[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 61 ... 104 Laatste
Acties:
  • 564.706 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:45

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

cypher21 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:55:
Ik krijg in december een Kia e-niro

Nu heb ik me al aardig verdiept in laadpalen en dergelijke, maar voor ik de knoop doorhak toch nog even een vraag...

ik heb thuis een 3x25A aansluiting
Deze wil ik niet omzetten naar een zwaardere.
Ik wil graag een zappi v2 aanschaffen
Alleen is het handig om voor de toekomst een 3 fase aan te schaffen of toch die 200 besparen en voor een 1-fase te gaan

1-fase is meer dan genoeg voor mij (nu in ieder geval) en
Ik heb sinds vorige week de 3-fase Zappi2 in gebruik. Ik heb ook 3x25A hoofdzekeringen. Omdat de Zappi met loadbalancing werkt laad je ‘s nachts effectief met (bijna) 25A en dat is snel zat. Vergeet niet dat verzwaring van je hoofdzekeringen je ruim 700 euro per jaar extra gaat kosten en zó spannend is dat voordeel van een zwaardere aansluiting nou ook weer niet. Met 25A laden gaat snel zat.

En ik heb ‘m meteen met 3 fasen aangelegd. De meerkosten van die kabel zijn niet zo heel spannend en ik hief dan later niet nog eens een kabel te kopen en te graven als ik naar 3 fasen over zou willen.

De software van de Zappi2 is overigens wel intelligent ingericht: als je er een 1-fase EV aan hangt, dan meet de loadbalancing ook alleen op die ene fase! Belasting van andere fasen wordt dan buiten beschouwing gelaten.

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 06-09-2019 11:09 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
De software van de Zappi2 is overigens wel intelligent ingericht: als je er een 1-fase EV aan hangt, dan meet de loadbalancing ook alleen op die ene fase!
Dat is inderdaad slim! Ik maakte me daar al zorgen over. Zappi is een mooi product.

[ Voor 5% gewijzigd door daemonix op 06-09-2019 11:10 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:26

CyBeRSPiN

sinds 2001

Dat is zeker mooi. NewMotion doet dat dus verkeerd.. en zit je ook nog een aan maandelijks abonnement vast voor die ct klemmen en een stukje software..
Maar Zappi heeft dan weer geen OCPP module om verrekening via de laadpas mogelijk te maken. De ideale laadpaal is er nog niet :) API om dynamisch het laadvermogen in te stellen is ook ver te zoeken nog. Kan alleen Keba meen ik of Zappi uiteindelijk ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Staan beide in de planning volgens mij via de hub. Althans dat wordt zo her en der genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:20
Misschien toch maar de ideale tweakers laadpaal maken?
Heb het idee dat we met een OpenEvse oplossing een heel eind moeten komen.
Wat zouden jullie wensen zijn voor zo'n laadpaal?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:23:
Dat is zeker mooi. NewMotion doet dat dus verkeerd.. en zit je ook nog een aan maandelijks abonnement vast voor die ct klemmen en een stukje software..
Maar Zappi heeft dan weer geen OCPP module om verrekening via de laadpas mogelijk te maken. De ideale laadpaal is er nog niet :) API om dynamisch het laadvermogen in te stellen is ook ver te zoeken nog. Kan alleen Keba meen ik of Zappi uiteindelijk ook?
Dergelijke laadpalen bestaan gewoon, alleen niet aan het prijspunt wat men hier wenst.
Kan je met DLB tot ~19kW laden op een 3x25A aansluiting:
https://search-ext.abb.co...mentPartId=&Action=Launch
(kost alleen wat)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marciemarcus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-04 11:45
Zappi en OCPP - het zou een gouden combinatie zijn.

Laat het nu zo zijn dat er in de UK een OLEV verplichting komt (ik dacht vanaf 1-1-2020) voor alle laadpunten om slim (connected) te zijn en OCPP te ondersteunen. Dat eerste hebben we middels de HUB, OCPP is dus een kwestie van tijd. Alleen mag ik van de fabrikant niet spreken over een tijdlijn om dit te implementeren. Ik geloof dus vast dat dit hoge prioriteit heeft. Maar meer kan ik niet zeggen.

Komt het via een software upgrade beschikbaar voor de v2 modellen ? Ook dat is niet zeker, er zal op den duur ook een RFID reader nodig zijn om het bruikbaar te maken...een hardware upgrade ? Of wordt het de Zappi v3 ?

Als er iets zinnigs is om hierover te melden, zal ik het zeker hier delen.

Mr. Zappi

Ps: Hierbij de verplichte elementen voor het behalen van de OLEV eisen:
7.0 SMART REQUIREMENTS
The chargepoint must be able to receive and process information
provided.
To react to information received, by adjusting the rate of charging or
discharging.
To monitor and record energy consumption, and be able to transmit this.
7.1 DATA COMMUNICATION PROTOCOL
To be accessed remotely, through a data communication protocol and
communication technology, by utilising the following:
The Open Charge Point Protocol (OCPP) version 1.6 (or above), or an
equivalent.
7.2 CYBER SECURITY
The chargepoint must have appropriate security measures to ensure that
its functions are resilient to cyber-attack.
The chargepoint must ensure that any communications are exchanged in
a secure manner with an appropriate level of encryption to prevent
interception by an un-authorised third party.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ice-T106 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:31:
Zoveel mensen zoveel wensen ook qua kosten en installatiegemak. Kijk naar het hebben van een meter, voor privé kopers vrijwel altijd irrelevant (buiten interesse natuurlijk).

Aan de andere kant heb je ook weer stabiliteit, de gemiddelde Tweaker is redelijk tolerant voor wat onvolkomenheden/bugs/het ding af en toe een schop moeten geven/wat de-bugging tijdens de set-up/eerste tijd gebruik. Maar in welke mate precies? Er lopen mensen rond die bouwen hun eigen fork van een Linux distro & mensen die plug en play een iPhone willen.

Dus ook bij 'de Tweakers laadpaal' moet je dat afgrenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:20
GoldenSample schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 12:05:
[...]

Zoveel mensen zoveel wensen ook qua kosten en installatiegemak. Kijk naar het hebben van een meter, voor privé kopers vrijwel altijd irrelevant (buiten interesse natuurlijk).

Aan de andere kant heb je ook weer stabiliteit, de gemiddelde Tweaker is redelijk tolerant voor wat onvolkomenheden/bugs/het ding af en toe een schop moeten geven/wat de-bugging tijdens de set-up/eerste tijd gebruik. Maar in welke mate precies? Er lopen mensen rond die bouwen hun eigen fork van een Linux distro & mensen die plug en play een iPhone willen.

Dus ook bij 'de Tweakers laadpaal' moet je dat afgrenzen.
Ja en ook het stukje goed keurig is hier nog een vraagstuk voor mij.
Zo verkoopt http://www.fivari.be/Smart.html bijvoorbeeld gewoon complete laadpalen. Maar heeft http://www.stegen.com/nl/...mart-evse-controller.html er een aardige disclamer in staan: "
This evaluation kit is intended for use for ENGINEERING DEVELOPMENT, DEMONSTRATION, OR EVALUATION PURPOSES ONLY".

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:59

3_s

ice-T106 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:31:
Gewoon goedkoop :).

Momenteel laad ik nog steeds (al een jaar) via granny charcher. Ik moet zelden zo snel laden dat ik hier niet mee toekom. Deze week niet meer geladen sinds maandagnacht, nu is batterij zo goed als leeg.
Dus straks inpluggen en tegen morgenmiddag is die vol genoeg.
Daarom dat ik geen zin heb om + 1000 EUR uit te geven aan een paal (op de vennootschap, dan nog).
1 fase is genoeg, 3 mag ook (nu Kona, wie weet wat wordt de nieuwe).
Meten of loadbalancing is allemaal niet nodig (voor mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ice-T106 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 13:12:
[...]

Ja en ook het stukje goed keurig is hier nog een vraagstuk voor mij.
Zo verkoopt http://www.fivari.be/Smart.html bijvoorbeeld gewoon complete laadpalen. Maar heeft http://www.stegen.com/nl/...mart-evse-controller.html er een aardige disclamer in staan: "
This evaluation kit is intended for use for ENGINEERING DEVELOPMENT, DEMONSTRATION, OR EVALUATION PURPOSES ONLY".
De legaliteit van heel veel laadpalen is in meer of mindere mate op z'n minst te betwisten. Van niet/verkeerd geteste normen, niet aangemelde (verplichte) registraties tot (semi) frauduleuze certificaten.

[ Voor 10% gewijzigd door GoldenSample op 06-09-2019 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:54
Ik weet niet wat je precies bedoelt met "dynamisch het laadvermogen instellen" maar Zappi is in elk geval behoorlijk instelbaar en kan het binnen de gestelde bandbreedtes en overige instellingen zelfstandig regelen, kan zelfs automatisch op basis van signaal van het net, rekening houden met hoog en laag tarief. Behoefte aan laadpas en OCPP heb ik niet, maar voor diegenen die de stroom bij werkgever willen declareren kan dat bij Zappi ook vrij eenvoudig door het verbruiksrapport uit je app periodiek door te mailen naar werkgever. Ben zelf gewend dat dit soort zaken door werknemer zelf worden ingevoerd op portal van werkgever, gaat verder automatisch zonder administratief gedoe, afgezien van leidinggevende die op akkoord moet klikken.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Dat laatste is ongebruikelijk, de meeste bedrijven besteden het uit aan een pasje zoals MTC die vervolgens bij EVBox, Newmotion en dergelijke gefactureerd worden. Ik ken weinig werkgevers waar dat rechtstreeks kan vanwege de administratieve last.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
daemonix schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 19:18:
Dat laatste is ongebruikelijk, de meeste bedrijven besteden het uit aan een pasje zoals MTC die vervolgens bij EVBox, Newmotion en dergelijke gefactureerd worden. Ik ken weinig werkgevers waar dat rechtstreeks kan vanwege de administratieve last.
Die administratieve last zit tussen de oren, maar is er dus in werkelijkheid niet, je voert zelf de gegevens in HR systeem van werkgever in, met rapportje uit de app er bij, vervolgens gaat de rest automatisch na 1 druk op de knop voor akkoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Die administratieve last is ook niet voor jou, maar voor het bedrijf. Bij een centrale organisatie zoals MTC krijgen ze 1 factuur per maand voor *alle* auto's in plaats van bij moeten houden per berijder. Niet meer, niet minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
nope, ben afgelopen jaren als CFO verantwoordelijk geweest voor dit soort zaken, bij grote organisaties (enkele duizenden medewerkers). Dit proces kost de organisatie geen extra handling als het goed is georganiseerd. En ook bij de één factuursituatie is het vaak zo geregeld dat de factuur op regelniveau (!) door verschillende budgethouders moet worden geaccordeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrujeriA
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17-10 07:02
Vraagje: wij krijgen dus via Eneco E-mobility een ICU eve mini (Alden dus) geïnstalleerd. Heeft deze een app/webportal/iets waarmee ik vanuit mijn luie stoel kan zien dat er daadwerkelijk geladen wordt?
Even wat info:
ICU Eve Mini (3 x 32A)-T2-904460032B Vaste
kabel 5m Type 2
loadbalancing via P1 port
Incl hostingpakket

[ Voor 23% gewijzigd door BrujeriA op 06-09-2019 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Hier in Vlaanderen zijn ze het snel thuisladen ook rustig de nek aan het omwringen.
Nieuw voorstel van de energieregulator is om het capaciteitstarief niet meer te berekenen op het max. vermogen van de hoofdzekering maar naargelang de piekbelasting tijdens een bepaalde periode (bv. eenmaig tijdens een lopende maand). Hoeveel kWh je dan laadt is - vanuit economisch standpunt - dan niet meer zo belangrijk maar wel tegen welke snelheid (hoe sneller je laadt hoe hoger de piekbelasting en hoe hoger je vast tarief).
Denk dat een 3f thuislader hier niet al te populair gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:31

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

BrujeriA schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 21:53:
Vraagje: wij krijgen dus via Eneco E-mobility een ICU eve mini (Alden dus) geïnstalleerd. Heeft deze een app/webportal/iets waarmee ik vanuit mijn luie stoel kan zien dat er daadwerkelijk geladen wordt?
Even wat info:
ICU Eve Mini (3 x 32A)-T2-904460032B Vaste
kabel 5m Type 2
loadbalancing via P1 port
Incl hostingpakket
Hangt van je backoffice af.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
IvoB2 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 22:06:
Hier in Vlaanderen zijn ze het snel thuisladen ook rustig de nek aan het omwringen.
Nieuw voorstel van de energieregulator is om het capaciteitstarief niet meer te berekenen op het max. vermogen van de hoofdzekering maar naargelang de piekbelasting tijdens een bepaalde periode (bv. eenmaig tijdens een lopende maand). Hoeveel kWh je dan laadt is - vanuit economisch standpunt - dan niet meer zo belangrijk maar wel tegen welke snelheid (hoe sneller je laadt hoe hoger de piekbelasting en hoe hoger je vast tarief).
Denk dat een 3f thuislader hier niet al te populair gaat worden.
Is op zich geen slechte evolutie, dan moet je maar 3x(16/20/25A) gebruiken in combinatie met load balancing. Om 18u op een donkere winterdag bovenop het normale verbruik 11kW in een EV duwen... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
11 kW is niet zo bijzonder, dat is de 3x16 A. ;)

Berekening op basis van piekbelasting vind ik niet zo gek op een zwaar belast net. Dat dwingt je inderdaad om na te denken over peak shaving thuis oftewel loadbalancing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-10 00:22

_V_

API om dynamisch het laadvermogen in te stellen is ook ver te zoeken nog. Kan alleen Keba meen ik of Zappi uiteindelijk ook?
Fivari met wifi-module lijkt een api te hebben volgens de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrujeriA
  • Laatst online: 17-10 07:02
Bart ® schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 22:09:
[...]

Hangt van je backoffice af.
Qué? Mijn backoffice?
Op t werk hebben we een Bluecurrent paal met inderdaad een backoffice/portal waarop ik kan zien dat de paal laadt (browser based) Ook niet meer dan dat maar meer is in de basis ook niet nodig.
Vandaar ook mijn vraag of Eneco iets dergelijks heeft.

[ Voor 2% gewijzigd door BrujeriA op 06-09-2019 23:27 . Reden: Typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

API om dynamisch het laadvermogen in te stellen is ook ver te zoeken nog. Kan alleen Keba meen ik of Zappi uiteindelijk ook?
Zeker, voor de Zappi is er al een (nog onofficiële) API. Heb je gekeken op het forum myenergi.info? Daar zie je dat er al aardig creatief mee wordt gespeeld!

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:31

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

BrujeriA schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 22:58:
[...]

Qué? Mijn backoffice?
Op t werk hebben we een Bluecurrent paal met inderdaad een backoffice/portal waarop ik kan zien dat de paal laadt (browser based) Ook niet meer dan dat maar meer is in de basis ook niet nodig.
Vandaar ook mijn vraag of Eneco iets dergelijks heeft.
Ik ken de Eneco backoffice niet. De laadpaalfabrikant, Alfen, heeft zoiets in ieder geval niet.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
AndRo555 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 22:12:
[...]

Is op zich geen slechte evolutie, dan moet je maar 3x(16/20/25A) gebruiken in combinatie met load balancing. Om 18u op een donkere winterdag bovenop het normale verbruik 11kW in een EV duwen... :/
Ik heb maar monofase en kan max. 7 kW in een EV duwen. Maar ik beperk me nu al (zonder load balancing) tot max. 4 kW. Liefst - ik kan me die luxe veroorloven maar ben me bewust dat de meeste 9-17'ers tweeverdieners dat niet kunnen -op een zonnige dag bij overproductie van panelen. Maar dat is uiteraard niet altijd mogelijk. Als ze nu gaan tariferen op die "ene dag" dat het niet mogelijk was kan ik dat niet echt een goede evolutie noemen. Gaat al zeker niet bijdragen om mensen - die nu nog altijd sceptisch zijn - vlugger te overtuigen om over te stappen naar PV en/of EV. Het sterkt ze alleen maar in hun wantrouwen tov een wispelturige overheid zonder standvastig beleid op termijn.
Als je wil dat mensen massaal overstappen van fossiel naar elektrisch moet je als overkoepelend orgaan investeren in een net dat dit aan kan. Niet alles - wat betreft overheidsinvesteringen - bij het oude laten en particulier allerlei regeltjes gaan opleggen die ofwel particulier duurder gaan uitkomen of je doen inboeten aan comfort en keuzevrijheid. Zo werkt het door de band genomen niet. In de praktijk beweegt er niets en voelt iedereen zich bovendien nog eens "genomen". De massa bestaat nu eenmaal niet uit "tweakers" en mensen die individeeel vooruitziende maatregelen nemen die uit de groep springen. En de uitzonderingen gaan niets in beweging zetten met voldoende weerslag en binnen de tijd dat het nog een verschil zou kunnen maken.

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 07-09-2019 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
IvoB2 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 22:06:
Nieuw voorstel van de energieregulator is om het capaciteitstarief niet meer te berekenen op het max. vermogen van de hoofdzekering maar naargelang de piekbelasting tijdens een bepaalde periode (bv. eenmaig tijdens een lopende maand).
Op zich hoeft dit niet erg te zijn. Het ligt natuurlijk wel aan de prijzen die men dan gaat rekenen. Als de maximale prijs hetzelfde blijft kan je alleen maar goedkoper uit zijn.

Maar ik vermoed dat het gelijk een prijsverhoging inhoudt gezien de rest van je berichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-10 13:55
Load-balancing en peak-shaving zijn niet dezelfde dingen he ;)
Die contrapties zijn overigens beide niet echt de oplossing voor dit probleem. De oplossing is vrij eenvoudig, tussen bepaalde tijden niet laden als het niet hoeft. Een beetje zoals het hoog/laag tarief alleen dan in de avond. Alleen als het persé nodig is dus laden/wassen/jacuzzi tijdens de piekuren (17.00-21.00), tegen een hoger tarief dan normaal. Misschien niet eens per kWh gemeten maar een vast tarief als je over een X aantal kW heen gaat in dit tijdsblok, een soort ''boete''. Echter die variabele tarieven komen in NL iig niet echt van de grond, zal wel met discriminatie te maken hebben en/of administratieve rompslomp.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Probleem is dat je je nergens concreet op kan baseren. De energieregulator lanceert een consultatieronde om de pro's en contra's te weten te komen. Maar weigert daar prijzen aan te verbinden. die komen er pas als het systeem vast staat. Dat - en ervaringen uit het verleden - doet alleen maar vermoeden dat de prijzen eerder naar boven zullen gaan dan stabiel blijven, laat staan zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Het gaat dus nog wel even duren voordat er wat bekend is daar in Belgie. Wat betaal je nu per kWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Jim423 schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 11:41:
Load-balancing en peak-shaving zijn niet dezelfde dingen he ;)
Die contrapties zijn overigens beide niet echt de oplossing voor dit probleem. De oplossing is vrij eenvoudig, tussen bepaalde tijden niet laden als het niet hoeft. Een beetje zoals het hoog/laag tarief alleen dan in de avond. Alleen als het persé nodig is dus laden/wassen/jacuzzi tijdens de piekuren (17.00-21.00), tegen een hoger tarief dan normaal. Misschien niet eens per kWh gemeten maar een vast tarief als je over een X aantal kW heen gaat in dit tijdsblok, een soort ''boete''. Echter die variabele tarieven komen in NL iig niet echt van de grond, zal wel met discriminatie te maken hebben en/of administratieve rompslomp.
Het gaat erom dat men wil afstappen van de kWh prijs (die zou nog maar 25% van de factuur uitmaken) maar een vast tarief zou invoeren gebaseerd op een piekverbruik in een bepaalde periode. En als je nu 90% van de tijd verbruikt onder dat piekverbruik heeft dat geen invloed meer op je factuur voor die periode. Dat is immers "vastgeklikt" op die keer dat "het niet anders kon".
Peak-shaving lijkt me een mooie theretische benadering maar nogal moeilijk toepasbaar - toch voor de consument - in praktijk. Als de piek bv. ligt tussen 18:00 en 20:00 uur en iedereen gaat dan vroeger of later verbruiken - moest dat in de praktijk al mogelijk zijn - verschuift gewoon de piek en heb je weer hetzelfde probleem (of blijf je hogere taarieven betalen).
Het doel van het systeem waar ik het over heb is trouwens alle pieken voor de netbeheerder uitvlakken en dat de consument niet meer gelijktijdig energie gaat verbruiken maar dit gaat spreiden. Voor een uitwerkend gezin zou er dat in de praktijk op neerkomen dat ze bij thuiskomst geen piek meer veroorzaken maar eerst gaan koken, dan gaan afwassen, dan gaan wassen, dan gaan strijken, dan de EV gaan laden. Lijkt me, van op afstand gezien of als je geld genoeg hebt, een eenvoudige oplossing maar in de praktijk ben je dan iedere werkdag tot een gat in de nacht met je huishouden bezig. Geen enkele digitale sturing gaat immers al de slimme machines - als ze al te koop zijn tegen een aanvaardbare prijs - in- en uitladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenger
  • Laatst online: 10-05-2022
Het lijkt me niet handig om variabele vastrechttarieven te maken. Er zijn al ontwikkelingen gaande om peakshaving te stimuleren op basis van variabele elektriciteitstarieven. Het lijkt me veel handiger om op die ontwikkeling mee te liften en een variabel transporttarief te introduceren (bijvoorbeeld als % van de elektriciteitsprijs). Je hebt dan een transporttarief wat is gerelateerd aan de piekvraag van een heel distributienetwerk en niet het individuele verbruik van een individuele kleinverbruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
daemonix schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 11:51:
Het gaat dus nog wel even duren voordat er wat bekend is daar in Belgie. Wat betaal je nu per kWh?
Het gaat over Vlaanderen. Ieder gewest heeft zijn eigen energieregulator en zijn eigen distributienetbeheerders. Ieder gewest is dan nog eens opgedeeld in netbeheerders met een eigen prijszetting (met een monopolie voor dat gebied waar je niet voor kan kiezen). Je hebt wel eigen energieleveranciers waar je kan uit kiezen maar als de kWh prijs niet meer bepalend is heb je zelfs daar in de praktijk geen keuze meer in (meer dan 70% van de e-energiefactuur heeft nu al niets meer te maken met de elektriciteitsprijs zelf).
Een goede indicatie voor de nu geldende kWh prijs per netgebied is de groene leverancier Ecopower. Die geenft immers een all in prijs per kWh. Dan kom je - afhankelijk van het netgebied - op een prijs tussen 25 en 30 cent/kWh.
https://www.ecopower.be/elektriciteit/onze-prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

Voor de duidelijkheid; dit is hoe 70%+ van het verbruik in dit land al in rekening wordt gebracht. Je betaalt als kweker of aluminiumsmelterij bijna niks voor elke kWh, maar hoopjes voor je piekbelasting. Soms meer dan 50% van je rekening - zie ook de eerdere discussie over wat het kost om een laadplein met snelladers neer te zetten.

Dit plan is niks anders dan het uitbreiden van dit systeem naar een steeds fijnmaziger distributienetwerk. En ik zie echt niks mis daarmee, dit gaat niet magisch prijzen omhoog of omlaag brengen, het is puur een prijsmechanisme om load shifting voor elkaar te krijgen, wat vroeger met hoog- en laagtarief ook werd gedaan (maar nu al 10+ jaar irrelevant is omdat we geen hoog- en laagtarief meer in de EPEX/APX hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:41
Komen er nog kosten bij als je een laadpunt via Leaseplan moet nemen omdat deze meegenomen met worden in de leaseprijs: Stelpost laadpunt wandmontage: NM 3-fasen max 22 kW wit (BEV) € 2.722,50

Zit in deze prijs dan alles compleet geregeld, heb ik geen andere bijkomende kosten meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Waarom denk je dat de smart meter wordt uitgerold in Nederland? Het streven is om te komen tot 15 minuten tarieven... Heel fijnmazig dus en met als doel effectieve peakshaving. Slimme laders moeten dus nog heel veel slimmer gaan worden om dit op te vangen.

@Samplex Wordt die met gouden lijntjes aangelegd? Wel heel erg aan de prijs. Nee, daar komt, afgezien van de elektriciteit zelf, niets meer bij. Misschien nog BTW...

Meestal is de regeling dat dit wordt betaald door de werkgever, waarna de paal na 4 jaar van jou wordt. Energieverrekening ook. Als je het als klein zakelijk laat aanleggen dan zal de MIA en misschien andere regelingen van toepassing zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door daemonix op 07-09-2019 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
daemonix schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 11:51:
0.25 a 0.28 euro/kWh afhankelijk van locatie etc. Er zijn dus fossiele opties die goedkoper zijn in brandstofkosten per km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Elektriciteit is voor de meeste huishoudens zonder EV en warmtepomp minder dan 50 euro/maand inclusief vastrecht. Verbruik sturen kan van die 50 euro 45 of 55 maken. Dat is nou niet een bedrag waarvoor mensen hun gedrag gaan aanpassen lijkt me. Ik denk dat het wel kan met smart apparaten, zoals EVs en warmtepompen. Het verbruik van die apparaten kan je wel enigszins verplaatsen in de tijd zonder dat de eindgebruiker er iets van merkt.

Koken, wassen, lampen, strijken etc doen de meeste mensen wanneer het uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
@daemonix Ik heb het idee dat de kosten meterkast aanpassing en krachtstroom Liander kosten nog erbij komen.

Dit dit staat in hun brochure:

De installatie
De laadvoorziening is voorzien van een basisinstallatie. Bij de installatie is het volgende inbegrepen:
− voorrijkosten;
− aanbrengen bekabeling;
− aanpassing groepenkast met 1x16A groep;
− montage van de laadpaal aan de wand of op een paal.

Welke installatie voor u van toepassing is, wordt tijdens een telefonische intake of
schouwing vastgesteld. Onze ervaring is dat bij minder dan 10% van de gevallen
maatwerkinstallatie nodig is. In dat geval brengen wij additionele kosten in rekening

[ Voor 72% gewijzigd door Samplex op 07-09-2019 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Samplex schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 12:19:
@daemonix Ik heb het idee dat de kosten meterkast aanpassing en krachtstroom Liander kosten nog erbij komen.

De installatie
De laadvoorziening is voorzien van een basisinstallatie. Bij de installatie is het volgende inbegrepen:
− voorrijkosten;
− aanbrengen bekabeling;

Welke installatie voor u van toepassing is, wordt tijdens een telefonische intake of
maatwerkinstallatie nodig is. In dat geval brengen wij additionele kosten in rekening
Mijn premisse was dat je al een 3 fase aansluiting hebt. Nergens in je eerdere post vermeld je dat dat niet het geval is. En ja, dan komen die kosten er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
@daemonix dan is het wel een hele dure bij leaseplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Samplex schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 13:24:
Dat klopt. Dat schreef ik al. ;) Leasemaatschappijen moeten winst maken, je bent (veel) beter af door het zelf te regelen, maar dan krijg je misschien gezeur met de verrekening (ik wel in ieder geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Samplex schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 13:24:
ja daar zit wel ongeveer 1.000-1.500 marge op schat ik.
in elk geval ten opzichte van zelf een lader aan de muur schroeven.

en waarschijnlijk wordt dan het totale bedrag als investering geboekt en betaal je daar in de lease ook nog een procent of 6 rente en risico etc. over. Plus wellicht nog wat maandelijkse abonnementskosten voor de verbinding, administratie etc.

[ Voor 29% gewijzigd door eltron op 07-09-2019 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Samplex schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 12:19:

De installatie
− voorrijkosten;
− aanbrengen bekabeling;

Hier mis ik nog de kosten voor een aardlekschakelaar type B, die voorgeschreven is, en dat is geen goedkope jongen....

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hippe Lip schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 23:25:
[...]

Hier mis ik nog de kosten voor een aardlekschakelaar type B, die voorgeschreven is, en dat is geen goedkope jongen....
Niet nodig. Bij nieuwe NewMotion palen zit DC lekstroombeveiliging ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-10 12:10
IvoB2 schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 11:55:
[...]

Als de piek bv. ligt tussen 18:00 en 20:00 uur en iedereen gaat dan vroeger of later verbruiken - moest dat in de praktijk al mogelijk zijn - verschuift gewoon de piek en heb je weer hetzelfde probleem (of blijf je hogere taarieven betalen).
Voor een uitwerkend gezin zou er dat in de praktijk op neerkomen dat ze bij thuiskomst geen piek meer veroorzaken maar eerst gaan koken, dan gaan afwassen, dan gaan wassen, dan gaan strijken, dan de EV gaan laden. Lijkt me, van op afstand gezien of als je geld genoeg hebt, een eenvoudige oplossing maar in de praktijk ben je dan iedere werkdag tot een gat in de nacht met je huishouden bezig. Geen enkele digitale sturing gaat immers al de slimme machines - als ze al te koop zijn tegen een aanvaardbare prijs - in- en uitladen.
Men wil hetzelfde toepassen bij particulieren als bij bedrijven, je betaald voor je verbruik & voor je maximale piek vermogen. Het gaat niet om wanneer het net een "piek" krijgt maar gewoon hoe hoog de piek is van jou aansluiting. De grote pieken voor het net zijn in de ochtend, niet de avond trouwens.

Voor bedrijven en zeker industrie maakt dit gigantisch uit, ik weet fabrieken waar het verbruik nihil is maar waar men zwaar moet betalen, immers zijn ze zelfvoorzienend en geven ze terug aan het net maar wanneer ze niet zelfvoorzienend zijn trekken ze gigantisch veel van het net, zoveel dat het lokale net instabiel word en er eigenlijk zware investeringen nodig zijn aan het net.

Het is ook logisch, overdag liggen de zonnepanelen energie te produceren, het word donker dus men begint van het net te trekken, men komt thuis en vervolgens genereert men een enorme piek voor verwarming, auto opladen + al de rest. Liefst nog met terugdraaiende tellers zonder enige compensatie om het net te gebruiken als buffer en met nog wat groene certificaten erop. Dat sprookje kan niet blijven duren en het is ook niet logisch dat momenteel de niet eigenaars er volledig voor opdraaien, de kosten worden links of rechts altijd ergens betaald.

Waarom moet een wasmachine automatisch uitgeladen worden? En welke bijkomende sturing denk jij nodig te hebben?
Mijn wasmachine (goedkoop ding) kan perfect met een timer ingesteld worden en heeft een "keep it fresh"/stoom functie om de was fris te houden. Vaatwasser idem dito. Elektrische auto's hebben ook dergelijke functies omdat het wenselijk is te laden bij nacht tarief. Overigens zijn er ook timers te krijgen die je in het stopcontact steekt. Gewoon in de avond alles klaar zetten dat het snachts kan lopen (wat veel mensen al doen voor het nachttarief) en klaar is kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Als jullie in België dan straks (misschien) hoofdzakelijk niet naar verbruik maar naar piekverbruik worden belast, hoe zit het dan met de zwaarte van de aansluiting? In hoeverre maakt het uit of je een 25, 32, 64 A of nóg zwaardere aansluiting hebt? Wordt dat dan straks niet meer meegenomen in de rekening? Wil dan straks niet iedereen een heel zware aansluiting ‘voor het geval dat’, als dat (bijna) nix kost?

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 08-09-2019 10:58 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
daemonix schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 13:30:
[...]

Dat klopt. Dat schreef ik al. ;) Leasemaatschappijen moeten winst maken, je bent (veel) beter af door het zelf te regelen, maar dan krijg je misschien gezeur met de verrekening (ik wel in ieder geval).
Wat voor gezeur zou je dan krijgen met de verrekening? Waar zit het probleem dan in als ik zelf een laadpunt regel aan mijn huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sprankel schreef op zondag 8 september 2019 @ 00:06:
Elektrische auto's hebben ook dergelijke functies omdat het wenselijk is te laden bij nacht tarief.
Of doe als ik.

Mijn paals staat alleen van 23:00 tot 07:00 onder spanning.Resultaat is dat e 's morgens altijd voor tenminste 260 Km capaciteit is waarmee ik willekeurig welke dagelijks rit kan maken. Scheelt 25% t.o.v. het normale tarief. Enige probleem was een paal vinden die 'dom' genoeg was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
Heeft iemand een inschatting hoeveel het kost om de meterkast om te bouwen van 1 naar 3 fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Samplex schreef op zondag 8 september 2019 @ 12:29:
Heeft iemand een inschatting hoeveel het kost om de meterkast om te bouwen van 1 naar 3 fase?
Tarief van monteur netbeheerder kun je opzoeken, bij Liander kost het 280,78. Dan heb je dus tot en met de meter vervangen.
Dan heb je nog een elektricien nodig die op zn minst een 4 polige hoofdschakelaar boven de meter komt plaatsen en ook de groepen over de 3 fasen verdeelt. Afhankelijk van ouderdom van je installatie is het dan ook een idee om die te moderniseren met bijv automaten i.p.v. smeltzekeringen.
Denk al bij al dat je zeker minimaal aan 500 euro totaal moet denken, meer als je de elektricien meer laat doen dan alleen de hoofdschakelaar / indeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 18:27
Samplex schreef op zondag 8 september 2019 @ 12:29:
Afhankelijk van huidige installatie. Ik heb het zelf gedaan. Alleen nieuwe hoofdschakelaar nodig omdat de groepenkast (7 jaar oude Abb) makkelijk om kon van 1 naar 3 fasen. Bij een oudere installie kan er een nieuwe groepenkast in moeten. Als je dat laat doen kan het in het slechtste geval naar 1000 EUR gaan. Dus; iets meer info graag. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
Hippe Lip schreef op zondag 8 september 2019 @ 06:24:
Als jullie in België dan straks (misschien) hoofdzakelijk niet naar verbruik maar naar piekverbruik worden belast, hoe zit het dan met de zwaarte van de aansluiting? In hoeverre maakt het uit of je een 25, 32, 64 A of nóg zwaardere aansluiting hebt? Wordt dat dan straks niet meer meegenomen in de rekening? Wil dan straks niet iedereen een heel zware aansluiting ‘voor het geval dat’, als dat (bijna) nix kost?
De grootte van de aansluiting kan dienen als proxy voor de piekbelasting. Dan belast je meer op "vastrecht" zoals in NL. (wat ook al deels al het geval is hier, maar aan lagere tarieven dan NL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM_
  • Laatst online: 17:20

DM_

Nog een Steiermark easyflex vraagje,

Ik zie dat er per minuut wordt gerekend. Is dat de laadtijd of dat de auto verbonden is met de laadpaal. Zal zelf waarschijnlijk een paar keer per week savonds laden op een allegro paal en dan s'ochtends weer wegrijden. (Paal is bijna altijd vrij dus het kan nog zonder problemen). Maar zal Steiermark de verbindingstijd rekenen of het daadwerkelijk laden? Kan dit niet terugvinden, zoals bijv bij maingrau wat wel een "boete" rekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm dat valt tegen, vandaag mijn eerste laadsessie aan een paal met Plugsurfing:

08.09.2019 16,3921 € NL*ALL 23.19 kWh

Na pretparkbezoek nog wat bijgeladen aan dezelfde Allego-paal, maar nu met de Maingau pas:

12 minuten, 5,9kW, € 2,09. Da's al beter (de helft goedkoper)

Komt dat omdat de eerste sessie aan de DC 50kW lader was, en de tweede aan de AC 42 kW op dezelfde paal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
sprankel schreef op zondag 8 september 2019 @ 00:06:
Men wil hetzelfde toepassen bij particulieren als bij bedrijven, je betaald voor je verbruik & voor je maximale piek vermogen. Het gaat niet om wanneer het net een "piek" krijgt maar gewoon hoe hoog de piek is van jou aansluiting. De grote pieken voor het net zijn in de ochtend, niet de avond trouwens.
Dat was inderdaad de eerste piste (je max. piekvermogen). Maar omdat de energieregulator al zag aankomen dat consumenten dan een lager piekvermogen zouden gaan installeren (en dus aan een hogere vaste vergoeding zouden ontsnappen) hebben ze juist een nieuw voorstel op tafel gegooid, met name betalen volgens het hoogste piekverbruik (ongeacht de max. van je aansluiting die komt er in het nieuwe voorstel niet meer aan te pas) in een bepaalde periode. Als je dus en een WP en een EV met thuislader hebt en bovendien een uit werkend echtpaar bent (juist drie voorwaarden die de overheid tot nu toe gepromoot heeft) wordt het wel heel moeilijk geen tijdelijke pieken in je verbruik op te wekken.
ps. ik val onder geen van de drie voorwaarden dus ik zal mijn plan wel trekken maar daarom moet ik nog niet blind en doof zijn voor de "problemen" van een meerderheid van de consumenten die ingegaan zijn op alle promoties van de overheid.
Het tarief - als ik het voorstel tenminste goed begrepen heb - zal (voorlopig?) ook niet gebonden zijn aan de regiopieken maar aan de individueel veroorzaakte pieken op het net.

Wat betreft die foedkope timers volg ik je wel. Ik zie alleen niet in hoe een goedkope timer kan reageren op een fluctuerend tarief per kwartieruur dat afhangt van de weersomstandigheden en externe consulenten hun verbruik (de volgende stap in de tarifering)?
Stel dat je weet dat er normaal tussen 00:00 en 02:00 uur een goedkoop tarief geldt (door metingen in het verleden). Je stelt je timer daar op in. Maar je buren zijn uiteraard ook niet van gisteren en doen hetzelfde. Hop, het daltarief wordt plots een piektarief. Hoe gaat je ingestelde timer daar meer om? Volgens mij niet. die doet gewoon waarvoor hij ingesteld was. Het is wel mogelijk daa rop in te spelen maar met een goedkope timer ga je dat toch niet klaarspelen?

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 08-09-2019 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:07
IvoB2 schreef op zondag 8 september 2019 @ 18:49:
[...]
Als je dus en een WP en een EV met thuislader hebt en bovendien een uit werkend echtpaar bent (juist drie voorwaarden die de overheid tot nu toe gepromoot heeft) wordt het wel heel moeilijk geen tijdelijke pieken in je verbruik op te wekken.
Die WP kun je prima overdag laten draaien om je buffervat naar een hogere temperatuur te brengen zodat die 's avonds en 's nachts niets hoeft te doen. Dan kun je rustig 's avonds koken en wassen en 's nachts de EV opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hippe Lip schreef op zondag 8 september 2019 @ 06:24:
hoe zit het dan met de zwaarte van de aansluiting? In hoeverre maakt het uit of je een 25, 32, 64 A of nóg zwaardere aansluiting hebt? Wordt dat dan straks niet meer meegenomen in de rekening? Wil dan straks niet iedereen een heel zware aansluiting ‘voor het geval dat’, als dat (bijna) nix kost?
1. Inderdaad de zwaarte van de aansluiting zou niet meer meespelen.
2. Waarom zou je een zware aansluiting willen? Als je die gaat gebruiken veroorzaak je een individuele piek waar je vast tarief voor die periode op gebaseerd zal zijn.

De bedoeling is juist dat consumenten GEEN pieken meer veroorzaken zodat men veel minder in het net moet investeren. Je hebt dus de keuze (uit economisch standpunt) verbruikers meer na elkaar te gaan gebruiken dan gelijktijdig of - bij gelijktijdig verbruik - gewoon er meer voor te betalen. Het kost je dus weinig om je aansluiting te verzwaren (wat slechts een eenmalige kost is) maar je betaalt wel iedere keer (lopende kost) wanneer je van de mogelijkheden van die aansluiting gebruik wenst te maken.

Daarom juist mijn aanvankelijk gericht er over: het heeft - onder voorbehoud dat de regeling erdoor komt - dus geen zin meer een laadpaal van 11 of 22 kW thuis te installeren. Je zal zelfs eerder geneigd zijn je paal van 7 kW te laten werken op een lager regime. Of kostprijs zou je niets kunnen schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
anboni schreef op zondag 8 september 2019 @ 18:56:
[...]

Die WP kun je prima overdag laten draaien om je buffervat naar een hogere temperatuur te brengen zodat die 's avonds en 's nachts niets hoeft te doen. Dan kun je rustig 's avonds koken en wassen en 's nachts de EV opladen.
Inderdaad. Maar niet iedereen heeft een WP met buffervat noch vloerverwarming.
Ik bv. al niet (WP L/W met LT convectoren). Maar geen nood ik schakel onder de 3°C toch mijn WP al uit. :)
En aan 3-4 kW krijg ik 's nachts ook genoeg in de EV om er de volgende dat 25 km mee te rijden (desnoods laden op het werk voor de terugweg). Maar als ik de topics hier zo lees en de vraag naar "zware" laadpalen zal blijkbaar toch iedereen het daar niet mee kunnen stellen. ;)

Je moet nooit je eigen situatie als uitgangspount nemen maar de gemene deler.
Vanuit mijn eigen situatie is er geen enkel probleem. Ik overleef dat wel. ;)

Ik vraag me wel af of zo'n maatregelen niet eerder een rem gaan zijn op de transitie dan een versnelling.
In België is EV nu al een erg marginaal gegeven.

[ Voor 35% gewijzigd door IvoB2 op 08-09-2019 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@IvoB2
Het tarief in een periode wordt dus berekend naar je individuele piek in die periode. Hoe lang is die periode? Hebben we het dan over een maand, kwartaal, jaar?

En ik zou dan toch graag een zware aansluiting willen hebben om, wanneer ik het een keer nodig heb, gewoon veel uit het net te kunnen trekken. En dan hoef ik de rest van die periode ook niet meer zuinig te zijn, want mijn piek is dan al bepaald.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

IvoB2 schreef op zondag 8 september 2019 @ 19:05:
Maar niet iedereen heeft een WP met buffervat noch vloerverwarming.
Ik bv. al niet (WP L/W met LT convectoren).
Ook bij een LW-WP kun je gerust een buffervat installeren. Waarom niet?
Het enige ander punt is dan: wil je die 's nachts ook laten werken? Zadel je je buren dan op met een hoop herrie in de winter?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hippe Lip schreef op zondag 8 september 2019 @ 19:07:
@IvoB2
Het tarief in een periode wordt dus berekend naar je individuele piek in die periode. Hoe lang is die periode? Hebben we het dan over een maand, kwartaal, jaar?

En ik zou dan toch graag een zware aansluiting willen hebben om, wanneer ik het een keer nodig heb, gewoon veel uit het net te kunnen trekken. En dan hoef ik de rest van die periode ook niet meer zuinig te zijn, want mijn piek is dan al bepaald.
1. Geen idee. Zoals ik al zei wil de energieregulator geen concrete cijfers geven (ook niet over de kWh prijs per periode). Alleen over het "basisconcept" mag er discussie zijn vanwege de stakeholders.
Het zal wel aan mij liggen maar als men "vaag" blijft over een concept sta ik daar meestal nogal wantrouwig over. :-(
2. Dat is uiteraard ook een uitgangspunt. :)

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 08-09-2019 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hippe Lip schreef op zondag 8 september 2019 @ 19:09:
[quote]IvoB2 schreef op zondag 8 september 2019 @ 19:05:
Maar niet iedereen heeft een WP met buffervat noch vloerverwarming.
Ik bv. al niet (WP L/W met LT convectoren). /quote]
Ook bij een LW-WP kun je gerust een buffervat installeren. Waarom niet?
Het enige ander punt is dan: wil je die 's nachts ook laten werken? Zadel je je buren dan op met een hoop herrie in de winter?
Inderdaad. Je kan in eerste instantie op alles anticiperen. ¨Probleem is dat je zo bezig kan blijven. Ik heb bv. al sinds 2011 PV en nadien WP geïnstalleerd, een EV in gebruik genomen en ben nu druk aan het rekenen voor een thuisbatterij. Maar spijtig genoeg is mijn ervaring dat op iedere reactie een actie volgt die de vorige acgtie teniet doet.
Dus ik heb maar voor een totaal andere back up gezorgd. Maar die werkt ook maar zo lang als je een uitzondering bent. Vanaf dat iets "normaal" ingeburgerd geraakt wijzigt blijkbaar de regelgeving om daar ook weer profijt uit te kunnen halen. Je kan niet eeuwig bezig blijven.

Als ik jullie commentaren lees over de "bijtelling" vertel ik je toch niets nieuws? ;)

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 08-09-2019 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
CyBeRSPiN schreef op zondag 8 september 2019 @ 13:11:
[...]

Tarief van monteur netbeheerder kun je opzoeken, bij Liander kost het 280,78. Dan heb je dus tot en met de meter vervangen.
Dan heb je nog een elektricien nodig die op zn minst een 4 polige hoofdschakelaar boven de meter komt plaatsen en ook de groepen over de 3 fasen verdeelt. Afhankelijk van ouderdom van je installatie is het dan ook een idee om die te moderniseren met bijv automaten i.p.v. smeltzekeringen.
Denk al bij al dat je zeker minimaal aan 500 euro totaal moet denken, meer als je de elektricien meer laat doen dan alleen de hoofdschakelaar / indeling.
Hmm zo word het steeds duurder om elektrisch te gaan rijden, zijn deze kosten die ik maak voor de meterkast en Liander aftrekbaar bij de belasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-10 10:19
Heb sinds vrijdag een Tesla Model 3 in de bestelling. Nu heb ik gelukkig een oprit om de M3 op te laden, maar (nog) geen laadpaal. Mijn wensen zijn vrij simpel, 11 kW (mag ook minder) laden op een veilige manier. Granny charging op een shuko heeft me iets te veel kans op het smelten van het stopcontact. 3 fase stekker op de bijgeleverde kabel kan volgens mij niet.

Kortom een simpele 11kw lader. Die van Tesla is iets meer dan 500 exclusief installatie. Zijn er nog interessante alternatieven? Waar zouden jullie doen in mijn situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Samplex schreef op zondag 8 september 2019 @ 19:35:
[...]

Hmm zo word het steeds duurder om elektrisch te gaan rijden, zijn deze kosten die ik maak voor de meterkast en Liander aftrekbaar bij de belasting?
Is het bedrijfsmatig? Dan ja, anders nee zeker niet.

@jaapsander Ben je bang voor wildladers? Ja, dan neem een paal met authenticatie, anders volstaat de TWC prima. Vergeet niet dat er ook een Type B Aardlek bij moet.

[ Voor 20% gewijzigd door daemonix op 08-09-2019 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

jaapsander schreef op zondag 8 september 2019 @ 19:51:
Heb sinds vrijdag een Tesla Model 3 in de bestelling. Nu heb ik gelukkig een oprit om de M3 op te laden, maar (nog) geen laadpaal. Mijn wensen zijn vrij simpel, 11 kW (mag ook minder) laden op een veilige manier. Granny charging op een shuko heeft me iets te veel kans op het smelten van het stopcontact. 3 fase stekker op de bijgeleverde kabel kan volgens mij niet.

Kortom een simpele 11kw lader. Die van Tesla is iets meer dan 500 exclusief installatie. Zijn er nog interessante alternatieven? Waar zouden jullie doen in mijn situatie?
Zit je hier op Tweakers omdat zelfbouw ook een optie voor je is?
Kijk dan eens hoe Nicolaas van Everdingen het gedaan heeft met zijn Tesla:
https://www.plushuis.nu/Slimladen

[ Voor 7% gewijzigd door Hippe Lip op 08-09-2019 20:56 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
@daemonix Ja het laadpunt s voor de lease auto van me werkgever. Daarom ook mijn vraag als ik de paal zelf aanschaf deze aftrekbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zbygniew P
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-09-2024
jaapsander schreef op zondag 8 september 2019 @ 19:51:

500 Euro is denk ik een beetje de gangbare prijs ex installatie en Type B aardlek. Enige manier om het goedkoper te doen is zelfbouw (en -installatie). De duurste componenten zijn de kabel/stekker (+/- 150 Euro) en de controller (smartevse kost 150Euro, kan eventueel goedkoper). Tel daarbij kastje, installatiemateriaal, relais en automaat en je zit al snel op 500 Euro (ook met zelfbouw).

Het hangt ook een beetje af van je installatie en wensen. Heb je een 3X25A aansluiting? Moet je rekening houden met loadbalancing? (electrisch koken, warmtepomp, wasmachine/droger, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Samplex schreef op zondag 8 september 2019 @ 21:00:
@daemonix Ja het laadpunt s voor de lease auto van me werkgever. Daarom ook mijn vraag als ik de paal zelf aanschaf deze aftrekbaar is.
Zonder meer aftrekbaar weet ik niet, wellicht ingewikkeld.
Maar zou declarabel moeten zijn bij werkgever. Desnoods spreek je af dat hij het als eigen bijdrage weer bij jou in rekening brengt. Dan kun je het sowieso als eigen bijdrage in mindering brengen op de bijtelling. Maar eerlijk gezegd vind ik dat werkgever gewoon zou moeten vergoeden zonder dit in rekening te brengen als eigen bijdrage. Net als verbruikte kwh overigens.
Variant kan nog zijn om het in tarief van de kwh te verwerken.

[ Voor 7% gewijzigd door eltron op 08-09-2019 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Laatst online: 17:15
IvoB2 schreef op zondag 8 september 2019 @ 19:10:
[...]

1. Geen idee. Zoals ik al zei wil de energieregulator geen concrete cijfers geven (ook niet over de kWh prijs per periode). Alleen over het "basisconcept" mag er discussie zijn vanwege de stakeholders.
Het zal wel aan mij liggen maar als men "vaag" blijft over een concept sta ik daar meestal nogal wantrouwig over. :-(
2. Dat is uiteraard ook een uitgangspunt. :)
Het zal nog leuk worden in Belgen land
Thuis zal laden trager verlopen waardoor de laadverliezen zullen verhogen.
De laadpalen zullen ze AC lager instellen of de kWh serieus verhogen
De DC laadpaal tarieven zullen merkelijk duurder worden
En je zal per km mogen betalen
En als klap op de vuurpijl zullen steden , naar analogie van Brussel, per rit in de stad tolgeld aanrekenen
.
Voor de kmheffing zou dit op 6,6€ per rit kunnen uitkomen en de stadstol (Brussel alleen) zou rond de 5€/dag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Niet als je EV rijdt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 8 september 2019 @ 18:38:
Komt dat omdat de eerste sessie aan de DC 50kW lader was, en de tweede aan de AC 42 kW op dezelfde paal?
Nee, dat komt omdat je de tweede keer je Maingau pas hebt gebruikt. Als je die pas al hebt, waarom gebruik je hem dan ook niet voor DC snelladen? Het hele punt waarom de helft (driekwart? 100% ?) van Nederlandse rijders die pas heeft is omdat hij de helft goedkoper is bij snelladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Veroorzaken die geen files? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
zo lang het er maar een handjevol zijn.... valt het wel mee. Daarna zal het wel weer aangepast worden. In NL is al afgesproken dat over enkele jaren speciaal voor EV een km-heffing wordt ingevoerd omdat er anders te weinig brandstofaccijns binnenkomt.
Vrij bizar overigens als je bedenkt dat ook de kale elektriciteitsprijs meerdere malen over de kop gaat door energieheffingen en btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
IvoB2 schreef op maandag 9 september 2019 @ 08:16:
[...]

Veroorzaken die geen files? ;)
Nee. ;) Het is toch ook meer vervuilingstax dan congestietax?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
IvoB2 schreef op zondag 8 september 2019 @ 18:49:
[...]

Dat was inderdaad de eerste piste (je max. piekvermogen). Maar omdat de energieregulator al zag aankomen dat consumenten dan een lager piekvermogen zouden gaan installeren (en dus aan een hogere vaste vergoeding zouden ontsnappen) hebben ze juist een nieuw voorstel op tafel gegooid, met name betalen volgens het hoogste piekverbruik (ongeacht de max. van je aansluiting die komt er in het nieuwe voorstel niet meer aan te pas) in een bepaalde periode. Als je dus en een WP en een EV met thuislader hebt en bovendien een uit werkend echtpaar bent (juist drie voorwaarden die de overheid tot nu toe gepromoot heeft) wordt het wel heel moeilijk geen tijdelijke pieken in je verbruik op te wekken.
ps. ik val onder geen van de drie voorwaarden dus ik zal mijn plan wel trekken maar daarom moet ik nog niet blind en doof zijn voor de "problemen" van een meerderheid van de consumenten die ingegaan zijn op alle promoties van de overheid.
Het tarief - als ik het voorstel tenminste goed begrepen heb - zal (voorlopig?) ook niet gebonden zijn aan de regiopieken maar aan de individueel veroorzaakte pieken op het net.

Wat betreft die foedkope timers volg ik je wel. Ik zie alleen niet in hoe een goedkope timer kan reageren op een fluctuerend tarief per kwartieruur dat afhangt van de weersomstandigheden en externe consulenten hun verbruik (de volgende stap in de tarifering)?
Stel dat je weet dat er normaal tussen 00:00 en 02:00 uur een goedkoop tarief geldt (door metingen in het verleden). Je stelt je timer daar op in. Maar je buren zijn uiteraard ook niet van gisteren en doen hetzelfde. Hop, het daltarief wordt plots een piektarief. Hoe gaat je ingestelde timer daar meer om? Volgens mij niet. die doet gewoon waarvoor hij ingesteld was. Het is wel mogelijk daa rop in te spelen maar met een goedkope timer ga je dat toch niet klaarspelen?
Wat betreft het piekvermogen, daar bedoelde ik dan ook het vermogen dat je maximaal opneemt, niet het maximale vermogen dat je aansluiting aankan. Vermogen is niet gelijk aan verbruik.
Dat men het eerst wou doen afhankelijk hoe men aangesloten is, met name tussen 1 & 3 fase aansluiting, dat lijkt mij een heel stom idee dat zijn doel volledig voorbijschiet dus dan lijkt het mij heel goed dat ze dat snel begraven hebben. Immers het zegt niets over wat je werkelijk doet, enkel dat je puur theoretisch een hogere piek kan veroorzaken. Het regionale piekverbruik meerekenen lijkt mij niet handig, daar kan je beter met dag en nacht tarief blijven werken.

Iedereen zal pieken veroorzaken, daar gaat het ook niet om. Het gaat zuiver om hoe hoog is de piek en de consument laten nadenken hoe dit te verlagen. Bij sommige zoals ikzelf gaat dat weinig doen omdat mijn verbruik nu al heel gespreid is maar als iemand gewoon is om thuis te komen, je EV in de lader te stoppen, WP te laten draaien want warmte nodig, kids voor de TV, tiener in de douche, kookfornuis aan, nog snel een was insteken als je water om te koken aan het opwarmen is, daar heb je enorm veel potentieel.
De EV kan je best via nachttarief laden wat automatisch kan, de verwarming kan vroeger ingeschakeld worden zodat ze nauwelijks nog iets moet doen als je thuis bent, de wasmachine kan je programmeren voor nachttarief. Dan ben je nog juist aan het koken, douchen en tv kijken wat gezamelijk geen hoge piek gaat veroorzaken.

Je levert 0 comfort in, behalve dan dat je pas de dag nadien de was uit kan halen maar je bespaart doordat je meer op nachttarief bezig bent (wat je nu al kan doen) en je haalt dat piekvermogen naar beneden waar je in de toekomst ook voor beloond word.
Het is ook een stimulans om fabrikanten te laten nadenken over het piekvermogen van hun toestellen, een koffie toestel is een klassieker om gigantische pieken te veroorzaken, verbruikt ook enorm veel maar valt niet op omdat het in tijd heel weinig aanstaat en dus momenteel verwaarloosbaar is in kosten voor verbruik.

Het idee om met een fluctuerende prijs te zitten en daarmee het verbruik aan te sturen, daar is momenteel geen sprake van. Dat komt wel naar boven als een "toekomst oplossing" met "smart grids" maar dat is momenteel niet mogelijk omdat je wasmachine/EV/timer dan echt moet communiceren om te kijken wanneer ze mogen starten.
Gewoon kijken naar de prijs werkt niet want als de prijs om 01:00 plots naar beneden gaat schakelen er vervolgens 1 miljoen wasmachines tegelijk in met alle gevolgen van dien.
Je zou dan moeten gaan werken met een vast laag tarief als een machine inschakelt op het moment dat het "smart grid" zijn toestemming geeft, zodat je centraal per regio dat verbruik kan sturen. Als een machine start zonder toestemming dan betaal je een hoger tarief.
Technisch kan het wel maar om het haalbaar te maken, dat zit in mijn hoofd nog meer in science fiction dan in werkelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Er zal wel gebruik gemaakt gaan worden van rekentruukjes zoals 95e percentiel of zo. Dat maakt het redelijk eerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:59

3_s

In België:
Het is niet zo dat de VREG instructies zal geven over wat de piekmomenten zijn, want zodra iedereen dan dat moment vermijdt, zal er een nieuw piekmoment ontstaan.
Als ze de prijs communiceren, communiceren ze ook de piekmomenten.
Doen ze dat niet, moet je maar gokken?

Mij is nog niet helemaal duidelijk waar ze naartoe willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaSsDruM
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 17-10 14:16
Hachy schreef op woensdag 4 september 2019 @ 20:09:
Vrijdag en zaterdag in heel Duitsland gratis laden met de nieuwe app van Innogy, eCharge+.
(Werd ook wel tijd, die oude app was echt bagger)

https://www.innogy-emobil...kte/unterwegs/app-echarge

Bij betalen gebruik voucher code GFWU5RB
Bedankt voor deze tip! Ik had zowel vrijdag als zaterdag 2 trips geplanned naar Duitsland (vrijdag Oberhausen, zaterdag Bottrop), en 2x gratis vol geladen bij de charger in Duisburg. Troosteloze locatie, maar hey: nederlander en gratis 😊. Kwam er later achter dat ik in Oberhausen bij Centro (waar ik moest zijn) sowieso gratis kon laden bij de parkeergarages daar |:(
Beide dagen niemand anders daar gezien trouwens. Van de 4 CCS laadpunten bij dat 'laadplein' daar, zat er op de meest linke een sticker dat hij kapot was, de tweede laadde maar op max 60 kwh, de derde wilde de laadbeurt niet op starten, alleen de vierde (meest rechtse) deed het zoals het hoorde. Bijzonder, want voor m'n gevoel staat deze laadplek er nog maar pas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:03
Heb hier nog geen definitieve datum gelezen, dus let op! Vanaf 16 september hanteert EINS voor alle klanten een nieuw tarief. Welk tarief dit is, zie je pas vanaf 16 september in hun app. Zal waarschijnlijk hetzelfde tarief zijn als hetgeen nu al voor nieuwe klanten geldt.

;w €5 tarief. Dank EINS voor de fijne maanden. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 08:49
BounceCloud schreef op maandag 9 september 2019 @ 12:03:
Heb hier nog geen definitieve datum gelezen, dus let op! Vanaf 16 september hanteert EINS voor alle klanten een nieuw tarief. Welk tarief dit is, zie je pas vanaf 16 september in hun app. Zal waarschijnlijk hetzelfde tarief zijn als hetgeen nu al voor nieuwe klanten geldt.

;w €5 tarief. Dank EINS voor de fijne maanden. :*)
Dit hebben ze 3 dagen terug per mail gecommuniceerd.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1R5BtD4.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
sprankel schreef op maandag 9 september 2019 @ 11:17:
De EV kan je best via nachttarief laden wat automatisch kan, de verwarming kan vroeger ingeschakeld worden zodat ze nauwelijks nog iets moet doen als je thuis bent, de wasmachine kan je programmeren voor nachttarief. Dan ben je nog juist aan het koken, douchen en tv kijken wat gezamelijk geen hoge piek gaat veroorzaken.
Je blijft wel oude en nieuwe zaken door elkaar halen.
Er zal helemaal niets meer zijn - toch in het voorstel - als een dag-, nacht- of om het even welk tijdsgebonden tarief. Er zal een vast tarief komen gebonden aan je eigen piek of dalverbruik.
De bedoeling is (de cijfers zijn fictief omdat ze die niet willen geven, dus niemand kan het op voorhand doorrekenen of het voordelig of nadelig gaat zijn, maar als men zaken verzwijgt verwacht ik niet dat die in het voordeel van de consument gaan zijn) om bij een afname van minus 3 kW 10 cent vast recht aan te rekenen, bij een afname van 3-6 kW 20 cent en + 6 cent 50 cent + 2 cent per afgenomen kW of om het even wanneer?
Het zal er om gaan dat je de EV dan tegen een lage snelheid gaat laden (niet hoger dan tegen x kW) op een ander tijdstip gaat koken, nog een ander tijdstip gaat wassen en plassen en op weer andere tijdstippen gaat verwarmen, enz.
In theorie is dat inderdaad allemaal mooi te spreiden. Als je over voldoende financiële middelen beschikt om allerlei domotica en/of elektronische toestanden te installeren zal je dit ook wel een eind op weg helpen.
Maar ik denk - en hoop van niet - dat een doorsnee tweeverdienersgezin met enkele tieners ten laste met een normale arbeidstijd het al wat moeilijker gaat hebben om geen hogere rekening te krijgen of om aan comfort te gaan inboeten.
En als je in het eerste geval bent zal jij misschien het trager laden van een EV niet beschouwen als comfortverlies. Maar dan vraag ik me toch af waarom er in bv. het Kona en e-Niro topic zo "uitgekeken" wordt naar een versie met driefasenladen? Ik ken niet veel van elektriciteit maar ik heb toch een klein vermoeden dat dit niet is om dan tegen 3 kW te kunnen laden ? En in relatie tot dit topic was dit net mijn punt. Waarom nog investeren in een "snelle" thuislaadinstallatie als het je, bij optimaal gebruik, later een stuk uit je been gaat kosten?

Het is met de digitale meter heel goed mogelijk om te tariferen volgens piekverbruik en aan fluctuerende prijzen. Een van de redenen om deze er juist versneld door te drukken zonder het recht deze te weigeren.
Of jouw toestellen daar op kunnen inspelen zal de netbeheerder een zorg zijn.

Men tracht een systeemin te voeren dat waarschijnlijk een hogere consumentenprijs zal meebrengen zonder zelf voor een meerwaarde te zorgen en zonder zelf te moeten investeren. Mooi businessplan maar als klant heb ik daar toch andere bedenkingen bij. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 09-09-2019 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
3_s schreef op maandag 9 september 2019 @ 11:45:
In België:

[...]

Als ze de prijs communiceren, communiceren ze ook de piekmomenten.
Nee want de tarifering is niet gebonden in piekmoment in tijd (zoals nu bij dag/nacht/WE).
De prijs zou gekoppeld worden aan je eigenste piekmoment.
Het is dus aan de consument om piekmomenten met bijhorende hogere tarifering te vermijden. Niet om bepaalde verbruikers al dan niet te gebruiken tijdens welomschreven periodes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:29
Hippe Lip schreef op woensdag 4 september 2019 @ 13:57:
[...]

Twee aparte kabels gebruiken. Elk van de palen heeft nl een eigen zekeringautomaat nodig, tenzij je het totaal vermogen van de twee palen gaat delen. Dan heeft elk van de palen dus minder vermogen. Bovendien moet je dan ook nog zorgen voor loadbalancing.

Twee kabels dus met elk een eigen zekering. En kies dan meteen voor 6 mm2 aders. Zoiets als deze:
https://www.sandervunderi...-mm2-6-mm2-per-meter.html
Er bestaan denk ik geen kabels met 8x6mm zodat ik maar 1 kabel hoef te trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 08:49
Daros schreef op maandag 9 september 2019 @ 16:04:
[...]

Er bestaan denk ik geen kabels met 8x6mm zodat ik maar 1 kabel hoef te trekken?
Dan kan je beter krachtstroom gaan trekken en splitten bij de paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:29
midego schreef op maandag 9 september 2019 @ 16:10:
[...]
Ik heb voor nu maar 3x 25a maar wil voor de toekomst gelijk klaar zijn mocht ik een 2de paal ernaast willen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

midego schreef op maandag 9 september 2019 @ 16:10:
[...]
Een 3 x 25A kabel (5-aderig dus) noem je al krachtstroom.

Nee, een 8/9/10-aderige kabel voor 2 laadpalen in één, die is er niet. Dat gaat ook niet, omdat er dan zó veel aders in zitten, dat de kabel zijn warmte niet kwijt kan. De maximum stroom door een kabel met bepaalde dikte hangt al af van hoe/waar deze ligt. In en open ruimte kan de kabel veel meer hebben dan in een gesloten ruimte waar hij zijn warmte niet kwijt kan.

En of je nou 1 of 2 kabels aanlegt, dat zal toch niet heel veel meer werk zijn?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Precies. Gewoon 2 kabels trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
IvoB2 schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:27:
[...]

Je blijft wel oude en nieuwe zaken door elkaar halen.
Er zal helemaal niets meer zijn - toch in het voorstel - als een dag-, nacht- of om het even welk tijdsgebonden tarief. Er zal een vast tarief komen gebonden aan je eigen piek of dalverbruik.

...

Het zal er om gaan dat je de EV dan tegen een lage snelheid gaat laden (niet hoger dan tegen x kW) op een ander tijdstip gaat koken, nog een ander tijdstip gaat wassen en plassen en op weer andere tijdstippen gaat verwarmen, enz.

...

En als je in het eerste geval bent zal jij misschien het trager laden van een EV niet beschouwen als comfortverlies. Maar dan vraag ik me toch af waarom er in bv. het Kona en e-Niro topic zo "uitgekeken" wordt naar een versie met driefasenladen? Ik ken niet veel van elektriciteit maar ik heb toch een klein vermoeden dat dit niet is om dan tegen 3 kW te kunnen laden ? En in relatie tot dit topic was dit net mijn punt. Waarom nog investeren in een "snelle" thuislaadinstallatie als het je, bij optimaal gebruik, later een stuk uit je been gaat kosten?

...

Men tracht een systeemin te voeren dat waarschijnlijk een hogere consumentenprijs zal meebrengen zonder zelf voor een meerwaarde te zorgen en zonder zelf te moeten investeren. Mooi businessplan maar als klant heb ik daar toch andere bedenkingen bij. ;)
Ja en nee, wat vandaag nachttarief is zal in het nieuwe systeem laag "capaciteits" tarief zijn.
Vandaag is stroom goedkoper snachts, in het nieuwe systeem is er geen nacht en dag stroom maar nachtstroom zal automatisch in een laag "capaciteits" tarief vallen.

Het idee van een nachtstroom en dat nieuw systeem is hetzelfde, mensen aansporen stroom te verbruiken wanneer de vraag laag is. Waar het verschilt is dat je met "capaciteits" ook echt de pieken aanpakt, er is een verschil tussen een jaarverbruik van een gezin er in 1 dag door te jagen of op 365 dagen. (extreem voorbeeld maar het is om het punt duidelijk te maken)
Momenteel is dat dezelfde prijs voor gezinnen maar niet voor de industrie.

De exacte details zijn nog niet uitgetekend maar het komt op hetzelfde neer als vandaag, als je goedkoper wilt zijn moet je vooral s'nachts verbruiken + spreid je verbruik om pieken te vermijden.

Dat je op een ander moment moet strijken dan je kookt, dat gaat het hem niet doen, dat is ook de bedoeling niet. De bedoeling is om een prikkel te geven om de grootverbruikers niet blindelings in te schakelen.

Een thuissnellaadsysteem, ik heb die discussie al gevoerd met mensen in mijn omgeving die EV willen of Hybride, dan willen ze thuis een systeem dat die auto zo snel mogelijk oplaad terwijl zeker in geval van hybride dat absoluut niet nodig is. Waarom moet een hybride in 1.5 uur opgeladen zijn als hij toch heel de nacht insteekt? Mijn werk van hetzelfde, we gaan een laadpaal installeren voor je hybride die je besteld hebt, ik heb ze tegengehouden van zotte kosten te doen en gewoon een stopcontact laten steken, ik sta hier elke dag 8 uur, ik heb geen oplaadpaal nodig voor een hybride, wat boeit mij het dat hij er 5 uur over doet?

Bij een volledig EV kan dat anders liggen maar thuis opladen met 3 fasen? Dat een publieke laadpaal aan 3 fasen hangt, daar kan ik inkomen omdat je mogelijks maar een uur in de stad bent maar thuis?

Om op je vraag te antwoorden, elektriciteitskabel van het net voor 230V bestaat uit L1,L2,L3 en 0 lijn (massa/ground/hoe je het ook wilt noemen). Op elke lijn (ook wel fase genoemd) staat 230V.

Standaard word er per huis 1 lijn aangesloten en wisselt men af per huis maar de kabel bevat wel de 3 lijnen.
Huis 1 => L1
huis 2 => L2
...

de massa word niet aangesloten, dat is de massa van het net, je huis is verplicht om zelf massa te voorzien.

Wat ook kan maar dan ben je normaal grootverbruiker is de 3 lijnen aansluiten.
Als je een klein bedrijf bent ga je niet enkel de 3 lijnen aansluiten maar ze ook samenvoegen om 400V te maken.

Is 400V niet genoeg dan moet je naar hoogspanning, begint bij 1000V. Tesla superchargers hangen aan hoogspanning met nog een batterij ertussen. Die batterij ertussen is om piekvermogens te vermijden, immers zijn dit industriele aansluitingen op hoogspanning dus men betaald voor verbruik en piekvermogen.

De vraag of het meer gaat kosten, daar kan ik niet op antwoorden maar technisch is er geen reden voor. Ik spreek dan wel gemiddeld omdat er een verschuiving zal zijn naar gebruikers die het net meer belasten door bijvoorbeeld stroom te injecteren (nog een ander verhaal) of door grote pieken te veroorzaken.

Is dit DE oplossing voor het net? Absoluut niet, het net is niet gebouwd geweest met het idee dat woningen stroom zouden injecteren of woningen piekvermogens zouden opvragen waar je 3 fasen voor nodig hebt. Het is dus sowiezo maar 1 puzzelstuk in een groter verhaal. Hier en daar het net wat upgraden in combinatie met deze maatregel koop je tijd mee maar als iedereen aan een EV moet en iedereen moet aan de waterpomp en iedereen moet aan de zonnepanelen dan is het heel eenvoudig, heel het net moet vervangen worden maar dat gaat men nooit willen doen want dat kost gigantisch veel. En zelfs al zouden we beslissen dat te doen, we kunnen nog geen nieuwe hoogspanning trekken boven landbouwgebied zonder dat er rechtzaken komen van bewoners die het niet willen, veel plezier met een nieuw net op te zetten.

Hoe men dat dan wel wilt oplossen? Niemand weet het, sommige suggeren "smart grids" maar dat is ook geen eindoplossing. De overheid, die loopt achter de feiten aan zoals gewoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
daemonix schreef op maandag 9 september 2019 @ 10:47:
[...]

Nee. ;) Het is toch ook meer vervuilingstax dan congestietax?
Zoiets als de LEZ (lage emissie) zone's? Je mag er met je "vervuilende" auto niet in. Behalve als je centen op tafel legt. Dan vervuilt ie ineens niet meer. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-10 15:12
IvoB2 schreef op maandag 9 september 2019 @ 17:02:
[...]

Zoiets als de LEZ (lage emissie) zone's? Je mag er met je "vervuilende" auto niet in. Behalve als je centen op tafel legt. Dan vervuilt ie ineens niet meer. >:)
Nee, daarmee compenseer jij je vervuiling. Met die extra centen kunnen zij extra maatregelen treffen om het CO2 uitstoot omlaag te krijgen. Je vergoed dus maw de plannen. Ik kan best begrijpen dat als jij een oldtimer hebt geeerf dat jij deze niet even verkoopt dus ik ben wel blij met deze mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Khayma schreef op maandag 9 september 2019 @ 17:05:
[...]

Nee, daarmee compenseer jij je vervuiling. Met die extra centen kunnen zij extra maatregelen treffen om het CO2 uitstoot omlaag te krijgen. Je vergoed dus maw de plannen. Ik kan best begrijpen dat als jij een oldtimer hebt geeerf dat jij deze niet even verkoopt dus ik ben wel blij met deze mogelijkheid.
In de middeleeuwen kon je ook je zonden afkopen met een aflaat. Daar hecht ik even weinig geloof aan dan aan het feit dat de extra centen die het oplevert om met een vervuilende auto rond te rijden men "iets uitgevonden heeft" om die opgewekte CO2 in die zone met centen te neutraliseren. Moest dat zo zijn moesten we ook niet omschakelen laat staan met een EV rondrijden. Dan bleven we gewoon rondrijden met fossiel met wat extra belasting en het probleem was opgelost.
Spijtig genoeg is tot nu toe de enige effectieve manier om minder CO2 in een lokale omgeving te verstrooien hem niet daar te produceren. En je gelooft toch zelf niet echt dat als men ooit plannen ten uitvoer kan brengen om CO2 op schaal te neutraliseren die centen die je nu bijdraagt er dan nog zullen zijn?
Je laatste zin geeft het al aan. Ik wil mijn speeltje of levensstijl niet opgeven en koop die dus maar af. Probleem opgelost. Alsof het zo simpel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-10 15:12
IvoB2 schreef op maandag 9 september 2019 @ 17:14:
[...]

In de middeleeuwen kon je ook je zonden afkopen met een aflaat. Daar hecht ik even weinig geloof aan dan aan het feit dat de extra centen die het oplevert om met een vervuilende auto rond te rijden men "iets uitgevonden heeft" om die opgewekte CO2 in die zone met centen te neutraliseren. Moest dat zo zijn moesten we ook niet omschakelen laat staan met een EV rondrijden. Dan bleven we gewoon rondrijden met fossiel met wat extra belasting en het probleem was opgelost.
Spijtig genoeg is tot nu toe de enige effectieve manier om minder CO2 in een lokale omgeving te verstrooien hem niet daar te produceren. En je gelooft toch zelf niet echt dat als men ooit plannen ten uitvoer kan brengen om CO2 op schaal te neutraliseren die centen die je nu bijdraagt er dan nog zullen zijn?
Je laatste zin geeft het al aan. Ik wil mijn speeltje of levensstijl niet opgeven en koop die dus maar af. Probleem opgelost. Alsof het zo simpel is.
Zoveel mensen, zoveel wensen :). Een speeltje is wat anders als een erfstuk :). Ik wil idd mijn erfstuk houden en daarmee koop ik het af. Zolang Amerika en Qatar lekker in hun V8/V12 blijven rijden en daar brandstof even goedkoop is als een pakje zonnepitten hier dan ben ik blij dat ik hem kan afkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
sprankel schreef op maandag 9 september 2019 @ 17:01:
Ja en nee, wat vandaag nachttarief is zal in het nieuwe systeem laag "capaciteits" tarief zijn.
Vandaag is stroom goedkoper snachts, in het nieuwe systeem is er geen nacht en dag stroom maar nachtstroom zal automatisch in een laag "capaciteits" tarief vallen.
Nee dus. Je moet toch de tekst eens helemaal uitpluizen.
Je vast tarief zal gebaseerd zijn op een kwartiermeting (waarschijnlijk gemiddeld over een maand).
Nachtstroom zal niet automatisch in een laag capaciteitstarief vallen maar - waarschijnlijk - vanaf 22:00 uur in een time of use component, maar in een later stadium.

Bron consultaatieronde VREG:
- Met een digitale meter zal het maximale kwartiervermogen gemeten worden, mogelijk op maandbasis en dat zal uw vaste tariefkost bepalen aan x euro/kW.
- Het aansluitvermogen (waarde van de zekering in de meterkast) wordt NIET gebruikt voor de bepaling van het tarief.
- De netkosten zullen voor 75% tot 100% (nog te bepalen) als vaste kost aangerekend worden en niet meer op basis van het verbruik. De overige max. 25% zouden nog wel per kWh verrekend worden.
- Op langere termijn komt er waarschijnlijk een Time-of-use component bij: je zal bvb na 22u meer vermogen kunnen afnemen aan hetzelfde tarief dan om 18u.
* Invoering zou gebeuren met de tariefmethodologie vanaf 1 januari 2021, maar toepassing van het tarief zal pas in 2022 gebeuren (en na plaatsing van de digitale meter, die het max vermogen moet meten).
- Hoe het max vermogen bepaald wordt ligt nog niet vast : het kan zijn dat de hoogste, 3e hoogste of 11e gemeten piek gebruikt wordt, dit om accidentele hoge pieken uit te filteren.

Enz.

Soit, voorlopig meer vragen dan antwoorden. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bruneelm
Even een positief bericht tussendoor voor ionity
https://www.greencarcongr...9/09/20190909-ionity.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Ja. @petertenboer poste dit vanmorgen al op het Kia E-Niro topic met iets andere link https://ionity.eu/en/news-storage/hyundai-on-board.html

en het wordt mooi als ze in 2020 al naar 400 stations langs de european highways gaan, wie heeft er nog range anxiety als ze om de 120km staan? (als er dan maar genoeg vrij zijn of course)

[ Voor 19% gewijzigd door eltron op 09-09-2019 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
IvoB2 schreef op maandag 9 september 2019 @ 14:17:
[...]

Nee want de tarifering is niet gebonden in piekmoment in tijd (zoals nu bij dag/nacht/WE).
De prijs zou gekoppeld worden aan je eigenste piekmoment.
Het is dus aan de consument om piekmomenten met bijhorende hogere tarifering te vermijden. Niet om bepaalde verbruikers al dan niet te gebruiken tijdens welomschreven periodes.
Inderdaad aan uw eigen piekverbruik per kwartier meting met maandelijkse reset?

Dan zal t zijn van 'he paps, ik moest zeggen van mams dat je op de toiletpot mag blijven zitten tot na het koken, anderhalf uur, gezien mams net die ene kookplaat heeft opgestart en we niet boven onze maandelijkse piek willen uitkomen als jij de wc doorspoelt en daardoor de regenwaterpomp aanslaat'

Of 'mams, zet even de elektrische badkamer verwarming uit, want de watergroep is onze regenwaterpomp aan t gebruiken omdat er veel regen voorspeld wordt'
Nog zo'n leuker, de watergroep wil controle over je regenwaterput om die preventief te ledigen en t water te laten indringen in de grond indien er grote hoeveelheden neerslag worden voorspeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-10 19:07
IvoB2 schreef op maandag 9 september 2019 @ 17:22:
[...]

Je vast tarief zal gebaseerd zijn op een kwartiermeting (waarschijnlijk gemiddeld over een maand).
Nachtstroom zal niet automatisch in een laag capaciteitstarief vallen maar - waarschijnlijk - vanaf 22:00 uur in een time of use component, maar in een later stadium.

- Met een digitale meter zal het maximale kwartiervermogen gemeten worden, mogelijk op maandbasis en dat zal uw vaste tariefkost bepalen aan x euro/kW.
- Het aansluitvermogen (waarde van de zekering in de meterkast) wordt NIET gebruikt voor de bepaling van het tarief.
- De netkosten zullen voor 75% tot 100% (nog te bepalen) als vaste kost aangerekend worden en niet meer op basis van het verbruik. De overige max. 25% zouden nog wel per kWh verrekend worden.
- Op langere termijn komt er waarschijnlijk een Time-of-use component bij: je zal bvb na 22u meer vermogen kunnen afnemen aan hetzelfde tarief dan om 18u.
* Invoering zou gebeuren met de tariefmethodologie vanaf 1 januari 2021, maar toepassing van het tarief zal pas in 2022 gebeuren (en na plaatsing van de digitale meter, die het max vermogen moet meten).
- Hoe het max vermogen bepaald wordt ligt nog niet vast : het kan zijn dat de hoogste, 3e hoogste of 11e gemeten piek gebruikt wordt, dit om accidentele hoge pieken uit te filteren.

Enz.

Ik ga die tekst lezen. Maar dit stimuleert niet echt om van het gasvaf te gaan is mijn eerste reactie. En ik begrijp niet dat er elke keer zoveel aandacht voor huishoudens, terwijl de grootverbruikers minder betalen en veel meer het net belasten. Tijd om weer een ingewikkeld systeem zonder draagvlak in te voeren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
IvoB2 schreef op maandag 9 september 2019 @ 17:22:
[...]

Enz.

Alsook bij de VREG:

De tijdsprikkel die nu in de huidige nettarieven zit via het dag-/nacht-/exclusief nachttarief willen we schrappen. Dit belet niet dat energieleveranciers contracten met andere dag- en nacht energieprijzen kunnen blijven aanbieden.

Men beargumenteerd dat er voor de netkosten ofwel de distributiekosten geen verschil is of men een KW 's nachts of overdag moet bezorgen bij u thuis wat tot op zekere hoogte ook klopt.

Maar voor het stroomcomponent is 's nachts goedkoper omdat de verhouding vraag/aanbod dan gunstiger is. (of althans met de huidige situatie wat productie van elektriciteit betreft)

Echter het gedeelte wat niet klopt in hun argument dat een KW 's nachts over het net sturen even duur is, een kw dat in de nacht over het net gaat, die gaat niet meer overdag over het net terwijl er overdag veel meer pieken zijn, meer spreiden naar 's nachts is dus wel degelijk in hun voordeel, vandaar de Time to use. Waarom ze dat niet meteen invoeren is mij een raadsel.

Maar zelfs zonder de time to use blijft s'nachts verbruiken intressant omdat je dan nauwelijks stroom verbruikt aan allerhande zaken (en het piekvermogen laag blijft) en je nog bespaart op het stroomcomponent zelf ook.
Pagina: 1 ... 61 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.