Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 385 386 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:01
Kartmans1 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:08:
[...]
DSC knop eenmaal in moeten drukken om weg te komen? Begreep dat dat nog wel wil helpen als hij echt niet meer wegkomt door alle ingrepen.

Al met al wel blij dat er meerdere tweakers zijn met de verkeerde keuze. Gedeelde smart is halve smart :P.

Ergens kriebelt het wel om naar een leeg groot parkeerterrein hier te rijden. Hier achter bij ons staan wat te veel auto’s om echt de hooligan uit te hangen :-( >:)
Moest inderdaad de DSC uitzetten. Op de M3 is 1x drukken MDM mode, dan laat hij veel toe maar laat je als het goed is niet spinnen, lang indrukken gaat alles uit..

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Greetoz schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:58:
Moest inderdaad de DSC uitzetten. Op de M3 is 1x drukken MDM mode, dan laat hij veel toe maar laat je als het goed is niet spinnen, lang indrukken gaat alles uit..
Behalve ABS?

• Greetoz
\

Nee ABS kan je niet uitzetten op een BMW ;-). Althans niet met een knopje haha.

• CreativeS
  • Niet online
Greetoz schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:07:
Nee ABS kan je niet uitzetten op een BMW ;-). Althans niet met een knopje haha.
Dus niet ‘alles’… misschien was het veranderd met de tijd :*)

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:29

IQM

CreativeS schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:35:
En mijn winterbanden zijn nu nog Dunlop Winter Sport 3 17"... dus ik kon/kan net zo goed enkel op Pilot Sports gaan rijden de hele winter. Ja, echt meer grip, daar heb je volledig gelijk in. Met die Dunlops voelde je elke afslag de achterkant glibberen. Met de Michelins hoef ik niet met een fluwelen voetje te rijden.

[Afbeelding]
Of ik vergis me of mijn ogen bedriegen mij maar ik zie toch echt een setje Pirelli Sottozero 3 sloffen om die velgen liggen en geen Dunlop Wintersport. Ik wil sowieso geen enkele Dunlop band meer onder mijn auto.
De eerste Sottozero's die ik onder mijn E61 had waren waardeloos. Maar de Sottozero's die ik nu onder de G31 heb bevallen eigenlijk prima. Die Italianen hebben blijkbaar toch bijgeleerd.

DTC knopje lang vasthouden en alles uit gaf in mijn E46 320d de grootst mogelijke glimlach op mijn gezicht. Die wagen was zo makkelijk op Goodyear Ultragrips. Sturen met het gaspedaal, geweldig! Ik ben in 2008 een keer na mijn werk de hele straat dwars gegaan. (geen vrienden gemaakt met de buren toen...)
Zo makkelijk als de E46 zo lastig was de E61. De F11 daarna ging ook weer iets makkelijker.
Vanavond de nieuwe Bridgestone Blizzaks onder de 1 serie van mijn vrouw maar eens in de sneeuw proberen. Al was ze zelf erg tevreden na een ritje door de sneeuw vanmiddag.

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Onze 2er heeft voorwiel aandrijving -O-
De andere 4wieler, heeft wel achterwiel aandrijving en de motor achterin en weegt net geen 900kg. Leuk recept voor spielerei.
Maar daar kan de TC weer niet uit.. |:(

* Bommes vraagt zich af waar het fout is gegaan :?

Misschien toch de motor eens aantrappen. Die staat op noppenbanden, dat zou in de sneeuw toch nog wel iets moeten doen?

[ Voor 3% gewijzigd door Bommes op 05-01-2026 18:44 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• CreativeS
  • Niet online
IQM schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:19:
Of ik vergis me of mijn ogen bedriegen mij maar ik zie toch echt een setje Pirelli Sottozero 3 sloffen om die velgen liggen en geen Dunlop Wintersport. Ik wil sowieso geen enkele Dunlop band meer onder mijn auto.
Wat voor de één logisch is, is voor de ander schijnbaar minder logisch. Ik zal er voortaan echt bijzetten dat iets een voorbeeldfoto is :) Excuus.

En ja, er komt geen Pirelli op. Of Michelin Pilot Alpin 5 of Continental WinterContact TS 870 P.

[ Voor 10% gewijzigd door CreativeS op 05-01-2026 18:57 ]

• DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06:13
Kartmans1 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:08:
[...]
DSC knop eenmaal in moeten drukken om weg te komen? Begreep dat dat nog wel wil helpen als hij echt niet meer wegkomt door alle ingrepen.

Al met al wel blij dat er meerdere tweakers zijn met de verkeerde keuze. Gedeelde smart is halve smart :P.

Ergens kriebelt het wel om naar een leeg groot parkeerterrein hier te rijden. Hier achter bij ons staan wat te veel auto’s om echt de hooligan uit te hangen :-( >:)
En dan een paar door de sneeuw verborgen biggenruggen treffen :)

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-01 21:53

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

CreativeS schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:50:
[...]

Wat voor de één logisch is, is voor de ander schijnbaar minder logisch. Ik zal er voortaan echt bijzetten dat iets een voorbeeldfoto is :) Excuus.

En ja, er komt geen Pirelli op. Of Michelin Pilot Alpin 5 of Continental WinterContact TS 870 P.
Ik wil wel even een mede-lans breken voor de WinterContacts. Had ze al op de vorige auto en nu ook op de huidige. Ik reed vandaag rondjes om iedereen heen (bij wijze van spreken dan he ;) anders zou het aso zijn O-)

Overigens ook goede ervaringen met die Alpins gehad in het verleden.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• Speedgeek
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:30
DaFreakhead schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:25:
[...]

En dan een paar door de sneeuw verborgen biggenruggen treffen :)
Exact zo heb ik enkele jaren geleden de complete rechter achterwiel ophanging van moeders MX-5 krom geholpen :P

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:00
Bommes schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:43:
De andere 4wieler, heeft wel achterwiel aandrijving en de motor achterin en weegt net geen 900kg. Leuk recept voor spielerei.
Maar daar kan de TC weer niet uit.. |:(
Heb je een tank als hobby? 900kg voor alleen de motor is serieus gewicht. Een B58 weegt 140kg en die heeft al 6 cilinders.

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:16
TheBrut3 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:28:
[...]
Heb je een tank als hobby? 900kg voor alleen de motor is serieus gewicht. Een B58 weegt 140kg en die heeft al 6 cilinders.
Ik denk Twingo.

• WilbertNeems
BeQuietAndDrive schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:29:
[...]
Ik wil wel even een mede-lans breken voor de WinterContacts. Had ze al op de vorige auto en nu ook op de huidige. Ik reed vandaag rondjes om iedereen heen (bij wijze van spreken dan he ;) anders zou het aso zijn O-)
Dit sluit goed aan bij mijn opmerking eerder. Ik heb ook WinterContacts en met koud weer en natheid zonder sneeuw heb ik iets meer grip met mijn zomerbanden. Toch monteer ik ze als er kans is op sneeuw, want met sneeuw hebben ze heel veel meer grip dan de zomerbanden.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01 22:15

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Eagle Creek schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:14:
[...]

Oef... dat hoop ik ook. Zit zelf inmiddels op de 145K. Merk overigens geen serieuze achteruitgang. Tuurlijk met de winterbanden, wind en en koude dagen haal ik de 60km echt niet meer. Maar op een goede herfstdag zit 50 er nog wel in dus ik heb nog wel vertrouwen.
Als ervaren hybrid rijder; jij ook de melding gehad dat elektrische aandrijving beperkt beschikbaar is?
Mijn 550e gaf dat vandaag aan, zit in Oostenrijk en het is hier flink koud (-13 vanochtend toen ik wegreed), na paar km was melding weg overigens had hij ook weer een voorspelde EV range.

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

TheBrut3 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:28:
[...]

Of ik heb de verkeerde leestekens gebruikt of jij leest verkeerd. De totale 4-wieler weegt net geen 900kg.
Bijna, het is een Smart :P

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-01 18:14
Ik moest vanmiddag nadat ik mijn passagier uit had laten stappen even straatje keren. DSC off, toefje gas en ik moest nog flink tegensturen om het bij 180 graden draaien te houden :+

Dolle pret voor mij, duimpjes van de toekijkende jochies en een boos seinende Volvo rijder erachter (kan ik het helpen dat jij in zo’n saai hok zit met dit weer }) )

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:51

Eagle Creek

Breathing security

Dat is grappig... Net de auto elektrisch 30 min laten voorverwarmen (zat nog flink onder sneeuw), vraag ik na het wegrijden om de olie temperatuur en die is: 48*c! Dus blijkbaar doet hij óok de olie voorverwarmen bij de hybride. Vind ik toch wel weer mooi staaltje engineering, plus behoud van je wagen en motor..

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:38
Eagle Creek schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:50:
Dat is grappig... Net de auto elektrisch 30 min laten voorverwarmen (zat nog flink onder sneeuw), vraag ik na het wegrijden om de olie temperatuur en die is: 48*c! Dus blijkbaar doet hij óok de olie voorverwarmen bij de hybride. Vind ik toch wel weer mooi staaltje engineering, plus behoudt van je wagen en motor..
Nice, met dit weer wil ik toch wel graag hybride en een carport. De enige functie die ik van de EV mis is het elektrisch ontdooien op afstand :P

Nu valt de F34 GT me niet tegen trouwens qua hoesnel het interieur op temperatuur is :)

XXXVI

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

ephymerous schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:01:
Nice, met dit weer wil ik toch wel graag hybride en een carport. De enige functie die ik van de EV mis is het elektrisch ontdooien op afstand :P
Volgende keer een benzineslurper met standkachel kiezen. Dan heb je ook ontdooien op afstand *O*

Heb je geen EV of Hybrid voor nodig hoor.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Tortelli schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:18:
[...]
Als ervaren hybrid rijder; jij ook de melding gehad dat elektrische aandrijving beperkt beschikbaar is?
Mijn 550e gaf dat vandaag aan
Als de auto zelf net naar dino's verbranden is omgeschakeld heeft mijn 330e zo'n soort melding ook wel.
Dan wil de auto even de motor iets warm maken voordat hij je weer toestaat om naar hard naar elektrisch om te schakelen. dan zegt ie dat die 'momenteel niet beschikbaar' is oid dacht ik.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Tortelli schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:18:
[...]

Mijn 550e gaf dat vandaag aan, zit in Oostenrijk en het is hier flink koud (-13 vanochtend toen ik wegreed), na paar km was melding weg overigens had hij ook weer een voorspelde EV range.
Nee, niet melding herken ik niet. Wel dat de (reguliere) aandrijving even beperkt is ("volledig aandrijfvermogen spoedig beschikbaar" of iets in die trant). Maar ook nog niet echt koude temperaturen meegemaakt de laatste jaren.

• CreativeS
  • Niet online

Overigens ook goede ervaringen met die Alpins gehad in het verleden.
Ja, ik ben fan van Michelin... ook qua lichaamsformaat. Grote persoonlijkheid moet ruimte hebben kuch kuch.

Alle gekheid op een stokje... ik heb voor mijn vader voor Continental AllSeasonContact 2 gekozen. Ik hoor alleen maar lovende berichten van hem, komende van Michelin Primacy 2 ofzo. Kans dat er op mijn wintervelgen Continental WinterContact TS 870 P komt is vrij groot. Voor de Compact denk ik aan Continental WinterContact TS 870 òf misschien wel gewoon continu ook AllSeasonContact 2 (al levert Michelin met de CrossClimate3 wel de correcte bandenmaten). Geen fan van, maar die wagen wordt grotendeels alleen voor woon-werkverkeer gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door CreativeS op 06-01-2026 16:04 ]

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Net voor kerst ging mijn auto kapot. Eerst kreeg ik een X1 25e mee, daarna vervangen voor een 180pk Ford Focus. In de tussentijd op Curacao nog even een diesel gereden.

Ik bedacht me tijdens het rijden in die 3 auto's dat dat eigenlijk ook prima is. Vandaag de auto weer opgehaald en... Ik zet er naast :p De souplesse van de 6 in lijn met deze automaat is toch wel een pareltje :p Jammer dat hij in december er uit moet.

• TheBrut3
Bommes schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:22:
Of ik heb de verkeerde leestekens gebruikt of jij leest verkeerd. De totale 4-wieler weegt net geen 900kg.
Misschien had ik de basisschool af moeten maken :+
(Niet letterlijk, zoals ze in Amerika doen)

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

TheBrut3 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:42:
[...]

Misschien had ik de basisschool af moeten maken :+
(Niet letterlijk, zoals ze in Amerika doen)
Nou ja ik snap het wel, een Smart (Twingo cloon) is ook wel een beetje vloeken in de kerk in die topic natuurlijk.. :$

Wel blij met de winter rubbers onder de 2er. Woon<->werk is niet heel ver, maar wel volledig binnendoor tussen de dorpen, over klinker wegen.
Die zijn toch verraderlijk wit in de ochtend :o

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:59
AlexV schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:07:
[...]

Dat punt van 190.000 km ga ik met deze 330e spannend vinden, want dat was het punt waarop bij mijn F30 330e de hoogvoltage-accu de geest gaf. Ongeveer 10.000 km daarvoor was de elektrische verwarming al gesneuveld, dus ik hoop dat de G20 wat minder ellende gaat geven rond die km-stand :+
En binnen 24 uur ging het mis, dit was de goden verzoeken }:| . Gelukkig slechts “klein”, de vergrendeling van de laadklep die gesneuveld is. Toch rij je wel voor lul met je laadklep open.

• Tortelli

Tortelli

YakuzA schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:09:
[...]

Als de auto zelf net naar dino's verbranden is omgeschakeld heeft mijn 330e zo'n soort melding ook wel.
Dan wil de auto even de motor iets warm maken voordat hij je weer toestaat om naar hard naar elektrisch om te schakelen. dan zegt ie dat die 'momenteel niet beschikbaar' is oid dacht ik.
Auto stond geforceerd op electric only (skipiste is 5 minuten rijden waar je 99% vd tijd kunt laden). Vandaag zelfde melding en “ helft” van elektrische vermogen beschikbaar volgens de meter. Na een poosje op benzine rijden was accu pakket warm genoeg en had ik gewoon volle elektrische vermogen beschikbaar.

• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:18
De benzine versies met hogere vermogens hebben ook iets dergelijks. Indien de motor te koud is, en je vraagt teveel vermogen, krijg je ook netjes een melding, dat je niet over het volledige vermogen kan beschikken.

• Tortelli

Tortelli

Klopt inderdaad, er bestaat een beperking volgens mij (al heb ik dat zelf nooit getest). Kan goed zijn dat accu pakket volle elektrische vermogen (193pk uit 19kW bruikbaar) gewoon niet kan leveren bij -12 oid.

• Greetoz
Hier ook nog maar de winterbanden gemonteerd. Millimeter werk met de nieuwe klauwen.

Maar ik ben er dus ook achter gekomen dat Ekris ze ooit verkeerd heeft gemonteerd, kennelijk is de voor en achter velg minimaal anders (ook ander partnummer).. waardoor enkel de velg eindigend op 907 voor past over de grote klauwen en de 908 achter moet...

Ik heb altijd de markering van Ekris aangehouden... die hadden aan de rechterkant 908 voor en 907 achter... toen paste het niet 😂
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPQCgdL92mqu61mLGoJc5nzqlFg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRsmFx1BnsztOzEkxGSE4xTW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUvOxKOhuhXALr58eYYiIwQWj4g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/527ZxX68ePmXU48WxooZfv02.jpg?f=fotoalbum_tile

• TheBrut3
roland kroes schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:35:
De benzine versies met hogere vermogens hebben ook iets dergelijks. Indien de motor te koud is, en je vraagt teveel vermogen, krijg je ook netjes een melding, dat je niet over het volledige vermogen kan beschikken.
Klopt. Volledig aandrijfvermogen binnenkort beschikbaar is de melding die ik dan krijg.

• PhrancK
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Hola all, Ben nieuw hier in het draadje.
Sinds kort een bmw 330e (g21) aangeschaft uit 2021. Ben benieuwd wat ervaringen zijn van mede tweakers met zelfde auto qua elektrisch bereik deze dagen. Ik kom op zo’n 30 en een beetje kilometers.
Soh maart 25 zou 95% geweest zijn.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

PhrancK schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:15:
Sinds kort een bmw 330e (g21) aangeschaft uit 2021. Ben benieuwd wat ervaringen zijn van mede tweakers met zelfde auto qua elektrisch bereik deze dagen. Ik kom op zo’n 30 en een beetje kilometers.
Welkom en gefeliciteerd. Plaatjes? 😃
Yes met deze dagen is 35 toch wel de max..

[ Voor 4% gewijzigd door Eagle Creek op 07-01-2026 12:29 ]

• alexbl69
  • Laatst online: 07:37
xDrive vs Quattro....
Altijd leuk in dit weer :)

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• CreativeS
  • Niet online
Hmmzz, dit is mij toch teveel sneeuw voor de zomerbandjes :)
Die blijft lekker op de oprit staan.

[ Voor 90% gewijzigd door CreativeS op 07-01-2026 13:30 ]

• PhrancK
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Eagle Creek schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:29:
[...]

Welkom en gefeliciteerd. Plaatjes? 😃
Yes met deze dagen is 35 toch wel de max..
Dank! Goed om te weten dat dit redelijk normaal is :)
Ik heb wat foto’s bij mijn review hier geplaatst:
https://www.autoweek.nl/r...el/bmw-330e-touring-2021/

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
PWM schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:59:
Net voor kerst ging mijn auto kapot. Eerst kreeg ik een X1 25e mee, daarna vervangen voor een 180pk Ford Focus. In de tussentijd op Curacao nog even een diesel gereden.

Ik bedacht me tijdens het rijden in die 3 auto's dat dat eigenlijk ook prima is. Vandaag de auto weer opgehaald en... Ik zet er naast :p De souplesse van de 6 in lijn met deze automaat is toch wel een pareltje :p Jammer dat hij in december er uit moet.
Had je je contract sowieso al tot einde jaar of heb je iets geregeld ivm de aankomende YT aanpassing? :)

K to the KillaZ

• CreativeS
  • Niet online
Ik ben overigens wat data aan het vergelijken... de Continental's WinterContact TS 870 P hebben ruim 1mm meer profiel dan de Michelin's Pilot Alpin 5. 8.2mm tegen 7.1mm. Ik vind dat nogal een verschil, zeker als ze onder de 4mm effectief minder worden en in bijvoorbeeld Oostenrijk al verboden zijn. Ik ga voo rmijn auto toch maar voor dedicated winterbanden. Op de Compact lijkt mij dat uiteindelijk ook beter. Zeker omdat 4mm profiel van de AllSeasonContact2 (8mm-4mm) dan ook weer snel gaat als ik ze er continu op laat zitten, kan ik beter (als ik toch moet wisselen) gewoon winterbanden nemen.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
PhrancK schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:15:
Hier ook een G21 330e uit 2021, 30km is te doen, in de zomer haal ik zeker 40-45

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
CreativeS schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:54:
[...]

Ik ben overigens wat data aan het vergelijken... de Continental's WinterContact TS 870 P hebben ruim 1mm meer profiel dan de Michelin's Pilot Alpin 5. 8.2mm tegen 7.1mm. Ik vind dat nogal een verschil, zeker als ze onder de 4mm effectief minder worden en in bijvoorbeeld Oostenrijk al verboden zijn. Ik ga voo rmijn auto toch maar voor dedicated winterbanden. Op de Compact lijkt mij dat uiteindelijk ook beter. Zeker omdat 4mm profiel van de AllSeasonContact2 (8mm-4mm) dan ook weer snel gaat als ik ze er continu op laat zitten, kan ik beter (als ik toch moet wisselen) gewoon winterbanden nemen.
Over profiel gesproken... De Crossclimate 3 Sport heeft 1.2 mm minder profiel dan de gewone Crossclimate 3 (6.1 vs 7.3mm).
Zo kan ik het ook. Beetje vergelijkbaar met compleet versleten PS5's als nieuwe semi-slicks verkopen.

Alsof Sportlife je kauwgom alvast heeft voorgekauwd.

• CreativeS
  • Niet online
Puf schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:06:
Over profiel gesproken... De Crossclimate 3 Sport heeft 1.2 mm minder profiel dan de gewone Crossclimate 3 (6.1 vs 7.3mm).
Zo kan ik het ook. Beetje vergelijkbaar met compleet versleten PS5's als nieuwe semi-slicks verkopen.
Daarom valt de CrossClimate 3 Sport sowieso af. Lager (stugger) profiel om beter reactiegevoel te bewerkstelligen, maar ik ga qua winterbanden richting Continental. Qua zomerbanden blijf ik zweren bij Michelin Pilot Sport 5 (Compact) en Pilot Sport 4S (325i).

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-01 13:40
En al de continental wat harder slijt dan de Alpin? Dan zitten ze tegelijk aan de 4mm .

• CreativeS
  • Niet online
Maar die Continental's slijten niet sneller. Diverse tests op internet te vinden. Het is zelfs zo dat het als opmerking is toegevoegd aan de test op Tyrereviews: "Kortere levensduur moet de liefhebber van deze sportieve band (CC3S) voor lief nemen."

[ Voor 98% gewijzigd door CreativeS op 07-01-2026 15:19 ]

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
KillaZ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:45:
[...]

Had je je contract sowieso al tot einde jaar of heb je iets geregeld ivm de aankomende YT aanpassing? :)
YT regeling inderdaad. Heb nog wel hoop dat er een jaartje bijkomt, maar anders moet hij er uit.

1980,- per maand bijtellen over een 16 jaar oude auto is wat veel...

• Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
CreativeS schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:02:
[...]

Daarom valt de CrossClimate 3 Sport sowieso af. Lager (stugger) profiel om beter reactiegevoel te bewerkstelligen, maar ik ga qua winterbanden richting Continental. Qua zomerbanden blijf ik zweren bij Michelin Pilot Sport 5 (Compact) en Pilot Sport 4S (325i).
Ik heb inmiddels een jaar of 4 Continental WinterContact TS830P op mijn 18" winterset liggen. Helaas was de 860 of 870P destijds niet leverbaar als runflat met velgrandbescherming. Ondanks het feit dat het een ouder model is (wel met recente DOT) scoort de 830P nog best goed op de meeste bandentests. Qua afrolgeluid valt het ook best mee.
Natuurlijk reageert de band niet zo direct als een sportieve zomerband, maar dat is inherent aan een winterband. Denk dat je een prima keuze maakt, maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal op mijn huidige auto.

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:18
PWM schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:20:
[...]

YT regeling inderdaad. Heb nog wel hoop dat er een jaartje bijkomt, maar anders moet hij er uit.

1980,- per maand bijtellen over een 16 jaar oude auto is wat veel...
Hmm.. hopelijk komen er tzt wat leuke youngtimers op de markt. Ik wil nog steeds graag een e39 530i hebben.

• MMulder13
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08:32
PhrancK schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:39:
[...]

‘Emotie boven ratio’, mooie review! Zou inderdaad wel zsm een achteruitrijcamera alsnog laten inbouwen

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Onze Grand Tourer mist ook alleen de achteruitrijcamera, was wel een puntje op de wensenlijst en in het begin ook wel gemist.
Maar nu een paar jaar verder red ik me prima met de spiegels en de goed werkende sensoren.

• ephymerous
  • Laatst online: 09:38
Die zijn toch gewoon te retrofitten? Lijkt aan materiaal een euro of 250 te kosten. Ik overweeg het ook sterk :)

XXXVI

• Greetoz
Mocht je die geretrofit willen @Bommes en @ephymerous stuur maar PM ;-).

[ Voor 21% gewijzigd door Greetoz op 07-01-2026 20:30 ]

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-01 21:25
DaFreakhead schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:30:
[Afbeelding]
Ik vond het ook nog wel meevallen qua kilometers, maar ik lijk ook bij de top 10% te zitten qua afgelegde afstand met mijn dieseltje. Totaal 34.600 km gereden overigens.
Verbruik valt goed mee. Ik deed met m'n 530d F11 zonder xDrive het niet veel beter.

• DaFreakhead
Pannencouque schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:20:
[...]
Verbruik valt goed mee. Ik deed met m'n 530d F11 zonder xDrive het niet veel beter.
Ik ken jouw rijstijl natuurlijk niet, maar ik rij meestal stevig door. Valt mij alleszins mee ook dat verbruik!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• IQM

IQM

PhrancK schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:39:
Grappig, had net je review op AW gelezen en dan komen we je hier ook tegen.

Bereik in deze kou is inderdaad 30-35km. Als je de voorverwarming gebruikt ben je gelijk 4km range kwijt. Maar is wel erg prettig. Mijn mijn 530e xDrive heb ik als record 10,8kWh/100km. Dit haalde ik begin november op 245/45R18 winterbanden. Daarmee kon ik heen en terug naar mijn werk (50km) volledig elektrisch en had ik nog een paar km over ook.
DaFreakhead schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 23:22:
***members only***
Helaas wel een scheur in de voorruit sinds gisterenmorgen, dwars door de hud heen. De standkachel doet zijn werk goed lijkt het
Heb ik eind november ook gehad. Nieuwe ruit erin en sindsdien werkt Assisted Driving meer niet dan wel. De auto is twee keer gekalibreerd bij het ruitenbedrijf maar werkt nog steeds niet zoals voorheen. En dat was ook al geen originele ruit. Binnenkort toch maar eens naar de dealer bellen om te vragen of zij meer kunnen dan een ruitenboer.

[ Voor 29% gewijzigd door IQM op 07-01-2026 23:33 ]

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

IQM schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 23:28:
En dat was ook al geen originele ruit. Binnenkort toch maar eens naar de dealer bellen om te vragen of zij meer kunnen dan een ruitenboer.
Dealer zal zeggen dat er een originele ruit in moet natuurlijk. En dat snap ik ook wel.

• CreativeS
  • Niet online
_Arthur schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:33:
Dealer zal zeggen dat er een originele ruit in moet natuurlijk. En dat snap ik ook wel.
Precies. Het moet allemaal zo goedkoop mogelijk voor die verzekeringen en als je geen vrije keuze hebt... is de kans vrij klein dat je origineel krijgt (tenzij je bijbetaalt natuurlijk, maar dat is vaak weer onwenselijk). Maar zolang mensen nog denken dat de kwaliteit hetzelfde is... hoevaak lees je niet dat HU of sensoren gewoon niet (goed genoeg) werken met die aftermarket ruiten. Ach ja, het is maar glas hè :)

• alexbl69
[...]
Heb ik eind november ook gehad. Nieuwe ruit erin en sindsdien werkt Assisted Driving meer niet dan wel. De auto is twee keer gekalibreerd bij het ruitenbedrijf maar werkt nog steeds niet zoals voorheen. En dat was ook al geen originele ruit. Binnenkort toch maar eens naar de dealer bellen om te vragen of zij meer kunnen dan een ruitenboer.
Heb dat ook al een hele tijd geleden met m'n toenmalige F10 gehad. Ruit kapot, laten vervangen bij Carglass (oid). Daarna allemaal ellende omdat er geen originele ruit in was gezet.

Even overlegd met de verzekeringsmaatschappij, waarna deze ruit wederom vervangen is bij de BMW dealer. Dus 1 belletje is waarschijnlijk voldoende.

• CreativeS
  • Niet online
En toen... stond mijn vriendin vast! Man, man, man!

Op de oprit _O-

Ze kon met geen mogelijkheid verder. Ze trapt op de rem vlak voordat de voorwielen de stoep afgaan en glijdt dus de goot in (overgang afgeschuinde stoep en weg) en met de achterwielen op de stoep... werd dat nog gladder. Op het slechtste moment zet ze de auto stil. Jaja, zij heeft nu ook haar lesje geleerd (qua banden) :)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 24% gewijzigd door CreativeS op 08-01-2026 11:11 ]

• DaFreakhead
[...]
[...]
Ik betaal nu ipv 65 euro eigen risico 130 euro, maar dan heb ik wel een dealerreparatie. Geen zin in ge-OH met die systemen... Direct maar effe 35 extra betalen voor de noodhulp onderweg, althans ik begreep hier dat dat kan.

• IQM

IQM

alexbl69 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:25:
Heb dat ook al een hele tijd geleden met m'n toenmalige F10 gehad. Ruit kapot, laten vervangen bij Carglass (oid). Daarna allemaal ellende omdat er geen originele ruit in was gezet.

Even overlegd met de verzekeringsmaatschappij, waarna deze ruit wederom vervangen is bij de BMW dealer. Dus 1 belletje is waarschijnlijk voldoende.
Bij Carglass is de regel dat als er een logo ruit in zit ze een logo ruit terug mogen plaatsen. Helaas staat Carglass niet meer in de lijst van toegestane ruitvervangingen.

Dus ik denk dat ik ook maar ga bellen dat de ruitvervanging niet goed gegaan is.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

[...]

Bereik in deze kou is inderdaad 30-35km. Als je de voorverwarming gebruikt ben je gelijk 4km range kwijt.
Als het even kan is het juist slim om de voorverwarming te gebruiken terwijl je nog aan de kabel hangt, de stroom komt dan uit je huis waardoor én de auto warm is én het tijdens het rijden het bereik niet beïnvloedt omdat de auto al op temperatuur is.

• IQM

IQM

Eagle Creek schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:03:
Als het even kan is het juist slim om de voorverwarming te gebruiken terwijl je nog aan de kabel hangt, de stroom komt dan uit je huis waardoor én de auto warm is én het tijdens het rijden het bereik niet beïnvloedt omdat de auto al op temperatuur is.
Dat heb ik gisterenmorgen gedaan maar toch gaf de auto 4km minder bereik aan. Maar dat kan natuurlijk ook gewoon met de temperatuur te maken hebben.

• alexbl69
IQM schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:45:
[...]

Bij Carglass is de regel dat als er een logo ruit in zit ze een logo ruit terug mogen plaatsen. Helaas staat Carglass niet meer in de lijst van toegestane ruitvervangingen.

Dus ik denk dat ik ook maar ga bellen dat de ruitvervanging niet goed gegaan is.
Kan zijn dat het nu anders is. Dit geval dateert van 13-14 jaar geleden :).

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:50
IQM schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:45:
[...]

Dat is denk ik geen regel van Carglass maar van de verzekeraar. Althans bij mijn verzekering wel.
Laatst ook bij de hand gehad bij Autototaalglas, maar je moet wel duidelijk aangeven dat je een originele ruit wilt en dan willen ze ook bevestiging dat de verzekering dit goed vindt.

Achteraf kwam ik er achter dat zelfs bij de dealers mijn ruit mocht vervangen via www.dealerglass.nl

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:34
Puf schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:29:
[...]

Ik heb inmiddels een jaar of 4 Continental WinterContact TS830P op mijn 18" winterset liggen. Helaas was de 860 of 870P destijds niet leverbaar als runflat met velgrandbescherming. Ondanks het feit dat het een ouder model is (wel met recente DOT) scoort de 830P nog best goed op de meeste bandentests. Qua afrolgeluid valt het ook best mee.
Natuurlijk reageert de band niet zo direct als een sportieve zomerband, maar dat is inherent aan een winterband. Denk dat je een prima keuze maakt, maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal op mijn huidige auto.
Dit jaar rij ik voor het eerst met de winterset op Continental AllSeasonContact 2. Dus vierseizoenenbanden. De afgelopen dagen hebben ze het heel goed gehouden. Veel grip op zowel compacte als losse sneeuw. Op droog en nat wegdek met koude temperaturen vond ik ze al beter dan de winterbanden die ik hiervoor had dus ik ben wel om.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• roland kroes
All 2e seizoen op Quatrac pro's. Samen met x-drive eigenlijk nooit problemen.
Maar dan moet ik wel zeggen, dat ik niet het maximale op de set probeer.

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-01 18:14
[...]

Bereik in deze kou is inderdaad 30-35km. Als je de voorverwarming gebruikt ben je gelijk 4km range kwijt. Maar is wel erg prettig. Mijn mijn 530e xDrive heb ik als record 10,8kWh/100km. Dit haalde ik begin november op 245/45R18 winterbanden. Daarmee kon ik heen en terug naar mijn werk (50km) volledig elektrisch en had ik nog een paar km over ook.
Dat doe je knap! Ik let er nooit op, maar volgens de wrapped is mijn meest efficiënte rit met de 320e vorig jaar 19,2 kWh/100km :X
Eagle Creek schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:03:
[...]

Dit ligt er misschien ook aan of je dat thuis aan een paal/wallbox doet, of bij een openbaar punt. Ik laad alleen bij publieke palen, dan is rond het middaguur de accu wel vol. Zet ik m dan einde dag op voorverwarmen, dan start ie die laadsessie niet opnieuw, maar pakt ie het afaik gewoon uit de eigen accu.

• TheBrut3
MrFl0ppY schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:00:
Dit jaar rij ik voor het eerst met de winterset op Continental AllSeasonContact 2. Dus vierseizoenenbanden. De afgelopen dagen hebben ze het heel goed gehouden. Veel grip op zowel compacte als losse sneeuw. Op droog en nat wegdek met koude temperaturen vond ik ze al beter dan de winterbanden die ik hiervoor had dus ik ben wel om.
Het is toch inmiddels wel algemeen bekend dat je in de Nederlandse winters het best op all seasons kan rijden en niet op winterbanden?

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

TheBrut3 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:54:
[...]

Het is toch inmiddels wel algemeen bekend dat je in de Nederlandse winters het best op all seasons kan rijden en niet op winterbanden?
Alleen financieel gezien en zelfs dat valt te betwijfelen.
Allseason banden moeten wat grip geven op sneeuw en niet te stug zijn bij lage temperaturen, maar tegelijk ook zomerdagen van >30C aankunnen zonder te gaan smeren én enigszins acceptabel zijn in regen. Daarom zijn ze een compromis en vrijwel nooit de beste banden. voor een gegeven situatie.

Het beste zijn afzonderlijke sets voor zomer en winter waarbij iedere rubbersoort kan doen waar die goed in is.

🖥️ | 🚗

• TheBrut3
MadMarky schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:01:
Het beste zijn afzonderlijke sets voor zomer en winter waarbij iedere rubbersoort kan doen waar die goed in is. De enige reden
Klopt, dat is ongeveer wat ik zeg. En die gemiddeld beste set voor de winter zijn all seasons.

• WilbertNeems
TheBrut3 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:54:
[...]
TheBrut3 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:04:
[...]
Klopt, dat is ongeveer wat ik zeg. En die gemiddeld beste set voor de winter zijn all seasons.
Algemeen bekend is dat een 4-seizoenenband een compromis is. Als je dan alleen 1 seizoen in dit geval de winter beschouwd dan zal een winterband goed presteren en een 4-seizoenenband voldoende.

• roland kroes
In Nederland wisselen de omstandigheden te snel voor een juiste keuze.
Je legt de winterbanden er op in de sneeuw, en een aantal dagen later is het 14 graden. Je loopt altijd achter de feiten aan.
Dus All S voor mij, begin December er op, ergens in Maart er af. Rustiger rijden in de wintermaanden dan ook.
Het echte sportieve rijden doe ik wel op de zomersloffen .😬

• WilbertNeems
Logischer is dan om gewoon winterbanden te monteren. Met 14 graden presteren die vergelijkbaar met 4-seizoensbanden, maar met sneeuw beter. Gemiddelde prestaties over de periode December - Maart is dan hoger.

• TheBrut3
WilbertNeems schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:18:
Algemeen bekend is dat een 4-seizoenenband een compromis is. Als je dan alleen 1 seizoen in dit geval de winter beschouwd dan zal een winterband goed presteren en een 4-seizoenenband voldoende.
En voor degene die 1x per jaar wisselen zijn all seasons dus de beste keuze voor de wintertijd in Nederland. Zelfs bij het huidige weer zijn all seasons vaak beter, omdat die beter zijn op nat wegdek. 90% van de wegen die mensen rijden is inmiddels gestrooid en daarom meer nat dan besneeuwd. Als er geen sneeuw ligt zijn de all seaons altijd beter.

• WilbertNeems
TheBrut3 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:36:
[...]
En voor degene die 1x per jaar wisselen zijn all seasons dus de beste keuze voor de wintertijd in Nederland. Zelfs bij het huidige weer zijn all seasons vaak beter, omdat die beter zijn op nat wegdek. 90% van de wegen die mensen rijden is inmiddels gestrooid en daarom meer nat dan besneeuwd. Als er geen sneeuw ligt zijn de all seaons altijd beter.
Slechts 1x per jaar wisselen is natuurlijk sowieso vreemd.

En prestaties bij bij nat zijn belangrijk uiteraard, maar dat 4-seizoenenbanden bij nat beter presteren dan winterbanden is over de linie niet zo duidelijk en of significant het geval. Wel presteren ze bij sneeuw en ijs beduidend minder dat is nou juist waar de tractie beperkt is en je dus juist prestatie wil, zelfs al zou dat gaan ten koste van een beetje prestatie in nat is dat in het algemeen nog wenselijker.

Ik snap i.i.g. afhankelijk van je situatie dat je voor een 4-seizoenenbanden kiest. Maar dat algemeen bekend is dat in de Nederlandse winters de beste winterband een 4-seizoenenband is te vreemd want dat is erg situatie en band afhankelijk. Als je in algemeenheden wil praten en goede grip wil, er niet veel over na wil denken (en het geld heb) dan gebruik je simpelweg een zomerband en een winterband van één van de kwaliteitsmerken.

• IQM

IQM

Morpheusk schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:29:
Dat is denk ik geen regel van Carglass maar van de verzekeraar. Althans bij mijn verzekering wel.
Laatst ook bij de hand gehad bij Autototaalglas, maar je moet wel duidelijk aangeven dat je een originele ruit wilt en dan willen ze ook bevestiging dat de verzekering dit goed vindt.

Achteraf kwam ik er achter dat zelfs bij de dealers mijn ruit mocht vervangen via www.dealerglass.nl
Bij Autotaalglas krijg je gewoon een hogere rekening gepresenteerd als je aangeeft dat je een OEM BMW ruit wilt. Dat komt waarschijnlijk doordat de Verzekeraar een maximum betaalt en de rest -eigen risico- voor rekening van de klant komt.

Maar het goede nieuws is dat er bij een andere leverancier een nieuwe ruit besteld is en dat deze over een tweetal weken geplaatst zal worden. We gaan het meemaken.

• MartFX
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 22:18
WilbertNeems schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:31:
Logischer is dan om gewoon winterbanden te monteren. Met 14 graden presteren die vergelijkbaar met 4-seizoensbanden, maar met sneeuw beter. Gemiddelde prestaties over de periode December - Maart is dan hoger.
Winterbanden zijn met de omstandigheden die wij in het winterseizoen hebben niet de beste keus. Met 15 graden presteert de all season beter. De winterband is echt alleen beter als er sneeuw ligt, maar dat verschil is ook echt niet groot (zie bijgaande video). All-season banden in het winterseizoen en en sportieve zomerband in de zomer is naar mijn mening het beste wat je kan hebben. Uit eigen ervaring kan je overigens ook prima de wintersport op met all-seasons.

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:22
MartFX schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:48:
[...]

Winterbanden zijn met de omstandigheden die wij in het winterseizoen hebben niet de beste keus. Met 15 graden presteert de all season beter. De winterband is echt alleen beter als er sneeuw ligt, maar dat verschil is ook echt niet groot (zie bijgaande video). All-season banden in het winterseizoen en en sportieve zomerband in de zomer is naar mijn mening het beste wat je kan hebben. Uit eigen ervaring kan je overigens ook prima de wintersport op met all-seasons.

[YouTube: The TRUTH About Winter, All Season and Summer Tires ❄ Tested at 0c, 2c, 6c, 10c, 15c]
Je claim ondersteun je met bewijs dat gemonetiseerd wordt. Iemand verdient geld met jou iets vertellen.
Ik heb genoeg filmpjes gezien over dit onderwerp die alle kanten proberen te vertellen.

Als iemand nu gewoon het volgende voor mij kan aanleveren: Schadedata van november tot maart uitgesplitst op bandensoort (en liefst merk) voor alleen (achterwielaangedreven) bmw's?

Anders is dit een 'ik vind'-discussie en is dit apple/android, windows/linux, M/alpina etc. :F

(edit: Zie net dat alleen al de link naar de video via referrer is :P )

[ Voor 3% gewijzigd door wheez50 op 08-01-2026 20:46 ]

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:50
IQM schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:42:
[...]

Bij Autotaalglas krijg je gewoon een hogere rekening gepresenteerd als je aangeeft dat je een OEM BMW ruit wilt. Dat komt waarschijnlijk doordat de Verzekeraar een maximum betaalt en de rest -eigen risico- voor rekening van de klant komt.

Maar het goede nieuws is dat er bij een andere leverancier een nieuwe ruit besteld is en dat deze over een tweetal weken geplaatst zal worden. We gaan het meemaken.
Dat is niet mijn ervaring, maar zal wellicht aan je verzekeraar liggen. Op factuur stond wel een bepaalde toeslag, maar die heeft de verzekering betaald. Ik hoefde alleen de €150 eigen risico te betalen bij autototaalglas.

[ Voor 11% gewijzigd door Morpheusk op 08-01-2026 20:49 ]

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• WilbertNeems
MartFX schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:48:
[...]

[YouTube: The TRUTH About Winter, All Season and Summer Tires ❄ Tested at 0c, 2c, 6c, 10c, 15c]
15 graden is niet echt relevant voor het winter(banden)seizoen (november t/m maart), zelfs in maart is 15 graden ver boven het langjarig maandgemiddelde en zelfs ruim boven de langjarige gemiddelde maximale temperatuur in maart.

Verder testen ze in de door jou gedeelde test slechts één model band van elk soort waarbij de 4-seizoenenbanden en de winterbanden dicht bij elkaar liggen in nat en droog terwijl de sneeuwtest het meest vatbaar is voor de sterke variabele bestuurder en dus niet goed de prestaties op sneeuw kan aangeven. Ik mis echt de remtest op sneeuw. Het echt duidelijk effect is dat de zomerband bij koud en nat beduidend slechter is. Verder is het uitgangspunt van zijn conclusie VK waar de winters al weer milder zijn dan in Nederland.

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Nou een setje kunnen vinden op vossen hf-5 velgen.
Nog +-6mm per band over dus prima te doen, enige is.
Ze kregen de slotbout er niet in bij de voorkant, dus ga er gewoon een normale bout in doen.

Maakt het nou uit of je bmw ster markering rijdt of niet?
Meneer van de profil zei dat dit wel degelijk uitmaakt en dit je versnellingsbak kapot kan maken ivm verschillende grip van de band... leek mij erg sterk maar goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPVX-f8eEh1XjQvAaZLV-XVa8VE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rKbNy7SIRo7fhCqm7fuzsVJo.jpg?f=fotoalbum_large

• CreativeS
  • Niet online
syntesia schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:35:
Meneer van de profil zei dat dit wel degelijk uitmaakt en dit je versnellingsbak kapot kan maken ivm verschillende grip van de band... leek mij erg sterk maar goed.
Bij verkeerde maten en banden zonder ster krijg jij van BMW geen garantie als je tussenbak aan gort is :)

• IQM

IQM

syntesia schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:35:
Als het verschil in afrolomtrek tussen voor en achter te groot is, bestaat er een risico dat de tussenbak -van de xDrive- kapot gaat. En daarom worden door BMW goedgekeurde banden met een ster markering aangeraden.

Het is natuurlijk ook indekken van BMW. Maar ik heb nooit gesnapt waarom een 5 serie xDrive met een breedset uitgeleverd wordt. Ster markering of niet, een 245/35R20 voorband wijkt nieuw in afrolomtrek al 1,0% (2,1cm) af ten opzichte van de 275/30R20 achterbanden.
Onder mijn 530e xDrive zit een hele mooie set 846m velgen. Toen ik de auto kocht heb ik afrolomtrek voor en achter gemeten. (ventiel beneden, streep op de grond, 1 keer rond en de afstand meten.) Achter was bijna 3cm minder dan voor. Omdat de profieldiepte aan de binnenkant al 2,5mm was heb ik er nieuwe achterbanden om laten leggen. Daarmee komt het verschil in omtrek tussen voor en achter op ongeveer 1cm uit. Dat geeft mij toch iets meer rust. De achterbanden slijten meer door het gewicht van de HV accu dus ik schat in dat ze rondom ongeveer tegelijk versleten zullen zijn.

• laurens0619
  • Nu online
Nou ik ben ook wel blij met mn allseasons :)

Ik heb ervoor gekozen omdat ze toen net water beter in nat weer presteerde dan winter.
Nat weer komt zo vaak voor, dat is geen keuze of ik de weg op ga en die omstandigheden vind ik qua zicht altijd gevaarlijkst voor ongelukken.

Maar in sneeuw verrassen mn banden mij ook. Waar ik al menig auto heb zien slippen heb ik gewoon nog grip, moet ook zeggen dat de tractiecontrole het ook goed doet. En als de tractie uit staat, is het nig leuker op de parkeerplaats.

Liggen er nu 120.000 onder en nog 4- 5mm voor (achter bij 90dkm vervangen) dus slijtage ook top

CISSP! Drop your encryption keys!

• syntesia
  • Nu online
CreativeS schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:17:
[...]

Bij verkeerde maten en banden zonder ster krijg jij van BMW geen garantie als je tussenbak aan gort is :)
En hoe kan ik zien of het de verkeerde maat is.
Dit zijn gewoon exact dezelfde maten als mijn zomerbanden. Dan moet een sterretje het verschil toch niet maken?

• CreativeS
  • Niet online
syntesia schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:26:
En hoe kan ik zien of het de verkeerde maat is.
Dit zijn gewoon exact dezelfde maten als mijn zomerbanden. Dan moet een sterretje het verschil toch niet maken?
...maar er zit geen ster op, alleen die zijn goedgekeurd. Zelfde maten, maar geen ster... succes!
Ja, zo is het echt.

• DaFreakhead
Als mijn tussenbak kapot gaat knup ik de zomerbanden met ster er weer onder, veel succes met bewijzen dat ik 'verkeerde' banden gemonteerd heb gehad...

O nee toch niet ik moet dan gewoon betalen voor de reparatie ivm oldtimer

• syntesia
  • Nu online
CreativeS schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:34:
[...]

...maar er zit geen ster op, alleen die zijn goedgekeurd. Zelfde maten, maar geen ster... succes!
Ja, zo is het echt.
Ok het zal wel zo zijn maar goed.. nergens banden te krijgen met ster markering. Heb Dusseldorp en poelgeest gebeld zonder succes.

Dan ben ik toch gewoon genoodzaakt om andere banden te halen in uiteraard de juiste maat.

• Greetoz
syntesia schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 00:29:
[...]

Ok het zal wel zo zijn maar goed.. nergens banden te krijgen met ster markering. Heb Dusseldorp en poelgeest gebeld zonder succes.

Dan ben ik toch gewoon genoodzaakt om andere banden te halen in uiteraard de juiste maat.
Dat maakt BMW niks uit, het zal ook prima werken, maar als er iets in je bak stuk gaat zou ik eerst je ster banden er weer op zetten, anders krijg je daar geen garantie op.

• timbak02
  • Registratie: Juli 2022
  • Nu online
IQM schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:42:
[...]

Vorig jaar voor dezelfde dilemma gestaan. Bij carglass moest ik €60 extra betalen voor een OEM ruit, niet vergoed door verzekering. Maar mijn verzekering is aangesloten bij schadegarant en Ekris valt ook onder die label en dus daar mijn ruit laten vervangen. Overigens ging dat niet meteen in 1 keer goed. Eerste keer ruit opgeleverd met een paar kleine diepe krassen aan de binnenkant. Ekris heeft dat erkent en ging een nieuwe plaatsen, echter moest ik weer een maand wachten om de lijmen eerst te laten uitharden. Schijnt een smeerboel te worden als je direct weer de ruit wil vervangen.

Dus na het plaatsten van je nieuwe ruit, doe een grondige inspectie!

• syntesia
  • Nu online
Greetoz schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:01:
[...]

Dat maakt BMW niks uit, het zal ook prima werken, maar als er iets in je bak stuk gaat zou ik eerst je ster banden er weer op zetten, anders krijg je daar geen garantie op.
Nou goed om te weten, zat de banden even na te kijken

Achter hebben wel ster voorkant niet, is ook niet al te netjes volgens mij maar goed
Pagina: 1 ... 385 386 Laatste