IvoB2 schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:27:
[...]
Je blijft wel oude en nieuwe zaken door elkaar halen.
Er zal helemaal niets meer zijn - toch in het voorstel - als een dag-, nacht- of om het even welk tijdsgebonden tarief. Er zal een vast tarief komen gebonden aan je eigen piek of dalverbruik.
...
Het zal er om gaan dat je de EV dan tegen een lage snelheid gaat laden (niet hoger dan tegen x kW) op een ander tijdstip gaat koken, nog een ander tijdstip gaat wassen en plassen en op weer andere tijdstippen gaat verwarmen, enz.
...
En als je in het eerste geval bent zal jij misschien het trager laden van een EV niet beschouwen als comfortverlies. Maar dan vraag ik me toch af waarom er in bv. het Kona en e-Niro topic zo "uitgekeken" wordt naar een versie met driefasenladen? Ik ken niet veel van elektriciteit maar ik heb toch een klein vermoeden dat dit niet is om dan tegen 3 kW te kunnen laden ? En in relatie tot dit topic was dit net mijn punt. Waarom nog investeren in een "snelle" thuislaadinstallatie als het je, bij optimaal gebruik, later een stuk uit je been gaat kosten?
...
Men tracht een systeemin te voeren dat waarschijnlijk een hogere consumentenprijs zal meebrengen zonder zelf voor een meerwaarde te zorgen en zonder zelf te moeten investeren. Mooi businessplan maar als klant heb ik daar toch andere bedenkingen bij.

Ja en nee, wat vandaag nachttarief is zal in het nieuwe systeem laag "capaciteits" tarief zijn.
Vandaag is stroom goedkoper snachts, in het nieuwe systeem is er geen nacht en dag stroom maar nachtstroom zal automatisch in een laag "capaciteits" tarief vallen.
Het idee van een nachtstroom en dat nieuw systeem is hetzelfde, mensen aansporen stroom te verbruiken wanneer de vraag laag is. Waar het verschilt is dat je met "capaciteits" ook echt de pieken aanpakt, er is een verschil tussen een jaarverbruik van een gezin er in 1 dag door te jagen of op 365 dagen. (extreem voorbeeld maar het is om het punt duidelijk te maken)
Momenteel is dat dezelfde prijs voor gezinnen maar niet voor de industrie.
De exacte details zijn nog niet uitgetekend maar het komt op hetzelfde neer als vandaag, als je goedkoper wilt zijn moet je vooral s'nachts verbruiken + spreid je verbruik om pieken te vermijden.
Dat je op een ander moment moet strijken dan je kookt, dat gaat het hem niet doen, dat is ook de bedoeling niet. De bedoeling is om een prikkel te geven om de grootverbruikers niet blindelings in te schakelen.
Een thuissnellaadsysteem, ik heb die discussie al gevoerd met mensen in mijn omgeving die EV willen of Hybride, dan willen ze thuis een systeem dat die auto zo snel mogelijk oplaad terwijl zeker in geval van hybride dat absoluut niet nodig is. Waarom moet een hybride in 1.5 uur opgeladen zijn als hij toch heel de nacht insteekt? Mijn werk van hetzelfde, we gaan een laadpaal installeren voor je hybride die je besteld hebt, ik heb ze tegengehouden van zotte kosten te doen en gewoon een stopcontact laten steken, ik sta hier elke dag 8 uur, ik heb geen oplaadpaal nodig voor een hybride, wat boeit mij het dat hij er 5 uur over doet?
Bij een volledig EV kan dat anders liggen maar thuis opladen met 3 fasen? Dat een publieke laadpaal aan 3 fasen hangt, daar kan ik inkomen omdat je mogelijks maar een uur in de stad bent maar thuis?
Om op je vraag te antwoorden, elektriciteitskabel van het net voor 230V bestaat uit L1,L2,L3 en 0 lijn (massa/ground/hoe je het ook wilt noemen). Op elke lijn (ook wel fase genoemd) staat 230V.
Standaard word er per huis 1 lijn aangesloten en wisselt men af per huis maar de kabel bevat wel de 3 lijnen.
Huis 1 => L1
huis 2 => L2
...
de massa word niet aangesloten, dat is de massa van het net, je huis is verplicht om zelf massa te voorzien.
Wat ook kan maar dan ben je normaal grootverbruiker is de 3 lijnen aansluiten.
Als je een klein bedrijf bent ga je niet enkel de 3 lijnen aansluiten maar ze ook samenvoegen om 400V te maken.
Is 400V niet genoeg dan moet je naar hoogspanning, begint bij 1000V. Tesla superchargers hangen aan hoogspanning met nog een batterij ertussen. Die batterij ertussen is om piekvermogens te vermijden, immers zijn dit industriele aansluitingen op hoogspanning dus men betaald voor verbruik en piekvermogen.
De vraag of het meer gaat kosten, daar kan ik niet op antwoorden maar technisch is er geen reden voor. Ik spreek dan wel gemiddeld omdat er een verschuiving zal zijn naar gebruikers die het net meer belasten door bijvoorbeeld stroom te injecteren (nog een ander verhaal) of door grote pieken te veroorzaken.
Is dit DE oplossing voor het net? Absoluut niet, het net is niet gebouwd geweest met het idee dat woningen stroom zouden injecteren of woningen piekvermogens zouden opvragen waar je 3 fasen voor nodig hebt. Het is dus sowiezo maar 1 puzzelstuk in een groter verhaal. Hier en daar het net wat upgraden in combinatie met deze maatregel koop je tijd mee maar als iedereen aan een EV moet en iedereen moet aan de waterpomp en iedereen moet aan de zonnepanelen dan is het heel eenvoudig, heel het net moet vervangen worden maar dat gaat men nooit willen doen want dat kost gigantisch veel. En zelfs al zouden we beslissen dat te doen, we kunnen nog geen nieuwe hoogspanning trekken boven landbouwgebied zonder dat er rechtzaken komen van bewoners die het niet willen, veel plezier met een nieuw net op te zetten.
Hoe men dat dan wel wilt oplossen? Niemand weet het, sommige suggeren "smart grids" maar dat is ook geen eindoplossing. De overheid, die loopt achter de feiten aan zoals gewoonlijk.