Maar AFAIK staan deze
altijd standaard ingesteld om te werken via de PoE standaard, en moet je expliciet passive PoE inschakelen (per poort). In de UniFi Controller vind je dit terug bij de Ports. Open de switch, vervolgens de ports tab, en in het tabelletje met de poorten staat dan al een PoE kolom met Off, PoE / PoE+ (afhankelijk van of je switch 802.3af of 802.3at ondersteund), of 24V Passive. Die laatste is dus de variant die je nooit wilt inschakelen, tenzij het echt nodig is (sommige oudere Ubiquiti APs werkt via passive PoE, maar die worden al niet meer geproduceerd sinds september 2016)