Ophidian schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:20:
Liever niet hoe je je auto ziet

[
Afbeelding]
Lekke achterband door een spanband op de snelweg. BMW dealer heeft er nieuwe achterbanden opgezet, echter nu herkent hij in de automatische stand de banden niet meer. Betreft dezelfde Hankook ventus S1 Evo 3 als er al onder zat met stermarkering. Na paar keer reset heeft hij wel soort van banden herkent, maar de maat komt er niet te staan. Ben er mee terug geweest, volgens dealer zou dit de komende tijd goed moeten komen, maar heb daar mijn twijfels bij. Andere hier ervaring mee?
Kreeg van de ANWB een 320i mee als vervangend vervoer. Daarna van de dealer een 420i cabrio. Bijzondere leenauto om mee te krijgen vond ik. Maar de i5 is dan toch wel weer een veel fijnere auto om te rijden

Breek me de bek niet open over dit kutsysteem van BMW.

Een heeele tijd terug in dit topic heb ik gedeeld over de saga van mijn winterbanden en dit automatisch-herkennen-systeem. Ik had destijds mijn winterbanden nieuw bij mijn F40 gekocht bij een BMW dealer. Uiteindelijk ben ik drie (!!!) keer terug geweest bij Ekris voordat ze dit gefixed hadden. De bandenmaat moet echt in de TPMS sensor in de band geprogrammeerd worden. Dit kan ongeveer alleen met het TPMS-ding wat de BMW dealer heeft.
Grote kans dat als je dit aan de balie overlegt dat ze je afschepen met een verhaal dat dit helemaal niet het geval is, ondanks dat het zo in TIS staat. Dan moet je stug volhouden en door blijven drukken dat ze het gewoon maar moeten fixen.
Het lijkt er op dat als de band er af is geweest, dit in de TPMS-sensor gereset wordt. Bij mijn zomerbanden ben ik dit ook kwijt sinds de banden eraf zijn geweest voor het vervangen van banden.
Je zal dus terugmoeten naar de dealer en ze ervan overtuigen dat ze dit onder "garantie" (tenzij je een leasebak hebt natuurlijk) moeten oplossen. Want dit is half werk.
Ik heb ook niet echt geluk met mijn F40 120i. Een paar maanden terug is er een rammel ontstaan. Ik vermoed van een loszittend hitteschild. Ik had nog drie andere klachten (projectielampje onder de spiegel heeft vlekjes, er zat een speling in de stoel en er kwam een bonk het stuur mijn manoevreren). Heel lang verhaal kort: lampje wordt vervangen en stoel en stuur zijn semi-opgelost. De rammel konden ze niet horen, totdat ik de aftersales manager mee naarbuiten nam die bevestigde de rammel te horen.
En sinds vorige week heb ik een geluid of een wiellager stuk aan het gaan is. Vervelend snelheidsafhankelijk geluid van rechtsachter (voorwielaangedreven, dus niets in de aandrijving). Ik hoop dat ze hier coulance/garantie op kunnen geven. Want 90.000km vind ik wel heel snel voor een wiellager dat normaal is gebruikt. Ugh, wat een gedoe.