[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 94 ... 104 Laatste
Acties:
  • 561.422 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DunJoost
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-04-2024
@Inspired Trial and error dus...

@Maverick Had idd. al zoiets begrepen. Is dan het meest verstandig om de NMHA op de master aan te sluiten?

@stormfly Je geeft aan, dat je bij EV Company een vrij gedetailleerde logging kunt zien. Dat is dus op het portaal van EV Company? Dus de communicatie van jouw Alfen laadstation verloopt via EV Company. Klopt? Ik heb begrepen, dat de communicatie van het NMHA laadstation direct naar NewMotion gaat en dat hun systeem dan weer communiceert met het backoffice systeem van mijn lease maatschappij. Dus is maar de vraag of ik toegang ga krijgen tot het portaal van NM én of die logging ook bij hen beschikbaar is.
De safemode die je beschrijft, geldt voor het Alfen laadstation. Is maar de vraag of dit ook zo werk voor het NMHA laadstation. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
stormfly schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 09:59:
Ja ik vraag mij dat af maar ik schat in van niet, omdat het protocol zo "simpel" is.
Ik snap dat ook niet helemaal. Het kan haast niet anders dat iemand het anders leest en er daarom rare dingen gebeuren. Of dat zowel de laadpaal als de auto "slim" proberen te zijn en dit juist elkaar tegenwerkt. Het lijkt heel erg op dit probleem: https://evbox.com/nl-nl/p...e-laadpalen-en-volkswagen maar helaas wordt er dus nergens gezegd wat het probleem was en hoe het nu is opgelost.
Ik weet niet waar die rode tekst vandaan komt, maar de uitleg bij status B klopt niet. Dat betekent alleen dat de EV is aangesloten, maar dus juist dat die (nog) niet wil laden. Het staat wel correct in tabel 3 van datzelfde plaatje.

Mijn (zeer beperkte) ervaring is trouwens dat je status D zo veel mogelijk moet vermijden. Dat is voor hedendaagse EV's ook niet nodig, die hebben geen accu's waar gevaarlijke gassen uit kunnen komen tijdens het normaal laden. Zelfs bij laadpalen die in de open lucht staan stopt het laden dan vaak omdat zij denken dat ze geen ventilatie kunnen aanbieden en dan schakelen ze de stroom er af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:46

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

_Marcel_1973 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 21:42:
[...]
Neemt niet weg, dat ik het ook maar een ondoorzichtige wereld vindt, en erg bijzonder blijf vinden dat er zoveel verschil is.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ENqirtxW4AALWHW?format=jpg&name=medium
https://vandebron.nl/elektrisch-rijden/laadpalenkaart

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• podarcis
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:59
Leuk initiatief, maar of het werkt?

Als ik kijk, komen de prijzen niet overeen bij de laadpalen bij mij in de buurt. Zo staat er bij eentje 35 cent, terwijl ik er met 32 cent laadt. Een andere paal geeft 25 cent aan, terwijl ik er met 28 cent laadt... Dit dan wel met TNM/Shell recharge, maar toch...

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/1MYJ3k6/Capture.png

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mX9zLrH/Capture.png

[ Voor 23% gewijzigd door podarcis op 07-01-2020 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-06 16:12

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

podarcis schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 11:18:
Leuk initiatief, maar of het werkt?

Als ik kijk, komen de prijzen niet overeen bij de laadpalen bij mij in de buurt. Zo staat er bij eentje 35 cent, terwijl ik er met 32 cent laadt. Een andere paal geeft 25 cent aan, terwijl ik er met 28 cent laadt... Dit dan wel met TNM/Shell recharge, maar toch...
Het is toch bekend dat laadpasaanbieders verschillende strategieën hanteren? De een rekent een vaste prijs per kWh, ongeacht het tarief van de CPO. De ander rekent CPO-tarief + X cent per kWh, de derde rekent CPO-tarief + X cent eenmalig.

Ik kan me voorstellen dan Vandebron de CPO-tarieven communiceert. Meer kunnen ze onmogelijk doen, of ze nemen het werk van @Hachy over _/-\o_

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• podarcis
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:59
Hippe Lip schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 11:29:
[...]

Ik kan me voorstellen dan Vandebron de CPO-tarieven communiceert. Meer kunnen ze onmogelijk doen, of ze nemen het werk van @Hachy over _/-\o_
Dat kan, maar ik kan me dan weer niet voorstellen dat TNM korting op de CPO-tarief geeft... De ene keer is TNM dus goedkoper dan het tarief dat op de site van vandebron staat, de andere keer hoger... Dat is dus het ondoorzichtige, dat blijkbaar niemand precies weet wat het CPO-tarief is... Daar kom je pas achter bij de factuur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:04
DunJoost schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 10:35:
@stormfly Je geeft aan, dat je bij EV Company een vrij gedetailleerde logging kunt zien. Dat is dus op het portaal van EV Company? Dus de communicatie van jouw Alfen laadstation verloopt via EV Company. Klopt? Ik heb begrepen, dat de communicatie van het NMHA laadstation direct naar NewMotion gaat en dat hun systeem dan weer communiceert met het backoffice systeem van mijn lease maatschappij. Dus is maar de vraag of ik toegang ga krijgen tot het portaal van NM én of die logging ook bij hen beschikbaar is.
De safemode die je beschrijft, geldt voor het Alfen laadstation. Is maar de vraag of dit ook zo werk voor het NMHA laadstation. Toch?
Last Mile Solutions is de uitbater voor EV Company icm een Alfenpaal, in mijn situatie. TNM zal wellicht hun eigen backend hebben en geen gebruik maken van een uitbater.

Bij DLB is het mijn inziens vereist dat je een safe mode hebt. Immers als de P1 kabel verbroken is, en je gaat elektrisch koken en je oven staat aan. Dan klapt je gemeente zekering (waar Stedin/Liander alleen bij kan komen). Om die gemeente zekering te beschermen gaat een (alfen) laadpunt naar safe mode, zodat andere apparaten nog steeds stroom kunnen afnemen zonder schade.
JeroenE schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 10:49:
[...]
Ik snap dat ook niet helemaal. Het kan haast niet anders dat iemand het anders leest en er daarom rare dingen gebeuren. Of dat zowel de laadpaal als de auto "slim" proberen te zijn en dit juist elkaar tegenwerkt. Het lijkt heel erg op dit probleem: https://evbox.com/nl-nl/p...e-laadpalen-en-volkswagen maar helaas wordt er dus nergens gezegd wat het probleem was en hoe het nu is opgelost.

[...]
Ik weet niet waar die rode tekst vandaan komt, maar de uitleg bij status B klopt niet. Dat betekent alleen dat de EV is aangesloten, maar dus juist dat die (nog) niet wil laden. Het staat wel correct in tabel 3 van datzelfde plaatje.

Mijn (zeer beperkte) ervaring is trouwens dat je status D zo veel mogelijk moet vermijden. Dat is voor hedendaagse EV's ook niet nodig, die hebben geen accu's waar gevaarlijke gassen uit kunnen komen tijdens het normaal laden. Zelfs bij laadpalen die in de open lucht staan stopt het laden dan vaak omdat zij denken dat ze geen ventilatie kunnen aanbieden en dan schakelen ze de stroom er af.
Hmm leuk artikel, gelukkig ontlaadt mijn accu niet verder. Maar het niet opladen is ook vervelend aangezien ik hem regelmatig over de 50% per dag leeg rij.

Het screenshot komt uit de PDF weblink. Ik heb nog geen beter document gevonden, mocht je nog info achter de hand hebben? Je hebt gelijk; ik zal de post editten. De Tesla Model 3 gaat met "gepland vertrek" ook over naar status B(2). Waarbij er geen stroom het voertuig inkomt, ik neem ook waar dat het grote 3fase relais in het laadpunt niet ingeschakeld is bij een B(2) status.

Ja status D doorgrond ik niet goed, want deze status komt vanuit het voertuig. Dat zal met batterijtemperatuur te maken hebben, of zou er een gasdetectie sensor in de voertuigen zitten?

[ Voor 43% gewijzigd door stormfly op 07-01-2020 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recci
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-05 16:41
Goed nieuws! In september een aanvraag ingediend, in oktober een tegenvoorstel want de locatie was niet handig.

*Uw openbare laadlocatie zal binnen 15 weken geplaatst worden*
Wanneer er geen bezwaren komen op de locatie wordt het realisatietraject gestart. Dit duurt in totaal gemiddeld 15 weken. Allego is hierbij afhankelijk van externe partijen, zoals de netbeheerder, aannemer en vergunningsverlener/gemeente.

Nu vraag ik me alleen af op de 15 week vanaf de 6 week bezwaartermijn is of inclusief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
stormfly schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 11:42:
Hmm leuk artikel, gelukkig ontlaadt mijn accu niet verder. Maar het niet opladen is ook vervelend aangezien ik hem regelmatig over de 50% per dag leeg rij.
Volgens mij gaat het in dat verhaal over de 12V accu, maar heel duidelijk is dat ook niet.
Het screenshot komt uit de PDF weblink. Ik heb nog geen beter document gevonden, mocht je nog info achter de hand hebben?
Die statussen kan je ook op wikipedia vinden: Wikipedia: SAE J1772
Waarbij er geen stroom het voertuig inkomt, ik neem ook waar dat het grote 3fase relais in het laadpunt niet ingeschakeld is bij een B(2) status.
Als het goed is zal bij status B de stroom nog niet ingeschakeld zijn door de laadpaal.
Ja status D doorgrond ik niet goed, want deze status komt vanuit het voertuig. Dat zal met batterijtemperatuur te maken hebben, of zou er een gasdetectie sensor in de voertuigen zitten?
Bij loodzuur accu's kan er gas vrij komen bij het laden. In dat geval moet je dus status D gebruiken. Als de laadpaal geen ventilatie heeft (of niet weet dat het niet nodig is) dan zal de laadpaal de stroom onderbreken en kan je niet meer laden. Dat is om explosieve situaties te voorkomen.

Hoe de EV precies weet of het nodig is weet ik ook niet. Wellicht geven die dat altijd al aan. Ik heb zo'n EV nooit zelf in bezit gehad.
Recci schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 11:51:
Nu vraag ik me alleen af op de 15 week vanaf de 6 week bezwaartermijn is of inclusief.
Exclusief, er staat dat het na de bezwaartermijn (en geen bezwaren ontvangen!) gemiddeld 15 weken duurt eer het realisatie traject is afgelopen. Het zou wel handiger zijn als ze de eerste 15 door 21 veranderen en er iets als "minimaal" bijzetten want het is wel een beetje verwarrend wat ze nu bedoelden in de vetgedrukte zin.

[ Voor 14% gewijzigd door JeroenE op 07-01-2020 12:03 . Reden: reactie Recci toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-06 17:15
Ik heb een aantal laadpalen bekeken, maar ik zie geen prijsinformatie staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:57
DunJoost schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 10:35:
@Maverick Had idd. al zoiets begrepen. Is dan het meest verstandig om de NMHA op de master aan te sluiten?
Volgens mij moet dit niet uit maken, beiden zouden eenzelfde spanning op de voeding moeten zetten.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 04-06 18:41

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
podarcis schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 11:36:
[...]

Dat kan, maar ik kan me dan weer niet voorstellen dat TNM korting op de CPO-tarief geeft... De ene keer is TNM dus goedkoper dan het tarief dat op de site van vandebron staat, de andere keer hoger... Dat is dus het ondoorzichtige, dat blijkbaar niemand precies weet wat het CPO-tarief is... Daar kom je pas achter bij de factuur...
TNM geeft geen korting op het CPO tarief. Als TNM op niet-TNM palen goedkoper is dan is dat vaak een foutje wat erin is geslopen door de prijsafspraken.

Je kan erachter komen door de beheerder van het laadpunt te vragen, óf door een laadpas te gebruiken die de CPO tarieven 1:1 doorberekent.

[ Voor 10% gewijzigd door Hachy op 07-01-2020 13:10 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
JeroenE schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 11:58:
[...]

Die statussen kan je ook op wikipedia vinden: Wikipedia: SAE J1772

[...]
Als het goed is zal bij status B de stroom nog niet ingeschakeld zijn door de laadpaal.

[...]
Bij loodzuur accu's kan er gas vrij komen bij het laden. In dat geval moet je dus status D gebruiken. Als de laadpaal geen ventilatie heeft (of niet weet dat het niet nodig is) dan zal de laadpaal de stroom onderbreken en kan je niet meer laden. Dat is om explosieve situaties te voorkomen.

Hoe de EV precies weet of het nodig is weet ik ook niet. Wellicht geven die dat altijd al aan. Ik heb zo'n EV nooit zelf in bezit gehad.
Goede link! Dat staat wel heel helder vermeld daar, het parallel schakelen van weerstanden zorgt voor status veranderingen. Klinkt wel als een kwetsbaar protocol in relatie tot oude verweerde connectoren.

Laadpaal logging laat zien dat mijn auto in B2 blijft en soms naar C2 gaat maar met max <1A. Het komt dan niet echt op gang.

Ik denk dat de auto met loodzuur accus geventileerd dient te worden, en niet het laadpunt. Waarom een laadpunt dit zou moeten weten kan ik niet doorgronden. Want een laadpunt kan de auto niet ventileren, dat zal de auto zelf moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _gibeon_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-06 00:48
De ventilatie gaat om het ventileren van een ruimte (binnen) bij het laden van loodzuuraccu's.

[ Voor 8% gewijzigd door _gibeon_ op 07-01-2020 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdissel
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-01-2023
Weet iemand of er meer laadpalen gepland zijn bij Schiphol P3 lang parkeren? al is het maar gewoon 220v aansluitingen, in de parkeer garage zijn er nu een stuk of 20 laadpalen, dat is echt lachwekkend met het aantal verkochte EV's (Tesla's) in het afgelopen jaar..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
_gibeon_ schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:21:
De ventilatie gaat om het ventileren van een ruimte (binnen) bij het laden van loodzuuraccu's.
Dan stuurt het laadpunt de mechanische ventilatie aan van het object?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaSsDruM
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11:41
mdissel schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:27:
Weet iemand of er meer laadpalen gepland zijn bij Schiphol P3 lang parkeren? al is het maar gewoon 220v aansluitingen, in de parkeer garage zijn er nu een stuk of 20 laadpalen, dat is echt lachwekkend met het aantal verkochte EV's (Tesla's) in het afgelopen jaar..
Hoezo? Ik vind 20 stuks best veel. Mag er toch vanuit gaan dat iemand die twee weken op vakantie gaat toch niet een laadpaal bezet gaat houden op Schiphol, maar die dingen vooral bedoeld zijn voor mensen die vakantiegangers op gaan halen op Schiphol en ff een uurtje willen laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdissel
BaSsDruM schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:52:
[...]

Hoezo? Ik vind 20 stuks best veel. Mag er toch vanuit gaan dat iemand die twee weken op vakantie gaat toch niet een laadpaal bezet gaat houden op Schiphol, maar die dingen vooral bedoeld zijn voor mensen die vakantiegangers op gaan halen op Schiphol en ff een uurtje willen laden?
Wij komen uit het noorden van het land, we kunnen niet op 1 lading heen en terug naar Schiphol. Het is bijzonder storend om eerst nog even ergens 30/45 minuten te moeten laden na een lange reis. Het gaat dus niet op ophalers. Gewoon normale stopcontacten is al voldoende.

ps. Auto verplaatsen wordt een beetje lastig als je op vakantie bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Recci schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 11:51:
Goed nieuws! In september een aanvraag ingediend, in oktober een tegenvoorstel want de locatie was niet handig.

*Uw openbare laadlocatie zal binnen 15 weken geplaatst worden*
Wanneer er geen bezwaren komen op de locatie wordt het realisatietraject gestart. Dit duurt in totaal gemiddeld 15 weken. Allego is hierbij afhankelijk van externe partijen, zoals de netbeheerder, aannemer en vergunningsverlener/gemeente.

goed voor elkaar gekregen dan.

Ik heb hier 2 maal geageerd op de plaatsing van mijn eigen aanvraag (te ver).
2 maal afgewezen, en het heeft 5 maanden en 1 week geduurd voor de paal er stond.
Nu vind ik dat voor Rotterdam toch wel teleurstellend lang :/. (en ik gebruik de paal niet want 248 meter vind ik onhandig ver)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
mdissel schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 16:00:
[...]

Wij komen uit het noorden van het land, we kunnen niet op 1 lading heen en terug naar Schiphol. Het is bijzonder storend om eerst nog even ergens 30/45 minuten te moeten laden na een lange reis. Het gaat dus niet op ophalers. Gewoon normale stopcontacten is al voldoende.

Je kan natuurlijk ook op de heenreis laden zodat je terug in één keer red. Meestal moet je toch ruim op tijd op Schiphol zijn en anders als alternatief met de trein zodat je niet na een lange reis vermoeid achter het stuur hoeft te kruipen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdissel
Deveon schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 16:22:
[...]

Je kan natuurlijk ook op de heenreis laden zodat je terug in één keer red. Meestal moet je toch ruim op tijd op Schiphol zijn en anders als alternatief met de trein zodat je niet na een lange reis vermoeid achter het stuur hoeft te kruipen.
Dat zou een alternatief zijn als je met de trein om 05:00 op Schiphol kan zijn om je vlucht van 7:00 te halen vanuit het Noorden (en Oosten) van het land Dat kan nu namelijk niet en als structurele trein-reiziger ben ik bekend met de grote kans op vertragingen op het traject naar Schiphol, maar goed dat is een heel ander probleem. Natuurlijk kun je ook een dag eerder gaan en nog een overnachting boeken.
Maar mijn inzet van een oplossing was een simpel stopcontact voor de EV-rijder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 16:20:
[...]

goed voor elkaar gekregen dan.

Ik heb hier 2 maal geageerd op de plaatsing van mijn eigen aanvraag (te ver).
2 maal afgewezen, en het heeft 5 maanden en 1 week geduurd voor de paal er stond.
Nu vind ik dat voor Rotterdam toch wel teleurstellend lang :/. (en ik gebruik de paal niet want 248 meter vind ik onhandig ver)
De norm is 300 meter, bij sommige steden 250 meter dus wat zeur je? ;) En kom op, zo ver is dat toch ook weer niet... 2 minuten lopen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
mdissel schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 16:28:
[...]

Dat zou een alternatief zijn als je met de trein om 05:00 op Schiphol kan zijn om je vlucht van 7:00 te halen vanuit het Noorden (en Oosten) van het land Dat kan nu namelijk niet en als structurele trein-reiziger ben ik bekend met de grote kans op vertragingen op het traject naar Schiphol, maar goed dat is een heel ander probleem. Natuurlijk kun je ook een dag eerder gaan en nog een overnachting boeken.
Maar mijn inzet van een oplossing was een simpel stopcontact voor de EV-rijder ;)
Zo simpel is dat vaak alleen niet als er honderden auto's geladen moeten worden. Wat wel simpel is de officiële Schiphol valet service met laadservice ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 07-01-2020 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niroot
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-05 17:38
BaSsDruM schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:52:
[...]

In Noorwegen zijn ze al iets verder: 727 charging stations at Oslo Airport https://www.youtube.com/watch?v=mvTxH72e7nM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@mdissel P3 is toch langparkeren? Je zou verwachten dat daar geen wegbrengers/ophalers staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdissel
niroot schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 16:40:
[...]

In Noorwegen zijn ze al iets verder: 727 charging stations at Oslo Airport https://www.youtube.com/watch?v=mvTxH72e7nM
Kijk dat bedoel ik, Noorwegen is vergelijkbaar met NL wbt de electrische auto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdissel
daemonix schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 16:46:
@mdissel P3 is toch langparkeren? Je zou verwachten dat daar geen wegbrengers/ophalers staan.
Klopt. Ik wil ook mijn eigen electrische auto aan een klein stroombronnetje zetten om in 7/14 dagen weer bij te laden zoals vele denk ik gezien het aantal Tesla's wat in de parkeergarage stond (niet aan een lader).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaSsDruM
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11:41
mdissel schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 16:00:
[...]

Ik begrijp wel wat je zegt en wil hoor, alleen denk ik dat als je dit wilt de officiele schiphol valet service moet nemen die je auto een x aantal uur aan de laadpaal hangt en er weer afhaalt als hij vol is. Ik vind het vreemd om een auto gedurende een vakantie aan een laadpaal te laten staan, dit doe je ergens anders aan een openbare laadpaal toch ook niet? Natuurlijk, het zou wel heel lekker zijn als er inderdaad 780 oplaadpunten waren waardoor iedereen dit wel kan doen, maar tot die tijd hoop ik dat iedereen een beetje rekening met elkaar houdt (en dus niet gaat laadpaalkleven). Het zou me ook niets verbazen als Schiphol binnenkort behalve een kW tarief een tijdstarief voor die laadpunten in gaat stellen om dit tegen te gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door BaSsDruM op 07-01-2020 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
mdissel schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 16:48:
[...]

Kijk dat bedoel ik, Noorwegen is vergelijkbaar met NL wbt de electrische auto..
Noorwegen is veel verder. 25% van de auto's is daar elektrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdissel
BaSsDruM schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 16:54:
[...]

Ik begrijp wel wat je zegt en wil hoor, alleen denk ik dat als je dit wilt de officiele schiphol valet service moet nemen die je auto een x aantal uur aan de laadpaal hangt en er weer afhaalt als hij vol is. Ik vind het vreemd om een auto gedurende een vakantie aan een laadpaal te laten staan, dit doe je ergens anders aan een openbare laadpaal toch ook niet? Natuurlijk, het zou wel heel lekker zijn als er inderdaad 780 oplaadpunten waren waardoor iedereen dit wel kan doen, maar tot die tijd hoop ik dat iedereen een beetje rekening met elkaar houdt (en dus niet gaat laadpaalkleven). Het zou me ook niets verbazen als Schiphol binnenkort behalve een kW tarief een tijdstarief voor die laadpunten in gaat stellen om dit tegen te gaan.
Klopt, bij een laadpaal haal je je auto weg als deze vol is, dus ook geen laadpaal maar 700 stopcontacten plaatsen. Dat is veel goedkoper om aan te leggen (tov. laadpaal) met hetzelfde resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Maverick schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:04:
[...]

Volgens mij moet dit niet uit maken, beiden zouden eenzelfde spanning op de voeding moeten zetten.
@DunJoost nope het maakt niet uit, maar als je net als bij mij een vrij lange kabel naar je laadpunt hebt. Is het misschien verstandiger om juist hier niet de 5V van te gebruiken, maar wel van de korte kabel. De 5V uit je Pi is zeer waarschijnlijk zonder kabelverliezen dichter bij de 5V. Als de 5V wegvalt dan hebben beide apparaten geen inkomende berichten vanuit de meter meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
mdissel schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 17:08:
[...]

Klopt, bij een laadpaal haal je je auto weg als deze vol is, dus ook geen laadpaal maar 700 stopcontacten plaatsen. Dat is veel goedkoper om aan te leggen (tov. laadpaal) met hetzelfde resultaat.
Beetje utopisch is het wel: 700 stopcontacten a 2,7 kW (12A) is toch echt bijna 2 MW. Dat is niet eventjes snel aangelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
terwijl je met dynamic load balancing waarschijnlijk met 10% van de capaciteit toe kan

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x280
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-04 23:31
Hippe Lip schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 21:55:
Goh, welke gemeente is dat?

En dat is dan vast geen stoep die druk belopen wordt?

Je weet dat je die haspel dan wel helemaal uit moet rollen, hè.... Anders wordt de boel te warm.
En gebruik bij voorkeur een kabel met 2,5mm2 aders; liefst nog neopreen mantel ook, omdat-ie over de stoep loopt en anders te makkelijk slijt/beschadigt.
Amsterdam, onwijs druk maar het boeit ze blijkbaar niet. Niet dat ik het ga doen op die manier, dat is echt vragen om problemen.
DennusB schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 23:00:
Misschien een stomme vraag, maar wat doen jullie als iemand een elektrische plek staat te blokkeren met een niet elektrische auto? Stond hier nu tot 3x toe al een klein autotje op 1 van de 2 laad plekken...
In Amsterdam ? Gemeente Amsterdam bellen, die komen hem direct weg slepen inclusief een hoge boete.

[ Voor 26% gewijzigd door x280 op 07-01-2020 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

daemonix schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 16:38:
[...]

De norm is 300 meter, bij sommige steden 250 meter dus wat zeur je? ;) En kom op, zo ver is dat toch ook weer niet... 2 minuten lopen.
250 hier, en ze zetten hem dan op 2m binnen de grens

Nee ik vind het onhandig... zo nodig hoef ik nou ook weer niet te laden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 18:58:
[...]

250 hier, en ze zetten hem dan op 2m binnen de grens

Nee ik vind het onhandig... zo nodig hoef ik nou ook weer niet te laden :+
Wel eens overwogen dat jij niet de enige aanvrager was? En dat die andere ook op 248 m afstand aan de diametraal andere kant van diezelfde lader zit? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

daemonix schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 19:19:
[...]

Wel eens overwogen dat jij niet de enige aanvrager was? En dat die andere ook op 248 m afstand aan de diametraal andere kant van diezelfde lader zit? :P
Ik heb dat destijds zo goed mogelijk proberen uit te vogelen, want een dergelijke reactie kwam ook terug van de gemeente. Het ding is dat er nu altijd 5 EV's aan de dichtsbijzijnde paal 'willen', en de paal op 248m, er geen of altijd maar 1 staat, heel soms 2.
Dus ja, wellicht was er nog een aanvrager, maar de vraag 'aan deze kant' was een stuk groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Als de paal altijd bezet is kun je altijd nog een balletje opgooien bij de gemeente voor een extra paal in de buurt. Die kunnen nagaan hoe druk de paal is.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 06:14
Goed initiatief! Nu nog vullen met informatie. Krijg praktisch geen prijsinformatie te zien. Zou mooi zijn als er ook Community informatie zou kunnen worden ingevoerd. Moeten gebruikers wel weten wanneer er sprake van CPO tarief.

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 31-05 16:11
Erasmo schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 19:33:
Als de paal altijd bezet is kun je altijd nog een balletje opgooien bij de gemeente voor een extra paal in de buurt. Die kunnen nagaan hoe druk de paal is.
Wij hebben hier in de buurt ook een paal die heel vaak bezet is, maar soms ook weer rustig is. Het zou je maar overkomen dat je thuiskomt en dat je geen plek hebt om op te laden. Kunnen ze ook zien op welke dagen deze bezet is, stel als de lader 's avonds alleen bezet is en 's ochtends vrij is, lijkt deze niet altijd bezet te zijn.

Hoe kan je de kans van slagen van een aanvraag maximaal laten worden.

Moet je daarnaast bij zo een aanvraag ook aangeven op welke locatie de paal moet komen of bepaald de gemeente dat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Meneer Guichelaar die in de Trouw zo heerlijk stond te blaten is een mooie hypocriete lapswans. Hij weet donders goed dat de EMSP zoals VanDeBron zelf het tarief voor de klant bepaald, niet de CPO. Ja de markt is niet bijzonder doorzichtig inderdaad maar juist hij als management van een EMSP kan zeggen 'vanwege de duidelijkheid hebben we er voor gekozen overal het zelfde tarief te rekenen'. In de app van die tent zijn notabene veel prijzen niet ingevuld, leuke grap gezien als ik er met een VanDeBron laadpas ga laden toch echt een factuur ga krijgen. Met andere woorden: VanDeBron communiceert de prijzen van hun eigen product niet eens!

Je zou bijna denken dat het er iets mee te maken heeft dat Allego niet meer van Alliander is en daardoor VanDeBron niet meer zo heftig nodig heeft voor een EMSP product (Alliander mocht dat niet ivm directe verkoop aan particulieren als netbeheerder van energie). Men zegt er 1 op 1 je tarief van de exploitant (CPO) door te berekenen. Dit is pertinent onwaar gezien voor sommige publieke tenders de CPO alle EMSP's het zelfde 'roaming' tarief moet rekenen en deze tarieven op enkele punten niet overeen komen met wat ik in hun app zie.

Conclusie; leuk verhaal maar die man is of een leugenaar die staat te liegen of dusdanig dom/ongeinformeerd dat hij echt niet weet waar hij het over heeft.

Echt ik ben de eerste die roept dat alles rotzooi/meuk is en het beter moet, heb overal kritiek op maar als je blieft verdraai de waarheid niet, daar kan ik heel slecht tegen. En nee ik sta niet op de loonlijst van een CPO op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-06 20:59
Ik gebruik zelf tegenwoordig bijna alleen nog maar Plugsurfing. Die hebben meestal een tarief ingevuld staan en die app werkt altijd goed. Je kan ook een bezettingsgraad zien van een bepaalde laadpaal. (Hoe goed dat klopt: geen idee)

(Shell/TNM/Maingau gebruik ik als het kan niet meer)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-06 17:15
Stef87 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 22:39:
Ik gebruik zelf tegenwoordig bijna alleen nog maar Plugsurfing. Die hebben meestal een tarief ingevuld staan en die app werkt altijd goed. Je kan ook een bezettingsgraad zien van een bepaalde laadpaal. (Hoe goed dat klopt: geen idee)

(Shell/TNM/Maingau gebruik ik als het kan niet meer)
Volgens laadpas top 10 site 1 van de duurste.
https://laadpastop10.nl/chargecard/10/Plugsurfing
Gemiddeld 20 tot 40% duurder dan concurrentie

Ik gebruik zelf Elbizz. Gewoon de CPO tarieven die geldig zijn en 0,06 cent starttarief. Ook al laad je elke dag, dan nog goedkoper dan andere passen met abonnementskosten.
https://laadpastop10.nl/chargecard/124/Elbizz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-06 20:59
Hunkaroglu schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 23:04:
[...]

Volgens laadpas top 10 site 1 van de duurste.
https://laadpastop10.nl/chargecard/10/Plugsurfing
Gemiddeld 20 tot 40% duurder dan concurrentie

Ik gebruik zelf Elbizz. Gewoon de CPO tarieven die geldig zijn en 0,06 cent starttarief. Ook al laad je elke dag, dan nog goedkoper dan andere passen met abonnementskosten.
https://laadpastop10.nl/chargecard/124/Elbizz
Ja Plugsurfing is inderdaad niet de goedkoopste.. Ik gebruik tegenwoordig bijna altijd mijn eigen laadpaal of een SuC. (2050kWh thuis geladen het laatste kwartaal)

Die 1-2 keer per maand een halve batterij voor 0.37€ per kWh laden maakt dan niet veel uit. (En het verschil is alleen maar kleiner als je het op de zaak kan declareren)

De goedkoopste pas is pas van belang als je (Mijn mening) dagelijks of heel regelmatig aan de openbare laadpaal staat.

(Plugsurfing heeft ook al een tijdje een abbo zodat AC/DC laden weer goedkoper is: vaste prijs 0,32€ AC en 0.51€ DC Bij 7.99€ maand, plugsurfing laat bijna altijd ook de prijzen zien in de app)

[ Voor 8% gewijzigd door Stef87 op 07-01-2020 23:44 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeakAtTweaking
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08-06 16:09
Welke pas is aan te raden als je af en toe (zeg 3/4 keer per maand) bij fastned wil laden? Tikt toch wel aan die €0.59 die ik nu betaal :D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Maingau toch? Is een veilige keuze voor 0,35 euro/kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
stormfly schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:39:
Goede link! Dat staat wel heel helder vermeld daar, het parallel schakelen van weerstanden zorgt voor status veranderingen. Klinkt wel als een kwetsbaar protocol in relatie tot oude verweerde connectoren.
Mijn natuurkundekennis is te ver weg gezakt om daar wat nuttigs over te zeggen. Ik heb echter het idee dat dit wel mee valt. En in ieder geval niet iets wat je dan bij een nieuwe laadpaal en nieuwe EV zou verwachten, lijkt mij?

En anders komt er vanzelf een markt op gang voor laadkabels met vergulde aansluitingen, net zoals in de audiowereld :+
Laadpaal logging laat zien dat mijn auto in B2 blijft en soms naar C2 gaat maar met max <1A. Het komt dan niet echt op gang.
Ik weet niet waar die 2 vandaan komt. Volgens mij zijn er geen statussen als B1 of B100 (die heb je alleen bij Bassie en Adriaan).

Bij uitgesteld laden is het "logisch" dat een auto in status B blijft staan, en dan schakelt naar C op het moment dat hij wel wil laden. Maar volgens mij zijn er ook auto's die naar C schakelen en alleen op dat moment niet echt aan laden gaan. Bij veel laadpalen kan je dat ook zien. Bij status B is de laadpaal groen en bij C is de laadpaal blauw van kleur.

Hoe hard het laden dan gaat is afhankelijk van het PWM signaal dat de laadpaal aan de auto geeft. Voor zover ik weet kan dat nooit lager dan 6A zijn. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de auto per se met 6A moet laden! In theorie kan de auto dus ook prima met 1A gaan laden, al zal dat weinig zoden aan de dijk zetten lijkt mij.

Wellicht is dit iets wat de fabrikant heeft ingebouwd om te voorkomen dat de laadpaal "in slaap" valt en niet meer opmerkt als de status naar C veranderd?

Kan je in de logging ook zien wat de laadpaal dan aangeeft wat het maximum vermogen is dat geladen mag worden?
Want een laadpunt kan de auto niet ventileren, dat zal de auto zelf moeten doen.
Het idee is dat bij laden in een gesloten ruimte (garage) de laadpaal de mechanische ventilatie aan kan zetten als de auto vraagt om dit te doen. De auto kan dat niet zelf, die heeft geen idee of die ventilatie er is en zo ja hoe je die moet aansturen.

Bij laadpalen in de open lucht is externe ventilatie niet mogelijk maar ook niet nodig. Maar als er om gevraagd wordt dan schakelen sommige laadpalen toch uit; waarschijnlijk omdat hun logica zegt dat ze geen ventilatie kunnen aanzetten en dan afschakelen (om gevaarlijke situaties te voorkomen). Die laadpaal weet dan gewoon niet dat het niet nodig is omdat hij niet in een afgesloten ruimte staat maar in de open lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09-2024
Wij hebben op werk 32A en 63A CEE kabels met daaraan een type 2 kabel voor elektrische vrachtwagens. Er zit verder geen controller of andere hardware aan de kabel. Is het veilig om een Ioniq hier mee te laden?

Ioniq 5 P45

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:07

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Onveilig is het niet direct (mits binnen etc), maar opladen zal hij niet doen.
Een Ioniq wil wel echt een EVSE met pilotsignaal zien. Dat is er wel bij te klussen, zie Proton_ in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Proton_ schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:56:
Onveilig is het niet direct (mits binnen etc), maar opladen zal hij niet doen.
Een Ioniq wil wel echt een EVSE met pilotsignaal zien. Dat is er wel bij te klussen, zie Proton_ in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"
Of zoiets: https://www.evexpert.eu/p...ype2-cee-5-pin-32a-1phase maar is niet heel goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:05
Super topic dit! Veel nuttige informatie.

Kunnen jullie mij helpen bij kiezen van een geschikte laadpaal voor bij mij thuis?

Auto: Tesla Model 3 LR AWD (Lease via werkgever)
Elektra aansluiting thuis: 3x 230v 25A
Montage: aan de muur
Laadpas: NewMotion
Automatische vergoeding: gewenst (ben leaserijder)
Laadpaal hangt vrij openbaar, laadpastoegang moet instelbaar zijn
Moet ook instelbaar voor "plug and charge" met automatische vergoeding op een ingestelde tankpas
Vaste type 2 kabel, minimaal 8 meter. Kabel moet bij voorkeur vrij eenvoudig te vervangen zijn.
Laadpaal moet 3x 230V 16A (11 kW) ondersteunen, bij voorkeur 3x 230V 32A (22 kW) = future proof

Huidige laadpaal is een NewMotion Lolo 2 (3,7 kW). Ben erg tevreden over de paal en het backoffice systeem van NewMotion, maar ander merk is ook prima. Moet kwalitatief wel goed zijn. Ik betaal de laadpaal zelf, prijs is dus ook nog een factor ;)

Tesla lader valt helaas af door gebrek aan automatische vergoeding.

[ Voor 3% gewijzigd door nMad op 08-01-2020 13:34 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@nMad New Motion Home Advanced (zelfde behuizing als je huidige Lolo) of de Alfen ICU Mini.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-06 07:20
sorry had CEE gelezen ipv type 2

Je kan wel weer van type2 naar een andere gangbare stekker voor bijvoorbeeld je granny lader.
https://www.laadkabelfabr...r-3x-schuko-totaal-11-kw/

Met deze zou je zelfs drie auto's aan 1 zo'n kabel kunnen laden.

[ Voor 179% gewijzigd door ice-T106 op 08-01-2020 15:13 ]

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@nMad Normaal gesproken krijg je een aanbod via de LM en heb je zelf niets te kiezen. ;) Heb je al geïnformeerd bij je LM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
daemonix schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:18:
@nMad Normaal gesproken krijg je een aanbod via de LM en heb je zelf niets te kiezen. ;) Heb je al geïnformeerd bij je LM?
Ik heb er bewust voor gekozen om dit zelf aan te schaffen in verband met overschrijding van het leasebudget. Dit is uiteindelijk goedkoper dan via de LM.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
nMad schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:33:
Super topic dit! Veel nuttige informatie.

Kunnen jullie mij helpen bij kiezen van een geschikte laadpaal voor bij mij thuis?

Auto: Tesla Model 3 LR AWD (Lease via werkgever)
Elektra aansluiting thuis: 3x 230v 25A
Montage: aan de muur
Laadpas: NewMotion
Automatische vergoeding: gewenst (ben leaserijder)
Laadpaal hangt vrij openbaar, laadpastoegang moet instelbaar zijn
Moet ook instelbaar voor "plug and charge" met automatische vergoeding op een ingestelde tankpas
Vaste type 2 kabel, minimaal 8 meter. Kabel moet bij voorkeur vrij eenvoudig te vervangen zijn.
Laadpaal moet 3x 230V 16A (11 kW) ondersteunen, bij voorkeur 3x 230V 32A (22 kW) = future proof

Huidige laadpaal is een NewMotion Lolo 2 (3,7 kW). Ben erg tevreden over de paal en het backoffice systeem van NewMotion, maar ander merk is ook prima. Moet kwalitatief wel goed zijn. Ik betaal de laadpaal zelf, prijs is dus ook nog een factor ;)

Tesla lader valt helaas af door gebrek aan automatische vergoeding.
opties:
1/ EUR 0,- huidige laadpunt blijven gebruiken
2/ EUR 1000-1500 naar 3x16A, let wel: voor autom verrekenen vlgs mij vaak ook een abonnement
3/ Eur 2000-3000 naar 3X25A mbd Dynamic loadbalancing
4/ eur 200-700: bestaande punt ombouwen naar SMART EVSE tbv Load balancing, wel puzzeltje hoe je automatisch verrekenen dan mogelijk maakt....

let op: met je huidige laadpunt kan je vaak ook je auto voldoende opladen voor de volgende rit (12 uur x 3,7kw = 44,4 kW = ~70% capaciteit). Je zal niet vaak de volgende ochtend tekort komen voor de ritten van die dag, zekerniet als je soms ook overdag op je werk bijlaadt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ik zou ook op 3,7 blijven denk ik, met permanent een t2 kabel ingeplugd (is toch ook een semi- vaste kabel, als je tenminste in een beetje nette wijk woont ;-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
nMad schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:40:
[...]

Ik heb er bewust voor gekozen om dit zelf aan te schaffen in verband met overschrijding van het leasebudget. Dit is uiteindelijk goedkoper dan via de LM.
Dat snap ik, jij had dus wel de keus? Bij mij was het antwoord: dan betaal je het laden zelf. Het automatisch verrekenen moest namelijk wel door de LM georganiseerd kunnen worden en dat kon niet met een zelfgekozen paal. Jij hebt dus een andere, in dit opzicht betere LM. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

daemonix schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 18:46:
[...]

Dat snap ik, jij had dus wel de keus? Bij mij was het antwoord: dan betaal je het laden zelf. Het automatisch verrekenen moest namelijk wel door de LM georganiseerd kunnen worden en dat kon niet met een zelfgekozen paal. Jij hebt dus een andere, in dit opzicht betere LM. ;)
Hier ook vrije keuze van laadpaal en installateur, zolang het verrekenabonnement maar via NewMotion loopt. Beetje vreemd om als LM de keuze van de laadpaal op te leggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ik kon alles kiezen als het maar een EVBox laadpaal was van een bepaald type. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
@Inspired @JeroenE Tesla is deze week geweest ivm de oplaad problemen, uitgesteld opladen en voorverwarmen wat uit het accu gaat ipv het laadpunt.

Alfen had e.a al onderzocht, echt een nette gemotiveerde club. Bij Tesla ging het iets moeilijker. Eerst kreeg ik van een of andere “tesla guru” een sms dat het iets met firmware was en er geen bezoek meer nodig was. Direct gebeld en toen netjes geholpen, het bezoek zou doorgaan.

De tesla on-site monteur is in feite alleen voor fysieke handelingen. Hij heeft alle connectoren bekeken, geen afwijkingen. Op mijn verzoek nog een volledige 12v reset gedaan (accu frunk + connector achterbank). Ook de logs bekeken van de Tesla en daarin stond het bomvol met charge fouten, alleen al van de afgelopen nacht. Dat er überhaupt nog stroom in die auto komt 🤣

Het blijkt dat het laadpunt de tesla wel ziet op basis van de Alfen logging, maar de Tesla het laadpunt niet ziet op basis van de Tesla logging. Dat zal het (te) vele omschakelen in de nacht van de Tesla ook verklaren, die blijft “roepen”. En bevestiging dat de gemeentepaal feilloos werkt, is nu ook te verklaren.

Alfen gaat nu een bezoek plannen om e.a na te kijken. Ik dacht zelf ze komen hem direct vervangen in deze replacementmaatschappij. Maar ze gaan on-site een grondig onderzoek doen met de Tesla aangekoppeld.

Ik zag in ieder geval geen spoken, dat is ook fijn om bevestigd te krijgen dmv logging. Vanaf dag 2 na plaatsing poste ik hier al dat het voorverwarmen uit mijn accu plaatsvind ipv uit het laadpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-10-2024
CyBeRSPiN schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 19:08:
[...]

Hier ook vrije keuze van laadpaal en installateur, zolang het verrekenabonnement maar via NewMotion loopt. Beetje vreemd om als LM de keuze van de laadpaal op te leggen..
Dan kun je toch eigenlijk alleen maar TNM?
Ik zou zo niet weten welke palen de backoffice van TNM accepteren.

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
EVBox accepteert die merkwaardig genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

_Marcel_1973 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 19:27:
[...]

Dan kun je toch eigenlijk alleen maar TNM?
Ik zou zo niet weten welke palen de backoffice van TNM accepteren.
Alle palen met OCPP support, dus o.a. Alfen Eve / ICU, Keba P30, Webasto, en nog wel meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
BarryH schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 16:23:
[...]

opties:
1/ EUR 0,- huidige laadpunt blijven gebruiken
2/ EUR 1000-1500 naar 3x16A, let wel: voor autom verrekenen vlgs mij vaak ook een abonnement
3/ Eur 2000-3000 naar 3X25A mbd Dynamic loadbalancing
4/ eur 200-700: bestaande punt ombouwen naar SMART EVSE tbv Load balancing, wel puzzeltje hoe je automatisch verrekenen dan mogelijk maakt....

let op: met je huidige laadpunt kan je vaak ook je auto voldoende opladen voor de volgende rit (12 uur x 3,7kw = 44,4 kW = ~70% capaciteit). Je zal niet vaak de volgende ochtend tekort komen voor de ritten van die dag, zekerniet als je soms ook overdag op je werk bijlaadt
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Optie 2 is inderdaad circa 1000 euro, voor dat geld heb je wel een nette 32A 3 fase laadpaal met automatische vergoeding. Optie 3 en 4 vallen voor mij af.

Je hebt gelijk met je verhaal dat 3,7 kW normaal gesproken voldoende moet zijn. Mijn geval is echter wel wat "speciaal", ik ben consultant en mijn klanten zitten door het hele land terwijl ik zelf in Groningen woon. Ja ik weet het, niet zo handige woonplaats :) Omdat ik 's ochtends vaak wat later aan kom bij de klant zijn alle laadplekken vaak al bezet.

Concreet voorbeeld is vandaag. Dit keer kon ik wel laden bij klant, dus volledig opgeladen vertrokken naar huis. Een rit van 250 km (deze klant zit nogal ver weg 8)). Rond 19:00 uur thuis gekomen met 36% resterende acculading. Dat betekent dat er 48 kWh bijgevuld moet worden om weer volledig opgeladen te zijn, dat duurt volgens Tesla app 15 uurtjes. Dit is wat langer dan 48 / 3,7 i.v.m. verliezen bij laden. Dat betekent dat hij morgen om 10:00 uur pas weer volledig is opgeladen. Nu hoef ik morgen niet ver te rijden en is het geen probleem, maar kan ook zomaar voorkomen dat ik morgen weer een lange rit heb zonder laadmogelijkheid bij klant.
Hachy schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 17:56:
Ik zou ook op 3,7 blijven denk ik, met permanent een t2 kabel ingeplugd (is toch ook een semi- vaste kabel, als je tenminste in een beetje nette wijk woont ;-))
Het is een nette wijk, de kabel die ik er constant (overdag ontgrendeld) in heb zitten is de afgelopen 3 jaar niet gestolen. Dus die zou ik ook weer kunnen gebruiken in plaats van een paal met een vaste kabel. Weet alleen niet of deze geschikt is voor 3 fase, er staat het volgende op: max 20A 250V 2P + nul. Lijkt me van niet dus? edit: 2P = mono-fase aansluiting, dus dat is 1 fase. Die kabel kan ik dus niet gebruiken i.c.m. 3 fase laadpaal.
daemonix schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 18:46:
[...]

Ja ik heb wel de keus. Vreemd antwoord van je LM. Ik neem aan dat je toch gewoon een laadpas via je LM hebt. En je kunt thuis een laadpaal hebben die je 'openbaar' maakt. Als je dan zou laden is het voor de aanbieder van de laadpas en je LM hetzelfde als het laden bij een publieke laadpaal. Het backoffice systeem van je laadpaal zorgt ervoor dat je gecrediteerd wordt aan het einde van de maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
nMad schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 19:42:
[...]

Ja ik heb wel de keus. Vreemd antwoord van je LM. Ik neem aan dat je toch gewoon een laadpas via je LM hebt. En je kunt thuis een laadpaal hebben die je 'openbaar' maakt. Als je dan zou laden is het voor de aanbieder van de laadpas en je LM hetzelfde als het laden bij een publieke laadpaal. Het backoffice systeem van je laadpaal zorgt ervoor dat je gecrediteerd wordt aan het einde van de maand.
Op zich klopt dat, maar mijn laadpaal is betaald door mijn werkgever. Over 3 jaar is die van mij, anders had ik hem zelf moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-06 23:01
Even een vraag over TNM DLB, en wellicht LB in het algemeen met P1. Ik heb dus een TNM paal met DLB op 3x25a. Als er weinig verbruik is in huis gaat er netjes 11kW richting de auto. Als ik echter 1 fase met 16a belast stopt het laden. Op zich boeit het me niet veel maar vraag me gewoon even af hoe het werkt.

De paal kijkt naar maximale verbruik op 1 fase en past daarop het vermogen aan? Tenminste, daar lijkt het op. Ook lijkt het zo te zijn dat hij nooit met 3x5 oid gaat laden. Als 1 fase met 16a belast zou zijn dan zou hij in theorie nog prima met 3x5 of 3x6 kunnen laden.

Het is blijkbaar niet zo dat er via de P1 poort per fase uitgelezen kan worden wat het verbruik is? Dan zou hij sowieso nog met 2x16a kunnen laden als maar 1 fase belast is.

Nogmaals, verder geen groot issue voor me. Maar vraag me gewoon even af hoe het nu precies werkt. Is het eventueel ook mogelijk om TNM de "minimale" laadsnelheid aan te laten passen? Bij 16/25a verbruik zou hij namelijk nog prima met 3x6a kunnen laden. Volgens mij is hij nooit lager naar 3x8 gegaan bij je me. Hij past dus wel het vermogen als ik iets van 8-10a op een fase aan verbruik heb.

Kan verder ook maar weinig vinden hoe het precies werkt. En of bovenstaande normaal is of niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 08-01-2020 20:53 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Jawel, er kan per fase worden uitgelezen, echter laat de laadpaal niet toe dat er een stroom per fase wordt gedefinieerd. 1 fase bepaalt dus de maximale stroom voor alle fases, en wel de fase met de hoogste belasting.

Is het niet zo dat de minimum laadstroom 7 A is? Zo ja, dan is het logisch dat de paal afschakelt.

Tip: stel de laadstroom van de auto iets lager in, vol wordt die toch wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
daemonix schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 21:13:
Jawel, er kan per fase worden uitgelezen, echter laat de laadpaal niet toe dat er een stroom per fase wordt gedefinieerd. 1 fase bepaalt dus de maximale stroom voor alle fases, en wel de fase met de hoogste belasting.

Is het niet zo dat de minimum laadstroom 7 A is? Zo ja, dan is het logisch dat de paal afschakelt.

Tip: stel de laadstroom van de auto iets lager in, vol wordt die toch wel. ;)
Ik kan geen minimale laadstroom instellen. Alleen maximaal. En die staat gewoon op 16a. Ik dacht dat de Model 3 op minimaal 5a kan laden. Dus met 16a belasting zou 3x5a nog prima moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
Supersnel een laadsleutel ontvangen van Eins E-Mobil! 5 januari via de app aangevraagd en gemaild. Vandaag al een brief ontvangen met dagtekening 6 januari 2020. Wel een "vreemde" laadsleutel van Mennekes. Met Mennekes logo. Website www.chargeupyourday.de en Amtron User no. 123456. Lijkt wel een sleutel voor een Mennekes homebox. Vraag mij af of het werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Die Mennekes sleutel werkt. In je app bij gebruikersrekening / toegangssleutel moet hij er bij staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10:44
Ik heb weer een reis gemaakt naar Frankrijk, zie mijn post in onderstaand topic met mijn verhaal :)
its_me_ in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
Hachy schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 21:37:
Die Mennekes sleutel werkt. In je app bij gebruikersrekening / toegangssleutel moet hij er bij staan.
Ja staat erbij! Wat een snelheid vergeleken met Maingau! Klasse. Thx! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:26
Inspired schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 20:48:
Even een vraag over TNM DLB, en wellicht LB in het algemeen met P1. Ik heb dus een TNM paal met DLB op 3x25a. Als er weinig verbruik is in huis gaat er netjes 11kW richting de auto. Als ik echter 1 fase met 16a belast stopt het laden. Op zich boeit het me niet veel maar vraag me gewoon even af hoe het werkt.

De paal kijkt naar maximale verbruik op 1 fase en past daarop het vermogen aan? Tenminste, daar lijkt het op. Ook lijkt het zo te zijn dat hij nooit met 3x5 oid gaat laden. Als 1 fase met 16a belast zou zijn dan zou hij in theorie nog prima met 3x5 of 3x6 kunnen laden.

Het is blijkbaar niet zo dat er via de P1 poort per fase uitgelezen kan worden wat het verbruik is? Dan zou hij sowieso nog met 2x16a kunnen laden als maar 1 fase belast is.

Nogmaals, verder geen groot issue voor me. Maar vraag me gewoon even af hoe het nu precies werkt. Is het eventueel ook mogelijk om TNM de "minimale" laadsnelheid aan te laten passen? Bij 16/25a verbruik zou hij namelijk nog prima met 3x6a kunnen laden. Volgens mij is hij nooit lager naar 3x8 gegaan bij je me. Hij past dus wel het vermogen als ik iets van 8-10a op een fase aan verbruik heb.

Kan verder ook maar weinig vinden hoe het precies werkt. En of bovenstaande normaal is of niet.
Hij kijkt inderdaad naar de fase met het hoogste verbruik en past daar alle fases op aan.

Ik zou gewoon even met New motion bellen en vragen of ze dat kunnen aanpassen.

Of load balancing gewoon helemaal uitschakelen, laadstation op 3x10 instellen of op 3x16 en auto instellen dat ie snachts laad. Scheelt je ook een paar euro per maand.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
nMad schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 19:42:
[...]
Je hebt gelijk met je verhaal dat 3,7 kW normaal gesproken voldoende moet zijn. Mijn geval is echter wel wat "speciaal", ik ben consultant en mijn klanten zitten door het hele land terwijl ik zelf in Groningen woon. Ja ik weet het, niet zo handige woonplaats :) Omdat ik 's ochtends vaak wat later aan kom bij de klant zijn alle laadplekken vaak al bezet.

Concreet voorbeeld is vandaag. Dit keer kon ik wel laden bij klant, dus volledig opgeladen vertrokken naar huis. Een rit van 250 km (deze klant zit nogal ver weg 8)). Rond 19:00 uur thuis gekomen met 36% resterende acculading. Dat betekent dat er 48 kWh bijgevuld moet worden om weer volledig opgeladen te zijn, dat duurt volgens Tesla app 15 uurtjes. Dit is wat langer dan 48 / 3,7 i.v.m. verliezen bij laden. Dat betekent dat hij morgen om 10:00 uur pas weer volledig is opgeladen. Nu hoef ik morgen niet ver te rijden en is het geen probleem, maar kan ook zomaar voorkomen dat ik morgen weer een lange rit heb zonder laadmogelijkheid
[...]
Mijn situatie is net zo speciaal (consultant, woon ook in Groningen, klanten door het hele land) en mijn ervaring is dat ik met laden op 3,7 kW ook een heel eind kom (ik heb de Tesla een paar keer naar beneden geschroefd omdat mijn warmtepomp teveel trok, geen DLB (afstand te hoog tussen meterkast en laadpaal) maar dat het fijner is om gewoon met 10/12A te kunnen laden zodat je zeker weet dat je altijd met 90% vertrekt. 11kW is zelden echt nodig, behalve als ik laat thuis kom met 11% van een teamuitje in het midden van het land.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
rijssel schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 16:50:
[...]

Andere reis, maar ik wil toch even de relevante ervaringen melden. Wij zijn op 20/21 en 28/29 dec van Utrecht naar Val Thorens frankrijk en vice versa gereden met de I-Pace (met 2 keer overnachting ivm reizen met tweeling van 4 jaar). Mijn grootste angst was idd wachten bij snelladers en dus met ABRP gepland met meerder laadpunten en >100kW.

In praktijk hebben we van totaal rond 10 laadsessies slechts 1 keer 'n kwartier hoeven wachten en nog wel bij een Ionity met 6 laadpunten. Dit was ruim over de duitse grens (A61 brohital, route fr + ch + at) rond etenstijd op vrijdagmiddag bij de MacDonalds.

Achteraf gezien had 't met nóg wat stops minder gekund want ABRP is wat conservatief en de stops duren in de praktijk langer dan de 20-30 minuten voor plaspauzes en koffie met 2 dochters en daarmee de accu ook voller bij vertrek.

We hebben ruim voor de rit naar boven geladen (ook iets teveel) en kwamen met iets van 25%lading boven waar ABRP 10% had gepland. Dit met de granny gedurende de week bijgeladen tot 92% om wat te kunnen regeneren op de weg naar beneden.

Maar, bij vertrek ingesneeuwd en dikke laag ijs op de auto en het opwarmen tijdens uitbikken heeft wel wat procentjes gekost.

De bergen in kost 1kWh/100m stijging ongeveer (vuistregeltje). Terug vanuit ValTho (@2300m) naar 't dal is duurt de afdaling zo'n 50km. Bij vertrek 270km op de GOM, en in 't dal na die 50km nog steeds 270km op de GOM. Dit is onderweg even 275 geweest dus 2 a 3% marge tbv regeneren had voldoende geweest.

Ik zou me naar Soelden niet zoveel zorgen maken vwb hoogtemeters...

Wel andere tip: check of je bij de geplande laders met jouw laadpassen kunt laden. Plan ook een alternatieve laadplek igv storing, ICE'ing, etc. En houd een Credit Card paraat voor evt. afrekenen bij een laadpaal,... soms laatste strohalm.

Nog ander issue; ik vond 't lastig om in Dld een overnachting te vinden voor 4 pers. op loopafstand van een 22kW laadstation ergens tussen Karlsruhe en Basel.
Ik heb @rijssel gevraagd om dit verhaal in een gastblog bijdrage te sturen. Het is een prachtig verhaal geworden: Linkje !

Bedankt voor dit mooie reisverslag en de foto's @rijssel ! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
Eddos schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 22:36:
[...]

Mijn situatie is net zo speciaal (consultant, woon ook in Groningen, klanten door het hele land) en mijn ervaring is dat ik met laden op 3,7 kW ook een heel eind kom (ik heb de Tesla een paar keer naar beneden geschroefd omdat mijn warmtepomp teveel trok, geen DLB (afstand te hoog tussen meterkast en laadpaal) maar dat het fijner is om gewoon met 10/12A te kunnen laden zodat je zeker weet dat je altijd met 90% vertrekt. 11kW is zelden echt nodig, behalve als ik laat thuis kom met 11% van een teamuitje in het midden van het land.
Dan ga ik nu toch wel twijfelen. Maar wat nou als je een klant hebt die 175-200 km enkele reis rijden is zonder laadmogelijkheid ter plekke? Dat betekent dat je met een vrijwel lege accu thuiskomt, bijvoorbeeld tussen 18:00 en 19:00 uur. Dan heb je volgens de tesla app circa 22-24 uur nodig om hem weer volledig op te laden. Dat is niet genoeg om de volgende dag hetzelfde ritje te doen, want je hebt dan max 50% accu bij vertrek. Dat betekent dat je onderweg moet snelladen?

Ik heb echter wel een openbare dubbele 11 kWh laadpaal in de straat staan met twee parkeerplaatsen voor elektrische auto's. Deze wordt weinig gebruikt, dus voor zulke gevallen zou ik wel deze laadpaal kunnen gebruiken als back-up.

Bespaart me wel een hele hoop geld als ik hiermee uit de voeten kan. Misschien moet ik het maar een maandje proberen!

3x 25A en dan met 3x 16A laden betekent dat ik nog maar 9A per fase aan capaciteit vrij heb. Ook niet heel handig icm een Quooker + inductiekookplaat + wasmachine + droger die soms allen tegelijkertijd aan staan. Dus heb dan ook nog een load balancer nodig als ik naar 3 fase laadpaal toe wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Inspired schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 21:20:
[...]

Ik kan geen minimale laadstroom instellen. Alleen maximaal. En die staat gewoon op 16a. Ik dacht dat de Model 3 op minimaal 5a kan laden. Dus met 16a belasting zou 3x5a nog prima moeten kunnen.
Nee, de minimum waarde wordt hard door de auto/laadpaal bepaald en is niet instelbaar. 5 A zit volgens mij onder de grens. Kan iemand dit bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips
  • Laatst online: 15-03 17:34

fewips

Huurautospecialist

Ben even de draad kwijt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/41zqC0On2QvFDUhjTndskgJG/thumb.png
Gaat om de volgende lader:
https://de.chargemap.com/ewe-ladestation-bockhorn.html
Kan het nou écht waar zijn dat inpluggen aan de ene kant 6 euro voor een sessie kost en aan de (verkeerde) andere kant 10ct/pm? Ik ga maar slapen!

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

daemonix schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 23:46:
[...]

Nee, de minimum waarde wordt hard door de auto/laadpaal bepaald en is niet instelbaar. 5 A zit volgens mij onder de grens. Kan iemand dit bevestigen?
6A is in de IEC 61851 het minimum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
GoldenSample schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 00:03:
[...]

6A is in de IEC 61851 het minimum
Dus, @Inspired, daar heb je je antwoord.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Naar aanleiding van mijn interviews bij NRC gaat nu eindelijk de ACM zich er mee bemoeien. Ze gaan de markt 'bewegen'..... well. Zal mij benieuwen.

https://www.nrc.nl/nieuws...laadpaal-bepaald-a3985504

https://www.rtlnieuws.nl/...elijker-elektrisch-rijden

https://www.nrc.nl/nieuws...penbare-laadpaal-a3986241
fewips schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 23:56:
Ben even de draad kwijt.
[Afbeelding]
Gaat om de volgende lader:
https://de.chargemap.com/ewe-ladestation-bockhorn.html
Kan het nou écht waar zijn dat inpluggen aan de ene kant 6 euro voor een sessie kost en aan de (verkeerde) andere kant 10ct/pm? Ik ga maar slapen!
Nee, heeft iemand gewoon verkeerd ingevuld. Met de Chargemap card zal beide kanten 6 euro per sessie kosten, met andere niet-ladenetz passen ongeveer 47 cent per kWh en met Maingau of Nederlandse laadpassen compatible met Ladenetz zoals Vattenfall zo'n 35 cent per kWh. Welterusten ;)

[ Voor 50% gewijzigd door Hachy op 09-01-2020 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Nu de AFM nog. Ik vermoed dat er nog wat kleine issues met PSD2 zijn ten aanzien van het betaalmiddel...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Hachy schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 00:50:
Naar aanleiding van mijn interviews bij NRC gaat nu eindelijk de ACM zich er mee bemoeien. Ze gaan de markt 'bewegen'..... well. Zal mij benieuwen.

https://www.nrc.nl/nieuws...laadpaal-bepaald-a3985504

https://www.rtlnieuws.nl/...elijker-elektrisch-rijden

https://www.nrc.nl/nieuws...penbare-laadpaal-a3986241

[...]

Nee, heeft iemand gewoon verkeerd ingevuld. Met de Chargemap card zal beide kanten 6 euro per sessie kosten, met andere niet-ladenetz passen ongeveer 47 cent per kWh en met Maingau of Nederlandse laadpassen compatible met Ladenetz zoals Vattenfall zo'n 35 cent per kWh. Welterusten ;)
Ach de ACM.. die roepen al jaren het zelfde en de industrie zegt al jaren 'ja zijn er mee bezig, lastig!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
nMad schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 22:57:
[...]

Dan ga ik nu toch wel twijfelen. Maar wat nou als je een klant hebt die 175-200 km enkele reis rijden is zonder laadmogelijkheid ter plekke? Dat betekent dat je met een vrijwel lege accu thuiskomt, bijvoorbeeld tussen 18:00 en 19:00 uur. Dan heb je volgens de tesla app circa 22-24 uur nodig om hem weer volledig op te laden. Dat is niet genoeg om de volgende dag hetzelfde ritje te doen, want je hebt dan max 50% accu bij vertrek. Dat betekent dat je onderweg moet snelladen?

Ik heb echter wel een openbare dubbele 11 kWh laadpaal in de straat staan met twee parkeerplaatsen voor elektrische auto's. Deze wordt weinig gebruikt, dus voor zulke gevallen zou ik wel deze laadpaal kunnen gebruiken als back-up.

Bespaart me wel een hele hoop geld als ik hiermee uit de voeten kan. Misschien moet ik het maar een maandje proberen!

3x 25A en dan met 3x 16A laden betekent dat ik nog maar 9A per fase aan capaciteit vrij heb. Ook niet heel handig icm een Quooker + inductiekookplaat + wasmachine + droger die soms allen tegelijkertijd aan staan. Dus heb dan ook nog een load balancer nodig als ik naar 3 fase laadpaal toe wil.
Ik had nog geen laadpaal, dus gelijk een 22 kW versie laten plaatsen (voor de toekomst), maar als ik al één had zou ik dat eerst proberen. De situatie die je beschrijft heb ik met enige regelmaat, ik pak dan de SuC bij Emmeloord bijv. Want met de Long Range red ik geen 400km op een lading met kruissnelheid 125/130 km/h. Misschien dat dat straks anders wordt, maar voor nu voelt het nog te raar om 100 te rijden terwijl de rest ‘doorrijd’ :). De ervaring leert echter dat ik op steeds meer plekken kan laden. Rond de lunch even wisselen en je hebt genoeg om thuis te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
daemonix schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 00:05:
[...]

Dus, @Inspired, daar heb je je antwoord.
Nou ja, niet helemaal. :) 25-16=9. Nog steeds geen reden om dan te stoppen met laden als 6a minimum is. Maar zal TNM wel een vragen wat DLB doet en welke marge ze aanhouden n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Je hebt vast meer verbruikers in huis dan alleen je auto. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
daemonix schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 07:27:
Heb ik ook wel. Maar dat er nooit 3x6 vrij zou zijn geloof ik niet. Het lijkt er een beetje op dat de paal 100%/75% en 50% kan met DLB. Zal TNM eens vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximmer
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-05 14:14
nheinemans schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:32:
[...]

En toen bleek dat ik een Elvi heb zonder ingebouwde kWh meter, waardoor ik geen stroomverbruik kan zien in de app...

Dus er komt binnenkort weer een nieuw apparaat, hopelijk is dat voorlopig de laatste. Eerst maar eens contact zien te krijgen met 50five.
Heb je deze inmiddels werken? En heb je een abonnement? Ik ben namelijk aan het kijken of deze Elvi voor mij interessant is, het is voor thuisgebruik, wil het verbruik enkel voor mij zelf in kunnen zien (in app of backoffice). Liefst zonder abonnement (is dat zo bij deze EVBox Elvi?), aangezien ik geen (automatisch) verrekening nodig heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Inspired schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 20:48:

Ter ref in je gesprekken, hoe Alfen het lijkt te doen. Die leest de 3 fases uit, te zien met de beheertool en LAN kabel. Soms zakt mijn auto van 16 naar 15/14 of naar 12 of naar 10 Ampere afhankelijk van wat ik thuis inschakel.

Als ik het analyseer lijkt de trigger gezet op "minimaal 1 fase boven 5700watt (25A) -> ingrijpen". Hij lijkt dan op een slimme manier in te grijpen, en de load rond de 25A te behouden op de inkomende fase. Om zo de maximale laadsnelheid te faciliteren richting de auto.Of hij dan per fase zakt ipv het verlagen van 3 fases gelijktijdig kan ik nog wel eens proberen te testen met een kacheltje en de beheertool realtime openen. Mijn gevoel is dat hij op alle fases bijvoorbeeld 1 Ampere zakt waardoor je op alle fases 1A ruimte krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Hij MOET op alle fases tegelijk zoveel zakken als er op 1 van de fases wordt geconstateerd dat er mogelijk teveel op die fase wordt gevraagd zodat die met zekerheid onder de grens blijft.

[ Voor 21% gewijzigd door daemonix op 09-01-2020 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
daemonix schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 07:27:
Ja maar - zoal sieder middelmatig begaafd mens - ook een eigen verstand en vermogen tot zelf te plannen en wat toestellen (EV, wasmachine, vaatwas,...) die zelf ook gepland kunnen ingesteld worden. :+

Heb zelf een 1f 32A laadpaal aan een 1f40A thuisnet zonder loadbalancing en voor de rest 100% elektrisch huishouden (incl. warmtepomp). Nog nooit een probleem gehad tijdens laden. Ik ga dan ook niet, noch heb ik de behoefte, gelijktijdig te staan koken, wassen, de vaat doen. Loopt al jaren zonder enig probleem.
De EV heeft ook nog nooit onvoldoende range gehad (laadt standaard aan 4 kW).

Kan me dus ook moeilijk inbeelden dat iemand met een moderne 3fase thuisinstallatie en met een normaal leven in de praktijk ooit tegen problemen zou aanlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
daemonix schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 09:33:
Hij MOET op alle fases tegelijk zoveel zakken als er op 1 van de fases wordt geconstateerd dat er mogelijk teveel op die fase wordt gevraagd zodat die met zekerheid onder de grens blijft.
Waarom moet dat? Want je wilt toch de fases beschermen per stuk, je ziet ze niet als geheel voor een thuis installatie?

Ik begrijp je onderbouwing niet. Zou je nog wat uitleg kunnen geven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
stormfly schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 09:52:
[...]

Waarom moet dat? Want je wilt toch de fases beschermen per stuk, je ziet ze niet als geheel voor een thuis installatie?

Ik begrijp je onderbouwing niet. Zou je nog wat uitleg kunnen geven?
In de communicatie naar de auto over de beschikbare capaciteit wordt maar 1 waarde doorgegeven. En die geld dan voor alle fases. Dus de zwaarstbelaste fase is leidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
stormfly schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 19:17:
De tesla on-site monteur is in feite alleen voor fysieke handelingen. Hij heeft alle connectoren bekeken, geen afwijkingen. Op mijn verzoek nog een volledige 12v reset gedaan (accu frunk + connector achterbank). Ook de logs bekeken van de Tesla en daarin stond het bomvol met charge fouten, alleen al van de afgelopen nacht. Dat er überhaupt nog stroom in die auto komt 🤣
Apart is het wel. Komt er wel stroom in je auto als je gelijk start met laden? Of is dat ook puur geluk als het werkt?
Inspired schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 08:40:
Heb ik ook wel. Maar dat er nooit 3x6 vrij zou zijn geloof ik niet. Het lijkt er een beetje op dat de paal 100%/75% en 50% kan met DLB. Zal TNM eens vragen.
Wellicht een voor de hand liggende vraag, maar staat in de laadpaal wel goed ingesteld wat jouw netaansluiting is? Want als de laadpaal niet weet dat jij een 25A aansluiting hebt maar bijvoorbeeld denkt dat je een 16A aansluiting hebt dan is het gedrag wel logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Je zit met laadpalen vs. actieve balancing met drie issues:

- De CT-klemmen zitten om 3 fasen heen, maar welke CT klem is welke fase? Hoe weet je zeker dat ze daar altijd blijven zitten? Hoe corresponderen de fasen met je laadpaal-fasen?
- Een aangesloten auto kan op 1 of 3 fasen aan het laden zijn, en bij meerdere load-balancing palen is fase 1 niet persé de eerste fase (bruin/blauw) in je installatie.
- Op J.1772 is er maar één CP die bepaalt wat er op 3 fasen gebeurt

Als je zeker zou weten op welke fase wat gebeurt, dan kun je per fase prima loadbalancen, anders niet.

Op grote installaties betaal je ook voor onbalans tussen de fasen, dus een snellaadpaal moet ook redelijk gelijkmatig stroom trekken van verschillende fasen.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeEeekhoorn
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 24-05 13:45
Even een vraag over de laadpaalklevers.. er staan hier toch 'boetes' op?
Wanneer je je auto bij een laadpaal (publiek) laat staan, aangesloten, terwijl je auto vol is?
Tesla doet dat wel bij de SuC's (0,50cent en 1,- euro afhankelijk van de drukte)
Ik snap dan niet zo goed dat mensen hun auto's dagenlang stil kunnen laten staan aan zo'n lader, iets wat ik in het Model 3-topic gelezen heb..

Haal zelf m'n auto altijd zsm weg (binnen 5 minuten) wanneer deze vol is.. Houd de app gewoon in de gaten daarvoor en zorg dat ik even een paar minuutjes heb om m'n auto te verplaatsen en ruimte te maken voor een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
BarryH schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 09:55:
[...]

In de communicatie naar de auto over de beschikbare capaciteit wordt maar 1 waarde doorgegeven. En die geld dan voor alle fases. Dus de zwaarstbelaste fase is leidend.
Ja helder, deze stap miste ik, zeer valide informatie.
JeroenE schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 09:56:
[...]
Apart is het wel. Komt er wel stroom in je auto als je gelijk start met laden? Of is dat ook puur geluk als het werkt?

[...]
Wellicht een voor de hand liggende vraag, maar staat in de laadpaal wel goed ingesteld wat jouw netaansluiting is? Want als de laadpaal niet weet dat jij een 25A aansluiting hebt maar bijvoorbeeld denkt dat je een 16A aansluiting hebt dan is het gedrag wel logisch.
Als ik met directladen in de auto inplug dan werkt het 100%, en het blijft ook vele uren stabiel.

Goede gedachtengang over die amperages, ben benieuwd. Het staat bij mij wel goed, doen ze blijkbaar met de default template al voor NL huishoudens.
DeEeekhoorn schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 10:25:
Wanneer je je auto bij een laadpaal (publiek) laat staan, aangesloten, terwijl je auto vol is?
Tesla doet dat wel bij de SuC's (0,50cent en 1,- euro afhankelijk van de drukte)
Ik snap dan niet zo goed dat mensen hun auto's dagenlang stil kunnen laten staan aan zo'n lader, iets wat ik in het Model 3-topic gelezen heb..

Haal zelf m'n auto altijd zsm weg (binnen 5 minuten) wanneer deze vol is.. Houd de app gewoon in de gaten daarvoor en zorg dat ik even een paar minuutjes heb om m'n auto te verplaatsen en ruimte te maken voor een ander.
Nou volgens mij niet noemenswaardig te noemen, anders zou de term laadpaalklever niet bestaan. In mijn buurt ken ik geen laadpunten welke boetebedragen doorbelasten.

[ Voor 29% gewijzigd door stormfly op 09-01-2020 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

DeEeekhoorn schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 10:25:
Soms. Bv. Vattenfall rekent een klein bedrag per uur, maar dat is volgens mij maar 1 kWh; ze verpakken het als minimumafname. Leuk bedoeld alleen een paar Euro per etmaal zet geen zoden aan de dijk.

Zoef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-12-2024
Bedankt voor de uitgebreide OP.
In Maart gaan we op wintersport naar Kaprun dus ben mij aan het inlezen hoe dit het beste kan. Dus routes aan het plannen met ABRP etc. Heb zelf een Tesla Model 3 dus ben eigenlijk van plan om gewoon via het netwerk van de Tesla SuperChargers te gaan rijden. Dus dan heb ik verder weinig andere zaken nodig.

Wat ik mij nog wel afvroeg, stel ik wil toch een alternatief om handen hebben. Bijv om in Kaprun zelf te laden of bij een noodstop (door bijv files, hotel of omleidingen). De druppel die ik van de leasemaatschappij heb is alleen voor Nederland (ik moet nog contact met hun opnemen of ze advies/alternatieven hebben).
Maar klopt het dat ik gewoon gratis een Maingau pas kan aanvragen en als ik die niet gebruik kost het mij niets en zou dat voldoende moeten zijn om overal in duitsland/oostenrijk wel uit de voeten te komen?

Zelf heb ik 1x bij een Fastned proberen te laden maar die kon niet connecten met mijn auto. Dus ik ben een beetje huiverig tov laadpalen/aanbieders anders dan Tesla zelf.
Een type 2 kabel heb ik zelf tot mijn beschikking.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Pagina: 1 ... 94 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.