~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build
Ja exact, jammer dat ik hiervoor nu continu mijn PC voor zou moeten laten lopenStep schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:14:
[...]
Vergeet daarbij niet je firewall regels en een advies is een statisch IP in te stellen voor je desktop. Uiteraard zou je later kunnen kijken naar een Raspberry Pi o.i.d. om dit goedkoper (minder stroom etc) te laten draaien.
Raspberry Pi zijn idd toekomstige plannen, maar voor nu nog niet noodzakelijk
Bij voorkeur heb ik in mijn nieuwe woning liever geen AP's tegen de wand of plafond en daarom is mijn oog gevallen op de Unifi IW HD accesspoint. Het idee is om er 1 op de begane grond te plaatsen in het midden van de woning tegen een muur en 1 op de overloop tegen de muur van de trap voor wifi in de 3 slaapkamers.
Daarom ben ik dan ook benieuwd of de IW HD qua performance in de buurt komt van de NanoHD. Is er iemand hier die ervaring heeft met deze accesspoints of je met twee van deze beide verdiepingen kan voorzien van 5GHz Wifi met goede performance? Begane grond en 1e verdieping is zo'n 110m2 (zolder is voor nu niet van belang)
Anders zal ik toch moeten gaan overwegen om NanoHD's tegen de muur of plafond te plaatsen, mocht de aannemer hier loze leidingen naar toe kunnen leggen.
Alvast bedankt!
Niet direct antwoord op je vraag, maar denk je d'r aan dat de straling van het AP dan anders straalt?Phorcys schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 13:03:
Aangezien ik bezig met met een nieuwbouw woning en binnenkort de definitieve opties moet doorgeven voor o.a. loze leidingen heb ik een vraag. Momenteel heb ik in de huidige woning een NanoHD op de begane grond en een UAP Pro op zolder, dit werkt eigenlijk vlekkeloos met 5GHz, op de eerste verdieping haal ik nog zo'n 200-250MB/s over 5GHz van de NanoHD die beneden op een kast staat.
Bij voorkeur heb ik in mijn nieuwe woning liever geen AP's tegen de wand of plafond en daarom is mijn oog gevallen op de Unifi IW HD accesspoint. Het idee is om er 1 op de begane grond te plaatsen in het midden van de woning tegen een muur en 1 op de overloop tegen de muur van de trap voor wifi in de 3 slaapkamers.
Daarom ben ik dan ook benieuwd of de IW HD qua performance in de buurt komt van de NanoHD. Is er iemand hier die ervaring heeft met deze accesspoints of je met twee van deze beide verdiepingen kan voorzien van 5GHz Wifi met goede performance? Begane grond en 1e verdieping is zo'n 110m2 (zolder is voor nu niet van belang)
Anders zal ik toch moeten gaan overwegen om NanoHD's tegen de muur of plafond te plaatsen, mocht de aannemer hier loze leidingen naar toe kunnen leggen.
Alvast bedankt!
Als die aan het plafond hangt, heb je een soort van paraplu naar beneden (en wat "lekkage" naar boven creertj), dus verticaal.
Met zo'n wall AP, heb je een horizontale "straling" dus wellicht op plekken ander signaal/bereik e.d.
Ik heb bij mij thuis in de woonkamer en op kantoortje een IW-HD hangen ipv een Nano/HD. Bereik is perfekt, hele kamer en nog wat erbuiten heeft hoge snelheid bereik. Ook een etage erboven nog iets.Phorcys schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 13:03:
Aangezien ik bezig met met een nieuwbouw woning en binnenkort de definitieve opties moet doorgeven voor o.a. loze leidingen heb ik een vraag. Momenteel heb ik in de huidige woning een NanoHD op de begane grond en een UAP Pro op zolder, dit werkt eigenlijk vlekkeloos met 5GHz, op de eerste verdieping haal ik nog zo'n 200-250MB/s over 5GHz van de NanoHD die beneden op een kast staat.
Alvast bedankt!
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
Ik ben hier ook wel benieuwd naar, inmiddels al mensen met ervaring met deze camera's?Anoniem: 1063705 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 11:07:
Sorry:) Ik heb ook een 24-poorts switch met Poe, geen problemen, maar een beetje luidruchtig, maar geen probleem voor mij, de schakelaar is ver weg onder mij
Heeft iemand een Uvc-g4-Pro-camera gekocht? De kwaliteit ziet er goed uit, wat ik op Youtube heb gezien. Ik zou blij zijn met opmerkingen over deze camera. Het is duur, maar de kwaliteit ziet er beter uit dan de G3 Pro
Nog even kijken hoe t bereik van die nanoHD naar de tuin is; anders prak ik in de schuur nog n AP. Heb in m'n huidige woning voordat ik Unifi APs had zulke slechte wifi dat t nu gewoon in orde moet zijn "traag internet is irritanter dan geen internet".
- nero355
- Registratie: Februari 2002
- Laatst online: 28-02 22:21
ph34r my [WCG] Cows :P
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Amplifi High Density WiFi Router
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Modems en routers
:strip_exif()/u/49248/DPCkoeienUD.gif?f=community)
Ik geloof niet in mega grote snelheden via WiFi dus ik heb gewoon de cheapass € 89 modellen, waarvan er eentje op elke verdieping staat en daarmee heb ik overal een prima 5 GHz bereik : Zelfs door een aantal muren heen!Phorcys schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 13:03:
Is er iemand hier die ervaring heeft met deze accesspoints of je met twee van deze beide verdiepingen kan voorzien van 5GHz Wifi met goede performance? Begane grond en 1e verdieping is zo'n 110m2 (zolder is voor nu niet van belang)
Verder heb ik één exemplaar redelijk centraal in de woonkamer gezet en zijn de andere twee zo geplaatst dat de eene als het ware de eerste verdieping aan de achterkant van het huis dekt en de andere op de tweede verdieping de voorkant van het huis dekt.
Hierdoor heb je natuurlijk ook een stukje overlapping dat prima van pas komt!
En het enige qua settings dat anders is dan standaard is zoals bij vrijwel iedereen hier 2.4 GHz op Low en 5 GHz op High
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Op de Ubiquiti community zeggen dat de InWall serie vooral bedoeld is om enkel een kamer van wifi te voorzien, zoals in een hotel situatie.Phorcys schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 13:03:
Alvast bedankt!
Straling patroon IW HD vs nanoHD daarbij denken dat de InWall op ongeveer 30 cm van de vloer zit en de nanoHD aan het plafond hangt.
Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)
Inderdaad, daar is dan wel iets waar ik rekening mee houd inderdaad. Een normale AP aan het plafond is natuurlijk de beste oplossing.Dutch2007 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 13:19:
[...]
Niet direct antwoord op je vraag, maar denk je d'r aan dat de straling van het AP dan anders straalt?
Als die aan het plafond hangt, heb je een soort van paraplu naar beneden (en wat "lekkage" naar boven creertj), dus verticaal.
Met zo'n wall AP, heb je een horizontale "straling" dus wellicht op plekken ander signaal/bereik e.d.
@tcviper Dat klinkt niet verkeerd, verschilt natuurlijk ook per situatie. Wellicht binnenkort eens een IW bestellen en testen
@Cartman! Dat was ook mijn eerste plan om dat te doen maar het idee was om het plafond zo leeg mogelijk te houden
Haha ja de rookmelders zijn ook niet echt mooi nee. Moet alleen in de gaten houden dat straks niet het hele plafond vol zit en de muren (behoorlijk wat loze leidingen en stroom punten in de woonkamer alleen al)
Tuin is hier ook een drama, de eerste 3-4 meter gaat nog wel maar daarna zwakt het snel af, Kan ook niet anders met glas, en zeker met nieuwbouw woningen is het alleen maar erger. Heb straks ook een loze leiding naar de schuur lopen om daar een AP op te hangen om de tuin goed dekkend te krijgen
@nero355 Naja er zijn hier wel momenten dat het wel van pas komt dat er redelijk wat hoge data transfer mogelijk is over WiFi, als ik ze dan toch op hang dan maar meteen goed
Beide oplossingen hebben zijn voor en nadelen, de IW's kan je niet plaatsen als er ook nog een stroompunt en loze leidingen naast zitten en de nano's aan het plafond is minder mooi. Deze week maar eens bij de project ontwikkelaar navragen of het mogelijk is om een LL in het plafond te maken.
Elke AP moet zo'n 65m2 voorzien van WiFi, moet geen probleem worden lijkt me.Phorcys schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 18:40:
[...]
@Cartman! Dat was ook mijn eerste plan om dat te doen maar het idee was om het plafond zo leeg mogelijk te houdenhmm dat zijn redelijk wat AP's, veel m2 en muren die ze moeten overbruggen?
In de gang/op de overloop vind ik dat niet zo'n ramp, plafond in de woonkamer zelf heeft alleen 1 rookmelder.Haha ja de rookmelders zijn ook niet echt mooi nee. Moet alleen in de gaten houden dat straks niet het hele plafond vol zit en de muren (behoorlijk wat loze leidingen en stroom punten in de woonkamer alleen al)
Ik wil ook 2 IP cams aan de schuur dus hang er gewoon een 8-port unifi switch neer die ik nog heb liggen, die kan ik later altijd nog vervangen met de aankomende USW-Flex in de hoop dat die misschien zuiniger is en meer gemaakt is voor in een schuur.Tuin is hier ook een drama, de eerste 3-4 meter gaat nog wel maar daarna zwakt het snel af, Kan ook niet anders met glas, en zeker met nieuwbouw woningen is het alleen maar erger. Heb straks ook een loze leiding naar de schuur lopen om daar een AP op te hangen om de tuin goed dekkend te krijgen
Ik werk voor een klein non-profit bedrijf ~25 mensen met publieke ruimtes als een cafe en restaurant, nu ben ik opzoek naar vervanging en upgrade voor het huidige 5 jaar oude ruckus ap netwerk wat er hangt.
Nu is mijn oog gevallen op UniFi, het liefst wil ik 15 ap's waarvan de meeste AC LR, een paar Pro's en 1 HD met een lokale dedicated server waar de controller op kan draaien, en een 48 poort juniper 2200(met poe)
De ap's bedienen een kantoor tuin met een 14 tal mac's die op wifi aangesloten zijn, een aantal studio's met 16 tal mac's en een paar publieke ruimtes waar bezoekers komen(geen schokkend grote aantallen, max 100 man ofzo)
ik denk dat de AP's van unifi dit prima aankunnen en ook goed zijn, maar ik heb mijn twijfels over de switches van unifi en de gateway, ik lees er gemengde verhalen over en ook over de controller software, dat die vaak bugs bevat? (ik vind de controller software prachtig trouwens, heerlijk overzichtelijk)
is de usg (pro4) stabiel genoeg om 2 wan's met failover te draaien en meerdere vlan's? en hoe feature rich is de gateway eigenlijk? heb meerdere verhalen gelezen dat de usg eigenlijk weinig kan en vaak reboot/instabiel is, en hoe stabiel zijn de 48 poort switches?.
het mooiste zou dus zijn 2 IPS's ---->usg pro 4 --->unifi 48 poort switch ----> 15 ap's + controller.
Hebben jullie tips/advies/ervaringen die jullie aan mij kunnen geven of delen?
alvast bedankt!
[ Voor 5% gewijzigd door Jip99 op 26-06-2019 21:21 ]
Enige nadeel is dat hij niet native ondersteund wordt op de EdgerouterX, dacht ik tenminste. Het is mij nu namelijk wel gelukt
Combinatie van deze tutorial: https://loganmarchione.com/2017/04/duckdns-on-edgerouter/ en deze uitleg: https://www.dynu.com/Dyna...lient/Ubiquiti-EdgeRouter
In de config.boot ziet het er dan zo uit:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| dns { dynamic { interface eth0 { service custom-duckdns { host-name jesubdomeinbijduckdns (alleen het deel voor .duckdns.org) login nouser password hierjetokenvanduckdns protocol dyndns2 server www.duckdns.org } web dyndns } } |
Alleen regel #5 en #7 aanpassen. Username is nouser. Lijkt raar maar klopt wel.
Het belangrijkste zit op regel #11, daar resolved hij via DynDNS je externe IP. Ik heb dubbel NAT, dus mijn ERX heeft op z'n WAN een 192.168.x.x adres. Zonder regel #11 krijgt de DDNS dat interne IP terug wat niet gaat werken natuurlijk.
Resultaat:
ikke@EdgeRouterX:~$ show dns dynamic status interface : eth0 ip address : 86.x.x.x host-name : <knip> last update : Wed Jun 26 21:55:02 2019 update-status: good
Via de GUI instellen (als je bang bent voor de CLI

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 26-06-2019 22:16 ]
- nero355
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Hang lekker zoiets op buiten op de muur van het huis of de schuur : pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack)Phorcys schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 18:40:
Tuin is hier ook een drama, de eerste 3-4 meter gaat nog wel maar daarna zwakt het snel af, Kan ook niet anders met glas, en zeker met nieuwbouw woningen is het alleen maar erger. Heb straks ook een loze leiding naar de schuur lopen om daar een AP op te hangen om de tuin goed dekkend te krijgen
Wat is de reden dat die vervangen moeten worden ?Jip99 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 20:44:
Ik werk voor een klein non-profit bedrijf ~25 mensen met publieke ruimtes als een cafe en restaurant, nu ben ik opzoek naar vervanging en upgrade voor het huidige 5 jaar oude ruckus ap netwerk wat er hangt.
Waarom de UAP AC LR als keuze ?Nu is mijn oog gevallen op UniFi, het liefst wil ik 15 ap's waarvan de meeste AC LR, een paar Pro's en 1 HD met een lokale dedicated server waar de controller op kan draaien, en een 48 poort juniper 2200(met poe)
De ap's bedienen een kantoor tuin met een 14 tal mac's die op wifi aangesloten zijn, een aantal studio's met 16 tal mac's en een paar publieke ruimtes waar bezoekers komen(geen schokkend grote aantallen, max 100 man ofzo)
Bedenk dat het LR gedeelte maar beperkte nut heeft, want een client moet ook net zo hard terug kunnen praten/stralen
Ik zou lekker je netwerk laten voor wat het is en alleen de accesspoints vervangen als je van mening bent dat het echt hard nodig is!ik denk dat de AP's van unifi dit prima aankunnen en ook goed zijn, maar ik heb mijn twijfels over de switches van unifi en de gateway, ik lees er gemengde verhalen over en ook over de controller software, dat die vaak bugs bevat? (ik vind de controller software prachtig trouwens, heerlijk overzichtelijk)
is de usg (pro4) stabiel genoeg om 2 wan's met failover te draaien en meerdere vlan's? en hoe feature rich is de gateway eigenlijk? heb meerdere verhalen gelezen dat de usg eigenlijk weinig kan en vaak reboot/instabiel is, en hoe stabiel zijn de 48 poort switches?.
het mooiste zou dus zijn 2 IPS's ---->usg pro 4 --->unifi 48 poort switch ----> 15 ap's + controller.
Hebben jullie tips/advies/ervaringen die jullie aan mij kunnen geven of delen?
De USG serie kan hele leuke dingen, maar ik kan me niet voorstellen dat je daar gelukkig van gaat worden als je al met Juniper apparatuur werkt en ook nog eens Dual WAN failover nodig hebt, want de UniFi Controller is daar gewoon niet op berekend

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
De reden is dat we het aantal AP's moeten uitbreiden, en ruckus stopt met het ondersteunen van de controller, de controller die we hebben is oud en ondersteund geen nieuwe AP's, en investeren in oude AP's voor de hoofdpijs is ook raar.. en als we de controller updaten naar bijvoorbeeld ruckus unleased moeten we bijna alle ap's vervangen, en dan komen kosten weer om de hoek kijken, het is een non profit met weinig geld.nero355 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 23:17:
[...]
Wat is de reden dat die vervangen moeten worden ?
[...]
Waarom de UAP AC LR als keuze ?
Bedenk dat het LR gedeelte maar beperkte nut heeft, want een client moet ook net zo hard terug kunnen praten/stralen
[...]
Ik zou lekker je netwerk laten voor wat het is en alleen de accesspoints vervangen als je van mening bent dat het echt hard nodig is!
De USG serie kan hele leuke dingen, maar ik kan me niet voorstellen dat je daar gelukkig van gaat worden als je al met Juniper apparatuur werkt en ook nog eens Dual WAN failover nodig hebt, want de UniFi Controller is daar gewoon niet op berekend
AC LR is deels de prijs, op sommige plekken is geen hoge snelheid nodig of vele connecties, maar is bijvoorbeeld wel een redelijk grote ruimte( denk meer aan een groot cafe)
De firewall die we nu hebben is ook niet super spannend, een sonicwall. en de juniper is er sinds kort, maar als de unify 48 poort 750w switch betrouwbaar was/is heb ik liever alles van 1 merk.
- nero355
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Duidelijk!Jip99 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 23:35:
De reden is dat we het aantal AP's moeten uitbreiden, en ruckus stopt met het ondersteunen van de controller, de controller die we hebben is oud en ondersteund geen nieuwe AP's, en investeren in oude AP's voor de hoofdpijs is ook raar.. en als we de controller updaten naar bijvoorbeeld ruckus unleased moeten we bijna alle ap's vervangen, en dan komen kosten weer om de hoek kijken, het is een non profit met weinig geld.
Dat probleem ga je in ieder geval nooit met Ubiquiti krijgen als het goed is!
Je kan zoiets prima afhandelen met één AC Lite denk ik als geld een probleem is of anders gewoon één AC Pro, maar dat soort dingen kan jij beter bepalen dan ik, want alleen jij weet hoe druk je netwerk elke dag is!AC LR is deels de prijs, op sommige plekken is geen hoge snelheid nodig of vele connecties, maar is bijvoorbeeld wel een redelijk grote ruimte( denk meer aan een groot cafe)
Het zal vast prima werken en een UniFi switch kan er ook wel bij, maar nogmaals : Als router zou ik niet gauw meer de USG nemen, onafhankelijk van het model, want de UniFi Controller beperkt ze allen behoorlijk qua functionaliteitDe firewall die we nu hebben is ook niet super spannend, een sonicwall. en de juniper is er sinds kort, maar als de unify 48 poort 750w switch betrouwbaar was/is heb ik liever alles van 1 merk.

Hoe kom je daarbij? Dat werkt prima hoor. Heb dat op meerdere plaatsen aan het werk.nero355 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 23:17:
[...]
[...]
Ik zou lekker je netwerk laten voor wat het is en alleen de accesspoints vervangen als je van mening bent dat het echt hard nodig is!
Ziggo op 1e WAN, DSL als backup op 2e WAN poort van de USG Pro. Zodra Ziggo even eruit ligt switcht ie en ook weer terug (Failover).
[ Voor 18% gewijzigd door tcviper op 28-06-2019 12:22 ]
Ik had ook gelezen dat zelfs de USG pro4 het verkeer naar binnen limiteert tot 250mbit?(bij alle opties aan?) heb ik dat nou goed? want dan valt die sowieso af voorlopig.tcviper schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 07:42:
[...]
Hoe kom je daarbij? Dat werkt prima hoor. Heb dat op meerdere plaatsen aan het werk.
Ziggo op 1e WAN, DSL als backup op 2e WAN poort van de USG Pro. Zodra Ziggo even eruit ligt switcht ie en ook weer terug (Failover).
Overigens zal Ubiquiti voor eind van het jaar de USG Lijn vervangen door UDM in verschillende varianten. Alle huidige modellen blijven wel ondersteunt.
Alleen als je alle IPS dingen aanzet (Intrusion Prevention). Met alleen DPI (Deep Packet Inspection) werkt het prima en gaat ie gewoon tot 1Gb/s.Jip99 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 08:49:
[...]
Ik had ook gelezen dat zelfs de USG pro4 het verkeer naar binnen limiteert tot 250mbit?(bij alle opties aan?) heb ik dat nou goed? want dan valt die sowieso af voorlopig.
Alleen de USG XG kan dat met alle opties aan. Maar die is inmiddels niet meer verkrijgbaar (althans ze zijn gestopt met nieuwe, te hoge kosten).
[ Voor 14% gewijzigd door tcviper op 27-06-2019 09:03 ]
Mijn gevoel zegt nu dat ik op de UDM pro moet wachten, de sonicwall die wij hebben werkt gewoon prima maar het zou ideaal zijn als alles van 1 merk is hier.tcviper schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:03:
[...]
Alleen als je alle IPS dingen aanzet (Intrusion Prevention). Met alleen DPI (Deep Packet Inspection) werkt het prima en gaat ie gewoon tot 1Gb/s.
Alleen de USG XG kan dat met alle opties aan. Maar die is inmiddels niet meer verkrijgbaar (althans ze zijn gestopt met nieuwe, te hoge kosten).
Maar denk jij dat de AP's in een klein bedrijf en kleine plublieke ruimte goed kan werken? dus 30 man personeel, en op piek momenten 250~350 bezoekers ,verdeeld over 15 ap's, waarvan 7 in publieke ruimtes hangen. want wij hebben nu ruckus, en ja dat is een top merk maar ik denk dat het echt overkill is voor hier, en zoveel verschil zit er niet in qua AP's lijkt mij.
De UniFi AP HD zijn ideaal voor werkplekken en ruimtes waar tot 500 mensen bij elkaar zitten. Daaronder kun je ook de Pro of NanoHD pakken. 15 AP's is denk ik wat overdreven, maar ligt er natuurlijk ook aan hoe het gebouw in elkaar zit en welke mensen waar zitten.Jip99 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:11:
[...]
Mijn gevoel zegt nu dat ik op de UDM pro moet wachten, de sonicwall die wij hebben werkt gewoon prima maar het zou ideaal zijn als alles van 1 merk is hier.
Maar denk jij dat de AP's in een klein bedrijf en kleine plublieke ruimte goed kan werken? dus 30 man personeel, en op piek momenten 250~350 bezoekers ,verdeeld over 15 ap's, waarvan 7 in publieke ruimtes hangen. want wij hebben nu ruckus, en ja dat is een top merk maar ik denk dat het echt overkill is voor hier, en zoveel verschil zit er niet in qua AP's lijkt mij.
Ik plaats er normaal 1 of 2 per verdieping en als het meer dan 50 mensen zijn, de HD.
[ Voor 11% gewijzigd door tcviper op 27-06-2019 11:41 ]
Het is een beetje een apart gebouw, maar ik wil graag overal goede dekking en het is verdeelt over 6 verdiepingen, en het is ook een biscoop met 5 zalen, een cafe,een restaurant, een centrale entree, en een paar studio's.tcviper schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:40:
[...]
De UniFi AP HD zijn ideaal voor werkplekken en ruimtes waar tot 500 mensen bij elkaar zitten. Daaronder kun je ook de Pro of NanoHD pakken. 15 AP's is denk ik wat overdreven, maar ligt er natuurlijk ook aan hoe het gebouw in elkaar zit en welke mensen waar zitten.
Ik plaats er normaal 1 of 2 per verdieping en als het meer dan 50 mensen zijn, de HD.
iedere zaal krijgt zijn eigen AP ivm isolatie..het zijn kleine zalen, de grootste is 100 man (hier wilde ik LR's plaatsen, hoog plafon enzo)
2 aparte ruimtes waar bij elkaar 30 imac's staan die op wifi werken, 1 ruimte is een studio voor educatie, die andere een kantoor tuin (hier wil ik de AC pro's ophangen ivm dekking en snelheid)
de centrale hal is een plek waar de meeste mensen bijeen komen, en er word ook kaartjes gescannend (hier wilde ik de HD ophangen ivm de vele connecties die het apparaat aankan)
de rest van de publieke ruimtes krijgen LR's . en ruimtes die weinig gebruikt worden krijgen een AC LITE.
zijn de pro's afdoende? of zal ik die updaten naar een HD?
Ah kijk, ja dat maakt het verhaal anders inderdaadJip99 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 12:03:
[...]
Het is een beetje een apart gebouw, maar ik wil graag overal goede dekking en het is verdeelt over 6 verdiepingen, en het is ook een biscoop met 5 zalen, een cafe,een restaurant, een centrale entree, en een paar studio's.
iedere zaal krijgt zijn eigen AP ivm isolatie..het zijn kleine zalen, de grootste is 100 man (hier wilde ik LR's plaatsen, hoog plafon enzo)
2 aparte ruimtes waar bij elkaar 30 imac's staan die op wifi werken, 1 ruimte is een studio voor educatie, die andere een kantoor tuin (hier wil ik de AC pro's ophangen ivm dekking en snelheid)
de centrale hal is een plek waar de meeste mensen bijeen komen, en er word ook kaartjes gescannend (hier wilde ik de HD ophangen ivm de vele connecties die het apparaat aankan)
de rest van de publieke ruimtes krijgen LR's . en ruimtes die weinig gebruikt worden krijgen een AC LITE.
zijn de pro's afdoende? of zal ik die updaten naar een HD?
Die LR's zijn prima, PRO kan ook, HD heeft Multi MIMO (NanoHD kan ook) en heeft meer antennes maar of je dat nodig hebt is de vraag: https://help.ubnt.com/hc/...s-Point-Comparison-Charts
- nero355
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Rampverhalen uit deze topic reekstcviper schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 07:42:
Hoe kom je daarbij? Dat werkt prima hoor. Heb dat op meerdere plaatsen aan het werk.
Maar dat is vast niet 1,2,3 bij elkaar te clicken in de UniFi Controller neem ik aan
Blijft zo jammer aan die hele USG reeks : Zodra je ietsje meer wil kan je eigenlijk beter richting een EdgeRouter gaan denken of gewoon een DIY iets op basis van pfSense en dergelijken...
Dat is minder! Gelukkig heb ik alleen het lullige basismodel gekocht!Overigens zal Ubiquiti voor eind van het jaar de USG Lijn vervangen door UDM in verschillende varianten. Alle huidige modellen blijven wel ondersteunt.
Ik had juist m'n controller die op een Pi met PoE HAT draait verplaatst naar een andere switch, maar dat lijkt dus niet nodig?
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
- nero355
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Klopt helemaal!Gunner schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 18:16:
Klopt het dat de PoE-poorten niet plat gaan tijdens een reboot? Ik was bezig met firmware updates voor een paar US-8-60W switches, maar na een restart zag ik nog steeds dat de aangesloten AP dezelfde uptime had.
Ik had juist m'n controller die op een Pi met PoE HAT draait verplaatst naar een andere switch, maar dat lijkt dus niet nodig?
Maar je Controller hoort sowieso op een plek te staan waar hij via een Management LAN alle UniFi apparaten kan bereiken :
- USG
- "Root switch" waar de USG aan hangt samen met de UniFi Controller
- Vanaf hier alle andere normale en PoE Clients, zoals accesspoints, switches, UTP aansluitpunten in verschillende kamers, enz.
Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, want ik ben niet zo'n held in ASCII art
Je = Ik heb een USG gekocht en verwacht door posts op een forum dat er meer features zouden komen.. Waarbij het ontbreken van multi-vlan op de WAN interface overigens een regelrechte blunder is icm multicast. DNAT en VPN zijn andere voorbeelden.. PPTP ? Seriously? (Het is 2019? toch?) De halve wereld zit met OpenVPN te werken, maar dat kon tot voor kort alleen via .. 3x raden.. Terug naar de realiteit: De unifilijn is nooit in de markt gezet als zijnde "kan precies hetzelfde" Dat wordt er hier en op het UI-forum soms van gemaakt janero355 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 17:44:
[...]
Blijft zo jammer aan die hele USG reeks : Zodra je ietsje meer wil kan je eigenlijk beter richting een EdgeRouter gaan denken of gewoon een DIY iets op basis van pfSense en dergelijken...
Zo is bijvoorbeeld de hardware vanaf de US8-150 geschikt voor L3-functies zolang je deze niet te zwaar belast, maar deze functies zitten alleen in de edgelijn. Of dat functioneel iets is waar je op zit te wachten daargelaten.
[ Voor 3% gewijzigd door ed1703 op 27-06-2019 18:41 ]

Ik heb een UniFi Security Gateway 3P, een AP-AC-LR en een AP-AC-Lite.
[ Voor 14% gewijzigd door iMars op 27-06-2019 18:42 ]
Hier geen problemen, welke controller-versie draai je?iMars schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 18:41:
Het valt mij op dat ik alle bedrade clients niet meer in mijn overzicht zie. Is er wat veranderd? Normal zag ik in mijn overzicht naast alle wireless clients, ook alle wired clients, maar nu dus niet meer
Ik heb een UniFi Security Gateway 3P, een AP-AC-LR en een AP-AC-Lite.
4.4.41.5193700ed1703 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 18:44:
[...]
Hier geen problemen, welke controller-versie draai je?
Dat is de versie van je USG.. de controller zou iets met 5.x moeten zijn.
5.10.x of 5.11.x (die laatste is dan de teletubbie versie)
Te vinden in settings==> controller
[ Voor 6% gewijzigd door ed1703 op 27-06-2019 18:50 ]
Excusez moi, controller is 5.10.25ed1703 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 18:49:
[...]
Dat is de versie van je USG.. de controller zou iets met 5.x moeten zijn.
5.10.x of 5.11.x (die laatste is dan de teletubbie versie)
(Software controller op een RPi)
[ Voor 5% gewijzigd door iMars op 27-06-2019 18:51 ]
Er is iig een issue met 5.10.24 en activity: https://community.ui.com/...79-46ff-b04c-3c2a8f94a707iMars schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 18:51:
[...]
Excusez moi, controller is 5.10.25
(Software controller op een RPi)
Allerlei topics doorspitten is met de nieuwe community een hel. (laatste keer dat ik erover klaag)
[ Voor 12% gewijzigd door ed1703 op 27-06-2019 19:02 ]
Die pagina had ik ook gevonden, maar is al een jaar oud... dezelfde bug nog steeds?ed1703 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 19:01:
[...]
Er is iig een issue met 5.10.24 en activity: https://community.ui.com/...79-46ff-b04c-3c2a8f94a707
Ik zie posts van een maand geleden en heb met beta 5.11.31 precies hetzelfde probleem. Ik stoor mij er niet zo aan. Viel mij vorige maand wel op dat de total traffic terug ging van 4 tb naar 1.4. tb.iMars schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 19:02:
[...]
Die pagina had ik ook gevonden, maar is al een jaar oud... dezelfde bug nog steeds?
Uhm jawel? Is standaard config in de UI.nero355 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 17:44:
[...]
Rampverhalen uit deze topic reeks
Maar dat is vast niet 1,2,3 bij elkaar te clicken in de UniFi Controller neem ik aan
[...]
Dat is minder! Gelukkig heb ik alleen het lullige basismodel gekocht!
Oh well, al mijn routers zijn de afgelopen 10 jaar naar mijn ouders doorgeschoven. Dus 3x raden wat er over 5 jaar gebeurt
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Er zijn veel geruchten en zelfs posts op de ubnt community geweest rondom de USG3 en een eventuele (wens naar een) opvolger. Is dat nu ergens bevestigd?The Eagle schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 21:19:
Net een USG aangeschaft en nou hoor ik dat ie er binnenkort dus waarschijnlijk uit gaat.
Oh well, al mijn routers zijn de afgelopen 10 jaar naar mijn ouders doorgeschoven. Dus 3x raden wat er over 5 jaar gebeurt
Wel ja, weer het roer om en je klanten en partners laten stikken. Lekker bezig daar. Kunnen ze niet eens een keer wat afmaken?tcviper schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 07:42:
[...]
Overigens zal Ubiquiti voor eind van het jaar de USG Lijn vervangen door UDM in verschillende varianten. Alle huidige modellen blijven wel ondersteunt.
If you pay peanuts... de Edge serie is veel uitgebreider, maar die moet het dan weer met UNMS doen als management tool. Of functies, of een GUI, you can't have bothed1703 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 18:34:
[...]
Je = Ik heb een USG gekocht en verwacht door posts op een forum dat er meer features zouden komen.. Waarbij het ontbreken van multi-vlan op de WAN interface overigens een regelrechte blunder is icm multicast. DNAT en VPN zijn andere voorbeelden.. PPTP ? Seriously? (Het is 2019? toch?) De halve wereld zit met OpenVPN te werken, maar dat kon tot voor kort alleen via .. 3x raden.. Terug naar de realiteit: De unifilijn is nooit in de markt gezet als zijnde "kan precies hetzelfde" Dat wordt er hier en op het UI-forum soms van gemaakt jaSommige features zijn of waren qua unifi-code klaar, maar men heeft de code nooit gemerged, heb het zelf ook nooit in een beta gezien. En de toekomst geeft aan dat dit er ook niet meer gaat komen.
Zo is bijvoorbeeld de hardware vanaf de US8-150 geschikt voor L3-functies zolang je deze niet te zwaar belast, maar deze functies zitten alleen in de edgelijn. Of dat functioneel iets is waar je op zit te wachten daargelaten.
Maar goed, ga eens naar Aruba of Cisco, wat ben je dan kwijt voor je alle hardware hebt mét een centrale beheer tool?
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Laatst online: 09:32
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
Hoe bedoel je dat? Wat ik er zo van zie/begrijp is de huidige UDM in early access een all-in-one device van router/gateway, switch en AP. De UDM Pro (meen ik dat het was) lijkt weer wel een router only device te zijn. In ieder geval draait de (early access) UDM ook gewoon met een UniFi controller, alleen dan op het apparaat zelf (meen ook iets opgevangen te hebben dat extern ook kan). Wat ik er zo dus van begrijp is de UDM (Pro) gewoon een nieuwe USG. Een router/gateway, die je gewoon vanuit de UniFi controller beheert. En dus niet een compleet nieuwe hardware lijn met compleet nieuwe software etc etc. Alhoewel ze dan wel bezig zijn met eigen UbiOS wat bv ook op de UDM komt te draaien, maar beheer van UDM komt ook gewoon in de UniFi controller en werkt lijkt mij hetzelfde als nu met de USG. Ding wordt (o.a.) herkent als gateway en je beheert gewoon de gateway opties. Dat het apparaat vervolgens UDM heen en niet USG lijkt mij niet echt "roer om gooien" en "niet afmaken".Ethirty schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 22:02:
[...]
Wel ja, weer het roer om en je klanten en partners laten stikken. Lekker bezig daar. Kunnen ze niet eens een keer wat afmaken?
Wel een switch zonder poe dacht ik? Wat betreft niet afmaken: als de geruchten kloppen dat de usg aan het einde van het jaar zal worden verlaten en er alleen nog securityupdates uitkomen (wat nu ook al zo is, de focus van de voorgaande updates lag op een niet goed werkende speedtest), dan kun je best stellen dat men het niet gaat afmaken.RobertMe schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 22:08:
[...]
Hoe bedoel je dat? Wat ik er zo van zie/begrijp is de huidige UDM in early access een all-in-one device van router/gateway, switch en AP. De UDM Pro (meen ik dat het was) lijkt weer wel een router only device te zijn. In ieder geval draait de (early access) UDM ook gewoon met een UniFi controller, alleen dan op het apparaat zelf (meen ook iets opgevangen te hebben dat extern ook kan). Wat ik er zo dus van begrijp is de UDM (Pro) gewoon een nieuwe USG. Een router/gateway, die je gewoon vanuit de UniFi controller beheert. En dus niet een compleet nieuwe hardware lijn met compleet nieuwe software etc etc. Alhoewel ze dan wel bezig zijn met eigen UbiOS wat bv ook op de UDM komt te draaien, maar beheer van UDM komt ook gewoon in de UniFi controller en werkt lijkt mij hetzelfde als nu met de USG. Ding wordt (o.a.) herkent als gateway en je beheert gewoon de gateway opties. Dat het apparaat vervolgens UDM heen en niet USG lijkt mij niet echt "roer om gooien" en "niet afmaken".
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
Definieer "afmaken". Het is AFAIK niet zo dat ze dingen hebben beloofd die er nu nog steeds niet in zitten. Nee, het apparaat is uiteraard niet perfect (JSON gebeuren voor IPTV etc etc). Maar voor mijn gevoel is het ook niet zo dat ze de klanten opschepen met een apparaat dat niet af is/niet naar behoren werkt.ed1703 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 22:26:
[...]
Wel een switch zonder poe dacht ik? Wat betreft niet afmaken: als de geruchten kloppen dat de usg aan het einde van het jaar zal worden verlaten en er alleen nog securityupdates uitkomen (wat nu ook al zo is, de focus van de voorgaande updates lag op een niet goed werkende speedtest), dan kun je best stellen dat men het niet gaat afmaken.
Voor mijn gevoel komt het dus meer overeen met uhm, elk product? Als ik nu een telefoon koop ga ik ook niet na 2, 3 jaar klagen dat er een nieuw model uit komt en het oude model geen updates meer ontvangt. En ook bij een telefoon geldt dat er steeds nieuwe ontwikkelingen zijn etc die je misschien wel heel graag op je (oude) telefoon ziet maar niet krijgt tenzij je update naar het nieuwste model. Dat is uiteraard niet leuk als consument, maar dat is nu eenmaal zoals het gaat. En hetzelfde geldt natuurlijk voor de zakelijke markt. Ook daar worden producten uitgebracht die na een aantal jaar nog alleen bug/security updates ontvangen en dat je voor de nieuwe shiny features een nieuw model moet kopen.
Overigens kan ik uit @tcviper zijn opmerking m.b.t. "blijven wel nog ondersteund" ook niet opmaken of puur de verkoop stopt, of dat het daadwerkelijk gaat over "er komen geen nieuwe features meer voor uit". En als ik dan kijk naar bv de oude/originele UAP AC modellen (met Broadcomm chip). Die krijgen nu misschien een jaar geen updates meer/alleen security updates, maar het was zelfs een tijd erna totdat ze deze oude firmware versie niet meer ondersteunden in de nieuwste controller, en toen die modellen niet meer de laatste nieuwe firmwares zouden krijgen waren ze volgens mij ook al zeker een jaar uit de verkoop. Daarmee vergelijkende denk ik dat we bv zomaar tot eind 2020 gewoon nieuwe firmwares voor de USG(s) kunnen verwachten, met alle nieuwe features. En dat pas daarna wordt overgegaan op een maintenance mode met alleen bug/security updates. En dan kan het dus zomaar 2022 of later zijn totdat ze daadwerkelijk de stekker eruit trekken en er ook geen security updates meer voor uit komen.
De UDM Pro lijkt een hard drive bay te hebben. Ik verwacht dus USG/Controller/Protect. De UDM werkt alleen met zijn eigen controller en kan geen externe gebruiken.RobertMe schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 22:08:
[...]
Hoe bedoel je dat? Wat ik er zo van zie/begrijp is de huidige UDM in early access een all-in-one device van router/gateway, switch en AP. De UDM Pro (meen ik dat het was) lijkt weer wel een router only device te zijn. In ieder geval draait de (early access) UDM ook gewoon met een UniFi controller, alleen dan op het apparaat zelf (meen ook iets opgevangen te hebben dat extern ook kan). Wat ik er zo dus van begrijp is de UDM (Pro) gewoon een nieuwe USG. Een router/gateway, die je gewoon vanuit de UniFi controller beheert. En dus niet een compleet nieuwe hardware lijn met compleet nieuwe software etc etc. Alhoewel ze dan wel bezig zijn met eigen UbiOS wat bv ook op de UDM komt te draaien, maar beheer van UDM komt ook gewoon in de UniFi controller en werkt lijkt mij hetzelfde als nu met de USG. Ding wordt (o.a.) herkent als gateway en je beheert gewoon de gateway opties. Dat het apparaat vervolgens UDM heen en niet USG lijkt mij niet echt "roer om gooien" en "niet afmaken".
De UDM gebruikt een arm processor met ubios en kan daardoor veel hogere snelheden halen dan de huidige mips processoren. Alles over de UDM Pro is tot nu toe speculatie en even afwachten tot hij daadwerkelijk komt. Begreep uit wat forumposts dat dat ook niet heel lang meer gaat duren.
[ Voor 16% gewijzigd door m3gA op 28-06-2019 10:49 ]
In 2015 de USG introduceren, sinds 2017 (versie 4.4.18) geen grote aanpassingen meer.
Is hij daarmee klaar? Nee, want er is nog voldoende wat via de webinterface beschikbaar zou moeten worden gesteld. Als je 2 jaar na introductie al de zogenaamde knuppel in het hoenderhok gooit, dan kun je er wel vanuit gaan dat ze er ook verder geen grote energie meer in steken. Hoe je als bedrijf wel IPS kunt implementeren wat voor een degradatie van meer dan 50% zorgt en niets loslaat over andere zaken die gewild zijn, doe je toch wel iets fout. Overigens zaken waar ik zelf niet op zit te wachten. Maar ik kan mij voorstellen dat je als glasvezelafnemer soms de haren uit je kop zou trekken.
En ja, ik knip veel van je betoog weg, maar ik vind dan ook dat je vergelijk met een telefoon niet opgaat. Sowieso draait er software op de USG wat al jaren beschikbaar is (Linux / Vyatta) dus die toeter gaat helemaal niet op.
Als je het namelijk voor het kleinste telgje binnen de edgerouterlijn (edgerouter-x) zelfs voor elkaar krijgt daar debian stretch op te knallen (heeft nog issues, daar niet van) is er dus wezelijk iets anders aan de hand. Of dat nu zit op het vlak UbiOS (weer inhouse ontwikkelen, stop daar nu toch eens mee, er zijn genoeg opensource alternatieven: lees dit soort beslissingen is slecht voor innovatie) of iets anders zal een 'klant´ weinig boeien. De USG is zo ondertussen redelijk vergelijkbaar met de nieuwe community-software die men vorige week heeft gereleased, we zetten de basis neer en de rest komt wel. Alleen dat laatste komt zeer vervelend uit de verf. Zeg maar gerust niet. De toekomst zal uitwijzen of men nog verder gaat met de USG.
Zoals gezegd, er zijn al 2 jaar geen grote aanpassingen meer geweest aan de USG, dus eigenlijk is Ubiquiti daar al mee begonnen. De veranderingen zijn voor zover ik weet nu alleen nog in unifi te vinden, waar overigens ook zaken mbt instellingen voor de USG op 1 hand zijn te tellen. Het zit meer op het vlak van Wifi en Updates.Overigens kan ik uit @tcviper zijn opmerking m.b.t. "blijven wel nog ondersteund" ook niet opmaken of puur de verkoop stopt, of dat het daadwerkelijk gaat over "er komen geen nieuwe features meer voor uit".
[ Voor 24% gewijzigd door ed1703 op 28-06-2019 08:02 ]
Ik heb persoonlijk het idee dat de focus op de UDM reeks met het nieuwe UbiOS ligt en dat de USG vooral bug en security fixes krijgt en verder niet ontwikkeld wordt maar dat is speculatie.ed1703 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 07:33:
[...]
-heel verhaal-
[...]
Zoals gezegd, er zijn al 2 jaar geen grote aanpassingen meer geweest aan de USG, dus eigenlijk is Ubiquiti daar al mee begonnen. De veranderingen zijn voor zover ik weet nu alleen nog in unifi te vinden, waar overigens ook zaken mbt instellingen voor de USG op 1 hand zijn te tellen. Het zit meer op het vlak van Wifi en Updates.
Juist jam3gA schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 10:53:
[...]
Ik heb persoonlijk het idee dat de focus op de UDM reeks met het nieuwe UbiOS ligt en dat de USG vooral bug en security fixes krijgt en verder niet ontwikkeld wordt maar dat is speculatie.
[ Voor 22% gewijzigd door tcviper op 28-06-2019 12:22 ]
Heb net 2 vrienden van me ook weten te overhalen om Unifi te plaatsen thuis. Elk met zijn Unifi switch, AP's, gateway en cloudkey plus om alles mooi geintegreerd te hebben.
En later kunnen ze er nog makkelijk een camera bij ophangen als ze willen.
Ik verwacht niet dat Ubiquiti tot in de eeuwigheid updates gaat maken voor alles in de unifi lijn, maar ze zijn teveel met verschillende zaken bezig :
Edge lijn voor het meer proffesionele spul. Hoor ik hier eigenlijk vrij weinig slechts over.
Unifi lijn voor de iets gevorderde semi doe-het-zelver thuis, die men meer en meer pro probeerd te maken ( XG modellen + die UDM 19" bak ).
Amplifi lijn : geen idee wat ze daar nu feitelijk mee willen, de thuisgebruiker die gewoon alles makkelijk wil opzetten maar niet genoeg van IT gegeten heeft ? Voor zover ik wee top sterven na dood.
UDM lijn : dat dream machine alles-in-één ding. Ter vervanging van de Amplifi lijn ?
Unifi Led lijn : snap ik echt helemaal niet, en een dimmer ook nog.
Nog iets van camera/bel achtig ding dacht ik dat onlangs voorbij kwam. Enerzijds leuk, anderzijds was het dacht ik weer een redelijk op zichzelf staand product.
En dan heb je natuurlijk alle Beam en Airmax producten voor het meer proffessionele gebeuren, of de thuisgebruiker die wat gek wil doen.
Als je dat allemaal bekijkt zit veel van hun verschillende lijnen constant in elkaars vaarwater van afzetmarkt.
En soms creeeren ze zelf kruisbestuiving, doordat bepaalde zaken makkelijker gaan dmv apperatuur uit een andere lijn. Mooi voorbeeld : IPTV in Unifi lijn, tenzij je constant JSONs wilt aanpassen, blijkbaar makkelijker om je router dan niet een USG te nemen van Unifi zelf, maar een Edge router.

Nog vervelend : ondanks dat de Unifi lijn eigenlijk mooi werkt uit 1 interface, kan je niet anders dan soms andere applicaties te gebruiken : Cameras : Protect programma, Nanobeam om je netwerk beetje verder draadloos door te sturen : UNMS. Terwijl de Unifi software zelf, wel zowel cameras als de Nanobeam herkent als zijnde Ubiquiti materiaal etc, je een boel zaken je er zelfs kan in configureren, maar als je de camerabeelden wil zien, of de kwaliteit van het draadloos signaal enz, ben je weer gebonden aan die andere interface.
Hoe moeilijk kan het zijn om het gewoon allemaal met elkaar te laten werken ? En niet 20 verschillende apps of tooltjes of interfaces.
En weet wat je wil met die led en bel toestanden wil je duidelijk een beetje de tram van huisautomatisatie opspringen. Daar ben je gewoon te laat mee. Ondersteun dan 1 of ander opensource domoticaprotocol op die dingen ( Zbee, of hoe noemt het ), nee, via de unifi led app. Hoppa, weer een icoontje extra op je scherm.
Ik snap ze toch niet hoor. Ze maken mooi materiaal, betaalbaar, maar er zijn daar duidelijk een boel mensen die onderling niet met elkaar praten, of het niet willen, want anders had alles toch mooier in elkaar geintegreerd geweest, en niet zo'n kruisbestuiving geweest tussen de verschillende lijnen.
-| Hit it i would ! |-
Ik kan ook in Alpha en heb ook wat rechtstreekse contacten, maar probeerde het commentaar iets netter te verpakken aangezien ik niet 100% zeker wist wat wel en niet te zeggentcviper schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:11:
[...]
Juist jaBen in goed contact met een aantal mensen bij Ubiquiti en dat kreeg ik ook zo te horen:
"Yes, UDM is the planned direction for gateway products. There aren't any other models of USG planned."
[ Voor 3% gewijzigd door m3gA op 28-06-2019 12:08 ]
Naja, lijkt me geen super geheim dit. Ze mochten uberhaupt wat meer het publiek betrekken in wat gaat komen. Mensen hebben vaak totaal geen idee.m3gA schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 12:06:
[...]
Ik kan ook in Alpha en heb ook wat rechtstreekse contacten, maar probeerde het commentaar iets netter te verpakken aangezien ik niet 100% zeker wist wat wel en niet te zeggenmaar dat is ook de reden dus dat de USG-HD niet verschenen is.
Ben ik het zeker mee eens. Vooral omdat er best veel geklaagd wordt de laatste tijd lijkt het me handig om meer openheid van zaken te geven over een aantal zaken.tcviper schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 12:16:
[...]
Naja, lijkt me geen super geheim dit. Ze mochten uberhaupt wat meer het publiek betrekken in wat gaat komen. Mensen hebben vaak totaal geen idee.
Mooie opsommingFalcon10 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:37:
Ik vind het kop nog staart hebben de laatste tijd bij Ubiquiti.
Heb net 2 vrienden van me ook weten te overhalen om Unifi te plaatsen thuis. Elk met zijn Unifi switch, AP's, gateway en cloudkey plus om alles mooi geintegreerd te hebben.
Ik verwacht niet dat Ubiquiti tot in de eeuwigheid updates gaat maken voor alles in de unifi lijn, maar ze zijn teveel met verschillende zaken bezig :
Edge lijn voor het meer proffesionele spul. Hoor ik hier eigenlijk vrij weinig slechts over.
Unifi lijn voor de iets gevorderde semi doe-het-zelver thuis, die men meer en meer pro probeerd te maken ( XG modellen + die UDM 19" bak ).
Amplifi lijn : geen idee wat ze daar nu feitelijk mee willen, de thuisgebruiker die gewoon alles makkelijk wil opzetten maar niet genoeg van IT gegeten heeft ? Voor zover ik wee top sterven na dood.
UDM lijn : dat dream machine alles-in-één ding. Ter vervanging van de Amplifi lijn ?
Nog iets van camera/bel achtig ding dacht ik dat onlangs voorbij kwam. Enerzijds leuk, anderzijds was het dacht ik weer een redelijk op zichzelf staand product.
En dan heb je natuurlijk alle Beam en Airmax producten voor het meer proffessionele gebeuren, of de thuisgebruiker die wat gek wil doen.
Als je dat allemaal bekijkt zit veel van hun verschillende lijnen constant in elkaars vaarwater van afzetmarkt.
En soms creeeren ze zelf kruisbestuiving, doordat bepaalde zaken makkelijker gaan dmv apperatuur uit een andere lijn. Mooi voorbeeld : IPTV in Unifi lijn, tenzij je constant JSONs wilt aanpassen, blijkbaar makkelijker om je router dan niet een USG te nemen van Unifi zelf, maar een Edge router.![]()
Nog vervelend : ondanks dat de Unifi lijn eigenlijk mooi werkt uit 1 interface, kan je niet anders dan soms andere applicaties te gebruiken : Cameras : Protect programma, Nanobeam om je netwerk beetje verder draadloos door te sturen : UNMS. Terwijl de Unifi software zelf, wel zowel cameras als de Nanobeam herkent als zijnde Ubiquiti materiaal etc, je een boel zaken je er zelfs kan in configureren, maar als je de camerabeelden wil zien, of de kwaliteit van het draadloos signaal enz, ben je weer gebonden aan die andere interface.
Hoe moeilijk kan het zijn om het gewoon allemaal met elkaar te laten werken ? En niet 20 verschillende apps of tooltjes of interfaces.
En weet wat je wil met die led en bel toestanden wil je duidelijk een beetje de tram van huisautomatisatie opspringen. Daar ben je gewoon te laat mee. Ondersteun dan 1 of ander opensource domoticaprotocol op die dingen ( Zbee, of hoe noemt het ), nee, via de unifi led app. Hoppa, weer een icoontje extra op je scherm.
Ik snap ze toch niet hoor. Ze maken mooi materiaal, betaalbaar, maar er zijn daar duidelijk een boel mensen die onderling niet met elkaar praten, of het niet willen, want anders had alles toch mooier in elkaar geintegreerd geweest, en niet zo'n kruisbestuiving geweest tussen de verschillende lijnen.
Mag je nog Unifi Video vs Unifi Protect aan toe voegen als iets dat niet af was en nu vervangen is door iets dat nog minder kan. Die laatste kan dan ook nog eens alleen maar draaien op een apparaat dat geen 20 camera's aankan en mensen gaan vanzelf ook voor hun camera's ergens anders kijken.
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Wat ik persoonlijk graag zou willen is dat het niet uitmaakt of ik een aanpassing doe via SSH of Unifi, maar dat config-aanpassingen via SSH gepushed worden naar Unifi en aanpassingen binnen Unifi vervolgens weer de andere kant op gepushed worden.m3gA schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 10:53:
[...]
Ik heb persoonlijk het idee dat de focus op de UDM reeks met het nieuwe UbiOS ligt en dat de USG vooral bug en security fixes krijgt en verder niet ontwikkeld wordt maar dat is speculatie.
Als er geen mogelijkheden zijn om aanpassingen te doen via de CLI of de werking niet op z'n minst gelijk is aan die van een USG vrees ik dat veel 'tweakers' zullen overstappen op edge. Afwachten maar.
Je moet USG zien zoals Cisco Meraki heeft en Edge het klassieke Cisco. UniFi is voor het gemak en Edge voor het iets complexere beheer. Maar je ziet de markt steeds meer richting Gui /centraal beheerde oplossingen verschuiven.ed1703 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 13:37:
[...]
Wat ik persoonlijk graag zou willen is dat het niet uitmaakt of ik een aanpassing doe via SSH of Unifi, maar dat config-aanpassingen via SSH gepushed worden naar Unifi en aanpassingen binnen Unifi vervolgens weer de andere kant op gepushed worden.
Als er geen mogelijkheden zijn om aanpassingen te doen via de CLI of de werking niet op z'n minst gelijk is aan die van een USG vrees ik dat veel 'tweakers' zullen overstappen op edge. Afwachten maar.
Voor de gemiddelde tweaker voldoet de USG prima.
[ Voor 5% gewijzigd door m3gA op 28-06-2019 14:30 ]
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
Was het niet zo dat het nieuwe UbiOS sowieso op alles moet komen te draaien? De USGs draaien op een oude versie van EdgeOS en de APs en switches draaien weer ergens anders op.ed1703 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 13:37:
[...]
Wat ik persoonlijk graag zou willen is dat het niet uitmaakt of ik een aanpassing doe via SSH of Unifi, maar dat config-aanpassingen via SSH gepushed worden naar Unifi en aanpassingen binnen Unifi vervolgens weer de andere kant op gepushed worden.
Als ze met UbiOS een basis hebben voor alle platformen kan het natuurlijk zijn dat ze veel eenvoudiger features van platform A naar B kunnen migreren. En er alleen een andere interface is. Edge lijn wordt de configuratie gedaan via de WebUI en UniFi lijn via een API die door de Controller gebruikt wordt bv.
Versie 2.0.4. Een 2e Edgerouter-X heeft exact hetzelfde probleem.
Overigens hetzelfde probleem op 2.03, 2.0.1. 1.10.x no problemo.

https://tweakers.net/ext/f/no7lZH4Lbr5h9BekNapl3TUq/full.png

https://tweakers.net/ext/f/s3HprgjZYO7nWXbj1ge6YxUu/full.png
Ik heb al een topic lopen op UBNT.
[ Voor 5% gewijzigd door ed1703 op 28-06-2019 15:18 ]
Dat betekent iets heel anders dan je denkt.. Volgens mij zoek je 'de pijp aan Maarten geven'.ed1703 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 07:33:
[...]
Als je 2 jaar na introductie al de zogenaamde knuppel in het hoenderhok gooit
I don't like facts. They have a liberal bias.
opschudding veroorzaken niet voldoende dan?burne schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 15:31:
[...]
Dat betekent iets heel anders dan je denkt.. Volgens mij zoek je 'de pijp aan Maarten geven'.
Misschien downgraden naar 1.x en daar blijven. 2.x moet je wat mij betreft voorlopig lekker als beta beschouwen tot ze op 2.1 zitten ofzo.ed1703 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 15:13:
In ander nieuws.. mijn ER-X testlab routertje heeft er na een dagje vaak geen zin meer in op de webinterface. Deze wordt gebruikt voor wat OSPF/VRRP/Transit netwerkjes==> mikrotikzooi
Versie 2.0.4. Een 2e Edgerouter-X heeft exact hetzelfde probleem.
Overigens hetzelfde probleem op 2.03, 2.0.1. 1.10.x no problemo.
[Afbeelding]
https://tweakers.net/ext/f/no7lZH4Lbr5h9BekNapl3TUq/full.png
[Afbeelding]
https://tweakers.net/ext/f/s3HprgjZYO7nWXbj1ge6YxUu/full.png
Ik heb al een topic lopen op UBNT.
#team_UTC+1
Dat gebeurt niet echt, denk ik.
De USG-serie is nou bepaald niet een nette familie van apparaten. Het is een mengsel van ARM en MIPS modellen, zonder een duidelijk eigen architectuur, dus elk device heeft z'n eigen feature-set.
Ik koop ook andere hardware en daar schaalt het op één hardware-platform met één software-release van Intel Atom met 4 keer gigabit ethernet tot dual 12-core Xeon met maximaal 16 keer 40Gbps QSFP. Dat is echt een familie van verwante apparaten met een groeipad en een duidelijke ontwikkeling.
Als ik nu ±60.000 euro in een hardware platform steek, dan wil ik wel weten wat ik in de toekomst kan verwachten. Ik wil niet over drie jaar met een 'verlaten' platform zitten wat na nog een jaartje matige bugfixes de prullenbak in kan, ook al is het volgens de boekhouder afgeschreven. Ik moet bijvoorbeeld ook al m'n engineers opnieuw trainen als ik radicale wijzigingen doorvoer, en dat kost ook geld.
- nero355
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Altijd al zo gezien en lang getwijfeld of ik voor een "Alles handmatig instellen en verschillende merken door elkaar gebruiken" of "Alles vanuit de UniFi Controller beheren, want alles uit de UniFi lijn" zou gaan en door dit soort rare fratsen zou ik bijna spijt krijgen van mijn keuze...m3gA schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 14:29:
Je moet USG zien zoals Cisco Meraki heeft en Edge het klassieke Cisco. UniFi is voor het gemak en Edge voor het iets complexere beheer.
Klopt, maar hopelijk hebben ze wel een betere GUI en meer mogelijkheden dan de UniFi Controller!Maar je ziet de markt steeds meer richting Gui /centraal beheerde oplossingen verschuiven.
Ja en Nee :Voor de gemiddelde tweaker voldoet de USG prima.
Dat is 100% afhankelijk van je wensen en ondanks het feit dat het een € 100 kostende router is mist er gewoon een heleboel functionaliteit die de nóg goedkopere Edgerouter-X heeft van € 60 ongeveer!

Eigenlijk zou je alleen de UniFi UAP's moeten kopen en voor al het andere lekker iets anders aanschaffen :
- TP-Link voor de 5 of 8 poorts switches.
- HP voor die mooie € 300 passief gekoelde PoE Core Switch.
- En dan een EdgeRouter of DrayTek of gewoon een DIY Router bouwsel op basis van pfSense of andere soortgelijke pakketten waar er genoeg van zijn
En als je toch bezig bent dan zijn er ook wel wat leuke 10 Gbps switches van D-Link en Mikrotik
Mijn post was ook meer informatief, dit is immers toch een testlab dus die mag stuk. Was eerder benieuwd of anderen dit ook op een er-x hebben draaien. Voor de rest maar eens uitvogelen met ubnt, aangezien bugs zichzelf niet oplossen.Ethirty schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 16:09:
[...]
Misschien downgraden naar 1.x en daar blijven. 2.x moet je wat mij betreft voorlopig lekker als beta beschouwen tot ze op 2.1 zitten ofzo.
Ja, komt in de buurt.nero355 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 16:26:
Eigenlijk zou je alleen de UniFi UAP's moeten kopen en voor al het andere lekker iets anders aanschaffen :
- TP-Link voor de 5 of 8 poorts switches.
- En dan een EdgeRouter of DrayTek of gewoon een DIY Router bouwsel op basis van pfSense of andere soortgelijke pakketten waar er genoeg van zijn
En als je toch bezig bent dan zijn er ook wel wat leuke 10 Gbps switches van D-Link en Mikrotik![]()
* Falcon10 droomt soms van een Unifi a-like modellijn, met de GUI en mogelijkheden van de Linksys WAP/WRT 54G lijn ...... dat waren tijden !!!
-| Hit it i would ! |-
- nero355
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Dan pak je toch iets wat gewoon DD-WRT of één van de andere smaakjes draaitFalcon10 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 16:58:
Ja, komt in de buurt.
* Falcon10 droomt soms van een Unifi a-like modellijn, met de GUI en mogelijkheden van de Linksys WAP/WRT 54G lijn ...... dat waren tijden !!!
Dacht zelfs dat er een heleboel code geleend is van het LEDE project door Ubiquiti!
-| Hit it i would ! |-
Welke HP switch bedoel je precies?nero355 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 16:26:
[...]
[...]
- nero355
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Ik denk dat het deze was : pricewatch: HP Procurve 1820-24G-PoE+Tomba schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 17:15:
Welke HP switch bedoel je precies?
Werd een keer genoemd door iemand @ Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 maar kan het effe zo gauw niet meer terugvinden...
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
De APs draaien volgens mij op een LEDE / OpenWRT basis ja. De USG draait op EdgeOS / iets gebaseerd op EdgeOS, dat op zijn beurt weer is gebaseerd op VyOS.nero355 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 17:01:
[...]
Dan pak je toch iets wat gewoon DD-WRT of één van de andere smaakjes draait
Dacht zelfs dat er een heleboel code geleend is van het LEDE project door Ubiquiti!
Hmmm interessant! (Niet als Core want geen Layer3 maar wel als vervanger voor 2 losse 8 poort doosjes die ik nog heb liggen)nero355 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 17:21:
[...]
Ik denk dat het deze was : pricewatch: HP Procurve 1820-24G-PoE+
Werd een keer genoemd door iemand @ Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 maar kan het effe zo gauw niet meer terugvinden...
Thanks!
UniFi heeft ook mooie passief gekoelde PoE switches. Alleen nog niet te krijgen hier. Staan nu in early access store dus nog even wachten. Heb zowel de 16 als 24 poorts huis draaien en hij is wel heel fijn.nero355 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 16:26:
https://store.ui.com/coll.../products/usw-24-poe-beta
https://store.ui.com/coll.../products/usw-16-poe-beta
Precies datEthirty schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 16:09:
[...]
Misschien downgraden naar 1.x en daar blijven. 2.x moet je wat mij betreft voorlopig lekker als beta beschouwen tot ze op 2.1 zitten ofzo.
ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?
Pas op: enkel web interface, geen ssh, geen telnet. Je kunt een poort in een vlan zetten en wat vlaggetjes omzetten, je hebt enkel 802.3at op de eerste 12 poorten en dan heb je alle features wel gehad.Tomba schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 17:31:
[...]
Hmmm interessant! (Niet als Core want geen Layer3 maar wel als vervanger voor 2 losse 8 poort doosjes die ik nog heb liggen)
Thanks!
- nero355
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Ja, maar ook voor Ubiquiti prijzen waarschijnlijk...m3gA schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 19:28:
UniFi heeft ook mooie passief gekoelde PoE switches. Alleen nog niet te krijgen hier. Staan nu in early access store dus nog even wachten. Heb zowel de 16 als 24 poorts huis draaien en hij is wel heel fijn.
https://store.ui.com/coll.../products/usw-24-poe-beta
https://store.ui.com/coll.../products/usw-16-poe-beta

Sja, je wil dan ook niet 1 pakket hebben die uitpuilt van de features wanneer je er maar een beperkt aantal nodig hebt. Ik heb hier alleen AP's en toch biedt de unifi controller mij instellingen voor switches en hun routing shizzle. Als ze die controller nou in modules opdelen die je zelf kunt makkelijk kunt toevoegen/verwijderen dan zou dat al heel wat schelen.Falcon10 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:37:
Maar ja, iedereen weet dat het ombouwen van je software naar iets anders (modulair bijv.) niet zo 1 2 3 gedaan is. Daar gaat echt heel wat tijd in zitten. En ondertussen moeten de bestaande dingen ook nog eens ondersteund blijven.
Overigens horen zaken als LED lampen, schakelaars, camera's, etc. ook bij infrastructuur. Networking is niet het enige wat daar onder valt.
Goed genoeg voor Edge switch thuis. Heb nu 2 losse 8 poort switchen in de meterkast in gebruik, 1 Met PoE, 1 zonder (en een HPE 2930F als Core Switch in de woonkamer) Deze zou een goede optie voor de meterkast zijn.burne schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 23:00:
[...]
Pas op: enkel web interface, geen ssh, geen telnet. Je kunt een poort in een vlan zetten en wat vlaggetjes omzetten, je hebt enkel 802.3at op de eerste 12 poorten en dan heb je alle features wel gehad.
Er zit best wel een logica in de unifi line.Falcon10 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:37:
Ik vind het kop nog staart hebben de laatste tijd bij Ubiquiti.
En soms creeeren ze zelf kruisbestuiving, doordat bepaalde zaken makkelijker gaan dmv apperatuur uit een andere lijn. Mooi voorbeeld : IPTV in Unifi lijn, tenzij je constant JSONs wilt aanpassen, blijkbaar makkelijker om je router dan niet een USG te nemen van Unifi zelf, maar een Edge router.![]()
Wat jij zegt is over de USG en edgerouter klopt niet helemaal. Het zijn namelijk precies de zelfde apparaten.
De Json is voor de Netwerk pro zo dat hij precies het zelfde kan als met een edge of meer want met apt get kan extra netwerk functies installeren.
Verder werk iptv precies het zelfde als op de edge. Ik heb nog nooit mijn json moeten aan passen voor IPTV. Je moet alleen je hooks op orde hebben.
Via de config-file op de controller (json voor je accespoints en switches heb ook gewoon controller over je igmp-settings. Het probleem is dat unifi minder een consumenten product wordt (dus ook lastiger voor consumenten) en de AMPLIFI serie gewoon bij de mediamarkt In de schappen ligt voor consument als zij die nu gewoon eens gaan kopen inplaats unifi en edge 😘voor dat het zelfde krijgen als met blackberry en ze te veel naar consumenten gaan luisteren waardoor het voor de pro minder bruikbaar wordt en iedereen unifi de rug toe keert zoals bij blackberry is gebeurt.
De led producten zijn onderdeel van de nieuwe kantoor Dominica lijn waar ook je deurbel wat geen deurbel is maar een toegangsbeveiliging nfc ontvanger in zit. Die led verlichting Juist is een slimme zet. Het normale stopcontact gaat met zonnepanelen en accu’s verdwijnen want dat is namelijk gelijk spanningen Wat daar uitkomt en bij het omzetten naar stopcontact stroom gaat er heel veel stroom verloren.
De zonnepanelen industrie zet heel erg in om huizen en kantoor over te halen alleen maar POE+ Te gebruiken vandaar ook de nieuwe unifi swichtses komen met 100wat poe+. De Unifi industrie switch wat eigenlijk gewoon een poe stopcontact is. Dan kan zelfs je tv stroom krijgen over Poe+
De unifi led is de toekomst en ze willen met unifi de kant op als compleet kantoor beveilingsplatform netwerk, telefonie en camera en toegang. En verlichting hoort daar ook bij.
Met de edge en airmax lijn gaan ze echt heel duidelijk aan kan van de isp zitten. Dit is echt meer infra voor de kleine internet provider.
Umms, ucrm, zijn duidelijk niet voor kantoor en al helemaal thuis gebruiker.
Maar los kan edgerouter prima je kpn router vervangen alleen het wordt er niet makkelijker op. De cli is. Namelijk precies het zelfde als een USG.
[ Voor 12% gewijzigd door xbeam op 29-06-2019 11:17 ]
Lesdictische is mijn hash#
denk dat je dez prijzen wel 1 op 1 naar euro's kan omzetten.nero355 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 23:46:
[...]
Ja, maar ook voor Ubiquiti prijzen waarschijnlijk...
Nee, die UDM is ter vervanging van de huidige verouderde UniFi (USG) lijn.Falcon10 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:37:
.
Die all-in-one is gewoon hun test toestel voor hun nieuwe besturingssysteem (wat op de apparatuur zelf draait, niet de controller) voor de nieuwe UniFi lijn.
Zodat ze meteen data krijgen van de usg, switch, access point en cloud key te samen. En dat van iedereen die zo'n early access model gekocht heeft.
Daarnaast ook gewoon handig voor bepaalde use cases.
De UDM Pro is ook al gespot.
[ Voor 4% gewijzigd door SmokingCrop op 29-06-2019 09:27 ]
Ubiquiti heeft de Unifi (met cloudkey) en gedeeltelijk de EdgeMaxlijn ook nooit in de markt gezet voor consumenten, dus dat is vrij logisch. Een losse AC-accesspoint voor wat internet en een basis ingerichte USG werkt overigens prima voor consumenten dus het klopt niet helemaal. Alles vanaf de ER-4, Unifi Switches en de cloud-key is bij de meeste "consumenten-webwinkels" ook niet te koop.xbeam schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 09:05:
[...]
Het probleem is dat unifi meer minder een consumenten product wordt (dus ook lastiger voor consumenten) en de AMPLIFI serie gewoon bij de mediamarkt In de schappen ligt als consument die nu gewoon eens kopen omplaats unifi en edge 😘
Als je Airfiber had neergezet had ik je gelijk gegeven, maar de producten die jij hier benoemt is voor een boer die z'n stal 2,5 km verderop heeft staan en daar internet nodig heeft.Met de edge en airmax lijn gaan echt heel duidelijk aan kan zitten van de isp. Dit is echt meer infra voor de kleine internet provider.
UBNT heeft op draadloze zaken na geen enkel product in huis die je zou kunnen vastknopen aan een "kleine" internetprovider. Leuk voor het MKB, stadions en afgelegen gebieden en wat remote sites, maar daar stopt het wel een beetje. Zeker niet iets voor in je corenetwerk als kleine internetprovider. Bovendien, op welke providers doel je dan? Ik denk dat je eerder doelt op ZZP'ers en kleine Netwerk-Facility bedrijfjes die dit lekker goedkoop bij een boer in Zwaagwesteinde kunnen wegzetten. Die hebben dan alsnog een like-KPN en like-Ziggo nodig.. Bovendien grijpen die ook eerder naar een PFsense achtige oplossing met mogelijk daarachter een Unifioplossing als dit een wat grotere site (bv een kantoor met tientallen medewerkers) is. Al zie ik Mikrotik meer dan Unifi.
100% mee eens.Umms, ucrm, zijn duidelijk niet voor kantoor en al helemaal thuis gebruiker.
[ Voor 13% gewijzigd door ed1703 op 29-06-2019 10:39 ]
Ze proberen met de standaard UDM wel de pro-sumer markt mee te maken.ed1703 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 09:45:
[...]
Ubiquiti heeft de Unifi (met cloudkey) en gedeeltelijk de EdgeMaxlijn ook nooit in de markt gezet voor consumenten, dus dat is vrij logisch. Een losse AC-accesspoint voor wat internet en een basis ingerichte USG werkt overigens prima voor consumenten dus het klopt niet helemaal. Alles vanaf de ER-4, Unifi Switches en de cloud-key is bij de meeste "consumenten-webwinkels" ook niet te koop.
Wat ook heel goed is natuurlijk, want er zijn voldoende consumenten die wel degelijk meer eisen stellen aan het thuisnetwerk dan een standaard connectbox of experiabox. Unifi-controller 5.11.x spreekt voor zich, daar zit een teletubbie interface in wat zich richt op die markt.m3gA schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 10:44:
[...]
Ze proberen met de standaard UDM wel de pro-sumer markt mee te maken.
Ik ken wel redelijk wat providers waar airmax prima werkt als last Mile en airfiber als backbone en dat zijn dus echte isp’s dus wat jij noemt like Ziggo en like KPN. Dat is is ook echt de markt waar Ubnt wereldwijd op inzet met edge en air producten.ed1703 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 09:45:
[...]
Ubiquiti heeft de Unifi (met cloudkey) en gedeeltelijk de EdgeMaxlijn ook nooit in de markt gezet voor consumenten, dus dat is vrij logisch. Een losse AC-accesspoint voor wat internet en een basis ingerichte USG werkt overigens prima voor consumenten dus het klopt niet helemaal. Alles vanaf de ER-4, Unifi Switches en de cloud-key is bij de meeste "consumenten-webwinkels" ook niet te koop.
[...]
Als je Airfiber had neergezet had ik je gelijk gegeven, maar de producten die jij hier benoemt is voor een boer die z'n stal 2,5 km verderop heeft staan en daar internet nodig heeft.
UBNT heeft op draadloze zaken na geen enkel product in huis die je zou kunnen vastknopen aan een "kleine" internetprovider. Leuk voor het MKB, stadions en afgelegen gebieden en wat remote sites, maar daar stopt het wel een beetje. Zeker niet iets voor in je corenetwerk als kleine internetprovider. Bovendien, op welke providers doel je dan? Ik denk dat je eerder doelt op ZZP'ers en kleine Netwerk-Facility bedrijfjes die dit lekker goedkoop bij een boer in Zwaagwesteinde kunnen wegzetten. Die hebben dan alsnog een like-KPN en like-Ziggo nodig.. Bovendien grijpen die ook eerder naar een PFsense achtige oplossing met mogelijk daarachter een Unifioplossing als dit een wat grotere site (bv een kantoor met tientallen medewerkers) is. Al zie ik Mikrotik meer dan Unifi.
[...]
100% mee eens.
Waarom denk je dat er OLT’s in deze lijn verwerk zitten voor de zpp’er die een kpn als provider gebruiken?
Dat zijn echt wel core producten voor een provider. https://www.ui.com/ufiber/ufiber-olt/
Daar heb als niet echte provider niets aan.
Het is heel simpel zwart is voor providers en wit is kantoor.
[ Voor 3% gewijzigd door xbeam op 29-06-2019 11:08 ]
Ik zie het probleem er niet zo van in. Het oude menu werd ook een zooitje. Persoonlijk had ik liever dat ze deze even aanpakten.ed1703 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 10:54:
[...]
Wat ook heel goed is natuurlijk, want er zijn voldoende consumenten die wel degelijk meer eisen stellen aan het thuisnetwerk dan een standaard connectbox of experiabox. Unifi-controller 5.11.x spreekt voor zich, daar zit een teletubbie interface in wat zich richt op die markt.
Gelukkig komt er nieuwe USG/udm-pro en grote kans dat de udm zoals hem kennen bij een beta blijft zoals. En die hele nieuw serie wordt ook L3 en echt veel minder voor consumenten.ed1703 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 10:54:
[...]
Wat ook heel goed is natuurlijk, want er zijn voldoende consumenten die wel degelijk meer eisen stellen aan het thuisnetwerk dan een standaard connectbox of experiabox. Unifi-controller 5.11.x spreekt voor zich, daar zit een teletubbie interface in wat zich richt op die markt.
Het is eigenlijk slecht dat we hier discussieren over wat nu consument of pro is. Dat er discussie over mogelijk is betekent dat Ubiquiti toch eens moet gaan nadenken over hoe ze zaken op de markt zetten. Het zou duidelijk moeten zijn.xbeam schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 11:07:
[...]
Gelukkig komt er nieuwe USG/udm-pro en grote kans dat de udm zoals hem kennen bij een beta blijft zoals. En die hele nieuw serie wordt ook L3 en echt veel minder voor consumenten.
Blijkbaar is er iemand bij UBNT die van mening is dat een firewall behoort te vallen onder gateway-services en vervolgens IPS weer onder security. Technisch klopt deze indeling, maar qua UI erg verwarrend. Een firewall valt namelijk in beide, maar het hoofddoel is toch wel security.m3gA schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 11:06:
[...]
Ik zie het probleem er niet zo van in. Het oude menu werd ook een zooitje. Persoonlijk had ik liever dat ze deze even aanpakten.
[ Voor 7% gewijzigd door ed1703 op 29-06-2019 11:16 ]
Precies maar dat waren voorheen ook consumenten die anders thuis meraki of ruckus hebben hangen. Nu worden het de belkin gebruikers die ook unifi kopen en komen mopperen dat het niet werk ;-) daar is juist de AMPLIFI lijn voor.ed1703 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 10:54:
[...]
Daar moet Ubnt voor oppassen.
[ Voor 4% gewijzigd door xbeam op 29-06-2019 11:35 ]
De bovenste is de nieuwe udm/USG hoe hij op de markt komt. De onderste zijn de nieuwe unifi switches en eindelijk layer3m3gA schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 10:44:
[...]
Ze proberen met de standaard UDM wel de pro-sumer markt mee te maken.

De onderste 2 zijn de switches
The USW-PRO-24-POE is a configurable Gigabit Layer2 and Layer3 switch with auto-sensing 802.3at PoE+ and 802.3bt PoE++. Sixteen PoE+ and eight PoE++ RJ45 ethernet ports have total 400W PoE budget, and two SFP+ ports offer 10Gbps uplink options. Near-silent cooling and a 1.3" touch LCM.
Note: Layer3 will be included in later software release
En hier de nieuwe Unifi industrie switches zijn echt niet voor thuis gebruik

USW-INDUSTRIAL
The USW-Industrial is a managed Gigabit Layer-2 switch with auto-sensing 802.3bt PoE++ support and it's plenum rated*. It has 10 RJ45 ports total, 8 of which offer PoE++ (up to 60W per port) which is great for powering devices like UniFi LED Panels. Other features include 2 Gigabit Ethernet ports for uplink/downlink use, a 450W power supply, fan-less operation, and a wall-mounted design.
[ Voor 16% gewijzigd door xbeam op 29-06-2019 11:36 ]
Ik begrijp de use-case voor deze devices niet zo en dan met name de L3 op switches. Als je lokaal in een kantoor dan nog een datacentertje hebt waardoor Inter Vlan Routing handig is om af te handelen binnen je switchlaag begrijp ik dat nog, maar de markt gaat juist met alles de cloud in, waardoor het termineren van je vlan interfaces op een WAN-Device voldoende is. Voor menig bedrijf weggegooid geld. (Of ik heb je post verkeerd gelezen/begrepen...)xbeam schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 11:29:
[...]
De bovenste is de nieuwe udm/USG hoe hij op de markt komt. De onderste zijn de nieuwe unifi switches en eindelijk layer3
[ Voor 3% gewijzigd door ed1703 op 29-06-2019 12:25 ]
Volgens mij heb je de verkeerde gequotexbeam schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 11:29:
[...]
De bovenste is de nieuwe udm/USG hoe hij op de markt komt. De onderste zijn de nieuwe unifi switches en eindelijk layer3
[Afbeelding: Udm/usg]
De onderste 2 zijn de switches
The USW-PRO-24-POE is a configurable Gigabit Layer2 and Layer3 switch with auto-sensing 802.3at PoE+ and 802.3bt PoE++. Sixteen PoE+ and eight PoE++ RJ45 ethernet ports have total 400W PoE budget, and two SFP+ ports offer 10Gbps uplink options. Near-silent cooling and a 1.3" touch LCM.
Note: Layer3 will be included in later software release
En hier de nieuwe Unifi industrie switches zijn echt niet voor thuis gebruik
[Afbeelding: Indu]
USW-INDUSTRIAL
The USW-Industrial is a managed Gigabit Layer-2 switch with auto-sensing 802.3bt PoE++ support and it's plenum rated*. It has 10 RJ45 ports total, 8 of which offer PoE++ (up to 60W per port) which is great for powering devices like UniFi LED Panels. Other features include 2 Gigabit Ethernet ports for uplink/downlink use, a 450W power supply, fan-less operation, and a wall-mounted design.
Vlan Layer3 switch heeft als voordeel dat niet al het verkeer over de gateway komt. Wanneer jij iets weg schrijft naar een andere computer of nas trek je niet in je eentje het hele netwerk dicht. Om dat de switch je verkeer al naar de nas stuurt en niet de router pas. Het gaat volgens mij niet altijd over intervlan routing. Maar ook over gewoon routing binnen de zelfde vlan.ed1703 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 12:20:
[...]
Ik begrijp de use-case voor deze devices niet zo en dan met name de L3 op switches. Als je lokaal in een kantoor dan nog een datacentertje hebt waardoor Inter Vlan Routing handig is om af te handelen binnen je switchlaag begrijp ik dat nog, maar de markt gaat juist met alles de cloud in, waardoor het termineren van je vlan interfaces op een WAN-Device voldoende is. Voor menig bedrijf weggegooid geld. (Of ik heb je post verkeerd gelezen/begrepen...)
Verder heeft layer3 switchen een eigen dhcp server hierdoor kan de switch de adressen uitdelen en blijft het broadcast verkeer binnen de switch en gaat het niet via de router je hele netwerk over. Dhcp broadcasting is zeker bij grote netwerken met veel clients een probleem.
Vlan verkeer op de router afhandelen is thuis of op een klein netwerk niet zoon probleem maar op groot netwerkwerk wel, als Pietje dan iets naar de nas weg schrijft mag Jantje het een verdieping hoger niet merken daar zorgt L3vlan voor Bij L2vlan merkt het hele bedrijf dit.
Zie het zo als je 1gbit/s internet hebt en een 1gbit/s local lan en iemand download iets met 1gig dan zit bij L2 de hele vlan vol niemand kan iets meer iets versturen. Bij L3 kunnen andere mensen nog gewoon met 1gig iets naar de bijv de nas schrijven.
Zo begrijp ik het maar kan het ook fout hebben en ben nooit zo goed in uitleggen maar hoop dat mijn idee een beetje duidelijk is.
[ Voor 15% gewijzigd door xbeam op 29-06-2019 15:52 ]
'á Router On a Stick' wíl je dus gewoon niet meer zienxbeam schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 15:41:
[...]
Vlan Layer3 switch heeft als voordeel dat niet al het verkeer over de gateway komt. Wanneer jij iets weg schrijft naar een andere computer of nas trek je niet in je eentje het hele netwerk dicht. Om dat de switch je verkeer al naar de nas stuurt en niet de router pas. Het gaat volgens mij niet altijd over intervlan routing. Maar ook over gewoon routing binnen de zelfde vlan.
Verder heeft layer3 switchen een eigen dhcp server hierdoor kan de switch de adressen uitdelen en blijft het broadcast verkeer binnen de switch en gaat het niet via de router je hele netwerk over. Dhcp broadcasting is zeker bij grote netwerken met veel clients een probleem.
Vlan verkeer op de router afhandelen is thuis of op een klein netwerk niet zoon probleem maar op groot netwerkwerk wel, als Pietje dan iets naar de nas weg schrijft mag Jantje het een verdieping hoger niet merken daar zorgt L3vlan voor Bij L2vlan merkt het hele bedrijf dit.
Zie het zo als je 1gbit/s internet hebt en een 1gbit/s local lan en iemand download iets met 1gig dan zit bij L2 de hele vlan vol niemand kan iets meer iets versturen. Bij L3 kunnen andere mensen nog gewoon met 1gig iets naar de bijv de nas schrijven.
Zo begrijp ik het maar kan het ook fout hebben en ben nooit zo goed in uitleggen maar hoop dat mijn idee een beetje duidelijk is.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ik begrijp de werking van laag 3 met een switch wel, alleen begrijp ik niet waarom je zoiets op deze schaal zou uitbrengen als iedereen naar de cloud gaat en je lokaal zo’n oplossing niet perse nodig hebt en een wanvoorziening met voldoende bandbreedte, offloading en wat vlans voldoende is.xbeam schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 15:41:
[...]
Ik ben nooit zo goed in uitleggen maar hoop dat een beetje duidelijk is.
Mkb iig niet, want die hebben daar ook geen geld voor.
Middelgrote bedrijven verhuizen massaal naar oplossingen als Amazon of Azure.
En bij grote bedrijven waar dit juist veel gebruikt wordt klotst het geld uit het dak en hebben deze miljoenencontracten met een Cisco, Juniper en weet ik veel welke grote vendors wel niet meer.
Het lijkt er soms een beetje op alsof Ubiquiti vooral goed is in producten uitbrengen die mosterd na de maaltijd zijn.
Alleen blijft dat bij een broadcastprobleem ook binnen je subinterface alsmede dat DHCP bij een grote laag3 omgeving niet afgehandeld wordt door een switch maar zet je een ip helper op naar een appliance? 😉wimmel_1 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 16:00:
[...]
'á Router On a Stick' wíl je dus gewoon niet meer zien
Wat bandbreedte betreft ga ik met jullie mee.
[ Voor 19% gewijzigd door ed1703 op 29-06-2019 16:16 ]
Ik heb even naar mijn backups gekeken. Tot 21 juni rond 18u had ik 5.10.24 en daarin kon ik gewoon alle wired devices zien. Daarna heb ik geüpgraded naar 5.10.25 (en niet echt naar mijn wired devices gekeken). Maar dat betekend dat het bij mij wel werkte op 5.10.24.ed1703 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 19:01:
[...]
Er is iig een issue met 5.10.24 en activity: https://community.ui.com/...79-46ff-b04c-3c2a8f94a707
Allerlei topics doorspitten is met de nieuwe community een hel. (laatste keer dat ik erover klaag)
Ik kan jou zeker volgen en ben het ook met je eens. Ik denk dat Ubnt inzet op het privacy verhaal en dat ze gokken dat veel bedrijven weer meer local gaan doen vanwege de Facebook, Ring enz schandalen.ed1703 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 16:00:
[...]
Ik begrijp de werking van laag 3 met een switch wel, alleen begrijp ik niet waarom je zoiets op deze schaal zou uitbrengen als iedereen naar de cloud gaat en je lokaal zo’n oplossing niet perse nodig hebt en een wanvoorziening met voldoende bandbreedte, offloading en wat vlans voldoende is.
Mkb iig niet, want die hebben daar ook geen geld voor.
Middelgrote bedrijven verhuizen massaal naar oplossingen als Amazon of Azure.
En bij grote bedrijven waar dit juist veel gebruikt wordt klotst het geld uit het dak en hebben deze miljoenencontracten met een Cisco, Juniper en weet ik veel welke grote vendors wel niet meer.
Het lijkt er soms een beetje op alsof Ubiquiti vooral goed is in producten uitbrengen die mosterd na de maaltijd zijn.
[...]
Alleen blijft dat bij een broadcastprobleem ook binnen je subinterface alsmede dat DHCP bij een grote laag3 omgeving niet afgehandeld wordt door een switch maar zet je een ip helper op naar een appliance? 😉
Wat bandbreedte betreft ga ik met jullie mee.
Kijk naar de unifi marketing Quotes
Your video is stored on your own secure hardware, not a cloud server
&
Complete Privacy
Stay out of Cloud with Encrypted UniFi technology

Of dit juiste keuze is gaan we zien?
Maar ik denk wel dat juist de niet technische directie van kleinen en middel grote mkb daar gevoelig voor kan zijn. Die snappen de techniek vaak niet en willen nog wel iets van invloed hebben en dat gebeurt dan vaak op onderbuik gevoel.
Groot zakelijk directie bemoeit zich minder met it dan klein en middel mkb.
[ Voor 10% gewijzigd door xbeam op 29-06-2019 18:35 ]
Ik heb er ook last van. Soms ziet de controller niet dat clients verbonden zijn via een switch of AP dan zitten rechtstreeks op de gateway en is inderdaad niets zichtbaar. Je kan ze ook niet meer via de controller reconnecten of guest WiFi gebruikers autoriseren.ed1703 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 19:01:
[...]
Verkeerde weergaven. Daar klagen we al sinds controller 3.x over ik verwacht niet dat ooit nog goed komt. Gewoon na werktijd alles een ap’s en switches En USG herstarten. Dan gaat het weer een tijdje goed.
Heel raar... ik kijk vandaag weer, niks veranderd, en ik zie gewoon weer mijn wired connections:xbeam schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 18:34:
[...]
Ik heb er ook last van. Soms ziet de controller niet dat clients verbonden zijn via een switch of AP dan zitten rechtstreeks op de gateway en is inderdaad niets zichtbaar. Je kan ze ook niet meer via de controller reconnecten of guest WiFi gebruikers autoriseren.
Verkeerde weergaven. Daar klagen we al sinds controller 3.x over ik verwacht niet dat ooit nog goed komt. Gewoon na werktijd alles een ap’s en switches En USG herstarten. Dan gaat het weer een tijdje goed.

Dat is volgens mij een ander probleem. Alles is wired wanneer je volgens de controller direct op de gateway zitten ;-) zelf wireless client worden wired. Mark kijk een in je topologie of echt naar je clients op welk device ze zitten.iMars schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 19:21:
[...]
Heel raar... ik kijk vandaag weer, niks veranderd, en ik zie gewoon weer mijn wired connections:
[Afbeelding]

[ Voor 17% gewijzigd door xbeam op 29-06-2019 19:44 ]
Haha, Is de iPhone van Linda geassocieerd op een niet-Unifi AP?xbeam schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 19:29:
[...]
Dat is volgens mij een ander probleem. Alles is wired wanneer je volgens de controller direct op de gateway zitten ;-) zelf wireless client worden wired. Mark kijk een in je topologie of echt naar je clients op welk device ze zitten.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
www.google.nl
Dit topic is gesloten.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen, voor aankoopadvies dient een nieuw topic aangemaakt te worden. Daarnaast is er voor IPTV een los topic: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie.
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.