Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik neem even aan dat je bedoelt dat je auto een 9 kWh accupakket heeft. Met 230V op 16 A kan je laden met 3,7 kW en dan is hij in 2,5 uur vol (met laadverliezen etc).paQ schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 13:56:
kan me iemand uitleggen dat mijn phev (740e met iets van 9 kW)laden aan de paal 2,5 uur duurt, terwijl ik al rijdende ca 1 km per minuut kan bijladen(30 - 45 min)
Ik weet niet hoe ver hij daar mee kan rijden dus laden met 60 km/u (wat dus geen laadsnelheid is!) is dan een beetje gokken. Als hij dan inderdaad in 45 minuten vol is dan is dat laden met 12kW en met 30 minuten zelfs 18 kW.
Het antwoord op je vraag zal zijn dat je motor op dat moment meer energie levert om op te laden dan je auto uit een laadpaal kan halen.
De meeste EV's kunnen behoorlijk laden op hun motor. Die van mij tikt de 80 kW wel eens aan. Dat is dan alleen maar bij (fors) afremmen dus het is ook weer zo voorbij. Maar als je een PHEV hebt dan kan de brandstofmotor natuurlijk gebruikt worden om de elektromotor aan te drijven die dan weer gaat laden. Blijkbaar heeft je brandstofmotor dan minstens 12 kW aan vermogen "over" wat wordt gebruikt om zuiniger te draaien en tegelijk op te laden.
De lader die gebruikt wordt bij het laden aan een laadpaal is een ander apparaat en die heeft andere specs en andere maximale laadvermogens.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Het feit dat beide elektriciteit gebruiken wil niet zeggen dat het hetzelfde systeem of dezelfde snelheid is.
- Mijn werkgever verplicht via NewMotion een abonnement af te nemen, vanwege het vergoeden van de stroomkosten.
- Ik heb een tweedehands NewMotion Advanced gekocht, maar zonder vaste laadkabel.
- Ik heb momenteel een 3x25A aansluiting in huis
- Klopt het dat ik daar ook gewoon structureel een losse kabel aan kan doen, maar dat het enige verschil is dat deze gestolen zou kunnen worden?
- Aangaande Dynamic Power Management/ Load balancing; ik begrijp nog niet helemaal waarom dat nodig is; de model 3 kan maximaal tot 3-fase 16A laden. Met mijn 3X25A aansluiting heb ik 9A over per fase. Het enige wat loadbalancing bij mij zou doen is toch geen snelheidswinst, enkel de ultieme bescherming dat er geen stop uitschiet in mijn kast?
9A is niet veel. Beetje elektrisch apparaat gaat daar al overheen, kookplaat, wasmachine, friteuse en sommige stofzuigers. Zonder loadbalancing moet je dan strak gaan plannen wanneer je de auto laadt en wanneer je de was doet etc. Terwijl het gewoon beide tegelijk kan en automatisch wordt geregeld als je loadbalancing hebt.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Nu een keer of 5 geweest en elke keer stond er een taxi te ladenNoord27 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 11:10:
Geen pasje, overdekt (warm+droog in parkeergarage) en gratis snelladen (50kW) om de hoek van huis. Thnx!
[Afbeelding]

De auto lager zetten kan, maar dat ga je dan geheid een keer vergeten.
[ Voor 17% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-09-2019 21:24 ]
[ Voor 22% gewijzigd door daemonix op 14-09-2019 21:34 ]
Je kunt ook de Model 3 instellen vanaf een uur of 22/23 te gaan laden. Dan zal er verder weinig gebruik zijn in het huis neem ik aan. Dan kun je prima @ 3x16 laden, auto is dan sowieso vol tegen 6 uur. En waarschijnlijk veel eerder omdat je niet vaak tot <10% leeg zult rijden. De laadstroom is alleen in de auto in te stellen. Dus niet via de app of API.rolandb schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 20:21:
Ik heb een Tesla Model 3 besteld op leasebasis bij mijn werkgever, maar ben me vast aan het inlezen over het elektrisch laden.
- Mijn werkgever verplicht via NewMotion een abonnement af te nemen, vanwege het vergoeden van de stroomkosten.
- Ik heb een tweedehands NewMotion Advanced gekocht, maar zonder vaste laadkabel.
- Ik heb momenteel een 3x25A aansluiting in huis
- Klopt het dat ik daar ook gewoon structureel een losse kabel aan kan doen, maar dat het enige verschil is dat deze gestolen zou kunnen worden?
- Aangaande Dynamic Power Management/ Load balancing; ik begrijp nog niet helemaal waarom dat nodig is; de model 3 kan maximaal tot 3-fase 16A laden. Met mijn 3X25A aansluiting heb ik 9A over per fase. Het enige wat loadbalancing bij mij zou doen is toch geen snelheidswinst, enkel de ultieme bescherming dat er geen stop uitschiet in mijn kast?
Zit de DPM module ook bij de paal? Je zou dat kunnen overwegen maar kost weer 5 EUR per maand extra dacht ik. Even gekeken; standaard abo voor verrekening is 8 per maand en DPM nog 4,13 extra. (Alles ex BTW) Eerste heb je dus sowieso nodig, twee is optie. Als je WG beide betaald zou ik dat lekker doen. Mits je ook een DLB module hebt.
[ Voor 11% gewijzigd door Inspired op 15-09-2019 09:56 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
We betalen al die kosten verkapt in je maandbedrag; dus afweging is voor mij of ik de module wil aanschaffen, laten installeren en maandbedrag betalen.Inspired schreef op zondag 15 september 2019 @ 09:47:
[...]
Je kunt ook de Model 3 instellen vanaf een uur of 22/23 te gaan laden. Dan zal er verder weinig gebruik zijn in het huis neem ik aan. Dan kun je prima @ 3x16 laden, auto is dan sowieso vol tegen 6 uur. En waarschijnlijk veel eerder omdat je niet vaak tot <10% leeg zult rijden. De laadstroom is alleen in de auto in te stellen. Dus niet via de app of API.
Zit de DPM module ook bij de paal? Je zou dat kunnen overwegen maar kost weer 5 EUR per maand extra dacht ik. Even gekeken; standaard abo voor verrekening is 8 per maand en DPM nog 4,13 extra. (Alles ex BTW) Eerste heb je dus sowieso nodig, twee is optie. Als je WG beide betaald zou ik dat lekker doen. Mits je ook een DLB module hebt.
Tja. Het is wel net wat minder gedoe. Maar je zou ook eerst kunnen starten met standaard laad window vanaf 23 uur bv. De auto start dan altijd met laden om 23 uur. Hoef je niet elke dag in te stellen. Bij vertrek zit de auto dan gewoon vol. Mocht je dan toch naar DPM willen kan het altijd nog.rolandb schreef op zondag 15 september 2019 @ 10:13:
[...]
We betalen al die kosten verkapt in je maandbedrag; dus afweging is voor mij of ik de module wil aanschaffen, laten installeren en maandbedrag betalen.
[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 15-09-2019 10:48 ]
Zo zou ik het ook doen. Leg dan wel een UTP kabel vanaf meterkast naar laadpaal zodat dit later heel simpel kan worden geïnstalleerd.Inspired schreef op zondag 15 september 2019 @ 10:47:
[...]
Tja. Het is wel net wat minder gedoe. Maar je zou ook eerst kunnen starten met standaard laad window vanaf 23 uur bv. De auto start dan altijd met laden om 23 uur. Hoef je niet elke dag in te stellen. Bij vertrek zit de auto dan gewoon vol. Mocht je dan toch naar DPM willen kan het altijd nog.
Vind het overigens echt belachelijk dat het een abonnement is. Waarom niet 250 euro meerprijs en dan klaar. Het is niet dat ze het continu blijven verbeteren, het is een simpel algoritme die de laadpaal dimt als de load hoger is dan X.
Niet over de top door bijv. nog 3 gourmetstellen aan te sluiten, maar gewoon binnen het redelijke, een realistisch scenario dat op een willekeurige dinsdagavond in huize Hachy echt plaats zou kunnen vinden.
Het is me niet gelukt om iets te laten klappen terwijl het verbruik wel de 18kW aantikte (78A) op de slimme meter. In theorie is auto en kookplaat alléén al genoeg om boven de 3x25A uit te komen (3x16 en 2x13 is immers op 2 van de 3 fasen al 29A) maar mijn ervaring is dat het is in de praktijk best moeilijk kan zijn om een langere periode 7kW of meer stroomverbruik met je woning te realiseren.
De meeste apparaten kunnen wel kort veel stroom pakken zoals eerder gezegd bijvoorbeeld je oven 13A, maar het is allemaal "maximaal" of "piekvermogen" De oven gebruikt ongeveer 13A op maximaal vermogen, zelfde voor wasmachine of droger. Maar ze moeten dit maximum dan wel precies op hetzelfde moment pakken en dan ook nog op dezelfde fase. Én dan ook nog voor een wat langere periode dan een minuut ofzo.
Een goede faseverdeling gecombineerd met logisch nadenken over moment van inpluggen (ná het koken, 's nachts, of juist midden op de dag als je PV maximaal oplevert) en ik denk dat je redelijk safe zit. Tenzij je natuurlijk een zwembad en een sauna hebt ofzo.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Met automaten als hoofdzekering lijkt het me sowieso een nobrainer om het eerst eens aan te zien.
Wat ook zou kunnen is dat ze de hoofdzekeringen op 35A hebben laten zitten toen ik van 1x35A naar 3x25A ben gegaan, maar om dit te controleren moet je volgens mij een zegel verbreken, dus dat zal wel een mysterie blijven.
[ Voor 51% gewijzigd door Hachy op 15-09-2019 11:59 ]
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Lijkt me gek aangezien er ook twee bij komen. Ik kan overigens ook gewoon bij de hoofdzekeringen. Zonder zegel te verbreken. Dat is normaal sinds een jaar of tien ofzo.Hachy schreef op zondag 15 september 2019 @ 11:57:
De hoofdzekeringen zijn volgens mij gewoon smeltpatronen.Living on the edge zullen we maar zeggen
Wat ook zou kunnen is dat ze de hoofdzekeringen op 35A hebben laten zitten toen ik van 1x35A naar 3x25A ben gegaan, maar om dit te controleren moet je volgens mij een zegel verbreken, dus dat zal wel een mysterie blijven.
Volgens mij is dat niet normaal, want dat zit voor de meter, en kun je *dus* stroom aftappen zonder meter. Dat vindt een energiebedrijf niet fijn (en terecht). Groene plantjesgebruikers proberen dat juist op die manier te doen.Inspired schreef op zondag 15 september 2019 @ 12:37:
[...]
Lijkt me gek aangezien er ook twee bij komen. Ik kan overigens ook gewoon bij de hoofdzekeringen. Zonder zegel te verbreken. Dat is normaal sinds een jaar of tien ofzo.
Ik denk dat @Inspired dat ook bedoelt met “erbij kunnen”: om ze zelf te resettendaemonix schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:12:
Automaten zitten nog steeds voor de meter, je kunt ze wel resetten, maar de kast waar ze in zitten is verzegeld.
Welke ampere waarde is gebruikelijk bij een 11kw openbaar laadpaal? De TM3 stond op 8a en ik heb hem op 16a gezet om sneller te laden. Maakt dit uit? Als je obv tijd laad wel, maar verder voor de auto?
Dit bedoelde ik inderdaad. Dacht dat ik voorheen (ouder huis) niet bij de automaten kon maar dat kan ik mis hebben.daemonix schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:12:
Automaten zitten nog steeds voor de meter, je kunt ze wel resetten, maar de kast waar ze in zitten is verzegeld.
11kw bij Model 3 is 3x16a. 3x8 kom je op 5,5kw. 3x16 of 3x8 maakt niet veel uit volgens mij. Ik laad altijd op 3x16 thuis.DM_ schreef op zondag 15 september 2019 @ 16:19:
Kon het niet zo snel vinden,
Welke ampere waarde is gebruikelijk bij een 11kw openbaar laadpaal? De TM3 stond op 8a en ik heb hem op 16a gezet om sneller te laden. Maakt dit uit? Als je obv tijd laad wel, maar verder voor de auto?
[ Voor 40% gewijzigd door Inspired op 15-09-2019 16:44 ]
Toch wrang dat dit mij geld kost. Enige is hoe zorgen we dat Car2Go of de gemeente wakker wordt. Mijn tactiek: je mag na een ‘rit’ reviewen: ik ga nu gewoon standaard 1 ster doen met comment dat ze mensen die 90+ geladen Car2Go 50m verplaatsen niet moeten factureren of iets dergelijks. Hopelijk helpt het als genoeg mensen dat doen :-)
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Mail/bel de gemeente en zoek online een beetje welke ambtenaar hier mee bezig is/verantwoordelijk voor is. Natuurlijk zit men nu aan contracten vast maar uit ervaring weet ik dat ze in Amsterdam echt niet zo beroerd zijn en hier zeker wel over na willen denken en wat mee willen doen. Het gaat alleen niet altijd van vandaag op morgen.Banjy schreef op zondag 15 september 2019 @ 18:18:
Vandaag (weer) een Car2Go (100% geladen) van de 2 stuks aan een paal mogen verzetten om in de buurt te kunnen laden. Heb hier meer tweakers gelezen die hetzelfde doen.
Toch wrang dat dit mij geld kost. Enige is hoe zorgen we dat Car2Go of de gemeente wakker wordt. Mijn tactiek: je mag na een ‘rit’ reviewen: ik ga nu gewoon standaard 1 ster doen met comment dat ze mensen die 90+ geladen Car2Go 50m verplaatsen niet moeten factureren of iets dergelijks. Hopelijk helpt het als genoeg mensen dat doen :-)
11 kW/3/230=16 A (ongeveer). 11 kW, 3 fase bij 230 V. Nee, dat maakt, behalve de laadsnelheid, niet uit voor de auto. Prima.DM_ schreef op zondag 15 september 2019 @ 16:19:
Kon het niet zo snel vinden,
Ik zou deze er ook even bij nemen een plugsufing sleutel zonder 10 euro kosten altijd handig
https://laadpastop10.nl/laadpas/143/Awesems .
En goed uitkijken welke pas je gebruik bij welke paal vanwege kosten.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Ik voel je pijn, maar je bekijkt het erg eenzijdig (ik heb nooit een eigen auto gehad). Ik woonde jarenlang naast drie laadpalen, vaak stonden er 's avonds gewoon zes stuks aan de lader. Ioniq, i3, e-Golf, Model S, de hele buurt reed en rijdt elektrisch (Amsterdam-Oost). Om 21:00 op zondag gemiddeld vijf van de zes auto's (vaak al de hele dag) 'vol'. In dit scenario zou jij erachter kunnen komen wie de eigenaar zijn, en een WhatsApp-buurtgroep starten. Deze mensen zijn namelijk écht kwalijk bezig.Banjy schreef op zondag 15 september 2019 @ 18:18:
Vandaag (weer) een Car2Go (100% geladen) van de 2 stuks aan een paal mogen verzetten om in de buurt te kunnen laden. Heb hier meer tweakers gelezen die hetzelfde doen.
Je kunt iemand die een c2g aan een lader parkeert niets kwalijk nemen, zelfs niet als ie dat doet met hoog percentage (wie weet was er geen enkele andere plek in de buurt, je gaat niet doorrijden op zoek naar een plek als je kunt laden en je hierdoor gauw kunt parkeren dat begrijp jij ook wel).
Kortom, er is een enorme gedragsverandering nodig, mensen menen zolang ze gekoppeld aan een lader staan gewoon veilig te zijn, en Amsterdam is de stad met de grootste parkeerdruk in dit land. Dat gaat véél verder dan een paar Car2go's, waar jij in mijn ogen juist het geluk hebt dat je ze nog kúnt verplaatsen(!)
Ik wens je succes.
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
TNM werkt op alle Corri-Door snelladers in Frankrijk en op de Allego, Ionity en Luminus snelladers is België dus qua dekking zit je dan ook. TNM werkt ook op een behoorlijk aantal normale laadpunten in Parijs, vooral in parkeergarages. Verder van te voren even goed Chargemap controleren of alle Corri-Door laad punten die je wilt gebruiken het doen want die dingen zijn notoir storingsgevoelig.johndoe_1975 schreef op zondag 15 september 2019 @ 23:40:
Ik overweeg om met de ioniq en weekend Parijs te doen. Heb een maingau en Newmotion pas. Volgens de Newmotion site kan ik met de Newmotion kaart de snelladers langs de snelweg in België en Frankrijk gebruiken. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik weet niet waar je vandaan moet komen in NL maar als het even kan pak de oostelijke route naar Parijs via Reims. Langs de A1 in Frankrijk is het Russische roulette met de snelladers helaas.
HD4Life @ Full-HD
Hier zou ik wel een oplossing voor willen inderdaad. Ik heb nu 5 passen in de auto liggen, en weet onderhand niet meer wanneer ik welke moet gebruiken als ik bij een vreemde paal sta. In Nederland valt dat nog wel mee, maar in het buitenland kun je dan soms wel erg grote verrassingen tegenkomen.evtje schreef op maandag 16 september 2019 @ 07:12:
En goed uitkijken welke pas je gebruik bij welke paal vanwege kosten.
In Duitsland hebben ze daar een speciale app voor ik weet alleen niet meer de naam van de app.was ook alleen in Duitsland bruikbaar.DaCoTa schreef op maandag 16 september 2019 @ 10:10:
[...]
Hier zou ik wel een oplossing voor willen inderdaad. Ik heb nu 5 passen in de auto liggen, en weet onderhand niet meer wanneer ik welke moet gebruiken als ik bij een vreemde paal sta. In Nederland valt dat nog wel mee, maar in het buitenland kun je dan soms wel erg grote verrassingen tegenkomen.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Daaro vind ik de oplossing van bepaalde aanbieders om te kunnen laden het correct aanpakken. Na 2 uur snelladen een boete van 10 cent/minuut of na 6 uur normaal laden een boete per minuut.fewips schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:20:
[...]
Ik voel je pijn, maar je bekijkt het erg eenzijdig (ik heb nooit een eigen auto gehad). Ik woonde jarenlang naast drie laadpalen, vaak stonden er 's avonds gewoon zes stuks aan de lader. Ioniq, i3, e-Golf, Model S, de hele buurt reed en rijdt elektrisch (Amsterdam-Oost). Om 21:00 op zondag gemiddeld vijf van de zes auto's (vaak al de hele dag) 'vol'. In dit scenario zou jij erachter kunnen komen wie de eigenaar zijn, en een WhatsApp-buurtgroep starten. Deze mensen zijn namelijk écht kwalijk bezig.
Je kunt iemand die een c2g aan een lader parkeert niets kwalijk nemen, zelfs niet als ie dat doet met hoog percentage (wie weet was er geen enkele andere plek in de buurt, je gaat niet doorrijden op zoek naar een plek als je kunt laden en je hierdoor gauw kunt parkeren dat begrijp jij ook wel).
Kortom, er is een enorme gedragsverandering nodig, mensen menen zolang ze gekoppeld aan een lader staan gewoon veilig te zijn, en Amsterdam is de stad met de grootste parkeerdruk in dit land. Dat gaat véél verder dan een paar Car2go's, waar jij in mijn ogen juist het geluk hebt dat je ze nog kúnt verplaatsen(!)
Ik wens je succes.
Bedankt! Ik woon in het westen, dus waarschijnlijk gaan we dan maar met de oude diesel. De afgelopen paar drie maanden hebben we naar volle tevredenheid 10.000 electrische km's gemaakt binnen Nederland en ga een beetje avontuur niet uit de weg, maar ik heb geen zin in een potje Russische rouletteDavidshadow13 schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:24:
[...]
TNM werkt op alle Corri-Door snelladers in Frankrijk en op de Allego, Ionity en Luminus snelladers is België dus qua dekking zit je dan ook. TNM werkt ook op een behoorlijk aantal normale laadpunten in Parijs, vooral in parkeergarages. Verder van te voren even goed Chargemap controleren of alle Corri-Door laad punten die je wilt gebruiken het doen want die dingen zijn notoir storingsgevoelig.
Ik weet niet waar je vandaan moet komen in NL maar als het even kan pak de oostelijke route naar Parijs via Reims. Langs de A1 in Frankrijk is het Russische roulette met de snelladers helaas.

Wel jammer, want ik had m'n vignet al aangevraagd...
Ik heb Chargemap even voor je bekeken, op dit moment valt het mee. Op het stuk Lille > Parijs, zijn van de 5 Corri-Door laders er 2 stuk, dit betekent dat je er nog 3 hebt om +- 250km te overbruggen, dus dat zou moeten lukken. Op de terugweg zijn er ook 2 van de 5 buiten gebruik, maar er is nog 1`uitwijk mogelijkheid in Cambrai dus dat zou je ook moeten lukken. Alternatief is nog de route Antwerpen-Brussel-Charleroi-Reims-Parijs door de Franse ardennen. Dan kom je maar 1 corri-door laders tegen en 1x een IONITY met 4 laadpunten en deze zijn gewoon betrouwbaar.johndoe_1975 schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:52:
[...]
Bedankt! Ik woon in het westen, dus waarschijnlijk gaan we dan maar met de oude diesel. De afgelopen paar drie maanden hebben we naar volle tevredenheid 10.000 electrische km's gemaakt binnen Nederland en ga een beetje avontuur niet uit de weg, maar ik heb geen zin in een potje Russische roulette![]()
Wel jammer, want ik had m'n vignet al aangevraagd...
HD4Life @ Full-HD
Ik vind het echt super van je dat je dit hebt uitgezocht! Maar met vrouw en twee kinderen vind ik het toch teveel kans op gedoe, zeker omdat we nog een tweede auto hebben die 1 op 20 rijdt. Ik hoop toch wel dat de Fransen dit snel onder de knie krijgen, want het had me veel leuker geleken om met de Ioniq te gaan.Davidshadow13 schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:01:
[...]
Ik heb Chargemap even voor je bekeken, op dit moment valt het mee. Op het stuk Lille > Parijs, zijn van de 5 Corri-Door laders er 2 stuk, dit betekent dat je er nog 3 hebt om +- 250km te overbruggen, dus dat zou moeten lukken. Op de terugweg zijn er ook 2 van de 5 buiten gebruik, maar er is nog 1`uitwijk mogelijkheid in Cambrai dus dat zou je ook moeten lukken. Alternatief is nog de route Antwerpen-Brussel-Charleroi-Reims-Parijs door de Franse ardennen. Dan kom je maar 1 corri-door laders tegen en 1x een IONITY met 4 laadpunten en deze zijn gewoon betrouwbaar.
En al lezend vraagt een mens zich dan af: is dit een typo of een welbewust (geslaagd) woordspelletje?
(ik gok - gezien de klavierstand van de 'd' en 'f' - op een onbewuste typo die tot een onbewust doch danig geslaagde woordvorming geleid heeft).
[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 16-09-2019 15:52 ]
Hoewel ik moet toegeven graag woordspelletjes te spelen was dit toch echt een inmiddels gecorrigeerde typo. Hij was wel leuk.IvoB2 schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:50:
[...]
En al lezend vraagt een mens zich dan af: is dit een typo of een welbewust (geslaagd) woordspelletje?
(ik gok - gezien de klavierstand van de 'd' en 'f' - op een onbewuste typo die tot een onbewust doch danig geslaagde woordvorming geleid heeft).
Toevallig heb ik afgelopen week een retour reis gemaakt met een Ioniq 28 kWh tussen Utrecht en Le Mans, Frankrijk.johndoe_1975 schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:21:
[...]
Ik vind het echt super van je dat je dit hebt uitgezocht! Maar met vrouw en twee kinderen vind ik het toch teveel kans op gedoe, zeker omdat we nog een tweede auto hebben die 1 op 20 rijdt. Ik hoop toch wel dat de Fransen dit snel onder de knie krijgen, want het had me veel leuker geleken om met de Ioniq te gaan.
De auto heb ik nu een week. Gezien een sterfgeval in de familie van mijn vriendin waren we genoodzaakt om deze reis te maken. Ik had de optie om een benzine auto te lenen, maar ja, ik durfde de uitdaging wel aan. Met ABRP heb ik een route opgesteld, samen met de Sodetrel applicatie waarin de actuele status van CorriDoor laders is te zien en de Chargemap applicatie.
De heenreis hebben we in twee delen gereden, omdat we woensdagavond na het werk vertrokken en het anders te laat zou worden voordat we aan zouden komen in Le Mans. Hieronder een kort reisverslag.
Utrecht - Roye (11/9)
Vertrokken rond 17u50 vanuit Utrecht. Er was veel file op de A27 waardoor de gemiddelde snelheid laag lag. Aangekomen op ons eerste laadpunt (Hazeldonk) hoefden we maar een klein beetje bij te laden (tot 78% volgens ABRP). Na een korte koffie- en plaspauze (ong. 20 minuten) kwamen we weer aan bij de auto en bleek de accu al volgeladen te zijn tot 94%, veel meer dus dan noodzakelijk.
De volgende stop was gepland bij Kalken. Daar zouden we de accu van 15% naar 72% moeten bijladen. Omdat we met een zo goed als volle accu waren weggereden bij Hazeldonk wilde ik wel proberen om direct door te rijden naar de Ionity lader bij Froyennes en de lader bij Kalken dus over te slaan. De marge tussen de afstand naar de bestemming en de afstand die de auto aangaf die we nog konden rijden werd steeds kleiner, waardoor we besloten om uiteindelijk gedurende zo'n 20 km achter een vrachtwagen mee te rijden met 95 km/h. Vanaf Kortrijk via de N50 naar Froyennes gereden, deze weg is deels 50 en 70 km/h dus ook daar weinig energie verbruikt. Uiteindelijk aangekomen met nog +/- 10% lading bij Froyennes.
De Ionity lader in Froyennes laadde de auto ook zeer snel bij. Na een plaspauze en een broodje gegeten te hebben zijn we na zo'n 25 minuten weer doorgereden.
Op de Franse autoroute hebben we continue 130 km/h op de GPS gereden. De volgende stop stond gepland bij Aire de Saint Leger. Hier hebben we nog een klein beetje (+/- 10 minuten) bijgeladen met onze eerste CorriDoor lader om er zeker van te zijn dat we zonder problemen zouden aankomen in Roye.
Uiteindelijk om 23u15 aangekomen in Roye en zijn we direct gaan slapen. De volgende ochtend de auto aan de gratis laadpaal gezet in het centrum van het stadje.
ABRP link: https://abetterrouteplann...52-4acd-b271-b40367625295
Roye - Le Mans (12/9)
Vanaf Roye vertrokken richting Aire de Vemars Ouest. Dit was maar een kleine 45 minuten rijden. Gedurende 20 minuten de auto hier opgeladen zodat we daarna zonder problemen door konden rijden richting de Ionity lader nabij Chartres Gasville. In en rondom Parijs is de max. snelheid veelal beperkt tot 70, 90 en 110 km/h waardoor het verbruik een stuk lager ligt. Aangekomen bij de Ionity lader konden we weer zonder problemen de nodige elektronen in de auto stoppen. Het stuk naar Le Mans zouden we volgens ABRP met een max. snelheid van 120 km/h moeten rijden om de bestemming te halen. Bij de parkeerplaats Aire du Manoirs du Perche wilden we nog wat kWh laden, maar dat bleek hier alleen mogelijk te zijn door een laadpas te kopen bij het tankstation a 7,50€. Dat vond ik te gek dus zijn we zonder laden doorgereden, we konden immers op onze eindbestemming laden. Bij het verlaten van de autoroute ligt de snelheid fors lager waardoor je dan altijd verder kan komen dan dat de auto aangeeft.
ABRP link: https://abetterrouteplann...21-40b8-9d3d-d8fe7f5ec7d7
Le Mans - Utrecht (15/9)
De terugreis wilden we in één dag doen. De temperaturen lagen deze dag rond de 25 - 28 graden waardoor de airco gedurende de hele reis aan stond.
We vertrokken rond 9u45 met als eerste laadbestemming de Ionity lader bij Chartres Bois Paris. Bij deze laadpaal ook gelijk even de voorruit schoon gemaakt met de emmer water van het aangrenzende tankstation
Bij deze laadpaal ook nog even gesproken met enkele Fransen die het toch wel bijzonder vonden dat wij zo'n lange reis maakten met een elektrische auto.
Vanaf deze lader een klein half uur doorgereden naar de laatste lader voor Parijs op Aire de Limours Briis Sous Forge. Hier stonden twee laders, de eerste lader waar ik op aan wilde sluiten accepteerde de laadpas niet. Toen de tweede lader gepakt en daar enkele kWh's bijgeladen zodat we zonder problemen naar Aire de Ressons Est konden rijden. Bij de rit door Parijs enige last van file waardoor het verbruik laag ligt.
Na Parijs doorgereden tot Aire de Ressons Est. Hier lekker geluncht en bij aankomst bij de auto was de lader nét afgeslagen waardoor de auto weer tot 94% was gevuld. Omdat op het stuk naar Nederland via Lille kapotte laders zijn hebben we er voor gekozen om te rijden via Brussel.
Bij Aire de Havrincourt kort wat kWh's bijgeladen zodat de Ionity lader in Thieu North bereikt kon worden. De eerste twee laadpalen waar ik op wilde aansluiten gaven een laadfout aan omdat er geen vermogen beschikbaar zou zijn. Toen de klantenservice gebeld van Ionity en zij gaven aan dat ze niets konden betekenen. Toen een derde laadpaal geprobeerd en deze functioneerde zonder problemen. Via Chargemap las ik later ook terug dat de palen 3 en 4 niet functioneren.
De volgende stop zou zijn bij Hazeldonk. ABRP gaf aan dat ik niet harder dan 110km/h zou mogen rijden om dit te kunnen halen. Hier heb ik mij niet aan gehouden en heb continue de maximale snelheid gereden, 120 km/h op de GPS. Er waren enkele werkzaamheden en opstoppingen waardoor ik het verbruik heb beperkt. Zonder problemen aangekomen in Nederland en daar de nodige kWh's opgeladen om de eindbestemming te bereiken.
ABRP link:https://abetterrouteplann...8a-44ee-aee6-2060e5be964c
Al met al, een prima reis, zonder noemenswaardige problemen. Een goede planning is dus echt het halve werk. Ook is ABRP over het algemeen erg conservatief en heb je bijna altijd minder kWh's nodig om op de bestemming te komen dan er wordt voorspeld.
Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput
Hoe kwam je trouwens op die bedragen? Ik vind andere op deze site (https://newmotion.com/nl_NL/abonnementen-voor-laadpunten) 4,84 inc btw voor Plus abo en 5 inc btw voor DPM.Inspired schreef op zondag 15 september 2019 @ 09:47:
[...]
Je kunt ook de Model 3 instellen vanaf een uur of 22/23 te gaan laden. Dan zal er verder weinig gebruik zijn in het huis neem ik aan. Dan kun je prima @ 3x16 laden, auto is dan sowieso vol tegen 6 uur. En waarschijnlijk veel eerder omdat je niet vaak tot <10% leeg zult rijden. De laadstroom is alleen in de auto in te stellen. Dus niet via de app of API.
Vond ik in de offerte van NM naar LeasePlan. Zal morgen eens kijken wat de specificatie is.rolandb schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:44:
[...]
Hoe kwam je trouwens op die bedragen? Ik vind andere op deze site (https://newmotion.com/nl_NL/abonnementen-voor-laadpunten) 4,84 inc btw voor Plus abo en 5 inc btw voor DPM.
https://www.acea.be/press...cture-incentives-for-alte of eigenlijk over de beperktheid daarvan.
Opvallend dat Frankrijk in het rijtje van 4 landen staat waar het meeste laadpalen zijn. Die moeten dan wel werken natuurlijk.
[ Voor 31% gewijzigd door eltron op 17-09-2019 07:32 ]
Verwijderd
Die Renaults moeten toch ook ergens opgeladen worden? Volgens mij zijn de meeste storingen waar je hier over hoort bij snelladers. Dat zijn immers degene die je wil gebruiken als je op reis bent. Dat de duizenden normale laadpalen wel werken is minder interessant omdat je niet overal uren wil wachten tot je auto weer volgeladen is.eltron schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 07:28:
Opvallend dat Frankrijk in het rijtje van 4 landen staat waar het meeste laadpalen zijn. Die moeten dan wel werken natuurlijk.
Hier kan je de kaart vinden van het instituut waar ze die cijfers vandaan hebben: https://eafo.eu/fuel-map
Als ik op mijn eigen buurt kijk staan de helft van de openbare laadpalen er niet eens bij.
En dat is wellicht ook het manco van zulk soort cijfers. Alle niet-publieke laadpalen staan er ook niet bij. In theorie kan er dus een land zijn waarbij iedereen zijn eigen privé laadpaal heeft die dan laag in deze lijst staat maar waar je dan toch heel goed elektrisch zou kunnen rijden.
Leuk om verslag te lezen.
Eén opmerking, het was misschien leuk geweest om een samenvatting van reisafstand en reistijd erbij te doen en hoe die zich verhield met ABRP (ter beeldvorming)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
En misschien cijfers van hoe vaak de palen bezet zijn? 100 palen op 300m2 is mooi, maar als de bezettingsgraag 95% is wordt het net zo spannend of je wel of niet kunt laden dan wanneer er maar 2 staan maar deze 2% van de tijd bezet zijn....Verwijderd schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 07:44:
Totaal aantal is niet echt relevant. Beter is aan te geven hoeveel er zijn per vierkante Km.
Exact expert nodig?
Mooi en informatief verslag. ABRP werkt voor mij altijd prima, maar dat is in NL.its_me_ schreef op maandag 16 september 2019 @ 20:59:
[...]
Toevallig heb ik afgelopen week een retour reis gemaakt met een Ioniq 28 kWh tussen Utrecht en Le Mans, Frankrijk.
Al met al, een prima reis, zonder noemenswaardige problemen. Een goede planning is dus echt het halve werk. Ook is ABRP over het algemeen erg conservatief en heb je bijna altijd minder kWh's nodig om op de bestemming te komen dan er wordt voorspeld.
Mag ik vragen welke laadpassen je hebt gebruikt?
In de offerte staat; "Zorgeloos Laden abonnement". Die kost 8 EUR ex BTW. Geen idee wat er anders aan is dan het Plus abo. Kan ook niet echt info vinden van het Zorgeloos laden. Met het Plus abo gaat de facturatie en verrekening ook automatisch? Misschien dat dit het verschil is?rolandb schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:44:
[...]
Hoe kwam je trouwens op die bedragen? Ik vind andere op deze site (https://newmotion.com/nl_NL/abonnementen-voor-laadpunten) 4,84 inc btw voor Plus abo en 5 inc btw voor DPM.
[ Voor 9% gewijzigd door Inspired op 17-09-2019 09:07 ]
Ik ben zelfstandige en heb de Tesla Model 3 SR zakelijk aangeschaft.
-Ik heb thuis een 3fasen aansluiting.
- Slimme meter aanvraag is de deur uit
- ik betwijfel of ik loadbalancing nodig heb, gooi hem toch in de avond nacht aan de lader.
- Wil graag een laadpaal aan de muur en heb een eigen oprit, volgens mij zijn er geen graafwerkzaamheden nodig.
- Ik wil graag een laadpaal waarbij ik de transacties kan aanleveren aan mijn accountant. het liefst zonder een backoffice abonnement
Ik heb al gekeken naar een paar oplossingen zoals de Tesla Wall Mount, en de Alfen Mini ICU. Wie kan mij helpen :-) alvast bedankt!
Kan ik zeker nog even toevoegen, zal ik vanavond doen. De planning van ABRP is naar mijn idee zeker te realiseren. Omdat het verbruik iets lager is dan wordt voorspeld door ABRP, zijn de laadtijden iets korter. Echter heb ik tijdens de reis regelmatig iets langere pauzes genomen omdat 20 minuten voor een lunch of diner in een wegrestaurant soms wat aan de korte kant is. Gevolg is dan ook dat je weer met een vollere accu dan voorzien wegrijdt. De totale reistijd is iets langer geweest dan gepland.assje schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 07:56:
@its_me_
Leuk om verslag te lezen.
Eén opmerking, het was misschien leuk geweest om een samenvatting van reisafstand en reistijd erbij te doen en hoe die zich verhield met ABRP (ter beeldvorming)
je kunt een extra meetpunt laten installeren door de netbeheerder. Je kunt dan zelfs met een andere energiemaatschappij een contract voor die meter afsluiten, of dezelfde, en aparte factuur ontvangen voor die meter op naam van de zaak. https://www.stedin.net/aansluiting/extra-meetpuntthechip schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 09:43:
Wie kan mij helpen en heeft een soortgelijke situatie:
- ik betwijfel of ik loadbalancing nodig heb, gooi hem toch in de avond nacht aan de lader.
- Wil graag een laadpaal aan de muur en heb een eigen oprit, volgens mij zijn er geen graafwerkzaamheden nodig.
- Ik wil graag een laadpaal waarbij ik de transacties kan aanleveren aan mijn accountant. het liefst zonder een backoffice abonnement
Ik heb al gekeken naar een paar oplossingen zoals de Tesla Wall Mount, en de Alfen Mini ICU. Wie kan mij helpen :-) alvast bedankt!
Andere optie is zelf een MID gecertificeerde meter tussen je groepenkast en de paal laten monteren en regelmatig de standen doorgeven aan de accountant, bijvoorbeeld fotootje op mail of whatsapp
Ik had een Eneco laadpas welke geschikt is voor Newmotion netwerken. Alle laadpalen die ik heb gebruikt waren hier bij aangesloten. Dat kun je allemaal zien via Chargemap.johndoe_1975 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:05:
[...]
Mooi en informatief verslag. ABRP werkt voor mij altijd prima, maar dat is in NL.
Mag ik vragen welke laadpassen je hebt gebruikt?
Natuurlijk had ik vorige maand dubbele sessies bij mijn laadpaal thuis. (paal en pas van NewMotion)internet4me schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 13:29:
[...]
Een update: vorige week kreeg ik eindelijk een (officiële) reactie. Ja het is fout maar we kunnen het niet aanpassen.![]()
Gaat niet echt lekker bij NewMotion. Hoe moeten we het systeem vertrouwen op deze manier.
Nu mis ik een laadsessie in de historie. terwijl het laden en starten netjes gestart is en gecommuniceerd is via de app. Natuurlijk gebeld en helaas kunnen ze weinig voor me doen.
Vooral balen omdat er thuis wordt geladen en de verrekening met de werkgever op deze manier gaat.
Gaat goed met NewMotion. Voor mij is het niet betrouwbaar.
Hangt ook een beetje af van hoe lui je bent.thechip schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 09:43:
Wie kan mij helpen en heeft een soortgelijke situatie:
Lui >> Neem Zappi. Geen (eventueel) gezeur met load en makkelijk een uitdraai van gebruik te maken.
Niet zo lui >> TWC met aparte meter van een paar tientjes. Laden instellen vanaf 23 uur en elke maand even de stand van de meter opschrijven. Voordeel van TWC is unlock knopje op de stekker.
Aparte aansluiting is wat jammer van de kosten zou ik zeggen.
@assjeits_me_ schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 09:45:
[...]
Kan ik zeker nog even toevoegen, zal ik vanavond doen. De planning van ABRP is naar mijn idee zeker te realiseren. Omdat het verbruik iets lager is dan wordt voorspeld door ABRP, zijn de laadtijden iets korter. Echter heb ik tijdens de reis regelmatig iets langere pauzes genomen omdat 20 minuten voor een lunch of diner in een wegrestaurant soms wat aan de korte kant is. Gevolg is dan ook dat je weer met een vollere accu dan voorzien wegrijdt. De totale reistijd is iets langer geweest dan gepland.
Bij deze de werkelijke plaatjes van de heenreis:
Deel 1: meeste vertraging t.g.v. file in Nederland

Deel 2: meeste vertraging t.g.v. een uitgebreide lunch

En van de terugreis:
Redelijk wat vertraging door twee laders die niet direct functioneerden en tevens t.g.v. uitgebreide middag lunch en druk verkeer.

Zeker, laadt tegen de 70 kW tot ongeveer 75%-80% SOC.DaCoTa schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 22:47:
@its_me_ Over de FastNed Hazeldonk, kan de Ioniq iets met een 350 kW lader tov van een 50 kW lader?
Zie: https://support.fastned.n...en-met-een-Hyundai-Ioniq-
Nou meet ik voor de zekerheid even de benodigde lengte op, de mooiste plek is precies op een muur aan de rechter voorkant van de auto. 6,75m tot de laadpoort (+ nog extra hoogteverschil ivm hoogte laadpoort)

Ik ga er gewoon voor, als alles binnen is probeer ik het even en in het ergste geval monteer ik hem op de andere muur, maar wel blij dat dat lange snoer naar het stopcontact van de oprit af kan.
Het lijkt mij niet slim om een type 2 te gaan verlengen, verwacht ook niet dat dat mag of kan. Zou natuurlijk mooi zijn als ze als lengte net iets langer zouden maken als de lengte + breedte + hoogte naar de laadpoort samen, misschien kunnen ze daar voor de volgende versie rekening mee houden
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Wel een hoog verbruik zeg (17,5-20,5 kWh/100 km)! En dat inclusief files. Jij moet echt hard rijden, zo'n hoog verbruik heb ik nog nooit gehad. Of zie ik iets over het hoofd? Anders ga je in de komende winter nog veel snelladen...its_me_ schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 22:36:
[...]
@assje
Bij deze de werkelijke plaatjes van de heenreis:
Deel 1: meeste vertraging t.g.v. file in Nederland
[Afbeelding]
Deel 2: meeste vertraging t.g.v. een uitgebreide lunch
[Afbeelding]
En van de terugreis:
Redelijk wat vertraging door twee laders die niet direct functioneerden en tevens t.g.v. uitgebreide middag lunch en druk verkeer.
[Afbeelding]
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Als je 144Wh/km bij 110km/u neemt (ref waarde abrp) dan zit je op 200Wh/km bij 130, want 40% meer energie nodig (en 65% meer power). Als je dan met het verkeer mee rijdt kan je in FR al snel op 135 of meer zitten en dat merk je in verbruik.pmiddeld schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 23:46:
[...]
Wel een hoog verbruik zeg (17,5-20,5 kWh/100 km)! En dat inclusief files. Jij moet echt hard rijden, zo'n hoog verbruik heb ik nog nooit gehad. Of zie ik iets over het hoofd? Anders ga je in de komende winter nog veel snelladen...
Maar dan heb je dat probleem toch als je vooruit parkeert maar achteruit wegrijdt? Wat ik persoonlijk gevaarlijker vind omdat je zicht op de weg slechter is als je achteruit wegrijdt... Maar 25 cm te kort is wel lulligTaro schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 23:02:
Nou meet ik voor de zekerheid even de benodigde lengte op, de mooiste plek is precies op een muur aan de rechter voorkant van de auto. 6,75m tot de laadpoort (+ nog extra hoogteverschil ivm hoogte laadpoort)De auto achteruit op de oprit zetten ging met de vorige auto (Ford Mondeo Wagon 2015) prima, maar de Tesla heeft een grotere draaicirkel en ik moet dan dus 2x steken omdat er een lantaarnpaal in de weg staat...
Exact expert nodig?
Is er iemand die deze aanbieder toevallig al geprobeerd heeft? Dit ziet er inderdaad ook wel ok uit. Als je deze aanbieder elke keer gebruikt als je AC laadt, dan kan ook de €35 per maand en €2 per keer laden wellicht uit....GrooV schreef op donderdag 5 september 2019 @ 12:59:
Is dit misschien een alternatief voor Eins?
SW Dusseldorf, https://swd.emobilitycloud.com/de/register
5 euro per maand, 6 euro per AC laden.
Is wel nodig.daemonix schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 10:32:
MID gecertificeerd is leuk, maar niet nodig voor een zakelijke afrekening heb ik begrepen.
Volgens mij moet je je laadgebruik eenduidig aannemelijk maken, MID meter zal helpen, maar een gewone meter fotograferen zou ook kunnen. Vooral in buitenland is MID soms wel vereist en ook omschreven, maar m.i. niet in Nederland. Wat niet wegneemt dat ik er ook eentje heb tussen zitten, om elke discussie te voorkomen.
Niet als je zzp'er bent of eigen BV hebt. Het gaat om peanuts in de ogen van de belastingdienst. Misschien (met de nadruk op misschien) wel als je declareert bij je werkgever.
Zie bijvoorbeeld dit draadje: https://teslamotorsclub.c...jk-belastingdienst.75706/
@JPDeckers Je was me net voor
[ Voor 27% gewijzigd door daemonix op 18-09-2019 08:16 ]
Heb je ergens een regel gevonden waarin dat staat?Khayma schreef op woensdag 18 september 2019 @ 08:00:
Is wel nodig.
Maar het prijsverschil tussen een MID en niet-MID meter is zo klein dat ik gewoon een MID heb genomen.
De belastingtelefoonJeroenE schreef op woensdag 18 september 2019 @ 08:17:
[...]
Heb je ergens een regel gevonden waarin dat staat?
Maar het prijsverschil tussen een MID en niet-MID meter is zo klein dat ik gewoon een MID heb genomen.
Tja, wat die vertellen is niet rechtsgeldig,voor zover ik weet. Zolang andere mensen die bellen krijgen te horen dat het niet nodig is schiet dat dus niet op voor de duidelijkheid.
Inderdaad, zie het door mij genoemde draadje waar tegen ondernemers door de belastingdienst vertelt wordt dat het niet nodig is. Dat is op veel meer plaatsen te vinden overigens. Het gaat om peanuts voor de belastingdienst.JeroenE schreef op woensdag 18 september 2019 @ 08:24:
[...]
Tja, wat die vertellen is niet rechtsgeldig,voor zover ik weet. Zolang andere mensen die bellen krijgen te horen dat het niet nodig is schiet dat dus niet op voor de duidelijkheid.
Dit is het berekende verbruik volgens ABRP. Bij de berekening vooraf heb ik rekening gehouden met de temperatuur en wind (heenreis: 5 meter per seconde headwind conform weersvoorspelling). In de praktijk is het verbruik volgens de verbruiksmonitor in de Ioniq maximaal 15,6 kWh/100 km geweest. Fors lager dus en dat betekende dus ook dat ik minder heb moeten laden. De SOC was bij aankomst bij een laadstation nooit zo laag als wat er werd voorspeld door ABRP.pmiddeld schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 23:46:
[...]
Wel een hoog verbruik zeg (17,5-20,5 kWh/100 km)! En dat inclusief files. Jij moet echt hard rijden, zo'n hoog verbruik heb ik nog nooit gehad. Of zie ik iets over het hoofd? Anders ga je in de komende winter nog veel snelladen...
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Als ABRP zou doen zoals jij zegt dan zouden hun verbruikcijfers juist te optimistisch uitvallen. Mijn indruk is dat ze juist realistisch willen zijn en daarin iets te voorzichtig zijn. Maar, zoals je zegt, je kan het zelf aanpassen.pmiddeld schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:35:
Volgens mij rekent ABRP heel theoretisch met een situatie waarin je continu dezelfde snelheid kunt aanhouden, wat in de praktijk niet het geval is door snelheidslimieten, inhalende vrachtwagens, bochten bij klaverbladen en natuurlijk langzaamrijdend en stilstaand verkeer. Maar als je zelf wel een beetje je verbruik kent, kun je het gewoon in ABRP aanpassen.
Dank!
Nog niet geprobeerd. Maar Maingau is toch alleen echt interessant bij snelladers van bijv. Fastned? Daar sta je geen 4 uur.Martijn.J schreef op woensdag 18 september 2019 @ 13:38:
Vraag over Maingau: iemand al ter voorkoming van extra kosten geprobeerd na 4 uur laadsessie te stoppen en na een minuut of zo een nieuwe sessie te starten van max 4 uur?
Dank!
Voor de andere laders gebruik je gewoon een andere kaart.
Voor snelladers is de limiet ook 1 uur en geen 4. Dus ook daar gaat de vraag op?DuikKees schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:28:
[...]
Nog niet geprobeerd. Maar Maingau is toch alleen echt interessant bij snelladers van bijv. Fastned? Daar sta je geen 4 uur.
Ik zou een andere pas gebruiken. Vermoedelijk weet de laadpaal dat je niet ontkoppelt.
Huh? Reactie werd in een ander topic geplaatst. Daar weggehaald, en krijg nu de melding dubbelpost?
Iets meer uitleg is waarschijnlijk beter... Gaat om laden tijdens trip in Duitsland buiten de snel laders. Heb ook Get charge en Plugsurfing, maar die zijn in plaats waar ik ben, veel duurder. Heb geen tijd en/of zin om Rheinhessen te nemen die het beste zou zijn...DuikKees schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:28:
[...]
Nog niet geprobeerd. Maar Maingau is toch alleen echt interessant bij snelladers van bijv. Fastned? Daar sta je geen 4 uur.
Verwijderd
Ik lease een model 3 tesla. Ik heb een ecotap paal die aan eflux gekoppeld is. na een hoop gebel geprobeerd een account daar te maken met een helpdesk mw. Nu blijkt dat mijn paal van de map afgehaald kan worden (prima aangezien alleen ik daar kan laden). Maar nu krijg ik doodleuk te horen dat andere mensen gewoon kunnen laden en het dan verrekend wordt... Ik heb toch geen openbare paal? WTF?
Alternatief was whitelisten maar dan moest ik handmatig via excel de kosten berekenen en doorsturen?
Volgens mij weet die helpdesk medewerker niet hoe het werkt. iemand ervaring? hoop gedoe om niks damn.
[ Voor 99% gewijzigd door Taro op 18-09-2019 20:25 ]
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Lantaarnpaal staat aan de kant waar ik wegrijd, niet waar ik aankom. Aan de kant waar ik aan kom rijden staat een muur, dus aan beide kanten ingesloten. Door die muur zie ik sowieso niets als ik wegrijd:Crazy D schreef op woensdag 18 september 2019 @ 07:17:
[...]
Maar dan heb je dat probleem toch als je vooruit parkeert maar achteruit wegrijdt? Wat ik persoonlijk gevaarlijker vind omdat je zicht op de weg slechter is als je achteruit wegrijdt... Maar 25 cm te kort is wel lullig

* = Laadpaal. Bewust niet aan de rechterkant, omdat je dan altijd met de fietsen, rolcontainers, etc. over de kabel heen zult rijden.
# = lantaarnpaal
|| = muur van achtertuin buren
Mooi getekend he
Ik wil de paal uit het zicht hebben, maar misschien plaats ik hem wel bij $, dan lukt het wel. Mijn vrouw heeft altijd haar auto aan de kant van de garage staan ivm logistieke redenen, ik ga altijd eerder naar mijn werk en kom later terug, anders zou het geen probleem zijn. Bij het volgende huis maar een bredere ipv lange oprit nemen...
Dit ivm een nieuwe aanvraag om een zakelijke laadpaal voor een lease-auto Tesla model 3 SR.
Op kantoor kan de auto ook geladen worden. En in mijn woonwijk staan ook diverse openbare laadpunten binnen 500 meter. Door de leasemaatschappij worden nu laadpaal prijzen incl installatie genoemd van 2500-3000 euro (slimme lader met backoffice).
Dus thuis laden kost 13 euro per sessie (als de accu bijna leeg is).
Aan een publieke laadpaal Allego in de wijk kost dit ongeveer 20 euro.
En zoals gezegd kan ik ook op het werk laden. Uitgaande van 2-3 keer laden per week (waarvan 2x op de zaak en 1x in mijn woonwijk).
Uitgaande van een laadpaal van 2800 euro zou je 400 keer moeten laden voordat je de aanschafkosten van de laadpaal eruit hebt. Dit ga ik dus net halen in de 4 jaar.
Doe ik een verkeerde aanname of mis ik één of meerdere details ?
Ik heb dus een laadpaal aangeschaft voor het gemak. 2.800 Euro vind ik overigens erg veel. Ik ben 72 Euro kwijt voor het vervangen van de slimme meter door een nieuwe versie ivm loadbalancing, 1.018 Euro voor een Zappi V2 1-fase/32A lader met hub en kabel en 550 Euro incl. BTW voor het plaatsen en aansluiten ervan. Totaal: 1.640 Euro incl. BTW. Kijk dus nog even goed rond ivm de prijs, dan wordt de case al snel makkelijker.
In aanvulling op @Taro.rheinen schreef op woensdag 18 september 2019 @ 22:41:
Wat is de terugverdien tijd van een laadpaal ?
Dit ivm een nieuwe aanvraag om een zakelijke laadpaal voor een lease-auto Tesla model 3 SR.
Op kantoor kan de auto ook geladen worden. En in mijn woonwijk staan ook diverse openbare laadpunten binnen 500 meter. Door de leasemaatschappij worden nu laadpaal prijzen incl installatie genoemd van 2500-3000 euro (slimme lader met backoffice).
En zoals gezegd kan ik ook op het werk laden. Uitgaande van 2-3 keer laden per week (waarvan 2x op de zaak en 1x in mijn woonwijk).
Uitgaande van een laadpaal van 2800 euro zou je 400 keer moeten laden voordat je de aanschafkosten van de laadpaal eruit hebt. Dit ga ik dus net halen in de 4 jaar.
Doe ik een verkeerde aanname of mis ik één of meerdere details ?
Laadpaal is inderdaad aan de prijs. En wellicht komen er ook nog abonnementskosten bij voor de backoffice.
Maar het gaat behalve kosten ook om gemak/comfort.
Een laadoplossing thuis is ook al vanaf enkele honderden euro's te koop en als je een beetje handig bent kun je die ook nog wel zelf aan de muur schroeven/installeren.
Je bent mogelijk alleen wat beperkt door opgelegde keuzes van leasemij en/of werkgever om met betreffende backoffice te werken. Maar dan is het ook logisch dat werkgever daar dan de kosten van betaalt.
Terug verdienen doe je hem niet, makkelijk is het wel.rheinen schreef op woensdag 18 september 2019 @ 22:41:
Wat is de terugverdien tijd van een laadpaal ?
Want als je bv meer laad aan de Allego paal kan deze laadpas handig zijn:
https://laadpastop10.nl/l...eiermark%20SuperFlat%20AC
Dan wordt de prijs voor publiek laden ineens een stuk anders tov thuis laden.
Wellicht heeft het ook te maken met de specifieke palen waar je wil gaan laden. Maar TNM of 1 van de LMS pasjes is niet (bijna) zo goedkoop? Je kan ook nog Ladepay proberen, maar dan moet je wel wat kWh's laden om goedkoop te zijn, die rekenen een vast bedrag van 5 euro per sessie.Martijn.J schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:32:
Iets meer uitleg is waarschijnlijk beter... Gaat om laden tijdens trip in Duitsland buiten de snel laders. Heb ook Get charge en Plugsurfing, maar die zijn in plaats waar ik ben, veel duurder. Heb geen tijd en/of zin om Rheinhessen te nemen die het beste zou zijn...
Kijk dit zijn inderdaad de normalere prijzen. Voor mij zou dan nog een MID meter erbij komen.[b]Taro in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen"
Ik heb dus een laadpaal aangeschaft voor het gemak. 2.800 Euro vind ik overigens erg veel. Ik ben 72 Euro kwijt voor het vervangen van de slimme meter door een nieuwe versie ivm loadbalancing, 1.018 Euro voor een Zappi V2 1-fase/32A lader met hub en kabel en 550 Euro incl. BTW voor het plaatsen en aansluiten ervan. Totaal: 1.640 Euro incl. BTW. Kijk dus nog even goed rond ivm de prijs, dan wordt de case al snel makkelijker.
En zat er bij de installatie prijs ook graaf en grond werk bij ?
De kosten zitten vaak in de aardlek en de kabel zelf naar de paal. Die zijn gewoon niet goedkoop.
Maar voor het echte installatie werk kost het rond de 500 euro en als je een goedkopere paal heb zoals een tesla wall connector moet je een duurdere aardlek er bij kopen a 300 euro. Een beetje goede grond kabel kost 3-4 euro de meter. + als het nodig is nog een paal zelf ook rond de 100 euro of veel meer hoe luxe het stuk metaal wilt hebben.
Dit topic is gesloten.
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.