Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
@Hachy misschien? :)

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• midego
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 24-01 13:26

midego

Hyundai Kona EV

pmiddeld schreef op woensdag 6 november 2019 @ 17:05:
Ik doe hier, net als niet zo lang geleden iemand anders al deed, een herhaald verzoek om deze thread te splitsen in een thread met bijv. onderwerp "Laadpalen installeren en aanverwante zaken" en een thread met onderwerp Laadpassen, op vakantie laden en MSP's. Wie moet/kan hierin het voortouw nemen?
Misschien splitsen in 2 topics, openbaar laden en prive laden?

Hyundai Kona EV sinds 18-07-2019

• speedme
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 24-01 17:53
Spiller schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:34:
[...]

De CPO (Charge Point Operator) geeft een keer per maand de laadsessies door aan de MSP (Mobility Service Provider), in dit geval NewMotion. Als je bij NewMotion zelf of bijvoorbeeld bij Ionity laadt wordt de sessie wel direct of binnen 24 uur weergegeven.
Ik heb de auto al bijna 2 maanden en ook de eerste laadsessies zijn niet zichtbaar.
Inderdaad wel een paar Ionity en FastNed sessies, maar sessies bij openbare laadpalen bijna geen van allen.
Dit is jammer, omdat ik graag een beetje wil bijhouden hoeveel ik nu precies aan stroom verbruik en wat de kosten daarvan zijn.

Tesla Model 3 SR+ | Pearl White | 18" no aero caps | Black vegan leather seats | Black interieur

• Bart ®
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 22:56

Bart ®

I make the fucking Wooshnoise!

Ik doe hier, net als niet zo lang geleden iemand anders al deed, een herhaald verzoek om deze thread te splitsen in een thread met bijv. onderwerp "Laadpalen installeren en aanverwante zaken" en een thread met onderwerp Laadpassen, op vakantie laden en MSP's. Wie moet/kan hierin het voortouw nemen?
Jij?

I have the cape.

• daemonix
  • Niet online
Ik zie ook nog niets van oktober, laat staan van november.

• Hunkaroglu
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 21:12
speedme schreef op woensdag 6 november 2019 @ 19:55:
[...]

Ik heb de auto al bijna 2 maanden en ook de eerste laadsessies zijn niet zichtbaar.
Inderdaad wel een paar Ionity en FastNed sessies, maar sessies bij openbare laadpalen bijna geen van allen.
Dit is jammer, omdat ik graag een beetje wil bijhouden hoeveel ik nu precies aan stroom verbruik en wat de kosten daarvan zijn.
Welke laadpas gebruik je?

Model 3 LR AWD | Pearl White | 18’’ No Aero caps | Black and White Interior | No FSD

• speedme
NewMotion (via MTC, Multitankcard).

Ik heb mijn auto opgehaald op 17 september en sindsdien 4000 km tot nu toe gereden.
Letterlijk 3 laadsessies in MyNewMotion zichtbaar voor september, eentje voor oktober.

Dat oktober niet zichtbaar is (buiten die ene, die was bij Ionity), kan ik begrijpen.
Maar slechs 3 sessies in september klopt natuurlijk nooit.

Ik heb ook een app van Hiltermann Lease zelf en ook daar slechts 4 sessies zichtbaar, precies dezelfde als in MyNewMotion zichtbaar zijn.

Lekker goedkoop laden zo :-)

Tesla Model 3 SR+ | Pearl White | 18" no aero caps | Black vegan leather seats | Black interieur

• Bart ®

Bart ®

internet4me schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:46:
[...]

Ik geloof polderpv eerder dan een netbeheerder. Mede omdat ik al 3fase meters in productie heb gezien die niet intern salderen over de fases.

Ik zou zeggen lees de diverse zonnestroom forums. meerdere mensen zijn er tegen aangelopen.
Die meters werken niet correct, dat is een bekend probleem waar een firmware update voor wordt uitgerold. Daarna is het probleem verholpen.

I have the cape.

• Hunkaroglu
speedme schreef op woensdag 6 november 2019 @ 20:14:
[...]

NewMotion (via MTC, Multitankcard).

Ik heb mijn auto opgehaald op 17 september en sindsdien 4000 km tot nu toe gereden.
Letterlijk 3 laadsessies in MyNewMotion zichtbaar voor september, eentje voor oktober.

Dat oktober niet zichtbaar is (buiten die ene, die was bij Ionity), kan ik begrijpen.
Maar slechs 3 sessies in september klopt natuurlijk nooit.

Ik heb ook een app van Hiltermann Lease zelf en ook daar slechts 4 sessies zichtbaar, precies dezelfde als in MyNewMotion zichtbaar zijn.

Lekker goedkoop laden zo :-)
Wellicht dat ze niet zo vaak uitlezen.

ik gebruik E-Flux pas en die zijn aardig snel met het verwerken.

Model 3 LR AWD | Pearl White | 18’’ No Aero caps | Black and White Interior | No FSD

• speedme
Geen idee, ik zal het moeten afwachten of er meer verschijnt.

• Hachy
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 20:10
Het lijkt me handig dat iemand anders dan een nieuwe thread maakt, ik vind het met dit topic wel druk genoeg zo ;)

Bijvoorbeeld inderdaad iets als "[EV] Laadpalen installeren" aangezien ik daar in deze OP ook vrij weinig over roep maar het wel vrij vaak over het installeren van thuis laadpalen, alamats en loadbalancing gaat.
Dat komt de leesbaarheid van dit topic zeker ten goede.

2x Zoe | 13000 Wp | www.Laadpastop10.nl

• daemonix
  • Niet online
Bart ® schreef op woensdag 6 november 2019 @ 20:14:
[...]

Die meters werken niet correct, dat is een bekend probleem waar een firmware update voor wordt uitgerold. Daarna is het probleem verholpen.
*grinnikt*

• pmiddeld
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 21:55
Hachy schreef op woensdag 6 november 2019 @ 23:03:
[...]

Het lijkt me handig dat iemand anders dan een nieuwe thread maakt, ik vind het met dit topic wel druk genoeg zo ;)

Bijvoorbeeld inderdaad iets als "[EV] Laadpalen installeren" aangezien ik daar in deze OP ook vrij weinig over roep maar het wel vrij vaak over het installeren van thuis laadpalen, alamats en loadbalancing gaat.
Dat komt de leesbaarheid van dit topic zeker ten goede.
Ik wil best zo een nieuwe topic aanmaken (als ik daartoe de rechten heb. Ik heb me er nooit zo in verdiept). Alleen zullen anderen 'm dan moeten aankleden en vullen aangezien laadpalen installeren en electronica absoluut niet mijn specialiteit is, laat staan dat het me interesseert...

Hyundai Ioniq Comfort 2017

• daemonix
  • Niet online
Misschien iets voor @Hippe Lip ?

• Bart ®

Bart ®

I have the cape.

• daemonix
  • Niet online
Vanwege de conspiracy theory van @internet4me over per fase gaan afrekenen. Hij ziet de voortekenen vanwege die meter.

• Bart ®

Bart ®

Ja, dat is wel een beetje vergezocht.

I have the cape.

• WeakAtTweaking
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 22-01 11:52
Hunkaroglu schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:02:
[...]

Wellicht dat ze niet zo vaak uitlezen.

ik gebruik E-Flux pas en die zijn aardig snel met het verwerken.
Mijn NewMotion sessies op een NewMotion paal staan er meteen in. Sessies met een vandebron-pas bij dezelfde paal en een keer fastned staan nog niet in het systeem, die lopen toch zeker een maand achter.

• BlakHawk
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 04:44
Hmmm, ik krijg net te horen dat Athlon samen werkt met NewMotion... Daar baal ik van, ik vind NewMotion zo'n oneerlijke partij!

Op werk hebben we een laadpaal die 25 cent per kWn kost, New Motion rekent 34 cent volgens de website.
In Zoetermeer hebben we een aantal gratis laadpalen in de parkeergarages, bij de site van New Motion staat 34 cent...

Is dit écht wat ze rekenen? Zou wel heel vies zijn van ze namelijk. Daarnaast rekenen ze ook nog eens 35 cent transactiekosten :(

Moet je je voorstellen dat je tankstation 10% opstartkosten gaat rekenen...

Hebben jullie ervaring met new motion?

Het gaat om een leasewagen bij Athlon en blijkbaar doen ze standaard newmotion passen en soms wel eens nuon als erom gevraagd wordt.

Vroeger met mijn PHEV had ik travelcard, altijd alleen het tarief van de paal, geen transactiekosten!

Model 3 LR AWD | Pearl White | 19" | Trekhaak

• Bart ®

Bart ®

@internet4me hierbij trouwens nog even de bron van mijn reactie: https://www.liander.nl/ni...er-landis-gyr-e360-smr-50

In DSMR (Dutch Smart Meter Requirements) is afgesproken hoe een meter moet werken:

Schematisch:

(links hoe het zou moeten werken, rechts hoe de foute meters werken vóór de corrigerende firmware-update.

Misschien volgende keer even de feiten bij elkaar zoeken, in plaats van een commentaar op een of andere wazige site geloven...

Bart ® wijzigde deze reactie 07-11-2019 09:41 (59%)

I have the cape.

• WeakAtTweaking
Altijd leuk, een beetje rekenwerk: https://www.ad.nl/auto/de...t-het-schoonst~aa62f28e2/

Ik denk wel dat de gemiddelde EV-rijder groener rijdt dan de energiemix. Maar nog belangrijker lijkt me dat de batterij als ie 'op' is ook nog gebruikt kan worden om bijvoorbeeld energie van zonnepanelen op te slaan en dat er nog materialen kunnen worden gerecycled. Dan ziet het er nog beter uit. Ben benieuwd hoe het eruit ziet als je een EV op rijdt. Zal nog wel wat jaren duren voordat dat daar iets over gezegd kan worden, en tegen die tijd is de techniek alweer een stuk vooruitgegaan.

• IvoB2
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 23:54
Voorlopig (met de huidige stand van de techniek) verkies ik in huiselijke situatie toch liever LiFePO4 batterijen (of nog beter zoutwaterbatterijen, tenminste als je er de plaats voor hebt) dan Li Ion batterijen. Dat mijn BEV niet te blussen is zal me een zorg wezen. Dat is zo vervangen (ik ga er vanuit als dat begint te roken iedereen tijd genoeg heeft om weg te komen) maar in mijn woning loop ik dat risico (hoe klein ook) toch liever niet (gezien het technisch te voorkomen is).

KIA e-Niro More LP 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 21:58

mux

99% efficient!

Dan heb ik slecht nieuws voor je - ook een LiFePO4-accu kan je accu-opslagruimte onbruikbaar maken :) Recent nog een LiFePO4-accufalen gehad op het werk, en dat was een mooie bende gesmolten kanker. Als we ze nog hebben liggen kan ik er volgende week een foto van maken als bewijs.

Er is voor thuisopslag functioneel geen echt onderscheid te maken tussen accu's. Allemaal hebben ze intrinsiek zulke gevaarlijke failure modes dat je altijd een speciale ruimte zult moeten maken zoals vroeger stookolie/kolenruimtes ook extra geïsoleerd en apart geventileerd waren. Dit geldt al decennia voor loodaccu-thuisopslag, en zal evenzeer voor 'intrinsiek veilige' chemieën blijven gelden.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• internet4me
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 19:34
Bart ® schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:33:
@internet4me hierbij trouwens nog even de bron van mijn reactie: https://www.liander.nl/ni...er-landis-gyr-e360-smr-50

In DSMR (Dutch Smart Meter Requirements) is afgesproken hoe een meter moet werken:
[Afbeelding]

Schematisch:
[Afbeelding]
(links hoe het zou moeten werken, rechts hoe de foute meters werken vóór de corrigerende firmware-update.

Misschien volgende keer even de feiten bij elkaar zoeken, in plaats van een commentaar op een of andere wazige site geloven...
@Bart en @daemonix
Jullie kunnen wel doen alsof het niks is en dat het niet bestaat. Echter het is wel de praktijk, zelf gezien bij meerdere mensen.Netbeheerders rollen deze "slimme" meters gewoon uit. Het mag inderdaad niet, maar ze doen het wel.

@daemonix ik wacht nog op excuses. Jij gaf aan dat het helemaal niet bestaat of dat het niet kan. Diverse links verder maar ook Bart geeft aan, dat het wel degelijk bestaat. (ook al geeft Bart aan dat het een fout is.) Deze zogenaamde "fout" kan later zomaar werkelijkheid worden als Wiebes zijn zin krijgt.

Mijn praktijk ervaring is echter dat netbeheerders dat bij meerdere mensen NIET willen aanpassen of het niet geloven. of na heel veel gezeur een meterwissel ondergaan. (nieuwe firmware heb ik trouwens nog niet gezien)

nogmaals we gaan te veel offtopic.

• Sboo
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 02-01 12:37
BlakHawk schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:28:

Op werk hebben we een laadpaal die 25 cent per kWn kost, New Motion rekent 34 cent volgens de website.
In Zoetermeer hebben we een aantal gratis laadpalen in de parkeergarages, bij de site van New Motion staat 34 cent...
Deze zijn helaas sinds kort niet gratis meer..

• BlakHawk
Sboo schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:30:
[...]

Deze zijn helaas sinds kort niet gratis meer..
Is dat zo?
Maar goed, feit blijft dat new motion lekker overal transactiekosten en een hoger tarief vraagt...

Ik begreep dat ze zijn over genomen door Shell, daar heb ik meer vertrouwen in dan NewMotion, misschien shell eens aanschrijven

BlakHawk wijzigde deze reactie 07-11-2019 10:33 (18%)

• Moons
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 21:05
Is het nog steeds zo dat je in veel Duitse steden alleen met een account/pas van de lokale energiemaatschappij kunt laden? Of is compatibiliteit met LMS/TNM-passen ondertussen goed geregeld?

Geheel terzijde: de lokale paaltjes in Normandië, van Mobisdec, blijken per minuut af te rekenen, i.p.v. per kWh. Leuk als je daar je auto vier nachten hebt geparkeerd, à > €30 p.n. 8)7
Tarieven staan wel netjes vermeld op hun site, maar ja, wie gaat dat nu van tevoren checken..

• WeakAtTweaking
mux schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:14:
Er is voor thuisopslag functioneel geen echt onderscheid te maken tussen accu's. Allemaal hebben ze intrinsiek zulke gevaarlijke failure modes dat je altijd een speciale ruimte zult moeten maken zoals vroeger stookolie/kolenruimtes ook extra geïsoleerd en apart geventileerd waren. Dit geldt al decennia voor loodaccu-thuisopslag, en zal evenzeer voor 'intrinsiek veilige' chemieën blijven gelden.
Is een tweede leven als thuisaccu dan wel haalbaar en hoe zou dat eruit zien? Wellicht worden ze anders opgekocht door partijen die wind of zonne-energie op willen slaan als er 'teveel' wordt opgewekt.

• JaQ
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:27
Moons schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:59:
Geheel terzijde: de lokale paaltjes in Normandië, van Mobisdec, blijken per minuut af te rekenen, i.p.v. per kWh. Leuk als je daar je auto vier nachten hebt geparkeerd, à > €30 p.n. 8)7
Tarieven staan wel netjes vermeld op hun site, maar ja, wie gaat dat nu van tevoren checken..
In Oostenrijk bij verschillende gondels (ski gebieden) hetzelfde gezien.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• evtje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 02:44
Ik heb de Get-Charge update gekregen. Nu zie je in Nederland ook de meeste laadpalen. Ziet er goed uit . En ook zie je nu de prijs erbij staan alleen voor de prijs wil niemand meer laden . Lijkt erop dat het alleen in Duitsland nog voordelig kan laden. Jammer daar kom ik niet zoveel.

Hyundai Ioniq Sep 2017. Daikin Emura 2 WP.

• matroosoft
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 23:41

matroosoft

Lone Christian

evtje schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:43:
Ik heb de Get-Charge update gekregen. Nu zie je in Nederland ook de meeste laadpalen. Ziet er goed uit . En ook zie je nu de prijs erbij staan alleen voor de prijs wil niemand meer laden . Lijkt erop dat het alleen in Duitsland nog voordelig kan laden. Jammer daar kom ik niet zoveel.
Betekend dat dat de oude prijs van €0,29/kWh gehandhaafd wordt voor palen die op het kaartje staan?

• mux
  • Laatst online: 21:58

mux

99% efficient!

WeakAtTweaking schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:15:
Is een tweede leven als thuisaccu dan wel haalbaar en hoe zou dat eruit zien? Wellicht worden ze anders opgekocht door partijen die wind of zonne-energie op willen slaan als er 'teveel' wordt opgewekt.
Niet echt voor particulieren. Er is al lange tijd rumoer dat er een vrijstelling wordt gemaakt tot ~10kWh (gezien de daadwerkelijke hoeveelheid energie die kan vrijkomen bij falen een stuk kleiner is dan als bijv. een fles van 1L lampolie vlam vat), maar dat is nog steeds een stuk kleiner dan auto-accu's. Waarschijnlijk is het tweede leven van automotive spul allemaal in grid-scale opslag. Da's een grote markt, begrijp me niet verkeerd, die oude accu's komen allemaal prima terecht. Ze worden heus niet vernietigd.

Vergis je niet met internetfora; er wordt een hoop gesproken over dingen die mensen denken of willen, maar maar heel weinig mensen zetten daadwerkelijk door en lopen tegen alle problemen aan. Ik bedoel, hoe moeilijk kan het nou zijn om extra accu's in je achterbak te leggen ;-)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• nannoe
  • Registratie: juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

matroosoft schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:35:
[...]
Betekend dat dat de oude prijs van €0,29/kWh gehandhaafd wordt voor palen die op het kaartje staan?
Nee.

Nieuw prijsmodel is minimaal 0,79 cent/kWh voor buiten Duitsland.

[Deelauto's WeDriveSolar: ZOE Q90/R90 Life (41 kWh)/Model 3 SR+]

• evtje
²
matroosoft schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:35:
[...]

Als in de app in de app een laadpaal aanklikt komt er na een aantal sec. de prijs er bij staan. Voor Nederland is dat 0.79 per kWh. Ik ga er vanuit bij alle laadpalen

• evtje
nannoe schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:40:
[...]

Nee.

Er zijn 11 landen waar het nog hoger is namelijk €1.29 per kWh. Dat was al eerder hier gepost.

• Spiller
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 00:27
nannoe schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:40:
[...]

Nee.

Van jou had ik beter verwacht! 0,79 euro of 0,79 cent per kWh is nogal een verschil ;(

Ioniq EV

• swtimmer
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 24-01 16:24

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Is het nog steeds zo dat je in veel Duitse steden alleen met een account/pas van de lokale energiemaatschappij kunt laden? Of is compatibiliteit met LMS/TNM-passen ondertussen goed geregeld?

Had je toch beter je auto gewoon netjes kunnen verplaatsen nadat je klaar was met laden ipv het als een parkeerplaats te zien ;-) (ik vind prijzen per minuut toch allemaal maar lastig, stel je paal/wagen laad langzamer om wat voor reden dan betaal jij dat risico.)

swtimmer wijzigde deze reactie 07-11-2019 15:33 (8%)

• BlakHawk
Okee ik ben er wat verder ingedoken maar ik snap er nog niets van.

De oude leaseauto had een travelcard pas, nooit gezeur met tarieven gehad.

Nu heeft de nieuwe leaseauto een laadpas van TheNewMotion.... Dat lijkt toch niet helemaal lekker te gaan.

Ik zie in de app van TNM dat er hier op werk 34 cent per kWh wordt berekend.
Voorheen met travelcard betaalde ik altijd 24 cent per kWh.

Dus ik bel TNM. Allemaal lastig, lastig, maar het komt erop neer dat zij het tarief niet bepalen. Het ligt aan EV-box.

Nou ja, prima, ik ben EV-box. Paal uitgelezen. Antwoord:
Het is een home abonnement ingesteld op 19 cent per kWh ex BTW. Ongeveer 24 cent per kWh in de BTW, voor iedereen! Dus geen onderscheid tussen laadpassen. dat kan kloppen, want de werkgever heeft deze palen zelf geplaatst en tarief bepaald.

Mooi, ik weer bellen met TNM. Weer uitgelegd en mevrouw moest 3 keer een collega raadplegen en mij het uiteindelijke antwoord schuldig blijven. Ik heb heel duidelijk laten doorschemeren dat het niet zo kan zijn dat een werkgever bewust kiest voor een schappelijk tarief van 24 cent als stimulans en dat er dan 10 cent bij TNM blijft hangen. Wat zou je doen als een Shell dit zou doen? 30% extra kosten rekenen?
Daar was ze het helemaal mee eens... Maar ze gaat het intern uitzoeken en een mail sturen.

Overigens gaat het om een leaseauto van Athlon, dus als het echt zo is dat TNM zo'n groot percentage afsnoept, Athlon heeft een hoop klanten. Ik vind dit richting oplichting neigen!

Waarom kan het bij Leaseplan met Travelcard wel? (jaren lang geladen tegen geldende tarieven, zonder startkosten of opslagkosten.)
En waarom kan het bij Athlon met TNM alleen op een oneerlijke manier?

Misschien loop ik op de zaken vooruit...

BlakHawk wijzigde deze reactie 07-11-2019 17:15 (4%)

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Bekende praktijken van TNM, maar hij werkt wel bijna overal en dat spreekt de zakelijk klant aan.

3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4

• nannoe
  • Registratie: juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Spiller schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:46:
[...]

Van jou had ik beter verwacht! 0,79 euro of 0,79 cent per kWh is nogal een verschil ;(
Oh jeetje, nu zie ik het. ;w

nannoe wijzigde deze reactie 07-11-2019 18:25 (4%)

[Deelauto's WeDriveSolar: ZOE Q90/R90 Life (41 kWh)/Model 3 SR+]

• BlakHawk
Deveon schreef op donderdag 7 november 2019 @ 18:09:
Bekende praktijken van TNM, maar hij werkt wel bijna overal en dat spreekt de zakelijk klant aan.
Travelcard toch ook?
Nooit problemen gehad. Ik vind dit echt schandalig van TNM

@Hachy, nog tips voor kaarten zoals travelcard? Overal te gebruiken, maar eerlijke tarieven?

BlakHawk wijzigde deze reactie 07-11-2019 22:07 (14%)

• eltron
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 21:23
BlakHawk schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:28:

Is dit écht wat ze rekenen? Zou wel heel vies zijn van ze namelijk. Daarnaast rekenen ze ook nog eens 35 cent transactiekosten :(

Moet je je voorstellen dat je tankstation 10% opstartkosten gaat rekenen...

Hebben jullie ervaring met new motion?
Ik heb hier geen problemen mee, we hebben zakelijk New Motion palen en die staan gewoon op 0-tarief. Je activeert ze met New Motion pas en tarief is gewoon 0, ook in New Motion app.

Die laadpaal op je werk die 25ct kost vind ik weer een raar verhaal. Verdient je baas er aan als jij laadt?
(stroom kost hem maar de helft of minder). Of wordt dat weer gecompenseerd in reiskostenvergoeding/budget, c.q. declareer je die 25ct weer?
In het laatste geval maakt het niet zo uit of jij 25ct of 35ct declareert, laat de baas het maar met TNM uitzoeken. Maar ik zou de tarieven gewoon op 0 houden lekker simpel en scheelt een hoop gedeclareer.

e-Niro

• BlakHawk
eltron schreef op donderdag 7 november 2019 @ 23:23:
[...]

Ik heb hier geen problemen mee, we hebben zakelijk New Motion palen en die staan gewoon op 0-tarief. Je activeert ze met New Motion pas en tarief is gewoon 0, ook in New Motion app.
Waar ik moeite mee heb is dat er blijkbaar geen enkele onafhankelijke eerlijke laadpasaanbieder is. Travelcard was eerlijk, maar is van leaseplan zelf.

Ik zie een laadpas gewoon als een tankpas om te laden. Een tankpas betaalt je tanksessies met een vast tarief voor de tankpas diensten, normaliter tussen de 2,50 en 5 euro per maand ex btw. Als ik tank, komt er niet ook niet een opslag per liter bij. Dan is het snel over met die tankpas!

Het is gewoon vies van TNM! Met 35 cent starttarief voor de eerste 20 sessies liggen hun starkosten met 7 euro in de btw al erg hoog als ik het vergelijk met een tankpas. Maar daar blijft het dus niet bij.
Die laadpaal op je werk die 25ct kost vind ik weer een raar verhaal. Verdient je baas er aan als jij laadt?
(stroom kost hem maar de helft of minder). Of wordt dat weer gecompenseerd in reiskostenvergoeding/budget, c.q. declareer je die 25ct weer?
In het laatste geval maakt het niet zo uit of jij 25ct of 35ct declareert, laat de baas het maar met TNM uitzoeken. Maar ik zou de tarieven gewoon op 0 houden lekker simpel en scheelt een hoop gedeclareer.
Nee TNM rekent nooit 0, maar lekker 34 cent bij niet-TNM palen. Zij betalen dus niets voor een sessie als de paal op 0 staat, maar rekenen 34 cent per kWh, omdat het geen TNM paal is!!!

Het ligt iets anders. Officieel is het onze klant, ik wordt al tijden ingehuurd door de “werkgever”.

Ik krijg een leaseauto, maar niet van de klant waar ik werk. Maar in principe heeft dat niets met de discussie te maken, want zelfs als de klant de laadpaal op 0 zet, rekent TNM vrolijk 34 cent per KWh! En daar het ik moeite mee.

Ik laad al jaren bij 2 palen.
- op werk ev box - 24 cent per kWh
- thuis in de straat ecotap - 30 cent per kWh

Beide kosten met TNM opeens 34 cent per kWh.

Ik rijd ongeveer 35.000 km per jaar.
Met een verbruik van 20 kWh per 100km

7000kWh laten we deze voor het gemak eerlijk delen tussen thuis en werk:
Vroeger met travelcard
- €840 werk
- €1050 thuis
- €60 vaste laadpaskosten

Met TNM:
- €1190 werk
- €1190 thuis
- €84 vaste laadpaskosten

Jaarlijks verschil van €514 euro vind ik echt heel fors! TNM steekt dan zonder reden gewoon lekker in eigen zak!

Weet je hoeveel klanten Athlon heeft, die krijgen dus allemaal standaard TNM passen. Denk toch maar eens aankaarten bij ons account team bij Athlon. Dit kan gewoon niet waar zijn.

Je kiest een tankpas/laadpas voor het gemak, daar betaal je per maand een bijdrage voor. Er bestaat geen enkele tankpas die zegt: als jij bij Shell tankt betaal je 50 cent extra per liter benzine. Echt ongekend wat TNM doet
€514 euro per jaar stelen ze van je! Ze hebben er geen recht op! Ze betalen het namelijk ook niet aan de laadpaal aanbieders. Ze stoppen opeens een extra marge op de brandstof.

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
BlakHawk schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 03:16:
Ze betalen het namelijk ook niet aan de laadpaal aanbieders. Ze stoppen opeens een extra marge op de brandstof.
Je kan het als klant ook slecht controleren. Jij weet het toevallig omdat je bij dezelfde laadpalen al jaren met een andere laadpas hebt betaald en je weet van wie de palen zijn. Maar als je dat niet weet en je laad ook ergens bij een paal waarvan je niet weet wie de eigenaar is dan heb je dus geen flauw idee.

Het probleem is ook dat een laadpas niet een 1-op-1 verhouding heeft met de aanbodsprijs. Je hebt immers ook flatrate passen, passen waarmee je goedkoper bent (bijvoorbeeld Maingau), passen waarmee je bij bepaalde laadpaal aanbieders minder betaalt dan andere laadpassen etc. Logischerwijs zijn er dan ook passen waar je juist duurder mee uit bent (of in ieder geval afhankelijk van de combinatie laadpas en laadpaal).

Niemand zou het accepteren als je bij de Jumbo voor je brood 10% minder hoeft te betalen als je met een ING betaalkaart betaalt. Of juist bij de AH 10% meer als je met een RABO betaalkaart betaalt. Maar voor de laadpassen is dit wel zo.

Wellicht komt het ook omdat er aanbieders zijn die het als een soort bonuspas zien: je krijgt extra korting als je die hebt. Maar ze vergeten dan wel dat het niet alleen een bonuspas is die iedereen kan krijgen, maar dan alleen als je ook een thuis-energiecontract hebt. Zelfs bij de Maingau-pas die je wel gewoon kan krijgen als je geen klant bent is dat zo. Want als je wel een thuis-energiecontract hebt dan betaal je nog minder.

Edit: Ik heb hier trouwens lang geleden wel eens over gebeld met de ACM: ik vind dat een consument vooraf duidelijk de prijs moet weten als er iets wordt gekocht; net zoals een benzinestation. Maar de mevrouw aan de telefoon vond dat anders en ik moest het maar gewoon vragen. Tuurlijk; ik ga iedere keer bellen, wachten, navragen opschrijven en 2 maanden later als de verrekenign eens komt het controleren. Echt: in Nederland zijn we goed in het bedenken van regels, maar bedrijven daar dan aan houden wordt gewoon niet gedaan.

JeroenE wijzigde deze reactie 08-11-2019 07:18 (14%)

• Bart ®

Bart ®

Crosspost richting de mods in Verkeer & Vervoer feedback:
Bart ® schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 08:16:
Het is al vaker geroepen, om [EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen op te splitsen in een topic over laden/laadpassen/laadkosten/providers/laadlocaties, en een topic over laadpalen/installaties/elektra/techniek. Ik wil daar best wel werk van maken, maar er moet ook wat werk gedaan worden door mods (topic titel veranderen, posts verplaatsen, 'handhaving' in de eerste periode zodat reacties in het juiste topic komen, etc. Hoe staan jullie hier tegenover?
Hoe denken de mensen uit dit topic erover?

I have the cape.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 01:34

CyBeRSPiN

sinds 2001

Bart ® schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 08:42:

[...]
Just do it :)

• SeatRider
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 25-01 14:39

SeatRider

Wait, wut?

[...]
Ik vind het een goed idee!

Nederlands is makkelijker als je denkt

• daemonix
  • Niet online

[...]
Prima plan!

• f.h
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 23:43
Ik verplaats me sinds 1-11 ook elektrisch en ik laad mijn e-Niro op bij publieke laadpalen. Gelukkig is de gemeente waar ik woon zo vriendelijk geweest om er voldoende in de buurt van mijn huis te plaatsen. Zijn allemaal 11kW Allego palen (in alle apps etc. worden ze als zodanig aangegeven).

Aangezien de e-Niro maar 1 fase kan laden, laad ik dus bij een 11kW paal met (1 fase * 16A * 230V) 3,7 kWh. Echter hing ik de auto gister aan een andere 11kW paal, echter haal ik daar tot mijn verbazing 4,4 kWh! Wat lijkt alsof die paal ingesteld is op 20A? In beide gevallen stond er geen andere auto te laden.

Ik heb Allego ook al gecontacteerd om te vragen hoe dat zit/werkt. Maar ik vroeg me af of men hier herkenning bij heeft en wat toelichting kan geven, want dit is een combinatie die ik niet ken.

• BlakHawk
JeroenE schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 07:15:
[...]
Je kan het als klant ook slecht controleren. Jij weet het toevallig omdat je bij dezelfde laadpalen al jaren met een andere laadpas hebt betaald en je weet van wie de palen zijn. Maar als je dat niet weet en je laad ook ergens bij een paal waarvan je niet weet wie de eigenaar is dan heb je dus geen flauw idee.

Het probleem is ook dat een laadpas niet een 1-op-1 verhouding heeft met de aanbodsprijs. Je hebt immers ook flatrate passen, passen waarmee je goedkoper bent (bijvoorbeeld Maingau), passen waarmee je bij bepaalde laadpaal aanbieders minder betaalt dan andere laadpassen etc. Logischerwijs zijn er dan ook passen waar je juist duurder mee uit bent (of in ieder geval afhankelijk van de combinatie laadpas en laadpaal).

Niemand zou het accepteren als je bij de Jumbo voor je brood 10% minder hoeft te betalen als je met een ING betaalkaart betaalt. Of juist bij de AH 10% meer als je met een RABO betaalkaart betaalt. Maar voor de laadpassen is dit wel zo.

Wellicht komt het ook omdat er aanbieders zijn die het als een soort bonuspas zien: je krijgt extra korting als je die hebt. Maar ze vergeten dan wel dat het niet alleen een bonuspas is die iedereen kan krijgen, maar dan alleen als je ook een thuis-energiecontract hebt. Zelfs bij de Maingau-pas die je wel gewoon kan krijgen als je geen klant bent is dat zo. Want als je wel een thuis-energiecontract hebt dan betaal je nog minder.

Edit: Ik heb hier trouwens lang geleden wel eens over gebeld met de ACM: ik vind dat een consument vooraf duidelijk de prijs moet weten als er iets wordt gekocht; net zoals een benzinestation. Maar de mevrouw aan de telefoon vond dat anders en ik moest het maar gewoon vragen. Tuurlijk; ik ga iedere keer bellen, wachten, navragen opschrijven en 2 maanden later als de verrekenign eens komt het controleren. Echt: in Nederland zijn we goed in het bedenken van regels, maar bedrijven daar dan aan houden wordt gewoon niet gedaan.
Het zal weinig impact hebben maar deze klacht naar Shell gestuurd, als nieuwe eigenaar van TNM:

Vroeger had ik via Leaseplan een laadpas van travelcard. Deze werkt zoals een tankpas/laadpas zou moeten werken. Je betaalt 5 tot 7 euro per maand voor de pas. Daarnaast worden de werkelijke tankkosten doorbelast. Omdat ik met de travelcard ook stroom laadde, werden ook hier werkelijke stroomtarieven doorbelast.

De nieuwe leaseauto gaat via Athlon en Athlon werkt met TheNewMotion laadpassen. Als ik had geweten wat voor malafide praktijken TNM erop nahoudt, had ik zeker de keuze voor leasemaatschappij hiervan af laten hangen.

Wat is mijn probleem? TNM rekent standaard 34 cent per kWh, terwijl palen vaak veel goedkoper dan dat zijn. 3 voorbeelden:

- Laadpaal bij de Univesiteit Leiden, de universiteit Leiden heeft een EVbox laadpaal aangeschaft en zo ingesteld dat iedereen 19 cent per kWh afdraagt. Dit als stimulans voor medewerkers, gasten en klanten. Maar op één of andere manier vindt TNM het normaal om 19 cent/kWh aan de Univesiteit Leiden te betalen, maar de laadpasgebruiker 34 cent per kWh door te rekenen.
Laadpaal: EVB-P1430133, Niels Bohrweg 2, 2333 CA, Leiden

- Het wordt erger, de gemeente Zoetermeer heeft in de parkeergarages gratis laden voor elektrische voertuigen, dit om elektrisch rijden te stimuleren. Een bewuste afweging voor de gemeente. Maar als ik er met mijn TNM laadpas laadt, wordt er 34 cent per kWh berekend. Dus TNM hoeft niets af te dragen voor de laadsessie, maar rekent wel 34 cent per kWh door aan de klant. Dit zijn maffiaprakijken!
Laadpaal: EVB-P1551196, Amsterdamstraat 5, 2711 GX, Zoetermeer

- In de straat is het probleem minder groot, maar wederom de gemeente Zoetermeer die bewust en maximaal tarief vaststelt voor ale laadpalen in Zoetermeer van 30 cent per kWh. U raadt het al, laden met TNM is 34 cent per kWh.
Laadpaal: Ecotap GZM180, Puttershoekstraat 30, 2729 HP, Zoetermeer

Naast deze verschillen rekent TNM voor de eeste 20 laadsessies per maand 35 cent. Dus aan vaste kosten ben je bij TNM sowieso al 7 euro kwijt, wat schappelijk is en vergelijkbaar met tankpassen. Maar als we het in perspectief van de tankpas zetten, zegt TNM gewoon: Als je bij shell tankt voor 1,70 per liter benzine, betaal je 3 euro per liter via onze tankpas.
Dat is toch onacceptabel!?

Graag zou ik binnen afzienbare tijd een aanpassing van dit beleid willen zien. Gebeurt dit niet dan zal ik op volgorde klachten indienden bij Athlon en bij aanhoudend beleid ook media-aandacht zoeken voor deze kwestie.

Met vriendelijke groet,

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 22:39

mvdam

EV-Gekkie

f.h schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 11:29:
Ik verplaats me sinds 1-11 ook elektrisch en ik laad mijn e-Niro op bij publieke laadpalen. Gelukkig is de gemeente waar ik woon zo vriendelijk geweest om er voldoende in de buurt van mijn huis te plaatsen. Zijn allemaal 11kW Allego palen (in alle apps etc. worden ze als zodanig aangegeven).

Aangezien de e-Niro maar 1 fase kan laden, laad ik dus bij een 11kW paal met (1 fase * 16A * 230V) 3,7 kWh. Echter hing ik de auto gister aan een andere 11kW paal, echter haal ik daar tot mijn verbazing 4,4 kWh! Wat lijkt alsof die paal ingesteld is op 20A? In beide gevallen stond er geen andere auto te laden.

Ik heb Allego ook al gecontacteerd om te vragen hoe dat zit/werkt. Maar ik vroeg me af of men hier herkenning bij heeft en wat toelichting kan geven, want dit is een combinatie die ik niet ken.
Volgens mij staan er een heel aantal van die palen onderhuids afgeregeld op 16kW oid, of er is 20A beschikbaar op het moment dat er maar 1 auto aan staat.

Tot zover trouwens wel veel lol van die gratis pas van Allego, score staat op 233kWh :+

mvdam wijzigde deze reactie 08-11-2019 11:39 (4%)

Privé: Leaf 2018 Soon-To-be 57,6kWh - Zakelijk: Tesla Model 3 LR AWD + Hyundai Kona 64kWh

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@f.h ja soms heb je mazzel dat ie op 3x25A is afgeregeld, of 3x20A ipv de 3x16A die bij 11kW hoort.
Helaas maken de laadpaal apps alleen maar onderscheid tussen 11kW en 22kW laadpalen.

• bruneelm
  • Laatst online: 00:31
IvoB2 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:09:
Voorlopig (met de huidige stand van de techniek) verkies ik in huiselijke situatie toch liever LiFePO4 batterijen (of nog beter zoutwaterbatterijen, tenminste als je er de plaats voor hebt) dan Li Ion batterijen. Dat mijn BEV niet te blussen is zal me een zorg wezen. Dat is zo vervangen (ik ga er vanuit als dat begint te roken iedereen tijd genoeg heeft om weg te komen) maar in mijn woning loop ik dat risico (hoe klein ook) toch liever niet (gezien het technisch te voorkomen is).
Uw kona staat waarschijnlijk enkel buiten op de oprit hé.

• Apache
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 24-01 15:52

Apache

amateur software devver

Gisteren mijn load balanced 2 tesla wall chargers in gebruik genomen, samen moeten ze 20amp sharen, momenteel laad ik er enkel mijn bmw 530e mee op, op termijn komt er een tesla bij (vermoedelijk een model X). Ik heb ze zelf opgehangen en aangesloten. Ik had de chint type B zekering nog voorzien, en een bevriende electricien heeft het in de kast aangesloten.

Zeer tevreden, klaar voor een volledig elektrische toekomst :)

If it ain't broken it doesn't have enough features

• PeaceNlove
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 21:30
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 11:46:
@f.h ja soms heb je mazzel dat ie op 3x25A is afgeregeld, of 3x20A ipv de 3x16A die bij 11kW hoort.
Helaas maken de laadpaal apps alleen maar onderscheid tussen 11kW en 22kW laadpalen.
Helaas worden de 3x25A palen vaak weergegeven als 22kWh palen, en dan haal je in de praktijk minder uit zo'n paal dan te verwachten 30A als je zoals ik een Niro rijdt.

Nu dankzij de Allego actie een paal ontdekt die ipv de 16A, 20+A levert, ietsje verder lopen naar mijn klant, maar wel een vollere accu als ik straks wegrijdt :9
Is wel een blijvertje daradoor, ook als ik straks weer met de gewone pas ga laden zal ik deze paal opzoeken.
mvdam schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 11:38:
[...]
Tot zover trouwens wel veel lol van die gratis pas van Allego, score staat op 233kWh :+
Ik zit denk ik ook al richting de 200kWh

• f.h
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 23:43
mvdam schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 11:38:
[...]

Volgens mij staan er een heel aantal van die palen onderhuids afgeregeld op 16kW oid, of er is 20A beschikbaar op het moment dat er maar 1 auto aan staat.

Thanks, zo'n vermoeden had ik al. Ga hem voorlopig maar aan die paal zetten. En even afwachten wat Allego hier zelf over zegt.
PeaceNlove schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 12:57:
[...]

Helaas worden de 3x25A palen vaak weergegeven als 22kWh palen, en dan haal je in de praktijk minder uit zo'n paal dan te verwachten 30A als je zoals ik een Niro rijdt.

Nu dankzij de Allego actie een paal ontdekt die ipv de 16A, 20+A levert, ietsje verder lopen naar mijn klant, maar wel een vollere accu als ik straks wegrijdt :9
Is wel een blijvertje daradoor, ook als ik straks weer met de gewone pas ga laden zal ik deze paal opzoeken.
Wat is de Allego actie?

f.h wijzigde deze reactie 08-11-2019 12:58 (27%)

• pmiddeld
Wat dat betreft heb ik nog een andere ervaring. Gisteren een nieuwe laadpaal van Allego in mijn straat geprobeerd. Zou volgens alle apps 22 kW moeten zijn. Daarmee zou ik dus op 1 fase met 7,2 kW moeten kunnen laden. Na aansluiten EVNotify aangezet. Bleek het maar 3,0 kW te zijn. Aangezien er ook een PHEV aan hing, dacht ik dat als die over een uurtje of twee klaar is, dat mijn laadsnelheid omhoog zou gaan. Maar na een half uurtje was het nog maar 1,5 kW. Na afkoppelen bleek uit de laadcurve dat de sneld wisselend was: half uurtje 3 kW, 1 uurtje 1,5 kW, kwartiertje 2,6 kW etc. Iemand een idee wat daar aan de hand is?

P.S. mijn laadkabel is 1 fase 32A, dus daar kan het niet aan liggen.

pmiddeld wijzigde deze reactie 08-11-2019 13:04 (3%)

• PeaceNlove
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 21:30
Een tijdje geleden postte volgens mij @Hachy hier een enquete van Allego, waarbij de deelnemers aan de enquete een maand gratis laden via een Allego laadpas en laadpalen zouden krijgen. Dat was binnen een dag volgens mij al afgelopen, maar ik behoor tot de gelukkigen :*)

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

pmiddeld schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 13:01:
[...]

Wat dat betreft heb ik nog een andere ervaring. Gisteren een nieuwe laadpaal van Allego in mijn straat geprobeerd. Zou volgens alle apps 22 kW moeten zijn. Daarmee zou ik dus op 1 fase met 7,2 kW moeten kunnen laden. Na aansluiten EVNotify aangezet. Bleek het maar 3,0 kW te zijn. Aangezien er ook een PHEV aan hing, dacht ik dat als die over een uurtje of twee klaar is, dat mijn laadsnelheid omhoog zou gaan. Maar na een half uurtje was het nog maar 1,5 kW. Na afkoppelen bleek uit de laadcurve dat de sneld wisselend was: half uurtje 3 kW, 1 uurtje 1,5 kW, kwartiertje 2,6 kW etc. Iemand een idee wat daar aan de hand is?
Is dat niet zo'n slimme paal uit de nieuwe allego aanbesteding die slim de laadsnelheid reguleert.

Privé: Leaf 2018 Soon-To-be 57,6kWh - Zakelijk: Tesla Model 3 LR AWD + Hyundai Kona 64kWh

• pmiddeld
Wat is daar slim aan?

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

Het staat als het zo is als het goed is ook op de paal, lang verhaal kort is dat de paal tussen 17:00 en 21:00 volgens mij een gereduceerde laadsnelheid heeft om het net dynamisch te ontlasten.

• daemonix
  • Niet online
PeaceNlove schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 12:57:
[...]

[...]
Hoe denk je 30 A uit een paal van 3 x 25 A te halen? Maximum stroom is dan 25 A. Je kunt niet ineens stroom uit L2 bij L1 gaan optellen.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

daemonix schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 13:20:
[...]

Hoe denk je 30 A uit een paal van 3 x 25 A te halen? Maximum stroom is dan 25 A. Je kunt niet ineens stroom uit L2 bij L1 gaan optellen.
Je weet meer van elektra dan dat je kan lezen wat er geschreven wordt ;)
Paal staat geadverteerd als 22kW (dus 3x32A), maar blijkt in de praktijk 3x25A te zijn.

• daemonix
  • Niet online
ah, we houden het maar op de pijnstillers die ik momenteel slik...

• Hachy
BlakHawk schreef op donderdag 7 november 2019 @ 17:11:
Okee ik ben er wat verder ingedoken maar ik snap er nog niets van.

De oude leaseauto had een travelcard pas, nooit gezeur met tarieven gehad.

Nu heeft de nieuwe leaseauto een laadpas van TheNewMotion.... Dat lijkt toch niet helemaal lekker te gaan.

Ik zie in de app van TNM dat er hier op werk 34 cent per kWh wordt berekend.
Voorheen met travelcard betaalde ik altijd 24 cent per kWh.

Dus ik bel TNM. Allemaal lastig, lastig, maar het komt erop neer dat zij het tarief niet bepalen. Het ligt aan EV-box.

Nou ja, prima, ik ben EV-box. Paal uitgelezen. Antwoord:
Het is een home abonnement ingesteld op 19 cent per kWh ex BTW. Ongeveer 24 cent per kWh in de BTW, voor iedereen! Dus geen onderscheid tussen laadpassen. dat kan kloppen, want de werkgever heeft deze palen zelf geplaatst en tarief bepaald.

Mooi, ik weer bellen met TNM. Weer uitgelegd en mevrouw moest 3 keer een collega raadplegen en mij het uiteindelijke antwoord schuldig blijven. Ik heb heel duidelijk laten doorschemeren dat het niet zo kan zijn dat een werkgever bewust kiest voor een schappelijk tarief van 24 cent als stimulans en dat er dan 10 cent bij TNM blijft hangen. Wat zou je doen als een Shell dit zou doen? 30% extra kosten rekenen?
Daar was ze het helemaal mee eens... Maar ze gaat het intern uitzoeken en een mail sturen.

Overigens gaat het om een leaseauto van Athlon, dus als het echt zo is dat TNM zo'n groot percentage afsnoept, Athlon heeft een hoop klanten. Ik vind dit richting oplichting neigen!

Waarom kan het bij Leaseplan met Travelcard wel? (jaren lang geladen tegen geldende tarieven, zonder startkosten of opslagkosten.)
En waarom kan het bij Athlon met TNM alleen op een oneerlijke manier?

Misschien loop ik op de zaken vooruit...
Is heel normaal bij TNM. Zie ook deze post. Heb er al vaak over geblogd en ze aangesproken op dat gedrag.
BlakHawk schreef op donderdag 7 november 2019 @ 19:01:
[...]

Travelcard toch ook?
Nooit problemen gehad. Ik vind dit echt schandalig van TNM

@Hachy, nog tips voor kaarten zoals travelcard? Overal te gebruiken, maar eerlijke tarieven?
Geen idee, staat niet in de lijst want brandstof pas. Dus ook nog niet aangevraagd en getest.
Misschien gaan we die binnenkort ook wel toevoegen voor de compleetheid, er zijn immers steeds meer 'mobiliteitskaarten' en dus ook gebruikers die transparante info zoeken.

Hachy wijzigde deze reactie 08-11-2019 16:24 (85%)

• Hachy
BlakHawk schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 03:16:
[...]

Waar ik moeite mee heb is dat er blijkbaar geen enkele onafhankelijke eerlijke laadpasaanbieder is. Travelcard was eerlijk, maar is van leaseplan zelf.
Jawel hoor. Er zijn er een aantal die echte transparantie bieden.
Ik zie een laadpas gewoon als een tankpas om te laden. Een tankpas betaalt je tanksessies met een vast tarief voor de tankpas diensten, normaliter tussen de 2,50 en 5 euro per maand ex btw. Als ik tank, komt er niet ook niet een opslag per liter bij. Dan is het snel over met die tankpas!

Het is gewoon vies van TNM! Met 35 cent starttarief voor de eerste 20 sessies liggen hun starkosten met 7 euro in de btw al erg hoog als ik het vergelijk met een tankpas. Maar daar blijft het dus niet bij.

Nee TNM rekent nooit 0, maar lekker 34 cent bij niet-TNM palen. Zij betalen dus niets voor een sessie als de paal op 0 staat, maar rekenen 34 cent per kWh, omdat het geen TNM paal is!!!
Nee, is niet waar. heb ik getest. Een paal die op 0-tarief staat, is daadwerkelijk gratis, en staat dan wel als 34 cent in de app van TNM maar komt niet op je rekening terug.
Het ligt iets anders. Officieel is het onze klant, ik wordt al tijden ingehuurd door de “werkgever”.

Ik krijg een leaseauto, maar niet van de klant waar ik werk. Maar in principe heeft dat niets met de discussie te maken, want zelfs als de klant de laadpaal op 0 zet, rekent TNM vrolijk 34 cent per KWh! En daar het ik moeite mee.
Zoals getest; als de paal echt op 0 staat rekent TNM dus ook 0.
Ik laad al jaren bij 2 palen.
- op werk ev box - 24 cent per kWh
- thuis in de straat ecotap - 30 cent per kWh

Beide kosten met TNM opeens 34 cent per kWh.

Ik rijd ongeveer 35.000 km per jaar.
Met een verbruik van 20 kWh per 100km

7000kWh laten we deze voor het gemak eerlijk delen tussen thuis en werk:
Vroeger met travelcard
- €840 werk
- €1050 thuis
- €60 vaste laadpaskosten

Met TNM:
- €1190 werk
- €1190 thuis
- €84 vaste laadpaskosten

Jaarlijks verschil van €514 euro vind ik echt heel fors! TNM steekt dan zonder reden gewoon lekker in eigen zak!
Correct.
Weet je hoeveel klanten Athlon heeft, die krijgen dus allemaal standaard TNM passen. Denk toch maar eens aankaarten bij ons account team bij Athlon. Dit kan gewoon niet waar zijn.

Je kiest een tankpas/laadpas voor het gemak, daar betaal je per maand een bijdrage voor. Er bestaat geen enkele tankpas die zegt: als jij bij Shell tankt betaal je 50 cent extra per liter benzine. Echt ongekend wat TNM doet
€514 euro per jaar stelen ze van je! Ze hebben er geen recht op! Ze betalen het namelijk ook niet aan de laadpaal aanbieders. Ze stoppen opeens een extra marge op de brandstof.
Correct.

• IvoB2
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 23:54
bruneelm schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 11:47:
[...]

Uw kona staat waarschijnlijk enkel buiten op de oprit hé.
Uiteraard niet. Dan hadden we geen auto nodig.

Indien hij niet op verplaatsing is staat hij thuis inderdaad geparkeerd onder een carport en niet in een inpandige garage.

IvoB2 wijzigde deze reactie 08-11-2019 16:55 (22%)

KIA e-Niro More LP 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

• pmiddeld
mvdam schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 13:08:
[...]

Het staat als het zo is als het goed is ook op de paal, lang verhaal kort is dat de paal tussen 17:00 en 21:00 volgens mij een gereduceerde laadsnelheid heeft om het net dynamisch te ontlasten.
OK, ik zal eens kijken, eventueel testen of dat hier inderdaad ook zo is,

• evtje
mvdam schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 13:08:
[...]

De Pitpoint/greenflux waar ik kom is de prijs alleen hoger tussen 17.00 en 21.00 uur. Zou dan ook nog de laadsnelheid afnemen ? Nou dan worden we dubbel gestraft . Ik vindt het trouwens raar dat de prijs omhoog gaat tussen die tijd. Dat is thuis toch ook niet zo . En thuis start het laag tarief om 23.00 uur waarom is dat bij een laadpaal niet.
[...]

Ik krijg er meestal 5 kW uit gemiddeld als er niemand naast staat het hoogste wat ik gezien heb is 5.5 kW. Nu ik jouw verhaal zo lees ga ik het ook maar eens loggen met Evnotify.

• _V_
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 20:30
BlakHawk schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:32:
Ik begreep dat ze zijn over genomen door Shell, daar heb ik meer vertrouwen in dan NewMotion, misschien shell eens aanschrijven
Shell gaat je niet helpen. Die overname was twee jaar geleden en van wat ik heb begrepen zijn hun nieuwe investeringen op laadinfrastructuur en hernieuwbare energie nog afrondingsfouten vergeleken met hun nieuwe investeringen in fossiele brandstoffen.
BlakHawk schreef op donderdag 7 november 2019 @ 17:11:
Wat zou je doen als een Shell dit zou doen? 30% extra kosten rekenen?
Dat doet een Shell bedrijf (NewMotion) dus :) En dit bedoel je niet, maar het is niet zo alsof er geen variatie is in de prijzen bij de fossiele brandstoffen van Shell. Doorgaans dan niet per pas, maar wel per locatie en door de tijd met dagelijkse/wekelijkse prijsveranderingen.

_V_ wijzigde deze reactie 08-11-2019 17:29 (32%)

• BlakHawk
_V_ schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 17:24:
[...]
Shell gaat je niet helpen. Die overname was twee jaar geleden en van wat ik heb begrepen zijn hun nieuwe investeringen op laadinfrastructuur en hernieuwbare energie nog afrondingsfouten vergeleken met hun nieuwe investeringen in fossiele brandstoffen.

[...]
Dat doet een Shell bedrijf (NewMotion) dus :) En dit bedoel je niet, maar het is niet zo alsof er geen variatie is in de prijzen bij de fossiele brandstoffen van Shell. Doorgaans dan niet per pas, maar wel per locatie en door de tijd met dagelijkse/wekelijkse prijsveranderingen.
Het gaat verder dan variatie.
Variatie in plaats en aanbieder heb je op basis van laadpalen zelf.

Dit gaat om de aanbieder van de tankpas, nu laadpas. Ik vind dat een wezenlijk verschil.

Goed de werkgever was absoluut not amused toen ik uitlegde hoe TNM te werk gaat.
Nu hebben we gelukkig een goed alternatief met Tesla superchargers, maar we gaan kijken naar een alternatief. Tevens ook bij Athlon aankaarten.

Lijkt mij een goede start.

Maar nu alternatieven... Ik zit eens op de site van @Hachy te kijken, top wat een werk je erin hebt gestoken man!

Ik zie dat:
E-Flux en Vd bron geen opslag per kWh hebben en geen starttarief kennen en hele schappelijke maandkosten. Daarbij toch Travelcard ook eens meenemen in ons vergelijk, aangezien ik daar jaren tevreden mee heb geladen.

Mis ik nog essentiële passen? Ga ik merken dat TNM bij meer palen te gebruiken is dan e-flux bijvoorbeeld?

• Harvest2002
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 25-01 06:52
Fossiel: variatie per pomp, geen variatie per tankpas?
EV: geen variatie per laadpaal, variatie per laadpas?

Wat is het verschil?

Bij tanken is het vooral van belang waar je tankt, bij EV is het vooral van belang welke pas je gebruikt. TNM is bv erg voordelig als je bij Ionity veel kWh oplaadt.

PS: de Shell tankpas biedt afhankelijk van de prijs ook korting als je bij Shell tankt.

• Arnout
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 23-01 20:54
[...]

Ben nu aan het opladen aan een Allego 11 kW paal en zie ook wisselende laadsnelheden:

Ik deel de paal met een pre-2017 Leaf die ook vrij leeg was (mooi dat je dat bij de Leaf duidelijk kunt zien).

• BlakHawk
Harvest2002 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 20:14:

Wat is het verschil?

Bij tanken is het vooral van belang waar je tankt, bij EV is het vooral van belang welke pas je gebruikt. TNM is bv erg voordelig als je bij Ionity veel kWh oplaadt.

PS: de Shell tankpas biedt afhankelijk van de prijs ook korting als je bij Shell tankt.
Als je niet inziet dat het erg vies is om 34 cent per kWh te rekenen, terwijl de eigenaar van de laadpaal bewust 19 cent heeft ingesteld, dan houdt het op.

Als je de zakelijke markt wil veroveren met de EV moet je dit soort geintjes niet uithalen! Een zakelijke markt waar de werkgever nadrukkelijk vraagt zo veel mogelijk buiten de snelwegen te tanken voor een paar cent goedkoper per liter brandstof.

Ik snap werkelijk niet dat je dit soort praktijken kunt verdedigen! We hebben het bijna over 100% opslag. Dat is niet een paar cent korting bij tanken bij Shell, dat is als 3,40 per liter benzine rekenen. Denk je dat veel bedrijven dat zullen accepteren?!

• Osxy
  • Laatst online: 24-01 22:18

Osxy

Holy crap on a cracker

Wat is het verschil?

Bij EV is het erger.

Variatie per laadpaalprovider (soms zelf ook nog afhankelijk van gebruikte backend waardoor 2 palen van zelfde provider andere tarieven kunnen hebben), aanbesteding afwijkingen EN laadpas.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• Harvest2002
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 25-01 06:52
@BlakHawk Waaruit leid jij af dat ik het niet erg vind? Goed lezen: ik probeer je erop te attenderen waarop je moet letten als je met een EV extern moet opladen en ik probeer jouw stelling te relativeren dat het bij fossiel tanken er wel altijd transparant en eerlijk aan toe gaat. Ook probeer ik te relativeren dat TNM per definitie en dus altijd een oplichter is. Je gaat ook uit van de veronderstelling dat TNM misbruik maakt van het feit dat Athlon een TNM pas voorschrijft. Klopt dat? Waarom doet Athlon dat? Ik wil geen conspirancy theories introduceren, maar dit is nog steeds een ongereguleerde en vooral bottom up ontwikkelde, locale markt en onze (neo)liberale samenleving is erop gericht om de winst te maximaliseren.

PS: ik vind je e-mail aan Shell helemaal prima!

@Osxy Je hebt helemaal gelijk maar je bent zelf ook (denk ik) tot de conclusie gekomen dat je goed moet opletten wat je uiteindelijk betaalt. Dus waar en met welke pas? Vandaar ook de vraagtekens in mijn vorige post. En volgens mij geldt dat ook voor (fossiel) tanken. Zie mijn PS bij mijn vorige bericht.

• fewips
  • Laatst online: 25-01 15:49

fewips

Huurautospecialist

In Frankrijk (maar ook op veel andere plekken in Europa) is de app van Chargemap een must. Daar zie je de tarieven duidelijk, en in veel landen (bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk) is per minuut (of per uur) betalen heel gebruikelijk (en vaak vreselijk duur!) - dus tip: check even in Chargemap voor je aankoppelt.

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

• BlakHawk
Harvest2002 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 22:01:
@BlakHawk Waaruit leid jij af dat ik het niet erg vind? Goed lezen: ik probeer je erop te attenderen waarop je moet letten als je met een EV extern moet opladen en ik probeer jouw stelling te relativeren dat het bij fossiel tanken er wel altijd transparant en eerlijk aan toe gaat. Ook probeer ik te relativeren dat TNM per definitie en dus altijd een oplichter is. Je gaat ook uit van de veronderstelling dat TNM misbruik maakt van het feit dat Athlon een TNM pas voorschrijft. Klopt dat? Waarom doet Athlon dat? Ik wil geen conspirancy theories introduceren, maar dit is nog steeds een ongereguleerde en vooral bottom up ontwikkelde, locale markt en onze (neo)liberale samenleving is erop gericht om de winst te maximaliseren.

PS: ik vind je e-mail aan Shell helemaal prima!

@Osxy Je hebt helemaal gelijk maar je bent zelf ook (denk ik) tot de conclusie gekomen dat je goed moet opletten wat je uiteindelijk betaalt. Dus waar en met welke pas? Vandaar ook de vraagtekens in mijn vorige post. En volgens mij geldt dat ook voor (fossiel) tanken. Zie mijn PS bij mijn vorige bericht.
Dan begreep ik je helemaal verkeerd, mijn fout.

Voor de consument is het best leuk om meerdere passen te hanteren. Voor de zakelijke klant niet. Maar je kunt ook niet stellen dat de zakelijke klant het stukje opslag geen probleem zal vinden. Zoals eerder uitgelegd wordt er bij ons actief gevraagd aan medewerkers om tankstations aan de snelweg te mijden, omdat deze een paar cent meer kosten dan buiten de snelweg.

Een paar cent is op een tank niet zo veel, maar jaarlijks op al je tanken en maak 150 man personeel tikt dit aardig aan. Dat is waar een werkgever om een paar cent al probeert te sturen.

We zijn nu met 3 man begonnen met elektrisch rijden. Een soort pilot of het aan kan sluiten bij de mobiliteit van onze medewerkers. Ik kan je vertellen dat dit soort “geintjes” meer kwaad doen voor de transitie naar EV, dan echt goed...

Ik voel mij persoonlijk wat genaaid, omdat ik vooraf al onderzoek heb gedaan naar tarieven van laadpalen en hier berekeningen heb gemaakt van EV vs ICE. Op basis van mijn ervaringen met travelcard ging ik er eigenlijk vanuit dat dit standaard werkwijze zou zijn. Voor iemand die altijd een tankpas heeft gebruikt ook niet meer dan logisch.

“Mijn” berekening komt nu het TNM blijkt te zijn een stuk onvoordeliger uit. Dat vind ik persoonlijk kut. Net alsof ik de EV beter voor heb willen laten doen komen dan hij daadwerkelijk is.

• NightHawk4
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 25-01 01:07

NightHawk4

Lotte is Liev :>

BlakHawk schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 22:52:
[...]

Dan begreep ik je helemaal verkeerd, mijn fout.

Voor de consument is het best leuk om meerdere passen te hanteren. Voor de zakelijke klant niet. Maar je kunt ook niet stellen dat de zakelijke klant het stukje opslag geen probleem zal vinden. Zoals eerder uitgelegd wordt er bij ons actief gevraagd aan medewerkers om tankstations aan de snelweg te mijden, omdat deze een paar cent meer kosten dan buiten de snelweg.

Een paar cent is op een tank niet zo veel, maar jaarlijks op al je tanken en maak 150 man personeel tikt dit aardig aan. Dat is waar een werkgever om een paar cent al probeert te sturen.

We zijn nu met 3 man begonnen met elektrisch rijden. Een soort pilot of het aan kan sluiten bij de mobiliteit van onze medewerkers. Ik kan je vertellen dat dit soort “geintjes” meer kwaad doen voor de transitie naar EV, dan echt goed...

Ik voel mij persoonlijk wat genaaid, omdat ik vooraf al onderzoek heb gedaan naar tarieven van laadpalen en hier berekeningen heb gemaakt van EV vs ICE. Op basis van mijn ervaringen met travelcard ging ik er eigenlijk vanuit dat dit standaard werkwijze zou zijn. Voor iemand die altijd een tankpas heeft gebruikt ook niet meer dan logisch.

“Mijn” berekening komt nu het TNM blijkt te zijn een stuk onvoordeliger uit. Dat vind ik persoonlijk kut. Net alsof ik de EV beter voor heb willen laten doen komen dan hij daadwerkelijk is.
Mooi om te zien hoe je je daarin verdiept @BlakHawk en ik verwacht dat de aanbieders in de toekomst ook wel een learning curve zullen zien en hierop anticiperen. Neemt niet weg dat de huidige verschillen bijna crimineel te noemen zijn.

Misschien wel een van de redenen dat WG bij ons de laadpalen vergoed zodat er meer thuis opgeladen wordt, daarnaast zelf wel een plugsurfing pas besteld voor onze toekomstige Model 3. Niet altijd overal even goedkoop maar overal kunnen laden heeft bij veel leaserijders hogere prioriteit dan de prijs. ;)

Wel goed om dit de komende tijd in de gaten te houden, zeker omdat in de leasevoorwaarden ook verbruik staat vermeld. Af en toe wat meer kw door snel optrekken is dan een kleinigheid als je dat afzet tegen sommige laadkosten :X

SR+ / Deep Blue / Black / 18"Aero

• Wolly
  • Niet online
BlakHawk schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 11:32:
[...]

- Het wordt erger, de gemeente Zoetermeer heeft in de parkeergarages gratis laden voor elektrische voertuigen, dit om elektrisch rijden te stimuleren. Een bewuste afweging voor de gemeente. Maar als ik er met mijn TNM laadpas laadt, wordt er 34 cent per kWh berekend. Dus TNM hoeft niets af te dragen voor de laadsessie, maar rekent wel 34 cent per kWh door aan de klant. Dit zijn maffiaprakijken!
Laadpaal: EVB-P1551196, Amsterdamstraat 5, 2711 GX, Zoetermeer
Het gratis laden in de garages van Zoetermeer is al een paar maanden verleden tijd, zie Kuo in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen"

• Tomba
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 23:10

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Wij hebben onze eerste EV besteld een tijdje terug (voorlopige leverdatum week 5 2020, eGolf in PL) en probeer hierop vooruitlopend vast eea uit te zoeken naar interessante laadpassen en dergelijke maar ik vind het echt super ondoorzichtig allemaal. Ik heb een laadpaal in onze straat staan, hoe achterhaal ik nu wat ik zou moeten betalen als ik onze auto daar aansluit? Ik verwachtte dat dit wel ergens te vinden was maar tot op heden lukt het me niet dit te achterhalen. Als ik bv in de E-Ladestellen app kijk van Steiermark (leek mij interessant aangezien het een Allego paal betreft die voor zover ik begreep zou moeten werken met De Steiermark SuperFlat AC) zie ik de paal helemaal niet. Chargemap geeft wel een icoontje van een laadpaal maar ik kan hem niet aantikken voor de prijs terwijl de Allego 500 meter verderop er wel op staat. Overigens kan ik de paal in onze straat ook niet in Allego’s eigen (?) app Smoov vinden. Echt heel raar toch?
Kijk ik naar die Allego paal 500 meter verderop zegt Chargemap 0,391€/kWh, de Vattenfall app geeft 0,351€/kWh en de Smoov app geeft 0,34€/kWh aan. Buiten dat ik dat allebei aan de forse kant vind, vind ik een verschil van 4-5ct per kWh al behoorlijk. Kan iemand me misschien op weg helpen hoe ik ten eerste achterhaal welke prijs ik zou betalen op de laadpaal die bij ons in de buurt staat maar daarnaast ook hoe het kan dat er zo’n verschil in prijs zit tussen 2 apps?
(Sowieso verbaast het mij enorm dat ik een aparte pas nodig heb en niet ‘gewoon’ met mijn bankpas kan betalen overigens)

Tomba wijzigde deze reactie 09-11-2019 11:52 (8%)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 18:37

Crazy D

I think we should take a look.

Wat is het verschil?

Bij een tankstation zie je de prijs direct groot en duidelijk staan. En je betaald geen andere prijs wanneer je via de ING betaald dan wanneer je via de Knab betaald. Prive hebben weinig mensen een tankpas (want dan kun je idd wel andere tarieven betalen dan staat aangegeven). Maar als mensen al een tankpas hebben, zijn er weer bijzonder weinig die meerdere passen hebben zodat ze altijd de goedkoopste pas kunnen gebruiken.

Beetje bijzonder dat dat bij EV laden wel nodig is, en vooral ook, dat de prijzen zo gigantisch onduidelijk zijn. Je moet er een studie van maken om te achterhaken welke pas(sen) voor jou het voordeligste zijn op basis van de laadpalen waar je vaak denkt te gaan staan. Toch eigenlijk te zot voor woorden |:( |:(

Exact expert nodig? itwize.nl

• tomic
  • Laatst online: 21:42

tomic

Smexylittlebabe!

BlakHawk schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 19:12:
[...]

...

Mis ik nog essentiële passen? Ga ik merken dat TNM bij meer palen te gebruiken is dan e-flux bijvoorbeeld?
Heb zelf gisteren Elbizz genomen. Je betaald eenmalig 6,95 voor de laadpas, en kan dan bij iedere laadpaal in NL laden tegen het tarief van de laadpaal (CPO tarief). Per sessie betaal je 0,06 cent aan Elbizz.

Grootste voordeel; geen vaste abonnementskosten per maand.

Toch maar een weblog?

• tomic

tomic

Smexylittlebabe!

Crazy D schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:03:
[...]

Bij een tankstation zie je de prijs direct groot en duidelijk staan. En je betaald geen andere prijs wanneer je via de ING betaald dan wanneer je via de Knab betaald. Prive hebben weinig mensen een tankpas (want dan kun je idd wel andere tarieven betalen dan staat aangegeven). Maar als mensen al een tankpas hebben, zijn er weer bijzonder weinig die meerdere passen hebben zodat ze altijd de goedkoopste pas kunnen gebruiken.

Beetje bijzonder dat dat bij EV laden wel nodig is, en vooral ook, dat de prijzen zo gigantisch onduidelijk zijn. Je moet er een studie van maken om te achterhaken welke pas(sen) voor jou het voordeligste zijn op basis van de laadpalen waar je vaak denkt te gaan staan. Toch eigenlijk te zot voor woorden |:( |:(
Welkom in de wereld van EV laden.
1. Je moet niets;
2. Laad je met alle NL laadpalen geschikte laadpas kan je altijd laden. Het kost zo'n 0,35 ct / kWh maar dat is een stuk minder dan fossiel.
3. Veel mensen vinden het leuk / een sport om de goedkoopste pas te vinden.
Voorbeeld; met de Get-Charge pas krijg je alle allego palen een tarief van 0,29ct. Duidelijk genoeg toch?

Toch maar een weblog?

• Tomba

Tomba

tomic schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:04:
[...]

Heb zelf gisteren Elbizz genomen. Je betaald eenmalig 6,95 voor de laadpas, en kan dan bij iedere laadpaal in NL laden tegen het tarief van de laadpaal (CPO tarief). Per sessie betaal je 0,06 cent aan Elbizz.

En waar vind je dat CPO tarief? Daar ben ik na veel googlen nog steeds niet uit...

• midego

midego

Hyundai Kona EV

Crazy D schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:03:
[...]Je moet er een studie van maken om te achterhaken welke pas(sen) voor jou het voordeligste zijn op basis van de laadpalen waar je vaak denkt te gaan staan. Toch eigenlijk te zot voor woorden |:( |:(
Overdrijven is ook een vak, je kan hier per paal zien welke pas welke kosten met zich meebrengt, laat daar de keuze van je laadpalen en pas dan vanaf hangen.

https://www.chargeprice.app/

• midego

midego

Hyundai Kona EV

Tomba schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:19:
[...]

En waar vind je dat CPO tarief? Daar ben ik na veel googlen nog steeds niet uit...
Meestal op de site/app van de laadpaal aanbieder.

• LionkingNL
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 23:42
tomic schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:12:
[..]
Voorbeeld; met de Get-Charge pas krijg je alle allego palen een tarief van 0,29ct. Duidelijk genoeg toch?
Niet zo handig voorbeeld 8)7
Get-Charge heeft net haar prijzen buiten Duitsland drastisch verhoogd! Die 29cent per kWh geldt nu alleen voor Duitsland.

• Tomba

Tomba

midego schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:19:
[...]
Meestal op de site/app van de laadpaal aanbieder.
Behalve voor Allego schijnbaar? Alle palen hier in onze buurt zijn Allego palen.
midego schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:19:
[...]
Overdrijven is ook een vak, je kan hier per paal zien welke pas welke kosten met zich meebrengt, laat daar de keuze van je laadpalen en pas dan vanaf hangen.

https://www.chargeprice.app/
Deze site geeft geen enkele van de publieke laadpalen weer in onze wijk...

Tomba wijzigde deze reactie 09-11-2019 12:36 (43%)

• tomic

tomic

Smexylittlebabe!

LionkingNL schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:24:
[...]

Niet zo handig voorbeeld 8)7
Get-Charge heeft net haar prijzen buiten Duitsland drastisch verhoogd! Die 29cent per kWh geldt nu alleen voor Duitsland.
Idd niet het beste voorbeeld, maargoed punt is voor een paar cent voordeel moet je gaan speuren.
Tomba schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:26:
[...]

Behalve voor Allego schijnbaar? Alle palen hier in onze buurt zijn Allego palen.
Dan zou ik Chargepoint nemen. En Elbizz voor alle overige palen. Overigens zou ik me niet te druk maken over dat CPO tarief, ontloopt elkaar niet veel. Anderzijds zal je thuis het meeste op Allego laden.

tomic wijzigde deze reactie 09-11-2019 12:38 (32%)

Toch maar een weblog?

• Hunkaroglu
tomic schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:04:
[...]

Dit lijkt dan inderdaad de goedkoopste. Zelfs goedkoper dan E-Flux. Gelijk aangevraagd. Dank voor het delen!

• Tomba

Tomba

tomic schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:36:
[...]

Dan zou ik Chargepoint nemen. En Elbizz voor alle overige palen. Overigens zou ik me niet te druk maken over dat CPO tarief, ontloopt elkaar niet veel. Anderzijds zal je thuis het meeste op Allego laden.
Ah das interessant, die ondersteunen zelfs ApplePay!
Wel nog steeds aan de prijs, had niet verwacht dat men zonder blikken of blozen 50% marge neemt op stroom (22ct is de prijs die ik thuis betaal, dan vind ik 35 ct aan zo’n paal best gortig)
Dan wordt t een Steiermark flatfee kaart voor de eerste 2800 kWh en Chargepoint voor daarna. (En zoveel mogelijk thuisladen dus toch)

En nog los van dit alles; wat een ondoorzichtige prijs propositie zeg, je zou zeggen dat je mag verwachten dat elke paal van dezelfde aanbieder ook hetzelfde tarief heeft (wat al niet zo is) maar dat je dan op zijn minst dezelfde prijs zou betalen onafhankelijk van je (om voor mij onduidelijke reden verplichte) laadpas.

Tomba wijzigde deze reactie 09-11-2019 12:47 (18%)

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Tomba schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:44:
[...]

Ah das interessant, die ondersteunen zelfs ApplePay!
Wel nog steeds aan de prijs, had niet verwacht dat men zonder blikken of blozen 50% marge neemt op stroom (22ct is de prijs die ik thuis betaal, dan vind ik 35 ct aan zo’n paal best gortig)
Dan wordt t een Steiermark flatfee kaart voor de eerste 2800 kWh en Chargepoint voor daarna. (En zoveel mogelijk thuisladen dus toch)

En nog los van dit alles; wat een ondoorzichtige prijs propositie zeg, je zou zeggen dat je mag verwachten dat elke paal van dezelfde aanbieder ook hetzelfde tarief heeft (wat al niet zo is) maar dat je dan op zijn minst dezelfde prijs zou betalen onafhankelijk van je (om voor mij onduidelijke reden verplichte) laadpas.
Die paal, installatie en onderhoud kosten niets oid denk je? Verder betaald de CPO het groot verbruikers tarief wat grofweg de helft is (als je net aansluiting enkel voor een laadpaal gebruikt wordt gaat het grootverbruikerstarief in vanaf kWh 0 IPV alleen boven de 10.000kWh).

Kan je overigens verzekeren dat geen enkele CPO winst maakt op publieke palen.

• BlakHawk
Kuo schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 06:33:
[...]

Bedankt voor deze suggestie. Dit ga ik ook aankaarten bij Ecotap.

Door het hier te melden wil ik andere mogelijke gebruikers van de laadpalen in de Zoetermeerse parkeergarages waarschuwen, dat het opladen niet meer gratis is.
Heb je nog een reactie gehad?

Wie heeft dit aangepast en waarom?

• Tomba

Tomba

GoldenSample schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:49:
[...]

Die paal, installatie en onderhoud kosten niets oid denk je? Verder betaald de CPO het groot verbruikers tarief wat grofweg de helft is (als je net aansluiting enkel voor een laadpaal gebruikt wordt gaat het grootverbruikerstarief in vanaf kWh 0 IPV alleen boven de 10.000kWh).

Uitgaande van 11 ct per kWh kom ik dan op een kale marge van 24 cent per kWh :S Ik vind dat toch behoorlijk en heb moeite te geloven dat dat niet uit kan. Die palen staan er jaren, die in onze straat zeker al een jaartje of 3...

(Waar ik marge schreef bedoelde ik dus eigenlijk meerprijs, als simpele particulier kan ik voor 22ct per kWh opladen dan verwachtte ik gewoonweg niet dat ik 1.5x zoveel moet betalen bij een bedrijf dat vele malen minder hoeft te betalen voor zijn stroom)

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Tomba schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 13:08:
[...]

Uitgaande van 11 ct per kWh kom ik dan op een kale marge van 24 cent per kWh :S Ik vind dat toch behoorlijk en heb moeite te geloven dat dat niet uit kan. Die palen staan er jaren, die in onze straat zeker al een jaartje of 3...

(Waar ik marge schreef bedoelde ik dus eigenlijk meerprijs, als simpele particulier kan ik voor 22ct per kWh opladen dan verwachtte ik gewoonweg niet dat ik 1.5x zoveel moet betalen bij een bedrijf dat vele malen minder hoeft te betalen voor zijn stroom)
Je vergeet de 21% BTW maar dan alsnog, de kale marge op de Energie is snel een cent of 15 ja.
Z'n paal inclusief installatie gaat je zo 3500 piek kosten, net aansluiting kost je ook 200 euro per jaar. Verder heb je een backoffice draaien met nog veel manuele processen, zijn die laadpalen nog relatief onvolwassen techniek, onderhoud & storingsdienst lopen dus flink in de papieren. In krappe binnensteden wordt er ook nog al eens wat aan gruzelementen gereden. Verder is de levensduur van z'n ding met een jaar of 5 a 6 ook wel aan z'n einde/kan je dan wel flink electronica gaan wisselen.

• BlakHawk
tomic schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:12:
[...]

Welkom in de wereld van EV laden.
1. Je moet niets;
2. Laad je met alle NL laadpalen geschikte laadpas kan je altijd laden. Het kost zo'n 0,35 ct / kWh maar dat is een stuk minder dan fossiel.
3. Veel mensen vinden het leuk / een sport om de goedkoopste pas te vinden.
Ja als je wil dat EV rijden een niche blijft en dat grote fabrikanten liever naar waterstof overstappen is dit een perfecte manier! Houdt het lekker onduidelijk, bepaal dat mensen voor de ene paal beter een andere pas kunnen gebruiken dan bij een andere paal. Goed bezig! (Sarcasme).

Bij particulieren heb je misschien een punt, die willen dat best. Bij zakelijke klanten en dan vooral met een heel wagenpark door heen Nederland werkt dit iets anders. Prijzen moeten laag, gecombineerd met gemak en inzicht!

Onze medewerkers wonen door heel Nederland en moeten ook in heel Nederland kunnen laden. Zonder vage oplages op de kWh prijs, zonder 5 passen te moeten hanteren en met duidelijk inzicht voor de wagenparkbeheerder.

34 cent kan dan best iets goedkoper zijn dan met diesel rijden, maar vergeet niet dat het voordeel van de EV een reden moet blijven om over te willen stappen. Op basis van mijn laadgedrag van de afgelopen jaren met de Volvo phev is een analyse gemaakt. Niemand had op de zaak verwacht dat het gebruik van TNM opeens 513 euro duurder zou uitvallen per jaar.

We hebben het dit jaar over 3 medewerkers, dus “slechts” 1500 euro tegenvaller. Maar wat als 100 collega’s een EV rijden? Dan heb je het over €51.300 euro... Of als 1000 collega’s EV rijden: €513.000 euro per jaar... En het is geld waar TNM geen recht op heeft! Ze dragen het niet af, maar brengen het wel in rekening. Met de transactiekosten wekken ze de illusie dat de startkosten hun verdienmodel is. Echter dat blijft iets anders in elkaar te zitten!

Maar veel belangrijker, de imagoschade! De eerste reactie van de wagenparkbeheerder: ”nou lekker, toch maar weer een tankpas dan? Daar heb je dit soort grappen niet.”

Vergis je niet hoeveel bedrijven nog steeds waterstof blijven omarmen. De duidelijkheid van een tankstation met de simpele tankpas. Geen onnodige extra kosten, duidelijk inzicht...

De EV wereld maakt het er zelf een beetje naar met als die lastige passen en onduidelijke tarieven. Vooral voor grootverbruikers ondoenlijk!

• BlakHawk
GoldenSample schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:49:
[...]

Dat zal best, er moet iets gaan gebeuren met die marges. Op diesel zit 9% marge, daar moeten ze de diesel mee transporteren, een groot oppervlakte tankstation laten draaien, pand neerzetten, lastige installaties om bodemverontreiniging te voorkomen en er zit minimaal 1 persoon dedicated op het tankstation.

Als je een laadpaal na 5-6 jaar kunt vervangen, heb je misschien iets verkeerd gedaan bij het ontwikkelen. Ik hoef mijn binnenhuis groepenkasten en stopcontacten ook niet iedere 6 jaar te vervangen.

Ik zeg niet dat het allemaal makkelijk uit kan, maar dat moet het slimmer. Marge moet omlaag, hoe dan ook... Vooral de onduidelijkheid vinden bedrijven vervelend. Onvoorspelbaar...

• evtje
BlakHawk schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 13:30:
[...]

Ja als je wil dat EV rijden een niche blijft en dat grote fabrikanten liever naar waterstof overstappen is dit een perfecte manier! Houdt het lekker onduidelijk, bepaal dat mensen voor de ene paal beter een andere pas kunnen gebruiken dan bij een andere paal. Goed bezig! (Sarcasme).

Bij particulieren heb je misschien een punt, die willen dat best. Bij zakelijke klanten en dan vooral met een heel wagenpark door heen Nederland werkt dit iets anders. Prijzen moeten laag, gecombineerd met gemak en inzicht!

Onze medewerkers wonen door heel Nederland en moeten ook in heel Nederland kunnen laden. Zonder vage oplages op de kWh prijs, zonder 5 passen te moeten hanteren en met duidelijk inzicht voor de wagenparkbeheerder.

34 cent kan dan best iets goedkoper zijn dan met diesel rijden, maar vergeet niet dat het voordeel van de EV een reden moet blijven om over te willen stappen. Op basis van mijn laadgedrag van de afgelopen jaren met de Volvo phev is een analyse gemaakt. Niemand had op de zaak verwacht dat het gebruik van TNM opeens 513 euro duurder zou uitvallen per jaar.

We hebben het dit jaar over 3 medewerkers, dus “slechts” 1500 euro tegenvaller. Maar wat als 100 collega’s een EV rijden? Dan heb je het over €51.300 euro... Of als 1000 collega’s EV rijden: €513.000 euro per jaar... En het is geld waar TNM geen recht op heeft! Ze dragen het niet af, maar brengen het wel in rekening. Met de transactiekosten wekken ze de illusie dat de startkosten hun verdienmodel is. Echter dat blijft iets anders in elkaar te zitten!

Maar veel belangrijker, de imagoschade! De eerste reactie van de wagenparkbeheerder: ”nou lekker, toch maar weer een tankpas dan? Daar heb je dit soort grappen niet.”

Vergis je niet hoeveel bedrijven nog steeds waterstof blijven omarmen. De duidelijkheid van een tankstation met de simpele tankpas. Geen onnodige extra kosten, duidelijk inzicht...

De EV wereld maakt het er zelf een beetje naar met als die lastige passen en onduidelijke tarieven. Vooral voor grootverbruikers ondoenlijk!
Je kan ook gewoon met een ander pasje gaan laden en gooi de TNM in de kliko. Dan hou je weer 1500 euro over .

• BlakHawk
evtje schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 13:51:
[...]

Je kan ook gewoon met een ander pasje gaan laden en gooi de TNM in de kliko. Dan hou je weer 1500 euro over .
Waarschijnlijk gaat deze als backup in de auto blijven liggen en komt er een ander alternatief. Gisteren besproken.

Alleen zo simpel als het was bij tankpassen. Zo lastig is het blijkbaar bij laadpassen.

Bij tankpassen betaal je altijd de prijs aan de pomp. Daarnaast betaal je een vast bedrag per maand voor de backoffisce, het inzicht en de dienst van het achteraf factureren.

Je hoeft alleen maar maandprijzen en de bijhorende backoffice te vergelijken.

Je begrijpt dat het bij laadpassen bijna een studie vergt als ik zie hoeveel werk @Hachy erin stopt!

Pagina: 1 ... 75 ... 99 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True