Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 01:50

Erasmo

Laadpaaljager

Erik O schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 20:53:
[...]

Is er ook een laadpaaltop10? :)
Voor thuis bedoel je?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• naii11
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 18-11 20:14
Ik heb een vraagje, waarom laadt mijn auto (op een openbare laadpaal) slechts met een waardeloze 38km/h op? Dat is toch om te janken? Tesla model 3.
Soms is het op een openbare laadpaal 58 km/h, dat is nog acceptabel en soms 78km/h, dat is respectabel.
Superchargen daargelaten, waarom is het zo waardeloos traag?

• Hunkaroglu
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 21:32
naii11 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 12:52:
Ik heb een vraagje, waarom laadt mijn auto (op een openbare laadpaal) slechts met een waardeloze 38km/h op? Dat is toch om te janken? Tesla model 3.
Soms is het op een openbare laadpaal 58 km/h, dat is nog acceptabel en soms 78km/h, dat is respectabel.
Superchargen daargelaten, waarom is het zo waardeloos traag?
Welke paal is dat? En staat misschien je laadsnelheid laag? Je zou normaal gesproken 70km/h moeten halen

Model 3 LR AWD | Pearl White | 18’’ No Aero caps | Black and White Interior | No FSD

• naii11
Hunkaroglu schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 13:01:
[...]

Welke paal is dat? En staat misschien je laadsnelheid laag? Je zou normaal gesproken 70km/h moeten halen
Gemeente Amsterdam openbare laadpaal. Bij dezelfde laadpaal dus eerder 58 en 78 km/h gehaald. Gisteren was het ook al zo traag (38 km/h).

Hoe kun je de laadsnelheid ook alweer instellen? Er staat 8/16 Ampere. Waarom niet 16/16?

• Hunkaroglu
naii11 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 13:03:
[...]

Gemeente Amsterdam openbare laadpaal. Bij dezelfde laadpaal dus eerder 58 en 78 km/h gehaald. Gisteren was het ook al zo traag (38 km/h).

Hoe kun je de laadsnelheid ook alweer instellen? Er staat 8/16 Ampere. Waarom niet 16/16?
Dat kan je doen in je Tesla nadat je op batterij icoon klikt en linksonder kan je de laadsnelheid opgeven.

Model 3 LR AWD | Pearl White | 18’’ No Aero caps | Black and White Interior | No FSD

• naii11
Hunkaroglu schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 13:06:
[...]

Dat kan je doen in je Tesla nadat je op batterij icoon klikt en linksonder kan je de laadsnelheid opgeven.
Held! Bedankt, net gedaan en hij laadt weer normaal op 78km/h!

• Gerbenger
  • Laatst online: 17-11 18:35
Hunkaroglu schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 21:19:
[...]

Je kan het gewoon doen. Je mag zelf weten wat je aan de muur van je huis monteert.

Maar als er iemand struikelt over je kabel, heb je wel een probleem. Je aansprakelijkheidsverzekering zal dit ook niet vergoeden volgens mij, mocht er iemand hierdoor letsel gaan oplopen. En dan heb je wel een probleem.

Ik heb exact hetzelfde probleem hier in Almere. Ze geven geen toestemming, maar op de vraag waarom niet heb ik nog steeds geen antwoord gekregen.

Aan de andere kant moeten ze dit op een gegeven moment toelaten. Ze kunnen niet blijven toewijzen naar een openbare laadpaal. Veel duurder en vaak ook bezet.
Hier mag het ook niet. Over de stoep is onveilig. Het netwerkbedrijf heeft een monopoly op elektriciteitskabels in de openbare ruimte. Dat is wettelijk zo geregeld en de laadbedrijven hebben een lobby om dat zo te houden.
Je zou dus in je eigen tuin een laadpaal moeten plaatsen en dan een inrit aanvragen bij de gemeente. Of gewoon illegaal een draad over de stoep leggen. Dat gebeurt hier ook en volgens mij wordt er niet op gehandhaafd zolang er geen klachten komen.

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

naii11 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 13:03:
[...]

Kijk eens naar die mooie grote flex charge stickers op de palen in Amsterdam. Op sommige tijden als het stroomnetwerk erg belast is draaien ze het vermogen wat terug.

• Hunkaroglu
Gerbenger schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 13:27:
[...]

Hier mag het ook niet. Over de stoep is onveilig. Het netwerkbedrijf heeft een monopoly op elektriciteitskabels in de openbare ruimte. Dat is wettelijk zo geregeld en de laadbedrijven hebben een lobby om dat zo te houden.
Je zou dus in je eigen tuin een laadpaal moeten plaatsen en dan een inrit aanvragen bij de gemeente. Of gewoon illegaal een draad over de stoep leggen. Dat gebeurt hier ook en volgens mij wordt er niet op gehandhaafd zolang er geen klachten komen.
Dat klopt... ze zullen er niet op handhaven... tenzij er iets gebeurt. En dat is precies waarom ik nog twijfel.

• digi1968
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 22:30
ZAPPI V2 en Tesla Model 3 laden:

Die zappi V2 geeft bij mij problemen met laden van een Model 3 LR AWD (30-9-2019)

Als ik hem inplug en hij staat in de FAST mode dan gaat de zappi steeds in een reboot.
Na een keer of 10 doet hij het dan. Heel raar en ook onvoorspelbaar.
De ene keer gaat hij na 5 x rebooten werken de andere keer duurt het 20 reboots.
Zie filmpje

YouTube: Zappi V2 going in to error loop when charging tesla model 3 in fast ...

Ik krijg goeie ondersteuning vanuit Myenergi in de UK.

Heb een nieuwe ribbon cable toegestuurd gekregen echter dat lost het probleem niet op.
De nieuwste firmware staat er nu op en ook dat lost het niet op

Ik heb de ZAPPI getest met een andere M3 en die had hetzelfde probleem van rebooten
Ik lees op het zappi forum dat er nog een andere enkeling met een M3 last heeft van deze klacht

Nu mijn vraag. ZAPPI UK heeft aangeboden deze kast wederom te vervangen (ze leveren echt goede ondersteuning).

Ik vraag me echter af of het niet een software issue is met de model 3 en dat die nieuwe kast straks weer hetzelfde doet.

Benieuwd naar jullie ervaringen en kocht er iemand uit de bollenstreek komen om mijn ZAPPI V2 een keer met een ander merk EV te testen.....graag

digi1968 wijzigde deze reactie 02-11-2019 18:12 (4%)

• niroot
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 23:31
Erasmo schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 09:41:
[...]

Had je daarvoor een eind gereden? Als je accu nog ijskoud is dan springt de bms ertussen en wordt het laden beperkt.
Zo’n 40km, snelweg maar door de drukte niet al te hoge snelheid.

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 22:53
naii11 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 13:13:
[...]

Held! Bedankt, net gedaan en hij laadt weer normaal op 78km/h!
Huh. 78? Of is dit afhankelijk van uitvoering? Heb je een SR+?

• Lisadr
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 19:17
Hoe bedoel je? Is er een actie voor gratis laden?

GoT, You have to love it!

• RaymondD
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:20
Lisadr schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 19:42:
[...]

Allego had een actie waarbij je een maand lang gratis laden kreeg als bedankje voor het invullen van een enquete. Het maximaal uit te geven laadpassen was echter snel bereikt.

• Osxy
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 21:38

Osxy

Holy crap on a cracker

Lisadr schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 19:42:
[...]

Enquete paar weken geleden, voor invullen kreeg je maand gratis laden bij Allego. te laat met reageren

Was er zelf op tijd bij, dus vandaag voor eerst vol gegooit hiermee.

Osxy wijzigde deze reactie 02-11-2019 20:01 (18%)

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• mazz
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 19-11 12:42
Ik zit te kijken naar een Steiermark pas met Powerflat abbo. Op hun site staat dat je max AC43 / DC50 kunt laden. Betekent dit dat ik dan niet bij Shell recharge kan laden?

20 jaar, en wat had ik bereikt?

• mazz
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 19-11 12:42
Ik zit te kijken naar een Steiermark pas met Powerflat abbo. Op hun site staat dat je max AC43 / DC50 kunt laden. Betekent dit dat ik dan niet bij Shell recharge kan laden?

20 jaar, en wat had ik bereikt?

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

niroot schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 18:10:
[...]

Als je rond het vriespunt vertrokken bent is je accu nog te koud dan.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 23:26

CyBeRSPiN

sinds 2001

niroot schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 18:10:
[...]

Denk inderdaad cold gate dan. Toen ik m’n e-Niro net had in februari probeerde ik ook even te testen hoe snel dat snelladen ging, maar kwam ook niet over de 55kW toen. Van de zomer geen enkel probleem om de 77kW te halen. Gelukkig gebruik ik het snelladen alleen 2 weken per jaar in de zomer ;)
Met een OBD dongle kun je de accutemperatuur uitlezen, misschien eens leuk om te onderzoeken bij welke temp de laadsnelheid af begint te nemen. Zou mooi zijn als je als bestuurder met een knopje de accuverwarming op maximaal zou kunnen zetten om voor te verwarmen voor het snelladen (zoals Tesla dat tegenwoordig ook automatisch doet op weg naar een SuC).

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 02-11-2019 21:19 (34%)

• Hachy
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 00:46
mazz schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 20:37:
Nee.

2x Zoe | 13000 Wp | www.Laadpastop10.nl

• Ryback99
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 17-11 18:36
Erasmo schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 09:41:
[...]
Ik mocht bijna 8 maanden op mijn laadpaal wachten, maak je borst maar nat. Maar als ik het goed begrijp zit er tussen 'jouw' openbare parkeerplaats geen stoep maar alleen maar groen?

En waarom neem je Fastned voor de lange ritten niet serieus btw?

knip...

...knip
Ik hoop niet dat mensen denken dat onze zijtuin openbaar is...

Er ligt een groenstrook van de gemeente tussen de straat waar we aan wonen en onze voor- en zijtuin.
De gemeente heeft daar een roodstenen padje op aangelegd, zodat wij het pad langs de woning kunnen bereiken richting de achtertuin. Om met de auto onze zijtuin te kunnen en mogen bereiken heeft de gemeente een aannemer een rij grastegels naast het roodstenen pad laten aanleggen op mijn kosten.

Tevens moesten we toestemming krijgen van de woningstichting om de installatie van een laadpunt te mogen laten uitvoeren, een parkeermogelijkheid in de zijtuin te mogen maken en een stuk van de heg te mogen verwijderen om de doorgang breed genoeg te maken.

En ik kijk naar IONITY, omdat een lange rit in mijn beleving naar Frankrijk of Zwitserland is en IONITY dan makkelijk te plannen lijkt te zijn (ala Superchargers voor een Tesla) in verhouding tot andere aanbieders.

Ik verwacht geen Fastcharger nodig te hebben binnen Nederland, omdat ik waarschijnlijk altijd genoeg lading zal hebben of het zo plan, dat ik op de bestemming genoeg kan laden aan een AC-paal voor de terugreis. Mits zich geen calamiteiten voordoen, waardoor ik de geplande laadtijd niet kan benutten.

Kona Electric 64 (K=64 ipv C=64)

• joepie de p
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 23:24
Ryback99 schreef op zondag 3 november 2019 @ 09:01:
En ik kijk naar IONITY, omdat een lange rit naar mijn beleving naar Frankrijk of Zwitserland is en IONITY dan makkelijk te plannen lijkt te zijn (ala Superchargers voor een Tesla) in verhouding tot andere aanbieders.
Zeker doen. Ionity is super. Naar Z-Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk was probleemloos met hen. Hoge betrouwbaarheid, lage kosten en altijd een groepje laders bij elkaar zodat áls het druk is je nooit lang hoeft te wachten alvorens je het laden kunst starten.
Ik verwacht geen Fastcharger nodig te hebben binnen Nederland, omdat ik waarschijnlijk altijd genoeg lading zal hebben of het zo plan, dat ik op de bestemming genoeg kan laden aan een AC-paal voor de terugreis. Mits zich geen calamiteiten voordoen, waardoor ik de geplande laadtijd niet kan benutten.
Ik doe hetzelfde als jij. Ik pak echter nog wel eens een snellader als ik op de terugreis een stevige file in het vooruitzicht heb. Na 30 minuten e-mail wegwerken, plassen en een kopje koffie ben ik doorgaans net zo laat thuis. Ik hoef dan bij thuiskomst niet na te denken over de accucapaciteit voor de volgende dag.

• petertenboer
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 22:10
Geen rapidgate met een EV voertuig maar met een 150 KW laadstation: YouTube: Circle K 150 kW charger with rapidgate
Kabels worden dusdanig heet dat een 150 KW station terugschakelde naar 5/6 KW.

• Coasterfreak
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 20-11 10:47
beste pas om te gebruiken voor amsterdamse nuon palen is de nuon pas zelf neem ik aan?

• Ryback99
joepie de p schreef op zondag 3 november 2019 @ 09:18:

knip...
...knip

Ik doe hetzelfde als jij. Ik pak echter nog wel eens een snellader als ik op de terugreis een stevige file in het vooruitzicht heb. Na 30 minuten e-mail wegwerken, plassen en een kopje koffie ben ik doorgaans net zo laat thuis. Ik hoef dan bij thuiskomst niet na te denken over de accucapaciteit voor de volgende dag.
Ik woon en werk in dat gebied in Nederland waar èn in een file terecht komen uitzonderlijk is, waar stikstof, volgens de NL- en Europese stikstofkaart, niet te vinden is en waar 98% van de snelwegen 130 KM/h als maximum snelheid hebben. _/-\o_

(Neem aan dat EV’s NIET 100 KM/h hoeven te rijden i.v.m. stikstofuitstoot... :+ Tevens goede reclame?!)
(Tenzij je te weinig Range over hebt... 8)7 )

Dagelijkse rit woon-werk v.v. plm. 170 KM.
Laadt nu op mijn werk en kan dus theoretisch twee keer heen en weer zonder laden tussendoor.

Ryback99 wijzigde deze reactie 03-11-2019 11:51 (12%)

• WeakAtTweaking
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 20-11 09:14
Zou wel een boost kunnen geven aan de verkoop van EV's als die als enige 130 mogen rijden :p

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 22:51

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Bij mij 'om de hoek' (A28 thv Nunspeet) wordt al een paar weken gebouwd aan iets wat op een snellaadstation lijkt.

Alleen worden er hier schijnbaar 2 gebouwd ofzo.
Bij de ingang naar het wegrestaurant staat een kleine kast en een 2-tal parkeerplaatsen met een strook ertussen met mantelbuizen. Dat lijkt op iets van een plek voor een snellader (net zoals er aan de andere rijrichting een 50kW Allego staat)

100m verderop wordt een grotere gebouwd. Inmiddels staat de overkapping: Dit wordt dus een Fastned.

Dat betekend dat Fastned dus op de A28 in beide richtingen nu ook een station heeft tussen Amersfoort en Zwolle als die in zuidelijke richting ook open gaat.

Daarnaast heeft Allego bij 't Harde een snellader en in de noordelijke richting een snellader thv Nunspeet, en (mogelijk) ook naast het Fastned station

• Limitted
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 21:53
Ik wil straks een laadpaal aansluiten in mijn garage maar ik heb totaal geen verstand van elektra.
Moet ik een nieuwe stroomgroep aan laten maken? Of een nieuwe aardlekschakelaar? Of is mijn meterkast zo erg verouderd dat ik een moderne groepenkast nodig heb? Hebben jullie enig idee op basis van onderstaande foto?

Core i7 8700k / Z370-A Prime / 16GB DDR4 Hyper X/ Samsung EVO 850 500GB / EVGA 1080ti / Alienware AW3418DW / Logitech G910 / Logitech G502 / Logitech G933 / NZXT S340 Elite / NZXT X62

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 22:58
nog wel plek voor een groep erbij zo te zien.

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

• Limitted
Wat ik mij ook afvraag;ik tel 5 schakelaars, 2 links en 3 rechts. En op het kaartje zie ik maar 4 groepen ingevuld. Heb ik dan niet al 1 groep vrij? Of werkt dat niet zo.

Core i7 8700k / Z370-A Prime / 16GB DDR4 Hyper X/ Samsung EVO 850 500GB / EVGA 1080ti / Alienware AW3418DW / Logitech G910 / Logitech G502 / Logitech G933 / NZXT S340 Elite / NZXT X62

• Hippe Lip
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 22:09

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Limitted schreef op zondag 3 november 2019 @ 16:28:
Wat ik mij ook afvraag;ik tel 5 schakelaars, 2 links en 3 rechts. En op het kaartje zie ik maar 4 groepen ingevuld. Heb ik dan niet al 1 groep vrij? Of werkt dat niet zo.
Dat kaartje is oud. Ik tel rechts drie groepen + aardlekschakelaar. Ik denk dat dit de groepen zijn die op het kaartje staan, al kan ik het kaartje niet goed lezen. Is die eerste regel niet een kopregel?
Die twee groepen links zijn duidelijk later bijgeplaatste groepen.

Heb ben we het hier over NL? Dan moet er sowieso een groep bijgemaakt worden. De NEN 1010, de hier geldende 'bijbel', schrijft voor dat een laadpaal op een eigen groep aangesloten wordt. Hoe dat bij de Arei (België) zit weet ik niet.

Taal is makkelijker als je denkt...

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 22:51

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Hippe Lip schreef op zondag 3 november 2019 @ 16:57:
[...]

Dat kaartje is oud. Ik tel rechts drie groepen + aardlekschakelaar. Ik denk dat dit de groepen zijn die op het kaartje staan, al kan ik het kaartje niet goed lezen. Is die eerste regel niet een kopregel?
Die twee groepen links zijn duidelijk later bijgeplaatste groepen.

Heb ben we het hier over NL? Dan moet er sowieso een groep bijgemaakt worden. De NEN 1010, de hier geldende 'bijbel', schrijft voor dat een laadpaal op een eigen groep aangesloten wordt. Hoe dat bij de Arei (België) zit weet ik niet.
Ik denk niet dat die linker 2 later bijgeplaatst zijn. Die kast is idd een oudje, en stamt uit de tijd dat aardbeveiliging niet op alle groepen verplicht was.
(Ik ga hierbij even uit van NL)

Volgens mij mocht ergens tot de jaren '70 een wasmachine (mits met een vaste kabel aangesloten) zonder aardlek. Ergens in de jaren 80 of begin 90 is dat geloof ik een aardlek van 500mA geworden.

Maar ik betwijfel of de wasmachine (of whatever erop die 2 groepen zit) vast is aangesloten (zoals toen bedacht was)

Je kan idd een laadaansluiting maken, 1-fase, max 16A gok ik. Heel misschien 32A (als je hoofdzekering geschikt is) maar het zou mij niets verbazen als de originele hoofdzekering er nog in zit (=25A vermoedelijk)

Zelfs 16A laden wordt dan al krap, tenzij je gaat loadbalancen

Mijn persoonlijke advies zou zijn om die kast geheel te vervangen en alles ook meteen achter 30mA aardleks te zetten. Nieuwe 1-fase kast als je een EV hebt die maar 1-fase kan laden, meteen om naar 3-fase als je een EV krijgt die dat ondersteunt.
Kost wat, maar is imho een veiligere/betere optie voor de hele installatie.

• Limitted
Huis is uit 1985 (NL), enig idee wat voor een prijskaartje eraan hangt om deze om te bouwen naar een 3-fase? Volgens onze netbeheerder (Liander) kost het bezwaren van de huidige aansluiting 1 fase 35 ampere naar 3 fase 25 ampere €280.

• naii11
Inspired schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 18:51:
[...]

Huh. 78? Of is dit afhankelijk van uitvoering? Heb je een SR+?
SR+ idd. Dat laadt hij nu ook. Openbare laadpaal.

Record was Supercharger met 1 of 2 seconde lang boven de 700km/h haha. Mooie toekomst denk ik, over een paar jaar. Auto met ruim 1000km actieradius in een uurtje vol opladen!

• RomeoJ
  • Registratie: mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Limitted schreef op zondag 3 november 2019 @ 17:47:
Huis is uit 1985 (NL), enig idee wat voor een prijskaartje eraan hangt om deze om te bouwen naar een 3-fase? Volgens onze netbeheerder (Liander) kost het bezwaren van de huidige aansluiting 1 fase 35 ampere naar 3 fase 25 ampere €280.
Dat zijn alléén de kosten van de netbeheerder om de aansluiting onder de meter te wijzigen, en eventueel de meter zelf, maar alles boven die meter is je eigen verantwoordelijkheid en zit dus nog niet in deze kosten.

Let ook op dat je dus een 3-fase hoofschakelaar al in je meterkast geplaatst moet hebben voordat de netbeheerder langs kan komen, deze sluiten namelijk de 3 fases aan op de nieuwe hoofdschakelaar.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 23:35

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Dysgaf!

Limitted schreef op zondag 3 november 2019 @ 17:47:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 :Y

Wise enough to play the fool

• Philos31
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 20-11 11:45
Politie gebeld van het weekend, kon nergens laden en er stond een foutlander op een laadplek zonder aangekoppeld te zijn.
Onderbord geeft aan "opladen elektriche voertuigen"
Politie belt terug, kunnen we niets aan doen, het is een elektrisch voortuig.
Ik zeg: Maar hij is niet aan het opladen.
Politie: Dat kunnen wij niet controleren
Ik: Er is geen kabel gekoppeld tussen het laadstation en de auto.
Politie: Helaas, elke elektrische auto mag daar PARKEREN.
Ik: Nee, het onderbord geeft aan dat je moet laden
Politie: We gaan verder niet in discussie, goedenavond...

Nissan Leaf 40kWh, 3250Wp AEG PV2800, 3.5 kW Daikin Ururu Sarara, Domoticz on a Pi

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 23:35

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Dysgaf!

Philos31 schreef op zondag 3 november 2019 @ 21:20:
Politie gebeld van het weekend, kon nergens laden en er stond een foutlander op een laadplek zonder aangekoppeld te zijn.
Wijkagent > whatsapp / twitter?

Wise enough to play the fool

• Philos31
teacher schreef op zondag 3 november 2019 @ 21:58:
[...]

Wijkagent > whatsapp / twitter?
Volgende dag stond de Outlander wel te laden maar stond er een "Dikke BMW" op de 2e laadplek, ik heb maar niet weer de ploitie gebeld, want BMW's mogen waarschijnlijk ook gewoon daar parkeren, dat zit bij de prijs in, net als van de invoegstrook naar de linkerbaan zonder te kijken....

Nissan Leaf 40kWh, 3250Wp AEG PV2800, 3.5 kW Daikin Ururu Sarara, Domoticz on a Pi

• wian
  • Registratie: september 2005
  • Niet online
bruneelm schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 13:57:
Zelf heb ik een go-echarger 22kW 3f en niet de 1f die 120€ goedkoper was omdat er net iets meer veiligheden ingebouwd zitten en die later voor 3f bruikbaar kan zijn indien nodig.
@bruneelm ik zag dat jij de go-eCharger HOME+ hebt. Hoe bevalt deze? Ik ben nog in de vroege orientatiefase naar een laadpaal voor thuis zonder abonnement en die HOME+ ziet er goed uit. Kun je de RFID en app functionaliteit zonder abonnement en backoffice gebruiken?

• Ryback99
Philos31 schreef op maandag 4 november 2019 @ 08:50:
[...]

Volgende dag stond de Outlander wel te laden maar stond er een "Dikke BMW" op de 2e laadplek, ik heb maar niet weer de ploitie gebeld, want BMW's mogen waarschijnlijk ook gewoon daar parkeren, dat zit bij de prijs in, net als van de invoegstrook naar de linkerbaan zonder te kijken....
Hier op het werk staan vier palen met twee aansluitingen en 4 parkeervakken per paal.
Veel EV rijdende collega's plempen hun auto daar ook gewoon neer zonder te laden... :|

Laatst had ik net mijn auto aan de lader gezet bij het zwembad en wilde ik naar huis wandelen, toen er een mevrouw op de tweede laadplek parkeerde met haar ICE-auto. Ik merkte dat ik daar direct op reageerde door haar er op aan te spreken, maar ze ging alleen even iets ophalen wat ze was vergeten, dus daar liet ik het bij; ik mag immers mijn auto daar opladen, zonder dat ik naar het zwembad ga. Daar had ik over gebeld, voordat ik de auto kreeg, zodat er geen misverstanden zouden ontstaan.
Maar het viel me wel op dat ik zo direct in de aanval ging. Is toch heel vervelend als je niet kunt laden in de buurt. Dit is de dichts bijzijnde openbare laadpaal vanaf ons huis; kwartiertje lopen. Valt mee.

• Marcva
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 21:44
Na een eerdere oriëntatie de draad weer opgepakt (zie https://gathering.tweaker...message/58972052#58972052).
Voorkeur gaat momenteel uit naar een Zappi v2 of de Go-eCarger Pro. De laatste zou een halfjaar geleden al beschikbaar komen, maar is dat nog steeds niet. Daarbij: ze leveren niet tethered, alleen met socket. Dat levert niet het comfort dat ik thuis zoek. Die valt dus af.
Voor de Zappi sta ik ook nog niet op de banken, maar komt het meest tegemoet aan mijn belangrijkste wensen:
  1. laden op PV stroom
  2. load balancing
  3. vergrendelbaar (een primitieve pincode :X )
  4. tethered
Maar dan. Hun communicatie over het systeem / de randapparatuur vind ik bijzonder vaag. Kan de Zappi out-of-the-box nu wel of niet balanceren / PV afhankelijk laden? Of heb ik daar -aanvullend- de Harvi voor nodig? Ik ben een groot voorstander van bedrade netwerken, dus kan ik die draadloze Harvi niet skippen met een utp kabel? Of heb ik de Harvi ook nodig om de software van de Zappi te updaten?
Als ik iets op afstand wil uitlezen heb ik de hub nodig, dat is me wel duidelijk.
Hoe zit met met de verbruiksmeter? Zit die in de Zappi, de Harvi, of de Hub? Of heb ik sowieso nog een MID meter in de groepenkast nodig?

• bruneelm
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 22:04
wian schreef op maandag 4 november 2019 @ 10:01:
[...]

@bruneelm ik zag dat jij de go-eCharger HOME+ hebt. Hoe bevalt deze? Ik ben nog in de vroege orientatiefase naar een laadpaal voor thuis zonder abonnement en die HOME+ ziet er goed uit. Kun je de RFID en app functionaliteit zonder abonnement en backoffice gebruiken?
Inderdaad ik heb voor deze gekozen en niet voor de zappi ook al ben ik eigenaar van een grote PV installatie.
Reden is dat hun api open is, terwijl bij de zappi (eind 2018) een app op komst zou zijn voor Q1 2019, is die er nu al? Tevens was de zappi slechts 1f en ongeveer dezelfde prijs als de 3f van go-e.
Ik heb een 3f gekozen, niet meteen voor de toekomst maar eerder omdat er meer veiligheden ingebouwd zitten én dat je die kan meenemen. Je kan immers bijkomende verloopkabels aanschaffen (allen samen voor iets van 69€ heb ik betaald).
De go-e detecteert automatisch de verloopkabel en past de max stroomsterkte aan zonder dat je iets dient te doen.
En dan nu de antwoorden op je vragen:
tot 10 RFID kaarten kan je koppelen, alles waar een RFID in zit kan gekoppeld worden je hoeft dus geen bijkomende druppels aan te kopen.
Per RFID wordt dan het verbruik in kWh bijgehouden. Deze totaalstanden kan je om op het even welk tijdstip in een csv gieten. Je krijgt geen laadhistorie wel de totaalwaarden.
De app (voor mij android) is super, je krijgt kort of lang alle waarden van het laden en kan de stroom on the fly instellen tussen 6 en 32A. Indien de 3f is die instelling voor alle fases dezelfde (er is maar 1 communicatiekanaal naar de wagen).
Je kan ook je go-e aan of uitzetten vanuit de app, trouwens indien je de app configureert om met de cloud te werken werkt alles ook op internet.
Instelling van de stroom kan op vaste eigen gekozen waarden (zeg maar knoppen in de app) maar net die instelling kan je met de simpele drukknop op de paal zelf ook oproepen. Maar je kan met een slider in de app ook instellen per 1A tussen 6A en 32A
Je kan open staan, dus altijd laden of werken met een scheduler waarbij je bepaalt welke uren er geladen mag worden of met rfid of met elektriciteitsprijzen. Indien je will kan je combineren met instelling van het voertuig.
Je kan al werken met load-balancing over de cloud, straks ook via wifi en de api. Momenteel werkt het opensourcepakket openWB al met de go-e en openWB werkt ook samen met diverse vermogenmeetsystemen en PV installaties (SMA inclus).
Hierdoor heb je én de functionaliteit van een load-balancer én de overproductie van de PV installatie welke je direct kan verbruiken door meer te laden.
Hiervoor maak ik gebruik van enkel de slimme meter (die weet wel wanneer er injectie is in het net) openWB, vzlogger die de meter uitleest. Het geheel draait momenteel zonder probleem op een raspberry pi zero W.
Ook in het home automation systeem van ioBroker is al een connectie terug te vinden maar daarvór hé je wel een zwaardere (geheugen) rpi nodig.

Je kan zelf bepalen of de kabel vergrendeld moet worden en wanneer ontgrendeld.
De kleuren van de Led kan je uitzetten of instellen naar behoefte.

En op fora kan ik lezen dat de hersteldienst prima werkt, je krijgt een voucher om het toestel onder garantie af te leveren in een pick-up point courier en je krijgt het een kleine week later terug op locatie, alles zonder kosten.

Je kan het toestel overal gebruiken met de juiste verloopstekker enkel mag het niet op zijn rug liggen omdat dan water via de type2 connector kan binnen komen.
Voor de thuisinstallatie heb ik enkel een zekering 32A3f, kabel 5G6 (4€50/lpm) en een 32A CEE stopcontact nodig (10€)

Ik zie dat de website is vernieuwd, daar kan je veel info vinden incl de info van de open api.

• ThaddeusX
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 15-11 10:06
Ik ga in februari mijn eerst elektrische auto krijgen.
Ik kan niet voor de deur opladen dus moet op straat. Het zijn palen van de gemeente.

Ik hoop dat ik niet te snel negatieve ervaringen ga opbouwen met het laden op straat.

Want er hoeven maar 2 aso's te zijn en je kan de volgende werkdag gewoon niet naar werk....

Enja wat gaat de politie doen? Niks :)

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Niet allleen 2 aso's, maar ook als er 2 anderen zijn die net als jou afhankelijk zijn van die paal. Je bent vast niet de enige in die buurt die een EV besteld heeft of binnenkort gaat doen.
Ik zou toch maar vast werken aan een plan B: laden op je werk, snelladen onderweg, andere palen iets verder weg.
Denk je dagelijks te moeten laden?

• evtje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 21:26
Gaat Get Charge nu de prijs weer aan passen? Nu per land of zo .

Hyundai Ioniq Sep 2017. Daikin Emura 2 WP.

• nannoe
  • Registratie: juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Hallo,
wir freuen uns, dass wir dir ab dem 07. November mit GET CHARGE Zugang zu mehr als 56.000 öffentlichen Ladepunkten in 29 Ländern anbieten können. Von Norwegen bis Portugal, von Island bis Estland steht dir GET CHARGE zur Verfügung.

0,79 Euro pro kWh1,29 Euro pro kWh
Niederlande
Niederlande
Belgien
Luxemburg
Italien
Frankreich
Spanien
Ungarn
Slowakei
Slowenien
Polen
Irland
Vereinigtes Königreich
Kroatien
Nordmazedonien
Montenegro
Albanien
Rumänien
Dänemark
Schweden
Norwegen
Finnland
Estland
Lettland
Island
Schweiz
Österreich
Liechtenstein
Tschechien

Ab dem 07. November findest du mehr Infos zu unserem Angebot für ausländische Ladungen auf unserer Website und in der App.

Dure boel. Maar in Duitsland zelf blijven ze met 0,29 ct/kWh voor AC dus scherpe prijzen aanbieden, lijkt het.

[Deelauto's WeDriveSolar: ZOE Q90/R90 Life (41 kWh)/Model 3 SR+]

• Hachy

Oh haha, ik was te laat :)

• Hunkaroglu
Ryback99 schreef op maandag 4 november 2019 @ 10:02:
[...]

Hier op het werk staan vier palen met twee aansluitingen en 4 parkeervakken per paal.
Veel EV rijdende collega's plempen hun auto daar ook gewoon neer zonder te laden... :|

Laatst had ik net mijn auto aan de lader gezet bij het zwembad en wilde ik naar huis wandelen, toen er een mevrouw op de tweede laadplek parkeerde met haar ICE-auto. Ik merkte dat ik daar direct op reageerde door haar er op aan te spreken, maar ze ging alleen even iets ophalen wat ze was vergeten, dus daar liet ik het bij; ik mag immers mijn auto daar opladen, zonder dat ik naar het zwembad ga. Daar had ik over gebeld, voordat ik de auto kreeg, zodat er geen misverstanden zouden ontstaan.
Maar het viel me wel op dat ik zo direct in de aanval ging. Is toch heel vervelend als je niet kunt laden in de buurt. Dit is de dichts bijzijnde openbare laadpaal vanaf ons huis; kwartiertje lopen. Valt mee.
Waarom vraag je gewoon geen laadpaal aan?

• Eddos
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 22:46
Had deze pas een aantal weken geleden aangevraagd, als hij nog binnen komt kan hij dus direct in de kliko :P

Model 3 rijder met een spook trekhaak:https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/spook-trekhaken.166257/

• Philos31
ThaddeusX schreef op maandag 4 november 2019 @ 16:45:
Ik ga in februari mijn eerst elektrische auto krijgen.
Ik kan niet voor de deur opladen dus moet op straat. Het zijn palen van de gemeente.

Ik hoop dat ik niet te snel negatieve ervaringen ga opbouwen met het laden op straat.

Want er hoeven maar 2 aso's te zijn en je kan de volgende werkdag gewoon niet naar werk....

Enja wat gaat de politie doen? Niks :)
Niet zenuwachtig worden, er is meestal wel een mouw aan te passen. Ik heb nog nooit zonder gestaan en sinds ik in Juni mn eerste EV heb gekregen zijn er op mijn heen en terugweg aan beide kanten van de A1 een Fastned bij gekomen waar ik eventueel ook kan laden.
Ik weet niet waar je precies woont en wat je situatie is, maar er staan best veel palen in Nederland.

• Bartster
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 10-11 21:35
Beste forumleden, Ik ben niet zo'n forum-poster, maar heb hier (en het Kona forum) wel heel veel gelezen. Nu mijn Hyundai Kona er eindelijk is en de Zappi in mijn voortuin staat, wil ik iedereen die hier regelmatig nuttige info plaatst even bedanken voor hun moeite. En Hachy in het bijzonder. Ik heb er in de voorbereiding erg veel aan gehad net als aan de laadpas top 10 trouwens. Top! Bij deze: Hartelijk dank! _/-\o_

"Common sense is the least common of all senses"

• ThaddeusX
Philos31 schreef op maandag 4 november 2019 @ 21:25:
[...]

Niet zenuwachtig worden, er is meestal wel een mouw aan te passen. Ik heb nog nooit zonder gestaan en sinds ik in Juni mn eerste EV heb gekregen zijn er op mijn heen en terugweg aan beide kanten van de A1 een Fastned bij gekomen waar ik eventueel ook kan laden.
Ik weet niet waar je precies woont en wat je situatie is, maar er staan best veel palen in Nederland.
Ik woon in Rotterdam.
Laadpalen genoeg.

Mja je wilt niet na een harde werkdag of in de winter paar straten verderop parkeren en lopend naar huis.

Of voor- en nawerk een half uur ergens opladen.

Dus mijn enige hoop is dat er geen aso’s zijn die op de dichtstbijzijnde laadplek parkeren.

Ik heb een eGolf besteld dus actieradius van 180km of zelfs 150km in de winter.
Gelukkig rijd ik voorlopig 30km dagelijks. Dus moet wel te doen zijn.

Eerste zenuwen hehe :)

• Hachy
Bartster schreef op maandag 4 november 2019 @ 21:34:
Beste forumleden, Ik ben niet zo'n forum-poster, maar heb hier (en het Kona forum) wel heel veel gelezen. Nu mijn Hyundai Kona er eindelijk is en de Zappi in mijn voortuin staat, wil ik iedereen die hier regelmatig nuttige info plaatst even bedanken voor hun moeite. En Hachy in het bijzonder. Ik heb er in de voorbereiding erg veel aan gehad net als aan de laadpas top 10 trouwens. Top! Bij deze: Hartelijk dank! _/-\o_
d:)b oOo

• pmiddeld
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 22:59
nannoe schreef op maandag 4 november 2019 @ 18:03:
Hallo,
wir freuen uns, dass wir dir ab dem 07. November mit GET CHARGE Zugang zu mehr als 56.000 öffentlichen Ladepunkten in 29 Ländern anbieten können. Von Norwegen bis Portugal, von Island bis Estland steht dir GET CHARGE zur Verfügung.

0,79 Euro pro kWh1,29 Euro pro kWh
Niederlande
Niederlande
Belgien
Luxemburg
Italien
Frankreich
Spanien
Ungarn
Slowakei
Slowenien
Polen
Irland
Vereinigtes Königreich
Kroatien
Nordmazedonien
Montenegro
Albanien
Rumänien
Dänemark
Schweden
Norwegen
Finnland
Estland
Lettland
Island
Schweiz
Österreich
Liechtenstein
Tschechien

Ab dem 07. November findest du mehr Infos zu unserem Angebot für ausländische Ladungen auf unserer Website und in der App.

Dure boel. Maar in Duitsland zelf blijven ze met 0,29 ct/kWh voor AC dus scherpe prijzen aanbieden, lijkt het.
Dus nou kan je met deze pas dus alleen voordelig in Duitsland laden en dan goed opletten van wie de paal is, anders betaal je misschien nog de hoofdprijs 8)7
Dan is de Maingau pas toch wel een verademing: Als-ie het doet weet je wat je betaalt. Als-ie het niet doet weet je dat je niet betaalt ;) Zo simpel kan het dus wel zijn.

Hyundai Ioniq Comfort 2017

• Khayma
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 21:58
Volgende keer foto's maken en melden bij de gemeente. Ook moet je volgende keer de gemeente bellen ipv de politie. Gemeente stuurt meestal handhaving langs, die mogen ook bekeuringen uitdelen of weg laten slepen indien nodig.

• BaSsDruM
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 20:24
Ik heb exact het omgekeerde meegemaakt. Laadpaal bij mij in de straat wordt al maanden bezet door ICE auto's. Al tig keer politie/gemeente/handhaving hierover gebeld dat ze hier tegen op moeten gaan treden (lees: bekeuren). Gebeurd niet. Nu is die paal sinds vorige week kapot, hangt ook een A4tje op van Engie dat de paal defect is en binnenkort vervangen wordt. Omdat ik gisteren toch een parkeerplek nodig had en dacht ik parkeer mijn auto (Tesla Model 3) daar wel, dan wordt iig die parkeerplek nog nuttig gebruikt.
Kabel niet ingeplugt natuurlijk, want die paal doet het niet, en buiten dat, dan is ook mijn kabel niet gelockt.

Wat denk je? Bekeuring van €95: "als bestuurder van een voertuig parkeren op een parkeergelegenheid met een ander doel dan de aangegeven wijze".

Dus.....

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@BaSsDruM haha, dure manier om erachter te komen dat je geklaag zin heeft gehad :+

• Kuo
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 23:44
BaSsDruM schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 16:02:
[...]

ik parkeer mijn auto (Tesla Model 3) daar wel, dan wordt iig die parkeerplek nog nuttig gebruikt.
Kabel niet ingeplugt natuurlijk, want die paal doet het niet, en buiten dat, dan is ook mijn kabel niet gelockt.
Bij een Model 3 wordt de kabel toch ook vergrendeld aan de auto. Ik heb het tenminste meegemaakt, dat een Model 3 volgeladen een snellader bezet hield, waardoor ik moest wachten tot de bestuurder van de Tesla de kabel unlockte.

• _Marcel_1973
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 22:21
Hunkaroglu schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 21:19:
[...]

Je kan het gewoon doen. Je mag zelf weten wat je aan de muur van je huis monteert.

Maar als er iemand struikelt over je kabel, heb je wel een probleem. Je aansprakelijkheidsverzekering zal dit ook niet vergoeden volgens mij, mocht er iemand hierdoor letsel gaan oplopen. En dan heb je wel een probleem.

Ik heb exact hetzelfde probleem hier in Almere. Ze geven geen toestemming, maar op de vraag waarom niet heb ik nog steeds geen antwoord gekregen.

Aan de andere kant moeten ze dit op een gegeven moment toelaten. Ze kunnen niet blijven toewijzen naar een openbare laadpaal. Veel duurder en vaak ook bezet.
Veelal is de plaatselijke APV de “boosdoener”, waarin opgenomen dat het verboden is om zonder toestemming 'voorwerpen op, aan of boven de weg te plaatsen.
En dat heeft weer te maken met aansprakelijkheid inderdaad en daarbij een laadsnoer onder de sneeuw is niet zo fijn als er een sneeuwschuiver langskomt. En ook al gebeurt dat misschien in jouw straat, ze maken de regels generiek, ipv per straat.

Wel jammer, het maakt voor een hoop mensen het laden een stuk makkelijker en geeft minder drukte bij de openbare palen.

• swtimmer
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 18:00

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Dryhte schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 08:58:
Ik heb bericht teruggekregen van Steiermark: alle laadpalen die geel gemarkeerd zijn in de app (dus m.a.w. de belgische Allego palen, althans alle Allego palen die ik ken) zijn inbegrepen in de flat rate.

Dus dat maakt het dus ook in België een zeer voordelige keuze. @Hachy misschien zou je deze pagina https://laadpastop10.nl/l...eiermark%20SuperFlat%20AC kunnen aanpassen met de melding dat België (via Allego) ook ondersteund wordt?

@Hippe Lip hieronder, even dimmen asjeblief. Het hele mechanisme was me niet duidelijk, en ik had net twee keer de bevestiging gekregen dat ze een kaartje van E-clearing gebruikten. Wat nu een hele verzameling random merken met e-clearing backend blijkt te zijn, trouwens. De arrogantie van je antwoorden heeft niet geholpen en was bovendien off topic. Die link van jou had ik uiteraard wel gevonden, maar was niet waar ik naar zocht. Als jij wist dat ik op het verkeerde spoor was, had je dat zoals @Khayma en @daemonix (waarvoor dank) gewoon kunnen uitleggen.
Dit is een top bericht, precies naar wat ik zocht. (excuses voor de bump!). Ik snapte al niet op hun eigen site waarom er maar zo weinig belgische palen waren (en de keuze was ook niet evident).

Verder zijn hier in de omgeving bijna alle palen van BlueCorner. Valt mij op dat die eigenlijk altijd het "voordeligst" is via hun eigen kaart. Erg jammer, want heel goedkoop zijn ze niet. Helemaal als je nagaat dat dit met overheidsgeld gesponserde palen zijn 8)7

swtimmer wijzigde deze reactie 05-11-2019 20:26 (9%)

• Dryhte
  • Registratie: november 2007
swtimmer schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 20:24:
[...]

Dit is een top bericht, precies naar wat ik zocht. (excuses voor de bump!). Ik snapte al niet op hun eigen site waarom er maar zo weinig belgische palen waren (en de keuze was ook niet evident).

Verder zijn hier in de omgeving bijna alle palen van BlueCorner. Valt mij op dat die eigenlijk altijd het "voordeligst" is via hun eigen kaart. Erg jammer, want heel goedkoop zijn ze niet. Helemaal als je nagaat dat dit met overheidsgeld gesponserde palen zijn 8)7
Ze lijken ook niet met Maingau gebruikt te kunnen worden. Jammer, BlueCorner heb je hier ook redelijk veel. En inderdaad de snelladers ervan zijn erg duur.

Te koop: 2005 Ducati ST3

• Ryback99
Hunkaroglu schreef op maandag 4 november 2019 @ 20:06:
[...]

Waarom vraag je gewoon geen laadpaal aan?
Over 4 tot 6 weken heb ik een laadpunt aan huis.

Ik overweeg nog wel een Dahon vouwfiets via Marktplaats of zo, die ik achterin kan leggen.
Als ik dan ergens naartoe ga en een laadpaal een eind uit de buurt van mijn reisdoel moet gebruiken, dan kan ik toch nog redelijk mobiel zijn.

Ryback99 wijzigde deze reactie 05-11-2019 22:50 (35%)

• matroosoft
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 00:20

matroosoft

Lone Christian

Balen dat die Get Charge prijzen zo zijn gestegen. Maakte er mooi gebruik van om met enige regelmaat op een Allego paal te laden voor €0,29/kWh.. Geen idee wat ik nu het beste kan nemen.

Heb de Maingau pas al een maand of anderhalf geleden aangevraagd maar nog niet binnen gekregen. Nadeel vindt ik ook dat die schijnbaar laat zijn met de facturen, wat de financiële wederhelft niet zo kan waarderen.

Flat rate van Steiermark gaat niet, daarvoor is het te weinig. En fixed bedrag per laadsessie loont ook niet vanwege de kleine accu van m'n Nissan Leaf. Heeft iemand suggesties?

• JaQ
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22:57
Heeft er al iemand 2 elektrische auto's? Ik heb moeite om informatie te vinden die aansluit op mijn situatie.

We hebben thuis een 3x25A en een NewMotion paal met load balancing staan (voor de auto van mijn vrouw), nu lijkt het er op dat ik ook elektrisch ga rijden, wat betekent dat er een tweede lader bij zou moeten komen. De NewMotion lader hangt aan de schuur, waar ook mijn auto normaliter staat.

Concreet zie ik 3 opties:
  1. De bestaande lader delen, wat betekent dat er maar 1 tegelijk kan laden. Aangezien ik ~4 dagen per week 320km per dag rij, kan dat wel eens voor conflicten zorgen :)
  2. Een nieuwe 3-fase aansluiting maken in de meterkast en een nieuwe kabel trekken. Dat lijkt me geen pretje, want dat is ongeveer 75m door de tuin (met bijbehorende zooi tot gevolg)
  3. Een nieuwe walbox ophangen die 2 aansluitingen heeft en zelf load balanced
  4. Een tweede lader op dezelfde groep aansluiten als de eerste. Als die tweede lader ook load balanced zou dat misschien wel werken?
Heeft er iemand ervaringen/tips voor me?

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• BounceCloud
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 00:25
JaQ schreef op woensdag 6 november 2019 @ 01:35:
Heeft er al iemand 2 elektrische auto's? Ik heb moeite om informatie te vinden die aansluit op mijn situatie.

We hebben thuis een 3x25A en een NewMotion paal met load balancing staan (voor de auto van mijn vrouw), nu lijkt het er op dat ik ook elektrisch ga rijden, wat betekent dat er een tweede lader bij zou moeten komen. De NewMotion lader hangt aan de schuur, waar ook mijn auto normaliter staat.

Concreet zie ik 3 opties:
  1. De bestaande lader delen, wat betekent dat er maar 1 tegelijk kan laden. Aangezien ik ~4 dagen per week 320km per dag rij, kan dat wel eens voor conflicten zorgen :)
  2. Een nieuwe 3-fase aansluiting maken in de meterkast en een nieuwe kabel trekken. Dat lijkt me geen pretje, want dat is ongeveer 75m door de tuin (met bijbehorende zooi tot gevolg)
  3. Een nieuwe walbox ophangen die 2 aansluitingen heeft en zelf load balanced
  4. Een tweede lader op dezelfde groep aansluiten als de eerste. Als die tweede lader ook load balanced zou dat misschien wel werken?
Heeft er iemand ervaringen/tips voor me?
Wellicht vloeken in de kerk: granny-chargen een optie? Hier thuis ook 2 EV's met één laadpaal. Iedereen roept altijd: granny chargen is geen optie, dat is druppelladen. Dat ervaar ik niet zo. Mijn Leaf laat met ~3kW per uur aan de granny. In de praktijk zet ik hem 's avonds na het werk aan de lader en tref ik 's ochtends een overvolle Leaf aan.

Nu heeft een Leaf een 40kW accu, dus dat is nog wel te overzien. Geen idee wat jij op het oog hebt?

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
JaQ schreef op woensdag 6 november 2019 @ 01:35:
Heeft er al iemand 2 elektrische auto's?
Ja hoor, dat hebben wij al een jaar of vier. Je geeft wel informatie dat je zelf veel per dag moet rijden, maar weinig informatie over wat je thuis wil gaan laden. 320 km per dag is best veel, maar hoeveel laad je onderweg, op locatie en hoeveel wil je thuis gaan laden?

En niet onbelangrijk: hoeveel moet je partner thuis laden?

En hoe zit dat met de tijd waarin dat moet gebeuren? Heb jij (of je partner) 8 uur om te laden of 12 uur? dat maakt nog al uit voor het vermogen wat je nodig hebt om de auto op tijd weer vol te krijgen.

Je kan daar natuurlijk ook rekening mee houden. Als je weet dat je maar relatief kort thuis bent (lange dag, 's avonds buiten de deur vanwege hobby) heb je dan toch ergens op de dag een kwartiertje om snel te laden zodat je thuis minder hoeft te laden? Of gaat dat niet en moet je dus in een relatief korte periode thuis veel kunnen laden?

Je vertelt verder ook niet hoe de laadpaal nu is aangesloten. Met een 3 fasen 16A kabel of maar met 1 fase? Of heb je destijds al 32A laten leggen met het oog op de toekomst?

Als beide auto's 's nachts genoeg opgeladen kunnen worden met de huidige kabel is waarschijnlijk het handigste om een laadpaal op te hangen met twee aansluitingen. De laadpaal moet dan beide auto's tegelijk of om de beurt laden. Om de beurt is wat efficiënter, omdat niet twee auto's tegelijk laadverlies hebben. Tegelijk kan 'eerlijker' zijn omdat beide dan evenveel kunnen laden en je niet de situatie hebt dat 1 auto 100% is en de ander maar 80%.

Wellicht heb je niet genoeg aan 3 fasen 16A om beide auto's genoeg op te laden. Dan moet je de kabel een dikkere kabel leggen (of een tweede) en wellicht ook je netaansluiting laten verzwaren naar 3x 35A
BounceCloud schreef op woensdag 6 november 2019 @ 03:01:
Iedereen roept altijd: granny chargen is geen optie, dat is druppelladen. Dat ervaar ik niet zo.
Ik ook niet. Ik laad op mijn werk eigenlijk altijd met de granny charger en dat is ondertussen ruim 4 jaar. De vorige eigenaar van het pand wilde geen laadpalen. Stopcontacten mochten wel. Ondertussen is het pand verkocht en de nieuwe eigenaar heeft op de tweede parkeerplaats wel laadpalen laten plaatsen. Maar dat is voor mij verder weg en voor mijn baas duurder dus ik gebruik ze alleen als het niet anders kan. Onlangs nog vanwege werkzaamheden waardoor de gebruikelijke parkeerplaats niet bereikbaar was.

• JaQ
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22:57
JeroenE schreef op woensdag 6 november 2019 @ 06:58:
Ja hoor, dat hebben wij al een jaar of vier. Je geeft wel informatie dat je zelf veel per dag moet rijden, maar weinig informatie over wat je thuis wil gaan laden. 320 km per dag is best veel, maar hoeveel laad je onderweg, op locatie en hoeveel wil je thuis gaan laden?

En niet onbelangrijk: hoeveel moet je partner thuis laden?
Ik kan onderweg ook laden (op mijn werk, 165km verderop), maar ik weet niet of ik 100% garantie heb dat ik altijd kan laden. Mijn vrouw rijd normaliter tussen de 60 en 100km per dag, haar laadbehoefte is veel lager. Zij rijd in een Tesla model S 100D, ik kijk naar een Tesla 3 LR.
En hoe zit dat met de tijd waarin dat moet gebeuren? Heb jij (of je partner) 8 uur om te laden of 12 uur? dat maakt nog al uit voor het vermogen wat je nodig hebt om de auto op tijd weer vol te krijgen.

Je kan daar natuurlijk ook rekening mee houden. Als je weet dat je maar relatief kort thuis bent (lange dag, 's avonds buiten de deur vanwege hobby) heb je dan toch ergens op de dag een kwartiertje om snel te laden zodat je thuis minder hoeft te laden? Of gaat dat niet en moet je dus in een relatief korte periode thuis veel kunnen laden?
Meestal is een van de twee rond 18:00 thuis, de ander ergen tussen 18:00 en 23:00 (en dat is redelijk om en om). We vertrekken beiden tussen 07:45 en 08:30. 3 dagen in de week zijn we tegelijk weg. Het is dus niet zo dat we altijd allebei de hele nacht moeten laden, we kunnen ook met een deel van de nacht toe.
Je vertelt verder ook niet hoe de laadpaal nu is aangesloten. Met een 3 fasen 16A kabel of maar met 1 fase? Of heb je destijds al 32A laten leggen met het oog op de toekomst?

Als beide auto's 's nachts genoeg opgeladen kunnen worden met de huidige kabel is waarschijnlijk het handigste om een laadpaal op te hangen met twee aansluitingen. De laadpaal moet dan beide auto's tegelijk of om de beurt laden. Om de beurt is wat efficiënter, omdat niet twee auto's tegelijk laadverlies hebben. Tegelijk kan 'eerlijker' zijn omdat beide dan evenveel kunnen laden en je niet de situatie hebt dat 1 auto 100% is en de ander maar 80%.

Wellicht heb je niet genoeg aan 3 fasen 16A om beide auto's genoeg op te laden. Dan moet je de kabel een dikkere kabel leggen (of een tweede) en wellicht ook je netaansluiting laten verzwaren naar 3x 35A
Een 3 fase 16A kabel. Ik weet niet of de kabel dik genoeg is om 32A er doorheen te laten lopen. Ik ga er vanuit dat ik dan dikker koper nodig heb?

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• daemonix
  • Niet online
Als het alternatief het ingraven van een 70 m lange kabel is dan denk ik dat het handiger is om de lader te verdelen: de een gaat meteen laden als hij/zij thuis komt om 6 uur, de ander om 23:00 of 00:00 uur. Beide auto's iedere dag vol.

Ja, wij hebben ook 2 EV's, beide enkelfasig laden, dat maakt het leven simpel, ieder op een andere fase, de een met loadbalancing (zappi), de ander op max 16 A.

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• Lisadr
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 19:17
Lees weinig over de Steiermark SuperFlat AC en het lijkt bijna te mooi om waar te zijn. 2800 kWh per jaar voor €329.- met een maximaal laadsnelheid van 22kW, dat is €0,117 / kWh. Ze hebben 2400 laadlocaties in Nederland.

Te mooi om waar te zijn?

GoT, You have to love it!

• JeroenE
  • Niet online
@JaQ Dus je hebt in het ergste geval max 9 uur om 320 km te moeten laden. Dan zal je auto al redelijk leeg zijn en heb je die uren gewoon nodig om weer vol te komen. Als je partner wel om 18u thuis is en tot 23u kan laden is die 100 km er al lang in geladen. Dat is met een uurtje of twee wel gedaan. Dan ga ik er wel vanuit dat jullie dan thuis niet veel op een fase gaan gebruiken waardoor de laadpaal langzamer gaat.

Als je maar 165 km nodig hebt omdat je op de zaak al hebt kunnen laden dan heb jij ook maar een uur of 3,5 nodig om weer vol te komen. Dat is dan ook ruim voor 23u.

Dus op zich hoeven jullie niet per se tegelijk te laden. Je kan dan gewoon 1 laadpaal gebruiken (maar moet je wel kabels wisselen) of een dubbele lader die eerst de ene auto vol laad en dan de ander.

Een dubbele lader is wel makkelijker. Zeker als jullie met een pasje het verbruik aan de zaak doorbelasten dan dan hoef je niet op zoek naar het laadpasje van de ander om de kabel te kunnen wisselen en niet vergeten die pas weer terug te doen zodat de ander elders ook kan laden.
Een 3 fase 16A kabel. Ik weet niet of de kabel dik genoeg is om 32A er doorheen te laten lopen. Ik ga er vanuit dat ik dan dikker koper nodig heb?
Je kan geen 32A door een 16A kabel laten lopen. Nouja, het kan wel maar dan gaat het stuk en in het ergste geval vliegt er ook nog wat in de fik.
Als het werkt op de laadpaal die je toch altijd al gebruikt en je hebt 2800 kWh per jaar nodig (of meer) dan is het zeker gunstig. Wel gelijk stoppen met gebruiken als je aan de max zit anders betaal je je alsnog blauw. Als ik de Duitse kleine lettertjes goed lees wordt het per maand berekend dus je mag maar 233,3 kWh per maand laden anders ga je gelijk per minuut betalen.

Dus je moet oppassen dat je er niet overheen gaat en een andere pas gaan gebruiken als je wel richting de max komt etc. Dus kan allemaal prima, maar echt simpel is het niet. Je krijgt wel berichten als je richting de max gaat dus op zich is dat wel netjes van hun.

Hoe het zit met de palen begrijp ik eerlijk gezegd niet. De Allego-ladpaal bij ons in de straat komt bijvoorbeeld niet in hun lijstje voor. Maar 80 andere Allego laadpalen in de stad weer wel. Dat is (gok ik) ruim de helft van de Allego laadpalen die er in de stad zijn. Ik heb geen idee waarom de anderen niet mogen.

Gezien de 'boete' als je bij een verkeerde paal laad zou ik er erg mee oppassen, in principe zou je iedere keer opnieuw moeten controleren of de paal die je wil gaan gebruiken niet van de lijst is gegaan.

• Dryhte
  • Registratie: november 2007
JeroenE schreef op woensdag 6 november 2019 @ 08:53:

Hoe het zit met de palen begrijp ik eerlijk gezegd niet. De Allego-ladpaal bij ons in de straat komt bijvoorbeeld niet in hun lijstje voor. Maar 80 andere Allego laadpalen in de stad weer wel. Dat is (gok ik) ruim de helft van de Allego laadpalen die er in de stad zijn. Ik heb geen idee waarom de anderen niet mogen.

Gezien de 'boete' als je bij een verkeerde paal laad zou ik er erg mee oppassen, in principe zou je iedere keer opnieuw moeten controleren of de paal die je wil gaan gebruiken niet van de lijst is gegaan.
Er is iets vreemds met het lijstje op de website, maar de klantendienst heeft me verzekerd dat alle laadpalen die (geel) in de app staan, dus (voor zover ik kan zien) alle allego palen, geldig zijn.

De reden dat ik ernaar vroeg is namelijk dat er voor België amper palen in het lijstje staan.

Ik denk dat je veilig kan stellen dat ALS je op straat wenst te laden (ik niet met een dure motor) en ALS je een 11kW Allego paal in de buurt hebt, dat het dan een erg goede deal is. En anders niet ;)

Te koop: 2005 Ducati ST3

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 20:55

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ThaddeusX schreef op maandag 4 november 2019 @ 21:53:
[...]

Ik woon in Rotterdam.
Laadpalen genoeg.

Mja je wilt niet na een harde werkdag of in de winter paar straten verderop parkeren en lopend naar huis.

Of voor- en nawerk een half uur ergens opladen.

Dus mijn enige hoop is dat er geen aso’s zijn die op de dichtstbijzijnde laadplek parkeren.

Ik heb een eGolf besteld dus actieradius van 180km of zelfs 150km in de winter.
Gelukkig rijd ik voorlopig 30km dagelijks. Dus moet wel te doen zijn.

Eerste zenuwen hehe :)
In deze situatie zou ik een elektrische step in de kofferbak gooien, mocht je dichtstbijzijnde paal bezet zijn dan ben je sneller thuis als je een paar straten verderop moet laden.

5kWp solar | Tesla M3 | Gasloos

• ThaddeusX
revolution-nl schreef op woensdag 6 november 2019 @ 09:58:
[...]

In deze situatie zou ik een elektrische step in de kofferbak gooien, mocht je dichtstbijzijnde paal bezet zijn dan ben je sneller thuis als je een paar straten verderop moet laden.
Zijn elektrische steps niet illegaal? Of is dat alleen voor die andere elektrische dingen...ik ben de naam kwijt :)

Was een hele hype. Jongeren die dat ding met hun voeten bedienen. Zonder het handheld gedeelte van een step.

• cypher21
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 15:43
ThaddeusX schreef op woensdag 6 november 2019 @ 11:13:
[...]

Zijn elektrische steps niet illegaal? Of is dat alleen voor die andere elektrische dingen...ik ben de naam kwijt :)

Was een hele hype. Jongeren die dat ding met hun voeten bedienen. Zonder het handheld gedeelte van een step.
Illegaal niet, echter mag je niet onverzekerd op de openbare weg met gemotoriseerd verkeer. Dus ook niet met die steps en die hoverboards die jij bedoelt.

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

• daemonix
  • Niet online
Ja, die zijn illegaal want er is geen toelating, en dus zijn ze niet te verzekeren.

• PisPix
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 21:14
Ik zit met een vraag. Stel ik heb een 3-fase (32A) hoofdaansluiting. Ik heb een 3-fase omvormer voor de zonnepanelen. Ik heb een 3-fase 22kWh laadpaal. Ik heb een hybride auto welke via 1x 16A kan laden. Ik wil de schakeling zo maken dat de auto alleen overdag opgeladen wordt bij overproductie van de zonnepanelen of als het daltarief is. Nu is dat laatste vrij eenvoudig, maar hoe zit het met overproductie van de zonnepanelen? Het zijn 3 fases, mijn auto kan maar op 1 fase opladen. Pakt de auto altijd dezelfde fase (L1)? Kan de laadpaal hierin schakelen? Kan de auto hierin schakelen? Is daar nog verschil in tussen laadpalen of auto types?

• daemonix
  • Niet online
De laadpaal zit altijd op dezelfde fase, Een Zappi regelt het merendeel van je wensen automatisch (laden op overproductie of daltarief).

• PisPix
daemonix schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:30:
De laadpaal zit altijd op dezelfde fase, Een Zappi regelt het merendeel van je wensen automatisch (laden op overproductie of daltarief).
De laadpaal zit op L1, L2, L3, maar als er op alle 3 aangeleverd wordt, hoe gaat mijn auto hiermee om? Lijkt me niet dat de laadpaal dit kan bundelen? Laden auto's bijv. altijd via L1?
Klopt de Zappi kan een aantal van deze zaken automatisch regelen, maar mogelijk dat andere fabrikanten (Keba/Alfen) dit ook kunnen mits deze via Modbus/TCPIP aangestuurd kunnen worden. Ik moet in de meterkast een slimme meter laten plaatsen of een eigen meter plaatsen die dit kan meten/vasstellen. De Zappi voldoet aan veel van m'n wensen, behalve de lokale API die lijkt te ontbreken.

• 3_s
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 22:05
daemonix schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:36:
Ja, die zijn illegaal want er is geen toelating, en dus zijn ze niet te verzekeren.
Illegaal om op straat te rijden, maar niet in de eigen tuin :).
PisPix schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:35:
[...]
Laden auto's bijv. altijd via L1?
Klopt.

• daemonix
  • Niet online
De 1 fase auto's laden altijd via dezelfde fase. Het hangt er van af welke fase is aangesloten op de betreffende pin. Niet vergeten dat Zappi ook 1 fase laadpalen levert (kan ook 3 fase, maar dan is de aansluiting altijd hetzelfde).

Het is overigens niet relevant want een elektriciteit maatschappij kijkt niet naar welke fase opneemt en welke terug levert. Als jij netto terug levert is het prima als je op een andere fase afneemt.

De API is wel aanwezig hoor. Kijk maar op het Zappi forum. https://myenergi.info/?sid=5649cfa00ffa0dd579281f260dfb039f

• JeroenE
  • Niet online
@PisPix Fysiek zitten L1, L2 en L3 in de laadpaal (en de auto) altijd aan dezelfde pinnen. Ik ken geen auto of laadpaal die de fases tussen de pinnen fysiek kan wisselen.

Wat je wel kan doen (zou horen te doen) is als je meerdere laadpalen op dezelfde netaansluiting aansluit is dat je de fases per laadpaal anders aansluit. Dan verdeel je de belasting over de fases voor de auto's die maar op 1 of 2 fasen kunnen laden.

In jouw geval kan je daar ook rekening mee houden door bijvoorbeeld je kookplaten niet op dezelfde fase aan te sluiten als de fase waar je auto mee laad.

• cypher21
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 15:43
daemonix schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:42:

Het is overigens niet relevant want een elektriciteit maatschappij kijkt niet naar welke fase opneemt en welke terug levert. Als jij netto terug levert is het prima als je op een andere fase afneemt.
Nu nog wel
Maar als straks de energieleveranciers niet meer gaan salderen maar met een verbruik en teruglevertarief gaan werken klopt dit niet meer

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

• daemonix
  • Niet online
cypher21 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:47:
[...]

Nu nog wel
Maar als straks de energieleveranciers niet meer gaan salderen maar met een verbruik en teruglevertarief gaan werken klopt dit niet meer
Dat zit niet in de planning. Er wordt altijd met een sommatie van L1, L2 en L3 gewerkt. Niet per fase uitgesplitst. Dat is niet te managen per huis.

• PisPix
JeroenE schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:44:
@PisPix Fysiek zitten L1, L2 en L3 in de laadpaal (en de auto) altijd aan dezelfde pinnen. Ik ken geen auto of laadpaal die de fases tussen de pinnen fysiek kan wisselen.

Wat je wel kan doen (zou horen te doen) is als je meerdere laadpalen op dezelfde netaansluiting aansluit is dat je de fases per laadpaal anders aansluit. Dan verdeel je de belasting over de fases voor de auto's die maar op 1 of 2 fasen kunnen laden.

In jouw geval kan je daar ook rekening mee houden door bijvoorbeeld je kookplaten niet op dezelfde fase aan te sluiten als de fase waar je auto mee laad.
Thanks, deze info zocht ik idd. Ik heb 1 laadpaal, ik zou dus even moeten kijken wat de minst belaste fase is in mijn woning zodat ik deze op de L1 kan zetten. Ik heb nu 12 groepen over 3 fases. Daarin is al een redelijke verdeling gemaakt voor de grote verbruikers (wasmachine, droger, quooker, vaatwasser, oven, magnetron). Ik zou het dus moeten meten om te zien wat handig is.

@daemonix Thanks voor jouw toelichting over het wel/niet uitsplitsen van L1, L2, L3 zodra het salderen feest over is. Dit was ook iets waar ik niet precies wist hoe het zat. Ik weet dat er een publieke API is voor de Zappi, maar ik zoek juist iets wat binnen mijn eigen netwerk blijft. Over een eventuele lokale API kan ik voor de Zappi niets vinden, of jij moet meer info hebben?

• JeroenE
  • Niet online
PisPix schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:12:
Daarin is al een redelijke verdeling gemaakt voor de grote verbruikers (wasmachine, droger, quooker, vaatwasser, oven, magnetron). Ik zou het dus moeten meten om te zien wat handig is.
Ja en kijken wat je het meeste gebruikt terwijl je ook aan het laden bent. De meeste grote gebruikers gebruiken maar een korte tijd veel elektriciteit. Dat kan je met een laadpaal die (tijdelijk) terugschakelt natuurlijk makkelijk opvangen. Maar dan nog is het handigste om de auto te laden aan de fase die het minst belast is.

NB waarschijnlijk weet je het wel, maar je kan je fasen niet door elkaar husselen. Je moet L1-L2-L3, L2-L3-L1 of L3-L1-L2 gebruiken. Voor niet alle auto's maakt dat echt uit (en zeker niet voor 1-fase auto's) maar voor sommige schijnt dat wel zo te zijn.

• speedme
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22:30
Allereerst excuses indien dit al is gevraagd, ik heb gezocht in dit topic maar geen antwoord kunnen vinden.

Ik heb via mijn leasemaatschappij een druppel van Multitankcard (MTC), wat eigenlijk een normale NewMotion druppel is met als verschil dat daarachter een betaalaccount van MTC zit gekoppeld.

Ik kan dus gewoon een account maken in MyNewMotion en de druppel koppelen. Hierdoor zie ik mijn laadsessies. Echter is het mij opgevallen dat ik lang niet alle sessies zie.
In de bijna 2 maanden dat ik nu mijn Tesla heb, zie ik slechts 5 laadsessies terwijl dat er heel wat meer zijn.

Heeft iemand dezelfde situatie ?

Tesla Model 3 SR+ | Pearl White | 18" no aero caps | Black vegan leather seats | Black interieur

• internet4me
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 19:58
daemonix schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:56:
[...]

Dat zit niet in de planning. Er wordt altijd met een sommatie van L1, L2 en L3 gewerkt. Niet per fase uitgesplitst. Dat is niet te managen per huis.
Helaas. Dat klopt niet. Er worden de laatste jaren 3Fase meters uitgerold. Die niet meer intern salderen. Het salderen wil men ook daar niet meer toestaan. Als je een wat oudere slimme/moderne 3Fase meter hebt, zul je gelukkig niet snel tegen dit probleem aanlopen.

*Het salderen hou ik zelf in de gaten. Dit is mij al een paar keer opgevallen.

• daemonix
  • Niet online
internet4me schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:19:
[...]

Helaas. Dat klopt niet. Er worden de laatste jaren 3Fase meters uitgerold. Die niet meer intern salderen. Het salderen wil men ook daar niet meer toestaan. Als je een wat oudere slimme/moderne 3Fase meter hebt, zul je gelukkig niet snel tegen dit probleem aanlopen.

*Het salderen hou ik zelf in de gaten. Dit is mij al een paar keer opgevallen.
Het is niet zo dat intern salderen over de fasen wordt gestopt. Dat is zeker niet het geval. Nogmaals, het is niet te managen per huis als er niet meer over de som van de 3 fasen wordt gesaldeerd.

In de gesprekken die ik tot nu toe heb gevolgd is het niet ter sprake dat er per fase gaat worden afgerekend. Wat zijn jouw bronnen dat dat anders zou zijn?

• Spiller
  • Laatst online: 21:31
speedme schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:19:
Allereerst excuses indien dit al is gevraagd, ik heb gezocht in dit topic maar geen antwoord kunnen vinden.

Ik heb via mijn leasemaatschappij een druppel van Multitankcard (MTC), wat eigenlijk een normale NewMotion druppel is met als verschil dat daarachter een betaalaccount van MTC zit gekoppeld.

Ik kan dus gewoon een account maken in MyNewMotion en de druppel koppelen. Hierdoor zie ik mijn laadsessies. Echter is het mij opgevallen dat ik lang niet alle sessies zie.
In de bijna 2 maanden dat ik nu mijn Tesla heb, zie ik slechts 5 laadsessies terwijl dat er heel wat meer zijn.

Heeft iemand dezelfde situatie ?
De CPO (Charge Point Operator) geeft een keer per maand de laadsessies door aan de MSP (Mobility Service Provider), in dit geval NewMotion. Als je bij NewMotion zelf of bijvoorbeeld bij Ionity laadt wordt de sessie wel direct of binnen 24 uur weergegeven.

Ioniq EV

• internet4me
daemonix schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:31:
[...]

Het is niet zo dat intern salderen over de fasen wordt gestopt. Dat is zeker niet het geval. Nogmaals, het is niet te managen per huis als er niet meer over de som van de 3 fasen wordt gesaldeerd.

In de gesprekken die ik tot nu toe heb gevolgd is het niet ter sprake dat er per fase gaat worden afgerekend. Wat zijn jouw bronnen dat dat anders zou zijn?
1 van de bronnen. helemaal uitgelegd.
http://www.polderpv.nl/ni...perkingen_meter_situaties

• PisPix
JeroenE schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:17:
[...]
Ja en kijken wat je het meeste gebruikt terwijl je ook aan het laden bent. De meeste grote gebruikers gebruiken maar een korte tijd veel elektriciteit. Dat kan je met een laadpaal die (tijdelijk) terugschakelt natuurlijk makkelijk opvangen. Maar dan nog is het handigste om de auto te laden aan de fase die het minst belast is.

NB waarschijnlijk weet je het wel, maar je kan je fasen niet door elkaar husselen. Je moet L1-L2-L3, L2-L3-L1 of L3-L1-L2 gebruiken. Voor niet alle auto's maakt dat echt uit (en zeker niet voor 1-fase auto's) maar voor sommige schijnt dat wel zo te zijn.
Ik begrijp niet goed wat je met door elkaar husselen bedoelt. Fase 1 uit de meterkast moet altijd op L1 van de paal, idem voor F2>L2, F3>L3?

• JeroenE
  • Niet online
PisPix schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:39:
Ik begrijp niet goed wat je met door elkaar husselen bedoelt. Fase 1 uit de meterkast moet altijd op L1 van de paal, idem voor F2>L2, F3>L3?
Dat hoeft dus niet, je kan ook de andere volgordes die ik opschreef aanhouden. Wat je niet moet doen is een volgorde als L1-L3-L2 omdat je dan de draairichting omkeert. In veel gevallen is dat niet erg, maar sommige apparatuur kan daar niet tegen.

• daemonix
  • Niet online
Mijn informatie komt van een overleg van en met netbeheerders. Dit is een externe bron, niet gelieerd aan netbeheerders.

Als het salderen niet rechtstreeks via de meter gaat kan het nog steeds gewoon via de afrekening omdat de informatie per fase gewoon beschikbaar is. Probleem is niet aanwezig.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

PisPix schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:39:
[...]

De faseverschuiving tussen een opeenvolgende fase en van L3 naar L1 is constant. Geen idee of er laders zijn die daarvan gebruikmaken. Maar begreep dat o.a. de Zappi laadpaal dit controleert en anders een foutmelding geeft.
Maar je hoeft echt niet 1 op 1 te mappen. Sterker nog, als je 2 laadpunten hebt dan is het slim om ze niet beiden hetzelfde aan te sluiten. Mochten er dan 2 EVs met een 1-fase lader komen dan prikken ze beiden op een andere fase in en kunnen ze samen meer vermogen pakken.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 06-11-2019 14:45 (6%)

• PisPix
JeroenE schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:42:
[...]
Dat hoeft dus niet, je kan ook de andere volgordes die ik opschreef aanhouden. Wat je niet moet doen is een volgorde als L1-L3-L2 omdat je dan de draairichting omkeert. In veel gevallen is dat niet erg, maar sommige apparatuur kan daar niet tegen.
Ah, daar schiet mijn elektro kennis te kort. Ik laat dat over aan de installateur van de laadpaal. Ik zal het verbruik per fase een aantal weken monitoren en dan eventueel vragen de fases om te ruilen (zonder de draairichting te veranderen). Kan ik er wel vanuit gaan dat de auto altijd L1 pakt vanuit de type2 stekker? Of is dat een aanname?

• daemonix
  • Niet online
PisPix schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:44:
[...]

Ah, daar schiet mijn elektro kennis te kort. Ik laat dat over aan de installateur van de laadpaal. Ik zal het verbruik per fase een aantal weken monitoren en dan eventueel vragen de fases om te ruilen (zonder de draairichting te veranderen). Kan ik er wel vanuit gaan dat de auto altijd L1 pakt vanuit de type2 stekker? Of is dat een aanname?
Dat is een aanname. Dat hangt er dus vanaf hoe het is aangesloten. Hier pakt mijn auto L3 en die van mijn vrouw L2. Zie het verhaal van @CyBeRSPiN

• internet4me
daemonix schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:43:
[...]

Mijn informatie komt van een overleg van en met netbeheerders. Dit is een externe bron, niet gelieerd aan netbeheerders.

Als het salderen niet rechtstreeks via de meter gaat kan het nog steeds gewoon via de afrekening omdat de informatie per fase gewoon beschikbaar is. Probleem is niet aanwezig.
Ik geloof polderpv eerder dan een netbeheerder. Mede omdat ik al 3fase meters in productie heb gezien die niet intern salderen over de fases.

Ik zou zeggen lees de diverse zonnestroom forums. meerdere mensen zijn er tegen aangelopen.

internet4me wijzigde deze reactie 06-11-2019 14:47 (7%)

• daemonix
  • Niet online
internet4me schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:46:
[...]

Ik geloof polderpv eerder dan een netbeheerder. Mede omdat ik al 3fase meters in productie heb gezien die niet intern salderen over de fases.
Dan verschillen we van mening. Het gremium waar ik deze informatie ontving is 100% betrouwbaar. Maar wat jij schrijft is uitermate onwaarschijnlijk om allerlei redenen. Polder PV komt mij niet over als een zeer goed geinformeerde partij in deze.

daemonix wijzigde deze reactie 06-11-2019 14:50 (6%)

Pagina: 1 ... 74 ... 79 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True