Vanaf de grens naar Lille hebben de meeste EV’s maximaal 1 laadstop nodig. Er zijn echt we veel laders tussen Breda en Kortrijk. Zijn ze allemaal kapot? Dat is moeilijk te geloven. Ik heb het 1x gereden dus niet heel veel ervaring, maar alle laders die ik in die retour naar Parijs had gebruikt werkten prima. Zowel die in België (Kortrijk) als alle cori-door laders langs de A1.daemonix schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 14:38:
Vooral je granny charger meenemen met een verlengkabel. Ik heb recentelijk in Vlaanderen gezien dat vrijwel ieder benzinestation inderdaad een 50 kW lader heeft staan, allemaal werkeloos. Als ik dat had geweten... dan waren in plaats van met een ICE met de EV gegaan naar Lille.
Leafdaemonix schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 14:25:
[...]
Spannend.Zo veel mogelijk cruise control rijden, maar die snapte je vast al wel.
Turtle Mode: geen idee, nog niet meegemaakt (en wil het voorkomen). Wel eens geruchten gehoord van 1 kWh resterend maar weet niet of dat bij de Leaf of de Ioniq was.
Dat is op 300 mtr van huis al billenknijpen, laat staan als je op de snelweg zit.
Werkeloos betekent 'niemand aan het laden'. Dat betekent niet 'kapot'.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Hoe lang is dat geleden @Z___Z , wat betreft Frankrijk? Want nu staan er veel Corri-Doors langs de A1 met laadproblemen op Chargemap... Dat is mijn reden om de route via Abbeville te kiezen.Z___Z schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 14:48:
[...]
Vanaf de grens naar Lille hebben de meeste EV’s maximaal 1 laadstop nodig. Er zijn echt we veel laders tussen Breda en Kortrijk. Zijn ze allemaal kapot? Dat is moeilijk te geloven. Ik heb het 1x gereden dus niet heel veel ervaring, maar alle laders die ik in die retour naar Parijs had gebruikt werkten prima. Zowel die in België (Kortrijk) als alle cori-door laders langs de A1.
Waarom pak je na IONITY Aire de la Baie de Somme [Ionity] niet nog de Aire de Bosgouet-Nord [Corri-Door] mee om het niet al te spannend te maken?Moons schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 14:07:
Binnenkort ga ik een lang weekend naar Normandië. Gelukkig mijn Zoe (140 km) kunnen ruilen met de Ioniq (200 km) van een collega!
Niet alleen de grotere range, vooral het snellere laden (70 ipv 40 kW) gaat schelen.
Ik rijd in mijn eentje, dus wil vermijden onderweg verder te moeten plannen. Daarom gekozen voor het gemak van Fastned en Ionity, zo lang als dat kan.
De route is gepland met ABRP, CCS-map.eu en Chargemap.
Route:
Utrecht - Bayeux
Mijn laadplan:Het wordt mijn eerste echte buitenlandtrip, dus commentaar is welkom!
- 80 km rijden
- Stop 1: laatste Fastned (Hazeldonk West, meerdere >50kW-laders).
- 172 km rijden, via Antwerpen en Gent
- Stop 2: Ionity Froyennes Nord (klein beetje voor omrijden na Kortrijk, maar meerdere >50kW-laders).
- 175 km rijden, A1 en A21, dan flink stuk binnendoor (D-301 D-941) en A16
- Stop 3: Ionity Aire de Baie de Somme (bij Abbeville)
- 189 km rijden, over Pont de Normandie
- Stop 4a: Aire de Beuzeville Sud (Corri-Door!)
- Stop 4alt: 9km doorrijden en omdraaien naar Aire de Beuzeville Nord (Corri-Door!)
- ~100 km naar omgeving Bayeux. Granny plus verlengsnoer mee voor bij de B&B
Ik had deze route: https://abetterrouteplann...66-45f2-8bf7-fbcbf5b4e5db
Maar had wel spijt van die laatste MobiSDEC, was bij mij ellende, maar daar maak jij gelukkig geen gebruik van.
It is better to be roughly right, than precisely wrong.
Rond de 6% gaat hij in turtlemode. Tip: zet de sportstand aan dan heb je minder last van de schildpadMoons schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 14:20:
[...]
100km/h is inderdaad het plan. Langste etappe is 189 km + 9 km voor reserve-snellader. Precies <200km![]()
Onder hoeveel procent gaat de turtle-modus aan en kun je niet meer fatsoenlijk op de snelweg rijden?

Ioniq 5 P45
Volgens Chargemap is die kapot:Tripl3 D schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 15:02:
[...]
Waarom pak je na IONITY Aire de la Baie de Somme [Ionity] niet nog de Aire de Bosgouet-Nord [Corri-Door] mee om het niet al te spannend te maken?

2 september 2019 22:59:20
prise combo hs [hors service = buiten gebruik]
[ Voor 9% gewijzigd door Moons op 03-09-2019 15:09 ]
Gaat dat niet ten koste van je bereik?Spiller schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 15:05:
[...]
Rond de 6% gaat hij in turtlemode. Tip: zet de sportstand aan dan heb je minder last van de schildpad
Hmmm, da's balen. Tsja, Corri-Door. Bij mij was het andersom. Heen succesvol geladen bij Nord. Terug via Sud kwamen we erachter dat hij het niet deed. Stuk om moeten rijden om bij Nord aan te komen en daar alsnog te laden. Om vervolgens weer om te rijden om weer de goed ekant op te kunnen.
Ik zou dat stuk max 90 rijden als ik jou was en misschien zelfs stukken achter een vrachtwagen.
Dat is beter dan in turtle modus terechtkomen.
[ Voor 5% gewijzigd door Tripl3 D op 03-09-2019 15:25 ]
It is better to be roughly right, than precisely wrong.
Dat was in april. Zal goed kunnen dat er een hoop kapot zijn gegaan in de tussentijd. Er was toen 1 laadpaal die in mn app op bezet stond. Maar bij aankomst was die gewoon vrij. Verder was mijn ervaring toen prima met Franse laders.Moons schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 14:59:
[...]
Hoe lang is dat geleden @Z___Z , wat betreft Frankrijk? Want nu staan er veel Corri-Doors langs de A1 met laadproblemen op Chargemap... Dat is mijn reden om de route via Abbeville te kiezen.
Vandaag zijn we begonnen aan onze roadtrip door de Baltische Staten en Finland met de e-Golf. Een leuke uitdaging! De eerste etappe bracht ons vanuit Friesland naar Kiel (Duitsland) vanwaar we straks de boot naar Klaipeda (Litouwen) pakken. Dat scheelt weer de nodige EV kilometers door Polen.
We zijn vanochtend rond half negen vertrokken en na 440 km rijden aangekomen in Kiel. Vooraf een plan gemaakt via abetterrouteplanner met drie laadstops maar al snel bleek alles erg mee te vallen en konden we onze eerste stop een stuk later doen. Bij de MediaMarkt in Oldenburg aan de snellader gestaan. Netjes gestart met de New Motion pas. Koffie en wat lekkers in het nabijgelegen winkelcentrum. De accu was helemaal volgeladen bij terugkomst. Een wandeling en koffiepauze van een uurtje is zo voorbij ;-)
De tweede stop in Hamburg gemaakt bij een gemeentelijke snellader. Alle knipperende lampjes deden vermoeden dat ik de jackpot had gewonnen. Ook hier ging het laden zonder problemen met de New Motion pas. Ook nog een hapje eten gedaan bij een nabij gelegen restaurant met de gouden bogen.
Het laatste stuk (96km) naar Kiel zonder problemen gedaan. Met nog 90km op de GOM en in de wetenschap dat er in de haven van Klaipeda een snellader is durven we de oversteek wel aan.
Even wat stats:
440km
gemiddeld verbruik 13,8 kWh/100 km
gemiddelde snelheid 76 km/h (wisselend met 100 en 110 op de ACC)
Voor de Baltische Staten en Finland inmiddels de nodige pasjes, druppels en apps bij de hand. De komende dagen maar eens ervaren hoe het daar is om met een EV rond te rijden.
We zijn vanochtend rond half negen vertrokken en na 440 km rijden aangekomen in Kiel. Vooraf een plan gemaakt via abetterrouteplanner met drie laadstops maar al snel bleek alles erg mee te vallen en konden we onze eerste stop een stuk later doen. Bij de MediaMarkt in Oldenburg aan de snellader gestaan. Netjes gestart met de New Motion pas. Koffie en wat lekkers in het nabijgelegen winkelcentrum. De accu was helemaal volgeladen bij terugkomst. Een wandeling en koffiepauze van een uurtje is zo voorbij ;-)
De tweede stop in Hamburg gemaakt bij een gemeentelijke snellader. Alle knipperende lampjes deden vermoeden dat ik de jackpot had gewonnen. Ook hier ging het laden zonder problemen met de New Motion pas. Ook nog een hapje eten gedaan bij een nabij gelegen restaurant met de gouden bogen.
Het laatste stuk (96km) naar Kiel zonder problemen gedaan. Met nog 90km op de GOM en in de wetenschap dat er in de haven van Klaipeda een snellader is durven we de oversteek wel aan.
Even wat stats:
440km
gemiddeld verbruik 13,8 kWh/100 km
gemiddelde snelheid 76 km/h (wisselend met 100 en 110 op de ACC)
Voor de Baltische Staten en Finland inmiddels de nodige pasjes, druppels en apps bij de hand. De komende dagen maar eens ervaren hoe het daar is om met een EV rond te rijden.
Geen ervaring met die foutmelding maar toevalllig ook daar geladen maand of 2 terug met eGolf. Geen enkel probleem gehad.Benardus schreef op maandag 2 september 2019 @ 20:21:
Na 8000 km eNiro slechts 2x openbaar geladen. Dit weekend Duitsland bezocht. De Allego snellader (ATU Kerpernerstrasse 175 in Kerpen) gaf aan dat de communicatie met de auto laden onmogelijk maakte. NM pas was prima en service Allego ook. Paal is gereset maar weer dezelfde foutmelding. Volgende snellader (HPC confort charge in Erfstadt) ging goed. Bekend probleem? Er staan veel Allego palen dus ben benieuwd naar ervaringen.
Allego was juist één van de weinige aanbieders die wel geaccepteerd werd door mijn laaddruppel
@Z___Z bedankt voor je info
@Davidshadow13
Het gaat om een gemeente in Achterhoek. Bijna laatste in de lijst met laad mogelijkheden. Hebben nog al een inhaalslag te maken. Gaat dus om Allego. En vermoed dat het gaat om 3,7 kw laders en vrees lange nachten Kona kan niet sneller met 1 fase.
Heb de gemeente gevraagd om snelladers. Dan kan ik na een uur de auto weer verplaatsen. Wat me de bedoeling lijkt met het idee van laadplein. Medewerker gemeente denkt dat je een auto vol kan laden in enkele minuten. (Proest)
@CyBeRSPiN bedankt voor je info
@Davidshadow13
Het gaat om een gemeente in Achterhoek. Bijna laatste in de lijst met laad mogelijkheden. Hebben nog al een inhaalslag te maken. Gaat dus om Allego. En vermoed dat het gaat om 3,7 kw laders en vrees lange nachten Kona kan niet sneller met 1 fase.
Heb de gemeente gevraagd om snelladers. Dan kan ik na een uur de auto weer verplaatsen. Wat me de bedoeling lijkt met het idee van laadplein. Medewerker gemeente denkt dat je een auto vol kan laden in enkele minuten. (Proest)
@CyBeRSPiN bedankt voor je info
En dan wordt nog duidelijker hoe onhandig het is om je laadplek 500m weg te hebben. Wie gaat dan op tijd de auto verplaatsen alstie vol is?CyBeRSPiN schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 13:29:
... Ik vermoed dat bij jou om een wat groter parkeerterrein zal gaan met een rij AC laadpalen.
"Altijd plek" dat is natuurlijk niet iets wat ze je kunnen garanderen. Waarschijnlijk de eerste periode wel, totdat er meer EVs bijkomen.
Kan me zo slecht voorstellen dat er niet binnen 500m iets te regelen zou zijn. Al koppelen ze het maar aan een lantaarnpaal of zo.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Ik heb 1x de turtle mode in de Ioniq mogen meemaken. Dat was vanaf circa 10 km op de GOM.Moons schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 14:20:
Onder hoeveel procent gaat de turtle-modus aan en kun je niet meer fatsoenlijk op de snelweg rijden?
Trouwens, bij de huidige tempersturen rij ik met 100-110 kmph (op de teller) rond de 8 km/kWh, dan moet 200 km goed te doen zijn (extreme weersomstandigheden en netto stijging in hoogte daargelaten).
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Anoniem: 1236506
Iemand een idee hoe je via nuon je laadpaal open zet om zonder pas te laden?
klote pasje is nu al voor de 2e keer kapot (dat sleutelhanger formaat). Dat rondje zit m.i. te dicht langs de rand, en die scheurt vrij snel. Pas kwijt, auto stond gelukkig niet te laden...
Ik heb deze laadpaal met zo'n portal van nuon.
klote pasje is nu al voor de 2e keer kapot (dat sleutelhanger formaat). Dat rondje zit m.i. te dicht langs de rand, en die scheurt vrij snel. Pas kwijt, auto stond gelukkig niet te laden...
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1236506 op 04-09-2019 09:30 ]
Nuon bellen?Anoniem: 1236506 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:27:
Iemand een idee hoe je via nuon je laadpaal open zet om zonder pas te laden?
Anoniem: 1236506
Liever niet, neem nu een credit card pasje die ik in de auto leg voor als ik een keer ergens moet snelladen ofzo en wil thuis gewoon kunnen inprikken en door.
Dan loopt de afhandeling blijkbaar via EVbox. EVbox bellen? Hou je laadpaal nummer bij de hand, staat op de laadpaal.Anoniem: 1236506 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:40:
[...]
Al gedaan, maar die snappen het niet![]()
Die zeggen dat ik evbox moet bellen.......
We zitten er over na te denken zelf de grondkabel te leggen voor een dubbele (2x 11kw) laadpaal.
Wat voor een grondkabel adviseren jullie hiervoor?
De laadpaal word individueel aangesloten maar is het mogelijk beide via 1 kabel te laten lopen?
Afstand meterkast <-> laadpaal is ongeveer 30 meter.
De laadpaal word individueel aangesloten maar is het mogelijk beide via 1 kabel te laten lopen?
Zou zelf twee aparte kabels pakken met kern van 6mm.Daros schreef op woensdag 4 september 2019 @ 10:53:
We zitten er over na te denken zelf de grondkabel te leggen voor een dubbele (2x 11kw) laadpaal.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
2 apparte kabels leggen die eventueel in de toekomst ook nog gebruikt kunnen worden zodat je de palen kan upgraden naar 2x 22kW.Daros schreef op woensdag 4 september 2019 @ 10:53:
Twee aparte kabels gebruiken. Elk van de palen heeft nl een eigen zekeringautomaat nodig, tenzij je het totaal vermogen van de twee palen gaat delen. Dan heeft elk van de palen dus minder vermogen. Bovendien moet je dan ook nog zorgen voor loadbalancing.Daros schreef op woensdag 4 september 2019 @ 10:53:
Twee kabels dus met elk een eigen zekering. En kies dan meteen voor 6 mm2 aders. Zoiets als deze:
https://www.sandervunderi...-mm2-6-mm2-per-meter.html
[ Voor 9% gewijzigd door Hippe Lip op 04-09-2019 14:00 ]
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
kan het zijn dat laadpunten die niet in een app staan, maar wel geaccepteerd worden door bijbehorende key, niet in rekening worden gebracht?
2 Laadsessies (palen staan niet in de app vermeld) komen namelijk niet voor in de activiteitenlijst, maar er is wel degelijk geladen.
2 Laadsessies (palen staan niet in de app vermeld) komen namelijk niet voor in de activiteitenlijst, maar er is wel degelijk geladen.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Dat kan, maar lijkt me niet waarschijnlijk. Ik denk dat de laadsessies pas later doorgegeven worden. Er zijn gevallen bekend waar dat maanden kan duren....paQ schreef op woensdag 4 september 2019 @ 14:50:
kan het zijn dat laadpunten die niet in een app staan, maar wel geaccepteerd worden door bijbehorende key, niet in rekening worden gebracht?
[ Voor 55% gewijzigd door Hippe Lip op 04-09-2019 14:55 ]
<John O`Mill>
Blijft het best bizar vinden wat dat betreft.Hippe Lip schreef op woensdag 4 september 2019 @ 14:55:
[...]
Dat kan, maar lijkt me niet waarschijnlijk. Ik denk dat de laadsessies pas later doorgegeven worden. Er zijn gevallen bekend waar dat maanden kan duren....
Je weet als passant amper van te voren waar je aan toe bent, wat de prijs is die je gaat betalen, hoe, en wanneer. Voor mijn gevoel druist dat in tegen alle consumentenregels.
En waar staat die paal? Van wie is de paal? Kan je die in geen enkele app of kaart vinden dan? Dat lijkt me erg vreemd.
<John O`Mill>
het is een Eneco paal op de (prive?) parkeerplaats van een restaurant.Hippe Lip schreef op woensdag 4 september 2019 @ 15:02:
En waar staat die paal? Van wie is de paal? Kan je die in geen enkele app of kaart vinden dan? Dat lijkt me erg vreemd.
Op de ene app staat ie wel, de ander niet.
prijzen varieren
in de KIA plugsurfing app komt ie niet voor.
Mijn opmerking over de rest is meer in het algemeen. Als een tankstation niet duidelijk een paal langs de weg zet met in koeieletters de prijzen, dan krijgen ze er van langs, maar vage ondoorzichtige tarieven die ooit eens gefactureerd gaan worden, dat vindt men blijkbaar helemaal prima.
Klopt, het is super ondoorzichtig. Ik kan niet wachten tot alle laadpassen afgeschaft worden en je gewoon met contactless kunt betalen voor een kWh tarief wat vooraf duidelijk is. Zelfs in de achterlopende UK lijkt het die kant op te gaan.paQ schreef op woensdag 4 september 2019 @ 15:05:
[...]
Mijn opmerking over de rest is meer in het algemeen. Als een tankstation niet duidelijk een paal langs de weg zet met in koeieletters de prijzen, dan krijgen ze er van langs, maar vage ondoorzichtige tarieven die ooit eens gefactureerd gaan worden, dat vindt men blijkbaar helemaal prima.
Nou, dan heb je de paal dus toch gevonden.
En dat de prijzen variëren is bekend. Dat hangt erg af van de uitgever van je laadpas. Je kent laadpastop10 hoop ik? Daar staat hierover veel beschreven en als je dat gelezen hebt begrijp je ook waarom er zoveel verschillende prijzen zijn.
En wat die prijzen bekend, kaart het eens aan bij de Consumentenbond?
En dat de prijzen variëren is bekend. Dat hangt erg af van de uitgever van je laadpas. Je kent laadpastop10 hoop ik? Daar staat hierover veel beschreven en als je dat gelezen hebt begrijp je ook waarom er zoveel verschillende prijzen zijn.
En wat die prijzen bekend, kaart het eens aan bij de Consumentenbond?
[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 04-09-2019 15:08 ]
<John O`Mill>
In Duitsland gooien ze het over een andere boeg. Omdat er (nog) geen energiemeters zijn die de geleverde gelijkstroom goed kunnen meten, reken je daar af per sessie. Of je er nu 1 of 100 minuten aan hangt, of het met één of 3 fasen gebeurt, of het snel of langzaam gaat met jouw auto, je betaalt een voor die paal tevoren vastgestelde sessieprijs.DaCoTa schreef op woensdag 4 september 2019 @ 15:07:
[...]
Klopt, het is super ondoorzichtig. Ik kan niet wachten tot alle laadpassen afgeschaft worden en je gewoon met contactless kunt betalen voor een kWh tarief wat vooraf duidelijk is. Zelfs in de achterlopende UK lijkt het die kant op te gaan.
<John O`Mill>
(lokale) Overheden werken er ook gewoon aan mee.
Neem Rotterdam. Die stellen : sja... het is ooit aanbesteed (aan EVbox).
Het tarief is afhankelijk van wanneer de paal geplaatst is
het ligt tussen de 27 en 29 cent ex BTW, afhankelijk van hoe lang de paal er staat
jaaaaaa ja

En dat is dan nog zonder de eventuele toeslag van de pasleverancier. En bijna iedereen in dit topic weet dat dat nog even uitzoeken is bij welke aanbieder je wat wanneer afrekent. Althans, voor de AC laders zal dat het geval zijn.
En dan blijkt nadat je dan na 6 - 8 weken je factuur ontvangt, dat je ook nog een Duits tarief (19%) BTW hebt betaald en je dus geen 21 kan verrekenen... wtf.....
Ik rijd nu 2,5 maand in mijn eerste PHEV. Ik ben echt wel de nodige uurtjes zoet geweest met uitzoeken eer dat ik een beetje doorhad hoe het nou allemaal werkte en waar je wat betaalde.
Je begrijpt mijn punt toch wel hoop ik?Hippe Lip schreef op woensdag 4 september 2019 @ 15:08:
Nou, dan heb je de paal dus toch gevonden.
En dat de prijzen variëren is bekend. Dat hangt erg af van de uitgever van je laadpas.
Moet mijn schoonmoeder van 70 dit allemaal maar snappen?
- ja kijk even in de laadpastop10
Ik heb gewoon 6 laadpassen in mijn kofferbak liggen. Dat zegt genoeg.
[ Voor 41% gewijzigd door paQ op 04-09-2019 15:17 ]
Iemand een idee hoe lang het duurt voordat TMN Allego palen in mijn laadgeschiedenis laat zien? Is al een maand geleden, en je zou zeggen dat ik van Augustus toch wel een overzicht zou krijgen
Overigens is Eins nog mijn #1 aanbieder, heb er zelfs een sport van gemaakt hoeveel ik in die 5 euro kan laden
Overigens is Eins nog mijn #1 aanbieder, heb er zelfs een sport van gemaakt hoeveel ik in die 5 euro kan laden
BIj TNW worden laadsessies bij 3e partijen slechts 1x per maand bijgewerkt.GrooV schreef op woensdag 4 september 2019 @ 15:19:
Iemand een idee hoe lang het duurt voordat TMN Allego palen in mijn laadgeschiedenis laat zien? Is al een maand geleden, en je zou zeggen dat ik van Augustus toch wel een overzicht zou krijgen
Nou, eerlijk gezegd twijfelde ik tussen iemand die het allemaal nog niet helemaal doorheeft en iemand die gewoon wanhopig is vanwege zijn ervaringen.paQ schreef op woensdag 4 september 2019 @ 15:11:
Je begrijpt mijn punt toch wel hoop ik?
Dat is een bekend verhaal. Nee, die gaat het allemaal niet snappen. Daarover hebben al meerderen geschreven...Moet mijn schoonmoeder van 70 dit allemaal maar snappen?
Maarten (laadpastop10) heeft er nog heel veel meer. Tja, we zitten nog in een pioniersfase wat elektrisch rijden betreft. En jij rijdt dan nog in een PHEV, dus je kan zonder die elektra altijd nog verder. Als je EV rijdt zoals ik, dan ben je pas écht van die palen afhankelijk. Nu heeft mijn e-Niro gelukkig een goed bereik en heb ik het voorrecht thuis te kunnen laden, maar anders ben je echt op die palen aangewezen. Ik heb voor nood en langere reizen ook een paar pasjes in de auto liggen, maar daarvan maak ik heel weinig gebruik.- ja kijk even in de laadpastop10
Ik heb gewoon 6 laadpassen in mijn kofferbak liggen. Dat zegt genoeg.
<John O`Mill>
Ik krijg van TNM meestal tussen de 15e en 19e de factuur van de maand ervoor. Volgens mij komen ze ook niet eerder in de geschiedenis.GrooV schreef op woensdag 4 september 2019 @ 15:19:
[ Voor 6% gewijzigd door DaCoTa op 04-09-2019 15:33 ]
Mijn laadsessies via EVBox van juli (7/7, 14/7 en 20/7) zijn sinds 29/8 zichtbaar op de TNM pas. Dus snel gaat het allemaal niet.
Het mag niet uitmaken over wie je denkt dat het gaat.Hippe Lip schreef op woensdag 4 september 2019 @ 15:26:
[...]
Nou, eerlijk gezegd twijfelde ik tussen iemand die het allemaal nog niet helemaal doorheeft en iemand die gewoon wanhopig is vanwege zijn ervaringen.
Hier zitten tweakers die alles tot in de puntjes uitzoeken en er zelfs websites aan wijden om er wat licht op te schijnen. Voor mensen die die twee plekken niet kennen of weten te vinden, of vanwege hun leeftijd daar niet meer aan toe gaan komen, blijft het bij tasten in het duister.
Je kan alles wel naar je toe redeneren omdat jij het wel snapt en weet waar je je informatie kan vergaren.
Mijn ex-buurman die 5 jaar geleden zijn PHEV ontving, heeft 5 jaar lang met TNM laadpas geladen.
Hij betaalde daarmee steevast EN 6 cent* teveel per kWh EN 7 euro per maand.
offtopic:
* òf 4 cent, afhankelijk hoe oud de paal was
* òf 4 cent, afhankelijk hoe oud de paal was
[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 04-09-2019 15:47 ]
@paQ
Ho ho ho. Ik hoop niet dat ik ergens op iemands tenen ben gaan staan, want dat was niet de bedoeling. Sorry als ik het onhandig heb gezegd waardoor je je aangevallen of beledigd voelt, maar dat is niet de bedoeling. Het was niet denigrerend bedoeld.
En ja, er zitten hier veel tweakers, maar ik zie ook posts langskomen van figuren die het allemaal nog niet zo doorhebben. Vandaar dat ik voorzichtig informeerde of bepaalde dingen bekend zijn. Niets meer en niets minder.
Ho ho ho. Ik hoop niet dat ik ergens op iemands tenen ben gaan staan, want dat was niet de bedoeling. Sorry als ik het onhandig heb gezegd waardoor je je aangevallen of beledigd voelt, maar dat is niet de bedoeling. Het was niet denigrerend bedoeld.
En ja, er zitten hier veel tweakers, maar ik zie ook posts langskomen van figuren die het allemaal nog niet zo doorhebben. Vandaar dat ik voorzichtig informeerde of bepaalde dingen bekend zijn. Niets meer en niets minder.
<John O`Mill>
Als je zakelijk rijdt maakt het ook wat minder uit, dan is het fijn dat je van TMN gewoon een Nederlandse factuur krijgt i.p.v. een buitenlandse (niet dat het heel veel uit maakt voor je administratie). En omdat het zakelijk is heb je ook minder voordeel.
Ik laad zelf met Eins en de rest met TMN, uiteraard zoek ik de Allego palen wel op maar als het niet anders kan dan gewoon met TMN. In het buitenland is het idd anders.
Dankzij Eins rij ik gemiddeld voor 3ct de km, en dit gaat maar naar beneden.
Ook heb ik overigens een Tesla waardoor ik altijd bij Superchargers terecht kan ( nog steeds een heel groot voordeel)
Ik laad zelf met Eins en de rest met TMN, uiteraard zoek ik de Allego palen wel op maar als het niet anders kan dan gewoon met TMN. In het buitenland is het idd anders.
Dankzij Eins rij ik gemiddeld voor 3ct de km, en dit gaat maar naar beneden.
Ook heb ik overigens een Tesla waardoor ik altijd bij Superchargers terecht kan ( nog steeds een heel groot voordeel)
[ Voor 19% gewijzigd door GrooV op 04-09-2019 17:11 ]
midego schreef op woensdag 4 september 2019 @ 11:07:
[...]
2 apparte kabels leggen die eventueel in de toekomst ook nog gebruikt kunnen worden zodat je de palen kan upgraden naar 2x 22kW.
Inspired schreef op woensdag 4 september 2019 @ 11:03:
[...]
Zou zelf twee aparte kabels pakken met kern van 6mm.
Bedankt voor jullie reacties!Hippe Lip schreef op woensdag 4 september 2019 @ 13:57:
[...]
Twee aparte kabels gebruiken. Elk van de palen heeft nl een eigen zekeringautomaat nodig, tenzij je het totaal vermogen van de twee palen gaat delen. Dan heeft elk van de palen dus minder vermogen. Bovendien moet je dan ook nog zorgen voor loadbalancing.
Twee kabels dus met elk een eigen zekering. En kies dan meteen voor 6 mm2 aders. Zoiets als deze:
https://www.sandervunderi...-mm2-6-mm2-per-meter.html
Ik twijfel tussen LS24 en Ev-Box.
Nu is LS24 een stuk goedkoper en heeft precies wat ik wil, namelijk een dubbele met 1x vast en 1x stekker.
Ze kunnen deze voor € 100 meer uitvoeren als 3Fase.
https://www.laadpaal24.nl...-en-type2-16A2x37kW-1fase
Echter als ik vraag naar hoe hij aangesloten moet worden adviseren ze 1x 4x 4mm en dan is 22kw mogelijk, hierbij weten ze dat de afstand 30m is.
Dit staat haaks op wat jullie adviseren.
Nu is een EvoBox een stuk duurder, en heb je niet vast + stekker mogelijkheid.
https://www.laadpaal24.nl...6a-2x11kw-incl-abonnement
Heeft de EV-box (als je betaald) load balacing, heeft de LS24 dit niet.
Hoor graag hoe jullie erover denken.
@Daros Als je voor zo'n 2 in 1 box gaat zal het met 1x4 aders wel lukken als het intern doorverbonden is. 2 x 11 komt neer op 3x32a. Per ader 32a en meer dan 25 meter is minimaal 6mm kern.
Dit is voor thuis? Je hebt 3x25 denk ik? Dan lukt samen laden sowieso niet. Niet beide op 11kw in ieder geval.
Je kunt trouwens ook overwegen om twee TWCs op de kop te tikken voor ~400,- per stuk. Kun je onderling ook laten load sharing laten doen. Maar goed, weet niet of je met een pasje wilt/moet werken en of er nog andere eisen zijn.
Dit is voor thuis? Je hebt 3x25 denk ik? Dan lukt samen laden sowieso niet. Niet beide op 11kw in ieder geval.
Je kunt trouwens ook overwegen om twee TWCs op de kop te tikken voor ~400,- per stuk. Kun je onderling ook laten load sharing laten doen. Maar goed, weet niet of je met een pasje wilt/moet werken en of er nog andere eisen zijn.
[ Voor 50% gewijzigd door Inspired op 04-09-2019 20:30 ]
Vrijdag en zaterdag in heel Duitsland gratis laden met de nieuwe app van Innogy, eCharge+.
(Werd ook wel tijd, die oude app was echt bagger)
https://www.innogy-emobil...kte/unterwegs/app-echarge
Bij betalen gebruik voucher code GFWU5RB
(Werd ook wel tijd, die oude app was echt bagger)
https://www.innogy-emobil...kte/unterwegs/app-echarge
Bij betalen gebruik voucher code GFWU5RB
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
@Daros
Even wat overwegingen:
1. Techniek; ALS
Met een paal alleen ben je er niet. Er moet een kabel naartoe en ze moeten in de groepenkast worden aangesloten. Een laadpaal moet volgens voorschriften aangesloten worden met een bijzondere aardlekschakelaar (ALS), namelijk type B. Dat is wat anders dan een installatieautomaat (zekering) met B-karakteristiek. Een ALS type B detecteert ook gelijkstroomfouten en is een stuk duurder (paar honder euro) dan een standaard ALS. De kosten voor zo'n ding moet je dus optellen bij de kosten voor paal + kabel.
Ik heb net een Zappi van de laatste generatie gekocht. Die lijkt duur, maar die heeft de ALS type 2 ingebouwd, waardoor je in de groepenkast helemaal geen ALS –dus ook geen standaardmodel– nodig hebt. Die kosten hoef je dan ook niet te maken en als je die van de prijs van de Zappi aftrekt, dan is-ie zeker niet zo heel duur meer. De Zappi heeft loadbalancing en de Zappi heeft zelfs de mogelijkheid om meerdere palen bij die loadbalancing onderling af te stemmen.
2. Kabeldikte
Er is en verschil tussen de kabeldikte die volgens de voorschiften gebruikt moet worden en de kabeldikte die je in de praktijk het beste kunt gebruiken. De voorschriften gaan slechts uit van veiligheid. Maar met een laadpaal gaat er lange tijd –vele uren– een zeer grote stroom door de kabel. De laadverliezen kunnen hierdoor oplopen. Op den duur is dat ook een stukje van je kosten. Dat is waarom ik er een dikkere kabel voor aanraad.
3. Kosten; abonnement
Een paal met abonnent zou ik niet zo snel voor kiezen op eigen terrein. Reken dan eens uit hoeveel je in 5 jaar aan zo'n abonnement kwijt bent en tel dat bij de kosten voor de paal op. Wel zo eerlijk bij vergelijken. Bedenk dan ook dat je de regie gedeeltelijk uit de hand geeft. Zelf zou ik daar niet voor kiezen.
4. Toekomstvast; maximum capaciteit; 3 fasen
Als je nu al denkt om twee palen neer te zetten denk je dus al aan de toekomst. Slim. Doe dat dan meteen goed. Beperkt je dan niet tot 11 kW per aansluiting, maar zorg dat 22 kW mogelijk is. De extra kosten hoeven ws niet eens zo heel veel meer te zijn.
En in dat zelfde kader zou ik ook kiezen voor 3-faseaansluitingen voor elke paal. Dan kun je er voorlopig mee vooruit en zit je straks niet met een desinvestering omdat je iets anders wilt terwijl wat je nu neerzet nog niet is afgeschreven en prima functioneert.
Succes met je keuze!
Even wat overwegingen:
1. Techniek; ALS
Met een paal alleen ben je er niet. Er moet een kabel naartoe en ze moeten in de groepenkast worden aangesloten. Een laadpaal moet volgens voorschriften aangesloten worden met een bijzondere aardlekschakelaar (ALS), namelijk type B. Dat is wat anders dan een installatieautomaat (zekering) met B-karakteristiek. Een ALS type B detecteert ook gelijkstroomfouten en is een stuk duurder (paar honder euro) dan een standaard ALS. De kosten voor zo'n ding moet je dus optellen bij de kosten voor paal + kabel.
Ik heb net een Zappi van de laatste generatie gekocht. Die lijkt duur, maar die heeft de ALS type 2 ingebouwd, waardoor je in de groepenkast helemaal geen ALS –dus ook geen standaardmodel– nodig hebt. Die kosten hoef je dan ook niet te maken en als je die van de prijs van de Zappi aftrekt, dan is-ie zeker niet zo heel duur meer. De Zappi heeft loadbalancing en de Zappi heeft zelfs de mogelijkheid om meerdere palen bij die loadbalancing onderling af te stemmen.
2. Kabeldikte
Er is en verschil tussen de kabeldikte die volgens de voorschiften gebruikt moet worden en de kabeldikte die je in de praktijk het beste kunt gebruiken. De voorschriften gaan slechts uit van veiligheid. Maar met een laadpaal gaat er lange tijd –vele uren– een zeer grote stroom door de kabel. De laadverliezen kunnen hierdoor oplopen. Op den duur is dat ook een stukje van je kosten. Dat is waarom ik er een dikkere kabel voor aanraad.
3. Kosten; abonnement
Een paal met abonnent zou ik niet zo snel voor kiezen op eigen terrein. Reken dan eens uit hoeveel je in 5 jaar aan zo'n abonnement kwijt bent en tel dat bij de kosten voor de paal op. Wel zo eerlijk bij vergelijken. Bedenk dan ook dat je de regie gedeeltelijk uit de hand geeft. Zelf zou ik daar niet voor kiezen.
4. Toekomstvast; maximum capaciteit; 3 fasen
Als je nu al denkt om twee palen neer te zetten denk je dus al aan de toekomst. Slim. Doe dat dan meteen goed. Beperkt je dan niet tot 11 kW per aansluiting, maar zorg dat 22 kW mogelijk is. De extra kosten hoeven ws niet eens zo heel veel meer te zijn.
En in dat zelfde kader zou ik ook kiezen voor 3-faseaansluitingen voor elke paal. Dan kun je er voorlopig mee vooruit en zit je straks niet met een desinvestering omdat je iets anders wilt terwijl wat je nu neerzet nog niet is afgeschreven en prima functioneert.
Succes met je keuze!
<John O`Mill>
Wellicht dat het al een keer ter sprake is gekomen, maar ik kon het niet zo vinden in dit topic.
Via mijn werk krijg ik een NewMotion Home Advanced laadpaal. Maar nu vroeg ik me af of iemand weet of een abbo echt noodzakelijk is om de paal te gebruiken. Is dit te omzeilen op een of andere manier?
Dit voor het geval dat als de situatie zich voor doet dat ik geen een lease auto meer heb, maar wel privé een elektrische auto ik dan de paal nog gewoon kan gebruiken zonder abonnement.
Via mijn werk krijg ik een NewMotion Home Advanced laadpaal. Maar nu vroeg ik me af of iemand weet of een abbo echt noodzakelijk is om de paal te gebruiken. Is dit te omzeilen op een of andere manier?
Dit voor het geval dat als de situatie zich voor doet dat ik geen een lease auto meer heb, maar wel privé een elektrische auto ik dan de paal nog gewoon kan gebruiken zonder abonnement.
@Gummie Vraag ik me eigenlijk ook af. Al weet ik dat het abonnement (verplicht) al voor 60 maanden betaald is. Dus dit is eventueel pas een issue 5 jaar na installatie.
Ook niet met een Maxem? https://maxem.io/dynamic-load-balancingdaemonix schreef op woensdag 4 september 2019 @ 22:06:
@Daros Bij mijn weten kan EVBox niet loadbalancen.
Nee. Uitgebreid overlegd met zowel Maxem als EVbox.
[ Voor 85% gewijzigd door daemonix op 04-09-2019 22:19 ]
@Hippe Lip helemaal geen ALS meer? Wat als je met je schep de grondkabel raakt? De ALS in de paal gaat je niet helpen dan toch?
De installateur van onze laadpaal gaf eerst aan dat de installatie de 11e zou worden gedaan. Begin deze week kreeg ik te horen dat dit de 17e zou worden. Het betreft een "grote" installatie incl zo'n 12 meter graafwerk.
Nu heb ik gemaild met de mededeling dat het graafwerk gereed is omdat ik zelf een mantel buis gelegd heb en vandaag belden ze met de mededeling dat de 10e aan komen installeren. Hier ben ik weg blij mee want ik rij tot nu toe zo'n 2000km per week en sta dagelijks bij Fastned....
Nu heb ik gemaild met de mededeling dat het graafwerk gereed is omdat ik zelf een mantel buis gelegd heb en vandaag belden ze met de mededeling dat de 10e aan komen installeren. Hier ben ik weg blij mee want ik rij tot nu toe zo'n 2000km per week en sta dagelijks bij Fastned....
Nog even genieten dan, half september is het over!GrooV schreef op woensdag 4 september 2019 @ 15:19:
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
daemonix schreef op woensdag 4 september 2019 @ 22:06:
@Daros Bij mijn weten kan EVBox niet loadbalancen.
Het kan wel toch?eltron schreef op woensdag 4 september 2019 @ 22:18:
[...]
Ook niet met een Maxem? https://maxem.io/dynamic-load-balancing
https://evbox.com/nl-nl/k...ad-balancing-peak-shaving
Het is voor op de zaak, en willen graag bijhouden per auto wat we verbruiken omdat we met zijn alle stroombetalen.Inspired schreef op woensdag 4 september 2019 @ 20:08:
@Daros Als je voor zo'n 2 in 1 box gaat zal het met 1x4 aders wel lukken als het intern doorverbonden is. 2 x 11 komt neer op 3x32a. Per ader 32a en meer dan 25 meter is minimaal 6mm kern.
Welke aansluiting heb je daar dan? Heb je uberhaupt load balancing nodig?Daros schreef op donderdag 5 september 2019 @ 08:55:
Het kan wel toch?
Het is voor op de zaak, en willen graag bijhouden per auto wat we verbruiken omdat we met zijn alle stroombetalen.
[ Voor 26% gewijzigd door Inspired op 05-09-2019 08:57 ]
EVBox interpreteert loadbalancing subtiel anders dan de rest van de wereld:Daros schreef op donderdag 5 september 2019 @ 08:55:
[...]
[...]
Het kan wel toch?
[...]
Het is voor op de zaak, en willen graag bijhouden per auto wat we verbruiken omdat we met zijn alle stroombetalen.
Waar de standaard is: zorgen dat je hoofdaansluiting niet wordt overbelast. Fundamenteel iets anders dus, de beschikbare stroom (het maximum ingestelde!) eerlijk verdelen over de auto's tegen de maximum bruikbare stroom uit een aansluiting halen (dynamisch).Load Balancing verdeelt optimaal de beschikbare stroomcapaciteit
Verdeel efficiënt de beschikbare stroom op uw laadstations over alle auto’s met de Load Balancing service. Load Balancing verdeelt gelijkmatig of flexibel de beschikbare capaciteit over alle laadstations die in gebruik zijn. Deze dienst garandeert dat alle auto’s op je locatie optimaal kunnen laden, altijd binnen het beschikbaar vermogen van je laadstations.
Ik zou eerder kijken bij Alfen voor een oplossing.
Ik heb mijn benzine-auto verkocht! Vanaf nu rijden we met electrische deelauto's en mogelijk in de loop van volgend jaar met een eigen electrische auto. Omdat ik in een appartement woon zou ik graag een laadpaal in mijn straat hebben. Er is geen paaltje binnen 300 meter en de dichtstbijzijnde paaltjes zijn betaald parkeren of niet gereserveerd voor electrische auto's en dus vaak bezet door benzine-auto's.
Van openbaarladen.nl/eindhoven kreeg ik een bericht terug dat ze alleen een paal willen neerzetten als ik eigenaar ben van de auto. Dat is met een deelauto natuurlijk niet zo. Is er een manier om daar omheen te werken?
Van openbaarladen.nl/eindhoven kreeg ik een bericht terug dat ze alleen een paal willen neerzetten als ik eigenaar ben van de auto. Dat is met een deelauto natuurlijk niet zo. Is er een manier om daar omheen te werken?
Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com
3x 25a.Inspired schreef op donderdag 5 september 2019 @ 08:57:
[...]
Welke aansluiting heb je daar dan? Heb je uberhaupt load balancing nodig?
We hebben 40x 300 op het dak liggen en verbruiken normaal (dus zonder zonnepanelen) 10.000 per jaar
Wat is je normale verbruik in kWh?Daros schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:17:
[...]
3x 25a.
We hebben 40x 300 op het dak liggen en verbruiken normaal (dus zonder zonnepanelen) 10.000 per jaar
Ah, OK. Dan zou ik richting Zappi gaan. Desnoods even navraag bij ze doen wat de beste manier is om het aan te sluiten.Daros schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:17:
[...]
3x 25a.
Waarom zou je een deelauto in je eigen straat willen opladen? Die zet je toch zo snel mogelijk weer terug op de gereserveerde plek voor die deelauto. Of werkt dat in Eindhoven anders?Aike schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:13:
Ik weet geen manier om er omheen te werken, bij de meeste gemeenten moet een bewoner die in het bezit is van een EV (of koopcontract/leasecontract) het aanvragen en anders maken ze het niet. Op zich wel soort van logisch, anders gaat iedereen overal laadpalen aanvragen die dan nooit gebruikt gaan worden.
Daar zou ik in dit geval niet aan denken, omdat hij het gebruik per auto wil weten. Dat kan de Zappi VZIW niet, alleen het verbruik per paal.Inspired schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:23:
[...]
Ah, OK. Dan zou ik richting Zappi gaan. Desnoods even navraag bij ze doen wat de beste manier is om het aan te sluiten.
Je gaat dan al heel snel naar oplossingen met pasjes en backend.
[ Voor 7% gewijzigd door daemonix op 05-09-2019 09:28 ]
Het klinkt onlogisch inderdaad maar bij deelauto's van Amber betaal je 's avonds en in het weekend alleen voor gereden minuten. Dus vaak hebben we zo'n ding het hele weekend of een deel van het weekend. En als je hem (haarJeroenE schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:26:
[...]
Waarom zou je een deelauto in je eigen straat willen opladen? Die zet je toch zo snel mogelijk weer terug op de gereserveerde plek voor die deelauto. Of werkt dat in Eindhoven anders?
Ik weet geen manier om er omheen te werken, bij de meeste gemeenten moet een bewoner die in het bezit is van een EV (of koopcontract/leasecontract) het aanvragen en anders maken ze het niet. Op zich wel soort van logisch, anders gaat iedereen overal laadpalen aanvragen die dan nooit gebruikt gaan worden.
En je als je ze meekrijgt zijn ze niet altijd vol. Dus is het handig als je 's ochtends naar een afspraak moet het ding 's avonds op te halen en hier aan de lader te kunnen zetten. Dat scheelt weer een stop bij Fastned.
De Zappi wordt geinstalleerd as I type this. Even foto's geschoten van de binnenkant.

Montage wordt op een plaat gedaan, waarachter alle kabels weg gewerkt worden, dus de kabel komt vanuit "de muur". Dan is het nog wel een uitdaging om de benodigde dikke wartel te installeren EN dan ook nog de kabel uit de wartel linksaf te laten gaan. Er is niet veel ruimte in de hoogte. Bij kabel van onderen of de zijkant heb je hier minder last van, Iets om rekening mee te houden dus.
Edit: voor het geval de foto's niet tonen, de link naar album op Google Photos:
Montage wordt op een plaat gedaan, waarachter alle kabels weg gewerkt worden, dus de kabel komt vanuit "de muur". Dan is het nog wel een uitdaging om de benodigde dikke wartel te installeren EN dan ook nog de kabel uit de wartel linksaf te laten gaan. Er is niet veel ruimte in de hoogte. Bij kabel van onderen of de zijkant heb je hier minder last van, Iets om rekening mee te houden dus.
Edit: voor het geval de foto's niet tonen, de link naar album op Google Photos:
[ Voor 14% gewijzigd door eckru op 05-09-2019 16:38 ]
Aha, dat klinkt in dat geval dan wel logisch.Aike schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:36:
Dus vaak hebben we zo'n ding het hele weekend of een deel van het weekend.
Maar dan alleen als dat in zo'n actie zit, anders betaal je 6 euro per uur. Dat is minder leuk dan stoppen bij Fastned. Kan je van te voren wel zien hoe vol een auto is?En je als je ze meekrijgt zijn ze niet altijd vol. Dus is het handig als je 's ochtends naar een afspraak moet het ding 's avonds op te halen en hier aan de lader te kunnen zetten. Dat scheelt weer een stop bij Fastned.
De Iskra IKD432 en IKD232 zijn toch gewoon standaard automaten? Ik dacht dat de Zappi van die speciale automaten had?eckru schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:39:
De Zappi wordt geinstalleerd as I type this. Even foto's geschoten van de binnenkant.
Je kunt niet zien hoe vol de auto is, maar ik heb tot nu toe altijd meer dan 70% gehad van 33 kWh. Dus misschien is 10 minuten bij Fastned goedkoper dan. Aan de andere kant als je het ding 's nachts kan laden en ik om 8 uur 's ochtends wegrijdt hoef je ook geen 6 euro te betalen. Want tot 8 uur 's ochtends betaal je alleen voor gereden minuten.JeroenE schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:08:
Maar dan alleen als dat in zo'n actie zit, anders betaal je 6 euro per uur. Dat is minder leuk dan stoppen bij Fastned. Kan je van te voren wel zien hoe vol een auto is?
Heel veel maakt het allemaal niet uit maar een laadpaal in m'n straat/buurt zou fijn zijn. Ook omdat als ik zelf een electrische auto koop de doorlooptijd voor het plaatsen van de paal bijna 5 maanden is.
Als je de Maingau pas gebruikt is Fastned ook niet zo duur. Zit er ook een pasje bij de auto waar je "gratis" mee kan laden of moet je zelf een laadpas regelen? De site van driveamber blinkt uit in het geven van veel informatie die mij niet interesseert (ik ben geen bedrijf dat Amber wil implementeren) en weinig informatie over de praktijk die je tegen komt als gebruiker van hun auto's.Aike schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:39:
Je kunt niet zien hoe vol de auto is, maar ik heb tot nu toe altijd meer dan 70% gehad van 33 kWh. Dus misschien is 10 minuten bij Fastned goedkoper dan.
Wellicht is dat allemaal in de app te vinden die ze mij zo graag willen laten installeren, maar daar heb ik geen zin in.
Bij de meeste populaire auto's moet je langer op de dealer wachten dan op de laadpaal. Of ga je voor tweedehands?Heel veel maakt het allemaal niet uit maar een laadpaal in m'n straat/buurt zou fijn zijn. Ook omdat als ik zelf een electrische auto koop de doorlooptijd voor het plaatsen van de paal bijna 5 maanden is.
Heb ik iets gemist? Heb net de RFID chip binnenfewips schreef op donderdag 5 september 2019 @ 08:49:
[...]
Nog even genieten dan, half september is het over!
[ Voor 6% gewijzigd door GrooV op 05-09-2019 11:05 ]
Ja hun e-mailsysteem is zo brak (of het zit in je spam) maar 14 of 15 september is de laatste dag voor het 'actietarief'. Dat geeft de CEO aan op Duitse fora.GrooV schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:04:
[...]
Heb ik iets gemist? Heb net de RFID chip binnen
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
Ja die site kan duidelijk beter en sneller, en is helaas representatief voor de rest van het interne procesJeroenE schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:00:
[...]
Als je de Maingau pas gebruikt is Fastned ook niet zo duur. Zit er ook een pasje bij de auto waar je "gratis" mee kan laden of moet je zelf een laadpas regelen? De site van driveamber blinkt uit in het geven van veel informatie die mij niet interesseert (ik ben geen bedrijf dat Amber wil implementeren) en weinig informatie over de praktijk die je tegen komt als gebruiker van hun auto's.
Wellicht is dat allemaal in de app te vinden die ze mij zo graag willen laten installeren, maar daar heb ik geen zin in.
[...]
Bij de meeste populaire auto's moet je langer op de dealer wachten dan op de laadpaal. Of ga je voor tweedehands?

Bij de auto's zit inderdaad een pasje van New Motion waarmee je 'gratis' kunt laden. Ik heb dus al in 3 landen geladen en bij weet ik hoeveel verschillende aanbieders en nog steeds geen enkel benul van de kosten en prijsverschillen

Tot het einde van het jaar blijf ik sowieso met Amber rijden en daarna misschien de nieuwe VW e-Up/Seat e-Mii of een tweedehands Hyundai Ioniq gen1. De verwachtingen voor de prijzen van de nieuwe e-Up zijn veelbelovend, maar ik moet nog zien of dat echt zo gaat zijn. En ik verwacht dat de prijzen van de gen 1 Ioniq wel zullen dalen zodra de gen 2 een poosje op de markt is.
Als je een koopovereenkomst/leaseovereenkomst kan opsturen, dus nog zonder kenteken of wat dan ook, gaat de ambtelijke/aanbestede machine al draaien. Kan een maand of drie duren voordat die geplaatst is, maar laat de levertijd van sommige modellen ook niet al te klein zijn.Aike schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:13:
Ik heb mijn benzine-auto verkocht! Vanaf nu rijden we met electrische deelauto's en mogelijk in de loop van volgend jaar met een eigen electrische auto. [...]
Daarentegen heb je wel weer een pasje met all-in laden in de auto liggen. In minder dan 25 minuten zit een i3(s) weer bijna vol op 50 kW (been there, done that, 2% naar 97% in 27 minuten aan een Allego Efacec triple charger in Arnhem).Aike schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:36:
[...]
Het klinkt onlogisch inderdaad maar bij deelauto's van Amber betaal je 's avonds en in het weekend alleen voor gereden minuten. Dus vaak hebben we zo'n ding het hele weekend of een deel van het weekend. En als je hem (haar) terugbrengt naar de hub beïndig je je reservering. En de afgelopen maanden hadden ze een zomeractie met een vaste prijs voor 7 dagen. Er staat dus best vaak zo'n ding in de straat van mij of een van m'n buren.
En je als je ze meekrijgt zijn ze niet altijd vol. Dus is het handig als je 's ochtends naar een afspraak moet het ding 's avonds op te halen en hier aan de lader te kunnen zetten. Dat scheelt weer een stop bij Fastned.
[ Voor 38% gewijzigd door nannoe op 05-09-2019 11:54 ]
Allen, technisch vraagje.
De elektrische motor is nog niet besteld.
Ik ging er tot nu toe van uit dat ik met een 6kW charger (= accessoire op Zero motoren) ruim onder de 11kW van de ruim gezaaide Allego paaltjes zat, en dus van de volle 6kW zou kunnen gebruik maken.
Maar nu hoor ik van de concurrentie (verkoper van Energica motoren, die maar op 3kW AC laden) dat 11kW palen 3-fase zijn, en dat die op 1 fase dus ook maar aan 3,5kW opladen.
Is dat te simplistisch voorgesteld, of is de kans groot dat ik aan de 11kW Allego paaltjes maar aan 3,5kW zal kunnen opladen, al heb ik een 6kW lader?
Ik heb reeds gezocht naar informatie over deze paaltjes, maar er staat nergens vermeld of ze 32A of 16A zijn (maar misschien is het voor iemand die meer verstand heeft van electriciteit een evidentie dat 11kW paaltjes maar voorzien zijn van een 16A zekering?)
De elektrische motor is nog niet besteld.
Ik ging er tot nu toe van uit dat ik met een 6kW charger (= accessoire op Zero motoren) ruim onder de 11kW van de ruim gezaaide Allego paaltjes zat, en dus van de volle 6kW zou kunnen gebruik maken.
Maar nu hoor ik van de concurrentie (verkoper van Energica motoren, die maar op 3kW AC laden) dat 11kW palen 3-fase zijn, en dat die op 1 fase dus ook maar aan 3,5kW opladen.
Is dat te simplistisch voorgesteld, of is de kans groot dat ik aan de 11kW Allego paaltjes maar aan 3,5kW zal kunnen opladen, al heb ik een 6kW lader?
Ik heb reeds gezocht naar informatie over deze paaltjes, maar er staat nergens vermeld of ze 32A of 16A zijn (maar misschien is het voor iemand die meer verstand heeft van electriciteit een evidentie dat 11kW paaltjes maar voorzien zijn van een 16A zekering?)
@Dryhte 3 fasen van 230V met ieder maximaal 16A is bij elkaar 11 kW (3*230*16). Als je maar een 1 fase lader hebt dan kan je dus maar op maximaal 3,7 kW laden (1*230*16).
De extra optie die jij kan nemen kan wel, maar dan moet je een 22kW laadpaal hebben (daar kan je 32A laden). Die zijn er in Nederland niet zo veel. De meeste laadpalen zijn 11 kW.
Deze verwarring is er vrij veel omdat fabrikanten soms alleen over kW spreken en in de brochure niet uitleggen wat het betekent in verschillende situaties.
De extra optie die jij kan nemen kan wel, maar dan moet je een 22kW laadpaal hebben (daar kan je 32A laden). Die zijn er in Nederland niet zo veel. De meeste laadpalen zijn 11 kW.
Deze verwarring is er vrij veel omdat fabrikanten soms alleen over kW spreken en in de brochure niet uitleggen wat het betekent in verschillende situaties.
@Dryhte Nee, die kans is niet groot, die is 100%. Een 11 kW paal is een 3 fase paal. 11 kW/3 is inderdaad maar rond de 3.6 kW per fase, die zijn dus op 16 A afgezekerd, en kunnen niet meer vermogen leveren.
Het hangt helemaal van je gemeente af of er veel 22 kW palen zijn. Hier zijn maar weinig 11 kW palen in de omgeving, het merendeel is 22 kW.
Het hangt helemaal van je gemeente af of er veel 22 kW palen zijn. Hier zijn maar weinig 11 kW palen in de omgeving, het merendeel is 22 kW.
De meeste paaltjes (EDIT:) rondom mij (/EDIT) zijn 11kW van Allego, helaas. Bedankt voor de info, de 'haalbaarheid' van het hele gedoe wordt wel serieus minder nu.
[ Voor 11% gewijzigd door Dryhte op 05-09-2019 14:24 ]
Is dit misschien een alternatief voor Eins?
SW Dusseldorf, https://swd.emobilitycloud.com/de/register
5 euro per maand, 6 euro per AC laden.
SW Dusseldorf, https://swd.emobilitycloud.com/de/register
5 euro per maand, 6 euro per AC laden.
Er zijn toch genoeg verhalen over zogenaamde "11kW palen" die feitelijk 17kW zijn doordat ze op 3x25A zijn afgezekerd en begrenst? Of is dat alsnog een hele kleine kans dat dat het geval zal zijn? Kun je dan als nog met 5,7kW laden..daemonix schreef op donderdag 5 september 2019 @ 12:01:
@Dryhte Nee, die kans is niet groot, die is 100%. Een 11 kW paal is een 3 fase paal. 11 kW/3 is inderdaad maar rond de 3.6 kW per fase, die zijn dus op 16 A afgezekerd, en kunnen niet meer vermogen leveren.
Ik herhaal, het hangt van de gemeente af. Hier zijn de palen, ook die van Allego 22 kW.Dryhte schreef op donderdag 5 september 2019 @ 12:44:
De meeste paaltjes zijn 11kW van Allego, helaas. Bedankt voor de info, de 'haalbaarheid' van het hele gedoe wordt wel serieus minder nu.
Ah, ja. Even niet gezien. Dan inderdaad NewMotion/EV Box/Justplugin achtige oplossingen.daemonix schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:27:
[...]
Daar zou ik in dit geval niet aan denken, omdat hij het gebruik per auto wil weten. Dat kan de Zappi VZIW niet, alleen het verbruik per paal.
Ik krijg in december een Kia e-niro
Nu heb ik me al aardig verdiept in laadpalen en dergelijke, maar voor ik de knoop doorhak toch nog even een vraag...
ik heb thuis een 3x25A aansluiting
Deze wil ik niet omzetten naar een zwaardere.
Ik wil graag een zappi v2 aanschaffen
Alleen is het handig om voor de toekomst een 3 fase aan te schaffen of toch die 200 besparen en voor een 1-fase te gaan
1-fase is meer dan genoeg voor mij (nu in ieder geval) en
Nu heb ik me al aardig verdiept in laadpalen en dergelijke, maar voor ik de knoop doorhak toch nog even een vraag...
Alleen is het handig om voor de toekomst een 3 fase aan te schaffen of toch die 200 besparen en voor een 1-fase te gaan
"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!
2 weken geleden een maingau pas aangevraagd voor het gebruik bij nieuwe M3.
Helaas nog geen rfid pasje mogen ontvangen, enig idee hoe lang het gemiddeld duurt?
Helaas nog geen rfid pasje mogen ontvangen, enig idee hoe lang het gemiddeld duurt?
Kun je niet één fase vrij maken voor alleen de laadpaal? Hang een goedkope TWC op en kijk over een paar jaar gewoon verder.cypher21 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:55:
Dan even kijken of de go-echarger an voldoen hij kan 10.rfid's aandaemonix schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:27:
[...]
Daar zou ik in dit geval niet aan denken, omdat hij het gebruik per auto wil weten. Dat kan de Zappi VZIW niet, alleen het verbruik per paal.
Mjah. Ik heb de vraag aan Allego gesteld en zij beamen dat aan de 11kW palen via 1 fase slechts op 3,7kW zal kunnen opgeladen worden.CyBeRSPiN schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:03:
[...]
Er zijn toch genoeg verhalen over zogenaamde "11kW palen" die feitelijk 17kW zijn doordat ze op 3x25A zijn afgezekerd en begrenst? Of is dat alsnog een hele kleine kans dat dat het geval zal zijn? Kun je dan als nog met 5,7kW laden..
Dit gooit mijn plannen een beetje in duigen - al betekent het wel dat het voornaamste nadeel dat de mooiste e-motor ooit (Energica Eva Esseesse9) voor mij had, namelijk dat hij slechts op 3kW kan laden, plots wegvalt, en bovendien heeft die wel DC quick charging voor die enkele keer dat het wel snel moet...Geachte heer Dryhte,
Hartelijk dank voor uw bericht.
Er komt inderdaad 11kW uit onze laadpalen en dit is gelijk verdeeld over de 3 fasen. De Zero laadt op 1 fase en krijgt daardoor 1/3 van het totale vermogen, gemiddeld 3,7kW. Als er tegelijkertijd nog een andere gebruiker aan het laden is op deze lader, zal het vermogen iets lager zijn.
De Zero zal dus nooit 6kW kunnen laden op een 11kW lader (wel op een 22kW lader).
Mocht u verder nog vragen hebben, dan horen we graag van u.
With kind regards,

Ik heb m'n post herzien. Ik bedoelde, rondom mij zijn er enkel 11kW paaltjes (zowel in de buurt van klanten als in de buurt van m'n woning)daemonix schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:24:
[...]
Ik herhaal, het hangt van de gemeente af. Hier zijn de palen, ook die van Allego 22 kW.
[ Voor 10% gewijzigd door Dryhte op 05-09-2019 14:31 ]
Fase vrij maken wordt lastigInspired schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:58:
[...]
Kun je niet één fase vrij maken voor alleen de laadpaal? Hang een goedkope TWC op en kijk over een paar jaar gewoon verder.
Daarnaast moet ik het verbruik declareren en ben nogal gemakzuchtig dus doe dat het liefst via een app
"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!
Als ik het even snel goed heb opgezocht heeft deze motor een accupakket van een kleine 12kWh. Na 4 uur met 3kW zit hij alweer vol. Wat wil je met de motor doen dat je sneller wil kunnen laden op AC?Dryhte schreef op donderdag 5 september 2019 @ 14:29:
[...]
Mjah. Ik heb de vraag aan Allego gesteld en zij beamen dat aan de 11kW palen via 1 fase slechts op 3,7kW zal kunnen opgeladen worden.
[...]
Dit gooit mijn plannen een beetje in duigen - al betekent het wel dat het voornaamste nadeel dat de mooiste e-motor ooit (Energica Eva Esseesse9) voor mij had, namelijk dat hij slechts op 3kW kan laden, plots wegvalt, en bovendien heeft die wel DC quick charging voor die enkele keer dat het wel snel moet...
[Afbeelding]
[...]
Ik heb m'n post herzien. Ik bedoelde, rondom mij zijn er enkel 11kW paaltjes (zowel in de buurt van klanten als in de buurt van m'n woning)
*zucht*
Ik kan thuis niet laden, dus moet ik aan een laadpaaltje. Rondom mij zijn enkel 11kW laadpaaltjes.Glewellyn schreef op donderdag 5 september 2019 @ 15:46:
[...]
Als ik het even snel goed heb opgezocht heeft deze motor een accupakket van een kleine 12kWh. Na 4 uur met 3kW zit hij alweer vol. Wat wil je met de motor doen dat je sneller wil kunnen laden op AC?
Het plan dat ik opgevat had was: thuiskomen, motor aan één van de 3 laadpaaltjes rondom huis, en dan, na eten en kinderbedtijd & voor biertjes en/of hobbies, snel even de motor in de garage.
Dan is het verschil tussen 1,5 à 2 (op 6kW) en 3 à 4 uur (op 3,7kW) toch ineens groot. En ben ik ineens blij dat ik niet al besteld heb, want moet ik mijn hele WoW herdenken.
Geen stroom in de (gehuurde) garagebox. Anders was die motor er allang.AndRo555 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 16:00:
[...]
Gewoon in de garage in het stopcontact met de lader? Dat gaat tot 2.3kW, meer dan snel genoeg om over de nacht de batterij vol te krijgen.
[ Voor 23% gewijzigd door Dryhte op 05-09-2019 16:01 ]
Gewoon in de garage in het stopcontact met de lader? Dat gaat tot 2.3kW, meer dan snel genoeg om over de nacht de batterij vol te krijgen.Dryhte schreef op donderdag 5 september 2019 @ 15:58:
[...]
Ik kan thuis niet laden, dus moet ik aan een laadpaaltje. Rondom mij zijn enkel 11kW laadpaaltjes.
Het plan dat ik opgevat had was: thuiskomen, motor aan één van de 3 laadpaaltjes rondom huis, en dan, na eten en kinderbedtijd & voor biertjes en/of hobbies, snel even de motor in de garage.
Dan is het verschil tussen 1,5 à 2 (op 6kW) en 3 à 4 uur (op 3,7kW) toch ineens groot.
Zowel de Total Vroaming als de Greenflux zijn binnen, beide verstuurd met eigen postzegels van Greenflux. Lijkt erop alsof het allemaal eenzelfde bedrijf is.
Oh, en in de brief van Total staat dat ze eens per 3 maanden een factuur opsturen.
Oh, en in de brief van Total staat dat ze eens per 3 maanden een factuur opsturen.

[ Voor 23% gewijzigd door DaCoTa op 05-09-2019 16:03 ]
En heb je op, of in de buurt van, je werk ook geen laadmogelijkheden?Dryhte schreef op donderdag 5 september 2019 @ 15:58:
[...]
Ik kan thuis niet laden, dus moet ik aan een laadpaaltje. Rondom mij zijn enkel 11kW laadpaaltjes.
Dan is het verschil tussen 1,5 à 2 (op 6kW) en 3 à 4 uur (op 3,7kW) toch ineens groot. En ben ik ineens blij dat ik niet al besteld heb, want moet ik mijn hele WoW herdenken.
[...]
Geen stroom in de (gehuurde) garagebox. Anders was die motor er allang.
*zucht*
Ik kan de afbeeldingen niet zien, ze staan niet op Tweakers??eckru schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:39:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Nee, op Google. Op Tweakers mag ik niets posten. Ik heb de originele post uitgebreid met links naar de foto's:MarcelGo schreef op donderdag 5 september 2019 @ 16:26:
[...]
Ik kan de afbeeldingen niet zien, ze staan niet op Tweakers??
Zappi V2 inside
Zappi V2 inside detail
Zappi V2 inside detail 2
Never mind, dat werkt ook niet. Hier een gedeeld album:
[ Voor 17% gewijzigd door eckru op 05-09-2019 16:38 ]
Die vragen om een login, net als je oorspronkelijke links.
[ Voor 3% gewijzigd door daemonix op 05-09-2019 16:40 ]
Helaas, geen van beide klanten waar ik regelmatig kom staat me toe om op te laden op het bedrijf, en het enige wat ik er in de buurt vind (op redelijke afstand) is... Allego 11kW paaltjes.Glewellyn schreef op donderdag 5 september 2019 @ 16:18:
[...]
En heb je op, of in de buurt van, je werk ook geen laadmogelijkheden?
Plus, die ene klant waar ik wekelijks (en vandaag) zit, zit zo ver weg dat ik overdag sowieso moet laden om terug thuis te raken. Dus schiet ik er nog niet mee op zelfs al kan ik daar laden, thuis moet ik nog 's
Dus inderdaad, werk maken van een laadpunt in de gehuurde garagebox of bij een buur lijkt me aangewezen.
Het goede nieuws is dat je toch lang genoeg aan het werk bent dat de laadsnelheid niet uitmaakt.Dryhte schreef op donderdag 5 september 2019 @ 16:47:
[...]
Helaas, geen van beide klanten waar ik regelmatig kom staat me toe om op te laden op het bedrijf, en het enige wat ik er in de buurt vind (op redelijke afstand) is... Allego 11kW paaltjes.
Laden in de garage is wel de mooiste oplossing en omdat de motor dan toch al binnen staat maakt de laadsnelheid ook niet veel meer uit. Maar dan zit je wel met de kosten voor een extra aansluiting, zowel eenmalig als maandelijks.Plus, die ene klant waar ik wekelijks (en vandaag) zit, zit zo ver weg dat ik overdag sowieso moet laden om terug thuis te raken. Dus schiet ik er nog niet mee op zelfs al kan ik daar laden, thuis moet ik nog 's
Dus inderdaad, werk maken van een laadpunt in de gehuurde garagebox of bij een buur lijkt me aangewezen.
*zucht*
Ter info: na wat kuren met het display van onze 4 maand jonge Alfen Eve Single Pro-Line (dwars gaan staan, flikkeren) heeft het scherm het vandaag blijkbaar defenitief voor gezien gehouden (black out).Michieas schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 06:01:
Model 3 is besteld.vanuit de LM krijg ik de keuze uit de volgende laad palen voor thuis :
- Alfen Eve Single Pro-Lin
- EVBox HomeLine
Welke is de meest verstandige om te kiezen? Ik heb 3x25A aansluiting en een slimme meter (recent geplaatst)
De laadfunctie werkt waarschijnlijk wel nog (status on line staat op "gereed" maar kan het voorlopig niet uittesten).
Waarschijnlijk een ongelukkig toeval. Eens uittesten hoe lang de installateur er over doet om het euvel te verhelpen en of de volledige paal moet vervangen worden.
edit: laden doet hij nog als voorheen en als je de laadkabel inplugt wordt het display ook weer wakker.

Ze zullen toch geen online software update uitgevoerd hebben waarbij het display zich na x tijd uitschakelt
[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 06-09-2019 08:09 ]
Ik zou in jou geval wel voor de 3 Fase kiezen. Die is geen 200, maar 100 duurder dan de 1Fase en dat is dan ook nog incl btw.cypher21 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:55:
De 3Fase kun je eventueel voorlopig nog als 1Fase aansluiten, je kunt dan later makkelijk opschalen als je dat wilt. Of je kunt het nu al doen om gasten met een 3Fase auto extra service te kunnen geven.
Heb ook voor die keuze gestaan en ook 3fase gekozen (maar 1 fase aangesloten zodat load balancing enkel op die ene fase ingrijpt en ik de andere 2 fasen gewoon kan gebruiken zonder dat het laden langzamer gaat).
Maar.. ik ga hier 5 jaar mee doen, en er is best een kans dat er tegen die rijd V2G oplossingen zijn waarvoor je dan weer een heel andere paal nodig hebt.
Maar.. ik ga hier 5 jaar mee doen, en er is best een kans dat er tegen die rijd V2G oplossingen zijn waarvoor je dan weer een heel andere paal nodig hebt.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.