Verwijderd schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 17:48:
[...]
Als echt blijkt dat 50% marge nodig is, kunnen we misschien beter stoppen met dat soort laadpalen.
Ik wil best zelf een paal in de tuin plaatsen en die voor iedereen openstellen om te gebruiken tegen kostprijs per kWh.
Alleen daar werken gemeentes niet actief aan mee ivm kabels over de stoep.
Als de gemeente nu een systeem onder de stoep verzint en huishoudens zelf palen in de voortuin plaatsen, hebben we die dure laadpalen niet meer nodig.
Wat maakt een publieke laadpaal duur, voor een groot deel het graafwerk om die handel aan te leggen. Net als dat bij je thuislaadpaal de installatie vaak ook duurder is dan de paal zelf. Al eens doorgerekend hoeveel die installatie kost per kWh? Al rijd je 20k per jaar en laad je alles thuis ben je (als je over 5 jaar afschrijft) al 5 cent per kWh kwijt.
Ik begin een soort aversie te krijgen tegen publiek laden, hoe meer ik erover lees, merk ik.
Ik denk dat ik zo veel mogelijk bij het supercharger netwerk zal laden. Goedkoper, sneller, geen gedoe met pasjes... Tesla zegt daar zelfs winst op te draaien!
Tja als Tesla daar winst op maakt eet ik m'n pet op, on mogelijk voor 25cent per kWh. De net aansluiting alleen al is gigantisch duur.
Dus waarom kan Tesla het wel voor 25 cent met stuk duurdere palen...
Omdat ze geen winst maken maar het een enabler is om auto's te verkopen.
Verwijderd schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 15:38:
[...]
Dat is zeker niet onzinnig, dan moet je de dekkingsgraad omhoog zien te krijgen. In plaats van een paal per straat een stuk van de wijk inrichten met een groter paal, meer aansluitingen, maar 1 paal. Zorg dan voor 8 of 12 aansluitingen. Gaat de dekking voor die ene paal omhoog.
Goedkopere palen ook een optie. Ik zie nog steeds niet in waarom die zo duur moeten zijn. Zit erg veel marge op!
Waarom die palen zo duur zijn? Omdat de markt nog erg klein is, de ontwikkelkosten moeten dus over erg weinig laadpalen gespreid worden. Keba, een van de grootste producenten heeft 150.000 stuks gemaakt, in vele generaties & varianten. Vergeleken met veel andere electronica is dat erg weinig.
Verder is een thuislaadpaal, in een plastic doos (die waarschijnlijk nieuw al lekt) iets goedkoper dan een veel beter beschermde RVS paal met 2 aansluitingen, ingebouwde aardlekschakelaars en een netbeheerdersdeel.
En ja de kosten zullen rap gaan dalen voor laadpunten, ook publiek echter heeft dat tijd/volume nodig zoals elke markt die volwassen aan het worden is. Overigens zou je met een iets openere houding/wat minder verbolgen houding positievere en meer informatieve reacties krijgen denk ik. De huidige issues en kosten zijn echt geen kwade opzet. Verder zijn al die pasjes natuurlijk uitgefaseerd over een paar jaar, dan gaat het allemaal lekker via de contracten in je auto.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[
Voor 35% gewijzigd door
GoldenSample op 09-11-2019 18:17
]