Met oog op welke toekomst? De enige reden die ik kan bedenken waarom je in de toekomst een dikkere kabel naar je laadpaal nodig hebt, is als je een oprit hebt voor 2 auto’s en je nu 1 EV hebt en in de toekomst misschien 2 EVs tegelijk wil laden.Pietje NL schreef op zondag 22 september 2019 @ 14:35:
Met oog op de toekomst en eventuele kosten om opnieuw een kabel in te graven zou ik altijd een dikkere kabel leggen. Nuu betaal je de hoofdprijs boven de 3x25A hoofdaansluiting maar dat kan natuurlijk wijzigen in de toekomst.
EVs worden alleen maar efficiënter. Dus als je nu overnight genoeg kan laden, zal dat in de toekomst ongetwijfeld ook zo zijn.
Voor het milieu hoef je het ook niet te doen. Een dikkere kabel kost ook meer koper.
Ik bekijk het vanuit een bedrijfskundig perspectief. Efficiënte bedrijfsvoering is door zoveel mogelijk lean te doen. Dus verspilling tegen gaan door alleen hetgeen te doen wat nodig is. Je ziet zo vaak dat er investeringen gedaan worden voor de toekomst, waar de toekomst nooit realiteit wordt en dus de investering voor niks was geweest. Het is ook de reden waarom agile in software ontwikkeling trending is. Niet meer iets ontwikkelen op basis van een design, wat jaren duurt, terwijl de markt/eisen van nu niet per se van toepassing is over X jaar.