Anoniem: 915187 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 14:22:
[...]
Mijn huidige auto is mijn eerste tweedehands auto en met 2,5 jaar oud was dat echt een behoorlijk compromis. Daarom heb ik er bij de aanschaf dus ook over nagedacht dat ze eerder het veld moet ruimen. Achterliggende reden is toch dat hoewel auto's er tegenwoordig jarenlang als nieuw uitzien, dit eigenlijk toch niet zo is. Zo verlies je door de jaren heen toch stijfheid in het chassis, gaat de motor minder mooi lopen en slijten de rubbers, dempers, veren in het onderstel. Daar merk je allemaal weinig van, want het proces gaat heel geleidelijk. Hoewel je het wel merkt in de langzaam stijgende onderhoudskosten en wanneer je in een nieuwe stapt. Daarom kies ik er doelbewust voor om niet te lang door te rijden met een auto en dat komt uiteraard niet op een paar maanden.
Verder is een VW of Mazda geen optie. Het moet wel de juiste uitstraling hebben.
Stijfheid verlies van chassis is iets wat de meeste mensen niet zullen merken denk ik. Grootste punt wat je wel merk is het slijten van de draagarm rubbers, dempers etc. Zoiets zou je bij een 125-150k een keer moeten vervangen, al is dat best prijzig volgens mij.
Als je een relatief compacte hatchback zoek met achterwielaandrijving is er maar 1 optie volgens mij; de 1 serie.
2 serie oogt iets spannender, maar de grote coupe deuren zouden voor mij de reden zijn deze niet te kopen. Je hebt vaak erg veel ruimte naast je nodig met het uitstappen (en ja ik loop met plezier een paar meter verder als ik daar naast niemand kan staan

).
Financieel gezien is doorijden natuurlijk (bijna) altijd goedkoper, onderhoud is een schijntje tozv de afschrijving de eerste jaren. Zou lekker een LCI 1 serie kopen van 2-3 jaar oud met de kop eraf, ze worden nog nieuw verkocht dus keuze zat in leuke modellen tzt. Of je moet een goed budget hebben natuurlijk, maar dan nog zou ik eerder een 2-3 jaar oude 140i kopen dan een nieuwe 116.....
Typhone schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 13:48:
[...]
Even hard gezegd:
- High executive wil je hebben
- altijd de navigatie professional. Die variant met navigatie business is BMW onwaardig (zo’n mini scherm in een groter geheel)
- motorenkeuze is belangrijk: van redelijk tokkelen tot serieus snel zijn alles is mogelijk.
High exe is een must, navi prof en de audio upgrade. H&K is leuk maar (imo) niet perse nodig. Leer heeft zijn voor en nadelen (koud in de winter, warm in de zomer), al oogt het wel mooier.
Je kunt bij die huidige auto's natuurlijk een 114i kopen en chippen naar >118i, echter is zo'n auto qua remmen etc wel flink onder gedimensioneerd.
En?

.
Gebruikte prijzen van een M5 vallen me nog best mee, na ~5 jaar blijft er grofweg een 1/4e over van de nieuwprijs. Onderhoud is natuurlijk wel een dingetje, vooral de bandenslijtage zal flinke onkostenpost zijn als je een beetje sportief veel kilometers rij

.
[
Voor 27% gewijzigd door
Tortelli op 06-10-2018 19:26
]