Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 36 ... 370 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 21:09

IQM

Eagle Creek schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 11:54:
Hacken van dit soort systemen vind ik toch altijd weer.. tja...
Helemaal mee eens! Als een PC of telefoon gebrickt is dan is dat tot daar aan toe. Maar als je auto dood is dan heb je wel een behoorlijk probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 12:58
Eagle Creek schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 11:54:
Ik ga ervan uit dat de G20 sowieso met MGU ID7 is uitgerust. Eerst maar eens afwachten hoe daar alles bevalt. Hacken van dit soort systemen vind ik toch altijd weer.. tja...
Daar mag je wel van uit gaan ja. Het is vooral in de overgangsjaren dat je vaak toch even moet kijken of het NBT of NBT Evo is.

En als je dat dan eenmaal weet ben je er nog niet, want sommige dingen kunnen alleen veranderd worden als je bepaalde opties hebt, wat dan ook weer per generatie en model verschilt. Helaas is het voor sommige dingen (zoals fullscreen CP) gewoon nodig, ook al zou BMW dat zelf heel makkelijk kunnen doen.

Aan de andere kant is er al genoeg te doen met simpele BT adapters. Ik heb op m'n eigen auto en die van m'n ouders start/stop uitgeschakeld (zij moeten er evenmin iets van hebben als ik :P), digitale snelheidsmeter ingeschakeld, bandentemperatuur weergave, dat soort dingen. Helaas kan ik de olie-/koelvloeistoftemperatuur niet in m'n display krijgen (en m'n ouders in hun 2AT hebben dat dan weer wel met hun 3 cilinders :().

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:23

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Speakerfreak95 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 20:50:
[...]

Haha netjes,

En dat te bedenken, dat mijn grijze machine ooit zijn leven begon als een handgeschakelde 520i, en nu een 523i automaat is.

Uiteindelijk wil ik het blok van de 535i overzetten in deze, maar helaas vandaag ontslagen, dus dat moet weer even op zich laten wachten :(
Dat is wel balen... Maar hopelijk kom je er beter uit.
sig69 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 02:19:
[...]

Sorry maar ik vind het er niet uit zien onder die auto :X
Het zou mijn keuze ook niet zijn, maar ik ben ook zo'n zeikerd die alleen periode correcte onderdelen op z'n auto wil. Het is dat ik niet zonder telefoonhouder kan, want eigenlijk hoort die er ook al niet in.

Zo er zijn er ook genoeg die de velgen onder mijn cabrio lelijk en saai vinden (tja, de jaren 90 had zo z'n eigen idee over hoe velgen eruit horen te zien).

Maar zolang de eigenaar het mooi vind, wie zijn wij dan om daar commentaar op te hebben?

Wat betreft liefhebbers van de oude meuk van BMW, er is zondag weer een meeting:
BMW Respected Event 2019

Mijn planning is om mijn cabrio weer eens te wassen en zondag af te zakken naar Odijk (vlak bij Utrecht).

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/897/41663976944_0e8ac5ea22_b.jpgIMG_0071 by Chris Hogevonder, on Flickr
Tegenwoordig trouwens weer voorzien van oranje knipperlichten aan de voorzijde.

Een kleine 2 weken terug ook de APK gehad, waar ik vol goede moed heen ging, maar toch een afkeur te pakken had :( De eerste keer sinds ik zelf al het onderhoud doe (nu inmiddels 5 jaar) en dan ook nog eens op zoiets lulligs als een rubber van een verbindingsstaaf van de stabilisatiestang... :F Het ergste was, 's ochtends had ik in mijn DHZ-garage nog een oliebeurt staan doen en heb ik de wielen eraf gehad. Ik had het toen al kunnen en moeten spotten, aangezien dit onderdeel vaker kapot gaat op de E36.

Om te zorgen dat hij op tijd weer opnieuw gekeurd kon worden, maar naar een Brezan in de buurt gecrosst, daar een nieuwe verbindingsstaaf gehaald (gelukkig op voorraad) en langs de weg die vervangen (is volledig droge montage en voor een buitenstaander zag het eruit alsof ik een wiel aan het wisselen was):
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48087553497_fd2a162922_b.jpgIMG_20190618_154924 by Chris Hogevonder, on Flickr

Een half uurtje later stond ik weer bij het APK-station om nu wel een APK zonder opmerkingen te krijgen. oOo

En inmiddels 414.000km op de teller :o

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 14:20

Eagle Creek

Breathing security

Werelds schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:12:
[...]

Aan de andere kant is er al genoeg te doen met simpele BT adapters. Ik heb op m'n eigen auto en die van m'n ouders start/stop uitgeschakeld (zij moeten er evenmin iets van hebben als ik :P), digitale snelheidsmeter ingeschakeld, bandentemperatuur weergave, dat soort dingen. Helaas kan ik de olie-/koelvloeistoftemperatuur niet in m'n display krijgen (en m'n ouders in hun 2AT hebben dat dan weer wel met hun 3 cilinders :().
Wat heeft iedereen toch in vredesnaam tegen start stop? Ik vond het een fijne en goede functie in m'n Volkswagen, mis het in mijn huidige BMW (E90) en ben blij dat het weer in m'n nieuwe auto zit. Zowel met handmatig (vrij zetten) als automaat (rem) zie ik geen noemenswaardige nadelen!

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Eagle Creek schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:46:
[...]

Wat heeft iedereen toch in vredesnaam tegen start stop? Ik vond het een fijne en goede functie in m'n Volkswagen, mis het in mijn huidige BMW (E90) en ben blij dat het weer in m'n nieuwe auto zit. Zowel met handmatig (vrij zetten) als automaat (rem) zie ik geen noemenswaardige nadelen!
Dan ben jij echt een vreemde vogel 8)7 Ik zelf laat mijn motor gewoon 24/7 draaien zodat ik altijd meteen weg kan rijden d:)b Global warming is sowieso een hoax.

Serieus: https://www.roadandtrack....stop-useful-fuel-savings/

[ Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 03-07-2019 16:51 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 21:36
[...]

Hier ook. In beide Bimmers die zooi uitgeschakeld. Vanuit lange termijn kan ik niet voorstellen dat het goed is dat je blok elke keer stopt en start.

[ Voor 9% gewijzigd door CarJunkyXL op 03-07-2019 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 20:14
Wat ik er tegen heb, is dat mijn koude motor ook stopt, en vervolgens weer moet starten na een stop van een aantal seconden. Global warming, tja, als mensen zich daar zorgen om maken gaan ze maar fietsen of een klein auto met zuinig motortje kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

LostInNight schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:57:
Wat ik er tegen heb, is dat mijn koude motor ook stopt, en vervolgens weer moet starten na een stop van een aantal seconden. Global warming, tja, als mensen zich daar zorgen om maken gaan ze maar fietsen of een klein auto met zuinig motortje kopen.
Start-stop kijkt ook naar je temperatuur hoor, de eerste minuten is het sowieso uitgeschakeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 18:46
Ook mijn cabrio is voorzien van een nieuwe APK :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rhGqm97oOJTVhKUkVxNfTzcu/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/30zckr3Za44DrSJwGigiiMMH/full.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door Knul op 03-07-2019 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

m.lammers schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:56:
[...]
Hier ook. In beide Bimmers die zooi uitgeschakeld. Vanuit lange termijn kan ik niet voorstellen dat het goed is dat je blok elke keer stopt en start.
Je verwacht ook niet dat BMW de capaciteit heeft om daar rekening mee te houden bij de constructie? :+

Door je verbrandingscyclus op de juiste plek stil te zetten waardoor hij extra makkelijk start, zwaardere accu/startmotor etc :+
fsfikke schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:58:
[...]
Start-stop kijkt ook naar je temperatuur hoor, de eerste minuten is het sowieso uitgeschakeld.
Als de auto in de zon stond, maar hele dag nog niet gereden doet hij het vanaf 1 KM afstand oid merk ik vaker :)
(zal wel op Temperatuur + accuspanning + bonus magische parameters geregeld worden)

[ Voor 28% gewijzigd door YakuzA op 03-07-2019 14:17 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
YakuzA schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:15:
[...]

Je verwacht ook niet dat BMW de capaciteit heeft om daar rekening mee te houden bij de constructie? :+

Door je verbrandingscyclus op de juiste plek stil te zetten waardoor hij extra makkelijk start, zwaardere accu/startmotor etc :+
Tenzij de motor actief geblokkeerd wordt (wat niet gebeurd), is dat nauwelijks te beïnvloeden. Maar de kans is groot dat hij altijd in een inlaatslag stil komt te staan (dan neemt immers de interne weerstand toe, ook als er geen ontsteking meer is).
[...]

Als de auto in de zon stond, maar hele dag nog niet gereden doet hij het vanaf 1 KM afstand oid merk ik vaker :)
(zal wel op Temperatuur + accuspanning + bonus magische parameters geregeld worden)
Er gelden meerdere parameters die bepalen of de motor stopgezet kan worden of niet. Dit zijn o.a. accuspanning, temperatuur, airco.

Daarnaast zijn alle betrokken componenten (accu, startmotor) zwaarder uitgevoerd bij auto's met start-stop systeem en is uitval/slijtage niet hoger dan bij een auto zonder.

Mijn cabrio heeft het niet (logisch, het ding is antiek), maar de keren dat ik in een auto met start-stop reed, vond ik het doorgaans niet vervelend. Alleen als ik vooraan sta bij een verkeerslicht wil ik niet dat de motor stopt. Als het groen is, wil ik direct weg kunnen rijden, en niet moeten wachten tot de motor gestart is...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarJunkyXL
YakuzA schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:15:
[...]

Misschien gaan de onderdelen dan NOG langer mee als je het uitschakelt :+ .

[ Voor 19% gewijzigd door CarJunkyXL op 03-07-2019 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beam87
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08-03-2022
[...]

Ik zie het nut niet in van start/stop. Het scheelt je bij het stoplicht en/of regulier wegrijden toch altijd wel weer een seconde..... Mag ik uit interesse weten wat je hier precies zo fijn aan vindt?

Als je nu echt lang stilstaat oké, maar daarvan is meestal geen sprake...want dan kun je hem net zo goed helemaal uitzetten. Ik mag hem niet uit laten coderen, voor zover dat al mogelijk is, maar het is inmiddels tweede natuur om bij het starten twee knopjes in te drukken 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Beam87 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 15:10:
[...]

Ik zie het nut niet in van start/stop. Het scheelt je bij het stoplicht en/of regulier wegrijden toch altijd wel weer een seconde..... Mag ik uit interesse weten wat je hier precies zo fijn aan vindt?
Een seconde is wel wat overdreven, ik ben altijd sneller weg dan degene naast mij zonder start/stop (meestal staan mensen te slapen bij een stoplicht)
Qua tijd maakt het sowieso niks uit als je niet als 1e bij een stoplicht staat :)
Als je nu echt lang stilstaat oké, maar daarvan is meestal geen sprake...want dan kun je hem net zo goed helemaal uitzetten. Ik mag hem niet uit laten coderen, voor zover dat al mogelijk is, maar het is inmiddels tweede natuur om bij het starten twee knopjes in te drukken 8)
Tsja, daarvoor zit dat knopje daar ook :)
Verder is alles dat je langer dan een 4 a 6 sec stil staan profit 8)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Werelds
Het schakelt te snel in. Ja, de motor start daarna vrij snel weer, maar ik vind het gewoon vervelend. Ik heb maar weinig met stoplichten te maken en op de gemiddelde kruising sta ik hooguit 5 seconden stil (wat betekent dat ik dus niets bespaar). En soms valt dat dan net op het randje van de timeout. Slaat de motor af bijna op het moment dat ik de rem los laat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Beam87 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 15:10:
[...]

Met alle respect maar dat het tijd scheelt vind ik echt grote onzin! Als ik vooraan sta koppel ik hem net zo snel weg als zonder startstop. En laat het ene halve seconde zijn in het allerergste geval: de meeste mensen trekken überhaupt niet eens direct op bij groen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
m.lammers schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:45:
[...]

Misschien gaan de onderdelen dan NOG langer mee als je het uitschakelt :+ .
Want een startmotor moet zo vaak vervangen worden? :? En qua slijtage op de accu maakt het eigenlijk ook niet uit.

Mijn eigen auto heeft, zoals gezegd, geen start-stop, maar als ik voor bijv. een open brug sta, gaat de motor toch echt uit. En bij de Yaris van m'n vriendin, die een handbak heeft, schakelt de motor ook uit zodra ik de koppeling los laat in z'n vrij. Dus die is vrij goed te beïnvloeden wanneer de motor wel of niet uit mag. Ik moet zeggen dat dat wel prettig werkt. Al is de praktijk dat het zelden gebeurd dat ik lang genoeg stil sta om de auto in z'n vrij te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:14

GforceNL

Out of memory....

@Beam87 ik heb die van mij zo geprogrammeerd dat hij de laatste instelling onthoudt, maw altijd uit in mijn geval.

Ik merk trouwens wel verschil tussen start/stop in benzine of diesel. De diesel deed er net even wat langer over om weer op gang te komen.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beam87
GforceNL schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 15:55:
@Beam87 ik heb die van mij zo geprogrammeerd dat hij de laatste instelling onthoudt, maw altijd uit in mijn geval.

Ik merk trouwens wel verschil tussen start/stop in benzine of diesel. De diesel deed er net even wat langer over om weer op gang te komen.
Ik heb een leasebak, dus daar moet ik niet teveel aan prutsen om geen problemen te krijgen.

M.b.t. die seconde extra wachten, dat is uiteraard wat gechargeerd. Persoonlijk vind ik het geluid van het af- en aanslaan van de motor vanwege start/stop gewoonweg wat irritant....het maakt alles wat onrustiger. Plus het feit dat ik de winst die ik met start/stop behaal ook op marginaal inschat, evenals het rijden in Eco Pro.

[ Voor 10% gewijzigd door Beam87 op 03-07-2019 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
fsfikke schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:58:
[...]

Uit mijn ervaring is dat helaas anders ;), maar als dat tegenwoordig wel zo is geloof ik je meteen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Beam87 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:05:
[...]

persoonlijk vind ik het geluid van het af- en aanslaan van de motor vanwege start/stop gewoonweg wat irritant....het maakt alles wat onrustiger. Plus het feit dat ik de winst die ik met start/stop behaal ook op marginaal inschat, evenals het rijden in Eco Pro.
Dat in totale rust wachten vind ik juist heerlijk. Zeker met een diesel. Geen constant nutteloos gebrom. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elmerblues
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-07 16:11
Feit is dat als een motor start, deze even loopt zonder oliedruk. Een fractie maar dat geeft met name de slijtage als je praat over honderden, misschien wel duizenden extra starts. Wet van de grote getallen.

Motoren die niet vanaf het begin specifiek ontworpen zijn voor start/stop maar waar het start/stop later toegevoegd is hebben hier extra veel last van (zoals bijv. de 4 cilinder N20).

Recente motoren zoals b38/b48/b58 zijn vanaf het begin ontworpen voor vele extra starts en hebben een zwaarder big-end en speciale drijfstanglagers (IROX) om het kortstondige draaien zonder oliedruk het starten op te vangen.

De startmotoren zijn ongeacht de motor sowieso al veel zwaarder en degelijker uitgevoerd bij start/stop systemen(op mijn 420i zit een startmotor die op een tractor niet zou misstaan).

Als je start/stop laat uitschakelen gaat de startmotor en motor zeker een heel autoleven mee en daar is het milieu ook indirect bij gebaat :D

If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 18:06
Misschien ik niet snap niet - maar die paar keer dat ik met start/stop heb gereden, werkt bijgas prima. En niet hoog in toeren, maar 200 toeren erbij. En als je al afremt voor stoplicht van alles afblijven en als zijweg roodkrijgt gas in: huppa, wegwezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:17
deepbass909 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:18:
[...]

L

Het zou mijn keuze ook niet zijn, maar ik ben ook zo'n zeikerd die alleen periode correcte onderdelen op z'n auto wil. Het is dat ik niet zonder telefoonhouder kan, want eigenlijk hoort die er ook al niet in.

Zo er zijn er ook genoeg die de velgen onder mijn cabrio lelijk en saai vinden (tja, de jaren 90 had zo z'n eigen idee over hoe velgen eruit horen te zien).

Maar zolang de eigenaar het mooi vind, wie zijn wij dan om daar commentaar op te hebben?
Daarom zei ik dus: "sorry, maar ik vind er het niet uit zien" in plaats van: "gast, dat ziet er niet uit". Dat is mijn mening, doe er verder alsjeblieft niets mee. Ik zie ook heel veel E46's rijden met angel eyes, led achterlichten, te brede banden. Allemaal zelf weten maar je auto wordt er alleen maar minder door waard. Niet dat het me daar om te doen is hoor, winst uit deze auto ga ik nooit krijgen. Dit jaar moet er 2000 in :X
Ik heb er allemaal niks mee. Ik ben net zo'n autist als jij, het moet origineel zijn (ok, ik heb wel de cd wisselaar vervangen door een mp3 speler, maar die kan ik zo terug zetten).
Jij hebt hetzelfde als ik denk ik, je bent verliefd op dat ding en wat het ook kost je houdt 'm. Een rationeel persoon had 'm allang weg gedaan.

[ Voor 5% gewijzigd door sig69 op 04-07-2019 02:12 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 15:24
Ik vind het hele start-stop gebeuren vooral irritant bij de kleine stops, bijvoorbeeld bij het aan komen rijden van een rotonde, je denkt niet te hoeven stoppen omdat er geen auto aankomt maar toch nog een fietser voor moet laten. Daarvoor ga je stilstaan, motor stopt, vervolgens het stuk fietspad voorbij gaat(dus start..) en vervolgens weer stil mag gaan staan voor auto's(dus stop). Daarna weer verder rijden en dus heb je 2x een stop en 2x een start. In mijn ogen totaal onzinnig en onnodig. Het rijdt gewoon niet plezierig.. ook bijv in de file.. de hele tijd stop/start bij iedere paar meter die je vooruit kunt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
deepbass909 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:18:
[...]

Ik hoor mezelf hier praten... wtf! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

la_fusion schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:06:
Ik vind het hele start-stop gebeuren vooral irritant bij de kleine stops, bijvoorbeeld bij het aan komen rijden van een rotonde, je denkt niet te hoeven stoppen omdat er geen auto aankomt maar toch nog een fietser voor moet laten. Daarvoor ga je stilstaan, motor stopt, vervolgens het stuk fietspad voorbij gaat(dus start..) en vervolgens weer stil mag gaan staan voor auto's(dus stop). Daarna weer verder rijden en dus heb je 2x een stop en 2x een start. In mijn ogen totaal onzinnig en onnodig. Het rijdt gewoon niet plezierig.. ook bijv in de file.. de hele tijd stop/start bij iedere paar meter die je vooruit kunt..
Heb je gewoon zelf in de hand. Bij mijn 320d automaat gaat hij alleen naar de start/stop als je de rem hard genoeg in trapt, als je deze heel licht vast houd schiet deze niet naar de stop/start sequence.

Verder blijft het gewoon een eigen voorkeur of je het aan of uit zet, maar veel argumenten die langs vliegen raken kant noch wal :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 15:24
YakuzA schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:29:
[...]

Heb je gewoon zelf in de hand. Bij mijn 320d automaat gaat hij alleen naar de start/stop als je de rem hard genoeg in trapt, als je deze heel licht vast houd schiet deze niet naar de stop/start sequence.
Ja zo half half remmen stilstaan/vooruit rijden is fijn.. nee ik heb maar gewoon start/stop uitgezet en dat werkt voor mij een stuk beter. Kan ik ook gewoon normaal mijn rem intrappen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hugodv
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19-09 15:06
m.lammers schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:09:
Ik hoor mezelf hier praten... wtf! _/-\o_
Da's wel leuk allemaal, maar er zijn grenzen. Afgelopen weekend een 9" android unit (Eonon) ingebouwd in de E46 van mn broertje. Incl dashcam van Xiaomi, achteruitrij camera, GPS unit, ODBD en CAN bus unit, stuur controls, microfoon, WiFi antenne. Dat is toch wel een grote vooruitgang op de OEM VDO Dayton unit met VGA schermpje.
Om deze te kunnen plaatsen is de AC/kachel unit naar beneden verplaatst, de standaard radio / wisselaar eruit en is er een asbakje + 12v onderaan bijgekomen.

Lastigste was nog de kachel vents eruit halen, heeft wat nagels gekost.
Tijdens:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5rZJDaC.jpg
Na:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gLRUwus.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Vanuit gebruiksperspectief vooruitgang, persoonlijk vind ik het niet bij de auto passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarJunkyXL
Hugodv schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:53:
[...]

Da's wel leuk allemaal, maar er zijn grenzen. Afgelopen weekend een 9" android unit (Eonon) ingebouwd in de E46 van mn broertje. Incl dashcam van Xiaomi, achteruitrij camera, GPS unit, ODBD en CAN bus unit, stuur controls, microfoon, WiFi antenne. Dat is toch wel een grote vooruitgang op de OEM VDO Dayton unit met VGA schermpje.
Om deze te kunnen plaatsen is de AC/kachel unit naar beneden verplaatst, de standaard radio / wisselaar eruit en is er een asbakje + 12v onderaan bijgekomen.
Ik zou dit zelf niet doen, maar je bent nu wel van alle gemakken voorzien. Ben echt een OEM man op dat punt en wil altijd alles orgineel houden. Dan maar geen dashcam, achteruitrijcamera.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 19:10

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Ik vind het anders wel een mooie oplossing. De zwakte van een E46 is niet hoe hij rijdt, maar hoe verouderd het entertainment/navigatiesysteem is. Dan is dit toch een nette manier om de auto te voorzien van moderne gemakken.

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yrew
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:50
Ik ben toen mijn e46 kocht gegaan voor https://www.alpine-electr...ts/SingleView/INE-W997E46

Maar alles verder netjes bewaard dus alles is weer terug te zetten naar oem. Nu heb ik een fantastisch rijdende auto met een behoorlijk entertainment systeem.

intergalactic.fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hugodv
Ja die E46 rijd heerlijk, lekkerder dan mijn G20.
yrew schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 14:05:
Ik ben toen mijn e46 kocht gegaan voor https://www.alpine-electr...ts/SingleView/INE-W997E46

Maar alles verder netjes bewaard dus alles is weer terug te zetten naar oem. Nu heb ik een fantastisch rijdende auto met een behoorlijk entertainment systeem.
Da's ook een nette oplossing! En kwaliteit van Alpine is natuurlijk top.

Je hebt die Android units ook met "OEM style" behuizing/knoppen in 7":
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/N4Z_GVM1GoZTxG3GnedP4yY78euac7QIelWoSp-k5nNJ4cLE0tqZoFm4yuE_XRTll_rO42qRqpoSeMxe6QiUzV5pbzgJ41z-xgFpiwj-uVNinIBjNnHZvjnaj3Fe7kBT-V3O6-H2VF-8ivKLfRxID8pAnPweRK9meT_ylUXqADYrJMmEDRKhDNupVJouxVqL4FnTYzXzKVC0Kz8UJMaB52-xymKoffBWA5oFCAJ9Sux692J1NLHysL97t3tHJ0VTfZ5eUoVkpzLZCxgN5zFbG_alpTXizxXe2zgUvfAY6Z8LuDZfya7vM2I6ZeyQ4fAglXysEK_qmkZA2oWS6q5ULXO2jsar8DMbCK6Hz8EhUrAvnWA0DW34h05rEtqUBPLvdATUqc5X0TZw3DfQ4ZvHGni1egNy8gR9wulFARMAkWONQk7e_MdKWmZ8qUqbAugNjYCXx0FK3gg9rYqMR9Im4-NGgV7cdSqhiFQmLYlhXJtBN1QCqXmQ774FXsK0kUMMNxbnnugWYeViMAhfR0W_L8B2nfbkM4zQfceSIoY4qYQZuq2xGwTyLhrAs-EbsKPzBKEp=w901-h675-no

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
sig69 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 02:09:
[...]

Daarom zei ik dus: "sorry, maar ik vind er het niet uit zien" in plaats van: "gast, dat ziet er niet uit". Dat is mijn mening, doe er verder alsjeblieft niets mee.
Het was ook niet bedoeld als aanval op :> Ik sloot me vooral aan bij jouw standpunt, alleen iets genuanceerder ;)
Ik zie ook heel veel E46's rijden met angel eyes, led achterlichten, te brede banden. Allemaal zelf weten maar je auto wordt er alleen maar minder door waard. Niet dat het me daar om te doen is hoor, winst uit deze auto ga ik nooit krijgen. Dit jaar moet er 2000 in :X
Ik heb er allemaal niks mee. Ik ben net zo'n autist als jij, het moet origineel zijn (ok, ik heb wel de cd wisselaar vervangen door een mp3 speler, maar die kan ik zo terug zetten).
Jij hebt hetzelfde als ik denk ik, je bent verliefd op dat ding en wat het ook kost je houdt 'm. Een rationeel persoon had 'm allang weg gedaan.
Ik had er een BT-interface in liggen die via de wisselaar-aansluiting werkte, maar die is helaas overleden... Nu zit er een wisselaar uit een E39 achter in de kofferbak, die met zelfgemaakte mounting adapters in de originele houder zit (een 1:1 passende wisselaar kan ik niet vinden).
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/4785/27104381898_fba19da074_b.jpg20180323_214721 by Chris Hogevonder, on Flickr

Wat betreft interieur, zo is het nu:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/907/28344390818_6429db2570_b.jpg20180519_220503 by Chris Hogevonder, on Flickr
Alleen is de FM-transmitter vervangen door één Xiaomi die eruit ziet als een simpele lader.

Dus als ik in de auto rij, is het enige wat eruit ziet als echt nieuwer dan 2000 de One+ 5t B)

En om eerlijk te zijn, met goede navigatie op de telefoon (Waze) en de plek waar hij nu zit, mis ik eigenlijk niks qua technologie. Ik zou alleen wel stoelverwarming en -koeling willen hebben.
elmerblues schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 19:50:
Feit is dat als een motor start, deze even loopt zonder oliedruk. Een fractie maar dat geeft met name de slijtage als je praat over honderden, misschien wel duizenden extra starts. Wet van de grote getallen.

Motoren die niet vanaf het begin specifiek ontworpen zijn voor start/stop maar waar het start/stop later toegevoegd is hebben hier extra veel last van (zoals bijv. de 4 cilinder N20).

Recente motoren zoals b38/b48/b58 zijn vanaf het begin ontworpen voor vele extra starts en hebben een zwaarder big-end en speciale drijfstanglagers (IROX) om het kortstondige draaien zonder oliedruk het starten op te vangen.

De startmotoren zijn ongeacht de motor sowieso al veel zwaarder en degelijker uitgevoerd bij start/stop systemen(op mijn 420i zit een startmotor die op een tractor niet zou misstaan).

Als je start/stop laat uitschakelen gaat de startmotor en motor zeker een heel autoleven mee en daar is het milieu ook indirect bij gebaat :D
Gebrek aan oliedruk is minder erg dan je denkt. Voldoende oliedruk is belangrijk als de motor daarvoor langere tijd stil heeft gestaan (en dus de oliefilm tussen lagers is verdwenen) of als je kracht op de motor zet en er meer druk op de verschillende onderdelen komt te staan. Ook dan kan de oliefilm verdwijnen en krijg je slijtage. Maar een motor die hooguit een paar minuten uitstaat, heeft voldoende olie overal om die halve seconde zonder oliedruk zonder enige vorm van extra slijtage te overleven. Dat is niet iets waar tegenwoordig rekening mee gehouden wordt, dat is al decennia zo.

En wat betreft startmotor, die is niet eens zoveel zwaarder dan wat er 25 jaar geleden werd geplaatst. Op een E36 316i (met een 1.6l, 8v 4 cilinder) zit een 1,4kW starter, dezelfde zit ook op mijn 2.5 l 24v 6 cilinder, op een F32 of F82 420i met 2.0 16v 4 cilinder zit een 1,7kW starter. En daarbij, slijtage van een starter is doorgaans niet de motor zelf, maar de solenoid die niet meer werkt. En die zijn dankzij steeds betere productietechnieken, steeds betrouwbaarder geworden.

Er is eigenlijk maar één onderdeel dat echt substantieel anders is geworden bij start-stop, en dat is de accu. Geschikte accu's zijn ook bijna 50% duurder dan een standaard auto-accu.

@Hugodv
Dat ziet er op zich netjes uit. Werken dergelijke Android systemen tegenwoordig ook al een beetje goed?
Ik ben met een schuin oog voor de Yaris van m'n vriendin aan het kijken, daar zit de fabrieksradio is en die is van Toyota echt niet goed... maar om het om te bouwen heb ik ook nog dashboarddelen nodig die vervangen moeten worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugodv
@deepbass909 Ik ben wel onder de indruk over hoe makkelijk en probleemloos het werkt allemaal, voor de 250(!) euro wat deze headunit maar kost. Het display is niet fantastisch met veel zonlicht, maar het ding zelf start zeer snel op, touchscreen werkt goed, versterkertje prima. De voor geïnstalleerde en geconfigureerde apps voor o.a. de telefoon (app genaamd Bluetooth) werken zonder problemen, incl contactpersonen synch. De FM radio app scande en sloeg bij de eerste poging meteen alles netjes op. En verder is het gewoon Android 9 wat er op draait, incl Play store.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:45
zeef schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 02:05:
[...]

Komt nieuwe uitvoering van. Twee weken geleden zei ik ‘ja’ en de dealer ‘nee, tot ziens n september.’ :/
En met een beetje geluk staat 28 september onze Mineral Grau 330i touring klaar. O-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Tussen het gezever over hypermoderne zaken zoals start stop, hier even mijn oudere dame

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IHKVHFEtQrBsfivrAafp3JIc/medium.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Hugodv schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 14:32:
@deepbass909 Ik ben wel onder de indruk over hoe makkelijk en probleemloos het werkt allemaal, voor de 250(!) euro wat deze headunit maar kost. Het display is niet fantastisch met veel zonlicht, maar het ding zelf start zeer snel op, touchscreen werkt goed, versterkertje prima. De voor geïnstalleerde en geconfigureerde apps voor o.a. de telefoon (app genaamd Bluetooth) werken zonder problemen, incl contactpersonen synch. De FM radio app scande en sloeg bij de eerste poging meteen alles netjes op. En verder is het gewoon Android 9 wat er op draait, incl Play store.
Het bedrag valt mij ook mee, in ons geval zou het zelfs nog een iets goedkopere versie kunnen zijn, omdat het dan om een universele 2-din versie gaat. Het vervelende is alleen dat er ook nog een stukje plastic van €60 en wat verloopkabels bijkomen om het überhaupt in te kunnen bouwen...

Maar goed, dat is iets voor een ander merkentopic.
418O2 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 17:24:
Tussen het gezever over hypermoderne zaken zoals start stop, hier even mijn oudere dame

[Afbeelding]
Ik doe anders goed mijn best met mijn oude meuk :P

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/1921/43973754215_5b0cd57e24_b.jpg42291133_1803177439736567_5579670320077340672_o by Chris Hogevonder, on Flickr

Het is ook onmogelijk om op meetings te komen zonder dat er tuig onder de motorkap wil loeren...

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
deepbass909 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 17:34:

[...]

Ik doe anders goed mijn best met mijn oude meuk :P

[Afbeelding]42291133_1803177439736567_5579670320077340672_o by Chris Hogevonder, on Flickr

Het is ook onmogelijk om op meetings te komen zonder dat er tuig onder de motorkap wil loeren...

:+
Niemand ziet aan mijn auto dat er een V8 onder de kap ligt. Geen typeplaatje, geen dikke pijpen, dus áls ik al naar een meeting zou gaan dan zou niemand er om malen. Nu is er verder ook weinig te zien aan een blok, dus tenzij het een heel bijzonder ding is, vraag ik me ook af waarom je er naar zou willen kijken op een meeting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Hugodv schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 14:13:
Ja die E46 rijd heerlijk, lekkerder dan mijn G20.

[...]
Waarom, waarin merk je dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

zeef schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:52:
[...]

En met een beetje geluk staat 28 september onze Mineral Grau 330i touring klaar. O-)
Congratz!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmerblues
Maar een motor die hooguit een paar minuten uitstaat, heeft voldoende olie overal om die halve seconde zonder oliedruk zonder enige vorm van extra slijtage te overleven. Dat is niet iets waar tegenwoordig rekening mee gehouden wordt, dat is al decennia zo.
Als dat zo zou zijn, zou bmw het ontwerp van de b38/b48/b58 motoren niet specifiek hebben hoeven aanpassen tbv start/stop systemen vwb drijfstanglagers. Toch hebben ze dat wel -aantoonbaar- gedaan en ook met diezelfde uitleg er bij als ik heb gedaan (bmw technical training Bxx engines). Dus ik ga in dat opzicht toch af op degene die die dingen bouwt :+

If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hugodv
Had em even wat moeten nuanceren wellicht, weet dat jij wacht op levering wilde je niet afschrikken. Kort gezegd; Naar de ring rijden liever met de G20, op de ring rijden met de E46 ;)

Als ik mijn G20 vergelijk met de E46 van m'n broertje (320i touring, M tech 2) is dat een veel analogere ervaring, is een stuk kleiner, beter zicht over de neus, het geluid van de 6 in lijn met handbak, mechanisch/hydraulische stuur inrichting ipv "force feedback" servo's en echt een top onderstel.

Tuurlijk heeft mijn G20 320d geen enkel piepje of kraakje, heeft deze ook een fijn onderstel, een top automaat en leg je daarmee nog veel gemakkelijker lange afstanden af. Maar puur voor de fun en ervaring vind ik een E46 leuker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
Beste Tweakers,

Ik ben in bezit van een BMW E87 bouwjaar 2005. Ik wil achteraf Xenon in laten bouwen voor de prachtige Angel Eyes die ik op dit moment mis. Ik heb op dit moment halogeen koplampen waarbij er één beschadigd is en er niet uitziet. Ik weet dat er aftermarket koplampen zijn met Angel Eyes, maar ik lees hierover zeer wisselende verhalen (waarvan de meesten negatief zijn) op internet.

Ik ben nu opzoek naar een handige Tweaker die dit (storingsvrij) voor mij kan regelen met de juiste originele onderdelen, of een Tweaker die een mooi adresje kent welke dit voor mij kan regelen. Samen inbouwen is ook leuk natuurlijk.

Ik ben bereid er een stuk voor te rijden als dat nodig is, ik woon op de grens van Zuid-Holland naar Noord-Holland. Dus een adresje in de buurt wordt zeker gewaardeerd. Mocht het qua prijs het echt niet waard zijn om achteraf Xenon in te bouwen dan hoor ik dat graag, maar ik heb zeker wel een redelijk budget beschikbaar.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
@LostInNight voor zover ik weet zijn er geen Tweakers die dat kunnen. Je zou even een BMW specialist kunnen zoeken, die kan dat vast inprogrammeren. Er zit 1 in Utrecht met een goede naam, maar misschien ook wel 1 dichter bij je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Hugodv schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:23:
[...]

Had em even wat moeten nuanceren wellicht, weet dat jij wacht op levering wilde je niet afschrikken. Kort gezegd; Naar de ring rijden liever met de G20, op de ring rijden met de E46 ;)

Als ik mijn G20 vergelijk met de E46 van m'n broertje (320i touring, M tech 2) is dat een veel analogere ervaring, is een stuk kleiner, beter zicht over de neus, het geluid van de 6 in lijn met handbak, mechanisch/hydraulische stuur inrichting ipv "force feedback" servo's en echt een top onderstel.

Tuurlijk heeft mijn G20 320d geen enkel piepje of kraakje, heeft deze ook een fijn onderstel, een top automaat en leg je daarmee nog veel gemakkelijker lange afstanden af. Maar puur voor de fun en ervaring vind ik een E46 leuker.
Ah kijk, dank voor je reactie. Ik stond gelukkig al niet op het punt om te annuleren :+ .
Ik kan mij wel voorstellen wat je zegt. Autorijden is toch een gevoel en ' ouderwetse ' techniek rijdt gewoon heel anders. Ik lees over de G20 wel héel goede verhalen en ben ook blij dat je dit bevestigt. Maar toch weet ik dat ik mijn E90 325i zeker nog wel eens zal missen, net zoals jij aangeeft met de E46 ontzettend veel plezier te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:29
Afgelopen dagen een G20 318d meegekregen als huurauto. Bij introductie was ik niet zo'n fan van de G20, maar nu ik hem een paar keer in het echt heb gezien vind ik het toch wel een erg gave auto. Ik moet zeggen dat de 318d met 150pk in principe al prima is voor dagelijks gebruik. Het is een erg fijne auto en heb er met veel plezier in gereden! Heerlijke reisauto. De auto is toch weer wat verder dan de F30 en het grootste verschil vond ik zelf dat de auto stiller was. Ook stoorde ik me totaal niet aan de omgekeerde toerenteller wat ik vooraf wel had gedacht. Ook bleek de 360 camera toch wel een handige feature. Ik denk dat als ik nu zou moeten bestellen de keuze voor mij redelijk eenvoudig zou zijn qua model.

Overigens moet ik wel toegeven dat het ook wel weer heerlijk thuiskomen was toen ik in mijn eigen F31 stapte. Interieur is wat minder fancy en de auto wat minder modern, maar ik zit er wel net even fijner in en stuur en knoppen vind ik stuk prettiger. Kan ook gewenning zijn, maar de knoppen rond iDrive knop en op het stuur vind ik duidelijk minder fijn in de G20.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-06 01:08
418O2 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 17:43:
[...]

Niemand ziet aan mijn auto dat er een V8 onder de kap ligt. Geen typeplaatje, geen dikke pijpen, dus áls ik al naar een meeting zou gaan dan zou niemand er om malen. Nu is er verder ook weinig te zien aan een blok, dus tenzij het een heel bijzonder ding is, vraag ik me ook af waarom je er naar zou willen kijken op een meeting
Dat zie ik meteen, zilvergrijze grille ;) (Edit: Je hebt geen V8 neus meer)

Even terugkomend op de velgen, de betreffende set onder mijn auto is geleverd BIJ de auto toen hij aangeschaft was.
De auto heeft een zogeheten sport pakket, dus M-onderstel, stuur, stoelen, en velgen.

Enige verschil, is dat de velgen al eens gerestaureerd zijn, en toen voor een andere kleur gekozen is.

Samen met het setje van Catch22, zijn dat naar MIJN mening de enige velgensets die onder een E39 horen.

Dat setje van Catch zoek ik nog voor de winter trouwens, het huidige setje is niet te pruimen :+

En betreft originaliteit:

Mijne is van boven tot onder geheel origineel, behalve dat hij een zwaardere aandrijflijn heeft gekregen, een M52B25 heeft meer potentie dan een M52B20.
Verschil tussen een B25 en B28 is verwaarloosbaar, en niet de extra 400 euro waard.

Overigens had ik gisteren ook weer geneuzel;

Thermostaathuis gebroken, precies toen ik thuis kwam ging het kapot _/-\o_

Wel vrij bijzonder, hele ochtend (erg stevig) doorgereden, middagje nog even rondje Afsluitdijk, en daarna retour naar de thuisbasis, met tussenstops.

Bleek de O-ring van de originele thermostaat plastic geworden te zijn, dus meteen eventjes een nieuw huisje, thermosstaatje, en weer 6L kvs gehaald.

Rommeltje draait weer :)

Buiten dat, wie is er zondag nog meer te vinden in Odijk? Daar ben ik met de E39 aanwezig voor de geïnteresseerden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
LostInNight schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 02:37:
Beste Tweakers,

Ik ben in bezit van een BMW E87 bouwjaar 2005. Ik wil achteraf Xenon in laten bouwen voor de prachtige Angel Eyes die ik op dit moment mis. Ik heb op dit moment halogeen koplampen waarbij er één beschadigd is en er niet uitziet. Ik weet dat er aftermarket koplampen zijn met Angel Eyes, maar ik lees hierover zeer wisselende verhalen (waarvan de meesten negatief zijn) op internet.

Ik ben nu opzoek naar een handige Tweaker die dit (storingsvrij) voor mij kan regelen met de juiste originele onderdelen, of een Tweaker die een mooi adresje kent welke dit voor mij kan regelen. Samen inbouwen is ook leuk natuurlijk.

Ik ben bereid er een stuk voor te rijden als dat nodig is, ik woon op de grens van Zuid-Holland naar Noord-Holland. Dus een adresje in de buurt wordt zeker gewaardeerd. Mocht het qua prijs het echt niet waard zijn om achteraf Xenon in te bouwen dan hoor ik dat graag, maar ik heb zeker wel een redelijk budget beschikbaar.

Alvast bedankt!
Om te beginnen, neem geen aftermarket rommel van Depo (of iets in die richting)

Je kan overigens gewoon je koplampen wisselen, echter moet je dan wel je LCM (Light Control module) laten wisselen voor eentje uit een waar de xenon lampen opzaten.

Verder wat software programmeer werk, Selim van Intertuning in Rotterdam weet er veel van, heb al vele jongens naar hem toegestuurd en allen met succes.

Verder kan je je vraag ook binnen de BMW community plaatsen, onder de groepen;

BMWHollandia (Turks / Nederlands)
BMWFamily (Belgisch / Nederlands)
BimmerFreaks (Nederlands, maar niet altijd super gezellig soms)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Wat zijn die groene lampjes boven je check engine light?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
418O2 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 17:43:
[...]

Mijn M52-blok is op zich ook niet bijzonder, maar er zijn best wel veel detailverschillen tussen bouwjaren en ik ben bijv. zo'n gek die juist daar naar kijkt.
elmerblues schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 20:06:
[...]

Als dat zo zou zijn, zou bmw het ontwerp van de b38/b48/b58 motoren niet specifiek hebben hoeven aanpassen tbv start/stop systemen vwb drijfstanglagers. Toch hebben ze dat wel -aantoonbaar- gedaan en ook met diezelfde uitleg er bij als ik heb gedaan (bmw technical training Bxx engines). Dus ik ga in dat opzicht toch af op degene die die dingen bouwt :+
Waarschijnlijk helpt het ook niet mee dat er tegenwoordig 0w30 gebruikt wordt. Zeker als die warm is, is het echt heel dun...

Vandaag had ik het ook met nog wat anderen erover, helaas kan je niet anders concluderen dat de motoren, hoe mooi ze technisch ook zijn, wel steeds zwakker worden... Waarschijnlijk mede veroorzaakt door de tegenstrijdige eisen van steeds meer vermogen, maar ook steeds lager gewicht.
Eagle Creek schreef op zondag 7 juli 2019 @ 15:31:
[...]

Wat zijn die groene lampjes boven je check engine light?
Service interval. Naar mate de tijd vordert verdwijnen er steeds meer groene lampjes, tot ze allemaal weg zijn, dan gaat er een oranje/gele branden en na verloop van tijd een rode (en dan moet je echt zo snel mogelijk de beurt uitvoeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

deepbass909 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 18:01:
Waarschijnlijk helpt het ook niet mee dat er tegenwoordig 0w30 gebruikt wordt. Zeker als die warm is, is het echt heel dun...
Oudere auto’s hebben vaak wat dikker nodig idd. Mijn oude z3 had er aan het einde een 10w inzitten dacht ik, waarna het zweten significant minder was.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
YakuzA schreef op zondag 7 juli 2019 @ 18:08:
[...]

Oudere auto’s hebben vaak wat dikker nodig idd. Mijn oude z3 had er aan het einde een 10w inzitten dacht ik, waarna het zweten significant minder was.
Ik rij met 10W40 in mijn cabrio. 0W30 zou wel kunnen (staat in de specs al wel als bruikbaar in regio's met lagere temperaturen), maar vanaf het moment dat de garage waar ik in het begin kwam dat ging doen, is hij juist olie gaan verbruiken en meer gaan zweten.

Ik rij nu zelf zo'n 5 jaar met 10W40 en hij doet het er uitstekend mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Laatst online: 17-09 14:49

Tortelli

mixing gas and haulin ass

zeef schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:52:
[...]

Wanneer heb je de auto werkelijk besteld?, dealer gaf bij mij aan dat hij de auto medio oktober pas verwachtte... maar heb dat verder ook niet meer nagevraagd (ik heb hem op zaterdag de 15e besteld....).

Zal hem wel eens een mailtje doen, begreep dat ze ook nog steeds geen folders hebben van de G21 :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 11:21

paQ

Ik heb mijn F01 vorige week ingeruild op een G11.
Superhappy mee, er zijn alleen wat zaken waar ik me aan irriteer, en ik vraag me af of het niet gewoon user-error is....

1. splitscreeninhoud, heb ik graag op 'weer' staan. Alleen, zodra ik in een bepaalde edrive modus rijdt (het is een e) dan lijkt die inhoud in de splitscreen altijd te prevaleren boven mijn eigen voorkeur :(. Kan dat anders/weg? Het selecteren van een bepaalde splitscreeninhoud kan ik ook niet op een softkey programmeren heb ik gemerkt. "Opslaan niet mogelijk" (demmit)
2. Mijn PDC aan de voorzijde lijkt geen geluid te geven. Waar stel ik dit in hemelsnaam in :? :D

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Mijn E36 heeft een beurtje gehad, maar de onderhoudsinterval is niet gereset. Nu heb ik de volgende methode gevonden:

http://www.bmwe36blog.com...36-oil-service-light.html

Is dit de beste manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

deepbass909 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 18:13:
[...]

Ik rij met 10W40 in mijn cabrio. 0W30 zou wel kunnen (staat in de specs al wel als bruikbaar in regio's met lagere temperaturen), maar vanaf het moment dat de garage waar ik in het begin kwam dat ging doen, is hij juist olie gaan verbruiken en meer gaan zweten.

Ik rij nu zelf zo'n 5 jaar met 10W40 en hij doet het er uitstekend mee.
Hier nu 5W50 in een M54 motor. Gaat me er vooral om dat het spul iets dikker blijft op hoge temperatuur omdat ik soms wat rondes op het circuit rij en geen oliekoeler heb, xW40 wordt dan net iets te dun waardoor ik de klepstoters begin te horen. 10W60 was ook een optie geweest maar dit voldoet :)

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 09:25
Knul schreef op maandag 8 juli 2019 @ 13:34:
Mijn E36 heeft een beurtje gehad, maar de onderhoudsinterval is niet gereset. Nu heb ik de volgende methode gevonden:

Is dit de beste manier?
Wat is de beste? Prima alternatief bij gebrek aan een OBD tool of software :)

Zelf regelmatig gedaan destijds, nu niet meer mogelijk ivm alle elektronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter

Is dit de beste manier?
Dit is de handmatige manier van de methode waarmee interval-resetters werken. 3 of 4 seconden voor een reset van de olie-service, 10 seconden voor een remvloeistof reset (inspection I/II).

Ik vind dat alleen te min, dus doe het altijd via m'n laptop :+ (hoef ik ook niet op te zoeken welke pinnen het ook al weer waren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Tsja, ik heb alleen een basic OBD BT reader, die zal de interval wel niet kunnen resetten :+

* Knul gaat een paperclip buigen

Weet eigenlijk niet of ik uberhaubt OBD heb, hij is van 95 dus het zal wel niet.

[ Voor 23% gewijzigd door Knul op 08-07-2019 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Knul schreef op maandag 8 juli 2019 @ 15:44:
Tsja, ik heb alleen een basic OBD BT reader, die zal de interval wel niet kunnen resetten :+

* Knul gaat een paperclip buigen

Weet eigenlijk niet of ik uberhaubt OBD heb, hij is van 95 dus het zal wel niet.
Hij heeft OBD / ADS (de ronde pacman-connector in de motorruimte), geen eOBD/OBD-II (de trapezium-vormige connector onder het dashboard)

Deze tool is het makkelijkst:
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1I5.OXx1YBuNjy1zcq6zNcXXaU/2018-Auto-Diagnostic-Tool-SI-Reset-OBD2-Airbag-Reset-Inspectie-Oil-Service-Led-Reset-Tool-Voor.jpg
die net geen € 10 kost in China.
MadMarky schreef op maandag 8 juli 2019 @ 15:26:
[...]

Hier nu 5W50 in een M54 motor. Gaat me er vooral om dat het spul iets dikker blijft op hoge temperatuur omdat ik soms wat rondes op het circuit rij en geen oliekoeler heb, xW40 wordt dan net iets te dun waardoor ik de klepstoters begin te horen. 10W60 was ook een optie geweest maar dit voldoet :)
10W60 (of nog beter 0W60) is natuurlijk wel de ultieme olie, maar wordt ook wel een beetje erg prijzig.

Ik heb trouwens eerder het tegenovergestelde, met 10W40 hoor ik vaak de klepstoters en ketting als de motor nog koud is. Maar dat is ook een stukje ouderdom. De klepstoters mogen straks een tijdje in diesel gaan badderen om aanslag op te lossen en de ketting wordt vervangen voor een nieuwe, inclusief geleiders en mogelijk een nieuwe spanner.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beam87
Kun je ook een duimpje naar beneden geven? Niet voor het feit dat je een post plaatst hoor, maar voor het feit dat BMW met deze X6 wederom heeft bewezen de weg echt volledig kwijt te zijn op het gebied van design......wat een ongelofelijk gedrocht hebben ze weer weten te produceren zeg _/-\o_ :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Beam87 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 17:02:
[...]

Kun je ook een duimpje naar beneden geven? Niet voor het feit dat je een post plaatst hoor, maar voor het feit dat BMW met deze X6 wederom heeft bewezen de weg echt volledig kwijt te zijn op het gebied van design......wat een ongelofelijk gedrocht hebben ze weer weten te produceren zeg _/-\o_ :o
Het is net een varkentje _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Beam87 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 17:02:
[...]

Hoewel ik hem beter gelukt vind dan de 7, is het inderdaad weer een voorbeeld van too-much...

Ik vind de E36, E46 en E9x mooi omdat die ingetogen zijn, er zit niks op wat niet nodig is. Qua interieur hebben ze dat redelijk vast weten te houden, maar het exterieur...

het is haast alsof BMW met al die openingen in de neus juist een tegengeluid tegen Tesla wil laten zien ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:45
Tortelli schreef op zondag 7 juli 2019 @ 21:32:
[...]

Wanneer heb je de auto werkelijk besteld?, dealer gaf bij mij aan dat hij de auto medio oktober pas verwachtte... maar heb dat verder ook niet meer nagevraagd (ik heb hem op zaterdag de 15e besteld....).

Zal hem wel eens een mailtje doen, begreep dat ze ook nog steeds geen folders hebben van de G21 :P.
Er is geen exacte datum genoemd dus ik put hoop uit: "we bestellen 'm nu en we mogen pas na 28/9 uitleveren". ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

zeef schreef op maandag 8 juli 2019 @ 17:55:
[...]

Er is geen exacte datum genoemd dus ik put hoop uit: "we bestellen 'm nu en we mogen pas na 28/9 uitleveren". ;)
Wat een typische opmerking. Net alsof ze al 1/9 bij de dealer in grote getale staan maar achtergehouden worden. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Theimon

Snapte!?

Er zijn genoeg automerken die bepaalde modellen China-only bouwen. BMW moet daar ook maar eens aan gaan denken. Zoals bijvoorbeeld die nieuwe X6. Geef de lelijke troep aan de Chinezen (zij vinden dat mooi, blijkbaar) en geef de rest van de wereld gewoon weer mooie ontwerpen.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 09:25
@Theimon dat doen ze al hoor ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 21:10

Tomatoman

Fulltime prutser

Is dit de beste manier?
Vage pagina. De eerste keer dat ik die link aanklikte kwam ik na 11 doorverwijzingen op een pagina die niet wil laden. En eerlijk gezegd vind ik met een paperclip in een connector prikken om een olie-interval te resetten nogal shady. Ik zou gewoon het advies van @deepbass909 volgen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eeEbQsxccPnLPgKVlyZotljJ/full.jpg
Inderdaad. De gemiddelde Chinees wil met zijn enorme lichaamslengte natuurlijk niet in een krappe standaard 5-serie rijden. Daarom is hij er speciaal voor de Chinese markt ook in een langere L-versie.

[ Voor 18% gewijzigd door Tomatoman op 09-07-2019 07:08 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoardCrusher
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 13:17
Eagle Creek schreef op maandag 8 juli 2019 @ 20:54:
[...]

Wat een typische opmerking. Net alsof ze al 1/9 bij de dealer in grote getale staan maar achtergehouden worden. :9
Dat gebeurt in de praktijk wel. Mijn G20 is op 4-2 gebouwd, maar ze werden pas na 9-3 uitgeleverd. Ik kan me voorstellen dat dat voor andere varianten ook zo is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Ik heb stiekem wel een zwak voor de X6 gehad. Gewoon lekker log en over the top...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Tomatoman schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 07:05:
[...]

Vage pagina. De eerste keer dat ik die link aanklikte kwam ik na 11 doorverwijzingen op een pagina die niet wil laden. En eerlijk gezegd vind ik met een paperclip in een connector prikken om een olie-interval te resetten nogal shady. Ik zou gewoon het advies van @deepbass909 volgen :)

[Afbeelding]
Die site is inderdaad wel wat vaag, maar staat ook bom vol goede tips voor de E36. Met mijn adblocker heb ik weinig last van al die vage troep.

Met de paperclip methode is overigens weinig mis, je moet alleen uitkijken geen kortsluiting te maken. En voor de komst van Ali was dat kastje, zoals zoveel van dit soort dingetjes, schofterig duur.
[...]

Inderdaad. De gemiddelde Chinees wil met zijn enorme lichaamslengte natuurlijk niet in een krappe standaard 5-serie rijden. Daarom is hij er speciaal voor de Chinese markt ook in een langere L-versie.
Chinezen zijn ook gewoon raar. Maar goed, status wordt daar gemeten op basis van de ruimte bij de achterbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
M'n ouders (218AT) hadden zondag een kapotte krukaspoelie, zo vanuit het niets. Schijnt nogal een dingetje te zijn? De knakker van de ANWB zei meteen dat dat het waarschijnlijk was, omdat het rubber er te heet in wordt. Komt de bergingswagen, die vraagt ter bevestiging wat het probleem is. Pa zegt dus "waarschijnlijk de krukaspoelie" en die gast antwoordt met "oh ja, dat rubber"? Beiden hebben dat duidelijk wel vaker gezien :D

Als het goed is krijgen ze hem vandaag weer terug, dus ik ben eens benieuwd wat de rekening is. ANWB knakker zei dat de poelie zelf iets van €100 kost en het een half uurtje werk is. Iets zegt me dat dat toch hoger uit gaat vallen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TjalleK
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:41
Werelds schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:11:
M'n ouders (218AT) hadden zondag een kapotte krukaspoelie, zo vanuit het niets. Schijnt nogal een dingetje te zijn? De knakker van de ANWB zei meteen dat dat het waarschijnlijk was, omdat het rubber er te heet in wordt. Komt de bergingswagen, die vraagt ter bevestiging wat het probleem is. Pa zegt dus "waarschijnlijk de krukaspoelie" en die gast antwoordt met "oh ja, dat rubber"? Beiden hebben dat duidelijk wel vaker gezien :D

Als het goed is krijgen ze hem vandaag weer terug, dus ik ben eens benieuwd wat de rekening is. ANWB knakker zei dat de poelie zelf iets van €100 kost en het een half uurtje werk is. Iets zegt me dat dat toch hoger uit gaat vallen :p
Gisteren preventief laten vervangen in mijn 318D 254,- Ex BTW
Online zag ik prijzen vanaf inderdaad 100 tot rond de 250. Dat is zonder werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 16:45
Werelds schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:11:

Éen "voordeel", bij de dealer ben je zeker weten de eerste met dit probleem en hebben ze dit nog nooit eerder gezien of van gehoord >:) . Dat is voor de dealer de manier om te zeggen dat van coulance geen sprake gaat zijn :+ .

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Laatst online: 17-09 14:49

Tortelli

mixing gas and haulin ass

zeef schreef op maandag 8 juli 2019 @ 17:55:
[...]

Net contact gehad met de verkoper, die mij het volgende mailde;
De fabriek geeft op dit moment een leverweekprognose aan van week 42.

Kortom verwacht mijn auto pas medio - eind oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
TjalleK schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:34:
Gisteren preventief laten vervangen in mijn 318D 254,- Ex BTW
Online zag ik prijzen vanaf inderdaad 100 tot rond de 250. Dat is zonder werk.
MrFl0ppY schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:38:
Éen "voordeel", bij de dealer ben je zeker weten de eerste met dit probleem en hebben ze dit nog nooit eerder gezien of van gehoord >:) . Dat is voor de dealer de manier om te zeggen dat van coulance geen sprake gaat zijn :+ .
Rekening van €599,03 :+

Poelie zelf is €240,61 (staat vermeld als SCHOKBREKER maar als ik het onderdeel nummer opzoek is het de krukaspoelie :p). 4 schroefjes á 2,19 per stuk en nieuwe riem á 39,06. En dan de diagnose stellen + uit-/inbouwen danwel vervangen (laatste dus) staan in totaal respectievelijk 4 en 18 "eenheden" voor gerekend. €36,80 en €128,80 elk. €9,2 per "eenheid". Kwartier dus ;)

Ook nog een keerring vervangen voor een paar euro en 18 euro voor het resetten van de handel.

Tja, dealer :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmerblues
De nieuwe 2GC, ik zie leasetopper potentie:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D-ZuV32W4AAFw4t.jpg:large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:00
elmerblues schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 08:29:

[Afbeelding]
Voor- of achterwielaandrijving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Voorwiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beam87
elmerblues schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 08:29:

[Afbeelding]
In theorie zou het potentie moeten hebben inderdaad, als zijnde een alternatief voor de SUV 1 Serie die komt. Dan is dit de eerste soort van sedan die je kunt kiezen, als alternatief op de dure 3 Serie...Vraag is alleen of hij grootschalig in wagenpark van Alphabet, Athlon, etc. komt.

Persoonlijk ben ik geen fan van die kleine sedans, al vind ik de M2 Competition wel geslaagd. Deze 2 GC zal echter wel concurrentie krijgen van de A3 Lim en de banaan (Merc CLA)...die ook ieder al hun specifieke doelgroep hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Gisteren een kleine "update" voor m'n cabrio in ontvangst genomen. Nieuwe, origineel BMW vloermatten (rechts, links zijn mijn oude, versleten matten voor de slimmeriken :+):
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48259068402_551fe3e357_b.jpgIMG_20190711_195847 by Chris Hogevonder, on Flickr
oOo Die dingen zijn niet meer nieuw te koop, dus toen ik een set op MP tegen kwam, was de keuze snel gemaakt. Ze zijn wel een andere tint, de mat is echt lichter dan de oude set, maar de afwerkbies is wel gelijk in kleur als het tapijt en het lichte komt in de buurt van de bekleding van de stoel.

En het maakt het interieur gelijk weer een stuk netter/jonger
Oud:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48259068447_ee35c296a9_b.jpgIMG_20190711_200226 by Chris Hogevonder, on Flickr

Nieuw:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48259068377_c8c9961dc0_b.jpgIMG_20190711_200050 by Chris Hogevonder, on Flickr

Deze matten blijven nu in ieder geval in het plastic en zullen na de restauratie alleen met meetings e.d. in de auto komen. En waarom? Ze zijn niet meer te koop, alleen heel af en toe als old-new-stock. Dus om slijtage te voorkomen blijf ik mijn oude matten gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@deepbass909 Ook niet aftermarket zoals deze hier?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@Maasluip Aftermarket wel, maar misschien had je het nog niet door, maar ik ga voor 100% OEM ;)

Aftermarket is wellicht nog wel een optie om de huidige mat aan de bestuurderskant te vervangen, want daar ben ik met de hak inmiddels volledig doorheen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Voor de E39 rijders onder ons,

Ik heb vandaag de sedan maar eens een 'kleine' audio upgrade gegeven.

Rondom een setje Audison APK130's (compo setje)

En een Pioneer platte actieve subwoofer tegen de hoedenplank geschroefd (100 euro van marktplaats)
Geen underseat exemplaar, maar zo'n lange diepe platte doos.

Verdomme wat klinkt dat lekker met de originele radio, en je ziet er niks van :)
Tevens het cassettedeck proberen te maken, want deze speelde te snel, maar helaas krijg ik hem niet lekker spelend.

Overwegend nu om maar een mk2 4:3 navi te halen, met dat lelijke hout voorop :P Prachtig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Theimon

Snapte!?

Zeker. Maar ik doel ook op bijvoorbeeld de X7, de neus van de nieuwe 7 en de nieuwe 1. Maak die China-only en geef de rest van de wereld weer ontwerpen waarvan je niet binnensmonds een klein beetje kotst als je ze om de hoek ziet komen.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Speakerfreak95 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 02:29:
Voor de E39 rijders onder ons,

Ik heb vandaag de sedan maar eens een 'kleine' audio upgrade gegeven.

Rondom een setje Audison APK130's (compo setje)

En een Pioneer platte actieve subwoofer tegen de hoedenplank geschroefd (100 euro van marktplaats)
Geen underseat exemplaar, maar zo'n lange diepe platte doos.

Verdomme wat klinkt dat lekker met de originele radio, en je ziet er niks van :)
Tevens het cassettedeck proberen te maken, want deze speelde te snel, maar helaas krijg ik hem niet lekker spelend.

Overwegend nu om maar een mk2 4:3 navi te halen, met dat lelijke hout voorop :P Prachtig :)
Die Navi was lastig in te bouwen begreep ik, qua GPS vooral. Had er al naar gevraagd bij mijn monteur :)

Ik heb zelf de optie met hifi audio en de speakers klinken nog strak, dus ik ben al erg blij. Goede audio vind ik wel belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
418O2 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 11:41:
[...]

Die Navi was lastig in te bouwen begreep ik, qua GPS vooral. Had er al naar gevraagd bij mijn monteur :)

Ik heb zelf de optie met hifi audio en de speakers klinken nog strak, dus ik ben al erg blij. Goede audio vind ik wel belangrijk
Valt enorm mee hoor, het is kinderspel als je het compleet hebt in ieder geval.

Mijn auto kwam met het 6-speaker systeem (25W drivers t.o.v.40W, en 2 ipv 3 weg)
Moet toegeven, het klinkt beduidend beter dan het 10 speaker systeem van een maatje van mij.
Vooral het hoogfrequente bereik is aanzienlijk beter, en de bas is niet zozeer hard, maar de lage frequenties hoor en voel je wel lekker nu met het subje :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er hier nog andere i3(s) rijders die vergelijkbaars hebben meegemaakt:

Ik rijd gisteren op een 80km/uur weg als ineens de auto uit zichzelf naar rechts begint te sturen. Gelukkig heb ik het stuur goed vast en kan ik met de nodige kracht voorkomen dat hij de berm in stuurt.

Vervolgens een continu gevecht met de auto, de ene keer stuur ik en is het heel zwaar omdat de auto mij probeert rechtuit te sturen, de andere keer stuur ik in en moet ik oppassen dat ik niet te hard stuur omdat de auto de stuurbeweging versterkt.

Na een paar kilometer vechten tegen de auto eindelijk een plek waar ik hem veilig stil kan zetten. Ik schakel alles uit en start de auto opnieuw op, waarna hij normaal rijdt alsof er niets is gebeurd.

Ik ben hier wel van geschrokken, als ik iets ontspannender achter het stuur had gezeten was ik de berm/bomen ingegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Verwijderd schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 17:16:
Zijn er hier nog andere i3(s) rijders die vergelijkbaars hebben meegemaakt:

Ik rijd gisteren op een 80km/uur weg als ineens de auto uit zichzelf naar rechts begint te sturen. Gelukkig heb ik het stuur goed vast en kan ik met de nodige kracht voorkomen dat hij de berm in stuurt.

Vervolgens een continu gevecht met de auto, de ene keer stuur ik en is het heel zwaar omdat de auto mij probeert rechtuit te sturen, de andere keer stuur ik in en moet ik oppassen dat ik niet te hard stuur omdat de auto de stuurbeweging versterkt.

Na een paar kilometer vechten tegen de auto eindelijk een plek waar ik hem veilig stil kan zetten. Ik schakel alles uit en start de auto opnieuw op, waarna hij normaal rijdt alsof er niets is gebeurd.

Ik ben hier wel van geschrokken, als ik iets ontspannender achter het stuur had gezeten was ik de berm/bomen ingegaan.
Ik was er meteen mee naar de dichtstbijzijnde dealer gereden in dat geval.
Wel heel bijzonder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Speakerfreak95 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 17:42:
[...]

Ik was er meteen mee naar de dichtstbijzijnde dealer gereden in dat geval.
Wel heel bijzonder!
Hij staat nu in mijn parkeergarage en komt daar niet weg voor ik iemand van BMW heb gesproken. Levensgevaarlijk zo :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Verwijderd schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 17:45:
[...]

Hij staat nu in mijn parkeergarage en komt daar niet weg voor ik iemand van BMW heb gesproken. Levensgevaarlijk zo :(
Geheel mee eens, en ook heel bijzonder.
Had je je rijassistenten aan staan? Lijkt mij namelijk sterk dat de auto spontaan naar rechts stuurt, en doet die dat wel, meteen van de weg halen.

Blijf ik nog wel even bij mijn oude 5 serie waar je alles met de hand moet doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speakerfreak95 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 17:53:
[...]

Geheel mee eens, en ook heel bijzonder.
Had je je rijassistenten aan staan? Lijkt mij namelijk sterk dat de auto spontaan naar rechts stuurt, en doet die dat wel, meteen van de weg halen.

Blijf ik nog wel even bij mijn oude 5 serie waar je alles met de hand moet doen :)
De assistentie functies waren allemaal uit, geen adaptive cruise control, geen file assistent daar reed ik te hard voor met 80km/u (die kan je overigens niet eens aanzetten als je niet op een snelweg rijdt)

Dit en het feit dat ik de auto na helemaal uitzetten en weer aanzetten normaal het laatste stuk naar huis heb gereden doet mij denken aan een vrij serieuze softwarefout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 18:03:
[...]

De assistentie functies waren allemaal uit, geen adaptive cruise control, geen file assistent daar reed ik te hard voor met 80km/u (die kan je overigens niet eens aanzetten als je niet op een snelweg rijdt)

Dit en het feit dat ik de auto na helemaal uitzetten en weer aanzetten normaal het laatste stuk naar huis heb gereden doet mij denken aan een vrij serieuze softwarefout.
Moet even uitgelezen worden door de dealer die mogelijk even contact op moet nemen met München hierover want dit is wel ernstig ja :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

fsfikke schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 18:27:
[...]

Moet even uitgelezen worden door de dealer die mogelijk even contact op moet nemen met München hierover want dit is wel ernstig ja :/
https://www.bimmertoday.d...bleme-ausfall-sicherheit/

Dit klinkt mij nu helaas dus heel bekend en stamt al uit 2016, dat stelt me niet heel erg gerust moet ik zeggen :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 21:16:
[...]

https://www.bimmertoday.d...bleme-ausfall-sicherheit/

Dit klinkt mij nu helaas dus heel bekend en stamt al uit 2016, dat stelt me niet heel erg gerust moet ik zeggen :(
Oef, klinkt niet best. Je zou denken dat ze daar wel een update voor uit zullen rollen. Neem aan dat je i3 recentelijk wel bij een dealer is geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

418O2 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 21:21:
[...]

Oef, klinkt niet best. Je zou denken dat ze daar wel een update voor uit zullen rollen. Neem aan dat je i3 recentelijk wel bij een dealer is geweest?
Nee, hij is niet bij de dealer geweest. De auto is net een jaar oud en twee maanden oud en de eerste servicebeurt is in 2020. Tot gisteren geen problemen gehad met de auto.

Ik schrik er wel een beetje van, want ik heb inmiddels op meerdere forums in de VS en Duitsland vergelijkbare verhalen gevonden. En als ik deze thread op going electric.de mag geloven staat er dus niets in het log van de auto en valt er niets uit te lezen. Verschillende verhalen inmiddels van mensen die met een kluitje het riet in gestuurd worden.

We zullen het zien, maar ik ga hier in ieder geval een melding van maken bij RDW als BMW dit denk af te handelen met "we zien niets in de computer hier is uw rekening voor de controle".

@418O2 Geen log zou wel verklaren waarom een toch zeker wel ernstig te noemen probleem dat al sinds 2016 optreedt in 2019 nog steeds voorkomt. Ik ga in iedergeval de auto uit laten lezen. Geen log is wat ik in andere verhalen op BMW forums lees. Ik laat nog wel weten hoe het afloopt. Het minst fijne is dat ik donderdag met de auto op vakantie zou gaan :(

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2019 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
@Verwijderd geen log is ook wat shady. Normaliter wordt elke poep en scheet weggeschreven... Dan is de oorzaak niet herleiden en een oplossing dus ook niet te bouwen. Ben benieuwd hoe ze dat afhandelen.

Reactie op edit van @Verwijderd : als je het probleem hebt zoals in dat artikel genoemd, dan 'flipt' je stuurbekrachtiging. Dat is toch iets waarvan je verwacht dat dat een melding in de ECU oplevert. En als niet, dan lijkt het me een goede reden om dat in te bouwen. Als het in 2016 al bekend was had dat allang gebeurt moeten zijn. Áls jij dat probleem hebt that is.

[ Voor 61% gewijzigd door 418O2 op 13-07-2019 22:09 ]

Pagina: 1 ... 36 ... 370 Laatste