Betreft huis uit 2014, load balancing zal nodig zijn i.v.m. inductiekookplaat. Zonnepanelen zijn (nog) niet aanwezig wellicht in de toekomst. Betreft een zakelijke auto waarbij verrekening mogelijk moet zijn.Inspired schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:55:
[...]
Ligt eraan wat je wilt. Backend? Load balancing? Integreren met zonnepanelen? Of eigen auto en gewoon zo goedkoop mogelijk?
Ben je dan niet gebonden aan wat een eventuele leasemaatschappij voorschrijft? Hier helaas het geval.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
LB zou je nog wel zonder kunnen. Automatische verrekening richting WG? Of is een teller voldoende? Als je iets met volledig backend wilt zit je aan TNM/Alfen etc. Anders iets als Zappi als je LB wilt en een teller voldoende is.markweb4871 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:17:
[...]
Betreft huis uit 2014, load balancing zal nodig zijn i.v.m. inductiekookplaat. Zonnepanelen zijn (nog) niet aanwezig wellicht in de toekomst. Betreft een zakelijke auto waarbij verrekening mogelijk moet zijn.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Was her ook het geval.daemonix schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:20:
Ben je dan niet gebonden aan wat een eventuele leasemaatschappij voorschrijft? Hier helaas het geval.
Particulier zou ik voor een Zappi V2 gekozen hebben (PV + inductie).
Maar vanuit het bedrijf werd (vanwege de backend) een Alfen Eve SPL opgelegd.
Overigens werkt deze hier goed zonder loadbalancing. Alleen de EV ingesteld op lokaal max. 4 kW laden.
Eindelijk NRC stuk geplaatst over laadtarieven:
https://www.nrc.nl/nieuws...laadpaal-bepaald-a3985504
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Hachy schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:53:
2x typo: Meingau --> Maingau
Yes, thx, had ik al doorgegeven maar kennelijk duurt het even bij de redactie.
/edit: typo aangepast, tarief nog steeds verkeerd.
/edit: typo aangepast, tarief nog steeds verkeerd.
[ Voor 25% gewijzigd door Hachy op 02-01-2020 23:57 ]
Nee volledig vrij gelukkig. Betreft een kleinere leasemaatschappijdaemonix schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:20:
In Maart wil ik met mijn Model 3 Long Range AWD naar Solden, Oostenrijk rijden.
Nu zit ik een beetje te plannen met ABRP, nu wil ik een beetje probleem en zorgeloos gaan rijden dus ik heb al alle laadstations met minder dan 4 laders er uit gehaald omdat er een kans is dat deze vol staan. Zou ik het zelfde voor 4 laders moeten doen? Of kan ik het beste maar gewoon alleen de Superchargers aanhouden? Ionity is wel een stuk goedkoper namelijk maar ik heb die nog nooit geprobeerd
En hoeveel SoC % moet ik ongeveer hebben bij aankomst? Ik kan daar niet laden namelijk en dacht zelf aan 70% wat betekend dat ik hem helemaal vollaad bij de Lermoos supercharger
Nu zit ik een beetje te plannen met ABRP, nu wil ik een beetje probleem en zorgeloos gaan rijden dus ik heb al alle laadstations met minder dan 4 laders er uit gehaald omdat er een kans is dat deze vol staan. Zou ik het zelfde voor 4 laders moeten doen? Of kan ik het beste maar gewoon alleen de Superchargers aanhouden? Ionity is wel een stuk goedkoper namelijk maar ik heb die nog nooit geprobeerd
En hoeveel SoC % moet ik ongeveer hebben bij aankomst? Ik kan daar niet laden namelijk en dacht zelf aan 70% wat betekend dat ik hem helemaal vollaad bij de Lermoos supercharger
Top, bedankt voor de tip.Hachy schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:53:
Leuk weetje dat ik heb geleerd uit het artikel m.b.t. Superchargers:
Ik zal er aan denken als ik 'm weer eens aansluitTesla zorgt zelf voor aansluitingen op het elektriciteitsnet en de transformatorstations en kiest locaties die graag Tesla-rijders als klant hebben. Hotelketens betalen een vergoeding, bijvoorbeeld 50 cent, voor elke laadbeurt.
How low-code can you go?
Ik ben op 20/21 december heen gereden en 28 dec terug, maar op 1 plek hoeven wachten (3 laadpunten).GrooV schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 14:38:
Bij ionity geen een keer hoeven wachten. Dus zou me er niet te druk over maken. Je kan ook 1 laadpunt voor het uiterste laadpunt al stoppen , als je daar dan moet wachten rij je gewoon door
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ben vorige week met E-Niro in Sölden geweest.GrooV schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 14:38:
Kon zelf wel laden in eigen garage bij appartement (granny, maar ruim voldoende voor de korte ritjes daar).
En Ionity Nassereith is ook een optie voor laadste laadbeurt. Er staan daar echter nog maar 2 laadpalen.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Idem, ook al 2x doorgegeven....eltron schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 15:33:
[...]
spelfout is tot daar aan toe, maar tarief klopt ook niet; 39 cent ipv 35 cent (25 cent voor Maingau energieklanten).
Andere reis, maar ik wil toch even de relevante ervaringen melden. Wij zijn op 20/21 en 28/29 dec van Utrecht naar Val Thorens frankrijk en vice versa gereden met de I-Pace (met 2 keer overnachting ivm reizen met tweeling van 4 jaar). Mijn grootste angst was idd wachten bij snelladers en dus met ABRP gepland met meerder laadpunten en >100kW.BarryH schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 15:01:
[...]
Ik ben op 20/21 december heen gereden en 28 dec terug, maar op 1 plek hoeven wachten (3 laadpunten).
Bij ionity geen een keer hoeven wachten. Dus zou me er niet te druk over maken. Je kan ook 1 laadpunt voor het uiterste laadpunt al stoppen , als je daar dan moet wachten rij je gewoon door
In praktijk hebben we van totaal rond 10 laadsessies slechts 1 keer 'n kwartier hoeven wachten en nog wel bij een Ionity met 6 laadpunten. Dit was ruim over de duitse grens (A61 brohital, route fr + ch + at) rond etenstijd op vrijdagmiddag bij de MacDonalds.
Achteraf gezien had 't met nóg wat stops minder gekund want ABRP is wat conservatief en de stops duren in de praktijk langer dan de 20-30 minuten voor plaspauzes en koffie met 2 dochters en daarmee de accu ook voller bij vertrek.
We hebben ruim voor de rit naar boven geladen (ook iets teveel) en kwamen met iets van 25%lading boven waar ABRP 10% had gepland. Dit met de granny gedurende de week bijgeladen tot 92% om wat te kunnen regeneren op de weg naar beneden.
Maar, bij vertrek ingesneeuwd en dikke laag ijs op de auto en het opwarmen tijdens uitbikken heeft wel wat procentjes gekost.
De bergen in kost 1kWh/100m stijging ongeveer (vuistregeltje). Terug vanuit ValTho (@2300m) naar 't dal is duurt de afdaling zo'n 50km. Bij vertrek 270km op de GOM, en in 't dal na die 50km nog steeds 270km op de GOM. Dit is onderweg even 275 geweest dus 2 a 3% marge tbv regeneren had voldoende geweest.
Ik zou me naar Soelden niet zoveel zorgen maken vwb hoogtemeters...
Wel andere tip: check of je bij de geplande laders met jouw laadpassen kunt laden. Plan ook een alternatieve laadplek igv storing, ICE'ing, etc. En houd een Credit Card paraat voor evt. afrekenen bij een laadpaal,... soms laatste strohalm.
Nog ander issue; ik vond 't lastig om in Dld een overnachting te vinden voor 4 pers. op loopafstand van een 22kW laadstation ergens tussen Karlsruhe en Basel.
[ Voor 5% gewijzigd door rijssel op 02-01-2020 17:01 ]
I-pace, Eve-Twin XL, 3x50Amp aansluiting, PLC system architect, 22xPV SE+Batt, Eenmans BV.
Thanks voor de tips @eltron @rijssel @BarryH
Zorgen maakte ik me sowieso niet zo. Ik heb overigens een Tesla dus kan ook bij de superchargers terecht die ook ongeveer op de zelfde punten aanwezig zijn en ik kan vanuit de auto zien hoe druk het is. Nadeel wel weer met een SS dat de capaciteit gedeeld is, voordeel is dat bij daar een boete tarief moet betalen als je blijft staan.
Mijn medepassagiers mogen mooi gaan uitzoeken wat het handigst is tijdens de reis
Zorgen maakte ik me sowieso niet zo. Ik heb overigens een Tesla dus kan ook bij de superchargers terecht die ook ongeveer op de zelfde punten aanwezig zijn en ik kan vanuit de auto zien hoe druk het is. Nadeel wel weer met een SS dat de capaciteit gedeeld is, voordeel is dat bij daar een boete tarief moet betalen als je blijft staan.
Mijn medepassagiers mogen mooi gaan uitzoeken wat het handigst is tijdens de reis
Mooie tips en ervaring @rijssel, dank voor delen.
Zie alleen niet in waarom je een 22kW lader zoekt voor de I-pace. Die laadt toch niet meg 22kW?
Zie alleen niet in waarom je een 22kW lader zoekt voor de I-pace. Die laadt toch niet meg 22kW?
Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.
Dan haal je 7,4 kW uit 1 fase
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
En weer wat geleerd, thnx @BarryH
Dat lukt dus niet met een 11kW lader begrijp ik.
Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.
Leuk artikel!Hachy schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:53:
Interessant ook om te lezen hoe de gemeente Utrecht er mee om gaat. Dat lijkt me wel verwarrend als zowel het tarief als de laadsnelheid variabel is!
Oh en rekenen met 1 paal per 10 elektrische auto’s lijkt me nogal optimistisch. Ik ‘moet’ elke 2-3 dagen laden, dat zou dus 1 paal per 2-3 auto’s betekenen...
Ik ben weer extra blij met mijn paal op de oprit
Toevallig gisteren voor het eerst bij Ionity geladen, langs de A1 bij Apeldoorn Stroe. Het is (nog steeds?) gratis denk ik. Dood simpel om te gebruiken (druk kabel in auto en druk op start. Druk op stop en haal kabel uit auto), maar ook nergens iets over het aanbieden van een laadpas gezien...
@Smobbo Apeldoorn zuid?
Ff terug gekeken, waren al wat verder. Bij Stroe (verzorgingsplaats Tolnegen).
Daarvoor bij 2 FastNed’s gestopt om te zien dat allebei de plekken bezet waren... Verraste me eigenlijk wel dat zo’n Fastned station effectief maar 2 laadpunten heeft. Ik had verwacht dat het er 4-8 zouden zijn. 2 is toch eigenlijk nu al te weinig?
@Hachy deze wilde ik nog even bij je onder aandacht brengen. Het lijkt wel alsof Luminus mij niet kan helpen omdat ze de klanten niet kennen. Ik ga deze kaart wel als backup aanhouden. Wellicht vind je deze info interessant.Hyena schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 11:22:
Nou net gebeld met Threeforce en gevraagd naar de prijsstelling inzake de Luminus Powerpass. (Er word 0,01 cent opslag per kWh gerekend) Threeforce verwijst bij het bellen van het nummer op de factuur naar Luminus te bellen inzake de prijzen.
Ik bellen met Luminus. Geen klantnummer bekend. Ik leg uit dat het om de Luminus Powerpass gaat en dit het klantnummer op de factuur is. Na 15 minuten in de wacht te hebben gehangen zegt de aardige mevrouw dat zij geen facturen kunnen inzien en geen informatie hebben over de prijzen en verwijzen mij weer terug naar Threeforce LMS.![]()
De mails welke ik 2 weken geleden heb gestuurd zijn nog niet beantwoord. Edit: de aardige dame van Threeforce verwijst mij toch echt door naar Luminus voor prijsinformatie.![]()
Hoe werkt dit? Wie stelt de prijzen vast?
Verder heb ik na 3 maanden eindelijk de Maingau laadpas via de post ontvangen. Had ze meerdere emails gestuurd. Moet zeggen dat de Maingau klantenservice erg goed is ondanks het wat traag gaat. Nu maar wachten en testen of de kaart op Fastned werkt.
Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé
In Stroe idd nog gratis. Apeldoorn niet. Staat ook aangegeven in hun app.Smobbo schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 21:51:
[...]
Daarvoor bij 2 FastNed’s gestopt om te zien dat allebei de plekken bezet waren... Verraste me eigenlijk wel dat zo’n Fastned station effectief maar 2 laadpunten heeft. Ik had verwacht dat het er 4-8 zouden zijn. 2 is toch eigenlijk nu al te weinig?
Het vermogen van 11 kW of 22 kW is het maximum dat geleverd kan worden over 3 fases. Sommige EV's zoals de Jaguar i-pace en de Kia e-Niro (2019 model) gebruiken maar 1 fase. Het af te nemen vermogen is daardoor maar een derde van het maximum._Marcel_1973 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 21:16:
En weer wat geleerd, thnx @BarryH
Met de genoemde auto's kan je dus op een 11 kW paal max 3,7 kW laden en op een 22 kW paal 7,4 kW. Van behoorlijk leeg naar vol maakt dit wel een verschil in tijd (zeg 16 uur laden vs 8 uur).
Ja het verbaast me (helaas) niet. Alle bedrijven die een laadpas van LMS exploiteren weten niets van de tarieven. Dat is al jaren zo. De eigenaar van LMS/Threeforce weet ervan, ik heb dat al een paar keer bij hem onder de aandacht gebracht. Zover ik kan beoordelen hebben ze twee modellen, eentje waarbij er -x- cent opslag per kWh in rekening wordt gebracht en eentje met starttarief -x- waarbij de eigenaar van de pas (Luminus dus) een model mag kiezen.Hyena schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 21:51:
[...]
@Hachy deze wilde ik nog even bij je onder aandacht brengen. Het lijkt wel alsof Luminus mij niet kan helpen omdat ze de klanten niet kennen. Ik ga deze kaart wel als backup aanhouden. Wellicht vind je deze info interessant.
Verder heb ik na 3 maanden eindelijk de Maingau laadpas via de post ontvangen. Had ze meerdere emails gestuurd. Moet zeggen dat de Maingau klantenservice erg goed is ondanks het wat traag gaat. Nu maar wachten en testen of de kaart op Fastned werkt.
Maar kennelijk vinden ze het erg ingewikkeld om dit model aan hun klanten uit te leggen. Vreemd eigenlijk, want ze zijn het wettelijk wel verplicht.
Dit -zou- Luminus dus moeten weten. Ze hebben er tenslotte eens een handtekening voor gezet.
Ik ben vorig jaar ook naar Sölden geweest. Je kunt in Umhausen voor de laatste keer snelladen, weliswaar 50 kW maar redelijk dichtbij Sölden. Werkt o.a. met de Maingau pas.GrooV schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 14:38:
[...]
https://www.goingelectric...-Kapferer-Loeck-20/17398/
Houd er rekening mee dat de weg door het Ötztal flink omhoog gaat en je dus meer verbruikt dan normaal.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Hoe komt het dat de laadpalen soms blijven aangeven in de apps/browser dat ze bezet zijn terwijl dat niet zo is? Is dat ook weer een synchronisatie issue? Ik heb 6 publieke laadpalen hier in de wijk, maar kan ze vanuit mijn huis net niet zien, dus ik gebruikte de app hiervoor. Dat werkte tot eergisteren perfect. Nu blijven ze op bezet staan. (Alleen bij de EV-boxen, Allego palen hebben dit niet)
Geen last van met TMN/ReChargeeazi schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 10:51:
Hoe komt het dat de laadpalen soms blijven aangeven in de apps/browser dat ze bezet zijn terwijl dat niet zo is? Is dat ook weer een synchronisatie issue? Ik heb 6 publieke laadpalen hier in de wijk, maar kan ze vanuit mijn huis net niet zien, dus ik gebruikte de app hiervoor. Dat werkte tot eergisteren perfect. Nu blijven ze op bezet staan. (Alleen bij de EV-boxen, Allego palen hebben dit niet)
Het zijn ook niet alle palen en het ligt niet aan de app (Die gebruik ik ook) want op www.oplaadpalen.nl staan ze ook als "bezet".
Ik maak gebruik van openbare oplaadpalen in Amsterdam. Hiervoor een Hyundai Ioniq gehad voor 1,5 jaar en dat was onwijs traag opladen. Terwijl alles wel klopte.
Nu sinds deze week een Tesla model 3, deze toont op het scherm hoe snel het opladen gaat en wat voor beperking er is.
Blijkt dat de palen meestal maar met slechts 6A opladen ... en daar betalen we lekker iets van 39 cent per kwh voor.
Nu sinds deze week een Tesla model 3, deze toont op het scherm hoe snel het opladen gaat en wat voor beperking er is.
Blijkt dat de palen meestal maar met slechts 6A opladen ... en daar betalen we lekker iets van 39 cent per kwh voor.

De meeste palen zijn toch gewoon van Vattenfal met 11kW? Net nog gechecked via oplaadpalen.nl dus die zouden een stuk sneller moeten ladenx280 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 11:33:
Ik maak gebruik van openbare oplaadpalen in Amsterdam. Hiervoor een Hyundai Ioniq gehad voor 1,5 jaar en dat was onwijs traag opladen. Terwijl alles wel klopte.
Ik ben overigens wel jaloers op zoveel publieke palen in Amsterdam, hier in het dorp met 13000 inwoners staat er wel geteld 1 op gemeente grond. Gelukkig heeft bijna iedereen hier een oprit want er rijden wel tientallen EV's rond
Wees blij dat het geen tijdgebonden tarief is.
Gelukkig laadt de Tesla dan 3x zo snel als de Ioniq.
Op die opritten zijn ze nou net weer in Amsterdam jaloers.GrooV schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 12:06:
[...]
De meeste palen zijn toch gewoon van Vattenfal met 11kW? Net nog gechecked via oplaadpalen.nl dus die zouden een stuk sneller moeten laden
Ik ben overigens wel jaloers op zoveel publieke palen in Amsterdam, hier in het dorp met 13000 inwoners staat er wel geteld 1 op gemeente grond. Gelukkig heeft bijna iedereen hier een oprit want er rijden wel tientallen EV's rond
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
En dat terwijl wij dan weer niet jaloers zijn op Amsterdammers.Inspired schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 12:07:
[...]
Op dit opritten zijn ze nou net weer in Amsterdam jaloers.Liever een eigen oprit dan een publieke laadpaal.
Wat wel fijn is dat Amsterdam alle P&R's aan de rand van de stad goed heeft volgelegd met laadpalen. Auto neerkwakken aan de rand van de A10 en dan met de metro verder(en je staat er voor een habbekrats).GrooV schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 12:06:
[...]
De meeste palen zijn toch gewoon van Vattenfal met 11kW? Net nog gechecked via oplaadpalen.nl dus die zouden een stuk sneller moeten laden
Ik rij sinds 2 weken in een EV en als ik het met iemand over laden had kwamen dezelfde punten naar boven: heel herkenbaar dus.Hachy schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:53:
De vraag die me afgelopen weken door het hoofd schoot: zijn er sites / apps waar je kunt zien met welke laadpas je het goedkoopste kunt laden bij een specifieke paal? Kan me voorstellen dat het ontwikkelen niet te doen is door de ondoorzichtigheid van de kosten.
[ Voor 1% gewijzigd door BrokenTable op 03-01-2020 12:27 . Reden: 'specifieke' toegevoegd. ]
Zolang het bedrag per kWh is zie ik het probleem nietx280 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 11:33:
Een beetje beta, buggy, en hier en daar outdated: https://laadpastop10.nl/goedkoperladen (niet publiek beschikbaar gemaakt)BrokenTable schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 12:26:
[...]
Ik rij sinds 2 weken in een EV en als ik het met iemand over laden had kwamen dezelfde punten naar boven: heel herkenbaar dus.
De vraag die me afgelopen weken door het hoofd schoot: zijn er sites / apps waar je kunt zien met welke laadpas je het goedkoopste kunt laden bij een specifieke paal? Kan me voorstellen dat het ontwikkelen niet te doen is door de ondoorzichtigheid van de kosten.
[ Voor 36% gewijzigd door Hachy op 03-01-2020 12:29 ]
Omdat ze veel meer vragen dan de kostprijs van elektriciteit + netkosten en geen bijkomende service leveren zoals snelladen?Hachy schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 12:27:
[...]
Zolang het bedrag per kWh is zie ik het probleem niet
Als je niet sneller kan laden dan aan een granny charger en nog eens tegen een veel hoger tarief dan je als kleinverbruiker betaalt zie ik wel het probleem.
Met zulke tarieven en laadsnelheid maak je dan misbruik van de situatie dat sommige mensen thuis niet kunnen laden. Konden ze dat wel gebruikte er niemand zo'n laadpaal noch had hij er de vergoeding voor over.
Kwestie van vraag en aanbod, als de volgende dag je auto weer volgeladen is zal er vraag naar blijven.
6A is natuurlijk wel héél erg weinig maar het is niet dat het extra geld kost ofzo, de elektriciteit is net zo duur als dat het met 16A geleverd wordt, dat was meer mijn punt.
6A is natuurlijk wel héél erg weinig maar het is niet dat het extra geld kost ofzo, de elektriciteit is net zo duur als dat het met 16A geleverd wordt, dat was meer mijn punt.
Alle eerste gen FastNed stations (met de boogkappen) zijn standaard opgeleverd met 2 laders maar modulair uitbreidbaar tot 6/8. De bekabeling en aansluiting ligt eral alleen de lader hoeft er nog opgezet te worden. Alleen omdat die vrij prijzig zijn en ABB er niet snel genoeg voldoende kon leveren heeft FastNed besloten om die laders vraaggestuurd bij te plaatsen. Drukke stations worden vergroot en uitgebreid. Als het vaak vol staat worden er meestal binnen 3 maanden laders bijgeplaatst als er nog plek is.Smobbo schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 21:51:
[...]
HD4Life @ Full-HD
Vandaag 3/1 was de ionity niet meer gratis.... Tenminste dat gaf hij aan op de display (8 euro) .Hunkaroglu schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 21:58:
[...]
In Stroe idd nog gratis. Apeldoorn niet. Staat ook aangegeven in hun app.
Het regende dus ik heb snel de lease-druppel gebruikt en heb dus geen idee of er een bedrag afgeschreven wordt. Het laden gaat wel lekker snel...
[ Voor 28% gewijzigd door ljcvankoppen op 03-01-2020 15:21 ]
Zojuist lag er een Maingau envelop in de brievenbus met pasje erin. Een tijd geleden via de App een account aangemaakt, maar geen pasje ontvangen. Paar dagen geleden even het contractformulier ingevuld, aangegeven dat ik graag een pasje zou willen ontvangen en direct mijn IBAN-nummer vermeld.
Verder geen begeleidend schrijven, geen e-mail, etc., maar is ook niet nodig, gelukkig snel geregeld
Mocht je dus geen pas hebben, maar wel de app: Gewoon even het contactformulier op hun website invullen.
Verder geen begeleidend schrijven, geen e-mail, etc., maar is ook niet nodig, gelukkig snel geregeld
Mocht je dus geen pas hebben, maar wel de app: Gewoon even het contactformulier op hun website invullen.
Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Volgens de app is die nog steeds gratis.ljcvankoppen schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 15:18:
[...]
Vandaag 3/1 was de ionity niet meer gratis.... Tenminste dat gaf hij aan op de display (8 euro) .
Het regende dus ik heb snel de lease-druppel gebruikt en heb dus geen idee of er een bedrag afgeschreven wordt. Het laden gaat wel lekker snel...
Ik heb zelf vandaag nog gratis bij Ionity De Knoest geladen
Ik heb een kort vraagje, ik de laadpastop10 bekeken en dit topic doorgelezen. Ik mag dit jaar een nieuwe leaseauto uitkiezen. Ik ga kiezen voor een EV. Ik heb de keuze uit een laadpas/druppel van Eneco en NewMotion. Volgens mijn eigen mijn research heb toegang tot een groter netwerk met NewMotion. De kosten zijn voor het bedrijf. Zien jullie een reden om toch voor Eneco te kiezen?
Thx
Thx
Heeft iemand al iets van stickers of iets anders qua materialen/voorlichting gemaakt om al die nieuwe Model 3 eigenaren te helpen met de laadetiquette en het overkomen van hun mogelijke range anxiety?
Hier in Den Haag is er een dusdanige grote influx van Model 3's dat nu vrijwel alle laadpalen bijna continue bezet zijn met Model 3's die (ondanks de vrije reguliere parkeerplaatsen) aan de laadpaal staan met een (bijna) volle accu.
Groot deel van die auto's behoeft niet telkens aan de laadpaal te staan, maar ze maken het (onbewust) wel lastig voor degenen die wel echt even stroom moeten tanken.
Ik houd me aanbevolen :-)
Hier in Den Haag is er een dusdanige grote influx van Model 3's dat nu vrijwel alle laadpalen bijna continue bezet zijn met Model 3's die (ondanks de vrije reguliere parkeerplaatsen) aan de laadpaal staan met een (bijna) volle accu.
Groot deel van die auto's behoeft niet telkens aan de laadpaal te staan, maar ze maken het (onbewust) wel lastig voor degenen die wel echt even stroom moeten tanken.
Ik houd me aanbevolen :-)
@da_Mastah Nee, nog niets liggen, maar ik ben wel met een website bezig (zonder winstoogmerk) met daarop richtlijnen en handige downloads zoals A4's die je af kunt drukken. Mocht een grafische creatieveling mee willen helpen om de downloads wat op te leuken -> DM.
Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Omdat je hier als een slijmbal moet kleven wil je een openbare laadpaal in de buurt krijgen. Andere mogelijkheid is er niet.Hachy schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 12:27:
[...]
Zolang het bedrag per kWh is zie ik het probleem niet
[...]
Vervolgens worden ze vrolijk geknepen, ja theoretisch hangen ze aan 11kW. Maar in de praktijk staan ze dus te knijpen.
Owja deze optie hebben we nog:
Thuis betaal ik de helft aan elektriciteit, de gemeente geeft toestemming (per e-mail!) om vanaf mijn balkon een 20 meter haspel naar beneden te gooien en die over de stoep naar de geparkeerde auto te leiden om hem vervolgens zo op te laden.
Goh, welke gemeente is dat?
En dat is dan vast geen stoep die druk belopen wordt?
Je weet dat je die haspel dan wel helemaal uit moet rollen, hè.... Anders wordt de boel te warm.
En gebruik bij voorkeur een kabel met 2,5mm2 aders; liefst nog neopreen mantel ook, omdat-ie over de stoep loopt en anders te makkelijk slijt/beschadigt.
En dat is dan vast geen stoep die druk belopen wordt?
Je weet dat je die haspel dan wel helemaal uit moet rollen, hè.... Anders wordt de boel te warm.
En gebruik bij voorkeur een kabel met 2,5mm2 aders; liefst nog neopreen mantel ook, omdat-ie over de stoep loopt en anders te makkelijk slijt/beschadigt.
[ Voor 61% gewijzigd door Hippe Lip op 03-01-2020 21:57 ]
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Wat er in de display staat betekent in dit geval niks. Dat staat er standaard op. Gewoon op start drukken zonder authorisatie en hij gaat!ljcvankoppen schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 15:18:
[...]
Vandaag 3/1 was de ionity niet meer gratis.... Tenminste dat gaf hij aan op de display (8 euro) .
Laadnetwerktechnisch gezien: Nee. Shell/Newmotion heeft simpelweg veel meer laadpunten, ook in het buitenland.BlacKstaR- schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 16:38:
Ik heb een kort vraagje, ik de laadpastop10 bekeken en dit topic doorgelezen. Ik mag dit jaar een nieuwe leaseauto uitkiezen. Ik ga kiezen voor een EV. Ik heb de keuze uit een laadpas/druppel van Eneco en NewMotion. Volgens mijn eigen mijn research heb toegang tot een groter netwerk met NewMotion. De kosten zijn voor het bedrijf. Zien jullie een reden om toch voor Eneco te kiezen?
Thx
Als je voor Eneco kiest doe je dat doorgaans om andere redenen.
Alle laadpalen die OCPI/OCPP ondersteunen die hebben dat. Ongeacht backend. Je kunt in verschillende apps zoals Social Charging of Shell Recharge een pushbericht ontvangen.eazi schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 10:51:
Misschien hebben ze even onderhoud of vakantie bij Eco Movement ;-)
@Hachy vandaag bij de Goudreinet geladen aan de A15 op een Allego HPC.
Lijkt dat er een tariefswijziging bij Eins is geweest?
Kosten bedragen via Daar Eins Mobile 32,25 ct volgens de Eins-app, en nu zonder startprijs.
Start 0,00
Verbruik 31,52 kWh
Netto € 8,542
Belasting € 1,623
Bruto € 10,165
Kosten bedragen via Daar Eins Mobile 32,25 ct volgens de Eins-app, en nu zonder startprijs.
Start 0,00
Verbruik 31,52 kWh
Netto € 8,542
Belasting € 1,623
Bruto € 10,165
Hebben jullie ook ervaring met palen die piek/dal uren hebben? De MRA-e / Pitpoint paal hier om de hoek heeft dat, en tot mijn verbazing blijft hij gewoon het piek tarief rekenen als je je sessie start in piek.
Bijvoorbeeld: Je start om 19.00. De piek loopt tot 20.00. Je laadt tot 23.00. Voor de gehele sessie rekenen ze gewoon vrolijk het piek tarief
Is dit normaal?
Bijvoorbeeld: Je start om 19.00. De piek loopt tot 20.00. Je laadt tot 23.00. Voor de gehele sessie rekenen ze gewoon vrolijk het piek tarief
Is dit normaal?
Da's gunstig voor de kleinere accu's. Eens zoeken of ik die pas nog heb.
Ik zie trouwens in de app dat hetzelfde tarief ook in Duitsland geldt. Zouden ze daar vanwege de niet geijkte stroommeters ook nog 20% vanaf trekken (à la Maingau)?
Ik zie trouwens in de app dat hetzelfde tarief ook in Duitsland geldt. Zouden ze daar vanwege de niet geijkte stroommeters ook nog 20% vanaf trekken (à la Maingau)?
We zijn een vakantie naar Toscane aan het plannen, voeren deze in via ABRP en zijn zo te zien voornamelijk aangewezen op de 3 Tesla Superchargers in Forte dei Marmi, Florence en Arezzo. Alle drie met 8 stalls a 120 kW (Lijkt mij erg weinig, voornamelijk voor Florence, al weet ik dat de EV-dichtheid lager is dan hier). We zoeken 2-3 plaatsen in de buurt hiervan om 4 dagen per stuk te blijven en gaan dagelijks behoorlijke afstanden rijden, het zou zonde zijn als ze niet betrouwbaar zijn, want dan kunnen we niet alles zien waar we heen willen. De locaties waar we overnachten bevinden zich voornamelijk in de bergen en op het platteland, bieden geen laadvoorzieningen en we willen niet vertrouwen op een stopcontactje met max 1-8A. We gaan in de meivakantie, dus qua drukte valt het hopelijk mee en we kunnen buiten de spits om laden.
Iemand toevallig ook een vakantie in Toscane met een EV doorgebracht zonder laadvoorziening op de plek van overnachting? Hoe ging dat? En kan je vertrouwen op het SuC netwerk in Italië en dan specifiek deze 3?
Iemand toevallig ook een vakantie in Toscane met een EV doorgebracht zonder laadvoorziening op de plek van overnachting? Hoe ging dat? En kan je vertrouwen op het SuC netwerk in Italië en dan specifiek deze 3?
Hachy schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 23:10:
[...]
Alle laadpalen die OCPI/OCPP ondersteunen die hebben dat. Ongeacht backend. Je kunt in verschillende apps zoals Social Charging of Shell Recharge een pushbericht ontvangen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Veelal wel ja, net als bij de NS met het inchecken net voor de spits = reizen met korting ongeacht hoe lang/ver terwijl je met inchecken in de spits altijd het volledige tarief voor de volledige reis hebt.kv83 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 23:33:
Hebben jullie ook ervaring met palen die piek/dal uren hebben? De MRA-e / Pitpoint paal hier om de hoek heeft dat, en tot mijn verbazing blijft hij gewoon het piek tarief rekenen als je je sessie start in piek.
Is dit normaal?
Gezien deze markt nog op Excel draait zou ik er niet van uitgaan dat het snel veranderd.
[ Voor 51% gewijzigd door GoldenSample op 04-01-2020 00:39 ]
Ja, dit had ik vanmorgen reeds op Twitter gemeld, maar toch bedankt voor de update._Marcel_1973 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 23:14:
@Hachy vandaag bij de Goudreinet geladen aan de A15 op een Allego HPC.
Start 0,00
Verbruik 31,52 kWh
Netto € 8,542
Belasting € 1,623
Bruto € 10,165
Met ingang van 2 januari zijn de tarieven van Eins E-mobil veranderd. Het starttarief van €1,- komt te vervallen waardoor Eins nu de voordeligste laadpas is op de normale en snellaadpalen van Allego.https://t.co/i9SiiXVj2m
— Laadpas Top 10 (@laadpastop10) 3 januari 2020
Nee. En Maingau doet dat ook niet meer, hooguit hier en daar nog op wat oudere DC snelladers maar ze hebben gezegd dat ze in principe nu overal de geijkte meters toepassen.pmiddeld schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 23:38:
Yes, zelfs zonder SuC's en dat ging prima, hier een 7 delige blogserie:Taro schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 00:10:
<knipperdeknip>
Deel 1
[ Voor 50% gewijzigd door Hachy op 04-01-2020 00:53 ]
De Next-charge App doet het hier nog prima, ook voor de ev-box palen in de buurt (als ik me niet vergis)eazi schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 10:51:
Me Tarzan, U nix!
Social charging doet het al maanden niet lekker meer hier.Hachy schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 23:10:
[...]
Alle laadpalen die OCPI/OCPP ondersteunen die hebben dat. Ongeacht backend. Je kunt in verschillende apps zoals Social Charging of Shell Recharge een pushbericht ontvangen.
Onjuiste informatie en 3/4 aansluitingen bij een paal met 2 aansluitingen.
Model 3 LR AWD | Pearl White | 19" | Trekhaak
Merci, we gaan nu met een stuk meer vertrouwen die kant opHachy schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 00:47:
[...]
Yes, zelfs zonder SuC's en dat ging prima, hier een 7 delige blogserie:
Deel 1
Ik kan overigens op https://mobility.dufercoenergia.com/ geen Nederland vinden om mij aan te melden, terwijl ieder ander land met zelfs de grootste uithoeken van de wereld er wel op staat?
Afgelopen zomer gedaan, zaten 50km onder Arezzo. (Met de Model 3)Taro schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 00:10:
We zijn een vakantie naar Toscane aan het plannen [...]
Uiteindelijk zowel Firenze als Arrezzo SuC maar 1x gebruikt (toen wel al alle 8 stalls bezet, benieuwd dit jaar!), veelal toch echt overdag/snachts de auto volgedruppeld met verlengsnoer en UMC lader. Overdag rondrijden, doen wat je wil, en savonds inprikken, dan komen er stiekem toch veel kilometers bij, zeker over meerdere dagen
Heb bij een andere vakantie in Frankrijk zonder laadmogelijkheid wel eens sochtends om 6:00 (toch wakker) naar de Bordeaux SuC gereden, en daar met een koffie en de iPad de krant gelezen, daarna terug. Werkt alleen als je huisje redelijk dichtbij is.
Alleen registreren lukt niet.Hachy schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 00:47:
[...]
Ja, dit had ik vanmorgen reeds op Twitter gemeld, maar toch bedankt voor de update.
[Embed]
Elect a clown, expect a circus.
Ik zou de EINS-pas niet gaan zoeken, want ze werken volgens mij alleen met de apppmiddeld schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 23:38:
Correctie, er is wel een EINS-pas mogelijk. Ik heb dit destijds niet aangevraagd en EINS heeft dit ook niet duidelijk aangegeven op hun website met filmpjes. Blijkbaar willen ze niet dat er veel laadpassen aangevraagd worden.
[ Voor 29% gewijzigd door Kuo op 04-01-2020 10:09 . Reden: correctie, wel laadpas mogelijk ]
Ik krijg in de app inderdaad de melding ‘De registratie is mislukt. Probeer het later nog eens’
Werkt bij mij ook niet inderdaad. Komt bij mij waarschijnlijk omdat ik de geboortedatum niet kan selecteren.Tomba schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 09:58:
[...]
Ik krijg in de app inderdaad de melding ‘De registratie is mislukt. Probeer het later nog eens’
Werkt ook alleen maar als EV een marginaal gegeven is. Als een laadpaal per etmaal maar 1 of 2 voertuigen kan bedienen zal de (particuliere) vraag - in regio's waar men geen eigen laadpaal kan installeren - naar EV's ook niet stijgen.Hachy schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 14:39:
Kwestie van vraag en aanbod, als de volgende dag je auto weer volgeladen is zal er vraag naar blijven.
België is er het sprekende voorbeeld van: onvoldoende openbare laadinfrasturctuur en bijna geen aanbod van betaalbare EV's. Resultaat geen vraag naar EV. Gevolg, geen druk om laadpaalinfra uit te breiden. Het gekende kip/ei verhaal.

Met dank aan Plug me in. (Moest deze gewoon delen)
Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé
Nederland is Paesi Bassi (Pays Bas / De lage landen....) in het italiaans.....
Ik kan overigens op https://mobility.dufercoenergia.com/ geen Nederland vinden om mij aan te melden, terwijl ieder ander land met zelfs de grootste uithoeken van de wereld er wel op staat?
Hi all, kort vraagje. Ben mij aan het orienteren op een tweedehands Lolo Smart. Maar ik zie in sommige advertenties Smart "2" en sommigen alleen Smart. Hoe herken ik de verschillende varianten en wat is exact het verschil? Ik kan dat op de website van NewMotion namelijk nergens terugvinden...
Ik kan alleen maar spreken over CCS laders. Die van EnelX (tegenwoordig JuicePass) zijn vrij betrouwbaar, tenminste in het noorden van Italië (en daar reken ik Toscane ook bij).Taro schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 00:10:
We zijn een vakantie naar Toscane aan het plannen, voeren deze in via ABRP en zijn zo te zien voornamelijk aangewezen op de 3 Tesla Superchargers in Forte dei Marmi, Florence en Arezzo. Alle drie met 8 stalls a 120 kW (Lijkt mij erg weinig, voornamelijk voor Florence, al weet ik dat de EV-dichtheid lager is dan hier). We zoeken 2-3 plaatsen in de buurt hiervan om 4 dagen per stuk te blijven en gaan dagelijks behoorlijke afstanden rijden, het zou zonde zijn als ze niet betrouwbaar zijn, want dan kunnen we niet alles zien waar we heen willen. De locaties waar we overnachten bevinden zich voornamelijk in de bergen en op het platteland, bieden geen laadvoorzieningen en we willen niet vertrouwen op een stopcontactje met max 1-8A. We gaan in de meivakantie, dus qua drukte valt het hopelijk mee en we kunnen buiten de spits om laden.
Ik raad je aan de app Nextcharge te installeren. Bij de laadpalen staan, net zoals bijv. Chargemap, handige opmerkingen van gebruikers bijvoorbeeld of ze werken of niet. Ze hebben ook een laadpas die werkt tenminste voor JuicePass, Evway en Duferco palen. Dan moet je je registreren en een krediet van 5 of 10 euro aanleggen, wat je vervolgens kan gebruiken om te laden. De JuicePass app kun je ook gebruiken, maar de pas sturen ze niet buiten Italië.
Inderdaad, ik zie nu dat wat ik op mijn laatste rekening van december zag een sessie was in mei 2019 voor 25 ct/kWh toen nog.Hachy schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 00:47:
Nee. En Maingau doet dat ook niet meer, hooguit hier en daar nog op wat oudere DC snelladers maar ze hebben gezegd dat ze in principe nu overal de geijkte meters toepassen.
Die oude laadsessies blijven maar opduiken bij Maingau (dit was een Allego paal in Duitsland)

HELP. Ik sta nu bij een ICU openbare laadpaal, maar hij geeft mijn kabel niet terug. Er staat geen telefoonnummer op de paal. Heeft iemand een storingsnummer van ICU?
Ik krijg volgende week dinsdag mijn Lease elektrische auto maar krijg de laadpas pas een aantal dagen later per post. Kan ik dan gewoon bij de Lidl zonder laadpas gratis opladen?IvoB2 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 16:53:
[...]
Hangt er gewoon van af waar je woont. In 8 maanden tijd 1 x voorgehad dat er al iemand stond te laden aan een Lidl DC50 (en dan was het nog een Tesla 3 waar de bestuurder gewoon in zijn auto de krant zat te lezen). En slechts twee maal dat er vlak na mij iemand kwam om ook te laden.
En ik rij er bijna dagelijks tot twee keer voorbij (met de fiets, om de EV te laden slechts 1 x week).
ps. ik woon dan ook in - inzake elektrisch rijden - een achterlijke regio.
Probeer anders opnieuw te activeren met je laadpas en dan weer deactiverenDuikKees schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 16:09:
HELP. Ik sta nu bij een ICU openbare laadpaal, maar hij geeft mijn kabel niet terug. Er staat geen telefoonnummer op de paal. Heeft iemand een storingsnummer van ICU?
Alles geprobeerd, niets is gelukt. Ik heb de kabel achter moeten laten.Hunkaroglu schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 18:34:
[...]
Probeer anders opnieuw te activeren met je laadpas en dan weer deactiveren
Naar huis gereden om een kettingslot te halen om de kabel op slot te leggen mocht de laadpaal ineens zelf loslaten. Maandag Alfen maar eens bellen.
[ Voor 21% gewijzigd door DuikKees op 04-01-2020 18:43 ]
In België wel (plug and go). Maar uiteraard alleen tijdens de openingsuren van het filiaal.BMS080 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 18:14:
[...]
Ik krijg volgende week dinsdag mijn Lease elektrische auto maar krijg de laadpas pas een aantal dagen later per post. Kan ik dan gewoon bij de Lidl zonder laadpas gratis opladen?
In NL vermoedelijk idem maar daar kan ik niet voor instaan.
Erg vervelend.DuikKees schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 18:41:
[...]
Alles geprobeerd, niets is gelukt. Ik heb de kabel achter moeten laten.
Naar huis gereden om een kettingslot te halen om de kabel op slot te leggen mocht de laadpaal ineens zelf loslaten. Maandag Alfen maar eens bellen.
1) heb je in de app van bijv Chargemap gekeken? Daar staan vaak contactgegevens bij.
2) die paal staat vast ergens (bij een restaurant bijv) kunje daar navragen?
3) als de kabel niet los komt, dan geeft de paal hem niet vrij. Gecheckt of de laadsessie wel beëindigd is?
4) vaak zit er een stopknop op de paal, of opnieuw aanmelden en afmelden. Het duurt som even dat de paal reageert, daarna heb je dertig seconden om de stekker eruit te halen. Daarna vergrendelt hij opnieuw. Ook de auto vergrendelen en ontgrendelen en de deur openen wil nog wel eens helpen (bij een e-tron).
Succes!
[ Voor 5% gewijzigd door _Marcel_1973 op 04-01-2020 19:12 ]
Bedankt voor de tips. Heeft helaas niet mogen baten_Marcel_1973 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:09:
[...]
Erg vervelend.
1) heb je in de app van bijv Chargemap gekeken? Daar staan vaak contactgegevens bij.
2) die paal staat vast ergens (bij een restaurant bijv) kunje daar navragen?
3) als de kabel niet los komt, dan geeft de paal hem niet vrij. Gecheckt of de laadsessie wel beëindigd is?
4) vaak zit er een stopknop op de paal, of opnieuw aanmelden en afmelden. Het duurt som even dat de paal reageert, daarna heb je dertig seconden om de stekker eruit te halen. Daarna vergrendelt hij opnieuw. Ook de auto vergrendelen en ontgrendelen en de deur openen wil nog wel eens helpen (bij een e-tron).
Succes!
1. Paal blijkt helemaal niet aangemeld te zijn.
2. Tja, bij de betreffende winkel alleen maar vraagtekens en "goh, die kan niet van ons zijn hoor"....
3. Dat is het hele probleem. Hij wil de sessie niet afsluiten.
4. Geen knoppen aanwezig.
@DuikKees waar staat de laadpaal?
Ik heb een route gepland met ABRP naar Oostenrijk, circa 1000 km.
Nu stelt de routeplanner 7 (!) stops voor onderweg, waarvan 4 x tot circa 50% en 1 x 46%. Hierdoor sta ik meestal tussen de 9-18 minuten te laden. Ik sta soms liever wat langer te laden, kan ik ook het percentage tot waaraan ik wil laden?
Wordt de route trouwens nu gepland als meest efficiënte route?
Nu stelt de routeplanner 7 (!) stops voor onderweg, waarvan 4 x tot circa 50% en 1 x 46%. Hierdoor sta ik meestal tussen de 9-18 minuten te laden. Ik sta soms liever wat langer te laden, kan ik ook het percentage tot waaraan ik wil laden?
Voor sommige auto’s is tot 50-60 procent laden het snelste. Daar houdt die rekening mee.
Je kan een vaste starttijd voor laden (time to open ccs port) instellen en kijken waar die dan mee komt
Je kan een vaste starttijd voor laden (time to open ccs port) instellen en kijken waar die dan mee komt
Ja, maar waarschijnlijk kun je ook al eerder van de bijbehorende (bij laadpas) app gebruik maken (?).BMS080 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 18:14:
[...]
Ik krijg volgende week dinsdag mijn Lease elektrische auto maar krijg de laadpas pas een aantal dagen later per post. Kan ik dan gewoon bij de Lidl zonder laadpas gratis opladen?
En hier en daar met de granny laden.
Via welke app kan je het dan gebruiken?eltron schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:48:
[...]
Ja, maar waarschijnlijk kun je ook al eerder van de bijbehorende (bij laadpas) app gebruik maken (?).
Ja dat klopt. Dat zal bij mij ook zo zijn, echter sta ik soms liever een keer uitgebreid om te eten etc. In plaats van 2 of 3 keer 10 minuten stoppen om te laden.BarryH schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:40:
Voor sommige auto’s is tot 50-60 procent laden het snelste. Daar houdt die rekening mee.
Waar vind ik die instelling? Ik zie het in de app nergens onder settings of charge.
Ik heb Oostenrijk afgelopen week gedaan. Mijn ervaring is dat ABRP een aardige indicatie geeft en een goed inzicht in beschikbaarheid snelladers langs de route. Maar de praktijk (wanneer en hoeveel je wilt laden) wijkt wel af van ABRP. Stops van 10-20 minuten zijn niet echt de moeite. Als je even een plasje wilt doen, de benen strekken, wat rondkijken en even iets gebruiken zit je al snel op 30 tot 45 minuten.Novadecasa schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:36:
Ik heb een route gepland met ABRP naar Oostenrijk, circa 1000 km.
Langs deze route kun je rustig je eigen plan trekken, snelladers staan zo ongeveer overal. Ik heb heen 5 keer geladen en terug 3 keer. Je kunt na iedere stop ABRP laten herplannen om weer gevoel te krijgen bij de mogelijkheden op de rest van de route.
Ik heb nog niet zoveel gevoel bij de efficiency van de ABRP route's maar kwam wel redelijk overeen met mijn eigen navigatie die ik feitelijk als leidend gebruikte, inclusief suggesties voor alternatieve routes om files te vermijden. Financiële efficiëncy heb ik ABRP ook niet op kunnen betrappen. Voorstellen om ca. 10 minuten te laden bij Ionity zijn niet heel efficiënt als het breakevenpoint voor de € 8/sessie op ca 23kWh ligt. En ABRP weet ook niet welke laadpassen jij gebruikt, wel laat hij bij Ionity standaard € 8 zien, terwijl het bij korte laadsessies goedkoper is om met Maingau af te rekenen.
@DuikKees
Op PlugSurfing heb ik de laadpaal inderdaad enkel teruggevonden. Op anderen staat hij niet op.
Is van CapelleXL, maar meer informatie zie je echt niet. Hij staat wel op bezet denk ik
Op PlugSurfing heb ik de laadpaal inderdaad enkel teruggevonden. Op anderen staat hij niet op.
Is van CapelleXL, maar meer informatie zie je echt niet. Hij staat wel op bezet denk ik
Vrijwel elke laadpasaanbieder heeft zijn eigen app. Dus is afhankelijk welke jij hebt. Overigens verstandig om er sowieso meerdere te nemen om op alles voorbereid te zijn. Ik gebruik zelf o.a. Maingau, Allego (Smoov app), Plugsurfing, Shell Recharge (voorheen The New Motion) en Innogy (voor Duitsland). Het verschilt per situatie welke optie wel of niet werkt en welke het voordeligst is.
Additional settingsNovadecasa schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:53:
[...]
Ja dat klopt. Dat zal bij mij ook zo zijn, echter sta ik soms liever een keer uitgebreid om te eten etc. In plaats van 2 of 3 keer 10 minuten stoppen om te laden.
Waar vind ik die instelling? Ik zie het in de app nergens onder settings of charge.
Ik verbaas mij over het kleine aantal Tesla Superchargers in Oostenrijk, dat valt wel flink tegen.
)
Op de laptop morgen maar eens uitzoeken.
Ik vermoed dat die er niet zijn op de mobiele app, alleen de common en other settings. (Of ik zie het niet meer op zaterdagavond

Op de laptop morgen maar eens uitzoeken.
[ Voor 6% gewijzigd door Novadecasa op 04-01-2020 22:50 ]
Klopt. De app is net geïntroduceerd. Ik gebruik de website op een goedkope Android telefoon, dan heb je meer mogelihkheden.
Voorbereiding doe ik op de website via Mn iphone
Voorbereiding doe ik op de website via Mn iphone
Misschien een stomme vraag, maar wat doen jullie als iemand een elektrische plek staat te blokkeren met een niet elektrische auto? Stond hier nu tot 3x toe al een klein autotje op 1 van de 2 laad plekken...
Owner of DBIT Consultancy
Anoniem: 1307460
Ik hebben “oude”pas van newmotion. Hiermee kan ik prima laden op bij de paal op mijn werk. Afgelopen jaar een VolvoV60 mee geladen.
Sinds eind vorig jaar een Tesla waardoor ik ook bij andere openbare newmotion palen wil laden. Helaas werkt de pas hier niet op. Als ik het TNM nummer wil koppelen aan de app krijg ik de melding “laadpas al geregistreerd” Iemand een idee hoe dit op te lossen?
(Newmotion geeft geen reactie op mijn mail
)
Sinds eind vorig jaar een Tesla waardoor ik ook bij andere openbare newmotion palen wil laden. Helaas werkt de pas hier niet op. Als ik het TNM nummer wil koppelen aan de app krijg ik de melding “laadpas al geregistreerd” Iemand een idee hoe dit op te lossen?
(Newmotion geeft geen reactie op mijn mail
Dit zie ik ook heel vaak staan. Vind ik heel arrogant.DennusB schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 23:00:
Misschien een stomme vraag, maar wat doen jullie als iemand een elektrische plek staat te blokkeren met een niet elektrische auto? Stond hier nu tot 3x toe al een klein autotje op 1 van de 2 laad plekken...
Lukt het registreren bij Duferco wel met deze link?
https://auth.dufercoenergia.com/Account/Register
Even heel iets anders, wat kan het soms toch heerlijk zijn om een lange laadkabel te hebben.
https://auth.dufercoenergia.com/Account/Register
DuikKees schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 16:09:
ICU is een productlijn van Alfen. De laadpaal staat inderdaad op de kaart van Plugsurfing met omschrijving CapelleXL maar niet in alle andere apps, het lijkt me om die reden dus geen publiek laadpunt maar semi-publiek, m.a.w. zeer waarschijnlijk is de installatie door CapelleXL betaald. Met hen contact opnemen lijkt me de meest logische vervolgstap.
Gewoon de Politie en/of parkeerhandhaving bellen. In Apeldoorn komen ze er inmiddels voor langs en leggen ze er zonder pardon een prent onder de ruitenwisser van €104,- maar niet in elke gemeente werkt het helaas zo.DennusB schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 23:00:
Waarschijnlijk is publiek laden niet 'enabled' op deze laadpas en kan je hem alleen op de laadpalen van je werk gebruiken. Zo'n wit pasje met alleen een blauw hartje erop, toevallig?Anoniem: 1307460 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 23:03:
Ik hebben “oude”pas van newmotion. Hiermee kan ik prima laden op bij de paal op mijn werk. Afgelopen jaar een VolvoV60 mee geladen.
(Newmotion geeft geen reactie op mijn mail)
Even heel iets anders, wat kan het soms toch heerlijk zijn om een lange laadkabel te hebben.
Wat als er een ICE op je laadplek staat? Nou met een beetje creativiteit is dat geen probleem:-) @laatmeladen #elektrisch pic.twitter.com/V3kkO0DHx4
— Lars Schenkel (@Lasse03) 3 januari 2020
[ Voor 36% gewijzigd door Hachy op 04-01-2020 23:09 ]
Heb ik geprobeerd aangezien mijn pas niet werkt, maar om te laden heb je wel een pas nodig volgens de bedrijfsleider van de Lidleltron schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:48:
[...]
Ja, maar waarschijnlijk kun je ook al eerder van de bijbehorende (bij laadpas) app gebruik maken (?).
Bij de gratis laders van de Lidl niet, althans in NL zover mij bekend (Leeuwarden, Wolvega en Woerden). Gewoon inpluggen en op start drukken.Anoniem: 1307460 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 23:10:
[...]
Heb ik geprobeerd aangezien mijn pas niet werkt, maar om te laden heb je wel een pas nodig volgens de bedrijfsleider van de Lidl
Daarbij wel de vraag of ze beschikbaar zijn. In Woerden stond er laatst een taxi te laden met een SOC van 20%, dus die was nog wel even zoet. Lijkt me overigens niet bedoeld voor zakelijk gebruik

[ Voor 24% gewijzigd door eltron op 04-01-2020 23:17 ]
Nee een blauw pasje met wolken thenewmotion[...]
Waarschijnlijk is publiek laden niet 'enabled' op deze laadpas en kan je hem alleen op de laadpalen van je werk gebruiken. Zo'n wit pasje met alleen een blauw hartje erop, toevallig?
Hmmm ook geprobeerd en werkte helaas niet, dan maar wachten op een supercharger in Doetinchemeltron schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 23:12:
[...]
Bij de gratis laders van de Lidl niet, althans in NL zover mij bekend (Leeuwarden, Wolvega en Woerden). Gewoon inpluggen en op start drukken.

Dit topic is gesloten.
Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.