[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 93 ... 104 Laatste
Acties:
  • 561.221 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-06 08:38
Jeetje, altijd weer een uitdaging en stress met het laden in Duitsland. Aangekomen bij Centro Oberhausen met 15% SoC en snel een vrije laadplek gevonden. Kabel erin. Tsja, hoe krijg je m gestart? Hmm, geen RFID, alleen app. Welke app? Geen idee, staat alleen een QR code op. Oké, die maar scannen dan. Pagina openen duurt eeuwen... Ohja, dat stomme Duitse internet gaat natuurlijk lekker snel: EDGE. Vrouwlief begon inmiddels al te klagen, dus zijn we het winkelcentrum maar ingegaan met de gedachte: los ik al lopende wel op. Nog wel even een foto gemaakt voor die tijd van de paal.
Aangekomen in het winkelcentrum uiteindelijk WiFi verbinding gemaakt, wat ik liever niet doe op een openbaar netwerk. Blijkt de QR code naar de app van Innogy te verwijzen. Oké, die gedownload. Bij welke paal staat u? Scan de QR code... Oké, foto verzonden naar de andere telefoon. Daarna opengezet en weer met de eerste telefoon de QR code gescand. Dat lukte gelukkig. Vul nu de creditcard gegevens in... Oké, gedaan. “Lader in gebruik”. Grrrrrrrrr. Dat is niet waar, er zit alleen een kabel in, maar niets laadt op. Nog even via de Tesla app geprobeerd om de charge port te unlocken. Duurde ook een eeuwigheid, de Tesla Sim had vermoedelijk ook alleen maar EDGE snelheid. Uiteindelijk gelukt om te unlocken, alleen daarmee kon ik nog steeds het laden niet starten. Snel de auto van het slot en op het slot, anders kan iemand de kabel jatten.
Tsja, en toen... denk dat de enige mogelijkheid is om terug te gaan, de kabel eruit te halen, het laden starten via de app en dan de kabel erin. Zo gezegd, zo gedaan. Ondertussen helemaal aan de andere kant van het winkelcentrum, ik weer helemaal terug. Kabel eruit, app opnieuw geprobeerd, maar die vond nog steeds dat er al opgelaten werd?!?!
Uiteindelijk auto verschoven naar een andere laadplek. QR code gescand met de Innogy app, laadsessie gestart, kabel erin en het opladen begon. Wat een hindernis... Zeker 40 minuten gekost. In Nederland nog nooit zoiets meegemaakt. Even de pas er tegenaan houden en laden maar.

Terugweg bij Hünxe gestopt. Daar staat een HPC. Hoopvol de auto geparkeerd en de kabel aangesloten. Pas er tegenaan en hoppa, laden maar. Yeah right... “Geen laadkabels beschikbaar”. Even de AC, ChaDeMo en CCS uit het station gehaald en er weer in gestoken. CCS vervolgens in de Tesla gedaan. Weer dezelfde melding. Potverdikkeme!!! Dezelfde HPC laders staan ook bij Fastned, nooit problemen mee. Hotline nummer op de paal gebeld. “We zijn geopend op maandag tot en met vrijdag”. Ja, daaaaaag!

Daarnaast stond nog een EnBW charger, ook met CCS, AC en ChaDeMo. Echter 50kW... Nouja, dan maar die, het is niet anders. Laadpas bij de hand, CCS stekker erin. Even wachten. Huh?!?! Laden start gewoon.... Uhhh, oké...

Het was weer een avontuur. Voor de langere ritten weet ik zeker dat ik een Tesla route ga plannen langs de Superchargers. Buiten Nederland is het altijd een loterij met de alternatieve chargers. Hoop dat het in de toekomst verbetert, bijv met de komst van IONITY op veel plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Klopt het dat Maingau geen gratis laadpas (meer) heeft? Zojuist via de app geregistreerd maar niets zien langskomen voor een laadpas. Via de website lijkt er 10 euro voor te worden gevraagd?

Edit: ah, pas lijkt automatisch mijn kant op te komen na registratie in de app.

Inmiddels voorzien van accounts/passen voor Vattenfall (voor de lokale laadpaal), Shell (backup) en Maingau (snelladen bij Ionity/Fastned). Prima om mee te beginnen denk ik.

[ Voor 21% gewijzigd door S_Chief op 04-01-2020 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuikKees
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09-2023
bottom line schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 22:03:
@DuikKees
Op PlugSurfing heb ik de laadpaal inderdaad enkel teruggevonden. Op anderen staat hij niet op.
Is van CapelleXL, maar meer informatie zie je echt niet. Hij staat wel op bezet denk ik :+
Thanks, wel raar dat de paal in de app van plugsurfing niet staat, en via de site wel.
Capelle XL is in ieder geval een contact dat bereikbaar is waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1307460

Davidshadow13 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 14:48:
[...]

Alle eerste gen FastNed stations (met de boogkappen) zijn standaard opgeleverd met 2 laders maar modulair uitbreidbaar tot 6/8. De bekabeling en aansluiting ligt eral alleen de lader hoeft er nog opgezet te worden. Alleen omdat die vrij prijzig zijn en ABB er niet snel genoeg voldoende kon leveren heeft FastNed besloten om die laders vraaggestuurd bij te plaatsen. Drukke stations worden vergroot en uitgebreid. Als het vaak vol staat worden er meestal binnen 3 maanden laders bijgeplaatst als er nog plek is.
Iets met kip en ei. Ik rij nu 2 weken een M3, 2 keer proberen te laden bij fastnet. Waren bezet dus maar doorgereden naar supercharger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 31-05 16:11
eltron schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 23:12:
[...]

Bij de gratis laders van de Lidl niet, althans in NL zover mij bekend (Leeuwarden, Wolvega en Woerden). Gewoon inpluggen en op start drukken.

Daarbij wel de vraag of ze beschikbaar zijn. In Woerden stond er laatst een taxi te laden met een SOC van 20%, dus die was nog wel even zoet. Lijkt me overigens niet bedoeld voor zakelijk gebruik 8)7
Laatst was ik ook bij de Lidl van Woerden en toen was er 1 nog vrij dacht ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 05-06 13:21
Anoniem: 1307460 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 23:03:
Ik hebben “oude”pas van newmotion. Hiermee kan ik prima laden op bij de paal op mijn werk. Afgelopen jaar een VolvoV60 mee geladen.
Sinds eind vorig jaar een Tesla waardoor ik ook bij andere openbare newmotion palen wil laden. Helaas werkt de pas hier niet op. Als ik het TNM nummer wil koppelen aan de app krijg ik de melding “laadpas al geregistreerd” Iemand een idee hoe dit op te lossen?

(Newmotion geeft geen reactie op mijn mail :( )
Vraag een nieuwe, tis gratis!

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 04-06 18:41

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
flo_ schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 23:50:
Jeetje, altijd weer een uitdaging en stress met het laden in Duitsland. Aangekomen bij Centro Oberhausen met 15% SoC en snel een vrije laadplek gevonden. Kabel erin. Tsja, hoe krijg je m gestart? Hmm, geen RFID, alleen app. Welke app? Geen idee, staat alleen een QR code op. Oké, die maar scannen dan. Pagina openen duurt eeuwen... Ohja, dat stomme Duitse internet gaat natuurlijk lekker snel: EDGE. Vrouwlief begon inmiddels al te klagen, dus zijn we het winkelcentrum maar ingegaan met de gedachte: los ik al lopende wel op. Nog wel even een foto gemaakt voor die tijd van de paal.
Aangekomen in het winkelcentrum uiteindelijk WiFi verbinding gemaakt, wat ik liever niet doe op een openbaar netwerk. Blijkt de QR code naar de app van Innogy te verwijzen. Oké, die gedownload. Bij welke paal staat u? Scan de QR code... Oké, foto verzonden naar de andere telefoon. Daarna opengezet en weer met de eerste telefoon de QR code gescand. Dat lukte gelukkig. Vul nu de creditcard gegevens in... Oké, gedaan. “Lader in gebruik”. Grrrrrrrrr. Dat is niet waar, er zit alleen een kabel in, maar niets laadt op. Nog even via de Tesla app geprobeerd om de charge port te unlocken. Duurde ook een eeuwigheid, de Tesla Sim had vermoedelijk ook alleen maar EDGE snelheid. Uiteindelijk gelukt om te unlocking, alleen daarmee kon ik nog steeds het laden niet starten. Snel de auto van het slot en op het slot, anders kan iemand de kabel jatten.
Tsja, en toen... denk dat de enige mogelijkheid is om terug te gaan, de kabel eruit te halen, het laden starten via de app en dan de kabel erin. Zo gezegd, zo gedaan. Ondertussen helemaal aan de andere kant van het winkelcentrum, ik weer helemaal terug. Kabel eruit, app opnieuw geprobeerd, maar die vond nog steeds dat er al opgelaten werd?!?!
Uiteindelijk auto verschoven naar een andere laadplek. QR code gescand met de Innogy app, laadsessie gestart, kabel erin en het opladen begon. Wat een hindernis... Zeker 40 minuten gekost. In Nederland nog nooit zoiets meegemaakt. Even de pas er tegenaan houden en laden maar.

Terugweg bij Hünxe gestopt. Daar staat een HPC. Hoopvol de auto geparkeerd en de kabel aangesloten. Pas er tegenaan en hoppa, laden maar. Yeah right... “Geen laadkabels beschikbaar”. Even de AC, ChaDeMo en CCS uit het station gehaald en er weer in gestoken. CCS vervolgens in de Tesla gedaan. Weer dezelfde melding. Potverdikkeme!!! Dezelfde HPC laders staan ook bij Fastned, nooit problemen mee. Hotline nummer op de paal gebeld. “We zijn geopend op maandag tot en met vrijdag”. Ja, daaaaaag!

Daarnaast stond nog een EnBW charger, ook met CCS, AC en ChaDeMo. Echter 50kW... Nouja, dan maar die, het is niet anders. Laadpas bij de hand, CCS stekker erin. Even wachten. Huh?!?! Laden start gewoon.... Uhhh, oké...

Het was weer een avontuur. Voor de langere ritten weet ik zeker dat ik een Tesla route ga plannen langs de Superchargers. Buiten Nederland is het altijd een loterij met de alternatieve chargers. Hoop dat het in de toekomst verbetert, bijv met de komst van IONITY op veel plaatsen.
Dat 'loterij' ben ik niet met je eens, @flo_. Een deel van deze problemen had je kunnen voorkomen met wat meer voorbereiding. Je hebt trouwens wel serieus pech gehad dat jij net een Innogy trof zonder RFID lezer. Rondom winkelcentrum Centro zijn 6 verschillende laadpalen, vrijwel allemaal met diverse Nederlandse laadpassen te gebruiken en in 1 garage hangt zelfs een Tesla Destination Charger.

Afbeeldingslocatie: https://imgbbb.com/images/2020/01/04/2020-01-05-00_01_58-Chargemap---Electric-cars-charging-station-map.png

Maar die Innogy laadpalen zijn inderdaad wel de ergste laadpalen die er zijn. Wat veel mensen niet weten is dat deze laadpalen ook vrij makkelijk via de Maingau en de Shell/Newmotion app gestart kunnen worden. Dan heb je die beroerde eCharge app niet nodig en ook geen creditcard, maar laadt je gewoon op de rekening van je normale laadpas.

Het beroerde 3G/4G netwerk in Duitsland staat daar volgens mij los van, dat is wél altijd een loterij. Daarom gebruik ik ook veel liever laadpassen. Proven technology, kan ook veel minder aan fout gaan.

Met HPC's zijn in Nederland trouwens ook veel problemen (geweest). Vergeet niet dat de Duitsers in totaal minder EV's op de weg hebben dan alleen al in 2019 in NL geregistreerd zijn. Ze lopen letterlijk een jaar of drie achter. Dat geldt ook voor servicetijden van helpdesks enzo.

Maakt het natuurlijk niet minder irritant maar misschien plaatst dat e.e.a. in een wat ander perspectief.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Anoniem: 1307460 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 23:10:
[...]

Heb ik geprobeerd aangezien mijn pas niet werkt, maar om te laden heb je wel een pas nodig volgens de bedrijfsleider van de Lidl
Sta je soms bij een langzame laadpaal? Lidl heeft op een aantal plekken 11 kW laadpalen staan. Die gaan alleen met een pas/app. De snelladers van Lidl kun je zonder pas gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Anoniem: 1307460 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 23:55:

Iets met kip en ei. Ik rij nu 2 weken een M3, 2 keer proberen te laden bij fastnet. Waren bezet dus maar doorgereden naar supercharger.
Voortaan direct doorrijden naar de SuC.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
pmiddeld schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 14:21:
[...]

Inderdaad, ik zie nu dat wat ik op mijn laatste rekening van december zag een sessie was in mei 2019 voor 25 ct/kWh toen nog.
Die oude laadsessies blijven maar opduiken bij Maingau (dit was een Allego paal in Duitsland) 8)7
Zeer binnenkort komt Maingau trouwens met een nieuwe app. Ben zeer benieuwd daarnaar want ze zijn er al maanden druk mee.

Ik heb trouwens n.a.v. de Italië discussie de laadpas pagina voor NextCharge maar eens opgepoetst.
Het aanvraagproces voor de echte laadpas is inderdaad makkelijker dan DUE/Duferco voor Nederlanders. (ondanks de hork van een app)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:50

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Rctworld schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 13:18:
Hi all, kort vraagje. Ben mij aan het orienteren op een tweedehands Lolo Smart. Maar ik zie in sommige advertenties Smart "2" en sommigen alleen Smart. Hoe herken ik de verschillende varianten en wat is exact het verschil? Ik kan dat op de website van NewMotion namelijk nergens terugvinden...
In het kort zijn er 3 soorten lolo's:

1:
de oude/eerste loloo:
Afbeeldingslocatie: https://www.groen7.nl/files/2011/11/loloo-opladen-oplaadpunt.jpg

toen kwam in 2013 de lolo smart:
Afbeeldingslocatie: https://www.groen7.nl/files/2012/12/lolo-smart-nieuw-2013.jpg
ook bekend als de lolo2
Deze vind je veel op marktplaats, want je kreeg hem "gratis" bij je outlander/prius/v60
1 fase, 16 ampere.
serienummer begint met 02

in 2016 kwam de home standard/fast/advanced:
Afbeeldingslocatie: http://dutchdesigndaily.com/wp-content/uploads/2016/04/LOLO-PERS2-2.jpg
bijna dezelfde vorm, iets andere afdekklep voor de mennekes.
1 of 3 fasen, 16/32a
serienummer begint met 03

Stel, je neemt er een over: zorg ervoor dat de oude eigenaar dit laadpunt verwijdert uit zijn my newmotion.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
IvoB2 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 11:19:
[...]

Werkt ook alleen maar als EV een marginaal gegeven is. Als een laadpaal per etmaal maar 1 of 2 voertuigen kan bedienen zal de (particuliere) vraag - in regio's waar men geen eigen laadpaal kan installeren - naar EV's ook niet stijgen.
België is er het sprekende voorbeeld van: onvoldoende openbare laadinfrasturctuur en bijna geen aanbod van betaalbare EV's. Resultaat geen vraag naar EV. Gevolg, geen druk om laadpaalinfra uit te breiden. Het gekende kip/ei verhaal.
Dat is waar, maar dat lijkt inmiddels meer een kwestie van tijd te worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kuo
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-05 06:41

Kuo

flo_ schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 23:50:
Jeetje, altijd weer een uitdaging en stress met het laden in Duitsland.
.....Snel de auto van het slot en op het slot, anders kan iemand de kabel jatten.

Terugweg bij Hünxe gestopt. Daar staat een HPC. Hoopvol de auto geparkeerd en de kabel aangesloten. Pas er tegenaan en hoppa, laden maar. Yeah right... “Geen laadkabels beschikbaar”.
Volgens mij valt het gevaar van stelen van laadkabel nog erg mee. De meeste mensen weten nog niet dat een laadkabel al snel €200 kost en er is waarschijnlijk nog niet veel vraag, omdat bij de meeste oplaadbare auto's ook een laadkabel wordt meegeleverd.

Bij Hünxe is een Aldi op ongeveer 1 km van de afslag van de snelweg met een gratis snellader (triple charger: CCS, Chademo en Mennekes 43 kW AC). Als er nog geen auto staat te laden (Duitsers rijden nog niet veel in EV's) kan je het snelladen (max 50 kW DC) starten zonder enige vorm van authenticatie. Gewoon kabel in de auto steken en via het schermpje kies je de juiste kabel en dan kan je het laden starten. Dan kan je even boodschappen doen bij de Aldi, terwijl je auto wordt opgeladen. Het is natuurlijk niet de bedoeling, dat je urenlang staat te laden, maar met 30 minuten heb je vaak toch wel zo'n 20 kWh bijgeladen.

Op o.a. de websites van ChargeMap en GoingElectric kan je gemakkelijk gratis snelladers vinden door de filtering voor de laders in te stellen. Vooral in Duitsland zijn best veel gratis snelladers zo te vinden. Vaak zijn deze snelladers van supermarkten zoals Aldi, Kaufland en Lidl (vaak alleen beschikbaar tijdens openingstijden van deze supermarkten), maar er zijn ook veel andere bedrijven met gratis snellader(s). Zo staat er ook langs de snelweg A3 bij Geiselwind een op reguliere tankstation lijkende gratis snellaadstation van EON met 4 CCS snelladers van 175 kW. Hier heb ik een week geleden nog gebruik gemaakt onderweg naar Oostenrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Anoniem: 1307460 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 23:03:
Ik hebben “oude”pas van newmotion. Hiermee kan ik prima laden op bij de paal op mijn werk. Afgelopen jaar een VolvoV60 mee geladen.
Sinds eind vorig jaar een Tesla waardoor ik ook bij andere openbare newmotion palen wil laden. Helaas werkt de pas hier niet op. Als ik het TNM nummer wil koppelen aan de app krijg ik de melding “laadpas al geregistreerd” Iemand een idee hoe dit op te lossen?

(Newmotion geeft geen reactie op mijn mail :( )
Ik heb hetzelfde "probleem", waarschijnlijk omdat de werkgever de pas al in beheer heeft, daarom kan ik hem niet ook nog koppelen aan de app. Mocht dat normaal gesproken geen probleem zijn en wel moeten werken, dan zal ik ook een nieuwe pas aanvragen. Ik kan overigens wel bij alle palen laden, is een instelling via het beheerportaal waar de werkgever toegang tot heeft.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-05 21:47
BMS080 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 00:00:
[...]
Laatst was ik ook bij de Lidl van Woerden en toen was er 1 nog vrij dacht ik.
Er is er maar één. Wel twee parkeerplekken, maar de charger kan maar één auto tegelijk aan.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DuikKees
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09-2023
DuikKees schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 23:52:
[...]

Thanks, wel raar dat de paal in de app van plugsurfing niet staat, en via de site wel.
Capelle XL is in ieder geval een contact dat bereikbaar is waarschijnlijk.
Update: ik kreeg van iemand een tip dat de stekker er met wat gepast geweld, bij trekken in de goede rechte richting, er meestal ook wel uitkomt. Zo gezegd, zo gedaan. Kabel ligt weer in de achterbak zonder schade aan de kabel. Ik hoorde ook niets breken in de laadpaal, dus dat zal ook wel loslopen.

[ Voor 9% gewijzigd door DuikKees op 05-01-2020 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:16

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

DennusB schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 23:00:
Misschien een stomme vraag, maar wat doen jullie als iemand een elektrische plek staat te blokkeren met een niet elektrische auto? Stond hier nu tot 3x toe al een klein autotje op 1 van de 2 laad plekken...
Hangt af van de inrichting van de parkeerplek. Als er geen bebording bij staat, mag iedereen er gewoon parkeren met elke soort auto.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-05 13:49
eltron schreef op zondag 5 januari 2020 @ 08:59:
[...]

Er is er maar één. Wel twee parkeerplekken, maar de charger kan maar één auto tegelijk aan.
Niet helemaal waar, ja er zit maar 1 css op, maar je kan dan prima de ac nog gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:27

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Ik ben in afwachting van onze egolf alvast wat laadpassen aan t verzamelen (blijf t apart vinden dat deze business zo werkt ;) ) en dacht het is wel slim om ook zo’n Shell NewMotion kaart te hebben. App dus geïnstalleerd op mijn iPhone, e-mailadres en naam opgegeven. Bevestigingsmail geopend en de link daarin aangeklikt en nu krijg ik;
[quote]
Open this link on a mobile phone
Please open this link on your mobile phone to activate your account in the NewMotion Android or iOS app.
[/quote]
Op de iPhone waarop ik de app net geopend heb. Iemand enig idee wat ik fout doe?

Aha ik moet naar boven scrollen op die pagina, dan krijg ik de mogelijkheid om te openen in de app :z
Ps die Eins kaart aanvragen werkt ook nog steeds niet helaas...

[ Voor 8% gewijzigd door Tomba op 05-01-2020 10:16 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-06 15:01

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb een laaddruppel van TNM via multitankcard, weet iemand of er een mogelijkheid is dat de TNM druppel voor het buitenland geblokkeerd is zoals dat met een tankpas ook vaak het geval is?

[ Voor 14% gewijzigd door revolution-nl op 05-01-2020 10:27 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Hachy schreef op zondag 5 januari 2020 @ 03:11:
Dat is waar, maar dat lijkt inmiddels meer een kwestie van tijd te worden.
Ik hoop het.
Maar je hebt duidelijk weinig ervaring met de "beloften" van onze overheden. :o
Benieuwd wanneer die beloofde "600" bijkomende laadpalen geplaatst gaan worden.
En dat is dan - gezien de enorme achterstand - eigenlijk nog maar een druppel op de spreekwoordelijke hete plaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-06 17:27
revolution-nl schreef op zondag 5 januari 2020 @ 10:26:
Ik heb een laaddruppel van TNM via multitankcard, weet iemand of er een mogelijkheid is dat de TNM druppel voor het buitenland geblokkeerd is zoals dat met een tankpas ook vaak het geval is?
Nee dat is nog niet mogelijk. Ik heb een MTC met Eneco druppel en mag niet tanken buiten NL maar laadpas werkt ook gewoon in België en Frankrijk op de aangesloten netwerken zoals Allego en IONITY. Dus verwacht met een TNM MTC niet anders eigenlijk.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
_-= Erikje =-_ schreef op zondag 5 januari 2020 @ 10:03:
[...]

Niet helemaal waar, ja er zit maar 1 css op, maar je kan dan prima de ac nog gebruiken
Weet je dat zeker?
Ik had situatie dat een leaf met chademo stond te laden en de ccs daarom niet werkte (gaf aan te wachten tot er voldoende vermogen zou zijn). Als de ac ook max gebruikt wordt betwijfel ik of ccs er dan nog bij kan (of andersom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

eltron schreef op zondag 5 januari 2020 @ 11:29:
[...]

Weet je dat zeker?
Ik had situatie dat een leaf met chademo stond te laden en de ccs daarom niet werkte (gaf aan te wachten tot er voldoende vermogen zou zijn). Als de ac ook max gebruikt wordt betwijfel ik of ccs er dan nog bij kan (of andersom).
Verschilt per merk, settings & aansluitwaarde. Stond laatst naast een efasec en die brak gewoon de CCS laadsessie af toen ik de ChaDeMo ging gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:39
DennusB schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 23:00:
Misschien een stomme vraag, maar wat doen jullie als iemand een elektrische plek staat te blokkeren met een niet elektrische auto? Stond hier nu tot 3x toe al een klein autotje op 1 van de 2 laad plekken...
Misschien een uitdraai maken van het wetsartikel? Of eerst een normaal briefje onder de ruitenwissers doen.

Ik heb het hier in de buurt ook gezien maar ik wacht nog even met briefjes tot ik zelf bijna die auto heb. Heel asociaal wel en ik hoop dat gemeentes dit ook gaan beboeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

Weet je dat zeker?
Aan onze "Lidl" laadpaal (DC50 CSS/CHAdeMO + AC) toch al een keer voorgehad dat er gelijktijdig aan de CSS en AC geladen werd. Trouwens de boodschap "onvoldoende vermogen beschikbaar" krijg ik ook meermaals als er niemand anders staat te laden. Na een 5-10 sec. verdwijnt die boodschap en kan je beginnen met laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ja, die boodschap betekent waarschijnlijk niets meer of minder dat de lader zich moet voorbereiden en opstarten. Je ziet het ook bij Ionity.

Bij de Lidl in Tilburg konden we tegelijk laden met AC en CCS.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

AMARONE schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:15:
[...]

Misschien een uitdraai maken van het wetsartikel? Of eerst een normaal briefje onder de ruitenwissers doen.

Ik heb het hier in de buurt ook gezien maar ik wacht nog even met briefjes tot ik zelf bijna die auto heb. Heel asociaal wel en ik hoop dat gemeentes dit ook gaan beboeten.
Welk wetsartikel?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:39
Sorry, regels. Bedankt voor je bijdrage.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geronim
  • Laatst online: 28-01-2022
https://wetten.overheid.n...z=2020-01-01&g=2020-01-01

Artikel 24 1 d

Of gewoon zelf een vriendelijk A4tje maken waarop je uitlegt dat t n oplaadplek is, dat de foutparkeerder dat wellicht niet had gezien, dat jij nu een eind om hebt moeten rijden om een laadplek te vinden, mocht dat het geval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-05 13:49
[...]

Weet je dat zeker?
Ik zei ook niet dat die paal 100kW levert, er hing een golf aan de css en mn Kona aan de AC, ja dat gaat maar op 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
AC + DC kan bijna altijd, DC + DC nooit.

Auto's zonder 3-fase onboard charger kunnen niet harder dan 7,2kW op de AC aansluiting maar het kan soms toch een uitweg zijn als je batterij helemaal leeg is om de volgende CCS socket te halen.

Als je met je Zoe aankomt is het wel wat vervelend als iemand met een vermogen lager dan 22kW voor langere tijd al druppelladend de AC poort van de snellader bezet houdt.

[ Voor 82% gewijzigd door Hachy op 05-01-2020 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:42
Hachy schreef op zondag 5 januari 2020 @ 15:38:
AC + DC kan bijna altijd, DC + DC nooit.
Kan wel:
https://www.evtec.ch/de/produkte/coffeeandcharge-3in1/

Wordt echter niet vaak toegepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Oke oke, bijna nooit :) Ik vraag me af of er mensen zijn die dit in de praktijk ergens werkend hebben gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-06 16:32
Wat mij opvalt is dat abetterrouteplanner.com veel privé laadpalen toont maar juist veel openbaren palen niet. Heb ik een instelling verkeerd staan??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Nee, komt doordat ze niet de volledige databases hebben, alleen GoingElectric en TNM, die laatste vanzelfsprekend met veel privé laadpunten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09-2024
Hachy schreef op zondag 5 januari 2020 @ 15:51:
Oke oke, bijna nooit :) Ik vraag me af of er mensen zijn die dit in de praktijk ergens werkend hebben gezien.
Fastned de Hackelaar op de A1 bij Amsterdam heeft een Hypercharger staan waar DC + DC geladen kan worden. Is een testopstelling.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
IvoB2 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 13:16:
[...]

Aan onze "Lidl" laadpaal (DC50 CSS/CHAdeMO + AC) toch al een keer voorgehad dat er gelijktijdig aan de CSS en AC geladen werd. Trouwens de boodschap "onvoldoende vermogen beschikbaar" krijg ik ook meermaals als er niemand anders staat te laden. Na een 5-10 sec. verdwijnt die boodschap en kan je beginnen met laden.
Dus je kan bij de Lidl met meerdere auto’s tegelijkertijd laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tja het is maar hoe je "meerdere" in de praktijk bekijkt. Max. 2 gelijktijdig: 1 x DC50 (CHAdeMO of CCS) en 1x AC.
(Maar met een eenfasige omvormer is AC niet echt een praktische optie als je maar 20-30 min. gaat winkelen).

[ Voor 73% gewijzigd door IvoB2 op 05-01-2020 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-06 17:27
Spiller schreef op zondag 5 januari 2020 @ 16:17:
[...]

Fastned de Hackelaar op de A1 bij Amsterdam heeft een Hypercharger staan waar DC + DC geladen kan worden. Is een testopstelling.
Maar ja dat zijn gewoon twee laadpunten verpakt in één behuizing met ook een dubbele omvormer en dubbele controller dus dat telt eigenlijk niet.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 07:06
Davidshadow13 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 16:46:
[...]

Maar ja dat zijn gewoon twee laadpunten verpakt in één behuizing met ook een dubbele omvormer en dubbele controller dus dat telt eigenlijk niet.
Maar vermogen zakt wel in als er twee auto’s staan. Zoals bij SuC van Tesla.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Davidshadow13 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 16:46:
[...]

Voor een CCS/CHaDeMo lader moet een groot deel van 'de controller' sowieso min of meer gedubbeld worden (vooral software side) ivm de verschillende protocollen. De power modules zijn sowieso meerdere, als je niet vol vermogen laad staan één of meer modules uit/disconnected Zodat de overige modules onder meer load draaien -> efficiënter.

Vandaar dat het relatief 'goedkoop' is om CCS en CHaDeMo tegelijkertijd te kunnen laten laden (vergeleken met een AC laadpunt waar je bijna alles moet verdubbelen). Op een 125A/50kW snellader is het niet zo interessant (20 a 25kW is natuurlijk shit als je met z'n 2en staat te laden). Bij een 200A laatstaan 300A snellader wordt het al een ander verhaal, dan blijft er een significante hoeveelheid power over & veel auto's (zeker nu) halen toch niet (lang) een (veel) hoger vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcetweaker
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
ik heb sinds kort een Tesla Model 3 via Leaseplan met een laadsleutelhanger, volgens mij een travelcard.

Heb deze gekoppeld aan Fastned en smoov. Heb inmiddels zonder problemen kunnen opladen bij FastNed.

Nu al een paar keer bij andere openbare laadpalen het probleem dat er niks gebeurd. Ik sluit de tesla aan met m'n eigen kabel (die ik overigens al een keer succesvol gebruikt heb).

Tesla zegt dat opladen wordt gestart. De laadsleutelhanger scan ik bij de laadpaal en die springt kort op groen, maar daarna gaat dat ook weer uit en gebeurt er verder niks.

Iemand tips ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

mcetweaker schreef op zondag 5 januari 2020 @ 20:11:
ik heb sinds kort een Tesla Model 3 via Leaseplan met een laadsleutelhanger, volgens mij een travelcard.

Heb deze gekoppeld aan Fastned en smoov. Heb inmiddels zonder problemen kunnen opladen bij FastNed.

Nu al een paar keer bij andere openbare laadpalen het probleem dat er niks gebeurd. Ik sluit de tesla aan met m'n eigen kabel (die ik overigens al een keer succesvol gebruikt heb).

Tesla zegt dat opladen wordt gestart. De laadsleutelhanger scan ik bij de laadpaal en die springt kort op groen, maar daarna gaat dat ook weer uit en gebeurt er verder niks.

Iemand tips ?
auto opslot doen?
Knippert de paal rood na afloop?
Hoe lang heb je die sleutelhanger al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pmiddeld schreef op zondag 5 januari 2020 @ 00:12:
[...]

Sta je soms bij een langzame laadpaal? Lidl heeft op een aantal plekken 11 kW laadpalen staan. Die gaan alleen met een pas/app. De snelladers van Lidl kun je zonder pas gebruiken.
Denk niet dat het een langzame paal is, nieuwe Lidl is net 2 maanden open

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pmiddeld schreef op zondag 5 januari 2020 @ 00:20:
[...]

Voortaan direct doorrijden naar de SuC.
:) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcetweaker
  • Niet online
GoldenSample schreef op zondag 5 januari 2020 @ 21:03:
[...]

auto opslot doen?
Knippert de paal rood na afloop?
Hoe lang heb je die sleutelhanger al?
Ik doe de auto ook niet op slot bij fsstned of supercharger. Zou dat hier wel nodig zijn?

Heb de laadpas nu zo'n twee weken.

Paal wordt eerst groen en daarna knippert deze even rood volgens mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-04-2020
mcetweaker schreef op zondag 5 januari 2020 @ 21:19:
[...]

Ik doe de auto ook niet op slot bij fsstned of supercharger. Zou dat hier wel nodig zijn?

Even bellen met de laadpaal beheerder. Die kunnen de oorzaak zien

Model 3 LR AWD | Pearl White | 19" | Trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:09
@Danman127 Anoniem: 1271622 in "Het grote Tesla Model 3 topic" zou je hier nog kunnen antwoorden op de vraag uit het andere topic?

[ Voor 39% gewijzigd door stormfly op 05-01-2020 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

mcetweaker schreef op zondag 5 januari 2020 @ 21:19:
[...]

Weet het zo uit m'n hoofd bij een tesla niet maar bij sommige auto's moet je de auto locken om AC te laden terwijl met DC het niet uit maakt.

Hoe snel knippert ie rood? als het vrij snel is (binnen een halve minuut) lijkt het er op dat je pas niet geaccepteerd wordt. Als je na het swipen de CPO (Paal eigenaar) belt (Sticker zit op de paal met een nummer) dan kunnen die je wel vertellen waarom je pas niet geaccepteerd wordt of dat er iets anders aan de hand is. Daarmee kun je vervolgens je eMSP/travelcard bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

ABRP toont bij mij regelmatig Nissan dealers als laadoptie in Italië, bijvoorbeeld:

[Concessionario Nissan Tosoni Siena]
ChaDeMo, 1 stall, 50kW
CCS, 1 stall, 50kW
Type2 Outlet, 1 stall, 43kW

Het lijkt mij persoonlijk vreemd om hier met een Tesla te gaan laden. Weet iemand of dit gewoon betaalde laadpalen zijn of dat ze zijn bedoeld voor Nissan (Leaf) klanten?

Ik zie genoeg andere opties in de buurt, maar gewoon benieuwd :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:55
Geen idee hoe het in Italië zit, maar in Duitsland heb ik bij twee Nissan dealers geladen met mijn Leaf die beiden een full-fledge snellader hadden staan (CSS, ChaDeMo, AC).
Ook een keer een Tesla gehad die aansloot. Het is wat gek; maar het waren gewoon echt volledig gratis snelladers.

Had niet de indruk dat het alleen voor Leaf klanten bedoeld was.

Al voel je je met een Leaf bij een Nissan dealer aan een Nissan branded snellader wel iets fijner dan dat je in een ander merk EV zit. :+

[ Voor 30% gewijzigd door BounceCloud op 05-01-2020 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
Taro schreef op zondag 5 januari 2020 @ 22:21:
ABRP toont bij mij regelmatig Nissan dealers als laadoptie in Italië, bijvoorbeeld:

ChaDeMo, 1 stall, 50kW
CCS, 1 stall, 50kW

Het lijkt mij persoonlijk vreemd om hier met een Tesla te gaan laden. Weet iemand of dit gewoon betaalde laadpalen zijn of dat ze zijn bedoeld voor Nissan (Leaf) klanten?

In de Nextcharge app zeggen ze dat-ie 24h per dag werkt en dat-ie gratis is. Kun je gewoon na sluitingstijd zonder gène gaan laden :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

pmiddeld schreef op zondag 5 januari 2020 @ 23:04:
[...]

In de Nextcharge app zeggen ze dat-ie 24h per dag werkt en dat-ie gratis is. Kun je gewoon na sluitingstijd zonder gène gaan laden :P
Of ik koop op AliExpress even een Nissan logo en plak die erop net als deze "Honda" rijder :)
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ENe2owjXYAEKfN0?format=jpg&name=medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
Er heeft overigens toevallig vandaag iemand daar geprobeerd te laden maar niet gelukt want er werd om een laadpas gevraagd, maar hij wist niet welke. Moet je toch misschien even naar binnen met je "Tessan" :+

Edit: ik zie 'm op plugsurfing ook. Met die app kun je 'm starten.

[ Voor 14% gewijzigd door pmiddeld op 06-01-2020 00:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:56

paQ

Rctworld schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 13:18:
Hi all, kort vraagje. Ben mij aan het orienteren op een tweedehands Lolo Smart. Maar ik zie in sommige advertenties Smart "2" en sommigen alleen Smart. Hoe herken ik de verschillende varianten en wat is exact het verschil? Ik kan dat op de website van NewMotion namelijk nergens terugvinden...
Lopen vandaag een paar veilingen af bij BVA
https://www.bva-auctions..../lot/44820/14091463?pid=0

biedingen staan momenteel rond de 110 euro ex kosten ex BTW

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuo
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-05 06:41

Kuo

Naast bijkomende kosten bij een veiling kan het nog lastig zijn om een Lolo laadpaal weer te activeren bij TheNewMotion, als de vorige eigenaar de laadpaal niet netjes afgemeld heeft. Bij een faillissement weet je vaak niet, of de vorige eigenaar nog aanspreekbaar is om dit soort dingen te doen. Ga het dus wel eerst goed na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Taro schreef op zondag 5 januari 2020 @ 22:21:

ChaDeMo, 1 stall, 50kW
CCS, 1 stall, 50kW

Ze zijn origineel echt neergezet voor Nissan-klanten en bij de Nissan-dealers in Nederland die een laadpaal hebben/hadden werd je daar ook wel op aangesproken als de dealer open is.

Maar bijv. bij Autohaus Kirch in Monschau waar wij regelmatig langskomen staat ook af en toe een Ioniq of Zoe te laden, dus ik weet niet hoe belangrijk ze dit echt vinden. Buiten openingstijden kan het ze helemaal niks schelen geloof ik.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fermion
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-06 18:38
Hachy schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:54:
[...]

De duurste combi is een Allego snellader met Plugsurfing.
Hiermee wordt bij sommige triplechargers €1,- per kWh afgetikt.
Prijs voor 1kWh zou net als bij een pompstation moeten worden vermeld. Is dit wettelijk bij elektrisch dan nog niet verplicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Nee. Extra moeilijkheid daarbij is dat de daadwerkelijke kWh prijs die betaald wordt ook nog eens diverse variabelen kent.
Kuo schreef op maandag 6 januari 2020 @ 10:01:
Naast bijkomende kosten bij een veiling kan het nog lastig zijn om een Lolo laadpaal weer te activeren bij TheNewMotion, als de vorige eigenaar de laadpaal niet netjes afgemeld heeft. Bij een faillissement weet je vaak niet, of de vorige eigenaar nog aanspreekbaar is om dit soort dingen te doen. Ga het dus wel eerst goed na.
Is geen probleem, Newmotion stuurt dan een bericht naar de oude eigenaar, reageert deze een week niet dan zetten ze de Lolo om naar jouw account.

[ Voor 163% gewijzigd door Hachy op 06-01-2020 11:02 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-06 14:35
Tomba schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 09:58:
[...]

Ik krijg in de app inderdaad de melding ‘De registratie is mislukt. Probeer het later nog eens’
Kreeg zelfde melding bij registreren in de Eins app. Heb een spatie tussen de cijfers en letters van de postcode gezet en nu lijkt hij het wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:27

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

NielsOo schreef op maandag 6 januari 2020 @ 12:28:
[...]

Kreeg zelfde melding bij registreren in de Eins app. Heb een spatie tussen de cijfers en letters van de postcode gezet en nu lijkt hij het wel te doen.
Top! Werkt perfect :)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:47
Had iemand anders hier een Entega flat-rate pas? Ik heb in oktober een brief gekregen dat het flat-rate abonnement per 31 december op zou houden te bestaan, maar mijn pas werkt nog steeds. Uit angst dat ik nu voor een duur kWh-tarief aan het laden ben heb ik het gebruik maar gestaakt. @Hachy misschien een idee?

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ja ze zijn echt opgehouden. Entega tarieven zijn nu ongeveer 62 cent DC en 42 cent/kWh AC dus verstandige keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Laatst online: 02-06 00:42
Kan je eigenlijk met een SuC met beide kabels tegelijk laden? Zag laatst iemand in eindhoven die aan de andere kant de paal pakte.

Vraag me af waarom anders dan het feit dat het irritant is voor de mensen die aan komen rijden als het druk is

[ Voor 30% gewijzigd door GrooV op 06-01-2020 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 06:14
Nu ook voor het eerst tarieven door gekregen van Luminus aan een Allego AC laadpunt. Op de Smoov app € 0.31 per kWh plus € 0.25 voor debetcard betaling. Via Luminus 19.16 kWh geladen voor € 6.17 = € 0.3220 nog wel een haar goedkoper dan Eins op deze goedkope paal.

Maar dus ook hier keurig door Luminus € 0.012 cent opslag per kWh. Hoop dat ze het snel gaan aanpassen op de website en wellicht handig om mee te nemen in de overzichten bij vergelijkingen.

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Bij deze bij ons aangepast. Thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
Krijg je bij aflevering van je nieuwe leaseauto direct je laadpas mee? De leasemaatschappij is op dit moment gesloten en kan ik nu even niet bellen. Weet iemand het toevallig? Het lijkt me vreemd om deze later per post te ontvangen waardoor je de eerste 2-3 dagen kan laden bij een openbare/snellaad station

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:16

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Fermion schreef op maandag 6 januari 2020 @ 10:44:
[...]

Prijs voor 1kWh zou net als bij een pompstation moeten worden vermeld. Is dit wettelijk bij elektrisch dan nog niet verplicht?
Hoe zou een laadpaaleigenaar dat moeten weergeven, als het afhankelijk is van de pas die jij gebruikt?

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:23
BMS080 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:40:
Krijg je bij aflevering van je nieuwe leaseauto direct je laadpas mee? De leasemaatschappij is op dit moment gesloten en kan ik nu even niet bellen. Weet iemand het toevallig? [...]
Ik kan het mij niet voorstellen. Dat zou samenwerking tussen LM, dealer en het bedrijf achter de laadpas vereisen.
Voor een tesla kan ik je iig alvast zeggen, nee. Al heb ik gehoord dat je normaliter de laadpas thuis krijgt voordat je de auto kan ophalen.
Zodra het kenteken bekend is kunnen ze em iig al aanvragen.
Daarnaast kan je ook zelf een laadpas aanvrageb/via een app doen en de kosten indienen bij de LM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erdinger
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-04 12:43
Hoi mede laadfanaten,

Ik ben van plan om van de zomer met de elektrische auto naar Spanje te gaan. Nu is dit prima te doen (Tesla netwerk) maar ik vroeg me toch af hoe het laadnetwerk van dit land er uitziet; het zou immers leuk zijn om ook op parkeerplaatsen in dorpen en steden je auto te kunnen laden.

Voor zover ik heb kunnen vinden is het enige Spaanse netwerk dat een duidelijke kaart heeft Fenie Energía, zie https://recarga.fenieenergia.es/.

Ook is er volgens de topicstarter het netwerk van IBIL, maar een overzicht van het netwerk zelf heb ik niet kunnen vinden. Wel dat ze sinds kort overgenomen zijn door Repsol.

Voor de rest zie ik wel voldoende laadpunten in plugshare en een aantal in Chargemap alleen...

Welke laadpas(sen) heb ik nodig om een beetje rond te komen in Spanje?!

Ik hoop dat iemand hier wellicht ervaring heeft met de EV in Spanje, en hier het een en ander over kan delen.

How low-code can you go?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
BMS080 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:40:
Krijg je bij aflevering van je nieuwe leaseauto direct je laadpas mee? De leasemaatschappij is op dit moment gesloten en kan ik nu even niet bellen. Weet iemand het toevallig? Het lijkt me vreemd om deze later per post te ontvangen waardoor je de eerste 2-3 dagen kan laden bij een openbare/snellaad station
Hoe dat bij leaseauto's zit zal wel verschillen per leasemaatschappij. En verder per automerk.
Ik heb alleen ervaring met de aanschaf van een E-Niro en kreeg daar bij aflevering de plugsurfing druppel bij. Uiteraard nog wel te registreren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Voor zover ik weet moet je bij verkoop aan een consument altijd van te voren duidelijk de prijs inclusief BTW (en andere kosten indien van toepassing) opgeven. Het grootste probleem is dat je dit als consument moeilijk kan afdwingen en organisaties als de ACM niet de moeite nemen om dit wel te doen.
Bart ® schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:49:
Hoe zou een laadpaaleigenaar dat moeten weergeven, als het afhankelijk is van de pas die jij gebruikt?
Een laadpaaleigenaar kan gewoon opgeven wat het tarief is dat hij per kWh rekent of per minuut eventuele startkosten etc. Als je dan een kaart gebruikt die 8 euro per sessie rekent ongeacht het gebruik of 5 cent per kWh opslag etc dan weet je dus prima waar je aan toe bent.

Het probleem is dat je nu niet kan zien welk tarief de laadpaaleigenaar rekent en je er dus maar op moet vertrouwen dat het ook echt 39 cent per kWh kost en niet dat het eigenlijk 23 cent is maar je pasleverancier nog eens 16 cent in eigen zak steekt.

Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom dit door organisaties als de ACM gewoon wordt geaccepteerd. Niemand zou het goedkeuren dat er nergens op brandstofpompen staat aangegeven welke prijs je moet betalen en dat je daar na 2 maanden eens achter komt via de afrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Erdinger schreef op maandag 6 januari 2020 @ 19:13:
Hoi mede laadfanaten,

Ik ben van plan om van de zomer met de elektrische auto naar Spanje te gaan. Nu is dit prima te doen (Tesla netwerk) maar ik vroeg me toch af hoe het laadnetwerk van dit land er uitziet; het zou immers leuk zijn om ook op parkeerplaatsen in dorpen en steden je auto te kunnen laden.

Voor zover ik heb kunnen vinden is het enige Spaanse netwerk dat een duidelijke kaart heeft Fenie Energía, zie https://recarga.fenieenergia.es/.

Ook is er volgens de topicstarter het netwerk van IBIL, maar een overzicht van het netwerk zelf heb ik niet kunnen vinden. Wel dat ze sinds kort overgenomen zijn door Repsol.

Voor de rest zie ik wel voldoende laadpunten in plugshare en een aantal in Chargemap alleen...

Welke laadpas(sen) heb ik nodig om een beetje rond te komen in Spanje?!

Ik hoop dat iemand hier wellicht ervaring heeft met de EV in Spanje, en hier het een en ander over kan delen.
De beste is Electromaps
Je hebt ook nog Iberdrola
En natuurlijk IBIL/Repsol en Fenie die je zelf al had ontdekt

Alle passen met Greenflux chip zoals Greenflux zelf of Total werken ook bij IBIL / Repsol.
JeroenE schreef op maandag 6 januari 2020 @ 19:26:
[...]
Voor zover ik weet moet je bij verkoop aan een consument altijd van te voren duidelijk de prijs inclusief BTW (en andere kosten indien van toepassing) opgeven. Het grootste probleem is dat je dit als consument moeilijk kan afdwingen en organisaties als de ACM niet de moeite nemen om dit wel te doen.

[...]
Een laadpaaleigenaar kan gewoon opgeven wat het tarief is dat hij per kWh rekent of per minuut eventuele startkosten etc. Als je dan een kaart gebruikt die 8 euro per sessie rekent ongeacht het gebruik of 5 cent per kWh opslag etc dan weet je dus prima waar je aan toe bent.

Het probleem is dat je nu niet kan zien welk tarief de laadpaaleigenaar rekent en je er dus maar op moet vertrouwen dat het ook echt 39 cent per kWh kost en niet dat het eigenlijk 23 cent is maar je pasleverancier nog eens 16 cent in eigen zak steekt.

Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom dit door organisaties als de ACM gewoon wordt geaccepteerd. Niemand zou het goedkeuren dat er nergens op brandstofpompen staat aangegeven welke prijs je moet betalen en dat je daar na 2 maanden eens achter komt via de afrekening.
Je hebt gelijk maar het wordt niet gehandhaafd omwille van "de innovatie niet in de weg te zitten" zo krijg ik het altijd uitgelegd. Hoewel daar in de startup fase wat voor te zeggen is, kan je je afvragen of het na 10 jaar niet eens tijd wordt voor regulering. Vanaf laadpaal nummer 1 is dit uiteraard al onrechtmatig.

[ Voor 36% gewijzigd door Hachy op 06-01-2020 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-10-2024
Novadecasa schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 22:44:
Ik verbaas mij over het kleine aantal Tesla Superchargers in Oostenrijk, dat valt wel flink tegen.

[...]

Ik vermoed dat die er niet zijn op de mobiele app, alleen de common en other settings. (Of ik zie het niet meer op zaterdagavond 8)7 )
Op de laptop morgen maar eens uitzoeken.
Begreep dat je eerst auto in de app moet selecteren om de additionele settings te kunnen oproepen.

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
eltron schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 22:00:
[...]

Ik heb Oostenrijk afgelopen week gedaan. Mijn ervaring is dat ABRP een aardige indicatie geeft en een goed inzicht in beschikbaarheid snelladers langs de route. Maar de praktijk (wanneer en hoeveel je wilt laden) wijkt wel af van ABRP. Stops van 10-20 minuten zijn niet echt de moeite. Als je even een plasje wilt doen, de benen strekken, wat rondkijken en even iets gebruiken zit je al snel op 30 tot 45 minuten.
Langs deze route kun je rustig je eigen plan trekken, snelladers staan zo ongeveer overal. Ik heb heen 5 keer geladen en terug 3 keer. Je kunt na iedere stop ABRP laten herplannen om weer gevoel te krijgen bij de mogelijkheden op de rest van de route.
Ik heb nog niet zoveel gevoel bij de efficiency van de ABRP route's maar kwam wel redelijk overeen met mijn eigen navigatie die ik feitelijk als leidend gebruikte, inclusief suggesties voor alternatieve routes om files te vermijden. Financiële efficiëncy heb ik ABRP ook niet op kunnen betrappen. Voorstellen om ca. 10 minuten te laden bij Ionity zijn niet heel efficiënt als het breakevenpoint voor de € 8/sessie op ca 23kWh ligt. En ABRP weet ook niet welke laadpassen jij gebruikt, wel laat hij bij Ionity standaard € 8 zien, terwijl het bij korte laadsessies goedkoper is om met Maingau af te rekenen.
Mooie review. Had je ook settings aangepast, zoals reference consumption? Ik had idee dat ABRP wat behouden plannetje maakt.

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
_Marcel_1973 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 21:07:
[...]
Mooie review. Had je ook settings aangepast, zoals reference consumption? Ik had idee dat ABRP wat behouden plannetje maakt.
Ja, alle variabelen waar mogelijk aangepast, maar reference consumption is uiteindelijk wel de restpost waar de grootste schatting in terecht komt.
De combinatie van het effect van dakkoffer, draaghaakkoffer, maximale belasting (5 personen plus vakantiebagage en in de dakkoffer volledige wintersportuitrusting voor 9 personen), winterbanden met meer weerstand, etc. Daarbij komt dat je wel zaken als natte en droge weg, temperatuur en windsnelheid mee of tegen kunt instellen, maar dat je toch niet precies weet hoe dat de hele route gaat zijn. Oftewel dat komt ook in de afronding in een wat voorzichtige reference consumption terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-06 19:27
Wat is ook al weer de site / app waar je kan vinden welke laadpas je het laagste tarief geeft voor een specifieke laadpaal?
Kan het even niet meer vinden :(

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
BarryH schreef op maandag 6 januari 2020 @ 21:30:
Wat is ook al weer de site / app waar je kan vinden welke laadpas je het laagste tarief geeft voor een specifieke laadpaal?
Kan het even niet meer vinden :(
https://laadpastop10.nl/goedkoperladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
[b]Hachy schreef op maandag 6 januari 2020 @ 20:51:

[...]

Je hebt gelijk maar het wordt niet gehandhaafd omwille van "de innovatie niet in de weg te zitten" zo krijg ik het altijd uitgelegd. Hoewel daar in de startup fase wat voor te zeggen is, kan je je afvragen of het na 10 jaar niet eens tijd wordt voor regulering. Vanaf laadpaal nummer 1 is dit uiteraard al onrechtmatig.
Even advocaat van de duivel hoor;

Is dat zo? Dat het onrechtmatig is?
Je neemt een dienst af via een laadpasaanbieder. Je verklaart je bij installeren app/aanvragen laadpas akkoord met hun voorwaarden, waaronder prijsstelling, en op de website en factuur staat een tarief vermeldt.

Wat is het verschil eigenlijk met de energieleverancier bij mij thuis?
Die stuurt ook geen berichtje als ik de broodrooster aanzet van, let op: het normale tarief is van toepassing, ipv daltarief.

Neemt niet weg, dat ik het ook maar een ondoorzichtige wereld vindt, en erg bijzonder blijf vinden dat er zoveel verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DunJoost
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-04-2024
Graag jullie hulp bij het volgende.

Een installateur gaat bij mij een New Motion Home Advanced installeren. Met load balancing. De installateur geeft aan, dat hiervoor een DLB module niet nodig is, omdat ik een slimme meter heb.

Mijn installatie heeft 3 hoofdautomaten van ieder 25A. Daarnaast voor alle fasen, ieder 3 installatie automaten (16A) met ieder een aardlekschakelaar. Voor het laadstation is een 3 fasen aardlekautomaat van 16A geplaatst.

Was in de veronderstelling, dat load balancing het vermogen PER FASE meet via de P1 aansluiting (dus niet een totaal vermogen van alle fasen gezamenlijk) én vervolgens ook weer het maximum vermogen regelt per fase. Dus dat het laadstation bv. op fase L1 en fase L2 de volledige 16A/3,5kW (max van 3 fasen aardlekautomaat) gebruikt en op fase L3 maar 5A/1,1kW, omdat er op fase L3 via andere groepen al een afname van 20A/4,4kW (nog binnen max van hoofdautomaat L3 van 25A) plaats vind.

Nu geeft de installateur aan, dat dit niet per fase wordt gemeten, maar dat het totaal vermogen wordt gemeten. En dat de load balancing daarmee dan het maximum vermogen naar het laadstation bepaalt/regelt. Heb het niet exact gevraagd, maar lijkt me dan, dat dan dus steeds het vermogen naar het laadstation gelijk verdeeld wordt over de 3 fasen. En dus verhoudingsgewijs wordt gereduceerd door load balancing, wanneer noodzakelijk. Echter dan kan dus de situatie ontstaan, dat het laadstation het maximum vermogen van 10,56kW pakt (3 maal max van 16A van aardlekautomaat) en 1 van de fasen op een andere groep een vermogen van 2,2kW pakt (1 maal 10A). En daarmee dus de situatie creert dat het totaal vermogen (12,76kW) binnen de 16,5kW valt (som van 3 maal max van 25A van hoofdautomaten), maar wel in dit scenario het maximum vermogen van één fase overschrijd (16A laadstation + 10A van een fase > 25A van hoofdautomaat). En daarmee schakelt dus die hoofdautomaat uit... Lijkt me niet de bedoeling.

Ik weet dat de P1 interface meten per fase ondersteunt, want heb nu op de P1 een pc'tje met Domoticz aangesloten en kan het vermogen per fase opvragen.

Heeft de installateur het bij het verkeerde eind en meet en regelt de load balancing wel degelijk het maximum vermogen per fase? Of gaat load balancing in mijn geval niet werken? Of zie ik nog iets over het hoofd?

In geval de installateur het bij het verkeerde eind heeft, zou het fijn zijn als je dit met een link naar een officieel document/site kunt onderbouwen. Dan kan ik de installateur daarnaar verwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-06 20:47
Iemand al iets terug gekregen van Steiermark, voor degene die ineens het complete bedrag hebben betaald?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
_Marcel_1973 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 21:42:
[...]

Even advocaat van de duivel hoor;

Is dat zo? Dat het onrechtmatig is?
Je neemt een dienst af via een laadpasaanbieder. Je verklaart je bij installeren app/aanvragen laadpas akkoord met hun voorwaarden, waaronder prijsstelling, en op de website en factuur staat een tarief vermeldt.

Die stuurt ook geen berichtje als ik de broodrooster aanzet van, let op: het normale tarief is van toepassing, ipv daltarief.

Neemt niet weg, dat ik het ook maar een ondoorzichtige wereld vindt, en erg bijzonder blijf vinden dat er zoveel verschil is.
Ja, dat is zo. De laadpas aanbieder hoort jou exact te kunnen vertellen voorafgaand aan een laadsessie wat het geldende tarief is. Dat kunnen ze niet. Jouw energieleverancier kan dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
DunJoost schreef op maandag 6 januari 2020 @ 22:45:
Graag jullie hulp bij het volgende.

Een installateur gaat bij mij een New Motion Home Advanced installeren. Met load balancing. De installateur geeft aan, dat hiervoor een DLB module niet nodig is, omdat ik een slimme meter heb.

Mijn installatie heeft 3 hoofdautomaten van ieder 25A. Daarnaast voor alle fasen, ieder 3 installatie automaten (16A) met ieder een aardlekschakelaar. Voor het laadstation is een 3 fasen aardlekautomaat van 16A geplaatst.

Was in de veronderstelling, dat load balancing het vermogen PER FASE meet via de P1 aansluiting (dus niet een totaal vermogen van alle fasen gezamenlijk) én vervolgens ook weer het maximum vermogen regelt per fase. Dus dat het laadstation bv. op fase L1 en fase L2 de volledige 16A/3,5kW (max van 3 fasen aardlekautomaat) gebruikt en op fase L3 maar 5A/1,1kW, omdat er op fase L3 via andere groepen al een afname van 20A/4,4kW (nog binnen max van hoofdautomaat L3 van 25A) plaats vind.

Nu geeft de installateur aan, dat dit niet per fase wordt gemeten, maar dat het totaal vermogen wordt gemeten. En dat de load balancing daarmee dan het maximum vermogen naar het laadstation bepaalt/regelt. Heb het niet exact gevraagd, maar lijkt me dan, dat dan dus steeds het vermogen naar het laadstation gelijk verdeeld wordt over de 3 fasen. En dus verhoudingsgewijs wordt gereduceerd door load balancing, wanneer noodzakelijk. Echter dan kan dus de situatie ontstaan, dat het laadstation het maximum vermogen van 10,56kW pakt (3 maal max van 16A van aardlekautomaat) en 1 van de fasen op een andere groep een vermogen van 2,2kW pakt (1 maal 10A). En daarmee dus de situatie creert dat het totaal vermogen (12,76kW) binnen de 16,5kW valt (som van 3 maal max van 25A van hoofdautomaten), maar wel in dit scenario het maximum vermogen van één fase overschrijd (16A laadstation + 10A van een fase > 25A van hoofdautomaat). En daarmee schakelt dus die hoofdautomaat uit... Lijkt me niet de bedoeling.

Ik weet dat de P1 interface meten per fase ondersteunt, want heb nu op de P1 een pc'tje met Domoticz aangesloten en kan het vermogen per fase opvragen.

Heeft de installateur het bij het verkeerde eind en meet en regelt de load balancing wel degelijk het maximum vermogen per fase? Of gaat load balancing in mijn geval niet werken? Of zie ik nog iets over het hoofd?

In geval de installateur het bij het verkeerde eind heeft, zou het fijn zijn als je dit met een link naar een officieel document/site kunt onderbouwen. Dan kan ik de installateur daarnaar verwijzen.
loadbalancing meet per fase de belasting en op basis van de zwaarst belaste fase wordt er een signaal afgegeven naar de auto. Dat is per definitie1 signaal door de opzet van het protocol naar de auto.
kortom als 1 fase excl. de laadpaal 20A verbruik heeft, blijft er 5A over voor het laden en dat dan over alle drie de fases

geen linkjes, je kan eens bij Maxem kijken of smart EVSE wiki?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:31

CyBeRSPiN

sinds 2001

@DunJoost hij regelt terug zodat geen enkele fase boven de ingestelde grens komt. En dan met alle fasen tegelijk, dus niet L1 met 8A en L3 met 16A, dat werkt zo niet. Dus als je met apparaten in huis op L1 de fase vol zou weten te belasten dan laadt ie helemaal niet, ook al zijn L2 en L3 niet belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DunJoost
@BarryH en @CyBeRSPiN bedankt voor jullie vlotte reactie.

Ok helder, de hoofdautomaat vliegt er niet uit. Dat is het belangrijkste. Wel jammer dat niet per fase de belasting afzonderlijk wordt geregeld. Maar is niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
DunJoost schreef op maandag 6 januari 2020 @ 23:13:
@BarryH en @CyBeRSPiN bedankt voor jullie vlotte reactie.

Ok helder, de hoofdautomaat vliegt er niet uit. Dat is het belangrijkste. Wel jammer dat niet per fase de belasting afzonderlijk wordt geregeld. Maar is niet anders.
klopt dat is zeker jammer. En daarom is een 1x25A laadpaal op een vrijgemaakte fase soms ook best een aardige (en veel betaalbaardere) optie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
_Marcel_1973 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 21:42:
Het grote probleem is natuurlijk dat al die laadpasaanbieders helemaal geen website hebben waar van iedere paal precies op vermeldt staat hoe duur het is. Om een goed voorbeeld te noemen: naast mijn werk zijn vorig jaar in februari 8 laadpalen (van toen nog NewMotion) geplaatst. Die laadpalen staan nu nog steeds niet op hun eigen website en ook niet in hun app. Hoe moet iemand die daar aansluit dan van te voren weten hoe duur het laden is?

Of bijvoorbeeld Flow Charging die zegt de "netto kosten laadpaalexploitant" voor het verbruik te rekenen plus 18,15 cent per sessie. Maar hoe weet ik nu wat die "netto kosten laadpaalexploitant" zijn? Ze hebben geen lijst met laadpalen en de actuele prijzen.
Klopt, maar die heeft wel met jou prijzen afgesproken en die hoef je niet iedere dag opnieuw op te zoeken om te kijken of ze zijn veranderd. Dat kunnen dan 1 of 2 prijzen zijn afhankelijk van het tijdstip.

Plus er hangt een meter in je woning die je op ieder moment kan bekijken en aflezen. Ik ben zelf nog nooit een normale laadpaal tegen gekomen waar je zelf op af kan lezen hoeveel kWh er is gebruikt. Jij wel?

Voor zover ik weet moet de prijs voor een consument duidelijk zijn op het moment dat je het product aanschaft. Als dat zo variabel is (omdat er nu eenmaal zo veel verschillende plekken zijn om te laden met verschillende prijzen) kan je dan niet roepen dat je het maar op de website of een app moet opzoeken. Zie jij het voor je dat er een supermarkt is zonder enige prijzen op de schappen maar een verwijzing naar www.hoeduurzijnmijnboodschappen.nl waar je de prijzen maar moet opzoeken? En dat je pas na 2 maanden een kassabonnetje krijgt met de exacte prijzen er op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
JeroenE schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 07:31:
[...]
Voor zover ik weet moet de prijs voor een consument duidelijk zijn op het moment dat je het product aanschaft. Als dat zo variabel is (omdat er nu eenmaal zo veel verschillende plekken zijn om te laden met verschillende prijzen) kan je dan niet roepen dat je het maar op de website of een app moet opzoeken. Zie jij het voor je dat er een supermarkt is zonder enige prijzen op de schappen maar een verwijzing naar www.hoeduurzijnmijnboodschappen.nl waar je de prijzen maar moet opzoeken? En dat je pas na 2 maanden een kassabonnetje krijgt met de exacte prijzen er op?
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, maar voorlopig zijn we vooral blij als er überhaupt laadpalen zijn waar je terecht kunt binnen 200m van je bestemming.

Toch zou dit langzamerhand moeten normaliseren. En met de huidige techniek hoeft dat ook niet zo ingewikkeld te zijn. Het enige wat je (extra) hoeft te weten, is het CPO tarief, voor het geval je een pas gebruikt die het CPO tarief al dan niet met opslag doorberekent. De afspraak met je laadpasaanbieder(s) ken je al dus je kunt dan betrekkelijk eenvoudig vaststellen waar je aan toe bent c.q. welke laadpas je het best kunt gebruiken. Een QR code op de paal zou voldoende moeten zijn om direct de CPO informatie op je smartphone te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@eltron Zeker, ik ben meestal al lang blij als er een laadpaal is.

Je kan er nog over discuseieren of het voldoende is dat er een QR code staat waarop je op een site komt met de prijs. Want hoe weet je dan zeker dat over 2 maanden die prijs wordt afgerekend? Hoezo moet je überhaupt een werkende telefoon met dataverbinding bij je hebben om dit te kunnen aflezen?

Volgens mij moet je officieel ook een kWh meter hebben die je kan aflezen. Alleen zeggen dat de benzine 1,50 per liter kost maar vervolgens niet weergeven hoe veel liter er is getankt is ook niet acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-06 14:35
Pietje NL schreef op maandag 6 januari 2020 @ 22:47:
Iemand al iets terug gekregen van Steiermark, voor degene die ineens het complete bedrag hebben betaald?
Ja, soort van kloppende creditfactuur ontvangen. Nog geen betaling van ze voorbij zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Inspired schreef op zondag 22 december 2019 @ 08:03:
[...]

Gewoon bellen maandag en vragen naar de klantenservice? Neem toch aan dat Alfen die ook heeft? +31 36 54 93 400
Goede club dat Alfen, heel behulpzaam! Ze hebben nogmaals de logs van het laadpunt bekeken en ze constateren dat de Tesla wel een poging doet tot stroom afname, maar dat het niet tot daadwerkelijk opladen komt.

Als ik thuiskom en direct inplug, dan bulkt hij de auto direct vol met 11kw. Maar zodra het "vol" signaal gegeven is dan ontstaan de problemen...Opmerkelijk want gepland vertrek is niets anders dan "communiceer vol naar het laadpunt tot diep in de nacht, en start dan het daadwerkelijk opladen op het gecalculeerde tijdstip X".

Dat verklaard waarom, het voorverwarmen uit mijn accucapaciteit gaat, en het "gepland vertrek" resulteert in een niet opgeladen accu. Dat zijn beide handelingen nadat er een vol status is verstuurd.

Alfen geeft aan dat de verdenkingen toch wel bij de Tesla liggen. Waarom het dan op de gemeente paal feilloos werkt is voor iedereen een raadsel. Het protocol is zo simpel, een spanning wordt gebruikt om je status aan te geven (vol, laden starten, etc) en een blokgolf wordt erop gezet om aan te geven hoeveel stroom er afgenomen kan worden. Dat impliceert ook dat er geen enkele laadpunt id/identifier meegestuurd wordt, er kan geen laadpunt op de "blacklist" van de Telsa zijn gekomen.

Tesla komt morgen langs, ik ben heel erg benieuwd. De exacte tijdstippen van laadpogingen heb ik van Alfen gekregen, die hoop ik naast de Tesla detail logging te leggen.

Als er hier nog mensen zijn met ideeën (mag ook via PB) let me know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
stormfly schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 09:14:
[...]

Goede club dat Alfen, heel behulpzaam! Ze hebben nogmaals de logs van het laadpunt bekeken en ze constateren dat de Tesla wel een poging doet tot stroom afname, maar dat het niet tot daadwerkelijk opladen komt.

Als ik thuiskom en direct inplug, dan bulkt hij de auto direct vol met 11kw. Maar zodra het "vol" signaal gegeven is dan ontstaan de problemen...Opmerkelijk want gepland vertrek is niets anders dan "communiceer vol naar het laadpunt tot diep in de nacht, en start dan het daadwerkelijk opladen op het gecalculeerde tijdstip X".

Dat verklaard waarom, het voorverwarmen uit mijn accucapaciteit gaat, en het "gepland vertrek" resulteert in een niet opgeladen accu. Dat zijn beide handelingen nadat er een vol status is verstuurd.

Zie bv; https://myenergi.com/zapp...a-mini-fix-release-notes/

Alfen geeft aan dat de verdenkingen toch wel bij de Tesla liggen. Waarom het dan op de gemeente paal feilloos werkt is voor iedereen een raadsel. Het protocol is zo simpel, een spanning wordt gebruikt om je status aan te geven (vol, laden starten, etc) en een blokgolf wordt erop gezet om aan te geven hoeveel stroom er afgenomen kan worden. Dat impliceert ook dat er geen enkele laadpunt id/identifier meegestuurd wordt, er kan geen laadpunt op de "blacklist" van de Telsa zijn gekomen.

Tesla komt morgen langs, ik ben heel erg benieuwd. De exacte tijdstippen van laadpogingen heb ik van Alfen gekregen, die hoop ik naast de Tesla detail logging te leggen.

Als er hier nog mensen zijn met ideeën (mag ook via PB) let me know.
Zappi klaagt ook altijd over issues met de Model 3. Zal vast een kern van waarheid inzitten maar ik snap dan even niet waarom het op heel veel andere palen dan wel gewoon werkt. Alfen zal dan toch ook iets anders doen dan andere palen.

Btw; ik denk eerder dat Alfen in de logs moet kijken. Tesla zal een command sturen richting paal op het moment dat die wil gaan laden. Het command wat richting paal gaat zal wellicht iets anders zijn waardoor Alfen er niks mee doet. Denk dat Tesla niet veel gaat (kunnen) doen. Ook omdat het bij andere palen gewoon wel werkt.

[ Voor 9% gewijzigd door Inspired op 07-01-2020 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DunJoost
Een installateur gaat bij mij een New Motion Home Advanced installeren. Met load balancing. De installateur geeft aan, dat hiervoor een DLB module niet nodig is, omdat ik een slimme meter heb. En dus zal het laadstation gebruik maken van de P1 aansluiting op mijn slimme meter.

Ik heb nu op de P1 een pc'tje met Domoticz aangesloten en zou deze graag willen behouden.

De installateur is huiverig om het laadstation samen met het pc'tje via een P1 splitter aan te sluiten. En wil dan toch weer een DLB module installeren. Beetje kostig en mogelijk onnodig.

Nu heb ik al wel wat reacties gevonden in dit topic over het onderwerp P1 splitter. Van een eenvoudig splitterje van bv. de Gamma voor een paar euro, met kleine aanpassing, tot een actieve splitter van ong. €25.

Heeft iemand ervaring met een P1 splitter in combinatie met een New Motion Home Advanced en een pc (met Domoticz)? Hetzij een niet actieve of een actieve splitter.

Stel ik laat de intallateur de New Motion Home Advanced installeren direct op de P1 aansluiting en ik sluit de splitter later zelf aan. Is goed te zien of de P1 aansluiting op de New Motion Home Advanced nog goed werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Pietje NL schreef op maandag 6 januari 2020 @ 22:47:
Wel een creditnota d.d. 23/12/19 met de belofte "das guthaben wird auf Ihr Konto überwiesen", maar nog niet ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@DunJoost lijkt me geen issue. En testen kun je het altijd als je gaat laden met kookplaat & oven aan bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
DunJoost schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 09:21:
Een installateur gaat bij mij een New Motion Home Advanced installeren. Met load balancing. De installateur geeft aan, dat hiervoor een DLB module niet nodig is, omdat ik een slimme meter heb. En dus zal het laadstation gebruik maken van de P1 aansluiting op mijn slimme meter.

Ik heb nu op de P1 een pc'tje met Domoticz aangesloten en zou deze graag willen behouden.

De installateur is huiverig om het laadstation samen met het pc'tje via een P1 splitter aan te sluiten. En wil dan toch weer een DLB module installeren. Beetje kostig en mogelijk onnodig.

Nu heb ik al wel wat reacties gevonden in dit topic over het onderwerp P1 splitter. Van een eenvoudig splitterje van bv. de Gamma voor een paar euro, met kleine aanpassing, tot een actieve splitter van ong. €25.

Heeft iemand ervaring met een P1 splitter in combinatie met een New Motion Home Advanced en een pc (met Domoticz)? Hetzij een niet actieve of een actieve splitter.

Stel ik laat de intallateur de New Motion Home Advanced installeren direct op de P1 aansluiting en ik sluit de splitter later zelf aan. Is goed te zien of de P1 aansluiting op de New Motion Home Advanced nog goed werkt?
Je kunt hier een simpele passieve splitter voor gebruiken. Alleen opletten dat de voedingspin niet gesplitst wordt. Dat kan door zelf een pinnetje te verwijderen of een splitter te kop die specifiek voor de P1 poort bedoeld is.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
DunJoost schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 09:21:

Wat leuk ik heb dezelfde overwegingen gehad, bij EV Company kan je vrij gedetailleerd je logging zien. En dus ook wanneer er een P1 fout is. Maar zelfs zonder logging kan je het zien, want het laadpunt gaat terug naar safemode wat vaak 9A is ipv 16A. Als je laadsnelheid laag blijft en niet tot 11kw (Tesla) piekt, weet je bijna zeker dat je in safe mode draait. Er wel vanuit gaande dat je alle grote verbruikers uit hebt zoals koken/oven.

Je kan het beste een telefonie splitter van de praxis kopen, die kan je openmaken. Als je hem openklikt moet je op één uitgang pin 2 doorknippen. Let vooral op spiegelbeeld tov de url hieronder) is de +5v RTS. Er hoeft maar één apparaat deze RTS erop te zetten, je kunt even spelen met master/slave welk device je daarin stopt.

Dus ja het werkt met mijn Alfen paal heel erg goed, samen met een Pi met DSMR reader.

http://www.smartmeterdash...ssplittenvanhetp1-signaal
Inspired schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 09:20:
[...]

Zappi klaagt ook altijd over issues met de Model 3. Zal vast een kern van waarheid inzitten maar ik snap dan even niet waarom het op heel veel andere palen dan wel gewoon werkt. Alfen zal dan toch ook iets anders doen dan andere palen.
Dat Tesla de arrogantie heeft om de standaard naar hun hand te vormen dat sluit ik niet uit. Maar het blijft mij verbazen dat de palen van NewMotion bij iedereen feilloos werken.

Ik denk ook dat de Alfen paal en mijn Model3 langs elkaar heen praten for some reason. Ik heb op het gemeentelijke laadpunt ook dezelfde laadkabel gebruikt to be sure. Echt alleen het laadpunt is anders.

Technische ICT collegas roepen ook; moet jouw laadpunt wel zijn omdat het bij het gemeentelijke laadpunt goed werkt. Morgen weten we meer!

[ Voor 16% gewijzigd door stormfly op 07-01-2020 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
stormfly schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 09:37:
Dat Tesla de arrogantie heeft om de standaard naar hun hand te vormen dat sluit ik niet uit. Maar het blijft mij verbazen dat de palen van NewMotion bij iedereen feilloos werken.

Ik denk ook dat de Alfen paal en mijn Model3 langs elkaar heen praten for some reason. Ik heb op het gemeentelijke laadpunt ook dezelfde laadkabel gebruikt to be sure. Echt alleen het laadpunt is anders.

Technische ICT collegas roepen ook; moet jouw laadpunt wel zijn omdat het bij het gemeentelijke laadpunt goed werkt. Morgen weten we meer!
Precies. Maar Alfen kan toch ook wel iets van extra logging aanzetten in de paal? Zodat ze kunnen zien welk command er komt? Tesla zal (neem ik aan) gewoon zeggen; ja, alles werkt gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Inspired schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 09:43:
[...]

Precies. Maar Alfen kan toch ook wel iets van extra logging aanzetten in de paal? Zodat ze kunnen zien welk command er komt? Tesla zal (neem ik aan) gewoon zeggen; ja, alles werkt gewoon.
Ja ik vraag mij dat af maar ik schat in van niet, omdat het protocol zo "simpel" is. Er is ook een ohmse weerstand in verwerkt zie ik zojuist. https://fhi.nl/app/upload...TE-Presentation_FINAL.pdf Nu hoorde ik pas iemand over een losse massa kabel waarvoor de hele Model3 uit elkaar gehaald is ;-) #doomdenken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KLBe7Tq.png
Dit zijn alle status variaties welke aangenomen kunnen worden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ngeofvv.png
Volgens mij faalt het bij mij op de C-status overschakelingen.

EDIT goede waarneming van een Tweaker hierboven @JeroenE. De B status is verkeerd beschreven in de rode teksten links op het plaatje. In de B status is een auto niet gereed om energie te ontvangen, het staat wel juist vermeld in de zwarte tabel rechts.

[ Voor 12% gewijzigd door stormfly op 07-01-2020 11:52 ]

Pagina: 1 ... 93 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.