[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 101 Laatste
Acties:
  • 736.804 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MisteRMeesteR schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 21:19:
[...]

Haha, Is de iPhone van Linda geassocieerd op een niet-Unifi AP? ;)
Lijkt er op dat er meerdere AP's (merken) op 't netwerk (SSID) leven én dat die dingen via een LAN (switch) verbonden zijn met 't netwerkje wat UBNT / USG in beheer heeft.

Maar: Wie is Linda? >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 29-06-2019 21:47 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-05 16:23
Hi allemaal,

Korte vraag; ik heb een separaat IoT netwerk ingesteld op mijn Edgerouter 4 op VLAN 107. Ik heb netjes firewall regels aangemaakt om bijv wel established/related verkeer toe te laten, maar de rest wordt gedropt. Echter, ik wil wel graag dat mijn Sonos van mijn secure LAN bediend kan worden.
Heb ff wat gezocht en sommige zeggen dat je dan IGMP-proxy moet instellen. Ik heb echter ook MDNS repeater aanstaan (voor mijn Chromecast).

Dus heb ik beide nodig of alleen MDNS?

[ Voor 59% gewijzigd door Pabz op 29-06-2019 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:16

iMars

Full time prutser

xbeam schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 19:29:
[...]

Dat is volgens mij een ander probleem. Alles is wired wanneer je volgens de controller direct op de gateway zitten ;-) zelf wireless client worden wired. Mark kijk een in je topologie of echt naar je clients op welk device ze zitten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat heb ik dus niet, wireless worden als wireless aangegeven. Ik had alleen dat ik de wired devices niet meer zag.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:02
Pabz schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 22:51:
Hi allemaal,

Korte vraag; ik heb een separaat IoT netwerk ingesteld op mijn Edgerouter 4 op VLAN 107. Ik heb netjes firewall regels aangemaakt om bijv wel established/related verkeer toe te laten, maar de rest wordt gedropt. Echter, ik wil wel graag dat mijn Sonos van mijn secure LAN bediend kan worden.
Heb ff wat gezocht en sommige zeggen dat je dan IGMP-proxy moet instellen. Ik heb echter ook MDNS repeater aanstaan (voor mijn Chromecast).

Dus heb ik beide nodig of alleen MDNS?
FW regels instellen dat je alleen dhcp en dns toelaat?
Communiceren van dit vlan naar een ander vlan kan niet maar je kunt het met FW regels wel zo instellen dat je native lan wel kan connecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wimmel_1 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 21:45:
[...]

Lijkt er op dat er meerdere AP's (merken) op 't netwerk (SSID) leven én dat die dingen via een LAN (switch) verbonden zijn met 't netwerkje wat UBNT / USG in beheer heeft.

Maar: Wie is Linda? >:)
Ja daar lijkt het op maar dat is niet het geval.
Alle lan porten staan uit. Zelf inpluggen is niet mogelijke. De ssid klopt wel (alleen weg gehaald vanwege hotel naam in de ssid.

Geen idee wie Linda is ze zit op het gastennetwerk. Maar ik zie dit soort connecties vaker. En het Ubnt forum staat er al jaren vol mee.

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 24-05 11:53
@qwasd Je hebt een igmp proxy nodig en je moet wat poorten open zetten in je iot vlan. Google staat vol met howto's omdat dit al 10 jaar een probleem is met de Sonos Controller.

Tip: er zijn een paar work arounds. De Spotify app werkt gewoon dus die kan je gebruiken om je sonossen aan te sturen (natuurlijk alleen handig als je Spotify gebruikt) Een tweede optie is om de controller te instaleren op een device dat slim genoeg is om zelf een brug te maken tussen de vlans. Bijv. een Huawei MediaPad werkt weet ik uit eigen ervaring. Een derde optie is om zelf te gaan knutselen met bijv. Domoticz.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Iemand wel eens gezien dat de controller de verkeerde ports laat zien in de interface? Ik zie devices van m'n woonkamer die volgens de controller op m'n zolder aangesloten staan zeg maar.... en andersom.

Blijkt al jaren een known issue te zijn.... 8)7

https://community.ui.com/...d7-4c28-ad06-164afd9c8328

https://community.ui.com/...e8-4318-b996-56c6e41f8661

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-05 21:23

Falcon10

Hit it i would !

xbeam schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 11:29:
[...]

Note: Layer3 will be included in later software release
Kijk, en het is dit soort zooi, waar ik bij Ubiquiti zo stilletjesaan genoeg van heb.

"Will be included in later software release".

WTF ???
Dus je brengt eigenlijk een product op de markt dat niet klaar/af is, je gaat "waarschijnlijk" die layer 3 in een toekomstige firmware/software update toevoegen. In het geval vanUbiquiti versta ik daar onder : het komt er misschien wel bij, als we niet teveel rare bugs en andere rare zooi in onze niet complete/afgewerkt apperatuur terug krijgen van de community, want dan gooien we gans het OS waar het op draait weer helemaal ondersteboven, en komen we gewoon met een nieuwe productlijn/software/hardware. |:(
Dit soort PR/sales praatjes accepteer je toch niet als consument/groot/kleinhandel ?
Je koopt/verkoopt toch geen switch aan een klant van je die layer 3 switchen nodig heeft, maar je zegt dat het er nog niet in het begin inzit, dat hij even gewon layer2 zijn netwerk moet draaien, maar vroeg of laat kan he took layer 3 hoor, maar geen idee wanneer ( en eingelijk weten we ook niet 100% zeker of het ooit komt ).
Tesla heeft een beetje een gelijkaardig policy met zijn zelfrijdende modus etc, maar daar zit alle hardware al van in de wagen, is gewoon kwestie van paar duizend euro bijbetalen, en opeens kan je wagen autonomer rijden als daarvoor. Maar het is er al, gewoon kwestie van meer willen betalen of niet.
Ubiquiti draait het om, de hardware zou het normaal moetne kunnen, maar of je nu meer betaald of niet, maakt niet uit, want het is nog niet klaar. En we hebben ook geen datum om te zeggen wanneer het klaar is. 8)7

't is een beetje als een auto kopen in de garage en de verkoper zegt : ja, de wielen zitten er nog niet bij. Die gaan we ooit wel uitbrengen hoor. Geen idee wanneer. Maar er kunnen in elk geval wielen onder die wagen ! 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Falcon10 op 30-06-2019 13:43 ]

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Falcon10 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 13:41:
[...]

Kijk, en het is dit soort zooi, waar ik bij Ubiquiti zo stilletjesaan genoeg van heb.

"Will be included in later software release".
Tja, the never-ending-story... dit is wel mijn UBNT-afz**k-weekendje geworden..
Controller 5.11.31: Temporarily revert New Settings.*
Zonder enige verdere uitleg waarom.. waarom zou je ook? Is wel test en beta.. maar toch.
*Note that with New Settings reverted some settings will be (temporarily) missing as they weren't developed for both classic mode and New Settings. (Dan breng je toch geen nieuwe beta uit?)
W-A-T EEN BEDRIJF zeg..
En grote kans dat de komende maanden er genoeg "Wil be included later" nooit het daglicht zullen zien.
Je vraagt je af wat voor managers er in New York zitten.

[ Voor 12% gewijzigd door ed1703 op 30-06-2019 14:08 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Falcon10 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 13:41:
Dus je brengt eigenlijk een product op de markt dat niet klaar/af is, je gaat "waarschijnlijk" die layer 3 in een toekomstige firmware/software update toevoegen.
Dat is tegenwoordig toch de trend genaamd : "Consumenten als Beta gebruikers zien en ze ook zo gebruiken!" :F

Games, telefoons, Windows/Apple/Android meuk en veel teveel andere produkten...

Alle bedrijven doen het wel op de een of andere manier tegenwoordig :(

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gunner schreef op zondag 30 juni 2019 @ 13:06:
Iemand wel eens gezien dat de controller de verkeerde ports laat zien in de interface? Ik zie devices van m'n woonkamer die volgens de controller op m'n zolder aangesloten staan zeg maar.... en andersom.

Dit is dus precies wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
xbeam schreef op zondag 30 juni 2019 @ 14:05:
[...]

Dit is dus precies wat ik bedoel.
Ken ik ook ja.. maar ik kreeg het idee dat sinds iig beta 5.11.29 was verholpen.
Zo zag ik ook op mijn laatste switch voor de USG in de GUI bij ALL al mijn clients.
Dat zie ik in 5.11.31 ook niet meer, dus dat is nu verholpen.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
Laagheim schreef op zondag 30 juni 2019 @ 09:55:
@qwasd Je hebt een igmp proxy nodig en je moet wat poorten open zetten in je iot vlan. Google staat vol met howto's omdat dit al 10 jaar een probleem is met de Sonos Controller.

Tip: er zijn een paar work arounds. De Spotify app werkt gewoon dus die kan je gebruiken om je sonossen aan te sturen (natuurlijk alleen handig als je Spotify gebruikt) Een tweede optie is om de controller te instaleren op een device dat slim genoeg is om zelf een brug te maken tussen de vlans. Bijv. een Huawei MediaPad werkt weet ik uit eigen ervaring. Een derde optie is om zelf te gaan knutselen met bijv. Domoticz.
Ik heb in ieder geval 1 blog gevonden waarin beweert wordt dat MDNS en igmp-proxy voldoende zou moeten zijn. Ben dan wel benieuwd welke poorten open gezet moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laagheim
@Pabz Probeer het. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Pabz schreef op zondag 30 juni 2019 @ 14:22:
[...]

Ik heb in ieder geval 1 blog gevonden waarin beweert wordt dat MDNS en igmp-proxy voldoende zou moeten zijn. Ben dan wel benieuwd welke poorten open gezet moeten worden.
Deze post op de community beschrijft precies wat je nodig hebt. Ik heb het ook geprobeerd en uiteindelijk lekker de Sonos speakers op mijn reguliere LAN geplaatst, omdat de IGMP proxy implementatie niet altijd even stabiel is :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
Haha ga ik zeker doen.
Yoshimi schreef op zondag 30 juni 2019 @ 14:41:
[...]

Deze post op de community beschrijft precies wat je nodig hebt. Ik heb het ook geprobeerd en uiteindelijk lekker de Sonos speakers op mijn reguliere LAN geplaatst, omdat de IGMP proxy implementatie niet altijd even stabiel is :).
Ik zal er even induiken ja. Wat maakt dat de IGMP-proxy niet altijd stabiel is? Geldt dat alleen voor de USG of ook voor de ER-4 (welke ik heb staan)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ed1703 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 14:12:
[...]

Ken ik ook ja.. maar ik kreeg het idee dat sinds iig beta 5.11.29 was verholpen.
Zo zag ik ook op mijn laatste switch voor de USG in de GUI bij ALL al mijn clients.
Dat zie ik in 5.11.31 ook niet meer, dus dat is nu verholpen.
Ik zal maandag 31 eens in een test omgeving zetten. Maar ik ben niet echt een voorstander om beta’s te gebruiken in een productie omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamelotepica
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-05 06:29
Heb even een vraag met betrekking tot de edge routers. Zijn er opties om pxe boot op te zetten en of de bootloaders ook van een andere apparaat geladen kunnen worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kamelotepica schreef op zondag 30 juni 2019 @ 18:18:
Heb even een vraag met betrekking tot de edge routers. Zijn er opties om pxe boot op te zetten en of de bootloaders ook van een andere apparaat geladen kunnen worden?
https://blog.laslabs.com/2013/05/pxe-booting-with-ubiquiti-

https://gist.github.com/s...6991367566aa54b24a11bb8d2

[ Voor 8% gewijzigd door xbeam op 30-06-2019 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamelotepica
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-05 06:29

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-05 13:55

zeroday

There is no alternative!

zucht ..
net weer eens een beta firmware geinstalleerd krijg ik van 1 AP weer allerlei VLAN 100 meldingen op mijn guest netwerk.dat de DHCP server weer niet benaderd kan worden ..

Voor de FW upgrade alles goed, gereboot begint het gezooi weer ..

event: {"event_string":"EVT_AP_Notification","payload":"AP-Tuin is unable to reach the DHCP server for VLAN 100"}

zucht ..

[ Voor 50% gewijzigd door zeroday op 01-07-2019 15:35 ]

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 00:54
zeroday schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:27:
zucht ..
net weer eens een beta firmware geinstalleerd krijg ik van 1 AP weer allerlei VLAN 100 meldingen op mijn guest netwerk.dat de DHCP server weer niet benaderd kan worden ..

event: {"event_string":"EVT_AP_Notification","payload":"AP-Tuin is unable to reach the DHCP server for VLAN 100"}

zucht ..
Ik heb dat op mijn site ook, gebruik DHCP Relay. DHCP Relay uit zetten en weer aan, en de meldingen zijn weer weg.

Bij een andere site had ik ook dergelijke meldingen, maar gebruik daar geen DHCP Relay, maar DHCP op de USG. Hierbij had ik de AP's een statisch IP adres gegeven. Hier de AP's weer op DHCP gezet, en bij devices met Add client, aan de hand van het MAC adres de AP's een vast IP adres gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

ardvark99 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:35:
[...]

Ik heb dat op mijn site ook, gebruik DHCP Relay. DHCP Relay uit zetten en weer aan, en de meldingen zijn weer weg.

Bij een andere site had ik ook dergelijke meldingen, maar gebruik daar geen DHCP Relay, maar DHCP op de USG. Hierbij had ik de AP's een statisch IP adres gegeven. Hier de AP's weer op DHCP gezet, en bij devices met Add client, aan de hand van het MAC adres de AP's een vast IP adres gegeven.
Ik heb geen flauw idee ....
ja ik heb ze zelfs 2x een vast ip adres gegeven, 1x in de JSON zodat ze netjes in de VLAN zitten.
dat zal wellicht niet mogen ..
Dan zou dat in deze code moeten zitten

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
"service": {
                "dhcp-server": {
                      "shared-network-name": {
                                "net_WLANVLAN_eth1_10.10.100.0-24": {
                                        "description": "vlan100",
                                        "subnet": {
                                                "10.10.100.0/24": {
                                                        "static-mapping": {
                                                                "vlan-ap-kamer": {
                                                                        "ip-address": "10.10.100.10",
                                                                        "mac-address": "80:2a:a8:xx:xx:xx"
                                                                },
                                                                "vlan-ap-studeerkamer": {
                                                                        "ip-address": "10.10.100.11",
                                                                },
                                                                "vlan-ap-zolder": {
                                                                        "ip-address": "10.10.100.12",
                                                              },
                                                               "78-8A-20-XX-XX-XX": {
                                                                       "ip-address": "10.10.100.13",
                                                                       "mac-address": "78:8A:20:xx:xx:xx"

Denk dat er wel wat mis is met mijn netwerk ..
Ik zie dat ik via mijn cloudkey 3 AP's wel op hun VLAN IP kan pingen maar dat ding in de tuin dus niet en die geeft ook die meldingen ..
Dus wellicht heb ik nog iets verkeerd staan .. Nou wish me luck zoeken .. ;)

Nou .. het lijkt erop dat de TPLINK smart switch iets niet meer deed wat ie moest doen. nu even op alle poorten VLAN100 getagged en ik heb een ping... Terwijl de juiste bekabelde poorten getagged waren.

Resumerend
De meldingen over het DHCP verhaal via
Event: {"event_string":"EVT_AP_Notification","payload":"AP-Tuin is unable to reach the DHCP server for VLAN 100"}
Waren wel terecht ..
De TP-LINK TL-SG2216 lijkt het dus niet goed te doen . .Nou vanavond maar even kijken of de rest ook nog goed werkt.. Er gaat nog een kabeltje naar boven .. om te zien of de 2 horizon boxen elkaar nog zien ;)

[ Voor 13% gewijzigd door zeroday op 01-07-2019 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 00:54
zeroday schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:39:
[...]

Ik heb geen flauw idee ....
ja ik heb ze zelfs 2x een vast ip adres gegeven, 1x in de JSON zodat ze netjes in de VLAN zitten.
dat zal wellicht niet mogen ..
Dan zou dat in deze code moeten zitten

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
"service": {
                "dhcp-server": {
                      "shared-network-name": {
                                "net_WLANVLAN_eth1_10.10.100.0-24": {
                                        "description": "vlan100",
                                        "subnet": {
                                                "10.10.100.0/24": {
                                                        "static-mapping": {
                                                                "vlan-ap-kamer": {
                                                                        "ip-address": "10.10.100.10",
                                                                },
                                                                "vlan-ap-studeerkamer": {
                                                                        "ip-address": "10.10.100.11",
                                                                },
                                                                "vlan-ap-zolder": {
                                                                        "ip-address": "10.10.100.12",
                                                              },
                                                               "78-8A-20-XX-XX-XX": {
                                                                       "ip-address": "10.10.100.13",
                                                                       "mac-address": "78:8A:20:xx:xx:xx"

Denk dat er wel wat mis is met mijn netwerk ..
Ik zie dat ik via mijn cloudkey 3 AP's wel op hun VLAN IP kan pingen maar dat ding in de tuin dus niet en die geeft ook die meldingen ..
Dus wellicht heb ik nog iets verkeerd staan .. Nou wish me luck zoeken .. ;)
Ik zei bij devices, maar bedoelde in de controller bij Clients. Daar kan je clients toevoegen op MAC adres en vast IP adres, eventueel gekoppeld aan een User group.

Je zou het een met een AP kunnen proberen, deze eerst verwijderen uit de config van de USG (of Json aanpassen en opnieuw provisionen.), en daarna de AP toevoegen met Add client op de client pagina.

Ik heb dit nog niet gemeld op de UBNT communitie, de laatste weken is het daar een zooitje om het juiste forum te vinden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Niet online
Pabz schreef op zondag 30 juni 2019 @ 16:59:
[...]

Haha ga ik zeker doen.

[...]

Ik zal er even induiken ja. Wat maakt dat de IGMP-proxy niet altijd stabiel is? Geldt dat alleen voor de USG of ook voor de ER-4 (welke ik heb staan)?
In mijn geval (USG, al is die softwarematig grotendeels vergelijkbaar met de ERL) had ik met enige regelmaat dat audio streams spontaan stopten. Nooit een reden voor kunnen vinden. Moet hierbij wel als kanttekening meegeven dat het best aan de firmware van de USG dan wel AP's gelegen zou kunnen hebben, maar ik heb destijds onze Sonos speakers naar het reguliere LAN teruggeplaatst. Eerlijk gezegd - maar dat is aan eenieder om te bepalen - vind ik het risico van Sonos apparaten op het reguliere LAN acceptabel.

Wellicht dat je het op je ER-4 gewoon eens een kans moet geven (overigens is de implementatie ervan ook wat meer straight-forward dan via de JSON) :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Niet online
zucht ..

zucht ..
Is dat de 4.0.46 firmware die je geprobeerd hebt?
Welke draaide je daarvoor/nu? (ik heb namelijk ook eens een gokje gewaagd en 1 AP geüpdatet naar .44, maar dat was geen succes). Sinds 4.0.21 heb ik eigenlijk geen beta meer durven proberen gezien de vele negatieve reacties in de release post op de ubnt community :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Als je een nieuwe Unifi setup doet, hoe begin je dan eigenlijk best ?
Uitgaand dat je een cloudkey 2, USG, switch en AP hebt ?

Ik zou denken volgende manier :

Alles eerst aansluiten aan internetlijn, dan laptop aan switch, controller configureren op cloudkey, dan usg, dan switch en dan AP ?

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:07
Ik zit even met mijn handen in het haar omdat mijn USG niet meer wilt adopten

nu heb ik deze instructies gevolgd maar nu heb ik een unifi site met alleen mijn USG die dan geadopt is.
de bestaande zie ik ook maar daar is mijn USG niet geadopt en dat lukt ook niet.
( met in mijn netwerk zit een 16p poe switch en 2x AC pro's. )
Zit op t-mobile en gebruik mijn eigen apparatuur VLAN 300 werkt nu op usg maar de 640 voor IPTV niet maar dat zal zijn omdat de USG niet erin zit.

https://help.ubnt.com/hc/...-into-an-Existing-Network

Ik heb al harde reset gedaan
FW via SSH geïnstalleerd

Daarna de unifi setup doorlopen maar dat had ik beter niet kunnen doen gezien een nieuwe site met alleen de usg er kwam

[ Voor 16% gewijzigd door d-vine op 03-07-2019 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Niet online
d-vine schreef op maandag 1 juli 2019 @ 20:18:

nu heb ik deze instructies gevolgd maar nu heb ik een unifi site met alleen mijn USG die dan geadopt is.
de bestaande zie ik ook maar daar is mijn USG niet geadopt en dat lukt ook niet.
Zit op t-mobile en gebruik mijn eigen apparatuur VLAN 300 werkt nu op usg maar de 640 voor IPTV niet maar dat zal zijn omdat de USG niet erin zit.

ik zit beetje te stressen omdat ik ook stand-by dienst heb nu :X

FW via SSH geïnstalleerd

Daarna de unifi setup doorlopen maar dat had ik beter niet kunnen doen gezien een nieuwe site met alleen de usg er kwam

alle hulp welkom.
Weet je wat eraan vooraf gegaan is voordat deze situatie zich voordeed?
Een backup terugzetten is misschien de meest snelle en voor de hand liggende manier om het te herstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
Ik was bezig mijn nieuwe Xiaomi 1s robot te verbinden. Toen kreeg ik advies om 5g uit te zetten wat geen effect had en omdat met de draytek van t mobile rechtstreeks het wel werkte dacht ik dan de pi hole functie maar uit de usg halen. Maar voordat was mijn idee om de dns naar 8.8.8.8 te zetten .
Hierna was het probleem daar

Even update heb op beide sites nu de usg verwijderd.
Op de bestaande toegevoegd en nu is de usg aan het provisonen dat is al even aan de gang. Hoop dat het hierna hersteld is

Edit
USG is in een loop terecht gekomen.
Kan met moeite inloggen en ene keer zie ik de juiste setting dan weer leeg.

Nu bezig backup terug te zetten hopelijk helpt het

Ga maar weer opnieuw beginnen dit schiet niet op.
Beetje jammer dat dit zo fout kan gaan

[ Voor 34% gewijzigd door d-vine op 02-07-2019 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zucht ..

zucht ..
Heb je op AP-Tuin static of dhcp aanstaan.
Volgens mij komt dit omdat AP zelf geen juist Request kan doen. Dat probleem bestaat al een tijdje volgens mij. Maar ze hebben iets aangepast dat er nu fout melding komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Yoshimi schreef op maandag 1 juli 2019 @ 19:54:
[...]

Welke draaide je daarvoor/nu? (ik heb namelijk ook eens een gokje gewaagd en 1 AP geüpdatet naar .44, maar dat was geen succes). Sinds 4.0.21 heb ik eigenlijk geen beta meer durven proberen gezien de vele negatieve reacties in de release post op de ubnt community :N
mja ik weet het zo net nog niet. De story hier was
4.0.21 ingebracht, kreeg ik ook veel meldingen in de eventlog
bezig geweest met controle TP-Link, die zou blijkbaar 1 poort niet goed op VLAN100 hebben, want toen ik een poortje omzette verdwenen de meldingen

nu 4.0.46 zelfde euvel. Weer stormvloed aan meldingen, pingen naar de AP in de tuin (om te vermelden: die tuin AP zit via een oude Powerline verbonden maar dat moet normaliter niet uit maken
Om het op te lossen heb ik gisteren maar even alle poorten getagged op vlan100 en waarempel mijn tuin AP doet het weer op een ping en de berichten zijn weg ..

Niemand zit aan de kabels op die switch .. dus dat het ineens niet meer werkt is dan vreemd, maar het zou ook kunnen dat die TP-Link niet overweg kan met bepaalde wijzigingen in de FW waardoor de VLAN stack het niet meer doet. Heel apart, maar ja .. we zien wel vaker vreemde dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

xbeam schreef op maandag 1 juli 2019 @ 22:39:
[...]

Heb je op AP-Tuin static of dhcp aanstaan.
Volgens mij komt dit omdat AP zelf geen juist Request kan doen. Dat probleem bestaat al een tijdje volgens mij. Maar ze hebben iets aangepast dat er nu fout melding komt.
Ja maar dat maakt zover ik kan zien niets uit. De meldingen die ik op het forum zie hebben betrekking DNS en niet op DHCP
alleen het is vaag dat die meldingen na de fw upgrade komen en dat ze komen klopt dan ook wel, omdat bijv. de ping niet aankomt. Maar het is vaag om dat aan de TP-Link toe te schrijven waar wel de oplossing ligt (anders dan de VLAN uit te zetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zeroday schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 07:58:
[...]

Ja maar dat maakt zover ik kan zien niets uit. De meldingen die ik op het forum zie hebben betrekking DNS en niet op DHCP
alleen het is vaag dat die meldingen na de fw upgrade komen en dat ze komen klopt dan ook wel, omdat bijv. de ping niet aankomt. Maar het is vaag om dat aan de TP-Link toe te schrijven waar wel de oplossing ligt (anders dan de VLAN uit te zetten).
Sorry ik heb geen idee hoe ik bij dit nieuwe forum via de telefoon direct een reactie moet delen 😭
UBNT-teunis
17 days ago
@jmbautista are you using guest networks at all?

if so, this is expected.

With static IP the guest networking service still requires DNS servers.

If it's possible, can you provision this to them?

dnsmasq.1.dns.1.server=172.24.0.1 - note needs to be an IP or IPv6 address; DNS name does not qualify
dnsmasq.1.dns.2.server=127.24.0.2 - these are all arbitrary examples of course.
dnsmasq.1.dns.2.server=fe00::0

(IP and IPv6 arbitrary, use whatever is appropriate)
Otherwise, guest networking obtains DNS server list from DHCP information.

if you're not running guest services .... well, can you direct message me contents of /etc/ubnt-netmon.conf?

Thank you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

xbeam schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 08:08:
[...]

Sorry ik heb geen idee hoe ik bij dit nieuwe forum via de telefoon direct een reactie moet delen 😭

[...]
NP.
Echter hier gaat het om een andere melding dan mijn errors

Die van mij:

AP event: {"event_string":"EVT_AP_Notification","payload":"AMR-AP-Tuin is unable to reach the DHCP server for VLAN 100"}

Die ik op het forum zie:
AP event: {"event_string":"EVT_AP_Notification","payload":"There is no DNS server available on br0"}

Maar mijn melding is m.i. ook expected en oplosbaar maar dan door ene ander merk switch the herconfigureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zeroday schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 08:44:
[...]

NP.
Echter hier gaat het om een andere melding dan mijn errors

Die van mij:

AP event: {"event_string":"EVT_AP_Notification","payload":"AMR-AP-Tuin is unable to reach the DHCP server for VLAN 100"}

Die ik op het forum zie:
AP event: {"event_string":"EVT_AP_Notification","payload":"There is no DNS server available on br0"}

Maar mijn melding is m.i. ook expected en oplosbaar maar dan door ene ander merk switch the herconfigureren.
Dacht dat het ook hier over ging.
Maar dan heb ik het fout

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GmgPTmG9YD394KhHH2eAzbro/full.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door xbeam op 02-07-2019 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

xbeam schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 08:49:
[...]

Dacht dat het ook hier over ging.
Maar dan heb ik het fout

[Afbeelding]
Dat dacht ik ook maar je schermafdruk heeft het over de DHCP server en dan schijnt het (althans in mijn geval) zo te zijn dat niet alle poorten juist geconfigureerd zijn voor die VLAN 3

Verschil tussen die van jou / mij is dat ik maar van 1 AP de melding krijg, de rest van mijn APs gaven de melding niet (zitten niet aangesloten op de TP-LINK maar via de US8-150)

Zo kon ik gisteren vanaf mijn cloudkey op basis van de fixed IP binnen de VLAN 3 APs pingen maar de 4e in de tuin niet, toen ik de TP-LINK herconfigureerde kon ik na een paar seconden wel de AP pingen en waren de meldingen weg ..

Persoonlijk denk ik dus dat de DNS en DHCP meldingen 2 aparte issues zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-vine
Voor geen enkele mogelijkheid wou mijn USG adpoten of uit de provisonen komen.
Uiteindelijke alle devices maar harde reset gegeven cloud key leeg gemaakt/ reset en compleet nieuwe install.
ging eigenlijk best snel :P

Wel bloed irritant dat die USG niet meer wou werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
zeroday schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:39:
Er gaat nog een kabeltje naar boven .. om te zien of de 2 horizon boxen elkaar nog zien ;)
Als je serieuze DHCP problemen wilt hebben dan moet je vooral zo'n Ziggo Horizonbox op je reguliere netwerk toelaten : Je hebt dan meteen !!! 3 !!! DHCP Servers op je netwerk! :P

Kortom : Prop die krengen lekker in een eigen VLAN en laat ze het daar samen maar lekker uitzoeken!

Die 4 switchpoortjes achterop zijn in theorie leuk, maar in de praktijk heb je er niks aan _O- :+

* nero355 learned the hard way... :/
Yoshimi schreef op maandag 1 juli 2019 @ 19:54:
Ik zou sowieso wel willen weten welke firmware versies nu veilig zijn om te gebruiken, want de laatste tijd lees ik teveel problemen met nieuwere versies en heb ik alleen de UniFi Controller een paar keer geupgrade, maar de firmwares zijn al 70 dagen lang niet aangeraakt, terwijl er wel nieuwere zijn geweest :+

Handig ook dat de Release Notes vaker niet te zien zijn dan wel in de UniFi Controller! :X
Falcon10 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 20:18:
Als je een nieuwe Unifi setup doet, hoe begin je dan eigenlijk best ?
Uitgaand dat je een cloudkey 2, USG, switch en AP hebt ?

Ik zou denken volgende manier :

Alles eerst aansluiten aan internetlijn, dan laptop aan switch, controller configureren op cloudkey, dan usg, dan switch en dan AP ?
Ik heb destijds gewoon alles NAT-achter-NAT aangesloten op mijn oude Router en via de 2de NIC van mijn PC op het nieuwe UniFi netwerkje alles bij elkaar geclickt op de UniFi Controller :)
d-vine schreef op maandag 1 juli 2019 @ 20:18:

ik zit beetje te stressen omdat ik ook stand-by dienst heb nu :X

FW via SSH geïnstalleerd

alle hulp welkom.
Geen idee wat je allemaal hebt zitten doen, maar dit kan twee oorzaken hebben voor zover ik weet :
- Verkeerde DNS Settings op de USG.
- Een DNS naam i.p.v. een IP ingevuld bij Settings > Controller > Controller Settings > Controller hostname/IP
en dan "Override inform host with controller hostname/IP" aangevinkt!
d-vine schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:27:
Ik was bezig mijn nieuwe Xiaomi 1s robot te verbinden. Toen kreeg ik advies om 5g uit te zetten wat geen effect had en omdat met de draytek van t mobile rechtstreeks het wel werkte dacht ik dan de pi hole functie maar uit de usg halen. Maar voordat was mijn idee om de dns naar 8.8.8.8 te zetten .
Hierna was het probleem daar
Nooit aan je netwerk twijfelen als een nieuw apparaat niet wil verbinden! :P

Google DNS zou ik sowieso vermijden op mijn Clients en verder zijn DrayTek's prachtige apparaten, maar helaas vond T-Mobile het heel nodig om ze uit te leveren met een of andere gare beperkte voor T-Mobile
gemaakte firmware... bah! :(
Even update heb op beide sites nu de usg verwijderd.
Op de bestaande toegevoegd en nu is de usg aan het provisonen dat is al even aan de gang. Hoop dat het hierna hersteld is

Edit
USG is in een loop terecht gekomen.
Kan met moeite inloggen en ene keer zie ik de juiste setting dan weer leeg.

Nu bezig backup terug te zetten hopelijk helpt het

Ga maar weer opnieuw beginnen dit schiet niet op.
Beetje jammer dat dit zo fout kan gaan
De volgende keer gewoon met SSH inloggen op de USG en naar het juiste IP van de UniFi Controller wijzen! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Gunner schreef op zondag 30 juni 2019 @ 13:06:

Heb dit zelf gefixt trouwens. Bleek dat sinds m'n overstap op USG ik nog de DNS en Gateway op de oude addressen had staan. Deze overal aangepast en binnen no-time laat ie alles weer goed zien....blijkbaar heeft ie DNS en GW nodig om de topologie door te sturen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Niet online
nero355 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 15:02:
[...]

Ik zou sowieso wel willen weten welke firmware versies nu veilig zijn om te gebruiken, want de laatste tijd lees ik teveel problemen met nieuwere versies en heb ik alleen de UniFi Controller een paar keer geupgrade, maar de firmwares zijn al 70 dagen lang niet aangeraakt, terwijl er wel nieuwere zijn geweest :+

Handig ook dat de Release Notes vaker niet te zien zijn dan wel in de UniFi Controller! :X
Welke firwmware versie heb jij in gebruik momenteel?
Inderdaad is het niet heel duidelijk, ondanks dat ze 'stable' zijn, wat nu echt aan te raden is. Beetje trial & error als je mij vraagt. Nu is het natuurlijk wel zo dat een iemands probleem niet persé hoeft voor te komen bij de ander, maar toch.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisworks
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:13
Ik heb in huis recent 2 x AC LR + USG aan een goedkope TP-Link TL-SG1008P POE switch gehangen en de controller op een 24/7 Windows 10 i3 NUC geïnstalleerd die al als fileserver draait.

De controller dashboards zien er leuk uit en zaken als de client usage history + DPI zijn interessant. Nu overweeg ik een 2e hands CK Gen 1, maar ik vroeg me af of die het bijhouden van stats van rond 16 clients gaat trekken (5 minuten granularity voor 7 dagen). Klinkt niet als veel data, maar de CK is natuurlijk ook erg beperkt qua hardware. Net als test 2 dagen backup gedownload om een idee te krijgen, en dat is rond 2-3MB dus lijkt mee te vallen, zeker als de data "indikt" naarmate tijd verstrijkt.

Heeft iemand ervaring of dat met een beperkt aantal clients gaat werken op een CK Gen1?

[ Voor 31% gewijzigd door iisworks op 02-07-2019 20:41 . Reden: USG vergeten te vermelden ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

iisworks schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 20:26:
Ik heb in huis recent 2 x AC LR aan een goedkope TP-Link TL-SG1008P POE switch gehangen en de controller op een 24/7 Windows i3 NUC gehangen die ik al heb staan als fileserver.

De controller dashboards zien er leuk uit en zaken als de client usage history + DPI zijn interessant. Klinkt mij niet als veel data, maar de CK is natuurlijk ook erg beperkt qua hardware. Net als test 2 dagen backup gedownload om een idee te krijgen, en dat is rond 2-3MB dus lijkt mee te vallen, zeker als de data "indikt" naarmate tijd verstrijkt.

Nu overweeg ik een CK Gen 1, maar ik vroeg me af of die het bijhouden van stats van rond 16 clients gaat trekken (5 minuten granularity voor 7 dagen).
Dpi heb je een USG voor nodig. Staat ook aangegeven als je door de controller heenbladert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
iisworks schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 20:26:
Ik heb in huis recent 2 x AC LR + USG aan een goedkope TP-Link TL-SG1008P POE switch gehangen en de controller op een 24/7 Windows 10 i3 NUC geïnstalleerd die al als fileserver draait.

De controller dashboards zien er leuk uit en zaken als de client usage history + DPI zijn interessant. Nu overweeg ik een 2e hands CK Gen 1, maar ik vroeg me af of die het bijhouden van stats van rond 16 clients gaat trekken (5 minuten granularity voor 7 dagen). Klinkt niet als veel data, maar de CK is natuurlijk ook erg beperkt qua hardware. Net als test 2 dagen backup gedownload om een idee te krijgen, en dat is rond 2-3MB dus lijkt mee te vallen, zeker als de data "indikt" naarmate tijd verstrijkt.

Heeft iemand ervaring of dat met een beperkt aantal clients gaat werken op een CK Gen1?
Mag ik vragen waarom je op een CK wil overstappen? Een CK biedt in principe geen echt voordeel boven de controller installeren op eigen hardware. Dus in die zin kun je gewoon bij je huidige setup blijven. Daarnaast heeft een CK1 nogal wat nadelen. Lage performance, kans op corruptie (meen ook dat een SD kaartje erin zit, maar weet ik niet zeker) zeker bij power failure/loss. De CK Gen 2 is wat dat betreft dan ook een stuk duurder, sneller, ingebouwde accu voor een clean shutdown bij power loss, etc. Nadeel van de CK Gen 2 is dan wel weer de prijs.

Persoonlijk zou ik de controller dus op je huidige systeem blijven draaien. En als dat voor je geen optie is en je perse de controller op dedicated hardware wil draaien en het goedkoop moet zijn zou ik eerder voor een Raspberry Pi gaan. Zelfde nadelen als de CK1, maar wel voor de helft van de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-05 13:25
RobertMe schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 20:50:
[...]

Mag ik vragen waarom je op een CK wil overstappen? Een CK biedt in principe geen echt voordeel boven de controller installeren op eigen hardware. Dus in die zin kun je gewoon bij je huidige setup blijven. Daarnaast heeft een CK1 nogal wat nadelen. Lage performance, kans op corruptie (meen ook dat een SD kaartje erin zit, maar weet ik niet zeker) zeker bij power failure/loss. De CK Gen 2 is wat dat betreft dan ook een stuk duurder, sneller, ingebouwde accu voor een clean shutdown bij power loss, etc. Nadeel van de CK Gen 2 is dan wel weer de prijs.

Persoonlijk zou ik de controller dus op je huidige systeem blijven draaien. En als dat voor je geen optie is en je perse de controller op dedicated hardware wil draaien en het goedkoop moet zijn zou ik eerder voor een Raspberry Pi gaan. Zelfde nadelen als de CK1, maar wel voor de helft van de prijs.
Ik gebruik de CK vooral, omdat er geen officiele packages zijn voor op mijn Synology. Ik had ook een RPi kunnen kopen, maar ik denk dat het voor mij een stukje gemakszucht was. Bijkomend voordeel is dat de CK werkt via POE terwijl je daar bij de RPi weer een aparte hat voor nodig hebt. De SD kaart wordt volgens mij alleen gebruikt voor de auto-backup versie, maar dat weet ik niet zeker.

Raakt het dus corrupt dan is het even opnieuw installeren en laatste backup terug zetten. Voor thuis dus prima, maar op het werk zou ik het toch liever niet doen.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
chickpoint schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 22:06:
Ik gebruik de CK vooral, omdat er geen officiele packages zijn voor op mijn Synology.
Heeft je Synology geen ondersteuning voor Docker? Dat vind ik echt ideaal namelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Yoshimi schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 15:55:
Welke firwmware versie heb jij in gebruik momenteel?
Inderdaad is het niet heel duidelijk, ondanks dat ze 'stable' zijn, wat nu echt aan te raden is. Beetje trial & error als je mij vraagt. Nu is het natuurlijk wel zo dat een iemands probleem niet persé hoeft voor te komen bij de ander, maar toch.. :)
UAP's + Switches : 4.0.21.9965
USG : 4.4.36.5146617

En dat dus al enige tijd zonder problemen! :)
Mijn Raspberry Pi's zijn het niet met je eens : Meerdere keren wat pech gehad met de stroomaanvoer thuis door allerlei lullige oorzaken en gek genoeg 0,0 corruptie! :D

En dat zeg ik als iemand die ontzettend veel waarde hecht aan SSD's met Power Failure Protection in de vorm van Elco's die de klap opvangen! O-)
Eigenlijk best wel knap van zo'n Raspberry Pi :+

Volgens mij is de CK1 gewoon een slecht ontworpen apparaat en het is maar goed dat ze hem vervangen hebben, hoewel die wel flink duurder is geworden... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
nero355 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 23:45:
[...]
Volgens mij is de CK1 gewoon een slecht ontworpen apparaat en het is maar goed dat ze hem vervangen hebben, hoewel die wel flink duurder is geworden... :/
CK 1 is ook relatief goedkoop als je dat afzet tov de 2 en helemaal de plus. Het prijsverschil is om je naar de plus te krijgen, die overigens niet duur is want hij heeft ook meer mogelijkheden. Gebruik zelf ook nog een CK1. Stroomuitvalrisico is voor mij geen reden om te investeren in de gen2 en camera’s gebruik ik nog niet.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Laatst online: 18-05 13:25
Cartman! schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 22:33:
[...]

Heeft je Synology geen ondersteuning voor Docker? Dat vind ik echt ideaal namelijk :)
Nee, helaas. Ik heb er een met een enkele schijf aangezien ik niet meer ruimte heb in de patchkast.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

nero355 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 15:02:
[...]

Als je serieuze DHCP problemen wilt hebben dan moet je vooral zo'n Ziggo Horizonbox op je reguliere netwerk toelaten : Je hebt dan meteen !!! 3 !!! DHCP Servers op je netwerk! :P
Als je gewoon even naar de UI van de Horizonbox gaat kun je die DHCP gewoon uitzetten en is er niets aan de hand. Die 2 zitten gewoon in hun eigen segment, vinden elkaar en zit mijn netwerk niet in de weg

De horizonbox met IPv6 is een ander verhaal, hier kon je de DHCPv6 niet uitzetten. Dat was minder
maar die test ik niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisworks
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:13
[...]

Dat zou op dit moment eigenlijk alleen zijn omdat het kan. ;)
CK2 zie ik sowieso niet zitten voor die prijs, ik hou het wel op de NUC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-05 08:24
[...]

kans op corruptie (meen ook dat een SD kaartje erin zit, maar weet ik niet zeker) zeker bij power failure/loss.
De SD kaart is optioneel en wordt gebruikt om backups op te zetten. Corruptie komt zelfden nog voor omdat er tegenwoordig een een transaction log bijgehouden wordt van de database. Dit was eerst niet het geval. Bij corruptie kan de database automatisch gerepareerd worden. de CK2 varianten hebben een kleine onboard batterij als extra failsafe.

Een cloud key update je trouwens in zin geheel dus geen OS te onderhouden.

[ Voor 13% gewijzigd door m3gA op 03-07-2019 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Niet online
Ik zou graag willen bereiken dat mijn IoT apparaten (reeds op een apart VLAN) alleen poort 53, 80 en 443 mogen gebruiken om naar internet te gaan. De overige poorten wil ik blokkeren. Is het best practice om deze regels op WAN_OUT te plaatsen, of juist op een LAN ruleset?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Yoshimi schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 21:47:
Ik zou graag willen bereiken dat mijn IoT apparaten (reeds op een apart VLAN) alleen poort 53, 80 en 443 mogen gebruiken om naar internet te gaan. De overige poorten wil ik blokkeren. Is het best practice om deze regels op WAN_OUT te plaatsen, of juist op een LAN ruleset?
LAN is efficiënter, daar slecht verkeer eerder tegengehouden zal worden.
Elk apparaat moet toch een LAN regel passeren om naar gelijk waar te geraken. Zowel naar het internet, als naar andere VLANs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-05 15:02

Ethirty

Who...me?

Yoshimi schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 21:47:
Zal er ook een beetje aan liggen of je wel of geen inter-VLAN verkeer wil wat handiger is.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Niet online
Ethirty schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 21:56:
[...]

Zal er ook een beetje aan liggen of je wel of geen inter-VLAN verkeer wil wat handiger is.
Da’s een goeie! Had ik erbij moeten vermelden. Bedankt dat je me daarop attendeert. Ik blokkeer inderdaad inter-VLAN verkeer en sta enkel LAN>IOT toe. Desondanks kan ik vanuit het IOT netwerk vrij naar internet. Dat wil ik dus graag beperken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zeroday schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 15:27:
Als je gewoon even naar de UI van de Horizonbox gaat kun je die DHCP gewoon uitzetten en is er niets aan de hand. Die 2 zitten gewoon in hun eigen segment, vinden elkaar en zit mijn netwerk niet in de weg

De horizonbox met IPv6 is een ander verhaal, hier kon je de DHCPv6 niet uitzetten. Dat was minder
maar die test ik niet meer.
De firmware versie waar ik ooit mee te maken kreeg had die optie helaas niet :/

Dus als er ondertussen het een en ander beter is geworden dan kan je mijn vorige post negeren! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

nero355 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 01:01:
[...]

Dus als er ondertussen het een en ander beter is geworden dan kan je mijn vorige post negeren! :)
Die ooit is dan minimaal 4 of 5 jaar geleden .. ;)
Volgens mij kon het altijd al uitgezet worden via de webinterface (niet via de interface via TV). Maar zover rijkt mijn geheugen niet terug voor dit product ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:48
nero355 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 01:01:
[...]

zeroday schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:25:
[...]

Volgens mij kon het altijd al uitgezet worden via de webinterface (niet via de interface via TV). Maar zover rijkt mijn geheugen niet terug voor dit product ..
Het kan inderdaad wel al een tijdje maar die vervelende krengen hebben/hadden nogal eens de neiging om dhcp weer aan te zetten na een powerloss en/of firmware update 8)7

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Sinds kort ook een trotse bezitter van een Unifi-netwerk.
Meerdere Vlans geconfirmeerd waaronder ook eentje voor IoT. Daarbinnen mijn Sonos-boxen geplaatst en na wat gehannis dit werkend gekregen.

Nu heb ik echter een nieuw probleempje met mijn VPN-client (draait op mijn Mac) Die heb ik eigenlijk altijd aanstaan via de Mullvad app waarbij ik local network access aan heb staan. Als die app draait kan ik niet bij mijn boxen (via de Sonos-controller op de Mac) in een ander VLAN. Heb een andere VPN app geprobeerd maar zelfde resultaat. Zodra ik de vpn verbreek kan ik weer meteen bij mijn Sonos-boxen.
Het lijkt dus ergens een firewallregel / instelling te zijn?

Iemand dit probleem al een keertje tegengekomen en opgelost?

[ Voor 7% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 04-07-2019 23:36 ]

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
ReVolpe schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 23:35:
Nu heb ik echter een nieuw probleempje met mijn VPN-client (draait op mijn Mac) Die heb ik eigenlijk altijd aanstaan via de Mullvad app waarbij ik local network access aan heb staan. Als die app draait kan ik niet bij mijn boxen (via de Sonos-controller op de Mac) in een ander VLAN. Heb een andere VPN app geprobeerd maar zelfde resultaat. Zodra ik de vpn verbreek kan ik weer meteen bij mijn Sonos-boxen.

Dit is niet op te lossen binnen je Unifi-netwerk.
Dit komt op mij over dat de Mullvad app alles wat niet binnen je eigen subnetmask valt door je VPN probeert te zoeken (non-directly connected). Wat natuurlijk faalt. Wat je zou kunnen proberen is ip routes toevoegen op je client die je specifiek aan je LAN-interface hangt.
Ik ken echter de meeste VPN-apps niet goed genoeg. Kun je geen excludes toevoegen?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Meerdere Vlans geconfirmeerd waaronder ook eentje voor IoT. Daarbinnen mijn Sonos-boxen geplaatst en na wat gehannis dit werkend gekregen.

helpt dit niet?
https://mullvad.net/en/guides/split-tunneling-mullvad-vpn/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
zeroday schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:25:
Ik heb juist alleen via de WebGUI alle instellingen doorlopen toen, maar helaas zat er niks tussen dat nuttig kon zijn en dat is inderdaad wel een jaar of 4 a 5 geleden ondertussen, echter lees je nog steeds weleens hier en daar dat men problemen krijgt op het moment dat het gekke ding op het netwerk is aangesloten ;)
Annuk schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 10:13:
Het kan inderdaad wel al een tijdje maar die vervelende krengen hebben/hadden nogal eens de neiging om dhcp weer aan te zetten na een powerloss en/of firmware update 8)7
Dat soort dingen zijn ook heel fijn inderdaad! _O- :D

Lijkt me niet zo heel raar : Al je verkeer gaat naar buiten via de VPN en om DNS Leaking en dergelijke te voorkomen zal je geen verkeer meer buiten de VPN om voor elkaar krijgen, tenzij je met de settings mag rommelen, zoals uitgelegd door :
:)
ed1703 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 09:39:
Dit is niet op te lossen binnen je Unifi-netwerk.
Dit komt op mij over dat de Mullvad app alles wat niet binnen je eigen subnetmask valt door je VPN probeert te zoeken (non-directly connected). Wat natuurlijk faalt. Wat je zou kunnen proberen is ip routes toevoegen op je client die je specifiek aan je LAN-interface hangt.
Ik ken echter de meeste VPN-apps niet goed genoeg. Kun je geen excludes toevoegen?
Alle VPN providers duwen dus al het verkeer de VPN op wat je ook opvraagt om DNS Leaks en dergelijke te voorkomen en alleen als je de configuratie van de VPN Client mag aanpassen dan kan je daar omheen werken, zoals blijkbaar het geval is bij Mullvad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05 18:13
Ik heb een tijdje terug 3x een AP AC LITE opgehangen bij een collega. Dit in combinatie met een POE switch.
Dit werkt prima.

Nu is mij gevraagd of ik ook voor uitbreiding wilde zorgen in hun tuin onder de overkapping. Ik zat te denken om een Ubiquiti UAP-AC-M te plaatsen. Dan weet ik zeker dat het 100% water dicht is.
Nu is het mogelijk om een UTP kabel vanuit de meterkast te trekken tot onder de overkapping door een loze buis (ongeveer een meter of 40).

1. Ik kon het zo niet vinden maar zit er standaard een POE adapter bij? Voor het geval de POE switch niet meer toereikend is qua wattage
2. Werkt deze samen met de andere AC Lite AP's in de controller software? Alles is via een UTP kabel aangesloten (dus geen mesh, als ik het goed heb).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankGNL
  • Niet online
Binnetie schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 19:59:
Ik heb een tijdje terug 3x een AP AC LITE opgehangen bij een collega. Dit in combinatie met een POE switch.
Dit werkt prima.

Nu is mij gevraagd of ik ook voor uitbreiding wilde zorgen in hun tuin onder de overkapping. Ik zat te denken om een Ubiquiti UAP-AC-M te plaatsen. Dan weet ik zeker dat het 100% water dicht is.
Nu is het mogelijk om een UTP kabel vanuit de meterkast te trekken tot onder de overkapping door een loze buis (ongeveer een meter of 40).

1. Ik kon het zo niet vinden maar zit er standaard een POE adapter bij? Voor het geval de POE switch niet meer toereikend is qua wattage
2. Werkt deze samen met de andere AC Lite AP's in de controller software? Alles is via een UTP kabel aangesloten (dus geen mesh, als ik het goed heb).
Hier dezelfde setup en werkt goed samen ook krijg je er een POE adapter bij

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja, volgens de datasheet zit er in de single pack een PoE adapter.
Ja, uiteraard. En dat is ook een van de grote voordelen van UniFi. Gewoon een extra AP aansluiten, wachten, en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05 18:13
FrankGNL schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 20:12:
[...]

Hier dezelfde setup en werkt goed samen ook krijg je er een POE adapter bij
Top! Dan ga ik deze voorstellen om aan te schaffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb hem hier nog steeds niet aangesloten, maar hoop dat de komende tijd te doen en alles zit erbij gelukkig, zoals je kan lezen in de bijbehorende PDF : http://dl-origin.ubnt.com/guides/UniFi/UniFi_AP-AC-M_QSG.pdf ;)

En voor nog meer info zie : https://dl.ubnt.com/datasheets/unifi/UniFi_AC_Mesh_DS.pdf d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:25
Ik zat voor de grap te kijken wat voor rouer ik zou gebruiken op een FTTH aansluiting.

De edgerouter X is leuk, maar heeft wel heel weinig opslag (waar in sommige reviews mensen daadwerkelijk tegen aanlopen). Nou was ik ook nog op zoek naar een switch, en dan bij voorkeur een met PoE.

Via de website van Ubiquiti vond ik de ER-12P. Waar de ER-12 1 PoE uitgang heeft, heeft de ER-12P er 10 (vergelijking).

Wat me alleen opvalt is dat de ER-12 in in de pricewatch staat. Dat lijkt niet alleen een pricewatch dingetje te zijn, want ook als ik bij diverse Nederlandse webshops kijk zie ik alleen de ER-12 staan, en niet de ER-12P. Iemand enig idee waarom die ER-12P zo slecht (of niet) beschikbaar lijkt in Nederland?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Freeaqingme schreef op zondag 7 juli 2019 @ 22:32:
Ik zat voor de grap te kijken wat voor rouer ik zou gebruiken op een FTTH aansluiting.

De edgerouter X is leuk, maar heeft wel heel weinig opslag (waar in sommige reviews mensen daadwerkelijk tegen aanlopen). Nou was ik ook nog op zoek naar een switch, en dan bij voorkeur een met PoE.

Via de website van Ubiquiti vond ik de ER-12P. Waar de ER-12 1 PoE uitgang heeft, heeft de ER-12P er 10 (vergelijking).

Wat me alleen opvalt is dat de ER-12 in in de pricewatch staat. Dat lijkt niet alleen een pricewatch dingetje te zijn, want ook als ik bij diverse Nederlandse webshops kijk zie ik alleen de ER-12 staan, en niet de ER-12P. Iemand enig idee waarom die ER-12P zo slecht (of niet) beschikbaar lijkt in Nederland?
Voordat je een switch met PoE(+) gaat bestellen: Als je nú (nadat je op de ui site gekeken hebt) al niet weet wat 't verschil is tussen die die twee apparaten dan denk ik niet dat je PoE(+) nodig gaat hebben in je huidige netwerk ;)

Die éne PoE(+) poort op de ER-12 is alléén geschikt om 't apparaat te voeden (zonder eigen 230V aansluiting) vanop een ándere PoE+ switch welke wél voeding kan leveren op alle (óf een aantal) normale switchpoorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:25
wimmel_1 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 22:44:
[...]

Voordat je een switch met PoE(+) gaat bestellen: Als je nú (nadat je op de ui site gekeken hebt) al niet weet wat 't verschil is tussen die die twee apparaten dan denk ik niet dat je PoE(+) nodig gaat hebben in je huidige netwerk ;)

Die éne PoE(+) poort op de ER-12 is alléén geschikt om 't apparaat te voeden (zonder eigen 230V aansluiting) vanop een ándere PoE+ switch welke wél voeding kan leveren op alle (óf een aantal) normale switchpoorten.
Jaja, ik overwoog om m'n introductie weg te laten, maar dacht even te schetsen waarom ik die ER-12P op 't oog had. De PoE poorten had ik op 't oog voor een aantal AP's, dat ging 'm met de ER-12 niet worden.

Enfin, de echte vraag is dus: waarom is die ER-12 overal te verkrijgen, en die ER-12P nergens (in Nederland)?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Freeaqingme schreef op zondag 7 juli 2019 @ 22:48:
[...]

Jaja, ik overwoog om m'n introductie weg te laten, maar dacht even te schetsen waarom ik die ER-12P op 't oog had. De PoE poorten had ik op 't oog voor een aantal AP's, dat ging 'm met de ER-12 niet worden.

Enfin, de echte vraag is dus: waarom is die ER-12 overal te verkrijgen, en die ER-12P nergens (in Nederland)?
Tsja.... Waarom kan ik bij de NL Toyota dealer wél een "Yaris" bestellen én volledig laten onderhouden en is een "Tundra" ineens een uitzondering op de regel als ik er mee bij de zelfde Toyota dealer in NL aan kom voor een simpele beurt? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik was wel tevreden met een test met een synology, unifi video in docker en dan surveillance station de rtsp streams van unifi video laten gebruiken van een g3 cam.

Nu voor een nieuwe situatie 3-6 g3 cams vraag ik me af, binnen een bepaald budget:

a. goedkopere synology ( bijv 918+) + cloudkey gen2+ voor unifi protect vanaf de get-go. rtsp kun je op basis van wat ik in dit topic gelezen heb ook aanzetten op de ck g2+ voor recording op de synology.

of

b. duurdere synology (bijv1618+), vooralsnog unifi video in docker, rtsp via unifi video naar surveillance station, en hopen dat ubnt ook met een linux versie van protect komt zodat ik die in docker kan draaien later.

b heeft mijn voorkeur ( syno met meer opties en power) maar ik lees ook wel verhalen over dat ze protect alleen op hun eigen hardware gaan houden?

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

maratropa schreef op zondag 7 juli 2019 @ 23:29:
Ik was wel tevreden met een test met een synology, unifi video in docker en dan surveillance station de rtsp streams van unifi video laten gebruiken van een g3 cam.

Nu voor een nieuwe situatie 3-6 g3 cams vraag ik me af, binnen een bepaald budget:

a. goedkopere synology ( bijv 918+) + cloudkey gen2+ voor unifi protect vanaf de get-go. rtsp kun je op basis van wat ik in dit topic gelezen heb ook aanzetten op de ck g2+ voor recording op de synology.

of

b. duurdere synology (bijv1618+), vooralsnog unifi video in docker, rtsp via unifi video naar surveillance station, en hopen dat ubnt ook met een linux versie van protect komt zodat ik die in docker kan draaien later.

b heeft mijn voorkeur ( syno met meer opties en power) maar ik lees ook wel verhalen over dat ze protect alleen op hun eigen hardware gaan houden?
Als je de gen2+ koopt dan zit daar Protect in en slaat deze de videostream op, op de interne HDD. Dus daar is geen NAS voor nodig. Wil je dat wel dan moet je gaan lopen te pielen met NFS etc. en dat kan dan weer falen als er een upgrade/update komt omdat dan de Cloudkey+ weer in een bepaalde status komt.
1 g3 camera met 21 dagen video is ongeveer 35GB .. want het ding neemt 24/7 op .. en onderhoud zelf wat hij moet verwijderen en bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
maratropa schreef op zondag 7 juli 2019 @ 23:29:

of

Op het moment lijkt het alsof protect vooral voor de eigen hardware gehouden wordt. Gezien de beperkte grootte van het ontwikkelteam verwacht ik een eigen Linux versie niet. Er zal wel een versie voor de UAS komen dus er zullen vast hobbyisten zijn die deze weten om te bouwen later.

Ze zijn protect begonnen omdat - volgens eigen zeggen - Unifi video een zooitje was. Er komen nog wat bugfixes uit maar verwacht er verder niet al te veel meer van. Protect is de toekomst. Gebruik op dit moment een CK2+ met protect en ben er wel echt over te spreken. Vooral het 'scrubben' in de tijdlijn is erg indrukwekkend. Maar het is wel duidelijk nog niet 100% af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik wil mijn wifi netwerk gaan upgraden en wil eigenlijk af van mijn eigen HW router.
Jammer genoeg is er nog geen USG device met IDS/IPS welke mijn ziggo abbo aankan.

Kortom ik wacht al enige tijd met smart op een nieuwe USG.

Hadden jullie dit al gezien?

Afbeeldingslocatie: https://imgup.nl/images/2019/07/08/unifi-dream-machine.md.jpg

Ook las ik dit in topic wat info over de mogelijke nieuwe UDM-Pro.

Ik overweeg om nu te starten met alleen AP's en later pas de USG toe te gaan voegen zodra er een nieuwe versie uit is. Wat zouden jullie doen nu met een nieuw netwerk? De combinatie met edgerouter en ubiquiti wil ik vermijden omdat ik opzoek ben naar een single GUI en eenvoud in beheer (anders kan ik beter mijn pfsense laten staan..)

[ Voor 35% gewijzigd door Workaholic op 08-07-2019 09:24 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laagheim
@Workaholic Ligt eraan wat je wilt bereiken. Als je alleen een goede WiFi ervaring zoekt dan is starten met unifi ap's prima (het topic staat vol met adviezen hoe je dat moet aanpakken dus daar zal ik maar niet over beginnen) . Als je meer wilt doen dan heb je inderdaad een routertje en switches nodig. Als je het dus goed wil aanpakken maak je eerst een lijstje van dingen die wil hebben (bijv centrale controller, eenvoud, goede WiFi, vlans, ips etcetc) en dan kijk je daarna wat je nodig hebt.

Ps: overigens zal dit in de praktijk niet zo gaan. Ik heb wel gemerkt dat het meer is van al doende leert men. Dus hoe meer je doet er komt altijd iets bij waar je niet aangedacht hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Heb, afhankelijk van prijs, interesse in de UDM-PRO, USW-PRO-24 en USW-FLEX maar heb ook geen idee hoe lang dat nog kan duren als t net in de beta store beschikbaar is. Die gewone UDM lijkt me van alles net niks, zeker door de vreemde vorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djensen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:19
Regelmatig ervaar ik een issue met een Samsung mobieltje die niet wil verbinden met een specifiek accespoint (UniFi AP-AC-LR). Ik heb er meerde in en om het huis. Met de andere accesspoint wordt wel normaal en snel verbonden. Hij lijkt wel te willen hoppen van 2.4ghz naar 5.ghz (zelfde SSID) en maar geen keuze te kunnen maken. Als ik de Wifi dan bewust uit/aan zet kan hij zomaar eens wel verbinden. Loop ik vervolgens naar een ander AP dan wordt de verbinding ook netjes overgenomen. Loop ik weer terug dan verliest hij de oude verbinding en blijf ik uiteindelijk over met een 4g verbinding (en geen Wifi).

Wat hielp (maar niet de oorzaak weg neemt) is de 2.4ghz helemaal uit te schakelen van deze AP. Echter andere apparaten en mobieltjes hebben dit probleem niet met dit AP.

Iemand een idee waar ik het moet zoeken? Ik kan volgens mij niet instellen (ook niet in de telefoon) dat deze enkele op dit AP met 5ghz mag verbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Djensen schreef op maandag 8 juli 2019 @ 12:07:
Regelmatig ervaar ik een issue met een Samsung mobieltje die niet wil verbinden met een specifiek accespoint (UniFi AP-AC-LR). Ik heb er meerde in en om het huis. Met de andere accesspoint wordt wel normaal en snel verbonden. Hij lijkt wel te willen hoppen van 2.4ghz naar 5.ghz (zelfde SSID) en maar geen keuze te kunnen maken. Als ik de Wifi dan bewust uit/aan zet kan hij zomaar eens wel verbinden. Loop ik vervolgens naar een ander AP dan wordt de verbinding ook netjes overgenomen. Loop ik weer terug dan verliest hij de oude verbinding en blijf ik uiteindelijk over met een 4g verbinding (en geen Wifi).

Wat hielp (maar niet de oorzaak weg neemt) is de 2.4ghz helemaal uit te schakelen van deze AP. Echter andere apparaten en mobieltjes hebben dit probleem niet met dit AP.

Iemand een idee waar ik het moet zoeken? Ik kan volgens mij niet instellen (ook niet in de telefoon) dat deze enkele op dit AP met 5ghz mag verbinden.
Zou dan eerder denken dat het door het mobieltje komt ?
Mobieltje laatste firmware /OS update ofzo bezorgen ?

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
Workaholic schreef op maandag 8 juli 2019 @ 09:19:
Ik wil mijn wifi netwerk gaan upgraden en wil eigenlijk af van mijn eigen HW router.
Jammer genoeg is er nog geen USG device met IDS/IPS welke mijn ziggo abbo aankan.

Kortom ik wacht al enige tijd met smart op een nieuwe USG.

Hadden jullie dit al gezien?

[Afbeelding]

Ook las ik dit in topic wat info over de mogelijke nieuwe UDM-Pro.

Ik overweeg om nu te starten met alleen AP's en later pas de USG toe te gaan voegen zodra er een nieuwe versie uit is. Wat zouden jullie doen nu met een nieuw netwerk? De combinatie met edgerouter en ubiquiti wil ik vermijden omdat ik opzoek ben naar een single GUI en eenvoud in beheer (anders kan ik beter mijn pfsense laten staan..)
USG is al vrij lang bekend maar tot nu toe nog steeds in Beta en alleen Amerikaanse markt. UDM-Pro is uitgelekt via de beta store (afbeelding) maar ik verwacht hem ook niet op korte termijn in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Mmmm.
Probeer nieuw netwerk op te zetten bij kameraad en we hebben problemen met de USG Pro 4 ;

Status lampje komt niet op.

Onze switch en Cloudkey 2 plus komt in orde, hebben we reeds kunnen configureren, net als de 2 AC Pro access points, maar onze gateway wil dus niet.
Iemand enig idee ?
Wat is default IP adres van dat ding ?
Feit dat het lichtje niet brand (nog wit, nog blauw), doet me wel wat angst.
Ventilators draaien wel, maar dat is al.
Het ding rebooten geeft ook niet veel, dan blijft alles hetzelfde.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
de USG gebruikt standaard 192.168.1.1
is het een nieuwe of een gebruikte? dat lampje kun je namelijk uitschakelen (in de controller)...

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

't is een nieuwe.
Heb al wat gevonden op het Ubiquiti forum, en kans is denk ik groot dat ik een DOA heb.
Niet te geloven. Blijkbaar hebben die dingen daar wel eens meer last van. :(

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Niet online
Mij viel zojuist in de controller (toen ik op de USG klikte) op dat de waarde bij 'Up Pkts/Bytes' op de WAN interface meer dan 200TB bedraagt. Dat vind ik exorbitant hoog. Onder Statistics en Insights zie ik geen aanwijzingen voor een bepaalde host op het netwerk met enorm veel dataverkeer in deze relatief korte periode. Ook geen NAS of clients die enorme hoeveelheden cloud storage gebruiken (als, dan zijn het kleine delta's van iCloud).
Ik vermoed daarom dan ook dat het een cosmetische bug is? >:)

Hebben jullie dit eerder gezien, dan wel een tip voor me om te ontdekken of er een host op het netwerk is die daadwerkelijk zoveel verkeer genereert?

Edit op de ubnt community een topic gevonden waarin gesuggereerd werd om ‘periodic speed tests’ uit te schakelen. Zojuist gechecked, en dat staat al uit.

[ Voor 24% gewijzigd door Yoshimi op 09-07-2019 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Workaholic schreef op maandag 8 juli 2019 @ 09:19:
Prima, maar laat die router lekker staan! :)
Ik overweeg om nu te starten met alleen AP's en later pas de USG toe te gaan voegen zodra er een nieuwe versie uit is.
Dat kan natuurlijk altijd! d:)b
Wat zouden jullie doen nu met een nieuw netwerk? De combinatie met edgerouter en ubiquiti wil ik vermijden omdat ik opzoek ben naar een single GUI en eenvoud in beheer (anders kan ik beter mijn pfsense laten staan..)
Die pfSense bak laten staan en erachter verder gaan met UniFi spullen, waarbij ik zelfs de switches misschien niet eens mee zou nemen, maar lekker iets goedkopers zou kiezen :Y)

Alles UniFi is leuk, maar soms ook erg frutstrerend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Laatst online: 23:11
Kan iemand eens meekijken op de config-file van mijn Ubiquiti EdgeRouter Lite? Ik heb twee units draaien op twee locaties, met daartussen een IPSec-VPN tunnel. Beide EdgeRouters zijn gekoppeld aan een Ziggo 250/25Mbit verbinding (met de router in bridge-mode). De VPN tunnel werkt prima.

Nu is het issue dat de CPU-load op beide modellen erg hoog (100%) als er veel regulier verkeer overheen gaat (dus geen VPN-verkeer). Bijvoorbeeld, als ik van http://speed.transip.nl de 1GB.bin-file download, piekt de EdgeRouter op 100% CPU en haal ik ongeveer 200Mbit.

Ik heb het issue kunnen reproduceren op beide locaties (en ik weet dus niet of de VPN tunnel daar ook maar iets mee te maken heeft). Volgens mij is offloading al geactiveerd

code:
1
2
set system offload ipsec enable
The specified configuration node already exists
.

Hierbij de config file van één van de twee locaties (sanitized).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
firewall {
    all-ping enable
    broadcast-ping disable
    group {
    }
    ipv6-receive-redirects disable
    ipv6-src-route disable
    ip-src-route disable
    log-martians enable
    name WAN_IN {
        default-action drop
        description "WAN to internal"
        rule 1 {
            action accept
            description "Allow established/related"
            state {
                established enable
                related enable
            }
        }
        rule 2 {
            action accept
            description "VPN_Tunnel NAAM"
            log disable
            protocol all
            source {
                address 192.168.1.0/24
                group {
                }
            }
        }
        rule 4 {
            action drop
            description "Drop invalid state"
            state {
                invalid enable
            }
        }
    }
    name WAN_LOCAL {
        default-action drop
        description "WAN to router"
        rule 1 {
            action accept
            description "Allow established/related"
            state {
                established enable
                related enable
            }
        }
        rule 2 {
            action accept
            description "VPN_Tunnel NAAM"
            log disable
            protocol all
            source {
                address 192.168.1.0/24
                group {
                }
            }
        }
        rule 5 {
            action drop
            description "Drop invalid state"
            state {
                invalid enable
            }
        }
    }
    receive-redirects disable
    send-redirects enable
    source-validation disable
    syn-cookies enable
}
interfaces {
    ethernet eth0 {
        address dhcp
        description Internet
        duplex auto
        firewall {
            in {
                name WAN_IN
            }
            local {
                name WAN_LOCAL
            }
        }
        speed auto
    }
    ethernet eth1 {
        address 192.168.0.1/24
        description Local
        duplex auto
        ip {
        }
        speed auto
    }
    ethernet eth2 {
        address 192.168.3.1/24
        description "Local 2"
        disable
        duplex auto
        ip {
        }
        speed auto
    }
    loopback lo {
    }
    vti vti0 {
        address 192.168.100.2/24
        ip {
        }
        mtu 1436
    }
}
port-forward {
    auto-firewall enable
    hairpin-nat enable
    lan-interface eth1
    rule 1 {
        description APPLICATIE
        forward-to {
            address 192.168.0.5
        }
        original-port 53121
        protocol tcp
    }
    wan-interface eth0
}
protocols {
    ospf {
        area 0.0.0.0 {
            area-type {
                normal
            }
            network 192.168.0.0/24
            network 192.168.100.0/24
        }
        parameters {
            abr-type cisco
            router-id 192.168.0.1
        }
    }
    static {
    }
}
service {
    dhcp-server {
        disabled false
        hostfile-update disable
        shared-network-name LAN1 {
            authoritative disable
            subnet 192.168.0.0/24 {
                default-router 192.168.0.1
                dns-server 192.168.0.1
                lease 86400
                start 192.168.0.100 {
                    stop 192.168.0.199
                }
            }
        }
        static-arp disable
        use-dnsmasq disable
    }
    dns {
        forwarding {
            cache-size 150
            listen-on eth1
            listen-on eth2
        }
    }
    gui {
        http-port 80
        https-port 443
        older-ciphers enable
    }
    mdns {
        repeater {
            interface eth1
            interface vti0
        }
    }
    nat {
        rule 5001 {
            outbound-interface eth0
            type masquerade
        }
    }
    ssh {
        port 22
        protocol-version v2
    }
}
system {
    domain-name router-naam.local
    host-name router-naam
    login {
        user username {
            authentication {
                encrypted-password BLA
                plaintext-password
            }
            level admin
        }
    }
    ntp {
        server 0.ubnt.pool.ntp.org {
        }
        server 1.ubnt.pool.ntp.org {
        }
        server 2.ubnt.pool.ntp.org {
        }
        server 3.ubnt.pool.ntp.org {
        }
    }
    offload {
        hwnat disable
        ipsec enable
        ipv4 {
            forwarding enable
        }
    }
    syslog {
        global {
            facility all {
                level notice
            }
            facility protocols {
                level debug
            }
        }
    }
    time-zone Europe/Amsterdam
    traffic-analysis {
        dpi disable
        export disable
    }
}
traffic-control {
}
vpn {
    ipsec {
        auto-firewall-nat-exclude enable
        esp-group FOO0 {
            compression disable
            lifetime 3600
            mode tunnel
            pfs enable
            proposal 1 {
                encryption aes256
                hash sha256
            }
        }
        ike-group FOO0 {
            ikev2-reauth no
            key-exchange ikev1
            lifetime 28800
            proposal 1 {
                dh-group 14
                encryption aes256
                hash sha256
            }
        }
        ipsec-interfaces {
            interface eth0
        }
        nat-networks {
            allowed-network 0.0.0.0/0 {
            }
        }
        nat-traversal enable
        site-to-site {
            peer ANDER-IP {
                authentication {
                    mode pre-shared-secret
                    pre-shared-secret BLA
                }
                connection-type initiate
                description ""
                ike-group FOO0
                ikev2-reauth inherit
                local-address MIJN-IP
                vti {
                    bind vti0
                    esp-group FOO0
                }
            }
        }
    }
}

/* Warning: Do not remove the following line. */
/* === vyatta-config-version: "config-management@1:conntrack@1:cron@1:dhcp-relay@1:dhcp-server@4:firewall@5:ipsec@5:nat@3:qos@1:quagga@2:suspend@1:system@4:ubnt-pptp@1:ubnt-udapi-server@1:ubnt-unms@1:ubnt-util@1:vrrp@1:webgui@1:webproxy@1:zone-policy@1" === */
/* Release version: v1.10.8.5142440.181120.1645 */

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:42

Quad

Doof

Ik vol goede moed een pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall aangeschaft voor mijn ouders, ter vervanging van een AP PRO, kan dat ding niet overweg met passieve PoE. Dom natuurlijk.

Nu eens gezocht en de pricewatch: Ubiquiti Gigabit PoE injector, 48V/0.5A met 802.3af zou moeten werken.. Dus die maar ff testen. De secundaire PoE uit gaat toch nooit gebruikt worden dus een 802.3at injector is ook weer niet nodig.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-10-2024
Bij vrienden in een groot huis wou ik 2 extra UAP AC Pro installeren (ze hadden er al 2 maar bereik was nog niet overal goed).

Maar op een of andere manier, als ik een extra access point aan het netwerk verbind, ligt ineens het hele (ook bedrade) netwerk plat. De edgerouter is dan niet meer bereikbaar en dhcp e.d. werkt ook niet meer.

zodra ik de access point disconnect werkt de verbinding meteen weer.
Iemand enig idee wat dit kan zijn? Waarom werken de 2 andere AP AC Pro's wel maar 3e of 4e legt het netwerk plat?

Ik sta echt beetje stomverbaast er naar te kijken.

3X Multiplus II 10KVA, 2x MPPT RS 450/200, 48v 82kWh LiFePO4, 21kwp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-10-2024
Bij vrienden in een groot huis wou ik 2 extra UAP AC Pro installeren (ze hadden er al 2 maar bereik was nog niet overal goed).

Maar op een of andere manier, als ik een extra access point aan het netwerk verbind, ligt ineens het hele (ook bedrade) netwerk plat. De edgerouter is dan niet meer bereikbaar en dhcp e.d. werkt ook niet meer.

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Waarom werken de 2 andere AP AC Pro's wel maar 3e of 4e legt het netwerk plat?

Het bevat wel een andere POE injector (witte ipv zwarte). Dus het zal wel een geupgrade versie betreffen maar alsnog. Alsof het t netwerk ddost.

3X Multiplus II 10KVA, 2x MPPT RS 450/200, 48v 82kWh LiFePO4, 21kwp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-05 15:23

lier

MikroTik nerd

marco282 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 04:53:
Heb je de nieuwe accesspoints al gereset? Mijn eerste idee is IP conflict...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:48
marco282 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 04:53:

Het bevat wel een andere POE injector (witte ipv zwarte). Dus het zal wel een geupgrade versie betreffen maar alsnog. Alsof het t netwerk ddost.
Aangezien de pro een 2e aansluit (doorlus) mogelijkheid heeft. Heb je die niet per ongeluk aangesloten zodat je een loop maakt?

Of probeer eens de POE-injectoren om te wisselen bij wijze van test.

Evt kan je nog zeggen even de 'oude' AP's loskoppelen en dan de nieuwe aansluiten.

Of indd wat @lier al zegt.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-05 22:27
SyS_ErroR schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 21:01:

code:
1
2
3
4
5
6
7
    offload {
        hwnat disable
        ipsec enable
        ipv4 {
            forwarding enable
        }
    }
Wilde gok, maar hwnat disable allicht?

[ Voor 66% gewijzigd door borft op 10-07-2019 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SyS_ErroR schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 21:01:
Kan iemand eens meekijken op de config-file van mijn Ubiquiti EdgeRouter Lite? Ik heb twee units draaien op twee locaties, met daartussen een IPSec-VPN tunnel. Beide EdgeRouters zijn gekoppeld aan een Ziggo 250/25Mbit verbinding (met de router in bridge-mode). De VPN tunnel werkt prima.

Nu is het issue dat de CPU-load op beide modellen erg hoog (100%) als er veel regulier verkeer overheen gaat (dus geen VPN-verkeer). Bijvoorbeeld, als ik van http://speed.transip.nl de 1GB.bin-file download, piekt de EdgeRouter op 100% CPU en haal ik ongeveer 200Mbit.

Ik heb het issue kunnen reproduceren op beide locaties (en ik weet dus niet of de VPN tunnel daar ook maar iets mee te maken heeft). Volgens mij is offloading al geactiveerd
100% zeker weten wat @borft zegt :
borft schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:16:
d:)b
marco282 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 04:51:

Gokje : Wireless Uplink die een loop maakt :?

Welke switches heb je verder ? Die zouden namelijk zoiets in principe moeten kunnen voorkomen!

Indien mogelijk zou ik dus effe de (R)STP settings nakijken ;)

Verder willen Sonos apparaten zulke rare dingen ook weleens veroorzaken dus kijk daar ook effe naar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

nero355 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 17:43:
[...]

100% zeker weten wat @borft zegt :

[...]

d:)b

[...]

Gokje : Wireless Uplink die een loop maakt :?

Welke switches heb je verder ? Die zouden namelijk zoiets in principe moeten kunnen voorkomen!

Indien mogelijk zou ik dus effe de (R)STP settings nakijken ;)

Verder willen Sonos apparaten zulke rare dingen ook weleens veroorzaken dus kijk daar ook effe naar!
Da's een "Christmas Light Special"..... Doe dat in een datacenter en ALLES gaat plat totdat je de "juiste kabel" gevonden én los getrokken hebt >:)

Spanning Tree voor beginners.... _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wimmel_1 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 18:13:
Da's een "Christmas Light Special"..... Doe dat in een datacenter en ALLES gaat plat totdat je de "juiste kabel" gevonden én los getrokken hebt >:)

Spanning Tree voor beginners.... _O-
Slechte datacenter dan, want die hoort gewoon netjes zijn zaakjes voor elkaar te hebben! :P

Of hangt er overal een unmanaged Sweex switchje of zo ?! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

nero355 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 18:15:
[...]

Slechte datacenter dan, want die hoort gewoon netjes zijn zaakjes voor elkaar te hebben! :P

Of hangt er overal een unmanaged Sweex switchje of zo ?! :+
Ik kom (helaas) ook wel eens Cisco's tegen waar door "beheerders" gewoon "no spanning-tree vlan 'xxx' " opgevoerd is in de config....

Maar 't is wél een mooi gezicht als alle LED's op de switches gewoon synchroon aan't knipperen zijn, hoor 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Laatst online: 23:11
borft schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:16:
[...]

Dat geeft me de volgende foutmelding bij het configureren.

code:
1
2
3
4
5
6
set system offload hwnat enable 
Error: This platform integrates hardware NAT offload into forwarding offload. NAT offload is not individually configurable.

Value validation failed
Set failed
[edit]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-05 22:59
Ik ben die cloud key gen1 eigenlijk wel een keer zat.
Wat een onbetrouwbaar ding is dat.

Zojuist voor de 100'e keer weer problemen na een update en niet bereikbaar.
Service wil niet starten en dat soort onzin.

Hoppaké, restore to defaults, daar gaan we weer opnieuw :(

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!
SyS_ErroR schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 19:07:
Dat geeft me de volgende foutmelding bij het configureren.

code:
1
2
3
4
5
6
set system offload hwnat enable 
Error: This platform integrates hardware NAT offload into forwarding offload. NAT offload is not individually configurable.

Value validation failed
Set failed
[edit]
Dan zet je die toch gewoon aan :?

Blader maar eens de configuraties van anderen door in dit topic : Alle drie moeten gewoon naast elkaar kunnen leven als het goed is :)

Kijk ook eens op hun website : https://help.ubnt.com/hc/...outer-Hardware-Offloading
Grolsch schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 19:14:
Ik ben die cloud key gen1 eigenlijk wel een keer zat.
Wat een onbetrouwbaar ding is dat.

Zojuist voor de 100'e keer weer problemen na een update en niet bereikbaar.
Service wil niet starten en dat soort onzin.

Hoppaké, restore to defaults, daar gaan we weer opnieuw :(
Koop dan ook een Raspberry Pi gewoon, zoals het hoort! >:) 8) :+

- pricewatch: Raspberry Pi 3 Model B 1GB
- pricewatch: Raspberry Pi universal power supply Wit
- https://www.dataio.nl/san...-pro-a1-u3-geheugenkaart/
- https://www.banggood.com/...odel-Bplus-p-1322542.html
- https://downloads.raspberrypi.org/raspbian_lite_latest
- https://rufus.ie/
- https://help.ubnt.com/hc/...a-APT-on-Debian-or-Ubuntu
- En voor het mooie nog dit prachtig stukje software erbij : https://pi-hole.net/ d:)b

Als je alles eenmaal binnen hebt ben je grofweg een uurtje aan het knutselen, maar dan heb je ook wat! :Y)

[ Voor 49% gewijzigd door nero355 op 10-07-2019 19:28 ]

Pagina: 1 ... 51 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen, voor aankoopadvies dient een nieuw topic aangemaakt te worden. Daarnaast is er voor IPTV een los topic: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie.

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.