[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 104 Laatste
Acties:
  • 564.673 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:40
Raar verhaal, ik ken new motion niet, maar heb zelf Zappi. kan probleemloos tot 100m afstand de loadbalancing regelen, draadloos of bedraad. Dus waarom zou ander systeem dat niet kunnen?
Kan zijn dat gebruik wordt gemaakt van signaal van slimme meter dat te zwak is om grotere afstand te overbruggen. Maar 20m is wel heel beperkt, daar zit je al heel snel aan. En houdt er rekening mee dat behalve de hemelsbrede afstand er ook extra meters bij kunnen komen door bochten en hoogte meterkast en laadpaal.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Granny schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 10:49:
Ik heb een tesla-3 in bestelling en kan dan nu een laadpaal bestellen bij NewMotion.

Thuis heb ik 1x40A en vraag mij af of er ook aanpassingen nodig zijn om dan met 7,4 te kunnen opladen,
Ik begrijp dat hier 2x 16A voor nodig is, maar zijn daar dus aanpassingen voor nodig of doet NewMotiondit zelf bij het plaatsen van de laadpaal?

Met drie fase begrijp ik dat je de ideale situatie hebt, met 11kwH, maar de kosten hiervan zijn 200 + elektricien (die 2x moet komen schijnbaar). Dit komt totaal op 800 euro neer. Toch verstandig om dit te doen?

Zijn hier mensen die mij advies kunnen geven? Is 1 fase wel/niet handig en is er iemand met een NewMotion+ dynamic power management op 1 fase die met 7,4 kwH ervaringen heeft?

NewMotion servicedesk kom ik niet eens door, dus hoop niet dat dit een voorteken is van het vervolg. :X
Ik heb een 35A 1-fase hoofdaansluiting. De Zappi lader is op een 32A automaat in de meterkast aangesloten, en ik laadt 7,2 kW daarmee. De loadbalancer in de Zappi regelt de laadsnelheid direct terug als ik bijvoorbeeld de kookplaat gebruik tijdens het laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:04

Glewellyn

is er ook weer.

eltron schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 19:16:
Raar verhaal, ik ken new motion niet, maar heb zelf Zappi. kan probleemloos tot 100m afstand de loadbalancing regelen, draadloos of bedraad. Dus waarom zou ander systeem dat niet kunnen?
Kan zijn dat gebruik wordt gemaakt van signaal van slimme meter dat te zwak is om grotere afstand te overbruggen. Maar 20m is wel heel beperkt, daar zit je al heel snel aan. En houdt er rekening mee dat behalve de hemelsbrede afstand er ook extra meters bij kunnen komen door bochten en hoogte meterkast en laadpaal.
Het P1 signaal vinden zij te zwak om meer dan 20m te overbruggen. Wat ik dan wel jammer vind is dat ze geen opties aanbieden om dat probleem op te lossen. Zo ingewikkeld is het niet om bij de meter een serieel signaal te ontvangen, dat door te sturen naar een tweede kastje en dat weer serieel aan de laadpaal aan te bieden met minimale latency.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:28
ReneDD schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 19:04:
Volgens newmotion kun je geen ’loadbalancer’ gebruiken wanneer de laadpaal meer dan 20m van de meterkast af zit. De monteur adviseerde daarom om geen gebruik te maken van de 3fase aansluiting, maar slechts 1 fase te gebruiken om het risico op overbelasting te beperken.
Ik heb voor m'n model 3 een laadpaal (Tesla Wall Connector) gewoon op 3 fase aangesloten en ingesteld op max 13A opladen, zonder loadbalancer. Daarmee krijg ik met gemak de accu iedere nacht weer vol en risico op overbelasting is minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand een idee what to do?

Laadpaal: newmotion business.
Stroomverstrekker: nuon.

Ze hadden ‘autostart’ aangezet zodat ik niet meer met een pasje hoefde te activeren, maar..... hij start niet. Ook niet met het pasje, mooi. Nuon is maandag om 08:00 pas weer bereikbaar.

Tips/ tricks? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Verwijderd dus eigen paal? Haal de stroom er eens af (schakelaar in je meterkast uit en dan weer aan).
En NewMotion zal toch wel 24/7 bereikbaar zijn? Die kunnen op afstand op de paal inloggen.
Zie je de paal als je inlogt op my.newmotion.com?

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeRSPiN op 27-09-2019 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godlikev
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-10 21:38
schumi1986 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 12:22:
[...]

Inmiddels is mij bekend hoe dit werkt.

auto parkeren, laadpas halen in de winkel, boodschappen doen en inladen , laden stoppen en dan de laadpas weer afgeven.. :F

er staat werkelijk nooit een auto te laden bij deze lidl terwijl er genoeg ev's rijden maar dit is gewoon te omslachtig ;w

hoe anders was dit tijdens mijn vakantie in Frankrijk. tijdens mijn reis bij 2 Lidl snelladers gestopt waar je alleen de kabel hoeft te pluggen en op een knop moet drukken..
Je kan ook je eigen laadpaal gebruiken, wordt er simpelweg niets gefactureerd, zelf gebruik ik de laadpaal van plugsurfing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Is per Lidl verschillend. Bij een boel Lidl's is public charging niet geactiveerd maar móet je echt binnen een pas halen.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-10 13:05

Sr_Ogel

Klop klop klop

Glewellyn schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 19:23:
[...]

Het P1 signaal vinden zij te zwak om meer dan 20m te overbruggen. Wat ik dan wel jammer vind is dat ze geen opties aanbieden om dat probleem op te lossen. Zo ingewikkeld is het niet om bij de meter een serieel signaal te ontvangen, dat door te sturen naar een tweede kastje en dat weer serieel aan de laadpaal aan te bieden met minimale latency.
Ik heb een te oude slimme meter voor loadbalancing. Bij mijn NewMotion paal zat daarom een aparte module die daadwerkelijk de stroom door de fase draden meet vanaf de slimmemeter. Lijkt mij vrij dom als ze die module niet een sterker signaal kunnen laten afgeven. Die zit namelijk gewoon aangesloten met adapter op het stopcontact.

Maar kennelijk bieden ze jou die niet aan om wat voor reden dan ook.

Verwijderd

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 23:47:
@Verwijderd dus eigen paal? Haal de stroom er eens af (schakelaar in je meterkast uit en dan weer aan).
En NewMotion zal toch wel 24/7 bereikbaar zijn? Die kunnen op afstand op de paal inloggen.
Zie je de paal als je inlogt op my.newmotion.com?
Oeps, het is een EV box. Weet ik veel (funfact: gebruik dat ding al een jaar) :P
Anyway, stroom er af en weer er op, hij is groen.
Als ik de auto unlock, kabel er in doe, dan gaat 'ie van groen even naar geel (wachtrij) en daarna op blauw (laden). Na een seconde of 2-10 springt hij van blauw naar rood knipperen (storing/ foutmelding) zonder pasje. Met pasje doet 'ie uberhaupt niks, dat RFID ding lijkt uit te staan. Dit hebben ze kennelijk uitgezet omdat ik vroeg of ik zonder pasje kon laden thuis, auto staat toch achter een hek. Ik denk dat ze dat uit hebben gezet met die 'autostart':
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UVlhrMA.png
Doelstelling was dus om mijn paal ‘dom’ te maken, alleen is ie nu iets te dom :+

Iemand nog ideeën? Nuon is zo te zien niet bereikbaar in het weekend.
EXbox gebeld, maar die kennen heel mijn laadpaal niet, ondanks het doorgegeven EVB-xxx nummer 8)7

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2019 09:50 ]

• Bliz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-10 09:05
Dankjewel voor de reacties tot zover met betrekking tot een laadpaal met/zonder load balancing.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik voor een 3-fase laadpaal met load balancing wil gaan zodat niemand in huis echt rekening hoeft te houden met de belasting.

Ik ben verder gegaan met mijn zoektocht en ik ben een erg leuke laadpaal tegen gekomen welke wellicht wat minder bekend is.
De Mennekes Amtron compact is een relatief eenvoudige 11KW lader met een functie welke ik niet eerder gezien:
Wanneer een extern contact dicht is laad de laadpaal op de standaard snelheid. Bij het openen van het contact verlaagd de laadpaal de snelheid naar bijvoorbeeld 7A of 0A.

De laadpaal is redelijk voordelig en eenvoud van dit systeem spreekt me erg aan.

Ik ben dus op zoek gegaan naar componenten welke in de meterkast de stroom over alle 3 fases kan meten en bij overstroom een relais contact kan verbreken.
Het aanbod van "overstroom beveiliging" is groot, maar ik heb tot zover het correcte component niet kunnen vinden.
Heeft iemand een goed idee hoe het hiermee zit?

Een alternatief is om een eigen oplossing aan de P1 poort van de slimme meter te hangen. Echter is me nog niet duidelijk hoe vaak deze meters een telegram met de belasting over de fases stuurt. Met mijn ervaring in software ontwikkeling is het oplossing welke misschien kan werken, maar bij voorkeur maak ik toch gebruik van bewezen standaard componenten.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01:02

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

daemonix schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 12:13:
De Tesla model 3 kan met 2 fases(!) 32 A laden, per fase oftewel per AC/DC converter 16 A. Dat doet hij door de aanvoer lijn te splitsen naar 2 afzonderlijke AC/DC converters. Dat gaat Newmotion echt niet toelaten in hun laadpaal. Dit is al eerder aan de orde geweest. Dus ja, het kan, maar zeer onwenselijk. Stel je voor dat de volgende bewoners een 3 fase aansluiting laten maken in hun huis, wie weet dan nog dat die in de laadpaal aan elkaar geknoopt zijn? Geeft een prachtig vuurwerk.
Je beschrijft het alsof je twee fases aan de ‘aanvoerkant’ aan elkaar knoopt. Dan krijg je idd ‘vuurwerk’ (hoewel, de zekering vliegt er gewoon uit).
Het gaat erom dat je aan de autokant twee fasen (van de auto) aan elkaar knoopt en die samen aansluit op één fase van de aanvoer (van huis dus). Dat kan nooit problemen geven.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 09:10:
[...]

Oeps, het is een EV box. Weet ik veel (funfact: gebruik dat ding al een jaar) :P
Anyway, stroom er af en weer er op, hij is groen.
Als ik de auto unlock, kabel er in doe, dan gaat 'ie van groen even naar geel (wachtrij) en daarna op blauw (laden). Na een seconde of 2-10 springt hij van blauw naar rood knipperen (storing/ foutmelding) zonder pasje. Met pasje doet 'ie uberhaupt niks, dat RFID ding lijkt uit te staan. Dit hebben ze kennelijk uitgezet omdat ik vroeg of ik zonder pasje kon laden thuis, auto staat toch achter een hek. Ik denk dat ze dat uit hebben gezet met die 'autostart':
[Afbeelding]
Doelstelling was dus om mijn paal ‘dom’ te maken, alleen is ie nu iets te dom :+

Iemand nog ideeën? Nuon is zo te zien niet bereikbaar in het weekend.
EXbox gebeld, maar die kennen heel mijn laadpaal niet, ondanks het doorgegeven EVB-xxx nummer 8)7
EVbox bellen. Die hebben een 24/7 service nummer, staat op hun website. Wel even het nummer van je EVbox opschrijven want dat willen ze weten. Nuon kan niets voor je betekenen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:10
schumi1986 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 12:22:
[...]

Inmiddels is mij bekend hoe dit werkt.

auto parkeren, laadpas halen in de winkel, boodschappen doen en inladen , laden stoppen en dan de laadpas weer afgeven.. :F

er staat werkelijk nooit een auto te laden bij deze lidl terwijl er genoeg ev's rijden maar dit is gewoon te omslachtig ;w

hoe anders was dit tijdens mijn vakantie in Frankrijk. tijdens mijn reis bij 2 Lidl snelladers gestopt waar je alleen de kabel hoeft te pluggen en op een knop moet drukken..
Ik gebruik voor de lidl ac laadpaal altijd de gratis laadpas van ecotap.
Ik heb weleens daar 8 uur lang de auto laten laden en ik keek terug op mijn dashcam en zag dat er geen enkele ander ev naast mij kwam laden. Als je een kwartiertje boodschappen gaat doen komt er ook maar 2% bij. Dan kan ik mij wel voorstellen dat het voor de meeste te veel moeite is. Daar en tegen heb je altijd plek en dat kan je niet zeggen van lidl snelladers.

• Wolly
  • Niet online
ningalloon schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 12:45:
[...]

Ik heb weleens daar 8 uur lang de auto laten laden en ik keek terug op mijn dashcam en zag dat er geen enkele ander ev naast mij kwam laden. Als je een kwartiertje boodschappen gaat doen komt er ook maar 2% bij. Dan kan ik mij wel voorstellen dat het voor de meeste te veel moeite is. Daar en tegen heb je altijd plek en dat kan je niet zeggen van lidl snelladers.
Eerste (en laatste) keer bij de lidl heb ik de NewMotion pas gebruikt, ik begrijp dat dit dus wel gewoon gefactureerd gaat worden? Beetje vreemd is hey wel, op de borden bij de paal staat in koeienletters gratis laden en nergens staat iets over een speciAle pas die je binnen moet ophalen.

Is het met die ecotap pas echt 100% gratis?

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:10
Wolly schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 13:18:
[...]

Eerste (en laatste) keer bij de lidl heb ik de NewMotion pas gebruikt, ik begrijp dat dit dus wel gewoon gefactureerd gaat worden? Beetje vreemd is hey wel, op de borden bij de paal staat in koeienletters gratis laden en nergens staat iets over een speciAle pas die je binnen moet ophalen.

Newmotion heb ik niet.
Tot nu toe sinds mei staat er op de factuur van ecotap 0,00 €
Of de roamingkosten komen later, maar dat is maar 0,01€/kwh

Verwijderd

daemonix schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 12:25:
[...]

EVbox bellen. Die hebben een 24/7 service nummer, staat op hun website. Wel even het nummer van je EVbox opschrijven want dat willen ze weten. Nuon kan niets voor je betekenen.
Al gedaan, paal al een jaar in gebruik, ze hadden geen adres en historische laadgegevens van m’n paal. Maandag op z’n vroegst reactie, hoofdkantoor moest iets doen. Maar thanks voor de tip, van het weekend ff snelladen en dan maandag maar bellen. Het is trouwens gekomen omdat nuon een instelling heeft gewijzigd, daarvoor heb ik er nooit iets mee gehad.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2019 14:05 ]

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ningalloon schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 12:45:
[...]

Ligt ook aan het type auto wat je rijdt, met enkel fase schiet het niet zo op maar als je met 11kW kan laden dan slurp je toch zo flink wat gratis km naar binnen in 20 minuten.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-10 13:29
ReneDD schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 19:04:
Hi all,

Allereerst complimenten voor de mooie startpost @Hachy, erg handig om snel op de hoogte te zijn!

Ik zit met een vraag waar mogelijk meer mensen ervaring mee hebben. Binnenkort krijgen wij ook de Tesla Model3 LR geleverd en dus hebben wij newmotion over de vloer gehad voor een laadpaal. De locatie van de laadpaal ligt echter 30m van de meterkast (3x25a). Het betreft een eigen parkeerplaats op een gezamenlijk binnenterrein.

Volgens newmotion kun je geen ’loadbalancer’ gebruiken wanneer de laadpaal meer dan 20m van de meterkast af zit. De monteur adviseerde daarom om geen gebruik te maken van de 3fase aansluiting, maar slechts 1 fase te gebruiken om het risico op overbelasting te beperken.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? En wat zijn jullie overwegingen geweest?
Bij mij staat de laadpaal ook te ver vanaf de meterkast, maar hij wordt echt wel op 3 fases aangesloten. Zoals hier verder ook genoemd staat; als je zelf rekening houd met de belasting gaat het prima. En als je het idee hebt dat er teveel stroomverbruikers aanstaan in huis zet je de Tesla even stop via de app. Hoef je de schoenen niet eens voor aan te trekken.

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Eddos schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 15:26:
[...]

Bij mij staat de laadpaal ook te ver vanaf de meterkast, maar hij wordt echt wel op 3 fases aangesloten. Zoals hier verder ook genoemd staat; als je zelf rekening houd met de belasting gaat het prima. En als je het idee hebt dat er teveel stroomverbruikers aanstaan in huis zet je de Tesla even stop via de app. Hoef je de schoenen niet eens voor aan te trekken.
Je kunt ook langzamer laden instellen toch? Tijdens de oven even halve kracht opladen. Is dat met een schedule te realiseren in de app?

• eltron
Bliz schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 10:07:
Dankjewel voor de reacties tot zover met betrekking tot een laadpaal met/zonder load balancing.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik voor een 3-fase laadpaal met load balancing wil gaan zodat niemand in huis echt rekening hoeft te houden met de belasting.

Ik ben verder gegaan met mijn zoektocht en ik ben een erg leuke laadpaal tegen gekomen welke wellicht wat minder bekend is.
De Mennekes Amtron compact is een relatief eenvoudige 11KW lader met een functie welke ik niet eerder gezien:
Wanneer een extern contact dicht is laad de laadpaal op de standaard snelheid. Bij het openen van het contact verlaagd de laadpaal de snelheid naar bijvoorbeeld 7A of 0A.

De laadpaal is redelijk voordelig en eenvoud van dit systeem spreekt me erg aan.

Ik ben dus op zoek gegaan naar componenten welke in de meterkast de stroom over alle 3 fases kan meten en bij overstroom een relais contact kan verbreken.
Het aanbod van "overstroom beveiliging" is groot, maar ik heb tot zover het correcte component niet kunnen vinden.
Heeft iemand een goed idee hoe het hiermee zit?

Een alternatief is om een eigen oplossing aan de P1 poort van de slimme meter te hangen. Echter is me nog niet duidelijk hoe vaak deze meters een telegram met de belasting over de fases stuurt. Met mijn ervaring in software ontwikkeling is het oplossing welke misschien kan werken, maar bij voorkeur maak ik toch gebruik van bewezen standaard componenten.
Ziet er goed uit, maar wel wat incourant.
Ik vraag me af of voor loadbalancing de CT klemmen van de Zappi ook bruikbaar zouden zijn, maar heb geen idee of dat ook met ander systeem kan werken.
Verder vraag ik me af of IP44 voldoende is (spatwaterdicht).
Hangt wellicht ook af van locatie waar je deze wilt ophangen. Als die voldoende beschut is hoeft het geen probleem te zijn. Heb zelf een lader met IP 65 en die hangt nog op een droge plek ook.
Wikipedia: IP-code

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:44

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dan zou ik eerder via de p1 poort van je slimme meter de boel uitlezen. (Mits je een recente slimme meter hebt) Alternatief is meten via inductie. Dan nog zou ik niet voor de amtron gaan, want maar 2 "standen" en beperkt qua beveiliging.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-10 13:29
stormfly schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 17:07:
[...]

Je kunt ook langzamer laden instellen toch? Tijdens de oven even halve kracht opladen. Is dat met een schedule te realiseren in de app?
Nee, dat zit er (bij Tesla) nog niet in. Maar een schedule zou bij ons ook niet zo handig zijn. En ook niet nodig. Als bij thuiskomst nog gekookt moet worden start ik het laden wel nadien. En langzamer laden instellen kan ook, maar daarvoor moet ik (bij Tesla) wél de schoenen aantrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
fewips schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 16:19:
In de buurt was de 'deksel' van een Nuon-laadpaal gevallen,
Het ziet er eerder uit dat de paal is aangereden, maar dat terzijde. Het opmerkelijkste vind ik nog wel dat aan de ene kan meer dan 30 keer zo veel kWh's zijn gebruikt dan aan de andere kant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:08

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

JeroenE schreef op zondag 29 september 2019 @ 07:52:
[...]
Het ziet er eerder uit dat de paal is aangereden, maar dat terzijde. Het opmerkelijkste vind ik nog wel dat aan de ene kan meer dan 30 keer zo veel kWh's zijn gebruikt dan aan de andere kant.
Op de linker kwh-meter zit geen sticker met C1, de kans is dus aanwezig dat die op een gegeven moment defect was en vervangen is door een nieuwe. Die begint dan uiteraard weer op 0.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips
  • Laatst online: 08-10 16:58

fewips

Huurautospecialist

JeroenE schreef op zondag 29 september 2019 @ 07:52:
[...]
Uiteraard is de paal aangereden. Daardoor is de deksel eraf gevallen. Die er inmiddels door (?) weer met plakband aan is verbonden.

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
fewips schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 16:19:
In de buurt was de 'deksel' van een Nuon-laadpaal gevallen, dus als je benieuwd bent naar de inhoud van zo'n 11kW-lader in Amsterdam, kun je een kijkje nemen: https://twitter.com/electricfelix/status/1177273935932645376
Ziet er eigenlijk wel overzichtelijk en vooral niet al te duur uit. Dus de kosten kunnen het probleem niet zijn bij het plaatsen van laadpalen zou ik zeggen. En met het prijsverschil tussen de netto energieprijs en de tarieven die in rekening worden gebracht, ook makkelijk terug te verdienen bij een redelijke bezetting van de paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

eltron schreef op zondag 29 september 2019 @ 11:24:
[...]

Ziet er eigenlijk wel overzichtelijk en vooral niet al te duur uit. Dus de kosten kunnen het probleem niet zijn bij het plaatsen van laadpalen zou ik zeggen. En met het prijsverschil tussen de netto energieprijs en de tarieven die in rekening worden gebracht, ook makkelijk terug te verdienen bij een redelijke bezetting van de paal.
Ja dat is uiteraard het idee achter die laadpalen. Die worden niet uit liefdadigheid langs de weg gezet :D.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LionkingNL
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13-10 19:24
eltron schreef op zondag 29 september 2019 @ 11:24:
[...]

Interessant: ik zie twee keer een ALS maar kan niet zo snel zien of ze type B zijn.

Op weg naar een duurzaam leven: goed geïsoleerd, 9500wp PV, Daikin warmtepomp en Hyundai Ioniq Electric + Kia e-Soul

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

LionkingNL schreef op zondag 29 september 2019 @ 12:42:
[...]

Interessant: ik zie twee keer een ALS maar kan niet zo snel zien of ze type B zijn.
Is type A.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/chl3UTf.png

[ Voor 10% gewijzigd door Bart ® op 29-09-2019 13:19 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LionkingNL
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13-10 19:24
Thx, ik kon niet zo ver inzoomen met mijn telefoon. Op dit forum is veelvuldig gediscussieerd over het feit dat type B verplicht gesteld is en dan verbaast het mij dat deze "professionele" paal dat niet heeft.

Op weg naar een duurzaam leven: goed geïsoleerd, 9500wp PV, Daikin warmtepomp en Hyundai Ioniq Electric + Kia e-Soul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

LionkingNL schreef op zondag 29 september 2019 @ 13:42:
[...]

Thx, ik kon niet zo ver inzoomen met mijn telefoon. Op dit forum is veelvuldig gediscussieerd over het feit dat type B verplicht gesteld is en dan verbaast het mij dat deze "professionele" paal dat niet heeft.
Type B is niet verplicht. Daar hoeft geen discussie over te zijn, dat is gewoon na te lezen in de NEN1010 artikel 722:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UgO3YVB.png

De norm is duidelijk: er moet óf een type B in zitten, óf een type A waarbij dan nog een aanvullende beveiliging in de laadpaal zit die DC-stromen van meer dan 6mA detecteert (en daarop ook afschakelt). In het geval van de foto zit er dus nog ergens DC-detectie in de paal. Er is dus geen verbazing nodig ;).

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Wolly schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 13:18:
[...]

Als de paal daadwerkelijk op het 0-tarief staat ingesteld is het met elke laadpas gratis, ook met de TNM laadpas (ongeacht wat my.newmotion.com aangeeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Is het voor het plaatsen van een (standaard) laadpaal altijd nodig een extra groep te maken in de meterkast of mag dit bijvoorbeeld ook een extra groep zijn die in de garage wordt gemaakt en afgetapt/aangesloten is op een bestaand stopcontact dat natuurlijk al op de meterkast aangesloten is?

En is een ‘normale’ stroomaansluiting toereikend of moet hiervoor een ‘dikkere’ kabel gemaakt worden die meer vermogen kan leveren net zoals bij zonnepanelen omdat ik anders alsnog met ‘stopcontactsnelheid’ aan het opladen ben?

Het probleem hier thuis is de locatie van de meterkast waardoor er door 4 verschillende ruimtes heen een ‘dikke’ kabel moet gaan lopen als er iets in de meterkast gerealiseerd moet worden. De bestaande stopcontacten hebben allen een normale aansluiting en blijkbaar niet voldoende vermogen. Dat is vooralsnog ook de reden dat we nog geen zonnepanelen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Het is wel aan te raden. Ik weet niet wat je bedoelt met 'normale' stroomaansluiting maar ik vermoed een reguliere automaat van 16A. Hiermee kan je een 3,7kW laadpunt aansluiten mits er geen andere verbruikers opzitten.

Als je hem achter een andere groep hangt dan zou ik hem beperken tot bijv. 10A. Het laden gaat dan wel erg langzaam (2,3kW) máár je hoeft er geen kabels voor te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hachy schreef op zondag 29 september 2019 @ 14:31:
Het is wel aan te raden. Ik weet niet wat je bedoelt met 'normale' stroomaansluiting maar ik vermoed een reguliere automaat van 16A. Hiermee kan je een 3,7kW laadpunt aansluiten mits er geen andere verbruikers opzitten.

Als je hem achter een andere groep hangt dan zou ik hem beperken tot bijv. 10A. Het laden gaat dan wel erg langzaam (2,3kW) máár je hoeft er geen kabels voor te trekken.
Helaas geen kennis van elektriciteit. Heb wel 2 installateurs over de vloer gehad voor zonnepanelen en die gaven aan dat een normaal stopcontact niet voldoende vermogen aan kan voor 3200W aan panelen. Er zou een nieuwe groep gemaakt moeten worden die meer vermogen aan kan dan een standaard stopcontact. Volgens mij heb ik 2x25A in de meterkast, althans ik zie 2 kastjes met een hoofdzekering waar beide 25A op staat.

Ik denk zelf dat ik een nieuwe groep op 16A moet aanmaken en dan alsnog kabels trekken. Tenzij die groep dus gemaakt kan worden in de garage en dan gekoppeld wordt op de bestaande bekabeling in de garage. Daar draait ‘s nachts toch niks op. Maar dan lever ik dus in op oplaadsnelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Het lijkt me verstandig om een goede installateur en/of elektricien in te schakelen die 2 nieuwe groepen in je meterkast plaatst en deze doortrekt naar je garage. Eentje voor je panelen en eentje voor je auto. Als je 3200W aan zonnepanelen aan gaat sluiten dan is een 16A groep en een 1-fase kabel voor je panelen voldoende. Voor de auto kan je gelijk een 3-fase kabel laten trekken mocht je later toch naar 11 kW willen gaan met je laadpunt.

Tot die tijd is het denk ik het makkelijkste om een granny charger met 10A/13A gebruiken in je garage.

[ Voor 15% gewijzigd door Hachy op 29-09-2019 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Ik heb een offerte bekeken voor het laden van een Tesla Model 3 met daarin een paar opties:

(prijzen exclusief BTW)
ICU Eve Single - €2405
TWC - €1148 + €438 (TWC zelf) = €1586

Maxem: €795 (plus abonnement)
Losse meter: €240

Welke van deze opties zorgt voor de beste laad ervaring thuis voor alleen de Model 3?

Het bedrijf claimt dat de TWC wat betrouwbaarheidsproblemen heeft. Klopt dat?

Het plan is om 3x25A te gaan gebruiken.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
coptician schreef op zondag 29 september 2019 @ 19:54:
Welke van deze opties zorgt voor de beste laad ervaring thuis voor alleen de Model 3?

Het bdrijf claimt dat de TWC wat betrouwbaarheidsproblemen heeft. Klopt dat?
Ik heb 'n TWC, 3 fase aangesloten met een limiet van 13A (dus geen loadbalancer oid). Daarmee laad ik iedere nacht ruimschoots m'n Model 3 vol. Geen idee wat voor betrouwbaarheidsproblemen de installateur op doelt, ik heb in de twee weken dat ik m'n 3 nu heb 1 keer meegemaakt dat de TWC een foutmelding gaf op communicatie met de auto. Keertje uit en aan (via automaat in meterkast) en het werkte weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
De installateur bedoelt waarschijnlijk dat hij daar minder mee verdient.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
prettig schreef op donderdag 26 september 2019 @ 19:02:
Ook goed plan z'n kaartje. Idee voor parkeerkaart .... EV laad/parkeerkaart met tel.nummer.
In het Duits weliswaar: https://www.ratgeber-elek...Ratgeber_Elektroautos.pdf
Hachy schreef op zondag 29 september 2019 @ 14:10:
Als de paal daadwerkelijk op het 0-tarief staat ingesteld is het met elke laadpas gratis, ook met de TNM laadpas (ongeacht wat my.newmotion.com aangeeft).
Er is hier wel eens gepost dat er palen (in het buitenland weliswaar) zijn waar TNM met een hoog tarief per minuut rekende terwijl de laadpaal ingesteld stond met een redelijk normaal tarief per kWh? (zie Z___Z in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen" en Z___Z in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen" )

Andersom bestaat het natuurlijk ook: palen die een duur tarief rekenen en een laadpas waar je minder per kWh betaalt dan de laadpaal rekent of een laadpas die rekent met een vast tarief per laadsessie, laadpassen die rekenen met een vast tarief maand en helemaal niets per laadsessie etc.

Is er iets heel speciaals aan het 0-tarief waardoor je geen andere prijzen mag rekenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-10 14:00
daemonix schreef op zondag 29 september 2019 @ 22:02:
De installateur bedoelt waarschijnlijk dat hij daar minder mee verdient.
€1148 voor de installatie is anders echt enorm.
Geen idee of er gebroken ofzo moet worden en of je zelf iets doet, maar ik zou nog eens polsen bij iemand anders. Koop gewoon zelf de TWC aan, en zoek iemand die het aansluit op de zekeringskas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
bottom line schreef op maandag 30 september 2019 @ 05:49:
[...]

€1148 voor de installatie is anders echt enorm.
Geen idee of er gebroken ofzo moet worden en of je zelf iets doet, maar ik zou nog eens polsen bij iemand anders. Koop gewoon zelf de TWC aan, en zoek iemand die het aansluit op de zekeringskas
Dit is inderdaad inclusief werkzaamheden zoals open breken en netjes maken.

Ik vraag me vooral af of de oplossing met een TWC of de oplossing met de ICU uiteindelijk beter is. Ik neig naar de TWC omdat deze specifiek voor Tesla gemaakt is in combinatie met een Maxem.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
coptician schreef op maandag 30 september 2019 @ 09:48:
[...]

Dit is inderdaad inclusief werkzaamheden zoals open breken en netjes maken.

Ik vraag me vooral af of de oplossing met een TWC of de oplossing met de ICU uiteindelijk beter is. Ik neig naar de TWC omdat deze specifiek voor Tesla gemaakt is in combinatie met een Maxem.
Bwa. Een TWC is niet beter als je een Tesla auto hebt.
Of andersom ook, het is niet omdat je een E-Golf / Kona / I-Pace hebt, dat je geen TWC kan ophangen / gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goud dit.
Vent vernaggeld vrijdag kennelijk een instelling van m’n laadpaal vanuit Nuon.
Bel ik vanmorgen: kan alleen hij dit fixen.
Lekkere logging/ crm heb je dan...
Z’n collega’s hebben geen idee wat ‘ie vrijdag op afstand heeft gedaan.

Nuon, bedankt! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:54
bottom line schreef op maandag 30 september 2019 @ 10:03:
[...]

Bwa. Een TWC is niet beter als je een Tesla auto hebt.
Of andersom ook, het is niet omdat je een E-Golf / Kona / I-Pace hebt, dat je geen TWC kan ophangen / gebruiken.
Behalve dat je bij een tesla met TWC het klepje open kan doen?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Klopt.
Maar de stroom blijft hetzelfde. En de prijs ligt (veel) lager :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:14

ja3

Ik rijd nu 2 weken elektrisch (Nissan Leaf privé) en ik moet zeggen dat ik het publiek laden wel een rommeltje vind.

Ik heb 7 laadpassen inmiddels (gewoon omdat het kan) en tot nu toe ben ik het meest tevreden over de Plugsurfing app en laadpas. De app werkt het beste en de tarieven staan duidelijk vermeld.
Het zou kunnen dat dit niet de goedkoopste optie is maar hij werkt altijd en zonder verassingen achteraf.

Ook de ChargePoint laadpas verdiend wat mij betreft nog een speciale vermelding: Goedkope tarieven (de meeste laadpunten die ik gebruik zijn van ev-box of allegro) en ook een duidelijke app zonder verassingen achteraf. Maar wel minder goede dekking. Het was ook de enige app die mij zelfs een pushnotificatie stuurde als een laadsessie was beëindigd.

En daarnaast heb ik nog de Maingau pas voor het DC laden.

Andere laadpassen (NewMotion, Nuon, Justplugin, Get Charge) heb ik ook getest maar voor de meeste heb ik nog niet eens een rekening binnen van de laadsessies. Dit moet toch directer kunnen. De palen kunnen immers ook direct opvragen of je laadpas wel mag laden. Waarschijnlijk verdwijnen deze pasjes in mijn dashboardkastje.

Mochten jullie nog tips hebben om uit het web van laadpassen te komen dan zijn ze welkom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nheinemans
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-10 14:28
Ik rijd sinds ruim 1 week elektrisch met een tweedehands Renault Zoe (21Kwh). Een goedkope optie voor mijn dagelijkse woon-werk verkeer en om kennis te maken met elektrisch rijden.

Ik heb inmiddels ook al een stuk of 6-7 laadpassen in de auto liggen. Na wat inlezen heb ik besloten er maar 3 te gebruiken:
- Get Charge bij allego/fastned/ionity voor 29ct/kWh
- Nuon bij McDonalds en de eigen laadpunten in Noord-Brabant/Limburg (waar ik woon) voor 22ct/kWh
- Justplugin voor de rest, aangezien deze de CPO tarieven volgt (in tegenstelling tot bijvoorbeeld New Motion).

Die justplugin vervang ik wellicht in de toekomst door Vandebron, als blijkt dat ik 5+ keer per maand gebruik maak van deze kaart (ik ben namelijk al klant van Vandebron). Ik kan over een week op mijn eigen oprit met 11kWh laden, dus dan heb ik de publieke oplaadpunten alleen nodig als ik grotere afstanden ga rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 08:49
nheinemans schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:23:
Ik rijd sinds ruim 1 week elektrisch met een tweedehands Renault Zoe (21Kwh). Een goedkope optie voor mijn dagelijkse woon-werk verkeer en om kennis te maken met elektrisch rijden.

Ik heb inmiddels ook al een stuk of 6-7 laadpassen in de auto liggen. Na wat inlezen heb ik besloten er maar 3 te gebruiken:
- Nuon bij McDonalds en de eigen laadpunten in Noord-Brabant/Limburg (waar ik woon) voor 22ct/kWh
- Justplugin voor de rest, aangezien deze de CPO tarieven volgt (in tegenstelling tot bijvoorbeeld New Motion).

Die justplugin vervang ik wellicht in de toekomst door Vandebron, als blijkt dat ik 5+ keer per maand gebruik maak van deze kaart (ik ben namelijk al klant van Vandebron). Ik kan over een week op mijn eigen oprit met 11kWh laden, dus dan heb ik de publieke oplaadpunten alleen nodig als ik grotere afstanden ga rijden.
Op hun eigen website geven ze aan 39ct/kWh

NewMotion hanteert ook CPO, enkel 35 cent per sessie er bovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nheinemans
Op hun eigen website geven ze aan 39ct/kWh
Mijn Zoe kan alleen AC laden, die kost maar 29ct/kWh bij Get Charge. DC is inderdaad 39ct.

Dat is inderdaad wat TNM zegt. Ik heb echter vele verhalen gehoord dat ze niet altijd het juiste CPO tarief overnemen, maar graag een uniform tarief hanteren. Geen idee of het nog steeds zo is, maar er zijn genoeg alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Get Charge is toch 39 ct/kWh voor Dc laden bij fastned , ionity en Allego? Of zijn er hier mensen die het voor 29 ct krijgen?

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nheinemans
Ik heb het over AC laden voor 29ct/kWh (met een Get Charge pasje) bij Allego, Fastned en Ionity.
Bron: https://get-charge.com/tarif/

Ik heb het nog niet bij Fastned en Ionity getest, maar bij de Allego paal bij ons in de wijk betaal ik inderdaad maar 29ct/kWh.

DC laden is inderdaad 39ct/kWh, maar daar kan ik met mijn auto toch geen gebruik van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
@nheinemans Ik snap jouw verhaal maar ik reageer op @midego die een kona heeft lijkt mij dat hij geen ac gaat laden bij fastned ,ionity.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
JeroenE schreef op maandag 30 september 2019 @ 04:37:
[...]
<knip>

Is er iets heel speciaals aan het 0-tarief waardoor je geen andere prijzen mag rekenen?
Nee, maar dat heb ik vorig jaar getest. 0-tarief is vrijwel overal echt 0-tarief.
[b]midego schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:24:
Nee. NewMotion hanteert juist opvallend vaak géén CPO tarief als basis. Bijvoorbeeld EV'boxen die op 10 cent zijn ingesteld betaal je bij TNM €0,35 / kWh voor, en voordelige Nuon (€0,22) of Allego (€0,18) palen zijn bij TNM gewoon niet voordelig maar €0,34 / kWh.

[ Voor 6% gewijzigd door Hachy op 30-09-2019 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Hachy schreef op maandag 30 september 2019 @ 15:29:
Nee, maar dat heb ik vorig jaar getest. 0-tarief is vrijwel overal echt 0-tarief.
Tja, dat vráágt natuurlijk om meer info: hoezo vrijwel overal....?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
Hachy schreef op maandag 30 september 2019 @ 15:29:
[...]

[...]

Nee. NewMotion hanteert juist opvallend vaak géén CPO tarief als basis. Bijvoorbeeld EV'boxen die op 10 cent zijn ingesteld betaal je bij TNM €0,35 / kWh voor, en voordelige Nuon (€0,22) of Allego (€0,18) palen zijn bij TNM gewoon niet voordelig maar €0,34 / kWh.
Dat is inderdaad in het begin zo geweest, op mijn afgelopen 2 facturen wordt de correcte prijs doorberekend. Kwestie van contact met ze opnemen en het kunnen aantonen.

[ Voor 4% gewijzigd door midego op 30-09-2019 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 30 september 2019 @ 10:04:
Goud dit.
Vent vernaggeld vrijdag kennelijk een instelling van m’n laadpaal vanuit Nuon.
Bel ik vanmorgen: kan alleen hij dit fixen.
Lekkere logging/ crm heb je dan...
Z’n collega’s hebben geen idee wat ‘ie vrijdag op afstand heeft gedaan.

Nuon, bedankt! :)
Edit:

Het is gefixed!

Nuon was er een dag mee bezig, met alle positieve energie die er was. Helaas kennelijk gebrickete laadpaal ofzo. Ze lezen hier mee en ik had natuurlijk een ietwat kinderachtige reactie... Excuses daarvoor, ik gok dat dat jullie mijn frustratie begrijpen.

Wat was er aan de hand? Via een (custom) firmware upgrade is de laadpaal waarschijnlijk gebricked, zie het als een mislukte jailbreak oid. Via Nuon moest een monteur komen om het te fixen.

Ik dacht ik bel EVBox nog een keer: van het weekend een hele vriendelijke dame aan de telefoon, maar ze klonk niet heel technisch. Dit keer een technische vent aan de telefoon, zijn tip? Zet de paal 20-30 minuten uit en bel dan even terug 8)7 Ik dat gedaan en ondertussen een huurauto geregeld, wat blijkt... Bel ik 'm terug, zet de paal aan, plug de stekker in, BAM auto aan het laden. Geen foutmelding, niks. Enige wat nu het 'probleem' is, is dat de Nuon overlay niet meer werkt. Voor mij niet zo boeiend, ik kijk daar niet naar en ben samen met een incidentele gast met EV de enige die hier laad.

Voor nu dus fixed, ergens heb ik het gevoel dat het nog fout kan gaan na verloop van tijd: het is ten slotte een soort noodfunctie. Mocht dat zo zijn, dan Nuon vriendelijk aankijken en een monteur laten komen.

Anyway, vandaag 10 telefoontjes verder en op afstand vanalles voor m'n werk gedaan waar je eigenlijk fysiek voor aanwezig moet zijn (thank god for docusign), maar het is gelukt! 8)

VOLGENDE AUTO WORDT WEER EEN DIESEL >:) >:) >:) >:) >:) (geintje)

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2019 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Hippe Lip schreef op maandag 30 september 2019 @ 16:14:
[...]

Tja, dat vráágt natuurlijk om meer info: hoezo vrijwel overal....?
Omdat ik niet alle aanbieders heb kunnen testen, een klein voorbehoud. Maar de paar die ik getest heb, brachten geen kosten in rekening.

[ Voor 10% gewijzigd door Hachy op 30-09-2019 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:14

ja3

Zijn de CPO tarieven die bijvoorbeeld JustPlugin hanteert nog ergens in te zien of is dit ook maar een beetje achteraf in je factuur kijken? Anders laad ik bijv liever met NewMotion/Plugsurfing die gewoon duidelijk hun tarieven in de apps communiceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
midego schreef op maandag 30 september 2019 @ 16:43:
[...]
Dat is inderdaad in het begin zo geweest, op mijn afgelopen 2 facturen wordt de correcte prijs doorberekend. Kwestie van contact met ze opnemen en het kunnen aantonen.
Nou, dat is absoluut geen garantie dat je dan het verschil terugkrijgt. Meestal wordt je verwezen naar punt 18.1 uit hun algemene voorwaarden, en dat betekent in de praktijk gewoon het tarief dokken wat de app aangeeft voor het laadpunt. En of je Ev-box nu op 5 of 10 cent staat ingesteld, in de App staat gewoon 35 cent.

Daar heb ik ook uitgebreid over geblogd met bewijsmateriaal.
ja3 schreef op maandag 30 september 2019 @ 17:50:
Zijn de CPO tarieven die bijvoorbeeld JustPlugin hanteert nog ergens in te zien of is dit ook maar een beetje achteraf in je factuur kijken? Anders laad ik bijv liever met NewMotion/Plugsurfing die gewoon duidelijk hun tarieven in de apps communiceren.
Working on that. De tarieven die bij TNM en PS in hun apps en site ziet staan zijn formule-based, meestal dus educated guesses.

[ Voor 23% gewijzigd door Hachy op 30-09-2019 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-10 15:52
wat is de beste pas om te gebruiken voor duitse oplaadpunten (zoals enbw) die een €x.xx per minuut tarief hebben als ik per kwh wil aftikken? maingau/getcharge?

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Coasterfreak schreef op maandag 30 september 2019 @ 20:25:
wat is de beste pas om te gebruiken voor duitse oplaadpunten (zoals enbw) die een €x.xx per minuut tarief hebben als ik per kwh wil aftikken? maingau/getcharge?
Ik ga zaterdag naar Duitsland en zondag naar Zwitserland en precies deze twee ga ik gebruiken. Voor nood heb ik nog TNM en Plugsurfing en ook Eins . :)

Ik was Vincent Everts aan het kijken in China. En daar gebeurt wel wat zeg .
YouTube: World's Largest Charging Square in Shenzhen | INSIDE CHINA'S MOBILIT...
In Duitsland kom ik op plekken met 1 lader pfff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-10 13:44

NightHawk4

Lotte is Liev :>

Na geprobeerd hebben alles bij te lezen ben ik helaas afgehaakt bij de kabeldikte discussie en fast forward naar het einde gegaan ;-)

Alle gekheid op een stokje, snap nog niet alles maar wel weer een stuk wijzer. Eindelijk toestemming gekregen van werkgever voor een Tesla Model 3, helaas SR+ en geen AWD maar dat scheelt ook weer in de maandlasten.

Dan nu de keuze waar ik mee zit, eigen laadpaal thuis is er de keuze uit twee 3 fase laders.
* Eneco Alfen Single Proline
* New Motion Advanced + DLB

Waarbij het leasebedrag voor de New Motion wel iets hoger is dan de Alfen, scheelt het netto maar 5 euro in de maand.
Morgen nog even voor de zekerheid met de leasemaatschappij bellen maar de leasepassen die hier dus bij gaan horen zijn;
* MTC / Eneco Combi Pas
* New Motion Plus MTC Pas Combi

Ik krijg de indruk dat de laadpalen an sich allebei prima voldoen en de verschillen niet groot genoeg zijn om daar de keuze op te maken maar misschien de passen wel of heb ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@NightHawk4 Volgens mij kan je bij de Newmotion wel load balancing gebruiken maar moet je daar altijd per maan voor blijven betalen. Bij de Alfen kan dat ook, maar daar betaal je niet per maand.

Als al je kosten door de werkgever worden vergoed is dat misschien een minder interessant verschil voor jou persoonlijk.

Voor de pasjes kan je het beste aan MTC vragen wat de verschillen zijn. Als je ze los bij Eneco of TNM haalt zijn er wel verschillen, maar wellicht heeft MTC weer andere afspraken gemaakt (en die zijn wellicht per werkgever ook weer anders). Dat soort info kan ik op hun site niet vinden.

Bij normale laadpassen kan het een groot verschil maken aan de hand van de hoeveel kilometers je rijdt, waar je elders in het (buiten)land gaat laden etc.

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenE op 01-10-2019 11:00 . Reden: Oeps, tikfautje in de link ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Coasterfreak schreef op maandag 30 september 2019 @ 20:25:
Eigenlijk alle passen met een fixed kWh bedrag

Maingau
Nuon
Eneco
Get-Charge

Pas op met Get-Charge, bij niet-voorkeurs-providers €0,89 / kWh dus alleen gebruiken bij de roze aanbieders. Als je het niet weet of het staat niet op de laadpaal; dan is de kans groot dat het een Ladenetz compatible paal betreft. Gebruik dan Nuon of Maingau dan kost het nooit meer dan €0,35 / kWh.

Afbeeldingslocatie: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190320/7c58752697bbc201d9c5374b14e657c4.jpg

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Welke laadpassen worden nog steeds geweigerd bij Ionity?

Ionity status update,

[ Voor 20% gewijzigd door Hachy op 01-10-2019 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

JeroenE schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 08:21:
@NightHawk4 Volgens mij kan je bij de Newmotion wel load balancing gebruiken maar moet je daar altijd per maan voor blijven betalen. Bij de Alfen kan dat ook, maar daar betaal je niet per maand.

Als al je kosten door de werkgever worden vergoed is dat misschien een minder interessant verschil voor jou persoonlijk.

Voor de pasjes kan je het beste aan MTC vragen wat de verschillen zijn. Als je ze los bij Eneco of TNM haalt zijn er wel verschillen, maar wellicht heeft MTC weer andere afspraken gemaakt (en die zijn wellicht per werkgever ook weer anders). Dat soort info kan ik op [url="https://www.mtc.nl]hun site[/url] niet vinden.

Bij normale laadpassen kan het een groot verschil maken aan de hand van de hoeveel kilometers je rijdt, waar je elders in het (buiten)land gaat laden etc.
Dank voor je reactie.
Net even met de leasemaatschappij gebeld maar de laadpaal komt op kosten van de werkgever dus dat scheelt weer, standaard gebruikt Alphabet dan de Eneco Alfen met een MTC/Eneco laadpas.
Maakt de keuze weer makkelijk oftewel geen keuze :P

Nu nog kijken of het een vaste kabel of stopcontact wordt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11:17
Hachy schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 10:17:
Welke laadpassen worden nog steeds geweigerd bij Ionity?

Ionity status update,
Haha, die ANWB is buiten de pechhulpdienst en de winkels toch ook wel een bedrijf van ambtelijke klungeligheid geworden...
Zo ook bij deze dubbeltest tussen e-Niro en Model3. Worden gewezen op talloze fouten en ze reflecteren er helemaal niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ach, Frank Buma. Die denkt dat zijn kijkers koekwaus zijn ofzo.

Ik heb diverse vragen gesteld waarom hij EV's altijd zo negatief frame'de (Met een dekentje over zijn benen in een Leaf bijvoorbeeld: Nooit op gereageerd. Ik maakt toen een zeer kritische blogpost over zijn zeer negatieve reportage van de Ioniq, toen ik hem om wederhoor vroeg wilde hij niets meer met me te maken hebben.

Hij had gewoon geen antwoord op de verzonnen frames zoals de hele dag nodig hebben voor 246km rijden van Luxemburg naar Oostende, een ge-icede laadpaal tientallen kilometers buiten de logische route en het gebruik van Tesla Destination chargers welke helemaal niet nodig waren, puur om te laten zien hoe slecht het allemaal was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-10 11:57
Vandaag een mail van evway (laden in m.n. Italië) gekregen. Ze gaan á la Maingau een boetetarief na 4 uur laden AC per extra uur of deel daarvan berekenen. Sympathiek is dat je van 0.00-8.00u geen boetetarief krijgt. Voor DC na 2 uur laden eveneens een boetetarief. Geen uitzondering voor s nachts.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ja en dat boetetarief DC is zelfs €10,- per uur.

https://mailchi.mp/f91fe9...-new-tariffs?e=7eaaa2d48d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aequitas
  • Laatst online: 17-10 19:12
Ik mag binnenkort van de zaak een Tesla M3 gaan rijden en kan er een Tesla Wall Connector bij nemen. Om de stroomkosten te kunnen declareren begrijp ik dat ik een MID kWh meter zal moeten installeren op de leiding die naar de laadpaal loopt.

Nu is de vraag van mij werkgever hoe ze kunnen aantonen/controleren dat ik alleen mijn auto aan de laadpaal hang en niet die van buren of vrienden? Hoe doen jullie dat? Ritregistratie? Laadgeschiedenis of kilometerstand opvragen via Tesla API en bijhouden?

Ik had ook al gekeken naar b.v. NewMotion laadpaal, maar dan ben je gelijk stukken duurder uit kwa aanschaf en zit je ook met abonnementskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Mijn verwachting/hoop is dat plechtig beloven dat dit het geval is voldoende zou zijn voor de Belastingdienst/een werkgever. De winst die je kunt behalen door een andere auto hier aan te hangen is zo beperkt dat fraude niet echt interessant is. Mocht je werkgever je niet geloven dan kom je volgens mij altijd uit bij 'n laadpaal met pasjessysteem en bijbehorende kosten. Waarbij je dan overigens ook de auto van je vrienden met jouw pas aan zou kunnen melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11:17
[b]aequitas in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen"aequitas schreef op dinsdag 1 oktober 2019]

Nu is de vraag van mij werkgever hoe ze kunnen aantonen/controleren dat ik alleen mijn auto aan de laadpaal hang en niet die van buren of vrienden? Hoe doen jullie dat? Ritregistratie? Laadgeschiedenis of kilometerstand opvragen via Tesla API en bijhouden?
Nou net als op dezelfde manier als met je ICE. Vroeger werden de kilometerstanden steeksproefgewijs weggezet tegen tankbonnetjes. Nu kunnen kilometerstanden worden weggezet tegen afgenomen kiloWattuurtjes. Zelfs nog nauwkeuriger dan met benzine/diesel omdat het e-verbruik minder variatie kent.

Edit. dit was gedacht vanwege de kortere tussenstappen dan bij benzine/diesel maar variatie kan er nog steeds wel zijn als je precies tussen laadbeurten verschillende rijstijlen/routes rijdt of verschillende temperaturen treft. In mijn praktijk is dit zelden maar het is geen maatstaf natuurlijk.

[ Voor 17% gewijzigd door joepie de p op 01-10-2019 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Laadpas is natuurlijk de meest waterdichte oplossing. Waarschijnlijk heb je een kleine werkgever, want grote werkgevers willen al die administratieve rompslomp van MID meter en meterstanden niet hebben. Die willen gewoon elke maand een factuur betalen en klaar zijn.
Voor de belastingdienst is het om het even, maar ik verwacht dat als de belastingdienst een controle doet, ze eerder verdiepen in MID gebaseerde vergoedingen dan laadpasvergoeding. Dat is ook een reden waarom bedrijven houden van simpele laadpasfacturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
aequitas schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:53:
Ik mag binnenkort van de zaak een Tesla M3 gaan rijden en kan er een Tesla Wall Connector bij nemen. Om de stroomkosten te kunnen declareren begrijp ik dat ik een MID kWh meter zal moeten installeren op de leiding die naar de laadpaal loopt.

Ik had ook al gekeken naar b.v. NewMotion laadpaal, maar dan ben je gelijk stukken duurder uit kwa aanschaf en zit je ook met abonnementskosten.
Het moet niet zotter worden; hoe ver willen ze gaan met de controle?
Volgens mij moet je ook de laadgegevens van de auto zelf kunnen gebruiken om te kunnen vergelijken; daar zit dan alleen nog wat laadverlies tussen.
Overigens blijft dan de vraag wellicht of je je auto niet uitleent aan buren en vrienden of nog erger, verhuurt aan vriend en vijand.

Oftewel goed afspreken en je daar aan houden; high trust/high penalty en verder geen gedoe.

Waarbij het m.i. ook geen probleem mag zijn als jij visite krijgt van iemand met EV dat die wel even een paar Kwh er bij krijgt als dat nodig is, zonder extra administratief gedoe, mits voor jou bij tegenbezoek aan jouw relatie ook geldt.

Een laadpas voor de thuispaal lost het op een technische manier op maar ben ik verder geen voorstander van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
NightHawk4 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 10:45:
[...]
.... Nu nog kijken of het een vaste kabel of stopcontact wordt....
Dat lijkt mij een no brainer. Kan mij geen zinnig argument voorstellen om met losse kabel te willen werken. Maar ben benieuwd naar jouw argumentatie als je daar toch voor kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aequitas schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:53:

Vraag je werkgever anders even of ze logisch kunnen nadenken.
M3 zal grofweg 6 a 8 km per kwh rijden.
Als je 40.000 per jaar rijdt, zal er dus zo’n 5.000 a 6.500 kwh worden gedeclareerd = 400-575 per maand. Structureel erboven is mailtje voor je km stand, onlogisch verbruik = navraag doen. Met die MID shit incl zulke gekke voorwaarden kom je als werkgever alleen maar wantrouwend over... Lijkt me niet handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aequitas
@Verwijderd, @eltron zoals @Z___Z al gokte is het bedrijf niet zo groot. Ik ben ook de eerste elektrische rijder die thuis kan laden, mijn collega's hebben allemaal geen oprit en doen dus al het opladen met de pas. Het is dus niet zo zeer wantrouwen maar meer dat mijn baas het ook allemaal nog niet weet en straks geen problemen wil met de belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aequitas schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 20:48:
@Verwijderd, @eltron zoals @Z___Z al gokte is het bedrijf niet zo groot. Ik ben ook de eerste elektrische rijder die thuis kan laden, mijn collega's hebben allemaal geen oprit en doen dus al het opladen met de pas. Het is dus niet zo zeer wantrouwen maar meer dat mijn baas het ook allemaal nog niet weet en straks geen problemen wil met de belasting.
Neem een paal met rfid dan, zet gasttarief op 22 cent en doe t zo. Meerkosten declareren bij je werkgever, hij wil van ‘t gezeik af zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aequitas
Verwijderd schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 20:54:
[...]

Neem een paal met rfid dan, zet gasttarief op 22 cent en doe t zo. Meerkosten declareren bij je werkgever, hij wil van ‘t gezeik af zijn :)
Die optie had ik ook voorgesteld maar daar dat had niet de voorkeur, maar ik ga daar nog wel even voor in overleg, gelukkig duurt het nog even voor de auto geleverd wordt dus heb ik tijd om het uit te zoeken ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 20:30:
[...]

Vraag je werkgever anders even of ze logisch kunnen nadenken.
M3 zal grofweg 6 a 8 km per kwh rijden.
Als je 40.000 per jaar rijdt, zal er dus zo’n 5.000 a 6.500 kwh worden gedeclareerd = 400-575 per maand. Structureel erboven is mailtje voor je km stand, onlogisch verbruik = navraag doen. Met die MID shit incl zulke gekke voorwaarden kom je als werkgever alleen maar wantrouwend over... Lijkt me niet handig.
Totaal onrealistische bedragen per maand die je noemt...

Zonder MID krijg je vroeg of laat problemen met de belastingdienst. Ik zou het niet doen. Bij ons is het of je lease met laadpaal, dus hoger maandbedrag, of je lease zonder laadpaal, maar dan is het brandstof voorschot hoger, ter compensatie van de hogere laadkosten. Leasebudget is bij ons inclusief brandstof.

@aequitas aangezien je het hebt over netto kosten, neem ik aan dat je Tesla boven je budget zit, en er dus bruto geen ruimte meer is om de laadpaal mee te leasen? Een laadpaal kost zo’n 2000 euro. Over 48 maanden is dat dus 40 euro/maand extra leasekosten plus het abonnement voor rfid verrekening. Daar tegenover staat dat je tarief meestal iets hoger ligt dan je kosten bij de energie leverancier. Het is iets duurder dan een TWC, maar wel dummy proof en je thuis laadsessies en openbare laadsessies komen op 1 factuur bij je baas. Je kan het beste je baas advies laten vragen bij de lease maatschappij of bij een grote laadpalenboer. Alhoewel die waarschijnlijk niet op de TWC+MID oplossing zullen komen. Extra administratie kost ook geld. Zeker als je bedrijf geen eigen administratie afdeling heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

aequitas schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 21:16:
[...]

Die optie had ik ook voorgesteld maar daar dat had niet de voorkeur, maar ik ga daar nog wel even voor in overleg, gelukkig duurt het nog even voor de auto geleverd wordt dus heb ik tijd om het uit te zoeken ;(
In het geheel valt een abonnement bij een van de laadtoko's toch aardig mee a €5 per maand? Dan is het gelijk klaar en wordt alles automagisch gefactureerd en vergoed.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Z___Z schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 21:39:
[...]

Totaal onrealistische bedragen per maand die je noemt...

Zonder MID krijg je vroeg of laat problemen met de belastingdienst. Ik zou het niet doen. Bij ons is het of je lease met laadpaal, dus hoger maandbedrag, of je lease zonder laadpaal, maar dan is het brandstof voorschot hoger, ter compensatie van de hogere laadkosten. Leasebudget is bij ons inclusief brandstof.

@aequitas aangezien je het hebt over netto kosten, neem ik aan dat je Tesla boven je budget zit, en er dus bruto geen ruimte meer is om de laadpaal mee te leasen? Een laadpaal kost zo’n 2000 euro. Over 48 maanden is dat dus 40 euro/maand extra leasekosten plus het abonnement voor rfid verrekening. Daar tegenover staat dat je tarief meestal iets hoger ligt dan je kosten bij de energie leverancier. Het is iets duurder dan een TWC, maar wel dummy proof en je thuis laadsessies en openbare laadsessies komen op 1 factuur bij je baas. Je kan het beste je baas advies laten vragen bij de lease maatschappij of bij een grote laadpalenboer. Alhoewel die waarschijnlijk niet op de TWC+MID oplossing zullen komen. Extra administratie kost ook geld. Zeker als je bedrijf geen eigen administratie afdeling heeft.
Kwh is geen bedrag, dus *0,22. Bij de collega’s waar je niet uitkomt, heb je hoogst waarschijnlijk CJIB donaties in te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Z___Z schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 21:39:
Zonder MID krijg je vroeg of laat problemen met de belastingdienst.
Is er ondertussen al een officiële uitspraak van de belastingdienst over dat dit echt verplicht is? Of nog beter een officiële regel waar dat in staat?

En dan nu hier verder met de beantwoording van deze post uit een ander topic: Andre1973 in "Elektrische auto's - deel 5"
Andre1973 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 23:45:
Ik wil hier vooral alternatieven te weten komen (zoals die NRG kick) waardoor ik sneller kan laden op straat bij mij thuis voor de deur, waardoor er minder lang een kabel ligt over de stoep, wat voor overlast / gezeur kan gaan zorgen.
De NRG kick is een apparaat die je aan allerlei standaard stopcontacten kan aansluiten om te laden. Dat is wellicht handig voor jou als je vaak op locaties komt waar ze geen laadpaal maar wel blauwe of rode CEE stopcontacten hebben. Daar zijn trouwens ook andere merken van die dat doen (ik weet zo 1-2-3 niet wat de goedkoopste is).

Verder zorgt die er niet voor dat je sneller kan laden. Je hebt van Ratio een transformator die dat kan verzorgen als je wel 3 fasen 16A hebt maar je auto enkel kan laden op 1 fase maar wel met 32A (zoasl bijvoorbeeld de Nissan): https://www.ratio.nl/nl/c...7300/groups/g+c+a+nr+view

Maar die kan je dan weer niet makkelijk meenemen.

Hetzelfde geldt voor diverse leverancies die een (kleine) DC lader hebben. Daarmee kan je de auto sneller laden; je koopt in principe een eigen snellader. Alleen dan 1tje die niet zo snel is als langs de snelweg. Wel goedkoper maar nog steeds duizenden euro's en net zo makkelijk te verplaatsen als de eerste portable computer (maw: niet echt).

Ik weet ook niet of zulke oplossingen wel heel handig zijn. Je zal desondanks toch een paar uur moeten laden. Natuurlijk kan het wel uitmaken of je 6 uur of 3 uur moet laden, maar zou jij na zoveel uur weer naar buiten gaan om de laadkabel weg te halen? Of ga je gewoon naar bed en haal je hem de volgende ochtend pas weg?

In dat laatste geval maakt het natuurlijk niets uit of de laadsessie nu om 01:00 of om 04:00 is afgelopen.
Stiekum een laadpaal in de stoep zetten lijkt me riskant. Als ze daar achter komen dan speel ik mezelf wel erg in de kijker, en gaat dat kabeltje over de stoep ook een probleem zijn.
Dat bedoel ik ook niet; als je een stukje eigen grond hebt voor je huis kan je daar wel een laadpaal plaatsen. Dan hoef je alleen maar een kabel (plus mat) over de stoep te hebben liggen. Maar als je dat ook al niet hebt wordt het lastiger om dit te realiseren omdat alles wat je dan aan de muur schroeft al gelijk boven de openbare stoep hangt.

Als je in een rustige straat woont met weinig voetgangers (wat postbodes en buren en eventueel bezoek) dan is dat ook iets heel anders dan wanneer je in het centrum van een stad woont waarbij iedere dag honderden mensen voorbij lopen op weg naar werk/huis/station/winkel/uitgaan/etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

eltron schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 19:36:
[...]

Dat lijkt mij een no brainer. Kan mij geen zinnig argument voorstellen om met losse kabel te willen werken. Maar ben benieuwd naar jouw argumentatie als je daar toch voor kiest.
Puur esthetisch om eerlijk te zijn...qua gemak is het natuurlijk vaste kabel. :*)

Afbeeldingslocatie: https://ev-solutions.nl/wp-content/uploads/2019/06/Screen-Shot-2019-08-28-at-7.51.59-PM-1.png

Dus het is nog even kijken waar hij komt te hangen, vrees dat gemak het zal winnen maar dan moet hij dus wat subtieler geplaatst worden. En aangezien ons boodschappenautootje altijd voor de garage staat moeten we dat weer gaan aanpassen. Even puzzelen dus... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 11:01
Losse kabel kopen met een knopje voor het openen van de laadpoort en de kabel te unlocken is toch wel erg prettig. Daarbij kan een losse kabel handig zijn als de paal/kabel nat kan worden. Achteraf had ik liever een losse kabel gehad met knopje erop.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _gibeon_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-09 14:26
Die logica volg ik nog niet helemaal, kan je dat uitleggen?
Juist als 'ie nat is ben ik erg blij met m'n vaste kabel, anders had ik een natte (en vieze) kabel in de auto gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Inspired schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 11:59:
Losse kabel kopen met een knopje voor het openen van de laadpoort en de kabel te unlocken is toch wel erg prettig. Daarbij kan een losse kabel handig zijn als de paal/kabel nat kan worden. Achteraf had ik liever een losse kabel gehad met knopje erop.
Dit klinkt als Tesla. De meeste auto’s kan je de laadpoort openen als de auto niet op slot staat. Dus geen knopje nodig op de laadkabel. Verder met @_gibeon_ eens, natte kabel is juist fijn dat je hem niet hoeft mee te nemen in je auto, maar lekker kan laten drogen rond de laadpaal.
JeroenE schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 08:21:
[...]
Is er ondertussen al een officiële uitspraak van de belastingdienst over dat dit echt verplicht is? Of nog beter een officiële regel waar dat in staat?
Niet dat ik weet, maar zonder MID moet je aannemelijk maken hoeveel stroom je hebt geladen. Dat is niet zo heel makkelijk. Je moet dan al je andere laadsessies bijhouden inclusief de eventuele gratis geladen stroom. Het werkt fraude in de hand, waar de belastingdienst niet van houdt. Daarnaast, als je elke maand geld wil vergoeden aan de werknemer, kan je dit met een schatting doen en eind van het jaar corrigeren. Dit is administratief een nachtmerrie. Zonder MID, nu het nog mag, lijkt me alleen voor ZZP’ers praktisch mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Wel of niet MID is een kwestie van wel of niet geijkt. Mijn ervaring is dat een niet-geijkte meter nog geen 2% afwijkt van een geijkte meter. Ik kan me niet voorstellen dat de belastingdienst over zó'n kleine marge moeilijk gaat doen. Gewoon een goede meter gebruiken dus.

Hier vind je een aantal meters. Van de Modbusmeter weet ik in elk geval dat het een MID-meter is.
https://www.iungo.nl/nl/bestellen

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aequitas
[b]Hippe Lip in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen"... Gewoon een goede meter gebruiken dus. ...
Als er nu toch een keurmerk zou zijn waarmee je er zeker van kon zijn dat je een goede of slechter meter koopt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Z___Z schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 15:55:
Niet dat ik weet, maar zonder MID moet je aannemelijk maken hoeveel stroom je hebt geladen. Dat is niet zo heel makkelijk. Je moet dan al je andere laadsessies bijhouden inclusief de eventuele gratis geladen stroom.
Een niet MID kWh meter is ook een goede meter. Waarom zou je die niet gewoon mogen gebruiken en moet je zo ingewikkeld doen? Waar heeft de belastingdienst beschreven dat het zo werkt?
Het werkt fraude in de hand, waar de belastingdienst niet van houdt.
Auto van de buurman opladen, geld vragen aan de buurman en ook nog geld krijgen van je baas. Dat kan je trouwens ook prima met een brandstoftankpas doen, dat is niet speciaal voor EV's. Hoe gaat een MID kWh meter daar bij helpen?

NB ik gebruik zelf ook een MID meter hoor, voor die paar euro prijsverschil met een niet MID meter ga ik niet moeilijk doen. Maar ik ben wel nieuwsgierig waar die regels van de belastingdienst dan zijn te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Zijn er ook laadpassen op dit moment waar je voordelig mee kan laden bij een "thuis laadpaal' met backend?

Zou wel een goede reden zijn om voor een laadpaal te kiezen met backend verrekening mogelijkheden.
Zo dat je bijvoorbeeld een New-Motion laadpaal zou kunnen nemen met je tarief op 30 cent en dan laden via iets als een Superflat AC pas voor 12 cent:https://laadpastop10.nl/laadpas/39/Steiermark%20SuperFlat%20AC

Kan me voorstellen dat er geen passen zijn die deze use-case ondersteunen want dan moet er iemand ergens flink geld op toeleggen.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
ice-T106 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 09:50:
Zijn er ook laadpassen op dit moment waar je voordelig mee kan laden bij een "thuis laadpaal' met backend?

Zou wel een goede reden zijn om voor een laadpaal te kiezen met backend verrekening mogelijkheden.
Zo dat je bijvoorbeeld een New-Motion laadpaal zou kunnen nemen met je tarief op 30 cent en dan laden via iets als een Superflat AC pas voor 12 cent:https://laadpastop10.nl/laadpas/39/Steiermark%20SuperFlat%20AC

Kan me voorstellen dat er geen passen zijn die deze use-case ondersteunen want dan moet er iemand ergens flink geld op toeleggen.
Wat denk je zelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeakAtTweaking
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-09 14:38
Kwam dit topic tegen over laden van je stopcontact thuis https://www.ioniqforum.co...g-from-home-outlet.22818/

Ging er eigenlijk vanuit dat ik thuis gewoon kon laden uit het stopcontact, is dat niet handig? Of is het gewoon even opletten hoe warm de kabel wordt en van daaruit verder kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Met een relatief nieuw buitenstopcontact (zonder gecorrodeerde contacten) is er technisch weinig mis mee.
Het is wel langzaam en je zit mogelijk op dezelfde groep als de terrasverwarmer / wasmachine / droger / vaatwasser / gourmetstel, dus er is meer dat mis kan gaan.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Dat ik zeker weet dat dit mogelijk was maar op dit moment gok ik van niet. Maar het zou zomaar binnen een bepaalde roaming afspraak kunnen vallen. Is uiteindelijk ook gewoon een (eventueel openbare) laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
WeakAtTweaking schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:31:
Kwam dit topic tegen over laden van je stopcontact thuis https://www.ioniqforum.co...g-from-home-outlet.22818/

Ging er eigenlijk vanuit dat ik thuis gewoon kon laden uit het stopcontact, is dat niet handig? Of is het gewoon even opletten hoe warm de kabel wordt en van daaruit verder kijken?
Reguliere stopcontacten zijn gewoon niet bedoeld voor langdurige zulke stromen als bij het laden gebruikt worden. Het probleem van warmte zit ook niet zozeer in de kabel, maar vooral in de stekker. Iedere overgang is extra weerstand en dus warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Staat in onze leaseregeling zelfs het onderstaande;
Te allen tijde dient er gebruik te worden gemaakt van een (connected) laadpunt voor elektrische voertuigen. Laden via een regulier stopcontact is niet toegestaan.
Dus die kabel hoeven we al niet meer aan te schaffen......lekker als je op de camping in Italië zit :?
Pagina: 1 ... 66 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.