[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 76 ... 104 Laatste
Acties:
  • 564.813 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 13:42:
[...]

Dat zal best, er moet iets gaan gebeuren met die marges. Op diesel zit 9% marge, daar moeten ze de diesel mee transporteren, een groot oppervlakte tankstation laten draaien, pand neerzetten, lastige installaties om bodemverontreiniging te voorkomen en er zit minimaal 1 persoon dedicated op het tankstation.

Als je een laadpaal na 5-6 jaar kunt vervangen, heb je misschien iets verkeerd gedaan bij het ontwikkelen. Ik hoef mijn binnenhuis groepenkasten en stopcontacten ook niet iedere 6 jaar te vervangen.

Ik zeg niet dat het allemaal makkelijk uit kan, maar dat moet het slimmer. Marge moet omlaag, hoe dan ook... Vooral de onduidelijkheid vinden bedrijven vervelend. Onvoorspelbaar...
Gemiddelde laadpaal in een woonwijk wordt niet meer dan door 1 auto per dag gebruikt. Gemiddelde lease rijder rijdt naar boven afgerond misschien 100 km per dag. Bij een verbruik van 20 kWh/100 km is dat dus 20x0,17 (0,28-0,11 ex btw)= 3,40 euro/dag. Per maand is dat maar 100 euro. Daar moet nog vastrecht, afschrijving en onderhoud van de paal vanaf. Dat is echt geen vetpot.

De palen in het centrum zullen vast hogere bezettingsgraad hebben, maar daar zal de schaarste de prijs niet laten dalen.

Vergelijking met diesel marge is onzinnig. Een tankstation verkoopt duizenden liters per dag. Het gaat dan meer om het volume dan de marge. Als een laadpaal 10 auto’s per uur zou kunnen volladen kan het tarief ook omlaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 08:49
Tomba schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:26:
[...]

Behalve voor Allego schijnbaar? Alle palen hier in onze buurt zijn Allego palen.

[...]

Deze site geeft geen enkele van de publieke laadpalen weer in onze wijk...
Filters correct ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
Tomba schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:26:
[...]

Behalve voor Allego schijnbaar? Alle palen hier in onze buurt zijn Allego palen.

[...]

Deze site geeft geen enkele van de publieke laadpalen weer in onze wijk...
prijzen in de smoov app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Z___Z schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 15:05:
[...]

Gemiddelde laadpaal in een woonwijk wordt niet meer dan door 1 auto per dag gebruikt. Gemiddelde lease rijder rijdt naar boven afgerond misschien 100 km per dag. Bij een verbruik van 20 kWh/100 km is dat dus 20x0,17 (0,28-0,11 ex btw)= 3,40 euro/dag. Per maand is dat maar 100 euro. Daar moet nog vastrecht, afschrijving en onderhoud van de paal vanaf. Dat is echt geen vetpot.

De palen in het centrum zullen vast hogere bezettingsgraad hebben, maar daar zal de schaarste de prijs niet laten dalen.

Vergelijking met diesel marge is onzinnig. Een tankstation verkoopt duizenden liters per dag. Het gaat dan meer om het volume dan de marge. Als een laadpaal 10 auto’s per uur zou kunnen volladen kan het tarief ook omlaag.
Dat is zeker niet onzinnig, dan moet je de dekkingsgraad omhoog zien te krijgen. In plaats van een paal per straat een stuk van de wijk inrichten met een groter paal, meer aansluitingen, maar 1 paal. Zorg dan voor 8 of 12 aansluitingen. Gaat de dekking voor die ene paal omhoog.

Goedkopere palen ook een optie. Ik zie nog steeds niet in waarom die zo duur moeten zijn. Zit erg veel marge op!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2019 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23-10 12:16

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Nou, dat valt wel tegen hoor met die dikke marges. Om te beginnen gaat er al 1/3e naar onze overheid.
Bijna elke MSP draait rode cijfers, CPO's kunnen krap-aan break-even bereiken. En dat is dan de optimale situatie dat hij het 5 jaar probleemloos blijft doen.

Afbeeldingslocatie: https://imgbbb.com/images/2019/11/09/2019-11-09-16_09_19-Clipboard.png

[ Voor 66% gewijzigd door Hachy op 09-11-2019 16:18 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:30

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Verwijderd schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 15:38:
[...]

Dat is zeker niet onzinnig, dan moet je de dekkingsgraad omhoog zien te krijgen. In plaats van een paal per straat een stuk van de wijk inrichten met een groter paal, meer aansluitingen, maar 1 paal. Zorg dan voor 8 of 12 aansluitingen. Gaat de dekking voor die ene paal omhoog.
Leuk bedacht, maar veel gemeentes hebben de regel dat een paal maximaal 250m lopen moet zijn. Wat ook niet meer dan logisch is, want niemand gaat een kwartier lopen naar een laadpaal. Dan wordt je bezettingsgraad pas laag.
Goedkopere palen ook een optie. Ik zie nog steeds niet in waarom die zo duur moeten zijn.
Als jij denkt dat het veel goedkoper kan, waarom ga je dan geen laadpalen verkopen? Gat in de markt!
Zit erg veel marge op!
Bron?

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluutmaran
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-08 21:45
[...]

Goedkopere palen ook een optie. Ik zie nog steeds niet in waarom die zo duur moeten zijn. Zit erg veel marge op!
Nu snappen we wel dat je ontevreden bent.

Als je denkt dat het een gouden business is, richt een eigen bedrijf op en ga ervan profiteren, succes! Tot nu toe hebben de CPO’s nog amper een euro verdiend namelijk en is het wachten tot er wat volume in de markt komt om de investeringen terug te verdienen.

d:)b

Ik heb voor mijn privé wagen een Maingau kaart besteld en al binnen gekregen voor de EV die in maart komt. Het tarief vind ik minder interessant dan overal in Europa kunnen laden. Dat zou geen probleem moeten zijn toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-10 22:16
Iemand heeft hier al eens de vergelijking gemaakt tussen de EV markt op dit moment en de mobiele telefoonmarkt in de beginjaren. EV markt is ondoorzichtig en vooral ongereguleerd. De prijsverschillen in Europa zijn enorm. In Nederland hebben we nog 'geluk' omdat er diverse aanbieders zijn. Voor 35 cent per kWh kun je hier wel terecht en goedkoper als je bereid bent er onderzoek naar te doen en er tijd aan te besteden. Geldt overigens ook voor opladen aan huis. Het is bepaald niet zo dat iedereen hetzelfde door de overheid vastgestelde tarief betaalt. Geldt ook voor Duitsland. Maar kijk eens wat je in Denemarken kwijt bent: daar zul je echt onderzoek moeten doen om nog een beetje betaalbaar te kunnen laden.

De markt moet zich nog verder ontwikkelen en partijen als Maingau doen ook pogingen in die richting. Maar dat is blijkbaar nog niet zo eenvoudig. Kijk maar eens naar de tariefwijzigingen die Maingau en andere partijen inmiddels hebben doorgevoerd en hoe vaak de tarieven al zijn gewijzigd.

Ideaal? Nee, zeker niet. Maar als iemand een oplossing weet, zou ik zeggen: maak er een business case van, want er ligt een grote markt voor je open.

Mijn conclusie is dat het allemaal nog niet zo eenvoudig is en dat het nog tijd kost en er waarschijnlijk regulering moet komen voordat de EV markt vergelijkbaar wordt met de mobiele telefoonmarkt nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZGaro
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-02-2024
Hey allemaal, ik heb vandaag de Tesla Wall connector laten monteren. Het gaat om de zwarte variant gesigneerd door Elon Musk. Ik vind alleen de kwaliteit van de buitenkant erg slecht. Het gaat voornamelijk om de zwarte kap. Hebben meer mensen hier ervaring mee? Het lijkt erop of de lak laag van de buitenkant gewoon loslaat. Misschien heb ik wel een slechte versie te pakken. Graag jullie bevindingen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bart ® schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 16:15:
[...]
Leuk bedacht, maar veel gemeentes hebben de regel dat een paal maximaal 250m lopen moet zijn. Wat ook niet meer dan logisch is, want niemand gaat een kwartier lopen naar een laadpaal. Dan wordt je bezettingsgraad pas laag.

[...]
Als jij denkt dat het veel goedkoper kan, waarom ga je dan geen laadpalen verkopen? Gat in de markt!

[...]

Bron?
Als echt blijkt dat 50% marge nodig is, kunnen we misschien beter stoppen met dat soort laadpalen.

Ik wil best zelf een paal in de tuin plaatsen en die voor iedereen openstellen om te gebruiken tegen kostprijs per kWh.

Alleen daar werken gemeentes niet actief aan mee ivm kabels over de stoep.

Als de gemeente nu een systeem onder de stoep verzint en huishoudens zelf palen in de voortuin plaatsen, hebben we die dure laadpalen niet meer nodig.

Ik begin een soort aversie te krijgen tegen publiek laden, hoe meer ik erover lees, merk ik.

Ik denk dat ik zo veel mogelijk bij het supercharger netwerk zal laden. Goedkoper, sneller, geen gedoe met pasjes... Tesla zegt daar zelfs winst op te draaien!

Dus waarom kan Tesla het wel voor 25 cent met stuk duurdere palen...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2019 17:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Omdat Tesla het sponsort?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Verwijderd schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 17:48:
[...]

Als echt blijkt dat 50% marge nodig is, kunnen we misschien beter stoppen met dat soort laadpalen.

Ik wil best zelf een paal in de tuin plaatsen en die voor iedereen openstellen om te gebruiken tegen kostprijs per kWh.

Als de gemeente nu een systeem onder de stoep verzint en huishoudens zelf palen in de voortuin plaatsen, hebben we die dure laadpalen niet meer nodig.

Ik begin een soort aversie te krijgen tegen publiek laden, hoe meer ik erover lees, merk ik.

Ik denk dat ik zo veel mogelijk bij het supercharger netwerk zal laden. Goedkoper, sneller, geen gedoe met pasjes... Tesla zegt daar zelfs winst op te draaien!

je mag als particulier geen geld verdienen aan het verkopen van stroom.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bart ® schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 18:05:
[...]
Komt goed uit dan 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Als je argumenten zoekt om tegen publieke palen te zijn, dan wel ja

Cunning linguist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 17:48:
[...]

Wat maakt een publieke laadpaal duur, voor een groot deel het graafwerk om die handel aan te leggen. Net als dat bij je thuislaadpaal de installatie vaak ook duurder is dan de paal zelf. Al eens doorgerekend hoeveel die installatie kost per kWh? Al rijd je 20k per jaar en laad je alles thuis ben je (als je over 5 jaar afschrijft) al 5 cent per kWh kwijt.

Tja als Tesla daar winst op maakt eet ik m'n pet op, on mogelijk voor 25cent per kWh. De net aansluiting alleen al is gigantisch duur.
Omdat ze geen winst maken maar het een enabler is om auto's te verkopen.
[...]

Waarom die palen zo duur zijn? Omdat de markt nog erg klein is, de ontwikkelkosten moeten dus over erg weinig laadpalen gespreid worden. Keba, een van de grootste producenten heeft 150.000 stuks gemaakt, in vele generaties & varianten. Vergeleken met veel andere electronica is dat erg weinig.

Verder is een thuislaadpaal, in een plastic doos (die waarschijnlijk nieuw al lekt) iets goedkoper dan een veel beter beschermde RVS paal met 2 aansluitingen, ingebouwde aardlekschakelaars en een netbeheerdersdeel.

En ja de kosten zullen rap gaan dalen voor laadpunten, ook publiek echter heeft dat tijd/volume nodig zoals elke markt die volwassen aan het worden is. Overigens zou je met een iets openere houding/wat minder verbolgen houding positievere en meer informatieve reacties krijgen denk ik. De huidige issues en kosten zijn echt geen kwade opzet. Verder zijn al die pasjes natuurlijk uitgefaseerd over een paar jaar, dan gaat het allemaal lekker via de contracten in je auto.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 35% gewijzigd door GoldenSample op 09-11-2019 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

GoldenSample schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 18:11:
[...]

Waarom die palen zo duur zijn? Omdat de markt nog erg klein is, de ontwikkelkosten moeten dus over erg weinig laadpalen gespreid worden. Keba, een van de grootste producenten heeft 150.000 stuks gemaakt, in vele generaties & varianten. Vergeleken met veel andere electronica is dat erg weinig.

Verder is een thuislaadpaal, in een plastic doos (die waarschijnlijk nieuw al lekt) iets goedkoper dan een veel beter beschermde RVS paal met 2 aansluitingen, ingebouwde aardlekschakelaars en een netbeheerdersdeel.

En ja de kosten zullen rap gaan dalen voor laadpunten, ook publiek echter heeft dat tijd/volume nodig zoals elke markt die volwassen aan het worden is. Overigens zou je met een iets openere houding/wat minder verbolgen houding positievere en meer informatieve reacties krijgen denk ik. De huidige issues en kosten zijn echt geen kwade opzet. Verder zijn al die pasjes natuurlijk uitgefaseerd over een paar jaar, dan gaat het allemaal lekker via de contracten in je auto.

***members only***
Members only:

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-10 18:35

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

[...]

Tja als Tesla daar winst op maakt eet ik m'n pet op, on mogelijk voor 25cent per kWh. De net aansluiting alleen al is gigantisch duur.
Je weet dat de energiebelasting een groot onderdeel is van de uiteindelijke prijs van een kWh toch? En je weet ook dat grootverbruikers (>50.000 kWh per jaar) véél minder energiebelasting betalen dan consumenten? Dus een Tesla betaalt slechts 8 ct per kWh o.i.d. Dan hebben ze toch wel een redelijke marge om hun investering en de net aansluiting terug te verdienen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
[...]
Ben ik voor een keer blij niet in NL te wonen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Wat maakt een publieke laadpaal duur, voor een groot deel het graafwerk om die handel aan te leggen. Net als dat bij je thuislaadpaal de installatie vaak ook duurder is dan de paal zelf. Al eens doorgerekend hoeveel die installatie kost per kWh? Al rijd je 20k per jaar en laad je alles thuis ben je (als je over 5 jaar afschrijft) al 5 cent per kWh kwijt.

[...]

[...]

Omdat ze geen winst maken maar het een enabler is om auto's te verkopen.

[...]

***members only***
Ik dacht dat Tesla dat had aangekondigd laatst in de kwartaal cijfers, maar niet dus?

Mijn verbolgen reactie kom mede door de reactie die ik van TNM ontving.
Die houden vol dat zij ook 34 cent per kWh betalen, terwijl dat op mijn werk echt niet klopt.

Maar ik zal hier wat minder negatief proberen te doen.

Ik ga TNM pas in de auto houden voor nood en we gaan met de wagenparkbeheerder op zoek naar een primaire pas voor iedereen in het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

antonboonstra schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 18:24:
[...]

Je weet dat de energiebelasting een groot onderdeel is van de uiteindelijke prijs van een kWh toch? En je weet ook dat grootverbruikers (>50.000 kWh per jaar) véél minder energiebelasting betalen dan consumenten? Dus een Tesla betaalt slechts 8 ct per kWh o.i.d. Dan hebben ze toch wel een redelijke marge om hun investering en de net aansluiting terug te verdienen.
Laadpaal only netaansluitingen betalen in Nederland al het lage energiebelasting tarief vanaf de eerste kWh. Probleem is echter dat de AC-DC converters voor een snelladers inherent duur zijn door de hoeveelheid electronica en koper die je nodig hebt (die converters zijn weinig bijzonders in de Telekom industrie gebruikt men vergelijkbare hardware). Het zelfde geld voor een grootaansluiting (inclusief transformatorhuisje).

De omzet van z'n laadpaal is gewoon niet zo hoog, de marge tussen in- en verkoop wel maar niet als je het per tijdseenheid bekijkt. Een enorm verschil met bijvoorbeeld een benzinepomp.
Members only:
Verwijderd schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 18:56:
[...]

Ik dacht dat Tesla dat had aangekondigd laatst in de kwartaal cijfers, maar niet dus?

Mijn verbolgen reactie kom mede door de reactie die ik van TNM ontving.
Die houden vol dat zij ook 34 cent per kWh betalen, terwijl dat op mijn werk echt niet klopt.

Maar ik zal hier wat minder negatief proberen te doen.

Ik ga TNM pas in de auto houden voor nood en we gaan met de wagenparkbeheerder op zoek naar een primaire pas voor iedereen in het bedrijf.
Tesla als geheel heeft zwarte cijfers geschreven, maar niet het supercharger netwerk op zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-10 19:09
[...]
Omdat je dan winst maakt, en dus feitelijk ondernemer wordt?
Althans volgens de definitie van de wet en belastingdienst. Vergelijk het maar met energie van panelen terugleveren. Een particulier kan niet iets structureel verkopen, want die wordt dan automatisch ondernemer.
Doe je dat toch, kun je ondernemer worden met ,als de omzet laag blijft, de “kleine ondernemers regeling”.

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenger
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-05-2022
_Marcel_1973 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 19:28:
[...]

Omdat je dan winst maakt, en dus feitelijk ondernemer wordt?
Althans volgens de definitie van de wet en belastingdienst. Vergelijk het maar met energie van panelen terugleveren. Een particulier kan niet iets structureel verkopen, want die wordt dan automatisch ondernemer.
Doe je dat toch, kun je ondernemer worden met ,als de omzet laag blijft, de “kleine ondernemers regeling”.
Het probleem is volgens mij vooral dat je geen kabels mag trekken door de publieke ruimte. Dat mag alleen het netwerkbedrijf. Een paal plaatsen in de publieke ruimte met een netaansluiting mag weer niet zonder toestemming van de grondeigenaar (over het algemeen de gemeente). Gemeenten gaan vaak in zee met maar 1 laadpalenaanbieder, omdat het te veel gedoe geeft als iedereen overal laadpalen gaat plaatsen.
Ik zit in een VvE met eigen parkeerplaatsen en we overwegen wel om daar een semi-publieke laadpaal te plaatsen. Ik denk dat veel bedrijfspanden en appartementengebouwen daar op een gegeven moment toe over gaan. De netaansluiting is er al, dus die kosten hebben ze niet en ze betalen vaak al een lager tarief energiebelasting. Het wachten is tot er voldoende vraag is om een paal rendabel te kunnen exploiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
evtje schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 14:34:
Voor mensen die het simpel willen . Neem de Maingau overal 35 cent per kWh . AC of DC maakt niet uit. Het énige waar je op moet letten niet langer staan bij DC 2 uur of bij AC 4 uur.
Maingau is juist te duur als je bij een publieke paal laadt. Alleen bij Fastned het goedkoopste.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:48

matroosoft

Lone Christian

Hunkaroglu schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 20:42:
[...]

Maingau is juist te duur als je bij een publieke paal laadt. Alleen bij Fastned het goedkoopste.
Hangt van je specifieke situatie af. Als je een kleine accu hebt en relatief weinig publiek laadt vallen de goedkope flatrate passen af en de goedkope passen met starttarief ook. Dan ben je bij Allego AC palen nog steeds het goedkoopst uit met Maingau

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:26
GoldenSample schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 19:25:
De omzet van z'n laadpaal is gewoon niet zo hoog, de marge tussen in- en verkoop wel maar niet als je het per tijdseenheid bekijkt. Een enorm verschil met bijvoorbeeld een benzinepomp.
Dit is een tijdelijke situatie die binnen 5 jaar sterk verandert als je de aantallen EV's ziet die nu op de markt komen. Ik zie in mijn wijk, in een rustig dorpje, dat binnen een jaar het aantal EV dat gebruik maakt van dezelfde paal is gestegen van 1 naar 6 en dat men bijna in de rij staat om te kunnen laden; de paal is bijna 24/7 bezet met twee auto's.
Deze paal draait een top marge. Ik denk al gauw gemiddeld 3000kw/auto x marge 25ct= € 4.500/jr.
en dat is nu nog uitzondering maar zal dat binnen paar jaar voor veel palen niet meer zijn.

Oftewel die eerste twee drie jaar dat de bezettingsgraad nog laag is, is een investering in marktaandeel en wordt daarna dubbel en dwars terugverdiend.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23-10 13:35
Mar.tin schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 13:08:
[...]

Het staat als het zo is als het goed is ook op de paal, lang verhaal kort is dat de paal tussen 17:00 en 21:00 volgens mij een gereduceerde laadsnelheid heeft om het net dynamisch te ontlasten.
Ik heb even gekeken. Er geldt inderdaad beperkte laadsnelheid tussen 17.00 en 21.00u. Je schijnt het te kunnen overrulen met de Smoov app (zie foto)

Allego beperkt

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

eltron schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 23:33:
[...]

Dit is een tijdelijke situatie die binnen 5 jaar sterk verandert als je de aantallen EV's ziet die nu op de markt komen. Ik zie in mijn wijk, in een rustig dorpje, dat binnen een jaar het aantal EV dat gebruik maakt van dezelfde paal is gestegen van 1 naar 6 en dat men bijna in de rij staat om te kunnen laden; de paal is bijna 24/7 bezet met twee auto's.
Deze paal draait een top marge. Ik denk al gauw gemiddeld 3000kw/auto x marge 25ct= € 4.500/jr.
en dat is nu nog uitzondering maar zal dat binnen paar jaar voor veel palen niet meer zijn.

Oftewel die eerste twee drie jaar dat de bezettingsgraad nog laag is, is een investering in marktaandeel en wordt daarna dubbel en dwars terugverdiend.
Ja de bezettingsgraad gaat hoger worden echter de lage maximum omzet per tijdseenheid blijft een rede waarom de marge per kWh hoog zal blijven. 40 liter benzine a €1,50 heb je er in 5 minuten (inclusief aftekenen) in als het nodig is. Dat is 60 euro omzet. bij een snellader kom je aan die omzet misschien in een uur bij een 350kW installatie en 4 Taycans. En ja dat gaat verbeteren maar niet in de zelfde mate.

Verder is het voor consumenten een geluk dat laden in principe concurreert met elk stopcontact, iets dat een rem zet op de extra prijs voor locatie & snelheid.

De paal bij jou in de straat is een uitzondering, te kort beschikbaarheid van z'n paal zla de afzet van auto's enorm remmen. Verder is de bereidheid om de auto te verplaatsen is niet enorm hoog dus zal al snel via een boete tarief moeten komen.

Ook als je een hoge bezettingsgraad hebt, iets wat in sommige grote steden in enkele buurten het geval is, dan is de winst bij z'n paal nogsteeds niet heel erg groot. Aan de andere kant heb je, om een dekkend netwerk te hebben, simpelweg ook laadpalen nodig die helemaal niet z'n giga bezettingsgraad hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door GoldenSample op 10-11-2019 12:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Itar
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22-10 11:19
Binnenkort schaf ik een (tweedehands) e-Golf aan als zzp-er. Ik wil een laadpaal thuis hebben (granny chargen duurt simpelweg te lang, dagelijks verkeer circa 120-150km retour).
Reeds vastgesteld:
  • ik wil een 3 fase laadpaal (want e-Golf laadt op 2 fasen)
  • vereiste kabellengte voor gekozen plek laadbox 8 meter
  • Ik wil een permanente kabel in de laadbox (niet telkens uit de kofferbak vissen), maar een losse kabel is acceptabel voor mij (diefstalgevaar schat ik erg laag in)
  • huisinstallatie is 3x25A, dat wil ik zo houden
  • nu 11 eindgroepen in huis actief, dus volgens mij nog ruimte voor 1 extra eindgroep (krachtgroep)
  • slimme electrameter aanwezig (zit in een kast buiten
  • geen PV-installatie aanwezig, kans daarop in de toekomst zeer klein (geen gunstige zonligging, weinig ruimte in het meest geschikte dakvlak en vermoedelijk gemeentelijke beperkingen ivm beschermd aangezicht)
  • stroomverbruik moet gemeten worden (kosten bij eenmanszaak in rekening brengen)
  • ik wil geen abonnement voor verekening (heb er een hekel aan om aan dienstaanbieders 'vast' te zitten. jullie mogen van mij best argumenten aandragen om wél voor een abonnement te kiezen, misschien brengen jullie mij tot andere inzichten)
Vragen/beslispunten
  1. vaste of losse laadkabel? In hoeverre is het zinvol om rekening te houden met auto's met andere aansluitingen? Ik heb geen klanten aan huis, het zou hooguit privébezoek zijn of een andere eigen EV in de toekomst
  2. kwh-meter in de laadbox of losse in de meterkast? heeft het een een voordeel t.o.v. het ander?
  3. Weet iemand of een MID-gekeurde kwh-meter vereist is voor doorbelasten op een eenmanszaak? Heb zelf geen uitsluitsel daarover kunnen vinden
  4. heeft een slimme lader (die zich qua stroomverbruik aanpast) de voorkeur boven een domme? er is geen 2e EV in huis, dat kan in de toekomst gebeuren, maar niet binnen enkele jaren. Ik denk dat een slimme lader een must is als je 2 EV's tegelijk wil laden (klopt dat?), maar is dat ook belangrijk naast een 'gewoon huishouden'? Qua grootverbruikers aanwezig vnl normale apparaten: wasmachine, vaatwasser. Ook een 2-fase electrische oven, die overigens zeer zelden wordt gebruikt.
  5. B-karakteristiek aardlek in de meterkast: laadpaalleveranciers zijn niet altijd helder over de lekstroombeveiliging in de laadpaal zelf. Soms staat er bij de paal/box vermeld dat er DC-lekstroombeveiliging aanwezig is. Wat is er dan nog aanbevolen/vereist in de meterkast?
  6. Op 1 van de aardleks is nu 1 ongebruikte eindgroep. Daar zou dus volgens mij de benodigde krachtgroep 'passen' (telt toch voor 1 eindgroep?). Deze betreffende aardlek (met 3 gebruikte eindgroepen) is 500mA. Is het verstandig/verplicht om deze aardlek te vervangen door een 30mA aardlek?
  7. Iemand tips of adviezen voor de paal/box die ze gegeven mijn situatie zouden adviseren? Slechte ervaringen met bepaalde palen/boxen?
  8. Laadpaalaanschaf, laadpaalaansluiting en meterkastaanpassing bij 1 partij neerleggen? Of beter apart shoppen? Tips of ervaringen hieromtrent welkom.
  9. Iemand adviezen voor een goede installateur (regio Apeldoorn), al dan niet inclusief levering van de paal zelf?
.
Al met al best een heel verhaal en nogal wat vragen. Sommige vragen ook behoorlijk specialistisch.
Natuurlijk kan ik mij volledig laten ontzorgen door een laadpaalleverancier, inclusief aansluiting. Ik ga ook zeker niet zelf de installatie uitvoeren. Maar ik wil niet blind alle werk én beslissingen uit handen geven. Ik wil tegenover de leverancier/installateur ook beslagen ten ijs komen en niet dat hij/zij simpelweg installeert 'zoals zij dat altijd gewend zijn'.
Bij voorbaat dank voor jullie input, ook als jullie slechts op 1 of enkele van mijn vragen iets willen inbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
Zit hier met nagenoeg dezelfde keuzes @Itar

Kan je aangeven dat de Belastingdienst inderdaad alleen een MID-gecertificeerde meter accepteert. Blijkt volgens een goedkeuring gegeven door de staatssecretaris.
Sommige online partijen zijn overigens ook gecertificeerd (volgens hun website).

Mogelijk dat de situatie van een eenmanszaak net even anders is, omdat er in de regelingen van de belastingdienst alleen onderscheidt wordt gemaakt tussen auto van de werkgever als werknemer en situatie als DGA.
EZ kent alleen BTW verrekeningen en is IB-plichtig (of te wel zakelijk vermogen is eigenlijk ook gewoon privévermogen. Bij een vennootschappelijke structuur is dat anders.

Ik overweeg zeer sterk te kiezen voor de box van Eve Single Pro line van Alfen. Reden is dat deze “simlock”vrij is. Een E-flux backoffice op een Newmotion paal gaat vlgs mij nl. niet werken.

[ Voor 50% gewijzigd door _Marcel_1973 op 10-11-2019 18:08 ]

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier in de straat staan palen van ecotap. Daar heb ik al een pad voor aangevraagd.

Is het handig om er nog 1 te hebben want je kan toch niet overal met de ecotap pas laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-10 14:29

tomic

Smexylittlebabe!

Ecotap is voor alle NL laadpalen :z

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Itar schreef op zondag 10 november 2019 @ 15:00:
Binnenkort schaf ik een (tweedehands) e-Golf aan als zzp-er. Ik wil een laadpaal thuis hebben (granny chargen duurt simpelweg te lang, dagelijks verkeer circa 120-150km retour).
Reeds vastgesteld:
  • ik wil een 3 fase laadpaal (want e-Golf laadt op 2 fasen)
  • vereiste kabellengte voor gekozen plek laadbox 8 meter
  • Ik wil een permanente kabel in de laadbox (niet telkens uit de kofferbak vissen), maar een losse kabel is acceptabel voor mij (diefstalgevaar schat ik erg laag in)
  • huisinstallatie is 3x25A, dat wil ik zo houden
  • nu 11 eindgroepen in huis actief, dus volgens mij nog ruimte voor 1 extra eindgroep (krachtgroep)
  • slimme electrameter aanwezig (zit in een kast buiten
  • geen PV-installatie aanwezig, kans daarop in de toekomst zeer klein (geen gunstige zonligging, weinig ruimte in het meest geschikte dakvlak en vermoedelijk gemeentelijke beperkingen ivm beschermd aangezicht)
  • stroomverbruik moet gemeten worden (kosten bij eenmanszaak in rekening brengen)
  • ik wil geen abonnement voor verekening (heb er een hekel aan om aan dienstaanbieders 'vast' te zitten. jullie mogen van mij best argumenten aandragen om wél voor een abonnement te kiezen, misschien brengen jullie mij tot andere inzichten)
Vragen/beslispunten
  1. vaste of losse laadkabel? In hoeverre is het zinvol om rekening te houden met auto's met andere aansluitingen? Ik heb geen klanten aan huis, het zou hooguit privébezoek zijn of een andere eigen EV in de toekomst
  2. kwh-meter in de laadbox of losse in de meterkast? heeft het een een voordeel t.o.v. het ander?
  3. Weet iemand of een MID-gekeurde kwh-meter vereist is voor doorbelasten op een eenmanszaak? Heb zelf geen uitsluitsel daarover kunnen vinden
  4. heeft een slimme lader (die zich qua stroomverbruik aanpast) de voorkeur boven een domme? er is geen 2e EV in huis, dat kan in de toekomst gebeuren, maar niet binnen enkele jaren. Ik denk dat een slimme lader een must is als je 2 EV's tegelijk wil laden (klopt dat?), maar is dat ook belangrijk naast een 'gewoon huishouden'? Qua grootverbruikers aanwezig vnl normale apparaten: wasmachine, vaatwasser. Ook een 2-fase electrische oven, die overigens zeer zelden wordt gebruikt.
  5. B-karakteristiek aardlek in de meterkast: laadpaalleveranciers zijn niet altijd helder over de lekstroombeveiliging in de laadpaal zelf. Soms staat er bij de paal/box vermeld dat er DC-lekstroombeveiliging aanwezig is. Wat is er dan nog aanbevolen/vereist in de meterkast?
  6. Op 1 van de aardleks is nu 1 ongebruikte eindgroep. Daar zou dus volgens mij de benodigde krachtgroep 'passen' (telt toch voor 1 eindgroep?). Deze betreffende aardlek (met 3 gebruikte eindgroepen) is 500mA. Is het verstandig/verplicht om deze aardlek te vervangen door een 30mA aardlek?
  7. Iemand tips of adviezen voor de paal/box die ze gegeven mijn situatie zouden adviseren? Slechte ervaringen met bepaalde palen/boxen?
  8. Laadpaalaanschaf, laadpaalaansluiting en meterkastaanpassing bij 1 partij neerleggen? Of beter apart shoppen? Tips of ervaringen hieromtrent welkom.
  9. Iemand adviezen voor een goede installateur (regio Apeldoorn), al dan niet inclusief levering van de paal zelf?
.
Al met al best een heel verhaal en nogal wat vragen. Sommige vragen ook behoorlijk specialistisch.
Natuurlijk kan ik mij volledig laten ontzorgen door een laadpaalleverancier, inclusief aansluiting. Ik ga ook zeker niet zelf de installatie uitvoeren. Maar ik wil niet blind alle werk én beslissingen uit handen geven. Ik wil tegenover de leverancier/installateur ook beslagen ten ijs komen en niet dat hij/zij simpelweg installeert 'zoals zij dat altijd gewend zijn'.
Bij voorbaat dank voor jullie input, ook als jullie slechts op 1 of enkele van mijn vragen iets willen inbrengen.
Paar tips:
- Ga voor een Alamat krachtgroep, heeft minder ruimte nodig
- Vaste kabel is makkelijker, hoewel je ook een losse kabel kan nemen en die er in kan laten zitten
- MID meter is verplicht, geintegreerd is makkelijker maar verplicht wel vaak een backend verbinding/abbo.
- als je je grootverbruikers goed naar de 3e groep kan verplaatsen in zoverre ze gelijk met de auto (lange tijd) draaien denk ik dat je met een 'domme' paal wel weg komt. Hoewel een P1 of CT-Coil oplossing natuurlijk altijd mooi is. Vraag is echter of je niet ook aan een andere laadpaal toe bent op het moment dat je die eGolf weer in ruilt voor wat anders.
- Als je DC-Leakage detectie van 6mA is een 'normale' aardlek genoeg
- Installatie is niet zo lastig, gaat echter toch nog wel eens wat mis, check dus goed de prijsopgaaf wat de installateur wil doen (mag je eventueel via DM met me delen) dan kan je het prima 'los knippen'
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-10 17:57
pmiddeld schreef op zondag 10 november 2019 @ 12:44:
[...]

Ik heb even gekeken. Er geldt inderdaad beperkte laadsnelheid tussen 17.00 en 21.00u. Je schijnt het te kunnen overrulen met de Smoov app (zie foto)

[Afbeelding: Allego beperkt]
Ah, vandaar die vertrektijd bij een laadsessie in de Smoov app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itar
_Marcel_1973 schreef op zondag 10 november 2019 @ 17:20:
Kan je aangeven dat de Belastingdienst inderdaad alleen een MID-gecertificeerde meter accepteert. Blijkt volgens een goedkeuring gegeven door de staatssecretaris.
Sommige online partijen zijn overigens ook gecertificeerd (volgens hun website).
Thanks, ik ga gewoon niet moeilijk doen en ga gewoon voor de MID-keur.
_Marcel_1973 schreef op zondag 10 november 2019 @ 17:20:
Ik overweeg zeer sterk te kiezen voor de box van Eve Single Pro line van Alfen. Reden is dat deze “simlock”vrij is. Een E-flux backoffice op een Newmotion paal gaat vlgs mij nl. niet werken.
Ik ben juist uberhaupt geen fan van abonnement op een online backoffice, 'simlock'vrij of niet :)
GoldenSample schreef op zondag 10 november 2019 @ 20:34:
[...]

Paar tips:
- Vaste kabel is makkelijker, hoewel je ook een losse kabel kan nemen en die er in kan laten zitten
- MID meter is verplicht, geintegreerd is makkelijker maar verplicht wel vaak een backend verbinding/abbo.
- als je je grootverbruikers goed naar de 3e groep kan verplaatsen in zoverre ze gelijk met de auto (lange tijd) draaien denk ik dat je met een 'domme' paal wel weg komt. Hoewel een P1 of CT-Coil oplossing natuurlijk altijd mooi is. Vraag is echter of je niet ook aan een andere laadpaal toe bent op het moment dat je die eGolf weer in ruilt voor wat anders.
- Als je DC-Leakage detectie van 6mA is een 'normale' aardlek genoeg
- Installatie is niet zo lastig, gaat echter toch nog wel eens wat mis, check dus goed de prijsopgaaf wat de installateur wil doen (mag je eventueel via DM met me delen) dan kan je het prima 'los knippen'
Superinformatief. Bedankt! Ik denk dat ik zonder load-balancing wel kan redden. Maar als het prijsverschil tussen dom en smart niet te gek wordt gaat mijn voorkeur uit naar load-balancing. Controle van de groepenverdeling is sowieso geen slecht plan. Binnenshuis heb ik het meeste in kaart, maar de electra buiten en naar de schuur is nog een blinde vlek.
De info over DC-lekstroomdetectie maakt het mogelijk om concrete vragen te stellen/technische info te verifiëren (in plaats van blind vertrouwen op een uitspraak van de leverancier).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

GoldenSample schreef op zondag 10 november 2019 @ 20:34:
[...]

Paar tips:
Dat kan uiteraard alleen als de laadpaal DC-lekstroomdetectie heeft.
B-karakteristiek aardlek in de meterkast: laadpaalleveranciers zijn niet altijd helder over de lekstroombeveiliging in de laadpaal zelf. Soms staat er bij de paal/box vermeld dat er DC-lekstroombeveiliging aanwezig is. Wat is er dan nog aanbevolen/vereist in de meterkast?
Als de paal DC-lekstroomdetectie heeft, dan is er een type A aardlekschakelaar nodig, plus een installatieautomaat (of andere vorm van overstroombeveiliging). Dit mag ook gecombineerd worden in een aardlekautomaat, soms ook wel een alamat genoemd, zoals @GoldenSample al zei. Als de paal geen DC-detectie heeft, is er een type B aardlekautomaat nodig, plus een installatieautomaat.
Op 1 van de aardleks is nu 1 ongebruikte eindgroep. Daar zou dus volgens mij de benodigde krachtgroep 'passen' (telt toch voor 1 eindgroep?). Deze betreffende aardlek (met 3 gebruikte eindgroepen) is 500mA. Is het verstandig/verplicht om deze aardlek te vervangen door een 30mA aardlek?
Je wil een 3-fase lader, die kun je die niet achter een bestaande 1-fase aardlekschakelaar hangen.
Laadpaalaanschaf, laadpaalaansluiting en meterkastaanpassing bij 1 partij neerleggen? Of beter apart shoppen? Tips of ervaringen hieromtrent welkom.
Ik zou zelf een paal kopen die aan je eisen en wensen voldoet, en dan een lokale installateur zoeken die goed werk aflevert om de meterkast aan te passen, de kabel te trekken, en de laadpaal aan te sluiten. Dat kan iedere fatsoenlijke installateur. Wijs ze wel even op type B aardlekschakelaars als dat nodig is, want die regel uit de NEN1010 kent niet iedere lokale installateur.

[ Voor 94% gewijzigd door Bart ® op 10-11-2019 22:08 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itar
Bart ® schreef op zondag 10 november 2019 @ 21:56:
[...]

Je wil een 3-fase lader, die kun je die niet achter een bestaande 1-fase aardlekschakelaar hangen.
Hmm, volgens de sticker in mijn groepenkast zit nu een 2-fase aansluiting (electrische oven van mijn gasfornuis) achter de 500mA ALS. Is dat misleidend? Zit die wellicht op dezelfde kast/rail (ik weet niet hoe ik het correct uitdruk) als andere eindgroepen achter die ALS, maar niet erachter?
Voldoet dan een Alamat (automaat en ALS ineen toch?) zoals @GoldenSample die tipte? Dan dus niet achter de ALS van die ene fase, maar met eigen/ingebouwde ALS? (Vooropgesteld de juiste DC-lekstroomdetectie in de paal/box)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Itar schreef op zondag 10 november 2019 @ 22:18:
[...]

Hmm, volgens de sticker in mijn groepenkast zit nu een 2-fase aansluiting (electrische oven van mijn gasfornuis) achter de 500mA ALS. Is dat misleidend? Zit die wellicht op dezelfde kast/rail (ik weet niet hoe ik het correct uitdruk) als andere eindgroepen achter die ALS, maar niet erachter?
Voldoet dan een Alamat (automaat en ALS ineen toch?) zoals @GoldenSample die tipte? Dan dus niet achter de ALS van die ene fase, maar met eigen/ingebouwde ALS? (Vooropgesteld de juiste DC-lekstroomdetectie in de paal/box)
Ik vermoed dat je ovenbeveiliging geen 2-fase is, maar een kookgroep (oftewel een dubbele automaat op 1 fase). En dat je drie bestaande aardlekschakelaars dus allemaal 1-fase zijn. Maar je zult foto's moeten plaatsen om uitsluitsel te krijgen. Een nieuwe aardlekautomaat sluit je rechtstreeks aan op de hoofdschakelaar, net als de andere aardlekschakelaars in je groepenkast. Je gaat geen aardlekautomaat of aardlekschakelaar achter een andere aardlekschakelaar plaatsen.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itar
Bart ® schreef op zondag 10 november 2019 @ 22:30:
[...]

Ik vermoed dat je ovenbeveiliging geen 2-fase is, maar een kookgroep (oftewel een dubbele automaat op 1 fase). En dat je drie bestaande aardlekschakelaars dus allemaal 1-fase zijn. Maar je zult foto's moeten plaatsen om uitsluitsel te krijgen. Een nieuwe aardlekautomaat sluit je rechtstreeks aan op de hoofdschakelaar, net als de andere aardlekschakelaars in je groepenkast. Je gaat geen aardlekautomaat of aardlekschakelaar achter een andere aardlekschakelaar plaatsen.
Ik denk dat je gelijk hebt Het stickertje op de 'ovengroep' zegt 2x220, heb ik (iets met assumptions en zo) geïnterpreteerd als 2 fasen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Voor iedereen die wel eens Oostenrijk bezoekt of dit van plan is heb ik vandaag een uitgebreid blog geschreven over Elektrisch rijden naar, en in, Oostenrijk en waar je op moet letten.

Enjoy!
https://goedkoperrijden.b...rijden-in-oostenrijk.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-10 09:06
Itar schreef op zondag 10 november 2019 @ 21:38:
[...]

Thanks, ik ga gewoon niet moeilijk doen en ga gewoon voor de MID-keur.

[...]

Ik ben juist uberhaupt geen fan van abonnement op een online backoffice, 'simlock'vrij of niet :)

[...]

Superinformatief. Bedankt! Ik denk dat ik zonder load-balancing wel kan redden. Maar als het prijsverschil tussen dom en smart niet te gek wordt gaat mijn voorkeur uit naar load-balancing. Controle van de groepenverdeling is sowieso geen slecht plan. Binnenshuis heb ik het meeste in kaart, maar de electra buiten en naar de schuur is nog een blinde vlek.
De info over DC-lekstroomdetectie maakt het mogelijk om concrete vragen te stellen/technische info te verifiëren (in plaats van blind vertrouwen op een uitspraak van de leverancier).
Ik heb het hier grotendeels zelf aangelegd, Als je zowel krachtgroep als 3 fase meter als b aardlek erin nodig hebt heb je minimaal 12 vrije posities nodig, simpelst is dan extra kast er bij hangen (kost leeg misschien €30) dus dat is te overzien.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.myonlinestore.eu/9411766e-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/images/IMG_20191111_082224.jpg?t=1573457052

[ Voor 5% gewijzigd door jheerink14 op 11-11-2019 08:25 . Reden: afbeelding toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
Hachy schreef op zondag 10 november 2019 @ 23:38:
Voor iedereen die wel eens Oostenrijk bezoekt of dit van plan is heb ik vandaag een uitgebreid blog geschreven over Elektrisch rijden naar, en in, Oostenrijk en waar je op moet letten.

Enjoy!
https://goedkoperrijden.b...rijden-in-oostenrijk.html
Zo zie je maar hoe het in 1 jaar volledig kan veranderen. Vorig jaar ging ik nog fluitend snelladend met de Maingau-pas door Oostenrijk voor 5 cent/minuut. Kom daar nu nog maar eens om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik O
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-06 21:27
Inderdaad ja, voor thuis. (Sorry voor late reactie. Lig ziek op bed...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moons
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-10 19:27
Is het nog steeds zo dat je in veel Duitse steden alleen met een account/pas van de lokale energiemaatschappij kunt laden? Of is compatibiliteit met LMS/TNM-passen ondertussen goed geregeld?

[sorry voor de repost]

Bijvoorbeeld het plaatsje Geilenkirchen:
In Chargemap vind ik daar drie palen en die zijn van New'Energie. In Chargemap is niet te vinden of daar geroamed kan worden.
New' staat ook niet in de lijst van roaming partners van LMS.
En de NewMotion-site laat de paaltjes niet eens zien (ondanks vinkje uit bij 'Accessible with a NewMotion card')...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
Moons schreef op maandag 11 november 2019 @ 14:44:
Is het nog steeds zo dat je in veel Duitse steden alleen met een account/pas van de lokale energiemaatschappij kunt laden? Of is compatibiliteit met LMS/TNM-passen ondertussen goed geregeld?

[sorry voor de repost]

Bijvoorbeeld het plaatsje Geilenkirchen:
In Chargemap vind ik daar drie palen en die zijn van New'Energie. In Chargemap is niet te vinden of daar geroamed kan worden.
New' staat ook niet in de lijst van roaming partners van LMS.
En de NewMotion-site laat de paaltjes niet eens zien (ondanks vinkje uit bij 'Accessible with a NewMotion card')...
Ik kijk altijd voor zulke palen op https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/
In Geilenkirchen zijn 7 laadpalen (22 kW) en ze zijn allemaal gratis! Dus waarschijnlijk geen pas nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Let op, gratis betekent =/= zonder laadpas. In Keulen bijvoorbeeld allemaal gratis maar wel de TankE app noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Klopt, maar in dat geval staat het er in goingelectric wel bij. Check een willekeurige paal in Keulen. In Geilenkirchen niet, dus vrijwel zeker geen pas/app nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ja, dat is wel relaxed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Erik O schreef op maandag 11 november 2019 @ 12:31:
[...]

Inderdaad ja, voor thuis. (Sorry voor late reactie. Lig ziek op bed...)
Op dit moment niet echt maar we kunnen je hier wel adviseren. Wat voor auto gaat het om en heb je 3-fase thuis? Moet ie aan een backend gekoppeld worden of heeft plug and charge de voorkeur?

[ Voor 11% gewijzigd door Erasmo op 12-11-2019 02:57 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik O
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-06 21:27
Erasmo schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 02:56:
[...]

Op dit moment niet echt maar we kunnen je hier wel adviseren. Wat voor auto gaat het om en heb je 3-fase thuis? Moet ie aan een backend gekoppeld worden of heeft plug and charge de voorkeur?
Alvast dank voor het meedenken. Het gaat om een e-golf of mogelijk id series in de toekomst.
Heb 3 fasen beschikbaar met maximaal 22A per fase. De overige 3A wordt continue gebruikt. Upgrade naar maximaal 3x63A mogelijk, maar liefste beperken tot 3x35A. 3x25 zou voor 1 aansluiting prima moeten werken denk ik.
Zou heel mooi zijn dat hij uitgelezen kan worden zodat toekomstige laden met gast voertuigen bekend is.
Vaste kabel of eigen gebruiken maakt mij niet uit.
Ik kan hem zelf monteren en in de groepenkast aansluiten. Daar is ruimte genoeg. Ik heb 16A en 32A krachtgroepen liggen om te gebruiken.
Ik hoor het graag. Dank alvast voor de hulp.

Groeten, Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boterham71
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-10 16:39
Iemand een statusupdate v.w.b. de supercharger Delft langs de A4? Ik las dat van der Valk sowieso niet open gaat voor juni 2020, maar onderstaande link geeft nog steeds aan eind 2019..

https://www.tesla.com/nl_...charger/delftsupercharger

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nl-jeff
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20-10 16:55
Goedemorgen!
* Nl-jeff is een nieuwe EV bestuurder, heb afgelopen zaterdag mijn (Relatief) nieuwe i3-94ah full electric gekocht en ben opzoek naar wat advies mbt laadpassen.
Ik woon in Amsterdam en heb daarom de vattenvall pas maar aangevraagd(na wat research leek dat het goedkoopst), heb hier in het topic gemixte reacties gelezen over TNM/(s)Hell, en vroeg mij af of er mensen zijn die tips hebben wat het goedkoopste laden is (voor Allego palen die zie ik het meest voorkomen in NL en BE) (heb net voor fastned een maingau pas aangevraagd daar de app niet werkte afgelopen weekend :( )

Cheer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
Nl-jeff schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 12:11:
Goedemorgen!
* Nl-jeff is een nieuwe EV bestuurder, heb afgelopen zaterdag mijn (Relatief) nieuwe i3-94ah full electric gekocht en ben opzoek naar wat advies mbt laadpassen.
Ik woon in Amsterdam en heb daarom de vattenvall pas maar aangevraagd(na wat research leek dat het goedkoopst), heb hier in het topic gemixte reacties gelezen over TNM/(s)Hell, en vroeg mij af of er mensen zijn die tips hebben wat het goedkoopste laden is (voor Allego palen die zie ik het meest voorkomen in NL en BE) (heb net voor fastned een maingau pas aangevraagd daar de app niet werkte afgelopen weekend :( )

Cheer!
https://www.laadpastop10.nl

(en welkom in de wondere wereld van laden en laadpassen :+ )

[ Voor 4% gewijzigd door pmiddeld op 12-11-2019 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markie-mark
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16-03-2024
Heb wel een wallcharger laten installeren, nog geen auto, want een Performance besteld en die zitten er maar niet bij. Als de Tesla wallcharger idle is, brandt er dan een lampje? Bij mij nl niet?
Vraag me dan eigenlijk af of er wel spanning op staat.

[ Voor 12% gewijzigd door markie-mark op 12-11-2019 15:01 ]

M3P/blauw/zwart besteld 20-9 RN 20-9 vin 27 nov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nl-jeff
pmiddeld schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 14:02:
[...]

https://www.laadpastop10.nl

(en welkom in de wondere wereld van laden en laadpassen :+ )
:) die had ik al gezien, ook de site in de start-post, alleen ik word niet echt heel veel wijzer van wat nou de onderlinge verschillen per kwh zijn.. en wie dus het goedkoopste kwh tarief heeft

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Dat komt omdat er niet één aanbieder is die "het laagste" tarief aanbied.

Als jij veel in Utrecht laadt is een pas 1 het voordeligst; laad je veel in Amsterdam dan is het laadpas 2.
Laad je alleen langs de snelweg laadpas 3 en laad je bij een exotische aanbieder in een parkeergarage in Assen dan is het laadpas 4.

Maar om je toch een beetje tegemoet te komen is hier een tool die je vertelt bij welk type laadpaal welke laadpas het goedkoopst is. https://laadpastop10.nl/goedkoperladen

[ Voor 23% gewijzigd door Hachy op 12-11-2019 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nl-jeff
Tnx ik was ongeveer naar zo iets op zoek :)
Heb de stille hoop dat er wat meer structuur in het laadpasbos komt met de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-10 16:47

Sr_Ogel

Klop klop klop

Is er al iemand bezig met een thuislaad topic? Zodat deze verder kan als het openbaar laden locaties en passen topic?

Ik wil eventueel wel wat opzetten maar heb niet alle wijsheid in pacht. Als er mede auteurs willen zijn is dat wel handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jheerink14
markie-mark schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 14:10:
Heb wel een wallcharger laten installeren, nog geen auto, want een Performance besteld en die zitten er maar niet bij. Als de Tesla wallcharger idle is, brandt er dan een lampje? Bij mij nl niet?
Vraag me dan eigenlijk af of er wel spanning op staat.
Ja er brand een groen lampje op de TWC Als je spanning op zet knippert hij tijdje en dan steady groen. Ik heb er een hangen geheel aangesloten alleen nog niet aan geladen want nog geen auto, maar lampje moet wel branden als er spanning op staat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Sr_Ogel schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 19:12:
Is er al iemand bezig met een thuislaad topic? Zodat deze verder kan als het openbaar laden locaties en passen topic?

Ik wil eventueel wel wat opzetten maar heb niet alle wijsheid in pacht. Als er mede auteurs willen zijn is dat wel handig.
Kan niet beloven dat ik er constant aan kan bijdragen maar heb ongetwijfeld wel veel goede toevoegingen. Dus voel je vrij mij mede auteur te maken.

Als komend jaar de markt wat volwassener wordt gaat het interessant worden, hopelijk zien we dan ook de eerste echte belofte met flexibel laden op basis van remote gestuurde Grid/APX & eigen solar zoals je dat nu met bijv. een Zappi al in enige mate lokaal doet. Dat kan natuurlijk veel slimmer met voorspellende algoritmes qua verwacht gebruik van de auto en verwachte opbrengst van je PV. Wordt een mooi topic en een battle tussen 'lokaal' en remote/cloud gestuurde oplossingen.

[ Voor 32% gewijzigd door GoldenSample op 13-11-2019 00:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:14
Hachy schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 14:17:
Dat komt omdat er niet één aanbieder is die "het laagste" tarief aanbied.

Als jij veel in Utrecht laadt is een pas 1 het voordeligst; laad je veel in Amsterdam dan is het laadpas 2.
Laad je alleen langs de snelweg laadpas 3 en laad je bij een exotische aanbieder in een parkeergarage in Assen dan is het laadpas 4.

Maar om je toch een beetje tegemoet te komen is hier een tool die je vertelt bij welk type laadpaal welke laadpas het goedkoopst is. https://laadpastop10.nl/goedkoperladen
Goed idee. Het zou mooi zijn om zoiets te maken voor een specifieke laadpaal, maar daar is zeker geen data voor beschikbaar?

Is er uberhaupt een kaart/app/site waarmee je het CPO tarief van een paal kan opvragen?
Zou had ik voor bijvoorbeeld deze palen maar een mail gestuurd naar GreenFlux wat het ingestelde tarief is.
https://chargemap.com/gre...us-p4-west-eindhoven.html
(30cent ex btw, en dan bleek New Motion/Shell juist voordelig te zijn)

[ Voor 3% gewijzigd door ice-T106 op 13-11-2019 10:16 ]

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-10 13:44

NightHawk4

Lotte is Liev :>

ice-T106 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 10:10:
[...]

Goed idee. Het zou mooi zijn om zoiets te maken voor een specifieke laadpaal, maar daar is zeker geen data voor beschikbaar?

Is er uberhaupt een kaart/app/site waarmee je het CPO tarief van een paal kan opvragen?
Zou had ik voor bijvoorbeeld deze palen maar een mail gestuurd naar GreenFlux wat het ingestelde tarief is.
https://chargemap.com/gre...us-p4-west-eindhoven.html
(30cent ex btw, en dan bleek New Motion/Shell juist voordelig te zijn)
Staat gewoon in TS :? https://my.newmotion.com/ onder andere

@ice-T106 ok toch verkeerd begrepen dan , need moar coffeez :X :O

[ Voor 5% gewijzigd door NightHawk4 op 13-11-2019 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
New motion staat niet bepaald bekend om de kale CPO te rekenen. En chargemap ook niet blijkbaar en bij de rest kreeg ik geen prijzen te zien. Dus is nog niet zo simpel.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Project staat op de backlog.
Op de Hightech campus staan palen van 4 verschillende CPO's dus altijd even opletten daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-10 12:01
Iemand een tip voor het volgende?

Ik heb een domme 11kW thuislader met vaste kabel, sinds een paar maanden ook een kWh meter met certificaat geïnstalleerd omdat de Model 3 onze eerste zakelijke auto is.

Allemaal prima nu maaaaar:

Er komt een private lease torretje bij (skoda) die ook moet worden opgeladen. (Deze gaat alleen gebruikt worden voor 2500-3500km p/j verkeer van mijn vriendin).

Kan ik dit op een makkelijke manier oplossen zonder áán abbonnementen te denken of een extra/nieuwe laadpaal?

Ik wil prive/zakelijke registratie uiteraard netjes gescheiden houden... Mochten familieleden ooit komen laden, is dat ook netjes apart geregistreerd.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Skoda aan de granny charger of op een of andere manier de meter schakelbaar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
of gewoon simpel en geen gedoe door op jaarbasis een globale berekening te maken. Km van de Skoda/verbruik + opslag voor laadverlies etc (niet te laag om discussies te voorkomen)=verbruik Skoda die je dan niet zakelijk declareert. Eventueel maandelijks rekening mee houden op basis van schatting en bij jaareinde een eindafrekening.
Daarbij ga ik er dan voor gemak van uit dat Skoda alleen thuis laadt, ook gezien beperkt aantal km. Anders eventueel nog correctie maken voor laden buiten thuispaal om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Hachy schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:38:
Skoda aan de granny charger of op een of andere manier de meter schakelbaar maken.
Granny charger zit er helaas niet bij (weet niet of die Tesla granny lader zou werken?) en ik heb daar (nog) geen stopcontact op de oprit waar slechts 1 auto past.

Eens per werkweek, misschien per 1.5/2 moet ik de oprit vrij maken om de Skoda op te laden. Als ik 2fase 7kW kan laden zou mooi meegenomen zijn :p
eltron schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:13:
of gewoon simpel en geen gedoe door op jaarbasis een globale berekening te maken. Km van de Skoda/verbruik + opslag voor laadverlies etc (niet te laag om discussies te voorkomen)=verbruik Skoda die je dan niet zakelijk declareert. Eventueel maandelijks rekening mee houden op basis van schatting en bij jaareinde een eindafrekening.
Daarbij ga ik er dan voor gemak van uit dat Skoda alleen thuis laadt, ook gezien beperkt aantal km. Anders eventueel nog correctie maken voor laden buiten thuispaal om.
Ja zoiets zou het mooist zijn, als dat mag... Als je pech hebt kan je niets bewijzen, dus ik twijfel of dit mag.

Is het een hoop gezeur dan heb ik een reden om een aparte Tesla 11kW lader op te hangen, helaas moet deze dan wel op een eigen groep en kabel ben ik bang.

Ook iets wat ik bij eerstvolgende gesprek met boekhouder ga navragen.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Valt vast ook wel iets te klussen met een afstandsbediening (klik aan klik uit bijvoorbeeld). Die zorgt dat je meter bypassed. Wel kans op fouten en nog geen "bewijs". (Maar dat blijft altijd met een domme meter. Je had hiervoor ook steeds een buurman even kunnen laten laden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
ice-T106 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 15:02:
Valt vast ook wel iets te klussen met een afstandsbediening (klik aan klik uit bijvoorbeeld). Die zorgt dat je meter bypassed. Wel kans op fouten en nog geen "bewijs". (Maar dat blijft altijd met een domme meter. Je had hiervoor ook steeds een buurman even kunnen laten laden)
Een Tesla 11kW wall charger is “maar” 530€ incl btw. (stiekem mis ik ook dat knopje voor laadklepje open te doen)

Als ik die in de meterkast al kan opdelen over dezelfde 3fase kabel (die door de grond gaat) zou dat ook nog kunnen.

Heb het ook even bij boekhouder gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuikKees
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09-2023
Mijn ICU mini compact lader heeft een storing. De rode led brandt op de lader.
Als ik de stekker in de auto (Tesla M3) steek begint hij in eerste instantie te laden, maar na ca. een minuut houdt hij er mee op. De auto herkent dan nog wel het voltage, maar geen amperage.

Ligt niet aan de auto. Vandaag op meerdere plekken geladen, zonder problemen.

De stekker van de lader is type 1, maar dmv een adapter naar type 2 gaat het al een paar maanden prima om op deze manier te laden met 3,7 kW.

Heeft iemand ervaring met deze lader en storing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
Precies dit @Stef87 is de reden dat er stemmen opgaan in fiscale land om juist alleen via gecertificeerde backend verrekeningen te accepteren.

Een paal neerzetten, op een aparte groep met eigen (tussen)meter is niet waterdicht. Immers voor hetzelfde geld verdeel je de stroom vanaf de paal nog naar de jacuzzi.

De situatie zoals jij hem beschrijft, heeft mij vanmiddag maar doen beslissen om voor een slimme paal te gaan, met de goedkoopste backoffice (newmotion) en activatie met pas (voor als bezoek ook eens wil laden). Van de week maar bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
_Marcel_1973 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 19:54:
Precies dit @Stef87 is de reden dat er stemmen opgaan in fiscale land om juist alleen via gecertificeerde backend verrekeningen te accepteren.

Een paal neerzetten, op een aparte groep met eigen (tussen)meter is niet waterdicht. Immers voor hetzelfde geld verdeel je de stroom vanaf de paal nog naar de jacuzzi.

De situatie zoals jij hem beschrijft, heeft mij vanmiddag maar doen beslissen om voor een slimme paal te gaan, met de goedkoopste backoffice (newmotion) en activatie met pas (voor als bezoek ook eens wil laden). Van de week maar bestellen.
Tja, met backend kan je ook gewoon het pasje van "de zaak" gebruiken om je prive auto op te laden. Net zoals je met het pasje van de zaak ook je prive auto kan tanken. Gefraudeerd wordt er helaas toch wel. Het is wel lastiger met backend dan zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Z___Z schreef op woensdag 13 november 2019 @ 19:58:
[...]

Tja, met backend kan je ook gewoon het pasje van "de zaak" gebruiken om je prive auto op te laden. Net zoals je met het pasje van de zaak ook je prive auto kan tanken. Gefraudeerd wordt er helaas toch wel. Het is wel lastiger met backend dan zonder.
Precies. Het is toch net zo makkelijk mét een pasjessysteem en backend?... Ik zie het verschil niet zo... Enige verschil is dat een backend met automagische factuur er fraaier uit ziet..?

Als ik straks een 3500km op de teller heb staan in 12 maanden met de Skoda en dit netjes zou registreren en het komt overeen met een gemiddeld verbruik (zal 99.999% alleen thuis worden opgeladen..) van die Skoda..

En TNM = 100% shell, die wil ik niet steunen... Pasjes systeem = ook achteruigang thuis vs. plug and charge met vaste kabel.

[ Voor 5% gewijzigd door Stef87 op 13-11-2019 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teutlepel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:00
Werkt de Steiermark pas ook bij Last Mile Solutions palen?

Het viel me op dat in de locatiezoeker Allego + LMS vermeld wordt. Zit serieus SuperFlat AC te overwegen, maar op plekken waar ik vaak kom is Allego wat dun bevolkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:31

CyBeRSPiN

sinds 2001

Stef87 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 21:06:
[...]

Pasjes systeem = ook achteruigang thuis vs. plug and charge met vaste kabel.
Met de laadpaal van TNM kun je plug&charge instellen met een vaste laadpas gekoppeld, heb ik thuis ook, werkt ideaal.
Maar de abonnementskosten zouden mij ook niet aanstaan. Als je loadbalancing wilt gebruiken moet je dat ook maandelijks betalen ipv eenmalig aanschaffen.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 13-11-2019 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itar
Binnenkort schaf ik een (tweedehands) e-Golf aan als zzp-er.
Naar aanleiding van de reacties op mijn eerdere post ben ik verder gaan zoeken naar een (meest passende) laadpaal. Samenvatting van de criteria van de uiteindelijke oplossing
  • 3-fase lader (auto laadt op 2 fasen)
  • huisaansluiting 3x25A
  • slimme meter met (vrije) P1-poort aanwezig, (ISKRA AM550-TD2.01): load balancing gewenst voor optimaal en veilig laden, zeker omdat de electrameter met hoofdzekeringen (automaten) in een buitenkast zit, omslachtig bereikbaar dus
  • afstand tussen slimme meter en oplaadpunt circa 3 meter (iets meer als je niet langs de muur gaat, maar ingraaft)
  • afstand tussen groepenkast (binnenshuis) en laadpunt circa 4 meter
  • 8 meter laadkabel nodig (of socket met permanente losse kabel van 8 meter)
  • kWh-meting met MID-keur nodig voor doorbelasting electrakosten (eenmanszaak)
  • abonnement op back-office NIET gewenst
  • levering+installatie z.s.m. (sterke voorkeur voor einde van het jaar)
  • rekening houden met DC-lekstroom (dus type B aardlek of ingebouwde beveiliging, zodat type A aardlek volstaat)
De eerdere reacties hebben mij op de volgende opties gebracht:
  • Zappi V2 met socket (6,5m vaste kabel is te kort): ziet er qua specs prima uit, maar levertijd is volgens zappi.info pas vanaf begin februari 2020
  • Keba P30. Daarbinnen bestaan nog diverse variaties. Socket-type, want vaste kabel max 6 meter.
  • Alfen ICU Eve Single pro-line met 8 meter vaste kabel,
In basis kunnen volgens mij alle 3 aan de wensen voldoen, maar:
Levertijd van de Zappi vind ik veel te lang.
Keba heeft voor load-balancing als ik het goed begrijp extra hardware nodig (i.p.v. simpelweg een kabel naar de P1-poort).
Om die reden neig ik nu naar de Alfen ICU Eve Single pro-line.
  • Klopt het dat ik met die Alfen zonder extra hardware en zonder abonnement load-balancing via de P1-poort kan regelen?
  • Ik wil het kWh verbruik van de paal meten. Weet iemand of ik de kWh-standen simpelweg via het display kan aflezen (foto's maken) of op een andere manier kan uitlezen of heb ik een externe kWh-meter nodig?
  • indien externe kWh-meter lijkt een 3-fase meter op de nieuwe krachtgroep mij het meest praktisch (groepenkastaanpassing toch nodig). Eens?
Wederom bij voorbaat dank voor feedback en kritische opmerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Ik vraag me af wat jouw probleem is met lengte laadkabel van de ZappiV2 met 6,5m. Ik heb zo'n ding en vind dat juist veel te lang. Volgens mij is het vooral een kwestie van de Zappi daar ophangen waar je de neus van de auto gaat neerzetten, of begrijp ik het dan verkeerd?
Socket is niet heel handig tenzij je daar de losse kabel permanent in laat zitten. Maar of voortdurend 8 meter kabel oprollen nu zo fijn is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itar
eltron schreef op woensdag 13 november 2019 @ 22:53:
Ik vraag me af wat jouw probleem is met lengte laadkabel van de ZappiV2 met 6,5m. Ik heb zo'n ding en vind dat juist veel te lang. Volgens mij is het vooral een kwestie van de Zappi daar ophangen waar je de neus van de auto gaat neerzetten, of begrijp ik het dan verkeerd?
Socket is niet heel handig tenzij je daar de losse kabel permanent in laat zitten. Maar of voortdurend 8 meter kabel oprollen nu zo fijn is....
Het heeft met de plek van de parkeerplaatsen op ons erf in relatie tot de lader te maken. Het luxeprobleem van een groot perceel :) De e-Golf heeft de plug overigens rechtsachter (normale plek van de tankdop van een ICE). Een paal (ipv wandmontage) dichter bij de parkeerplek kan, maar dan komt hij wel heel lelijk in de vrije ruimte te staan (op scheiding van gazon en parkeerruimte). Daarom liever aan de muur van het huis. Maar vanaf de muur naar parkeerplek is gewoon een afstandje. Ik heb opgemeten rekening houdend met het feit dat ik die kabel niet als struikeldraad wil laten zweven. Dan kom ik op een lengte van 8 meter. 7 meter zou misschien ook kunnen, maar dan moet ik vrij secuur parkeren en houd ik minder uitstapruimte over tussen auto en heg. Liever iets meer speling, de parkeerruimte is breed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdveen1
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:04
Itar,
Waarom allemaal zo ingewikkeld. 3x25A geeft best wel wat ruimte om een "domme" laadpaal aan te sluiten.
Haal een Tesla lader met vastsnoer en stel deze in op max 16A of 13A en laad s'avonds op na het eten koken en het draaien van de vaatwasser. Dan is de kans dat de hoofdzekering er uit gaat heel klein.
Zelf laad ik al ruim 2 jaar zo op en maar 2 keer is er een 1 fase van de hoofdzekering uit gegaan omdat uitgesteld opladen niet werkte. De combinatie inductiekoken, oven en opladen is dan wel te veel.
Warmtepomp en opladen met 16A gaat probleemloos.
Nieuwe Tesla laders worden regelmatig te koop aangeboden op marktplaats.Je kreeg/krijgt een Tesla lader als iemand een Tesla koopt met een referal code. Zelf ook 2 extra Tesla laders gekregen via de referalcode.
De tesla lader is een universele lader waarmee je dus ook andere merken kan opladen.

[ Voor 20% gewijzigd door pvdveen1 op 13-11-2019 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
CyBeRSPiN schreef op woensdag 13 november 2019 @ 22:17:
[...]

Met de laadpaal van TNM kun je plug&charge instellen met een vaste laadpas gekoppeld, heb ik thuis ook, werkt ideaal.
Maar de abonnementskosten zouden mij ook niet aanstaan. Als je loadbalancing wilt gebruiken moet je dat ook maandelijks betalen ipv eenmalig aanschaffen.
Hoe kan het plug and charge zijn met eeb vast pasje, als ik moet wisselen tussen auto’s op dezelfde laadpaal..?

Loadbalancing is hier nvt: er past fysiek ten aller tijden maar 1 auto want de oprit is niet zo groot.

(Als je bedoelde voor rest van apparaten in huis: dat gaat tot nu toe altijd ook goed, zelfs met 3 Daikin warmtepompen in huis)

[ Voor 9% gewijzigd door Stef87 op 13-11-2019 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Itar schreef op woensdag 13 november 2019 @ 23:08:
[...]

Het heeft met de plek van de parkeerplaatsen op ons erf in relatie tot de lader te maken. Het luxeprobleem van een groot perceel :) De e-Golf heeft de plug overigens rechtsachter (normale plek van de tankdop van een ICE). Een paal (ipv wandmontage) dichter bij de parkeerplek kan, maar dan komt hij wel heel lelijk in de vrije ruimte te staan (op scheiding van gazon en parkeerruimte). Daarom liever aan de muur van het huis. Maar vanaf de muur naar parkeerplek is gewoon een afstandje. Ik heb opgemeten rekening houdend met het feit dat ik die kabel niet als struikeldraad wil laten zweven. Dan kom ik op een lengte van 8 meter. 7 meter zou misschien ook kunnen, maar dan moet ik vrij secuur parkeren en houd ik minder uitstapruimte over tussen auto en heg. Liever iets meer speling, de parkeerruimte is breed genoeg.
Inderdaad luxe probleem dan met die ruimte :) .
Zou zelf wel overwegen om dan laadpaal wel in vrije ruimte tussen gazon en parkeerplaats te plaatsen, maar dan te camoufleren met een struik en/of klein tuinhuisje/afdakje of zo. Gewoon heel praktisch om het zo dicht mogelijk bij de auto te hebben.

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Itar schreef op woensdag 13 november 2019 @ 23:08:
Een paal (ipv wandmontage) dichter bij de parkeerplek kan, maar dan komt hij wel heel lelijk in de vrije ruimte te staan (op scheiding van gazon en parkeerruimte).
[...]
dan moet ik vrij secuur parkeren en houd ik minder uitstapruimte over tussen auto en heg.
Waarom zet je de laadpaal dan niet naast de heg?

Tenminste, ik ga er even vanuit dat de situatie is: Heg - parkeerplek - gazon - huis. Tuurlijk, je moet dan wat meer kabel in de grond graven, maar dat hoef je maar 1 keer te (laten) doen.

Wat betreft de kWh meter: ik heb een meter voor de laadpaal in de groepenkast hangen en daar maak ik dan iedere maand (of 2, want ik vergeet het regelmatig) een foto van.

Het grote nadeel is dan natuurlijk dat je gast gebruik niet kan verrekenen. Op zich vind ik dat niet zo erg want a) we hebben een tweede laadmogelijkheid voor prive en b) mijn baas hoeft ook niet te betalen als ik bij familie/vrienden aan het laden ben met een granny charger dus andersom zou af en toe ook best kunnen. Maar in de praktijk hebben mijn familie en vrienden geen EV dus ik heb er sowieso geen echte ervaring mee.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Itar schreef op woensdag 13 november 2019 @ 22:30:
[...]

Om die reden neig ik nu naar de Alfen ICU Eve Single pro-line.
  • Klopt het dat ik met die Alfen zonder extra hardware en zonder abonnement load-balancing via de P1-poort kan regelen?
  • Ik wil het kWh verbruik van de paal meten. Weet iemand of ik de kWh-standen simpelweg via het display kan aflezen (foto's maken) of op een andere manier kan uitlezen of heb ik een externe kWh-meter nodig?
  • indien externe kWh-meter lijkt een 3-fase meter op de nieuwe krachtgroep mij het meest praktisch (groepenkastaanpassing toch nodig). Eens?
- De Alfen kan inderdaad via de P1 poort aan load balancing doen. Je moet dan wel een UTP kabel voorzien tussen je laadpaal en de plaats van je meterkast (dus wel hardware nodig). Je hebt ook een extra kastje nodig op die kabel (spijtig genoeg kan ik je daar geen details over geven want ik heb die optie niet genomen).
- De Alfen Single Pro line heeft inderdaad een digitaal scherm maar geen opslaggeheugen. Tijdens het laden toont hij de snelheid van het laden, de kWh uur die tijdens de sessie geladen wordt en de datumuurgroep. Bij het beëindigen van de sessie gaat deze info verloren (scherm wordt terug blank). Je zal per sessie dus steeds een foto moeten nemen. Wat me niet zo handig lijkt. Zeker niet bij een laadpaal die buiten staat.
- Je kan de Alfen ook op afstand uitlezen en bedienen via 4G of vaste UTP verbinding (maar dat wil je dus duidelijk niet).

• _Marcel_1973
Als je een “domme” paal neemt hoe doe je dit dan met:
- Bezoek met EV
- Tweede EV auto (privé/private lease/andere werkgever)
- Updates van de paal
- Storingen op afstand verhelpen?

Omdat ik eigenlijk geen zin heb in een hoop gedoe (fotootjes tellerstand maken etc) kies ik dan toch maar voor een backend. Met de schaalgrootte van een Shell bijv vertrouw ik ook op concurrerende prijzen en continuïteit in dienstverlening tov andere partijen.

De Alfen was overigens wel eerst mijn eerste keus, maar ik vind sommige backoffice prijzen hoog, los van dat niet alle aanbieders van backoffices de paal accepteren voor zover ik kan nagaan. Dan zou ik nl eerst zonder backend gekozen hebben en dat evt later toevoegen als ik het inderdaad een hoop gedoe vindt om foto te maken etc. Door eerdere argumenten deze keuze dan toch maar laten varen.

Loadbalancing hoor/lees ik ook allerlei verschillende verhalen. Omdat je de auto (in mijn geval een Etron) eea kunt instellen, zou je dat allemaal niet nodig hebben. Het maakt (me) immers niet uit of de auto om 01.00 uur volzit of om 07.00 uur, dus kan standaard op lagere snelheid laden.

Blijf het allemaal maar wel een hoop gedoe vinden, maar heb eigenlijk nog geen harde feiten/dingen gelezen waarom in mijn geval niet voor TNM met backoffice kiezen, mede gelet op het scherpste aanbod van ze.

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-10 21:43
Vaevictis_ schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 21:39:
[...]
Ik ook gratis geladen geladen bij AC de Meern met de e-Niro ook op de HPC Ultra lader. Ging goed.
Dat display was echt voor geen meter te lezen met de zon erop, heb geladen afgelopen zondag met een M3, maar zie het bij Newmotion nog niet op het overzicht, oftewel gratis? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• midego
Vandread schreef op donderdag 14 november 2019 @ 11:18:
[...]

Dat display was echt voor geen meter te lezen met de zon erop, heb geladen afgelopen zondag met een M3, maar zie het bij Newmotion nog niet op het overzicht, oftewel gratis? :D
Bij NewMotion komen sessies van 3e partijen pas na een maand op je overzicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
_Marcel_1973 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 11:08:
Als je een “domme” paal neemt hoe doe je dit dan met:
- Bezoek met EV
- Tweede EV auto (privé/private lease/andere werkgever)
- Updates van de paal
- Storingen op afstand verhelpen?
Als je een domme paal hebt zullen er weinig storingen zijn die op afstand zijn te verhelpen en die je niet net zo goed zelf kan doen door de stroom van de paal te halen, 5 seconden wachten en de stroom er weer op zetten. Als dat niet helpt dan is er waarschijnlijk iets kapot of los en dat kan iemand aan de telefoon ook niet verhelpen.

Updates van een domme paal heb je toch ook niet nodig? Tenminste, ik zou niet weten waarom. Als het nu werkt dan werkt het over 3 jaar nog precies hetzelfde.

Voor auto's die laden maar niet belast mogen worden heb je met een domme paal eigenlijk geen goede oplossing. Tenminste, niet dat ik weet ;)
Het enige wat je kan doen is minder in rekening brengen dan je op basis van de stand van de kWh-meter zou verwachten. Maar dat moet je dan zelf bijhouden/gokken/niet vergeten. Als dat regelmatig gebeurt dan is dat natuurlijk wel veel extra werk die je met pasjes kan besparen.
Blijf het allemaal maar wel een hoop gedoe vinden, maar heb eigenlijk nog geen harde feiten/dingen gelezen waarom in mijn geval niet voor TNM met backoffice kiezen, mede gelet op het scherpste aanbod van ze.
Mijn voornaamste reden was dat ik geen zin heb om die kosten te betalen en verder ook geen last heb van anderen die willen laden op mijn laadpaal.

Met een backend hoef je dan niet iedere keer een foto van je kWh-meter te maken, maar je moet wel altijd met pasjes je laadpaal activeren. Nu kom ik aanrijden, steek de stekker er in en het laden begint al. Nu hoeft het met een pasje wapperen niet veel tijd te kosten, maar niet hoeven te wapperen is altijd sneller.

• DuikKees
Iemand een goede referentie voor een elektriciën in de regio Rotterdam? Voor de aanleg van een lader?
Vooral iemand waar een beetje pragmatische afspraken mee te maken zijn zoals het zelf leggen van de kabel e.d.

Ik heb nu een oude (2013) 3,7kW ICU lader hangen, maar die is kaduuk. Ik wil nu 11kW lader.

• daemonix
  • Niet online
Je wilt dus naar een 3 fase lader. Heeft je auto ook een 3 fase lader?

• _Marcel_1973
Al die keuzes maken het eigenlijk gewoon lastig. En tuurlijk als het niet hoeft om die EUR 4/maand te betalen niet doen, maar als ik het afweeg, zie ik meer voordelen in wel doen dan niet doen.
Als ik na verloop van tijd de auto van de zaak terughaal naar prive, dan zal ik wel weer een hoop gedoe hebben om dat abonnement van TNM te beëindigen. Maar dat zie ik dan wel weer hoor. Merk dat je het ook wel erg ingewikkeld kunt maken en soms maar gewoon ergens moet beginnen.

Voor wat betreft slim/dom:
Systeemupdates mis je dan wel met een "domme paal" @JeroenE. Hoe belangrijk dat is, is maar de vraag, maar ik weet niet of je indertijd de "toestanden" met de E-Golf hebt meegekregen. Daar ging de paal, voor de systeemupdate, de auto leegtrekken in plaats van opladen. Mogelijk kinderziektes, maar wel vervelend als je er mee te maken hebt en het niet zo opgelost krijgt.

• jheerink14
JeroenE schreef op donderdag 14 november 2019 @ 07:06:
[...]
Waarom zet je de laadpaal dan niet naast de heg?

Tenminste, ik ga er even vanuit dat de situatie is: Heg - parkeerplek - gazon - huis. Tuurlijk, je moet dan wat meer kabel in de grond graven, maar dat hoef je maar 1 keer te (laten) doen.

Wat betreft de kWh meter: ik heb een meter voor de laadpaal in de groepenkast hangen en daar maak ik dan iedere maand (of 2, want ik vergeet het regelmatig) een foto van.

Het grote nadeel is dan natuurlijk dat je gast gebruik niet kan verrekenen. Op zich vind ik dat niet zo erg want a) we hebben een tweede laadmogelijkheid voor prive en b) mijn baas hoeft ook niet te betalen als ik bij familie/vrienden aan het laden ben met een granny charger dus andersom zou af en toe ook best kunnen. Maar in de praktijk hebben mijn familie en vrienden geen EV dus ik heb er sowieso geen echte ervaring mee.
Die donkere kast van Tesla valt redelijk weg in groene heg of struik
https://cdn.myonlinestore...4_103359.jpg?t=1573729811

• DuikKees
daemonix schreef op donderdag 14 november 2019 @ 11:49:
Yep, Tesla M3

• JeroenE
  • Niet online
_Marcel_1973 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 12:01:
Systeemupdates mis je dan wel met een "domme paal" @JeroenE. Hoe belangrijk dat is, is maar de vraag, maar ik weet niet of je indertijd de "toestanden" met de E-Golf hebt meegekregen. Daar ging de paal, voor de systeemupdate, de auto leegtrekken in plaats van opladen. Mogelijk kinderziektes, maar wel vervelend als je er mee te maken hebt en het niet zo opgelost krijgt.
Dat verhaal ken ik niet. Wellicht snap ik je verhaal niet goed, maar een laadpaal kan niet bepalen wat de EV gaat laden (of ontladen??). De laadpaal geeft alleen aan wat het maximale is dat de EV mag gebruiken en de EV hoort zich daar aan te houden. Heb je misschien een linkje naar het verhaal?

Ik ken wel het verhaal van de Kia Soul waarbij de 12V accu niet werd geladen terwijl de grote accu werd geladen aan een laadpaal. Dat gaf wel problemen omdat de 12V dan vanzelf leeg liep; vooral als mensen een auto langdurig aan de laadpaal hadden hangen. Als de 12V leeg is dan wil de auto niet meer starten. Dat is ook met een update opgelost, maar dan wel een update van de auto en niet van de laadpalen.

Het is natuurlijk wel mogelijk dat laadpalen extra mogelijkheden krijgen. Als je dat soort extra features wil dan zal je wel een update moeten doen (en wellicht ook extra hardware plaatsen). Maar dat kan op zich bij een domme laadpaal natuurlijk ook, al moet je dan misschien eens in de zoveel tijd rommelen met usb-sticks ofzo.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-10 15:14
Vandread schreef op donderdag 14 november 2019 @ 11:18:
[...]

Het was nog veel erger met eerste uitvoering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Stef87 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:43:
[...]

Granny charger zit er helaas niet bij (weet niet of die Tesla granny lader zou werken?) en ik heb daar (nog) geen stopcontact op de oprit waar slechts 1 auto past.
Ik kan me niet voorstellen dat die Tesla granny niet zou werken. Problem solved. =)

• _Marcel_1973
JeroenE schreef op donderdag 14 november 2019 @ 12:15:
[...]
Dat verhaal ken ik niet. Wellicht snap ik je verhaal niet goed, maar een laadpaal kan niet bepalen wat de EV gaat laden (of ontladen??). De laadpaal geeft alleen aan wat het maximale is dat de EV mag gebruiken en de EV hoort zich daar aan te houden. Heb je misschien een linkje naar het verhaal?
Even snel tussen de boterhammen eten door: https://evbox.com/nl-nl/p...e-laadpalen-en-volkswagen
Maar daar zijn wel meer van te vinden.

• midego
daemonix schreef op donderdag 14 november 2019 @ 11:49:
Dat maakt toch niet uit, je kan toch met een toekomst perspectief denken, de meerprijs van 3-fase is ook nihil t.o.v. 1-fase.

• daemonix
  • Niet online
midego schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:09:
[...]
Dat maakt toch niet uit, je kan toch met een toekomst perspectief denken, de meerprijs van 3-fase is ook nihil t.o.v. 1-fase.
Dan had hij mogelijkerwijs de bestaande bedrading kunnen laten liggen en alleen een simpele vervanging kunnen toepassen. Met de Model 3 heeft het zin om daar een 3 fase lader van te maken en alleen 's nachts van 11 tot 6 op te laden zodat je zeker weet dat hij iedere nacht vol kan zijn.

• daemonix
  • Niet online
midego schreef op donderdag 14 november 2019 @ 11:23:
[...]
Bij NewMotion komen sessies van 3e partijen pas na een maand op je overzicht.
Ik heb de laadsessies van oktober al in mijn app staan, dat is na een halve maand dus 'al'. ;)

• JeroenE
  • Niet online
_Marcel_1973 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 12:56:
Even snel tussen de boterhammen eten door: https://evbox.com/nl-nl/p...e-laadpalen-en-volkswagen
Maar daar zijn wel meer van te vinden.
Merci, maar echt veel wijzer maakt het me niet. Hoe kan een eGolf nu ineens ontladen terwijl die staat ingesteld op "uitgesteld laden"? Een eGolf is helemaal niet geschikt (voor zover ik weet) om V2G te doen.

Aha, ik heb een oud Telegraaf artikel weten te vinden (de extra zoekterm evbox hielp enorm). Die geven aan dat het om de 12V accu gaat, dus eigenlijk min of meer hetzelfde probleem als met de Kia Soul.

Helaas geven ze verder niet aan wat nu de oplossing is en wat er precies fout ging. Was die paal de hele tijd aan het schakelen tussen aan/uit/langzaam/hard ofzo?

Bij de Soul is het in ieder geval opgelost door een update van de auto en niet een update van een laadpaal.

Maar dan nog: ik zou het ook niet fijn vinden als ik een EV rijd waarbij een laadpaal blijkbaar kan veroorzaken dat de 12V accu leeg loopt; je zou verwachten dat VW ook een update uitbrengt zodat hun auto's niet meer leeg lopen als ze staan te wachten voor het laden.
Pagina: 1 ... 76 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.