eckru schreef op maandag 9 september 2019 @ 22:04:
[...]
De drie fases zijn aangesloten zoals deze ook voor de PV en de hefbrug (auto-hefbrug op krachtstroom) zitten. We gingen er vanuit dat als de fases niet zouden kloppen er een foutmelding zou komen. Die kwam niet. De Zappi kan de auto ook laden op Fast (3 fasen, 11kw) en op Eco (emkelfase 3.7kw).
Als je die eerste keer aansluiten geen foutmelding op het display van de Zappi hebt gekregen, dan zit er al ergens een draai in je fasen. Mogelijk al vóór of direct ná de meter. Wij hebben in NL namelijk een rechtsdraaiend 3-fasesysteem (zegt je dat wat?) en in de UK is dat linksdraaiend. Bij mij gaf de Zappi in eerste instantie aan dat de fasevolgorde niet klopte en dat kwam hierdoor. Als bij jou die foutmelding niet kwam is dat doordat je het meteen al met andere fasevolgorde hebt aangesloten.
De reactie van Marc zoals je die beschrijft verbaast me nogal. Marc weet heel goed dat de Zappi test op een linksdraaiende volgorde. en dat je maar moet proberen met het steeds verwisselen van twee fasedraden tot het goed is, dat slaat nergens op (sorry Marc

). Als je zeker weer dat je Zappi goed is aangesloten (L1 op klem L1, enzovoorts), dan zou je een foutmelding moeten krijgen. Dan kun je (naar mijn mening) het beste L1 en L3 van plek verwisselen. Dan is de volgorde 321 in plaats van 123. Alle andere volgordes maken het nodeloos ingewikkeld en leiden gemakkelijk tot verwarring. Die verwarring krijg je met het aansluiten van de CT's in de Zappi. Daar moet je dus die zelfde verwisseling doorvoeren:
CT1 moet geklemd worden rond de fase die in de Zappi aangesloten is op de klem die gemerkt is met L1. CT2 rond L2 en CT3 rond L3. En in je harvi idem dito. Hoe je het dus ook aansluit, het is noodzakelijk dat dit overal hetzelfde gebeurt. Ik denk dat dáár de grootste fouten op de loer liggen.
[...]
Ik heb zes CT's, maar voor nu maar drie in gebruik. Die drie zitten in de meterkast en zijn vanuit daar via een UTP kabel helemaal doorgelegd tot in de loods waar de Zappi hangt.
Netjes per CT één aderpaar gebruikt, neem ik aan? en dan moet je er goed op letten dat je de plus en min van die CT niet verwisselt door het verlengen.
De andere drie CT's heb ik om de uitgang van mijn omvormer zitten en die gaan vanuit daar naar een Harvi die bij de Zappi hangt. Voorlopig heb ik de Harvi niet gekoppeld, dus die drie "PV CT's" doen nu nog niet mee, eerst de basis goed.
Dan heb je nu dezelfde situatie als ik heb. Mogelijk ga ik later ook nog drie CT's toevoegen om de PV te kunnen meten, maar op dit moment zie ik het nut er nog niet van in.
[...]
Naar de meterkast, dus van "Enexis" naar meterkast.
Dat zet er in elk geval goed uit.
[...]
naar de meterkast, maar die zijn nu niet aangesloten.
OK
[...]
Installatie is door mijn vaste electromonteur gedaan. Ik ken hem als heel precies, dus dat zou moeten kloppen, ik heb het niet nagekeken in de meterkast (waar de CT klemmen dus op die UTP kabel gaan)
[...]
Omdat de Zappi dat aangeeft. Er verschijnt een "1" in het icoontje van de Zappi in het display in ECO mode, waar er een "3" verschijnt in FAST mode. Daarnaast is het bevestigd door Marc van Zappi Benelux:
Dit is nieuw voor me. Ik heb die eco-mode nog niet gebruikt. Zolang we nog kunnen salderen met 1:1 verrekening heeft dat hier nog niet veel nut. financieel gezien dan. Ik begrijp dat dit nog een kwestie van tijd is voordat dit punt aangepast is.
Myenergi (de fabrikant van de Zappi) doet veel aan ontwikkeling, dus er kunnen nog allerleis mooie functies bijkomen.
Zijn nu je problemen onder controle? Behalve dat 1-fase laden bij eco of eco+ nog dingen die niet goed zijn?
Jammer dat je Tesla niet met meer dan 16A kan laden, want in de loadbalancing ligt een grote kracht van de Zappi. Ik kan mijn e-Niro nu op (bijna) 25A laden en daar ben ik erg blij mee, dat snap je.