BigEagle schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:09:
Korte vraag aan de gene die al eerder een import uit Duitsland hebben gedaan: hoe heb je dit gedaan m.b.t. proefrit en meenemen? Afspraak gemaakt, proefrit, betaald (pin/contant?) en auto direct meegenomen in 1 bezoek?
Dit zal misschien ook afhangen van de dealer gok ik, maar ik was benieuwd aangezien dit mijn eerste keer is om zelf een auto te importeren.

Mijn eerste BMW die ik importeerde bij een handelaar zonder garantie kon ik eigenlijk meteen meenemen als ik bijvoorbeeld een autoambulance bij me zou hebben gehad. Als je een export kenteken wilt hebben dan zou je een rit moeten maken naar de plaatselijke
Straßenverkehrsamt. Daarna nog een kenteken laten maken en een verzekering afsluiten. Dat zijn nog best wat handelingen op 1 dag. Bankoverschrijvingen NL bank Duitse bank zit wel een dag tussen meestal. Ik heb die auto een week later opgehaald, nadat ik historie heb laten checken alvorens een
final go te geven. De handelaar heeft me prima geholpen met de export papieren.
Vorig jaar een BMW gekocht bij een Duitse BMW dealer uit de premium selection, dus met 2 jaar garantie. Dan hebben ze 2 weken nodig om aan alle eisen te voldoen die BMW AG stelt aan premium selection auto's, zoals een 360 graden check. Daar nemen ze ruim de tijd voor, je hebt immers de auto al gekocht.
Wat ik zo weet nemen de BMW dealers geen contant geld aan. Ik heb dus een factuur gekregen met de betaal gegevens. Tijdens de koop heb ik ook afgesproken dat zij de export handelingen op zich nemen. De kenteken en verzekeringspapieren lagen keurig klaar voor me bij af halen. Export kenteken en papieren heb je niet nodig als je de auto op een autoambulance richting NL rijdt. Dat is wel het makkelijkste dus, maar minder leuk....
Note: Garantie vanuit BMW Duitsland wordt door NL dealers niet afgehandeld, je bent zelf verantwoordelijk die garantie te claimen bij BMW Duitsland. Hier zijn inmiddels al wat discussies geweest over dit onderwerp op dit forum. Maar als je niet al te ver van de grens woont zoals ik dan kun je de auto naar een Duitse BMW dealers brengen. Inmiddels al 3 keer gedaan helaas......