[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 95 ... 104 Laatste
Acties:
  • 562.313 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:54
maingau pas is prima en inderdaad gratis

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
DeEeekhoorn schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 10:25:
Even een vraag over de laadpaalklevers.. er staan hier toch 'boetes' op?
Wanneer je je auto bij een laadpaal (publiek) laat staan, aangesloten, terwijl je auto vol is?
Als er een verkeersbord bij staat waarop staat aangegeven dat je alleen mag parkeren tijdens het laden dan kan je een geldboete krijgen en/of wordt je weggesleept. Of dat daadwerkelijk gebeurd is afhankelijk van de handhaving in de gemeente waar je staat te laden. In Amsterdam schijnt dit daadwerkelijk te gebeuren, maar in veel gemeentes heeft dit "geen prioriteit".
stormfly schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 10:33:
Als ik met directladen in de auto inplug dan werkt het 100%, en het blijft ook vele uren stabiel.
Aangezien de auto wel gaat laden als je bij andere laadpalen ebruik maakt van uitgesteld laden dan zou ik inderdaad vermoeden dat er iets in de laadpaal niet helemaal goed werkt. Wellicht start de PWM generator niet op als pas na x uur de status veranderd naar "auto wil laden"? Dat zijn natuurlijk bij uitstek zaken die je niet in logging kan terugvinden maar je in de praktijk moet controleren of er wel gebeurd wat de logging zegt dat gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:55
JeroenE schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 12:15:
[...]
Aangezien de auto wel gaat laden als je bij andere laadpalen ebruik maakt van uitgesteld laden dan zou ik inderdaad vermoeden dat er iets in de laadpaal niet helemaal goed werkt. Wellicht start de PWM generator niet op als pas na x uur de status veranderd naar "auto wil laden"? Dat zijn natuurlijk bij uitstek zaken die je niet in logging kan terugvinden maar je in de praktijk moet controleren of er wel gebeurd wat de logging zegt dat gebeurd.
Dat is ook het enige wat ik mij kan bedenken, die PWM generator komt niet meer binnen bij de Tesla lijkt nu een geconstateerd feit te zijn. Maar dat is pas nadat ze vele uren in rust zijn geweest. En verrekte lastig om te troubleshooten als een techneut 1-2 uurtjes langskomt overdag.

Jij zit vrij diep in de materie nog even een vraagje. Als mijn laadpunt in de logs (online portal, customer friendly logs) laat zien dat de auto "vol" rapporteert tijdens het gepland vertrek. Dan denk ik dat we over een B2 spreken. Zodra hij dan naar C2 schakelt vanuit de auto zijde, dan moet daarna het laadpunt de PWM starten en wanneer klikt dan het grote 3fase relais om en zie je in de auto 237V etc verschijnen?

Ik heb al geopperd om een datatap te plaatsen, die mag van mij dan ook gedurende de nacht blijven loggen. Maar ik heb geen idee of zoiets echt bestaat op EV gebied, er zijn wel EV testers.

[ Voor 19% gewijzigd door stormfly op 09-01-2020 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Eddos schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 06:43:
[...]

Ik had nog geen laadpaal, dus gelijk een 22 kW versie laten plaatsen (voor de toekomst), maar als ik al één had zou ik dat eerst proberen. De situatie die je beschrijft heb ik met enige regelmaat, ik pak dan de SuC bij Emmeloord bijv. Want met de Long Range red ik geen 400km op een lading met kruissnelheid 125/130 km/h. Misschien dat dat straks anders wordt, maar voor nu voelt het nog te raar om 100 te rijden terwijl de rest ‘doorrijd’ :). De ervaring leert echter dat ik op steeds meer plekken kan laden. Rond de lunch even wisselen en je hebt genoeg om thuis te komen.
Snelladen onderweg is inderdaad geen probleem meer tegenwoordig, helemaal als je een M3 of een andere moderne auto hebt die +100kW kan doen. Even pissen en tegen de tijd dat je terug bent zit er over het algemeen weer genoeg sap in de auto thuis te komen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 02-07 19:08

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
thewizard2006 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 11:20:
Bedankt voor de uitgebreide OP.
In Maart gaan we op wintersport naar Kaprun dus ben mij aan het inlezen hoe dit het beste kan. Dus routes aan het plannen met ABRP etc. Heb zelf een Tesla Model 3 dus ben eigenlijk van plan om gewoon via het netwerk van de Tesla SuperChargers te gaan rijden. Dus dan heb ik verder weinig andere zaken nodig.

Wat ik mij nog wel afvroeg, stel ik wil toch een alternatief om handen hebben. Bijv om in Kaprun zelf te laden of bij een noodstop (door bijv files, hotel of omleidingen). De druppel die ik van de leasemaatschappij heb is alleen voor Nederland (ik moet nog contact met hun opnemen of ze advies/alternatieven hebben).
Maar klopt het dat ik gewoon gratis een Maingau pas kan aanvragen en als ik die niet gebruik kost het mij niets en zou dat voldoende moeten zijn om overal in duitsland/oostenrijk wel uit de voeten te komen?

Zelf heb ik 1x bij een Fastned proberen te laden maar die kon niet connecten met mijn auto. Dus ik ben een beetje huiverig tov laadpalen/aanbieders anders dan Tesla zelf.
Een type 2 kabel heb ik zelf tot mijn beschikking.
Lees dit: https://goedkoperrijden.b...rijden-in-oostenrijk.html
JeroenE schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 12:15:
[...]
Als er een verkeersbord bij staat waarop staat aangegeven dat je alleen mag parkeren tijdens het laden dan kan je een geldboete krijgen en/of wordt je weggesleept. Of dat daadwerkelijk gebeurd is afhankelijk van de handhaving in de gemeente waar je staat te laden. In Amsterdam schijnt dit daadwerkelijk te gebeuren, maar in veel gemeentes heeft dit "geen prioriteit".
Er is nog veel discussie over wanneer het dan als 'kleven' wordt beschouwd als je auto vol is. De ene gemeente zegt 5 minuten en de ander 48 uur, ook overnight laden geeft gespreksstof, de meeste gemeentes gaan er relaxed mee om tussen 22:00 en 07:00 maar ook dat verschilt van plaats tot plaats.

[ Voor 23% gewijzigd door Hachy op 09-01-2020 13:50 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zbygniew P
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-09-2024
stormfly schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 12:26:
[...]

Dat is ook het enige wat ik mij kan bedenken, die PWM generator komt niet meer binnen bij de Tesla lijkt nu een geconstateerd feit te zijn. Maar dat is pas nadat ze vele uren in rust zijn geweest. En verrekte lastig om te troubleshooten als een techneut 1-2 uurtjes langskomt overdag.

Jij zit vrij diep in de materie nog even een vraagje. Als mijn laadpunt in de logs (online portal, customer friendly logs) laat zien dat de auto "vol" rapporteert tijdens het gepland vertrek. Dan denk ik dat we over een B2 spreken. Zodra hij dan naar C2 schakelt vanuit de auto zijde, dan moet daarna het laadpunt de PWM starten en wanneer klikt dan het grote 3fase relais om en zie je in de auto 237V etc verschijnen?

Ik heb al geopperd om een datatap te plaatsen, die mag van mij dan ook gedurende de nacht blijven loggen. Maar ik heb geen idee of zoiets echt bestaat op EV gebied, er zijn wel EV testers.
Het klopt dat een Model 3 na een paar uur in slaap valt en dan niet bemerkt dat de laadpaal wel stroom kan leveren. Overigens net als de ZOE. Wij hebben twee laadpalen die zo geschakeld staan dat ze nooit tegelijk stroom kunnen leveren. Eerst moet de ene auto klaar zijn en daarna start de andere vanzelf.
De e-Niro is de enige die in staat is geduldig uren te wachten. De Tesla moet dus bij ons altijd als eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
stormfly schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 12:26:
Zoals ik al zei snap ik niet waar je steeds die B2 en C2 vandaan haalt. In alle documentatie die ik heb gezien is het gewoon status B en status C.

Bij een standaard laadpaal kan de auto niet aan de laadpaal doorgeven hoe vol de auto is. Hij kan alleen aangeven dat hij wil laden of niet wil laden (of wil laden met ventilatie).

Dat een auto niet wil laden betekent niet dat de accu vol is. Zoals bijvoorbeeld bij "uitgesteld laden". Er waren (zijn?) ook auto's die beginnen met laden, dan mogelijk een tijdje wachten om de accu's af te laten koelen en daarna weer verder gaan met laden. Vooral als het heet is, lange rit en de koeling niet geweldig kan dit voorkomen.

Met snelladen via ChaDeMo of CCS (en waarschijnlijk ook de Chinese variant van snelladen) is er veel meer communicatie tussen de auto en de snellader. Daarom kan een snellader ook op een schermpje laten zien hoe vol de accu is (en soms ook hoe lang het laden nog gaat duren). Bij een gewone laadpaal kan dat niet, zelfs hebben ze een schermpje.

Ik weet niet of alle laadpalen het inschakelen van de stroom en de PWM op dezelfde manier hebben gedaan. Voor zover ik weet is daar geen voorgeschreven volgorde voor. Mij lijkt eerst inschakelen, dan de PWM,

Er zijn wel auto's die heel gevoelig zijn voor het moment waarop ze allerlei signalen detecteren, terwijl anderen daar veel relaxter mee omgaan. In het eerste geval zal je bij een openbare laadpaal eerst de kabel in de laadpaal stoppen, dan de rfid kaart er langs halen (eventueel nog even wachten) en dan de kabel pas in de auto stoppen. Als je dat andersom doet dan ziet de auto dat hij aangesloten is, maar krijgt niet binnen x seconden een signaal en gaat dan in de stand "de laadpaal zal wel stuk zijn" en staakt de poging om te laden.
Dat weet ik ook niet, ik ben wel benieuwd. In theorie kan je het wel maken, natuurlijk. De standaard EVSE testers ken ik wel. Die doen net of ze een auto zijn en dan kan je dus scenario's testen en zien of de laadpaal (=EVSE) goed reageert.

Maar goed, daar heb je weinig aan als de laadpaal normaal wel goed reageert maar iets niet meer doet als je eerst een paar uur wacht voor je wil gaan laden. Dan moet je een keer een afspraak maken zodat een monteur langs komt terwijl jij de auto al uren aangesloten hebt gehad.
Hachy schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 13:47:
Er is nog veel discussie over wanneer het dan als 'kleven' wordt beschouwd als je auto vol is. De ene gemeente zegt 5 minuten en de ander 48 uur, ook overnight laden geeft gespreksstof, de meeste gemeentes gaan er relaxed mee om tussen 22:00 en 07:00 maar ook dat verschilt van plaats tot plaats.
Ja, dat het niet overal hetzelfde is is lastig om er een eensluidend antwoord op te kunnen geven.

Van die tijd had ik nog niet eerder gehoord. Hebben ze toegang tot de logs of maken ze zelf een notitie en gaan ze dan na 5 minuten of 48 uur weer terug? En wat als die auto binnen de 48 uur eerst nog is weggeweest en toevallig ook net weer vol was toen de ambtenaar voor de tweede keer terug kwam?

Op andere speciale parkeerplekken zijn de meeste handhavers minder coulant. Ik heb nog nooit gehoord van een gemeente die de mogelijkheid geeft dat je 48 uur de tijd hebt om de gehandicaptenparkeerkaart in je auto te leggen voor je wordt bekeurd.

[ Voor 14% gewijzigd door JeroenE op 09-01-2020 14:18 . Reden: reactie Hachy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Zbygniew P schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:11:
[...]

Het klopt dat een Model 3 na een paar uur in slaap valt en dan niet bemerkt dat de laadpaal wel stroom kan leveren. Overigens net als de ZOE. Wij hebben twee laadpalen die zo geschakeld staan dat ze nooit tegelijk stroom kunnen leveren. Eerst moet de ene auto klaar zijn en daarna start de andere vanzelf.
De e-Niro is de enige die in staat is geduldig uren te wachten. De Tesla moet dus bij ons altijd als eerste.
Dat klinkt logisch wat je schrijft voor het default pluginladen. Maar ik gebruik de eigen Tesla optie "gepland vertrek" waardoor de auto zelf in de nacht weer ontwaakt. In de logs zijn wel pogingen te zien vanuit de Tesla naar het alfen laadpunt.
JeroenE schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:13:

Zoals ik al zei snap ik niet waar je steeds die B2 en C2 vandaan haalt. In alle documentatie die ik heb gezien is het gewoon status B en status C.
B2 en C2 komt uit de Alfen logging. Ik dacht het ook te zien in een PDF online, maar krijg deze nu niet zo snel gevonden. EDIT ctrl-f C2 of B2 hier
Bij een standaard laadpaal kan de auto niet aan de laadpaal doorgeven hoe vol de auto is. Hij kan alleen aangeven dat hij wil laden of niet wil laden (of wil laden met ventilatie).

Ik weet niet of alle laadpalen het inschakelen van de stroom en de PWM op dezelfde manier hebben gedaan. Voor zover ik weet is daar geen voorgeschreven volgorde voor. Mij lijkt eerst inschakelen, dan de PWM,

Er zijn wel auto's die heel gevoelig zijn voor het moment waarop ze allerlei signalen detecteren, terwijl anderen daar veel relaxter mee omgaan. In het eerste geval zal je bij een openbare laadpaal eerst de kabel in de laadpaal stoppen, dan de rfid kaart er langs halen (eventueel nog even wachten) en dan de kabel pas in de auto stoppen. Als je dat andersom doet dan ziet de auto dat hij aangesloten is, maar krijgt niet binnen x seconden een signaal en gaat dan in de stand "de laadpaal zal wel stuk zijn" en staakt de poging om te laden.
Check idd, of laden of niet-laden. Jeps die volgorde voor Alfen heb ik zelfs nog in het boekje nagekeken, altijd eerst RFID en dan pas stekkeren vanaf het laadpunt.
Dat weet ik ook niet, ik ben wel benieuwd. In theorie kan je het wel maken, natuurlijk. De standaard EVSE testers ken ik wel. Die doen net of ze een auto zijn en dan kan je dus scenario's testen en zien of de laadpaal (=EVSE) goed reageert.

Maar goed, daar heb je weinig aan als de laadpaal normaal wel goed reageert maar iets niet meer doet als je eerst een paar uur wacht voor je wil gaan laden. Dan moet je een keer een afspraak maken zodat een monteur langs komt terwijl jij de auto al uren aangesloten hebt gehad.
Ik hoop dat ze zoiets hebben, lekker nerdy om een paar uur logs te verzamelen :*)

[ Voor 64% gewijzigd door stormfly op 09-01-2020 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
JeroenE schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:13:
[...]
Ja, dat het niet overal hetzelfde is is lastig om er een eensluidend antwoord op te kunnen geven.

Van die tijd had ik nog niet eerder gehoord. Hebben ze toegang tot de logs of maken ze zelf een notitie en gaan ze dan na 5 minuten of 48 uur weer terug? En wat als die auto binnen de 48 uur eerst nog is weggeweest en toevallig ook net weer vol was toen de ambtenaar voor de tweede keer terug kwam?

Op andere speciale parkeerplekken zijn de meeste handhavers minder coulant. Ik heb nog nooit gehoord van een gemeente die de mogelijkheid geeft dat je 48 uur de tijd hebt om de gehandicaptenparkeerkaart in je auto te leggen voor je wordt bekeurd.
Precies mijn punt. Handhaving is nog een dingetje. Iets met redelijkheid en billijkheid vermoed ik, want de gemeentenotities zeggen bijna altijd alleen iets over dat de kabel aangesloten moet zijn. Het ondoorzichtige oerwoud van onderborden is daar stille getuige van.

Hoe doe je dat bijvoorbeeld bij een 3,7kW fase ladende Jaguar I-pace in een vergunningshoudersgebied waar tussen bepaalde tijden geen vergunning nodig is, om maar even een zijstraat te noemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zbygniew P
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-09-2024
stormfly schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:27:
[...]

Dat klinkt logisch wat je schrijft voor het default pluginladen. Maar ik gebruik de eigen Tesla optie "gepland vertrek" waardoor de auto zelf in de nacht weer ontwaakt. In de logs zijn wel pogingen te zien vanuit de Tesla naar het alfen laadpunt.
Ah, sorry. Had ik niet goed begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:19
Mail terug van P1 parking over de situatie in de Mathildelaan (bijna alle palen ICED). Verassend genoeg geven ze aan niet aan handhaving te doen in de parkeergarage, schandalig gezien de redelijk hoge parkeerkosten. :(

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSamson
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:30
Ik ga me binnenkort een plug-in hybride aanschaffen. Er komt bij ons enkel eenfasig elektriciteitsaansluiting binnen. Laden aan 3,7 kw (16A) is voldoende voor ons.

Ik keek naar de Pulsar Plus als mogelijk laadpunt, in combinatie met de Power Boost voor DLB. Nu zie ik dat er enkel de 7,4 kw optie is en dat er in de specificaties 32A staat.

Ik ga ervan uit dat dit geen probleem is en dat de laadpaal hier wel goed mee omgaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:58
GSamson schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:17:
Ik ga me binnenkort een plug-in hybride aanschaffen. Er komt bij ons enkel eenfasig elektriciteitsaansluiting binnen. Laden aan 3,7 kw (16A) is voldoende voor ons.

Ik keek naar de Pulsar Plus als mogelijk laadpunt, in combinatie met de Power Boost voor DLB. Nu zie ik dat er enkel de 7,4 kw optie is en dat er in de specificaties 32A staat.

Ik ga ervan uit dat dit geen probleem is en dat de laadpaal hier wel goed mee omgaat?
Kan je plug-in laden met 32a dan? 16a lijkt me voor een plug-in ook prima. Zou lekker een goedkoop paaltje pakken.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSamson
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:30
Inspired schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:32:
[...]

Kan je plug-in laden met 32a dan? 16a lijkt me voor een plug-in ook prima. Zou lekker een goedkoop paaltje pakken.
Je hebt gelijk, lijkt me sowieso 1-fase 16A te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nheinemans
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-07 11:18
Ximmer schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 08:49:
[...]

Heb je deze inmiddels werken? En heb je een abonnement? Ik ben namelijk aan het kijken of deze Elvi voor mij interessant is, het is voor thuisgebruik, wil het verbruik enkel voor mij zelf in kunnen zien (in app of backoffice). Liefst zonder abonnement (is dat zo bij deze EVBox Elvi?), aangezien ik geen (automatisch) verrekening nodig heb.
Werkend, ja. Maar niet meer dan laden. Het model dat ik heb gekregen heeft geen kwh meter. Dus geen idee of dat met het gratis abonnement zal werken. Ik krijg volgende week kostenloos een losse kwh meter in de meterkast erbij, daarmee kan ik het stroomverbruik bijhouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 06:14
DeEeekhoorn schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 10:25:
Even een vraag over de laadpaalklevers.. er staan hier toch 'boetes' op?
Wanneer je je auto bij een laadpaal (publiek) laat staan, aangesloten, terwijl je auto vol is?
Tesla doet dat wel bij de SuC's (0,50cent en 1,- euro afhankelijk van de drukte)
Ik snap dan niet zo goed dat mensen hun auto's dagenlang stil kunnen laten staan aan zo'n lader, iets wat ik in het Model 3-topic gelezen heb..

Haal zelf m'n auto altijd zsm weg (binnen 5 minuten) wanneer deze vol is.. Houd de app gewoon in de gaten daarvoor en zorg dat ik even een paar minuutjes heb om m'n auto te verplaatsen en ruimte te maken voor een ander.
Dit zegt MRA-e erover: De term ‘laadpaalklevers’ wordt gebruikt voor elektrische rijders die hun auto zogenaamd ‘te lang’ aan een laadpaal laten staan. De kleefkracht van de ‘laadpaalklever’ blijkt echter zeer beperkt. Minder dan 1% van de laadsessies zijn 48 uur of langer (HvA, 2019). De meeste elektrische rijders gedragen zich net als andere autobezitters. Het grootste deel van de laadsessies start in de avond als mensen thuiskomen (tussen 17.00 en 20.00 uur) en eindigt de volgende ochtend bij vertrek (tussen 6.00 en 9.00 uur).

Parkeren en laden gaan samen
Er zijn daarbij redenen om het laadpaalkleven juíst toe te juichen. Als je langer op een laadplek staat, is uitgesteld ‘slim’ laden mogelijk. Niet je elektrische auto laden zodra je de stekker aansluit, maar zoveel mogelijk in de daluren. Dan wordt het elektriciteitsnet minder belast, zijn de tarieven lager en kan worden geladen met duurzame zonne- en windenergie.

Het verlaten van een laadplek is dus niet altijd verstandig. Als een elektrische rijder aangemoedigd wordt zijn auto direct na het laden weg te halen, neemt hij ergens anders een schaarse parkeerplek in. En dat terwijl de laadplek daarna vaak leeg blijft. Een elektrische auto neemt dan in feite twee plekken in. Een boete (of: connectietarief) werkt daarom averechts.

Burenruzies voorkomen
Is het laadpaalkleven dan helemaal geen probleem? Natuurlijk spelen er onderlinge frustraties, zowel bij de elektrische rijder die een laadplek zoekt als bij de buurtgenoot die op fossiele brandstof rijdt en wil parkeren. Het veranderen van gewoonten kost tijd. Daar hoort een zekere ‘laadpaal-etiquette’ bij. Zeker nu het aantal elektrische auto’s in rap tempo toeneemt.

Elektrische rijders kunnen onderling goede afspraken maken. Dit wordt social charginggenoemd. Laden en parkeren gaan in de toekomst samen. Zeker als er voldoende laadmogelijkheden zijn en elektrisch rijden de norm wordt.

Maarten Linnenkamp, projectmanager MRA-Elektrisch: “Er zijn méér publieke laadpunten nodig en een toename van snelladers en semipublieke laadpunten. Elektrische rijders kunnen een verzoek indienen voor een extra laadpaal in de buurt. Als de bezettingsgraad inderdaad hoog blijkt, kan de gemeente beslissen om een laadpaal bij te plaatsen. Daarbij wordt rekening gehouden met alle belangen van de buurt.”

https://www.mra-e.nl/vrag...orden/#laadpaal-en-beleid

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:56
Na 48 uur pas klever? Voor mij is iemand al na 18u een klever. Als ik thuis kom gaat de auto aan de lader, en na 2u a 3u haal ik hem gelijk eraf zodat iemand anders in de avond aan kan sluiten voor in de nacht. Sommige pleuren hun hok om 17u aan de laadpaal en halen hem pas 8u de volgende ochtend van de paal. En dat bijna elke dag. Dan ben je naar mijn idee gewoon asociaal. Je geeft een ander geen enkele kans om ook te laden. Ben je voor 22u vol, haal hem dan eraf zodat een ander voor de nacht kan laden.

Ik heb overigens altijd een briefje achter het raam met mijn nummer voor als iemand met spoed moet laden.

[ Voor 6% gewijzigd door rmathijssen op 09-01-2020 21:18 ]

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 08:08
Wellicht aardig om mijn ervaringen met aanvraag laadpaal tot nu toe, met jullie te delen. Proces verloopt op zich goed maar wel een lange doorlooptijd:

- 11-10-19 aanvraag gedaan op www.openbaarladen.nl en daar bevestiging van ontvangen
- 14-10-19 bericht dat het in behandeling is genomen en samengevoegd met andere aanvraag in de wijk
- 3-12-19 bericht dat locatie is geselecteerd en aangevraagd bij de gemeente, met toelichting op die procedure, verkeersbesluit, termijnen etc.
- 8-1-20 publicatie van het verkeersbesluit door de gemeente met vermelding dat het ter inzage ligt bij gemeente tot 18-2-20 (dan eindigt ook bezwaartermijn).

Verwachting is dat dan, bij geen bezwaar of niet ontvankelijk verklaren, binnen ca. 2 maanden de paal er zal staan.

Oftewel totale doorlooptijd ca. 6 maanden. Goed om rekening mee te houden voor aankomende EV rijders.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:04

Osxy

Holy crap on a cracker

eltron schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 21:17:
Wellicht aardig om mijn ervaringen met aanvraag laadpaal tot nu toe, met jullie te delen. Proces verloopt op zich goed maar wel een lange doorlooptijd:

- 11-10-19 aanvraag gedaan op www.openbaarladen.nl en daar bevestiging van ontvangen
- 14-10-19 bericht dat het in behandeling is genomen en samengevoegd met andere aanvraag in de wijk
- 3-12-19 bericht dat locatie is geselecteerd en aangevraagd bij de gemeente, met toelichting op die procedure, verkeersbesluit, termijnen etc.
- 8-1-20 publicatie van het verkeersbesluit door de gemeente met vermelding dat het ter inzage ligt bij gemeente tot 18-2-20 (dan eindigt ook bezwaartermijn).

Verwachting is dat dan, bij geen bezwaar of niet ontvankelijk verklaren, binnen ca. 2 maanden de paal er zal staan.

Oftewel totale doorlooptijd ca. 6 maanden. Goed om rekening mee te houden voor aankomende EV rijders.
Onze aanvraag loopt al sinds februari 2019, binnen 6 weken was er een eerste locatie geselecteerd echter bleek deze bij navraag afgekeurd. Wij wachten nu nog steeds op voortgang, er is nog geen nieuwe locatie bekend.
Probeer de gemeente nu zover te krijgen dat we een VPA (Verlengde Private Aansluiting) mogen toepassen.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Dat is bijzonder. Zijn ze dus al 40 weken (niet) bezig met zoeken naar alternatieve locatie.
VPA is wellicht mooi als ze willen meewerken, maar alternatieve locatie had ook binnen 6 weken gevonden moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepz78
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-12-2022
Hallo tweakers. Ik heb mijn best gedaan met het zoektopic...
Sinds eind november een New Motion home (de domme versie) paal klaar staan. Ingesteld voor 3-fase en daarom nog wachten op Stedin om de installatie hier aan te passen. Dat is eindelijk gisteren gebeurd. Lampje op paal brand bij aanzetten groep en enthousiast de stekker in de tesla gestopt. Helaasschhh ik krijg een oranje T te zien en opmerking in de app 'check energiebron'...... Meerdere pogingen gedaan, geen succes.

Spul via laadkompas besteld en voorlopig zie ik van hen vrij weinig actie. Er is een technisch partner ingeseind, maar hoe en wat verder. Geen idee. Ondertussen laad ik nog altijd granny style....

Iemand een idee wat het kan zijn, inderdaad zoiets simpels als de laadkabel... of ... zijn er testjes uit te voeren? Kun je op de plug die in de auto gaat meten of er stroom doorkomt?

Alvast dank voor elke bruikbare tip :-)

CompensatieTesla van Leaseplan: 11/12 LR AWD White, Black, Aero RN: 110257XXX VIN: JA! 20/12 levering 23/12!!!!!. WAS: LP besteld 8/10: SR+ PW/Zwart/18Aero / RN: 18/10 109668XXX / VIN: NIET / Leverdatum: NIET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Miepz78 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 22:47:
Sinds eind november een New Motion home (de domme versie) paal klaar staan. Ingesteld voor 3-fase en daarom nog wachten op Stedin om de installatie hier aan te passen. Dat is eindelijk gisteren gebeurd. Lampje op paal brand bij aanzetten groep en enthousiast de stekker in de tesla gestopt. Helaasschhh ik krijg een oranje T te zien en opmerking in de app 'check energiebron'...... Meerdere pogingen gedaan, geen succes.

Spul via laadkompas besteld en voorlopig zie ik van hen vrij weinig actie. Er is een technisch partner ingeseind, maar hoe en wat verder. Geen idee. Ondertussen laad ik nog altijd granny style....

Iemand een idee wat het kan zijn, inderdaad zoiets simpels als de laadkabel... of ... zijn er testjes uit te voeren? Kun je op de plug die in de auto gaat meten of er stroom doorkomt?

Oei dat is jammer na zo’n tijd wachten op comfort. Mijn eerste intuïtie zegt: er zit iets mis in je fases.

Je zou foto’s van je meterkast en binnenzijde laadpunt kunnen delen. Je zou 4 aders en een aarde naar het laadpunt moeten zien gaan vanaf je 3 fase installatie automaat (volksmond: de zekering)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepz78
stormfly schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 22:55:
[...]

Oei dat is jammer na zo’n tijd wachten op comfort. Mijn eerste intuïtie zegt: er zit iets mis in je fases.

Je zou foto’s van je meterkast en binnenzijde laadpunt kunnen delen. Je zou 4 aders en een aarde naar het laadpunt moeten zien gaan vanaf je 3 fase installatie automaat (volksmond: de zekering)
Thanks,

Ik wil met liefde foto's delen, maar je ziet er weinig op. Het is netjes afgewerkt in de meterkast :) Voor de goede orde: de paal is door een installateur die dagelijks palen installeert neergezet en doorgemeten. Hij heeft ook onze meterkast volledig aangepast inclusief KwH-meter. De new motion home kun je blijkbaar voor 1 en voor 3 fasen 'inregelen', dat heeft hij alvast op 3-fasen gedaan. We mochten hem dan ook zeker niet uitproberen voordat stedin was geweest. Die doen die omzetten ook aan de lopende band. Kortom: ik mag er toch wel vanuit gaan dat er met die installatie niets mis is. Het waren alletwee capabele heren.

En als er iets met die fasen niet goed zou zijn, dan klapt toch alles er hier uit lijkt me...!?

(en ja, ik ben een enorme n00b - niet echt bèta type 8)7 )

CompensatieTesla van Leaseplan: 11/12 LR AWD White, Black, Aero RN: 110257XXX VIN: JA! 20/12 levering 23/12!!!!!. WAS: LP besteld 8/10: SR+ PW/Zwart/18Aero / RN: 18/10 109668XXX / VIN: NIET / Leverdatum: NIET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Miepz78 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 23:04:
[...]

Thanks,

Ik wil met liefde foto's delen, maar je ziet er weinig op. Het is netjes afgewerkt in de meterkast :) Voor de goede orde: de paal is door een installateur die dagelijks palen installeert neergezet en doorgemeten. Hij heeft ook onze meterkast volledig aangepast inclusief KwH-meter. De new motion home kun je blijkbaar voor 1 en voor 3 fasen 'inregelen', dat heeft hij alvast op 3-fasen gedaan. We mochten hem dan ook zeker niet uitproberen voordat stedin was geweest. Die doen die omzetten ook aan de lopende band. Kortom: ik mag er toch wel vanuit gaan dat er met die installatie niets mis is. Het waren alletwee capabele heren.

En als er iets met die fasen niet goed zou zijn, dan klapt toch alles er hier uit lijkt me...!?

Tnx voor de uitleg. Tja de fase controle is de gemakkelijke controle. Een defect laadpunt ben waarschijnlijk langer mee zoet om vervangen te krijgen, nadat het aangetoond is. Vandaar mijn lucky shot om even e.a te controleren. Met een multimeter kan je ook spanning meten in het laadpunt, scheelt je de meterkast openen.

Of ze capabel zijn laat ik aan jou, na afloop van dit onderzoek :)

Heb je een portaal waar je op in kunt loggen om e.a in te stellen? Lease rijders hebben dit vaak wel bij NM laadpunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepz78
stormfly schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 23:09:
[...]

Tnx voor de uitleg. Tja de fase controle is de gemakkelijke controle. Een defect laadpunt ben waarschijnlijk langer mee zoet om vervangen te krijgen, nadat het aangetoond is. Vandaar mijn lucky shot om even e.a te controleren. Met een multimeter kan je ook spanning meten in het laadpunt, scheelt je de meterkast openen.

Of ze capabel zijn laat ik aan jou, na afloop van dit onderzoek :)

Heb je een portaal waar je op in kunt loggen om e.a in te stellen? Lease rijders hebben dit vaak wel bij NM laadpunten.
Jij bedankt! Nee ik heb een domme meter, expres want het is mijn meter en only mine. Niet via LM aangeschaft. Ik ben ook de enige die eraan gaat hangen. Maar kan je met die multimeter ook iets uit de stekker krijgen? (heb een vaste laadkabel eraan hangen, dus geen 'stopcontact' in de paal zelf). ? Ik zou niet weten in welk gat ik het nu stop zonder zelf in shock te raken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:44
Miepz78 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 23:04:
[...]

Thanks,

Ligt er wel een datakabel aan de paal? De nm home fast heeft geen simkaart en een dataverbinding nodig. Wat je kan doen als die er niet ligt is even de paal los schroeven en een datakabel in de poort steken en in je modem, kijken of je hem dan kan registreren. Als het goed is moet hij daarna werken zonder datakabel.

Als dit niet lukt even met newmotion bellen voor assistentie.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-07 08:37

Tripl3 D

Brother in Arms

rmathijssen schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 21:17:Sommige pleuren hun hok om 17u aan de laadpaal en halen hem pas 8u de volgende ochtend van de paal. En dat bijna elke dag. Dan ben je naar mijn idee gewoon asociaal.
Pardon? Lekker kort door de bocht deze reactie.
Ik laad zelf tegenwoordig voornamelijk bij een (betaalde (30ct/kWh)) paal bij het werk, maar ik rijd een Ioniq.
De laadpaal in de straat achter waar ik woon (11kW) levert mij door het 1 fase laden in theorie 3,66 kW per uur op.
Echter effectief haalt de paal dit niet eens (zal ergens rond de 2.5 kW per uur liggen is mijn ervaring (<10% van de accu er bij per uur)).
Dus als ik hem om 17 uur, zoals jij aangeeft, neerzet terwijl hij vrijwel leeg is (accu capaciteit is 28kW, dus laten we het op 25kW te laden houden), dan is hij op zijn vroegst klaar met laden om 3 uur 's nachts.
En als ik hem dan niet binnen een uur weg haal, maar pas rond 8 uur, dan ben ik asociaal in jouw ogen?
8)7

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeEeekhoorn
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 24-05 13:45
Tripl3 D schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 08:37:
[...]

Ik laad zelf tegenwoordig voornamelijk bij een (betaalde (30ct/kWh)) paal bij het werk, maar ik rijd een Ioniq.
De laadpaal in de straat achter waar ik woon (11kW) levert mij door het 1 fase laden in theorie 3,66 kW per uur op.
Echter effectief haalt de paal dit niet eens (zal ergens rond de 2.5 kW per uur liggen is mijn ervaring (<10% van de accu er bij per uur)).
Dus als ik hem om 17 uur, zoals jij aangeeft, neerzet terwijl hij vrijwel leeg is (accu capaciteit is 28kW, dus laten we het op 25kW te laden houden), dan is hij op zijn vroegst klaar met laden om 3 uur 's nachts.
En als ik hem dan niet binnen een uur weg haal, maar pas rond 8 uur, dan ben ik asociaal in jouw ogen?
8)7
Even doorlezen... staat iets in over "ben je voor 22:00 vol".
En daar ben ik het mee eens. Haal 'm dan gewoon even weg zodat iemand anders ook opgeladen de weg op kan de volgende ochtend.
Hyena schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 20:07:
[...]

Dit zegt MRA-e erover: De term ‘laadpaalklevers’ wordt gebruikt voor elektrische rijders die hun auto zogenaamd ‘te lang’ aan een laadpaal laten staan. De kleefkracht van de ‘laadpaalklever’ blijkt echter zeer beperkt. Minder dan 1% van de laadsessies zijn 48 uur of langer (HvA, 2019). De meeste elektrische rijders gedragen zich net als andere autobezitters. Het grootste deel van de laadsessies start in de avond als mensen thuiskomen (tussen 17.00 en 20.00 uur) en eindigt de volgende ochtend bij vertrek (tussen 6.00 en 9.00 uur).

Parkeren en laden gaan samen
Er zijn daarbij redenen om het laadpaalkleven juíst toe te juichen. Als je langer op een laadplek staat, is uitgesteld ‘slim’ laden mogelijk. Niet je elektrische auto laden zodra je de stekker aansluit, maar zoveel mogelijk in de daluren. Dan wordt het elektriciteitsnet minder belast, zijn de tarieven lager en kan worden geladen met duurzame zonne- en windenergie.

Het verlaten van een laadplek is dus niet altijd verstandig. Als een elektrische rijder aangemoedigd wordt zijn auto direct na het laden weg te halen, neemt hij ergens anders een schaarse parkeerplek in. En dat terwijl de laadplek daarna vaak leeg blijft. Een elektrische auto neemt dan in feite twee plekken in. Een boete (of: connectietarief) werkt daarom averechts.

Burenruzies voorkomen
Is het laadpaalkleven dan helemaal geen probleem? Natuurlijk spelen er onderlinge frustraties, zowel bij de elektrische rijder die een laadplek zoekt als bij de buurtgenoot die op fossiele brandstof rijdt en wil parkeren. Het veranderen van gewoonten kost tijd. Daar hoort een zekere ‘laadpaal-etiquette’ bij. Zeker nu het aantal elektrische auto’s in rap tempo toeneemt.

Elektrische rijders kunnen onderling goede afspraken maken. Dit wordt social charginggenoemd. Laden en parkeren gaan in de toekomst samen. Zeker als er voldoende laadmogelijkheden zijn en elektrisch rijden de norm wordt.

Maarten Linnenkamp, projectmanager MRA-Elektrisch: “Er zijn méér publieke laadpunten nodig en een toename van snelladers en semipublieke laadpunten. Elektrische rijders kunnen een verzoek indienen voor een extra laadpaal in de buurt. Als de bezettingsgraad inderdaad hoog blijkt, kan de gemeente beslissen om een laadpaal bij te plaatsen. Daarbij wordt rekening gehouden met alle belangen van de buurt.”

https://www.mra-e.nl/vrag...orden/#laadpaal-en-beleid
Ik doelde niet op de ICE-auto's die er neergezet worden, maar op de andere EV's die hun auto gewoon laten staan terwijl ze vol zijn (al geruime tijd).

Dit idee:
https://nos.nl/artikel/22...etarief-gaan-betalen.html
rmathijssen schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 21:17:
Na 48 uur pas klever? Voor mij is iemand al na 18u een klever. Als ik thuis kom gaat de auto aan de lader, en na 2u a 3u haal ik hem gelijk eraf zodat iemand anders in de avond aan kan sluiten voor in de nacht. Sommige pleuren hun hok om 17u aan de laadpaal en halen hem pas 8u de volgende ochtend van de paal. En dat bijna elke dag. Dan ben je naar mijn idee gewoon asociaal. Je geeft een ander geen enkele kans om ook te laden. Ben je voor 22u vol, haal hem dan eraf zodat een ander voor de nacht kan laden.

Ik heb overigens altijd een briefje achter het raam met mijn nummer voor als iemand met spoed moet laden.
Dit bedoel ik dus, ik laad m'n auto altijd op wanneer ik kan, en haal hem binnen 5 minuten weg van de paal als 'ie vol is. Alleen dacht ik dat je dus cumulatief een extra "fee" opbouwde zoals je dat ook bij de SuC's doet wanneer je auto vol is en je 'm langer dan 5minuten laat staan.
Ik blijf sowieso m'n auto gewoon zsm verplaatsen als 'ie vol is. Lijkt me niet meer dan normaal om anderen ook gewoon te helpen en te ontstressen, ipv de "als ik het maar geregeld heb"-mentaliteit van sommigen :)

[ Voor 11% gewijzigd door DeEeekhoorn op 10-01-2020 09:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rmathijssen
Tripl3 D schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 08:37:
[...]

8)7
Er staat hier in de straat inderdaad vaak (= bijna dagelijks) een Ioniq aan de paal voor een hele lange tijd. Gooit hem om 5 uur aan het begin van de avond aan de paal en haalt hem de volgende dag in de ochtend (rond uur of 9) er pas weer af. Effectief is die auto dus de enige gebruiker van die paal (gelukkig heeft de paal 2 aansluitingen). De rest van de gebruikers van die paal (een stuk of 4 auto's) mogen de andere kant delen.

Het is naar mijn idee dus niet kort door de bocht. Je eigent jezelf op die manier gewoon heel die paalhelft toe. Dat is asociaal. Als je het zo bekijkt zijn sommige auto's gewoonweg niet geschikt voor openbare laadpalen als je hem met grote regelmaat moet opladen. 11kW is al niet snel, en als je dat helemaal niet kan halen doe je er gewoon te lang over om de paal te delen met andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:16
Eind maart wordt m’n plugin auto geleverd. Nu zal ik voor 90% gewoon thuis kunnen laden, maar vraag ik me af of er ook goede/betaalbare laadpas oplossingen zijn voor als je maar 2 a 3x in de maand de auto publiek willen opladen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

PisPix schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 09:16:
Eind maart wordt m’n plugin auto geleverd. Nu zal ik voor 90% gewoon thuis kunnen laden, maar vraag ik me af of er ook goede/betaalbare laadpas oplossingen zijn voor als je maar 2 a 3x in de maand de auto publiek willen opladen.
Heb je de fantastische eerste post van dit topic doorgelezen?

Zoef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tripl3 D

Tripl3 D

Brother in Arms

DeEeekhoorn schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 08:57:
Even doorlezen... staat iets in over "ben je voor 22:00 vol".
En daar ben ik het mee eens. Haal 'm dan gewoon even weg zodat iemand anders ook opgeladen de weg op kan de volgende ochtend.
Ik heb doorgelezen, maar dit staat niet in zijn statement wanneer iemand asociaal is.
Dat is daarna pas weer een wens die hij daarna verwoord. Dan had hij zich anders moeten verwoorden.
Als hij om 22:00 uur vol is zou ik hem namelijk inderdaad ook weg halen, maar dan is hij dus bij mij nog lang niet vol. En je als niet weet wat iemand per dag aan km's moet rijden, kun je ook niet bepalen of hij dan al vol genoeg is.
rmathijssen schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 09:10:
Er staat hier in de straat inderdaad vaak (= bijna dagelijks) een Ioniq aan de paal voor een hele lange tijd. Gooit hem om 5 uur aan het begin van de avond aan de paal en haalt hem de volgende dag in de ochtend (rond uur of 9) er pas weer af. Effectief is die auto dus de enige gebruiker van die paal (gelukkig heeft de paal 2 aansluitingen). De rest van de gebruikers van die paal (een stuk of 4 auto's) mogen de andere kant delen.

Het is naar mijn idee dus niet kort door de bocht. Je eigent jezelf op die manier gewoon heel die paalhelft toe. Dat is asociaal. Als je het zo bekijkt zijn sommige auto's gewoonweg niet geschikt voor openbare laadpalen als je hem met grote regelmaat moet opladen. 11kW is al niet snel, en als je dat helemaal niet kan halen doe je er gewoon te lang over om de paal te delen met andere.
Jij zit dit als toe-eigenen, ik zie dit als een probleem qua laadinfrastructuur.
We zitten nou eenmaal nog steeds in een pioniersfase waar nog een hoop niet goed geregeld is.
Dus alles wat maar 1 fase laadt zou dus als ik het zo lees maar verbannen moeten worden bij openbare laadpalen :?

Daarbij als ik elke dag mijn accu leeg zou rijden en er is gewoon een paal beschikbaar, ga ik hem niet niet aansluiten om een ander een plezier te doen als ik daarbij zelf de dag erna in de problemen kom.

Anyway, we zullen het duidelijk niet eens worden wanneer iets asociaal is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-07 23:04
rmathijssen schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 21:17:

Toch is dit gemakkelijk gedacht. Er zijn ook auto's met 1 fase EN een grote accu. (Niro/Kona)
Die zijn niet eens vol van 17:00 tot 08:00
Je zal maar vertegenwoordiger zijn of zo.
Om dit voorbeeld nu gelijk als asociaal te bestempelen vind ik te ver gaan.
(ik zie wel dat jij er 22h bij zet, maar dat is natuurlijk ook weer subjectief.
een ander vind dat ik hem nog moet weg halen bij 23h, de volgende is weer van mening
dat je hem moet weghalen als het 00.30 is. Hoe ver gaan we?)

Briefje achter je raam met je nummer is ook zo wat.
Baldadige jeugd zou je in theorie wel een hele slechte nachtrust kunnen bezorgen.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeEeekhoorn
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 24-05 13:45
Punt is, je haalt hem weg wanneer je kan. (in alle redelijkheid, 03:00 's nachts of w/e is niet redelijk).
Krijg het idee dat de meeste die hier nu zo op reageren het nodig vinden zichzelf te verdedigen.
We rijden (hier) allemaal electrisch, probeer een beetje met elkaar mee te denken. Zo moeilijk is dat niet.
Geven/nemen principe.. je zou namelijk ook kunnen kijken of er bij je afspraken of iets dergelijks een mogelijkheid tot laden in de buurt is en hem daar ook alvast even aanhangen door de dag heen.
Beetje planning heet dat, iets wat we volgens mij toch al wel doen met onze auto's nu.. toch?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

Om nou meteen te zeggen dat de auto niet geschikt is of dat de Ioniq rijder asociaal is gaat me wel ver zonder context. Als hij/zij echt dagelijks moet laden is het gewoon normaal gedrag. Deze persoon zal er eerder last van hebben dat er geen laad mogelijkheid is dan een model 3 rijder. Als de paal echt zo druk bezet is, moet je IMHO proberen een extra paal aan te vragen.

Wat betreft weghalen is afhankelijk van de buurt. Als je de enige EV rijder in de straat bent is het zelfs beter om hem te laten staan. Het is zoals veel dingen in het leven een sociaal probleem. Los het ook sociaal op met de buren. Laat een briefje achter, ga een keer langs op de koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
DeEeekhoorn schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 09:57:
Punt is, je haalt hem weg wanneer je kan. (in alle redelijkheid, 03:00 's nachts of w/e is niet redelijk).
Krijg het idee dat de meeste die hier nu zo op reageren het nodig vinden zichzelf te verdedigen.
We rijden (hier) allemaal electrisch, probeer een beetje met elkaar mee te denken. Zo moeilijk is dat niet.
Geven/nemen principe.. je zou namelijk ook kunnen kijken of er bij je afspraken of iets dergelijks een mogelijkheid tot laden in de buurt is en hem daar ook alvast even aanhangen door de dag heen.
Beetje planning heet dat, iets wat we volgens mij toch al wel doen met onze auto's nu.. toch?
De Niro krijgen wij binnenkort. (met 1 fase)
Wij rijden +- 150 km per dag en was van plan 2 dagen niet te laden en dan 1x heel lang.
Als je je ev-buren toevallig nooit spreekt, ziet dat er misschien ook weer als aso uit.....
Ik weet het af en toe niet meer.

Op mijn werk en bij klanten kunnen wij helaas niet laden.
De plaats waar ik ga laden (100 meter van huis) staan 2 palen met totaal 4 aansluitingen.
Gelukkig staat er NOOIT iemand. Maar dat gaat natuurlijk wel veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
driel24 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:04:
[...]

Wij rijden +- 150 km per dag en was van plan 2 dagen niet te laden en dan 1x heel lang.
Als je je ev-buren toevallig nooit spreekt, ziet dat er misschien ook weer als aso uit.....

De plaats waar ik ga laden (100 meter van huis) staan 2 palen met totaal 4 aansluitingen.
Is wel krap hoor 300 km op De Niro accu. Zeker in de winter kom je maar net uit, als je veel snelweg rijdt. Is denk ik ook niet zo goed voor de accu. Beter dagelijks laden of als je op werk kan laden na 3 halve dagen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowter1976
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02:23
driel24 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:04:
[...]

ik denk dat je in de winter iedere dag aan de paal staat, en misschien in de zomer om de dag........ in de winter 300km bereik bijladen in 1 nacht zal soms niet lukken. (dit duurt al snel 18 uur aan een 11kw paal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D

Tripl3 D

Brother in Arms

Z___Z schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:02:
Om nou meteen te zeggen dat de auto niet geschikt is of dat de Ioniq rijder asociaal is gaat me wel ver zonder context. Als hij/zij echt dagelijks moet laden is het gewoon normaal gedrag. Deze persoon zal er eerder last van hebben dat er geen laad mogelijkheid is dan een model 3 rijder. Als de paal echt zo druk bezet is, moet je IMHO proberen een extra paal aan te vragen.
Dit dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
wowter1976 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:24:
[...]

ik denk dat je in de winter iedere dag aan de paal staat, en misschien in de zomer om de dag........ in de winter 300km bereik bijladen in 1 nacht zal soms niet lukken. (dit duurt al snel 18 uur aan een 11kw paal)
Ik hou mijn hart vast.....
Die 300 km is echt een gemiddelde per dag.
Ik rij 110km woon-werk. In het begin zal er op het werk zeker geen paal zijn.
Misschien dan maar de granny gebruiken :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:02

Crazy D

I think we should take a look.

Woei, vanmiddag mijn Kona ophalen. Nog 4% modelletje, toch gezwicht :D Verheug me wel op mei, wanneer ik verhuis en zelf een laadpaal heb. Tot die tijd hoop ik maar dat de laadpaal naast ons appartement (openbaar dus) net als het afgelopen jaar, heel regelmatig vrij is.

[ Voor 32% gewijzigd door Crazy D op 10-01-2020 10:38 ]

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rmathijssen
Nou, ik merk wel dat ik toch wel op een aantal teentjes ga staan als ik stel dat een openbare laadpaal gebruikt moet kunnen worden door meerdere mensen.

Het is een openbare paal, bedoelt om een bepaalde groep mensen om de paal heen te bedienen, niet 1 auto. Als 1 persoon die paal de gehele bruikbare tijd voor de meeste werkende (dus de avond+nacht) in beslag neemt is het naar mijn inziens tijd om te kijken naar andere mogelijkheden dan het gebruik maken van een openbare laadpaal. Gewoonweg omdat je andere de kans ontneemt om gebruik te maken van deze paal.

Het aanvragen van een extra paal weet iedereen dat dit maanden kan duren, en is dan ook niet direct een oplossing is voor een korte termijn. Daarbij: je kunt dan voor 4 langzaam ladende auto's 4 openbare laadplekken gaan aanleggen. Dat is onuitvoerbaar en naar mijn idee ook financieel onrendabel. Ik kan mijzelf overigens ook niet voorstellen dat een auto met 1/3 of 1/4 capaciteit van de laadsnelheid een openbare laadpaal rendabel kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

rmathijssen schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 11:57:
Nou, ik merk wel dat ik toch wel op een aantal teentjes ga staan als ik stel dat een openbare laadpaal gebruikt moet kunnen worden door meerdere mensen.

Het is een openbare paal, bedoelt om een bepaalde groep mensen om de paal heen te bedienen, niet 1 auto. Als 1 persoon die paal de gehele bruikbare tijd voor de meeste werkende (dus de avond+nacht) in beslag neemt is het naar mijn inziens tijd om te kijken naar andere mogelijkheden dan het gebruik maken van een openbare laadpaal. Gewoonweg omdat je andere de kans ontneemt om gebruik te maken van deze paal.

Het aanvragen van een extra paal weet iedereen dat dit maanden kan duren, en is dan ook niet direct een oplossing is voor een korte termijn. Daarbij: je kunt dan voor 4 langzaam ladende auto's 4 openbare laadplekken gaan aanleggen. Dat is onuitvoerbaar en naar mijn idee ook financieel onrendabel. Ik kan mijzelf overigens ook niet voorstellen dat een auto met 1/3 of 1/4 capaciteit van de laadsnelheid een openbare laadpaal rendabel kan maken.
Als je een auto hebt met realistisch 250-350km range (basically alles met 50+kWh) en he weet dat de meeste lease auto's minder dan 75km/dag rijden dan is het zelfs in het geval dat iedereen enkel savonds laat prima te doen om 3 auto's per socket in een wijk te laten laden.

Zelfs met een oude leaf/ioniq hoeft het merendeel van de mensen echt niet meer dan 1x per 2 dagen op te laden.

[ Voor 3% gewijzigd door GoldenSample op 10-01-2020 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmathijssen
GoldenSample schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 12:17:
[...]

Als je een auto hebt met realistisch 250-350km range (basically alles met 50+kWh) en he weet dat de meeste lease auto's minder dan 75km/dag rijden dan is het zelfs in het geval dat iedereen enkel savonds laat prima te doen om 3 auto's per socket in een wijk te laten laden.

Zelfs met een oude leaf/ioniq hoeft het merendeel van de mensen echt niet meer dan 1x per 2 dagen op te laden.
Dat klopt, en dat is volgens mij ook de opzet van een openbare laadpaal in een woonwijk. De mogelijkheid om enkele uren je auto te laden + een auto welke de nacht doorbrengt aan een paal. Dit gaat echter niet werken als je "langladers" gaat krijgen welke meer dan 6 uur per dag nodig hebben om de auto op te laden omdat ze blijkbaar elke dag een grote afstand rijden.

En dan heb je natuurlijk ook nog de mensen welke de moeite niet meer nemen om na 21u de auto van de laadpaal weg te halen als hij al vol is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Mijn woon/werk afstand is 40 km. Dus retour 80 km, dus erg gemiddeld. Hiervoor heb ik zo'n 16 kWh nodig. Met laadverliezen met een snelheid van 3,5 kW duurt het dus zo'n 5 uur/dag om dit bij te laden. Ik zie niet hoe je hiermee 3 auto's op 1 dag kan laden aan 1 socket. Als ik naar klanten moet dan wordt het meer.

Elke dag laden zou dus van 18:00 tot 23:00 zijn. Om 23:00 gaat echt niemand meer de auto verplaatsen. Om de dag laden zou van 18:00 tot 06:00 zijn. Dus als iemand een laadpunt met mij zou delen, zou je hooguit 2 auto's op 1 socket kunnen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drag0nsden
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:33

Drag0nsden

To GoT, or not to GoT...

Als ik ooit nog een keer mijn bestelde Ioniq krijg zit ik met hetzelfde. Ik zit nu bij een klant (waar ik dus NIET in de buurt kan laden overdag) op ca. 70km afstand, dus totaal 140km.
Ik zal dus elke dag moeten laden
Ik heb ook geen mogelijkheid mijn auto voor de deur te zetten en met een eigen paal / granny charger te gaan laden, dus blijft de publieke paal (2 straten verder) over, en dat duurt dan inderdaad de gehele nacht.
Een beetje begrip voor mensen in die situatie mag best, toch?

Overigens had ik zelf het plan om, als het ein-de-lijk zover is, mijn auto bij thuiskomst voor de deur te zetten (heb toch nog wel vaak ff iets na het eten zoals een boodschapje ofzo) en dan tegen 22h de voiture aan de paal te hangen. De 2 Tesla's die er meestal 's avonds staan, zijn vaak rond die tijd weer weg (of minstens 1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

rmathijssen schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 12:25:
[...]

Dat klopt, en dat is volgens mij ook de opzet van een openbare laadpaal in een woonwijk. De mogelijkheid om enkele uren je auto te laden + een auto welke de nacht doorbrengt aan een paal. Dit gaat echter niet werken als je "langladers" gaat krijgen welke meer dan 6 uur per dag nodig hebben om de auto op te laden omdat ze blijkbaar elke dag een grote afstand rijden.

En dan heb je natuurlijk ook nog de mensen welke de moeite niet meer nemen om na 21u de auto van de laadpaal weg te halen als hij al vol is.
Uiteraard, echter middeld dat wel weer uit op termijn. Mocht dit gebeuren en de aanvraag voor een nieuw paal wordt afgewezen dan is het belangrijk te vragen of ze de bezettingsgraad savonds kunnen bekijken van de palen in de buurt.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Z___Z schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 13:24:
Mijn woon/werk afstand is 40 km. Dus retour 80 km, dus erg gemiddeld. Hiervoor heb ik zo'n 16 kWh nodig. Met laadverliezen met een snelheid van 3,5 kW duurt het dus zo'n 5 uur/dag om dit bij te laden. Ik zie niet hoe je hiermee 3 auto's op 1 dag kan laden aan 1 socket. Als ik naar klanten moet dan wordt het meer.

Elke dag laden zou dus van 18:00 tot 23:00 zijn. Om 23:00 gaat echt niemand meer de auto verplaatsen. Om de dag laden zou van 18:00 tot 06:00 zijn. Dus als iemand een laadpunt met mij zou delen, zou je hooguit 2 auto's op 1 socket kunnen delen.
Je kunt de paal natuurlijk ook gelijktijdig delen met 2 anderen via de oplossing die @ice-T106 een paar dagen geleden tipte. https://www.laadkabelfabr...r-3x-schuko-totaal-11-kw/ met zijn drieën tegelijk in een nachtje de accu voldruppelen. Waar een wil is, is een weg zeg maar :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
S_Chief schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 23:51:
Klopt het dat Maingau geen gratis laadpas (meer) heeft? Zojuist via de app geregistreerd maar niets zien langskomen voor een laadpas. Via de website lijkt er 10 euro voor te worden gevraagd?

Edit: ah, pas lijkt automatisch mijn kant op te komen na registratie in de app.

Inmiddels voorzien van accounts/passen voor Vattenfall (voor de lokale laadpaal), Shell (backup) en Maingau (snelladen bij Ionity/Fastned). Prima om mee te beginnen denk ik.
En nu al de pas van Maingau binnen. Valt me toch mee na het lezen van diverse berichten in dit topic. Shell was overigens helemaal snel (dinsdag oid).

Inmiddels drie 'must have' laadpassen dus, met dank aan dit topic. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
eltron schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 14:14:
[...]

Je kunt de paal natuurlijk ook gelijktijdig delen met 2 anderen via de oplossing die @ice-T106 een paar dagen geleden tipte. https://www.laadkabelfabr...r-3x-schuko-totaal-11-kw/ met zijn drieën tegelijk in een nachtje de accu voldruppelen. Waar een wil is, is een weg zeg maar :)
Interessante oplossing :)

Ik denk dat het netwerk in Nederland in de woonwijken sowieso niet genoeg capaciteit heeft om te laden als iedereen een EV heeft. Dan lijkt me iedereen voorzien van een 1 fase laadpaal veel goedkoper dan de capaciteit van het netwerk uitbreiden.
Als iedereen ook nog aan de warmtepomp moet is er al helemaal te kort aan netwerkcapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Z___Z schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:11:
[...]

Is wel krap hoor 300 km op De Niro accu. Zeker in de winter kom je maar net uit, als je veel snelweg rijdt. Is denk ik ook niet zo goed voor de accu.
Ging de max. snelheid dan niet naar 100 km/uur?
Zo ja, normaliter toch geen enkel probleem om op één lading 350 km te halen in winterse omstandigheden.
(Dat hoop ik toch want onze Kona EV haalt dat altijd en ik hoop toch dat de e-Niro niet veel minder gaat doen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:13

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Miepz78 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 22:47:

Even denken:

Je hebt een 3 fasen lolo, dat is of een home fast, of een home advanced.
De home fast heeft geen gprs aan boord en moet via een ethernetkabel worden aangesloten.
De advanced heeft wel gprs aan boord.

De home fast heeft geen rfid reader aan boord en zal dus ingesteld moeten worden op plug&charge
De home advanced heeft wel een rfid reader aan boord en zal gestart moeten worden met een pasje, of ook ingesteld moeten worden op plug&charge. Dit doe je via https://my.newmotion.com/

In principe werkt het zo:

Newmotion lolo krijgt spanning, doet een zelftest, lampje is dan oranje.
Lampje uit = ready

(Nu zou de paal zichtbaar moeten zijn via https://chargeportal.thenewmotion.com/test -je hebt wel je serienummer nodig)
Stekker erin en pasje erlangs (als je een advanced hebt). Paal checkt of pasje mag laden en geeft de laadstroom vrij. Lampje is dan blauw. Auto vol is lampje groen. Fout is lampje rood.

Bij plug&charge is het een kwestie van inpluggen.

Heb jij in je my.newmotion ingesteld welke passen er mogen laden?
Heb je plug&charge aanstaan?
Dan nog moet er een pas (waarop verrekend kan worden) gekoppeld zijn aan je account.

Bel desnoods ff met newmotion: 0880109500

[ Voor 18% gewijzigd door teacher op 10-01-2020 18:51 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
[...]

11kW is al niet snel, en als je dat helemaal niet kan halen doe je er gewoon te lang over om de paal te delen met andere.
Dus volgens jou kunnen alle BEV eigenaren die niet over eigen laadmogelijkheid beschikken en nog een BEV met 1 fase omvormer hebben maar best uit het straabeeld verdwijnen?

Van aso gesproken. 8)7

Dat is niet de fout van die eigenaren maar van diegenen die een evolutie promoten (van fossiel naar elektrisch) en er vervolgens zelf te laat op inspelen (door bv. te weinig en te trage laadpalen te installeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:25
Vraagje:

Grondkabel 3x 2.5mm a 20 meter voldoende voor een 3.7kw lader?

Deze ligt namelijk al in de grond (nergens op aangesloten) dus kan ik zo gebruiken... of toch een dikkere kabel ingraven?

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-10-2024
eltron schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 14:14:
[...]

Lachen, creatief, dat wel.
En dan een gezamenlijke en/of rekening, omdat een iemand de laadkosten moet afrekenen?

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Marcel_1973
S_Chief schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 16:59:
[...]

En nu al de pas van Maingau binnen. Valt me toch mee na het lezen van diverse berichten in dit topic. Shell was overigens helemaal snel (dinsdag oid).

Inmiddels drie 'must have' laadpassen dus, met dank aan dit topic. d:)b
Nog een Ecotap (voor de ecotap snelladers), de app/sleutel van Eins voor de allego palen en de chargepoint us voor de EV ?? en je kunt vrijwel overal scherp laden (en kwartetten met de vele passen).

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:44
Pelox schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 18:54:
Vraagje:

Grondkabel 3x 2.5mm a 20 meter voldoende voor een 3.7kw lader?

Deze ligt namelijk al in de grond (nergens op aangesloten) dus kan ik zo gebruiken... of toch een dikkere kabel ingraven?
Ja hoor, die kan je gebruiken.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
_Marcel_1973 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 19:13:
[...]

Lachen, creatief, dat wel.
En dan een gezamenlijke en/of rekening, omdat een iemand de laadkosten moet afrekenen?
Ik zou het praktisch houden, iedere avond is een ander aan de beurt om zijn laadpas er langs te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
_Marcel_1973 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 19:15:
[...]
Nog een Ecotap (voor de ecotap snelladers), de app/sleutel van Eins voor de allego palen en de chargepoint us voor de EV ?? en je kunt vrijwel overal scherp laden (en kwartetten met de vele passen).
Wat bedoel je met de laatste? Zie het nut nog even niet van Chargepoint US.

Eins kan nog wel een handige zijn voor de snelladers, die is nog iets goedkoper dan Maingau zag ik.

Ecotap kan ik nog niet duidelijk van zien waar ze nou eigen (snel)laders hebben hangen.

Huidige idee:
- Vattenfall voor hun eigen paal hier in de buurt
- Maingau voor de snelladers van Ionity, Fastned en Allego
- Shell Recharge als backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
S_Chief schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 21:25:
[...]

Eins kan nog wel een handige zijn voor de snelladers, die is nog iets goedkoper dan Maingau zag ik.

Ecotap kan ik nog niet duidelijk van zien waar ze nou eigen (snel)laders hebben hangen.

Huidige idee:
Chargepoint US heeft op veel Pitpoint palen een gunstig tarief van € 0.35 starttarief en € 0.28 per kWh sommige zelfs € 0,26 per kWh. En dit zonder abonnement! Maar het kan ook € 0,50 pkWh zijn. Goed opletten dus. Alleen hun afrekening is niet optimaal. En het duurt bij mij alweer lang voordat ik een pas krijg toegestuurd. App vind ik ook top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepz78
teacher schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 18:21:
[...]

Even denken:

Je hebt een 3 fasen lolo, dat is of een home fast, of een home advanced.
De home fast heeft geen gprs aan boord en moet via een ethernetkabel worden aangesloten.
De advanced heeft wel gprs aan boord.

De home fast heeft geen rfid reader aan boord en zal dus ingesteld moeten worden op plug&charge
De home advanced heeft wel een rfid reader aan boord en zal gestart moeten worden met een pasje, of ook ingesteld moeten worden op plug&charge. Dit doe je via https://my.newmotion.com/

In principe werkt het zo:

Newmotion lolo krijgt spanning, doet een zelftest, lampje is dan oranje.
Lampje uit = ready

(Nu zou de paal zichtbaar moeten zijn via https://chargeportal.thenewmotion.com/test -je hebt wel je serienummer nodig)
Stekker erin en pasje erlangs (als je een advanced hebt). Paal checkt of pasje mag laden en geeft de laadstroom vrij. Lampje is dan blauw. Auto vol is lampje groen. Fout is lampje rood.

Bij plug&charge is het een kwestie van inpluggen.

Heb jij in je my.newmotion ingesteld welke passen er mogen laden?
Heb je plug&charge aanstaan?
Dan nog moet er een pas (waarop verrekend kan worden) gekoppeld zijn aan je account.

Bel desnoods ff met newmotion: 0880109500
Dank voor je uitgebreide uitleg! Het is een home fast inderdaad maar niet aangesloten. ‘m
openschroeven en aan het netwerk hangen mag de monteur komen doen. Heb er genoeg voor betaald tenslotte.... Maar jij is ‘dom’ en zou plug&play moeten zijn. M’n tesla geeft een orange T en roept in de app ‘check energiebron’. de stekker wil ook alleen maar met zacht geweld in de tesla btw. Dus ik hoop nog dat het daaraan ligt....

Overigens is mijn lampje bij aanzetten alleen even groen.... die kleur noem je niet ;-)))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Miepz78 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:03:
[...]
Overigens is mijn lampje bij aanzetten alleen even groen.... die kleur noem je niet ;-)))
Ik deed het uit mn hoofd ;) dus corrigeer mij vooral :Y

Check ook even my.newmotion.com of daar alles klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06-07 13:37
Het is mij recent oogevallen dat Shell in eindhoven langs een drukke 70km/h weg 2 aparte snelladers heeft geplaatst: CCS/CDM (ik denk 150kW?) met groene LED Verlichting boven de laders (idee van Tesla stall gepikt..)

Ik had eerst al de voorbereiding in de grond uit zien steken maar twee dagen geleden zag ik daar al wat ik een paar weken geleden dacht: shell die daadwerkelijk laders aan het bouwen is (binnen de bebouwde kom)

Ik ben geen fan van shell maar het is iig goed dat ze misschien nu wel laders gaan plaatsen. Heb ik een aankondiging gemist oid?

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Stef87 zijn inmiddels al een aantal Shell stations met 50kW laders.
Bovendien is Shell eigenaar van NewMotion.
Maar had dit ook gemist, hier meer info over die 150kW snelladers: https://www.shell.nl/consumenten/recharge.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 23:03:
Maar had dit ook gemist, hier meer info over die 150kW snelladers: https://www.shell.nl/consumenten/recharge.html
Boeiend, en zo te zien voorlopig op 35ct/kWh + gratis koffie bij de bakker van Shell.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hyena
DUITSE TANKSTATIONS MOETEN VERPLICHT LAADZUILEN PLAATSEN

https://e-drivers.com/dui...icht-laadzuilen-plaatsen/

Shell gaat samenwerken met EnBW in Duitsland. Bij bijna 14.500 tankstations komen snelladers van verschillende operators.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02-07 20:45

ITsEZ

parttime all-rounder

rmathijssen schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 11:57:

Hier in de buurt is het zelfs nog erger. Er staat een laadpaal met twee contacten maar slechts 1 van de 2 plekken is "officieel" gereserveerd voor elektrische auto's. Op de andere plek staat dus doodleuk iemands aanhanger 8)7

What you see is always what you get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06-07 13:37
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 23:03:
Voorheen deden ze vooral alsof: bestaande snelladers met een shell sticker Beplakken _O-

Vandaar mijn vraag (gezien ik zeker 2-5u per dag alles volg mede door hobby/werk)

**edit**
Die twee snelladers met (vrij zeker) vloeistofgekoelde kabels en 150/350kW in Eindhoven langs de Kennedylaan (drukke 70km/h weg) staan niet op de website.

[ Voor 13% gewijzigd door Stef87 op 11-01-2020 00:40 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

ITsEZ schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 00:30:
[...]

Hier in de buurt is het zelfs nog erger. Er staat een laadpaal met twee contacten maar slechts 1 van de 2 plekken is "officieel" gereserveerd voor elektrische auto's. Op de andere plek staat dus doodleuk iemands aanhanger 8)7
Off-topic, maar als die aanhanger voor langere tijd op de openbare weg staat kun je de gemeente bellen. Aanhangers en caravans mogen vaak niet langdurig gestald worden op de openbare weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-07 19:02
teacher schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:41:
[...]

Ik deed het uit mn hoofd ;) dus corrigeer mij vooral :Y

Check ook even my.newmotion.com of daar alles klopt.
@teacher
Zolang je geen netwerkkabel hebt aangesloten op je laadpaal dan zal je via my.newmotion.com niks kunnen doen. Dus stap 1 is zorgen voor netwerkverbinding, stap 2 is je laadpaal configureren voor plug and charge via bovenstaande website.

En als je er niet uitkomt kun je ook even de Newmotion helpdesk bellen.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

nMad schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 07:15:
[...]

@teacher
Zolang je geen netwerkkabel hebt aangesloten op je laadpaal dan zal je via my.newmotion.com niks kunnen doen. Dus stap 1 is zorgen voor netwerkverbinding, stap 2 is je laadpaal configureren voor plug and charge via bovenstaande website.

En als je er niet uitkomt kun je ook even de Newmotion helpdesk bellen.
I know, alleen moet je plug&charge waarschijnlijk ook zelf instellen. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Miepz78 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:03:
[...]

Dank voor je uitgebreide uitleg! Het is een home fast inderdaad maar niet aangesloten. ‘m
openschroeven en aan het netwerk hangen mag de monteur komen doen. Heb er genoeg voor betaald tenslotte.... Maar jij is ‘dom’ en zou plug&play moeten zijn. M’n tesla geeft een orange T en roept in de app ‘check energiebron’. de stekker wil ook alleen maar met zacht geweld in de tesla btw. Dus ik hoop nog dat het daaraan ligt....

Maandag gewoon even met NM bellen. De klantenservice is redelijk prima. Btw; waarom ben je niet voor een Tesla Wall Charger gegaan? Goedkoper en een stuk handiger toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-07 11:23
Weten jullie ongeveer wat de installatie kosten voor een Tesla Wall Charger zijn? Ik ben nog niet helemaal uit welke laadunit ik moet nemen. TWC is het goedkoopst icm met een kwh meter. Alleen dan zit ik vast aan een vaste kabel. En ik kreeg van een gecertificeerde electricien te horen dat ik ook loadbalancing alleen met Maxim kan. Is load balancing echt nodig en wat is eigenlijk ook een goede oplossing die ook niet zoveel kost? Ik wil geen abonnementskosten namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Hunkaroglu schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 11:10:
Weten jullie ongeveer wat de installatie kosten voor een Tesla Wall Charger zijn? Ik ben nog niet helemaal uit welke laadunit ik moet nemen. TWC is het goedkoopst icm met een kwh meter. Alleen dan zit ik vast aan een vaste kabel. En ik kreeg van een gecertificeerde electricien te horen dat ik ook loadbalancing alleen met Maxim kan. Is load balancing echt nodig en wat is eigenlijk ook een goede oplossing die ook niet zoveel kost? Ik wil geen abonnementskosten namelijk.
Wat is jouw probleem met vaste kabel? Bij vaste laadplek zou ik niet anders willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepz78
Inspired schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 08:24:
[...]

Maandag gewoon even met NM bellen. De klantenservice is redelijk prima. Btw; waarom ben je niet voor een Tesla Wall Charger gegaan? Goedkoper en een stuk handiger toch?
Thanks. Met enig geluk komt vandaag een monteur van de installateur langs. Die mag van mij de boel inregelen dan.

Heb New Motion woensdag al gebeld, maar die zeiden alleen ‘oh u heeft hem niet bij ons zelf gekocht? Ja nee dan moet u toch echt bij laadkompas zijn’... dus daar had ik vooralsnog zeg maar niks aan.

Mijn hoop is gevestigd op de monteur die hopelijk geen moeilijke eerdere klantjes heeft en dus idd langs komt vandaag....

-EDIT- Nou... Ik ben er inmiddels achter dat het aan de verkoopn00b van Laadkompas ligt.... Destijds met hen expliciet besproken dat ik een domme laadpaal wilde. geen online toestanden en vooral geen abonnementen. Gewoon een veredeld stopcontact. Dan moest ik vooral deze hebben en een extra kwh-metertje in de meterkast en zelf aan het einde van het jaar de balans opmaken hoeveel kwh-s van onze energierekening in de tesla zijn gegaan....

Ik heb toen een Home Fast van new motion gekocht en die is geïnstalleerd. De monteur kon niks aan technisch gebrek vinden. Paal maar aan het internet gehangen met een los ethernetkabeltje en nu blijkt in my.newmotion.com dat ik bij stap 3 blijf steken bij de instellingen van de laadpaal. Daar moet ik namelijk kiezen voor een abonnement. Doe ik dat niet 'nee bedankt, ik hoef geen extra's', dan kom ik nooit verder dan die stap. En pas in stap 5 kan er een pas gekoppeld worden aan de paal (die geen rfid reader heeft, dus what is the use?!?).

NewMotion zegt net aan de tel dat de enige optie is om een abonnement af te sluiten om met deze paal te kunnen gaan laden.

Je begrijpt. Ik ben niet enorm blij met laadkompas nu en begrijp ook newmotion niet dat je verplicht wordt een abonnement af te sluiten. Want op de vraag 'wat krijg ik dan voor dat abonnement' zegt zij ook eigenlijk niet te weten waarvoor dat dan is.........Duuuhs |:( |:( |:(

[ Voor 48% gewijzigd door Miepz78 op 11-01-2020 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• littlewouter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-07 18:06
sweebee schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 14:28:
Is er een mogelijkheid dit over IP/TCP te doen? We hebben naast stroom ook een eigen glasvezel verbinding naar dit pand.
De loadbalancing functionaliteit van de Alfen palen kan ook een Modbus TCP/IP meter uitlezen voor het geval dat er geen P1 beschikbaar is of het te ver weg voor de laadpaal is.
Ik weet niet of je je laadpaal inmiddels al geïnstalleerd hebt, maar de installateur zou je hier in principe ook mee kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
eltron schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 11:29:
[...]

Wat is jouw probleem met vaste kabel? Bij vaste laadplek zou ik niet anders willen.
Vaste kabel oogt rommelig vandaar. Omdat ik misschien tekort kom met de 2,5 mtr. En ik gedwongen moet gaan voor 7,5 mtr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Hunkaroglu schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 14:50:
[...]

Vaste kabel oogt rommelig vandaar. Omdat ik misschien tekort kom met de 2,5 mtr. En ik gedwongen moet gaan voor 7,5 mtr.
Zou altijd voor de TWC gaan. Al is het alleen maar voor het “knopje”. LB kun je wel zonder. Desnoods gewoon scheduled depart gebruiken. Anders is een Zappi een mogelijkheid. Al zijn daar af en toe issues mee met de Tesla.

Of kijken naar; https://wallbox.com/nl_nl/pulsar

[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 11-01-2020 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-07 17:17
littlewouter schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 14:14:
[...]

De loadbalancing functionaliteit van de Alfen palen kan ook een Modbus TCP/IP meter uitlezen voor het geval dat er geen P1 beschikbaar is of het te ver weg voor de laadpaal is.
Ik weet niet of je je laadpaal inmiddels al geïnstalleerd hebt, maar de installateur zou je hier in principe ook mee kunnen helpen.
Bedankt, nee de laadpaal staat er nog niet. Het bedrijf wat de laadpaal gaat installeren zei dat ze geen mogelijkheid gevonden hadden. Ze willen nu gewoon bij mij thuis een loadbalancer neerzetten, en dan gaan kijken hoe de fasen verdeelt zijn tov het andere huis en eventueel ipv 32A knijpen naar 20A.

Ik zal ze eens een berichtje sturen of ze hier iets mee kunnen.

edit: Waar vind ik zo'n modbus TCP/IP meter? Ik kan zo niet een model vinden in een webshop. Ik zie wel in de handleiding dat de Alfen dus Modbus over TCP/IP ondersteunt. Dus dan zou er alleen een Modbus TCP/IP meter aangesloten hoeven te worden.

edit2: Zelfs de handleiding van Alfen geeft aan dat het kan:
Modbus TCP/IP settings
In order for smooth communication with the smart meter through the Modbus TCP/IP, both need to be installed in the same
network. Before reading out all necessary data fields, the smart meter and the charging station need to be able to communicate. For that, the following settings are important:
• Port: 502
• IPv4 addresses (use fixed IP address), assigned by the network operator
• Subnet mask of the local network
• Modbus address of the energy meter
• Default gateway of the local network
Heb de installateur maar even op de hoogte gebracht, die zou bij Alfen wel meer info kunnen krijgen :)

[ Voor 38% gewijzigd door sweebee op 11-01-2020 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• littlewouter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-07 18:06
@sweebee Zover ik weet wordt een Socomec Countis E27 standaard ondersteund, maar zou een andere Modbus TCP/IP meter ook geconfigureerd kunnen worden zolang de registers maar correct worden ingevoerd.

Wat voor loadbalancer zouden ze bedoelen? Een Maxem? Dat zou ook een oplossing zijn ja.
Als echte tweaker zou je misschien zelf ook de loadbalancer kunnen maken door de P1 poort uit te lezen en dat door te koppelen aan de laadpaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Miepz78 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 14:08:
[...]

Thanks. Met enig geluk komt vandaag een monteur van de installateur langs. Die mag van mij de boel inregelen dan.

Heb New Motion woensdag al gebeld, maar die zeiden alleen ‘oh u heeft hem niet bij ons zelf gekocht? Ja nee dan moet u toch echt bij laadkompas zijn’... dus daar had ik vooralsnog zeg maar niks aan.

Mijn hoop is gevestigd op de monteur die hopelijk geen moeilijke eerdere klantjes heeft en dus idd langs komt vandaag....

-EDIT- Nou... Ik ben er inmiddels achter dat het aan de verkoopn00b van Laadkompas ligt.... Destijds met hen expliciet besproken dat ik een domme laadpaal wilde. geen online toestanden en vooral geen abonnementen. Gewoon een veredeld stopcontact. Dan moest ik vooral deze hebben en een extra kwh-metertje in de meterkast en zelf aan het einde van het jaar de balans opmaken hoeveel kwh-s van onze energierekening in de tesla zijn gegaan....

Ik heb toen een Home Fast van new motion gekocht en die is geïnstalleerd. De monteur kon niks aan technisch gebrek vinden. Paal maar aan het internet gehangen met een los ethernetkabeltje en nu blijkt in my.newmotion.com dat ik bij stap 3 blijf steken bij de instellingen van de laadpaal. Daar moet ik namelijk kiezen voor een abonnement. Doe ik dat niet 'nee bedankt, ik hoef geen extra's', dan kom ik nooit verder dan die stap. En pas in stap 5 kan er een pas gekoppeld worden aan de paal (die geen rfid reader heeft, dus what is the use?!?).

NewMotion zegt net aan de tel dat de enige optie is om een abonnement af te sluiten om met deze paal te kunnen gaan laden.

Je begrijpt. Ik ben niet enorm blij met laadkompas nu en begrijp ook newmotion niet dat je verplicht wordt een abonnement af te sluiten. Want op de vraag 'wat krijg ik dan voor dat abonnement' zegt zij ook eigenlijk niet te weten waarvoor dat dan is.........Duuuhs |:( |:( |:(
Ik zie op de website inderdaad dat NewMotion hetzelfde doet als waarom EV-box al jaren verguisd wordt;
geld vragen voor een niets-toevoegende dienst. Volgens mij had je vroeger geen abonnementskosten zodra je hem op plug&charge instelde (of liet instellen)

https://newmotion.com/nl_NL/nl-plug-and-charge/

Dat wordt een ander laadpunt eisen bij Laadkompas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Inspired schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 16:04:
[...]

Zou altijd voor de TWC gaan. Al is het alleen maar voor het “knopje”. LB kun je wel zonder. Desnoods gewoon scheduled depart gebruiken. Anders is een Zappi een mogelijkheid. Al zijn daar af en toe issues mee met de Tesla.

Of kijken naar; https://wallbox.com/nl_nl/pulsar
Begrijp ik nu dat loadbalancing niet nodig is of toch nodig kan zijn. Ik wil eigenlijk geen omkijken hebben mocht ik veel apparaten tegelijk gebruiken. Want ik heb er wel veel straks. Quooker, 2ovens, wasmachine, vaatwas, droger zoals eigenlijk in elke woning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Hunkaroglu schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 14:50:
[...]
Ach, ik heb met de Zappi ook 5 meter teveel, maar die zit er keurig omheen gewikkeld en zou ik niet rommelig willen noemen. Ik gebruik alleen het stukje dat ik wel nodig heb.
Voor mij is pas rommelig om dagelijks met een losse kabel te moeten hannessen die als het een beetje tegenzit ook nog vies en nat wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07 23:50
Hunkaroglu schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 11:10:
Waarom is loadbalancing een must? Ik start met laden om 01:00 (ingesteld in de auto) en dan is er amper nog verbruik in huis. Ik kan me toch niet voorstellen dat je rond die tijd nog een hoog verbruik hebt...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:46
Hunkaroglu schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 17:48:
[...]

Begrijp ik nu dat loadbalancing niet nodig is of toch nodig kan zijn. Ik wil eigenlijk geen omkijken hebben mocht ik veel apparaten tegelijk gebruiken. Want ik heb er wel veel straks. Quooker, 2ovens, wasmachine, vaatwas, droger zoals eigenlijk in elke woning.
Op een 3x25A aansluiting met een beetje knappe verdeling moet het echt heel gek lopen wil je loadbalancing nodig hebben. Ik zou het alleen nemen als je 2 laadpalen gaat installeren.
Ik heb ook echt een zeer uitgebreide elektra installatie en doe alles op elektra en heb geen loadbalancing en ben er nog niet tegenaan gelopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
littlewouter schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 16:40:
Wat voor loadbalancer zouden ze bedoelen? Een Maxem? Dat zou ook een oplossing zijn ja.
Als echte tweaker zou je misschien zelf ook de loadbalancer kunnen maken door de P1 poort uit te lezen en dat door te koppelen aan de laadpaal.
Ik heb zelf 1x40A icm een Zappi V2 1-fase 32A laadpaal, via 2 CT-klemmen (Hoofdaansluiting, Zonnepanelen) weet de Zappi paal wat er resteert om te kunnen gebruiken en is op die manier zelf de "loadbalancer". Ik heb destijds ook bij andere partijen een laadpaal aangevraagd met loadbalancer en moest echt een stuk hardware aanschaffen, Zappi heeft dat volgens mij wel mooi opgelost zo?

De P1-poort is hier dus alleen in gebruik door de Toon, niet door de laadpaal.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
GeeMoney schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 17:54:
[...]

Op een 3x25A aansluiting met een beetje knappe verdeling moet het echt heel gek lopen wil je loadbalancing nodig hebben. Ik zou het alleen nemen als je 2 laadpalen gaat installeren.
Ik heb ook echt een zeer uitgebreide elektra installatie en doe alles op elektra en heb geen loadbalancing en ben er nog niet tegenaan gelopen.
Nou, dit is wel iets te positief denk ik. Bij 3x25 kun je met 1 andere grootverbruiker al niet meer op 3x16 laden. Onze oven pakt op snel voorverwarmen bv 16a. Dan zal 3x16a laden toch een opgave zijn. Zonder LB kan prima. Maar wel wat rekening houden ermee. Of gewoon vanaf 23 uur starten met laden. Zitten de meeste auto’s om 7 uur wel weer vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-07 14:39
BugBoy schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 17:53:
[...]

Waarom is loadbalancing een must? Ik start met laden om 01:00 (ingesteld in de auto) en dan is er amper nog verbruik in huis. Ik kan me toch niet voorstellen dat je rond die tijd nog een hoog verbruik hebt...
Je hebt vast geen warmtepomp.... die lopen ook 's nachts en kunnen best wat stroom wegtrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
Ik heb toch maar LB bijbesteld.
Kreeg van twee andere e-tron rijders dat de hoofdzekering er inmiddels door het laden uit was geslagen...
Kan dat ook niet hebben met domotica in huis. Daarnaast draaien de wasmachine en vaatwasser hier ‘s nachts.

Nee, verkeerde zuinigheid wat mij betreft als je niet tenminste de kabel er naar toe laat leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Marcel_1973
S_Chief schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 21:25:
[...]

Huidige idee:
Volledig eens met @Hyena, chargepoint heeft ook op ev-box palen een mooi tarief.

Geffense Barierre A59 staat een “verstopte” ecotap 50kWh lader. De Fastned-palen (ook 50kWh) staan daar vaak vol, de Ecotap missen velen. Die ecotap’s staan vaker verdekt opgesteld valt me op. Als ik dan tussen de 50kWh van Fastned of Ecotap moet kiezen, pak ik deze meestal, kosten 35ct/kWh overigens. In Laadpastop10 wordt gesproken over 30ct, maar voor deze snellader klopt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:46
Inspired schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 18:20:
[...]

Nou, dit is wel iets te positief denk ik. Bij 3x25 kun je met 1 andere grootverbruiker al niet meer op 3x16 laden. Onze oven pakt op snel voorverwarmen bv 16a. Dan zal 3x16a laden toch een opgave zijn. Zonder LB kan prima. Maar wel wat rekening houden ermee. Of gewoon vanaf 23 uur starten met laden. Zitten de meeste auto’s om 7 uur wel weer vol.
Neem even een kijkje in het grote elektra topic onder wonen & verbouwen.
Die vermogens zijn piek vermogens en zeer kortstondig. Die oven pakt ook echt geen 16A continu. Ik heb 2 ovens, een grote warmtepomp, koelkasten, vriezers, inductie koken etc. en nog nooit ergens tegenaan gelopen.
Belangrijk is een knappe verdeling. Ik let er werkelijk waar nooit op of de wasmachine al aanstaat en een oven en dan nog mijn auto aan de paal. En het ergste wat dan natuurlijk een keer kan gebeuren is dat de groep eruit klapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
GeeMoney schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 19:13:
[...]

Neem even een kijkje in het grote elektra topic onder wonen & verbouwen.
Die vermogens zijn piek vermogens en zeer kortstondig. Die oven pakt ook echt geen 16A continu. Ik heb 2 ovens, een grote warmtepomp, koelkasten, vriezers, inductie koken etc. en nog nooit ergens tegenaan gelopen.
Belangrijk is een knappe verdeling. Ik let er werkelijk waar nooit op of de wasmachine al aanstaat en een oven en dan nog mijn auto aan de paal. En het ergste wat dan natuurlijk een keer kan gebeuren is dat de groep eruit klapt.
Heb je geluk. Of nooit thuis als de vrouw kookt. :) Geen ramp verder als de automaat eruit klapt maar als hier 2/3 inductiepitten aan staan en de oven als grootverbruikers is er echt geen 3x16a beschikbaar. Dan zet mijn NM paal het laden tijdelijk op stop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltron
Taro schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 18:01:
[...]

Ik heb zelf 1x40A icm een Zappi V2 1-fase 32A laadpaal, via 2 CT-klemmen (Hoofdaansluiting, Zonnepanelen) weet de Zappi paal wat er resteert om te kunnen gebruiken en is op die manier zelf de "loadbalancer". Ik heb destijds ook bij andere partijen een laadpaal aangevraagd met loadbalancer en moest echt een stuk hardware aanschaffen, Zappi heeft dat volgens mij wel mooi opgelost zo?

De P1-poort is hier dus alleen in gebruik door de Toon, niet door de laadpaal.
Hier zelfde verhaal en werkt prima met die CT klemmen. Plus op het display en de app goed te zien hoe hij rekening houdt met totaal beschikbaar vermogen, incl. zonnestroom. Bovendien voorbereid op de toekomst (vervallen saldering) door keuzemogelijkheden om alleen of grotendeels op zonnestroom te laden. En verbinding draadloos (afgezien van de paar centimeter van CT-klem naar Harvi die in de meterkast hangt), dus ook geen gedoe met kabels leggen voor DLB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

eltron schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 19:39:
[...]
En verbinding draadloos (afgezien van de paar centimeter van CT-klem naar Harvi die in de meterkast hangt), dus ook geen gedoe met kabels leggen voor DLB.
Ik heb wel de draadloze Zappi Hub, maar niet de Harvi, dus hier wel een CAT6 kabel getrokken van de meterkast naar de laadpaal ivm loadbalancing.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Ik heb ook wat over Zappi gelezen. Is onderstaande dan misschien een optie? Dan ben ik ook voorbereid op de toekomst. Werkt ook goed samen met je zonnepanelen begreep ik. Schijnt dat ze dit in maart 2020 kunnen leveren. Je hoeft het nu niet te betalen.

https://www.zappi.info/hi...uct/23-zappi_v2_3f_socket

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Hunkaroglu Goede keuze, ik heb hem nu uiteraard zo ingesteld dat de zonnepanelen niet gebruikt worden (met 2-5 kW/dag in de winter geen optie om daar op te wachten), maar je kunt via de app instellen hoeveel % er uit de zonnepanelen moet komen om te starten met laden. En als je bijv. om 7:00 met 100% wil wegrijden, kan je iedere nacht nog een automatische boost met X kW instellen, zodat als de zon niet voldoende heeft opgebracht dat de auto toch nog met daltarief 100% vol is.

Eén en ander is wel spartaans, bijv. het updaten van de firmware, maar verder prima laadoptie, mits je de nieuwste revisie hebt (dus vanaf februari/maart, of al eerder opgestuurd gekregen via MyEnergi, de producent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:47
Ik ben hier in de US ook voor een Tesla Wall Connector gegaan op een 60 amp breaker.
Ik haal 33 miles per uur op mijn SR+.

Voor de vergelijking: TWC: 500 dollar, installatie: 900 dollar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Hunkaroglu schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 20:38:
Ik heb ook wat over Zappi gelezen. Is onderstaande dan misschien een optie? Dan ben ik ook voorbereid op de toekomst. Werkt ook goed samen met je zonnepanelen begreep ik. Schijnt dat ze dit in maart 2020 kunnen leveren. Je hoeft het nu niet te betalen.

https://www.zappi.info/hi...uct/23-zappi_v2_3f_socket
Ja, maar ik zou dus de versie met vaste kabel nemen. https://www.zappi.info/shop/product/30-zappi_v2_3f_5m

Een losse kabel ben je echt binnen een paar dagen zat; tenzij je die permanent in de socket laat zitten, maar wat is dan het verschil?

en je hebt wellicht nog de hub en de harvi nodig en eventueel extra CT klem voor zonnepanelen.

Staat weer tegenover dat je, als je in staat bent om een stopcontact aan de muur te schroeven, je dat ook wel met de Zappi kunt doen en dus installatiekosten kunt besparen.

[ Voor 9% gewijzigd door eltron op 11-01-2020 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
@eltron

Inderdaad. Voor 50 euro meer heb je er een kabel erbij. En ik zie dat je het netjes erom kan wikkelen.

Installatie laat ik liever over aan anderen. :)

Ik zie hier dat ze het ook voor je installeren voor 399 euro.

Ik ga ze maar even bellen maandag voor wat meer info en wanneer ze het kunnen leveren.

https://www.hashop.nl/myenergy

Iemand anders ook ervaring met dit bedrijf?

Of gewoon via Zappi.info zelf. Daar krijg je het standaard geleverd met 3 gratis CT klemmen.
Taro schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 23:10:
De man achter Zappi NL (Mark) adviseerde mij ook de versie met 6.5 meter kabel ipv de untethered versie, dus uiteindelijk voor de versie mét kabel gegaan ipv versie zonder kabel (Voor 50 Euro meer idd een nobrainer, toch?). Helaas is 6.5 meter op 20 cm na net onvoldoende om een Tesla Model 3 omgekeerd te parkeren en aan te kunnen sluiten...

Ik heb dus de 1-fase 32A revisie 1 tethered nu omgeruild voor een 1-fase 32a revisie 2 untethered, waar ik een 8 meter kabel in ga pluggen (en vergrendel), met ingebouwde Tesla knop. Dan ben ik direct van het "Laadpoort ontgrendelen" gedoe af iedere ochtend als ik de deur uit loop. En tja, dat kost wat extra Euro's, maar dat vergeet je al snel als je niet meer iedere avond 2-3x hoeft te steken in het donker zonder achteruitrijlichten om je oprit achteruit op te kunnen rijden via een éénrichtingsverkeer weg en lantaarnpaal en bosjes die niet meewerken om de draai te kunnen maken...
Dacht dat je de 3 fase Zappi had. Over welke kabel heb je het dan met ingebouwde Tesla knop? En waar heb je die kabel besteld? Wat is eigenlijk tethered en untethered? :) Teveel vragen net voor middernacht. :P

[ Voor 67% gewijzigd door Hunkaroglu op 11-01-2020 23:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

De man achter Zappi NL (Mark) adviseerde mij ook de versie met 6.5 meter kabel ipv de untethered versie, dus uiteindelijk voor de versie mét kabel gegaan ipv versie zonder kabel (Voor 50 Euro meer idd een nobrainer, toch?). Helaas is 6.5 meter op 20 cm na net onvoldoende om een Tesla Model 3 omgekeerd te parkeren en aan te kunnen sluiten...

Ik heb dus de 1-fase 32A revisie 1 tethered nu omgeruild voor een 1-fase 32a revisie 2 untethered, waar ik een 8 meter kabel in ga pluggen (en vergrendel), met ingebouwde Tesla knop. Dan ben ik direct van het "Laadpoort ontgrendelen" gedoe af iedere ochtend als ik de deur uit loop. En tja, dat kost wat extra Euro's, maar dat vergeet je al snel als je niet meer iedere avond 2-3x hoeft te steken in het donker zonder achteruitrijlichten om je oprit achteruit op te kunnen rijden via een éénrichtingsverkeer weg en lantaarnpaal en bosjes die niet meewerken om de draai te kunnen maken...

@Hunkaroglu Heb de 1x32A versie op 1x40A hoofdaansluiting aangesloten. Tethered = met kabel, untethered = zonder kabel, dan kan je dus zelf een eigen kabel naar wens aansluiten.

In mijn geval de 1-fase 32A laadkabel van 8 meter via https://www.evchargeking....asige-tesla-laadkabel-32a. En ik zit erover te denken om de standaard door Tesla meegeleverde 4 meter Mennekes 32A/3-fase kabel te vervangen door deze: https://www.evchargeking....asige-tesla-laadkabel-32a a 8 meter, dan heb ik in de toekomst nooit meer gezeur als ik op locatie moet laden.

[ Voor 24% gewijzigd door Taro op 11-01-2020 23:23 ]

Pagina: 1 ... 95 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.