Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• midego
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 15:19

midego

Hyundai Kona EV

Daros schreef op maandag 9 september 2019 @ 16:04:
[...]

Er bestaan denk ik geen kabels met 8x6mm zodat ik maar 1 kabel hoef te trekken?
Dan kan je beter krachtstroom gaan trekken en splitten bij de paal.

Hyundai Kona EV sinds 18-07-2019

• Daros
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 15:13
midego schreef op maandag 9 september 2019 @ 16:10:
[...]
Ik heb voor nu maar 3x 25a maar wil voor de toekomst gelijk klaar zijn mocht ik een 2de paal ernaast willen zetten.

• Hippe Lip
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 17-09 22:22

Hippe Lip

+ + + NL + + +

midego schreef op maandag 9 september 2019 @ 16:10:
[...]
Een 3 x 25A kabel (5-aderig dus) noem je al krachtstroom.

Nee, een 8/9/10-aderige kabel voor 2 laadpalen in één, die is er niet. Dat gaat ook niet, omdat er dan zó veel aders in zitten, dat de kabel zijn warmte niet kwijt kan. De maximum stroom door een kabel met bepaalde dikte hangt al af van hoe/waar deze ligt. In en open ruimte kan de kabel veel meer hebben dan in een gesloten ruimte waar hij zijn warmte niet kwijt kan.

En of je nou 1 of 2 kabels aanlegt, dat zal toch niet heel veel meer werk zijn?

Taal is makkelijker als je denkt...

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Precies. Gewoon 2 kabels trekken.

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• sprankel
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 17-09 14:27
IvoB2 schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:27:
[...]

Je blijft wel oude en nieuwe zaken door elkaar halen.
Er zal helemaal niets meer zijn - toch in het voorstel - als een dag-, nacht- of om het even welk tijdsgebonden tarief. Er zal een vast tarief komen gebonden aan je eigen piek of dalverbruik.

...

Het zal er om gaan dat je de EV dan tegen een lage snelheid gaat laden (niet hoger dan tegen x kW) op een ander tijdstip gaat koken, nog een ander tijdstip gaat wassen en plassen en op weer andere tijdstippen gaat verwarmen, enz.

...

En als je in het eerste geval bent zal jij misschien het trager laden van een EV niet beschouwen als comfortverlies. Maar dan vraag ik me toch af waarom er in bv. het Kona en e-Niro topic zo "uitgekeken" wordt naar een versie met driefasenladen? Ik ken niet veel van elektriciteit maar ik heb toch een klein vermoeden dat dit niet is om dan tegen 3 kW te kunnen laden ? En in relatie tot dit topic was dit net mijn punt. Waarom nog investeren in een "snelle" thuislaadinstallatie als het je, bij optimaal gebruik, later een stuk uit je been gaat kosten?

...

Men tracht een systeemin te voeren dat waarschijnlijk een hogere consumentenprijs zal meebrengen zonder zelf voor een meerwaarde te zorgen en zonder zelf te moeten investeren. Mooi businessplan maar als klant heb ik daar toch andere bedenkingen bij. ;)
Ja en nee, wat vandaag nachttarief is zal in het nieuwe systeem laag "capaciteits" tarief zijn.
Vandaag is stroom goedkoper snachts, in het nieuwe systeem is er geen nacht en dag stroom maar nachtstroom zal automatisch in een laag "capaciteits" tarief vallen.

Het idee van een nachtstroom en dat nieuw systeem is hetzelfde, mensen aansporen stroom te verbruiken wanneer de vraag laag is. Waar het verschilt is dat je met "capaciteits" ook echt de pieken aanpakt, er is een verschil tussen een jaarverbruik van een gezin er in 1 dag door te jagen of op 365 dagen. (extreem voorbeeld maar het is om het punt duidelijk te maken)
Momenteel is dat dezelfde prijs voor gezinnen maar niet voor de industrie.

De exacte details zijn nog niet uitgetekend maar het komt op hetzelfde neer als vandaag, als je goedkoper wilt zijn moet je vooral s'nachts verbruiken + spreid je verbruik om pieken te vermijden.

Dat je op een ander moment moet strijken dan je kookt, dat gaat het hem niet doen, dat is ook de bedoeling niet. De bedoeling is om een prikkel te geven om de grootverbruikers niet blindelings in te schakelen.

Een thuissnellaadsysteem, ik heb die discussie al gevoerd met mensen in mijn omgeving die EV willen of Hybride, dan willen ze thuis een systeem dat die auto zo snel mogelijk oplaad terwijl zeker in geval van hybride dat absoluut niet nodig is. Waarom moet een hybride in 1.5 uur opgeladen zijn als hij toch heel de nacht insteekt? Mijn werk van hetzelfde, we gaan een laadpaal installeren voor je hybride die je besteld hebt, ik heb ze tegengehouden van zotte kosten te doen en gewoon een stopcontact laten steken, ik sta hier elke dag 8 uur, ik heb geen oplaadpaal nodig voor een hybride, wat boeit mij het dat hij er 5 uur over doet?

Bij een volledig EV kan dat anders liggen maar thuis opladen met 3 fasen? Dat een publieke laadpaal aan 3 fasen hangt, daar kan ik inkomen omdat je mogelijks maar een uur in de stad bent maar thuis?

Om op je vraag te antwoorden, elektriciteitskabel van het net voor 230V bestaat uit L1,L2,L3 en 0 lijn (massa/ground/hoe je het ook wilt noemen). Op elke lijn (ook wel fase genoemd) staat 230V.

Standaard word er per huis 1 lijn aangesloten en wisselt men af per huis maar de kabel bevat wel de 3 lijnen.
Huis 1 => L1
huis 2 => L2
...

de massa word niet aangesloten, dat is de massa van het net, je huis is verplicht om zelf massa te voorzien.

Wat ook kan maar dan ben je normaal grootverbruiker is de 3 lijnen aansluiten.
Als je een klein bedrijf bent ga je niet enkel de 3 lijnen aansluiten maar ze ook samenvoegen om 400V te maken.

Is 400V niet genoeg dan moet je naar hoogspanning, begint bij 1000V. Tesla superchargers hangen aan hoogspanning met nog een batterij ertussen. Die batterij ertussen is om piekvermogens te vermijden, immers zijn dit industriele aansluitingen op hoogspanning dus men betaald voor verbruik en piekvermogen.

De vraag of het meer gaat kosten, daar kan ik niet op antwoorden maar technisch is er geen reden voor. Ik spreek dan wel gemiddeld omdat er een verschuiving zal zijn naar gebruikers die het net meer belasten door bijvoorbeeld stroom te injecteren (nog een ander verhaal) of door grote pieken te veroorzaken.

Is dit DE oplossing voor het net? Absoluut niet, het net is niet gebouwd geweest met het idee dat woningen stroom zouden injecteren of woningen piekvermogens zouden opvragen waar je 3 fasen voor nodig hebt. Het is dus sowiezo maar 1 puzzelstuk in een groter verhaal. Hier en daar het net wat upgraden in combinatie met deze maatregel koop je tijd mee maar als iedereen aan een EV moet en iedereen moet aan de waterpomp en iedereen moet aan de zonnepanelen dan is het heel eenvoudig, heel het net moet vervangen worden maar dat gaat men nooit willen doen want dat kost gigantisch veel. En zelfs al zouden we beslissen dat te doen, we kunnen nog geen nieuwe hoogspanning trekken boven landbouwgebied zonder dat er rechtzaken komen van bewoners die het niet willen, veel plezier met een nieuw net op te zetten.

Hoe men dat dan wel wilt oplossen? Niemand weet het, sommige suggeren "smart grids" maar dat is ook geen eindoplossing. De overheid, die loopt achter de feiten aan zoals gewoonlijk.

• IvoB2
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 18-09 17:39
daemonix schreef op maandag 9 september 2019 @ 10:47:
[...]

Nee. ;) Het is toch ook meer vervuilingstax dan congestietax?
Zoiets als de LEZ (lage emissie) zone's? Je mag er met je "vervuilende" auto niet in. Behalve als je centen op tafel legt. Dan vervuilt ie ineens niet meer. >:)

Hyundai Kona EV 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

• Khayma
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 15:17
IvoB2 schreef op maandag 9 september 2019 @ 17:02:
[...]

Zoiets als de LEZ (lage emissie) zone's? Je mag er met je "vervuilende" auto niet in. Behalve als je centen op tafel legt. Dan vervuilt ie ineens niet meer. >:)
Nee, daarmee compenseer jij je vervuiling. Met die extra centen kunnen zij extra maatregelen treffen om het CO2 uitstoot omlaag te krijgen. Je vergoed dus maw de plannen. Ik kan best begrijpen dat als jij een oldtimer hebt geeerf dat jij deze niet even verkoopt dus ik ben wel blij met deze mogelijkheid.

• IvoB2
Khayma schreef op maandag 9 september 2019 @ 17:05:
[...]

Nee, daarmee compenseer jij je vervuiling. Met die extra centen kunnen zij extra maatregelen treffen om het CO2 uitstoot omlaag te krijgen. Je vergoed dus maw de plannen. Ik kan best begrijpen dat als jij een oldtimer hebt geeerf dat jij deze niet even verkoopt dus ik ben wel blij met deze mogelijkheid.
In de middeleeuwen kon je ook je zonden afkopen met een aflaat. Daar hecht ik even weinig geloof aan dan aan het feit dat de extra centen die het oplevert om met een vervuilende auto rond te rijden men "iets uitgevonden heeft" om die opgewekte CO2 in die zone met centen te neutraliseren. Moest dat zo zijn moesten we ook niet omschakelen laat staan met een EV rondrijden. Dan bleven we gewoon rondrijden met fossiel met wat extra belasting en het probleem was opgelost.
Spijtig genoeg is tot nu toe de enige effectieve manier om minder CO2 in een lokale omgeving te verstrooien hem niet daar te produceren. En je gelooft toch zelf niet echt dat als men ooit plannen ten uitvoer kan brengen om CO2 op schaal te neutraliseren die centen die je nu bijdraagt er dan nog zullen zijn?
Je laatste zin geeft het al aan. Ik wil mijn speeltje of levensstijl niet opgeven en koop die dus maar af. Probleem opgelost. Alsof het zo simpel is.

Hyundai Kona EV 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

• Khayma
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 15:17
IvoB2 schreef op maandag 9 september 2019 @ 17:14:
[...]

In de middeleeuwen kon je ook je zonden afkopen met een aflaat. Daar hecht ik even weinig geloof aan dan aan het feit dat de extra centen die het oplevert om met een vervuilende auto rond te rijden men "iets uitgevonden heeft" om die opgewekte CO2 in die zone met centen te neutraliseren. Moest dat zo zijn moesten we ook niet omschakelen laat staan met een EV rondrijden. Dan bleven we gewoon rondrijden met fossiel met wat extra belasting en het probleem was opgelost.
Spijtig genoeg is tot nu toe de enige effectieve manier om minder CO2 in een lokale omgeving te verstrooien hem niet daar te produceren. En je gelooft toch zelf niet echt dat als men ooit plannen ten uitvoer kan brengen om CO2 op schaal te neutraliseren die centen die je nu bijdraagt er dan nog zullen zijn?
Je laatste zin geeft het al aan. Ik wil mijn speeltje of levensstijl niet opgeven en koop die dus maar af. Probleem opgelost. Alsof het zo simpel is.
Zoveel mensen, zoveel wensen :). Een speeltje is wat anders als een erfstuk :). Ik wil idd mijn erfstuk houden en daarmee koop ik het af. Zolang Amerika en Qatar lekker in hun V8/V12 blijven rijden en daar brandstof even goedkoop is als een pakje zonnepitten hier dan ben ik blij dat ik hem kan afkopen.

• IvoB2
sprankel schreef op maandag 9 september 2019 @ 17:01:
Ja en nee, wat vandaag nachttarief is zal in het nieuwe systeem laag "capaciteits" tarief zijn.
Vandaag is stroom goedkoper snachts, in het nieuwe systeem is er geen nacht en dag stroom maar nachtstroom zal automatisch in een laag "capaciteits" tarief vallen.
Nee dus. Je moet toch de tekst eens helemaal uitpluizen.
Je vast tarief zal gebaseerd zijn op een kwartiermeting (waarschijnlijk gemiddeld over een maand).
Nachtstroom zal niet automatisch in een laag capaciteitstarief vallen maar - waarschijnlijk - vanaf 22:00 uur in een time of use component, maar in een later stadium.

Bron consultaatieronde VREG:
- Met een digitale meter zal het maximale kwartiervermogen gemeten worden, mogelijk op maandbasis en dat zal uw vaste tariefkost bepalen aan x euro/kW.
- Het aansluitvermogen (waarde van de zekering in de meterkast) wordt NIET gebruikt voor de bepaling van het tarief.
- De netkosten zullen voor 75% tot 100% (nog te bepalen) als vaste kost aangerekend worden en niet meer op basis van het verbruik. De overige max. 25% zouden nog wel per kWh verrekend worden.
- Op langere termijn komt er waarschijnlijk een Time-of-use component bij: je zal bvb na 22u meer vermogen kunnen afnemen aan hetzelfde tarief dan om 18u.
* Invoering zou gebeuren met de tariefmethodologie vanaf 1 januari 2021, maar toepassing van het tarief zal pas in 2022 gebeuren (en na plaatsing van de digitale meter, die het max vermogen moet meten).
- Hoe het max vermogen bepaald wordt ligt nog niet vast : het kan zijn dat de hoogste, 3e hoogste of 11e gemeten piek gebruikt wordt, dit om accidentele hoge pieken uit te filteren.

Enz.

Soit, voorlopig meer vragen dan antwoorden. :)

• bruneelm
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 06:23
Even een positief bericht tussendoor voor ionity
https://www.greencarcongr...9/09/20190909-ionity.html

• eltron
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 08:02
Ja. @petertenboer poste dit vanmorgen al op het Kia E-Niro topic met iets andere link https://ionity.eu/en/news-storage/hyundai-on-board.html

en het wordt mooi als ze in 2020 al naar 400 stations langs de european highways gaan, wie heeft er nog range anxiety als ze om de 120km staan? (als er dan maar genoeg vrij zijn of course)

eltron wijzigde deze reactie 09-09-2019 17:59 (19%)

e-Niro besteld 26/11/18, aurora black pearl, verwacht sept 19

• bruneelm
  • Laatst online: 06:23
IvoB2 schreef op maandag 9 september 2019 @ 14:17:
[...]

Nee want de tarifering is niet gebonden in piekmoment in tijd (zoals nu bij dag/nacht/WE).
De prijs zou gekoppeld worden aan je eigenste piekmoment.
Het is dus aan de consument om piekmomenten met bijhorende hogere tarifering te vermijden. Niet om bepaalde verbruikers al dan niet te gebruiken tijdens welomschreven periodes.
Inderdaad aan uw eigen piekverbruik per kwartier meting met maandelijkse reset?

Dan zal t zijn van 'he paps, ik moest zeggen van mams dat je op de toiletpot mag blijven zitten tot na het koken, anderhalf uur, gezien mams net die ene kookplaat heeft opgestart en we niet boven onze maandelijkse piek willen uitkomen als jij de wc doorspoelt en daardoor de regenwaterpomp aanslaat'

Of 'mams, zet even de elektrische badkamer verwarming uit, want de watergroep is onze regenwaterpomp aan t gebruiken omdat er veel regen voorspeld wordt'
Nog zo'n leuker, de watergroep wil controle over je regenwaterput om die preventief te ledigen en t water te laten indringen in de grond indien er grote hoeveelheden neerslag worden voorspeld.

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 15:41
IvoB2 schreef op maandag 9 september 2019 @ 17:22:
[...]

Je vast tarief zal gebaseerd zijn op een kwartiermeting (waarschijnlijk gemiddeld over een maand).
Nachtstroom zal niet automatisch in een laag capaciteitstarief vallen maar - waarschijnlijk - vanaf 22:00 uur in een time of use component, maar in een later stadium.

- Met een digitale meter zal het maximale kwartiervermogen gemeten worden, mogelijk op maandbasis en dat zal uw vaste tariefkost bepalen aan x euro/kW.
- Het aansluitvermogen (waarde van de zekering in de meterkast) wordt NIET gebruikt voor de bepaling van het tarief.
- De netkosten zullen voor 75% tot 100% (nog te bepalen) als vaste kost aangerekend worden en niet meer op basis van het verbruik. De overige max. 25% zouden nog wel per kWh verrekend worden.
- Op langere termijn komt er waarschijnlijk een Time-of-use component bij: je zal bvb na 22u meer vermogen kunnen afnemen aan hetzelfde tarief dan om 18u.
* Invoering zou gebeuren met de tariefmethodologie vanaf 1 januari 2021, maar toepassing van het tarief zal pas in 2022 gebeuren (en na plaatsing van de digitale meter, die het max vermogen moet meten).
- Hoe het max vermogen bepaald wordt ligt nog niet vast : het kan zijn dat de hoogste, 3e hoogste of 11e gemeten piek gebruikt wordt, dit om accidentele hoge pieken uit te filteren.

Enz.

Ik ga die tekst lezen. Maar dit stimuleert niet echt om van het gasvaf te gaan is mijn eerste reactie. En ik begrijp niet dat er elke keer zoveel aandacht voor huishoudens, terwijl de grootverbruikers minder betalen en veel meer het net belasten. Tijd om weer een ingewikkeld systeem zonder draagvlak in te voeren.....

• sprankel
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 17-09 14:27
[...]

Enz.

Alsook bij de VREG:

De tijdsprikkel die nu in de huidige nettarieven zit via het dag-/nacht-/exclusief nachttarief willen we schrappen. Dit belet niet dat energieleveranciers contracten met andere dag- en nacht energieprijzen kunnen blijven aanbieden.

Men beargumenteerd dat er voor de netkosten ofwel de distributiekosten geen verschil is of men een KW 's nachts of overdag moet bezorgen bij u thuis wat tot op zekere hoogte ook klopt.

Maar voor het stroomcomponent is 's nachts goedkoper omdat de verhouding vraag/aanbod dan gunstiger is. (of althans met de huidige situatie wat productie van elektriciteit betreft)

Echter het gedeelte wat niet klopt in hun argument dat een KW 's nachts over het net sturen even duur is, een kw dat in de nacht over het net gaat, die gaat niet meer overdag over het net terwijl er overdag veel meer pieken zijn, meer spreiden naar 's nachts is dus wel degelijk in hun voordeel, vandaar de Time to use. Waarom ze dat niet meteen invoeren is mij een raadsel.

Maar zelfs zonder de time to use blijft s'nachts verbruiken intressant omdat je dan nauwelijks stroom verbruikt aan allerhande zaken (en het piekvermogen laag blijft) en je nog bespaart op het stroomcomponent zelf ook.

• daemonix
  • Niet online
De verhouding dag/nacht last is al lang niet meer hetzelfde als in het verleden, met de traditionele piek 's avonds, en 's nachts een dal. Dat wordt alleen nog maar erger, zeker met ladende auto's die een langdurige hoge belasting op het net geven, dus het is niet gek dat ze daar op gaan sturen.

• wopper
  • Registratie: juli 2001
  • Nu online
https://twitter.com/ionit.../1170894616373207040?s=21 mooie stap.

Owh andere gelijkwaardige linken zijn ook al gedeeld zie ik net.

wopper wijzigde deze reactie 09-09-2019 19:06 (32%)

PVoutput 4020WP Z-ZW en Z-ZO

• eckru
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 16-09 19:33
Donderdag is de Zappi V2 3 fase geplaatst. Tot nu toe vanuit hier geen super enthousiaste verhalen, ik kan mijn auto laden en dat is het wel.

Als er geladen wordt terwijl de omvormers van de PV niet leveren ('s avonds) geeft de grafische weergave op het display aan dat er zonne-energie binnen komt en er zelfs nog terug geleverd wordt. Er is dus duidelijk iets niet goed met de aansluiting van de fase en de bijbehorende CT klemmen.

In het menu kun je de netvolgorde kiezen (123, 231, 312). Dat zorgt wel voor andere weergaven, maar geen een zorgt ervoor dat het klopt. Ik heb contact gehad met Marc van Zappi Benelux en kreeg een aantal links naar myenergi forum, waar iemand met een (zo te zien) soortgelijk probleem werd besproken.

Daaruit was op te maken dat het omdraaien van de CT klemmen van fase 2 en 3 het zou kunnen verhelpen. Dat heb ik eerst gechecked met Marc, hij gaf aan dat ik net zo lang moest proberen met verschillende opties tot het werkte, ik zou mijn lol als Tweaker wel opkunnen!

Gisteren de CT aansluitingen van 2 en 3 omgewisseld (in de Zappi zelf), maar dat gaf geen juiste weergave. Daarna nog even met de fase-volgorde in het menu geprobeerd, maar dat hielp ook niet. Kwam op een punt dat ik er wel klaar mee was. Ik vind dat er wel ergens een beschrijving moet zijn hoe het te installeren, desnoods met draaiveldmeting (of hoe het ook heet). Dat heb ik Marc ook gemailed, hij reageerde heel netjes, bood excuses aan en heeft aangeboden om het te komen oplossen. Wordt vervolgd dus.

Wat nog veel teleurstellender is dan de installatie-ellende is dat de ECO en ECO+ laadstanden momenteel alleen maar werken met enkele fase. De FAST stand werkt op drie fasen en kan mijn Model 3 op 11kW laden.

Stel dat ik de CT klemmen en de fases eindelijk goed heb ingeregeld, dan nog ga ik nooit het volle vermogen van mijn PV (6,5 kW) automatisch in mijn auto kunnen stoppen. De zekering in de meterkast is 16A en over 1 fase kan ik dus maximaal met 3,7kW laden. Marc vindt dit zelf ook teleurstellend, hij had vanuit Myenergi ook opeens te horen gekregen dat dit zo is. Het zou eventueel in een toekomstige software update nog kunnen, maar het zit er dus nu niet in!

Vooralsnog geen warme aankoop-aanbeveling. Een Tesla wall charger had voor 500 EUR hetzelfde trucje gekund als de Zappi V2 op FAST mode.

Tesla M3 LR AWD

• daemonix
  • Niet online
Zitten de klemmen goed om gemonteerd, dus niet alleen om de juiste aders, maar ook nog goed om?

De zekering is toch niet door Zappi bepaald? Hier zit een 20 A zekering (monteur had geen grotere bij zich) bij een Zappi V1. Die 20 A kan ook daadwerkelijk naar de auto.

• eltron
@eckru
Ik neem aan dat je 3x25a huisaansluiting hebt? anders heeft 3Fase sowieso geen zin.
en waarom je daar dan een 16a groep achter zet voor laden m3 ontgaat mij.
Met Zappi moet je toch de max 3x25a kunnen benutten, icm loadbalancing uiteraard en aangevuld met 6,5KW PV?
Wat doet een 16a groep in dit verhaal? die hoort daar toch niet in thuis?

• eckru
Ik heb inderdaad een 3x25A aansluiting.

De 16A groep is bepaald door wat de auto kan laden:
De auto kan maximaal 11kW via zijn onboard charger laden, op 3 fasen. Een 20A zekering zou onnodig zwaar zijn (uitgegaan van alles over drie fasen natuurlijk). Er kan niet meer richting de auto. Toch?

Tesla M3 LR AWD

• PeaceNlove
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 08:25
[...]

Enz.

Ik ga denk ik maar aandelen Zappi kopen, die kunnen perfect tijdens de pieken de auto even pauzeren en de vraag zal dus groot zijn naar dit soort oplossingen.

• Inspired
  • Laatst online: 15:45
eckru schreef op maandag 9 september 2019 @ 20:27:

De auto kan maximaal 11kW via zijn onboard charger laden, op 3 fasen. Een 20A zekering zou onnodig zwaar zijn (uitgegaan van alles over drie fasen natuurlijk). Er kan niet meer richting de auto. Toch?
3x16 is de max voor de Model 3 inderdaad. Een zwaardere zekering heeft geen zin. Je zou toch verwachten dat Zappi genoeg tijd gehad om alles goed te testen met de v2.

• eltron

Ja klopt, ik wist niet dat M3 beperkt was tot 11KW. En dan maakt alles boven 16a 3F niet meer uit want meer kan de M3 toch niet aan.
Overigens nog prima tov 1F 7KW voor o.a. Kona en E-Niro.
Ik verwacht wel dat op termijn 22KW (max) toch wel de standaard gaat worden. Daar kom je overigens met 3x25A ook niet aan, dat is max 17KW.

• Inspired
22kWh op AC thuis laden is voor veel mensen overkill. Vraag me ook af of dit snel de standaard gaat worden. Ook juist omdat het dus qua vastrecht flink duurder is en nog meer impact op het net.

• daemonix
  • Niet online

Dan ook niet klagen over 3.7 kW op 1 fase. ;)

• eckru
Inspired schreef op maandag 9 september 2019 @ 20:44:
22kWh op AC thuis laden is voor veel mensen overkill.
11kW is inderdaad ook al erg netjes, heb je 'm eigenlijk altijd wel vol op een nacht. (uitgegaan van de 72 kWh die mijn auto heeft). En hij is nooit helemaal leeg als ik thuis kom.

Laatst op een gratis laadpunt geladen op 3,7kw. Dat is een heel andere ervaring, dan krijg je 'm niet altijd gegarandeerd vol voor de ochtend.

edit:
lees net dit:
daemonix schreef op maandag 9 september 2019 @ 20:47:
[...]Dan ook niet klagen over 3.7 kW op 1 fase. ;)
Zeker wel klagen, de Zappi V2 does not do what it says on the tin! :) :-(

eckru wijzigde deze reactie 09-09-2019 20:49 (21%)

Tesla M3 LR AWD

• daemonix
  • Niet online
Zeker niet klagen, de Zappi belooft helemaal niet dat hij met 6.7 kW kan laden als de max stroom beperkt tot 16 A. Heb je de zonnepanelen enkelfase aangesloten?

• eckru
daemonix schreef op maandag 9 september 2019 @ 20:53:
Zeker niet klagen, de Zappi belooft helemaal niet dat hij met 6.7 kW kan laden als de max stroom beperkt tot 16 A. Heb je de zonnepanelen enkelfase aangesloten?
PV is driefasen.

Is het zo gek om te verwachten dat als je een driefasen lader koopt, deze kan laden over drie fasen, juist in de Eco-modus die het ding zo uniek maakt?

Klagen op Myenergi forum is trouwens wat Marc aanraadt.

Tesla M3 LR AWD

• Inspired
Product voldoet dan gewoon niet. Inpakken en terug sturen. Of eerst alleen op Fast laden en hopen dat ze het oplossen als de saldering stopt.

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Inspired schreef op maandag 9 september 2019 @ 21:02:
Product voldoet dan gewoon niet. Inpakken en terug sturen. Of eerst alleen op Fast laden en hopen dat ze het oplossen als de saldering stopt.
Je bent wat kort door de bocht. Omdat het niet lukt wil je het al meteen terugsturen. Er is nog helemaal niet vastgesteld dat het allemaal goed geïnstalleerd is.

Ik heb die Zappi2 ook zelf geïnstalleerd en hier werkt het ding zonder problemen. Als ik het eerste verhaal van @eckru zo lees dan mis ik wat info. Het is een complex apparaat en een foutje bij het aansluiten is zó gemaakt!

@eckru :
Elektrotechniek is m’n vak en ik heb de zelfde Zappi. Ik wil je wel helpen.

1. Heb je in eerste instantie de drie fasen aangesloten volgens voorschrift? Hoe heb je vastgesteld wat L1, L2 en L3 is? Die instelling 123, 231 of 312 is hier even niet belangrijk.
En werkte de Zappi toen voor gewoon laden, los van de eco-functies?

2. Begrijp ik goed dat je 6 (zes) CT’s hebt aangesloten? Hoe zijn die aangesloten, 3 op de Zappi en 3 op een harvi? Of twee harvi’s?

3. In welke richting wijzen de pijlen op de CT’s die bij de hoofdschakelaar zijn aangesloten?

4. In welke richting wijzen de pijlen op de CT’s die op de draden van je PV komen?

5. Weet je heel zeker dat je geen aders van de CT’s per ongeluk hebt verwisseld? Van geen van die 6 CT’s?

6. Heb je de CT’s op de harvi aangesloten volgens voorschrift, dus L1 op de eerste aansluiting, L2 op de tweede en L3 op de derde?

7. Waarom denk je dat de Zappi maar op één fase laadt in eco-mode?

Ik ben benieuwd.

• eckru
Hippe Lip schreef op maandag 9 september 2019 @ 21:46:
[...]
Ik heb die Zappi2 ook zelf geïnstalleerd en hier werkt het ding zonder problemen. Als ik het eerste verhaal van @eckru zo lees dan mis ik wat info. Het is een complex apparaat en een foutje bij het aansluiten is zó gemaakt!

@eckru :
Elektrotechniek is m’n vak en ik heb de zelfde Zappi. Ik wil je wel helpen.
Dankjewel, erg fijn!
1. Heb je in eerste instantie de drie fasen aangesloten volgens voorschrift? Hoe heb je vastgesteld wat L1, L2 en L3 is? Die instelling 123, 231 of 312 is hier even niet belangrijk.
En werkte de Zappi toen voor gewoon laden, los van de eco-functies?
De drie fases zijn aangesloten zoals deze ook voor de PV en de hefbrug (auto-hefbrug op krachtstroom) zitten. We gingen er vanuit dat als de fases niet zouden kloppen er een foutmelding zou komen. Die kwam niet. De Zappi kan de auto ook laden op Fast (3 fasen, 11kw) en op Eco (emkelfase 3.7kw)
2. Begrijp ik goed dat je 6 (zes) CT’s hebt aangesloten? Hoe zijn die aangesloten, 3 op de Zappi en 3 op een harvi? Of twee harvi’s?
Ik heb zes CT's, maar voor nu maar drie in gebruik. Die drie zitten in de meterkast en zijn vanuit daar via een UTP kabel helemaal doorgelegd tot in de loods waar de Zappi hangt.

De andere drie CT's heb ik om de uitgang van mijn omvormer zitten en die gaan vanuit daar naar een Harvi die bij de Zappi hangt. Voorlopig heb ik de Harvi niet gekoppeld, dus die drie "PV CT's" doen nu nog niet mee, eerst de basis goed.
3. In welke richting wijzen de pijlen op de CT’s die bij de hoofdschakelaar zijn aangesloten?
Naar de meterkast, dus van "Enexis" naar meterkast.
4. In welke richting wijzen de pijlen op de CT’s die op de draden van je PV komen?
naar de meterkast, maar die zijn nu niet aangesloten.
5. Weet je heel zeker dat je geen aders van de CT’s per ongeluk hebt verwisseld? Van geen van die 6 CT’s?
Installatie is door mijn vaste electromonteur gedaan. Ik ken hem als heel precies, dus dat zou moeten kloppen, ik heb het niet nagekeken in de meterkast (waar de CT klemmen dus op die UTP kabel gaan)
6. Heb je de CT’s op de harvi aangesloten volgens voorschrift, dus L1 op de eerste aansluiting, L2 op de tweede en L3 op de derde?
De 3 PV CT's zitten op de Harvi en zijn nog niet aangesloten (Harvi is niet gepaired op de Zappi
7. Waarom denk je dat de Zappi maar op één fase laadt in eco-mode?
Omdat de Zappi dat aangeeft. Er verschijnt een "1" in het icoontje van de Zappi in het display in ECO mode, waar er een "3" verschijnt in FAST mode. Daarnaast is het bevestigd door Marc van Zappi Benelux:
ECO en ECO+ laden gaat voorlopig alleen over 1 fase. Doordat er net metering wordt toegepast wordt er wel over 3 fasen gemeten en wordt dus de totale opwek minus het totale verbruik genomen om via fase 1 te gaan laden. Ik heb een stevige mail naar MyEnergi gestuurd, want in mei werd mij nog uitgelegd dat de ontwikkeling zo lang had geduurd omdat ze juist hiermee waren aan het stoeien, vanaf 4kW zou er over 3 fases zonnestroom geladen kunnen worden. Dat blijkt dus achteraf niet te zijn gelukt, maar wil niet zeggen dat het niet alsnog wordt door ontwikkeld. Vooral over gaan klagen dus op het MyEnergi forum !

Tesla M3 LR AWD

• eltron
Inspired schreef op maandag 9 september 2019 @ 20:44:
22kWh op AC thuis laden is voor veel mensen overkill. Vraag me ook af of dit snel de standaard gaat worden. Ook juist omdat het dus qua vastrecht flink duurder is en nog meer impact op het net.
Ik bedoel met op termijn, over enkele jaren.
de 3F lader zou 22KW aan moeten kunnen. Bij huisaansluiting 17KW haal je dat niet, maar als we allen van het gas af gaan zullen velen toch moeten opschalen naar 3x35A, als je naast verwarming ook EV laden optimaal wilt hebben, en dan is 22KW max mi toch het uitgangspunt, ook al zul je dat met loadbalancing beperken tov huisgebruik.

En ga maar uit van gemiddeld 2 auto's per huishouden (bij mij momenteel 4), nu nog hoofdzakelijk ICE maar straks EV. Heb je echt wel wat meer capaciteit nodig als ieder de volgende dag met volle accu wil vertrekken.

• daemonix
  • Niet online
@eckru De zappi kan toch nog helemaal niet weten dat je zonnepanelen (en dus zonnestroom) hebt als je dat nog niet hebt aangesloten. Ik vind de uitkomst dus niet zo gek vooralsnog. Zeker niet als er ook nog aansluitfouten en/of configuratiefouten gemaakt kunnen zijn.

Bijvoorbeeld: wat heb je als grid limit ingesteld? 16 A? Is dat instelbaar per fase of totaal? (ik heb een Zappi v1, dus dat probleem niet)

daemonix wijzigde deze reactie 09-09-2019 23:14 (39%)

• _V_
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 01:45
grunt69 schreef op zondag 8 september 2019 @ 18:38:
Hmm dat valt tegen, vandaag mijn eerste laadsessie aan een paal met Plugsurfing:

08.09.2019 16,3921 € NL*ALL 23.19 kWh

Na pretparkbezoek nog wat bijgeladen aan dezelfde Allego-paal, maar nu met de Maingau pas:

12 minuten, 5,9kW, € 2,09. Da's al beter (de helft goedkoper)

Komt dat omdat de eerste sessie aan de DC 50kW lader was, en de tweede aan de AC 42 kW op dezelfde paal?
Nee, komt door
  1. de tarieven die Allego rekent op dergelijke 43kW AC/50kW CCS/50kW ChaDeMo laders
  2. Plugsurfing zich baseert op de tarieven van Allego en daar mogelijk nog 10% roamingkosten (volgens laappastop10) bovenop rekent. (€16,3921 lijkt niet overeen te komen met 0.69*23.19*1.1 dus mogelijk gaat die 10% niet meer of niet volledig op)
  3. In het verlengde van wat @JeroenE zei; Maingau baseert hun tarieven niet op die van de laadpaal

DM_ schreef op zondag 8 september 2019 @ 17:40:
Nog een Steiermark easyflex vraagje,

Ik zie dat er per minuut wordt gerekend. Is dat de laadtijd of dat de auto verbonden is met de laadpaal. Zal zelf waarschijnlijk een paar keer per week savonds laden op een allegro paal en dan s'ochtends weer wegrijden. (Paal is bijna altijd vrij dus het kan nog zonder problemen). Maar zal Steiermark de verbindingstijd rekenen of het daadwerkelijk laden? Kan dit niet terugvinden, zoals bijv bij maingrau wat wel een "boete" rekent.
Als ik het goed zie, rekent Steiermark voor hun flex abo geen maandelijkse/jaarlijkse kosten, dus als niemand het weet zou je het uit kunnen proberen.

• eckru
daemonix schreef op maandag 9 september 2019 @ 23:09:
@eckru De zappi kan toch nog helemaal niet weten dat je zonnepanelen (en dus zonnestroom) hebt als je dat nog niet hebt aangesloten. Ik vind de uitkomst dus niet zo gek vooralsnog. Zeker niet als er ook nog aansluitfouten en/of configuratiefouten gemaakt kunnen zijn.
De Zappi hoeft in de basis alleen maar te meten of er stroom in of uit gaat bij de hoofdaansluiting, met de drie klemmen die meegeleverd worden bij de Zappi. Of die stroom dan gegenereerd wordt door PV's, accu's of een windmolen maakt niet uit. Als hij meet dat er meer dan 1.4kW terug geleverd wordt, kan de auto geladen worden.

Dat er aansluit- danwel configuratie-fouten zijn lijkt me evident. Ik zou graag weten hoe het te installeren en configureren in Nederland en dat staat nergens stap voor stap beschreven, dat vind ik wel erg jammer.

Tesla M3 LR AWD

• daemonix
  • Niet online
eckru schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 08:49:
[...]

De Zappi hoeft in de basis alleen maar te meten of er stroom in of uit gaat bij de hoofdaansluiting, met de drie klemmen die meegeleverd worden bij de Zappi. Of die stroom dan gegenereerd wordt door PV's, accu's of een windmolen maakt niet uit. Als hij meet dat er meer dan 1.4kW terug geleverd wordt, kan de auto geladen worden.
Volgens mij wordt die beslissing genomen op basis van de klemmen van de zonnepanelen! Het zou ook kunnen dat de richting van de klemmen verkeerd is.
Dat er aansluit- danwel configuratie-fouten zijn lijkt me evident. Ik zou graag weten hoe het te installeren en configureren in Nederland en dat staat nergens stap voor stap beschreven, dat vind ik wel erg jammer.
@Hippe Lip kan je ongetwijfeld helpen met de configuratie, maar heb je de richting van de klemmen al gecontroleerd?

• eckru
daemonix schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 08:57:
[...]Volgens mij wordt die beslissing genomen op basis van de klemmen van de zonnepanelen! Het zou ook kunnen dat de richting van de klemmen verkeerd is.
Nee, hierover heb ik nog met Marc gebeld donderdag. De drie CT klemmen in de meterkast zijn het enige dat de Zappi nodig heeft om te kunnen werken. Advies was ook om eerst de basis (dus met alleen de CT klemmen in de meterkast) werkend te krijgen alvorens uit te gaan breiden.
[b]daemonix schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 08:57:
@Hippe Lip kan je ongetwijfeld helpen met de configuratie, maar heb je de richting van de klemmen al gecontroleerd?
Yep, zie antwoord op vraag 3 van HippeLip.

Tesla M3 LR AWD

• daemonix
  • Niet online
Dat hij overschakelt naar 1 fase leveren lijkt me het gevolg van niet de juiste volgorde in de fase aansluiting? (L2 en L3 wisselen en kijken hoe het dan gaat?)

• eckru
daemonix schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:56:
Dat hij overschakelt naar 1 fase leveren lijkt me het gevolg van niet de juiste volgorde in de fase aansluiting? (L2 en L3 wisselen en kijken hoe het dan gaat?)
Marc geeft aan dat het gewoon niet in de software ingebouwd is om op drie fasen te laden in ECO.
Op FAST laadt ie zonder problemen op drie fasen op 11kW.

Tesla M3 LR AWD

• Inspired
eckru schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:24:
[...]

Marc geeft aan dat het gewoon niet in de software ingebouwd is om op drie fasen te laden in ECO.
Op FAST laadt ie zonder problemen op drie fasen op 11kW.
Kun je ook direct met de UK contact opnemen? Als ze daar ook bevestigen dat het (nog) niet werkt dat hoef je ook niet verder te zoeken. Die zullen ook beter weten wanneer het eventueel wel werkt. Als daar nog nul zicht op is dan kun je beslissen wat je wilt. Houden of niet.

• AndRo555
  • Laatst online: 13:28
Khayma schreef op maandag 9 september 2019 @ 17:05:
[...]

Het gaat hem niet over de CO2, die is bij een oude vervuilende diesel niet noemenswaardig hoger dan een nieuwe moderne. Al de andere rommel is zo wat het probleem.

• jaapsander
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 15-09 14:18
Hippe Lip schreef op zondag 8 september 2019 @ 20:52:
[...]
Zit je hier op Tweakers omdat zelfbouw ook een optie voor je is?
Kijk dan eens hoe Nicolaas van Everdingen het gedaan heeft met zijn Tesla:
https://www.plushuis.nu/Slimladen
Ik zit inderdaad op tweakers omdat een beetje knutselen vaak leuker is en meer voldoening geeft dan de standaardoplossing van een plank te trekken. Echter ging ik vroeger vooral voor "bang/buck", nu met kinderen en baan is het eerder (bang/buck)/tijd.

Maar goed, een kabeltje trekken en wat stekkers aansluiten is ook weer niet zo'n issue.
Zbygniew P schreef op zondag 8 september 2019 @ 21:04:
[...]

500 Euro is denk ik een beetje de gangbare prijs ex installatie en Type B aardlek. Enige manier om het goedkoper te doen is zelfbouw (en -installatie). De duurste componenten zijn de kabel/stekker (+/- 150 Euro) en de controller (smartevse kost 150Euro, kan eventueel goedkoper). Tel daarbij kastje, installatiemateriaal, relais en automaat en je zit al snel op 500 Euro (ook met zelfbouw).

Het hangt ook een beetje af van je installatie en wensen. Heb je een 3X25A aansluiting? Moet je rekening houden met loadbalancing? (electrisch koken, warmtepomp, wasmachine/droger, etc).
Ja ik heb een 3x25A aansluiting thuis. laod balancing is echter niet nodig schat ik zo in. Warmtepomp, wasdroger en koken overdag tijdens zonne-uren. Auto opladen kan 's nachts (en bovendien kan dit wat mij betreft ook met minder vermogen, volgens mij is dit ook via de App van tesla te regelen als ik het goed heb, of werkt dat dan alleen wanneer je een laadpaal hebt waarbij de software in de paal het vermogen limiteert?). Auto is privé aangeschaft, dus een kWh meter is leuk voor de statistieken (verschil opgenomen vermogen en geladen vermogen) maar niet nodig.

Kabel + stekker is tot nu toe nog wel onduidelijk. De tesla UMC (universal mobile connector) heeft een verloop naar een Rode 3-fasen stekker, maar volgens mij werkt dat niet voor 3-fasen op de kabel die meegeleverd is bij de Model 3. Kun je wanneer je zelf een 3 fasen stopcontact installeert een kabel kopen van CEE naar type 2? Werkt dat dan gewoon? En heb je dan net als bij een laadpaal een B-type aardlek nodig in de meterkast?

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
jaapsander schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 12:47:
Kun je wanneer je zelf een 3 fasen stopcontact installeert een kabel kopen van CEE naar type 2? Werkt dat dan gewoon?
Nee, daar heb je dan een laadpaal voor nodig. een Tesla UMC (en alle andere stopcontactladers van andere merken) is in principe niets anders dan een mobiele laadpaal.

Als ik het goed heb zit op de Tesla UMC geen goede vergrendeling tussen de verloopstekker en de UMC zelf. dus als je die hebt "hangen" is dat niet heel handig.
En heb je dan net als bij een laadpaal een B-type aardlek nodig in de meterkast?
Voor de Tesla UMC is dit niet nodig meen ik, anders zou je hem niet zo maar overal aan mogen prikken. Voor de stopcontactladers van andere merken idem dito.

• GrooV
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 10:05
Iemand al de Dusselstrom mobil flex geprobeerd? 5 euro per maand en laden voor 6 euro per sessie AC bij Newmotion, Allego en EVnet en E-laad..

https://www.swd-ag.de/mob...struktur/strom-tankkarte/

Staat niet in de laadpas top10 maar wel de 35 euro variant

• --MeAngry--
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 18-09 15:14

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik zie dat er per minuut wordt gerekend. Is dat de laadtijd of dat de auto verbonden is met de laadpaal. Zal zelf waarschijnlijk een paar keer per week savonds laden op een allegro paal en dan s'ochtends weer wegrijden. (Paal is bijna altijd vrij dus het kan nog zonder problemen). Maar zal Steiermark de verbindingstijd rekenen of het daadwerkelijk laden? Kan dit niet terugvinden, zoals bijv bij maingrau wat wel een "boete" rekent.
Ik heb een Flat AC abonnement omdat ik altijd aan een Allego paal thuis of bij het werk laad. In de app laat hij altijd de tijd van aansluiting zien. Dus daar zou ik wel op rekenen. Misschien verschilt het per auto. MIjn 2018 Leaf geeft de kabel bijvoorbeeld ook niet zelf vrij, ik weet niet of er auto's zijn die het wel kunnen?
Er staat namelijk ook wel eens een PHEV Prius aan de paal, en daar staat het icoontje vaak van op communiceren, en niet op laden.

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

eckru schreef op maandag 9 september 2019 @ 22:04:
[...]

De drie fases zijn aangesloten zoals deze ook voor de PV en de hefbrug (auto-hefbrug op krachtstroom) zitten. We gingen er vanuit dat als de fases niet zouden kloppen er een foutmelding zou komen. Die kwam niet. De Zappi kan de auto ook laden op Fast (3 fasen, 11kw) en op Eco (emkelfase 3.7kw).
Als je die eerste keer aansluiten geen foutmelding op het display van de Zappi hebt gekregen, dan zit er al ergens een draai in je fasen. Mogelijk al vóór of direct ná de meter. Wij hebben in NL namelijk een rechtsdraaiend 3-fasesysteem (zegt je dat wat?) en in de UK is dat linksdraaiend. Bij mij gaf de Zappi in eerste instantie aan dat de fasevolgorde niet klopte en dat kwam hierdoor. Als bij jou die foutmelding niet kwam is dat doordat je het meteen al met andere fasevolgorde hebt aangesloten.

De reactie van Marc zoals je die beschrijft verbaast me nogal. Marc weet heel goed dat de Zappi test op een linksdraaiende volgorde. en dat je maar moet proberen met het steeds verwisselen van twee fasedraden tot het goed is, dat slaat nergens op (sorry Marc :) ). Als je zeker weer dat je Zappi goed is aangesloten (L1 op klem L1, enzovoorts), dan zou je een foutmelding moeten krijgen. Dan kun je (naar mijn mening) het beste L1 en L3 van plek verwisselen. Dan is de volgorde 321 in plaats van 123. Alle andere volgordes maken het nodeloos ingewikkeld en leiden gemakkelijk tot verwarring. Die verwarring krijg je met het aansluiten van de CT's in de Zappi. Daar moet je dus die zelfde verwisseling doorvoeren: CT1 moet geklemd worden rond de fase die in de Zappi aangesloten is op de klem die gemerkt is met L1. CT2 rond L2 en CT3 rond L3. En in je harvi idem dito. Hoe je het dus ook aansluit, het is noodzakelijk dat dit overal hetzelfde gebeurt. Ik denk dat dáár de grootste fouten op de loer liggen.
[...]

Ik heb zes CT's, maar voor nu maar drie in gebruik. Die drie zitten in de meterkast en zijn vanuit daar via een UTP kabel helemaal doorgelegd tot in de loods waar de Zappi hangt.
Netjes per CT één aderpaar gebruikt, neem ik aan? en dan moet je er goed op letten dat je de plus en min van die CT niet verwisselt door het verlengen.
De andere drie CT's heb ik om de uitgang van mijn omvormer zitten en die gaan vanuit daar naar een Harvi die bij de Zappi hangt. Voorlopig heb ik de Harvi niet gekoppeld, dus die drie "PV CT's" doen nu nog niet mee, eerst de basis goed.
Dan heb je nu dezelfde situatie als ik heb. Mogelijk ga ik later ook nog drie CT's toevoegen om de PV te kunnen meten, maar op dit moment zie ik het nut er nog niet van in.
[...]

Naar de meterkast, dus van "Enexis" naar meterkast.
Dat zet er in elk geval goed uit.
[...]
naar de meterkast, maar die zijn nu niet aangesloten.
OK
[...]

Installatie is door mijn vaste electromonteur gedaan. Ik ken hem als heel precies, dus dat zou moeten kloppen, ik heb het niet nagekeken in de meterkast (waar de CT klemmen dus op die UTP kabel gaan)

[...]
Omdat de Zappi dat aangeeft. Er verschijnt een "1" in het icoontje van de Zappi in het display in ECO mode, waar er een "3" verschijnt in FAST mode. Daarnaast is het bevestigd door Marc van Zappi Benelux:
Dit is nieuw voor me. Ik heb die eco-mode nog niet gebruikt. Zolang we nog kunnen salderen met 1:1 verrekening heeft dat hier nog niet veel nut. financieel gezien dan. Ik begrijp dat dit nog een kwestie van tijd is voordat dit punt aangepast is.
Myenergi (de fabrikant van de Zappi) doet veel aan ontwikkeling, dus er kunnen nog allerleis mooie functies bijkomen.

Zijn nu je problemen onder controle? Behalve dat 1-fase laden bij eco of eco+ nog dingen die niet goed zijn?

Jammer dat je Tesla niet met meer dan 16A kan laden, want in de loadbalancing ligt een grote kracht van de Zappi. Ik kan mijn e-Niro nu op (bijna) 25A laden en daar ben ik erg blij mee, dat snap je.

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

JeroenE schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 12:59:
[...]
<quote>
En heb je dan net als bij een laadpaal een B-type aardlek nodig in de meterkast?
</quote>

[...]
Voor de Tesla UMC is dit niet nodig meen ik, anders zou je hem niet zo maar overal aan mogen prikken. Voor de stopcontactladers van andere merken idem dito.
Da's niet correct. In NL tenminste. Hier schrijft de NEN 1010 voor dat voor een laadpaal ALTIJD een aardlekschakelaar type B vereist is. Bij een laadpaal dus en dus niet bij een stopcontact met een granny charger.

• JeroenE
  • Niet online
Hippe Lip schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 14:37:
Da's niet correct. In NL tenminste. Hier schrijft de NEN 1010 voor dat voor een laadpaal ALTIJD een aardlekschakelaar type B vereist is. Bij een laadpaal dus en dus niet bij een stopcontact met een granny charger.
Een UMC is toch ook geen laadpaal maar 'gewoon' een stopcontactlader?

• daemonix
  • Niet online
Hippe Lip schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 14:14:

Zijn nu je problemen onder controle? Behalve dat 1-fase laden bij eco of eco+ nog dingen die niet goed zijn?

Jammer dat je Tesla niet met meer dan 16A kan laden, want in de loadbalancing ligt een grote kracht van de Zappi. Ik kan mijn e-Niro nu op (bijna) 25A laden en daar ben ik erg blij mee, dat snap je.
Ha, als je 1 fase laadt kan de Tesla op 32 A laden. ;) Maar die grap gaat niet op bij een 3 fase aansluiting, want dan zet je die ene fase op twee fasen van de Tesla en schakelt hij die parallel. Nu niet doen dus, want dat geeft een prachtige, kortdurende vonkenregen.

• Inspired
[...]

Het issue is toch de Zappi? Niet de Tesla? Die kan prima op 3x16a laden. Maar blijkbaar kan de Zappi in 3f uitvoering (nog) niet daarmee overweg op de ECO/ECO+ modus.

• fewips
  • Laatst online: 10:03

fewips

Huurautospecialist

Mochten jullie in Frankrijk ooit stil komen te staan bij deze laadpaal (Paris): https://chargemap.com/place-jules-ferry-montrouge.html Wat je ook doet bel dan - nooit - het servicenummer wat erop genoteerd staat. Ik heb nu ruzie met T-Mobile omdat zij vinden 'dat ik wist dat ik risico liep' door een servicenummer in het buitenland te bellen. 36€ voor een nutteloos 'gesprek' van 12 minuten (waarvan 11 in de wacht) is totaal normaal in de EU. De eigenaar van het nummer: https://reveocharge.com/en/
Naar ze tweeten helpt in elk geval niet:
https://twitter.com/electricfelix/status/1171003848703565825
In Duitsland heb ik wel eens een half uur aan de lijn gehangen met Allego. Ben toch benieuwd bij welk bedrag T-Mobile me wél zou hebben geholpen, en als jullie nog goede ervaringen met Telco's hebben op dit gebied, ik ben uiteraard klaar voor de overstap.

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

• Staatslot
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 17-09 06:54

Uit ervaring met een Tesla model 3: gewoon per minuut. Als je m een nacht laat staan dan reken je gewoon alle minuten af, ook als je auto na 4 uur vol is.

• Hachy
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 14:30
grunt69 schreef op zondag 8 september 2019 @ 18:38:
Hmm dat valt tegen, vandaag mijn eerste laadsessie aan een paal met Plugsurfing:

08.09.2019 16,3921 € NL*ALL 23.19 kWh

Na pretparkbezoek nog wat bijgeladen aan dezelfde Allego-paal, maar nu met de Maingau pas:

12 minuten, 5,9kW, € 2,09. Da's al beter (de helft goedkoper)

Komt dat omdat de eerste sessie aan de DC 50kW lader was, en de tweede aan de AC 42 kW op dezelfde paal?
Dat is het normale tarief van Plugsurfing bij een Allego snellader. (+/- €0,70 per kWh)
Maingau rekent inderdaad de helft.

Wat voor auto rij je?

2x Zoe | 13000 Wp | www.Laadpastop10.nl

• grunt69
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 18-09 11:37
Hachy schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 17:36:
[...]

Dat is het normale tarief van Plugsurfing bij een Allego snellader. (+/- €0,70 per kWh)
Maingau rekent inderdaad de helft.

Wat voor auto rij je?
Ik rij sinds een week een Kona EV 64kW. Heb de Maingau pas inmiddels als Number One in de houder.

• Hachy
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 14:30
Leuk, toffe wagen.

Maingau is prima voor snelladen maar werkt verder op veel netwerken helaas niet.

Als je een Kona hebt dan kan je de AC poort op een snellader beter vrij laten. Je krijgt dan niet alleen maar maximaal maar 7,2kW maar ook snelladende auto's op 22/43kW zoals de Zoe kunnen daar dan niet terecht omdat zij geen CCS hebbben en alléén op AC kunnen snelladen.

Of heb je al één van de nieuwe met 11kW onboard charger? (Dan nog steeds kun je de AC poort overigens beter vrij laten)

2x Zoe | 13000 Wp | www.Laadpastop10.nl

• DM_
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 18-09 22:04
Staatslot schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 16:36:
[...]

Uit ervaring met een Tesla model 3: gewoon per minuut. Als je m een nacht laat staan dan reken je gewoon alle minuten af, ook als je auto na 4 uur vol is.
Thanks, dan is het al een stuk minder interessant.

Hoe gaan de meeste hierom die openbaar laden irt avonduren? Zit niet erop te wachten om rond 23u weer naar buiten te gaan en dan nog een regulier parkeerplekje zoeken. Dan is een pasje op kw zonder boete het handigst natuurlijk. (Zal vanaf november vooral op kantoor laden maar tot die tijd thuis openbaar).

DM_ wijzigde deze reactie 10-09-2019 18:50 (4%)

• grunt69
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 18-09 11:37
Hachy schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 17:47:
Leuk, toffe wagen.

Maingau is prima voor snelladen maar werkt verder op veel netwerken helaas niet.

Als je een Kona hebt dan kan je de AC poort op een snellader beter vrij laten. Je krijgt dan niet alleen maar maximaal maar 7,2kW maar ook snelladende auto's op 22/43kW zoals de Zoe kunnen daar dan niet terecht omdat zij geen CCS hebbben en alléén op AC kunnen snelladen.

Of heb je al één van de nieuwe met 11kW onboard charger? (Dan nog steeds kun je de AC poort overigens beter vrij laten)
Nee heb de 1-fase 7,2 kW versie. Bedankt voor de tip, ik zal de AC poort alleen gebruiken als er niets anders is. Die keer was de DC bezet door een hybride-Optima, maar goed, aan jouw argument had ik ook nog niet gedacht. (y)

• BrujeriA
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 18-09 20:51
Vandaag is de Alfen EVE Mini geïnstalleerd hier. Het leek nog even spannend te worden toen de monteur de hoofdzekering moest demonteren en geen zegelrecht bleek te hebben maar Enexis was in de meewerkend modus en komt nu komende week een nieuwe zegel plaatsen. De paal is aangesloten op de P1 poort voor loadbalancing en is op 32A afgezekerd. In eerste instantie begon de monteur over afzekeren op 20A maar gelukkig wist ik de beste man te overtuigen dat dit anders kon. Slechte opname/opdracht was zijn respons. Vaak worden ze op pad gestuurd zonder goede schouw en sinds valt er gewoon geen paal te plaatsen en gaan ze onverrichter zake terug
Gelukkig ging het hier goed en werkt alles. De max is 6.4KW dus dat is prima. Grote blij dus.

• eckru
[...]

Als je die eerste keer aansluiten geen foutmelding op het display van de Zappi hebt gekregen, dan zit er al ergens een draai in je fasen. Mogelijk al vóór of direct ná de meter. Wij hebben in NL namelijk een rechtsdraaiend 3-fasesysteem (zegt je dat wat?) en in de UK is dat linksdraaiend. Bij mij gaf de Zappi in eerste instantie aan dat de fasevolgorde niet klopte en dat kwam hierdoor. Als bij jou die foutmelding niet kwam is dat doordat je het meteen al met andere fasevolgorde hebt aangesloten.

De reactie van Marc zoals je die beschrijft verbaast me nogal. Marc weet heel goed dat de Zappi test op een linksdraaiende volgorde. en dat je maar moet proberen met het steeds verwisselen van twee fasedraden tot het goed is, dat slaat nergens op (sorry Marc :) ). Als je zeker weer dat je Zappi goed is aangesloten (L1 op klem L1, enzovoorts), dan zou je een foutmelding moeten krijgen. Dan kun je (naar mijn mening) het beste L1 en L3 van plek verwisselen. Dan is de volgorde 321 in plaats van 123. Alle andere volgordes maken het nodeloos ingewikkeld en leiden gemakkelijk tot verwarring. Die verwarring krijg je met het aansluiten van de CT's in de Zappi. Daar moet je dus die zelfde verwisseling doorvoeren: CT1 moet geklemd worden rond de fase die in de Zappi aangesloten is op de klem die gemerkt is met L1. CT2 rond L2 en CT3 rond L3. En in je harvi idem dito. Hoe je het dus ook aansluit, het is noodzakelijk dat dit overal hetzelfde gebeurt. Ik denk dat dáár de grootste fouten op de loer liggen.
Toen we de Zappi hebben aangesloten verscheen er geen foutmelding. We hebben de stekker ingeplugd in de auto en die begon meteen te laden en klom rap naar de 11kW, over drie fasen. Het is alleen dat de energiestromen op het display nergens op sloegen. Met 11kW zou ik nog terugleveren (ik heb max 6.5 kW PV output).

Marc gemailed, hij stuurde me een "kijk hier eens naar" antwoord: https://myenergi.info/viewtopic.php?p=4635#p4635

Waarop ik hem vroeg:
Dus: Why don't you just try to swap CT2 and CT3. See what difference it makes. I'm sure you'll have it solved quickly.

Als ik CT2 en CT3 omdraai in de Zappi, moet ik dan ook de stroom-kabels van 2 en 3 omdraaien?
Zijn antwoord:
Als je dan ook de stroomaders omwisselt heb je natuurlijk weer precies dezelfde meting.
Dat staat dus haaks op jouw antwoord hierboven.
[...]

Nee, de energiestromen op het display slaan nog steeds nergens op. Dit is laden om 20u 's avonds, nadat de PV al een uur op 0W staat. --->linkje (foto's plakken lukt me niet)

Marc pakt het goed op, hij komt donderdag kijken of het op te lossen is. Hij heeft zelf geen Zappi V2 en ook geen driefasen-aansluiting, dus hij heeft ook geen unit om zelf even te testen. Ook lijken de Engelse vrienden van Myenergi vooral bekend met de grid-situatie in de UK, zij hebben natuurlijk ook niet even een Nederlandse krachtstroom aansluiting om te testen. Ik houd jullie op de hoogte, bedankt voor de hulp zover.

eckru wijzigde deze reactie 11-09-2019 09:10 (32%)

Tesla M3 LR AWD

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 15:01
Wellicht een ct klem die geen contact maakt?

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

eckru schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 21:03:
Toen we de Zappi hebben aangesloten verscheen er geen foutmelding. We hebben de stekker ingeplugd in de auto en die begon meteen te laden en klom rap naar de 11kW, over drie fasen. Het is alleen dat de energiestromen op het display nergens op sloegen. Met 11kW zou ik nog terugleveren (ik heb max 6.5 kW PV output).
Ik heb toch het sterke vermoeden dat de 3 fasen in de Zappi niet overeenkomen met de aangesloten CT's óf dat er één (of meer) CT verkeerdom is aangesloten. Je kunt de richting van de CT redelijk makkelijk zien aan waar het snoertje eruit komt. Zit dat bij alle 3 gelijk?

En is je Zappi op de gebruikelijke aangesloten met drie kleuren voor de drie fasen: dwz met bruin, zwart en grijs? Schrijf dan op welke kleur onder L1, L2 en L3 van de Zappi zit en ga daarmee terug naar de groepenkast. En controleer dan of CT1 om die zelfde fase zit als de fase die in je Zappi onder de L1-klem zit. Idem met de andere twee fasen. Dat is de enige manier om te controleren of het allemaal klopt en ik verwacht dat hierin iets niet helemaal goed zit.
Het wordt lastig wanneer je een kabel hebt waarin meerdere zwarte aders gebruikt worden voor de fasen. Dan moet je er eentje losmaken in de groepenkast en meten bij de Zappi welke dat is.

En ik neem aan dat de CT's gemonteerd zitten rond de fasen direct naast de hoofdschakelaar, zodat daar echt álle stroom van de groepenkast doorheen loopt?
Zitten alle drie CT's goed dichtgeklikt? Dat kun je goed zien aan de kant van de sluiting ervan.
Marc pakt het goed op, hij komt donderdag kijken of het op te lossen is. Hij heeft zelf geen Zappi V2 en ook geen driefasen-aansluiting, dus hij heeft ook geen unit om zelf even te testen. Ook lijken de Engelse vrienden van Myenergi vooral bekend met de grid-situatie in de UK, zij hebben natuurlijk ook niet even een Nederlandse krachtstroom aansluiting om te testen. Ik houd jullie op de hoogte, bedankt voor de hulp zover.
Nou, kom je er vandaag zelf niet uit, dan heb je morgen nog een kans :)
Waar (welke regio) woon je trouwens? Wie weet kom ik dan ook ff kijken.

Hippe Lip wijzigde deze reactie 11-09-2019 10:05 (11%)

• daemonix
  • Niet online
Wat ik me ook nog bedacht: welke bekabeling heb je liggen voor de CT klemmen en hoe heb je die aangesloten?

• Noord27
  • Registratie: april 2009
  • Nu online
Geen pasje, overdekt (warm+droog in parkeergarage) en gratis snelladen (50kW) om de hoek van huis. Thnx!

ELGA ☆ Daikin FTXM35M ☆ MaxiCool 200-LD4 ☆ (2x) SMA 5000 TL-21 + 9950Wp ☆ Nissan Leaf Business Edition 30kWh

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Goh, dat ziet er idd netjes uit! Waar is dat?

• JeroenE
  • Niet online

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Luxe boel daar!

Lidl timmert hard aan de weg op milieugebied. Zo las ik gisteren dat ze naast allerlei andere chocola-initiatieven (Fairtrade, Max Havelaar, UTZ, Rainforest Alliance) een eigen duurzame chocola op de markt brengt.
https://www.distrifood.nl...4746-237956145.1568045096

• Pietje NL
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 08:05
Mooie app update van Steiermark, de totalen qua verbruik zijn nu zichtbaar in de app.
Super handig wanneer je bv Steiermark SuperFlat AC hebt.

Pietje NL wijzigde deze reactie 12-09-2019 06:52 (38%)

• midego

midego

Hyundai Kona EV

Pietje NL schreef op donderdag 12 september 2019 @ 06:44:
Mooie app update van Steiermark, de totalen qua verbruik zijn nu zichtbaar in de app.
Super handig wanneer je bv Steiermark SuperFlat AC hebt.

[Afbeelding: Steiermark Map Update]
Klopt het dat je met deze laadpas in Nederland bij (bijna) alleen maar Allego palen kan laden?

• eltron
Buitenlandse laadpas en btw op NL laadsessies?
Wellicht al een keer voorbijgekomen, maar kan het niet vinden in dit topic.
Als je in NL laadt met een buitenlandse laadpas, bijvoorbeeld Maingau, Eins, Steiermark, krijg je dan een factuur met de btw van betreffende land, of de nederlandse btw?
(Dit i.v.m. administratief gedoe van eventueel terugvragen buitenlandse btw)

• JeroenE
  • Niet online
eltron schreef op donderdag 12 september 2019 @ 08:55:
Als je in NL laadt met een buitenlandse laadpas, bijvoorbeeld Maingau, Eins, Steiermark, krijg je dan een factuur met de btw van betreffende land, of de nederlandse btw?
Van Maingau krijg je een Duitse factuur met (Duitse) BTW. De dame van de administratie vond dat onhandig etc. De directeur vond het geen probleem als de BTW niet teruggevraagd kon worden want dan was het nog steeds veel voordeliger dan met een Nederlandse pas betalen en wel BTW terug te krijgen. Dus ik kan Maingau gewoon gebruiken (zolang het nog voordeliger is natuurlijk).

• eckru
Maingau heeft het nu niet, ik heb hun er over gemailed. Mijn vraag:
Ich möchte gern wissen ob es möglich ist das ich euch die MwSt nummer von mein Unternehmen gebe und ihre Rechnungen denn ohne MwSt bekomme. (wie hier beschrieben: https://europa.eu/youreur...s-border-vat/index_de.htm)

Wie die Rechnung jetzt ist kann ich in Die Niederlande keinen MwSt zurück fordern vom Niederländische Steueramt, dafür muss die MwSt mehr als 25 EUR in einen Monat sein.
Hun antwoord:
vielen Dank für deine Nachricht vom 26.08.2019.

Leider ist die Rechnungserstellung noch in Bearbeitung, dies kann noch bis zu 6 Wochen dauern.

Wenn wir die Rechnungen ohne die Umsatzsteuer erstellen können, erhältst du all deine bisherigen Rechnungen korrigiert von uns per E-Mail.

Wir bitten daher um noch ein bisschen Geduld.

Wir wünschen eine gute Fahrt!
Als ze het aangepast hebben kunnen ze dus tegen 0% BTW leveren en kan dat bedrag gewoon in de reguliere BTW aangifte.
Voor nu kan BTW terug vragen dus nog enkel boven de 25 EUR aan BTW en dat moet je dan apart terug vragen bij de fiscus.

eckru wijzigde deze reactie 12-09-2019 11:10 (3%)

Tesla M3 LR AWD

• Banjy
  • Laatst online: 15:20
Blijf mij verbazen (in positieve zin) dat ze dit gewoon kostenloos aanbieden :) Volgende keer in Duitsland ook maar eens kijken of we niet toch af en toe een gratis laadpaal mee kunnen pakken. Anderzijds vind ik het echter ook niet erg of juist wel goed juist te betalen (nog steeds aanzienlijk goedkoper dan benzine tanken) voor afgenomen stroom, dat stimuleert volgens mij ook vooral de verdere ontwikkeling van een volledig volwassen laadnetwerk :)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

• eltron
Banjy schreef op donderdag 12 september 2019 @ 09:15:
[...]
Blijf mij verbazen (in positieve zin) dat ze dit gewoon kostenloos aanbieden :) Volgende keer in Duitsland ook maar eens kijken of we niet toch af en toe een gratis laadpaal mee kunnen pakken. Anderzijds vind ik het echter ook niet erg of juist wel goed juist te betalen (nog steeds aanzienlijk goedkoper dan benzine tanken) voor afgenomen stroom, dat stimuleert volgens mij ook vooral de verdere ontwikkeling van een volledig volwassen laadnetwerk :)
Eens, zie het vooral als leuke bijkomstigheid als je toch daar (bij betreffende retailbedrijf) gaat winkelen. Maar voor betrouwbaar en beschikbaar op lange afstand is toch vooral het netwerk langs de snelweg van belang. En heb je er dus ook enig belang bij dat die genoeg verdienen om dat te blijven ontwikkelen (en dat is behalve voldoende locaties, ook voldoende laders per locatie)

• mux
  • Laatst online: 10:01

mux

99% efficient!

Banjy schreef op donderdag 12 september 2019 @ 09:15:
[...]

In onze ervaring heeft dit alleen maar geleid tot een extreme verhoging van onze uitgaven bij Lidl, Kaufland, etc........

Ik denk dat we in de val getrapt zijn. Het lijkt gratis stroom, maar ondertussen...

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Banjy
mux schreef op donderdag 12 september 2019 @ 09:39:
[...]

In onze ervaring heeft dit alleen maar geleid tot een extreme verhoging van onze uitgaven bij Lidl, Kaufland, etc........

Ik denk dat we in de val getrapt zijn. Het lijkt gratis stroom, maar ondertussen...
Hahaha ja in dat geval is het super natuurlijk (voor Lidl), ben benieuwd of ze dat ook zullen meten/aantonen (vast wel) in hoeverre na plaatsen van de laadpaal de omzet wat is gestegen of niet :)

• Eltjo
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 17-09 12:59
Eltjo schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 18:15:
Vandaag zijn we begonnen aan onze roadtrip door de Baltische Staten en Finland met de e-Golf.
Een update vanaf de boot tussen Tallinn en Helsinki, we varen nu naar Finland voor het laatste deel van onze roadtrip. De afgelopen dagen door de drie Baltische Staten gereden. Van snellader naar snellader. Het aantal normale laadpalen valt hier wel wat tegen. Ook bij hotels zijn geen laadvoorzieningen.

In Kleipeda Litouwen waar we met de boot aan kwamen staat een snellader voor het gebouw van de DFDS Seaways. Ook ons hotel was daar in de buurt. Daar konden we bijladen voor de volgende dag. De laadpaal wordt beheerd door het finse Virta. De laadsessie starten via de website en betalen via creditcard gaat vrij eenvoudig. De dag erna hebben we rondgereden in de buurt en 's avonds bij dezelfde lader weer volgeladen voor de volgende stop naar Vilnius. In Litouwen heeft de overheid met steun uit Europa langs de (enige?) twee snelwegen snelladers geplaatst die netjes met borden worden aangegeven. Het laden is daar gratis.

In Vilnius zelf nog een laadpaal gevonden om weer eens langzaam bij te laden. Zodat ook de reis naar Riga weer te maken valt. Onderweg ook nog twee keer gratis snelladers bij de Lidl meegepakt. Daar wel beide keren meegemaakt dat er een Leaf kwam laden. De snelladers langs de snelwegen geen wachttijden gehad.

In Letland staan ook voldoende snelladers. Daar wordt veelal gerekend met laadtarief van 15ct/min. De laadsessies in Letland konden gewoon gestart worden met de New Motion pas die bij de leaseauto zit.

Op voorhand leek de route van Riga naar Tallinn een makkie. Totdat ik het filter in Chargemap op CCS aansluiting had ingesteld. Onderweg in Estland maar 1 snellader met een CCS aansluiting. Estland was het eerste land met een dekkend snellaadnetwerk maar dus alleen met Chademo aansluitingen. Elmo, de beheerder van het netwerk gaf ook aan dat er wel gewerkt wordt om dit te veranderen maar dat destijds de keuze om CCS te gebruiken nog niet interessant was. Met de tussenstop van de CCS lader hebben we Tallinn bereikt. In Tallinn zelf hebben we niet bijgeladen omdat de reisafstand na de boottocht straks goed te overbruggen is.

Later een update over het laden in Finland.

PV 6790 Wp | VW e-Golf

• evtje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 11:34
Kijk maar uit met New Motion. Ik ben aan het plannen naar Zurich daar wil ik laden bij een BMW dealer als ik kijk bij 0 tot 100 % laden geeft New Motion aan 129.24 chf /118 euro. Bij Plugsurfing is dat 15.69 chf /14.36 euro Maingau 11.20 euro.
New Motion en plugsurfing is per/min. ( 36 min.) Maingau kWh ( 28)

evtje wijzigde deze reactie 12-09-2019 12:11 (13%)

Hyundai Ioniq Sep 2017. Daikin Emura 2 WP.

• Banjy
Eltjo schreef op donderdag 12 september 2019 @ 10:22:
[...]
In Vilnius zelf nog een laadpaal gevonden om weer eens langzaam bij te laden. Zodat ook de reis naar Riga weer te maken valt. Onderweg ook nog twee keer gratis snelladers bij de Lidl meegepakt. Daar wel beide keren meegemaakt dat er een Leaf kwam laden. De snelladers langs de snelwegen geen wachttijden gehad.
Laatst in Litouwen (route Vilnius naar Riga - helaas met een bezine rental auto) viel mij eigenlijk ook op hoeveel snelladers er onderweg stonden op een verder eigenlijk kort stukje snelweg, en beter ook gewoon met borden op de snelweg aangegeven. De paar die ik heb gezien waren trouwens allemaal niet bezet :P

Merk dat het in Nederland nu ook langzaam gebeurt, maar zou gewoon de norm moeten zijn. Is soms toch fijn als iemand aangeeft dat hij/zij (bijv. sanitaire) stop wil in 0-30min en je dan wat sneller direct op een bord kan zien of je misschien dat direct toch nog kan combineren met een (korte) laadsessie, alle beetjes helpen zeg maar :)

Heb namelijk nog geen goede app gevonden waarin ik dat snel en makkelijk kan zien tijdens het rijden. Rijd namelijk het lifest met Waze als navigatie en voor benzine stations zoeken onderweg werkt dat perfect, als die ook nog EV snellaad stations gaan doen zou het EV leven (bijna?) compleet zijn :+

Banjy wijzigde deze reactie 12-09-2019 13:17 (13%)

• IvoB2
[...]

Het blijft gratis stroom want eten moet je toch. Verdeelde ik voorheen mijn inkopen tussen 2 grootwarenhuizen is het nu inderdaad opgeschoven naar 90% Lidl (die 10% zijn producten die ze er niet verkopen). Mijn huishoudrekening is er geen euro door gestegen.
Mooi van Lidl maar uiteraard wel beter doordacht dan het op het eerste zicht lijkt. Ik weet niet hoe het in NL zit maar in België krijgt Lidl gewoon subsidies als ze PV op hun uitgestrekt dak plaatst. En eenmaal geplaatst is de stroom die daar uit voorkomt ook voor Lidl redelijk goedkoop.
Of ze vooralsnog veel "winst" maken op hun laadpaal betwijfel ik. Wordt hier nauwelijks gebruikt door de klanten (ofwel ben ik er of kom ik er langs op telkens die ogenblikken dat er juist niemand laadt).

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Je zou gewoon NL BTW moeten betalen, echter is het zo een bizarre tering zooi bij CPO's en EMSP's dat het gewoon een gok is.

Nog oude Videobanden of cassettes over? Stuur me een DM!

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
Bij mijn laadpas van TNM worden Nederlandse laadsessies ex. BTW gefactureerd en buitenlandse laadsessies incl. BTW. Dus in het buitenland laden is bij hetzelfde tarief veel duurder.

• midego

midego

Hyundai Kona EV

Z___Z schreef op donderdag 12 september 2019 @ 13:53:
Bij mijn laadpas van TNM worden Nederlandse laadsessies ex. BTW gefactureerd en buitenlandse laadsessies incl. BTW. Dus in het buitenland laden is bij hetzelfde tarief veel duurder.
Erg bijzonder dat de Nederlandse laadsessies ex de BTW worden gefactureerd, lijkt mij niet te kloppen.

• Staatslot
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 17-09 06:54
Toevallig ook met Steiermark hierover gehad.
Vanaf nu kunnen ze met 0% btw factureren. Hiervoor was het niet mogelijk maar konden ze wel als tegemoetkoming je in bepaalde gevallen een credit sturen ter hoogte van het BTW bedrag

• midego

midego

Hyundai Kona EV

Is Steiermark te gebruiken op elke laadpaal of echt alleen de gene die hun ovezicht worden genoemd. In Nederland dus voornamelijk Allego.

• mux
  • Laatst online: 10:01

mux

99% efficient!

IvoB2 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 13:30:
[...]

Het blijft gratis stroom want eten moet je toch. Verdeelde ik voorheen mijn inkopen tussen 2 grootwarenhuizen is het nu inderdaad opgeschoven naar 90% Lidl (die 10% zijn producten die ze er niet verkopen). Mijn huishoudrekening is er geen euro door gestegen.
Mooi van Lidl maar uiteraard wel beter doordacht dan het op het eerste zicht lijkt. Ik weet niet hoe het in NL zit maar in België krijgt Lidl gewoon subsidies als ze PV op hun uitgestrekt dak plaatst. En eenmaal geplaatst is de stroom die daar uit voorkomt ook voor Lidl redelijk goedkoop.
Of ze vooralsnog veel "winst" maken op hun laadpaal betwijfel ik. Wordt hier nauwelijks gebruikt door de klanten (ofwel ben ik er of kom ik er langs op telkens die ogenblikken dat er juist niemand laadt).
Ik was het met je eens, maar als je gaat doorrekenen valt het wel mee....

Een ABB triple charger kost je - afhankelijk van de stand van saturnus - tussen de €22000-29000 incl. installatie, en een paal zoals die bijv. in Purmerend staat wordt misschien 20 keer per werkdag gebruikt, dus zeg 3-4000 keer per jaar. Als de paal het een paar jaar volhoudt, hoef je maar 1-2 euro extra per klant te verdienen om eruit te komen.

Als je doordenkt valt het ook eigenlijk ontzettend mee wat het hun kost. Een rijtje karretjes kost ze meer geld, en karretjes hebben maar een leven van een jaar, misschien 2.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• midego

midego

Hyundai Kona EV

mux schreef op donderdag 12 september 2019 @ 14:52:
[...]Als je doordenkt valt het ook eigenlijk ontzettend mee wat het hun kost. Een rijtje karretjes kost ze meer geld, en karretjes hebben maar een leven van een jaar, misschien 2.
Dat valt wel mee, waar de gewone winkelwagen zo'n vijf tot zes jaar meegaat, heeft die van kunststof een levensduur van zeven tot acht jaar.

• eltron
GoldenSample schreef op donderdag 12 september 2019 @ 13:47:
[...]

Je zou gewoon NL BTW moeten betalen, echter is het zo een bizarre tering zooi bij CPO's en EMSP's dat het gewoon een gok is.
Dat idee had ik ook (NL BTW op laden in NL, ongeacht laadpasprovider) maar blijkbaar zit dit overal nog in de pioniersfase.

• midego

midego

Hyundai Kona EV

[...]

Hoe dan? Heb je nu ineens extra boodschappen nodig?

• Yoade75
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 17-09 14:03
Dat hoeven geen extra boodschappen te zijn.
Hogere uitgaven bij Lidl en Kaufland betekent waarschijnlijk lagere uitgaven bij andere supermarkten.

• Marc O.
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 18-09 21:41
Noord27 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 11:10:
Geen pasje, overdekt (warm+droog in parkeergarage) en gratis snelladen (50kW) om de hoek van huis. Thnx!

[Afbeelding]
Daar stond ik net ook :) Overigens moet je geluk hebben dat ie vrij is. 9 van de 10 keer dat ik er wil laden (meestal rond 17:00u) is ie bezet.

http://www.vomac-nl.com voor onze roadtrips naar de Noordkaap (2016) en Poolcirkel (2010) | Hyundai Ioniq Electric Premium

• knakworst
  • Registratie: november 1999
  • Nu online

knakworst

Get Dilberted!

midego schreef op donderdag 12 september 2019 @ 18:36:
[...]

Hoe dan? Heb je nu ineens extra boodschappen nodig?
Fijn dat iedereen er zo serieus op ingaat, mux beschrijft het business model van Lidl, mux begrijpt heus wel dat stroom + ah duurder is dan Lidl + gratis laden.

• Noord27
  • Nu online
Marc O. schreef op donderdag 12 september 2019 @ 18:51:
[...]

Daar stond ik net ook :) Overigens moet je geluk hebben dat ie vrij is. 9 van de 10 keer dat ik er wil laden (meestal rond 17:00u) is ie bezet.
Kom er dagelijks langs uit m'n werk. Rond 16.45. Stond Ioniq, maar die laden met AC zag ik?

ELGA ☆ Daikin FTXM35M ☆ MaxiCool 200-LD4 ☆ (2x) SMA 5000 TL-21 + 9950Wp ☆ Nissan Leaf Business Edition 30kWh

• Marc O.
Noord27 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 19:39:
[...]

Kom er dagelijks langs uit m'n werk. Rond 16.45. Stond Ioniq, maar die laden met AC zag ik?
Als het ietsje later was (rond 17:15, en je zag een witte Ioniq naast een grijze Ioniq) dan was ik dat. De grijze stond aan de DC en was bijna klaar, dus ik heb tijdelijk de AC gebruikt om 5 minuten later de DC over te nemen van die grijze.

http://www.vomac-nl.com voor onze roadtrips naar de Noordkaap (2016) en Poolcirkel (2010) | Hyundai Ioniq Electric Premium

• Noord27
  • Nu online
@Marc O. Stond naast een grijze. Dan heeft die AC omgewisseld voor DC toen ik weg ging. Gemiddeld probeer ik er 1* per week te laden. Of als ik wat verder weg ben geweest. Als er geen plek is gewoon thuis aan de 10A 230V. Duurt alleen een stuk langer.

Ging van 12 naar 92% in korte tijd. Toen ben ik weg gegaan.

En de döner pizza is goed te doen van Lidl vandaag ontdekt. ;)

Noord27 wijzigde deze reactie 12-09-2019 19:55 (69%)

• Marc O.
@Noord27 Mocht je me een keer al ladend aantreffen, dan kom vooral even de hand schudden :) Witte Ioniq dus, maar niet die taxi die er vaak staat ;)

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
midego schreef op donderdag 12 september 2019 @ 14:19:
[...]
Erg bijzonder dat de Nederlandse laadsessies ex de BTW worden gefactureerd, lijkt mij niet te kloppen.
Ik bedoel daarmee dat de NL btw terug te vorderen is en daarmee de NL laadsessies ex btw betaald worden. De buitenlandse btw wordt niet verrekend bij TNM en kan je dus niet terug krijgen. Daarmee betaal je de buitenland sessies dus incl btw.

• daemonix
  • Niet online
Het gaat natuurlijk wel om peanuts...

• PeterZ(on)
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 13:13
Via de Maingau site/app kwam ik een nieuwe snellader tegen langs de A2 bij Velddriel. Is een nieuw concept van Loadl laden en werken. Er is een toegankelijke ruimte waar je met je laadpas naar binnen kunt om te werken. Weet iemand of zij meer van deze laders hebben, want op hun site www.loadl.nl zie ik geen andere locaties.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Nissan Leaf Reservering Skoda Ctiigo e iV

• JeroenE
  • Niet online
@PeterZ(on) Op hun website staat überhaupt geen locatie vermeld, althans ik zie dat nergens. Volgens de site hebben de laders zowel CCS als ChaDeMo en kunnen die dus alle EV's bedienen. Blijkbaar hebben zij nog nooit van Renaults AC laden gehoord ;(
Pagina: 1 ... 62 63 64 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True