[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 104 Laatste
Acties:
  • 564.690 views

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
rheinen schreef op woensdag 18 september 2019 @ 22:41:
Wat is de terugverdien tijd van een laadpaal ?

Dit ivm een nieuwe aanvraag om een zakelijke laadpaal voor een lease-auto Tesla model 3 SR.
Op kantoor kan de auto ook geladen worden. En in mijn woonwijk staan ook diverse openbare laadpunten binnen 500 meter. Door de leasemaatschappij worden nu laadpaal prijzen incl installatie genoemd van 2500-3000 euro (slimme lader met backoffice).

Dus thuis laden kost 13 euro per sessie (als de accu bijna leeg is).
Aan een publieke laadpaal Allego in de wijk kost dit ongeveer 20 euro.
En zoals gezegd kan ik ook op het werk laden. Uitgaande van 2-3 keer laden per week (waarvan 2x op de zaak en 1x in mijn woonwijk).

Uitgaande van een laadpaal van 2800 euro zou je 400 keer moeten laden voordat je de aanschafkosten van de laadpaal eruit hebt. Dit ga ik dus net halen in de 4 jaar.

Doe ik een verkeerde aanname of mis ik één of meerdere details ?
Het is voornamelijk het gemak.

Ik ben in totaal 1148 + 200 + 400 =1748 kwijt voor een zappi v2 3 fase met hub inclusief montage en een nieuwe groepenkast. (alles is aftrekbaar trouwens, dus betaal ongeveer de helft daarvan)
Het brandstof voorschot verschil wat mijn werkgever mij geeft voor thuis laden ten opzichte van alles met pas is 30 euro per maand. 30 euro * 48 = 1440

Die 150 netto verschil verreken ik wel met het gemak van de deur uit stappen en de auto in in plaats van hopen op een plek bij een laadpaal op het werk of 400m lopen door de regen en wind.

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@cypher21 Je mag alleen de daadwerkelijke elektriciteitskosten in rekening brengen. Als je baas meer betaalt dan moet je daar officieel inkomstenbelasting over betalen.

Ik heb ook een beetje het idee dat je vergeet dat jouw elektriciteitskosten omhoog gaan als je thuis een auto gaat opladen. Je kan het bedrag voor de betaling van de elektriciteitskosten natuurlijk niet aftrekken van de kosten van een laadpaal; dat bedrag heb je al nodig om de elektriciteit te betalen.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Vergeet dan weer niet dat de kosten voor elektriciteit dalen voor alles boven de 10.000 kWh. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Niet helemaal waar de kosten zitten ook in andere zaken. Niet alleen de kale kwh prijs. Maar goed voor mij is het makkelijk door de autos zit ik makkelijk over de 10.000 dus de eerste 10.000 is voor de autos a 22 cent en de rest is prive.

Maar je kan meer vraag dan kost prijs en natuurlijk moet je dan opgeven bij je belastingen omdat het inkomsten zijn. maar goed er zijn meer kosten voor je laadpaal dan alleen de kale kwh prijs.

Vind het zelf niet erg dat ik straks op 20000kwh zit in het jaar... 2/3 is voor de autos dus geen enkel probleem. Betaal liever groene stroom dan benzine

• cypher21
JeroenE schreef op donderdag 19 september 2019 @ 10:10:
@cypher21 Je mag alleen de daadwerkelijke elektriciteitskosten in rekening brengen. Als je baas meer betaalt dan moet je daar officieel inkomstenbelasting over betalen.

Ik heb ook een beetje het idee dat je vergeet dat jouw elektriciteitskosten omhoog gaan als je thuis een auto gaat opladen. Je kan het bedrag voor de betaling van de elektriciteitskosten natuurlijk niet aftrekken van de kosten van een laadpaal; dat bedrag heb je al nodig om de elektriciteit te betalen.
Aanschaf van de paal staat los van de verbruikte elektra natuurlijk. Aanschaf van de paal inclusief eventuele extra kosten en montage zijn aftrekbaar. Die geef ik nu nog snel op zodat deze tegen de bijtelling van mijn huidige auto weggestreept kunnen worden. Nadat ik electrisch ga rijden is de jaarlijkse bijtelling niet genoeg om de kostne tegen weg te strepen

Ik vergeet niks. Ik declareer straks de verbruikte KWhs * prijs volgens mijn contract bij mijn werkgever

[ Voor 16% gewijzigd door cypher21 op 19-09-2019 10:31 ]

• MeZZiN
Trouwens even zitten te rekenen maar een laadpaal thuis kan redelijk uit als ik uit ga van een laadpaal tarief van 35 cent met mijn kwh kom ik uit op 2100 euro besparing in een jaar. Ik heb wel 2 autos voor de deur maar toch best een groot verschil. Natuurlijk is het voor mij goedkoper om alleen bij tesla te gaan laden maar goed handig is anders.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
MeZZiN schreef op donderdag 19 september 2019 @ 10:41:
Trouwens even zitten te rekenen maar een laadpaal thuis kan redelijk uit als ik uit ga van een laadpaal tarief van 35 cent met mijn kwh kom ik uit op 2100 euro besparing in een jaar. Ik heb wel 2 autos voor de deur maar toch best een groot verschil. Natuurlijk is het voor mij goedkoper om alleen bij tesla te gaan laden maar goed handig is anders.
Openbaar laden is 28 cent ex. btw, thuis laden kan je geen btw terug vorderen. Dus thuis laden kost 20 cent incl. btw bij niet grootverbruikers. Daarmee is het prijsverschil nog maar 8 cent ipv 15 cent en bespaar je nog maar de helft. Is het nog steeds rendabel na 4 jaar. Een laadpaal mag ik toch verwachten dat die langer mee gaat dan 4 jaar.

• MeZZiN
Dan is het 1100 per jaar maar dan nog een hoop geld. Plus de kosten zitten niet in de laad deel zelf maar de aanleg het is redelijk makelijk om de lader zelf te vervangen als het moet.

• JeroenE
  • Niet online
cypher21 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 10:30:
Ik vergeet niks. Ik declareer straks de verbruikte KWhs * prijs volgens mijn contract bij mijn werkgever
Ok, dan begrijp ik nu niets meer van je berekening. Waar komt die 30 euro gedurende 48 maanden dan vandaan en wat heeft dat dan met de aanschaf van je laadpaal te maken?

Nu ik er over nadenk kan ik ook niet meer begrijpen hoe je de laadpaal nu af wil trekken. Je kan de kosten aftrekken als je ondernemer bent. Maar dan heb je vanzelfsprekend geen werkgever aan wie je de elektriciteit belast. Als je werknemer bent mag de werkgever de laadpaal belastingvrij aan je vergoeden en hoef je dus niets bij te tellen (en ook niet af te trekken).

Wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Him_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-05 18:53
JeroenE schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:18:
[...]
Ok, dan begrijp ik nu niets meer van je berekening. Waar komt die 30 euro gedurende 48 maanden dan vandaan en wat heeft dat dan met de aanschaf van je laadpaal te maken?

Nu ik er over nadenk kan ik ook niet meer begrijpen hoe je de laadpaal nu af wil trekken. Je kan de kosten aftrekken als je ondernemer bent. Maar dan heb je vanzelfsprekend geen werkgever aan wie je de elektriciteit belast. Als je werknemer bent mag de werkgever de laadpaal belastingvrij aan je vergoeden en hoef je dus niets bij te tellen (en ook niet af te trekken).

hij trekt niks af, hij krijgt een vergoeding van 30 euro per maand van zijn werkgever als hij thuis een laadpaal laat installeren.
Deze vergoeding dekt grotendeels zijn prive uitgave voor de laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Him_ schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:55:
hij trekt niks af, hij krijgt een vergoeding van 30 euro per maand van zijn werkgever als hij thuis een laadpaal laat installeren.
In cypher21 in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen" staat letterlijk "(alles is aftrekbaar trouwens, dus betaal ongeveer de helft daarvan)".

Die 30 euro is voor "Het brandstof voorschot verschil wat mijn werkgever mij geeft voor thuis laden"; ik ben er even vanuit gegaan dat met brandstof de elektriciteit wordt bedoeld. Dat is wellicht een verkeerde aanname van mij, maar als het een vergoeding is voor de laadpaal dan zou ik toch een andere benaming verwachten.

• cypher21
JeroenE schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:18:
[...]

Brandstof voorschot van mijn werkgever

Als ik een laadpaal thuis heb is die 30 euro per maand lager
JeroenE schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:00:
[...]
In cypher21 in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen" staat letterlijk "(alles is aftrekbaar trouwens, dus betaal ongeveer de helft daarvan)".

Die 30 euro is voor "Het brandstof voorschot verschil wat mijn werkgever mij geeft voor thuis laden"; ik ben er even vanuit gegaan dat met brandstof de elektriciteit wordt bedoeld. Dat is wellicht een verkeerde aanname van mij, maar als het een vergoeding is voor de laadpaal dan zou ik toch een andere benaming verwachten.
Die aanname is juist. Brandstof / elektriciteit :)

[ Voor 30% gewijzigd door cypher21 op 19-09-2019 12:04 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

TweakerVincent schreef op woensdag 18 september 2019 @ 17:22:
Wat een gedoe.

Ik lease een model 3 tesla. Ik heb een ecotap paal die aan eflux gekoppeld is. na een hoop gebel geprobeerd een account daar te maken met een helpdesk mw. Nu blijkt dat mijn paal van de map afgehaald kan worden (prima aangezien alleen ik daar kan laden). Maar nu krijg ik doodleuk te horen dat andere mensen gewoon kunnen laden en het dan verrekend wordt... Ik heb toch geen openbare paal? WTF?

Alternatief was whitelisten maar dan moest ik handmatig via excel de kosten berekenen en doorsturen?

Volgens mij weet die helpdesk medewerker niet hoe het werkt. iemand ervaring? hoop gedoe om niks damn.
Kan je in de backend zelf niet het gastgebruik uitzetten?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:14
Als EV rijder zou ik sowieso een eigen laadpaal willen hebben, alleen voor het gemak dat je thuis vol kunt vertrekken. Of de baas of de eigen zaak dit nu wel of niet vergoed en of het al dan niet aftrekbaar is zou mij niets uitmaken. Een grotere of een luxere auto koop je ook voor het comfort of de status en dan vraagt niemand zich af of dat wel wordt terugverdient.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• JeroenE
  • Niet online
cypher21 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:03:
Brandstof voorschot van mijn werkgever

Als ik een laadpaal thuis heb is die 30 euro per maand lager
Staan de pasjes waar je mee laadt niet gewoon op naam van de werkgever maar moet je die prive voorschieten en later declareren?

Een voorschot is iets wat je van te voren krijgt en uiteindelijk recht getrokken worden met de daadwerkelijke kosten. Dat is toch geen voordeel of nadeel? Het voorschot zal lager zijn omdat je werkgever er van uitgaat dat je minder kosten hebt (want thuis laden is voordeliger dan openbaar) maar uiteindelijk maakt dat natuurlijk niets uit omdat je de daadwerkelijke kosten vergoed krijgt.

• cypher21
JeroenE schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:12:
[...]
Staan de pasjes waar je mee laadt niet gewoon op naam van de werkgever maar moet je die prive voorschieten en later declareren?

Een voorschot is iets wat je van te voren krijgt en uiteindelijk recht getrokken worden met de daadwerkelijke kosten. Dat is toch geen voordeel of nadeel? Het voorschot zal lager zijn omdat je werkgever er van uitgaat dat je minder kosten hebt (want thuis laden is voordeliger dan openbaar) maar uiteindelijk maakt dat natuurlijk niets uit omdat je de daadwerkelijke kosten vergoed krijgt.
nee, het werkt anders bij ons

We hebben een lease budget ex brandstof

Dus ik lease een e-niro straks voor zeg maar 850 euro.

Ze berekenen het gemiddeld verbruik van die auto en tegenover een tarief langs de straat of snelladers zou dat 140 euro per maand zijn.
Als ik 90% thuis laadt wordt dit 110.
Dus ik betaal dan zeg maar 990 of 960 per maand bruto voor de auto

• MeZZiN
Dan kom je niet heel ver met 30 euro behalve dat je de installatie heb en de kabels al heb liggen. En dan neem ik even aan dat je de kwh niet kan verreken?

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Je maakt het met elke reactie lastiger om te begrijpen. Even een stap terug, want ik begrijp er weinig meer van: jij lease't de auto.

Is dat private lease dan? Want als het een leaseauto van je werk is, waar jij aan je werk een leasevergoeding voor betaald, mag je verwachten dat die alle kosten met betrekking tot de auto vergoed, ook brandstof/stroom, ook voor privé als je een eigen bijdrage betaalt.

Is die 30 euro berekend voor kilometers woon-werk en moet je alle kilometers privé zelf betalen? Nee, dat ook niet, want ik hoor je over een eigen bijdrage, dus is het geen private lease.

@mods: ja, het gaat hier over lease en dit topic is niet bedoeld voor vragen over lease [off-topic], maar voor het totaalplaatje in deze wel noodzakelijk [on-topic].

Aanvulling: 140 euro straatladen à 34 cent/kWh is zonder laadverliezen 411 kWh per maand laden, met 180 Wh/km [mijn inschatting van een e-Niro aan gemiddeld verbruik] zit je dan aan ongeveer 2200 zakelijke kilometers in de maand. Als jij meer kilometers maakt, zakelijk of privé, wie betaalt daar dan voor?

[ Voor 16% gewijzigd door nannoe op 19-09-2019 12:47 ]

• cypher21
MeZZiN schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:43:
Dan kom je niet heel ver met 30 euro behalve dat je de installatie heb en de kabels al heb liggen. En dan neem ik even aan dat je de kwh niet kan verreken?
jeetje..

Leg ik het allemaal zo onduidelijk uit...
Paal schaf ik zelf aan, kosten daarvan zijn aftrekbaar.

Mijn eigen bijdrage voor de auto die ik lease via mijn werkgever is 30 euro minder bij thuis laden.

thats it...

Die kosten berekeningen voor de paal en dergelijke en het gemak en zo is extra info, en de uiteindelijke kosten zijn voor mij dus +/- 300 euro extra ten opzichte van laden met pasje langs de weg (uiteraard heb ik ook een pas)

[ Voor 38% gewijzigd door cypher21 op 19-09-2019 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
ahh zo het is dus een aanmoediings beleid om een eigen paal te nemen. Dan is het duidelijker :)

Maar niets is zo fijn als lekker thuis laden en niet hoeven na te denk dat je nog een laadpaal nodig heb.

• JeroenE
  • Niet online
cypher21 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:17:
We hebben een lease budget ex brandstof
Dat is denk ik heel ongebruikelijk. Als ik het goed begrijp krijg je dus wel een auto van de zaak maar je moet wel zelf de energiekosten betalen? Dus iemand die voor zijn werk ver moet rijden mag daar dan prive extra voor betalen? Dat lijkt mij een hele vreemde situatie.

In jouw geval kan je dan beter zeggen dat je geen laadpaal thuis hebt, maar toch thuis laden. Dat scheelt je dan 30 euro in de maand. Aangezien je blijkbaar geen bonnetjes hoeft in te leveren zal niemand dat merken.

Van welk bedrag wil je de kosten van je laadpaal aftrekken? Ik ging uit van je belastingaangifte, maar als particulier kan je dat niet aftrekken.

edit: nu schrijf je ineens dat het geen brandstof voorschot is, maar een vermindering op de eigen bijdrage die je moet betalen voor je auto. Dat is natuurlijk iets heel anders.

Ik denk dat ik het nog steeds niet goed begrijp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:00
Gisteren mijn Eins rfid tag binnengekregen. Beetje jammer dat de tarieven aangepast zijn,

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:04
Is misschien de hele laadpaal in lease discussie zijn eigen topic waard?

• cypher21
JeroenE schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:56:
[...]

Ik denk dat ik het nog steeds niet goed begrijp.
nee dat denk ik ook :P

Ik heb ook ff geen idee hoe ik het beter kan uitleggen
Ik betaal de paal en installatie, declareer deze via mijn werkgever en dit wordt vervolgens netto gecrediteerd en bruto van mijn salaris ingehouden.

Mijn lease bedrag is 960 met thuis laden, 990 met pas laden.

dat is eigenlijk alles.... de rest van de info qua prijzen en zo en verrekeningen waardoor ik het voor mezelf het waard vind een eigen paal te hebben zijn extra info
DaCoTa schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:00:
Is misschien de hele laadpaal in lease discussie zijn eigen topic waard?
Misschien wel ja. Ik merk met andere externe collegas met wie ik samenwerk dat er andere werkgevers zijn die andere regels hanteren voor het vergoeden van laadpalen aan werknemers...
Het is ook een beetje een lastige discussie en het is nieuw. Mijn werkgever wist in eerste instantie ook niet wat er allemaal mogelijk was, en andere collega's hebben op een andere manier wat dingen vergoed gekregen

[ Voor 31% gewijzigd door cypher21 op 19-09-2019 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
JeroenE schreef op donderdag 19 september 2019 @ 10:10:

Hangt toch gewoon van geval tot geval af.
In mijn geval zou het 3 x neen* zijn :) (maar ik ga mijn case ook niet generaliseren).

*
1; De baas betaalt ongeveer in surplus 30% per afgenomen kWh terug en daar moet ik nul inkomstenbelasting over betalen (en ik ga daar - wegens in het verleden al uitvoerig uitgelegd - niet meer in detail op terugkomen). En dat is inclusief laadverliezen want de kWh vergoeding wordt verrekend op basis van de kWh teller in de laadpaal en niet op basis van de verbruiksmeter in de EV.
2. Als je een PV installatie hebt die je verbruik dekt gaan je elektriciteitskosten helemaal niet omhoog. Integendeel, hoe meer je rijdt/laadt hoe hoger je inkomsten. ;) Zonder PV geldt dat trouwens ook (zie 1.). Alleen is je winst per kWh dan iets kleiner. Maar een kost is er in geen enkel geval.
3. Werkgever betaalt laadpaal + installatie die na 4 jaar bovendien eigendom wordt van de werknemer. Die kosten moeten dus al nergens verrekend worden.

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 19-09-2019 16:31 ]

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Het is wat met die lease, ik krijg een tegemoetkoming van 277/maand en moet het zelf maar uitzoeken hoe ik de 64Km naar m’n werk afleg. Als dat met ov is zou ik iets meer krijgen.
Pas verhuisd opnieuw gaan kijken voor een laadpaal voor m’n Zoe maar het lijkt wel of de verkopers hun voordeel doen met zakelijke aanschaf met subsidie/aftrekposten. Tzt maar eens kijken voor een tweedehands en in de tussentijd voldoet de charge amps ray ook nog wel want toch maar 22kWh accu.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02:09

PeaceNlove

Deugleuter

Z___Z schreef op donderdag 19 september 2019 @ 10:53:
[...]

Openbaar laden is 28 cent ex. btw, thuis laden kan je geen btw terug vorderen. Dus thuis laden kost 20 cent incl. btw bij niet grootverbruikers. Daarmee is het prijsverschil nog maar 8 cent ipv 15 cent en bespaar je nog maar de helft. Is het nog steeds rendabel na 4 jaar. Een laadpaal mag ik toch verwachten dat die langer mee gaat dan 4 jaar.
Kan het ook niet terug gevorderd worden als ik mijn werkgever een factuur stuur met btw specificatie en mijn btw-nummer? Ik heb indertijd voor de zonnepanelen een BTW-nummer geregeld en ben dus voor de belastingdienst een ondernemer die handelt in stroom...

• fewips
  • Laatst online: 08-10 16:58

fewips

Huurautospecialist

RaymondD schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:00:
Gisteren mijn Eins rfid tag binnengekregen. Beetje jammer dat de tarieven aangepast zijn,
Ik wacht al meer dan een maand. Maar reken nergens meer op en zou ook niet weten wanneer ik 'm ga gebruiken. Lullige timing inderdaad!

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
RaymondD schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:00:
Ik heb hem ook besteld bijna vanaf heb begin maar nog niets gekregen. Binnenkort ga ik naar Zwitserland en ben aan het plannen. Als ik bij mij in de app kijk geven ze daar nog steeds 5 euro per lading aan. Wat is trouwens het nieuwe prijsplan? Ik kan daar niets over vinden.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-10 13:11
Ik denk 1€ + 0,31/kWh gezien te hebben.
Kan in sommige gevallen goedkoper zijn dan maingau van 0,35/kWh of 0,40€/kWh in BE

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
bruneelm schreef op donderdag 19 september 2019 @ 21:53:
Ik denk 1€ + 0,31/kWh gezien te hebben.
Kan in sommige gevallen goedkoper zijn dan maingau van 0,35/kWh of 0,40€/kWh in BE
Oke bedankt , is nog steeds een redelijke prijs. Zwitserland is Maingau ook 0.40€/kWh.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:27

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

In de toekomst gaat het laden een stuk sneller. Nu alleen nog de vraag hoe je dit doet met de bekabeling. Hoe ga je 64 kWh in een paar seconden door de kabels jagen zonder ze rood(wit?)heet te stoken?

https://www.duurzaambedri...=Daily+Focus+18+September

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:29
Hippe Lip schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 04:41:
In de toekomst gaat het laden een stuk sneller. Nu alleen nog de vraag hoe je dit doet met de bekabeling. Hoe ga je 64 kWh in een paar seconden door de kabels jagen zonder ze rood(wit?)heet te stoken?

Daar zullen ze ook wel over nagedacht hebben. Zal wel een fors koelsysteem op zitten met stikstof of zo. en in de auto kabels vermijden door direct op de batterij in te pluggen(?)
Wel mooie ontwikkeling, maar ik zou het toch een poosje aankijken om zeker te zijn dat het in de praktijk niet af en toe ontploft.
En ik zou de laadpauzes gaan missen; zo extreem snel hoeft voor mij nu ook weer niet. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 20-09-2019 07:26 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DM_ schreef op zondag 8 september 2019 @ 17:40:
Nog een Steiermark easyflex vraagje,

Ik zie dat er per minuut wordt gerekend. Is dat de laadtijd of dat de auto verbonden is met de laadpaal. Zal zelf waarschijnlijk een paar keer per week savonds laden op een allegro paal en dan s'ochtends weer wegrijden. (Paal is bijna altijd vrij dus het kan nog zonder problemen). Maar zal Steiermark de verbindingstijd rekenen of het daadwerkelijk laden? Kan dit niet terugvinden, zoals bijv bij maingrau wat wel een "boete" rekent.
Ik zit met dezelfde vraag als jij. Er zijn veel Allego palen bij mij in de buurt. Weet jij inmiddels of Steiermark de verbindingstijd of alleen de tijd dat de auto daadwerkelijk aan het laden is rekent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DM_
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-10 14:41

DM_

Staatslot schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 16:36:
[...]

Uit ervaring met een Tesla model 3: gewoon per minuut. Als je m een nacht laat staan dan reken je gewoon alle minuten af, ook als je auto na 4 uur vol is.
@Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:42

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Hippe Lip schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 04:41:
Hoogspanning.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maaik13
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 05-12-2020
JPDeckers schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 18:40:
[...]

Tijdje terug even paar daagjes naar Disney gegaan; bij de Davey Crocket bungalows parkeer je je auto voor het slaapkamer-raam. Daar in twee nachten de auto weer helemaal vol gedruppeld met de mobile lader.
Op hoeveel ampere hadden jullie de mobiele oplader gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Hoogspanning (dus 1000V of hoger) via CCS? Kan die plug dat aan?

Weet iemand tot welke spanning de CCS getest is? Wat is de maximale spanning die de plug mag hebben, oftewel: voor welke maximum spanning is die ontworpen?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Hippe Lip schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 11:48:
[...]

Hoogspanning (dus 1000V of hoger) via CCS? Kan die plug dat aan?

Weet iemand tot welke spanning de CCS getest is? Wat is de maximale spanning die de plug mag hebben, oftewel: voor welke maximum spanning is die ontworpen?
Mogelijk zal er dan een nieuwe versie moeten komen. Oorspronkelijk kon CCS ook maar 200A aan, nu met water- of oliegekoelde kabels kan dat naar 400A. Zorg voor hogere isolatiewaardes en je kunt de spanning opvoeren van 400V of 800V naar 2000V of meer. Van 400V naar 2000V zorgt voor 5x zo lage stromen. Of natuurlijk 5x zo snel laden. De auto's moeten het uiteraard ook aan kunnen. Dat is altijd het probleem, er worden 150kW snelladers verkocht, en vervolgens klagen bedrijven dat hun auto's maar met 80kW laden.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Bart ® schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 11:52:De auto's moeten het uiteraard ook aan kunnen. Dat is altijd het probleem, er worden 150kW snelladers verkocht, en vervolgens klagen bedrijven dat hun auto's maar met 80kW laden.
Ja, daar begon dit stukkie mee: Een autobatterij opladen in 35 seconden.

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 20-09-2019 11:55 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Hippe Lip schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 11:55:
[...]

Ja, daar begon dit stukkie mee: Een autobatterij opladen in 35 seconden.
Niet helemaal wat ik bedoel :). Het kan best zijn dat een auto met 150kW kan laden, en een lader met 150kW kan laden, maar dat dat toch maar met 75kW gaat als je de auto aan de lader hangt.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Je bedoelt dat de lader niet sneller kan? Tja, natuurlijk moten lader en auto wel optimaal afgestemd zijn voor het beste resultaat....

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Hippe Lip schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 12:05:
Je bedoelt dat de lader niet sneller kan? Tja, natuurlijk moten lader en auto wel optimaal afgestemd zijn voor het beste resultaat....
De auto kan wel sneller, namelijk ook 150kW. Maar inderdaad, type lader en auto moeten wel op elkaar zijn afgestemd om het maximale vermogen te kunnen halen.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-10 08:39
maaik13 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 11:40:
[...]
Op hoeveel ampere hadden jullie de mobiele oplader gezet?
Ik denk 8. Gewoon laag genoeg om te voorkomen dat de stop van het huisje zou springen, maar wel voldoende om in een paar nachten vol te druppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erik_
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:08
Welke keuze zou jullie voorkeur hebben?
mtc eneco combi pas of newmotion plus mtc pas combi (voor tesla model 3)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
Hippe Lip schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 12:05:
Een lader is een stroombron met een maximale spanning. De grootte van de lader wordt bepaald in net die stroom maal de max spanning.
De EV heeft een accu van een bepaalde spanning en kan een bepaalde stroom slikken, de vermenigvuldiging van beide is het max laadvermogen.
Of je EV nu kan laden aan 500V, aan een 800V paal doet er niet toe als je accu max 400V is. Het is je accuspanning en de max stroom van de paal of wagen, indien deze laatste kleiner is, die het laadvermogen beperkt.
Het laadvermogen van de paal is altijd max stroom maal max spanning van de paal.

[ Voor 14% gewijzigd door bruneelm op 21-09-2019 06:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrujeriA
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17-10 07:02
Vraagje:
In mijn opstelling thuis heb ik een Alfen EVE MINI welke in de meterkast is afgezekerd op 32A. De hoofdzekering is 35A.
Nu geeft de laadpaal aan dat hij max 6.4kW kan laden. Dit lijkt me dan 28A x 230V: 6.44kW.
Nu laadt de paal meestal met max 5.9 tot 6kW. Hij is via de P1 poort aangesloten op de slimme meter voor load balancing echter laadt hij dus nooit op vol vermogen. Waarom niet?
Sterker nog; waarom niet op 30A x 230V: 6.9kW? Dit zal een softwarematige begrenzing zijn neem ik aan?
Via Toon lees ik af dat de totaalafname rond de 6200/6300W is. De aansluiting van de woning zal rond de 8000W zijn (230V x 35A). Volgens mij zit hier dus nog wel een beetje speling...

[ Voor 15% gewijzigd door BrujeriA op 20-09-2019 23:36 . Reden: Info toegevoegd ]

• Snootles
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 29-06-2022
Nou, mijn Kia E-Soul staat in bestelling. Dus tijd om ook een laadpaal te gaan fixen. Electra is niet mijn sterkste kant en er is echt een megakeuze aan laadpalen. Tijd om offertes en al dat soort dingen te gaan opvragen voor mij :)

Dus lieve Tweakers, zou ik graag jullie input willen. Welke laadpaal leverancier/installateur zou het beste passen met het oog op huidige en toekomstige wensen?

Situatie + wensen
1 aardlekschakelaar en 2 groepen (denk ik)
1 EV onderweg en 1 extra EV in de toekomst gewenst
Oprit voor 2 auto's van 5 a 6 meter lang
Futureproof gewenst
Slimme laadpaal is gewenst voor gemakkelijk declareren van oplaadkosten bij de werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:19

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Snootles heb je 1 of 3 fase thuis? Heb je (op termijn) zonnepanelen? Er is een woud aan speciaalzaken die je kunnen adviseren. Bel er gewoon een paar op om een idee te krijgen van oplossingen en de bijbehorende kosten. Alles hangt van de situatie af. Of je op maximale snelheid wilt kunnen laden, of je 2e EV ook maar op 1 fase laadt, of load balancing dan gewenst is, etc.
De Zappi V2 is iig een leuke en voordelige optie waar veel zelf aan in te stellen is.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-09-2019 09:58 ]

• Snootles
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 29-06-2022
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 09:54:
@Snootles heb je 1 of 3 fase thuis? Heb je (op termijn) zonnepanelen? Er is een woud aan speciaalzaken die je kunnen adviseren. Bel er gewoon een paar op om een idee te krijgen van oplossingen en de bijbehorende kosten. Alles hangt van de situatie af. Of je op maximale snelheid wilt kunnen laden, of je 2e EV ook maar op 1 fase laadt, of load balancing dan gewenst is, etc.
De Zappi V2 is iig een leuke en voordelige optie waar veel zelf aan in te stellen is.
Bedankt voor de reactie en de tips. Waardeer het enorm, want er is nogal wat info te vinden :7

Om je vragen te beantwoorden:
1 fase op dit moment
2de EV (lange termijn) zal waarschijnlijk richting 1st gen EV gaan, denk aan Leaf, Zoe etc.
Maximale snelheid zou wel nice zijn
Load balancing, leuk maar geen must. Zal voornamelijk 's nachts ingeplugged worden.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

1fase 40 ampere?

Wise enough to play the fool

• hoihoi321
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-09 17:29
Goedendag,

Ik ben van plan om een tesla wall charger aan te schaffen. Kan iemand mij vertellen welke YMvk kabel ik het beste kan aanschaffen 3x2.5/4x2.5/5x2.5. Ik heb een 3x25a aansluiting en ook echt geen verstand van. De kabel wordt getrokken door mijn aannemer die zelf ook niet precies weet welke. Alvast bedankt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
hoihoi321 schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 12:26:
Goedendag,

Ik ben van plan om een tesla wall charger aan te schaffen. Kan iemand mij vertellen welke YMvk kabel ik het beste kan aanschaffen 3x2.5/4x2.5/5x2.5. Ik heb een 3x25a aansluiting en ook echt geen verstand van. De kabel wordt getrokken door mijn aannemer die zelf ook niet precies weet welke. Alvast bedankt
Ik heb er ook niet veel verstand van, maar je zult denk ik toch wel een 5 aderige nodig hebben als je 3 fase wilt. (3 fasen + 0 + aarde). Afhankelijk of je dan wel of niet door de grond gaat moet het al of niet een grondkabel zijn waarbij de buitenmantel fungeert voor de aarde. De binnenkabels kunnen dan dus 4 aders zijn (3 fasen + 0).
2,5 mm is erg mager ik zou minimaal 4mm of liefst 6mm nemen. Dat geeft minder weerstand, minder verlies en minder warmte.
Als je aannemer er geen verstand van heeft zou ik het niet met hem doen maar met een elektricien die wel weet hoe het werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frank2014
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:38
hoihoi321 schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 12:26:
Goedendag,

4x2,5 ymvkas kabel is voldoende achter een 16A krachtgroep. De aardlitze bevindt zich in de mantel achter de stalen ommanteling.

• hoihoi321
De installatie wordt door een elektricien gedaan, alleen het trekken van de kabel wordt door de aannemer gedaan. de elektricien wilt namelijk door de muren boren en de aannemer ondergrond. Dus ik kan beter een 5x6mm of 5x4mm kabel kopen?

• hoihoi321
frank2014 schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 12:45:
[...]

4x2,5 ymvkas kabel is voldoende achter een 16A krachtgroep. De aardlitze bevindt zich in de mantel achter de stalen ommanteling.
Oké bedankt. Voldoet de 4x2.5 ruim voldoende of zou ik voor meer gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
hoihoi321 schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 12:47:
De installatie wordt door een elektricien gedaan, alleen het trekken van de kabel wordt door de aannemer gedaan. de elektricien wilt namelijk door de muren boren en de aannemer ondergrond. Dus ik kan beter een 5x6mm of 5x4mm kabel kopen?
Ja, ik zou minimaal 4mm doen. Heb zelf ook zo iets onderhanden en voor 6mm gekozen. prijsverschil is peanuts en je weet dan zeker dat je geen issue hebt met laadverliezen of warmteverlies.
Bij de afweging speelt ook de totale afstand nog een rol. Bij meer dan 20 m zou ik zeker voor 6mm gaan.

• hoihoi321
eltron schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 12:50:
[...]

Ja, ik zou minimaal 4mm doen. Heb zelf ook zo iets onderhanden en voor 6mm gekozen. prijsverschil is peanuts en je weet dan zeker dat je geen issue hebt met laadverliezen of warmteverlies.
Bij de afweging speelt ook de totale afstand nog een rol. Bij meer dan 20 m zou ik zeker voor 6mm gaan.
Ah oké begrepen. Groter en meer kan altijd. Top bedankt!

• frank2014
hoihoi321 schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 12:54:
[...]

Zonde van je geld. Bij 16A is een 2,5mm kabel voldoende, vraag het maar aan elke elektricien (of google het maar).

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:19

CyBeRSPiN

sinds 2001

frank2014 schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 13:16:
[...]

Zonde van je geld. Bij 16A is een 2,5mm kabel voldoende, vraag het maar aan elke elektricien (of google het maar).
Leuk zo’n advies terwijl ie een EV krijgt die op 32A kan laden. Kan je straks de kabel weer laten vervangen.. 4mm is minimaal voor 32A op korte afstand, 6mm voor grotere lengtes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Zo veel duurder is een dikkere kabel ook niet, dus inderdaad, volg @CyBeRSPiN 's advies. Gewoon 6 mm pakken.

• frank2014
Sorry, ik ben ervan uitgegaan dat het een model 3 is. Deze kunnen max 11kw laden en dan is 2,5mm voldoende. Overigens zijn er geen Tesla's die met 32A kunnen laden

• daemonix
  • Niet online
Beetje aan de toekomst denken. Oude Model S kon wel degelijk op 22 kW laden trouwens. Zie bijvoorbeeld https://newmotion.com/en/charging-a-tesla-model-s-p100d

• frank2014
Klopt, maar waarom een dikkere kabel gebruiken dan voorgeschreven, hierin is ook al een marge meegenomen. Bij 32A is 4mm voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
hoihoi321 schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 12:49:
[...]

Oké bedankt. Voldoet de 4x2.5 ruim voldoende of zou ik voor meer gaan?
Mijn laadpaal installateur heeft bij mij 5x4mm gebruikt voor de TWC en de kabel was uit mijn hoofd iets van €60 voor 25m. Hierop besparen lijkt mij echt een “penny wise, pound foolish”. 2.5mm heeft ook een hoger verlies dan 4mm.

@frank2014 Je hebt gelijk en de kosten waren €4.10 per meter.

[ Voor 8% gewijzigd door Deveon op 21-09-2019 15:10 ]

• frank2014
5x4 is vreemd (is ws geen Ymvkas) nl 3 fase + 0 + aardlitze is gebruikelijk en voor 60 euro koop je geen 25mtr Ymvkas kabel. Maar ik geef hier slechts mijn welgemeende advies doe ermee wat je wil.

• Wolly
  • Niet online
hoihoi321 schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 12:54:
[...]

Kijk even in de tabel in deze pdf en je weet het:
https://www.technischeuni...t/emobility-kabeltool.pdf

• Inspired
  • Laatst online: 22:26
Als je toch bezig bent minimaal 4mm erin gooien inderdaad. Al valt het verlies allemaal wel mee op een beetje gemiddelde afstand.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:02

knakworst

Get more sats!

frank2014 schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 13:41:
Sorry, ik ben ervan uitgegaan dat het een model 3 is. Deze kunnen max 11kw laden en dan is 2,5mm voldoende. Overigens zijn er geen Tesla's die met 32A kunnen laden
Oude dual charge model S wel, tegenwoordig slechts 24A.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:14
frank2014 schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 13:54:
Klopt, maar waarom een dikkere kabel gebruiken dan voorgeschreven, hierin is ook al een marge meegenomen. Bij 32A is 4mm voldoende.
Misschien heb je hier YouTube: Tesla Model 3 - Lademöglichkeiten und Leitungsverluste iets aan waarin de verliezen per kabel besproken worden. Wil je niet de hele video bekijken, vanaf 35min komen de tabellen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• frank2014
Prima tabel. Achter 3x25A zet je gewoonlijk een krachtgroep van 16A en hiermee kun je max 11kw laden. Hiervoor heb je volgens de norm tot 60mtr een kabel van 2,5mm nodig. Dikker kan altijd maar is nutteloos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
frank2014 schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 16:17:
[...]

Prima tabel. Achter 3x25A zet je gewoonlijk een krachtgroep van 16A en hiermee kun je max 11kw laden. Hiervoor heb je volgens de norm tot 60mtr een kabel van 2,5mm nodig. Dikker kan altijd maar is nutteloos.
Dat is niet een norm, maar een advies van 1 kabelleverancier, die er bovendien van uit gaat dat die kabel 90 graden Celsius (dat is wel een norm voor een grondkabel) mag worden. Reken dan je leiding verlies even uit en bedenk dat je inderdaad penny wise pound foolish bezig bent.

• Hippe Lip

Hippe Lip

@hoihoi321
Gewoon 5 x 6 mm2 kabel gebruiken. Zoals sommigen al zeggen: kost een beetje extra, maar dan zit je zeker goed:

1. Als je alleen de voorschriften volgt krijg je een kabel die weliswaar veilig is, maar waar je wel wat grotere laadverliezen hebt. De normen zijn gemaakt in een tijd vóór de EV en laadpalen. Niet dat het daarmee onveilig is, maar er loopt bij het laden vele uren lang een grotere stroom. Bedenk dat altijd.

2. Je wilt toekomstvast zijn. Dan zou ik dus zéker voor die 5 x 6 mm2 gaan, want dan ben je voorbereid op een EV die op drie fasen en met grotere stromen kan laden dan waar je nu aan denkt. Nu een te dunne kabel om een paar centen te besparen betekent straks óf langzaam laden, óf de kabel uitgraven en een nieuwe ingraven. Dat wil je geen van beide.

3. Wil je ook voorbereiden op een tweede EV? Overweeg dan of je een tweede kabel van je meterkast naar buiten wilt leggen. Dat is wel een wat grotere investering, maar dan hoeft de boel ook nooit meer open.

Trouwens: post hier eens een foto van je groepenkast. Je hebt het over één aardlekschakelaar en twee groepen? Is dat in je schuur, of gaat het om een echt héél klein huis of een héél oude installatie? Een woonhuis met twee groepen ben ik nog niet tegengekomen. Drie of vier groepen wel, maar dat was een wel heel oude installatie.

En hebben we het over België of Nederland? Wel een beetje een verschil. Niet in kabeldiktes ;) , maar wel in normen.

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frank2014
Hippe Lip schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 16:45:
@hoihoi321
Gewoon 5 x 6 mm2 kabel gebruiken. Zoals sommigen al zeggen: kost een beetje extra, maar dan zit je zeker goed:

1. Als je alleen de voorschriften volgt krijg je een kabel die weliswaar veilig is, maar waar je wel wat grotere laadverliezen hebt. De normen zijn gemaakt in een tijd vóór de EV en laadpalen. Niet dat het daarmee onveilig is, maar er loopt bij het laden vele uren lang een grotere stroom. Bedenk dat altijd.

2. Je wilt toekomstvast zijn. Dan zou ik dus zéker voor die 5 x 6 mm2 gaan, want dan ben je voorbereid op een EV die op drie fasen en met grotere stromen kan laden dan waar je nu aan denkt. Nu een te dunne kabel om een paar centen te besparen betekent straks óf langzaam laden, óf de kabel uitgraven en een nieuwe ingraven. Dat wil je geen van beide.

3. Wil je ook voorbereiden op een tweede EV? Overweeg dan of je een tweede kabel van je meterkast naar buiten wilt leggen. Dat is wel een wat grotere investering, maar dan hoeft de boel ook nooit meer open.

Trouwens: post hier eens een foto van je groepenkast. Je hebt het over één aardlekschakelaar en twee groepen? Is dat in je schuur, of gaat het om een echt héél klein huis of een héél oude installatie? Een woonhuis met twee groepen ben ik nog niet tegengekomen. Drie of vier groepen wel, maar dat was een wel heel oude installatie.

En hebben we het over België of Nederland? Wel een beetje een verschil. Niet in kabeldiktes ;) , maar wel in normen.
1. Stroom is stroom. Uren langere laadtijd, wat een onzin (een heel klein beetje wel)
2. De vraagsteller had het over een aansluiting van 3x25A. Hier kun je niet meer uithalen. Overigens is 4mm al geschikt tot 32A (met een veel hoger vastrecht)
3. Een tweede EV moet de aansluiting delen.

@@daemonix Dat is volgens NEN1010
Afbeeldingslocatie: https://boselektro.com/assets/images/9/9_32_2.gif

Ik stop met deze discussie. Zwaardere kabels kan altijd maar hebben geen enkel nut. Als je wilt investeren in onnodige zaken vooral doen! Ajuu

• bruneelm
10 m kabel 4mm2 of 6mm2 levert bij 25A enkelfasig een verschil verlies van 20W op per uur

https://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm

• hoihoi321
Hippe Lip schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 16:45:
@hoihoi321

Bedankt allemaal voor jullie adviezen. Ik ben van plan om een 5x6mm kabel te laten te trekken dan weet ik zeker dat ik goed zit ook betref de toekomstbestendigheid.

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

5x6 is echt onzin. 5x4 is al genoeg voor 32A over 55m.

Cunning linguist.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Bart ® schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 22:32:
Natuurlijk heeft iedereen recht op zijn eigen mening, maar het lijkt alsof je er moeite mee hebt als iemand iets anders kiest dan jij zou doen? Zeker, 6 mm2 is dikker dan voorgeschreven, uitgaande van een niet heel lange kabel. Maar vergeet niet dat als er lange tijd grote stromen door zo'n kabel gaan, de warmteontwikkeling dus ook langere tijd achtereen aanhoudt. Nogmaals, het is niet onveilig, maar die warmte hoopt zich toch op als de kabel niet open en geventileerd hangt. En de energie van die warmte moet je ook betalen.

Maar lees ook even deze blog, inclusief een linkje naar een kabelkeuzetool.
https://larsboelen.nl/kabelkeuzetool/

[ Voor 38% gewijzigd door Hippe Lip op 21-09-2019 23:10 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Hippe Lip schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 23:07:
[...]

Natuurlijk heeft iedereen recht op zijn eigen mening, maar het lijkt alsof je er moeite mee hebt als iemand iets anders kiest dan jij zou doen?
Wat is dit voor een rare opmerking? Omdat ik een andere mening heb dan jij, heb ik er opeens moeite mee? Moet niet gekker worden 8)7.
Zeker, 6 mm2 is dikker dan voorgeschreven, uitgaande van een niet heel lange kabel. Maar vergeet niet dat als er lange tijd grote stromen door zo'n kabel gaan, de warmteontwikkeling dus ook langere tijd achtereen aanhoudt. Nogmaals, het is niet onveilig, maar die warmte hoopt zich toch op als de kabel niet open en geventileerd hangt. En de energie van die warmte moet je ook betalen.

Maar lees ook even deze blog, inclusief een linkje naar een kabelkeuzetool.
https://larsboelen.nl/kabelkeuzetool/
Dankje. Ik werk in de laadpalen business, we plaatsen er maandelijks tientallen. Ik zal je blogje aan onze engineers doorgeven.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:43
Ah daar is ie weer. De dikte van de laadkabel discussie.
Praktijk ervaring: luister NIET naar de laadpaalinstallateurs maar naar de kabelboeren en hun bijbehorende rekentools. (Die rekening houden met de omgeving... lees montageplek en temperatuurontwikkeling)

Zie praktijkvoorbeeld. internet4me in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen"

Waarbij de installateur na waarschuwen nog steeds eigenwijs was en later alles mocht vervangen.

[ Voor 3% gewijzigd door internet4me op 22-09-2019 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
k werk in de laadpalen business, we plaatsen er maandelijks tientallen. Ik zal je blogje aan onze engineers doorgeven.
Tuurlijk, jullie engineers draaien immers niet op voor de kabelverliezen en moeten er enkel voor zorgen dat de installatie door de keuring geraakt.
Mochten ze wel aandacht hebben voor verliezen dan prijzen ze zich misschien uit deze markt waardoor jij werkloos zat toe te kijken.
Het is een verhaal van tegengestelde belangen, niet van gelijk krijgen of proberen te halen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Inspired
We moeten het ook niet spannender maken dan het is.

Op basis van een Model 3 en 20k per jaar is het verlies;

Bij 2,5mm >> ~ 30kwh / 6 EUR
Bij 4mm >> ~ 18kwh/ 3,60 EUR
Bij 6mm >> ~ 12kwh / 2,40 EUR

Dit is bij een kabellengte naar paal van 10m.

Het verschil tussen 4 en 6mm is dus 1,20 per jaar. De kabel is volgens de kabeltool 18 EUR duurder. Dus na 15 jaar heb je de investering er "al" uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Dan vergeet je de warmteontwikkeling in de kabel mee te nemen. Grondkabel mag 90 graden C worden, de temperatuur (en dus de weerstand!) gaat aardig oplopen bij 32 A. Dat iets kan en mag wil nog niet zeggen dat het slim is. Zie het verhaal van @internet4me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
Precies.
Voor die paar euro “winst” wordt er risico gelopen en negeert men de adviezen van de kabelboeren. Om dat het “kan”...

Een gemiddelde laadpaal kost 2000-3000 euro en dan doet men moeilijk over 15 euro.
Waarbij het risico verschoven wordt naar de (huis)eigenaar. Nee daar pas ik voor.

Een goede nachtrust vindt ik meer waard.

Edit: bij mij moesten ze alles vervangen...dus die 15 euro winst hebben ze zeker 1000 euro gekost.

[ Voor 13% gewijzigd door internet4me op 22-09-2019 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
internet4me schreef op zondag 22 september 2019 @ 11:23:
Precies.
Voor die paar euro “winst” wordt er risico gelopen en negeert men de adviezen van de kabelboeren. Om dat het “kan”...

Een gemiddelde laadpaal kost 2000-3000 euro en dan doet men moeilijk over 15 euro.
Waarbij het risico verschoven wordt naar de (huis)eigenaar. Nee daar pas ik voor.

Een goede nachtrust vindt ik meer waard.

Edit: bij mij moesten ze alles vervangen...dus die 15 euro winst hebben ze zeker 1000 euro gekost.
Ik ken verder je situatie niet, en ook de installatie niet. Maar als een kabel al begint te stinken en niet meer vast te houden is bij 1 x 32a via 4mm dan is er iets mis. Dan zou je mennekes laadsnoer met 2,5mm al in brand moeten vliegen. Door 4mm mag volgens de voorschriften 50a. Zeg niet dat je dat moet willen, maar 32 is echt nog ver binnen de limiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Gelukkig hebben tkf en NewMotion een andere mening. Precies de reden waarom de kabel vervangen moest worden..

Hint. Afgezien van stroom/wattage zijn de plek van montage, warmteontwikkeling en langdurige belasting hierin bepalend.

[ Voor 40% gewijzigd door internet4me op 22-09-2019 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Mijn laadpaal is afgezekerd op 25A, en de kabel is 2,5 mm2. Na een nachtje laden is de kabel niet eens handwarm. De kabel wordt met 32A echt geen 90 graden. Dat kan ook helemaal niet, als je ziet hoeveel kWh je per jaar verliest deelt door het aantal dagen dat je laad en door het aantal meters kabel. Als je met die hoeveelheid energie de kabel zo goed kan verwarmen zou je geen warmtepomp meer nodig hebben om je huis te verwarmen.
Het n=1 voorbeeld hier in het topic klinkt meer als een foutieve aansluiting van de kabel dan een te dunne kabel.
De kans op warmteontwikkeling is het grootst bij de aansluitingen, niet in de kabel zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Precies. Met 4mm zou dit niet mogen. Zelfs niet bij 2.5mm. Nogmaals; anders zou je mennekes laadkabel ook smelten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

internet4me schreef op zondag 22 september 2019 @ 09:51:
Ah daar is ie weer. De dikte van de laadkabel discussie.
Praktijk ervaring: luister NIET naar de laadpaalinstallateurs maar naar de kabelboeren en hun bijbehorende rekentools. (Die rekening houden met de omgeving... lees montageplek en temperatuurontwikkeling)

Zie praktijkvoorbeeld. internet4me in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen"

Waarbij de installateur na waarschuwen nog steeds eigenwijs was en later alles mocht vervangen.
Ja want een kabelboer is wel onafhankelijk en objectief, die heeft er geen baat bij om een dikkere kabel te verkopen :').
Inspired schreef op zondag 22 september 2019 @ 11:44:
[...]

Ik ken verder je situatie niet, en ook de installatie niet. Maar als een kabel al begint te stinken en niet meer vast te houden is bij 1 x 32a via 4mm dan is er iets mis. Dan zou je mennekes laadsnoer met 2,5mm al in brand moeten vliegen. Door 4mm mag volgens de voorschriften 50a. Zeg niet dat je dat moet willen, maar 32 is echt nog ver binnen de limiet.
Dit dus. Als een 4² zo heet wordt bij 32A, dan is de kabel gewoon niet goed.
internet4me schreef op zondag 22 september 2019 @ 11:47:
Gelukkig hebben tkf en NewMotion een andere mening. Precies de reden waarom de kabel vervangen moest worden..
Uiteraard. TKF verkoopt liever duurdere kabel dan goedkopere. NewMotion zal het aan hun reet roesten wat jij er voor betaalt, zij adviseren iets waarbij ze zo min mogelijk klachten krijgen. Dus adviseren ze overkill. Jij koopt zeker ook een 750W voeding voor je office-pc'tje, want dat adviseert de rekentool van de PSU-fabrikant, en staat op de doos van de videokaart.
Hint. Afgezien van stroom/wattage zijn de plek van montage, warmteontwikkeling en langdurige belasting hierin bepalend.
Joh.

[ Voor 48% gewijzigd door Bart ® op 22-09-2019 12:59 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Laatst online: 21:55
Bart ® schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 22:32:
De kabel die je legt ligt er waarschijnlijk tot het gebouw volledig afgebroken wordt (makkelijk 30 tot 50jaar of zelfs langer). Doe jezelf, het klimaat en je portemonnee een dienst en leg wat dikker dan het absoluut minimum.
Mocht er in 15 (of 25) jaar een 20+kW DC V2G oplossing zijn waar je je EV geld kan laten verdienen als die stilstaat zul je blij zijn met een dikker kabel.

Btw, 5G4 mag in BE niet achter een 40A automaat, wat vereist is voor een 32A EV lader. Dus 5G6 is het minimum. Dat toont maar aan dat de minima in NL wel echt laag zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

AndRo555 schreef op zondag 22 september 2019 @ 13:06:
[...]

De kabel die je legt ligt er waarschijnlijk tot het gebouw volledig afgebroken wordt (makkelijk 30 tot 50jaar of zelfs langer). Doe jezelf, het klimaat en je portemonnee een dienst en leg wat dikker dan het absoluut minimum.
Precies, daarom dus een 4² in plaats van een 2,5² in thuissituaties (doorgaans minder dan 20m kabel).
Mocht er in 15 (of 25) jaar een 20+kW DC V2G oplossing zijn waar je je EV geld kan laten verdienen als die stilstaat zul je blij zijn met een dikker kabel.

Btw, 5G4 mag in BE niet achter een 40A automaat, wat vereist is voor een 32A EV lader. Dus 5G6 is het minimum. Dat toont maar aan dat de minima in NL wel echt laag zitten.
In NL is je hoofdzekering doorgaans 3x25 of 1x40. Daar ga je dus geen 40A automaat achter zetten. Daarnaast is een 40A geen vereiste voor een 32A EV-lader. Althans niet in NL. Alfen adviseert bijvoorbeeld een C32 of B40 automaat. EV-box kan ook met een B32. Beetje afhankelijk van het technische ontwerp van de laders.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
Bart ® schreef op zondag 22 september 2019 @ 13:14:
[...]
Precies, daarom dus een 4² in plaats van een 2,5² in thuissituaties (doorgaans minder dan 20m kabel).

[...]
In NL is je hoofdzekering doorgaans 3x25 of 1x40. Daar ga je dus geen 40A automaat achter zetten. Daarnaast is een 40A geen vereiste voor een 32A EV-lader. Althans niet in NL. Alfen adviseert bijvoorbeeld een C32 of B40 automaat. EV-box kan ook met een B32. Beetje afhankelijk van het technische ontwerp van de laders.
Dan nog mag je maximaal een 25A automaat op een 4mm2 kabel zetten. Wil je meer dan 25A dan heb je dus een 6mm2 nodig hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

AndRo555 schreef op zondag 22 september 2019 @ 13:17:
[...]

Dan nog mag je maximaal een 25A automaat op een 4mm2 kabel zetten. Wil je meer dan 25A dan heb je dus een 6mm2 nodig hier.
Ik ben heel benieuwd wat hier je bron voor is.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
Bart ® schreef op zondag 22 september 2019 @ 13:19:
[...]

Ik ben heel benieuwd wat hier je bron voor is.
AREI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Ik heb gemist dat die van toepassing is verklaard in NL.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
Bart ® schreef op zondag 22 september 2019 @ 13:21:
[...]

Ik heb gemist dat die van toepassing is verklaard in NL.
AndRo555 schreef op zondag 22 september 2019 @ 13:06:
[...]

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Bart ® schreef op zondag 22 september 2019 @ 13:14:
Daarnaast is een 40A geen vereiste voor een 32A EV-lader. Althans niet in NL.
Dan nog mag je maximaal een 25A automaat op een 4mm2 kabel zetten.
Afbeeldingslocatie: https://media.tenor.com/images/6e110ee83ea7b98a47a2c5a7136ce786/tenor.png

[ Voor 29% gewijzigd door Bart ® op 22-09-2019 13:34 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndRo555
Tot 25A mag je nog 4mm2 vanaf 25A heb je 6mm2 nodig in BE, nu duidelijk? Zelfs een 32A automaat vereist 6mm2.

BTW je bevestigt enkel het stereotiep dat Nederlanders gierigheid over redelijkheid en logica stellen.

[ Voor 21% gewijzigd door AndRo555 op 22-09-2019 13:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ik vind de Belgische keuze een stuk verstandiger dan de minimalistische in Nederland. En ik snap niet dat dat minimalisme hier zo wordt uitgedragen als de perfecte keuze.

Los daarvan: er is geen enkel zinnig bezwaar te bedenken tegen het gebruik van spullen die de minimale eisen overstijgen. Waar maak je je zo druk om?

[ Voor 31% gewijzigd door daemonix op 22-09-2019 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:06
Met oog op de toekomst en eventuele kosten om opnieuw een kabel in te graven zou ik altijd een dikkere kabel leggen. Nu betaal je de hoofdprijs boven de 3x25A hoofdaansluiting maar dat kan natuurlijk wijzigen in de toekomst.
Pagina: 1 ... 64 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.